Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Valentijn Driessen: ‘UEFA draait strijd om landstitel in Nederland de nek om’

Laatste update:

Valentijn Driessen voorziet de komende jaren geen spannende strijd om de landstitel meer in Nederland, mede door toedoen van de UEFA. Op Ajax staat geen maat in de Eredivisie, zo benadrukt de chef voetbal van De Telegraaf. “Als Ajax in het begin van het seizoen punten verspeelt, ligt dat aan Ajax en niet aan de tegenstander. Hoe je de kampioen op dit moment ook tracht te bestrijden; op de Nederlandse velden is er niemand tegen bestand”, concludeert Driessen.

Ajax leidt na zeven speeldagen de dans in de Eredivisie, met negentien punten uit zeven duels en een doelsaldo van 30-1. Driessen hoopt dat FC Utrecht en PSV, de eerstvolgende opponenten van de Amsterdammers in de Johan Cruijff ArenA, het de koploper zo moeilijk mogelijk kunnen maken. “Maar gezien de huidige krachtsverhoudingen in de Eredivisie en het beschikbare spelersmateriaal zal Ajax zelfs in die twee confrontaties de grootste tegenstander van Ajax zijn.”

“Die tendens zie je ook bij kampioenen van België, Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland als zij enkele jaren achtereen deelnemen aan de groepsfase van de Champions League”, vervolgt de journalist van het dagblad. “De tientallen miljoenen aan UEFA-inkomsten zorgen nationaal voor sportieve scheefgroei. ’We care about football’, maar intussen draait de UEFA de strijd om de landstitel in Nederland de nek om en helpt mee de Eredivisie als Mickey Mouse-competitie weg te zetten.

Driessen stelt dat Ajax de ploeg is die bepaalt hoe hoog een uitslag uitvalt. De spelopvatting van SC Cambuur, ‘met open vizier’, FC Groningen, ‘op de Atlético Madrid-tour’, of Fortuna Sittard, ‘op de manier van Sjors Ultee’, sorteerde geen effect. “Hoe hoog de uitslag tegen Ajax uitvalt, ligt aan Ajax. Hebben ze zin om negentig minuten gas te geven, of gaat de handrem erop na een helft, een kwartier voor tijd of bij 5-0?”, concludeert Driessen.

Het ging dit seizoen, afgezien van een 1-1 gelijkspel tegen FC Twente, slechts één keer mis voor Ajax. In de strijd om de Johan Cruijff Schaal werd met 0-4 van PSV verloren. De groepsfase van de Champions League werd gestart met een 1-5 overwinning op Sporting Portugal. Besiktas is dinsdagavond de eerstvolgende tegenstander in het Europese miljardenbal.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik begin het ophemelen van Ajax nu wel een beetje overdreven te vinden. Kijk natuurlijk zijn ze de beste, maar de tegenstanders die ze tot nu toe gehad hebben zijn over het algemeen tegenstanders waar Ajax met gemak van wint. Dat was 3 jaar geleden niet anders. Dus laten we eerst nog een paar wedstrijden wachten tot we concluderen dat ze echt onverslaanbaar zijn.

27 september 2021 om 07:00

Ik ben trots op wat er op het veld staat en hoe ze spelen. Maar ben het helemaal met je eens hoor, word er ook wel een beetje moe van.

27 september 2021 om 07:11

Dit was altijd al zo geweest. De media voeden de arrogantie daar in Amsterdam. Uiteindelijk brengt sensatie ook het meeste geld op (wederzijds) dus ze hebben het niet alleen aan uefa te danken. Ik kan zelfs Voetbalzone betrappen op over-verheerlijking van Ajax. Ik weet niet of dit een traditie is onder journalisten, maar het lijkt alsof ze een wit voetje proberen te halen bij de grote kranten in A’dam.

27 september 2021 om 07:28

Niets van aantrekken. Laat ze maar lullen. Zolang ze bij Ajax niet met die praatjes bezig zijn, vind ik het goed. De strijd om de JC schaal heeft iedereen zand in de ogen gestrooid en met de 9-0 tegen cambuur doen ze het rustig weer. Vind ik persoonlijk wel lekker. Cambuur degradatie kandidaat, maar ze winnen de daaropvolgende wedstrijden wel. NEC kan er geen hout van, maar nemen bijna een punt mee uit de kuip. De enige die ik echt vind tegenvallen zijn Vitesse en PEC. Maar het is allemaal best zo. Tegenstanders zijn rechterrijtje, sporting stelt Europees geen zak voor. En tegen Ajax moet je het midden dicht houden, zuigen en tijdrekken. Dan creëren ze geen kansen. Dus we geloven niet in die polonaise van de media. Zolang ik dan binnen Ajax teksten hoor als, het lijkt misschien makkelijk maar we werken er keihard voor. Als ik te gemakzuchtig wordt zit de trainer er boven op en zoveel kansen kussen mag echt niet. Die moeten hangen want Europees krijg je een stuk minder kansen. Ben ik dik en dik tevreden.

27 september 2021 om 07:48

Oh ja laten we de “arrogantie-kaart” maar weer eens trekken. Het paradepaardje! Lekker populistisch meeblaten. Dit zijn dezelfde journalisten die Ajax afbranden als ze niet winnen en dezelfden die al jaren zagen aan de poten van Ten Hag. Gewoon lezen en doorbladeren dus…..

27 september 2021 om 09:20

Maar het zijn toch feiten, heb je de bank van Ajax gezien zonder dat de kwaliteit erop achteruit gaat kan ETH wisselen.

27 september 2021 om 12:18

@amg786, welke arrogantie? Het zijn de media die dit schrijven, hè. Ajax is terecht trots op het elftal en op het spel tot nu toe. Is trots zijn op je club al gelijk aan arrogant zijn?

27 september 2021 om 14:15

Ik wil dat het zo blijft, dus weg arrogantie en incoming met de volharding die ze tonen. Dit Ajax is niet beter puur op spelersmateriaal, maar nog meer door het teamspel wat niet vanzelf komt(kijk Feyenoord met slot) die voetballen beter dan PSV met 1/3e zowat van de salarishuishouding

27 september 2021 om 14:29

Het team dat op de bank begon tegen Groningen, met Tagliafico, Kudus, Klaassen, Neres, Rensch, Schuurs, Danilo, Daramy en Labyad kan ook gewoon kampioen worden in de eredivisie of speelt mee om plek 1 tm 3. Dat is wel een groot verschil tennopzichte van wat de concurrent daar tegenover kan stellen.

Maar of dat de schuld is van de Uefa? Dat denk ik dan weer niet. Ajax heeft dit helemaal zelf klaargespeeld door geld op te potten en jarenlang alles dat drie keer kon hooghouden te verkopen. Andere clubs hadden dat ook kunnen doen. Althans. Az probeert het nu maar die bungelen dan wel ergens onderaan.

27 september 2021 om 07:21

Nou, Vitesse en Groningen waren normaal gesproken wel teams die het ons lastig konden maken en een resultaat konden halen hoor....

27 september 2021 om 07:24

Dat verandert niet dat er ontzettend overdreven word. Je speelt een prima seizoen tot dus ver natuurlijk. Maar om nu al te zeggen dat je de finale van de CL gaat halen, waar hebben we het over zeg. We staan wel geteld 1 punt los in de competitie maar er word gesproken alsof het 10 zijn met nog 4 wedstrijden te gaan..

27 september 2021 om 07:50

Het gaat niet om punten. Het gaat om de krachtsverhoudingen.

27 september 2021 om 07:54

Vitesse zowel uit als thuis ben ik met je eens. Groningen in Amsterdam is geen probleem voor Ajax. In Groningen heeft Ajax het altijd moeilijk.

27 september 2021 om 07:59

En Vitesse valt dik tegen dit jaar. De rest van de uitslagen is normaal, oftewel de behaalde punten.

27 september 2021 om 08:26

@fcoldambt Groningen maakt het Ajax "moeilijk" in Amsterdam. Oftewel, ze worden een helft tegengehouden, frustreren het publiek even verschrikkelijk met het tijdrekken, en Ajax moet wel even hun best doen, maar aanvallend kan Groningen eigenlijk niets, dus verliezen we hem toch wel.

27 september 2021 om 11:45

Maar een slecht spelend FC Twente hield Ajax op 1-1. Ajax heeft wel de beste ploeg en zijn in de breedte best sterk, maar nu komen dergelijke artikelen weer bovendrijven omdat de concurrentie stuntelt en Ajax twee kleintjes het bos in stuurt met flinke uitslagen.

27 september 2021 om 11:55

Precies. Valentijn heeft eindelijk een keer 100% gelijk. Tot een paar jaar geleden keek ik elke eredivisiewedstrijd van de top 4 in de hoop dat mijn cluppie won en de concurrent punten zou verspelen. Nu kijk ik nog amper omdat vantevoren vast staat wie er kampioen wordt. Ajax heeft zoveel kwaliteit dat ze ook tegen de 'kleinere clubs' gewoon veel meer kunnen domineren dan PSV, Feyenoord en AZ dat kunnen. Die spanning is compleet verdwenen. Niets ten nadele van Ajax hoor, die hebben dit met goed beleid voor elkaar gekregen maar door de structurele CL inkomsten is in de Eredivisie de strijd om het kampioenschap volledig weg.

27 september 2021 om 12:51

@Suc6MagnetDat is waar, maar meer kwaliteit is geen garantie voor de 3 punten in elke wedstrijd. Kijk maar naar Twente tegen Ajax.

27 september 2021 om 14:17

Het gaat erom dat sommige alleen tekoop willen lopen met het succes. Ipv te waarderen dat je succes hebt.

27 september 2021 om 07:23

Voor nu is het ophemelen gewoon terecht. Uiteraard kan dat over 2 weken weer helemaal anders zijn. Daar komt bij dat PSV, de grote concurrent van Ajax, wel hun puntjes laten liggen tegen kleinere tegenstanders.

27 september 2021 om 08:02

Klopt. Laten we svp even kijken waar Ajax tegen heeft mogen aantreden. Zelfs Feyenoord had zoveel punten gehad denk.

27 september 2021 om 08:43

Heeft niets met ophemelen te maken. Ajax heeft de afgelopen drie jaar zonder een seconde te spelen al 100 miljoen meer uit de CL pot gekregen dan PSV uit de EL kreeg. En dat verschil zie je terug.

27 september 2021 om 09:45

Het klopt dat Ajax ontzettend veel geld uit de CL pot heeft gekregen.
En dat is de verdienste van Ajax zelf. Als de overige clubs in Europa wat beter hun best gedaan hadden, dan hadden we wellicht al een 2de CL plek kunnen hebben.

Het is makkelijk het nu alleen op het geld te schuiven, Ajax heeft hier d.m.v. goed beleid zelf alles aan gedaan. En ja soms moet je ook wat geluk hebben, maar dat dwing je wel zelf af.

27 september 2021 om 09:51

Het is ook geen ophemelen van Driessen doet, hij doet beetje hetzelfde als jij nu doet Kohaku. Als Ajax wint ligt het aan de tegenstander, als de Boer 4x kampioen wordt ligt het aan de tegenstanders, als Ajax miljoenen op de bank heeft krijgen ze het van de Uefa.

Ajax heeft in zwaar weer gezeten en er zich zelf helemaal uitgeknokt met goed beleid, weer investeren in de jeugdopleiding en kampioen geworden zonder hard te investeren. Daarnaast kopen ze goed in en verkopen ze nog beter. Elk jaar weer worden leeg gekocht is Ajax haar grote uitdaging en moet je maar weer opvangen. Afgelopen jaren ook daar op ingesprongen door veel spelers te behouden om ze later wat goedkoper te laten gaan.

Ook Corona heeft geholpen bij het niet meteen vertrekken van het halve elftal maar de credits moeten hier niet naar de Uefa, tegenstanders etc gaan.

PSV heeft een selectie die, net zoals Ajax, moet winnen van iedere andere tegenstander in de ED. Onderling zou je nog wat kunnen zien van het krachtsverschil maar ook daar is geen garantie zoals we al jaren zien. Nee, mooi staaltje Valentijn weer maar de credits die Ajax krijgt is met horde en stoten en komt maar moeilijk menig mondje uit.

27 september 2021 om 10:48

@kohaku des te slechter van psv. Die werden tussen 2015-2018 3 keer kampioen met 3 keer groepsfase CL als gevolg. Die hebben toen geen afstand kunnen nemen van Ajax.

27 september 2021 om 10:48

@Marcel0306 over je laatste alinea ben ik het volledig eens, alle verdiensten aan Ajax hiervoor. Ook toen het bij PSV goed ging en bij Ajax minder gingen alle berichten daarover. De CL verhalen vind ik wel heel overdreven daarbij moet ik zeggen, alhoewel het spel vaak wel hoop biedt. Wat betreft je eerste alinea, we zijn natuurlijk ook ooit die 2e CL plaatsing kwijtgeraakt, waarbij Ajax natuurlijk ook een rol heeft gespeeld door het behalen van weinig punten, dus dat vind ik een vrij makkelijke conclusie.

27 september 2021 om 12:09

Precies Zytto34. Iedereen doet net alsof PSV geen kans had afstand tot de rest te creëren. Zij hebben gewoon slecht beleid gevoerd waar Ajax bleef vasthouden aan het plan wat ze voor ogen hadden. Ook al ging dat soms gepaard met wat mindere jaren. En zie hier het resultaat. Ajax heeft de vruchten weten te plukken van jarenlang geloven in de weg die is gekozen.

27 september 2021 om 12:58

@Marcel 0306Goed beleid is een relatief begrip.Ajax had het geluk dat er zich twee talenten aandienden, die door incidenteel succes in de CL ook voor heel veel geld werden verkocht. Alles viel op z'n plek, zou ik zeggen.De vier jaar daarvoor stond Ajax droog.

27 september 2021 om 13:57

Om direct CL te mogen spelen moet je wel eerst bovenaan de eredivisie eindigen. Moet je eerst toch heel veel wedstrijden spelen.

27 september 2021 om 15:29

De vier jaar ervoor stond Ajax droog inderdaad. Het halen van de Europa League met attractief, aanvallend voetbal was natuurlijk niets...

27 september 2021 om 10:26

Precies, mensen slaan echt door. Ja, Ajax heeft de laatste paar potjes met ruime cijfers gewonnen, maar de tegenstanders waren in mijn ogen inderdaad ook niet super. Daarnaast heeft Ajax elk jaar wel een periode dat ze echt goed zijn. De kunst is om dit vast te houden, maar dat heb ik persoonlijk nog niet gezien bij Ajax. Vaak spelen ze een reeks goede wedstrijden om daarna weer wat moeizamer te winnen. Het kan zo maar zijn dat we volgende week verliezen van Utrecht of de week er na van Heerenveen.

27 september 2021 om 10:42

Dit is niet waar, Ajax won nooit op deze manier van een goed voorbereid en georganiseerd Groningen, dat er werkelijk alles aan deed om het spel te traineren. Ajax, en geen enkele Nederlandse club, won ook nooit van de Portugese kampioen met zulke cijfers. Ajax is in mijn leven ook nooit zo genadeloos en geconcentreerd geweest na een redelijke voorsprong. De hiccups die we aan het begin van het seizoen zagen, dus het verlies tegen PSV en het puntverlies tegen Twente kwamen door een verstoorde voorbereiding door de vele toernooien die de internationals moesten spelen. Ajax speelt veel professioneler dan vroeger en ik vind het heel indrukwekkend. Voor mij is dit nieuw en ik denk dat Driessen het goed ziet. Driessen zou dus een mooi stukje kunnen schrijven over competitievervalsing door de internationale voetbalbonden en het IOC

Het mooiste vind ik dat Erik Ten Hag zich niet in slaap laat sussen en dat Marco van Basten Grevenberch een uitbrander geeft.

Succes is over het algemeen vergankelijk, het is niet vast te stellen wat er gebeurt als Tadic en Blind niet meer kunnen leveren en belangrijker, wat er gebeurt als Overmars ermee stopt. Ik kies ervoor om te erkennen dat er eindelijk een club is die echt professioneel te werk gaat en topsport bedrijft(consistent twee keer in de week leveren), hiervan te genieten en er niet over te zeuren.

27 september 2021 om 11:08

VD is een koekenbakker. Maar hij heeft hier natuurlijk gewoon gelijk. De insteek is helemaal niet om Ajax op te hemelen (zeker van VD niet) maar om aan te geven dat in kleinere landen degene die het lukt om een poulefase Championsleague te bereiken direct zo een grote financiële voorsprong hebben dat ze niet meer in te halen zijn. Ik denk dat grotendeels waar is en zeker als je twee keer in de poulefase terechtkomt. Alleen wanbeleid kan je dan de kop kosten maar normalerwijze ontstaat er een te grote kloof tussen deze clubs en de rest van de competitie.

27 september 2021 om 11:45

De complimenten aan het adres van Ajax zijn terecht als je kijkt hoe ze club de afgelopen 10 jaar hebben geleid zowel financieel, orginatorisch als op het veld. Echter om dit elke week te benadrukken is overbodig.

27 september 2021 om 12:11

Eens. Ben het ook niet zonder meer met Driessen eens dat het allemaal door de CL miljoenen komt. Het komt ook omdat Ajax gewoon goed bezig is, zowel qua besteding van het geld als qua sportief element. Frenkie en Matthijs zijn niet met CL miljoenen gehaald. Hakim Ziyech ook niet. Dus Ajax heeft zelf ook gewoon gepresteerd. Dat kan ook weer een keer voorbij zijn, maar het komt echt niet alleen door het geld.

27 september 2021 om 12:38

Wanneer je over 2 keer zoveel veel miljoenen beschikt als de nummer 2 word het enorm lastig, een beetje saai uiteindelijk. Dat is wat er word bedoelt. Natuurlijk kun je af en toe even hopen als tegenstander. Hopen op een slechte dag, een vermoeiend Europese wedstrijd o.i.d. echter is dat een beetje wat het is. Hopen dat ze wat minder zijn. Of nog niet op stoom zoals tegen PSV en twente. Natuurlijk verliezen ze wat puntjes. Door zulke dingen. Dan heb je het wel gehad. De tendens zet door en het gaat word al een aantal jaar steeds groter. Financieel en nu ook op het veld. Helaas pindakaas. Een keer eens met Valentijn.... Bizar

27 september 2021 om 12:46

Het is allemaal gebaseerd op speculaties en momentopnamen.
Als Ajax niet presteert tegen Besiktas, staat Driessen vooraan om Ajax af te branden.

27 september 2021 om 21:13

Vermoedelijk heeft hij het stukje nu al geschreven, zodat hij als eerste weer lekker kan zeiken op ten hag

28 september 2021 om 11:40

@moraat
Vitesse is anders normaal een tegenstander waar Ajax het vaak genoeg heel lastig mee heeft gehad. Al moet ik wel zeggen dat Vitesse dit seizoen tegenvalt qua team.

Dit klopt natuurlijk wel. Wie gaat dit Ajax stoppen. 30-1 man ongekend. Het is gewoon geen competitie meer. PSV en Feyenoord vechten voor de plek en de kruimeltjes. Ajax gaat er met CL vandoor en Nederlandse clubs komen haast nooit door de voorrondes. Verschil wordt alleen maar groter en groter.

27 september 2021 om 08:26

Het is wel grappig om te zien dat Ajax nu heeft wat het wil, totale dominantie in eigen land, maar dat men er nu ongemakkelijk van wordt en probeert te ontkennen dat het zo is 😄

27 september 2021 om 10:16

@Suc6Magnet pas ongemakkelijk als die die dominantie er eind dit seizoen nog steeds is. Ik ken Ajax van meerdere hele sterke periodes echter houden ze dat zelden álle wedstrijden vol. Ajax momenteel wel heel sterk bezig eerlijk is eerlijk.

27 september 2021 om 11:47

Als je als Feyenoord of PSV zijnde ziet dat Ajax op dit moment niet te achterhalen is op de korte termijn zouden ze heel goed naar hun organisatie moeten kijken en net als Ajax focussen op de jeugdopleiding en het creeren van vermogen. Alleen hierdoor heeft Ajax zover kunnen komen als dat ze nu zijn.

Onthoud de berichten van vandaag over Ajax en kijk ze terug als Ajax straks een keer punten morst. Dan kunnen ze er waarschijnlijk geen reet meer van. Opportunistisch gezever..

27 september 2021 om 07:13

Precies dan moet als eerste Ten Hag weg want hoe kun je met deze selectie nou verliezen.

27 september 2021 om 07:15

Maar los daarvan heeft Driessen wel een punt. Ajax voert ook gewoon goed beleid, dus het succes komt ze toe, maar die CL bonussen zijn moordend voor de nationale competities. Voor PSV en zeker voor Feyenoord zou alles precies samen moeten komen voor succes. Dan zou Ajax in een transitiejaar moeten zitten nadat er veel steunpilaren zijn verkocht, en bij PSV of Feyenoord moet er een team staan zoals Feyenoord had in 2017. Dat ervaring ineens een belangrijke troef wordt, bijvoorbeeld. En dat je talenten nét in dat jaar zitten waarin ze een toptransfer verdienen

27 september 2021 om 12:17

@Bobiku hij heeft ook wel een punt. Ik vind alleen niet dat het allemaal door het geld komt. Feyenoord heeft zijn CL miljoenen gewoon verkwanseld. Dus je moet er nog wel even verstandige dingen mee doen. Ik vind dat PSV en Feyenoord op dit moment goed bezig zijn. Hopelijk zetten ze dat door, want met drie competetieve ploegen is leuker dan met één.

27 september 2021 om 07:26

Oké, en wat wil je nou eigenlijk zeggen? Dit werkt toch overal zo.

27 september 2021 om 07:37

Ja overal, dat zeg Driessen ook. De nationale competities worden vermoord.

27 september 2021 om 07:50

Dan hadden/moeten de andere clubs maar beter beleid moeten voeren, dan hadden ze nu misschien wat vaker CL gespeeld, Ajax heeft gewoon goed beleid waar ze nu de vruchten dubbel en dwars van plukken

27 september 2021 om 07:53

@pascalv99 ja en daar gaat dit stukje toch ook over? Dat alle competities worden verkracht doordat de rijkste clubs rijker worden en de armere clubs armer blijven. Dat is het hele punt van dit artikel.

27 september 2021 om 08:11

@Ijsmuts,Dat valt echt wel mee. Bazel speelde jarenlang in de CL, zijn van de troon gestoten. Celtic speelde jarenlang in de CL, zijn weer van de troon gestoten. Porto en Benfica domineerde jarenlang, Sporting werd kampioen. Midtylland staat na tien wedstrijden 1 punt los en ook Brugge staat vooralsnog geen straatlengte voor. Er is ook goed beleid nodig. Dit Ajax wordt geen Bayern van Nederland. Dat is simpelweg onmogelijk. Je kunt als kleiner voetballand als ploeg simpelweg niet jarenlang domineren. Mensen vergeten vaak dat Bayern amper spelers verliest. Ajax, en alle andere topploegen uit kleinere landen, verliezen constant hun topspelers. Je hoeft het maar een of twee verkeerd uit te geven en je bent weer terug bij af.

27 september 2021 om 09:14

Het goede beleid staat natuurlijk voorop, maar dat je heel simpel zo’n lijst op kunt sommen met landen waar al jarenlang gedomineerd wordt/werd geeft wel aan dat het normaal gesproken bepaald geen open strijd is.

27 september 2021 om 09:40

Ik wil dat niet 1-op-1 aan resultaten ophangen. Ook grootte, naamsbekendheid, supporters, etc spelen ook mee. Kijk naar Feyenoord. Als die 10de worden en Vitesse wordt derde willen de topspelers van Vitesse vaak nog richting Rotterdam door alles wat er omheen hangt. Dat zal ook vast in het buitenland wel gelden. En dan blijf je vanzelf wel bovenin meedraaien, ook na een minder seizoen.

28 september 2021 om 00:02

In het voetbal is geld op termijn vrijwel altijd doorslaggevend in de resultaten van teams. Kijk inderdaad naar feyenoord, die betalen nog steeds veel hogere salarissen dan az. De enige reden waarom het die club achter zich kan houden

Ajax heeft inderdaad de beste selectie maar in de Nederlandse competitie gaan we geen alleen heerschappij krijgen zoals in Duitsland. Dat komt omdat onze competitie te zwak is. Een redelijk goed psv laat immers ook niet veel punten liggen tegen "kleine" teams. Dus zal het voornamelijk neer komen op de paar onderlinge duels in de top.

27 september 2021 om 07:19

PSV wordt jaarlijks alleen maar zwakker. PSV verloor normaal 2 hooguit 3x per jaar. Ze hebben nu al 2x verloren.

27 september 2021 om 12:04

Maar als je in 2x verliest, maar speelt 10 keer gelijk, dan kun je beter 4x verliezen en 1x gelijkspelen.

Volgens mij had PSV gewoon van 10 man van Benfica kunnen winnen. Dan had dat financiële verschil tussen die twee er helemaal niet geweest.
Daarnaast moet psv nog steeds van de 16 andere clubs winnen en heb je nog steeds een spannende strijd.

27 september 2021 om 08:00

Hang het anders aan 1 wedstrijd op. Als jij niet ziet dat er al jaren een totale scheefgroei aan het ontstaan is (en daarmee doe ik niets af aan de prestaties van Ajax of het management van Ajax, want die doen het alleen maar zoals het moet) door de verschillen in UEFA gelden (tussen CL en EL bijvoorbeeld) dan leef je redelijk onder een steen. En natuurlijk kan er een jaar een misser tussen zitten (zoals PSG dat afgelopen seizoen geen kampioen werd), maar dat zijn excessen. Stel dat PSV dit jaar wel CL had gehaald (ze hadden het startgeld dan moeten delen) dan maak je daarmee nooit meer de achterstand van vele jaren goed dat Ajax de volledige startpremies in zijn eentje ontving.

27 september 2021 om 09:20

Als PSV een paar jaar op rij CL speelt sluiten ze gewoon weer aan. Ajax heeft deze zomer amper transferinkomsten gehad. PSV heeft fantastische verkopen gehad deze zomer. Daar bovenop een lening van 50 miljoen. Hadden ze daarbij CL gehaald zou PSV een gigantische inhaalslag maken. Tel daarbij op dat Ajax met afstand het hardst geraakt is door corona en het verschil wordt nog kleiner. Maar PSV zal volgend seizoen inderdaad CL moeten halen, anders wordt het verschil ineens wel weer enorm. PSV heeft nu een basis met enorm veel spelers zonder (veel) restwaarde met Ramalho, Max, Van Ginkel, Propper, Gotze en Zahavi.

27 september 2021 om 10:07

‘Als PSV een paar jaar op rij CL haalt sluiten ze weer aan’… ja daar gaat het dus juist om. ‘Helaas’ betekent dat voor PSV nog niet dat Ajax het dan niet óók haalt. Dus je krijgt maximaal de helft van de buit en Ajax de andere helft, dus PSV loopt nog steeds niet in. Tenzij ze betere transfers weten te realiseren dan Ajax, maar met de naam en status van Ajax in Europa lijkt ook dat lastig.

27 september 2021 om 10:48

Als je allebei evenveel krijgt kan je ook allebei evenveel uitgeven. Het enige verschil is dat Ajax meer reserves heeft. In het verleden behaalde miljoenen worden echt niet opgenomen in de begroting. Een begroting moet sluitend zijn.
En betere transfers realiseren wordt niet lastig omdat Ajax een betere naam heeft. Zie alleen dit jaar maar. PSV heeft uitstekende transfers gedaan en Ajax vrijwel niets. Het probleem is dat PSV met het huidige transferbeleid enorm gokt op korte termijn succes (lees CL halen) Zoals ik al zei heeft Schmidt met Ramalho, Max, Van Ginkel, Propper, Gotze en Zahavi heel veel spelers zonder restwaarde gehaald. Madueke en Gakpo zullen og wel een heel mooi bedrag opleveren, voor de rest verwacht ik dat niet van veel spelers. Daarbij zal het ook helpen als PSV presteert in de Europa league. Dus laten we daar maar op hopen.

27 september 2021 om 10:52

Als PSV CL haalt hebben ze het ontzettend knap gedaan. Ze hebben in beginsel namelijk al minder mogelijkheden dan Ajax (als je naar sponsoring, etc. kijkt zonder CL inkomsten). PSV moet het hebben van slim financieren en inkopen doen.
Zo waren ze de afgelopen 25 jaar vaak ‘slimmer’ en werden ze nog relatief vaak kampioen.

Dit kwam echter ook vooral door de continue rommel in de Ajax-top. Je ziet dat nu Ajax alles gewoon op een rijtje heeft, ze de potentie benutten. Dit doen ze erg goed, maar door de CL inkomsten wordt het ze nu ook erg makkelijk gemaakt.

27 september 2021 om 11:04

Psv moet de EL gewoon eens wat serieuzer gaan nemen. Niet altijd maar met de gedachte bij de titel. Spelers worden meer waard bij het behalen van een mooie reeks in de EL, dan het winnen van de NLse titel.

27 september 2021 om 11:30

Suc6magnet iedere ploeg die zich kwalificeert krijgt een startpremie en een aandeel obv de uefa club ranglijst. Alleen de media inkomsten worden gedeeld, voor Nederland tussen de 2 en 4 mln euro.

27 september 2021 om 11:50

Net als Ajax vind ik dat PSV echt wel een top opleiding heeft gezien de spelers die de afgelopen jaren zijn doorgebroken. Dit moeten ze vasthouden (dus elk jaar 1 a 2 spelers laten doorstromen) en hier de vruchten van plukken zowel financieel als op het veld. Hiermee kan je vermogen opbouwen en altijd ergens op terugvallen.

27 september 2021 om 12:32

@Suc6, als PSV de CL haalt en daardoor twintig miljoen of meer binnen haalt, kunnen ze toch nog betere spelers halen? En met betere spelers en een goede trainer kan PSV gewoon kampioen worden en al het geld voor de CL krijgen. Hetzelfde geldt voor Feyenoord.

Zullen we eerst Utrecht en PSV afwachten…? Puntverlies tegen (een van) die ploegen en Ten Hag is een kl*te trainer, Gravenberch te laks, Alvarez een slechte voetballer, Timber te klein en Haller niet beter dan Gabrich…

27 september 2021 om 07:17

Dat is ook zo. En het leuke is dat Driessen de eerste is die dat zal roepen

27 september 2021 om 07:35

Ja ik wacht met smart op die wedstrijden, maar om hele andere redenen. Ben benieuwd of Ten Hag er echt een keer schijt aan heeft en tegen Utrecht er een zuig wedstrijd van maakt alla Getafe. Gewoon om te kijken of ze het kunnen. Zal vast voorkomen in de CL dat het tegen zit en dat je het spel dan maar volledig dood moet maken. En tegen PSV, vol maar dan ook vol op de counter. Zal ook cast een keer voorkomen dat de tegenstander beter is/veel ruimte weggeeft en je met counter voetbal de wedstrijd volledig naar je toe weet te trekken. Ben benieuwd of Ten Hag dat wil oefenen. Enige vervelende, je speelt in eigen huis. En Ten Hag is wel zo'n trainer die vind dat je eigen publiek ook moet vermaken middels mooi aanvallend voetbal en doelpunten.

27 september 2021 om 10:36

Aub niet een zuigwedstrijd van maken. Heeft Ajax tegen de Spurs geprobeerd.. beetje averechts gewerkt.. Maar psv op de counter verslaan ben ik helemaal voor. Zie nu al Anthony vs Max voor me.

27 september 2021 om 12:17

@regulator,

Tegen Tottenham verlies je juist omdat je veel te aanvallend staat te voetballen met een flinke voorsprong.

27 september 2021 om 12:43

Tegen Tottenham verlies je omdat je 1. switcht naar een 5 mans verdediging en de hele samenwerking naar de gort gaat. 2. het tijdrekken van Onana bestraft werd door na de extra tijd nog te laten doorspelen.

27 september 2021 om 08:02

En dan nog wordt Ajax fluitend kampioen. En als dat niet zo lijkt te zijn, dan kopen ze in de winterstop nog even 2 spelers van 25 miljoen erbij. Kan je nou echt niet tussen de regels doorlezen wat het hele punt is?

27 september 2021 om 08:30

Ik niet Suc6Magnet. Het is nog wat vroeg voor mij, dus leg vooral uit wat “het hele punt” is aub…

27 september 2021 om 08:34

Haha, tuurlijk. In de winterstop. Die eeuwige dominantie duurt nu welgeteld een jaar of 3. Daarvoor was het hangen en wurgen. Mensen vergeten snel en kletsen nog sneller.

27 september 2021 om 08:38

Jij betrekt het artikel op de huidige titelstrijd en dat ze nog steeds incidenteel kunnen verliezen van een PSV of Utrecht. Maar dat is het punt niet. Verliezen kan altijd een keer. Het gaat erom dat ze dan nog, qua financiën en kapitaal op het veld, structureel lichtjaren zijn weggelopen bij de concurrentie. Als Ajax een blessure of schorsing heeft dan komt er een andere aangekochte speler van +20 miljoen in. Bij PSV en Feyenoord komt dan een jeugdspeler van 18 of Diemers erin. Alleen als er bij Ajax iemand komt die volledig mismanagement toepast waardoor er honderden miljoenen verdampen of verdwijnen, kan Ajax terugvallen naar een niveau AZ, Feyenoord, PSV. Waarbij ik AZ al heel veel credits geef obv een aantal grote verkopen in de afgelopen seizoenen.

27 september 2021 om 08:55

Ah zo, goeie uitleg Suc6Magnet, snap m! Maar nu er minder spelers zijn verkocht gaat Ajax niet meer zonder meer 20mln aftikken denk ik. Laten ze dus maar geen blessures krijgen ;-)

Mijn punt was meer dat Driessen de UEFA de schuld geeft terwijl Ajax daar beleid op heeft gevoerd. Daarnaast heeft PSV pech dat het de voorrondes niet heeft overleefd, anders zouden ze ook hun bankrekening gespekt hebben.

27 september 2021 om 10:13

Ik had Ajax al eerder de volledige credits gegeven voor het gevoerde beleid. De discussie is ook helemaal niet dat Ajax iets doet wat niet goed is of onterecht is. De discussie is dat een UEFA de verschillen tussen de te verdienen gelden (CL/EL/ConfL) zo gigantisch heeft laten worden. Dat en niets anders is het punt van Driessen. Maar dat lijkt niemand te kunnen lezen en iedereen voelt zich maar meteen aangevallen. Nogmaals: Ajax krijgt nu de credits voor het gevoerde beleid (maar dus ook de bijbehorende kritiek als je het met al die financiële overmacht niet weet om te zetten in resultaat) en nu lijkt ineens iedere Ajacied ongemakkelijk te worden van de bevestiging van dat succes.

27 september 2021 om 11:50

Haha, ik lees niet alles, ook jouw credits niet in eerdere posts. Ik snap je punt, maar ik vind dus dat het niet de UEFA is die hier 'schuld' aan heeft.

Ik kan niet voor alle Ajacieden spreken, maar ik voel me totaal niet aangevallen of ongemakkelijk dat Ajax een succesvol beleid voert tov de concurrentie. Of de nodige mazzel heeft gehad met transfers of wat dan ook. Wat ik zeg; Als PSV de voorrondes haalt, of welke club dan ook, dan hebben ze ook geld. Dat is dan toch niet iets dat je de UEFA kunt verwijten? Ik vind dat iets te makkelijk... PSV is jaren op rij kampioen geworden en daar ook geld voor gekregen van de Uefa, dus die vlag gaat bij mij niet op.

27 september 2021 om 12:24

@suc6magnet,

Dat verschil is toch gewoon eigen schuld ?
Er zijn genoeg jaren geweest waarin psv de kans heeft gehad, maar niet heeft gepakt. Je verliest een tweeluik van de nummer 3 van Portugal waarvan zelfs 60 minuten tegen 10 man. Dan ben je gewoon niet goed genoeg als je maar 1 kans creeert. En dit is al zo'n 15/20 jaar het probleem bij psv. Op momenten dat ze er moeten staan, doen ze dat niet.

Daarbij is Nederland een van de weinige landen waar niemand mag klagen, want door Ajax, hebben jullie uberhaupt nog kans op Europees voetbal. Zonder de geweldige prestaties van Ajax, had nu alleen de kampioen nog voorrondes mogen spelen.

Daar word ik echt niet ongemakkelijk, ik hoop dat Ajax complete dominantie pakt. Ik hoop dat ze zo goed blijven voetballen het gehele seizoen en ik hoop dat we gewoon elk jaar makkelijk kampioen worden. Ik kijk er naar uit om elk jaar een feestje te vieren en elk jaar te genieten van de Euopese wedstrijden in de Champions- leaugue.

27 september 2021 om 15:06

Mee eens dat het nu voor de wind gaat. Maar los daarvan kun je niet ontkennen dat het verschil in inkomsten tussen de CL en de overige europese toernooien zo groot is dat je zeker in een competitie zoals nederland hele grote verschillen krijgt. De grote clubs worden steeds groter. Dat is een fout een de verdeling van de inkomsten.

28 september 2021 om 00:00

Eens hoor, CL of EL is qua inkomsten een wereld van verschil.

Maar ik blijf erbij dat een PSV, met enkele kampioenschappen op rij en recente jaren voorrondes CL, in dezelfde (financiële) positie had kunnen staan als Ajax.

27 september 2021 om 16:44

Gabrich We hebben tussentijds ook nog Urzaiz gehad. Dat was ook een geweldenaar.

27 september 2021 om 23:55

Urzaiz was idd ook n topper! Die goeie ouwe tijd, haha! Af en toe lijkt Haller met zn motoriek wel n btje op deze spelers hoor… :-D

Wat een onzin alsof Ajax alleen inkomsten uit de cl e.d. haalt

27 september 2021 om 08:04

Die andere inkomsten ontvangen PSV en Feyenoord ook. Maar doordat Ajax structureel op het hoogste podium acteerd zal een deel van die inkomsten bij Ajax hoger zijn dan bij Psv en/of Feyenoord. Een Antony levert Ajax bijvoorbeeld nu minimaal 40 miljoen op. Psv zal er hooguit 30 miljoen voor krijgen en Feyenoord weer 10 miljoen minder.

Met de CL inkomsten betaald Ajax haar salarishuis. Ze kunnen spelers langer vasthouden. Ze kunnen Tadic aantrekken en behouden. Ze kunnen oud spelers op reletief jonge leeftijd weer terughalen (blind, Klaassen) en ze kunnen grote talenten aantrekken die ook op de radar staan bij de grootste Europese clubs waar een oliebaron de eigenaar is. PSV probeert Ajax nu te volgen, maar zonder CL inkomsten is dit niet vol te houden. Dan ben je verplicht om jaarlijks je beste 1 of 2 spelers te verkopen.

De CL inkomsten zijn wel minimaal 40 miljoen en kan oplopen tot 100 miljoen.

Let wel, het is de verdienste van Ajax zelf. Maar Driessen heeft wel een punt dat UEFA de kleine competities om zeep helpt. Bij voorbaat weet je al wie kampioen wordt.

27 september 2021 om 10:31

Ik heb van alles aan te merken op Uefa, maar wat ze goed doen de afgelopen jaren is het Europees voetbal beter op de kaart zetten. Met de komst van de Conference League voor de mindere ploegen, wordt de Europa League een stuk aantrekkelijker. Dat zal je ook aan de inkomstenstroom gaan zien. Voor de hele Eredivisie is het nu noodzakelijk om te presteren op Europees niveau. We moeten behoren tot de 5 a 6 topcompetities, wat ons ook meer Europese plekken oplevert. Als PSV dan op CL niveau kan acteren, genereren we meer inkomsten en gaat de strijd in de Eredivisie verbeteren. Subtop in Nederland verdund nu wel met een slecht presterend AZ en Vitesse. Maar die komen er ook weer bovenop. Daarnaast zou een Willem II en Utrecht zich zomaar in de subtop kunnen nestelen, aangezien ze ook de supportersschare hebben als fundament om verder op te bouwen.

Achja het kan verkeren, 5 weken geleden gingen we met 0-4 onderuit tegen PSV en toen konden we er niks van..

Tuurlijk hebben we een heerlijke selectie, en moet je als Ajax zijnde kampioen worden en de CL poule over leven maar laten we in de winterstop de eerste balans op maken.

Zo heeft PSV toch wel al wat lastige potjes gespeeld met AZ uit en Feyenoord thuis, daarnaast hadden ze ook nog eens pech dat ze tegen de beste club van de competitie hebben gespeeld ( go ahead )

Ajax heeft in principe alleen Twente gehad.

Er volgt voor ons nu een spannende periode waarin we gaan zien hoe groot de verschillen echt zijn.
Met Utrecht thuis, Heerveeen Uit,dortmund thuis, Psv thuis, en Heracles uit waar Ajax het vaak lastig heeft.

27 september 2021 om 12:30

@burwatti,

Ik wil je graag corrigeren, want Ajax heeft Twente uit gehad, die al jaren lastig zijn.
En ze hebben Vitesse gehad. Maar omdat we die met 5-0 oprolde was het niet zo'n probleem.

psv heeft Feyenoord thuis gehad, wat normaalgesproken voor Ajax geen problemen oplevert. (Uit een enkele keer) en AZ, die zijn dit seizoen niks meer dan middenmoot.

27 september 2021 om 12:44

Twente uit heeft Ajax het altijd lastig.

Maar wat jij voor Az vindt gelden, dat geld dit seizoen ook zeker voor Vitesse.
Ik zou toch liever AZ uit al gehad hebben dan Vitesse thuis.

27 september 2021 om 13:33

Zeker niet mee eens. AZ heeft 6 punten in 7 wedstrijden, terwijl Vitesse er 10 heeft gepakt, tegenstanders zijn redelijk gelijkwaardig.
Beiden hebben ze Twente gehad, Az heeft daarbij psv gehad.
Vitesse heeft daarbij Ajax en willem2 gehad.

Nee AZ is absoluut niet beter of gelijkwaardig aan Vitesse.

Laat Ajax lekker en ook in Europa. Als zij goed blijven presteren, dan komt er vanzelf een extra CL plek voor Nederland. Het feit dat Nederland in Europa steeds slechter ging spelen, kwam door het verval van oa. Ajax, PSV en Feyenoord. Nu is Ajax zich aan het opklimmen en dat is juist goed. Het enige wat de rest moet doen is mee gaan.

Na de voorbereiding, de JC schaal en de wedstrijd tegen Twente las ik heel iets anders. Zo snel kan het verkeren dus, en zo snel kan het daarna weer omdraaien. Niemand bij Ajax rekend zich rijk.

Maar niet in Portugal en Frankrijk dus ga voor de punten en het wordt misschien nog wat.

Maar er komt een fase dat het minder loopt, misschien al in oktober. EN dan kunnen ze er niks meer van en is het weer spannend. De kranten en internet moeten vol he.

27 september 2021 om 08:41

Is een andere discussie. De discussie is dan hoe het kan dat je zo slecht presteert terwijl je voor honderden miljoen aan spelers hebt lopen en nog kunt bijkopen. Dat staat los van de discussie dat je elk seizoen 10x meer geld verdient dan de nummer 2 in dezelfde competitie.

@De Toekomst

Vitesse had Europese wedstrijd duidelijk in de benen. Daardoor had Ajax het zo makkelijk.

Ajax draait uitsetekend. Maar Ik ben ook benieuwd hoe ze het doen tegen lastige opponenten.

Kunnen we gewoon genieten van het moment hoe Ajax nu speelt ipv die extreme meningen die ze als waarheid willen over brengen.

Ajax staat slecht 1 verliespunt voor op Feyenoord, een zwaar programma voor de boeg en een makkelijk programma achter de rug. Driessen = waan van de dag. Wat zou het mooi zijn als er eens nul reacties op zo'n artikel over een ophitsende uitspraak van hem kwam. Ik vrees ook het ergste voor Ajax want als Driessen iets zegt gebeurt meestal het tegenovergestelde.

27 september 2021 om 08:44

Hoezo waan van de dag? Hij heeft het hier over ‘al seizoenen lang’ meer inkomsten binnenkrijgen dan de concurrentie. En daar heeft hij toch volledig gelijk in? Dat betekent niet dat Ajax nooit meer gaat verliezen, maar wel dat je Ajax daarop extra mag aankijken aangezien hun selectie 100x zoveel waard is als die van de concurrentie.

27 september 2021 om 09:37

PSV kreeg afgelopen 20 jaar net zo vaak als Ajax de CL miljoenen binnen. Het is stuivertje wisselen tussen Ajax en PSV, om en om hebben ze een paar jaar succes.
Op dit moment is er heel iets anders aan de hand. door Corona hebben we nauwelijks een transfermarkt gehad. Ajax moest nog voor 50 miljoen euro verkopen mar dat ging niet. Dus bleef de selectie intact, hoefde Ten Hag niet opnieuw met bouwen te beginnen.
volgend jaar wordt het andere koek, Mazraoui gaat weg, Gravenberch moet verkocht worden, Tagliafico en Onana willen weg en het is maar afwachten of Alvarez te houden is. Verder is Anthony nu opgeroepen voor Brazilie dus of die te houden is, is maar de vraag.
Voor je het weet ben je zo vier, vijf spelers kwijt. Het is zelfs niet ondenkbaar dat vroeg of laat Ten Hag weggehaald wordt en dan kan Ajax opnieuw beginnen.

27 september 2021 om 10:17

Maar dan wel opnieuw beginnen met 400+ miljoen op de bank. Dat is niet te vergelijken met PSV of Feyenoord. Ik snap werkelijk waar niet waarom iedereen nu ineens niet meer de credits voor het door Ajax gevoerde beleid wil hebben. Ajax doet hier niets verkeerd; Driessen heeft het over het mismanagement van de UEFA die de rijke clubs nog rijker en de armere clubs nog armer maakt.

27 september 2021 om 10:41

De rijken nog rijker en de armen nog armer. Is dat niet zo beetje de grootste open deuren intrapper die je maar kunt hebben? Gaan we Driessen straks nog gelijk geven als hij stelt dat je van water nat wordt? Kom op, dit soort stellingen zijn toch al lang een gepasseerd station. Kan hij niet een keer met realistische oplossingen komen? Dat lijkt mij een logischere discussie.

27 september 2021 om 16:29

Ah. Boehoe. Het is allemaal zo oneerlijk. Ajax heeft toch ook gewoon 2 seizoenen achter elkaar CL misgelopen in 2015 en 2016? Toen kreeg PSV al het geld uit de CL. Wat hebben ze ermee gedaan dan? In ieder geval weinig goeds. Zelf hebben ze kansen gehad om als nummer 2 zichzelf de CL in te schieten, maar vertikken het dan tegen o.a. Benfica dat nota bene een uur lang met één man minder heeft moeten spelen. En zie hier geen Ajacied die de credits voor het gevoerde beleid niet wil hebben hoor. 9 van de 10 Ajacieden begrijpt gewoon dat het beleid de fundering van het succes is geweest. Zie vooral jou claimen dat Ajacieden er schijnbaar geen credits voor willen hebben...

27 september 2021 om 12:32

Beastman,

Gewoon Twente en Vitesse al gehad. Twente vind ik dit seizoen een van de clubs die juist goed voetbal laat zien.

Ik dacht dat het succes van Ajax vooral te wijten. Is aan het beleid dat ze al 10 jaar voeren. Het was niet allemaal geweldig maar ze plukken nu wel de vruchten. Niet alleen de CL maar ook de hoge transfersommen. Dat kan je de uefa toch niet verwijten?

De UEFA de schuld geven van de successen van Ajax, dat is pas vreemd. Kwalificatie moeten spelen, de groepsfase halen, dat geld herinvesteren. De rest krijgt dat eerste niet voor elkaar, in de Europa League in veel gevallen niet eens, en het is de schuld van de UEFA dat iedereen behalve Ajax verzaakt. Heel simpel.

27 september 2021 om 10:21

Serieus…

Waarom moet het verschil tussen de CL en de EL startgelden 20 miljoen zijn ipv bijvoorbeeld 5 miljoen? Dat is waar het hier over gaat. Als ik jouw plant elke dag 10 druppels Pokon geef en de andere plant maar 1 druppel, welke plant denk jij dan dat er harder groeit?

In principe heeft PSV ook genoeg kwaliteit om van iedereen te kunnen winnen, dat wil zeggen dat een titelstrijd altijd spannend is omdat kleine foutjes al afgestraft kunnen gaan worden.

Valentijn Driessen zegt niet vaak iets zinnigs, maar hier wel. De bedragen die in de CL te verdienen zijn, zijn te extreem geworden. Als de inkomsten in de CL, EL en Conference League niet wat dichter bij elkaar komen te liggen, dan zullen in de toekomst alle landen die het moeten doen met 1 of 2 CL-tickets hun eigen Bayern Munchen krijgen: een club die elk jaar een enorme financiele boost krijgt in de CL en daardoor ook elk jaar de CL zal halen. Dan krijg je dus een spiraal die amper nog te breken is.

27 september 2021 om 10:45

Noem je dit serieus iets zinnigs? Dit is de meest overduidelijke intikker die je maar kunt verzinnen in het voetbal? Laat hem maar eens met oplossingen komen ipv pleonastisch punten proberen te scoren.

De verhouding tussen de begroting van de Nederlandse clubs en hetgeen je in de CL kunt verdienen is natuurlijk helemaal weg, dus ik ben het voor dit keer wel eens met Valentijn Driessen. Voor PSV (en andere clubs) is het te hopen dat er in Europa zo goed gepresteerd wordt dat er extra tickets verdiend worden. Het gat dat Ajax nu slaat heeft natuurlijk alles te maken met de CL-miljoenen, in combinatie met een Overmars (die het vak tien keer beter in de vingers heeft dan een John de Jong).

27 september 2021 om 10:08

Het is eerder te hopen dat men verder gaat kijken dan de Eredivisie, die gaat niet meer opleveren op de langere termijn. De CL zal op termijn worden vervangen door een Super League achtige constructie en zal dus ook minder opleveren. Nu stappen maken richting Beneliga / Bundesliga / andere alternatieven lijkt me beter voor bv PSV. Ben ik geen voorstander van, speel veel liever in de marge van de eredivisie, maar ik interesseer me dan ook niets voor de knaken..

27 september 2021 om 10:27

De CL miljoenen zijn niet verantwoordelijk voor het financiele verschil, het zijn de utigaande trasnfers die Ajax in deze luxe positie hebben gebracht. Dar wordt het echte geld verdiend.
De Nederlandse pers is er dol op om maar over CL miljoenen te schrijven echter ze vergeten altijd de kosten en bealsting eraf te trekken. Wat je uiteindelijk overhoud is nog altijd veel geld maar is niet te vergelijken met de transferopbrengsten.

27 september 2021 om 12:40

Niet mee eens. Met de CL miljoenen heeft Ajax het gat gecreëerd. Het aan- en vooral verkoopbeleid bij Ajax is beter dan bij de overige clubs, maar dat is niet de reden waarom Ajax wegloopt bij de rest. Wat betreft die kosten/belasting; Ajax heeft vorig seizoen 34 miljoen aan zaakwaarnemers betaald, dus de transferbalans is ook niet netto.

Ik ben het ook gewoon een keer met Valentijn eens! De premies in de Europa en Conference League zijn nagenoeg gelijk, maar het verschil met de Champions League is immens! De UEFA moet dat meer gelijk gaan trekken om de nationale competities gelijkwaardiger te maken.

27 september 2021 om 10:05

Waarom? Het gaat hier toch helemaal niet om het ‘zo eerlijk en gezellig mogelijk maken’. Het gaat om commercie en amusement. Ajax zit nu lekker op die bandwagon en profiteert daarvan. Dan zou het dus de bedoeling zijn om goed beleid (en wat mazzels met grote transfers) te straffen?

Je kon erop wachten, de volgende grote onzin van Valentijn. Die man verzint ze zo ter plekke om maar stukjes te kunen schrijven, boeit hem werkelijk niet hoe groot de onzin is die hij opschrijft.
Als we gewoon eventjes terug kijken, naar de periode voordat de CL zo goed betaalde, dan zien we werkelijk geen enkel verschil. Ook toen ging het tussen Ajax en PSV met af en toe een dark horse.
Het verschil in de titel strijd wordt ook zelden gemaakt in de onderlinge duels, we zien eigenlijk altijd dat het verschil gemaakt wordt tegen de kleintjes. In de wedstrijden waar de top club veel sterker is, domineert maar om een of andere reden niet weet te winnen.
Zoals afgelopen weekend, onnodig eigen doelpunt en een blunder van de keeper zette Willem II op het zadel. Als de aanval van PSV dan niet drie keer weet te scoren, dan verlies je punten. Heeft helemaal niets met de CL miljoenen te maken.

27 september 2021 om 10:03

Helemaal niets is niet waar natuurlijk. Ajax kan spelers nu wat langer behouden en kan wat makkelijker in hogere vijvers missen en daar ook in miskleunen zonder directe risico’s. Persoonlijk ben ik geen fan van Tadic, maar de ajacieden zijn er happy mee en die kun je alleen maar behouden als je jaar in jaar uit 4 miljoen aftikt. Dat gaat niet zonder CL

27 september 2021 om 10:21

In de vorige eeuw hadden we diverse spelers die zes miljoen gulden per jaar verdiende. Is met inflatie correctie meer dan de 4 miljoen euro die nu betaald wordt aan de beste speler. Dat was voor de CL miljoenen.
De motor van Ajax is nog altijd de jeugdopleiding, spelers als Frenkie en de Ligt brachten samen al 150 miljoen euro op. Daar kan je een speler als Tadic dan 35 jaar mee betalen.
CL miljoenen klinkt altijd leuk, maar je hebt ook heel veel kosten. En niet alleen in de explotatie, ook in het premie stelsel. Ajax spelers verdienen minder dan de spelers in vergelijkbare CL ploegen maar dat wordt met premies aangevuld bij het behalen van succes.

27 september 2021 om 11:30

Help mij even speedy, wie verdiende in de jaren ‘90 6 miljoen gulden per jaar?

27 september 2021 om 11:36

De Jong is prima koop en doorverkoop geweest, natuurlijk geen eigen product.

27 september 2021 om 12:52

@kingbolo . Ik overdreef een beetje, dat was natuurlijk in de periode 2000-2008 dat de spelers zoveel konden verdienen. Toen een speler als Albert Luque meer verdiende dan de best betaalde Ajax speler tegenwoordig.

Ik vind het prima zo en terecht, Ajax heeft het zelf afgedwongen met beleidsverandering en jarenlang investeren in jeugd en opleiding. Hetzelfde geldt voor mooie clubs als Bayern en Brugge, eerlijk beleid met voetbalverstand. Dat andere clubs maar blijven kloten en niet aanhaken, is puur hun eigen schuld. Moeten ze maar beter hun best doen. Ik hoop dat Ajax op deze weg doorgaat en de perfectie gaat benaderen!
Dit is weer eens nonsens à la Driessen om even zijn azijn kwijt te kunnen.

27 september 2021 om 10:00

Dan ga je er vanuit dat de andere clubs blijven stilzitten. De eredivisie blijven organiseren zoals deze is, is dan natuurlijk een utopie.

Het is een beetje zoals FM spelen. Als je dat goed op de rit hebt en je haalt meer inkomen dan de concurrentie en je investeert dat een beetje goed, dan wordt je jaar in jaar uit kampioen.

En aangezien geld tegenwoordig de belangrijkste factor is én het verschil tussen Ajax en de rest groot is en groter wordt, heeft Valentijn hier wel gewoon gelijk.

Maar ja, daar ga je niets tegen doen, het is zoals het is.

Dat is toch gewoon een gegeven, moet PSV maar ‘gewoon’ van Benfica zien te winnen. Dit stevent natuurlijk af op een Beneliga, al zou ik als Ajax zijnde eerder in de richting van Bundesliga of Super League denken. In de eredivisie valt dan weinig meer te winnen.

27 september 2021 om 10:24

PSV hoeft niet van Benfica te winnen. PSV moet van Willem II winnen. Om kampioen van Nederland te worden, zal je gewoon van de mindere tegenstanders moeten winnen. En als kampioen van Nederland, speel je gewoon CL voetbal.

Wordt wel een beetje moe van de media hoor.
Zo opportunistisch als maar kan.

Tuurlijk, het gaat prima. Voetbal is leuk om naar te kijken, scoren vrij aardige doelpunten en krijgen ontzettend weinig doelpunten tegen...

Maar we moeten nog even he.... Het hoeft maar een keertje tegen te zitten zoals tegen Twente en dan heeft ook Ajax het moeilijk.

Als dat gebeurt dan deugt er natuurlijk niets meer van, zijn de spelers toe aan een nieuwe uitdaging en is de selectie toe aan vernieuwing....

Het is vaak stuitend om te zien dat er een grafstemming in de studio van ESPN heerst wanneer Ajax met grote cijfers wint....

Ik krijg ondertussen braakneigingen bij de uitdrukking "mickey mouse competitie".

Je bent de 7de competitie van europa, na dit jaar zou dat zomaar de 5de of 6de competitie zijn, je hebt verder alleen maar competities boven je die ook veel meer te besteden hebben kwa salaris, vermogen en meer inkomsten genereren.

We zijn maar een klein land en minder interessant voor investeerders c.q. sponsoren. Daarbuiten mag je ook gewoon trots zijn dat ieder team gewoon netjes beleid voert, niet boven de stand leeft en we geen barcelona & real madrid perikelen hier hebben.

Als we puur kijken competitie breed naar omzet/vermogen in de totaliteit van de clubs dan staan we denk ik waar we horen te staan of misschien wel iets hoger dan wat "normaal" zou zijn. Er wordt ook vergeten dat een turkije of rusland een stuk meer kan bieden aan salaris. Die houden we gewoon netjes onder ons.

Wat is er dan allemaal "mickey mouse" aan op dit moment?

Lekker meelullen met VI, die prediken al jaren van een "mickey mouse" competitie wat dan klakkeloos wordt overgenomen.

"Die tendens zie je ook bij kampioenen van België, Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland als zij enkele jaren achtereen deelnemen aan de groepsfase van de Champions League"

Wel grappig dat Valentijn hier twee landen noemt (Zwitserland en Denemarken), waarbij die vlieger niet helemaal op gaat. Alleen in Oostenrijk is Red Bull heersend.

Volgens mij heeft PSV door eigen falen de CL niet bereikt. Daar valt de UEFA niets aan te verwijten. Natuurlijk heeft Ajax veel inkomsten vanuit de CL, maar met goed beleid en jeugdopleiding wordt ook veel geld verdient. Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat Ajax alleen maar door de centen van de UEFA dit niveau heeft bereikt.

Hoe kan je de UEFA hier nou de schuld van geven? Ajax heeft zich op eigen kracht omhoog gewerkt en doet dat gewoon een stuk beter dan de rest van de Eredivisie. Ze verdienen hier de credit voor en plukken simpelweg de vruchten door uitstekend jarenlang beleid. Het wordt tijd dat de andere clubs een voorbeeld nemen aan Ajax om zelf succesvoller te worden.

27 september 2021 om 11:15

Nou, door de verschillen in inkomsten tussen de verschillende toernooien misschien? Doordat die verschillen steeds groter worden, misschien niet in verhouding (dat weet ik niet en heb geen zin dat op te zoeken en na te rekenen), worden de absolute bedragen wél steeds verder uit elkaar getrokken.
Bijvoorbeeld (fictief, maar om het weer te geven):
- Eerder CL: 5 miljoen, EL 1 miljoen startgeld. Verschil 4 miljoen
- Nu CL: 40 miljoen, EL 8 miljoen. Verschil 32 miljoen.

Deze verschillen kleiner maken geeft ook clubs die de CL niet halen, de kans om zicht door slim beleid wat meer/ vaker te versterken en te investeren. Simpel gesteld: Ajax kan zegge 2 goede spelers halen door te starten in de CL, andere clubs nog niet eens 1. Hierdoor worden verschillen vooral groter.
Nu zal dat altijd zo blijven, omdat spelers liever naar een club in de CL gaan, maar als het doel van de UEFA echt is dat voetbal leuker wordt en er (nog) meer voetbal wordt gekeken, moet je het 2e toernooi (en 3e sinds dit jaar) ook echt de moeite waard maken. Simpel gesteld:
- Waar je nu 1 toernooi hebt met aansprekende namen kan je door de verschillen financieel te verkleinen hier een 2e aansprekende toernooi naast zetten. Dat kost natuurlijk tijd (lange termijn visie), maar doordat die clubs financieel ook sterker worden kunnen ze wat meer wedijveren tegen de elite en zullen verschillende elite clubs meer (vaker) worden uitgedaagd in de landelijke competieies. Het niveau gaat omhoog over de gehele linie waardoor meer clubs aanspraak kunnen maken op een plekje in de Cl.
En omdat gevolg daarvan is dat ook meer 'elite' clubs (daarmee doel ik op clubs die wereldwijd heel veel gevolgd worden) in de EL spelen en dat ook een aantrekkelijker toernooi worden.

Het 3e toernooi moet dan financieel weer niet te ver achter de EL zitten, waardoor dat toernooi een beetje als 'springplank' kan gelden naar de EL en vanuit daar weer naar de CL.

28 september 2021 om 11:09

Het is toch heel simpel. PSV of een andere club moet Ajax dan een keer aftroeven om een CL plek in de competitie. Dat je in de CL veruit het meest verdiend is toch ook logisch. Het is meest prestigieuze toernooi met de sterkste tegenstanders. Ik ben het wel met je eens dat het gat met de EL gigantisch is. Dat mag wel wat kleiner. Maar vind wel dat er een fors verschil in mag zitten.

Ik roep het al jaren: Maak de Eredivisie kleiner. Maximaal 10 clubs en 4 x per jaar tegen elkaar. Zo heb je veel sterke teams tegen elkaar spelen en is het voor de kijker ook leuker dan bijna elke week te moeten kijken naar Ajax-RKC of PSV-Cambuur.

De Eredivisie kan overleven door het roer nu eens om te gooien. Maar dat gebeurd niet want RKC, Cambuur en andere 'kleintjes' willen elk jaar tegen Ajax blijven spelen. In feite is dit egoïstisch want het grotere Nederlandse belang wordt hierdoor ondermijnt.

Wat ik mooi vind aan de huidige tendens, is dat Ajax de Eredivisie uiterst serieus neemt, meer dan voorgaande jaren. Met een dubbele en driedubbele bezetting is een Eredivisie wedstrijd hét moment om je te bewijzen als speler. Daarnaast is er, naast de landstitel, genoeg om voor te strijden. Ze liggen op koers om een historisch aantal voordoelpunten te produceren en historisch laag aantal tegendoelpunten te incasseren. Ze hebben ook nog een ongeslagen status. Dat zijn ook prestaties waar een selectie van Ajax hun motivatie uit kunnen halen. Al vind ik de tegenstand tot op heden wel erg zwak.

Groningen op de Atletico Madrid manier?
Ajax won maar met 3-0 omdat het vizier duidelijk niet op scherp stond. Er werden wel erg veel 100% kansen (tadic 2 x, Daramy, Haller 2 x, Maz) omzeep geholpen. Als Ajax effectief zou zijn geweest had Groningen net zo'n uitslag als Cambuur mogen verwachten.

27 september 2021 om 12:46

Precies, zeker in de 2de helft was de Groningse verdediging zo lek als een mandje.
Helaas waren we niet ietsjes scherper anders was het minimaal 6-0 geworden.

Ach na de Johan Cruyffschaal had PSV het gat gedicht en sterker nog zelfs een voorsprong genomen. Nu zijn we een paar wedstrijden verder en deugt er niets meer aan Schmidt en is aan Ajax alles fantastisch. Dat opportunisme vind ik altijd zo storend in de (sport)media. Ik zie hierboven allemaal Ajacieden terecht zeggen dat het seizoen nog langs is en dat het na een paar tegenslagen weer anders kan zijn. Maar als dat gebeurt wordt het Ajax waarschijnlijk nagedragen dat ze zichzelf al kampioen waanden en zichzelf als het Bayern van Nederland zien. Dat is echter de media met de Telegraaf (en Driessen zelf) voorop die dat soort uitspraken doet. Vanuit Ajax zelf hoor ik dat helemaal niet en eigenlijk van de supporters ook niet.

“Die tendens zie je ook bij kampioenen van België, Denemarken, Oostenrijk en Zwitserland als zij enkele jaren achtereen deelnemen aan de groepsfase van de Champions League” Dat klopt helemaal niet, het is eerder zelfs het tegenovergestelde. FC Kobenhavn en Basel hebben jarenlang CL gespeeld, maar zijn sinds enkele jaren juist behoorlijk teruggevallen in eigen land, hun 'alleenheerschappij' verloren. Oostenrijk klopt wel, maar dat komt ook door de grote investeringen van Red Bull in Salzburg, heeft niet direct met de CL inkomsten te maken. In Belgie is Club Brugge inderdaad echt de beste, maar die spelen ook nog maar sinds een jaar of 3 in de CL, daarvoor speelden Anderlecht en Luik CL en die zijn hun heerschappij dus kwijtgeraakt (anderlecht zelfs behoorlijk).

In de jaren voor de CL staken Ajax en PSV er toch ook bovenuit, met af en toe Feyenoord. Toen won Ajax ook weleens met 1-8 bij Heracles.

Wouw, een wonder. Ik ben het wel eens met Valentijn.
En Ajax gaat ook geen punten verspelen tegen Utrecht en PSV (helaas).
De 0-4 was nog een incident dat ze graag willen rechtzetten ben ik bang. Ook is de bank bij Ajax vele malen beter dan bij psv.
Nee indien Ajax geen kampioen wordt ligt het echt alleen aan hen zelf en aan niemand anders. Maar de gaat niet gebeuren, helaas. Zoveel geld. Kunnen gewoon de beste speler van Feyenoord ophalen. Meer salaris en CL voetbal. En nu Klaassen geblesseerd was, pas je hem makkelijk in. Zo iemand hebben wij helaas niet. Eens even kijken: Bruma, Thomas, Doan? Nee nee en nee. Ook nee al zouden juist deze spelers scoren tegen Ajax. Alleen Propper zou in de buurt kunnen komen, maar dan moet hij flink verbeteren.

27 september 2021 om 14:01

Doan, Thomas en Bruma hadden al verkocht moeten zijn. Dat is middelmaat geen top, dat Schmidt die nog steeds erbij houdt is echt onbegrijpelijk. PSV heeft echt wel wat op de bank, misschien iets minder maar op elke linie wel 1a2 behoorlijke vervangers. Voorin Vertessen (en Vinicius, nog te weinig gezien), Middenveld Propper en achterin Teze en Obispo. Dan heb ik Mauro en Romero ook nog niet afgeschreven.

Daarom had Schmidt er bij PSV direct uitgegooid moeten worden bij het mislopen van de CL. Dit had vanaf het begin de allerhoogste prioriteit moeten hebben, maar die pannenkoek verprutst het. Liever de JC schaal als PSV zijnde met 0-20 verloren maar wel CL.

Wat een onzin van Driessen alweer. Ajax is gewoon self made miljonair. Dat CL deelnemers veel geld verdienen en dat dan tov de landelijke competities meer geld binnen krijgt is ten eerste aan zichzelf te danken.
En ten tweede, dankzij de goede prestaties van de zelfde Ajax krijgt Nederland meer punten waardoor meerdere Nederlandse clubs zich in Europa mogen bewijzen en de kans krijgen
Maar als clubs als PSV en Feyenoord laatste jaren geen punten binnen halen in Europa, vaak door kleine clubs ook nog, dan helpt dat ook niet natuurlijk. Het kan niet alleen door Ajax natuurlijk.
Toen Ajax 5 jaar geleden de EL finale haalden was dat ook zonder inkomsten maar eigen kracht veel jeugd.

De commercie doet dat.dat gaat al decenia staps gewijs zo. er moet steeds meer geld naar de rijken en en de kleinere clubs blijven achter. Misscchien een leuke functie voor Mark Rutte? is typisch VVD beleid

27 september 2021 om 14:44

Is geen VVD beleid maar normale marktwerking. Is al eeuwen zo, ook in landen met een ander system.

Heb het al vaker gezegd maar ook al licht Ajax lichtjaren voor dan moet PSV met deze selectie toch ook 95% v/d andere wedstrijden winnen. Dan doe je gewoon tot het eind mee met Ajax.maar wanneer je verliest van Willem II en ziet hoeveel moeite ze hadden met Ga Ahead dan gaat er toch iets goed mis. En dat heeft niks met Ajax te maken.

Als Ajax goed speelt, vindt Driessen nog wel iets om over te zeuren hoor. Ajax heeft dit aan zichzelf te danken, maar laten we ook gewoon kijken tegen wie Ajax gespeeld heeft. Cambuur en Fortuna horen gewoon zeer eenvoudige zeges te zijn, en dat werden ze dan ook. Groningen werd ook weggespeeld door Ajax, dat mag dan een verrassing heten, maar er gaan echt nog wel moeilijke wedstrijden komen. Het tweeluik tegen Utrecht, uit bij Feyenoord en PSV, daar gaat echt niet zomaar met 3-0 gewonnen worden hoor.

Wat een slap gelul weer van m met zn uefa nekt de eredivisie.
Dus als je europees goed presteerd en daar veel geld mee verdiend maakt de uefa de competitie naar de klote? Beetje dom gelul naar mijn mening

Driessen beseft zeker niet dat Ajax punten pakt voor NL (en overigens de andere NL ploegen in Europa ook tot nu toe), wat er voor zorgt dat we straks wellicht wat meer plekken in de CL krijgen, en dus ook andere ploegen met meer inkomsten. Je kunt die gelden wel eerlijker gaan verdelen los van prestaties, bijvoorbeeld over Ajax/psv/feyenoord, maar dan moeten ze het allemaal met minder doen en verwacht ik dat NL in zijn geheel achterblijft bij de andere toplanden. Nu is er tenminste nog 1 club die enigszins kan aanhaken.

Hij heeft een keer gelijk. Je ziet dat door de extra miljoenen Ajax meer betere spelers kan kopen, maar daarnaast dat spelers van de subtopcategorie in NL alleen voor Ajax kiezen. Niet voor een andere club. Over een paar jaar zal er geen competitie meer zijn.

Ik zie Feijenoord en PSV wel punten pakken
Er zullen nog wel meer punten verloren gaan

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren