Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Grote paniek bij ADO: proflicentie dreigt ingenomen te worden

Laatste update:

De toekomst van ADO Den Haag is opeens bijzonder twijfelachtig geworden. Volgens Voetbal International vrezen mensen dicht bij de club uit de Keuken Kampioen Divisie serieus voor het voortbestaan van ADO. Donderdag kwam men nog met het nieuws naar buiten dat de Groep Lentze/Jol, met een belangrijke rol voor Martin Jol, nog heel dicht bij het overnemen van ADO was.

Er was zelfs al een principe-akkoord bereikt over de overname, met de duidelijke voorwaarde dat ADO het Cars Jeans Stadion in beheer zou krijgen. Hierover werd door de gemeente Den Haag een brief gestuurd aan de club, die donderdag nog werd gepubliceerd op de clubwebsite. Voetbal International meldt dat voor een bedrag van tien miljoen euro onder meer het stadion en de parkeerplaatsen zouden worden overgenomen. Het optimisme bij ADO zorgde voor verbazing bij de gemeente Den Haag en de Groep Lentze/Jol, want de overnameprocedure is nog helemaal niet afgerond.

Voetbal International heeft een brief in handen van de Haagse burgemeester Jan van Zanen richting ADO. In het schrijven komt de mogelijke aankoop van het stadion door ADO ter sprake. "Dit is een nieuwe en bovendien complexe vraag die uitzoekwerk en tijd vraagt." Van Zanen heeft naar eigen zeggen meer tijd nodig om na te denken over het bod van tien miljoen euro van ADO op het Cars Jeans Stadion. Er zal wel snel duidelijkheid moeten komen, want deze vrijdag vervalt de tweede termijn van de KNVB voor het afgeven van een garantstelling van vijf miljoen euro. Het is niet onmogelijk dat ADO weer te maken krijgt met drie punten aftrek.

Daarnaast verloopt de deadline van de Groep Lentze/Jol wat betreft de overname deze vrijdag om 16.00 uur. ADO moet in oktober met bovengenoemde vijf miljoen euro op de proppen komen, anders wordt de proflicentie ingetrokken, zo klinkt het. De gemeente Den Haag zegt niet op tijd te zijn geïnformeerd over de wensen. ADO rept in een brief via de herstructureringsdeskundige juist weer naar de gemeente. De heikele situatie houdt ook de lokale politiek bezig, want Richard de Mos van Hart voor Den Haag wil een spoeddebat over dit onderwerp houden.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Daar gaat mijn cluppie. Helemaal naar de klote geholpen.

10 september 2021 om 11:05

Geen zorgen, komt altijd wel goed, is veel te belangrijk voor de stad.

Sowieso moet ADO eens flink op de schop, en moet het voor de verandering eens geleid worden door iemand met visie.

Al zãƒâ³ lang is ADO een laagvlieger in de eredivisie, terwijl het gezien de ligging en mogelijkheden een stabiele middenmoter zou moeten zijn, en bij Ãâ©cht visie en goed beleid, misschien wel een subtopper.

Waarom zou wat AZ kan, ADO niet kunnen?

10 september 2021 om 11:34

Daneman, door gewoon goed beleid te voeren kan AZ dat. Een goede visie en daar het beleid op afstemmen. Wanneer je dat kunt, kun je stappen maken als club. ADO kan dit al jaren niet, en dat kun je ook niet van de een op de andere dag dr in slijpen. Zoiets vergt tijd, kennis en kunde.

10 september 2021 om 11:38

Daneman Ajax en Sparta hebben samenwerkingsverbanden en Feyenoord overvleugeld de rest vd regio(Al heeft Ajax dat waarschijnlijk ook in de provincie NH). Inhoudelijk eens hoor. Zo'n stad als Den Haag hoort een club te hebben die zoals Utrecht structureel in linkerrijtje kan of moet eindigen.

10 september 2021 om 16:11

"geen zorgen, komt altijd wel goed, is veel te belangrijk voor de stad." Dat riepen ze ook toentertijd in Haarlem....

10 september 2021 om 13:51

Toch prachtig te zien hoe betrokken de KNVB is. Die dragen bij aan de oplossing dmv een puntenstraf of boete. Wat zijn dat toch een kanjers. Ik hoop wel dat het goed komt, want betaald voetbal zonder ADO lijkt moeilijk voor te stellen.

10 september 2021 om 14:18

Puntenstraf zou toch prima zijn. Een geld boete is inderdaad zeer twijfelachtig. Maar voetbal zonder Ado. Eerste divisie club en er zijn deze eeuw al meerdere clubs verdwenen. Ook de mijne bijna. Gun het ze niet maar zal er niet wakker om liggen

10 september 2021 om 16:03

Maar wat heeft het voor zin om a la Bury een proflicentie in te trekken als er geen faillissement is. Kunnen ze bij de KNVB niet gewoon weer bitterballen gaan happen bij de top 3.

10 september 2021 om 16:18

tsja als je failliet bent verdwijnt een club, en dan heb je ook niets aan de proflicentie. Maar er zijn toch gewoon regels, daar houden al de profclubs zich aan. Beetje raar om dan voor 'sentiment' iets anders te gaan doen. EN ze hebben al genoeg waarschuwingen gehad.

Misschien ook wel goed om de club anders failliet te verklaren en weer opnieuw te beginnen. Starten in de 2e divisie en bouw je iets rustig op samen met de fans om dan in 23/24 de allereerste promotie te maken vanuit de 2e naar de 1e divisie.

10 september 2021 om 16:42

Ik begrijp wat je zegt, maar zonder proflicentie verdwijnt een club zeker. Niet alle regels zijn goede regels, zeker die van de KNVB niet. Het is van de zotte dat de KNVB die uit de hand van die clubs eet, beslissingen mag nemen over het voortbestaan van die clubs. Waar in het dagelijks leven betaal jij een partij om regels te bedenken waar je allen maar last van hebt. Dezelfde KNVB die regels bedenkt waardoor geen hond naar de eerste divisie wil promoveren en kleine eerste divisie clubs de mes permanent op de keel hebben. Ik ben benieuwd wanneer die competitie buiten de KNVB er komt, hopelijk is het voor ADO niet te laat.

10 september 2021 om 19:09

Dit heeft ado gewoon zelf veroorzaakt hoor
Als je al jaren geen beleid voert dan roep je dat toch echt over jezelf af
Wel zuur voor de supporters natuurlijk

Hoe triest ook maar al tientallen jaren wanbeleid. Supporters zullen hier ook aan hebben meegedragen. Imagoschade wis je niet binnen een paar jaar uit. Helaas.

Maar zal onder aan de streep het beste zijn om hier definitief de stekker uit te trekken. Helaas maar hier miljoenen in pompen is kansloos

Lijkt in eerste geval een gevalletje van blufpoker van ADO. De gemeente onder druk te laten zetten en dan denken dat ze zwichten omdat ze de waarde niet kunnen bepalen voor een lap grond, een stadion en geen bespeler. Alleen de gemeente kan de grond voor best een som verkopen, de boel platgooien en er huizen laten bouwen als Leidschendam.

Gewoon weer club in Den Haag zuid oprichten en er weer eentje in Scheveningen.

10 september 2021 om 10:58

Je zou toch zeggen dat Den Haag groot genoeg is om genoeg draagkracht te hebben voor een voetbalclub. Het is nou niet zo dat Hagenezen supporter van Feyenoord of Ajax worden. Ik blijf het dan ook vreemd vinden dat er niemand is die echt doorpakt.

10 september 2021 om 11:00

Die zijn er genoeg denk ik. Ajacieden en Feyenoorders zijn overal in NL te vinden.

10 september 2021 om 11:07

Dat klopt ook wel. maar ik verwacht dat er genoeg mensen in Den Haag zijn die juist tegen zijn en het voor Ado op zouden nemen. Als je naar Twente kijkt, daar werden de supporters en sponsoren juist nog fanatieker toen ze het gevoel hadden dat iedereen tegen ze was. Bij Ado krijg je het gevoel dat juist iedereen weg trekt. Misschien is dat ook wel een cultuurverschil tussen het Oosten en het Westen.

10 september 2021 om 11:30

Tja kijk naar de verschillende wijken en je ziet dat in de statenbuurt meer jongetjes met een Ajax shirt lopen en richting Voorburg er weer meer in Feyenoord shirt lopen… een ADO shirt zie je bij hoge uitzondering.

Tja en genoeg mensen, ik vraag het me af. ADO is gewoon een fusieclub die de harten nooit gestolen heeft van heel Den Haag. Die connectie mist compleet aan de noord & westkant… die zullen zich dus ook niet overmatig inspannen voor behoud van ADO.

10 september 2021 om 11:40

Idd, ADO zit niet niet meer in het DNA van genoeg Hagenaars. Veel Ajax, Feyenoord. Psv in Scheveningen. Zonde eigenlijk.

10 september 2021 om 14:22

Ja, maar Cl/el/conl of is toch wel wat anders dan play-offs KKD. Zou Ado morgen tegen Real and Barca spelen en Feyenoord/ajax 1 tegen Telstar of Helmond dan bewandelen een groot deel van de supporters in de Arena/kuip de omgekeerde weg. Uiteindelijk is het niet zozeer je stad maar vooral de successen die bepalend zijn

10 september 2021 om 16:48

Het is genant maar hoeveel mensen zonder gene in Ajax kleding rondlopen, dat was een aantal jaren geleden wel anders. Nu goed, het zijn vooral de hockeyers die dan voor Ajax zijn. Mocht ADO plat gaan dan stopt voor mij het voetbal kijken in club verband, hoogsten een paar keer op Houtrust naar SVV Scheveningen (daar spelen nota bene wel Hagenezen).

Vind dit toch wel erg sneu hoor. Sterkte voor iedereen met een groen geel hart, lijkt me vreselijk frustrerend om je club zo naar de filistijnen te zien gaan.

Hoe is het toch mogelijk dat je als club van zo'n stad de supporters helemaal tot op het bot aan het naaien bent met wanbeleid? Dit begint toch wel erg sneu te worden voor de supporters.

Van gek worden na een doelpunt tegen Ajax, naar Gek worden na een overwinning op Jong Ajax, naar helemaal niet meer kunnen juichen.

Dat zou zuur zijn. Ik heb vrij weinig met de club, zeg maar gerust helemaal niets. Maar altijd jammer als een club die jarenlang ED heeft gespeeld, er dadelijk niet meer zou zijn.

Denk overigens wel dat er weer een geldschieter komt, daarvoor is de achterban te groot.

Heeft iemand een idee voor wat voor bedrag het stadion bij de gemeente in de boeken staat? Ligt dat een beetje in de buurt van dat bod van 10 miljoen euro? Als dat ver onder die prijs is zal er ook nog wel een instantie zijn die een te laag bod als staatssteun gaat zien, waar ook nog problemen van kunnen komen.

Verder zal ik persoonlijk ADO niet missen, maar wens ik supporters toch sterkte. FC Den Bosch leek ook een tijd lang in een dergelijk bootje te komen en die onzekerheid is erg vervelend.

10 september 2021 om 11:03

Ik denk dat meer van belang is wat de reële waarde van dat stadion is. Al staat het voor 1 miljoen in de boeken, als het eigenlijk 20 miljoen waard is, kun je het niet voor 10 miljoen gaan verkopen.

Zou ook een slechte zaak zijn, want dan willen andere inwoners ook wel een lapje grond of iets dergelijks kopen van de gemeente, tegen een prijs die veel lager is dan wat normaal is in de markt.

10 september 2021 om 11:09

Het vervelende van een stadion is wel dat de waarde waarschijnlijk moeilijk te bepalen is. Zonder een voetbalclub (die het ook nog kan betalen) daalt de waarde van een stadion snel. Ik weet niet hoe geliefd de grond is maar een stadion ombouwen naar iets waar meer mensen iets aan hebben, is waarschijnlijk duurder dan plat gooien.

10 september 2021 om 11:44

ADO staat op een grond van ongeveer 100.000m2.

Bij mij in de buurt (Noord-Brabant) betaal je voor een zichtlocatie op een industrieterrein al gauw 165 euro per m2 ex btw.

Dus 16.500.000 euro alleen al voor de grond.

Reken maar dat er genoeg bouwontwikkelaars al te graag daar wat kantoren neerzetten. 10mio is in mijn ogen dan behoorlijk laag...

De spelers doen hun best om punten te halen, het bestuur doet nog harder zijn best om ze weer kwijt te raken.

Kan mij niet voorstellen dat ADO definitief failliet gaat. Grote club met een grote stad als achterban. Daar komt wel iemand.

10 september 2021 om 11:11

Er zijn wel grotere clubs failliet gegaan in het verleden. Maar je hebt gelijk dat zo'n stad een goede eredivisie club onderdak zou moeten bieden.

10 september 2021 om 11:17

Oprecht benieuwd. Welke dan bijvoorbeeld? De Volenwijnckers? Ik ben begin 30 en kan mij onder anderen RBC, Veendam, SVV en AGOVV wel herinneren. Maar die waren toch wel kleiner dan ADO, helemaal qua achterban.

10 september 2021 om 11:23

Haarlem heeft ook nog Europees gespeeld

10 september 2021 om 12:41

In Nederland misschien niet maar in het buitenland zeker wel. Rangers bijvoorbeeld.

11 september 2021 om 14:17



Ik doelde idd in eerste instantie op Glasgow Rangers.


In Nederland bij mijn weten alleen op eredivisie niveau, ik ben nog van de generatie die Haarlem en Wageningen nog heeft meegemaakt.

Toch bijzonder hoe ADO door de 3e gemeente van Nederland zo weinig geholpen lijkt te worden. Als ik kijk naar mijn club, Twente, zijn we onder andere door de gemeente van de ondergang gered. Ik kan het natuurlijk mis hebben hoor, maar ik lees bijna overal berichten dat de gemeente vrijwel niets doet voor ADO

10 september 2021 om 11:50

Het is toch belachelijk dat een gemeente een Betaald Voetbal club moet gaan helpen als deze wanbeleid voert?

Sorry hoor maar een gemeente zou helemaal niet moeten helpen, geld geven en ze van een ondergang redden. Gemeentes besteden belastinggeld en zou dus ook moeten worden gebruikt voor & aan voorzieningen die alle burgers helpen en waar alle inwoners wat aan hebben en daar hoort een voetbalclub niet bij. Niet iedereen in heeft iets met voetbal en ik weet zeker dat er genoeg mensen in Den Haag wonen die niks met Ado hebben en maar wel graag zien dat het woongenot en de voorziening in de stad beter worden. Den Haag heeft genoeg achterstandswijken die gebaad zouden zijn met gemeente geld.

10 september 2021 om 14:30

Ik denk dat het vooral komt door de constructies die er liggen en de huidige situatie van de club. FC Twente maar bijv ook Roda zijn genoeg geholpen. Maar hoe de clubs in de problemen kwamen is ook een vraag. Bij twente kan je vanuit de reglementen ook nog wel vragen stellen. In kerkrade kreeg de gemeente een stadion voor €1,- en een lening. Ik ken de exacte constructie voor het Car Jeans stadion niet, maar 10mil voor een stadion + infrastructure erom heen. Nog los van hoe het in de boeken staat, kan je waarschijnlijk wel meer waarde uit die grond halen.

Wat een verschrikkelijke situatie is dit voor de supporters van Ado Den Haag. Die 5 miljoen moet toch makkelijk op tafel gelegd kunnen worden zou je zeggen.

Onvoorstelbaar hoe men er bij ADO constant in slaagt om ruzie op ruzie te stapelen. Zelfs als de boel straks helemaal en definitief is omgeflikkerd zitten ze daar binnen nog met elkaar en elke van belang zijnde buitenstaander te kwarren. Hier boven kwam FC Twente als voorbeeld naar voren van hoe je met elkaar en eendrachtig problemen zoals bij ADO nu zijn te lijf gaat. Of de gemeente en Twente alles volgens de regels hebben gedaan weet ik niet, zoals ik dat ook niet weet als het om PSV en de gemeente Eindhoven gaat in die grondkwestie. Maar daar was in ieder geval de gemeente er voor de clubs en niet andersom. In Den Haag schijnt dat niet te kunnen, zoals er al niet eens een stabiel bestuur bij de club neer te zetten is. Een bestuur dat zich zou moeten bekommeren om het wel en wee van haar supporters, en dat zich af zou moeten vragen hoe het komt dat die groep zo'n negatief beeld over ADO heeft veroorzaakt. Voor een stad als Den Haag is het trouwens al een lachertje dat het in de ere divisie niet verder komt dan een gemiddelde van 12.000 (seizoen 2019/2020) kijkers. Wat hebben velen bij elkaar er een puinhoop van gemaakt in Den Haag.

Dit gun ik ADO nou ook weer niet, is er werkelijk niemand in de regio Den Haag die voor een paar miljoen euro garant kan staan? De club heeft best potentie gezien hun spreidingsgebied- geen idee hoe dit zo ver heeft kunnen komen. Het was nooit aan het kapitaal op het veld af te lezen. 10 jaar terug leek ADO bijna permanent aan te gaan haken bij de subtop van de Eredivisie.

10 september 2021 om 13:06

Wanneer leek ADO permanent te gaan aanhaken bij de subtop? Tien jaar terug zijn ze een keer 7e geworden, maar het jaar daarna werden ze weer gewoon 15e.

10 september 2021 om 13:50

Ja, maar de kern leek toen de goede kant op te gaan. Betrouwbare en relatief jonge spelers op alle posities. Bovendien werden die spelers voor ADO begrippen voor relatief hoge bedragen doorverkocht, dus het is jammer dat er niets te bouwen viel.

10 september 2021 om 16:55

Bongornio, dat is volgens mij niet waar. ADO heeft afgelopen tien jaar nooit echt beleid gevoerd om kapitaal te genereren, door juist relatief oude spelers te halen en veel spelers transfervrij of voor een habbekrats te laten gaan. Daarom was ADO zo’n mooie club, eentje met een gezicht en echte karakter voetballers, het is ontzettend jammer dat je tegenwoordig alleen maar bezig bent met opleiden, kapitaal op het veld, de jeugd, terwijl ik geen talenten hoef te zien, ik wil gewoon Haagse spelers zien met karakter, of ze nu 18, 23 of 34 zijn.

Als ADO op de fles gaat, is dat het eindresultaat van jarenlang wanbeleid en kunnen ze alleen maar de hand in eigen boezem steken. Jammer voor de supporters maar c'est la vie.

10 september 2021 om 12:02

Ik denk dat als je objectief kijkt naar de situatie dat je wellicht beter een nieuwe club kan oprichten, met een goede structuur en goed beleid. Het lijkt mij dat als ADO wegvalt er toch wel behoefte blijft aan een profclub in Den Haag. Dit is natuurlijk zonder alle emoties van de supporters in acht te nemen die liever ADO zien voortbestaan.

Lekker door gaan als FC. Net als de jaren '90.

Uiteindelijk zal de groep Jol het wel krijgen. Maar 10 miljoen voor het stadion zou een fooi zijn van de gemeente. Een rijtjeshuis kost al een half miljoen euro. Kan me voorstellen dat de grond meer op zal leveren als je het voor marktconforme prijs zou verkopen. Wat gaat Jol doen kijken of hij het record van 34 waardeloze voetballers in 1 jaar kan verbeteren. Wat heeft die man ADO nou gebracht behalve ellende. Ik ben geen supporter maar als ik dit zo volg is het toch treurig hoe ADO ervoor staat en dat doe zogenaamde supporters die alles voor de club over hebben. Die dan even een Wang binnen halen als de verlosser ten de investeerder die ADO wel even een top club zou maken. Ik leef mee met de echte supporters want dit is natuurlijk zwaar waardeloos.

10 september 2021 om 12:41

Is toch ook wel een beetje dubieus dat Jol nu de club mede wil kopen, terwijl ie recent nog een belangrijke rol speelde in de sportieve prestaties.

Dus eerst de waarde van de club flink verminderen door je ondermaatse prestaties, vervolgens opstappen en even later de club kopen tegen een fors lagere prijs.

Het is natuurlijk voor iedereen met een ADO hart vreselijk maar na vele reddingsoperaties mag het nu ook wel eens klaar zijn! In 2009 heeft mijn clubje (HFC Haarlem) hetzelfde ondervonden,met de ADO fans konden we gelukkig goed overweg en spraken we regelmatig wat af voor een onderling partijtje voetbal.. sommige zullen dat nog wel herinneren. Maar het dreigt er helaas naar uit te zien dat ook deze club verdwijnt uit het betaalde voetbal.
Stay strong boys.

De gemeente speelt een vies spelletje. Zij zijn al tijden op de hoogte dat men het stadion wilt kopen maar gaan er nu pas over na denken. Ik denk dat ze van de club af willen en er een mooi hockey stadion van willen maken.

En dat is het verschil tussen Nederland en Spanje, hier trekken ze voor een paar miljoen de stekker eruit en daar kan het in de miljard lopen.
Hopelijk voor de supporters komt er een passende oplossing en wordt iedereen die verantwoordelijk is voor deze ellende eruit gegooid (voor zover dat nog niet gedaan is).

@DMS Als je iedereen naar buiten wilt gooien die enige verantwoording heeft voor de huidige situatie dan gaan we wat leuks zien. Dan flikker je ondertussen half Den Haag de stad uit. De ene helft uit het stadion, de andere helft uit het gemeentehuis. Natuurlijk, de ene wat meer dan de andere, maar allemaal hebben ze bloed aan hun handen. Prima dat de groep Lentze/jol de boel wil redden, maar welke zekerheid heb je op een redding als je de effecten ziet toen Jol onlangs als TD met Pardew en zijn Engelse gevolg in zee ging ? Martin Jol zal ongetwijfeld goede bedoelingen hebben met de club, heeft ook veel werk belangeloos (dus zonder betaling) gedaan, maar als de club er mee naar de donder gaat is het even goed nog foute boel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren