Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Tsjechische media beducht: ‘Oranje symboliseert gloeiende lava dit EK’

Laatste update:

Nederland is in de achtste finales van het EK gekoppeld aan Tsjechië, dat als derde eindigde in Groep D. In de Tsjechische media wordt reikhalzend uitgekeken naar de ontmoeting van zondag in Boedapest. Oranje wordt beschouwd als favoriet. “De traditionele oranje kleur van de selectie van Frank de Boer symboliseert gloeiende lava op het toernooi”, schrijft de krant Blesk.

Met vier punten uit drie wedstrijden eindigde Tsjechië op de derde plaats in Groep D. Na een 0-2 zege op Schotland volgde een 1-1 gelijkspel tegen Kroatië en een 0-1 nederlaag tegen Engeland. “We beschouwen Nederland als een van de topteams en favorieten van het toernooi. Maar als wij optimaal presteren, kunnen wij het tegen iedereen opnemen. De wedstrijd zal uitwijzen of het een gelukkige loting was, of niet”, heeft assistent-bondscoach Jiri Chytry reeds laten optekenen in de Tsjechische media.

Blesk lijkt niet ontevreden met Nederland als tegenstander. “De nationale ploeg eindigde als derde nadat het werd ingehaald door de Engelsen en Kroaten. Maar uiteindelijk staat het team er niet eens zo slecht voor. Ja, Nederland is groepswinnaar, maar Kroatië neemt het als nummer twee op tegen Spanje. En wat het nog interessanter maakt: de winnaar van de achtste finale neemt het in de kwartfinale op tegen de winnaar van de confrontatie tussen Wales en Denemarken. Echter, het overleven van de volgende ronde wordt een hele klus. Het land van Johan Cruijff en Marco van Basten ging fluitend door de groepsfase. Ze rekenden af met Oekraïne, Oostenrijk en Noord-Macedonië, scoorden acht keer en straalden plezier uit.”

“Nederland was soeverein, maar de thuisomgeving heeft hen veel geholpen”, doelt de Tsjechische trainer Miroslav Soukup, de coach van de Olympische ploeg van Irak, op de drie wedstrijden van Oranje in de Johan Cruijff ArenA. “Nederland had niet de moeilijkste weg naar de volgende ronde. Ja, Oekraïne scoorde twee keer in korte tijd, maar dat kwam misschien door onderschatting van Nederland. Het wordt zeker geen makkelijke wedstrijd. Als we de kwartfinale willen halen, dan zullen we een nog betere prestatie moeten leveren dan tegen Schotland”, zo denkt Soukup. Ook de Tsjechische krant Deník ziet de ploeg van De Boer als favoriet: “Oranje won Groep C zonder ook maar een punt te verliezen en is duidelijk de favoriet. Nederland speelt samen met Italië tot nu toe het beste voetbal dit EK", zo klinkt het.

“We kunnen moeilijk doen over Tsjechië, maar dat is bij lange na niet meer het Tsjechië van Poborský, Koller en Rosicky", reageerde Pierre van Hooijdonk woensdagavond bij de NOS op de tegenstander van Oranje. André Ooijer haakte in en denkt niet dat Nederland Tsjechië zal onderschatten. "Wat mij betreft is dat niet mogelijk. Ik vind dat we een heel goede selectie hebben en denk dat we het op kunnen nemen tegen Duitsland of Portugal, maar we zitten wel aan de goede kant”, aldus de oud-international.

Wie bereikt de kwartfinale?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nederland is eigenlijk echt een toernooi voetballand. Als er eenmaal een eindtoernooi wordt bereikt, is het altijd veel beter dan vooraf werd verwacht. Je kunt nu zomaar de finale behalen, want tegen een Engeland of Duitsland acht ik Nederland verre van kansloos.

24 juni 2021 om 09:17

2008 waren we kansloos, zei men. 2010 was het spel kut, dus eigenlijk verdienden we het ook niet, zei men. 2014 waren we eveneens weer kansloos, zei men. 2021 zijn we kansloos, zegt men. We zijn in ieder geval wereldkampioen zeiken en azijn zuipen.

24 juni 2021 om 09:40

2012 vergeet ik ook liever haha.

24 juni 2021 om 09:58

Soort tegenovergestelde van Engeland eigenlijk

24 juni 2021 om 10:04

In 2012 waren de verwachtingen juist erg hoog, na een WK-finale en een moeiteloze kwalificatie.. toen was het 3 wedstrijden terug naar huis.

24 juni 2021 om 10:56

Dan weten we meteen wat ons beter past ;-)

24 juni 2021 om 12:43

Dat Jetro Willems de beste van ons elftal was, zegt wel iets over de sfeer van dat toernooi en de herinnering er aan ;-) Met alle respect voor Jetro natuurlijk

24 juni 2021 om 14:49

Dat is echt totaal niet waar. In 2008 en 2010 verwachtte men juist veel gezien de kwaliteiten binnen de ploeg. Er zullen er altijd een paar zijn die zelfs een gouden generatie omlaag willen praten, maar het gros had erg veel vertrouwen in 2008 en met name 2010. Ook in 2012 waren de verwachtingen hooggespannen, maar het ego van wat spelers verknalden dat toernooi. Ook eind jaren '90 waren de verwachtingen redelijk hooggespannen. Het is vooral iets van de laatste jaren dat ook de publieke opinie niet positief is en dat is natuurlijk meer dan terecht gezien de periode na 2014. Ook is dit Oranje gewoon moeilijk in te schatten.

24 juni 2021 om 15:18

Ik zeg niet dat men in 2010 niets verwachtte, alleen dat we zelfs toen iets negatiefs vonden om over te zeiken. 2008 lag die lage verwachting meer aan de tegenstanders.

24 juni 2021 om 15:54

Dit idd.. Je haalt me de woorden uit de mond. @Sirius

24 juni 2021 om 15:54

2018 vond ik ons nog het meest kansloos, wat een onopvallend tournooi was dat van onze kant.. he wacht eens even

24 juni 2021 om 09:18

Behalve de EK,s van 2008(uiteindelijk teleurstelling), 2012, 2016(niet geplaatst) waardoor je dus kunt zeggen (nu ook nog niet gewonnen van Tsjechië) dat het de laatste 16 tot 20 jaar niet echt veel beter was dan verwacht. 2004 hadden we ook een top selectie en maakte we het ook niet waar.

24 juni 2021 om 09:28

EK 2008 wil ik niet zeggen teleurstelling je wordt in een poule met Frankrijk en Italië dik eerste. Die landen stonden 2 jaar terug nog in de WK finale. Rusland speelde daarna de wedstrijd van hun leven en had geen verkeerd elftal in die tijd. Op voorhand dachten mensen dat je de poule niet eens door zou komen. Nu zeggen mensen ook de poule was matig, maar voorafgaand aan het EK verlies je van Turkije en speelde je gelijk tegen Schotland. Ik had verwacht dat Nederland door zou gaan, maar met veel moeite en ik vond ze zelfs heel goed spelen bij vlagen. (Vooral tegen Oekraïne op die 10 minuten na) Dat had ik dan weer niet verwacht, Nederland speelt zijn beste wedstrijden onder Frank tijdens het EK van nu. Maar Nederland presteert echt wel op een toernooi vaak beter dan verwacht hoor. Ik snap sowieso niet dat je dat zegt aangezien ze 2010 in de finale stonden en 2014 3e werden. Met allebei de teams was ik al blij dat je de kwartfinale bereikte.

24 juni 2021 om 09:30

Als er eenmaal een eindtoernooi wordt bereikt, is het altijd veel beter dan gedacht zei 665. Dus dan mag je 2016 gerust weglaten. En ook al werden we in 2008 meteen na de groepsfase uitgeschakeld, die 2 wedstrijden tegen Italié en Frankrijk maakten wel veel goed. Dus wat mij betreft hebben we de laatste 16-20 jaar enkel in 2012 zwaar teleur gesteld.

24 juni 2021 om 09:46

Mensen vergeten soms wat voor minilandje we zijn op dit continent. Eigenlijk belachelijk hoeveel topspelers hier vandaan komen en hoe we presteren. Oranje heeft altijd te maken met een tweedeling in de selectie: Een aantal spelers van absoluut topniveau, met daarachter een hele groep spelers die in NL / lagere teams spelen. Ik merk dat de gemiddelde buitenlandse supporter de helft van onze selectie niet/nauwelijks kent. Ik vind het knap hoe we elke keer op eindtoernooien voor de dag komen. We zijn als supporters een beetje verwend..

24 juni 2021 om 10:19

Minilandje ja, maar qua bevolkingsdichtheid en faciliteiten zijn wij toch niet zo'n Minilandje? Je kan wel een Rusland zijn zo groot, maar als het eerste de beste voetbalclub 2 uur van je huis is, dan heb je daar weinig aan. Dus vind het niet zo heel bijzonder dat hier veel topspelers vandaan komen en hoe wij presteren. Het is sport nummer 1 in Nederland, dan zou je toch verwachten dat met onze mogelijkheden wij top 10 van de wereld zijn? Is eerder onderpresteren als wij het niet zijn.

24 juni 2021 om 10:30

Goed punt duck. Daarnaast zijn we helemaal niet zo klein als altijd geroepen wordt in verhouding in voetballand. Portugal, België, Scandinavische landen, Oost Europese/Balkan landen zijn allemaal kleiner qua inwonersaantal.

24 juni 2021 om 10:46

Gelukkig staan we inmiddels op de live Fifa ranking die dagelijks wordt geupdatet ook weer in de top-10 van de wereld (op plaats 9)

24 juni 2021 om 10:50

En België staat al een tijd eerste op de fifa ranking. Met veel minder inwoners. We doen het goed idd, maar Uruguay is twee keer wereldkampioen geworden met nog veel minder inwoners.... Dus het kan altijd beter 😉

24 juni 2021 om 10:54

Ja in 1930 of 1934 zo, het allereerste WK. En dan nog eens ergens tussen 1950 en 1960. Correct me if om wrong. Dat is niet te vergelijken met nu, de concurrentie is veel groter. Nu doet Uruguay het logischerwijs ook niet meer zo goed als Brazil of Argentin, door de veel kleinere vijver waar ze uit kunnen vissen.

24 juni 2021 om 13:12

Qua bevolkingsgrootte is Nederland nr. 10 van Europa. Met de dichtheid en infrastructuur die we hebben mag je verwachten dat Nederland altijd bij de beste acht van Europa zit (een tegenvallende loting daargelaten). Wij zijn helemaal niet zo mini als iedereen roept. Ik bedoel onze economie is ook nog eens een van de sterkste in Europa.

24 juni 2021 om 09:18

Gewoon mazzel met de loting, als je de linkerzijde ziet van het schema was je nagenoeg kansloos. Zoals ook in 2010 al zo was.

24 juni 2021 om 09:26

In 2010 hadden we wel Brazilië, wat de absolute favoriet was voor dat toernooi. Uruguay en Slowakije waren inderdaad wel goed getroffen.

24 juni 2021 om 09:31

Uruguay was in die tijd echt geen slecht elftal hoor. Wonnen zelfs de Copa America een jaar later. Die hadden in die tijd echt wel een paar topspelers.

24 juni 2021 om 09:32

Ah, dus als we het goed doen is het geluk en als we het slecht doen is het waar we staan? En de loting in 2008 en 2014 dan, hazardinho?

24 juni 2021 om 09:33

Uruguay was in 2010 wel echt een heel goed team. Hadden ook een paar echte toppers. Ook Slowakije was destijds een heel stuk beter dan dat het nu is.

24 juni 2021 om 09:44

Dat brazilie was het slechtste brazilie in jaren hoor, die waren absoluut geen topfavoriet. Ze speelden met melo, fabiano, gilberto etc. Maargoed dat was dan het enige topland idd tot de finale. Spanje was in 2010 natuurlijk topfavoriet

24 juni 2021 om 09:47

In 2014 speelden we tegen mexico en costa rica, ook niet erg zwaar toch. In 2008 zijn we niet heel ver geraakt, maar wel goed gespeeld in de poule. Al hadden we toen nog een goed team staan dat gewoon bij de favorieten zat. Dat is nu wel anders natuurlijk

24 juni 2021 om 09:47

Daarbij mag het toch wel een keer zo zijn dat je een simpele groep loot? Die Belgen hebben elk toernooi een poule waar je met je ogen dicht nog eerste wordt.

Nederland treft altijd de groep des doods. Italie Frankrijk, ooit Duitsland en Tsjechie (wat een goede groep had destijds), op WK destijds met Spanje en Chili en ik zal er vast nog een heel stel missen.

24 juni 2021 om 09:47

@hazardinho,

Is de loting puur geluk? Of is het toevallig zo dat Nederland 1e is geworden in de poule, waarbij de kans ook wel groter is dat je een mindere tegenstander treft ?!

24 juni 2021 om 09:51

Bij Uruguay was Suarez wel geschorst toen. Dat scheelde toch een slok op een borrel.In 2006 zaten we trouwens ook in een poule des doods met argentinië, ivoorkust en servie en montenegro

24 juni 2021 om 09:52

Als je de poule van nederland en het verdere schema afzet tegen andere nrs 1 dan heb je zeker wel geluk ja.

24 juni 2021 om 10:29

Zonder geluk vaart niemand wel

24 juni 2021 om 15:26

En in 2008 dan, of gaan we enkel selectief shoppen?

24 juni 2021 om 18:13

2008 hadden we gewoon een sterk team met wereldtoppers. Toen waren de verwachtingen niet laag vooraf?

24 juni 2021 om 09:37

Eigenlijk ben je nu verplicht om de halve finale te halen. En dan moet je 2 keer pieken en sta je met de beker. Maar goed, we hebben vaker gedacht dat we het wel even zouden doen, 2008 bijvoorbeeld. 1 slechte dag tegen Tsjechië, Denemarken of Wales en je ligt er gewoon uit. Zijn alle 3 echt wel gevaarlijke ploegen op hun eigen manier.

24 juni 2021 om 10:47

Dat Tsjechië, Wales en Denemarken goede ploegen zijn op hun eigen manier - dat klopt, maar dat riep ik ook al over Oekraine en Oostenrijk, en ondertussen heb ik met groep C waardeloos gescoord in m'n voetbalpouletje op het werk Oranje heeft inmiddels laten zien dat het met tegenstanders van dat caliber geen moeite mág hebben. Maar als het een keer een dagje stroef draait, dan zouden ze inderdaad zomaar overdonderd kunnen worden door bijvoorbeeld de Denen, dat klopt. Maar inmiddels lijkt de halve finale me best wel haalbaar.

24 juni 2021 om 10:29

Nee hoor, het volk is gewoon altijd uitermate negatief en zodra er gewonnen wordt op een eindtoernooi is het complete hosanna stemming. Je bent als Nederland nou eenmaal (bijna) nooit de enige echte topfavoriet. Maar de stemming kan snel omslaan na een paar overwinningen tegen wat mindere landen.

24 juni 2021 om 11:05

Ja klopt net als in 2012

24 juni 2021 om 11:14

Met dit schema ben je zeker niet kansloos. Eerst had je het voordeel van het thuis spelen en 3 belabberde tegenstanders en nu tref je weer niet echt bijzondere landen tot de halve finale. Als er ooit weer een kans is het EK te winnen is het nu

24 juni 2021 om 15:52

Totaal onwaar. Nederland heeft met veel betere lichtingen hele teleurstellrnde resultaten gehaald.

Word gewoon de eerste serieuze test dit toernooi, Tsjechië is altijd goed georganiseerd en gedisciplineerd. Pak je deze ploeg dan is echt alles mogelijk , jammer dat het pas donderdag is.

24 juni 2021 om 09:12

Tsjechië is niets beter dan Oekraine en Oostenrijk. Oostenrijk beschikt over meer bekende namen dan Tsjechië, waar eigenlijk alleen Soucek en Schick bekend zijn en daarnaast wat Nederlanders Kalas zullen kennen die Championship (?) voetbalt. Ook die ploegen zijn normaliter taai en degelijk en kunnen het toplanden akelig lastig maken. Oekraïne eindigde bovenaan in een poule met Portugal, bijvoorbeeld. Ik onderschat Tsjechië niet, maar 'de eerste test' vind ik het niet.

24 juni 2021 om 09:25

Mua, Coufal is wel een hele goeie rechtsback gebleken in de Premier League, en Vaclik is ook wel een prima keeper. Alleen jammer voor hem dat Bounou echt een flink niveau hoger zit. Daarnaast heb je tweede Koubek (augsburg), Kaderabek (hoffenheim), Kral (spartak), Sadilek (liberec, verhuurd door psv), Barak (hellas), Jankto (sampdoria), en toptalent Hlozek (sparta Praag) die wel bekend zouden moeten zijn of op een goed niveau spelen. En natuurlijk Vydra, speler die te goed is voor de Championship maar opeens tekort komt voor de Premier League (dwight Gayle syndroom). Maar kwalitatief gezien vind ik ze wel minder dan een Oostenrijk of een Oekraine. Alleen Schick is echt gevaarlijk, waarbij Driessen nog zei dat hij heeft gefaald bij Salzburg (was Leipzig, maar ok) en Roma. Alleen bij Roma heeft hij gefaald, maar bij Leipzig werd hij uitgeleend en heeft hij het echt niet slecht gedaan, waardoor die is gekocht door Leverkusen. Maar hopelijk kunnen onze Nederlandse muur hem wel opvangen.

24 juni 2021 om 11:48

Ik word mu niet echt warm van deze opsomming over Tsjechië.

24 juni 2021 om 11:56

Dat zeg ik ook niet. Weet ook niet waar je dat eruit leest van mijn stuk. Maar ze zijn te kloppen, maar als team zijnde zijn ze wel hecht, en bewegen ze wel als een unit. Aanvallend is het allemaal wel wat "meh", maar verdedigend zijn ze best aardig.

24 juni 2021 om 09:15

Donderdag? Zondag

24 juni 2021 om 09:27

@Gooner4 Jammer dat het nog maar donderdag is.

24 juni 2021 om 09:28

ik denk dat hij bedoeld dat het vandaag pas donderdag is 😂

24 juni 2021 om 09:31

gozer.. kijk is naar je agenda en dan weer naar zijn opmerking :P . Net wakker zeker haha!

24 juni 2021 om 11:34

Hahah oeps. Kan op twee manieren gelezen worden zeg ik dan maar..

Wel mooi om te zien dat we in het Buitenland wel worden gezien als 1 van de favorieten. Plek in de halve finale moet toch zeker mogelijk zijn, anders is het wel teleurstellend an sich.

24 juni 2021 om 09:15

Die kijken alleen naar resultaten en of er her en der nog een flitsende aanval tussenzit. Beiden zijn aanwezig. Nederlanders hebben meer moeite met gewoon naar resultaten kijken in plaats van een driedubbele flikflak en 20 aanvallen in 3 minuten, minimaal.

Maargoed dat Arjen Robben niet mee is gezien de tegenstander.

24 juni 2021 om 09:29

De Roon is een beetje de Paul Bosveld van deze generatie. Op zich prima, maar ook weinig bijzondere kwaliteiten.

24 juni 2021 om 09:48

Bosvelt was wisselspeler, de roon speelt als basis speler over t algemeen.
Btw, wat was Bosvelt nuttig begin ‘00 bij Feyenoord. Super held. Miste alleen tegen italie op t EK een penalty zoals bijna iedereen

Tsjechië kan Oranje niet alleen pijn doen,maar heel ons land opzadelen met een chronisch minderwaardigheidscomplex en economisch sociale crisis van Megaformaat. De vraag is hoe ze dit willen bewerkstelligen? Normaal gesproken is zoiets onmogelijk,en zeker nu Dumfries het op z'n hielen heeft.Denzel heeft ons lot dus volledig in zijn handen. Hij moet ons land redden van de ondergang.

24 juni 2021 om 09:14

economisch sociale crisis? minderwaardigheidscomplex?

why? vooraf was er niemand die in welke kans dan ook geloofde. Dat heeft echt geen sociaal economische megagevolgen hoor. eerder andersom dat als we verder komen er juist een enorme boost komt.

24 juni 2021 om 09:54

Zou het niet al te serieus nemen. Oranje moet die Tjechen gewoon easy kunnen elimineren. aanvallend superieur. 2-0 minimaal. Dit zal zoals je zegt voor een enorme boost zorgen. De oranjegekte zal losbarsten..

Precies wat ik laatst al bedoelde. Buitenland is (super) positief over wat Oranje laat zien tot nu toe en hier hebben bijna 3 kwart van de Nederlanders moeite om iets positiefs eruit te halen. Altijd dat ja maar.. Nee we zijn gewoon door en het is vaak met mooie aanvallen, spelopvattingen geweest en ieder land heeft (schoonheids)fouten. Boeie. De weg naar een halve en eventuele finale ziet er prima uit. We gaan er vol voor, want zoals in het artikel hier al beschreven wordt: Nederland straalt plezier uit en dat zie ik ook terug! Hopen dat er geen onderschatting zal zijn voor deze tegenstanders en erop klappen als leeuwen! Hoe geweldig zou het zijn om na zoveel afwezige jaren, er met de beker ervandoor te gaan! ik heb er in ieder geval heel veel zin in!

24 juni 2021 om 10:03

Behalve de Belgen dan he, want die gunnen het ons niet, dus die zijn gereserveerd ;-)
En ze hebben op zich ook gelijk natuurlijk. Maar t maakt mij niet uit hoe we in de halve finale komen, al spelen we 5x tegen andorra

Tsjechische scorebordjournalistiek.
We zijn achterin zo kwetsbaar, geven zelfs tegen Macedonië veel kansen weg.
Tegen het eerste beste goede land vliegen we er direct uit. Alleen komen we die voorlopig nog even niet tegen.

24 juni 2021 om 09:32

we gaven tegen Macedonië inderdaad veel te veel weg, maar tegen Oostenrijk nagenoeg niks. elke wedstrijd is er 1 op zich en als ze echt scherp en gemotiveerd zijn lijkt me dat het niveau veel hoger moet kunnen uitvallen. Met Wijnaldum

24 juni 2021 om 09:33

*met Wijnaldum, de Jong, de Vrij, de Ligt, Blind en Dumfries in topvorm staat er toch wel wat hoor

24 juni 2021 om 13:55

Lijkt me echt vervelend om altijd zo negatief te denken. Kan je nog wel genieten van het EK?

Dan bekijkt de media aldaar het tenminste realistisch. Ik krijg het idee dat we in Nederland al aan het kijken zijn welk land we in de halve finale gaan treffen.

24 juni 2021 om 10:05

nou ja, je snapt toch waar het positivisme vandaan komt?
Nederland kan van iedereen winnen, maar ook van iedereen verliezen.

Ik zie ze alleen niet achter elkaar van Portugal, Italië, Frankijk/spanje en Duitsland winnen zoals de Belgen moeten doen (alleen dan Oranje ipv Duitsland).

Met deze loting neemt de kans op een finale plek gewoon met tig % toe.
Dat betekent niet dat ik er 100% gerust op ben tegen de komende 2 tegenstanders.

24 juni 2021 om 11:06

Ik ben ook zeker niet negatief over onze kansen om door te komen, maar ik krijg in de media en ook hier op VZ het idee dat de wedstrijden tegen Tsjechië en Denemarken/wales slechts formaliteiten zijn. Als Tsjechië met dezelfde passie speelt als Hongarije gisteren dan moet Oranje toch echt beter spelen dan in de poule. Anders wordt het nog een pittig potje.

Vooraf verwachtte ik weinig van oranje, maar sinds de eerste minuten bij Oekraïne vind ik het best aardig staan bij NL Er zit voetbal in elke linie en de Jong, Malen, Memphis, Dumfries en Wijnaldum lijken er zin in te hebben. Misschien kan oranje het toernooi ingroeien, want er waren ook zat mindere momenten in de poulewedstrijden.

Ik hou van toernooien. Bloeit altijd weer wat op. Soms zit het tegen, maar ik heb gelukkig ook wat mooie eindtoernooien al meegemaakt met ons Oranje!
Als wij ons kwalificeren, gebeurd er altijd wel iets leuks/spannends of komen wij ver.

Toernooi met Frankrijk, Italië en Roemenie geloof ik: spelen de grote landen aan gort en vervolgens vliegen wij erna eruit tegen het middelmatige Rusland van ome Guus.
De toernooien met van Marwijk & Louis: halve finale & finale met matig spel, maar ook weer memorabele potten zoals o.a. tegen Spanje met een gigantische uitslag.

Hopelijk is het dit jaar eens met een goed afloop. Als Frank de Boer toch Europees Kampioen zou worden (of de finale haalt), zou ik echt mijn pet afnemen voor hem.
Ja, wij zitten aan de makkelijke kant van het toernooi. In principe heb je tot de halve finale nergens last van (in principe, want ja: het is en blijft het Nederlands Elftal).

Halve finale Nederland - Duitsland zou echt top zijn. Weet iemand waar die gespeeld zou worden dan? Wembley?

24 juni 2021 om 12:00

Ben het niet met je eens over het matige spel in 2010, in aanloop naar dat toernooi werd wat mij betreft al wel duidelijk dat het qua positionering oerdegelijk stond (ondanks de matige verdedigers), en aanvallend hadden we op dat moment natuurlijk De Grote Vier in hun prime. Als de verdediging (heitinga/mathijsen) het zou houden en succesvol uit de wind gehouden zou worden door Nigel de Jong en Van Bommel, dan wist je dat er iets moois kon gaan gebeuren, en dat gebeurde ook. Je moet altijd maar zien hoe zo'n toernooi vervolgens verloopt, maar Nederland was dat toernooi terecht een van de besten. Het zegt genoeg dat we ons op dat moment amper druk maakten over een halve finale tegen Uruguay: mooie tegenstander, maar je wist vooraf dat Oranje ze kon hebben. Ik zou het wel heel bijzonder vinden als De Boer met het huidige elftal kampioen zou weten te worden hoor, want ik blijf erbij dat het te instabiel is om meerdere goede landen op rij te verslaan. Nou scheelt het met de loting al dat NL eigenlijk alleen in de halve finale en finale een sterk land tegen kan komen, dus met een beetje mazzel... Maar reken er nog maar niet op. De halve finales en finale worden trouwens allemaal gespeeld op Wembley.

We doen het toch ook prima. Ja de poule was makkelijk, maar ik heb dit toernooi ieder topland (behalve Italie) al zien schutteren tegen de kleintjes. Dan doen wij het met 9 uit 3 met een doelsaldo van 8-2 gewoon goed.

24 juni 2021 om 10:52

Inderdaad, sommigen doen net alsof Nederland verschikkelijk speelt maar dat is gewoonweg niet waar. Meeste goals per wedstrijd (2,7), op de tweede plek meeste grote kansen gecreeerd buiten de goals om (9, na Spanje met 11), ook tweede op basis van xG (7,9 - eveneens na Spanje met 8,8). Nederland presteert vooralsnog gewoon prima. Ja, Noord-Macedonie was een zeer makkelijke tegenstander maar Oostenrijk en Oekraine zijn gewoon van kaliber Schotland, Zweden, Polen, Hongarije (toevallig allemaal landen waar topfavorieten wel punten tegen verspeelden).

Het zit Oranje dit EK wel mee als je ziet welke route wij krijgen in vergelijking met een Belgie bv die echt alle toplanden krijgen als ze de finale willen halen. Dus als je het zo bekijkt naar de tegenstanders dan moet je echt de halve finale halen (alles minder is echt zwaar teleurstellend). En dan in de halve finale Duitsland of Engeland (waarschijnlijk) is ook niet onmogelijk. Enige valkuil is nu onderschatting.

Ja dit EK zit alles mee. De weg ligt helemaal open maar de halve finale. Met alle respect tjechie en Wales of Denemarken zijn cadeautjes die je krijgt. Nederland heeft een van de beste selecties met de belangrijkste spelers die bij de grootste clubs ter wereld spelen. En het is goed dat we 3x gewonnen hebben maar dat zijn we ook verplicht met deze selectie.

Typerend artikel dat iets over onze volksgeest zegt: het respect dat we uit het buitenland krijgen (afgewogen, netjes) en die neerbuigende 'stelt niks voor' die we teruggeven. Lelijk.

Zou allemaal niet te vroeg juichen, want de statistieken spreken nou niet in ons voordeel:

Nederland-Tsjechië of andersom 11 keer gespeeld;

Winst: 3x
Gelijk: 3x
Verlies: 5x

24 juni 2021 om 10:08

mooie statistieken maar vooral kansloos.

Wanneer is de laatste x dat we tegen Tsjechië gespeeld hebben? 5 jaar geleden.
Staan weer hele andere teams.
Dit Nederlands elftal mag niemand onderschatten, dat ben ik helemaal met je eens.
Maar links om of rechts om, we hebben meer kans tegen Tsjechië dan bijvoorbeeld tegen Portugal

24 juni 2021 om 10:23

Klopt er staan andere teams, maar ik denk dat Nederland altijd moet winnen van Tsjechië.
Maar als we naar de statistieken kijken (en dat zijn gewoon de feiten) hebben we daar toch flink wat moeite mee. Het zal hoe dan ook geen gemakkelijke wedstijd gaan worden, want Tsjechië is een stugge ploeg, maar laat duidelijk zijn dat ik ook blij ben dat we niet tegen de Portugezen hoeven te spelen!

24 juni 2021 om 11:47

Ja, maar je neemt niet het hele verhaal mee. Elke wedstijd staat op zich. Je hebt te maken met andere selecties (tsjechië was in 2004 top, Nederland in 2016 kachel).

Behalve hier op Voetbalzone zie ik werkelijk niemand Tsjechië als een angstgegner zien. Waar Portugal dat veel meer is.

Tuurlijk, Tsjechië is taai, maar normaliter moet Nederland ze verslaan.

Ik vind het eerlijk gezegd best bijzonder dat de buitenlandse media ons zo hoog heeft zitten... Vond die drie oefenpotjes nog niet echt super denderend tbh

Halve finale Duitsland of Engeland. Finale Italië en dan met pingels winnen.

In 2000 hadden we als gastland echt enorm slechte oefenwedstrijden gespeeld naar aanloop van het EK in eigen land. Paar keer gelijk tegen België, en ga zo maar door.
Uiteindelijk op het toernooi met veel geluk gewonnen van Tsjechië, gewonnen van Denemarken en Frankrijk, een show van een kwartfinale maar in de halve finale tegen Italië wilde de bal er maar niet in.

Was toch een heel mooi EK.

25 juni 2021 om 15:26

2 penalties gemist in de 90 min..dat was jammer

Waar zitten alle Nederland fans in het stadion dan?
Ik zit vak 235.
Ga met 2 Nederlandse vrienden en we zijn woonachtig in Brno, Tsjechië. Speciale wedstrijd voor ons. Nederland shirt en een Tsjechië Cap.

Laat de beste winnen.

waarom is iedereen opeens enthousiast? Zijn we ons iets langere termijngeheugen kwijt? Schotland speelden wij gelijk. Tsjechië wint simpel. Verliezen nipt van Engeland en spelen goed tegen Kroatië.
Nederland speelt tegen Oekraïne nog bijna gelijk en verder Oostenrijk en Macedonië of all places. En opeens zijn we favoriet? Bijzonder hoe populistisch we kunnen zijn. Zondag begint pas een eerste wedstrijd.

Dat wordt een lastig potje, Tsjechië heeft een goede ploeg. Maar gelukkig geen Portugal.

Kom op zeg. We moeten nou niet doen alsof we 3 toplanden hebben verslagen in de groepsfase (met alle respect), laat staan vernederd. Tsjechië is gewoon een solide ploeg met een grote vechtlust. Als Nederland niet doet alsof ze deze wel ff oprollen, dan kunnen ze ervan winnen.

nou nou nederland tot de favorieten denk het niet
makkelijkste poule
en tegen Tsjechie hebben we het altijd lastig zat
iedereen roept wel blij te zijn dat we Duitsland en Portugal ontlopen zijn
maar dit winnen ze niet zomaar

Tsjechië zorgde er mede voor dat we het EK in 2016 misliepen, dat zal vast nog wel bij de meeste van de spelers in hun hoofd zitten. Als ze slim zijn putten ze daar motivatie uit en dan met volle bak er overheen

Het zal wel 1-3-5-2 worden, maar zou het toch zo doen tegen de Tsjechen

Stekelenburg
Dumfries
de Ligt
de Vrij
Wijndal
de Roon
Wijnaldum
Klaassen
F. de Jong
Malen
Memphis

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren