Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Felle discussie over Ajax - Cambuur: ‘Jij kijkt vanuit Amsterdams perspectief’

Laatste update:

De gigantische overwinning van Ajax tegen SC Cambuur (9-0) riep zaterdagavond in de studio van ESPN een felle discussie op over de speelstijl van de Friezen. Hugo Borst stelde dat Cambuur beter verdedigender voor de dag had kunnen komen in de Johan Cruijff ArenA, terwijl Marciano Vink benadrukte dat de ploeg van Henk de Jong nou eenmaal gewend is om aanvallend voetbal te spelen. "Jij denkt vanuit een Amsterdams perspectief", stelde Borst tegenover Vink.

Vink vond dat de bezoekers niet al te veel te verwijten was. "Cambuur heeft het in het begin echt wel oké gedaan, alleen Ajax is gewoon vele malen beter", stelde de oud-voetballer. "Dat komt ook door de concurrentie bij Ajax: iedereen is messcherp. Als de goals dan gaan komen, zie je dat iedereen er wel zin in heeft. Die tiende had gemaakt kunnen worden, als Ryan Gravenberch die bal gewoon teruglegt in plaats van zelfzuchtig die tiende proberen te maken." Gravenberch schoot de bal uit de draai op de paal, waarna de wedstrijd afgelopen was.

Borst trok een vergelijking met Sparta Rotterdam, waar hij zelf fan van is. "Ik denk dat dit Sparta niet overkomt, want Henk Fraser gaat echt met twee muren spelen. Dan wordt het 4-1, of 2-0." Borst vond dat Cambuur veel te weinig heeft gedaan om het Ajax moeilijk te maken. "Er zijn geen overtredingen gemaakt, man! Het is gewoon een vrije doorgang. Dit heeft toch niets te maken met tegenstand?"

Volgens Vink ligt verdedigend spel niet in de aard van Cambuur. "Het is ook zo dat Sparta zijn speelstijl dichter bij hetgeen dat jij voorstelt dat ze moeten doen, dan de speelstijl van Cambuur. Cambuur zijn speelstijl is echt gebaseerd op eruitvliegen, backs die eroverheen klappen. Ga je nou heel veel concessies doen aan je speelstijl voor die één of twee wedstrijden? Dat vind ik niet."

Dat ging er bij Borst echter totaal niet in. "Waarom niet? Als je deze goals tegen krijgt kan dat je Eredivisie-schap kosten, op doelsaldo. Jij denkt echt vanuit een Amsterdams perspectief. Jij wil altijd mooi voetbal zien. We moeten maar ondergaan dat Ajax lekker mag uitwaaien en het voetbal mag laten zien..." Vink raakte zichtbaar geagiteerd door de opmerkingen van Borst.

"Nee, ik kijk helemaal niet vanuit een Amsterdams perspectief. Dat is bullshit", beet hij Borst toe. "Als er één niks te maken heeft met Amsterdam, dan ben ik het. Ja, ik woon er, maar dat betekent toch nog niet dat ik vanuit Amsterdams perspectief kijk? Dat is een rare vergelijking. Dus in Rotterdam kunnen geen mensen wonen die Ajax een warm hart toedragen?" Daarna werd de discussie afgekapt door Jan Joost van Gangelen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Interessante discussie qua verdedigend spelen tegen Ajax. Denk zelf dat je best wat kan bereiken als je vanaf het begin inzakt en irriteert. Nu gaat Cambuur tweede helft verdedigend spelen, waarbij de ban al gebroken is en Ajax al vertrouwen heeft. Zegt genoeg dat Cambuur geen gele kaarten had. Zie een Getafe (zeker niet mijn smaak) maar door te irriteren kan je wel resultaat bereiken. Denk geen winst en heel misschien een gelijkspel gezien het kwaliteitsverschil, maar ook geen 0-9 verlies. Misschien dat je redelijk aanvallend kan spelen thuis met de steun van het publiek, maar uit ga je voetballend sowieso ten onder denk ik.

18 september 2021 om 22:34

Ik snap dat in Nederland ook nooit. Een hele enkele keer zie je het gebeuren maar dat is echt maar zelden. Ik denk dat er op die manier veel meer te halen valt tegen Ajax (je zult sws minder tegengoals krijgen)

18 september 2021 om 23:30

Dat deed Twente en je ziet het gelijk zijn vruchten afwerpen. Zuigen, treiteren en voor de pot hangen met Menig op de counter. Je ziet dat “we” dan redelijk snel uit ons spel te halen zijn.

18 september 2021 om 23:53

Dat lukt soms als een ploeg nog niet voldoende scherp is. Nu wordt ook Twente geveegd.

19 september 2021 om 00:25

Nahh dat weet je niet jaakke, Twente biedt Ajax -zeker in Enschede- vaak bovengemiddeld veel weerstand. Die spelen gewoon standaard met het mes tussen de tanden, af en toe iemand neertrappen, af en toe aan een shirtje hangen. En zo moet het ook als kleinere club. Cambuur heeft zich vandaag -met name in de eerste helft- echt wel naar de slachtbank laten leiden. Zo kun je niet aankomen in de Arena..

19 september 2021 om 07:37

Grappig dat Twente erbij gehaald wordt, die konden niet winnen van Cambuur.

19 september 2021 om 07:42

Dat komt omdat ze dan een andere mentaliteit moeten tonen nrvier. Tegen Ajax hoeft natuurlijk niets, en kunnen ze de hele wedstrijd etteren, zuigen en nare overtredingen maken. Uit het spel halen is het devies.

19 september 2021 om 10:21

Als je goed had geluisterd heeft Ten Hag aangegeven, dat het team pas half september fit is en dat blijkt nu. Als we Twente nu treffen, dan zal Ajax gewoon winnen.

19 september 2021 om 10:30

@fairplay1 sorry maar dat is gewoon onzin en topclub onwaardig dat je half september pas fit bent. Je traint al vanaf Juli, dan kun je niet zogenaamd pas half september zijn we fit. Ajax heeft een geweldige wedstrijd gespeeld tegen Sporting en Cambuur deze week maar moeten niet vergeten dat het vorige week gewoon ondermaats was tegen Zwolle. Dus om nu te zeggen dat je Twente zeker wint vind ik een beetje overdreven, want wedstrijden waarin het niet loopt zitten er ieder seizoen wel een aantal van tussen.

19 september 2021 om 11:25

Voortaan zal ik braaf luisteren Fairplay1. Fijn dat jij me alsnog op een totaal niet corrigerende en beletterende manier op mijn fouten attendeert. Wat een ongelofelijke minkukel ben ik dan weer, vind je niet?

Maar goed. Ik constateer dat Ajax het makkelijk heeft tegen ploegen die minder materiaal hebben en hun eigen spel proberen te spelen, zoals VVV, NEC of nu Cambuur. En ik constateer ook dat Ajax het moeilijk heeft tegen ploegen die alles op alles zetten om Ajax een rotmiddag te bezorgen, zoals Getafe, Twente en regelmatig Groningen.

Dat Ten Hag toen heeft gezegd dat de selectie nog niet fit was, hecht ik weinig waarde aan Fairplay1. Ook als we toen fit waren, hadden we het er lastiger gehad dan gisteravond tegen Cambuur.

Maar voortaan zal ik braaf alles nakakelen wat Ten Hag zegt, zodat jij me niet hoeft te corrigeren. Beter?

19 september 2021 om 11:32

@665, kan zelfs heel goed. Was een EK, ook nog een Copa en de Olympische spelen. Spelers stromen dan verschillend binnen en voordat de gehele selectie weer fit en up to speed is, is de competitie 3 weken bezig en voila. Twente is misschien wel het slechtste voorbeeld, op woensdag werden een stel Portugezen kinderlijk eenvoudig opzij gezet en die hebben zuigen en ontregelen uitgevonden. Vraag maar aan PSV. Zwolle was ondermaats omdat er werkelijk 0 energie ingestoken werd. Niet omdat Ajax in de problemen kwam ofzo. Voor Hugo hoop ik dat Sparta er niet met een 8-0 afgepoetst wordt, maar kijk er niet raar van op. Twente moet sowieso rekening houden met alle zeilen bijzetten als ze op bezoek komen. Dit Ajax heeft sowieso een sterk eergevoel, waarbij spelers dingen recht zetten. Dat was in het verleden wel anders.

19 september 2021 om 11:41



@ajaxlove: jij constateert wat je wil constateren. Dat is het probleem bij de meeste mensen. Je noemt wat random ploegen en wedstrijden op en dat is het argument voor je punt. Ik kan 10 andere ploegen en wedstrijden noemen om het tegenovergestelde te beweren. Maar een wedstrijd noemen waar een ploeg 2.5 jaar geleden tegen heeft gespeeld. Dat is echt extreem zwak.

Uitwedstrijden kan je het soms heel lastig hebben. Maar ik constateer dat Ajax afgelopen 1.5 seizoen van elke ploeg in de eredivisie (behalve PSV) minimaal 1x met minimale 3 doelpunten verschil heeft gewonnen. Je noemt NEC en cambuur maar niet vitesse waar met 5-0 tegen wordt gewonnen dat komt je zeker niet goed uit

Nog een feit: ajax scoort de laatste 2 seizoen minimaal 100 doelpunten en dat zal dit jaar niet anders zijn. Nee ajax scoort tegen elke ploeg vrij vaak. Dat moet wel wil je gemiddeld ruim 3 doelpunten per wedstrijd scoren.

Is dat opmerkelijk? Nee met zoveel geld mag je dat wel verwachten. Betekend dat dat je alles wint? Nee elke ploeg heeft wel eens een mindere dag. Punt is wel dat het totaal irrelevant hoe goed de tegenstander speelt als Ajax een minimaal niveau haalt.

Uit in de Arena is kansloos ongeacht hoe je speelt en dat is praktisch elke ploeg de laatste jaren (uitzonderingen daargelaten). Alle speelstijlen zijn daarbij geprobeerd.

Uiteindelijk staat alles met kwaliteit. En ja Groningen heeft meer kwaliteit dan cambuur dus dan is het logisch als die iets meer weerstand bieden

19 september 2021 om 11:52

Ik zeg toch niet dat we het tegen lastige speelstijlen uiteindelijk ook niet winnen? Ik zeg dat we het lastiger hebben, niet dat we bij voorbaat verliezen of niet scoren.

Ik snap dat de meesten weer gaan kroegen enzo, maar begrijpend lezen is met een kater niet ineens super moeilijk.

19 september 2021 om 22:20

Twente is natuurlijk een grootte club en die hebben een fans die het Ajax lastig maken. Dan is "ons Ajax "te pakken.
Ajax speelt het beste in NL maar is niet altijd de beste dat bleek in Enschede wel.

18 september 2021 om 22:36

Groningen doet dit altijd heel goed tegen Ajax imo.

18 september 2021 om 22:56

Precies. Maar ik vind het tegen PSV nog véél erger. Die stijl is gebaseerd op prachtige counters die je er prima uit kan halen door ze het spel te laten maken, hetgeen ze nou net niet drie klassen beter kunnen dan de rest. En dan naïef 433, dan breekt m'n klomp. En tegen Ajax ook lekker aanvallen of in de schulp ipv wat PSV laat zien: counter ze gek met Blind ed achterin. Eredivisie is zo naïef daarin...

19 september 2021 om 10:54

@vtotheb De Eredivisie is inderdaad een heel erg naive competitie. Meest schrijnende voorbeeld hiervan is Ernie Brands en Nac: Brands leidt Nac naar een 3de (!!!!) plaats in de ED (met heel verdedigend, maar realistisch voetbal), maar moet daarna het veld ruimen 'omdat het voetbal niet leuk genoeg is'.

18 september 2021 om 23:20

Wat ik in mijn reactie benoemde. Irritante overtredingen maken, defensiever spelen. Tuurlijk biedt het geen garantie maar juist om wat je noemt vind ik vrij aanvallend spelen best naïef. Net als een oranje snap ik 532 best (mits je tegen een topland speelt natuurlijk)

19 september 2021 om 01:32

Irritante overtredingen kunnen maar weinig nederlamdse ploegen maken. Die slaan dam gelijk door en valt er een rode kaart. En dan is het ook einde oefening.

18 september 2021 om 23:48

Tja parkeert Cambuur de bus dan wordt het ook 6-0. Psv en Ajax steken te ver boven de rest uit. Dat punt verlies van Ahax tegen twente kan weleens erg duur zijn. Het is de realiteit. Ajax en psv gaan een straatlengte pakken op de rest.

Zei tegen mijn buurman ook al dat het me verbaasde hoe cambuur ten strijde trok. Maar zoals ik zei, bus parkeren had niet geholpen

18 september 2021 om 23:54

Ik zie anders psv (en in mindere mate Ajax ook) echt nog wel punten laten liggen. Morgen is een mooie testcase om te zien of psv afstand kan nemen van Feyenoord.

19 september 2021 om 00:19

Tja wint psv dan is het gat al zes verliespunten. Na 5 wedstrijden al. Nou ja goed voor de competitie als feyenoord wint😀

19 september 2021 om 01:32

Traditie getrouw heeft PSV het nooit makkelijk tegen Feyenoord en kom niet met die 10 - 0, dat was een uitzondering.

19 september 2021 om 08:11

Voetballend doet AZ niks onder van die 2.

19 september 2021 om 08:29

AZ doet niks onder voor Ajax en PSV nadat 6 (!) basisspelers tegelijk vertrokken zijn? Dit kun je werkelijk waar niet menen toch? Ik denk dat AZ dit seizoen Feyenoord niet eens bij zal kunnen blijven, t.o.v. de top-2 gaan die gewoon een punt of 20 tekort komen waarschijnlijk, AZ komt echt niet in de buurt van Ajax en PSV dit jaar hoor. Ik twijfel een beetje of jij nou een troll account bent of niet, LindaNolta. Zie zo veel rare uitspraken van jou voorbij komen afgelopen dagen..

19 september 2021 om 09:38

@Sanderk91, op dit moment klopt het wat je zegt over AZ, maar ze hebben ook een uitstekende jeugdopleiding. Het zou mij niks verbazen als er gedurende dit seizoen weer talenten opstaan, ze in de winterstop gericht inkopen en zo gedurende het seizoen weer groeien naar een duidelijke top 4 club.

19 september 2021 om 10:07

Daar heb je gelijk in hoor De Toekomst, ik zie ze ook zeker als top-4 club weer op termijn, met Vitesse dit jaar denk ik als belangrijkste concurrent voor plek 4. Maar bij Ajax en PSV komt AZ vooralsnog echt niet in de buurt hoor, vandaar mijn reactie op Linda.

18 september 2021 om 23:57

Maar getafe had ook wel gewoon kwaliteit. Liepen wel echt paar goede spelers tussen ondanks dat ze zo vervelden speelden.

19 september 2021 om 10:59

Maar nog steeds minder kwaliteit dan ajax. Getafe had voor 20 mil ingekocht terwijl ajax bijv. dat ajar voor 60 miljoen had ingekocht. Dus ja, natuurlijk heeft Getafe meer kwaliteit dan de meeste ED teams, maar het is echt maar een kleine club in Spanje, die nu goede resultaten boeken door de heel erg realistische (en irritante) speelstijl.

19 september 2021 om 11:34

@ninja: even uit je ei komen. Getafe heeft 1 bijzonder jaar gehad. Vorig jaar gewoon 15e. Helemaal niet bijzonder

19 september 2021 om 03:16

Als je weet dat je minder bent. Waarom moet je een kaart pakken. Donderdag Heracles thuis is belangrijker l, pak die gele kaart dan. Dat je gewoon probeerd je eigen spel te spelen prima. Wie had verwacht dat je punten pakt in de Arena. Dan maar lekker ballen en volle bak op
Je kloten gaan dan de Arena verlaten met 4-0 en gele kaarten. Dit was op voorhand al een kansloze missie.iets teveel tegen maar dat we zouden verliezen srond al vast. We moeten alleen nog kiezen hoe en hoeveel

19 september 2021 om 08:10

Zeer slappe teams hebben we in Nederland. Cambuur had gewoon alles dicht moeten timmeren. Dan heb zelfs kans op 1 punt.

Dit was zelfs voor ESPN niveau beschamend. Heb het gelijk afgezet. Intens treurig van Borst om het op de man te spelen ipv met argumenten te komen (die je prima kunt maken) en beschamend om professionele analisten als kleuters te zien bekvechten.

18 september 2021 om 23:35

Want normaal gaat het er wel heel volwassen en weloverwogen aan toe? Zonder meer kinderachtig dat Borst Vink beticht van een Amsterdamse vooringenomenheid, maar los daarvan heeft hij een punt. Slot geeft gewoon openlijk toe dat hij zijn strijdwijze tegen PSV gaat aanpassen. Hoezo meent Cambuur tegen Ajax de frivole ploeg te kunnen blijven die ze pretenderen te zijn. Zeker als je de wedstrijd al vóór de tweede helft uit handen laat lopen?

18 september 2021 om 23:49

Nee, daarom zeg ik 'zelfs voor espn niveau'. En ja, Borst had absoluut een punt. Alleen dat punt kun je (zoals jij doet) gewoon onderbouwen met argumenten ipv je tafelgenoot aanvallen. Dat je bij vi dit soort kroegruzies hebt, dat hoort een beetje bij die show. Espn pretendeert een enigzins serieuze voetbalanalyse te geven en dan verwacht ik toch wat meer dan 'jij woont in Amsterdam'.

19 september 2021 om 00:11

Borst heeft helemaal geen punt. Een cambuur wordt er bij ajax in principe altijd afgeveegd, dus dan kan je beter aan je eigen spel spelen ipv voor 1 pot totaal anders te gaan spelen

19 september 2021 om 03:37

Deze instelling heeft niks met topsport te maken en daar is nou net terecht kritiek op.

19 september 2021 om 11:30

Ewoid, heb me ook enorm gestoord aan Borst, maar vooral Van Gangelen die constant zijn gelijk wilde halen. En wat doet zij nog aan tafel? Puur om de reclames en de wedstrijden aan te kondigen? Ze mag echt niet meedoen aan de discussies van JJvG, hij overruled haar constant. Wat zal zij zich klein voelen daar. En imo heeft ze meer te melden dan Van Gangelen zelf. Maar hij is zo'n stronteigenwijze figuur en hoort zichzelf zo graag praten. Vreselijk.

19 september 2021 om 07:25

Maar met welke argumenten kwam Vink dan. Ook in de topic van de wedstrijd gaf ik ook al aan dat Cambuur veel te naïef speelde. Leuk voor een Ajax supporter (zoals Hugo ook aangeeft) maar als Cambuur supporter is dit zo vernederend. De kans dat je verdedigend wel een resultaat haalt blijft klein, maar of je (ook voor de supporters) met 4-0 of met 9-0 verliest is wel groot. Als Graafschap supporter kan ik daar over mee praten.

19 september 2021 om 08:52

Het is sowieso van de zotte dat aanvallend spel het Cambuur spel is, wat vink zegt. Het lijkt nog te kloppen ook, maar hoe haal je het als trainer in je hoofd om de eredivisie in te gaan zonder te trainen op een speelwijze waarbij je de pot volledig dicht gooit. Dit is echt amateuristisch.

19 september 2021 om 08:49

Hier wil ik mij graag bij aansluiten. Wat een waardeloos kut programma. Het is dat je het voetbal nergens anders kan zien. Hugo Borst de azijnzeiker. Jan Joost de kapsoneslijer. Die dame die er voor spek en bonen bij zit. Ik vind Perez altijd al vreselijk om aan te horen. Maar dit sloeg werkelijk alles.

19 september 2021 om 09:18

Borst is gewoon een verschrikkelijke vent. Jaren lang heb ik vele uren langs de lijn geluisterd. Sinds deze verschrikkelijke, vooringenomen en partijdige vent het aan elkaar praat, volg ik de standen nog liever op teletekst

Elke keer weer komen dezelfde reacties langs. 'Waarom niet verdedigend? Hoe komt het dat er zo weinig kaarten zijn gepakt? Kan het niet feller?' Nou, het antwoord is simpel. Ajax hanteert een te hoog tempo, Cambuur werd na rust teruggedrongen en stond wel degelijk op eigen helft maar door goede gegenpressing krijg je telkens de bal terug en druk je een team kapot. Het tempo lag te hoog, Cambuur kwam niet eens in de duels. En dan ga je zo af.

18 september 2021 om 22:43

Precies dit. En welk systeem je ook speelt, Cambuur had altijd verloren vandaag. Vink had ook gewoon gelijk vond ik, als Cambuur zijnde gewoon lekker je eigen spelletje proberen te spelen lijkt me prettiger dan je hele systeem omgooien en dan alsnog verliezen. En eerlijk gezegd zag het er de 1e helft soms nog leuk van ze uit ook.

18 september 2021 om 22:44

Het is voor die gasten sowieso lekker lullen. Wanner Cambuur t omgekeerde doet en de bus parkeert is t weer laf.
Die discussie was nou ook weer niet fel zoals gezegd. Hugo speelt weer eens op de man. Meer kinderachtig.

18 september 2021 om 22:48

Tuurlijk verloren maar denk persoonlijk geen 0-9 als je defensief speelt en irriteert. Als creatieve speler bloedirritant. Vind dit mooi maar vrij naief tegen een ajax met vertrouwen

18 september 2021 om 23:07

Ajax speelde zo’n hoog tempo dat als Cambuur wilde gaan irriteren, ze misschien wel met 9 man de wedstrijd uit hadden moeten spelen. Als je iemand wil raken moet je er namelijk wel bij kunnen komen.

18 september 2021 om 23:08

Laf om de bus te parkeren tegen ajax als cambuur zijnde? Denk niet dat iemand dat ooit zou zeggen.

18 september 2021 om 22:52

@Suarez7 is natuurlijk wel een wereld van verschil als je wordt afgedroogd met 0-3/4 of met 0-9. Ik hoop niet dat de trainer van Cambuur zo weinig zelfreflectie heeft. Cambuur doet het tot nu toe prima in de Eredivisie, dan mag je jezelf afvragen hoe andere soort gelijke teams met minder tegendoelpunten verliezen. Niet om de prestaties van Ajax af te doen, want geen enkele ploeg in de Eredivisie heeft deze mentaliteit om de tegenstander helemaal te slopen, maar dat ze geen verdedigende strijd hebben geleverd kan je ook gewoon simpelweg toegeven lijkt me.

19 september 2021 om 01:41

Dat gezeik altijd over ploegen in de ere divisie. Bayern wint met 7-0 van Bochum. In Duitsland is er niemand die kkaagt over het spel van Bochum. Die zeggen gewoon Bayern is gewoon te goed. Inter wint vandaag net 6-1. Voorig jaar won City nog van Southampton met 9-0 van daag dezelfde wedsteijd 0-0. Niet omdat Southampton beter speelde. Nee, City was gewoon net ff wat minder. Als de Topploegen in welke League dan ook op 95 tot 100% spelen, dan kan je zulke uitslagen krijgen. Want gewoon veel meer kwaliteit op het veld. Welk systeem je ook hanteert of hoe irritant je ook speelt.

18 september 2021 om 23:07

Onzin. Juist als het tempo te hoog is, pak je kaarten als er een beetje gif in zit. Dit was als lammeren naar de slachtbank.

Makkelijk lullen als analist. Ik hou wel van trainers die geloven in hun speelstijl en dat doorzetten ook al is dat tegen Ajax. Achteraf kan je zeggen nee ze hadden zich moeten aanpassen en 4 goals minder tegen moeten krijgen. Fuck dat.

18 september 2021 om 23:09

Of nul goals. Want dat kan ook. Is niet alsof ajax zomaar elke wedstrijd met 5-0 wint. Het gaat uiteindelijk om de punten als cambuur zijnde, niet of je leuk gevoetbald hebt

19 september 2021 om 00:43

Als je met 9-0 verliest moet je je gewoon kapot schamen natuurlijk. Het is naief om altijd in dezelfde speelstijl te geloven

19 september 2021 om 07:29

Precies. Je moet ook aan zelf bescherming doen. 9-0 verliezen helpt op geen enkel gebied. Natuurlijk leuk dat je 10 doelpogingen hebt tegen Ajax, maar als je 9 tege goals krijgt helpt je dit niet verder.

De enige manier hoe je het ajax ook maar een klein beetje lastig kan maken is ze niet laten voetballen.kan verdedigend spelen en veel tijdrekken of juist heel vroeg storen en fysieke strijd in het spel gooien. Beide strategieën overigens grote kans om te mislukken tegen dit ajax. Ik zou echter voor de laatste gaan. Cambuur speelde aanvallend maar deed echt 0.0 om ajax van het voetballen af te houden.

Dit was heel erg treurig. Borst zat weer lekker te raaskallen en speelde het op de man. Hard spelen tegen Ajax kan een tactiek zijn, maar Cambuur is inderdaad niet zo’n team. Een Getafe was erop gebouwd om te zuigen, irriteren en afbreken en kocht daar ook echt spelers naar, in Nederland is dit toch minder. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar voetballend legt bijna de hele Eredivisie het af tegen Ajax.

18 september 2021 om 22:51

En toch doet een groningen (zoals ajax1812 zei), maar ook twente dit seizoem best prima. Twente rekte ook aardig en speelde fysiek. Niet zozeer zoals getafe maar maakte het ajax wel moeilijk zo. Juist voetballend leggen ze het af idd dus waarom niet proberen fysiek te spelen, tijd te rekken en te irritereren met overtredingen? En nee ik houd zeker niet van die speelstijl

19 september 2021 om 01:48

@AcKaka Dat verhaal Groningen is ook een eigen keven gaan leiden. Want het is gewoon heel simpel; Geiningen is al jaar en dag geen fijne tegenatander voor Ajax. Dat is niet van de laatste paar jaar. Dat is zeker 35 jaar zo. Zo heeft elke club wel een tegenstander sie ze io welke manier er ook gesoeeld wordt niet ligt. Utrecht heeft dat met RKC, PSV heeft dat met Roda JC(dus die zijn bkij dat sie tegenwoordig een divisie lager spelen) en Ajax dus met Groningen. En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden. Maar deze liggen zo vooraan in mijn hoofd.

19 september 2021 om 01:58

En waaraan ligt dat? Ik heb gronigen nooit heel aanvallend tegen ajax gezien (iig waneer ik keek), maar puur op strijd. Een heracles zat er tussenin (alleen thuis) Zo kan je ook een twente noemen en natuurlijk valencia en vooral getafe europees

18 september 2021 om 22:54

In principe kan ik je wel vinden in wat je zegt, al denk ik vooral dat er in Nederland wel de spelers voor zijn, maar gezien deze vanaf geboorte worden getraind op balbezit, techniek, mooie dingen voor me kaar krijgen, is er gewoon weg geen ruimte voor zulke voetballers. Erg zonde, al speelt er momenteel bij ons (ADO Den Haag) een spits die wel gemaakt is voor zo'n manier van spelen. Het is voor de tegenstander verschrikkelijk maar zulke wedstrijden winnen als underdog is prachtig.

18 september 2021 om 22:56

Aan die spits heb ik een trauma maar inderdaad niet de manier van voetballen in de eredivisie. Al zijn er denk ik genoeg buitenlandse spelers die dat wel meer bezitten, die nu in een 433 gepusht worden. Tuurlijk zijn we geen italie maar denk wel dat we daarin beter kunnen zijn dan we denken. Vind het ook wel de charme van de eredivisie natuurlijk. Ik zal nooit een echte fan worden van mourinho. Vind het alleen wel naief bij een ajax uit.

19 september 2021 om 01:54

Naief is een ploeg die al dik 2 jaar hetzelfde systeem speelt in een week een ander systeem aan te leren. Dat lukt zelfs van Gaal niet.bij het Nederlands elftal.zoals hij zelf zegt. En dienmag gewoon voor elke positie de beste speler kiezen. Bij Cambuur mietennze het die met jongens van het 5e en 6e plan. Iov het 1e plan. Dus gewoon zo bkijven spelen. Want iedereen is alweer vergeten dat Cambuur gewoon oo voorsprong had kunnen komen het eerste kwartier.

Cambuur valt niet zoveel te verwijten (in tegenstelling tot wat sommigen beweren).
Ajax is momenteel veel te goed voor de eredivisie. We hebben allemaal gezien hoe ze van de week de kampioen van Portugal moeiteloos aan de kant hebben gezet. En als je dan ziet dat ze 10 miljoen van de bank kunnen inbrengen, dan weet je genoeg.

18 september 2021 om 23:11

Kom op zeg. Moeiteloos? Eerste goals enorm mazzel, dan ben je mooi op weg met 2-0 uit na negen minuten. Achteroverleunen en counteren.
Zo goed is Ajax echt niet, dat ze zomaar alles goed winnen.

18 september 2021 om 23:58

Hou op joh, voor Cambuur zijn ze veel te goed, dat is duidelijk. Een maand geleden kregen ze nog met 4-0 klop, omdat er precies goed tegen ze gevoetbald werd. Op genoeg posities is Ajax echt niet heel sterk, of op z’n minst breekbaar. Neemt niet weg dat dit mokerslagen zijn natuurlijk

Voor beide speelstijlen valt wat te zeggen al neig ik in deze ook meer naar de mening van Hugo Borst. Vorige week win je als Cambuur zijnde met 5-2 tegen een (voor nu) directe concurrent. Drie punten en drie doelpunten in de plus. Nu trek je er weer negen af, dat is echt onwijs zonde.

Daarbij denk ik dat je als Ajacied ook liever een taaie wedstrijd kijkt, ondanks minder strelend voor het oog, je wint altijd liever met 1-0 dan met 10-0 volgens mij, zeker als je die ene monsterscore in het seizoen al hebt gehad.

Marciano Vink is zo'n ongelooflijk saaie analist. Hij komt moeilijk uit z'n woorden, zegt altijd hetzelfde, trapt open deuren in alsof hij loopt door de keukengigant. Borst zegt tenminste soms nog wat onverwachts, ironisch of provocatiefs. Dat snapt Vink allemaal niet. Wat heeft deze man überhaupt op z'n palmares?

18 september 2021 om 23:14

Sorry, maar ik vind Vink juist vaak zinnige dingen zeggen, en vraag je nu serieus naar zijn palmares? Paar landskampioenschappen en een Uefa cup, maar dat doet er niet eens aan toe. Sowieso een vreemd argument aangezien Borst helemaal geen palmares heeft qua voetbal betreft en dat vind je blijkbaar wel goed.

19 september 2021 om 11:54

Ik bedoel z'n palmares als voetbalcommentator/journalist én inderdaad als voetballer. Deze man zat altijd op de bank, mocht invallen. Ging naar Genoa. Terug naar PSV. Was allemaal net niet, zeker in vergelijking met de grote jongens. Als analist is het gewoon allemaal barpraat, inderdaad zeer lange monologen. Vind hem nul toevoegen.

18 september 2021 om 23:34

Marciano Vink zegt best zinnige dingen. Het enige vervelende is dat letterlijk iedere keer als hij het woord neemt, er een monoloog volgt van minimaal een minuut. Vaak langer. Bij het andere ESPN programma Voetbalpraat valt het nog meer op. Hij wordt ook zelden door iemand anders dan de presentator onderbroken, de anderen geloven het wel

18 september 2021 om 23:39

Vink niks zinnigs? Nee man kom nou, ik vind hem als analyst juist heel erg sterk. De van hooijdonk, kuyt, sneijder, van halst(in mindere mate, die heeft alleen soms van de rare uitspraken, qua voetbal technisch en tactiek wel oke) zijn pas slecht. Geef mij maar vink, van der vaart en bruggink. Echt prima analysten. Perez is een zuurpruim geworden. Al zegt ie soms wel nuttige dingen.

Hugo Borst, stumper 1e klas.

Joh Borst, je kan het ook anders zien, juist toen Cambuur in het begin nog zijn tanden liet zien had Ajax meer moeite met ze en scoorde we minder snel... Pas na de 2-0 ging Cambuur verdedigen, werd het eenrichtingsverkeer en liep de scoren echt snel uit. Ajax is gewoon echt vele malen te sterk voor clubs als Cambuur en als we het op onze heupen hebben, zijn die clubs gewoon helemaal gezien ongeacht hun speelstijl. Dan wordt je vanzelf teruggedrongen en zoek gespeeld. En ook over die kaarten; denk dat het spel dusdanig te snel en goed was dat Cambuur niet eens mogelijkheden had on een effectieve kaart te pakken. Dan blijven alleen domme, nutteloze en puur uit frustratie ontstane kaarten over die je kan pakken, maar wat heb je daaraan?

"Als er één niks te maken heeft met Amsterdam, dan ben ik het. Ja, ik woon er, maar..." Wat een fenomenale zin, haha. Maar goed, Borst heeft wel gewoon een punt. Je moet daar niet de poort open zetten

18 september 2021 om 23:48

Toen Cambuur nog wat probeerde was het wel lastiger voor Ajax en daarom duurde het toen ook langer om te scoren. Toen ze meer gingen verdedigen, werd het eenrichtingsverkeer en liep de scoren echt op. Op basis daarvan kan je net zo goed de conclusie trekken dat je beter aanvallend kan spelen tegen Ajax, maar als Ajax zo speelt als vandaag ben je eind van de rit altijd duidelijk afgemaakt als club van dit niveau.

Laat borst, en een aantal zielepieten hierzo ook, de match tussen ajax en nec nog eens terugkijken. Met dat gezeik over verdedigend voetbal en overtredingen maken. Nec speelde met de kont in het doel, stond bij rust met 5 goals tegen. Als ajax de 2e helft niet zo slapzinnig speelde dan had t ook gewoon 9 keer kunnen scoren tegen nec. Dan had je weer gezeik dat ze meer moesten durven te voetballen

Nou ja, alle kritiek aan het adres van Cambuur vind ik ook wat overdreven. NEC en Vitesse gingen ook met respectievelijk 5-0 en 3-0 rusten. Ironisch genoeg begon Cambuur in se loop van de wedstrijd echt wel minder offensief te spelen. Maar Ajax had honger en defensief was het Cambuur gewoon heel pover … dus Ajax nog meer de bal geven en laten komen helpt dan ook niet per se.

Overigens lees je die discussie altijd rondom ploegen die wel punten pakken tegen Ajax. Het is altijd of een hele periode ontzettend logisch dat je gewoon vroeg gaat druk zetten en met lef gaat spelen of dat je gewoon jezelf gaat ingraven en op de counter mikt. Verliest Ajax van een RB Salzburg in de EL wat vroeg druk zet of van Utrecht wat erin vliegt in de Eredivisie dan moet je plots van eigen kracht uitgaan. Of dan wint Groningen uit de enige counter en is Valencia slim door met countervoetbal te winnen. Achteraf is het allemaal heel makkelijk praten, promovendi in de Arena is vaak een moeilijk verhaal in hun eerste seizoenshelft. Let maar op, in Leeuwarden gaat dit een hele andere wedstrijd worden waarschijnlijk. Een paar maanden extra ervaring en thuis ipv uit laat een verschil zien.

Ik ben blij dat Cambuur speelde zoals ze deden! Ik heb echt een hekel aan wedstrijden met geparkeerde bus en dan op de borst slaan dat ze heel de avond gefrustreerd hebben en de neutrale kijker de grote verliezer is. Verder ben ik geen Cambuur fan ik ben van mening dat clubs met kunstgras velden zo snel mogelijk de eredivisie uitmeten!

Hugo Borst heeft gewoon gelijk. Waarom moet elke maar open huis spelen tegen ajax? Die spelers van andere clubs spelen ook voor hun centjes, elk puntje levert geld op. Ze zijn er niet omdat het ajax-publiek vermaakt moet worden.

19 september 2021 om 01:48

Sterker nog, elk doelpunt kan degradatie/titel betekenen (zie de titel van psv met cocu). De manier waarop borst een discussie voert, vind ik dan wel raar. Los van of ik zn punt snap

19 september 2021 om 02:04

Tja, ze speelde hetzelfde in Eindhoven. Dat werd 4-2. Dan hoor je niemand over hoe ze spelen. Ajax was gewoon 2 maatjes te groot vandaag. Ze kregen er na de 1-0 ineens echt zin in

19 september 2021 om 02:08

Die pot heb ik niet gezien dus geen idee. Vond het vandaag tegen een ajax in vertrouwen met die manier van spelen iig vrij naïef (en ja ook als het gae was). Heb het idee dat je ajax juist op de zeurende/verdedigende manier kan pakken (waarschijnlijk door getafe en valencia)

Borst, je snapt nog steeds geen kloten van voetbal. Einde discussie. Punt.

Gaat dan helemaal niemand zeggen dat het bewust neerschoppen en/of treiteren (a la Getafe-style) van de tegenstander HELEMAAL niks met sportiviteit en voetbal te maken heeft? De ene volwassen persoon na de andere suggereert hier (maar vooral ook op televisie) dat het 'raar en naïef' is dat Cambuur geen schoppen heeft uitgedeeld en geen gele kaarten heeft gepakt. Goed voorbeeld voor de jeugd, hulde!

19 september 2021 om 07:40

Zelfs natrappen en slaan (als je het maar niet te hard is) is toegestaan in voetbal, dus ik snap je punt niet helemaal. Zullen we dankbaar elk contact verbieden ? Weet jij hoe het voelt als jouw team met 9-0 verliest ? Ik denk het niet, want anders had je waarschijnlijk anders gereageerd.

Er reageren hier veel mensen, maar ik vraag mij af hoeveel mensen er hier reageren die het weten hoe het voelt om met zulke uitslagen naar huis te gaan. Ik weet het wel, en ik kan je mede delen dat ik liever had dat wij met 9 man eindigden en met 3-0 verloren dan dat wij met heel naïef voetbal met 8 of 9 nul verloren.
Dus ik geef Hugo groot gelijk !!

19 september 2021 om 07:47

En dan 3 belangrijke spelers missen tegen Heracles en Sparta waardoor je niet 1 maar 3 wedstrijden verliest.

19 september 2021 om 09:20

Dat is ook het dubbele. Natuurlijk weet je van te voren dat het lastig wordt, en je hoopt dat de schade op alle gebieden mee valt, maar er is niets zo beschamend als supporter o er met zulke uitslagen ervan af te gaan.

19 september 2021 om 08:23

Als je met 9 man staat is de kans juist een stuk groter dat je er met dikke cijfers af gaat. VVV stond 4-0 achter; deden toen een frustratietrap die rood opleverde en het werd 13-0.

19 september 2021 om 09:46

Oh jij hebt niet meegekregen dat elke rode kaart -2 tegendoelpunten betekent en het altijd hetzelfde rekensommetje is? 😂😜 Nee, is natuurlijk echt de grootste onzin die hij uitkraamt.

In de wedstrijd tegen NEC kreeg ajax kritiek dat ze zo slap die 2e helft hebben gespeeld. Nu gaan ze door en is de tegenstander naïef, slecht of weet ik het wat. Aan de ene kant wil men dus veel goals zien en aan de andere kant ook weer niet. Je ziet het, het is nooit goed.

Maar het is na Sporting nu dus de tweede wedstrijd waarin Ajax echt een wereldresultaat neerzet, maar eigenlijk totaal geen lof ervoor krijgt. Waar gaat dit over? Het enige dat ik na deze uitslagen meekrijg uit de media is dat de tegenstander ver ondermaats was en van alles anders had moeten doen. Twee uitslagen die qua grootte de geschiedenisboeken in gaan met ontzettend goed voetbal, variatie in spel/doelpuntenmakers, hoog drukzetten, geen gas terugnemen, ondanks de felle concurrentiestrijd een uitstekende chemie in de groep waarin iedereen elkaar wat gunt, grote namen die accepteren dat er gerouleerd wordt, talenten die heel erg goed spelen. Nee, het gaat over hoe slecht Cambuur was en er ontstaat een kleuterachtige discussie over hun manier van spelen. Of zoals na Sporting wordt er, nadat Sporting eerst zo is afgebrand dat je bijna gaat denken dat Ajax met 5-1 een matige prestatie heeft neergezet, bij de analyse van Ajax er als grootste punt uitgelicht dat Berghuis zogenaamd enkele keren bewust werd overgeslagen.

Ik denk dat Cambuur totaal niet gebaat was met het verkrijgen van gele en/of misschien zelfs wel rode kaarten. Je kan ook zelf pittige blessures oplopen. Cambuur zal de spelers hard nodig hebben dus ik begrijp het spel wat gespeeld is wel. Stel er komen harde tackles dan begint Hugo Borst te zaniken over het harde/gemene spel.

Borst houdt van anti voetbal. De bus parkeren en dan in de 88e minuut de 1-0 tegen krijgen. Nou wat een geweldige avond heb je dan als speler gehad.. Hetgeen niet wil zeggen dat je de poort open moet zetten. Zeker onbegrijpelijk dat er geen geel gepakt werd door Cambuur. Maar goed, dit was voor (bijna) elke voetballiefhebber gewoon smullen ! En Cambuur erkende in Ajax respectvol de meerdere.

Er zitten bij Ajax over een hele competitie gewoon een paar van deze wedstrijden tussen. Daarnaast ook die uitwedstrijden zoals b.v. tegen FC Twente en PEC Zwolle. De ene keer heb je als tegenstander pech, de andere keer tref je het. Daarnaast, Cambuur heeft met open vizier gestreden en ook nog een paar goede kansen om zeep geholpen en kansen op grote kansen laten liggen. Vooral in de beginfase, toen Ajax heel erg slordig speelde. Na een kleine twintig minuten was die periode wel zo’n beetje achter de rug. Maar had Cambuur in de egelstelling gespeeld, had het ook zo maar een heel grote uitslag kunnen worden. Is gewoonweg de realiteit dat Ajax en PSV heel erg ver boven, grofweg, de clubs uit het rechterrijtje, staan.

Ik heb altijd geschreven dat het voetbal van fraser is ingraven en gokken op een countertje. Je krijgt altijd wel een kans, daarnaast vol dicht gooien en toch verliezen. Weliswaar met weinig goals tegen, maar toch met lege handen staan en een klote gevoel. dat soort spelers en trainers schoppen het dan ook niet ver.
Dat hoeft ook niet denken ze wellicht als we de bal maar ver weg schoppen.
Dan ga ik liever de boot in met 8- 0, maar heb ik wel gebald.
Borst zit er volledig naast, die wil met weinig verliezen, maar denkt hierbij aan zichzelf en niet an hoe de spelers zich voelen.

PSV ook eens een keer.met 10-0 van Volendam. Als Ajax er zin in heb en na zo'n wedstrijd van afgelopen woensdag kan dat zomaar gebeuren als je met andere namen gaat spelen, dan kan je als een club als Cambuur of NEC niet zoveel uitrichten. Dit soort clubs kunnen Ajax alleen frustreren als ze er boven op klappen, zeer compact staan thuis spelen en als Ajax er geen zin in heeft op een natte gure door de weekse avond. Maar in de Arena worden dit soort potjes minimaal een nulletje of 3/ 4. NEC heeft het fantastisch opgepakt na die afdroog partij en staan nu keurig in de subtop.

Ik begrijp er waarschijnlijk niet veel van. Het zal wel. Maar dat je als team zonder noemenswaardige tegenstand je af laat slachten is echt niet normaal. Je moet er alles aan doen binnen de regels om een zo goed mogelijk resultaat te halen. Allemaal begripvolle reacties van : ja maar ze hadden toch wel verloren.
Ga dan lekker dammen of zo. En die Henk de Jong met dat meno pauze hoofd word ik echt helemaal niet bello van.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren