Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Feyenoord neemt rigoureuze maatregel om nieuwe UEFA-boetes te voorkomen

Laatste update:

Feyenoord heeft besloten om een aantal vakken deels te sluiten tijdens Europese wedstrijden. De Rotterdamse club hoopt daarmee nieuwe boetes van de UEFA te voorkomen en neemt daarmee een beperkte capaciteit op de koop toe. Volgens RTV Rijnmond gaat het om een vijftal vakken die deels afgesloten worden. Feyenoord werd dit seizoen door de Europese voetbalbond al meerdere keren op de vingers getikt door het niet naleven van de veiligheidsregels.

De boetepot van Feyenoord is dit seizoen al flink opgelopen, daar het tegen IF Elfsborg voor de derde keer was dat de club door de UEFA werd beboet vanwege het schenden van de ‘UEFA Control, Ethics and Disciplinary body’. Tijdens het duel met Elfsborg blokkeerden supporters de trappen en werd vuurwerk afgestoken in De Kuip. Ook na de wedstrijden tegen FC Drita en FC Luzern werd Feyenoord beboet omdat supporters de trappen blokkeerden. Het totaalbedrag aan boetes alleen al over de thuiswedstrijden in de voorrondes van de Conference League bedraagt inmiddels 69.250 euro.

De club heeft daarop besloten om de vakken R, S, T, X en W deels te sluiten, weet RTV Rijnmond. Tussen de vakken R, S en T is het voor supporters mogelijk om over te lopen naar andere vakken. Door de drukte die daardoor ontstaat, nemen supporters plaats op de trappen. En dat laatste is in strijd met de veiligheidsvoorschriften van de UEFA. Door de vakken deels te sluiten hoopt Feyenoord in de toekomst niet meer te worden beboet door de Europese voetbalbond. De capaciteit wordt door de maatregel wel teruggedrongen van 47.000 naar tussen de 42.000 en 45.000 zitplaatsen.

Feyenoord speelt dit seizoen minimaal drie Europese thuiswedstrijden, gezien de deelname aan de groepsfase van de Conference League. Op 30 september is Slavia Praag de eerste tegenstander in De Kuip. Drie weken later komt het Duitse 1. FC Union Berlin naar Rotterdam, om de groepsfase op 9 december af te sluiten met een thuiswedstrijd tegen Maccabi Haifa. Feyenoord speelde dinsdag met 0-0 gelijk op bezoek in Israël. Slavia en Union Berlin treffen elkaar donderdagavond in Tsjechië.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat je ook van zon regel vind, maar waarom is het zo verschrikkelijk moeilijk om je er gewoon aan te houden? Ook al zie je het doel er niet van in, je ziet toch dat je club elke keer weer flinke boetes krijgt? Snap dat soms echt niet. Is dat nou iets puur Feyenoords?

16 september 2021 om 15:50

Staat ook in het stukje waarom het gebeurd.
Is het goed nee dat niet. Is het logisch denk ik wel. Als jij aan die zijkant zit en je moet 40 keer opstaan omdat er iemand voorbij moet ga je wel even op die trap staan.

16 september 2021 om 15:55

Ja, maar waarom moet je tijdens de wedstrijd dan 40 keer rondlopen? Blijf gewoon op je plek en kijk naar die wedstrijd. Het gaat ook helemaal niet over de rust, voor of na de wedstrijd. Dan kan je wandelen wat je wil. 2x 45 minuten ff op je plek blijven. Het gaat natuurlijk niet om 'even' op een trap staan. Maar het is gewoon structureel. Is Feyenoord dan de enige met dit issue?

16 september 2021 om 16:05

Die rijen zijn best lang en als je moet pissen of je haalt een drankje moet de gehele rij opstaan. Je heb geen andere optie.

Feyenoord is trouwens niet de enige met dit issue. De uefa geeft deze boete heel vaak alleen in Nederland is Feyenoord wat dat betreft wel de pispaal.

16 september 2021 om 16:06

Er staat helemaal niet waarom het gebeurd. Er staat in waarom er door een deel van de bezoekers misbruik van wordt gemaakt.

Uiteindelijk heeft iedereen een kaartje met daarop vak/rij/stoelnummer. Maar blijkbaar vind een deel dat een paar simpele regels voor hun niet van toepassing zijn.

16 september 2021 om 16:10

Ik zat alleen maar bij het klapvee of lounch, haha. In die vakken kunnen ze wel 45 minuten zonder nieuwe pils. Of je haalt er meteen 2 voor de wedstrijd. Ik kom er dan ook niet om puur te zuipen. Dat doe ik in de kroeg wel (of na de wedstrijd).

16 september 2021 om 16:11

(overigens is die 0,0 in het stadion niet te zuipen. Dus de laatste jaren hield ik het sowieso wel goed vol). Of mag er tegenwoordig weer normaal worden geschonken

16 september 2021 om 16:12

The Rock .
Door de drukte die daardoor ontstaat, nemen supporters plaats op de trappen

Staat dus duidelijk waardoor het gebeurd.
En daarnaast heb je alleen een kaartje voor een Vak aan die kant. Dus niks rij en stoelnummer maar de vrije hand.

16 september 2021 om 16:13

Westend de meeste komen voor de voetbal happie ranken en maten.
niet alleen in deze vakken maar over het hele stadion word er onder de wedstrijd door drinken gehaald.
Als ik bij de plaatselijke langs de lijn staat gaan er ook wat bier naar binnen.

Ik vind de 0.0 ook niks maar ja voor genoeg mensen is het prima.

16 september 2021 om 16:39

@therock11

Je hebt een kaartje voor een vak, echter heb je niet op elk vak stoelnummering waardoor je vrij bent om te gaan en staan in het vak waar je maar wilt.

16 september 2021 om 16:49

Yeah maar bij de plaatselijke kom ik niet voor de kwaliteit op het veld . Plus die lauwe delletjes en slappe kroketten verdienen ook geen ster. Maar ieder zn ding he.

16 september 2021 om 16:51

Haha dat kwam ik bij Feyenoord ook een tijd niet

16 september 2021 om 16:55

bliek, die voelde ik heel diep haha

16 september 2021 om 17:36

de layout van de stoeltjes is al decennia niet meer veranderd. de afstand tussen stoeltjes is dan ook kleiner dan in de meeste stadions. in een tijd waar de mensen wat, ahum, breder zijn dan vroeger botst dat (letterlijk) soms nog wel is. ik ben vrij slank maar zit al als een soort sardine op die tribune, moet je dan voorstellen als je een groep regelmatige cafe gangers op een rijtje zet, bijna niet te doen. dan snap ik best dat er een aantal wat ademruimte willen en op de balkons bij de trappen gaan staan. (de trappen zelf staat eigenlijk zelden iemand namelijk, maar dat zie je op live tv al). naar je stoel als er al een hele rij zit is trouwens ook niet te doen. iedereen moet opstaan, zelfs dan is het nog krap en ga je waarschijnlijk ook nog op je muil omdat het spekglad en bizar stijl is.

16 september 2021 om 19:10

Maar met 3kwart stadion kreeg je al die boetes dus je denkt nu weer met driekwart atadion geen boetes te krijgen? Beetje kromme gedachte van feyenoord

16 september 2021 om 20:23

Gast hoelang ben jij al niet in een stadion geweest haha.

17 september 2021 om 00:10

Wat een onzin. In andere vakken staan ze toch ook niet op de trappen?

17 september 2021 om 08:47

@westend sorry man dat was niet de bedoeling

16 september 2021 om 15:52

Nee hoor, gebeurde ook bij wedstrijden in Amsterdam regelmatig.. De laatste jaren gaat dit aardig goed en staat Ajax naast het voetbal in Europa ook bekend om de prachtige sfeer vanuit zuid of het uitvak! Zonder vuurwerk.. Dat bewaren wij voor op het veld

16 september 2021 om 15:56

Zo, kan ik ff een rennie nemen...

Bij andere clubs hoor je er in ieder geval vrij weinig over. Qua boetes dan. Ik heb soms ook wel eens het gevoel alsof bij Feyenoord de UEFA wel heel erg aan staat qua boetes.

16 september 2021 om 16:03

Sorry hoor maar hier klopt niks van.

In het verleden 2x naar Ajax-Barcelona geweest via de supportersclub van Barcelona en de sfeer is zeer vijandig en waar de supporters zitten van Barca staan gewoon beveiligers omdat de sfeer grimmig is en na de wedstrijd je niet fatsoenlijk naar huis kan.

Nee jongen (of meisje) dit is bij iedere club en zeker bij Ajax.

Ook naar Duitsland geweest voor de CL wat een verschil heb je daar met respect en waar iedereen door elkaar kan lopen.

16 september 2021 om 16:08

Leuk verhaal: maar stonden ze op de trap . Vijandige sfeer naar de uit-supporters vind ik dan nog wel een soort van kunnen (ofzo). Maar continu zorgen voor boetes was meer mijn vraag.

16 september 2021 om 16:22

@ Westend; Haha moest zelf ook bijna een regenboog ophoesten van mijn opmerking over het vuurwerk op het veld.. Maar kon het toch niet laten

@greenwave; doelde meer op de vocale ondersteuning i.p.v. met vuurwerk e.d. We kunnen toch wel concluderen dat Ajax zich hierin wel degelijk positief weet te onderscheiden!
Dat het voor Barca-fans al snel intimiderend is snap ik, met alle respect maar dat zijn nou niet echt supporters die er voor de ondersteuning van hun club zitten. Was de laatste jaren ook niet nodig.

Overigens absoluut geen voorstander van het nodig hebben van beveiligers tussen supportersgroepen maar dat is helaas de werkelijkheid. Laten we blij zijn dat we niet naar Athene moeten voorlopig!!

16 september 2021 om 15:52

Nee bij Ajax gebeurt het net zo goed. Het zijn types waar de stewards niet tegenop kunnen, want die worden gewoon in elkaar getrapt als ze teveel commentaar hebben. Het zijn de tokkies die zichzelf supporters noemen, ze weten na 10x wel dat ze hun club er mee benadelen. En het gaat niet om 'even op die trap' staan, het gaat om figuren die expres dwars doen omdat ze niet hebben geleerd hoe ze met gezag om moeten gaan.

16 september 2021 om 15:55

Daar lijkt het wel op. Het is ongelooflijk maar bij mijn club lopen zoveel halve idioten rond die dan leuzen scanderen als: no pyro no party, of aankomen met: " er wordt toch genoeg verdiend ze hebben t al mee begroot" etc.
Je gaat t niet winnen van de regels en men heeft er in te grote schaal schijt aan dat er boetes volgen. Als je er wat van zegt krijg je een grote bakkus van iemand dat je als klapvee lekker thuis moet blijven of er komt een feyenoord city argument. De verdeeldheid over zoveel zaken onder de supporters is enorm, direct ook een van de grootste issues van de club

16 september 2021 om 15:59

I know. Die gasten delen met zn allen collectief 1 hersencel. Als de een hem heeft, kan je van de rest natuurliijk niet al te veel meer verwachten. Snap best dat je sfeer en agressie uit wil stralen. Maar soms kost het de club gewoon teveel en dan ga je dit sluiten krijgen. Zullen ze vast ook wel weer boos over worden.

16 september 2021 om 15:59

Het sentiment op die vakken is puur 'met de opbrengst van de kaartverkoop kan je makkelijk die boetes betalen'. Die kan je echt niks wijsmaken over dat Feyenoord juist (eindelijk) wil voorkomen dat de trappen vollopen, hoe vaak je ook zegt dat het een verplichting is wegens de - zoals ik nu zie dat je zelf hieronder al aangaf - de hulpdiensten, veiligheid, etc. Sowieso kan je ze al erg weinig vertellen, gezien het enorme negatieve sentiment dat er (onder vooral die vakken) heerst richting de top van Feyenoord.

16 september 2021 om 16:02

Echt een soort godvergeven recht 'ik heb een kaartje betaald dus ik kan alles maken'. Ik heb jaren in Blijdorp gewerkt en daar was het net zo. Men koopt een kaartje en koopt daarmee meteen het fatsoen af (als in: laat je afval maar slingeren, ze hebben toch schoonmakers). Stelletje dieren zijn het af en toe. Het is ook vaak niet 1 incidentje. Het is ook een beetje wat je uitstraalt als club richting de UEFA waardoor alle andere kleinere vergrijpen ook sneller worden bestraft dan ergens anders. Maar gelukkig zwemmen we in Rotterdam in het geld en kunnen we met de knaken strooien alsof het snoepgoed is....

16 september 2021 om 15:59

Bij Ajax gebeurt precies hetzelfde. Heeft er gewoon mee te maken dat mensen niet op de plek wat op hun kaartje staat gaan zitten/staan. Dus het type wat al niet op hun eigen plek gaat zitten zal denk ik ook niet zo gauw denken: "ik moet hier niet gaan staan, dan krijgt mijn club een boete!". Een paar stewards krijgen echt niet de controle over hele vakken supporters, dus dan zit er niets anders op dan om vakken te sluiten helaas.

16 september 2021 om 16:03

Nou, ik vraag me dus af of dit ook bij andere clubs gebeurd. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij de harde kern van Ajax/PSV zo is dat daar alle trappen vrij zijn...

16 september 2021 om 16:50

Heeft PSV een harde kern?

16 september 2021 om 16:58

Ja, dat gebeurt bij andere clubs ook.
Google maar eens op "ajax boete uefa trappen"
Bij PSV heeft het in 2014 ook gespeeld maar die lijken het nu onder controle te hebben.

16 september 2021 om 16:56

Als sk houder keur ik de fakkels helemaal goed. Ben blij dat er bij feyenoord nog zogenaamde 1 cellige supporters zijn. Die zorgen namelijk voor een bijzondere sfeer. Moet er niet aan denken dat de feyenoord supporters braaf klapvee worden.

Kijk naar de wedstrijden in het uefa cup jaar. Ik ben toen echt verliefd geworden op de club en met name door de zeeën van fakkels en de prachtige liederen.

16 september 2021 om 17:38

Zeker waar en er mag best een agressieve sfeer hangen van 'hier haal je niks'. Vraag mij meer af waarom zon 'stomme' regel als trappen dan zo moeilijk zijn. Heeft niks met sfeer te maken.

16 september 2021 om 18:26

Voetbalpubliek, maar eigenlijk elk groot publiek, luistert nou een keer niet zo nauw naar regeltjes. Dat zit een beetje in de aard van de mens. Je ziet een ander daar staan, en dan denk je, nou, als hij het doet, dan mag ik ook wel. Is natuurlijk niet goed, maar zo gaat dat.

16 september 2021 om 18:46

Ik was bij de vorige EL campagne in de kuip, maar heb eerlijk gezegd ook op de trap gestaan, en er niet eens bij stil gestaan!!

Het blijft wel bijzonder dat het tegen de regels is om op de trap te staan.
Als er wat gebeurd en je stat al op de trap ben je eerder weg ook.

Het blijft wel triest dat het niet te handhaven is. Dit is gekomen om op Vak s een staan tribune te maken.
Degene die net naast S zitten kunnen zittend niks meer zien en gaan ook staan.
Mensen gaan uit elkaar staan ne je bent zo op de trap.
Dit is ook niet te handhaven in de kuip in die vakken. Stewards hebben er weinig te zeggen helaas.

Dus het is zo als je niet wil luisteren moet je op de blaren zitten

16 september 2021 om 15:49

Gaat er meer om of een hulpdienst er makkelijk bij kan komen of dat iemand die onwel wordt makkelijk weg kan zonder dat je elke persoon steeds moet vragen of je er langs mag. Maar dat laatste zeker. Snap niet dat het niet te handhaven is. Vrij logisch dat je met staan wat meer ruimte wil maken, want met die plekjes flikker je anders zo de tribune af

16 september 2021 om 15:50

Als er een hulpverlener het vak in moet, kan die moeilijker zichzelf naar de juiste plek bewegen. Moet die eerst zichzelf door de mensen op de trappen wurmen.

16 september 2021 om 15:52

Het geld ook anders om. Als er personeel van boven naar beneden moeten omdat daar iets aan de hand is, dan lukt dat niet omdat de trappen geblokkeerd zijn.

Maar volgens mij, als je bij je volle verstand bent (bedoel niet jou bliek, maar de overtreders), is dit ook niet zo moeilijk om na te leven. Je kunt het wel niet snappen, maar je ziet dat de club die je zegt te steunen er elke keer grotere boetes voor krijgt.

16 september 2021 om 16:04

@paul ik heb wat jaartjes op T gezeten en moet zeggen in die tijd gebeurde het bijna niet.

Ik ben wel van overtuigd nu S een staan vak is geworden dat die gasten die op T zitten net naast S ook gaan staan.
Die sitiuatie is er daardoor niet beter op geworden.

16 september 2021 om 16:11

Heel snel terug naar T dan om daar de orde te herstellen jij

Zal Feyenoord ook blij mee zijn, scheelt de club heel wat boetes per jaar.

16 september 2021 om 16:15

Haha denk dat mijn invloed niet zo heel groot is

Tijden zijn voorbij.
Boetes zijn trouwens vaak al in de prijs ingecalculeerd. Ze maken vaak de kaarten iets duurder zodat het gedekt is.

16 september 2021 om 17:14

Je weet het nooit haha

Ik hoop dat het niet waar is wat je zegt. Want waarom zouden 45000 mensen extra moeten betalen voor boetes die door enkele honderden supporters (wilde gok) worden veroorzaakt? Dan zou ik als ik Feyenoord supporter was stoppen met kopen van wedstrijd kaarten. Ik ga niet extra betalen zodat enkele onverlaten hun gang kunnen gaan. Neem aan dat er in de Kuip ook gewoon camera's op het publiek gericht zijn. Dan kun je de daders er zo uitpikken. Als je langer dan 2 minuten op de trappen staat ben je er bij. En de hoogte van de boete delen door het aantal overtreders en je bent er.

16 september 2021 om 18:31

@paul zo werkt het toch niet, de club gaat echt niet zeggen dat jij 70 cent extra betaalt omdat de club een boete heeft gehad. Dat wordt gewoon verdisconteerd in de ticketprijs, net als 1000 andere kostenposten. Feyenoord kan immers geen geld tevoorschijn toveren.

Het is hetzelfde bij de verzekering. Jij betaalt meer premie omdat anderen frauderen. Klote, maar het is niet anders.

16 september 2021 om 19:08

Feyenoord heeft die mensen op beeld he, niet elke fraudeur is zo dom om zijn overtreding in beeld te laten gebeuren. En dit is niet de eerste keer dat Feyenoord hier een boete voor krijgt. Je kunt het in de ticketprijs opnemen, maar die boete wordt niet elke keer lager he. Dus als je de stroom aan boetes een keer wilt laten stoppen moet je de daders aanpakken.

16 september 2021 om 19:41

Ja, als dat kan, dan moeten ze dat doen. Dan moet je weten wie dat gedaan heeft, en diegene dan een evenredig deel van de boete laten betalen. Maar dat kan vast niet altijd, er zal altijd een stuk boete over blijven.

17 september 2021 om 08:24

Je kunt er ook winst op maken. Als Feyenoord zelf een boete van 500 euro in gaat stellen voor het staan op de trappen. Als het er dan meer dan 140 personen zijn en je weet ze te pakken, dan maak je winst

16 september 2021 om 15:53

Precies wat Westend zegt. Het is namellijk niet om de fans te zieken dat ze niet op de trap mogen staan, maar hulpdiensten moeten er vooral makkelijk doorheen kunnen.

16 september 2021 om 18:03

Het probleem is niet dat er 1 iemand op de trap staat maar dat de doorgangen worden geblokkeerd. Ik wil niet dramatisch doen maar je hoeft niet ver en lang terug om te zien wat voor ellende en dodelijke ongevallen er in voetbalstadions kunnen uitbreken als er paniek oid uitbreekt. Terechte maatregel in ieders eigen belang,

16 september 2021 om 18:32

Probleem is dat groepen niet rationeel nadenken. Je hebt natuurlijk gelijk, maar zo werkt de mens gewoon niet. Zeker als je een leuke tijd hebt (of juist niet) en een paar bakkies op hebt, dan denken groepen mensen niet meer zo helder na. Dus dan is op de trap staan echt iets onschuldigs.

16 september 2021 om 18:55

Gelukkig hebben we dan bestuurders die onpopulaire maatregelen durven nemen.

Vorig jaar restitutie vragen aan de supporters omdat ze anders niet financieel rondkomen en een jaar later 1/3 van de beschikbare plaatsen niet verkopen. Wat een beleid wordt er gevoerd binnen mijn club… De zogenaamde grootste volksclub van Nederland, alsjeblieft zeg

16 september 2021 om 15:51

Een jaar later de plekken niet verkopen omdat die supporters zich niet aan de regels houden en de boetes daardoor nog groter is dan de inkomsten van die vakken. Je kan blijven verzoeken om iets niet te doen, maar als er geen gehoor wordt gegeven en de boetes blijven binnen stromen moet je toch iets anders proberen.

16 september 2021 om 15:54

Als het volk zich gewoon aan de regels houdt, zou de club niet elke keer van die boetes krijgen en dan hoeven ze op den duur ook geen restitutie meer te vragen.

En van 47.000 naar minimaal 42.000 is niet 1/3 minder...

16 september 2021 om 16:08

Tja je moet iets als je eigen fans alleen al dit seizoen voor 70.000 euro aan boetes hebben gezorgd. Ze hebben nu 3 wedstrijden thuis gespeeld in de conference league... Kan het bestuur wel de schuld geven, maar misschien moeten de feyenoord fans zelf een keer in de spiegel kijken en zich voor een keer misschien aan de regels houden.

16 september 2021 om 17:00

Misschien moet Feyenoord dan zelf ook geen plaatjes meer gebruiken van de sfeeracties inclusief fakkels. Wel gebruiken om punten te scoren en het tegelijkertijd afstraffen.

16 september 2021 om 18:40

thom, heb je het artikel gelezen? Ik denk het namelijk niet. Als je dat zou doen, dan zou je lezen waarom die plaatsen niet verkocht worden. Er is namelijk een duidelijke reden voor.

17 september 2021 om 12:54

Dan heb jij blijkbaar alleen dit artikel gelezen, en geen andere bronnen die gekoppeld worden aan deze stappen en de financiële situatie van Feyenoord

Ik snap Feyenoord wel. De zichzelf fans noemend hebben het weer mooi voor elkaar.
Hun club naaien ze, de spelers naaien ze, hun medesupporters naaien en wellicht zichzelf.
Schandalig dat het zo moet

Onbegrijpelijk dat dit soort maatregelen nodig zijn, omdat een deel van de supporters zich niet aan de maatregelen kunnen houden.hoe moeilijk kan het zijn, maar toch blijft het gebeuren. Sommige supporters hebben werkelijk het IQ van een strontvlieg.

Het lijkt net of wij veel meer van dit soort "supporters" hebben vergeleken met alle andere clubs.

17 september 2021 om 14:50

Nou ik ben Ajacied en zie niet zoveel verschil met ons. Persoonlijk heb ik de indruk dat er bij PSV juist wat minder tokkies rondlopen. De incidenten daar zijn eigenlijk altijd minder erg, en vinden ook minder vaak plaats.

Ik ben echt helemaal klaar met die clowns uit het dwaasgebouw. Hoe kun je nou eerst je handje ophouden en bedelen om geld, om vervolgens zelf maar de helft van de gele zijde uit te verkopen? De boete is ten slotte lager dan het geld dat je nu misloopt!

Los van het feit dat deze maatregel waarschijnlijk tóch niet gaat werken: aangezien de mensen die nu op Q/u/v zitten alsnog met z'n allen naar R/s/t kunnen komen en dan krijg je alsnog een overvol R/s/t, krijg je een half-leeg Q/u/v en vang je alsnog de boete waar je zo bang voor bent.

Koevermans - ongeschikt!

16 september 2021 om 15:58

Supporters die zich niet aan de normale afspraken kunnen houden - ongeschikt!

Prima actie dit van Feyenoord, die gasten zorgen keer op keer voor problemen, benieuwd wanneer het lukt om die probleemfans definitief het stadion uit te krijgen.

16 september 2021 om 16:18

@goalski

Prima actie? Het is de simpelste oplossing waarmee ze zichzelf ook nog ontzettend in de voet schieten doordat ze meer inkomsten mislopen dan dat ze eventueel kwijt zouden zijn aan een boete. Als ze gewoon het personeelstekort in de Kuip oplossen, ervoor zorgen dat er voldoende stewards staan, de online tickets verbieden en weer overgaan op ouderwetse hardcopy kaartjes (verkleint de kans op mensen op verkeerde vakken enorm, omdat het nu een fluitje van een cent is om een kaart te vervalsen), dán ben je goed bezig als Feyenoord zijnde.

In de basis ligt het, uiteraard, aan de fans die niet op de vakken thuishoren en eventueel staan op de trappen. Maar Feyenoord moet ook in de spiegel kijken en bij zichzelf ten raden gaan of de gevonden oplossing wel de juiste is. Je bent toch een topclub met een stadion waar 47k mensen in kunnen? Dan moet je er ook zorg voor dragen dat dat op een goede verantwoorde manier gebeurd, je bent uiteraard de gastheer. Bij Ajax en PSV zitten exact hetzelfde soort supporters, maar daar is het veel beter geregeld dan bij ons.

16 september 2021 om 18:16

"als ze gewoon het personeelstekort in de Kuip oplossen, ervoor zorgen dat er voldoende stewards staan"
Haha ja, prettige wedstrijd. Zelfs als je dat personeel al zou kunnen vinden, is dat natuurlijk ontzettend duur. Laten we zeggen dat zo'n steward het stadion 30 euro per uur kost en dat ze een dienst draaien van vijf uur. Dan heb je, pak hem beet, 10 stewards nodig per vak. Dan betaal je dus per wedstrijd minstens 7500 euro extra omdat een stel wannabe's niet kunnen dealen met het feit dat ze niet op hun ideale plekje kunnen zitten.
Misschien wordt het gewoon tijd dat de oude harde kern die groep zestienjarigen van de tribune aftrapt

17 september 2021 om 09:19

@fiorenoord

De oude harde kern? Je bedoeld de gasten die er zelf ook tussen staan? Of de oude kern die tegenwoordig op Z1 en W staat en tegen Elfsborg nog met 30 man de business lounge zijn ingestormd? Bedoel je die oude harde kern?

Het zijn echt niet allemaal 16-jarige pikkies die op de trappen staan en het is ook niet alleen een probleem op de gele zijde waar ze op de trappen staan. Zo staan ze op JJ ook al jarenlang op het balkon bovenaan de trap.

Daarnaast is het toch gewoon een goede oplossing? Je betaald volgens jouw redenering €7500 extra om een boete van €20,000 te voorkomen (die je anders gegarandeerd had gevangen). Daarnaast loop je nu €126,500 aan inkomsten mis en dat is alleen al aan kaartverkoop. Waarom zou je voor die optie gaan als je ook de goedkopere (€7500) optie kunt kiezen?

16 september 2021 om 16:01

Koevermans (Feyenoord!) heeft ook gewoon te dealen met de principiële regeltjes van de UEFA.

16 september 2021 om 16:05

Nou precies dat. Koevermans heeft het maar te regelen. Die wil natuurlijk ook volle bezetting in het stadion, want dat is goed voor de kaartverkoop. Die man heeft er echt geen baat bij om een vak leeg te laten. Maar als de boetes groter zijn dan de inkomsten (van zon vak), waarom zou je het dan blijven doen? Plus je staat er structureel slecht op bij de UEFA (en dat geeft ook weer druk). Of zo'n regel nu goed of slecht is: je hebt het maar te doen, anders mag je niet meer meedoen

16 september 2021 om 16:11

@westend

Dat is precies het hele probleem: de boete is niet hoger dan het bedrag dat de kaartverkoop oplevert. Een simpele rekensom leert dat een passe-partout €88 kost voor de gele zijde, wat neer komt op €29,30 per kaartje per wedstrijd. Je verkoopt 5000 kaartjes minder, wat betekend dat je €146,500 aan inkomsten per wedstrijd (!) misloopt. Die boete voor het staan op de trappen is €20,000 waardoor je per wedstrijd (!) alleen aan de tickets al €126,500 misloopt en daar komen de opbrengsten uit de horeca dus nog bij.

16 september 2021 om 16:14

@mgmv

Koevermans en Feyenoord moeten in eerste instantie ook gewoon zorgen dat ze baas in eigen huis zijn, want dat zijn ze namelijk niet. Ze hebben een chronisch personeelstekort in de Kuip en dat is de reden dat er zo weinig stewards beschikbaar zijn. Zodra er weer een overmacht aan stewards is, kunnen ze weer genoeg stewards plaatsen op R/s/t (zoals vroeger ook altijd gebeurde).

Het komt op mij over alsof ze voor de makkelijke manier kiezen om maar de helft van de kaarten te verkopen, in plaats van dat ze de hand in eigen boezem steken en zorgen dat ze de zaakjes op orde hebben. Want ook met 50% bezetting komen er mensen uit andere vakken en wordt er op de trappen gestaan.

16 september 2021 om 16:16

Dus omdat de boete niet hoger is dan de kaartverkoop moet er maar niks meer tegen gedaan worden? Hahaha wat is dit nou weer voor bizarre gedachtegang. Nog even los van het feit dat de UEFA je harder gaat straffen als je je vaker misdraagt. Dan gaan ze gewoon hele vakken leeghouden, of zelfs wedstrijden zonder publiek.

16 september 2021 om 16:21

@orgullo

Je hoort me nergens zeggen dat er niets aan gedaan moet worden, echter is deze oplossing de slechtste van allemaal. Zoals ik hierboven ook al heb aangegeven zijn er veel betere oplossingen: meer stewards, hardcopy-kaartjes etc. Nu hopen ze geen boetes te krijgen, maar jij en ik weten allebei dat S weer bomvol zal zijn in de groepsfase en dat ze de boetes alsnog krijgen. Voor wie/wat hebben ze deze maatregel dan genomen?

16 september 2021 om 16:27

Het is ook een stukje reputatie natuurlijk. Je staat er al slecht op (dus je krijgt sneller boetes). En dat helpt in de arbitrage ook niet altijd mee.

16 september 2021 om 16:43

@westend

Uiteraard weet de UEFA Feyenoord heel makkelijk te vinden, maar Feyenoord maakt er zelf ook een potje van. Natuurlijk zijn de boetes voor het vuurwerk op het conto van de supporters te schrijven en ook de boetes voor het op de trappen staan kan je ons aanrekenen, maar de boete voor ''insufficient organisation' die Feyenoord al meerdere keren heeft ontvangen, komt dat ook door ons?

Dat is nou exact wat ik bedoel met dat Feyenoord ook de hand in eigen boezem moet stoppen en moet kijken naar de fouten die zij zélf maken, in plaats van constant maar zeggen dat alles de schuld is van het ruwe randje.

16 september 2021 om 16:43

Baas in eigen huis? Chronisch personeelstekort door slechte financien. Slechte financien omdat je meer moet gaan betalen aan boetes van je supporters. Het houdt elkaar wel goed in stand he. En wat wil je dat een steward gaat doen als er toch niemand luistert 'want het is onze club'? Dat haalt toch niks uit. Baas in eigen huis is ook laten zien wie je wel/ niet meer in je huis wil ontvangen. Dan zijn die vakken ook maar slechts bezoekers.

16 september 2021 om 16:46

Insufficient organisation gaat toch direct in doordat de supporters steeds aanleiding geven voor die boetes? Wedstrijdtechnisch verloopt het precies zoals het hoort. Iedereen is op tijd, alles is beschikbaar. Alleen dat stukje supporters gaat steeds fout. En stel dat het toch aan de Feyenoord organisatie ligt (wat ik betwijfel), waarom moet je daar dan naar wijzen als excuus waarom ze het zelf op de tribune ook verstieren? 'ja, maar hij doet het ook'. Dat is toch een argument van de kleuterschool?

16 september 2021 om 16:48

@westend

Het klinkt als een simpele rekensom, maar je slaat de plank volledig mis. De boetes zijn niet de oorzaak van de slechte financiën en het chronische personeelstekort is ook niet (volledig) te wijten aan de slechte financiën. Veel stewards zijn namelijk niet in dienst van Feyenoord, maar in dienst van Stadion Feyenoord de Kuip, net zoals bijvoorbeeld het horecapersoneel. Het feit dat er minder stewards zijn heeft dus vrijwel niets te maken met de slechte financiën van Feyenoord en/of de boetes die Feyenoord ontvangt vanuit de Uefa.

Daarnaast werken stewards wel, mits ze juist zijn opgeleid. Feyenoord heeft al vaker de fout gemaakt door jonge gasten (of zelfs meiden van 18) op de trap van vak S te zetten. Iedereen snapt dat zo'n jong ventje niet is opgewassen tegen de mensen op de gele zijde en die druipt dus al snel af. Als je echter 2 volwassen kerels bovenaan de trap op R/s/t zet en die laten alleen mensen binnen die een (hardcopy!) kaartje hebben voor dat vak, voorkom je al veel problemen. Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden om alsnog op het vak te komen (kaartjes doorgeven, via andere vakken etc), maar zo doe je er als club wel alles aan om het goed te regelen. De afgelopen Europese wedstrijden werd er én niet gefouilleerd én stonden er geen stewards bij de vakken én werkten ze met e-tickets waardoor iedereen die weet hoe Paint werkt een kaart voor vak S kan maken. In hoeverre kan je Feyenoord dan niets aanrekenen?

16 september 2021 om 16:55

We zijn allebei volgens mij Rotterdammers en te vinden (in andere delen van) het stadion. Ik heb nou niet het idee dat een van de argumenten wordt geaccepteerd door de ander, wat dit een nuldiscussie maakt.

Ik denk dat alles met elkaar samenhangt. Je staat al in de schijnwerpers (door ongeregeldheden, incidenten, vuurwerk en dat met die trappen) van de Uefa. Daardoor zit er nog meer aandacht en focus op. En daardoor zal je nog sneller (sneller dan een andere club) boetes krijgen. En ik sluit zelfs niet uit dat die slechte reputatie op den duur ook doorwerkt in de manier van fluiten of verdere zaken.

16 september 2021 om 16:56

@westend

Het gaat er niet om dat Feyenoord de schuldige is of dat de supporters de schuldigen zijn, het gaat erom wat je er als club aan kan doen om te zorgen dat je die boetes niet krijgt. Dáár faalt Feyenoord namelijk al jaren in. Natuurlijk steken wij zelf vuurwerk af en natuurlijk staan wij op de trappen waardoor er boetes binnenkomen, maar als Feyenoord-zijnde kan je blijven roepen 'de supporters doen het zelf' of je kan in actie komen om te voorkomen dat je boetes krijgt.

Het zou toch wat zijn als de politie zo'n zelfde redenatie toe zou passen: de laatste maanden zijn er tientallen schiet/steekpartijen in Rotterdam geweest, als politie zijnde kunnen we niet meer agenten op straat neerzetten om preventief te fouilleren, dus zorgen we ervoor dat minder mensen de stad in kunnen zodat ze ook minder snel neergeschoten worden. Mocht er toch iemand neergeschoten worden dan ligt het in de verste verte niet aan ons, maar voor de volle 100% aan de schutter (ook al hadden wij meer kunnen doen om de schietpartij te voorkomen).

16 september 2021 om 17:40

Samenscholingsverboden heb je dan...

16 september 2021 om 18:01

Misschien moet je je eens verdiepen in de stadions waar het fout ging omdat de bruggen / trappen / uitgangen niet vrij waren. Het is geen principieel regeltje, het is van levensbelang.

16 september 2021 om 18:42

@jjr

En wat denk je dat er met boetes gebeurt als Feyenoord moedwillig wederom de regels laat overtreden? Juist, die gaan omhoog. Nog even los van het principiele punt dat je je als club en supporters gewoon aan de regels hebt te houden.

17 september 2021 om 00:21

Ik kan je verzekeren dat er nog veel meer supporters klaar zijn met die clowns die het steeds weer verzieken voor anderen. Prima maatregel van Koevermans.

Wat zou het in dit geval toch heerlijk zijn voor de club om de hele tent vol te hangen met camera's, gezichtsherkenning software runnen en de boetes afwentelen op de mensen die het verprutsen voor de rest.

16 september 2021 om 17:03

Blijf dan ook lekker weg uit het stadion.

dus de capaciteit met 4000 verminderen??? Gemiddeld kaartje van zo'n europese wedstrijd is toch rond de €40,- Toch al gauw €160.000 minder inkomsten.... Ik zou zeggen betaal gewoon die boete als het niet te handhaven is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren