Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ilaix Moriba deelt schokkende berichten na dispuut met Barcelona

Laatste update:

Ilaix Moriba heeft in de nacht van maandag op dinsdag enkele racistische haatberichten richting zijn persoon aan de buitenwereld getoond. De middenvelder van Barcelona is momenteel teruggezet naar het tweede van los Azulgrana omdat de clubleiding niet te spreken is over zijn houding en die van zijn management aan de onderhandelingstafel. Sommige supporters passeren de grenzen van vrije meningsuiting ruimschoots.

In een video op TikTok zit Moriba op een stoel en verschijnt de tekst checking social media op het scherm. Vervolgens komen tal van berichten als ‘Niemand wil een neger zoals jij’, ‘Vieze aap’, ‘Je kan elders zeker meer bananen krijgen, orang-oetan’, ‘Ga naar Afrika om als slaaf te werken’ en ‘Ik hoop dat je voor het leven geblesseerd raakt’ in beeld.

@ilaixmk

? Originalton - Ilaix Moriba

Eén bericht springt er absoluut bovenuit. “Vieze neger. Ga maar naar een andere club. Denk je nou echt dat je zo goed bent om een salarisverhoging te vragen? Je bent een vieze neger. Je zou voor Congo FC moeten spelen. Als ik je zie, steek ik je neer’. Bij het bericht verschijnen talloze emoticons van een aapje. Dat is ook bij tal van andere comments het geval. ‘Serieus?’, verschijnt daarna als tekst in beeld, waarbij Moriba een quasi-verbaasd gezicht trekt. Barcelona deelt de video van Moriba dinsdagochtend op sociale media, met de tekst: 'We houden van voetbal, we vechten tegen racisme'.

Barcelona heeft goede hoop deze week alsnog tot een akkoord met Moriba over een contract ná 30 juni 2022 te komen. De intentie is, volgens de laatste berichten in de Spaanse media, dat de jongeling onderdeel uitmaakt van de voorbereiding op het nieuwe seizoen. De selectie van Ronald Koeman slaat vanaf woensdag de tenten op in Donaueschingen, gelegen in het zuidwesten van Duitsland. Komende zaterdag staan de Catalanen in de Mercedes-Benz Arena tegenover VfB Stuttgart, waarna men voor het volgende trainingskamp doorreist naar Oostenrijk waar een oefenwedstrijd wordt afgewerkt tegen Red Bull Salzburg.

Het grote struikelblok is echter het salaris dat Moriba verlangt. Barcelona heeft een driejarig contract voor de jonge middenvelder klaarliggen, tegen min of meer dezelfde voorwaarden als in zijn huidige verbintenis. Moriba heeft dan in de ogen van de clubleiding de mogelijkheid om de komende drie jaar te profiteren van het volste vertrouwen van Koeman. Men gaat ervan uit dat Barcelona over drie jaar financieel in een betere situatie zit, waardoor het salaris van Moriba kan worden heroverwogen.

De entourage van Moriba heeft de eerste aanbieding van Barcelona naar de prullenbak verwezen. Men zou de aanbieding van Barcelona als mager beschouwen en schermt met de belangstelling van andere clubs. De Spaanse kranten wijzen woensdag aan als sleutelmoment: mocht er geen akkoord komen, zal Barcelona inzetten op een transfer.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Onvoorstelbaar triest , wat kunnen mensen zich toch walgelijk gedragen. Hoogste tijd dat er fel opgetreden wordt tegen online haatberichten, dit kan echt niet meer.

27 juli 2021 om 10:33

Hoogste tijd dat er direct politie voor de deur komt bij die hopeloze mensen (kinderen of niet) en meteen aanpakken, desnoods de ouders! De drempel is echt compleet weg sinds het internet tijdperk. Stoere toetsenbord gangstertjes. Tijd idd om een politie eenheid social media op poten te zetten!

27 juli 2021 om 10:38

Eens. De politie moet meegaan met de tijd en hier een aparte eenheid voor aanschaffen, alleen ik heb geen idee of die budget er is, zo niet? Dan moet die er snel komen vind ik. Nu kan iedereen maar alles zeggen, zonder dat ze aangepakt worden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van Social Media.

27 juli 2021 om 11:51

Helemaal mee eens. Eigenlijk zou je vervolgens de kosten op de platformen moeten verhalen als ze niet snel genoeg de gebruikers perma bannen. Klaar met deze onzin.

27 juli 2021 om 11:58

Maar regulator. Dit zijn privé gesprekken. Het platform kan die niet lezen.

27 juli 2021 om 12:14

Dat kunnen ze wel (mogen ze volgens de wet niet). Daarbij kun je altijd een melding maken, net zoals het ! icoon wat VZ bijv. heeft.

27 juli 2021 om 14:28

@mrkos - In de praktijk natuurlijk een goed idee, maar ze komen nu al flink wat handen tekort. Het is allemaal zo makkelijk niet. Bovendien moet je dan een maatstaf gaan hanteren en ook daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Wat ga je bijvoorbeeld accepteren en wat niet? Wat voor strafmaat is geschikt voor uitlatingen en is het rechtvaardig als je het vergelijkt met andere straffen? Het is ook niet zo dat we hier in Nederland nou vreselijk zware strafmaten hebben, integendeel. Als de echt zware misdaden al niet vreselijk zwaar bestraft worden, wat verwacht je dan wat er gebeurt bij racisme of andere grove beledigingen? Bovendien is het ook heel lastig om er een goed zicht op te krijgen en dan heb je nog zoiets als leeftijd, IQ en andere karaktereigenschappen die factoren kunnen zijn. Hoe ga je dat scheiden? Je kunt niet elke zaak heel inhoudelijk behandelen. Die middelen zijn er simpelweg niet.

27 juli 2021 om 15:02

@sirius: Je weet dat je nu zo'n beetje het hele strafrecht beschrijft? Wetten hebben we, Ovj's kunnen strafbeschikkingen uitdelen, snelrecht bestaat ook. Bewijsvoering is makkelijk middels screenshots. Zelfs als iemand claimt gehackt te zijn, kan dit redelijk makkelijk nagelopen worden. Enige wat we missen is e-toezicht.

27 juli 2021 om 16:36

Probleem is nog wel dat je de persoon moet zien te achterhalen en dáár zit wel een heel groot probleem.

Als ik niet wil dat jij weet dat ik jou een berichtje stuur, dan kun je nog zoveel mensen erop zetten, maar dan wordt dat akelig ingewikkeld.

Wat een ellendige wereld dan, dat een jongen van 18 dit over zich heen moet krijgen, omdat hij in onderhandeling is over contractverlenging. Walgelijk.

27 juli 2021 om 12:15

ben sprakeloos dat dit anno 2021 kan, echt absurd opsporen die idioten mega boetes geve en levenslang stadion verbod voor welke club dan ook

Enige reden waarom dit soort berichten worden verstuurd is omdat deze 'supporters' bang zijn dat hij vertrekt. Maar aan dit vertrek werken ze nu mee. Ik gun het ze dat hij elders gaat schitteren. Er moet trouwens echt een aanpassing komen in de sociale media-opzet. Dat ik op Henk de buurman kan reageren is prima, maar waarom moet ik de mogelijkheid krijgen om een willekeurige voetbalspeler (haat)berichten te sturen? Ik was vroeger al blij dat mijn brief aan de Knvb, gericht aan gebroeders De Boer en Overmars, werden beantwoord. Natuurlijk niet door de spelers zelf, maar alsnog trots als een pauw. Kijk wat er nu gebeurd.

27 juli 2021 om 10:32

''maar aan dit vertrek werken ze nu mee'' Hoezo dan? Alsof deze leeghoofden voor iedereen spreken die Barca support. Daarnaast heb je dit soort gasten bij elke club wel. Dit is echt diep en diep triest.

27 juli 2021 om 10:37

Ik kan mij zo voorstellen dat je niet meer wilt spelen voor een club waar een aantal supporters zo met je omgaan. Dan helpen die supporters dus indirect aan je vertrek mee.

27 juli 2021 om 11:30

Dit zijn toch geen supporters. Net zo min als de mensen die Rashford uitscholden dat zijn.

27 juli 2021 om 11:39

Het zijn wel supporters en de clubs moeten er iets aan doen (elke club heeft dat probleem trouwens). Maar altijd doen alsof het geen fans zijn, zal de zaken niet oplossen.

27 juli 2021 om 11:51

@visco,

Natuurlijk zijn dat wel supporters. Dat de club en mede-supporters er niet mee geassocieerd wil worden is iets anders.

27 juli 2021 om 12:09

Het zijn hooligans. We moeten onderscheid maken tussen fans en hooligans vind ik. De 95% moet niet lijden onder de 5%.

27 juli 2021 om 12:11

Wat kan een club doen aan een stel keyboard warriors die zich wereldwijd bevinden. Daar moeten de social media wat aan doen.

27 juli 2021 om 12:31

@visca, Begrijp mij niet verkeerd. Wij kunnen de club niets verwijten. Hier moeten inderdaad de sociale media eigenaren iets aan doen.

27 juli 2021 om 13:57

Jawel want die 5% is geen aparte wereld die volledig op zichzelf leeft. Die 5% heeft allerhande contacten met de club en die andere 95%. En zolang die 95% doet alsof hun neus bloedt, kan die 5% rustig doorgaan.

27 juli 2021 om 15:02

Die keyboard warriors kunnen overigens ook van andere, rivaliserende clubs zijn, om tweedracht en onrust te zaaien, daar heb je natuurlijk nog minder inzicht in en al helemaal geen controle over.

27 juli 2021 om 15:03

@lierse, hier ben ik het niet mee eens. Kijk bijvoorbeeld naar Feyenoord en de situatie Berghuis. De club en een heel legio supporters hebben zich al uitgesproken tegen al het verwerpelijke wat hij zijn kant op lijkt geslingerd, maar het gebeurd alsnog. Ik vind dat je de clubs niet heel veel kan verwijten. Wellicht stadionverboden bijvoorbeeld, maar als dit soort racistische berichten anoniem de ether in worden geslingerd, kun je als club ook niets doen.

27 juli 2021 om 18:32

Het veroordelen van dit gedrag is een goede reactie. Feyenoord en Barcelona doen dat goed. Je hebt geen idee wie het zijn en of ze ook het stadion bezoeken.

27 juli 2021 om 10:53

'enige reden waarom dit soort berichten worden verstuurd is omdat deze 'supporters' bang zijn dat hij vertrekt.'

Maar... Je kan zo-veel andere dingen roepen die niet gerelateerd zijn aan zijn wortels.
Ik snap niet waar die enorme drang of immense jeuk bij een bepaald slag vandaan komt om dan meteen naar huidskleur ed. te refereren, omdat hij iets doet wat hen niet zint.

Ik snap en volg je deels, maar om te stellen dat zij dit soort berichten naar hem sturen, omdat ze bang zijn dat hij vertrekt vind ik te makkelijk. Dat is m.i. niet de enige reden. Dit is (genormaliseerd) gedrag wat er al in zat, want er is vrij weinig voor nodig om dit soort teksten naar een jochie van 18 te sturen...

'ik gun het ze dat hij elders gaat schitteren.'

Dit kan hij in Engeland, Frankrijk, Duitsland etc. ook meemaken, dus 'vluchten' heeft in dezen weinig zin. Ik hoop overigens dat hij wel blijft, want Barca (ronald Koeman) gaf hem afgelopen seizoen wel het vertrouwen. Z'n geste na afloop van de wedstrijd naar Koeman was m.i. veelzeggend en ik hoop dat beide partijen uiteindelijk water bij de wijn zullen doen.

'dat ik op Henk de buurman kan reageren is prima, maar waarom moet ik de mogelijkheid krijgen om een willekeurige voetbalspeler (haat)berichten te sturen?'

Wat bedoel je hiermee?

27 juli 2021 om 11:53

Vooropgesteld: Ik gun elke club profijt van een speler die ze zelf opleiden. Dus ook Barca.

Zeker waar, je ontloopt dit soort berichten niet, daarom pleit ik voor het aanpakken van het échte probleem. Sociale media is in eerste opzet bedoelt om berichten te delen en te reageren op berichten van mensen uit je (directe en indirecte) netwerk. Dat werkt zelfregulerend, aangezien je directe netwerk jou kent en je acties kan veroordelen.

Maar deze vorm van sociale media, waar ik binnen 10 seconden rechtstreeks een bericht kan sturen naar een speler in Barcelona, vraagt om problemen. Het heeft geen functie en er wordt misbruik van gemaakt. Makkelijke optie: Voetballers stoppen met sociale media. Maar dat geeft weer een missing out gevoel en sociale media is ook een krachtig middel om jezelf te promoten als sporter. Daarom moeten er restricties komen. In ieder geval moet een account gekoppeld zijn aan een persoon, zodat hij/zij vervolgd kan worden.

27 juli 2021 om 11:56

@apocalyps: Het is vrij simpel waarom mensen hiermee schelden. Ze willen de persoon in kwestie pijn doen of angst aanjagen. Het is heel simpel om over iemands uiterlijke kenmerken te beginnen. En ja mensen die ermee schelden zijn te dom om het over een andere boeg te gooien.

27 juli 2021 om 12:03

@gunnero: Het heeft wel een functie. Het geeft 'fans' het idee dat ze dichtbij in contact met bekende mensen staan. Bekende mensen profiteren daarnaast van de vele volgers.

Het is volstrekte onzin dat platformen er nog steeds niets tegen doen. Zodra het ze iets kost, zie je dat er snelle oplossingen zijn. Begin gewoon eerst met alle mensen te permabannen en zie dan waar het schip strandt. Waarschijnlijk haal je daar al ontzettend veel pauper volk van SM mee af. Daarna kun je verdere restricties opleggen, zoals het verplicht koppelen aan een telefoonnummer of foto.

27 juli 2021 om 11:25

Daar is vrij makkelijk een oplossing voor en dat is het verplichten van een koppeling tussen je Digi D en het aanmaken van een account. De regering is daar alleen niet zo happig op omdat ze zichzelf daarmee in de voet schieten. Kijk bijvoorbeeld de campagne van Kaag waar tal van nep accounts zijn ingezet om haar te promoten. Dit is een klein voorbeeld in het duistere web. Ze schuiven het op "privacy" maar dat komt alleen uit wanneer het in hun voordeel is.

27 juli 2021 om 11:46

Bron? Nogal een aanname die je maakt mbt Kaag.
Voor zover ik weet hadden ze 'last' van nepaccounts die bij het Twitteraccount van D66 veel spamreacties achterlieten, maar ik heb niks gelezen over promoten

27 juli 2021 om 12:04

Beetje kort door de bocht om dit aan elkaar te verbinden. Het is een vrij lastige opgave om een vrije ruimte als het internet in te perken. Daarnaast kan de Nederlandse overheid leuke dingen bedenken, maar uiteindelijk is dit een wereldwijd probleem met internationale aanbieders.

27 juli 2021 om 12:06

@sergioramos: Weet jij wel hoe de AVG werkt? Ik denk dat je niet eens weet wat het is, laat staan hoe het werkt. Je Digi D koppelen aan SM kan en mag simpelweg niet. Je zou het niet eens willen. Weet je wel hoeveel belangrijke data er op je Digi D staat? Zou jij al deze data aan een bedrijf willen afstaan waarbij je niet weet wat ze er precies mee doen, hoe ze het beschermen en wie er precies naar kijkt?

27 juli 2021 om 12:18

Neemt niet weg dat de kern is dat er meer bekend moet zijn over wie er achter een social account zit en dat kan natuurlijk wel verplicht worden gesteld (het delen van die info niet tenzij politie er om vraagt en dat is prima). Je zou dus moeten verplichten dat Insta geen fake accounts meer heeft of Tiktok etc...simpelweg omdat je altijd 1 ct moet betalen dan weet je genoeg over die persoon en kun je als bedrijf eerst zelf waarschuwingen sturen en als potlitie er om vraagt info delen.

27 juli 2021 om 12:33

@X: Ik ben het er helemaal mee eens hoor.. Men denkt alleen dat de oplossingen heel makkelijk te maken zijn. Stel bijv jouw oplossing: 1ct betalen. Dat betekent dat je je bankgegevens met een platform deelt. Wat doen zij verder met die gegevens? Hoe slaan ze deze op en wie heeft toegang om deze gegevens in te zien? Hoe beschermen ze jouw gegevens? Stel dat er een datalek is, hoe bescherm jij jezelf? Wat als je geen bankrekening (azie, Afrika) hebt? Mag het uberhaupt wel volgens het AVG? If so, mag je deze gegevens dan met politie delen volgens de grondwet? Als dat zou mogen, zou je deze gegevens dan ook moeten delen met burgers als ze bijv. een privaatrechtelijk verschil met een persoon hebben.

Iedere oplossing heeft zo zijn eigen uitdagingen. Waar je juridisch gesproken voor zou moeten gaan is voor een oplossing die een goed genoeg effect heeft, maar tegelijkertijd het minst ingrijpend voor de burger is. Zulke oplossingen zijn er natuurlijk te vinden, maar je bent bezig met hele onwillende partijen.

27 juli 2021 om 12:51

@arsenal:
Bron? Google op nepaccounts D66 en je vind genoeg. Druk daarnast op de likes van een gemiddeld bericht van D66 account en zie wat voor namen je voorbij ziet komen. Wetende dat Twitter berichten viraal gaan door het aantal likes is 1+1 bij mij 2. 75% van de volgers zijn fake accounts dus hoe dat "spam" is is mij een raadsel.

@gunnero Is het lastig? Ik denk van niet. Waarom moet je je wel legitimeren bij aanmelding bij een goksite en hoeft dat niet bij een social media?

@regulator. uiteraard weet ik hoe de AVG werkt, volgens mij verwijs ik daar ook naar met betrekking tot mijn laatste zin waarin ze makkelijk zichzelf verschuilen achter Privacy, wat dus een groot onderdeel is van de AVG. Ik snap ook niet waarom je het zou plaatsen onder AVG. Je naam en dergelijke hoeft voor de eindgebruiker niet zichtbaar te zijn maar mag achter de schermen naar mijn mening gewoon gekoppeld zijn, zeker gezien men nogal veel haat verspreidt dmv privacy. Daar kan het toch niet voor bedoeld zijn?

27 juli 2021 om 13:25

Avg is bedoeld voor verwerking van persoonsgegevens: het opslaan, kopieren, verwijderen etc. Juist dus voor hoe bedrijven achter de schermen omgaan met onze gegevens. Dit is voor ons heel belangrijk, omdat we hierdoor beschermd worden van datalekken, delen van onze gegevens etc. Het privacyrecht is daarbij overkoepelend, maar zit ook een scheidslijn tussen.

Anonimiteit is niet eens zo'n groot probleem als mensen denken. Het is meer de bereidheid van platformen om deze informatie te verschaffen. Zodra jij aangifte doet bij de politie en de naw gegevens van de dader wil achterhalen, zou een provider deze informatie (juridisch gezien) aan jou moeten verschaffen. Zij beroepen zich vaak op vrijheid van meningsuiting of privacyrecht, omdat ze deze informatie niet willen delen. Simpelweg gezegd zijn paupers degene die het meest geld in het laatje leggen voor fb/insta etc. Dit soort volk wordt dus ook gewoon door de bedrijven beschermd.

Goksites zijn overigens belast met veel strengere wetgeving, omdat er ontzettend veel geld erop in de omloop is daarbij gevoelig is voor witwassen en fraude. Niet te vergelijken met SM. Als je meer over SM wil weten, dan kun je het beste naar het safe harbour principe kijken. Dat is vaak hetgeen waar SM bedrijven zich achter verschuilen als ze door iemand worden aangesproken op nalatigheid.

27 juli 2021 om 13:40

SergioRamos, jij maakt de claim, dus dan moet jij het kunnen onderbouwen met feiten/bronnen. Dat je het nu terugspeelt naar mij met 'Google en je vindt genoeg' geeft me al een vermoeden dat het niet de meest betrouwbare bronnen zijn. Een snelle Google search en dat bevestigt mijn vermoeden. Ik zie letterlijk 1 bron en dat is de 'Dagelijksestandaard'. Zij beginnen het 'artikel' met: "De nepdemocraten van D66 gaan keihard af". Veel meer hoef ik niet te lezen.

Tja wat moet je hierop zeggen. Triest gewoon. Ik hoop in ieder geval dat er ook veel mensen zijn die hem een hart onder de riem steken en op een normale manier de hoop uitspreken dat hij eruit komt en verlengt.

Dit is het grote nadeel van social media. Je kunt roepen wat je wilt zonder dat er consequenties tegenover staan. Jammer genoeg bestaan er nog steeds idioten die denken dat het normaal is om anderen racistisch te bejegenen. Vaak zijn het ook de wat jongere gastjes die slecht opgevoed zijn die dit doen.

Op sociale media zit ook simpelweg het uitschot van deze wereld en verder mensen die zichzelf belangrijker vinden dan dat ze daadwerkelijk zijn. Verwijder je sociale media kanalen en het leven ziet er een heel stuk beter en mooier uit. In en in triest natuurlijk dat die jongen dit over zich heen krijgt. Als je dit soort berichten gaat versturen dan ben je echt ver heen. Wederom het bewijs dat racisme altijd zal blijven bestaan, helemaal sinds de intocht van sociale media, hoe graag we het ook allemaal anders zouden willen. Ik geloof er niet in dat we het racismeprobleem ooit zullen oplossen.

27 juli 2021 om 10:37

@DR.Mario ik haat racisme zo erg ik ben zelf moslim maar ben hier geboren en idd racisme zal nooit verdwijnen want de wereld is al naar de klote

27 juli 2021 om 10:55

Ik hoop dat het ooit verdwijnt, maar ik zou niet weten hoe. Als het aantal idioten in deze situatie direct naar sociale media gaan om die jongen racistisch te bejegenen. Dan lijkt het wel iets natuurlijks te zijn. Ik kan het helaas niet anders uitleggen. Triest en enorm droevig, maar ik zie echt geen enkele manier waarop we racisme uitroeien. Voor 95% van de wereldbevolking wel, maar die andere 5% is enorm hardnekkig.

27 juli 2021 om 11:06

@DR.Mario zeker waar man ik snap niet wat mensen tegen buitenlanders hebben zolang ze mij niet irriteren heb ik niks tegen ze en als me met respect behandelen waardeer ik dat alleen maar ik hoop enorm dat racisme stopt ben zelf ook in mij klas uitgescholden door een jonge die me k’t moslim noemde en de school deed helemaal niks

27 juli 2021 om 11:19

Ik ook niet. Ik probeer iedereen te behandelen zoals ikzelf graag behandeld zou willen worden en dan maakt het mij echt niks uit of die andere dan blank, zwart, moslim, jood of wat dan ook is. Zou ook niks moeten uitmaken. Ik zie ook nooit zo goed waarom je iemand zou haten puur en alleen omdat hij donker is. Dan heb je dus meer met een blanke seriemoordenaar dan met een donker gekleurde die gewoon een goed mens is en een goed leven leidt. Dat valt simpelweg niet uit te leggen.

27 juli 2021 om 11:42

@dr.mario mooi gezegd en helemaal mee eens ik behandel ook mensen zoals ik behandeld wil worden

27 juli 2021 om 12:12

@dr.mario: Kortgezegd komt het omdat 1. Mensen altijd bang/wantrouwig zijn voor hetgeen dat ze niet kennen. Zie dit maar als iets dat we in onze natuur ooit moesten hebben, maar ons tegenwoordig ongelofelijk beperkt. 2. Mensen niet begrijpen wat het verschil tussen correlatie en causaliteit is. Vele politici weten dit ook niet of althans negeren het. 3. Mensen zo'n beperkt referentiekader hebben, dat ze daadwerkelijk geloven dat er voor alle problematiek een simpele oplossing is. Denk aan Pvv's programmaplan van 2 a4'tjes.

27 juli 2021 om 12:36

@regulator, Vooral het laatste punt vind ik vrij schrikbarend. De PVV werd de tweede grootste partij met een partijprogramma van 1 A4tje. Ik ben er van overtuigd dat ik ook in de tweede kamer kan komen door gewoon wat om mij heen te schreeuwen, te roepen dat het allemaal aan de buitenlanders ligt en ik de oplossing heb, daarnaast voer ik de doodstraf weer in en ben ik voor zwaardere straffen. Hatza, 5 zetels.

27 juli 2021 om 11:04

@DR.Mario: ik verlang zo terug naar de tijd dat we dit niet hadden. Begin jaren 90 heerlijk geen idioterie en info kwam nog normaal op je af maar nu alleen maar racisme - domme complottheorieën - beledegingen en ga maar door. Dit versnelt de verloedering van de wereld alleen maar.

27 juli 2021 om 11:15

Ik ben begin dertig dus die tijd heb ik gelukkig ook nog meegemaakt. Vroeger was alles beter is altijd makkelijk, maar hierin verlang ik toch wel terug naar die tijd. Is ook een van de redenen dat ik sociale media links laat liggen. Ik hoef ook niet altijd alles te weten en te zien, het belangrijke nieuws bereikt mij toch wel.

27 juli 2021 om 11:39

@dr.mario: ik verlang zo terug naar de tijd dat we dit niet hadden. Begin jaren 90 heerlijk geen idioterie en info kwam nog normaal op je af maar nu alleen maar racisme - domme complottheorieën - beledegingen en ga maar door.'

Bedoelen jullie dat sociale media racisme heeft verergerd?

27 juli 2021 om 11:43

Oh ik wil niet zeggen dat alles beter was vroeger maar dit zeker wel. Geen mobiele telefoons - geen social media (wat ik niet gebruik) en je moest het nieuws kijken of krant lezen om te zien wat er gebeurd was aan de andere kant van de wereld. Heerlijk zeg konden we maar terug (onrealistisch snap ik ook wel).

27 juli 2021 om 11:45

@apocolyps: oh geen idee ik hou me niet bezig met racisme en of het toen erger was dan nu echter krijg je tegenwoordig alles op je bord. Het is wel een stuk makkelijker geworden en ja misschien wel erger. Debielen die andere willen beinvloeden kunnen dit nu ook makkelijker dan vroeger doen en mensen bereiken en beinvloeden.

27 juli 2021 om 11:47

@bjp79 of in de tijden van de 2007-8 en ga maar door in die tijd was er wel racisme maar zeker niet zoveel zoals nu en dat waren nog de makkelijke en leuke tijden

27 juli 2021 om 12:01

@messie_123: inderdaad het lijkt op mij ook een sturk erger dan jaren geleden al kan ik dat niet 123 hard maken. De wereld word steeds erger helaas, wat ook gewoon met opvoeding te maken heeft wat veelste soft is tegenwoordig.

27 juli 2021 om 12:53

@apocalyps: Betere vraag: Vind je zelf niet dat Sm/internet racisme etc. erger heeft gemaakt? Iedere flapdrol kan nu zijn mening online gooien en/of wordt het weer door een kanaal opgepikt.

27 juli 2021 om 17:52

'@apocalyps: Betere vraag: Vind je zelf niet dat Sm/internet racisme etc. erger heeft gemaakt? Iedere flapdrol kan nu zijn mening online gooien en/of wordt het weer door een kanaal opgepikt.' Bedoel je dat door social media, racisme een extra / andere 'kanaal' heeft gekregen? Dan zeg ik ja. Maar als ik afga op de ervaringen van mijn (schoon-)ouders, -familie, oud concullega's (van wie sommige verhalen volgens mij op Voetbalzone terug te lezen zijn) en mijn eigen ervaringen, zowel in als naast het stadion, dan vind ik niet dat social media racisme heeft verergerd. Er is m.i. niet meer racisme sinds de komst van social media. Social media zorgt ervoor dat dergelijke ervaringen op gerichte wijze met de buitenwacht gedeeld kunnen worden. Vroeger werd er niet of minder over racisme gesproken (wat sommige mensen verwarren met 'vroeger jankte men niet zo veel als nu' ), maar nu deelt men (live) beelden van hun ervaringen. De personen die dit nooit echt hebben gezien of meegemaakt, ervaren dit als confronterend / shockerend. In hun belevenis is er 'iedere keer weer' opnieuw sprake van racisme, maar het verschil is dat het nu wordt vastgelegd en gedeeld. Vroeger bestond die mogelijkheid niet. Ik misschien zelfs geneigd te zeggen dat racisme in Nederland vroeger virulenter (en meer aanwezig was) was ten opzichte van nu.

27 juli 2021 om 11:57

Het erge eraan is dat dit waarschijnlijk ook gewoon kinderen en/of volwassen mensen zijn die je dagelijks tegenkomt in het leven, het kunnen je collega’s of klas genoten zijn. Maar in het echt durven ze hun ware aard niet te tonen, achter hun telefoon of computer doen ze hun maskers af en veranderen ze in achterlijke debielen.

Man dit haat ik zooo erg hoop dat de politie deze man zsm vindt en hem op sluit want de politie doet nooit wat tegen racisme hier ook niet

27 juli 2021 om 10:46

Het is inderdaad belachelijk om 6 miljoen te eisen. Voor een aanvallend wereldtalent als Fati zou ik wel zo'n eis inwilligen, maar niet voor een waterdrager die pas net komt kijken. Natuurlijk kan Moriba zich nog volop ontwikkelen, maar tot nu toe was zijn enige rol het bewaren van de balans op het middenveld, en zelfs dat was nog niet altijd even overtuigend, maar dat valt ook een beetje aan Koeman te wijten.

27 juli 2021 om 10:54

Ajax/barca2014 zeker waar moet gewoon uitgeleend worden bijvoorbeeld bvb want puig kan het niveau wel aan moriba nog niet helemaal

Misschien dat die social media diensten eens het account aanmaken moeten koppelen aan een bsn nummer (of hoe dat in elk land ook heet) of aan een KVK nummer (hoe dat ook in elk land heet) koppelt. Dan kan je in ieder geval direct zien wie erachter zit bij het plaatsen van deze berichten zodat je ze erop aan kan spreken of echt naming = shaming doen zodat hun leven zelf ook meteen verander. Onvoorstelbaar dat afvoerputje van social media en waar mensen allemaal wel niet tijd voor hebben. Leef gewoon je eigen leven in plaats van iemand te discrimineren.

27 juli 2021 om 11:05

Voor zover sociale media diensten dat niet al van je weten natuurlijk. Of ze daarna willen meewerken aan het openbaar maken van zulke informatie is een tweede, dat lijkt me niet zomaar de bedoeling.

Sommige mensen vinden het feit dat een jonge speler niet direct wil bijtekenen dus al een reden om racistisch te doen... Dat is toch wel heel schokkend, er is natuurlijk geen enkele situatie waarin racisme goed te praten is maar dat zoveel mensen zich er al aangezet door voelen bij zoiets kleins is toch wel extra treurig.

Houd me ten goede dat het schofterig en hufterig gedrag is, maar ik vind het wat overtrokken door te roepen dat de maatschappij verhard op dat gebied. Ik herken de toon van die berichten van alle tijden, alleen social media maakt dat de drempel om iets naar iemand te sturen kleiner word. Een brief sturen of via een telefoonnummer iets reageren geeft een veel hogere drempel. Misschien moet men eens kijken naar anoniem reageren of je moet als publiek persoon de reacties uit kunnen zetten. “Men” vind tegenwoordig dat je altijd alles maar moet zeggen (en dat is ook rete makkelijk, zie deze site).

"schokkende berichten" zijn dus gewoon weer een paar zich supporter noemende hersendode of hersenloze figuren die ongeveer hetzelfde roepen als die paar imbecielen uit Rotterdam die iets over Berghuis op een muur kladderen. En dat is dan schokkend ? Ja, je kunt het zo noemen, maar gelet op het gedrag van veel mensen die zich supporter van een club noemen maar in feite lafaards zijn die zich achter een schuilnaam verstoppen om hun dappere praatjes te verkopen valt het allemaal wel mee met wat Moriba te verduren krijgt. Het is net als last hebben van strontvliegen. Ze zijn er , en lastig ook, maar je hebt er ondanks hun irritante aanwezigheid niks van te vrezen.

Ontzettend triest al die haatberichten. Zo makkelijk ook tegenwoordig, anoniem van achter een toetsenbord. Maar niet minder kwetsend. Maar Moriba gaat daar goed mee om. Allereerst is het goed om hier blijven aandacht voor te vragen. Daar is wel een vervolg op nodig, de strafmaat moet omhoog en het moet makkelijker worden om dit soort lui te kunnen achterhalen.

Zie hem wel graag blijven. Is geen typische ''barca'' middenvelder maar juist daarom. Fysiek sterk, goed schot en is goed in het positiespel. Daarnaast worden zijn technische vaardigheden nogal onderschat. Ik zie hem beetje als de Gravenberch van Barca. Vul dat aan met Nico Gonzalez, Riqui en Gavi en je hebt een heel talentvol middenveld. Ik zie liever dat jongens als Nico en Gavi de kans krijgen dan dat ze een Saul o.i.d gaan aantrekken of voor een Wijnaldum wilde gaan. Als club ben je toch bezig met een renovatie (zowel sportief als qua financien), dan is dit een uitgelezen kans om de jeugd voor de leeuwen te gooien. Met Fati en Pedri is het goed uitgepakt. Wellicht dat het met een Nico en Gavi ook zo kan lopen. Tevens ben ik gecharmeerd van Baldé op linksback. Bespaar je geld om een Gaya te kopen en maak Baldé vaste back up van Jordi Alba. Als je Braithwaite weg doet mag die Manaj van mij zijn rol overnemen. Die scoort tot nu toe dus waarom niet? Creatief handelen in tijden van geldnood: doe beroep op je ''befaamde'' La Masia zou ik zeggen.

27 juli 2021 om 12:49

Helemaal met je eens. Heb ook nooit gesnapt waarom ze Neto toen geruild hebben voor Cillessen. Jasper was gewoon veel geld waard, en in de jeugd hadden ze echt wel een keeper kunnen vinden als back-up. Araujo is bijvoorbeeld ook best een leuke back-up. Mingueza zou ik nog een jaar verhuren maar zie inderdaad 10x liever een jongen uit eigen jeugd die nog potentie heeft (en geld waard is) dan een uitgebluste speler van eind 20 die geen groei of financiele waarde meer heeft (murillo, Boateng, Braithwaite, Pjanic en ga zo maar door).

27 juli 2021 om 14:58

Precies. Los daarvan heb ik Nico Gonzalez, Gavi en Baldã© echt hoog zitten. Dat zijn echt grote talenten. Niet gehyped zoals een Bojan of Rafinha, maar die laten ook tussen de grote jongens gewoon hun eigen spel spelen. Dat soort ''schijt'' moet je als jeugdspeler hebben. En niet bevriezen wanneer je ineens tussen de grote jongens staat. Ook voor Riqui zie ik nog genoeg perspectief, dat is een ras voetballer die met éã©n pas een hele defensie kan open slijten. Busquets, Frenkie, Pedri, Moriba, Riqui, Nico Gonzales en Gavi; ik zeg gewoon doen man. Pjanic en Coutinho hebben 0x hun waarde bewezen. Coutinho heeft een handjevol goede wedstrijden gespeeld, maar helaas zijn topvorm van Liverpool nooit kunnen etaleren. Begon onder Koeman nog wel aardig vorig jaar, maar daarmee is alles gezegd. Araujo is precies een type wat al jaren gemist wordt: iemand die op snelheid de gaten dicht kan lopen. Ik zie hem als een type Varane (uiteraard nog niet van het niveau prime-Varane), maar die potentie heeft hij wel. Mingueza vind ik dan weer minder, maar die jongen werkt zich altijd een slag in de rondte en heeft ook redelijk snelheid. Wel vind ik dat de volgende spelers echt deze zomer nog van de hand gedaan moeten worden en het liefst definitief: Braithwaite, Coutinho, Pjanic, Umtiti en Lenglet. Piquã©, Eric Garcia, Araujo en Mingueza betekent een dubbele bezetting centraal achterin.

27 juli 2021 om 15:51

Inderdaad! Ik zie echter Griez (gewoon geen plek meer voor en ook al 30 dus volgend jaar niks meer waard. Daarnaast nooit wat waargemaakt bij Barca) en Dembele (waardeloze mentaliteit en gaat anders gratis weglopen) ook zeer graag vertrekken. Alle troep van Bartomeu zo snel mogelijk opruimen! Daarnaast hebben we met Dest, Roberto en Emerson nu 3 rechtsbacks, wat ook overbodig is. Roberto kan ook op het middenveld maar dat is al overvol. Misschien toch Dest of Emerson een jaartje verhuren of misschien wil Roberto (net als Pedro destijds) ook nog een keer elders proberen een basisspeler te worden.

spelers moeten gewoon kappen met social media, is nergens goed voor (of houdt het in ieder geval bij prive-contacten) Laat de clubs er een beetje reclame op maken en verder niet aan meedoen.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren