Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Tuttosport pakt uit richting Marco van Basten: ‘Je zit verkeerd’

Laatste update:

In Italië zijn ze het niet eens met de kritieken van Marco van Basten richting Matthijs de Ligt tijdens het afgelopen EK. De analist zag de centrumverdediger tegen Oostenrijk (2-0) de nodige dingen fout doen en haalde dat naar voren in zijn analyse voor de NOS. Van Basten vond vooral dat De Ligt meer leiding moest geven aan de achterhoede van Oranje. Ook twijfelde Van Basten of De Ligt wel iets had opgestoken bij Juventus. In Italië zijn ze het duidelijk niet eens met de analyse van de voormalig spits van AC Milan.

"De Ligt is een centrale verdediger en hij moet meer leiding geven", zo oordeelde Van Basten na afloop van de tweede groepswedstrijd van Oranje op het EK. "Of Stefan de Vrij moet met zijn man mee, of hij moet zelf mee, of hij moet stappen", kreeg de mandekker als advies mee. "Je moet je laten horen, laten gelden. Want jij moet de verdediging leiden. Hij loopt gewoon achter zijn man aan en laat een gapend gat achter. De Ligt is naar Italië gegaan om te leren verdedigen, maar ik denk dat hij weinig heeft opgestoken daar."

Tuttosport pakt dinsdag groot uit met een verhaal over de kritieken van Van Basten aan het adres van De Ligt onder de titel 'Sorry Van Basten, maar je zit verkeerd over De Ligt'. "De Ligt is nog heel erg jong, maar hij heeft een geweldige potentie", vertelt Franco Baresi, die tussen 1977 en 1997 het shirt van AC Milan droeg. "Hij heeft al in de belangrijkste competities gespeeld en heeft alles in zich. Kracht, persoonlijkheid, snelheid, uitstraling. Misschien moet hij meer nadenken over zijn acties in plaats van te spelen op instinct, maar we zijn hier allemaal op afgestraft toen we jong waren. Van Basten kennende wilde hij de speler alleen maar stimuleren."

Van Basten is hard: ‘Ik denk dat De Ligt weinig heeft opgestoken daar’

Marco van Basten was na afloop van de 2-0 overwinning van Oranje op Oostenrijk kritisch op Matthijs de Ligt.Lees artikel

De Ligt nam het commentaar van Van Basten ter harte en zei het mooi te vinden dat 'meneer Van Basten' hem van dergelijke kritiek voorzag. "Over De Ligt valt niet te twisten, hij heeft een enorm potentieel en is nog erg jong", doet ook Fabio Capello zijn zegje over de ontwikkeling van De Ligt. "Elke coach brengt iets over op een speler, sommigen meer, anderen wat minder. Allegri zal erg belangrijk zijn voor De Ligt." Capello had als trainer de verantwoordelijkheid bij onder meer AC Milan, Real Madrid, Juventus en Engeland en maakt zich geen enkele zorgen over de toekomst van De Ligt.

De Ligt reageert op ‘meneer Van Basten’: ‘Ik ben blij met de kritiek’

Matthijs de Ligt was blij met de kritieken van 'meneer Van Basten'.Lees artikel

Ook Giuseppe Bergomi wordt door Tuttosport gevraagd naar zijn mening. De voormalig centrumverdediger van Internazionale is van mening dat De Ligt veel heeft geleerd van Maurizio Sarri en Andrea Pirlo. "Qua kenmerken zal hij nooit een Bonucci worden en in een verdediging met drie man zal hij niet in het centrum kunnen spelen zoals bij het Nederlands elftal. Maar hij is goed met zijn tackle, snel, fysiek sterk. Je gaat na dit seizoen zien wat voor een sprongen hij heeft gemaakt onder Massimiliano Allegri. Hij werkt veel op de trainingen met situaties als één tegen één, twee tegen twee, in ondertalsituaties. Je mag niet vergeten dat De Ligt geboren is in 1999, maar nu al een van de besten ter wereld is."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De kritiek van van Basten sloeg ook nergens op. De Ligt heeft duidelijk veel geleerd in Italië en is een betere speler geworden. Nog geen absolute wereldtop maar hij zit daar niet eens zo ver van af.

20 juli 2021 om 12:44

De voetbalinhoudelijke kritiek van Van Basten op die ene specifieke situatie (waar er een gat viel in die 3-mans defensie) was opzich wel terecht. Hij gaf daar 3 goede opties: 1) communiceren zodat De Vrij met die man meegaat en zelf blijven staan, 2) zelf meegaan en communiceren en zorgen dat Blind ook naar binnen knijpt (al vind ik dat Blind dat gewoon uit zichzelf hoort te doen met zijn ervaring), of 3) speler buitenspel zetten door optijd uit te stappen. Marco gaf daar best een prima analyse maar dan komt daarna een classic ongezouten Van Basten'tje als hij even vrolijk beweert dat De Ligt niks geleerd heeft in de Serie A. Dat laatste was een lompe uitspraak, dat is gewoon aantoonbaar onwaar natuurlijk.

20 juli 2021 om 13:01

De Ligt is gewoon een fantastisch talent , met enorm veel potentie. Feit is wel dat de Ligt aan de bal zichtbaar minder is geworden, en ik vind hem redelijk vaak uit balans. Waar hij bij Ajax ook redelijk veel op inzicht deed, is hij nu veel meer gericht op duels uitvechten.

20 juli 2021 om 13:16

V Basten had het toch bij het juiste eind en als ik de verhalen zo lees zijn de meeste het met zijn analyse eens. Is nog Jong, beter nadenken ipv intuïtie. Dat v Basten daarna zegt lijkt wel of hij niets heeft geleerd in Italië was toch vanuit die situatie gericht?? Hele ophef over niets. De Ligt is een geweldige verdediger en erg jong maar moet toch nog wat meer rust krijgen en idd meer denken ipv intuïtie.

20 juli 2021 om 13:16

Niet alleen een fantastische talent maar ook heel intelligent voor zijn leeftijd. Hoeveel spelers ken je die zo zouden reageren op kritiek? Ik denk indd dat Van Basten hem wilde stimuleren en die message heeft Matthijs goed ontvangen. De Serie A heeft het laagste tempo van de 4 grote competities. Dus het feit dat Baresi zegt dat hij misschien meer moet nadenken over zijn acties in plaats van te spelen op instinct, heeft hier veel mee te maken. Dat zag je ook bij zijn domme fout tegen Tsjechië.

20 juli 2021 om 13:47

@baradona, dat bewijst maar dat de carriere van een voetballer helemaal niet perse een stijgende lijn hoeft te zijn. Ik vond hem in het topseizoen bij ajax 2 klasses beter dan dat ik hem daarna heb zien voetballen/verdedigen. Hij heerste ook bij corners wat ik nu amper meer terug zie. In de CL scoren tegen Juve en CL in een kwart en halve finale is niet niks. Zie ik allemaal weinig meer terug. Vorm/zelfvertrouwen kan alles bepalen. De Ligt is al veel verder dan alleen een talent en mag je best op zijn prestaties beoordelen.

20 juli 2021 om 13:55

@laak een 21 jarige zal altijd een talent zijn. Cristiano Ronaldo had slechts 27 doelpunten op zijn naam staan ​​toen hij 21 jaar oud was. Mbappe had er veel en veel meer maar het is nog maar de vraag of hij tot de status CR7 uitgeroeid.

20 juli 2021 om 13:57

Sanderk91 de kritiek op de fout is natuurlijk terecht, maar de kritiek van van Basten ging veel verder. Tegenover die fout staan ook weer een paar hele goede ingrepen die een Blind of Timber niet zouden doen, maar dat wordt dan weer niet genoemd.

20 juli 2021 om 14:05

Ja zeker, daar ben ik het volledig mee eens Benzema. En zo'n kritiekpunt bij een bepaalde specifieke situatie kun je eenvoudig voor elk van de elf basisspelers geven als je wil. Vond het wel bijzonder knap hoe Matthijs deze kritiek oppakte op deze jonge leeftijd. Dat siert hem!

20 juli 2021 om 18:06

aycaramba, Ik weet niet wat CR7 met 27 doelpunten met een status talent te maken heeft. Matthijs de Ligt had op zijn 18e/19e 3 kwart van de eredivisie in zijn zak en presteerde op het allerhoogste niveau. Als dat nog 'een talent' is, zijn er nooit volwassen spelers bij Ajax.

20 juli 2021 om 14:19

Ik vond wel dat Van Basten gelijk heeft. Bij Ajax was De Ligt geweldig maar bij Juventus en in Oranje maakt hij toch best veel fouten. Vaak hands, veel glijpartijen, met regelmaat te makkelijk uitgekapt, verkeerd getimede kopballen. Ik had toch een iets snellere ontwikkeling verwacht maar hij is nog jong dus nog genoeg tijd om daaraan te werken

De Ligt miste iemand naast hem die de verdediging organiseerde. De Vrij is ook niet het type dat de mannetjes neerzet. De Vrij en de Ligt vulde elkaar niet aan .

20 juli 2021 om 12:48

De Ligt zet juist wel de mannetjes neer. Maar hij was niet de aanvoerder. Bij Ajax deed hij dit al op zeer jonge leeftijd.

20 juli 2021 om 14:05

Ik denk dat hij bij Ajax zich meer op zijn gemak voelde met Blind naast zich. Die twee vulde elkaar juist aan. Bij het Nederlands elftal heb ik de Ligt en de Vrij hun medespelers niet zien coachen of neerzetten. De verdediging zag er gewoon niet solide uit.
Ik wil hier natuurlijk de Ligt niet te kort doen is een jonge talentvolle verdediging met zeer veel potentie, maar hij zal nog stappen moeten maken. Van Dijk straal bv veel meer rust uit en komt ook zelfverzekerd over. Ook gaat die wat meer gecontroleerde een duel aan.

20 juli 2021 om 12:53

Niet echt mee eens. De Ligt was met fases gewoon kwetsbaar. Dat kun je prima aan z'n leeftijd wijten, maar ik had niet het idee dat er achterin geen balans was. We moeten ook niet vergeten dat de hele ploeg gewoon geen hoog niveau haalde, in geen enkele wedstrijd. De geforceerde tactiek zal daarin ongetwijfeld niet mee hebben geholpen.

20 juli 2021 om 14:21

De Ligt maakte naast Van Dijk ook veel fouten. Neem bv de wedstrijden tegen Duitsland, Portugal en Engeland waar hij onnodige tegentreffers inleidde. In Oranje maakt hij vooralsnog geen gelukkige ibdruk

Buiten de domme rode raat speelde de ligt een prima toernooi. Die kortsluitingen moet hij echter wel uit zijn spel halen. Wil hij echt een top verdediger worden.

20 juli 2021 om 13:07

Uitgeschakeld door zijn rode kaart maar verder was het een prima toernooi. Ja toch. - Juist door zijn domme rode kaart heeft hij een slecht toernooi gespeeld, alle andere boeit niet meer met terugwerkende kracht.

20 juli 2021 om 13:23

Dat is echt veel te makkelijk. Hij speelde het merendeel van de wedstrijd mee van het beste van de spelers van oranje. Toen Robben de 1 op 1 kans miste tijdens de finale een paar jaar geleden speelde hij toch ook niet direct een waardeloos toernooi?

20 juli 2021 om 13:27

Robben dat een kans mist vergelijken met een speler dat opzettelijk hands maakt. Kromme vergelijking.

20 juli 2021 om 13:28

Dus Pogba heeft ook een dramatisch slecht toernooi gespeeld? Immers door zijn fout viel de 3-3 tegen Zwitserland. En Chiollinnie ? Als de scheids rood had gegeven was hij ook belachelijk slecht geweest? Onzin dus en scorebord redenatie.

20 juli 2021 om 13:33

Chiellini had nooit rood kunnen krijgen daar dus die vlieger gaat niet op. Ook die fout van Pogba was niet de cruciale oorzaak van de uitschakeling. Met 3-3 was er nog niet veel aan de hand en er was nog een hele verlenging en penaltyreeks om het over de streep te trekken. Dan kan je beter Mbappe aanhalen, hij was naar mijn mening een stuk meer verantwoordelijk.

20 juli 2021 om 13:38

Ik vind het te ver gaan om te stellen dat we zijn uitgeschakeld door zijn rode kaart. We hebben, tegen het grote Tsjechie nota bene, precies 1 hele kans gecreerd in dat uur voetbal voordat de rode kaart viel. En we hebben in 90 minuten 0 keer tussen de palen geschoten. Nul keer, hoe zeldzaam droevig is dat in een knock-out wedstrijd van een eindronde.. Vrijwel iedereen gaf niet thuis die dag, Frenkie niet gezien, Wijnaldum niet gezien, Memphis niet gezien, Malen 1 keer gezien om een 1 op 1 kans te missen. Gek genoeg waren De Vrij en De Ligt tot aan de rode kaart de beste (lees: minst slechte) mannen aan Oranje zijde. Je mag De Ligt die handsbal prima aanrakeren hoor, maar het is niet de hoofdreden van uitschakeling. En het zorgt er ook niet in een klap voor dat hij een slecht toernooi heeft gespeeld wat mij betreft, ik kijk liever naar het geheel dan naar een moment waar hij in een split-second iets doms doet.

20 juli 2021 om 13:29

Ja, maar die domme rode kaart kost je het toernooi en dat is niet de eerste keer bij De Ligt. We misten het vorige WK o.a. door zijn blunders tegen Bulgarije (was toen wel heel erg jong) en ik vind hem ook schuldig aan de uitschakeling van Ajax in de halve finale CL. Als je dat schot van Moura in de laatste minuut terugkijkt, dan zie je dat De Ligt er vlakbij staat en veel te zwak ingrijpt. Een Mascherano had zich er volledig voor gegooid en dan stond Ajax in de finale. Als verdediger wordt je nu eenmaal beoordeeld op wat je fout doet.

20 juli 2021 om 14:19

Vergeet de kredietcrisis in 2007, de gekke koeienziekte en Corona niet, allemaal ook de schuld van De Ligt.

Fouten zijn inherent aan voetbal. Bij een verdediger valt een fout nou eenmaal veel meer op dan bij een aanvaller of middenvelder, omdat er weinig of geen dekking meer achter je is. Zoals je zelf zegt: een verdediger wordt beoordeeld op zijn fouten, waarom wordt een aanvaller dan beoordeeld op wat hij goed doet? Als Nederland tegen nota bene Bulgarije niet kan winnen vanwege een fout van een verdediger dan heb je toch ook een fluit te zoeken op een WK?

20 juli 2021 om 14:36

Waren we ook maar zo mild over Depay. Als die scoort en een assist heeft wordt hij alsnog de grond in geboord na een wedstrijd

Ik zie niet echt dat men zich 'tegen' van Basten keert. Verschillen van mening (wat volgens mij ook zeer meevalt) is iets anders dan zich tegen iemand keren. De Ligt zelf heeft zelf ook niet geklaagd over de 'kritiek', dus waar hebben we het over? Hij is een geweldige verdediger en wordt louter beter. Daar hoort ook zo nu en dan kritiek bij.

20 juli 2021 om 13:21

Het hele artikel slaat in mijn ogen nergens op. Van basten had kritiek op De Ligt en betwijfelde of hij stappen had gemaakt. Vervolgens is zeggen alle experts dat hij nog jong is en potentieel heeft. Tsja.. dat hij potentieel heeft, vind Van Basten ook en daar heeft hij ook geen kritiek op geleverd.

In het voorbeeld van Van Basten liep De Ligt blind met zijn man mee waarbij het centrum open kwam te liggen. Als er 1 land in de wereld is waar ze je leren om de speler lekker te laten lopen en vooral het centrum ten alle tijden dicht te houden, is het Italie wel. Dat zie je in het spel van De Vrij bijvoorbeeld heel sterk terug.. die zal je nooit in de hoeken uit zien komen. Maar als je De Ligt dan weer op zijn Nederlands de spits ziet volgen, is het niet vreemd dat Van Basten vragen stelt bij wat De Ligt geleerd heeft.

20 juli 2021 om 13:51

Dat leek mij ook, daarbij heeft van Basten ook keurig verwoord wat en waarom. Maar goed, ook Tuttosport wil de krant vol hebben. Overigens heeft VZ de titel nu aangepast, ten goede wat mij betreft.

Het was ook belachelijk met welke houding van Basten die kritiek uitte. Geen enkel medeleven of indruk dat hij het beste wilde voor de Ligt, het was gewoon fel neerhalen.

20 juli 2021 om 12:51

Het was toch ook gewoon niet goed? De Ligt maakt ook nog geen bovengemiddelde indruk in Oranje. Dat is ook helemaal niet erg op zijn leeftijd, want dat in acht nemend is het gewoon zeer knap waar hij nu al is. Echter moet De Ligt die laatste stap nog zetten en gezien z'n ontwikkeling hoeft dat niet nog twee jaar te duren. Daarnaast zijn de omstandigheden in Oranje ook niet ideaal natuurlijk. Als je iets niet moet doen met deze spelersgroep, is het dat je geen tactiek op die ploeg moet forceren. Er zijn zwakheden en die zul je moeten compenseren met een passende tactiek voor de aanwezige spelers en de juiste invulling daarvan. Dat was er onder De Boer gewoon niet.

20 juli 2021 om 12:54

Het was niet goed, maar betekend dat dat de Ligt helemaal niets heeft geleerd in Italie? Los van hoe de Ligt het deed, vond jij het normaal hoe van Basten zich opstelde?

20 juli 2021 om 13:19

V Baten schrok van zijn fouten. Hij gaf duidelijk aan dat met zulke fouten je wel eens niets geleerd kon hebben. Maar kritiek hebben en feedback krijgen schijnt nogal met omwegen en een mate van softheid te moeten. Behalve als we zelf kritiek willen spuien.

20 juli 2021 om 14:15

Ik vond het niet heel extreem of iets dergelijks. Er zat wellicht wat chauvinistische frustratie bij, maar het sneed wel hout. We kunnen wel alles geweldig blijven vinden, maar als dat 't niet is, wat zeggen die lofzangen dan? De Ligt maakt nog geen onuitwisbare indruk in Oranje en als je dan zo de fout in gaat, kun je natuurlijk wat kritiek verwachten. Ik denk dat De Ligt zelf heel goed weet dat het beter kan en moet.

20 juli 2021 om 15:10

Thamike, als jij dat een normale manier van kritiek geven vindt is dat prima. Je kan niet ontkennen dat er frustratie in zat. Maar nogmaals prima als jij dat normaal vindt, ik geef geen kritiek op die manier. En dat heeft niets met omwegen te maken.

20 juli 2021 om 14:38

Van Basten zit daar om objectief spelers te beoordelen. Niet om een speler het handje boven het hoofd te houden. Als dat wel zo zijn zou hij zijn doel voorbij schieten als analist. Je moet gewoon een onafhankelijke mening hebben in die rol. Van Basten deed daarom gewoon prima zijn werk en liet gewoon zijn analist er op los

“Qua kenmerken zal hij nooit een Bonucci worden en hij zal nooit in het centrum van een driemansverdediging kunnen spelen” dat is toch juist exact wat Van Basten en anderen bedoelen? Hij zal nooit een doelpunt wat hij voorkomen heeft vieren, want dat is niet waar hij zich mee wil/kan onderscheiden. Het echte pure verdedigen zit er bij hem gewoon niet in..

20 juli 2021 om 12:45

He? Ik heb de Ligt toch al meerdere malen zien juichen na een geweldige tackle. Pure verdedigen zit er niet in.. wat een onzin.

20 juli 2021 om 12:48

Inderdaad, zelfs op het EK nog, nota bene in diezelfde wedstrijd als waar hij rood kreeg. Maakte een geweldige tackle in de 16, dat was echt een dot van een kans voor de tegenstander. Dan kan er wel een klein juichje vanaf, dat heb ik bij Juve ook al vaker gezien. Kan ook haast niet anders als je dagelijks met Chiellini en Bonucci traint!

20 juli 2021 om 12:47

Meen je dit serieus? Als er iets is waar De Ligt bij Juventus juist zo goed in is, is het wel het pure uitschakelen van een spits. Vooral de duels tegen bijv. Lukaku en Zapata waren geweldig om te zien in de Serie A. En het vieren na een block doet hij ook continu bij Juve; zo staat het moment dat hij het schot van Correira voorkomt (tegen Atletico) nog vers op het geheugen.

20 juli 2021 om 12:48

Nou, ik kan me die tackle op correa nog herinneren in de CL en toen zag ik hem echt wel juichen met Bonucci en Buffon.

20 juli 2021 om 12:51

Toen hij met een sliding een bal blokkeerde vierde hij dat samen met een ploeggenoot , dus hij viert het wel als hij een ' doelpunt ' weet te voorkomen

20 juli 2021 om 13:27

Ik denk dat Bergomi hier doelt op het feit dat ze in Italië de best voetballende verdediger in het centrum zetten... Zie Bonucci bij Juventus, waar de echte pure mandekkers rechts en links van hem spelen (chiellini en Barzagli), en De Vrij bij Inter (skriniar rechts van hem als pure mandekker).

In Italië opteren ze er dus voor dat de centrale man de opbouwer is, wat ook logisch is aangezien die het spel naar 2 kanten kan verdelen.

Bergomi doelt dus op de voetballende kwaliteiten van De Ligt die in vergelijking met bijvoorbeeld Bonucci (en de Vrij) achter blijven en hij qua kenmerken dus nooit een Bonucci zou worden en in Italië niet snel in het centrum van een driemansverdediging zou eindigen.

In Nederland zien er veel mensen dit echter anders, afgaande op de beslissingen van De Boer en de commentaren van Van der Vaart

De Ligt is nog jong en gaat zich zeker nog ontwikkelen. Ik denk dat hij de absolute top kan bereiken, maar dat dachten we ook over Varane. Wel vind ik dat wij in Nederland wel doorslaan soms. De Ligt is voetballend bijvoorbeeld niet zo sterk zoals wij weleens claimen. De Ligt heeft dat zelf een keer indirect aangegeven toen hij vertelde dat Blind vooral voor de opbouw zorgt. Hij lijkt zelfs soms een beetje op een houthakker. Ik denk ook echt dat De Ligt meer bij Juve past dan bij een Barca. Hij lijkt meer in de richting van Chiellini te groeien dan richting VVD, Ramos of Bonucci. Puur verdedigend zie ik hem uitgroeien tot 1 van de besten.

20 juli 2021 om 12:58

Wauw, heeft Varane niet de absolute top bereikt....

20 juli 2021 om 12:59

Varane heeft de wereldtop toch ook bereikt. Stond in de basis bij Real toen ze meermaals kampioen werden en meermaals de CL wonnen en ook bij Frankrijk wat wereldkampioen werd. Nu gaat hij nog overstappen naar de top van de PL. Dan ben je wel aardig wereldtop lijkt me

20 juli 2021 om 13:07

Ik bedoel daarmee te zeggen dat Varane niet uitgegroeid is tot een wereldverdediger van wereldklasse. Sergi Roberto heeft bij Barcelona in de basis gespeeld als rechtsback toen ze de treble wonnen. En hij heeft nog wel meer prijzen op zak, maar dat maakt hem geen wereldspeler. Varane is absoluut niet van de categorie Marquinhos, Thiago Silva, Van Dijk en zelfs geen Koulibaly.

20 juli 2021 om 20:03

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de Ligt de beste verdediger ooit gaat worden, of iig heel heel hoog op dat lijstje. Die jongen heeft al zo'n geweldige dingen gepresteerd en is nog altijd pas 21 (bijna 22). Die kan nog 15 jaar mee en gezien het niveau wat hij nu al haalt kan ik me niet voorstellen dat hij binnen een paar jaar bij de allerbesten hoort en dit 10 jaar vol houdt.

21 juli 2021 om 19:58

Als je het over opbouw hebt dan moet je eens kijken naar de wereldklasse inspeel pass van Chielini. In de wedstrijd tegen Oranje afgelopen jaar gaf hij letterlijk 3 a 4 Ziyech/Kroos passes over 50 meter....en ze kwamen allemaal aan. Voetballend is Chielini gewoon goed hoor. Voor de rest eens met je betoog.

Nou, de inhoudelijke kritiek op De Ligt vond ik best hout snijden. Alleen declasseerde Van Basten zich een beetje door ook te stellen dat hij in Italië niets heeft geleerd. Dat is natuurlijk onzin. Maar als je die gekke conclusie even wegdenkt, heeft Van Basten gewoon gelijk. Daarmee is De Ligt niet ineens een pannenkoek, als hij zich daar iets van aantrekt (en dat lijkt het wel gezien z'n reactie) dan wordt hij een nog betere verdediger dan hij nu al is.

"tuttosport pakt dinsdag groot uit met een verhaal over de kritieken van Van Basten aan het adres van De Ligt onder de titel 'sorry Van Basten, maar je zit verkeerd over De Ligt'. "de Ligt is nog heel erg jong, maar hij heeft een geweldige potentie" Ik denk dat het gros denkt en ziet dat Mattijs de Ligt een geweldige potentie heeft, maar de handsbal die hij maakte was m.i. overbodig. Voor zover ik dat moment correct op mijn netvlies heb staan, zag ik dat hij al niet helemaal lekker gepositioneerd stond en een soort van uitgleed toen hij wilde wegdraaien, nadat de bal een soort van rare stuiter (of 'draai' ) maakte naar een kant die hij niet zag aankomen. Dat hij zichzelf genoodzaakt voelde om de bal vervolgens weg te slaan is m.i. puur een paniekerige reactie / radeloosheid in combinatie met een gebrek aan vertrouwen in je collega verdedigers en keeper. Om jezelf vervolgens af te vragen of hij überhaupt iets in Itali㫠zou hebben opgestoken is flauwekul natuurlijk, maar dat hij een hele hele dure fout - jonkie of niet - heeft gemaakt staat gewoon buiten kijf. Hopelijk leren zij hier allemaal van.

Is dit niet heel erg ouwe koeien uit de sloot ? Gaat over een wedstrijd van een dikke maand geleden.

Als je inhoudelijke kritiek wil geven op de kritieken van Van Basten en je komt met contra-argumenten zoals "hij is nog jong" en "hij heeft veel potentie", dan sla je de plank aardig mis. Feitelijk erken je daarmee immers de fout die De Ligt in die situatie maakte en geef je daarvoor een verklaring/excuus. Waar ik me overigens prima in kan vinden, maar het is niet zo dat je daarmee nu Van Bastens kritiek weerlegt. Allesbehalve.

Ik vind de Ligt een vrij complete verdediger. Groot, sterk, niet eens traag. Hij is alleen niet wendbaar vind ik. Aan de bal ook gewoon iemand die kan opbouwen en durft in te dribbelen. Ik had hem alleen liever de stap zien maken naar een ploeg die aanvallend speelt en niet waarbij de laatste linie veelal tegen de eigen 16 aan zit te voetballen. Wat dat betreft had ik hem liever bij City, Bayern, Liverpool of Barcelona gezien. En als je opteert voor een 3 mans defensie moet je hem het liefst centraal zetten en niet als linker of rechter centrale verdediger, dan verzuipt hij.

De kritiek was misschien een beetje te, maar op zich begrijp ik Van Basten wel. De Ligt wil een topverdediger worden en heeft ook zeker het talent, maar dan mag hij dus ook zo beoordeeld worden. Van een topspeler moet je een topprestatie kunnen verwachten, en aan die verwachtingen heeft hij niet helemaal voldaan dit toernooi.

En ik ben dan ook blij hoe De Ligt de kritiek heeft opgevat, niet als een persoonlijke aanval of in zijn eer aangetast, maar het als motivatie gebruiken om beter te worden. Hopelijk plaatsen we ons voor het WK en kan De Ligt dan laten zien dat hij weer is gegroeid!

Ho ho, San Marco had gewoon gelijk. Enig punt was dat hij het vrij lomp naar buiten bracht. Bijzonder dat o.a. uitgerekend de mannen die hij goed kent (baresi en Capello) terugslaan. Matthijs de Ligt gaat er echt wel komen. Maar de analyse van Marco op die specifieke verdedigende fout van Matthijs vind ik nogmaals niet meer dan terecht.

Ik zie twee mensen over de potentie, dus over de speler die De Ligt morgen zal zijn, praten en een derde stellen dat hij niet centraal in een drie mans verdediging moet spelen. Van Basten beoordeelde de speler van dat moment, dus potentie was niet relevant. En in Oranje zou 'potentie' ook helemaal geen rol mogen spelen, het gaat immers om presteren op het moment dat je mee doet aan een groot toernooi. En daar stond hij centraal, iets wat hem dus minder goed ligt dan als één van de twee verdedigers aan de buitenkanten van een drie mans verdediging.

Van Basten mag opbouwende kritiek geven. Juist bij een jonge speler is dat goed omdat bij jonge spelers nog meer mogelijk is in hun ontwikkeling

Van Basten zegt dat de ligt nog veel moet leren en tuttosport zegt dat de ligt veel potentie heeft. Ik zie niet waar ze elkaar tegenspreken. Vind het nog eerder een bevestiging van de analyse van van Basten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren