Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Ik had die aardige, hardleerse Henk de Jong die pijnlijke uitslag wel gegund’

Laatste update:

Hugo Borst begrijpt weinig van de spelopvatting van SC Cambuur in de uitwedstrijd van Ajax. De ploeg van trainer Henk de Jong ging zaterdagavond in de Johan Cruijff ArenA met 9-0 onderuit. Borst schrijft in zijn column in het Algemeen Dagblad dat het de schuld van De Jong was dat het duel tussen Cambuur en Ajax zich ‘zaaddodend ontwikkelde’, daar hij zijn team het veld op stuurde met het idee om ‘vrolijk mee te gaan voetballen’.

“Je zou toch zeggen dat de trainer van Cambuur midweeks heeft gekeken naar de verrichtingen van Ajax in Lissabon. Daar ging Ajax helemaal los. Misschien heeft Henk de Jong gedacht dat deze Portugezen niet leken op Portugezen, en dat is ook best wel zo, de defensie van Sporting was een parodie op een Portugese defensie. Maar het nam niet weg dat Ajax imponeerde”, wijst Borst op de midweekse 1-5 zege van Ajax op Sporting Portugal in de Champions League.

“Trainers moeten een plan verzinnen, of een list. Daar had Henk de Jong drie dagen de tijd voor. In bed, op de plee, onder de douche, er zal toch wel iets briljants in je opkomen? Niet dus. Cambuur ging eens lekker meevoetballen in Amsterdam. Godzijdank werd het zaterdagavond geen 10-0, maar ik had die aardige, hardleerse Henk de Jong die pijnlijke uitslag wel gegund”, schrijft Borst. Hij vraagt zich af wat een ervaren trainer bezielt om ‘om de opdracht te geven vrolijk mee te gaan voetballen tegen een ploeg die superieur is’.

Felle discussie over Ajax - Cambuur: ‘Jij kijkt vanuit Amsterdams perspectief’

Hugo Borst discussieerde zaterdagavond in de studio van ESPN al met Marciano Vink over de spelopvatting van Cambuur tegen Ajax.Lees artikel

“Wat zou het toch zijn? Het kan niet de overtuiging zijn dat David Goliath kan verslaan, een Nederlandse Eredivisie-trainer is niet achterlijk”, aldus Borst. Hij vermoedt een ander motief, namelijk dat anti-voetbal ‘niet scoort’ in de voetballerij. “Hij meent misschien ook wel dat hij het frisse karakter van zijn leuke ploegje niet moet verloochenen. Want o, ze zitten er net zo lekker in.”

“Misschien vindt hij het zelf, geïndoctrineerd door het dogma van die verheerlijkte Hollandse voetbalcultuur, moreel verwerpelijk om twee bakstenen muurtjes te metselen en op zijn Portugees (elk duel een strijd van leven en dood, vertragen, zuigen, schwalbes) te spelen”, vervolgt Borst. “Ik ken de ware motieven van de trainer, in dit geval Henk de Jong, niet. Ik sluit niet uit dat hij graag wil laten zien dat Cambuur aardig kan combineren. En dat kunnen ze ook best. Ik heb het gezien. Tegen Go Ahead liep het spel van Cambuur gesmeerd. Maar, Jezus, Go Ahead is Ajax niet!”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De Jong probeert altijd een voetballende ploeg het veld in te gooien. Dat kan als je bij een topclub of subtopper de leiding hebt, maar niet als trainer van Cambuur uit tegen dit Ajax. Dit is ook al vaker voorgekomen bij Henk de Jong, vreemd dat hij zo hardleers is dan

20 september 2021 om 10:39

Het gaat Henk de Jong altijd meer om Henk de Jong dan om zijn ploeg. Na afloop weer lekker de authenticiteit spelen, dan is het weekend van Henk de Jong goed.

Je moet Ajax na een Europese uitwedstrijd natuurlijk heel anders bestrijden. Dan verlies je waarschijnlijk ook, maar dan doe je wel meer recht aan een voetbalcompetitie. Misschien is het omdat ik geen ajacied ben, maar ik heb het idee dat het merendeel van de ploegen het geen reet kan schelen als ze tegen ajax moeten. Twente deed het alleen dit jaar goed, een beetje fel erop zitten, niet het poot terugtrekken en je pakt een punt (en had er drie verdiend). En ajax heeft een hoop spelers die tegen rood aan kunnen lopen, daar moet je van profiteren. Ga hard het duel aan, dan kan het zomaar meevallen.

20 september 2021 om 10:46

" Misschien is het omdat ik geen ajacied ben, maar ik heb het idee dat het merendeel van de ploegen het geen reet kan schelen als ze tegen ajax moeten."
..
Was het maar zo'n feest.

20 september 2021 om 11:00

Ik zie altijd de reacties als een team fel en hard de duels ingaat, maar dat is wel de methode tegen ajax. Zij moeten midweeks nog een keer spelen, die willen heel blijven. Doe daar je voordeel mee.

20 september 2021 om 12:29

Ik heb Henk ook jaren bij de graafschap mee gemaakt. Ik had ook altijd het gevoel dat hij de laatste dagen van de week meer met zijn anekdotes bezig was dan met de wedstrijd

20 september 2021 om 12:49

@ Baardgrasmus dat is misschien wel de methode maar zoals ook al aangegeven door een Cambuur speler. Dan moet er meer strijd in en dan lopen ze meer risico op rode kaarten waar ze volgende wedstrijden meer last van hebben tegen de ploegen waar ze wrl punten kunnen pakken.

20 september 2021 om 12:57

Vassinerend, ik snap ook niet dat reageerders niet verder kijken dan hun eigen hachie. Er viel toch niets te winnen voor Cambuur. Dan probeer je toch lekker te voetballen, tegen een club als Ajax moet je ontzettend snel schakelen, de handelen etc. Daar leer je van. En volgens mij speelde Cambuur de tweede helft met 5 verdedigers en toen gingen er meer in. En de schorsingen door evt kaartenpakkerij tegen een club als Ajax, omdat ze toch te snel/goed zijn, kan je veel meer kosten dan een 6-0 of 9-0. Wat een gejammer. Tegen PSV speelden ze ook zo, vorig jaar en t jaar ervoor ruimschoots kampioen. Ik kan het waarderen, want ik vind dat je altijd van je eigen kracht uit moet gaan. Daar staat t NLs voetbal voor, daar zijn we groot mee geworden. En als laatste: Ajax past zich ook (bijna) nooit aan en heeft daardoor vele harten op de wereld veroverd. Gaan ze af en toe flink door op hun gezicht, maar levert ook fantastische voetbalfeesten op. En anders beland je toch gewoon in de marge. Dan maar liever niet en met je eigen identiteit en stijl het veld opstappen.

20 september 2021 om 16:31

Over het algemeen is het juist andersom. Tegen ajax geeft men vaak alles en de week erop kunnen ze zich niet opladen. Trouwens de kans dat je tegen ajax verliest is 99%, dan is het juist verstandig om er zonder kleerscheuren af te komen. Dus geen gele kaarten en dergelijke.

20 september 2021 om 10:40

Pffff, nu is het werr niet goed dat jij zijn eigen spel speelt. Niks over gehoord toen hij naar Eindhoven ging. Ik snap hem wel. Speelt al dik 2 jaar zo met zijn ploeg. Ga dan maar voor 1 wedstrijd proberen om hwt verdedigend voor elkaar te krijgen. Daar heeft hij de spelers niet voor. En als ze gewoon een kans benutten in het eerste kwartier looot alles weer heel anders. Maar goed, hij heeft gewoon pech dat hij tegen een Ajax speelde die er ineems zin in kregen en waar bijna alles lukte. Verlies nemen en lekker verder ballen.

20 september 2021 om 18:20

Hij gaat een heel seizoen tegen degradatie voetballen is de verwachting. Dat hij dan niet op een verdedigende speelstijl traint is gewoon amateuristisch. Dit komt niet alleen tegen Ajax van pas maar de helft van de wedstrijden en ook delen van wedstrijden om punten over de streep te trekken. Maar goed, misschien vinden ze af en toe leuk combinatiespel belangrijker dan punten halen

20 september 2021 om 10:44

Volgens mij begrijp jij niet helemaal hoe het werkt als je bij een kleine club zit. Je kunt er bij Ajax met 3-0 af gaan, of met 9-0. Je kunt er nog iets van proberen te maken iig. Maakt het werkelijk uit of je er met 3 of 9 af gaat?

20 september 2021 om 10:51

Als je straks op doelsaldo degradeert wel ja.

20 september 2021 om 11:11

Ik weet niet of je zelf voetbalt of ooit hebt gevoetbald, maar het maakt nog wel een verschil voor het moraal van het team. Je kunt het een grote ploeg heel lastig maken en met veel strijd tegen een kleine nederlaag oplopen of je compleet laten slachten. Ik denk persoonlijk dat het eerste beter is voor het moraal.

20 september 2021 om 11:20

En dan durven te stellen dat ik het helemaal niet begrijp? Wauw!

20 september 2021 om 13:49

Benzema: En je kan net je belangrijke basisspelers missen in de partijen waar het wel om de punten gaat door schorsingen na kaarten tegen een overweldigend Ajax. Die kans is groter dan degraderen op doelsaldo na 1 wedstrijdje tegen Ajax. Edit: tegen jullie speelde Cambuur net zo en toen nergens kritiek. Hoe kan dat toch?

20 september 2021 om 10:47

Hij is wel twee keer kampioen geworden met Cambuur. Dus ik snap dat hij vast houdt aan zijn filosofie

20 september 2021 om 10:51

Hij heeft het met De Graafschap goed gedaan, met Cambuur nu, met andere clubs.

20 september 2021 om 15:15

Ik snap niet dat er zo negatief naar die Meneer gekeken word. De Jong haalt altijd het beste voetbal in zijn "degradatie" teams. Kijk ook altijd met veel plezier naar zijn teams.

20 september 2021 om 18:46

Ik vind dat de Jong het met Cambuur goed gedaan heeft in de KKD. Ik was eerlijk gezegd erg verbaasd. Ondanks dat de resultaten bij de graafschap redelijk tot goed waren was het voetbal vaak niet om aan te zien en zijn weinig voetballers onder hem beter geworden. Henk is een people manager, maar taktisch zo ontzettend zwak. Daarnaast vind ik hem een te gemaakt persoon voor de tv. Het stomme is alleen dat hij geen show schijnt te maken, maar echt zo schijnt te zijn. Ik was in ieder geval blij dat hij bij ons weg ging. Ik was volledig klaar met hem en zijn wijsheden.

21 september 2021 om 00:52

Ik heb als sr ooit Cambuur één x mogen fluiten tegen een amateur kampioen maar ik kan stellen dat hij een goede motivator is en een geweldige gast. En ik ben 100% geen Cambuur fan.

Tja, voor de tactiek van De Jong valt nog wel iets te zeggen. Op voorhand zal een verlies tegen Ajax zijn ingecalculeerd, dus dan maar lekker voetballen en het beschouwen als een oefenwedstrijd. Ga je je ingraven, dan kun je misschien een 0-0 of 1-1 uit het vuur slepen, maar dan nog denk ik dat Ajax wel met 2 goals verschil had gewonnen. Nu blijft Cambuur hun eigen spelopvatting hanteren en nemen ze het verlies. Aan de andere kant lijkt mij het voor het ego van de ploeg niet heel goed om er 9 om de oren te krijgen...

20 september 2021 om 10:16

Doelsaldo is ook nog een ding he. Onderin is het regelmatig erg spannend, dus die negen tegengoals kunnen je gewoon duur komen te staan.

20 september 2021 om 10:28

Wanneer is de laatste keer geweest dat een ploeg op doelsaldo eruit is gegaan? ik kan het me niet heugen.

20 september 2021 om 10:42

Afgelopen seizoen, FC Emmen.

20 september 2021 om 10:49

Ze krijgen allemaal wel een nulletje of 5 aan de broek van Ajax.

20 september 2021 om 10:51

Emmen hun degradatie was met een verschil van 7 doelpunten, echter hebben ze nooit boven RKC gestaan dat seizoen. (Corrigeren is welkom)

Dus om je gelijk te geven het kan je wel duur staan, maar ik ga liever met plezier het veld op en met gedachtes dat je tenminste hebt geprobeerd om te voetballen tegen de machine dat Ajax is binnen Nederland, dan vooraf alles incalculeren en afgaan met 5-0 tegen Ajax.

20 september 2021 om 10:50

0-0 of 1-1 zou echt bizar uitzonderlijk zijn. En zelfs met offensief voetbal zou je misschien een resultaat kunnen halen, dat weet je niet. Gegokt en verloren.

20 september 2021 om 11:00

Natuurlijk, op voorhand weet je nooit hoe een wedstijd gaat verlopen. Ik durf alleen wel met bijna volledige zekerheid te zeggen dat Cambuur bij Ajax geen vinkje heeft gezet in de agenda om daar een resultaat te halen. Cambuur is veel meer gefocust op de wedstrijden tegen concurrenten en eventueel ploegen net daarboven. Tegen de top 5 maken ze zich geen illusies, al kan het altijd gebeuren dat een wedstrijd wel jouw kant op weet te vallen.

Borst bekijkt het dan ook vanuit Amsterdams perspectief.

20 september 2021 om 10:10

Haha. Ja
Hij heeft wel een hoge pet op van het afbraak voetbal van fraser

Niet helemaal met Hugo eens hoor. Ik vind die conclusie te makkelijk. Clubs die zich ingraven krijgen ook een pak slaag. Kijk bijvoorbeeld naar NEC. Als je ajax pijn wilt doen liggen de kleine mogelijkheden achterin. Maar als je daar niet komt dan wordt je overlopen door het middenveld en aanval en gaan ajax verdedigers ook meedoen in alle aanvallen.

20 september 2021 om 10:21

NEC groef zich niet in, die wilden juist met 433 proberen te spelen. Na de 3-0 werd er een extra verdediger ingewisseld en gingen ze dus meer verdedigend spelen.

20 september 2021 om 10:48

En toch zijn er genoeg clubs die zich met ingraven een ajax kunnen frustreren. En dan ook met wat geluk punten kunnen pakken. Op deze manier weet je sowieso zeker dat je verliest.

20 september 2021 om 11:08

Welke clubs dan? Puntverlies ajax is vaak tegen clubs die toch aanvallen.

20 september 2021 om 11:26

Twente vrij recent.

20 september 2021 om 16:36

Twente is een slecht voorbeeld, want ajax was die dag gewoon heel slecht en men kreeg vervolgens een punt door een blunder van een keeper. Had dus niets met de tactiek van twente te maken.

20 september 2021 om 16:50

Misschien ook wel: had twente vol op de aanval gespeelt, had ajax er 3 gemaakt. Op deze manier heeft twente dus die kans op een punt geokt.

20 september 2021 om 13:27

Maar wanneer je in twee wedstrijden met vergelijkbare teams er met 8 en 9-0 af gaat moet je je op zijn minst eens afvragen of je niet iets verkeerd gedaan hebt.
Het is ook niet zo dat Ajax elke week met 9-0 wint, sterker, ik heb begrepen dat dit de hoogste thuis overwinning is in de competitie sinds Ajax in de Arena speelt, dan zal het best dat Ajax goed was, maar dan mag je gerus ook naar de tegenstander wijzen.

Ik vind dat dit verhaal een beetje een eigen leven is gaan leiden. Ja, er met 9-0 afgaan is te fors en dat moet je Cambuur absoluut aanrekenen. Aan de andere kant doen de Jan Joost van Gangelens van deze wereld ook weer veel te makkelijk over 'dan moet je spelen als Getafe'. Daar moet je a) wel de juiste spelers voor hebben en b) er is nog steeds zoiets als een kwaliteitsverschil. Als een Ajax of PSV echt los is, dan is er gewoon geen houden aan voor een club die nog geen 10e van die begroting heeft. Twente deed het goed, zeker. Maar Ajax speelde daar ook niet goed, en dat moet je ook hebben. Cambuur speelde met dezelfde blijkbaar naieve tactiek tegen PSV. Toen verloren ze 4-1 (excuus, aangepast!) en hoorde je niemand over de dramatische tactiek van Cambuur. Dus ja, 9-0 is te fors en daar mag je meer strijd verwachten. Maar het is ook weer niet zo dat elke ploeg even de Getafe tactiek aan kan zetten en je dan gemakkelijk puntjes afsnoept van topclubs. Het moet allemaal maar net goed vallen.

20 september 2021 om 11:23

4-1*, verder wel eens. Achteraf is altijd makkelijk praten, alhoewel als je doelpunten volgt het wel echt slappe hap was aan de kant van Cambuur. Ook als je aanvalt kan je sommige ballen beter wegwerken en minder slapen.

20 september 2021 om 11:45

Ik denk dat je mooi de kern raakt van dit verhaal met de je er de juiste spelers voor moet hebben en het kwaliteitsverschil in beeld moet houden. Niemand wil er met een dergelijke uitslag vanaf gaan, echter heeft Cambuur er ook niet bepaald de spelers voor om er een fysieke wedstrijd van te maken. Je zag wel dat ze soms probeerden Ajax wat aan te pakken, maar elke keer als er iemand instapte kwam een ander vrij en werd er meteen een gevaarlijke kans gecreeerd. Dan kan je kaarten gaan pakken om zoals ze graag zien dat fysieke spel aan te gaan, maar wat heb je hier aan als je bij wijze van nog steeds met 7-0 verliest. Hiernaast moet Cambuur midweeks tegen Heracles, alvorens in het weekend tegen Sparta te spelen waar ze in beide wedstrijden bijzonder veel meer kansen maken op punten en daarbij Sparta op papier ook een degradatiekandidaat is waar ze punten tegen moeten pakken. Dan kan je tegen Ajax lekker twee rode kaarten pakken, 7-0 verliezen vanwege de verloren tijd omtrent die beslissingen en Hugo Borst tevreden maken, maar wat heb je eraan als je vervolgens twee basisklanten mist tegen teams waar je veel meer kans maakt. Ik kan mij ook nog herinneren dat de complete afstraffing van VVV thuis tegen Ajax ze nou ook niet bepaald over liepen van het sprankelende voetbal of de leuke insteek (probeerden ook alles maar te frustreren waar mogelijk), maar zoals je zelf al zei, het kwaliteitsverschil was simpelweg te groot. Daarbij vind ik het sowieso een beetje een gemakkelijke dooddoener van 'analisten' om maar te veronderstellen dat je er gewoon een beetje hard in moet gaan alsof dat de wedstrijd verandert, waarbij het je in de huidige tijd met VAR ook nog wat rode kaarten kan opleveren die je vroeger slinks kon ontlopen.

20 september 2021 om 12:00

Dat is zeker zo. Een Nyom speelt bij Getafe als rechtsbuiten, en hij zou in Nederland fysiek waarschijnlijk de sterkste speler zijn van de hele eredivisie. Die luxe moet je dan ook maar hebben om dat soort spelers op te kunnen stellen.

20 september 2021 om 12:18

En een Deyverson zou op het gebied van zuigkracht alle Dyson-stofzuigers ontlopen. Het materiaal is echt ontzettend belangrijk. Als ik zo die selectie van Cambuur bekijk is eigenlijk Tom Boere (mogelijk Uldrikis of Hendriks) waarschijnlijk hun meest fysieke speler, en dat zijn dan je spitsen (die ook nog eens is opgeleid volgens de 'Ajax-school'. Achterin en op het middenveld hebben ze ook voornamelijk jongens die allemaal geselecteerd zijn op voetballende kwaliteiten.

20 september 2021 om 12:22

@ewoud: Volledig mee eens. Vooral omdat Cambuur altijd een voetballende tactiek hanteert, zou het des te dommer zijn om opeens heel anders te spelen. Dat zag je ook in de tweede helft waarin ze met 5 verdedigers speelden. Verdedigend stond het direct slechter dan in de eerste helft.

Knapen als Borst willen liever dat het voetbal kapot wordt gemaakt
90 minuten lang de bal wegrossen en uiteindelijk verliezen met 2 of 3 nul
De trainer die hiervoor kiest wil zijn spelers niet beter maken, willen voor hun club geen waarde creëeren, maar denken alleen in hun eigen belang: ik heb geen pak gehad.
Maar zulke trainers komen dan ook nooit hogerop.
Dom en naïef van hen en dus ook van Borst. Van iemand die al 40 jaar? meeloopt in het voetbal zou je verwachten dat hij wijzer was geworden.
Helaas

20 september 2021 om 10:12

@Cas1 Niet wijzer maar grijzer Ik ben volledig eens met je, lijkt wel dat mensen als Borst liever een defensieve manier wil zien

20 september 2021 om 10:20

Ik voetbal liever 3/4 keer in het jaar antivoetbal met een nederlaag van 3/4-0 tot gevolg, dan dat je de kans hebt om met dubbele cijfers te verliezen. Deze spelers worden echt niet beter door te gaan voetballen tegen Ajax, of denk jij dat ze nu verder zijn in hun ontwikkeling na een 9-0 nederlaag?

20 september 2021 om 10:26

@TeesboerJe hebt ook de kans dat je een minder Ajax treft en tot gelijkspel kan komen. Ik voetbal liever met plezier en de gedachten om iets te kunnen proberen dan liever direct een verlies in te calculeren, het is voetbal. Je wil toch niet 90 minuten lang je tegenstander dekken zonder de bal? Dat je er minimaal van leert mee eens, maar dat zou je ook doen als je vooraf het incalculeren gaat zoals je aangeeft. Deze trainer doet het zo

20 september 2021 om 10:29

Ben het eens met jou. Lijkt me voor alle betrokken partijen ook beter; denk dat een topclub ook gebaad is bij meer weerstand. Vraag me alleen af of dat kan en de verschillen niet sowieso wat groot worden.

20 september 2021 om 12:10

De uitslag 3/4 of 9 nul daar focussen jij en jongens als Borst zich op.
Wat heb je aan 90 minuten lang de bal wegrossen, dan sta je liever wissel
Maar mag je ballen, mag je kijken of je Timber Maza ed kan dollen daar heb je wat aan.
Als spelers alleen leren wegrossen dan hebben ze niets geleerd, maar combinatievoetbal, tempowisselingen, ja daar leer je wel wat van.
Je denkt toch niet dat er ook maar 1 club geïnteresseerd raakt in de trainer of spelers van een club dat als doel heeft gemaakt verdedigen en alleen maar verdedigen?

Wat een beroerde vent die Borst. Overal wel een mening over, en direct zijn gal uitspuwen om een trainer zo de grond in te stampen, nadat je wint van een degradatie kandidaat.

20 september 2021 om 17:18

Hij heeft in twee jaar tijd wrs 1x Cambuur zien voetballen en heeft een mening. Hij vergeet dat Cambuur de afgelopen 2 jaar het Ajax van de kkd was en dus ook zo speelde. Dit heeft de eerste wedstrijden van dit seizoen ook resultaat opgebracht. Voor 1 wedstrijd tegen Ajax kan je dan niet in 1x een nieuwe speelstijl invoeren.

Ben juist blij als een team durft te voetballen, dat je verliest is geen drama maar ga gewoon voetballend ten onder dan alleen maar anti voetbal te spelen.Supporters willen graag wat zien ook al lukt het niet. Met 10 voor de goal liggen vind niemand leuk.

20 september 2021 om 10:17

Ja leuk ook voor die uitsupporters, je team lekker zien ballen en toch 9 goals gezien. Topavond!

20 september 2021 om 18:50

Precies, in een ander topic hierover heb ik ook al aangegeven hoe frustrerend dat voor een supporter kan zijn. Mijn vrouw is 1 uitwedstrijd met mij mee geweest. Wij (de graafschap) verloor met 8-0 bij PSV. Na afloop kreeg ik de vraag wat hier aan is. Ik moet haar nog steeds antwoord geven. Het is zo vernederend om zoiets mee te maken.
Soms heb ik het gevoel dat deze schaamte meer aanwezig is bij de supporters dan bij de spelers en de technische staf.

20 september 2021 om 10:51

Mwah, niet geheel eens. Ik vind persoonlijk bijvoorbeeld verdedigen ook een kunst en zeker ook soms mooi om te zien als een club dat goed kan. Net zoals je kunt genieten van mooie aanvallen, mooie reddingen, kun je wat mij betreft ook genieten als je clubje het grote ajax op elke manier dan ook frustreert.

Het klinkt mischien wat hard maar clubs die zo zwak en soft spelen mogen wat mij betreft meteen degraderen. 9-0, geen enkele kaart, open huis en achteraf een coach die het niet eens erg vind. Schaamteloos. De Eredivisie mag geen kinderlijke competitie zijn waar je maar mag aanmodderen. Het algemene niveau moet juist omhoog. Precies hetzelfde met PEC Zwolle. Bakken er helemaal niks van. Wat voegen die nou toe aan de Eredivisie? Die halen de competitie ook alleen omlaag.

20 september 2021 om 10:31

Lekker negatief kerel. De eredivisie is ten eerste geen mannen competitie, zie andere competities als Duitsland of Engeland. Makkelijk ook om te zeggen als bijna 1 speler de gehele waarde is van de selectie bij Cambuur. Dat Ajax hier met 9-0 wint is iets wat extreem is, maar overal zie je eens per jaar wel zulke uitslagen. Moet ik wel aangeven dat Ajax op dreef is met zulke uitslagen, 1-5 tegen de kampioen van Portugal is toch van hetzelfde?

20 september 2021 om 17:49

Je kan wel zien dat jij Cambuur de afgelopen 2 jaar niet gevolgd hebt, man, man, man als jij in een Dacia achtervolgd wordt door een Audi van de Nederlandse politie of een Lamborghini van de Italiaanse Politie geef je toch ook meteen op omdat je weet dat je bij voorbaat kansloos bent of niet dan?

Voor Cambuur geldt precies hetzelfde, zij gaan echt niet hun best doen tegen een club waarvan je van te voren al weet dat het niks uithaalt voor de rest van het seizoen, ja je krijgt nu 9 doelpunten tegen, maar of je nou 9 doelpunten in 1 wedstrijd tegen krijgt of 1 doelpunt per keer in 9 wedstrijden dat maakt voor het doelsaldo geen reet uit!

Zolang je de rest van het seizoen maar genoeg punten pakt, is er niks aan de hand en gezien de huidige stand staan er nog 8 teams onder hen, waaronder clubs als respectievelijk Groningen, AZ en Vitesse. Welke normaalgezien altijd mee strijden om Europees voetbal, dus zo slecht zullen ze bij Cambuur wel niet zijn.

Gelukkig is het seizoen nog lang en als je de afgelopen 2 jaar goed had opgelet, dan weet je dat hun huidige spel meerdere malen zeer effectief is gebleken en dat het met dit materiaal zeker niet onmogelijk is om te handhaven, meer hoeft voorlopig ook niet.

20 september 2021 om 20:38

Je gaat een wedstrijd serieus toch niet vergelijken met een achtervolging door de politie? Totaal niet te vergelijken. Het draait om ruggegraat, een wil laten zien en vooral karakter hebben. Met hoe jij denkt kunnen ze net zo goed aftekenen of de reserves mee laten doen. Het maakt toch niet uit. Vind jij het serieus kunnen dat de coach doodleuk aangeeft dat het prima en verwacht was zo? Als je geen wil kan opleggen om te strijden ben je gewoon verloren.

Heeft Borst wel door dat het niveauverschil tussen Ajax en Cambuur dusdanig groot is dat je Henk de Jong zijnde wel met allerlei plannetjes en listen kan komen maar het over het algemeen totaal geen zin heeft om je hele speelwijze voor een paar van dit soort potjes om te gooien met als resultaat dat je er iets minder dan 9 om de oren krijgt maar nog steeds met 0 punten naar huis gaat?

Makkelijke conclusie van de heer Borst. Cambuur dat met beperkte middelen toch te boek staat als leuk voetballende ploeg, kan niet zomaar even van tactiek veranderen. Als je Getafe gaat kopiëren en je met 3 gele kaarten het eerste kwarier uitkomt, kun je de duels al amper meer aangaan. Dan loopt Ajax ook over je heen, laat staan wat er gebeurt als je met 10 of 9 man komt te staan. Ik heb wel respect voor trainers die aan zijn visie vast blijven houden! Cambuur gaat zo tegen de kleinere clubs de benodigde punten halen om in de eredivisie te blijven.

Soms kan je er niet gek veel aan doen. Ajax nu na 3 thuiswedstrijden in Eredivisie 19 voor, 0 tegen. Als ze redelijk snel die marge op 2 zetten is het gewoon klaar als ze in de wedstrijd zitten. Voor deze pot had Cambuur na Ajax en PSV meeste doelpunten, die ploeg is gemaakt op aanvallend voetbal en is niet breed genoeg om defensief ook een goed strijdplan ernaast te hebben. Ze hebben PSV en Ajax uit gehad al en staan alsnog netjes op 10e plaats met 4 potjes tegen ploegen boven hun op ranglijst al achter de rug. Het was naïef maar dat is het spel waarmee ze in de Eredivisie willen blijven. Niet elke ploeg heeft stootkracht van Ajax op een dag als gisteren. Vitesse en NEC gingen ook hard eraf eerste helft, alleen nu drukte Ajax meer door met gretige wissels als Daramy, Taylor en Danilo met een Neres die basisplaats wilde gebruiken om te laten zien dat hij van waarde kan zijn. Scheelt dan ook dat Berghuis op 10 staat ipv Klaassen en dan is dit een gevolg.

20 september 2021 om 10:38

Ik vind het fijn om je reactie zo uitgebreid en gedetailleerd te lezen. Je ziet ook gewoon dat de kampioen van Portugal afgaat tegen Ajax. Met de vorm die ze hadden, is het naïef misschien van Cambuur maar ik kan er van genieten dat je een bepaald idee wil voetballen. Gefeliciteerd met de overwinning

Ik vind Sparta een hartstikke sympathieke club, maar ik zou haast wensen dat Ajax ook Sparta met 9-0 aan de kant zet om dan de reactie van Hugo Borst te zien.

Speciaal voor Hugo hoop ik dat Sparta er met 2 verdedigende muren ook met een nulletje of 7 vanaf wordt gestuurd. Naief of niet, ik heb respect voor Cambuur dat durfde te voetballen. Maar ik bekijk het dan ook vanuit Amsterdams perspectief

20 september 2021 om 10:40

Nulletje of zeven? Ik zie heel graag tegen Sparta de dubbele cijfers binnenstromen op het scorebord

20 september 2021 om 10:49

Ik ben een Friese Ajacied. Ik vind gewoon dat ie t geprobeerd heeft. Lukte niet, jammer. Maakt voor Cambuur echt bar weinig uit. Je kunt ook de bus parkeren; wordt t 4-0 of 4-1. Maakt echt helemaal niets uit. VVV parkeerde de bus vorig jaar; werd 13-0. Toen hoorde ik m ook niet. Hoop echt dat Sparta flink aan de broek krijgt.

20 september 2021 om 17:21

Volgende week Sparta-Cambuur, Borst kan ze niet beter motiveren.

Parkeren ze de bus wel en wordt het 5-0 dan krijg je weer analisten die zeggen dat je het op deze manier over jezelf afroept. Alsof Cambuur de verdedigende kwaliteiten heeft om dit te kunnen doen. Zo’n “wat als” verhaal waar je niets mee koopt.

20 september 2021 om 10:47

precies dit dus. Man probeert wat, gaat nat. Maakt niet uit, is maar 3 puntjes en Ajax uit calculeer je toch in als verlies.

20 september 2021 om 10:53

Maar als je de bus goed parkeert, wordt het geen 5-0. Dan heb je kans dat je met een punt naar huis gaat. Ook Cambuur.

20 september 2021 om 13:42

Ja en als je goed combinatievoetbal speelt heb je ook kans dat je met een punt naar huis gaat. Die kans heb je vooraf altijd. Het lijkt me vrij duidelijk dat het kernwoord hier 'goed' is. Als je met 9-0 verliest speelde je sowieso niet goed. De hele 2e helft heeft Cambuur geprobeerd de bus te parkeren en kregen ze er alsnog 5 om de oren. Vooraf heb je altijd kans, maar het is toch wel vrij duidelijk dat een puntje er zaterdag niet in zat.

20 september 2021 om 14:26

Zeker waar wat je zegt. Denk alleen dat het ook om het frustreren gaat bij het parkeren van de bus. Hoe langer het duurt voordat ajax scoort, hoe moeilijker het voor ze wordt, hoe meer vertrouwen en kracht cambuur eruit haalt. Bij 4-0 achter bus parkeren is dan toch anders dan vanaf het begin. Maar klopt dat cambuur sowieso niet goed genoeg was.

Ja Hugo dat weten we wel na zaterdag avond

Hugo Borst, ouwe zeikstraal. Dan parkeer je de bus, dan wordt het 4-0, of 2-1 of wat dan ook, en verlies je nog. Cambuur heeft niet de ambitie om Ajax uit te winnen. Dat slaat nergens op. Dus probeert hij alsnog te verbeteren of aanvallend te spelen. En dus roemen we zijn ploeg bij andere teams als ze wel resultaat pakken of iig proberen te winnen. Hugo Borst man, pak nog een fles azijn. Jouw Sparta staat gewoon onder Cambuur.

Aldus de man die werkelijk iedere aanpassing van oranje verketterde t.o.v. de 'hollandse school' tijdens het WK 2010...

Het had misschien wel iets verdediger gemogen bij Cambuur, maar ik denk dat het goed is dat Cambuur zoveel mogelijk zijn eigen spelletje probeert te spelen.

Je ziet vaak dat de teams (of nu team) uit de eredivisie degradatie playoffs moeten spelen niet het spel kunnen maken, omdat ze dat het hele seizoen niet gedaan hebben. En dan moeten ze dat wel opeens gaan doen in de playoffs en dan zie je het vaak fout gaan.

Donderdag maakt Cambuur iig weer goede kans om punten te pakken tegen Heracles als ze weer hun eigen spel spelen.

Hij heeft wel een punt, de laatste jaren eindigen al deze potjes in 6/7/8 -0 en 0 kaarten voor de uitspelende ploeg. Deze ploegen calculeren al een dikke nederlaag in wat ergens ook begrijpelijk is maar als je 90 minuten lang gaat ontregelen en met zn alle in de eigen 16 gaat staan heb je best een kans op een goed resultaat. FC Groningen deed het de afgelopen jaren wel zo tegen Ajax en hier had Ajax het best moeilijk mee.

Beetje dubbel dit. Ajax zette door in de tweede helft i.t.t. tegen NEC thuis. Toen vonden ze het wel allemaal prima na rust.

Ja, Henk de Jonge had ervoor kunnen kiezen alle bezoekers van de Arena zwaar te frustreren door een muur te metselen. Ja, ze hadden kunnen gaan schoppen, waarna Cambuur de volgende wedstrijden spelers zou hebben gemist vanwege gele en/of rode kaarten. En dan? Dan hadden ze toch verloren. Hugo is verworden tot een vervelende ouwe chagrijn, niet tot de wijze oudere intellectueel die hij voordoet te zijn. Hij had zich teruggetrokken, toch? Kan hij dat niet opnieuw doen en dan echt wegblijven?

mannen ik zie iedereen hier reageren met goed dat hij bij zijn tactiek bleef en zo, maar kom op, als je op een gegeven moment 4 goals hebt moeten slikken dan geef je een van die ajacieden toch een rotschop zodat ze even een tandje minder gaan ballen, al is het maar dat ze bang zijn en iets eerder hun voet terugtrekken bij een duel. maar er zat totaal geen venijn in bij cambuur, alle spelers vonden het ook wel best, en dat vind ik veel kwalijker.

Natuurlijk was het spel van Cambuur niet al te best afgelopen weekend, maar we weten allemaal dat Cambuur beter kan voetballen, maar dat er een aantal belangrijkere wedstrijden aankomen dan een potje bij Ajax.

Voor hetzelfde geld had ten Hag het halve 2e er in gegooid afgelopen weekend en dan had Cambuur in eens fijn en verzorgd voetbal laten zien als ze met 2-1 onderuit gegaan waren, je hebt gewoon pech dat een Ajax op het moment in top niveau is. Je moet na twee winst potjes ook voorkomen dat je met je hoofd in de wolken gaat lopen en er maar even vanuit gaan dat je makkelijk wint in de Arena, Cambuur is gewoon weer even met beide benen op de grond gezet en kan weer met volle hoop de strijd aan gaan met Heracles en Sparta komende week.

Ben heel benieuwd hoe onze vriend Borst straks gaat reageren als blijkt dat Sparta volgende week Zondag per ongeluk verloren heeft met 3-0 of 4-0 van dat "beschamende en verschrikkelijk slecht spelende en eredivisie onwaardige" Cambuur Leeuwarden.

Probeer net zo te spelen als Feyenoord tegen PSV, dan maak je simpelweg meer kans dan op deze manier. Trouw blijven aan een filosofie heeft ook z'n grenzen...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren