Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax zit in de maag met 35 miljoen euro schade ‘door eigen fans’

Laatste update:

Ajax gaat in oktober knalrode jaarcijfers publiceren, zo is de verwachting van De Telegraaf. De financiële schade is volgens de krant vooral te wijten aan de royale compensatieregeling die Ajax vorig seizoen afsprak met zijn eigen supporters. Het terugbetalen van seizoenkaarten en gerelateerde kosten heeft een schadebedrag van 35 miljoen euro opgeleverd.

Omdat de fans vrijwel het gehele seizoen 2019/20 niet welkom waren in de Johan Cruijff ArenA, bood Ajax een royale compensatieregeling aan, waar andere clubs in Nederland minder coulant waren. Ajax-supporters kregen het volledige betaalde bedrag van de seizoenkaart terug, tenzij ze daar uit eigen initiatief vanaf zagen om de club te steunen. Daarbovenop komt dat Ajax geen enkele inkomsten haalde uit de losse kaartverkoop, terwijl dat in een normaal seizoen met Europese wedstrijden een bedrag van zeventien miljoen euro opbrengt.

In totaal verwacht Ajax in een niet-coronajaar 55 miljoen euro aan kaartinkomsten te hebben uit seizoenkaarten (13 miljoen euro, losse verkoop nationaal (7 miljoen euro), losse verkoop voor de Europese duels (10 miljoen euro), skyboxen en business-seats (15 miljoen euro) en hospitality-pakketten (10 miljoen euro). De totale schade van gemiste inkomsten en terugbetaalde gelden zou zijn opgelopen tot 35 miljoen euro, weet De Telegraaf. Ajax zelf mag dat bedrag als beursgenoteerd bedrijf niet bevestigen.

De schadepost heeft ook gevolgen voor Ajax op de transfermarkt, hoewel Marc Overmars nog altijd over 'een potje' van zestien miljoen euro beschikt. Dat bedrag mag de directeur spelerszaken besteden aan een speler die wordt gezien als een directe versterking, zoals dat het geval was bij Kamaldeen Sulemana. De aanvaller koos op het laatste moment voor Stade Rennes, waardoor Ajax nog altijd zoekt naar een aanvallende versterking met snelheid.

Ajax voelt overigens niet de noodzaak om spelers te verkopen, want het bod van twintig miljoen euro op Edson Álvarez van Stade Rennes werd niet met een 'ja' beantwoord door Overmars. Het adagium binnen Ajax is om zich 'te versterken, niet te verzwakken'. De Franse suptopper aarzelde niet om Baptiste Santamaria van SC Freiburg als alternatief binnen te halen en lijkt daarmee uit de race voor Álvarez.

In het seizoen 2019/20, dat in Nederland door corona vroegtijdig werd afgebroken, boekte Ajax overigens een nettowinst van 20,7 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan een positieve transferbalans van 84,5 miljoen euro, gecreëerd door de verkopen van Matthijs de Ligt en Kasper Dolberg, die in dat boekjaar vielen. Het operationeel resultaat, dus zonder transfers meegerekend, was toen al 3,2 miljoen euro in het rood.

Ajax wordt ook in het seizoen 2020/21 gered door transfers, omdat Donny van de Beek, Hakim Ziyech en Sven Botman tot dat boekjaar worden gerekend, en gezamenlijk ongeveer 90 miljoen euro binnenbrachten. Het operationeel resultaat zal echter dieprood zijn, zo kondigde Ajax zelf vorig jaar ook al aan.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Door het 3e tenue van dit seizoen komen er weer miljoenen binnen.

20 augustus 2021 om 18:30

Helaas pakken clubs maar een klein percentage van elk shirt dat wordt verkocht

20 augustus 2021 om 18:39

Bron? Waarom zouden de clubs met klein percentage instemmen

20 augustus 2021 om 18:42

Omdat ze anders geen shirts hebben 🤣 elk merk doet het namelijk

20 augustus 2021 om 18:47

Wat denk jezelf? Omdat Adidas ook geld wilt zien

20 augustus 2021 om 18:48

Omdat de ze al een fors bedrag aan sponsorgeld betalen om de shirts te mogen leveren. Wat ik gevonden krijg, is dat clubs nog tussen de tien en 20 procent aan inkomsten krijgen van de shirtverkoop. Dit kan dus wel in de miljoenen lopen.



20 augustus 2021 om 19:00

Shirtverkoop zal ergens in openbare begroting staan toch? Wie zoekt het op

20 augustus 2021 om 19:14

Ik stem voor PA1993

20 augustus 2021 om 19:20

Merchandising opbrengsten in totaal vond ik van 2019: Ajax 21,2 mil Feyenoord 14,6mil en psv 4,7 mil

20 augustus 2021 om 19:37

Onder het kopje merchandising in de jaarrekening. Google er maar op los. Al kan ik je te vertellen dat Ajax inderdaad slechts een percentage van Adidas ontvangt per verkochte shirt.

20 augustus 2021 om 19:41

@pa1993 meen je dat nou? dat komt een paar keer per maand langs op voetbalzone.
De kledingsponsor betaalt de clubs elk jaar al een fors vast bedrag, dat verdienen zij o.a. terug met de verkoop van shirts.
Clubs krijgen iets van 8 tot 10 euro per verkocht shirt, de rest gaat naar adidas, nike, puma enz.

20 augustus 2021 om 19:54

Ik heb mijn Ajax pennenzakje dit jaar ook weer gekocht.

20 augustus 2021 om 20:03

Serieus? Waarom heeft Adidas 50 miljoen aan Ajax betaald? Hoe denk je dat Adidas die 50 miljoen moet terugverdienen?

20 augustus 2021 om 20:26

Wou ik net zeggen ajax 21 miljoen aan Merchandising, dit nieuwe shirt 3, is overigens een top shirt, zal de inkomsten veel hoger liggen, ik heb een kennis die bij de ajax shop werkt, die zegt al het is een gekkenhuis nu, er wordt veel meer dan normaal, aan shirt's verkocht.

21 augustus 2021 om 08:58

Inderdaad, zo pakt Man U bijvoorbeeld 20% van de shirts verkoop. Dat zal bij een Ajax niet veel hoger zijn. Daar tegenover staat dat Adidas wel een jaarlijks bedrag betaald.

21 augustus 2021 om 11:58

En doordat er dit jaar zo veel shirts verkocht gaan worden, zal dit sponsorbedrag misschien ook oplopen.

21 augustus 2021 om 12:16

Onzin, ajax koopt de shirts van adidas voor een goedkope prijs

21 augustus 2021 om 14:42

@rosales1992 haha je praat zelf de grootste onzin want zo werkt t dusnniet.

21 augustus 2021 om 22:16

Klopt de sponsor pakt het grootste bedrag. Daarnaast hebben ze ook nog een Haller en Berghuis gehaald. Ook krijgen zij een recordsalaris, dus zo erg vindt Ajax het niet.

Ik en velen met mij maar denken dat Ajax zo rijk is en iedereen kan kopen die ze willen. Daar heb ik me dus in vergist. Maar ik vraag me wel af hoe het kan dat je niet zo heel veel plust in het verleden met de verkopen van Frenkie de Jong en Matthijs de Ligt (en verder voor o.a. Ziyech, vd Beek een boekjaar verder maar door corona nog steeds in het rood) voor kapitalen? Ajax heeft zoveel geld binnengekregen maar als ik het artikel zo lees houden ze niet al te veel over. In het top jaar met de verkopen stonden ze 'slechts' 20,7 miljoen in de plus.

20 augustus 2021 om 18:31



Er wordt natuurlijk ook aardig ingekocht. Daarnaast wordt er begroot op CL niveau en is het salarishuis enorm gegroeid. En bij aankopen als Neres, Antony, Sanchez etc. ben je ook veel sommen kwijt aan zaakwaarnemers, dat werd laatst ook gepubliceerd. En er gaat elk jaar ook een paar miljoen naar de jeugdopleiding. Die wordt ook uitgebreid. Dus een Frenkie en Matthijs hebben lekkere bedragen opgeleverd, maar als je door wil groeien als club dan heb je eigenlijk om de 2 jaar wel een klapper nodig door de lage tv-gelden in Nederland.

Frenkie zijn verkoop kwam in het boekjaar 18/19, de Ligt werd pas na augustus verkocht en kwam in 19/20 terecht. Vandaar het verschil. Is eigenlijk een miljoen of 100 in de plus.

20 augustus 2021 om 20:10

Dan wordt het volgend boekjaar spannend als er geen transferklappers meer gaan komen.

21 augustus 2021 om 13:48

Daar staat tegenover dat er weer publiek zal zijn. Hopelijk binnenkort 100 procent bezetting en het hele seizoen door..

Verder lijkt een klapper er wel in te zitten met Gravenberch, die heeft volgende zomer nog maar 1 jaar contract dus lijkt het moment daar om te verkopen. Ook omdat Graaf zelf geregeld heeft gezegd nog 1 jaar te willen blijven, maar nooit heeft gerept over 2 of meer jaar. Nou zal het waarschijnlijk niet weer 80 milj zijn gezien zn contractduur, maar je mag toch wel 30 plus verwachten als hij een goed seizoen draait.

20 augustus 2021 om 18:32

Geld komt gespreid binnen. Niet alles in 1 keer.

21 augustus 2021 om 02:13

Cashflow is iets anders dan verantwoorden in de p&l.

21 augustus 2021 om 11:34

Dat neemt niet weg dat je je resultaat gewoon moet nemen op het moment van verkoop, daar ligt het dus niet aan..

21 augustus 2021 om 13:54

Het aantal likes op je reactie blijft stijgen, terwijl als ze eerst verder lezen hadden ze kunnen zien dat je er totaal naar zat. Cashflow staat los van resultaat.

20 augustus 2021 om 18:33

Heeft te maken met boekjaar en en seizoen resultaten. Dat verschilt. Daarnaast heb je verwachtingen die door corona behoorlijk in de war zijn geschopt. Heel kort door de bocht uitleg. Voor uitgebreide uitleg adviseer ik cursus boekhouden en bedrijfseconomie

21 augustus 2021 om 13:58

Volgens mij klopt het niet helemaal wat je schrijft. Het is wel afhankelijk van wanneer een speler verkocht wordt, maar volgens mij zitten in het hart wat over gesproken worden ook een behoorlijk opbrengst op verkopen. Maar zoals ze bij ajax al vaker gezegd hebben, ajax geeft zoveel geld uit dat ze zowel CL inkomsten als verkoop van spelers nodig hebben voor een positief resultaat. Ajax speelt op dat gebied behoorlijk hoog spel.

20 augustus 2021 om 18:34

Vergeet niet dat de belastingdienst ook gewoon zijn deel van al die miljoenen opeist. Ik dacht dat het 20% was van het bedrag. Of dat was het percentage op de kaartverkoop, en is er een ander tarief voor dit soort inkomsten. In ieder geval: de fiscus hapt een stuk winst weg.

21 augustus 2021 om 14:00

Bij winst moet er idd VPB betaald worden. Maar dat geldt voor elke onderneming, dus dat is logisch.

21 augustus 2021 om 15:59

Ik hoor om mij heen vaak fans zeggen dat ze net 25 milj binnen is en die en die speler kost 30 milj. Dus even 5 milj erbij en je kan hem halen. Weinigen houden rekening met de fiscus.

20 augustus 2021 om 18:34

@wazza je snapt dat een winst/verlies rekening iets anders is dan het eigen vermogen he?

20 augustus 2021 om 18:35

Ze houden het meeste over in Nederland maar het is wel een Nederlandse club dus dan leun je een beetje op spelers verkopen en volle stadions dus.. TV-gelden zijn al kruimeltjes vergeleken met de grote buitenlandse competities en we hebben geen maffe oliebaasjes hier die clubs kopen. Dus nee, het financieële gat tussen Ajax en bijv. Feyenoord is niet zo groot als tussen PSG en bijv. Marseille.

20 augustus 2021 om 20:12

Een club als Bayern München krijgt al bijna meer TV geld binnen als de hele begroting van PSV.

21 augustus 2021 om 13:50

Duitsland heeft ook 5x zoveel inwoners en de BL verkoopt aan het buitenland zn rechten ook voor fors meer dan de eredivisie ooit zal doen.

20 augustus 2021 om 18:36

Geld komt ook in termijnen binnen, vooral met dure transfers gebeurt dat. Ajax betaald Haller ook in 4 termijnen dacht ik. Ajax begroot ook op CL, dus Ajax pakt alleen winst bij Europese overwintering. Als PSV de CL nu haalt is die 35 miljoen een bonus voor hun, voor Ajax is dat ‘standaard inkomen’.

20 augustus 2021 om 20:14

Begroten inclusief CL opbrengsten is natuurlijk zeer avontuurlijk.

21 augustus 2021 om 14:22

Absoluut waar echter Ajax heeft eerst een potje gespaard waardoor er miljoenen op de bank staan. Daarom kan Ajax het risico nemen.

20 augustus 2021 om 18:37

Die transferbedragen worden ook niet allemaal in 1 keer betaald he. Dus het is maar net wat je afspreekt. Toen met Zlatan werd die 16 miljoen ook in 4 termijnen betaald. Kan je nagaan hoe dat nu gaat met bedragen van deze tijd.

20 augustus 2021 om 19:23

Iets met budget en extra inkomsten. Eigen vermogen hebben ze genoeg daarom is het ook geen probleem om 1 á 2 jaar een verlies van 30miljoen op te vangen.

21 augustus 2021 om 15:42

Dat hoeft ook niet helemaal waar te zijn. Je kunt wel eigen vermogen hebben, maar als dit vast zit in panden en in spelers kan het zijn dat je geen geld hebt om je schulden te betalen. Dan zul je dus (ondanks een positief) eigen vermogen wel spelers moeten verkopen, niet om te investeren, maar om je schulden te betalen. En zoals je ziet heeft ajax heel veel in speler geïnvesteerd.

21 augustus 2021 om 00:03

@Wazza: winst op een speler (bedragen die we in de media horen) worden nooit 1-op-1 bij de winst opgeteld. Dat zie je in de post resultaat vergoedingssommen. Je schrijft ook op spelers af. In het jaar van de verkoop van Frenkie en Matthijs was de winst niet in 1x 150 miljoen extra. Maar goed eigenlijk ook, omdat je als club zo minder belasting hoeft te betalen. Uiteindelijk gaat het om je kaspositie, hoeveel kan en mag je daarvan uitgeven. Daarin doet Ajax het altijd heel goed (althans, de Overmars-jaren). Ook heeft Ajax al tijden meer dan 20 miljoen aan beleggingen uitstaan. Afgelopen jaar was op je tanden bijten financieel gezien, ben wel benieuwd hoe hoog het verlies daadwerkelijk uitvalt. De Telegraaf was daar in de Podcast nogal vaag over waardoor ik denk dat dit ook een wilde gok is. Ikzelf hoop op een verlies van rond de 15 a 20 miljoen. Dat moet Ajax prima kunnen opvangen.

21 augustus 2021 om 09:15

Vrees voor je dat het meer dan 50 milj gaat worden.. en dat is incl de verkoopopbrengst van vd Beek, Zyech. Heeft vd Dat vorig jaar al laten doorschemeren.

21 augustus 2021 om 09:27

Dan hebben we het komende jaar wel veel compensabele verliezen, hoeven we dit seizoen amper belasting te betalen 😜

21 augustus 2021 om 15:49

Ik vraag mij af hoe jij op een verlies van 15 a 20 miljoen komt. Als je kijkt naar de jaarrekening 2019-2020 is het resultaat ruim 20 miljoen. Waarbij dit mede veroorzaakt wordt door een positief resultaat transfers van 84,5 miljoen. Volgens mij zijn de verkopen afgelopen seizoen aanzienlijk lager. Stel de helft. Dan zou je resultaat al kelderen met 40 miljoen tot een verlies van 20 miljoen. Nu hebben ze een kostenpost van 35 miljoen voor het terug betalen en missen ze 17 miljoen aan inkomsten losse verkopen. Ook dit is ruim 50 miljoen. Als ik dit bij het verlies van 20 miljoen op tel kom ik op een verlies van 70 miljoen uit. Er zijn ook minder kosten gemaakt, dus zo erg zal het niet zijn, maar het lijkt mij sterk dat het in de buurt van jouw hoop van max 20 miljoen komt. Maar misschien kun jij jouw hoop onderbouwen ??

21 augustus 2021 om 08:57

Ik lees hier een heleboel zaken die waar zijn, maar niks te maken hebben met de begroting (zoals het ontvangen van transfersommen in delen en het betalen in gedeeltes).
Het belangrijkste om in je achterhoofd te houden is dat het voor een voetbalclub in Nederland niet gunstig is om veel winst te maken met het operationeel resultaat. Immers, daar betaalt de club een aanzienlijke belasting over.
Als je kijkt naar de jaarrekening van Ajax, dan valt de afgelopen jaren op dat de groei van het eigen vermogen een stuk sneller gaat dan de jaarlijkse winst. Dit komt doordat ze in de begroting een aanzienlijk bedrag aan aflossing van langlopende schulden opnemen, welke mee tellen in het operationeel resultaat. Echter gaan ze ook nieuwe schulden aan, echter staan die op de balans (en niet op het operationeel resultaat). Dit is boekhouden binnen de regels om op die manier de verhouding tussen eigen geld en vreemd vermogen op peil te houden.
Hiermee heeft Ajax een flinke buffer weten op te bouwen en maken ze geen enorme winsten, waarover ze veel belasting betalen. Maar als je in 7 jaar tijd van 30 miljoen schuld naar 160 miljoen eigen vermogen gaat, terwijl je in die periode slechts 4 jaar zwarte cijfers schrijft, dan doe je het als voetbalclub financieel gezien uitstekend.
De Corona crisis zal hier ongetwijfeld een negatieve invloed op hebben (immers verlies wordt gecompenseerd vanuit eigen middelen), maar Ajax zal dit niet direct schaden.

21 augustus 2021 om 10:11

Ajax maakt al jaren operationeel verlies, ze compenseren dat met transfers en CL inkomsten. Wanneer het een paar jaar tegenzit (stel PSV wordt kampioen voor 3 jaar) en Ajax heeft geen grote transfers dan zit Ajax fors in de problemen. Eigenlijk kun je stellen dat Ajax al jaren een hypotheek neemt op succes, een enorm risico maar zolang het goed gaat kan het.

21 augustus 2021 om 11:14

Het is altijd zo mooi om te zien dat je comments haaks staan op je nickname. Als je de balans van Ajax van de laatste jaren ziet, kan je constateren dat Ajax juist heel gezond is. Een klein operationeel verlies dat structureel wordt goedgemaakt door transfers is ook gewoon prima. De operationele verliezen van het nabije verleden waren sowieso niet er elk jaar en bovendien echt laag. Ja, als Ajax seizoen na seizoen enorme verliezen zou lijden (incl transfers) dan heeft Ajax op den duur een probleem. Maar dat heeft elke club. Het beeld dat jij schetst alsof het een casinobeleid is, is pertinent onwaar.

21 augustus 2021 om 14:06



4ever

"een klein operationeel verlies dat structureel wordt goedgemaakt door transfers is ook gewoon prima."

Structureel? Dat is nou juist hét grote probleem. Transferinkomsten zijn, naar hun aard, incidenteel. Net zoals de inkomsten uit de CL dat zijn. Als je een businessmodel hanteert waarin je structureel rekent op tientallen miljoenen uit de CL plus tientallen miljoenen uit transferopbrengsten, heb je gewoon een probleem in het scenario van nuanceman.

" Ja, als Ajax seizoen na seizoen enorme verliezen zou lijden (incl transfers) dan heeft Ajax op den duur een probleem. Maar dat heeft elke club. Het beeld dat jij schetst alsof het een casinobeleid is."

Nee, het probleem dat Ajax heeft, dat heeft dus niet elke club. Ajax is namelijk de enige club die ervan uitgaat dat ze élk seizoen 40 miljoen CL geld en 55 miljoen transferinkomsten realiseren. PSV begroot alleen de inkomsten uit de groepsfase EL en is daarbij niet genoodzaakt spelers te verkopen. Ook andere club doen dat niet. En die hebben ook geen salarishuis met doorlopende contracten die doorbetaald moeten worden. Ongeacht de sportieve resultaten. Ik vind het juist dã¡ã¡rom juist wél casinobeleid. Structureel is Ajax er sowieso nog niet heel veel mee opgeschoten. Maar we zullen zien of Ajax dit seizoen in Europa weer wel écht kan meedoen. Zoals in 2019



21 augustus 2021 om 14:29

@constante
Kom op zeg, ik had van jou wat meer nuance verwacht. De problemen dit jaar komen door Corona. Ajax wilde deze problemen opvangen met 50 miljoen euro aan uitgaande transfers. Er is pas 20 miljoen euro aan uitgaande transfers gerealiseerd dus vandaar de 30 miljoen euro verlies.
Zonder Corona was er geen 50 miljoen euro aanuitgaande transfers noodzakelijk geweest.
Casino beleid is echt onzin, er is genoeg buffers om minimaal 5 jaar een verlies van 30 miljoen euro per jaar te kunnen dragen. Er is geen enkele andere club in Nederland die dat kan zeggen.
Dat het beleid niets opgeleverd heeft is ook grote onzin. Ajax heeft internationaal naam gemaakt de laatste jaren. Dat vertaald zich in een geweldige Europese rating, waardoor PSV nu voorronde CL mag spelen maar ook in hele grote sponsor contracten. Verder kan Ajax door haar hernieuwde naam in Europa ook makkelijker spelers halen die voor andere Nederlandse clubs schier onbereikbaar zijn.

21 augustus 2021 om 15:55

@speedyafc, het klopt dat de problemen komen door corona, maar Constante heeft ook een punt. Ajax heeft (ook bevestigd door de directie van Ajax (wat ook heel makkelijk uit de jaarcijfers te halen is)) elk jaar en CL en grotere winsten op de verkoop van spelers nodig. Zonder dit (zelfs buiten corona om) zal Ajax elk jaar een verlies maken. Op beide posten krijg je geen garantie, maar Ajax rekent zich er wel mee rijk (niet alleen rijk, ze hebben het nodig voor een sluitende begroting !!) Bij PSV zijn het extraatjes (hoewel ze wel EL begroot hebben).

21 augustus 2021 om 16:12

Speedy

"zonder Corona was er geen 50 miljoen euro aanuitgaande transfers noodzakelijk geweest."

Ik weet niet hoe genuanceerd jij het ongeveer wilt hebben, maar wat je zegt klopt gewoon niet. Ajax moet jaarlijks, dus élk seizoen, 50 miljoen aan spelers verkopen. Dat staat totaal los van het feit dat Ajax over afgelopen seizoen ongeveer 35 miljoen aan inkomsten uit kaartverkoop is misgelopen vanwege Corona.

"casino beleid is echt onzin, er is genoeg buffers om minimaal 5 jaar een verlies van 30 miljoen euro per jaar te kunnen dragen."

Ja dit is dus ook totale flauwekul. Dat is, mutatis mutandis, als er dus daarnaast niet nóg meer mis gaat. Je vergeet dat juist als je incidentele opbrengsten verdampen (CL geld, transferinkomsten), je structurele kosten gewoon doorgaan.

"dat het beleid niets opgeleverd heeft is ook grote onzin. Ajax heeft internationaal naam gemaakt de laatste jaren. "

Naam gemaakt? Okay, ze hebben van Real en Juventus gewonnen. Maar even gewoon in perspectief blijven: voorheen was Ajax een club die, incidenteel, een keertje hoge ogen kon gooien in Europa. Sinds er enorme financiële risico's worden genomen hebben we gezien dat Ajax, incidenteel, een keertje hoge ogen kan gooien. Maar de Europese subtop is niet aantoonbaar dichterbij. Het is ook dit seizoen maar helemaal afwachten of Ajax de groep wel overleefd. In die zin is Ajax dus ondanks het geld weinig opgeschoten. En je kunt er lacherig over doen, maar in voetbal realiseren die risico's die Ajax loopt zich sneller dan jij denkt.

"kom op zeg, ik had van jou wat meer nuance verwacht. "
Ik verwacht van jou iets meer realisme. Exact die verhalen die jij nu ophangt hoorden we destijds met Jaake en Van der Boog ook. Het zou allemaal wel goed gaan! Kennelijk ben je vergeten hoe het toen ineens met Ajax ging. Dat het nu allemaal anders zou zijn, is struisvogelpolitiek.

22 augustus 2021 om 10:37

Iedere boekhouder weet dat je structurele lasten (salarissen) niet met incidentele inkomsten (CL, transfers) moet dekken, dat is vragen om problemen, een kwestie van tijd.

21 augustus 2021 om 14:52

Die plus waar jij het over hebt is de operationele winst voor dat jaar. Neem daarbij dat voor alle grote transfers geld dat verspreid over de jaren betaald worden. Het makkelijkste om te kijken is naar het eigen vermogen (bedrag wat overblijft als je alles wat nu in bezit is minus alle schulden). Dat groeit al jaren. Begroting is flink omhoog gegaan en dat gebeurt mede doordat binnenkomende winsten geïnvesteerd worden. Daardoor worden de operationele winsten misschien op korte termijn minder hoog maar kun je wel stapje bij stapje meer concurreren op CL niveau.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel supporters hebben gekozen om af te zien van compensatie. Dit krantje wil natuurlijk een beetje sensatie creëren. Een hele nette regeling van Ajax en hopelijk zijn dergelijke maatregelen niet meer nodig komend seizoen. Anders wordt het voor elke club moeilijk om pakweg 2/3 jaar lang volledig te compenseren, als je bij thuiswedstrijden niet eens break-even draait.

20 augustus 2021 om 18:57

Ik heb gekozen voor de 35% regeling. Dus 35% mocht Ajax houden en ik 65% terug.
Daar krijg ik binnenkort ook nog een Jack voor opgestuurd. Nou was mijn seizoenskaart niet de duurdere maar ik kan me voorstellen dat mensen het minder snel zouden doen als ze in de hogere range zitten.

20 augustus 2021 om 19:50

Of de sk’s wel of niet duur zijn maakt ook niet zo uit. Of supporters geheel of voor een gedeelte hun geld terugvragen of helemaal niet evenmin. Ik heb dure kaarten (ruim 500 per stuk) en ben in de gelukkige omstandigheid het te kunnen schenken. Maar als mensen hun geld terug hebben gevraagd maakt dat ze niet minder supporter. Maar goed, 35% van het bedrag schenken is ook al gul. We hebben er geen wedstrijd in het stadion voor gehad. Allemaal door Corona. Die gemiste inkomsten mag de supporters niet aangerekend worden.

20 augustus 2021 om 19:57

Waar zit je dan ergens voor die kaarten?

21 augustus 2021 om 01:44

Lange zijde tweede ring kost al 500 euro per jaar. Lange zijde eerste
ring loopt al op naar 700 euro. Seizoenskaarten zijn nu eenmaal duur bij Ajax. Grote club heeft ook een dure huishouding en dat wordt utieindelijk weer door de fans opgebracht. Maar goed, daar krijg je dan ook weer veel voor terug zoals beker winst en titels.

21 augustus 2021 om 09:06

Dan haal je nog niet de 35 miljoen ik zit op 428 voor 250 euro. De telegraaf heeft geen ingangen meer bij Ajax zoals vroeger met Jaap de Groot en dat is goed te merken.
Valentijn en Mike Verweij gissen maar een eind in de lucht met informatie uit de 3e 4e hand.

21 augustus 2021 om 11:56

@jarina "gissen maar een eind in de lucht met informatie uit de 3e 4e hand"

Niet waar! Meeste informatie wordt gezogen uit hun dikke duimen. Was het maar info uit 3e of 4e hand.

21 augustus 2021 om 15:59

Als je naar de jaarrekening 2019-2020 kijkt, staat er in de jaarrekening een opbrengst van seizoenskaarten van 12 miljoen. Dus deze 35 miljoen komen niet alleen van seizoenskaarten.

21 augustus 2021 om 08:52

Bij PSV daarom voor all in gekozen. Afgelopen jaar wel gelapt toen er niks kon, en nu gratis naar de CL of EL. Prima regeling!

Kortom. Alles wat laatste maanden is gezegd kort nog eens herhaald. Verkopen nodig om niet rode cijfers te draaien, geen fans zorgt voor veel misgelopen miljoenen. Maar is begroot vorig seizoen op 100% teruggave aan supporters. Is nog potje voor directe versterking en kan gekozen worden niet te verkopen en gewoon jaartje rode cijfers te draaien. Dat is de impact van corona op een ploeg die zo afhankelijk is van wedstrijdinkomsten. Gelukkig is er nog een buffer die dit incident op kan vangen zonder als ploeg kwalitatief erop achteruit te moeten gaan middels noodzakelijke verkopen.

20 augustus 2021 om 18:42

Wel van redelijk belang dat de stadions gevuld blijven dit seizoen, dan al niet voor 67% procent. En dat valt nog af te wachten, met een potentiële 4e golf om de hoek.

20 augustus 2021 om 18:54

Dat is zeker van belang. 2/3e is ook al miljoenen verlies. Maar scheelt zich nog veel meer miljoenen ten opzichte van afgelopen seizoen. Ajax kan dit mede door zuinige jaren in verleden heel sterk opvangen. Maar dit kan niet te lang aanhouden icm tegenvallende resultaten (geen CL halen, 4e in groep etc) of ze moeten in alles terug gaan schroeven. Zover is het nog niet gelukkig.

20 augustus 2021 om 19:06

Kort om, de titel is echt een must dit jaar

20 augustus 2021 om 19:19

Titel is makkelijkste route naar CL. Top 2 is "must". In geval van tweede plek is door vCL komen belangrijk. Anders zal verkocht gaan worden om salarishuis naar beneden bij te stellen. Maar denk dat dure krachten als Onana, Tagliafico en Neres echt moeten vertrekken. Die zijn al langer gebleven dan aanvankelijk gedacht. Dan heb je al een groot deel aangepakt.

20 augustus 2021 om 19:45

Flauwekul er is genoeg vet op de botten, alleen het coronagedoe moet wel een keer ophouden. Na twee jaar ellende is dat een vervelend gat. Zonder corona is het gewoon zo gezond als het maar kan.

21 augustus 2021 om 12:00

@wolterx "Onana, Tagliafico en Neres echt moeten vertrekken" Wat mij "zorgen" baart is dat het qua uitgaande transfers zo rustis is. We naderen einde van de transferperiode en nog steeds deze 3 spelers, maar zorgwekkender ook spelers waar we op moeten doorselecteren zoals Magallan, Ekkelenkamp, Labyad en Danilo (indien geen spits gekocht wordt). Deze 4 spelers moeten normaal ook miljoenen opleveren. Als Tagliafico en Neres blijven, is dat m.i. minder erg, want sportief zullen zij nog waarde hebben.

21 augustus 2021 om 13:47

Altijd een must voor Ajax, hansje1969.
Financieel niet echt, als je ook ziet dat Ajax nu Alvarez niet verkoopt (ondanks de rode cijfers) en nog wel wat wil bijkopen. Dat voelt aan alsof Ajax nog een aardige bak centen heeft voor ze in de problemen komen.

Nou Benfica, wij staan in ieder geval achter jullie aanstaande dinsdag!

20 augustus 2021 om 19:09

Dat gaat maar om een half miljoen he

20 augustus 2021 om 19:53

Precies, daarom ziet deze Ajacied het anders. Bovendien zijn twee CL-avonden in de week veel interessanter. Maar plaatsing maakt voor PSV wel een heel verschil op het resultaat aankomend jaar

20 augustus 2021 om 20:09

Als wij PSG niet loten dan heeft PSV iig nog kans.

Ajax toch niet het Bayern maar het Barca van de lage landenã°ã¿ëœâ€š

Heel vervelend zoã¢â‚¬â„¢n coronajaar ertussen. Had Overmars dit niet eerder al aangekondigd? Gelukkig heeft Ajax een veel gezondere huishouding dan veel topclubs, dus komen zij hier wel bovenop.

20 augustus 2021 om 18:39

Je gaat Ajax met Barca vergelijken?? Want Ajax heeft ook wanbeleid gevoerd?

20 augustus 2021 om 19:46

Lees even zijn aanpassing.

20 augustus 2021 om 20:29

Begrijpend lezen … is een kwinkslag naar barca toe. Ja, soms vergelijken Ajax fans de club met Bayern, vandaar mijn kwinkslag.

Daarnaast schrijf ik gewoon dat volgens mij Overmars dit al maanden geleden al naar buiten bracht. Ik vergelijk dus niks!

Wel verstandig dat ze Haller gekocht hebben en Berghuis 4 Mio salaris per jaar geven dan. Maar zonder gekheid, leuk voor de competitie nu PSV sterker weer wordt. Jaarlijkse titelstrijd is het mooiste voor de supporters

20 augustus 2021 om 18:42

Je snapt blijkbaar niet veel van financiën. Winst en verlies is compleet iets anders dan eigen vermogen. Het verschil is net zo groot als wat al jaren het geval is, en dat verschil is immens groot.

20 augustus 2021 om 18:48

Salarissen van Haller en Berghuis zijn gewoon operationele kosten hoor. Daarnaast komt de transfersom van Haller uit hetzelfde potje als waar nu nog 'maar' 16 Mio van over is. Verder redelijk suggestief artikel hoor. Ajax nog steeds nu far de rijkste club en dit kunnen ze opvangen

20 augustus 2021 om 18:52

Het eigen vermogen van Ajax bedraagt 346 mio, psv zit ergens in de 40… Ajax is dus ongeveer 9 keer zo groot als psv als het aankomt op het financiële plaatje. Zelfs met dit verlies zal daar weinig aan veranderen, zeker aangezien Ajax een NV is. Moet wel zeggen dat ik ook hoop dat ze in Eindhoven en Rotterdam eens een keer kunnen gaan aanhaken, zo kun je collectief het niveau in NL omhoog trekken

21 augustus 2021 om 16:05

@gaobear, hoe kom jij aan 346 miljoen. Volgens de jaarrekening van Ajax (haar eigen site) bedraagt het eigen vermogen 2019-202 228 miljoen. Van dit bedrag zit er 184 miljoen "vast" in vaste activa. Ervan uitgaande dat ze afgelopen seizoen een behoorlijk verlies geleden hebben, zou dit betekenen dat ze bijna op een punt komen dat ze spelers moeten verkopen voordat ze weer nieuwe spelers kunnen halen. Dus waar haal jij je vreemde cijfers vandaan ??? De door mij genoemde cijfers zijn de door Ajax gepubliceerde cijfers.

Wel weer vreemd dat jij zoveel likes krijgt op (zover ik het kan zien) onwaarheden.

Ik dacht ook eventjes schade verricht van eigen fans tijdens kampioensfeest. Na verder lezen is het minder heftig sterker nog, je denkt dat fans gek zijn? Fans calculeren in van inkomsten van Frenkie en de Ligt, dus 35millj terugbetalen is appeltje eitje, nieuw seizoen weer 42milj extra bija deelname CL.

21 augustus 2021 om 16:08

@gc246th. Als je naar de directie van Ajax luistert of naar de jaarrekening kijkt, dan zul je zien / horen dat deze 42 miljoen geen extraatje is. Ajax heeft en CL miljoenen en transfers nodig om winst te maken. Zelfs in een jaar dat er geen corona is. Daarbij zitten de door jouw genoemde miljoenen al in het resultaat.

Was al aangekondigd, dus dit is niet onverwachts. Gelukkig heeft Ajax goed verkocht de laatste jaren. Verwacht dat Psv de schade ook redelijk beperkt kan houden met de verkopen van Malen en Dumfries, maar vrees een beetje voor Feyenoord.

Er staat overigens een foutje in de tekst. Ajax koos er uiteindelijk voor om af te zien van Sulemana en niet andersom.

20 augustus 2021 om 19:22

Sulemana kwam tot 2 maal toe niet naar een afspraak. Toen ging stekker eruit. Maar als Sulemana wilde komen was die wel gekomen hoor. Dat Ajax trekt de stekker eruit was niet gebeurd als ze echt dachten hem nog te kunnen halen.

De telegraaf als bron, die kunnen er dus ook zomaar 10-15M naast zitten aangezien zij altijd uitgaan van het slechtst denkbare situatie. Als het tekort echt zo groot zou zijn dan was Alvarez echt wel verkocht. Ajax moet alleen oppassen met salarissen dat limiet is onderhand wel bereikt, hogere bedragen moeten ze gewoon niet doen. Beetje een rare titel overigens..ik weet de clicks zijn belangrijk maar laat het niet ten koste gaan van de kwaliteit aub VZ.

20 augustus 2021 om 19:26

De Telegraaf is gewoon goed geïnformeerd, aangezien zij mensen in de ledenraad hebben zitten. Ook in de RvC heeft men genoeg bronnen.

21 augustus 2021 om 14:23

De telegraaf WAS goed geïnformeerd. Tegenwoordig moeten ze alles uit hun duim zuigen. Kan best zijn dat ze een keer gelijk hebben, maar tegenwoordig hebben ze in 99,9% van de gevallen geen gelijk.

Volgens Overmars moest Ajax voor 50 miljoen verkopen deze zomer om de zwarte cijfers te halen en inclusief Lang is dacht ik iets meer dan 30 miljoen binnengehaald. Aangezien er niets concreets rondom Neres en Tagliafico lijkt te spelen wordt dat een fors verlies voor Ajax, maar ze kunnen toch nog een directe investering halen deze zomer. Ben benieuwd hoe de financiële situatie van Ajax eruit zou zien in een jaar met supporters, maar waarin er niet volop gecasht wordt met transfers.

20 augustus 2021 om 19:11

Ze hebben voor 90 miljoen verkocht en dan nog dieprode cijfers schrijven dat klinkt als een zeer gevaarlijk beleid

20 augustus 2021 om 19:21

Dat heeft er voor een groot deel mee te maken dat transfers niet in een keer binnenkomen, maar over een bepaalde termijn verspreid worden. Daarom is zijn bankgaranties ook zo belangrijk om de inkomsten van grote transfers te kunnen garanderen. Wel ben ik het er mee eens dat het beleid van Ajax niet zonder risico's is, want indien Ajax bijvoorbeeld twee jaar op rij geen CL voetbal haalt zullen de financiën echt niet florisant zijn.

Wat mij wel verbaasd is dat je ondanks 90 miljoen aan verkopen dieprode cijfers schrijft. Haal die corona 35 miljoen van de verkopen af bkijft er nog 55 miljoen over en dan nog dieprode cijfers. dan moet je dus jaarlijks voor mega veel geld verkopen. Het is natuurlijk ook van de gekke om modale voetballers. Als haller klaassen berghuis ruim 4 miljoen salaris te geven

20 augustus 2021 om 19:18

Behalve de 35 mil van tickets zijn er nog veel meer inkomsten gedaald door corona.

20 augustus 2021 om 19:23

Ok ik ben benieuwd
Welke inkomsten zijn nog meer gedaald? En komen deze ook weer terug?

Het lijkt me toch sterk dat het om zo'n groot bedrag gaat. Reken met me mee. Stel dat de gemiddelde seizoenkaart 350 euro kost, en er 40.000 seizoenkaarthouders zijn. Dan heb je het over 14 miljoen aan seizoenkaartinkomsten per jaar. Ik denk dat veel seizoenkaarthouders voor dat jackie, dat beeld etc zijn gegaan en sowieso de club een warm hart toedragen. Dus slechts gedeeltelijke compensatie hebben gevraagd. Het lijkt me dat toch niet meer dan 7 miljoen moet zijn verloren op seizoenkaarthouders. Ja natuurlijk, Europa komt daarbij, maar als je je spits van 22.5 miljoen vergeet in te schrijven, en je er redelijk vroeg uitligt, dan was dat misschien ook niet al teveel geweest.

20 augustus 2021 om 23:56

Wat heeft het niet inschrijven van Haller er mee te maken?

21 augustus 2021 om 10:05

Je vergeet de dure sky boxen. Ik neem aan dat de meeste bedrijven dat wel terug hebben gevraagd. Dan loopt het flink op

Gelukkig heeft Ajax vlees op de botten met een groot eigen vermogen...
Elke club zal rode cijfers hebben.

Gezien het hele verloop v Onana deal moet men, ondanks de grote sympathie en dank, een juridische klacht zoeken vw de geleden schade.....dolr door eigen verschiulden v Onana..... Imago, transfer en Europese derving v inkomsten en succes....
Wat blijft zijn verliezers, financieel maar vooral weemoed, bewondering en dank voor deze topper

tuurlijk ajax ajax rode cijfera dit jaar, maar dat zegt verder niet zo veel. Het eigen vermogen is groot genoeg om dit op te vangen.

Zonder transfers, 3,2 in het rood, transfer zijn er toch voor om geld te verdienen, en in Europa zijn zoveel clubs die rode cijfers schrijven ook voor de corona, ajax denkt teminste aan hun supporters

Overmars is al anderhalf jaar dramatisch bezig en gooit Ajax de afgrond in. Zijn doldwaze beleid waarin hij totaal geen rekening houd met de inkomsten die in geen verhouding staan met de uitgaven. Uitgeven is leuk en makkelijk als je het kan maar deze man ruïneert wat het beleid dat JC teweeg heeft gebracht met miljoenen aan inkomsten aan transfers van met name jeugdspelers. Dan zijn er nog de blunders Brobbey, Haller, Onana, Promes en nu dit jaar het niet tijdig verlengen of laten banken van Mazraoui en Gravenberch. Het is een naïef mannetje dat mazzel had dat hij in een gesprijd bedje terechtkwam maar nu totaal door de mand valt.

20 augustus 2021 om 20:08

Eindelijk iemand die ook inziet dat Overmars alleen maar een redelijk verkoper is, maar een bijzonder slechte inkoper! En bij de blunders kun je nog Richarlison, Brobbey en Sulemana aan toevoegen. En inderdaad, Mazraoui en Gravenberch verlengen wordt ook nog een taaie klus. En dan heb je ook nog te maken met een coach die ook weinig kijk heeft op de kwaliteiten van bepaalde spelers, zoals Labyad, Klaiber, Haller, etc. Hij heeft er mee gewerkt bij FC Utrecht. Ja, en dat was ook hun niveau...

20 augustus 2021 om 23:12

Eerder een redelijk goede inkoper en een fenomenale verkoper. Je bent echt zwaar aan het overdrijven in je post. Overmars heeft fantastisch werk geleverd als TD sinds zijn komst. Ajax is financieel en sportief echt enorm gegroeid in zijn periode als techisch directeur.

21 augustus 2021 om 10:07

Lang was ook wel een blunder

21 augustus 2021 om 14:28

Lang was absoluut geen blunder. Hij wilde namelijk spelen en vertrok daarom.

20 augustus 2021 om 21:15

Huh banken Gravenberch en Mazraoui? Haha hou je ergens anders mee bezig hoor. Overmars heeft veel goeds gedaan, zeker qua verkoop! Inkoop moet je ook geluk hebben soms. Maar alleen Antony is alweer een pareltje meer waard als elke aanvaller van andere clubs!

20 augustus 2021 om 22:15

Anthony valt ander volledig door de mand. Begin aardig maar echt niet meer waard dan 15 miljoen op dit moment. Ajax heeft hele hoge lasten op dit moment. Waardoor ze verplicht zijn cl te spelen en te verkopen. Of ze maken dik verlies dat zijn de feiten

21 augustus 2021 om 08:03

Daarom nu investeren zodat je hoe dan ook de titel pakt dit jaar. Simpel hė

21 augustus 2021 om 08:06

Valt totaal door de mand? Waar heb jij het nou in hemelsnaam over joh? In zijn debuutseizoen als 20-jarig ventje direct betrokken bij 20 goals (10g, 10a). Over Gakpo hoor ik jou bijvoorbeeld (terecht overigens, ik vind hem ook een groot talent) zeggen dat ie vorig jaar een van de beteren was bij PSV, terwijl die is betrokken bij 14 goals (iets minder minuten maar per minuut nog altijd stukken minder efficient) terwijl hij ook nog een jaar ouder is en al lang gewend is bij PSV, i.t.t. Antony in Amsterdam. Echt bijzonder hoe subjectief jij bent als het op Ajacieden aankomt man, Antony is gewoon een groot talent. Die is zeker niet door de mand gevallen, noch is hij slechts 15 miljoen waard...

21 augustus 2021 om 09:02

Antony meer waard dan Gakpo of Madueke? Haha, waarom dat dan? Heeft hij 50M op zak dat je erbij krijgt?

21 augustus 2021 om 09:32

Madueke schat ik, mede door zijn zeer jonge leeftijd en homegrown status in de UK, zeker hoger in. Gakpo wellicht een beetje in dezelfde orde grootte als Antony, maar zeker niet hoger. Voor de rest zijn er inderdaad geen buitenspelers in de ED die meer waard zijn denk ik nee.

21 augustus 2021 om 09:35

@Lanjouwer
Kan je lacherig over doen maar op dit moment wordt de waarde (dus niet wat zij daadwerkelijk op gaan leveren) van Antony door transfermarkt.com hoger ingeschat dan die van Gakpo: €25 M tegenover €18 M

21 augustus 2021 om 11:16

Weet je voor hoeveel de aanval is aangekocht? Meer dan 100 miljoen! Dat is toch niet te verdedigen? Neres en Antony zijn gewoon bankzitters van 20 miljoen plus per stuk, Klaiber als derde rechtsback de duurste verdediger ooit aangekocht binnen Nederland.

En wie heeft ie zo goed verkocht dan? Die spelers waren gewoon in de markt zo, daar is weinig Overmars aan. Het is niet zo dat Barca dat bedrag niet voor Frenkie had geboden als Marc er niet was.

En ja bij Brobbey heeft hij gefaald door hem niet bij te laten tekenen of banken zoals de policy wel voorschrijft. En nu moet hetzelfde gebeuren met Mazraoui en Gravenberch want mazraoui loopt volgems jaar gratis de deur uit terwijl we minimaal twee back ups hebben die net zo goed zijn. Gravenberch is nu een miljoen of 50 waard, volgend jaar met een jaar contract, maximaal 20. Dus doe je het niet, dan ben je dus een slechte verkoper en verzwak je Ajax positie.

21 augustus 2021 om 16:13

@sanderk91, je vergeet sinisterra van Feyenoord. Vind ik persoonlijk misschien nog wel de meest interessante speler. Is dan wel de oudste (en heeft veel pech met blessures gehad) maar is ook pas 22.

22 augustus 2021 om 10:23

Klopt, erg talentvolle speler Sinisterra, ben ik ook wel van gecharmeerd. Maar ik denk niet dat hij (momenteel) zoveel waard is als een Gakpo of een Antony hoor, dan moet ie het eerst wel een vol seizoen laten zien nu, en ook in Europa.

21 augustus 2021 om 08:00

Mijn kritiek is dat Overmars spelers koopt, maar te weinig oog heeft voor de samenstelling van de selectie. Daarin is hij wel gegroeid, maar gezegd moet worden dat het tijd werd. Had nooit oog voor bijvoorbeeld fysieke aspecten. Dwergen als reserve doelman, geen koppers, geen jongens die de mouwen konden opstropen als het gevraagd werd. Maar tevens zwakke plekken op bepaalde plaatsen en dan werden er aankopen gedaan voor andere posities. Als laatste was de selectie niet altijd op tijd op orde, zodat je onnodig de CL miste.
Hij kan goed handelen. Maar ik zou graag nog een technische man er naast zien, die gewoon zoetwater aan de selectie schort.

21 augustus 2021 om 11:20

Ja of het is ten Hag die spelers aanwijst, Overmars komt dat kantoortje van hem weinig uit hoor om in het land en buitenland de velden af te stropen en leads vanuit de scouting te bekijken. Ja voor een 16 miljoen aankoop uit de Deense middenmoot gaat ie een keertje kijken.

Volgens mij is de transferbalans ook gewoon negatief als je de spelers uit de jeugdopleiding weghaalt uit die balans. Ik vind het een erg middelmatige directeur die naïef teveel uit zijn handen laat vallen.

Nou, Ajax, probeer allereerst een juridische experts op de zaak Onana te zetten. Want van wat ik er van begrijp krijgt die speler zijn salaris tijdens zijn aanwezigheid bij Ajax volledig uitbetaald, en is hij van plan om pas aan het einde van zijn contracttermijn gratis de deur uit te stappen. Oja, in jaanuari wel even de Africa Cup meepakken! Dus je wordt betrapt op doping - wel of niet bewust - en benadeeld je club op verschillende manieren (uitschakeling tegen AS Roma...) maar je antwoord is stank voor dank. Als hij met Ajax had meegedacht (b.v. verlenging contract) hadden beide partijen daar mee kunnen leven, maar op de huidige manier is de schuldige in deze affaire degene die er geweldig goed van af komt. En daar zou ik als Ajax zijnde niet mee kunnen leven. Dus probeer hem op welke manier dan ook nog wat miljoenen (schade) te plukken, want vooral zijn gedrag geeft daar alle aanleiding toe...

21 augustus 2021 om 12:29

Je vergeet alleen zijn eerdere contractverlenging en te vermelden om voor Ajax nog wat op te leveren en al die CL wedstrijden dat hij Ajax op de been heeft gehouden.
Doe toch niet zo zielig enigste reden dat ze zijn salaris doorbetaald hebben anders was hij gratis weggelopen en ze hadden gegokt dat als ze doorzouden betalen hij nog veel zou opleveren.dat hebben ze alleen verkeerd gegokt.die jongen doet voorderest niks verkeerd en laat zich ook niet uit in de media.maar daar laat jij je wel door leiden door van die droeftoeters als Derksen en Driessen

Toch denk ik dat Ajax boven hun stand leeft voor de Nederlandse competitie. Salarishuis is fors en spelers als Haller kopen voor 20 miljoen + is best riskant. Wanneer dat een paar jaar niet lukt en ook ch League voetbal misgelopen wordt kom je al snel in de problemen.

20 augustus 2021 om 21:12

Je denkt.. Weet je hoeveel geld er op het veld staat met alleen al Gravenberch en Antony? En sportieve prestaties zijn altijd nodig. Wat denk je wat voor Psv nu geldt met de aankopen? Met weer een constructie.. Die MOETEN dit jaar presteren Ajax heeft eigen geld en nog steeds een buffer. Maar blijf denken

21 augustus 2021 om 12:31

Dat valt wel mee hoeveel.maar Klaassen haller Berghuis blind neres en Anthony kosten je ook ruim 20mil salaris per jaar.

21 augustus 2021 om 16:05

Gelijk aan de verkoop van alvarez waartegen Ajax nee zei. Dan weet je al genoeg. Rode cijfers houdt ook in eindelijk geen belasting betalen

21 augustus 2021 om 13:51

Zal wel meevallen. Het is hun professie om dit goed uit te zoeken. Gaat niet om 3 gulden natuurlijk, dus zal echt wel goed over nagedacht zijn.
Heb zelf meer het idee dat dit juist blootlegt hoe goed Ajax in de was zit. Kunnen zo nog wel een paar jaar rode cijfers schrijven voordat ze in de problemen komen.
Helaas voor ons is niet alles inzichtelijk mbt de financiën van Ajax, zou het ook wel willen doorlezen en bij de vergaderingen willen zijn.

Hoe zuur het ook is dit kan Ajax leien. Hier is rekening mee gehouden. Anders hadden ze Alvarez wel moeten verkopen ja. Maar dat hoeft niet en voor de juiste speler ligt er gewoon 16-20 miljoen klaar voor 1 speler. Daar mogen andere clubs nog steeds van dromen het jaar is veel erger voor de kleine clubs! En Ajax heeft dit jaar nog steeds een begroting twee keer zo groot als Psv.

21 augustus 2021 om 09:05

Alleen qua selectie staat de clubs naast elkaar. Wat als Ajax geen kampioen wordt, voorronde CL speelt en er door een Benfica (of zoiets) eruit geknikkerd wordt? Waarde daalt flink, daar waar PSV aan de weg timmert. Gezien de salarissen is dit wel een erg belangrijk jaar voor Ajax en grote favoriet zijn ze niet meer

Nou die 3e tenue is zo viral gegaan, dat een familielid van mij uit Turkije vroeg waar hij een kon bestellen.. Als een rasechte Rotterdammer heb ik natuurlijk gezegd dat ik dat niet weet. Dat tenue gaat echt geld opleveren !!

Dit is nou weer typisch een nieuwsbericht omdat het Ajax is. Elke club in Nederland heeft afgelopen seizoen geleden, de een meer dan de ander. Ajax is daarop geen uitzondering. Dat zij als grootste club van Nederland ook de meeste inkomsten missen door Europees voetbal en vrije verkoop in het grootste stadion van Nederland, is niet onlogisch. Maar elke club lijdt er aan. Ajax is daarbij niet de enige club die volledig tegemoet kwam als het om de seizoenskaarten ging...

21 augustus 2021 om 13:25

Ik stel ook wel vraagtekens bij dit bericht eigenlijk. Kijkend naar mijn eigen clubje Willem II die gewoon dezelfde regeling heeft. Wij moesten alleen wel aangeven wat we wilde. Alles terug 50% of niets. Ben niet alle sites afgegaan maar elke club had zo'n regeling toch? Wat is hier dan uniek/royaal aan??

21 augustus 2021 om 23:53

NEC bood bij de verlengdag van de seizoenskaarten, nog voor het begin van de play-offs, aan om supporters ook gewoon niet te laten betalen. "we hebben het als club moeilijk, maar wij zijn er ook voor jou", luidde het rond de periode van verlengen.
Of je betaalde de volle mep en je ging akkoord met een aanvullend bedrag bij eventuele promotie, daar kon je ook nog eens van afzien of je verlengde je SCC zonder ook maar een euro te betalen. Ook NEC, en ook Willem II, hebben moeten afzien afgelopen periode, waar het alleen maar geld moest uitgeven en er nauwelijks geld binnenkwam. Bij Ajax is dit natuurlijk big nieuws omdat het de grootste club is van Nederland met het grootste stadion, het hoogst aantal seizoenskaarthouders en de club met de grootste begroting. Natuurlijk maken die dan meer verlies dan een NEC of Willem II, maar dat maakt de situatie niet unieker...

Wie zag Rafa Silva tegen PSV? Die jongen is pijlsnel, behendig en kan scoren. Jammer dat Ajax niet wat meer dan 16 miljoen heeft liggen voor een vleugespits. Als PSV Benfica uitschakelt en Ajax wat miljoenen erbij legt kan hij lekker in de Champions League uitkomen. Hij heeft helaas wel een doorlopend contract, dus goedkoop zal hij niet zijn. Ik zou hem heel graag in Amsterdam willen zien in ieder geval.

21 augustus 2021 om 09:28

Die was inderdaad erg goed en pijlsnel op de eerste meters. Als PSV supporter kreeg ik het benauwd als hij aan de bal kwam. Portugese clubs kennende kost deze speler al snel 55 milj.

Belachelijk artikel van de T. waarvan ook nog eens inhoudelijk niets klopt. De kop is ook nog eens misleidend omdat de club er zelf helemaal niet zo instaat. Stel je voor dat je een nieuwe auto bestelt bij je dealer en je geld of aanbetaling terug vraagt omdat die niet (tijdig) kan leveren. En dat die dealer je dan verwijt dat je zijn bedrijf schade berokkent terwijl hij zelf degene is die in gebreke is gebleven en niet aan gemaakte afspraken kan voldoen. Dat zou natuurlijk de wereld op zijn kop zijn en in dit artikel doet de T. exact hetzelfde met de supporters van Ajax. Die hebben een dure seizoenkaart gekocht, waar ze geen gebruik van hebben kunnen maken waardoor die kaart feitelijk waardeloos was en het de dus de normaalste zaak van de wereld is om ze de gemaakte kosten terug te betalen. Hier worden die supporters door de T. weg gezet alsof ze Ajax zouden hebben benadeeld en dat is natuurlijk aperte onzin. De schade die Ajax en alle Nederlandse Bvo's hebben geleden, is veroorzaakt door Corona en niet door hun supporters. Het verhaal staat bovendien ook nog eens op gespannen voet met de feiten, ook bij Ajax hebben veruit de meeste supporters afgezien van restitutie en voor een alternatieve regeling gekozen. In het artikel staat dat Ajax 13 miljoen verlies geleden zou hebben op de verkoop van seizoenkaarten, terwijl uit de jaarcijfers van voorgaande jaren blijkt dat dat bedrag gelijk is aan de totale jaaropbrengst van de club uit de verkoop van seizoenkaarten. Dit artikel suggereert daarom dat alle seizoenkaarthouders hun geld zouden hebben terug gevraagd en dat komt zelfs niet in de buurt van een feitelijke weergave. De schade komt voornamelijk voort uit daling van de inkomsten uit merchandising, horeca en losse kaartverkoop, met name voor de Europese wedstrijden. Voor die wedstrijden moeten immers alle toeschouwers, ook de kaarthouders een toegangsbewijs kopen.

Belangrijkste is echter dat het totale onzin is wat hier wordt beweerd. Het verlies dat Ajax heeft geleden, is geleden in het vorige boekjaar en heeft geen enkele invloed op de begroting van het huidige seizoen. Dat had zo kunnen zijn als Ajax niet genoeg eigen vermogen had gehad om het verlies mee af te dekken en een schuld zou hebben opgebouwd. Daar is echter geen sprake van, bij Ajax zorgen de Coronaverliezen niet voor een schuldenlast, maar is het gevolg daarvan dat het club aan kapitaal heeft ingeboet en een beetje minder rijk is geworden. Een schuld zou ook weer moeten worden afgebouwd en normaliter gevolgen hebben gehad voor de seizoenen daarna, maar daar is bij Ajax geen sprake van. Dat Ajax minder actief is op de transfermarkt heeft natuurlijk niets met de gevolgen van de Coronacrisis te maken, maart heel andere oorzaken. Bijvoorbeeld dat de selectie praktisch volledig in tact is gebleven ben er dus ook minder behoefte is aan versterkingen omdat alle posities vorig jaar al minimaal dubbel bezet waren en dat dus nu nog steeds zijn. Een andere reden is dat Van der Sar en Overmars herhaaldelijk in de media hebben aangegeven dat de bomen ook in de Arena niet tot in de hemel groeien en Ajax er financieel helemaal niet zo warmpjes bij zit als door velen wordt verondersteld. De club leeft op zeer grote voet en hanteert een begroting die jaarlijkse CL deelname en minimaal 50 miljoen aan transferinkomsten vereist om het seizoen zonder verlies door te kunnen komen. Dus pas als Overmars voor 50 miljoen verkocht heeft, kan hij verder gaan met verkopen om geld te verdienen om zelf nieuwe spelers te halen. Dat bedrag heeft hij met de uitgestelde verkopen van Lang en Marin en de transfers van Traorã©, Scherpen en Eiting inmiddels wel zo'n beetje opgehaald, dus dat zal wel redelijk goed zitten.

Maar daarmee heeft hij natuurlijk nog geen extra kapitaal kunnen verwerven om zelf de transfermarkt mee op te gaan voor zover dat noodzakelijk zou zijn. De verkoop van o.a. Onana, Neres en Tagliafico had dat geld in het laatje moeten en kunnen brengen, maar helaas voor Ajax is de transferwaarde van die spelers niet alleen sterk gedaald, maar lijkt er ook nauwelijks belangstelling voor hen te zijn. Het ligt echter in de lijn der verwachtingen dat de situatie aan het eind van het seizoen heel anders zal zijn er er dan wel spelers die een aanzienlijke transferwaarde vertegenwoordigen, gaan vertrekken. En als Ajax nog zaken zou willen doen op de transfermarkt zou dat ook prima kunnen gebeuren middels een voorinvestering, dat heeft de club immers wel vaker gedaan. De problemen waarvan hier melding wordt gemaakt, bestaan dan ook helemaal niet, dat zijn door de media gefingeerde problemen. Voor de begroting van het huidige seizoen zijn de inkomsten van het huidige seizoen bepalend en niet die van vorig seizoen. En tot nu toe zijn de doelstellingen die nodig zijn voor een minimaal kostendekkende omzet (CL deelname, 50 miljoen transferinkomsten), vrijwel allemaal gehaald, terwijl er nauwelijks geld is uitgegeven op de transfermarkt, naar verluid niet meer 6,5 miljoen voor Berghuis en Gorter. Dat Ajax financieel ook maar ergens mee in de maag zou zitten, is dan ook volledig uit de lucht gegrepen of in ieder geval op zijn minst voorbarig omdat dat afhangt van de ontwikkeling van de virusproblemen. Maar dan nog is de kans dat de club in de problemen gaat komen, minimaal vanwege de aanwezigheid van het nog steeds torenhoge eigen vermogen.

Zoals ze het bij radio2 noemen; knappe kop. Natuurlijk kost Ajax dit veel geld, dit jaar zijn er ook geen uitgaande transfers die echt (goed) geld opleveren. Ajax komt nog niet in een kritische situatie ondanks deze cijfers alleen moet er wel worden gepresteerd dit jaar anders heb je kans dat het kritisch wordt. Heb er nog wel vertrouwen in eigenlijk.

Lijkt na jaren van succes bij Ajax nu financieel de "verkeerde kant" op te gaan. Verder zijn PSV en Feyenoord bezig met een stevige inhaalslag. Ben reuze benieuwd of Ajax die twee van zich af weet te houden komend seizoen. Denk het niet.

21 augustus 2021 om 12:59

PSV doet het geweldig. Nou eerst effe dinsdag Benfica van zich afschudden.

21 augustus 2021 om 14:39

Zowel feyenoord als psv zijn echter niet ingelopen op ajax. Ajax loopt vermoedelijk zelfs verder uit. Ajax heeft niets uit gegeven. Feyenoord en psv wel. En beide clubs hebben ook de inkomsten niet gehad. Daarnaast pakt ajax geloof een 20 miljoen extra tov bijv. Psv met het spelen van CL. inkomsten die feyenoord helemaal niet krijgt met de 3e europese competitie. Het is een heel negatief stuk waar de feiten vermoedelijk ook nog niet kloppen.

Zonde, met die duiten hadden ze een vervanger voor Sebastien Haller kunnen kopen

21 augustus 2021 om 13:03

Inderdaad een volledige miskoop die haller. Intikkers scoort ie wel maar in de kleine ruimte kan hij niks.

Geen paniek, heeft Ajax ook niet. 😉
Komt goed met de CL, misschien nog verkoop van een speler, de merchandise, de toeschouwers die steeds meer welkom zijn.
Marc heeft zelfs 16 miljoen euro sowieso te besteden, maar hij zal dit allen gebruiken voor een echte topper. Komt die nu niet, dan in januari.
Komt goed! Ik geloof in Overmars en VdSar en Ajax.

Zeker veel geld, maar zo hou je wel de supporters tevreden en is ook te begrijpen dat dit niet alle clubs kunnen doen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren