Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Wie herinnert zich over tien jaar nog hoe Nederland in de halve finale kwam?’

Laatste update:

Valentijn Driessen verwacht minstens een plek in de halve finale voor het Nederlands elftal op het EK. De ploeg van Frank de Boer is gekoppeld aan Tsjechië in de achtste finale en speelt in een eventuele kwartfinale tegen Denemarken of Wales. Driessen spreekt van 'rodeloperwerk' voor Oranje op weg naar Wembley: hij voorziet geen serieuze problemen in de achtste finale en de kwartfinale. Toch zou Driessen de voorkeur geven aan een zwaarder programma, vertelt hij in het programma Kick-Off Oranje van De Telegraaf.

Presentator Pim Sedee noemt Tomás Soucek, Vladimír Darida en Patrik Schick als belangrijkste spelers van Tsjechië. "Die spelen bij West Ham United. Hertha BSC en Bayer Leverkusen. Het Nederlands elftal: Barcelona, Paris Saint-Germain, Liverpool, Juventus, Ajax...", countert Driessen. "Kom op jongens. Als dit misgaat, dan moet je het Nederlands elftal een week of tien in de bunker zetten. Ook Frank de Boer zal moeten vluchten als hij de halve finale nu niet haalt." In de uitzending wordt de vergelijking getrokken met België, dat aantreedt tegen Portugal en vervolgens ook landen als Italië, Frankrijk of Spanje kan treffen op weg naar de finale.

"Dat wil je toch als land? Je wilt toch niet in zo'n reeks terechtkomen als Nederland? Je wilt onderweg heroïsche wedstrijden spelen", geeft de chef voetbal van de krant aan. "Wie gaat zich over tien jaar nog herinneren hoe Nederland in de halve finale is gekomen? Niemand. Dan zegt iedereen: ja, dat was appeltje eitje. De nummers dertig tot vijftig van de wereldranglijst (Tsjechië staat veertigste, Wales zeventiende en Denemarken tiende, red.). Het spreekt totaal niet tot de verbeelding. Niemand zal napraten over de groepsfase en over de wedstrijd tegen Tsjechië. Het is een zouteloos toernooi."

Zowel in de groepsfase als in de knock-outfase heeft Oranje mazzel qua tegenstand. "Ik was bij de loting (in november 2019, red.) en toen zeiden we al tegen Ronald Koeman: 'Wat heb jij toch een gouden pik'", vertelt Driessen. "Die gouden pik is nu iets minder, want ik denk dat Koeman nu dolgraag bondscoach was geweest van het Nederlands elftal. Hij heeft natuurlijk gekozen voor Barcelona, maar hij heeft daar alleen maar ellende meegemaakt. Nederland is nu op weg naar de halve finale en misschien zelfs wel de finale. Wie had dat ooit kunnen denken? Het ligt niet aan het spel of het systeem, maar wel aan de loting."

Had jij liever zwaardere tegenstanders gehad voor Oranje in de knock-outfase?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Valentijn gelukkig wel positief over onze kansen, al geeft die er wel een heel negatief tintje aan. Bij meerdere artikelen en live meepraten zie je al veel mensen Oranje uit het toernooi praten, ongeacht welke ronde. Je leest: je kan blij zijn dat je de nummer drie van poule F niet hebt, maar Tsjechiã« is een ander niveau. Die zijn veel beter dan de tegenstanders die we nu hebben gehad. We vliegen tegen hun eruit. Vooruitlopend op de zaken wordt alweer gezegd: Wanneer in de volgende ronde Denemarken hoogstwaarschijnlijk de tegenstander is, vliegen we dan eruit. Daaropvolgend alweer: In de halve finale komen we pas de eerste echte tegenstander tegen van een behoorlijk niveau, dan vliegen we eruit. Zullen we de volgende keer anders gewoon bedanken voor het EK? Elke keer dat negatief praten tijdens een eindtoernooi over onze Oranje ploeg blijf ik toch niet begrijpen. Wat kan Oranje er bijvoorbeeld aan doen dat de poule niet sterk was? Juist, overtuigend 9 punten pakken! We hebben toch aardig wat pessimisten rondlopen. Geniet gewoon ervan dat Oranje prima voetbal laat zien en de knock-out rondes heeft gehaald. Alles is mogelijk nu, ja ook verliezen van Tsjechiã« behoord tot die mogelijkheden.

24 juni 2021 om 11:54

Het mooie aan deze 'loting' is dat het onze idealistische titeldroom een tikkeltje realistischer maakt. Dus we kunnen ons gewoon een week of een week of twee blij en optimistisch voelen. Maar als ik jullie één tip mag geven in het leven: vermijd toch alsjeblieft dit soort mensen als Valentijn in je leven die ieder aangenaam sprankje hoop weer direct kunnen vertalen in een nare negatieve invalshoek. Oh wat zouden het toch prutsers zijn als dit of als dat. Laat hem lullen. Steun Oranje en droom van het onmogelijke ^_^

24 juni 2021 om 13:03

Valentijn is een ongelooflijk zure lul met 0 verstand van voetbal. Denemarken staat 4 plekken boven ons op de ranglijst en Wales 1 plaats achter ons. Dat hijzelf nog leeft in tijden dat we een wereldelftal hadden is zijn probleem. We kunnen van iedereen verliezen. Van tevoren gaf hij geen stuiver en brandt hij de Boer continue af, en nu schept hij haast onrealistische verwachtingen. Met dit soort geleuter kun je eigenlijk alleen verliezen. Wat een kwal zeg, bah. Ook als we van de Tsjechen willen winnen of van de welshmen/denen dan zal er gewoon een topprestatie geleverd moeten worden. Iedere wedstrijd weer vol gas. Anders vlieg je er gewoon uit.

24 juni 2021 om 13:22

Mentalist. Inderdaad. Men roept nu dat de halve finale wel even gehaald gaat worden maar feit is nog steeds dat je nog steeds een gemankeerd elftal hebt. De as is prima maar daaromheen hebben wij niet de spelers die de toplanden wel hebben. Het mag dan ook een godswonder heten Als je überhaupt de halve finale zou bereiken. Daar had niemand van te voren überhaupt over nagedacht. Het is altijd maar negatief in de media en dat irriteert mij mateloos. Alles wat gemeld wordt is negatief. Ik hoop dat die gasten het tegendeel bewijzen zoals vaker het geval is geweest. Als het lijkt dat je de wind een keer in de rug hebt mag je daar ook het positieve van inzien.

En toch kan iedereen zich 7 jaar later nog herinneren hoe nederland tot de halve finale van het WK van 2014 kwam. Mexico en Costa Rica, niet de grootste tegenstanders maar het was toch oh zo mooi. Liever dat dan dat je er weer uit ligt tegen portugal in de achtste finale hoor.

24 juni 2021 om 12:08

Idd ik geniet van elke ronde die we verder komen

24 juni 2021 om 12:13

Moeten we niet eerst de achtste finale spelen,en afwachten wat dat oplevert ?

24 juni 2021 om 12:15

In 2010 viel het ook wel mee kwa tegenstanders. Brazilie wel een sterk land maar dat was het zwakste brazilie ooit kwa selectie en Uruguay had natuurlijk een paar toppers als Suarez en Forlan enzo maar ook geen wereldteam.

24 juni 2021 om 12:20

Verschilt gewoon per toernooi. In 2004 kwamen we ook tot de halve finale maar dat was ik na een jaar alweer vergeten. Ik herinner me meer van 2008 met drie topwedstrijden in de poulefase en er vervolgens knoeperdje hard afgaan tegen de Russen.

In 2014 had je gewoon meer memorabele momenten met de 5-1 tegen Spanje, de goal van Van Persie, Krul die de show stal als invaller en de wervelende 3-0 tegen Brazilie om de derde plek. Zo kan ik me voorstellen dat de Belgen ook goede herinneringen hebben aan 2018 door die geniale match tegen Brazilie.

24 juni 2021 om 13:40

Misschien wel. Maar dat Costa Rica een elftal had met minder kwaliteit dan Noord Macedonie weet niemand meer of maakt niemand meer iets uit.

24 juni 2021 om 14:02

Zowel Costa Rica als Mexico zijn ook wel enorm memorabele wedstrijden. Mexico met het No era penal gedoe, en de enorm lange blessuretijd. Heerlijke goal van Sneijder en de karate trap van Huntelaar op de cornervlag.

Costa Rica opzich was na een enorm sterke wedstrijd gewoon belachelijk spannend. En dan die legendarische keeperswissel. Dat vergeet je niet. De hele wereld niet.

Denk maar eens terug aan het WK van 2010. Wie weet nog wie de eerste tegenstander was na de poule? Zonder op te zoeken neig ik persoonlijk naar Kameroen? In mijn herinnering is het een afrikaans land wat we met een enorm saaie wedstrijd uitgeschakeld hebben.

De herinnering hangt af van de wedstrijd. Niet de tegenstander.

24 juni 2021 om 14:23

Die zaten bij ons in de poule. Slowakije was de tegenstander.

Nou ik denk dat we ons dat nog wel gaan herinneren. Die 0-0 tegen Zweden met penals zal me ook altijd bijblijven. Verwacht dat er tegen Tsjechie en waarschijnlijk Denemarken ook wel weer een thriller bij zit.

24 juni 2021 om 11:55

Precies, die keek ik (in de ochtend) in een Canadees hotel, waar ze voor mij in de conferentie-ruimte een televisie hadden neergezet, omdat we al waren uitgecheckt en we niet in de kamer konden blijven. Mijn vrouw ging winkelen (ze houdt niet zo van voetbal) en ik heb genoten van de misser van Zlatan.

En ik weet ze allemaal nog, van '88, '92, 96 (waar we genaaid werden door een niet gekregen pingel tegen de Fransen), 2000, met gemiste pingels te over (twee in de wedstrijd en nog een paar in de penalty-serie) en ga zo maar verder.

24 juni 2021 om 12:00

Haha ik heb hetzelfde. Penals tegen Zweden keek ik in Engeland en alle Engelsen waren vrolijk voor ons. Het Italiaanse trauma van 2000 keek ik in België als tiener en alle Belgen waren fel en bitter tegen ons (daarom lukt het me nog steeds niet de Belgen iets te gunnen haha - zij begonnen!) Maar mijn punt is dat je dat soort wedstrijden écht nog wel herinnert !

24 juni 2021 om 12:05

Ligt een beetje aan het toernooi denk ik, voor mij iig.
Ik kan me nog heel goed herinneren tegen wie we op het kansloze EK van 2012 speelden in de groepsfase.
Gek genoeg kon ik me echter totaal niet herinneren tegen wie we speelden in de groepsfase van het WK in 2010 (japan, Denemarken en Kameroen). Ook de 8e finale daarna tegen Slowakije was ik allang weer vergeten.

24 juni 2021 om 14:05

EK 2012 gaat heel Nederland niet vergeten. Hooguit de 8ste finale. Maar die groepsfase is net zo memorabel als de 5-1 tegen Spanje. Maar neem even de andere wedstrijden uit die poulefase. Chili en Australie. Ik herinner me een wereldgoal van Cahill tegen Australië, maar de uitslag zou ik zo niet kunnen noemen. Chili herinner ik me een kopbal van Fer tegen de kleine mannen uit Chili. Ook weet ik dat in een van de wedstrijden een Memphis Depay zich toonde aan de wereld na een heerlijke rush van Robben. Welke wedstrijd dat was? Geen idee.

Laten we eerlijk zijn, wat gaan we onthouden van deze groepsfase? Er is niks memorabels gebeurt, en dat is uiteraard prima zolang je wint. Maar dingen zoals de wereldgoal van Van Bronckhorst tegen Uruguay, de goal (en het commentaar) van Bergkamp tegen Argentinië. De 5-1 tegen Spanje, de 2-1 tegen Brazilië inclusief geweldige redding van Stekelenburg, dat zijn dingen die je nooit meer vergeet. Laten we hopen dat we ook zo'n moment krijgen dit EK

24 juni 2021 om 13:12

Natuurlijk zijn er memorabele momenten die ons bij blijven, bijvoorbeeld door waar we waren of door het verloop van de wedstrijd. maar dat we in 2010 tussendoor ook nog tegen slowakije speelden en hoe we die wedstrijd wonnen is inmiddels behoolijk weggezakt.
Penalty series zijn al snel makkelijker te onthouden, maar ik moest net al even opzoeken tegen wie krul die penalty stopte in 2014 en dat costa rica toen een mindere selectie (of hooguit gelijkwaardig) had dan noord macedonie nu is iedereen al helemaal vergeten.

24 juni 2021 om 14:08

Nounou, Costa Rica had gewoon spelers zoals Ruiz, Keylor Navas, Campbell (die echt een wereldtoernooi speelde toen).

De enige speler van Macedonië die in de buurt komt van die spelers van Macedonië is misschien Alioski. Pandev is natuurlijk een maestro, maar vooral gewoon een hele mooie voetballer.; Kwalitatief is het niet gigantisch veel

24 juni 2021 om 15:26

Ruiz was een speler die het aardig deed in Nederland en niet meer dan dat....zat op dat moment een half jaar bij PSV omdat hij anders bij Fulham in de championship moest spelen, Campbell is uiteindelijk overal mislukt. Alleen Navas heeft echt in de top gespeeld.

Naast Pandev heeft noord macedonie ook gewoon in Alioski een basis speler bij Leeds (toch iets anders dan Ruiz in de championship). Elmas bij een topclub in de Serie A. Bardhi is basis speler in la liga en die keeper heeft ook gewoon in La Liga in de basis gespeeld tot zijn club degradeerede. Misschien niet gigantisch veel aan kwaliteit, minder dan costa rica destijds is het niet.

Joh, Portugal speelde in 2016 een zaadtoernooi met 1 overwinning na 90 minuten en werd kampioen. Denk niet dat zij daar erg van wakker hebben gelegen toen ze de beker in handen hadden.

24 juni 2021 om 11:54

haha nou he. Zelden een kampioen gezien die zo'n troosteloos toernooi speelde, maar over 10 jaar weten de mensen nog vooral dat Portugal kampioen was.
Die gast snapt er gewoon helemaal niks van.

24 juni 2021 om 12:05

We zijn ondertussen toch al 5 jaar verder en ik hoor alleen maar over hoe een zaadtoernooi ze toen speelden.

24 juni 2021 om 12:17

Ja, omdat wij een bloedhekel hebben aan die bloedzuigers.
In andere landen weten ze vooral dat Portugal kampioen is geworden en in Portugal vieren ze nog steeds feest.

Ik heb liever dat Nederland lelijk wint, dan met 5-4 in de 1/8 finale verliest.

24 juni 2021 om 14:09

Als we winnen, dan zal het me echt een rotzorg zijn op welke manier we dat doen. Ieder toernooi waar we meedoen hebben we zowat de prijs gekregen voor mooist voetballende team. Echter kopen we daar geen ruk voor. Men praat nog altijd over Oranje van 74 en 78. Wederom, kopen we niks voor.

Geef mij maar een shithouse win, liefst zo onverdient mogelijk. Moet je eens kijken wat ons land dan op de kop staat. Helemaal na de lockdowns die we net achter de rug hebben. Eén groot feest. Net alsof iemand dan iets geeft om hoe we gewonnen hebben

24 juni 2021 om 14:15

tjong, ik heb nu al dorst!

Als niemand het zich gaat herinneren, dan maakt het dus niet uit hoe je er komt. Dan liever nu via Tsjechië in plaats van Portugal.

De weg naar de halve finale ligt natuurlijk open. Maar we moeten niet over de komende tegenstanders heen kijken. De belgen dachten vorig EK ook dat ze een makkelijke route hadden tot ze eruit werden geknikkert door Wales.

24 juni 2021 om 11:44

Exact! Al ben ik wel van mening dat Tsjechië geen problemen moet opleveren. De kwartfinale wordt echter nog lastig zat, dat zijn echt hele lastige tegenstanders.

24 juni 2021 om 11:53

Ja, zowel Denemarken als Wales hebben gigantische werkethiek, werken hard. Maar ze hebben ook nog een paar aardige voetballers rondlopen. Iig meer dan Tsjechië.

24 juni 2021 om 12:01

Tsjechië is anders ook naar om tegen te spelen. Niet groots, wel vervelend.

Laten we niet teveel op zaken vooruit lopen net als toen we van Frankrijk en Italië wonnen en eruit vlogen tegen Rusland. Nu hebben we niet eens gewonnen van landen als Frankrijk of Italië dus eerst maar eens Tsjechië. Die hebben ons al een la eruit gegooid. Iedereen weet de wissel van Robben nog.

24 juni 2021 om 11:46

Ik denk dat meesten van ons wel realistisch zijn, ook tegen de Tsjechen reken ik me niet rijk. Maar Valentijn slijpt vast de messen. Als we in de halve finale komen was het "naar behoren" en zo niet kan hij weer lekker iets of iemand kapotschrijven

24 juni 2021 om 11:47

Tsjechië heeft ons er toen niet uitgegooid in 04

24 juni 2021 om 12:14

O ja, hakken over de sloot. Maar we verloren dus wel 😉

24 juni 2021 om 11:49

Die hadden ons er dus niet uitgegooigd, dat was slechts in de groepsfase. Uiteindelijk verloren we van Portugal in de halve finale dat toernooi. Daarnaast had Tsjechië wel echt een wereldteam met oa Cech, Nedved, Koller, Galasek, Rosickey en Grygera. Die kwaliteiten hebben ze nu bij lange na niet.

Die heroïsche wedstrijden zijn alleen leuk als je ze wint. Als je er na zo'n wedstrijd in de achtste finale al uit ligt zoals in 2006 kan ik er niet van genieten hoor.

Doe mij maar een zo makkelijk mogelijk programma. Als we de finale op die manier kunnen halen is dat dikke prima!

"Die spelen bij West Ham United. Hertha BSC en Bayer Leverkusen. Het Nederlands elftal: Barcelona, Paris Saint-Germain, Liverpool, Juventus, Ajax...", countert Driessen.

Waarom noemt hij Ajax in dat rijtje? Alsof Ajax beter is dan Leverkusen of West Ham. 1 keer halve finale CL en we moeten Ajax alweer tussen de grote jongens noemen? Lachwekkend

24 juni 2021 om 11:44

Haha en dat stukje pikt een gefrustreerde PSV fan er weer uit.

24 juni 2021 om 11:45

Die tekst van Driessen doet mij een beetje denken aan dat gelul dat Lucas Moura niet gevaarlijk was en dat Ajax hem eigenlijk wel kon laten lopen... Boem hij knikkert Ajax uit de CL.
Alsof spelers van die clubs niet tegen een bal aan kunnen trappen ofzo.

24 juni 2021 om 11:52

Ajax is beter dan west ham ja, Leverkusen acht ik gelijkwaardig of een stukje minder.

24 juni 2021 om 11:58

Ja joh die Haller en Tadic speelde West Ham kapot in de PL? De nummer 6 van de PL hebben we het over hè? Ajax is niet meer zo goed als 3 jaar geleden. Roma, Valencia, Atalanta vergeten? Ajax is Europees middenmoot

24 juni 2021 om 12:03

Hoe kan iemand z'n eigen team kapot spelen?

24 juni 2021 om 12:06

Als ajax europese middenmoot is, wat is west ham dan? Een uitschietertje van west ham betekend niet dat ze ineens beter zijn dan Ajax. Laat Ajax 10 potten spelen tegen west ham en ze winnen er 9. Haller paste gewoon niet in het systeem van West Ham.

24 juni 2021 om 12:11

"1 keer halve finale CL en..." en dan kom je vervolgens met "de nummer 6 van de Pl...".
Even kijken...
19/20: West ham plek 16
18/19: West ham plek 10
17/18: West ham plek 13
16/17: West ham plek 11.

In de laatste 5 jaar heeft Ajax de EL finale gespeeld, EL kwartfinale en CL halve finale.
In diezelfde tijd is West Ham 2 keer geeindigd in linkerrijtje, toe maar.

24 juni 2021 om 11:55

Je laat je wel kennen Calimero. Maar ja Ajax is zeker beter dan West Ham en Leverkussen. Maar dat kan je niet zien met die PSV bril.

24 juni 2021 om 11:58

Ja Ajax is toch wel een iets meer aansprekende naam dan West Ham en Hertha of niet?
Leverkussen is qua naam misschien gelijk aan Psv, maar de andere 2 zeker niet. En persoonlijk vind ik Ajax ook wel de grotere naam dan Psv.

Als de beste speler van Tsjechie bij Leverkussen speelt en Ajax en Psv, grotere of vergelijkbare clubs leveren de opvulling voor het NL elftal dan zou NL toch de favoriet moeten zijn?

24 juni 2021 om 12:01

Ajax speelt wel elk jaar CL. West Ham heeft zich na het beste jaar in tijden een keer gekwalificeerd voor de Europa League / Conference League (idk) en Leverkusen is ook maar de nummer 5/6 van Duitsland. Dus hierin snap ik dat Driessen Ajax noemt als betere ploeg noemt dan dat soort subtoppers in grote competities.

24 juni 2021 om 14:46

Focus jij je maar meer op het feit dat PSV in geen enkel rijtje genoemd wordt droeftoeter.

24 juni 2021 om 15:55

Even rustig adem halen, het is zomerstop voor de clubs. Over een paar weken kunnen we allemaal weer genoeg ruzie maken over wie de beste is en waarom Ajax wel of geen topclub is.
Wie zich over de uitspraken van Driessen druk kan maken, heeft niet zo veel te klagen in zijn leven. Die man moet krantjes vullen en publiciteit genereren. Die roept maar wat. Nu samen juichen voor Dumfries, Malen, Blind, Stekelenburg en dan 8 augustus voor de Johanfruitschaal weer ruzie maken.

24 juni 2021 om 22:22

Ja, dat zijn ze. En ook beter dan PSV.

Wie herinnert zich over 10 jaar een EK waarin we tot de 8e finale zijn gekomen?

Jezus wat een zeikzak is dit toch. Natuurlijk is het allermooiste als je 4 titelkandidaten verslaat en dan de finale wint, maar die kans is toch godtomme klein. Zeur niet zo en ben blij dat je een aardige kans hebt om tot de halve finale te komen.

Ah ja, prachtig deze redenatie altijd. Dat betekent dat het voor elke ploeg dus gewoon een mislukt EK is, behalve de winnaar. Dan kunnen er beter 17 Eredivisieploegen ook maar mee stoppen, er komt toch maar 1 winnaar. Vraagje: wie herinnert zich over 10 jaar Valentijn Driessen nog?

24 juni 2021 om 12:19

Als je niet snapt dat het met deze loting voor Oranje inderdaad een aanfluiting zou zijn om er in de 1/8 finale uit te liggen, dan zou ik een andere sport gaan kijken. Oekraïne, Oostenrijk, Macedonië, Tsjechië,… waar gaat dit over? Stuk voor stuk B landen. De eerste semi-uitdaging komt in de kwartfinale, en dan nog…

Heroïsche wedstrijden tegen toplanden zijn leuk. Maar dat kan ook tegen Denemarken (1992) of Tsjechië (2004). Dat zijn ook wedstrijden waar wij nu nog over praten. Eventuele halve en finale worden zwaar genoeg

24 juni 2021 om 11:58

Precies, als we deze twee wedstrijden al doorkomen, volgt er daarna zeker nog een topland (vermoedelijk Engeland of Duitsland). Dus we komen nog wel aan onze trekken.

24 juni 2021 om 12:20

In 2004 was Tsjechië gewoon een absoluut topland hoor, iets wat ze nu niet zijn. Rare vergelijking.

Ik bijvoorbeeld. Ik bedoel dat doen wij toch ook bij Engeland? Tsjechië wordt al lastig zat en we praten al of we in de finale zitten.

Spanje won in 2008 het EK en feitelijk kan ik geen wedstrijd van ze herrineren. Maar weet je wat ik me wel herriner? Dat ze het EK wonnen. En volgens mij gaat het daar om. Of denkt Valentijn dat de gemiddelde Duitser zich herrinert dat Oranje Italië en Frankrijk toen van het veld blies? Nee natuurlijk niet. Als je het EK kunt winnen, is dat een prestatie voor altijd waar je altijd aan herrinert wordt. Wie je op weg naar die titel uitschakelt, doet er totaal niet toe.

In 2012 lagen we er al in de groepsfase uit. In 2008 wonnen we van Italie, Frankrijk en Roemenië en gingen we eruit tegen Rusland. In 2004 in de halve finale tegen Portugal, 2000 halve finale tegen Italie, 96’ kwart finale Frankrijk en ‘92 Denemarken. In ‘88 was ik te klein helaas. Dus ik weet ze ‘bijna’ allemaal nog Dries.

Het interesseert me geen ene reet of het een makkelijke weg is of een moeilijke als dat ons de cup oplevert dat is alles wat telt.

24 juni 2021 om 11:51

'88 weet ik nog wel voor je, met een buitenspeldoelpunt van Kieft tegen de Ieren een paar minuten voor tijd, waardoor we eigenlijk helemaal niet door hadden mogen gaan, drie geweldige goals van van Basten tegen de Engelsen en de Russen die ons met 1-0 versloegen, door een counter, met een diagonaal schot van Rats, als ik het me goed herinner.

24 juni 2021 om 11:57

De beelden heb ik later wel terug gekeken hoor 😊

24 juni 2021 om 11:59

Haha, maar je mist wel de ontlading bij de 1-0 van Kieft, man wat heb ik geschreeuwd toen... .

24 juni 2021 om 13:34

Ja rats, dat kan ik me nog heel goed voor de geest halen, en de goal van kieft wat een mooie herinneringen, net als de wedstrijd tegen de duitsers nagelbijten

24 juni 2021 om 13:46

En natuurlijk de onmogelijke goal van Mühren / van Basten, waarvan ik het exacte commentaar van "the one and only" Theo Reitsma nog woordelijk kan herinneren.

Van Basten... Goed, Ohh, wat een goal, wat een goal, wat een schitterend doelpunt zeg!

Mooier nog dan de Bergkamp.... serie van van Gelder.

24 juni 2021 om 13:33

Maar dat is volgens mij juist zijn punt. Dat als we over 10 of 20 jaar terug denken, dan weten we nog welke ronde we haalden. Hoe en tegen wie zijn de meesten dan al lang vergeten. Bijzondere momenten of toernooien, zoals 88 waar we wonnen weten veel mensen nog wel. net zoals hoge uitstlagen of wedstrijden tegen top landen.

Ik denk dat als je 10 mensen op straat gaat vragen tegen welke 3 clubs nederland in de groepsfase speelde in 2010 dat er maar eentje is die ze alle drie goed heeft, en nog minder mensen die vervolgens ook de uitslagen er nog bij weten te noemen. Ik denk zelfs dat een groot deel van de mensen voor het gemak de wedstrijd tegen Uruguay vergeten zijn omdat iedereen als eerste aan de kopbal van Sneijder tegen Brazilie denkt in de knockout fase.

24 juni 2021 om 13:56

Ik denk dat het ook te maken heeft met leeftijd en beleving, in ieder geval voor mezelf is dat wel zo. Ik kan me 1990, 1994 en 1998 nog exact herinneren, alle tegenstanders, alle uitslagen en andere bijzonderheden (zoals de rode kaart van Kluivert tegen de provocerende Belgen, Wilmots, als ik de naam goed heb, de kopgoal van Taument tegen Saudi Arabië).

Maar toen was ik tussen 20 en 28 en beleefde ik voetbal veel intenser dan nu. Ik weet van 2010, 2012 en 2014 aanzienlijk minder om maar wat te noemen.

24 juni 2021 om 13:59

Toch even opgezocht, niet Wilmots, maar Staelens, dus mijn geheugen was toch niet zo goed als ik dacht. Maar goed, 23 jaar geleden...

In 94 weet ik nog wel de goal van de Belgen tegen NL, langs de paal, waar iemand met zijn verkeerde been probeerde de bal weg te trappen, maar er langs trapte. Ik dacht een Koeman, maar ook dat weet ik niet meer helemaal zeker.

24 juni 2021 om 19:03

Het was Wouters die O-benen had en naast de paal stond.

Ik geloof ook direct dat er mensen zijn die zich een hoop kunnen herinneren of die zich veel wedstrijden als ze er even over na kunnen denken nog voor de geest kunnen halen. Maar we vergeten ook heel veel.

Van dat zelfde WK in 94 kan ik me de eerste wedstrijd tegen saudi arabie ook nog herinneren door de kopbal van taument. Door de wedstrijd tegen Nederland won preudhomme de award voor de beste keeper op het toernooi en sowieso vergeet je een wedstrijd tegen Belgie op een EK niet snel.

Maar de derde wedstrijd heb ik net even op moeten zoeken. Op basis van de samenvatting hadden we het knap lasig tegen marokko en werden we zelfs de 2e helft behoorlijk weg gespeeld, maar wonnen we wel. Er zullen vast mensen zijn die zich die wedstrijd om wat voor reden dan ook goed kunnen herinneren, maar ik denk dat de meesten die wedstrijd al lang vergeten zijn.

Dus nu hebben we de halve finale al bereikt? Ben ik twee weken in slaap gevallen? Hoe gingen de wedstrijden tegen Tsjechië en was het Denemarken of Wales?

Wie stonden er in de basis, welke wissels waren er, mooi goals die ik heb gemist? Ik voel me overigens nog wel een beetje moe, maar dat kan ook komen van de hosanna-stemming van sommige mensen, waar ik maar niet in mee wil gaan...

Van links...... naar rechts!

Haha stel dat je de finale haalt, dan herinnert iedereen zich die wedstrijd en niemand hoe je er gekomen bent.
Wat wil hij dan...in de 1/8 finale verliezen tegen een top land? Ja daar denken we over 10 jaar vast nog aan terug.

In 2010 was het spel ook niet geweldig, maar ik kan me dat toernooi heel goed herinneren. In 2014 was het ook niet om aan te zijn op momenten, maar wat was het spannend! Groepsfase met Spanje, de late winst op Australië De winst op Mexico, penalties met Krul op Costa Rica en als laatste Ron Beton tegen Argentinië bij de pingels. Spel was drama, maar wat hebben we genoten van het toernooi.

Het voetbal evolueert. Ploegen die 'mooi' voetbal spelen zijn op 1 hand te tellen. Het gaat om presteren. Helaas maakt de media niet dezelfde evolutie in Nederland en blijven die een beetje in de jaren 70 hangen.

Wat een gelul. Heroische overwinningen mogen in de halve finale en finale. Nederland kan een x verrassen tegen een topland, maar niet 4x op een rij. Perfecte situatie zo. En over 10 jaar de rest van de wereld alleen dat je Europees kampioen bent geworden en niet meer hoe je in die finale kwam. Ik heb ook echt geen idee meer tegen wie Portugal toen allemaal gespeeld heeft.

Oh ja, da's ook wel komisch, we komen met Denemarken een ploeg tegen die hoger op de ranglijst staat dan NL en als het Wales wordt, die staan één plaats onder ons.

24 juni 2021 om 12:10

Haha precies, een beetje bescheidenheid is op zijn plek. En grapjes maken mag, zo vind ik Tsjechië, Denemarken, Duitsland en België een mooie route die ons geografisch steeds dichter bij de grachten van Amsterdam brengt , maar ik stel wel voor dat we gewoon eerst even keihard proberen te winnen van Tsjechië.. tenslotte ook een beetje een Angstgegner.

Nederland heeft voetballers bij Liverpool en Psg... Je kan Gini of bij PSG of bij Liverpool tellen, niet bij beiden. Maar hij heeft verder wel gelijk. Nederland heeft een beter elftal dan Tsjechië en is favoriet.

Valentijtje roept dit nu al een tijdje, maar zo werkt het niet. Als je een beetje gesport hebt weet je dat het niet zo werkt.

"Als je het toernooi wil winnen moet je van iedereen kunnen winnen" gaat niet op. Je hoeft immers alleen de finale maar te winnen. In tegenstelling tot een compititie kom je bij een toernooi 90% van de andere tegenstanders niet tegen. De loting is dus zeker van belang en je komt redelijk fris en fruitig steeds verder. Pieken op het juiste moment en je bent kampioen.

Het enige voordeel van direct een zware tegenstander loten en eruit geknikkerd worden is dat de relevantie van Valentijn Driessen ook weer naar het juiste niveau keldert.

Effe kijken wat ik zou willen, mocht ik daar over kunnen beslissen; Via zogenaamde mindere landen tot in de halve finale komen, en er dan uit. of er in een heroã¯sche wedstrijd tegen Portugal zondag al uit vliegen....ik weet het al. Het ergste dat kan gebeuren is er tegen mindere landen al eerder uitvliegen, maar zeg eerlijk, dat is toch ook precies de druk waar oranje mee te maken heeft. Dat ze het eigenlijk nooit goed kunnen doen, tenzij ze kampioen worden, wat super onrealistisch is, als ik de opinie van de critici mag geloven over het niveau van Nederland. Zou er enig ander land zijn, waar men zich zou druk maken over de route naar de finale...

Wie weet er uit zijn hoofd wie het EK van 2012 won ?
Driessen zit te zeuren om het zeuren. De Boer zei het ook al als de loting mee zit dan kunnen we de halve finale halen. Trouwen laten we eerst maar eens de 1 : 8 finale spelen , dan zien we wel verder.

24 juni 2021 om 13:07

Spanje?

valentijn, je weet dat van dijk niet mee is toch? dus een speler van liverpool valt al af, als je dan wijnaldum daar als liverpoolspeler telt, welke nederlander zit er van deze selectie dan bij Psg? en als je wijnaldum nu al bij PSG telt welke speler van nederland speelt er nu dan bij liverpool?
Valentijn heeft iets te veel met de Boer geluld zeker.

Driessen voorspelt een makkelijke route naar de halve finale.... Dan vrees ik er toch voor

Hij spreekt zichzelf tegen, als niemand het zich herinnert, lekker boeiend dus.

Echt deze vent moet geen podium krijgen! Even lekker met doen alsof het een makkie gaat worden. De media man! Om schijtziek van te worden elke maar doen of wij zo geweldig zijn. Nederigheid is best op zijn plaats.

Pff word hier zo moe vanHet is nu al zo erg gejynxt he , we roepen t zo over ons af. Zo positief dat ik was voor t begin, zo realistisch ben ik nu.Tsjechie word gewoon een zware pot hoorIk zie 2008 red flaggs

En hier gaat het fout. Ik kan me 2008 nog herrineren dat italie en frankrijk verslagen werd en dat nederland het wel zou flikken. Tot dat guusjes russen die droom kapot schoten.

Vorig ek belgie die dacht wel even val wales te winnen en dat ging ook mis. Tjechie, wales en denemarken zijn niet te onderschatten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren