Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van Gaal: ‘Ik ben gek als ik hem dan niet zou selecteren’

Laatste update:

Louis van Gaal heeft vrijdagmiddag zijn definitieve Oranje-selectie bekendgemaakt voor de komende WK-kwalificatiewedstrijden. Steven Bergwijn en Denzel Dumfries zijn de opvallende namen die de bondscoach heeft opgeroepen. Het tweetal zat namelijk niet bij de voorselectie. Van Gaal heeft tijdens een persconferentie verklaard waarom de twee alsnog bij het Nederlands elftal zijn gehaald, terwijl Jasper Cillessen niet bij de voorselectie zat en ook niet is opgeroepen.

Bergwijn zat na een tegenvallend seizoen bij Tottenham Hotspur niet bij de EK-selectie van de vorige bondscoach Frank de Boer. Van Gaal nam Bergwijn niet op in de voorselectie, maar kiest er nu toch voor om hem op te roepen. “Steven heeft vorig seizoen bijna niet gespeeld, nu heeft hij al zeven of acht wedstrijden in de benen”, zei de bondscoach vrijdag. “En hij heeft ook wat laten zien. Hij vergroot de mogelijkheden om 4-3-3 te spelen; anders zou ik vanwege een wissel van systeem moeten veranderen.”

Het besluit om Bergwijn bij de Oranje-selectie gaan is niet over één nacht ijs gegaan. De bondscoach laat weten dat hij over alle internationals goed heeft nagedacht. “Ik heb een lijst van Frank de Boer met meer dan zestig spelers en die proberen wij te beoordelen. Dan heb ik ook de speelminutenlijst, voor iedere linie. Wij doen echt ons best om dat allemaal bij te houden”, aldus de trainer. “Maar spelers beoordeel je niet op één actie. Als ik de media mag geloven heeft Steven Bergwijn een fantastische wedstrijd gespeeld vanwege één actie aan de zijlijn. Maar ik beoordeel hem op meer momenten.”

Van Gaal ging ook in op het oproepen van debutant Devyne Rensch en Dumfries: “Hij kan links en rechts spelen, dat maakt hem eigenlijk weinig uit”, aldus Van Gaal over de Ajacied. “Dus ik heb voor beide posities dan een dubbele bezetting. Dumfries was op dat moment nog niet beschikbaar. Althans, dat vond ik. Hij had toen ook nog helemaal niet gespeeld en individueel gespeeld. Nu heeft hij pas een week de groepstraining achter de rug en een vriendschappelijk wedstrijdje mogen spelen. Eigenlijk is dat niet voldoende voor het Nederlands elftal. Maar omdat mijn medici zeggen dat hij een natuurlijke conditie heeft en dat het wel mee gaat vallen als ik hem zou selecteren, dan ben ik gek als ik hem niet zou selecteren.”

Van Gaal liet weten dat hij zijn spelers selecteert op basis van vier ‘hoofdmomenten’: “Momenten bij balbezit, omschakeling naar balverlies, balverlies en omschakeling naar balbezit”, zo legde de trainer uit. “Zijn gedrag (dat van Rensch, red.) in de vier hoofdmomenten heeft de doorslag gegeven. En Dumfries omdat hij een natuurlijke conditie heeft én het eigenlijk heel goed gedaan heeft in het Nederlands elftal.” Rensch is op zijn beurt echter wel een wisselspeler bij Ajax. “Dat is zo. Maar hij kan wel invallen.”

Met Cillessen heeft Van Gaal geen contact gehad. Keeperstrainer Frans Hoek deed dat wel. “Wel twintig keer”, zei de bondscoach. “De ene keer was Jasper fit, dan weer niet. Daar kan je niet van op aan. En niet fitte spelers is in principe bij mij: niet selecteren. Tenzij ik niemand anders heb. Ik heb al gezegd dat Donyell Malen zo'n speler was. Met hem kan ik een ander concept spelen.” Donny van de Beek, die net als Remko Pasveer is afgevallen voor de definitieve selectie, kreeg donderdag een telefoontje van Van Gaal. Wat hij daarin zei? “Je moet wedstrijden spelen. Dat is toch niet zo moeilijk? Het is gewoon logisch nadenken.”

De definitieve selectie van het Nederlands elftal:

Doel: Joël Drommel (PSV), Tim Krul (Norwich City), Justin Bijlow (Feyenoord)

Verdediging: Matthijs de Ligt (Juventus), Denzel Dumfries (Internazionale), Tyrell Malacia (Feyenoord), Virgil van Dijk (Liverpool), Nathan Aké (Manchester City), Stefan de Vrij (Internazionale), Jurriën Timber, Daley Blind, Devyne Rensch (allen Ajax)

Middenveld: Frenkie de Jong (Barcelona), Georginio Wijnaldum (Paris Saint-Germain), Davy Klaassen (Ajax), Marten de Roon (Atalanta), Ryan Gravenberch (Ajax), Guus Til (Feyenoord), Teun Koopmeiners (AZ)

Aanval: Steven Berghuis (Ajax), Steven Bergwijn (Tottenham Hotspur), Memphis Depay (Barcelona), Cody Gakpo (PSV), Wout Weghorst (VfL Wolfsburg) en Donyell Malen (Borussia Dortmund).

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heldere uitleg van Louis, ook volledig eens met alle beslissingen voor de opgeroepen spelers. Bergwijn blijft een geweldige voetballer die nu gelukkig weer wat meer minuten maakt.

Bergwijn is gewoon goed aan t seizoen begonnen, mist (zoals altijd) de rust voor de goal, maar werkt hard, creëert kansen en speelt goed. Terechte uitverkiezing. Ben benieuwd met welk systeem Van Gaal op de proppen komt, ik ben geen voorstander van 532 en vind dat we gewoon 433 moeten spelen.

27 augustus 2021 om 12:45

Vond hem in zijn laatste halve seizoen wel veel rustiger voor de goal. Maar dat was eredivsieniveau. Nu heeft ie weer minder tijd en staat er weer meer druk op, dus is het weer lastiger.

27 augustus 2021 om 12:45

En Noa Lang speelt korfbal ….

27 augustus 2021 om 13:46

Helemaal niet, maar die valt er op dit moment net buiten. Gakpo is beter en Bergwijn speelt bij een veel grotere club in een veel grotere competitie gewoon basis, dus dan blijft er voor linksbuiten niets meer over. Zes aanvallers is genoeg, dus dat is jammer voor Lang.

27 augustus 2021 om 13:50

Gakpo zeker niet beter, Lang is velen malen veelzijdiger. Beschikt over meer balcontrole, wendbaarheid, onvoorspelbaarheid en creativiteit. Dat koppelt hij aan een veel hoger rendement omdat hij meer overzicht heeft. Gakpo op stoom kan ik echt van genieten, maar 3 assist in de Eredivisie is voor een buitenspeler echt belachelijk weinig.

27 augustus 2021 om 15:07

Gakpo is sneller op de eerste meters en op lange afstand, heeft een beter schot en voor de internationale voetbalwetten anno 2021 heeft Gakpo een veel betere fysieke gesteldheid. Onvoorspelbaarheid? Gakpo gaat ook gewoon binnendoor als buitenom, is geen voorspelbare aanvaller. Gakpo is beter dan Lang, gelukkig is van Gaal bondscoach en niet deze bara zonder chutney. Man, wat zit jij diep in Noa Lang zeg. Kom er eens ff heel gauw uit joh hahahah

27 augustus 2021 om 16:05

Iemand met de naam Garrincha zou beter moeten weten, qua explosiviteit moet ik het echt nog zien. Voor wat betreft schot laat Gakpo het anders heel weinig zien, zeker ten opzichte van Lang die ook over een prima schot beschikt. Maar goed jij vind Gakpo beter en ik Lang, laten we hopen dat ze allebei heel goed worden.

27 augustus 2021 om 20:19

Naast de kwaliteiten van beiden is er qua persoonlijkheid wel een heel duidelijk verschil waarbij Lang er qua ego minder stabiel uitspringt. Ook niet onbelangrijk!

27 augustus 2021 om 12:51

Bergwijn had vorig seizoen twintig EPL wedstrijden gespeeld, dat is aardig wat. Mensen zeiden dat dit te weinig was om voor Oranje opgeroepen te moeten worden, maar Bergwijn is beter dan spelers zoals Berghuis of een Gakpo uit de eredivisie. Zelfde geldt voor Van de Beek, ondanks dat die op de bank zit bij United is die beter dan een Klaassen en Til.

27 augustus 2021 om 12:56

21 zelfs maar daarvan waren er maar 13 basis. Over een heel seizoen is dat niet veel natuurlijk.

27 augustus 2021 om 13:07

Lang speelde 41 wedstrijden 19 goals en 14 assist , Kampioen geworden, speler van het jaar , talent van het jaar , doelpunt van het jaar, clubtopscorer. Dit seizoen bij 7 van de 11 goals betrokken, maar zit niet eens in de voorselectie dat is op zijn minst vreemd.

27 augustus 2021 om 13:23

@Baradona
Eens. En ik vind dat er voor El Ghazi ook wat te zeggen valt. Die jongen doet het toch niet slecht en is daarnaast steeds beslissend. Ook zo een speler moet je in je selectie hebben. Of zitten deze 2 spelers niet in het lijstje van De Boer die hij aan Van Gaal heeft gegeven?

27 augustus 2021 om 13:28

Natuurlijk wel maar de Belgische competitie he. We hebben gezien hoe 'goed' een Anderlecht daar is momenteel, die verliezen gewoon van Vitesse. Voor de linkervleugel lijkt het me terecht dat Gakpo en Bergwijn de voorkeur krijgen momenteel.

27 augustus 2021 om 13:43

Anderlecht is in België momenteel ook gewoon een matige club met een rijke geschiedenis. Daarnaast is de competitie in België kwalitatief breder, en fysiek zwaarder. We moeten niet doen of er in de Eredivisie zoveel kwaliteit rond loopt. Gakpo speelt tegen namen als Jasper ter Heide, Mats Deijl, Destan Bajselmani en Vincent Schippers. En komt tot 7 goals en 3 assist.

27 augustus 2021 om 13:47

Zeker dat er voor El Ghazi ook wat te zeggen valt, hoort gewoon bij de selectie. Maar het lijkt wel als je op een bepaalde manier Ajax verlaat en je doet het goed, dat veel mensen het nodig vinden om die prestaties af te zwakken.

27 augustus 2021 om 16:00

België is gewoon een flut competitie nog minder als de onze.laat hem zich eerst maar echt bewijzen op een hoger niveau.dan komt zijn kans vanzelf net als danjuma

Logische uitleg. Exit Van de Beek dus zolang hij bij United blijft. Van Gaal is een aparte man maar zijn uitleg qua spelersbeleid kan ik vaak wel inkomen.

Bergwijn zit er terecht bij. Heeft natuurlijk geen best seizoen gehad vorig jaar maar hij is gewoon duidelijk beter dan zijn concurrenten. Die actie van afgelopen weekend is wel echt fantastisch trouwens.

Lekker man van Gaal, goede keuze. Die jongen hoort er gewoon bij! En ook mooi om te zien hoe de media en de journalisten inmiddels alweer wat braafjes zijn haha. Je hoorde echt een verschil. Minder agressief in de vraagstelling, niet willen irriteren of zaken opeisen en eindigen met een braaf bedankje lol. En maar goed ook, ze gingen nog bijna denken dat zij wel even wat te zeggen hadden. Vooral onder Fdboer die dat allemaal maar toeliet.

27 augustus 2021 om 13:28

Vind niet alleen de journalisten braaf en lamgeslagen voor zijn dictatuur, maar kennelijk de reageerders hier. Waarom zitte een Lang en/of El Ghazi niet bij? En bijna niemand heeft het hierover.

Die jongens spelen en zijn ook nog beslissend voor hun club.

27 augustus 2021 om 14:21

Anwar kan alleen spelen op de buitenkant. Zoals Louis zegt wil hij niet wisselen als hij van systeem veranderd. Bergwijn en malen zijn beide speler die ook samen met depay in de punt kunnen.
Lang is daarbij geen speler die je elke seconden wanneer hij de balverliest terug werkt. Zoals hij zegt let hij erop hoe spelers zijn in de omschakeling en daarom begrijp ik zijn keuze wel om lang niet mee te nemen boven de andere grotere namen die spelen in grotere competities.

27 augustus 2021 om 14:50

@Jwit
Dank voor je reactie. Je stelling ten opzichte van el Ghazi klopt niet. Anwar kan op alle 3 de posities voorin spelen en dat heeft die vaker gedaan. Als je een Berghuis selecteert, kun je met voorrang El Ghazi selecteren.

Ten opzichte van Lang kan je wel zeggen dat je naar een speler zoekt die goed is in de omschakeling, maar dit kun je doen door hem te selecteren en dit ook tijdens de trainingen duidelijk te maken. Wat Lang laat zien met de kansen en dribbels, laten de andere spelers op zijn positie niet zien. Als je een Rensch meeneemt, kun je ook een Lang meenemen. Dat gelul over de Belgische competitie is flauwekul. Ik snap wel dat een Van Gaal zijn afwegingen maakt, maar zo een speler als El Ghazi verdient het gewoon om een keer weer geselecteerd te worden. Dat die gezien wordt en zijn harde werken meegewogen wordt. Zeker na de extra zure wijze waarop FdB met hem is omgegaan. Hij heeft niet bij de bakken gezeten, maar heeft zich nog extra hard ingezet voor zijn club. Bizar dat iedereen hier zo makkelijk overheen stapt.

Alsof Louis van Gaal op zichzelf al niet gek is... denk dat het wel of niet selecteren van Bergwijn daar sowieso los van staat.

Opzich niets geks aan, ondanks ik het nog altijd niet eens ben met de keuze voor Rensch.

Wat een verademing tov De Boer. Van Gaal windt er geen doekjes om en legt een keer iets fatsoenlijk uit.

27 augustus 2021 om 12:52

Haha ja echt en hoe. Wat een verschil. En ook mooi om te zien hoe de media en de journalisten inmiddels alweer wat braafjes zijn haha. Je hoorde echt een verschil. Minder agressief in de vraagstelling, niet willen irriteren of zaken opeisen en eindigen met een braaf bedankje lol. En maar goed ook, ze gingen nog bijna denken dat zij wel even wat te zeggen hadden.

Als die speelminutenlijst maar ook niet van Frank afkomstig is...

Een meer dan aardige selectie hoor. Veel namen die ook bij grote clubs spelen. Mooi om te zien

Ik hou er niet van om iemand na te schoppen. Vandaar dat ik het hierna niet meer over de Boer zal hebben. Maar dit is toch een wereld van verschil? De duidelijkheid die van Gaal laat zien heb ik sinds Koeman wel gemist.

Mooi dat Luuk de Jong, Van de Beek, Promes en Babel er niet zijn. Op de bank zitten of de kwaliteiten niet hebben is iets wat al veel te lang bij de selectie zat. Heldere uitleg van Van Gaal.

Idd, Bergwijn hoort er op dit moment gewoon bij. Is uitstekend aan dit seizoen begonnen. Heerlijk om weer een coach te hebben die logische keuzes maakt.

Ik had liever el Ghazi gezien van Gaal, die laat het nu wel lang genoeg zien in Engeland denk ik zo. Is met Aston Villa echt een niveau omhoog gegroeid en is veel efficiënter en belangrijker geweest dan Bergwijn. Ja, Bergwijn heeft een leuke actie hier en daar, maar wat moet je daar nou mee als er al 2.5 jaar geen rendement aan zit?

9 verdedigers, 6 aanvallers en middenvelder. Lijkt me duidelijk dat hij dan in eerste instantie met 5 verdedigers gaat starten. Prima keuzes, prima uitleg. Rust in de tent en ontwikkelen, top!

Louis is altijd in controle van zijn handelingen en dat blijkt ook uit zijn uitleg. Dat was onder Frank toch wat anders. De 4 punten die hij noemt als criteria voor selectie vind ik ook betuigen van goed beoordelingsvermogen. Je kan veel vinden van LvG, maar niet dat hij zijn eigen taken verwaarloost.

Het valt mij ineens op dat er geen enkele Ajacied in de voorhoede speelt. Ja oke, Berghuis nu, maar die is niet door Ajax opgeleid. Ajax staat voor mij altijd symbool voor aanvallend en mooi voetbal, veelal met sierlijke spitsen of buitenspelers. Maar bijna de gehele voorhoede komt bij PSV vandaan. Hoe komt het dat Ajax geen spitsen meer levert?

27 augustus 2021 om 14:00

elke spits met potentie die Ajax opleid word "weg gekaapt " voordat ze echt daadwerkelijk door kunnen breken.

27 augustus 2021 om 14:37

@burwatti, maar ook daarna breken ze niet echt door. Elghazi, Kluivert, Lang. EN dan zal ik best nog een paar vergeten. Het is nu een voorhoede van PSV, AZ, Heracles en Sparta.

Van Gaal heeft hier volkomen gelijk over de actie aan de zijlijn van Bergwijn. Een fantastische actie word al snel een aardige wedstrijd. Vervolgens hoort iemand over een aardige wedstrijd van Bergwijn die hij zelf niet heeft gezien. Daarna vertelt diegene dat “ hij volgens mij goed bezig is daar “. Eindstand is Bergwijn in vorm en worden mensen boos wanneer hij niet geselecteerd word, terwijl 70% het alleen maar van horen heeft. Zonder hem een minuut aan het werk te hebben gezien.

Ps Bergwijn verdient het want speelt sterk in bijna alle wedstrijden tot nu toe. Enkel zijn goals moeten een keer gaan vallen.

Heldere uitleg van Louis, zoals Johan Derksen altijd zegt: het is een gestoorde man, maar zijn selecties en opstellingen kloppen bijna altijd.

Een redelijke selectie, al zou ik Rensch er niet bij nemen. Die komt tegenwoordig bij Ajax nog te kort, dus zeker voor Oranje. Daarbij, er zitten genoeg verdedigers bij de selectie, al hoop ik niet dat Blind weer linksback komt te spelen. Malacia doet het bij Feijenoord daar uitstekend, dus die kan best met Van Dijk, De Vrij/timber en Dumfries achterin spelen. Speel je met 5 achterin, dan kan Blind er nog bij, al vind ik hem nu bij Ajax steeds meer en meer te kortkomen in de omschakeling, zijn loopvermogen en (ontbrekende) verdedigende kwaliteiten. Al vermoed ik dat Van Gaal daar anders in zal staan. Die is gek met spelers die het spelletje "zien". En Maarten de Roon zullen we ook wel niet van af komen, want die loopt tegenstanders voor de voeten, iets dat Alvarez bij Ajax doet. Maar zodra ze de bal hebben - het spelletje heet voetbal - weten ze het eigenlijk niet weer. Kies voor een frisse wind. Dus ik laat me graag verrassen.

Die vier hoofdpunten: “momenten bij balbezit, omschakeling na balverlies, balverlies en omschakeling naar balbezit”, vind ik heerlijke criteria. Hoop ook dat Gravenberch dit goed in zijn oren knoopt, want alleen als hij zich op die laatste 3 punten verbetert kan hij pas echt naar de top doorgroeien. Ook Malen moet minder sjokken bij balverlies. Maar als je de rest van het lijstje zo ziet zijn het allemaal spelers die weten wat er gevraagd wordt.

27 augustus 2021 om 16:09

Blind kan je daar ook aan toevoegen. Hoe vaak die niet stopt met lopen zodra de bal kwijt is is ongelooflijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren