Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ten Hag: ‘Competitieleider heeft ons juist in die periode alle topduels gegeven’

Laatste update:

Erik ten Hag is niet heel gelukkig met het competitieschema komend seizoen in de Eredivisie. De trainer van Ajax constateert dat zijn ploeg in de periode van half december tot begin februari veel topwedstrijden speelt. In datzelfde tijdbestek moeten de Amsterdammers zeker drie spelers missen vanwege de Afrika Cup, die van 9 januari tot met 6 februari 2022 plaatsvindt.

"We weten nu al dat we Noussair Mazraoui (Marokko, red.), Mohammed Kudus (Ghana, red.) en Sébastien Haller (Ivoorkust, red.) lange tijd moeten missen", zegt Ten Hag, die er blijkbaar van overtuigd is dat het drietal geselecteerd zal worden voor het Afrikaanse landentoernooi, tegenover Voetbal International. "De competitieleider van de KNVB is zo vriendelijk geweest om ons juist in die periode moeilijke wedstrijden te geven en alle toppers op het schema te zetten."

Ajax zal een manier moeten vinden om daarmee om te gaan, weet Ten Hag. "Dat is wel een gegeven, maar in de periode van half december tot half januari moeten we pieken. In die periode spelen we uit bij Feyenoord, FC Utrecht en PSV, en thuis tegen AZ. Daar moeten we goed op voorbereid zijn, ook qua samenstelling van de selectie, want we weten dat we een aantal belangrijke spelers zullen missen."

Afgelopen seizoen werd Ajax kampioen, maar Ten Hag ziet dat de concurrentie niet stilzit. "Het is nog te vroeg om een uitvoerig oordeel te geven, maar ik heb de thuiswedstrijd van PSV tegen Galatasaray vorige week gezien. PSV speelde energiek en Galatasaray viel tegen. Ik zie overigens niet alleen bij PSV, maar ook bij Feyenoord een reactie op onze prestaties."

In Europees verband roept Ten Hag op tot realisme. "De wens is om te overwinteren in de Champions League, maar het is nu nog te vroeg om te stellen of dit realistisch is. Dat hangt ook van de loting af. Natuurlijk willen we in Nederland weer de prijzen pakken, en internationaal onszelf laten zien. Maar wij moeten over de landsgrenzen ook onze rol kennen. Het verwachtingspatroon krijgt zo langzamerhand irreële vormen. Een tiental clubs is Europees gezien weg, zo realistisch moet je gewoon zijn. Die gaan we niet meer inhalen. Je moet proberen die clubs een keer een hak te zetten, dat moet ons doel zijn. En ondertussen moeten we plek vijftien tot twintig op de Europese ranglijst behouden. Dat is ontzettend lastig, maar daar moeten we zien te blijven."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Niet heel fijn natuurlijk, maar kampioen word je vaak door te winnen van de kleinere tegenstanders. Je weet doorgaans dat je spelers gaat missen ivm de afrika cup. Moet ajax op kunnen vangen!

30 juli 2021 om 22:43

Bovendien mist PSV dan ook Sangare

31 juli 2021 om 12:26

Missen missen, das een groot woord he

30 juli 2021 om 22:43

Niet alleen dat, december is traditioneel de maand waar de eerste verschillen gemaakt worden. CL einde groepsfase draaien en overeind blijven in de competitie.
Afrika cup komt nooit echt als geroepen. Maar om het schema aan te wijzen is dan een beetje zal van ten Hag in mijn optiek. Toch wel eentje die je, ook zonder het schema te hebben, kunt incalculeren.

30 juli 2021 om 22:50

Dat is natuurlijk helemaal niet waar, en al helemaal niet zo zwart wit. Er komt veel factoren bij kijken.
Door te winnen van kleinere tegenstanders is geen argument. Ja, we weten allemaal dat er meer kleinere tegenstanders zijn dan grote tegenstanders.
Het gaat er natuurlijk om dat je de benodigde punten haalt. Maakt niet uit tegen wie.
Het klopt ook als ik zeg dat de kampioen meestal de meeste punten tegen de topploegen heeft gehaald.

30 juli 2021 om 23:59

Ik snap Ten Hag hier gewoon echt niet. Lijkt alsof hij zich van de domme houdt. Hij weet toch dondersgoed dat de KNVB de topwedstrijden inplant in de periode waarin er geen Europees voetbal is, omdat de KNVB wilt dat onze clubs Europees zo goed mogelijk presteren? Net als vorig seizoen.

31 juli 2021 om 00:52

Volgens mij is het echt onzin wat je nu zegt. Ik weet het voor 99,9% zeker, maar Ajax speelt zeker 2 toppers voor of na een Europese wedstrijd (traditionele angstgegners daargelaten nog). En dan neem ik ook aan dat dit voor de andere clubs die Europees voetbal spelen. Dat de toppers vorig seizoen in januari waren kwam doordat de KNVB gehoopt had dat de stadions toen weer vol konden zitten. Verder vind ik het eigenlijk wel redelijk prima dat ze zo laat zijn. De andere teams zijn namelijk al een tijdje in voorbereiding en ik denk dat je vooral Haller gaat missen, maar die kan je opvangen door anders te gaan spelen voorin. Nous, mits fit uiteraard, ga je ook zeker missen, maar vorig jaar hebben Rensch en Timber dat ook prima opgevangen.

31 juli 2021 om 01:03

Grappig dat je dat zegt.
Normaal gesproken hebben die andere deelnemers aan die toppers dan toch ook een Europese wedstrijd? (even er vanuitgaande dat PSV, Feyenoord en AZ zich plaatsen?)

31 juli 2021 om 01:41

Dat is toch ook wat ik zeg? Ik zeg het letterlijk, alleen ben het woordje ‘geldt’ vergeten zie ik. Ajax is mijn club, dus kijk het natuurlijk vanuit dat perspectief 😉. Maar het geldt inderdaad ook voor de andere ploegen, nogmaals. Net even gekeken en Ajax kreeg in 2019/2020 AZ- en PSV- uit en Feyenoord-thuis na een CL-wedstrijd.

31 juli 2021 om 03:11

Tja, door dat ontbreken van geldt heb ik er helemaal overheen gelezen blijkbaar.
Of omdat ik vanuit PSV perspectief keek? 😂
Ik beloof beterschap. 😁

31 juli 2021 om 12:01

Ik heb mijn reactie ook terug gelezen en het leest ook niet heel lekker weg moet ik toegeven hoor haha. Ook ik beloof beterschap 😉

Wow, hij begint al snel met zichzelf indekken.

30 juli 2021 om 22:42

En waarvoor is hij zich aan het indekken dan? Mag Ten Hag ook zijn mening geven? Of mag dat alleen hier op VZ?

31 juli 2021 om 00:04

Geen reden om zich in te dekken inderdaad. 29 van de 34 duels hebben ze al geen tegenstand. Op de enige duels waar nog een beetje sprake van wedstrijd zal zijn die zitten ongelukkig in het schema. Niet moeilijk overdoen, voldoende kwaliteit

30 juli 2021 om 22:59

Kan meerdere redenen hebben. Wat druk op overmars zetten om een bepaalde versterking toch te krijgen. Of misschien wel Overmars helpen door een bepaalde speler net iets belangrijker te maken waardoor je een hogere transfersom kunt krijgen.

30 juli 2021 om 23:01

Hij geeft zijn mening meer niet

30 juli 2021 om 23:59

Volgens mij noemt hij gewoon wat feiten op

31 juli 2021 om 08:38

Ik vind het niet echt indekken maar vind dit niet gedrag dat bij een grote club als Ajax hoort. Zeker omdat het uitgelegd gaat worden zoals jij nu aangeeft, niet heel slim ( je haalt bovendien zelf 3 spelers die uitkomen op de africa-cup dus niet zo miepen zou ik zeggen). Als hij zich ergens over zou moeten beklagen zou het zijn dat Ajax voor het laatst in 2014 voor de 8e keer op rij op de laatste wedstrijd een uitwedstrijd moet spelen

31 juli 2021 om 11:18

Inderdaad, je hebt de sterkste en breedste selectie van Nederland. Je speelt 70% wedstrijden waar je vooraf al weet dat je wint, 15% maak je jezelf moeilijk door spelers te sparen maar die win je wel, en 15% heb je het moeilijk: PSV (t & u), utrecht (t & u), AZ ( t & u), Feyenoord (u) en misschien nog Vitesse. Ajax moet gewoon, ondanks de CL erbij, gewoon kampioen worden.

Ik zal niet teveel klagen over het schema van de competitie, die Afrika Cup is gewoon klote gepland midden in het seizoen. Tijd dat ze dat eens anders gaan inplannen.

30 juli 2021 om 22:48

De Afrika cup is al jaren slecht gepland dat blijft het probleem met spelers uit deze landen.

30 juli 2021 om 22:57

Tja dat wordt wel lastig dan. Afrika is een warm continent en voetballen in de zomer lijkt me niet echt prettig.

30 juli 2021 om 23:10

Het is daar dan in de meeste gevallen zomer....

31 juli 2021 om 06:58

Als je de temperatuur vergelijkt met die van Nederland wel, maar ook in Afrikaanse landen hebben verschillende periodes in een jaar. Ook daar is het niet het gehele jaar de zelfde temperatuur.

30 juli 2021 om 23:02

Dat mes snijdt altijd van 2 kanten. Blinkt een speler daar uit kan het ook goed zijn voor de rest van het seizoen en of de transferzomer.
Gemiddeld genomen hebben alle teams hier last van. Of je moet bewust geen Afrikaanse Internationals kopen.

30 juli 2021 om 23:24

Die Afrika Cup zou voor mij reden zijn om geen Afrikaanse spelers aan te trekken als club. Je mist je (vaak hele goede en belangrijke) spelers telkens in de periode dat het ook Europees spannend gaat worden.

30 juli 2021 om 23:37

Europese internationale die terug komen van een EK of WK met een blessure of een te korte vakantie hebben gehad zorgt ook voor problemen. Alleen vallen ze dan minder op. Afrika-cup is verre van ideaal maar dwingt teams ook om een brede selectie te hebben. En als je door je spelers heen zit krijgt zelfs jeugd de kans daardoor.

31 juli 2021 om 06:45

Dat gaat denk ik beetje moeilijk. in amsterdam heb je namelijk best veel Marokkanen.

31 juli 2021 om 10:35

@ellawijders

In de selectie van Ajax zitten 2 Marokkanen; Mazraoui en Labyad… Da’s toch niet “best veel”…?

31 juli 2021 om 00:07

Moet Ajax de spelers afstaan voor Afrika cup? Bij Olympische spelen hadden ze het recht om Anthony in Amsterdam te houden, toch?

31 juli 2021 om 00:27

Ja, moet. Alleen als een toernooi niet onder de vlag van de FIFA is hoeft t niet. Zoals os. Dat is van de ioc

31 juli 2021 om 06:51

Thanks.

Op zo'n moment baal je weer dat Brobbey weg is. Maar ja, daar heeft Ajax lijkt het alles aan gedaan om te houden. Nu maar hopen op alsnog een goede spits erbij.

30 juli 2021 om 22:48

Dat weet je niet, dat is enkel wat ze zelf zeggen

30 juli 2021 om 22:52

Ja, want het is betrouwbaarder als een vreemde het zegt? Genoeg in het nieuws geweest van beide kanten om hier een aardig goede mening over te hebben.

31 juli 2021 om 06:50

@erwinnnnho, ongelooflijk! Zowel Ajax als Brobbey zeggen hetzelfde, maar jij wilt liever eerst de mening van anderen horen?

31 juli 2021 om 00:11

Er zijn eigenlijk te veel vleugelspelers, dus Tadic kan prima in de spits.

31 juli 2021 om 10:36

Pcies, dat hoeft niet persé minder te zijn.

Waarom worden dat soort toernooien in die maanden gegeven? Ik dacht dat, dat alleen in de zomer maanden gebeurden. Het is toch absurd dat je dan waarschijnlijk 3 (basis?) spelers kwijt bent!

30 juli 2021 om 22:46

Dat heeft met het klimaat daar te maken.

30 juli 2021 om 22:52

Het is absurd om een wedstrijd in rond de 45-50 graden celsius te spelen. Vandaar dat ze de Afrika Cup in die maanden spelen.

30 juli 2021 om 22:57

Oke, helder! Bedankt voor het antwoord, weer wat geleerd. Is dat iets van de laatste jaren? Of werden er voorheen gewoon weinig tot geen spelers voor geselecteerd?

30 juli 2021 om 23:09

Altijd zo geweest.

31 juli 2021 om 00:55

Banana .. andere kant van de evenaar he in die periode is het zomer in Afrika. als ze het in juli zouden doen zoals elk ander continent dan zijn er volgens mij juist zat landen te vinden waar het rond de 20-25 graden is, geen 50.

31 juli 2021 om 01:51

Het is in 2017 ook naar Juni verplaatst. Oorspronkelijk was dat voorstel van FIFA door de CAF in 2008 van tafel geveegd, omdat de lijst van mogelijke landen waar het kan plaats vinden heel klein is. In de landen in Afrika waar het dan niet belachelijk heet is, is het dan namelijk de "natte periode". In die tijd valt zo'n 70 van de gehele hoeveelheid regen van het jaar. Het zou in 2021 dan ook in Juni zijn, maar omdat het qua klimaatsomstandigheden niet te doen was is het verschoven naar de huidige datum. Bron: Wikipedia (africa Cup of Nations).

1 augustus 2021 om 09:10

Dat heeft met het klimaat te maken. De zomer maanden daar is niet te doen in te voetballen. Dezelfde reden waarom het WK in Qatar in de winter gespeeld wordt.

Ja, want de knvb moet eerst even kijken naar welke nationaliteiten ze bij iedere club hebben rondlopen voordat ze een schema maken. Dat zou pas competitievervalsing zijn.

30 juli 2021 om 22:44

Dat niet maar je zou ze buiten een dergelijk toernooi kunnen plannen bijvoorbeeld. Dat is wat minder ingewikkeld dan jouw suggestie.

30 juli 2021 om 23:26

Waarom? Dan hebben andere ploegen daar voordeel van...

30 juli 2021 om 22:47

Nee de knvb moet die topwedstrijden niet allemaal op een hoopje gooien. Verspreid dat nou gewoon eens over het seizoen. Waarom allemaal binnen 1 maand?

30 juli 2021 om 23:28

Daar ben ik het mee eens, maar dat was afgelopen seizoen ook. Staat wat mij betreft los van de Afrika cup

31 juli 2021 om 00:09

Dat doet de KNVB om de clubs die Europees spelen te ontzien, er zij dan geen CL, EL en cl wedstrijden

31 juli 2021 om 09:49

Waar wordt deze gedachte geopperd? Het is slechts een constatering van ten Hag.

Eigenlijk wel prima zo. Ajax heeft z'n zaakjes te goed voor elkaar. Het moet wel leuk blijven voor de rest, dus dan maar topduels plannen als ze een paar spelers missen. Maakt de rest misschien ook nog een kans. Ik zie hier geen probleem in .

30 juli 2021 om 22:50

Heel slim juist van Ten Hag. Die gaat echt niet zeggen dat Feyenoord er geen reet van kan en ze daarmee nog even wat meer motivatie te geven en olie op het vuur te gooien voor 19 december. Ten Hag is lang niet zo dom als sommigen hier denken.

30 juli 2021 om 22:56

Die motivatie factor wordt zo overschat. Feyenoord zal in zo'n wedstrijd maximaal gemotiveerd zijn. Maar dan maximaal kan niet en het zal niet voldoende zijn. Als je zo duidelijk overdrijft, moet je niet gek opkijken dat je voor andere onderwerpen ook niet serieus genomen wordt.

30 juli 2021 om 23:05

Hij heeft de laatste 5 prijzen in Nederland allemaal gewonnen. Halve finale CL gehaald, kwartfinale Europa League. Laat ze hem bij VI maar blijven belachelijk maken om zijn uitspraak of zijn Engels, zijn prestaties spreken voor zich.

30 juli 2021 om 23:20

Maar ff hè, los van die halve finale CL wat extreem knap was, moet hij met deze selectie ook niet gewoon veel prijzen pakken? Ik zeg niet dat hij het niet goed gedaan heeft maar hij heeft wat mij betreft het ook niet extreem goed gedaan ofzo. Gewoon een beetje naar verwachting met deze selecties.

30 juli 2021 om 23:20

Kampioenschappen in Nederland met deze selectie was iedereen gelukt. Halve finale CL is erg knap, kwart finale EL is ook niet zo bijzonder. Hij doet het prima, maar hij is zeker niet de Messias.

31 juli 2021 om 00:51

Ja jongens, gewoon een doorsnee trainer die eigenlijk niet veel doet.

30 juli 2021 om 23:34

Precies, PSV speelt een goede westrijd en het team lijkt nu wat logischer te staan. Natuurlijk kan het dan niet lang duren voordat ze ook dat succes gaan claimen. Het zal eens een week niet over ajax gaan.

Je kan er als club zijnde ook op anticiperen door geen afrikaanse spelers aan te trekken. Dat jeugdspelers uiteindelijk voor Marokko kiezen, kan je niets aan veranderen. Maar een Haller en Kudus zie je toch aankomen? Normaal gesproken zou je Onana ook kwijt zijn als die niet zou vertrekken of geschorst zou zijn. Dat moet je dan ook opvangen. Dat die Afrika Cup het meest onhandige schema heeft dat weet iedere club in Europa en omstreke wel.

30 juli 2021 om 23:27

Nouja, als Mazraoui voor Nederland had gekozen had waren het er slechts 2 waarvan 1 niet per se basisspeler is. Zo gek veel Afrikaanse spelers hebben ze niet gehaald. Alleen Haller is onbetwist basisspeler en zelfs in dat geval is het nog op te vangen.

31 juli 2021 om 09:56

Hoe wil je Haller opvangen? Dat is de slechts bezette positie

Ach, afgelopen seizoen hadden we die spelers ook niet. Dus het moet kunnen. Als de trend doorzet speelt Nous sowieso dan ook niet op de Africa-cup, want meestal rond die tijd geblesseerd (hoe sneu dat ook is voor die jongen).

En anders speel je die wedstrijden mogelijk voor of na Europese wedstrijden. Het is ook nooit goed he.

Prima verhaal, PSV mist in die periode ook Sangaré en vermoedelijk Ihataren (of toch voor Marokko gekozen of toch weer ziek). Het kan vriezen het kan dooien. Bij ADO hadden we pas een probleem, toen moesten we eens Wilfried Kanon missen, wat gewoon de beste verdediger van de eredivisie was, je begrijpt, bij een club als ADO levert dat problemen op. Ajax heeft drie spitsen vijftien doelmannen en zeven rechtsbacks.

Daarom dus een spits halen die linksbuiten kan. Ook Alvarez houden en hopen dat Rensch fit blijft. Want Klaiber is al verdwenen helaas. Timber kan ook naar rechts wanneer Nous er niet is en dan kan er weer wat bij in het centrum. Wel 3 sterke spelers die we gaan missen, hopelijk niet al te veel schade. En inderdaad gek dat er zoveel topwedstrijden in korte tijd gespeeld worden, vorig jaar was dat het beleid, misschien is het nu wel toeval.

Mazraoui zat de laatste 2 interlandperiodes niet in de selectie van Marokko, dus een beetje vreemd dat Ten Hag nu doet alsof hij een zekerheid is voor de Africa Cup.

30 juli 2021 om 23:44

Had wel met zijn blessure te maken denk ik?

31 juli 2021 om 00:27

Inderdaad man, volgens mijn zit hij er anders gewoon bij.

31 juli 2021 om 00:41

De laatste periode was hij gewoon fit, maar was om disciplinaire redenen buiten de selectie gelaten. Als ik de bondscoach toen hoorde, geloof ik niet dat hij snel zal terugkeren in de selectie.

Ga je nou zitten zeuren met je 300 miljoen op de bank en je aankoopbeleid met spelers halen van 20 miljoen euro gemiddeld?
Dit is calimero gedrag. Je kan toch met al die poen op de bank toch wel een linksback, middenvelder en een spits opvangen?
Zitten nog 8 ongeveer gelijkwaardige spelers op het bankje. En meneer ten Hag wil er nog een spits bij die waarschijnlijk minimaal 15 miljoen euro kost, voor op de bank…
Hij dekt zich in omdat ajax er niet beter op is geworden naar het lijkt en de concurrent er naar het uitziet een serieuze uitdager gaat worden..

Dit weet je als je spelers uit deze landen een contract aanbiedt.

Zou het geen idee zijn om het EK, Copa America en de Afrika cup op hetzelfde moment te laten geschieden?
Snap niet dat dat niet wordt aangepast alle Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse toppers spelen notabene in Europa.

Man, als je een hoger budget hebt dan bijna de hele Eredivisie bij elkaar opgeteld kan je toch echt wel het uitvallen van 3 spelers opvangen?

Grappig dat Ten Hag dat zegt.
PSV, Feyenoord en AZ hebben als deelnemers aan die toppers dan toch ook Europese wedstrijden en moeten neem ik aan toch ook hier & daar een speler afstaan voor de Africa cup?

31 juli 2021 om 01:17

PSV speelt zelfs om de Cruyff schaal tijdens de missie voor CL voetbal. Als we het toch over speelschemas hebben ben ik daar echt niet blij mee.

Is het niet zo dat alle clubs eerst hun handtekening onder het nieuwe seizoensschema moeten zetten voor het van kracht wordt?

Nous en Kudus zijn afgelopen seizoen veel geblesseerd geweest dus dat is op te vangen, Haller heeft natuurlijk specifiekere kwaliteiten, die ga je wel hard missen.

Ben blij dat Schmidt het niet gezegd heeft. Zou hele andere reacties opgeleverd hebben. En die speelt ook nog s op de donderdag vooralsnog. Voor Ten Hag en Ajax is al zoveel geschoven. Ajax-PSV voor de JCS komt ook tussen 2 voorrondes van PSV heen. Als ik Schmidt was stelde ik de reserves op als signaal naar de KNVB. Waarom wordt er nu niet meegedacht voor het Nederlands voetbal? Notabene een oefenwedstrijd tussen 2 rivalen, waar de 1 volle bak kan gaan,op of over t randje kan gaan en de ander belangrijkere zaken heeft om zich te plaatsen voor de CL. Ik wist het wel als trainer van PSV.

Ik vind de CL doelstelling wat lafjes. Inmiddels wordt er dusdanig met geld gestrooid dat je best wel faalt als je niet door de groepsfase van de CL komt toch? Zeker als je graag wil aansluiten bij de top (hoe onmogelijk dat als Nederlandse club ook is).

Wat een jankerd. Dan moet je die jongens niet contracteren. Of wanneer moet je dan de Afrika cup spelen,in de zomerstop alleen omdat meneer 3 spelers mist met de beste selectie Nederland.

Als je als Ajax zijnde zo graag wilt domineren in Nederland en de absolute top van top wilt zijn. Zou je dit ook moeten op kunnen vangen. "smoesjes"dat je een hoop spelers mist door de Afrika cup, ga je het niet mee redden! Dan moet je selectie breed genoeg zijn om dat op te vangen.

Tja, je kan ook minder spectaculaire spelers aankopen. Dan zitten andere teams met dat probleem.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren