Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Wijnaldum draagt bij achtste finale in Boedapest speciale aanvoerdersband

Laatste update:

Georginio Wijnaldum zal komende zondag tijdens de achtste finale van het EK in Boedapest een speciale OneLove-aanvoerdersband dragen. Met de aanvoerdersband wil het Nederlands elftal in de woorden van Wijnaldum benadrukken dat de spelers staan voor ‘inclusiviteit en verbinding’. Er is de laatste tijd het nodige te doen om een omstreden anti-homowet, die vorige week door het Hongaarse parlement werd aangenomen.

Met deze wet wordt de 'promotie' van homoseksualiteit in Hongarije verboden. Dit houdt in dat er op plaatsen waar minderjarigen aanwezig zijn geen verwijzingen mogen zijn naar homoseksuele mensen en transgenders. De afgelopen dagen werd langzaam maar zeker voor Oranje de druk opgevoerd om een statement te maken in Hongarije, waar de achtste finale komende zondag wordt afgewerkt. “We hebben het er nog niet over gehad. We zijn alleen maar bezig met voetballen hier”, liet bondscoach Frank de Boer weten.

Die reactie schoot in het verkeerde keelgat bij onder meer Marieke Derksen, die als uitgever van de bestsellers Gijp en Kieft enigszins verbonden is met de voetbalwereld. Zij noemde de uitspraken van De Boer een ‘lulkoekstatement’. Nu is dus besloten dat Wijnaldum zondag in Boedapest een OneLove-aanvoerdersband zal dragen. Er wordt overigens niet gemeld dat de aanvoerdersband een statement is. In november 2020 droeg Oranje voor de oefeninterland tegen Spanje al shirts met het OneLove-logo, terwijl het logo ook tijdens de WK-kwalificatie- en oefenduels in maart, mei en juni op het shirt stond.

“Met het dragen van deze band willen wij als Oranje benadrukken dat wij staan voor inclusiviteit en verbinding. We zijn tegen elke vorm van uitsluiting en discriminatie. Wij hopen zo iedereen die zich waar ook ter wereld gediscrimineerd voelt, te steunen”, laat Wijnaldum in een reactie op de website van de KNVB weten. De Duitse aanvoerder Manuel Neuer droeg tijdens de oefeninterland tegen Letland en de eerste EK-wedstrijden tegen Frankrijk en Portugal eveneens een regenboogaanvoerdersband. De UEFA gaf geen toestemming om de Allianz Arena woensdag tijdens het duel tussen Duitsland en Hongarije in regenboogkleuren te verlichten.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Niks of niemand snoert je de mond en alle mensen zijn gelijk. Heel blij dat het Nederlands elftal een statement maakt, hoe klein ook. Ik sta er volledig achter. Beroemd zijn, een groot bereik hebben en een voorbeeld zijn voor anderen komt met verantwoordelijkheden om dit goed te gebruiken. Wat zal de Lhbtiq+ gemeenschap hier enorme steun aan ervaren, top!

22 juni 2021 om 19:41

Kun je dit niet beter stil houden tot de wedstrijd? Want nu ga je een klacht tegen krijgen en gaat de UEFA het verbieden. Hetzelfde als bij Duitsland gebeurd met het stadion. Kun je dit niet gewoon beter doorvoeren en een statement plaatsen op social media bij de aftrap?

22 juni 2021 om 19:48

Je kunt beter geen anti-homo wetten invoeren. Flinke ophef vooraf lijkt mij alleen maar gewenst, zo agendeer je het ook werkelijk. Een verbod verhoogt die druk alleen maar verder. Je zou er bijna op hopen, succes gegarandeerd.

22 juni 2021 om 19:42

Een hele aanvoerdersband nog wel, een van de grootste gebaren uit de voetbalwereld ooit

22 juni 2021 om 19:50

Het idee van een gebaar is dat het niet iets groots hoeft te zijn, maar dat het om de essentie gaat. Voor sommigen is het helaas toch nooit goed genoeg.

Voetbalzone-Oranje-Maakt-Statement-Bingokaart --- Overgewaaid uit Amerika - Maar Qatar dan? - Johan Derksen - All lives matters --- Knielen - Hypocriet - Politiek en sport gescheiden - Doorgedraaid --- Moraalridder - BLM politieke organisatie - Mosterd na de maaltijd - Whataboutism --- Makkelijk praten - Ik ben geen racist, Maar - Nietszeggend - Boycotten

22 juni 2021 om 19:42

Jij had dit dus gewoon al klaar geschreven op een word bestandje om het daarna te kopiëren?
Ik vind dit soort acties echt helemaal niets zeggen. Alsof ze in Hongarije nu van hun leg zijn? Het werkt pas als je een land duidelijk laat weten dat het niet kan en en een land laat voelen.

22 juni 2021 om 19:45

''nietszeggend'' afgestreept, gaat goed!

22 juni 2021 om 19:52

Leuk Maradungatje, en hoe had je dat in gedachten? Moeten voetballers dan handelsverdragen gaan boycotten, of wat? Als ze niks hadden gedaan, hadden mensen als jij ook met kritiek vooraan gestaan.

22 juni 2021 om 20:43

Boycotten. Gaat goed zo

22 juni 2021 om 19:43

Hypocriet dit, normaal doe je leuk mee

22 juni 2021 om 19:49

Dat zijn een aantal goede argumenten!

22 juni 2021 om 19:58

Je bent echt doorgedraait met je nietszeggende bingokaart, est-1913. Ik ben geen racist maar jouw bingokaart is exact wat het probleem wat Johan Derksen al jarenlang aankaart. Hypocriet ben jij. Jij ging altijd knielen voor de politieke organisatie Blm. Maar nu ga je als een soort moraalridder beetje grapjes uithalen met dit serieuze topic! Dat jij nou deze bingokaart hier post is mosterd na de maaltijd. Ga jij maar lekker door met je Whataboutism met al je 'all live matters' virenden. Ik ga je boycotten est-1913

22 juni 2021 om 20:39

Waarom reageer je zo geagiteerd op zijn bingokaart reactie? 'Ik ben geen racist, maar ... ' Alles voor maar is niet waar. Vaak komt er na die beruchte 'maar' iets wat alles tenietdoet...

22 juni 2021 om 21:11

Zie je niet dat ik bezig ben om de bingo te winnen? Krijg je voor happen ook een prijs?

22 juni 2021 om 21:17

Hahaha was toch duidelijk dat ie de hele bingokaart post

22 juni 2021 om 21:47

Hahaha, Nr.11, geen idee of er voor happen ook een prijs te verdienen valt. Bij een valse bingo stond vroeger (bij ons op de camping dan) als straf een liedje zingen

22 juni 2021 om 21:48

Maar Qatar dan?

Ik sta ook achter de boodschap van inclusiviteit, maar als je hier een statement gaat maken dan verwacht ik wel echt iets groters richting Qatar.

22 juni 2021 om 19:43

Mensen blijven maar Qatar aanhalen. Derksen bijvoorbeeld. Ondertussen is hij de grootste Amerika fan in heel Nederland, terwijl dat land miljoenen mensen dakloss heeft gemaakt en minstens zoveel heeft vermoord met haar oorlogen. Straks als daar een WK wordt gehouden doen we wel vrolijk mee. Selectieve nonsense

22 juni 2021 om 19:50

"ondertussen is hij de grootste Amerika fan in heel Nederland"

Pardon? Hij vind alleen de muziek leuk hoor, verder is hij heel kritisch.

22 juni 2021 om 19:53

Toch een beetje bescherming van het mede-Westen. Alles wat niet tot ons almachtige 'westen' behoort, is stom. Amerika behoort daartoe wel, ondanks dat het niet meer dan een religieus derdewereldland in luxe jasje is.

22 juni 2021 om 19:54

@linley, zwak argument. Het gaat niet eens zozeer om de algehele situatie in Qatar, maar het feit dat er duizenden gestorven zijn en als slaven worden behandeld om het Qatar 2022 project te bewerkstelligen. Dat is vooral de hypocrisie, uiteindelijk zijn wij dat allemaal, maar ik vind het nogal een groot verschil of een land foute praktijken hanteert en die direct in verband staan met het voetbal toernooi. Dan maak je daar reclame voor zo'n land en ziet je daar niks meer van. In Zuid Afrika en Brazillie heb ik ook de nodige vraagtekens gezet bij het toernooi, niet per se het toernooi zelf, maar dat de Fifa al het geld krijgt terwijl de extreem arme mensen in de favela's en townships blijven verpieteren terwijl 1 kilometer verderop op velden word gespeeld waar miljoenen in zijn gestoken door de overheid, voor een toernooi van een maandje.

22 juni 2021 om 20:00

WK 2022 wordt daarom echt wel een klote WK denk ik. Steeds politieke post en loze kreten van spelers en journalisten. En dan in 2023 is alles weer vergeten

22 juni 2021 om 19:43

Nummer 1 is afgetekend op de bingokaart van est-1913! Dan was snel, u speelt door voor de wasmachine.

22 juni 2021 om 19:49

Ik sta ook achter de boodschap van Qatar. Maar als je daar een statement gaat maken verwacht ik ook wel iets groter richting kinderarbeid in China.

Mooi! Hiermee dragen ze uit echt tegen die wet te staan. Zeker vergelijkbaar met de actie tegen het WK in Qatar! Hopelijk volgen nog meer van dit soort alles zeggende en schrikreacties!

Kijk eens ons goed zijn!! Lekker voetballen op 6500 lijken maar dat is bijzaak

22 juni 2021 om 19:44

Ja zolang er niks tegen Qatar gedaan word neem ik deze statements niet serieus

22 juni 2021 om 19:59

Het is een begin. Ik ga ervan uit dat ditzelfde statement in Qatar ook gemaakt wordt, aangezien de anti-homowetten daar minstens zo ingrijpend zijn. Maar goed, dat duurt nog 1,5 jaar, dus daar kunnen ze zich na het EK op richten en hebben daar nog ruim de tijd voor.

22 juni 2021 om 20:04

En ik neem aan dat jij er ook 100% zeker van bent dat de producten die je gebruikt niet toevallig door Oeigoerse slaven zijn gemaakt? Anders kunnen we jouw reactie ook niet serieus nemen.

Ik weet het niet zo met dit. Moeten we nu voor elke groep die zich ook maar een beetje geïntimeerd voelt een statement maken? Ik ben een 13-jarige moslim en heb zelf (helaas) al wat nare dingen meegemaakt vanwege mijn afkomst en geloof. Begrijp me niet verkeerd he. Als mensen zich er fijn bij voelen om kinderen zo te irriteren laat ik ze lekker gaan, want als ik iets terug doe ben ik weer zo'n Marokkaan die mensen lastig valt. En in plaats van zielig in een hoekje te zitten en zeuren over hoe ik niet geaccepteerd wordt door iedereen, put ik daar juist motivatie uit. Laten zien dat ik wel echt van waarde ben. Stel dat ik nou op een andere manier had gereageerd? En daar zouden allemaal protesten van komen. Moet Wijnaldum dan ook een band dragen met het logo van de Islam erop (ik weet dat die officieel niet bestaat, maar het gaat om het idee.) Het is mooi dat er aandacht wordt besteed aan mensen die zich anders voelen en door zulke wetten nog meer ondergewaardeerd voelen, maar je kan niet overal een statement over maken. Ik ben over het algemeen ook erg tevreden met het feit dat Oranje niet knielt voor de wedstrijden. Je kan simpelweg niet voor iedereen en alles een statement maken.

22 juni 2021 om 19:47

In principe heb je gelijk, maar wacht gewoon maar als je na school beland op de arbeidsmarkt, dan ga je echt wel een keer ervaren wat discriminatie is op basis van geslacht, geloof en huidskleur

22 juni 2021 om 19:52

@CoahRowano Dat begrijp ik en weet al heel goed wat er gaat gebeuren. Maar zoals ik net al zei: Ik heb dan nog meer streef en motivatie om te laten zien wat ik echt kan. En ik ga me niet laten wegzetten door een gedachte van mensen. Ik ben ook niet een persoon die racisme of discriminatie als 1e reden ziet als er iets niet lukt, maar eerst denkt aan wat ik dan beter had kunnen doen en dat gaat evalueren. En ja, soms is er gewoon geen andere mogelijkheid dan dat mensen je beoordelen op wie je bent ipv je kwaliteiten.

22 juni 2021 om 20:25

Je hebt de juiste instelling. Gegarandeerd dat een werkgever dat ziet. Je gaat misschien inderdaad wat vaker tegen tegenslagen aanlopen bij het zoeken naar werk (dat is niet erg, iedereen heeft daar mee te maken), maar als je je zo presenteert zoals je hier doet, dan is de kans groter dat je een goede baan gaat vinden dan wanneer je overal tegenaan gaat schoppen. En uiteindelijk worden keuzes op de arbeidsmarkt altijd gemaakt door meerdere facetten. Opleidingsniveau, man/vrouw, leeftijd, maar ook het passen in de groep. En je komt over als iemand die wel tegen een (ook als is het lomp en racistisch) grapje kan en misschien ook nog de nodige zelfspot bezit, waardoor je vaak sneller geaccepteerd wordt in een groep. Combineer dat met hard werken en jezelf positief opstellen en de problemen waar sommige mensen tegen aanlopen gaan dan heel erg meevallen.

22 juni 2021 om 21:30

Inderdaad, indien je geen vrouw, homo, lesbiene, omgebouwde, allochtoon, dan heb je tegenwoordig geen kans meer. In ieder geval gaat het die kant op. Gewoon iedereen gelijk behandelen en het probleem.is opgelost. Zo simpel is het. Trouwens ik neem mij woord gedeeltelijk terug. Omgebouwden wil ik niet gelijk behandelen. Zie nu bijvoorbeels Australia die een man bij de vrouwen laat meedoen met gewichtheffen. Is gewoon valsspelen.

22 juni 2021 om 19:52

Ik snap het niet zo goed. Het is een actie tegen een recente wet in Hongarije. Als die wet tegen de islam was, dan had je inderdaad een logo van de islam als protest kunnen krijgen. Het gaat nu niet om een groep die geïntimideerd is. Gewoon om een wet die belachelijk voor woorden is.

22 juni 2021 om 19:55

Maar ja, ik vind dat je niet elke wet waar je het niet mee eens bent meteen een statement van moet maken.

22 juni 2021 om 20:25

Nee, dat zou ook niet moeten SEOds, maar volgens mij begrijp je de ernst van een anti homo wetgeving niet zo goed, bijkomstig dat Nederland er gaat spelen en de wet pas is aangenomen.

22 juni 2021 om 20:28

Inderdaad, zeker niet als het een ander land en andere cultuur is. Dat wij in Nederland vinden dat het op een bepaalde manier moet, wil niet zeggen dat we het bij het juiste eind hebben. Ik vind deze hele wet ook niets, maar om nou te protesteren tegen een wet in Hongarije, dat vind ik nog idioter dan de wet zelf. Die mensen hebben hun land, laat ze dat zelf runnen, wij hebben hier problemen genoeg en wij zouden het ook niets vinden als men in andere landen gaat protesteren tegen onze wetten.

22 juni 2021 om 20:32

Maar Hongarije hoort bij de EU, dus een soort van 1 land.
Logisch dus dat andere Europese landen zich laten horen

22 juni 2021 om 20:39

Maar ieder land heeft toch eigen wetten. Er zijn ook landen waar blowen verboden is, moeten die dan maar als een stel gekken gaan demonstreren?

22 juni 2021 om 20:45

Niet mogen blowen en het discrimineren van individuen gaan vergelijken...

22 juni 2021 om 20:51

Ik vergelijk dat niet. Ik vergelijk het veroordelen van wetten in andere landen met wat voor wetten wij hier hebben. Ik ben heel erg tegen het willen bepalen wat andere landen met andere culturen moeten doen, omdat wij vinden dat het zo moet.

22 juni 2021 om 20:57

Uiteraard gaan we wetten die mensen discrimineren en stigmatiseren veroordelen. Je doet alsof dat iets vreemd is.

22 juni 2021 om 21:21

@nijogeth:
Dus je veroordeelt het vermoorden van andersdenkenden wat in sommige landen gebeurd dan ook niet? Waarom zouden wij immers bepalen dat dat niet zo moet?

22 juni 2021 om 21:32

Elk land in de eu heeft zich te houden aan bepaalde wetten. Waaronder discriminatie. De EU moet dit dus hard aanpakken.

22 juni 2021 om 21:38

Z.92, dat zeg ik niet. Ik ben het daar totaal niet mee eens. Maar ik vind niet dat het onze taak is om daar wat aan te doen. Net zoals het niet hun taak is om iets te doen aan dingen bij ons waar ze het niet mee eens zijn.

22 juni 2021 om 21:44

Er wordt niet gedemonstreerd, er wordt een statement gemaakt..

22 juni 2021 om 19:52

Je kan niet overal een statement over maken, maar je kan toch best een armband om doen als er zo'n ongekende wet doorgevoerd wordt? En ja, als publieke uitingen van jouw geloofsovertuiging verboden zouden worden, dan mag ik verdomme hopen dat er veel meer dan een armbandje wordt omgedaan, dat is nog het minste. En hetzelfde geld natuurlijk voor mensen in de Lgbtq+ gemeenschap, want er is nog een lange weg te gaan voor de acceptatie van die gemeenschap en dit soort wetgeving is echt compleet onacceptabel.

22 juni 2021 om 19:54

Zo'n wet lijkt me inderdaad onacceptabel, maar werd er ook een statement gemaakt toen Trump anti-moslim wetten ging maken? Ook onacceptabel. Daarom lijkt het mij beter om hier als voetbalteam niks tegen te doen.

22 juni 2021 om 20:04

@seods, het verschil met Trump's wetten (die hartstikke fout zijn) is dat het duizenden kilometers verder op gebeurt. Je gaat nu in Budapest voetballen dus dat komt dan toch heel wat dichterbij.

22 juni 2021 om 20:14

Trump heeft geen anti-moslimwetten gemaakt. Trump heeft van een aantal islamitische landen het vliegverkeer geblokkeerd omdat hun luchthavenbeveiliging niet aan de standaarden die de VS hanteert voldeed.

22 juni 2021 om 21:34

Dit is absoluut niet waar. Het ging puur om moslims niet het land in te krijgen. Dit heeft hij letterlijk zo gezegd.

22 juni 2021 om 21:47

Ge-lul. Zijn Irak, Iran, Libië, Soedan, Somalië en Jemen de enige islamitische landen dan? En waarom duurde de ban (executive order 13769) dan maar 90 dagen? Laat me maar zien waar hij dat 'letterlijk' zegt als je kunt.

22 juni 2021 om 21:47

Drogredeneringen en jij-bakken. Ik heb jou hier niet gezien toen mijn buurvrouw voor bitch werd uitgescholden…
Je bent goddomme in het land waar de haat wordt vastgelegd in een wet en hebt de mogelijkheid om een statement te maken, hoe klein of groot ook, dan doe je dat.

22 juni 2021 om 20:02

Sterkte Seods, jammer dat je van die nare ervaringen hebt meegemaakt, kwam bij mij als kind van jou leeftijd ook wel voor. Heel jammer als mensen zo bevoordeeld zijn dat ze al hun mening klaar over je hebben. Verder vind ik het een knappe houding van je en zo hoort het ook een beetje, de wereld moet wel juist en eerlijk zijn, maar dat is hij niet. Je kan gaan huilen en schreeuwen, maar als je hard werkt, goed studeert, of gewoon ergens lang je best in doet kan je alles maken in het leven. Ik vind het vooral goed dat NL niet op n knietje gaat zitten, omdat zo'n statement niks maar dan ook niks helpt, het is voor de buhne, maar zoals Wilfried Zaha al zijn moet er veel meer voor worden gedaan. Als de voetballers daar om geven dan moeten ze doneren aan organisaties die racisme aan vechten, bepaalde minorities steun geeft in de vorm van onderwijs, mentorschap, therapie, en onderwijs in het algemeen. Ik begrijp het idee wel, maar ook al sta je daar met die knie, de seconde dat de scheids fluit en het balletje begint te rollen denkt niemand daar meer aan.

22 juni 2021 om 20:19

Het is natuurlijk heel vervelend dat je al eens negatieve ervaringen hebt gehad op basis van je geloof, en in de kern zou zoiets niet moeten gebeuren echter vind ik het juist nu krachtig mocht er een statement worden uitgevoerd, in een land dat net een anti-homo wet heeft aangenomen, terwijl de hoofdstad een speelstad is die extra in de spotlights staat wegens het maximaal toegestane publiek. Nee, je kan niet voor alles een statement maken en nee, voetballers zijn geen martelaren maar het is een waanzinnig moment om een statement te maken, juist ook door voetballers gezien veel kortzichtige mensen met bekrompen ideeën zo van voetbal houden.

22 juni 2021 om 20:27

Het maken van een statement en in een hoekje zitten zeuren zijn twee totaal verschillende dingen. Ik ken niemand die zich als lhbter identificeert die in een hoekje zit te zeuren dat ze geaccepteerd moeten worden. Ik ben oprecht blij voor je dat je motivatie haalt uit nare dingen die mensen over jou zeggen vanwege je afkomst en je geloof maar persoonlijk vind ik het een betere oplossingen dat kinderen dat niet hoeven mee te maken. Een statement zal niet alles veranderen maar dat maakt het niet een slecht idee.

Bij een volgende wedstrijd graag een davidster als protest tegen het groeiende antisemitisme in de wereld.

22 juni 2021 om 19:54

Liever een Palestijnse vlag!!!!

22 juni 2021 om 20:01

Kunnen we gelijk ook een statement maken tegen mijn buurman? Hij had gisterenavond nog na 12en de muziek hard aanstaan

22 juni 2021 om 20:22

Ik denk dat het wijs is als we juist geen politieke statements gaan maken betreffende de Israel en Palestina kwestie, gezien daar aan beide kanten verschrikkelijke dingen gebeuren, terwijl een anti homo wet aannemen gewoon immoreel en eng is. Tevens spelen ze een wedstrijd in Hongarije op een EK dus in dat opzicht lijkt me het statement een zeer goede zaak.

22 juni 2021 om 21:01

@ikea, is ook iets heel anders, er word nu letterlijk in het land gevoetbald. Desalniettemin denk ik dat als je statements begint te maken dat er nooit meer een einde aan komt.

22 juni 2021 om 21:49

Dat is het leuke van statements, je bepakt lekker zelf of en wanneer je dat doet..

Top, goede zaak. Maar om er nu echt een pushmelding voor te krijgen is ook wel heel wat. De jongens moeten vooral bezig zijn met voetbal en daarop focussen en zoiets als dit doet daar geen inbreuk op. Klein gebaar, past perfect. En nu lekker voetballen.

Voetbal is geen voetbal meer. Te commercieel en nu ook politiek. Als mensen homo willen zijn, eigen keuze maar dwing ons niet om jullie normen en waarden te accepteren. Niemand dwingt hun om bijvoorbeeld christendom, islam of atheïsme te accepteren. Wat een drama zeg

22 juni 2021 om 20:06

Jawel, je wordt via de wet gedwongen om iemands religieuze overtuigingen te accepteren. Het uitdragen van die overtuigingen wordt ook gewoon geaccepteerd. Nogal een slechte vergelijking dus.

22 juni 2021 om 20:35

@alejandro maar de inwoners van Hongarije worden gedwongen om op een bepaalde manier te leven en hebben dus niet de vrijheid. Zij worden normen en waarden opgelegd door een paar idioten in pak die per ongeluk op een hoge positie zijn gekomen.

22 juni 2021 om 20:41

Hoezo worden ze gedwongen? Homoseksualiteit is daar niet verboden ofzo. Men mag alleen niet meer reclame ervoor maken en het wordt van tv verbannen tot na 22.00.

22 juni 2021 om 20:53

ja, op die manier werk je homofobie in de hand. Al die tieners voor wie het al zo moeilijk is om uit de kast te komen, wat denk je dat dit in de toekomst met hun doet. Je maakt heel wat jeugdige levens kapot

Prachtig statement, nu alleen afwachten tot de UEFA het jammer genoeg gaat verbieden..

Maar Quatar dan? Derksen zei dat dit hypocriet was, echt mosterd na de maaltijd. Makkelijk praten voor mij, ik ben geen racist maar dit is nietszeggend. Kunnen de pot beter boycotten. Zijn we nou helemaal doorgedraaid?

Goede zaak, alleen denk ik niet dat Hongarije onder de indruk zal zijn, tenzij de UEFA zelf ook actie onderneemt

Ben dan wel benieuwd of ze dit zelf bedacht hebben of het wederom doen door druk van de media. Persoonlijk heb ik niet zo veel met dit soort statements maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen het wel waarderen.

Wat een dom gedoe allemaal. Voetbal en politiek moet gescheiden blijven. Van wegblijven. We moeten niet verbaasd zijn als andere landen straks een statement tegen ons maken vanwege ons oude rechtsysteem waar levenslang nog altijd levenslang is. Of dat er statement tegen ons wordt gemaakt vanwege het feit dat we Sinterklaas vieren. Zo heeft elk land wel zijn ding kappen daarmee en lekker voetballen man wat een gezeik allemaal.

22 juni 2021 om 20:08

@foubi, zo is het maar net. Ik word onderhand een beetje doodziek van al die figuren die liever wat anders hadden willen zijn dan toen ze geboren waren. Dat mag, maar val er andere mensen niet mee lastig. Als je met een piemeltje wordt geboren ben je een man. En word je met een vagina geboren dan ben je een vrouw. Maar laat mij er buiten als je daar op een gegeven niet meer tevreden mee bent. Gelukkig staan er over een klein uur vier ploegen aan de aftrap in Glasgow en Londen. En gaan we het gelukkig weer over voetbal hebben. Als er bij de aftrap maar niet geknield wordt.......

22 juni 2021 om 20:31

En hoe vaak wordt jij precies lastig gevallen door transgenders? En waarom vind jij precies dat zij jou niet mogen lastig vallen maar jij hier wel mag reageren dat je doodziek van ze wordt? Als ik het mag samenvatten vind jij dat zij er alles aan moeten doen zodat jij op geen enkele manier wordt geconfronteerd met het bestaan van transgenders maar mag jij wel alles over hen zeggen?

22 juni 2021 om 20:40

Ik word doodziek van dit soort berichten eerlijk gezegd. Verder raad ik je aan je eigen advies te volgen en anderen niet lastig te vallen met je uitspraken die ingegeven zijn door een beperkte geest.

22 juni 2021 om 20:58

@lierse1997, het bepalen of iemand een beperkte geest heeft moet je aan mensen met voldoende herseninhoud overlaten. Wie denk je wel dat je bent? .

22 juni 2021 om 21:22

Net zoals we het beoordelen of je ergens doodziek van moet worden beter aan mensen met voldoende herseninhoud kunnen overlaten. Wie denk jij wel niet dat je bent?

23 juni 2021 om 00:28

Iemand met een niet beperkte geest.

Daar gaan we weer hoor. Heel erg jammer dit. Altijd maar de regenboogvlag die ze door je strot willen douwen. Heb gewoon respect voor het land en haar wetten! En als je als Oranje zijnde er wat op tegen heb, moet je als statement het land verlaten en geen wedstrijd spelen, moet je geen hotels boeken in dat land, geen restaurants bezoeken. Boycotten dus. Ik ben blij dat een europees land deze wetten doorvoert want Lhbti is schadelijk voor onze nakomelingen! Bravo Hongarije! Hopelijk volgen er meerdere landen.

En nu weer over voetbal.

22 juni 2021 om 20:08

Ah, dan neem ik aan dat je ook vind dat Hongarije dan ook maar uit de EU moet toch? Als ze de wetten van de EU niet willen accepteren dan moeten ze er dus simpelweg uitgaan toch? En waarom wil jij eigenlijk respect voor een ander land door iemands strot duwen? Jouw ideeën zijn pas schadelijk voor onze nakomelingen.

22 juni 2021 om 20:17

Schadelijk voor onze nakomelingen? Ik weet niet of je het allemaal een beetje volgt hoor maar we zijn bezig met een behoorlijk staaltje overbevolking. Alleen maar goed als we wat meer homoseksuelen hebben, mogen er meer zijn van mij. Kunnen we onze exponentiele bevolkingstoename een halt toeroepen.

Als we nu nog iets minder slimme, blanke spitsen die in Duitsland spelen zouden accepteren was het helemaal mooi Gini!

Kan er nu gewoon geen wedstrijd meer gespeeld worden zonder ergens een statement voor te moeten maken. Het duurt niet lang of ik krijg een grotere hekel aan al die statements dan hetgeen waar ze een statement tegen maken.

Nou moet ie wel, maar het is gewoon een democratisch land daar dus als ze daarvoor kiezen, al dan niet met een groter binding met geloof, mag je best een kruisridder zijn als Gino, maar belachelijk is het wel. En dat is net als de hele Qatar kwestie, het knielen voor de Amerikaanse drugsverslaafde die het leven verloor, etc. Gewoon voetballen en laat die politici zich maar gelden, daar zijn ze voor aangesteld.

22 juni 2021 om 20:10

Een democratie betekend niet dat je voor alles mag kiezen. In een democratie heb je bepaalde rechten en vrijheden die onaantastbaar zijn. Anders speek je niet over een democratie maar een dictatuur van de meerderheid.

22 juni 2021 om 20:35

En welke rechten en vrijheden zijn er dan precies aangetast? Het verbieden van het promoten van homoseksualiteit is toch niet echt een grove inbreuk op de persoonlijke vrijheid?

22 juni 2021 om 20:42

Ze mogen niet hand in hand lopen op straat want dat is zogenaamd ‘promotie’ van homoseksualiteit. Best een stevige beperking niet?

22 juni 2021 om 20:47

Nou nee, ik loop ook nooit hand in hand over straat. Wat is dat toch met het verplicht affectie moeten kunnen tonen in het openbaar?

22 juni 2021 om 20:49

Als je vrijheid van meningsuiting geen belangrijke persoonlijke vrijheid vind dan niet nee. Ik vind dat alleen wel een vrij belangrijk en essentieel recht in een democratie.

22 juni 2021 om 20:50

Wat is dat toch met het doodsbang zijn voor het tonen van affectie in het openbaar bedoel je? En waarom verbieden ze het alleen voor homo’s en niet voor hetero’s? Daarnaast wordt homoseksualiteit ook gewoon gelinkt aan pedofilie en proberen ze het zo goed als onmogelijk te maken voor homoseksuele koppels om kinderen te adopteren.

22 juni 2021 om 20:54

Dat jij geen affectie in het openbaar wilt tonen is jouw goed recht. Waarom wil je andere verbieden om dat wel te doen? Als we jouw kledingstijl niet leuk vinden, mogen we jou dan ook verbieden om een bepaald shirt te dragen?

22 juni 2021 om 20:58

Ik wil niemand iets verbieden, zeg alleen dat ik dat geen stevige beperking vind. Maar wees gerust, het is helemaal niet verboden om hand in hand rond te lopen in Hongarije, ook niet voor homo's. Heb het even opgezocht, maar het is gewoon niet waar.

22 juni 2021 om 21:13

Excuses, dan heb ik bepaalde aspecten verkeerd van je reacties verkeerd geïnterpreteerd. Dat je de vrijheid van meningsuiting voor zulke dingen beperken geen stevige beperking vind, vind ik wel erg opvallend. Dat het vasthouden van handen niet direct verboden wordt betekend niet dat het geen consequentie kan zijn van de wet.

22 juni 2021 om 21:46

Het gaat in deze wet vooral over het niet extra behandelen homoseksualiteit en genderneutraliteit op school. In mijn ogen kan dat gewoon, is onderdeel van de cultuur. Er zijn hier toch ook gewoon scholen die dat niet behandelen, omdat dat niet past in hun katholieke, protestantse of islamitische opvatting. Ik heb op school ook nooit homoseksualiteit als onderwerp gekregen, wel seksualiteit bij biologie, wat gericht was op voortplanting. Ik ben verder niet voor of tegen homoseksualiteit, dat moet iedereen lekker zelf weten, sterker nog, mijn vriendin heeft in het verleden een relatie met een vrouw gehad. Maar ik vind niet dat wij moeten gaan bepalen hoe andere landen er mee om moeten gaan.

22 juni 2021 om 21:53

Je probeert erger nu al bij meerdere reacties. Lees je eigen berichten en probeer feedback te geven op je eigen bekrompenheid.

22 juni 2021 om 22:52

@nijogeth, het betreft het verbod om de onderwerpen homoseksualiteit en het veranderen van geslacht te ‘promoten’ onder minderjarigen (jeugdigen jonger dan 18 jaar). Althans, zo werd het gemeld op de Hongaarse televisie. Ligt de gemiddelde Hongaar daar wakker van? Ik kan het me niet voorstellen.

22 juni 2021 om 20:28

Duitsland was ook een democratisch land onder hitler. Daar zeiden we toch ook niet over “tja laat ze hun eigen cultuur daar maar uitdragen”? Als Rusland Navalny wilt aanpakken dan komen we ook niet met zulke statements dat ze het maar zelf moeten weten.

22 juni 2021 om 21:40

Dat is dus niet waar he. Hitler heeft zichzelf tot baas benoemd, maar zijn partij was in eerste instantie democratie verkozen.

23 juni 2021 om 00:30

Dan is het toch wel waar? Het is ook niet dat het niet duidelijk was dat hitler de nummer 1 was van de NSDAP. Daarna heeft hij de democratie huidig uitgehold, maar het is nu niet dat de democratie springlevend is in Hongarije momenteel.

Ik weet het nooit zo met deze acties. Zullen de mensen die iets tegen (vul maar in wie) hebben, zich iets aantrekken van een aanvoerdersband met een hartje erop? Ik heb soms het gevoel dat alle regenboog vlaggetjes en dergelijke enkel worden omarmd door de mensen die het toch al accepteren. Ik zie een homohatende hooligan niet denken "Oh wacht, Gini heeft een aabvoerderband met een hartje erop. Laat ik me maar aanpassen". Daarnaast blijf je de het hokjesdenken onbewust stimuleren vind ik. Juist door zo hard te roepen om inclusiviteit, focus je veel op de verschillen. Maar goed, iedere persoon die wel aan het denken wordt gezet is er eentje.

22 juni 2021 om 20:22

Nee, door een actie zal iemand niet zomaar van mening veranderen. Door niks doen bereik je alleen ook niks. Als mensen continu te horen krijgen dat hun opvattingen over bijvoorbeeld homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt dan kan dat misschien wel hun opvattingen milder maken. In de afgelopen tientallen jaren is de publieke opinie over homoseksualiteit gigantisch veranderd. Dat is niet gebeurd doordat mensen hun mond hielden.

23 juni 2021 om 09:56

Kijk, maar daar begrijp je mijn punt dus niet. Ik zeg namelijk helemaal niet dat je je mond moet houden of niks moet doen. Ik zeg alleen dat de regenboogvlaggetjes en leuke aanvoerdersbanden voor mij niet de oplossing zijn. Je moet inderdaad juist de dialoog aangaan en hier op bijvoorbeeld de persconferenties een punt van maken. Af en toe kan je best een keer een actie met bedrukte shirts doen, maar dat heeft alleen effect als het spontaan en af en toe gebeurt. Op het moment dat elk team dat geforceerd gaat doen, heeft het geen uitwerking. Sterker nog, als een ander team het dan niet doet wordt deze daar zelf slecht op aangekeken. Naar mijn mening hetzelfde als knielen voor Blm. Ieder z'n ding, maar naar mijn mening heeft dat inmiddels al enige tijd z'n kracht verloren. Het enige wat je nu af en toe hoort is "dit team kiest ervoor om Niet te knielen tegen racisme". Mijn idee is dus dat je de dialoog aan moet gaan en daarnaast (vooral in het clubvoetbal) harder moet optreden tegen supporters die bijv. spreekkoren mbt homohaat of racisme inzetten. Lastig en moeilijk, maar wel de enige manier om er in het voetbal echt wat mee te kunnen.

Het is goed dat er zoveel ophef is over de Hongaarse "anti-homowet". Maar het blijft belangrijk om te vermelden dat deze wet "slechts" voorschrijft dat homoseksualiteit niet gepromoot moet worden, terwijl er ook landen zijn die nog véél verder gaan en homoseksualiteit zelfs verbieden en bestraffen met de doodstraf. En onder deze laatste categorie landen valt dus ook Qatar. Men kan wel moe worden dat dit steeds wordt aangehaald maar het Nederlands Eltal is toch moeilijk geloofwaardig te noemen als ze zich hier dan niet tegen uitspreken.

22 juni 2021 om 20:43

En weet je welke definitie van “promoten” ze gebruiken in Hongarije?

22 juni 2021 om 20:52

Voor zover ik weet betekent het voornamelijk dat homoseksualiteit niet meer getoond mag worden in films, televisieprogramma's en reclames en ook niet meer beschreven mag worden in (school)boeken en dergelijken.

Een mensonterende wet dus, laat dat duidelijk zijn. En ik vind het uitstekend dat Nederland hier een statement tegen maakt (ondanks dat ze het zelf dan niet zo noemen). Maar dan kun je toch ook niet stil zijn over Qatar, waar de doodstraf staat op homoseksualiteit en dat gaat ontegenzeggelijk nog veel verder dan wat ze in Hongarije doen.

22 juni 2021 om 20:52

Dus je mag nooit ergens kritiek op hebben als het ergens anders erger is? Ik neem aan dat je het ook hypocriet vind als er ophef is over Europese subsidies die in de zakken van de vriendjes van Orban belanden aangezien er in Angola nog veel meer corruptie is?

22 juni 2021 om 21:03

Ik heb het woord hypocriet bewust niet in de mond genomen, omdat ik deze reactie al verwacht had en omdat ik ook geen zin had om de bingokaart van est-1913 nog verder aan te vullen.

Maar dit is dus de situatie:
- Nederland speelt één wedstrijd in een land waar homoseksualiteit niet gepromoot mag worden - statement
- Nederland speelt straks een heel toernooi in een land waar homoseksualiteit bestraft wordt met de doodstraf - geen statement.

Het enige wat ik zeg is dat ik dit niet geloofwaardig vind. Dat neemt niet weg dat ik het alsnog beter vind dat Nederland in ieder geval één statement maakt in plaats van dat ze helemaal niets doen.

22 juni 2021 om 21:14

Hongarije is een EU land en daardoor totaal anders dan Qatar. Maar als je mijn reactie wel had verwacht dan kan je mij vast en zeker vertellen of je kritiek op corruptie in Hongarije wel of niet geloofwaardig vind?

22 juni 2021 om 21:20

Wel/niet EU is in deze context helemaal niet relevant. Het zijn alle twee landen waar het Nederlands Elftal een wedstrijd gaat spelen en dus de mogelijkheid heeft om een statement te maken. En de geloofwaardigheid van de kritiek hangt in mijn ogen dus samen met de persoon die deze kritiek levert, dus op je tweede vraag kan ik geen antwoord geven als je hem niet verder specificeert.

22 juni 2021 om 21:24

Jawel, door de EU zijn onze landen behoorlijk met elkaar verbonden. Kritiek van een land binnen de EU is daardoor totaal anders omdat het directer invloed op jezelf heeft.
Laten we voor mijn voorbeeld een willekeurige Nederlander nemen.

22 juni 2021 om 21:32

@z.92 als je de onzinverhalen van Groen Links moet geloven, tsja dan is Hongarije inderdaad een corrupt land. Maar hoeveel weldenkende en welopgevoede Nederlanders geloven nog in de leugenachtige sprookjesverhalen van linksche figuren? Het enige wat het Hongaarse parlement een paar dagen geleden bij wet heeft verboden is het promoten op school van homoseksualiteit en verandering van geslacht onder jongeren t/m 17 jaar (!). Oh, wat erg! Overigens krijgen Hongaren begin 2022 de gelegenheid om bij de volgende presidentsverkiezingen het beleid van Fidesz, de partij van Viktor Orban, af te straffen.

22 juni 2021 om 21:36

@z.92 waar wil je heen met deze vergelijking? Maar als die willekeurige Nederlander zich in het verleden niet zelf schuldig heeft gemaakt aan corruptie en als die Nederlander zich niet door bijvoorbeeld financiele belangen inconsequent uitlaat over dit onderwerp, is hij in mijn ogen gewoon geloofwaardig ja.

Mooi eindelijk een statement... beter laat dan nooit.... even bij blijven stilstaan....en weeeer dooooor !!!

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren