Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Arnautovic geschorst tegen Oranje: ‘Een voordeel voor ons’

Laatste update:

Marko Arnautovic is door de UEFA geschorst voor één wedstrijd. De aanvaller van Oostenrijk ontbreekt daardoor donderdagavond tegen het Nederlands elftal. De schorsing is het gevolg van uitbundig juichen van Arnautovic na zijn doelpunt in het duel met Noord-Macedonië (3-1). Arnautovic zou tegenstander Ezgjan Alioski hebben beledigd, terwijl hij ook het verwijt kreeg zich racistisch te hebben geuit.

De UEFA maakte dinsdag bekend het incident te onderzoeken. De Europese voetbalbond verwees in de zaak-Arnautovic naar Artikel 31(4) van de reglementen. Daarin is opgenomen dat de Europese voetbalbond een onderzoek mag en kan instellen als een speler de disciplinaire regels overtreedt. Servische en Kroatische media meldden daags na het veelbesproken incident dat aan de lippen van Arnautovic duidelijk is te zien dat hij 'Ich f***e deine Shiptar-Mutter' riep. Vrij vertaald: 'Ik neuk je Shiptar-moeder'. In het Servisch is Shiptar een denigrerende racistische term voor Albanezen.

De spelers van Noord-Macedonië hebben dit niet bevestigd. Arnautovic is geboren en getogen in Wenen, maar zijn familie komt uit Servië, waar nog veel van zijn familieleden wonen. Zelf zei hij ooit: "Er zit een Serviër in mij". Zijn vermeende beledigingen na het doelpunt waren waarschijnlijk specifiek gericht tegen Alioski, die voor Leeds United speelt en van Albanese afkomst is. Beide spelers zouden gedurende de wedstrijd al met elkaar in een verbale strijd verwikkeld zijn geraakt. Na de wedstrijd was op beelden te zien hoe Arnautovic en Alioski in alle rust op het veld stonden na te praten.

Frank de Boer, de bondscoach van Oranje, reageert woensdag op de schorsing van Arnautovic. "Ik vind het jammer en voor Oostenrijk is het jammer, want het is een heel goede speler. We kennen hem natuurlijk vanuit zijn FC Twente-periode. Het zal een gemis zijn voor Oostenrijk. In dat opzicht is het een voordeel voor ons. Hij viel in en liet direct het verschil zien. Sneu voor Oostenrijk." Dinsdag waarschuwden Nathan Aké en Patrick van Aanholt al voor de aanvaller. "Je moet op hem zijn voorbereid", zei Van Aanholt. "Hij is echt een goede en vooral gevaarlijk speler." Aké noemde Arnautovic 'een moeilijke speler'. "Hij is sterk dynamisch, heeft een goede techniek en scoort veel. Hij is een nachtmerrie om tegen te spelen, dat meen ik echt."

Arnautovic reageert op verbale uitbarsting: ‘IK BEN GEEN RACIST!’

De aanvaller ontkent dat hij zich racistisch heeft uitgelaten zondag.Lees artikel

Het etnische conflict tussen Servië en Albanië heeft een lange geschiedenis en gaat terug tot de Middeleeuwen. Servië erkent Kosovo, waar etnische Albanezen veruit de grootste etnische groep vormen, nog steeds niet als onafhankelijk land. Arnautovic, die bij het extreme vieren van het doelpunt moest worden tegengehouden door ploeggenoot David Alaba, liet zich maandag via Instagram uit over het incident van zondagavond. "Er zijn gisteren enkele verhitte woorden gevallen in het heetst van de strijd", zo opende de aanvaller zijn relaas. "Ik wil daarvoor mijn EXCUSES aanbieden, vooral richting mijn vrienden uit Noord-Macedonië en Albanië. Ik wil één ding heel duidelijk zeggen: IK BEN GEEN RACIST! Ik heb vrienden in bijna elk land en ik sta voor diversiteit. Iedereen die mij kent weet dat."

Behalve de uitspraken ontstond ook ophef over een vermeend handgebaar van Arnautovic. De aanvaller maakte een rondje met zijn duim en wijsvinger en spreidde zijn overige drie vingers, wat in de Balkan wordt opgevat als een non-verbale versie van Arnautovic' beledigingen. Het gebaar wordt soms gebruikt als symbool voor witte suprematie. Het is niet bekend of Arnautovic dit ermee bedoeld heeft en of hij bekend is met het gebaar. Arnautovic herhaalde dat zijn woorden na het doelpunt 'absoluut niets met politiek te maken hadden'. "Aan alle mensen die zich aangesproken voelden: het spijt me. Laten we het allemaal vergeten, het maakt geen deel uit van voetbal."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Terecht. Dit soort verwerpelijk gedrag wordt namelijk gekopieerd door een deel van de (amateur) jeugd.

16 juni 2021 om 14:45

Vind het nog heel laag als hij daadwerkelijk dat heeft gezegd!
Heeft nik sop een voetbal veld te zoeken, zelf al had hij het Abanees weg gelaten.

Maar het ik neuk moeder is al meer dan genoeg voor in mijn ogen de rest van de groeps fase.

16 juni 2021 om 15:20

Ik had er zelf "Ik heb onbedaarlijk cohabitatie gehad met uw moeder" van gemaakt, maar ik heb niet het cachet van Arnautovic. On topic: wat maakt het uit, met of zonder Arnautovic moeten wij dit klusje klaren. Hij is tegenwoordig niet eens basisspeler meer.

16 juni 2021 om 16:22

Absoluut mee eens. Ik snap dan ook niet wat f. De boer hier jammer aan vind. Nee ook niet vanuit het perspectief bekeken dat je tegen de beste spelers wilt spelen. 1. Arnautovic stond niet eens basis. 2. Als een speler zulk gedrag vertoont is het nooit jammer wanneer hij hierin begrensd wordt.

En terecht. Scoren moet je vieren, niet als negatieve uitlaatklep gebruiken

Lijkt me wel terecht, alhoewel het volgens mij met die Macedoniër na de wedstrijd was uitgeklaard

Komaan dit is echt te doen voor Nederland. Vooral met De Ligt en Dumfries in vorm!!

Ik vraag me dan wel altijd af, hoe weet zo een arnautovic wat voor afkomst Alioski heeft? Is dat duidelijk uit de naam of iets dergelijks, zoekt hij zo een dingen vooraf op, wordt hem dat door iemand ingefluisterd,...

16 juni 2021 om 14:27

Ik denk niet dat hij dit heeft voorbereid, daar is die jongen al te dom voor. Ik vind sommige dingen wederom ver gezocht. Maar alles is tegenwoordig zo woke als de pest. Desondanks vind ik een schorsing terecht, alleen al voor zijn beledigende houding en toon. Respect is ver te zoeken.

16 juni 2021 om 14:28

Lierse, Je mag toch wel verwachten dat als je als prof een wedstrijd speelt op zon niveau je weet wie je directe tegenstander is?

16 juni 2021 om 14:34

Nou, ik denk dat genoeg spelers dat helemaal niet weten. Helemaal de bankzitters niet. Daarnaast; je zou moeten weten wat voor soort speler het is, wat zijn zwakke plekken zijn, niet wat zijn nationaliteit en afkomst is.

16 juni 2021 om 14:38

Dat mag. Maar moet je dan direct weten dat zijn moeder Albanees of Indisch is? Dat lijkt me namelijk totaal irrelevante informatie op een voetbalveld.

16 juni 2021 om 14:40

Zijn nationaliteit lijkt me niet zo moeilijk te achterhalen gezien je tegen een landenteam speelt op een EK. Ik gok Macedonisch in het geval van Alioski!

16 juni 2021 om 14:41

@sankderk91

Ja oeps, dat is niet zo lastig

16 juni 2021 om 14:47

Arsenal, Denk jij niet dat die gasten hun directe tegenstander niet googlen of beelden opzoeken op youtube of iets dergelijks? ik denk namelijk van wel. Ook zijn er analisten die sterke en zwakke punten van opponenten op papier uitreiken tijdens de teambespreking. Dus reken er maar op dat die gasten voorbereid zijn op hun directe tegenstanders. Dat doet men in de onder 13 van de hoofdklasse al. Beetje naã¯ef om te denken dat dan het eerst elftal van Oostenrijk dat niet doet.

16 juni 2021 om 14:52

Ik denk wel dat ze kijken naar sterke en zwakke punten maar niet naar afkomst en achtergrond.

16 juni 2021 om 14:54

@elninoo, jij denkt dat Arnautovic voor de wedstrijd tegen noord-Macedonië al hun spelers gaat zitten googelen?

16 juni 2021 om 14:55

Arsenal,

Ze kijken niet naar Afkomst en achtergrond maar Arnautovic weet het allemaal wel toevallig? Dan zal hij daar dus wel degelijk naar kijken lijkt mij..

16 juni 2021 om 15:01

Lierse, Dat denk ik wel degelijk. Misschien niet alle maar wellicht de spelers die hij tegenkomt op het veld. Die gasten hebben niets anders te doen dus alles wordt tot in den treure onderzocht. Je denkt toch niet dat er ook maar een detail over het hoofd wordt gezien door die gasten? Wellicht heeft hij het niet van Google maar van een teamgenoot. Maar we moeten niet denken dat die jongens niets weten over hun tegenstanders. Als ikzelf moet tennissen onderzoek ik ook altijd mijn tegenstander de dag ervoor. Dat is niets geks lijkt mij. En ik ben dan slechts een amateur. Voor die gasten is het hun werk.

16 juni 2021 om 15:01

Dat is nou net het punt elninoo. Het zijn aannames dat hij dat weet en dat hij dat ermee bedoelt met zijn handgebaar.

16 juni 2021 om 15:04

Arsenaliz. Het zijn inderdaad aannames maar als topsporter moet je zorgen dat je in het koppie van je tegenstander terecht komt. Als dat lukt dan kun je vrijwel niet verliezen. Dus geloof ik er heilig in dat die gasten alles onderzoeken. Of het wellicht laten onderzoeken. Ieder puntje, ieder procentje kan op dat niveau doorslaggevend zijn. Dus daar geloof ik dan ook in.

16 juni 2021 om 15:04

Ja sorry maar je maakt me echt niet wijs dat ze bij Oostenrijk voor een wedstrijd tegen noord-Macedonië alle spelers afzonderlijk gaan bespreken en dan uitlichten uit welk land de mama komt en uit welk land de papa komt.

16 juni 2021 om 15:09

Wat Lierse zegt. Ik geloof in een tactische analyse van sterke en zwakke plekken, maar niet meer dan dat. Voetballers zijn best vaak helemaal niet zo veel bezig met voetbal.

16 juni 2021 om 15:15

Lierse.

Natuurlijk vertellen ze dat niet. Maar je wordt als prof wel gewoon geacht je huiswerk op orde te hebben. Dus van iedere speler wordt gewoon verwacht dat hij weet wie zijn tegenstander is en wat zijn sterke en zwakkere punten zijn. Nu heb je spelers die even snel kijken welk been een tegenstander heeft en je hebt spelers die het tot het zieke niveau opzoeken. Nu zeg ik niet dat Arnautovic dat laatste doet. Maar er zijn wel degelijk spelers die alles maar dan ook alles willen weten over hun directe tegenstander en zelfs de dingen waarmee zij hun opponent mee uit de wedstrijd kunnen praten indien dat mogelijk is. Het zijn echt geen lieverdjes op dat niveau. Ik weet dat een Ronaldo zelfs wil weten in welke kleur pyjama zijn tegenstander slaapt. Wellicht is dat laatste een beetje overdreven maar het gebeurd gewoon.

16 juni 2021 om 14:38

‘Is dat duidelijk uit de naam of iets dergelijks’

Aan de hand van iemands achternaam zou je best kunnen raden of weten dat het, bijvoorbeeld, om een Armeniër, Surinamer, Antilliaan, Marokkaan, Turk, Javaan, Indonesiër, Pool, Zuid-Afrikaan, Nigeriaan, Ghanees, Zweed etc. gaat.

16 juni 2021 om 14:40

Is alioski dan iets typisch Albanees of iets dergelijks?

16 juni 2021 om 14:44

Nee, het is een achternaam die veruit het meest in Noord-Macedonie voorkomt (454 van de 552 wereldwijd bekende). In Albanie draagt niet 1 persoon deze achternaam. Volgens Forebears.com althans

16 juni 2021 om 14:52

Dan vind ik het opvallend dat Arnautovic weet dat hij Albanese roots heeft.

16 juni 2021 om 15:08

Maar als het net als in NL is, dan is de achternaam van de moeder niet iets wat je aan de man zult zien .

16 juni 2021 om 15:14

@lierse 'is alioski dan iets typisch Albanees of iets dergelijks?' Als ik eerlijk ben dan weet ik dit niet Dat zou ik echt moeten opzoeken dan. Ik heb geen Albanezen of Macedoniã£â«rs in mijn omgeving, wat vaak helpt bij het (her-)kennen van dit soort zaken, maar m'n punt was dat je aan de hand van iemand zijn of haar achternaam best kunt raden of weten waar diegene vandaan komt.

Wel weer een zorg minder voor Oranje. Ja, hij speelde ook tegen Noord Macedonië geen basis, maar is als aanvaller wel de allerbeste bij Oostenrijk.

Voornamelijk het middenveld vindt ik wel gewoon sterk bij Oostenrijk. De defensie is redelijk, maar geen top defensie.

Alaba speelt daar ook centraal, maar meer in de Blind rol in mijn ogen. Hinteregger is daar wel de absolute beste verdediger. Dan heb je nog enkele die ik niet bijster goed vind zoals een Dragovic of Posch.

Middenveld heb je wel Sabitzer, Laimer, Lainer (als wingback toch meer middenvelder), Lazaro (gek genoeg bankspeler) en Schlager.

Benieuwd naar deze pot. Moet Oranje in principe gewoon van kunnen winnen. Geen bijster goede ploeg.

16 juni 2021 om 16:47

Poeh poeh, de grote Arnautovic.. we moeten die blaaskaak vooral niet groter maken dan ie is, mensen praten over zijn potentie alsof hij Zlatan zou kunnen evenaren, maar met hetzelfde gemak jaagt hij zijn eigen team tegen zich in het harnas. Ik kan me bijvoorbeeld prima voorstellen dat je als Alaba geen zin hebt in zo'n malloot. Daarvoor presteert ie gewoon veel te weinig, om alles te kunnen flikken. Er zijn minimaal 5 spelers in alleen al zijn eigen team die echt een heel pak beter zijn dan hij is, leuk dat Perez en Janssen dan vinden dat hij jaren achtereen in de top had kunnen spelen, maar dat telt niet meer. Alles bij elkaar is hij gewoon een heel matige spits met af en toe een geniaal moment. En heel matig is dan vooral doordat hij totaal geen aanvulling is binnen een team, niet per se door zijn voetballende kwaliteiten.

17 juni 2021 om 10:38

Ik maak hem ook niet groter dan hij is hoor. Maar binnen de selectie van Oostenrijk is hij in mijn ogen wel by far de beste aanvaller en degene met het meeste talent. Is als spits zijnde aardig sterk (ook met de rug naar het doel) en daarnaast een prima schot met een gemiddelde snelheid.

Verder zijn er inderdaad meerdere spelers echt beter dan Arnautovic (sabitzer, Alaba, Laimer, Lainer bijvoorbeeld), maar puur qua aanvallende kwaliteiten is hij wel één van de beste in zijn land (helaas, want je hebt vaker weinig aan hem)

17 juni 2021 om 10:54

Hun by far beste aanvaller zit op de bank en zodra hij het veld op komt is het een eenling waar zijn eigen teamgenoten zich aan ergeren. Is bovendien prima in staat om een rode kaart te pakken, waardoor we dus tegen 10 man komen te staan. In mijn ogen is het eerder een gemis dat hij er niet bij is. Ik vind daarom wel dat je hem groter maakt dan hij is, want jij zegt dat hij by far de beste aanvaller is. Hij heeft misschien de beste individuele kwaliteiten, maar hij is niet by far de beste aanvaller in een team aangezien hij nooit onderdeel is van een team maar altijd alleen maar met zichzelf bezig is. En zo zien zijn trainers het blijkbaar ook, dat ie niet by far een van de betere spelers is. Voetbal gaat niet alleen om techniek.

Als ik het artikel lees, wordt alles gebasseerd op liplezers en eventuele handgebaren waarvan ze de betekenis niet weten? Dan lijkt me een wedstrijd schorsing op een eindtoernooi toch wel een fikse straf. Mocht dit allemaal bewezen zijn is het allemaal volledig terecht, zelf heb ik het "incident" ook gezien en het leek meer op frustratie richting de trainer, buitenwereld. Laten we eerlijk zijn, het kan een vervelende kerel zijn.

16 juni 2021 om 14:39

Het handgebaar was echt heel goed te zien. En het was ook overduidelijk dat deze gericht was aan Alioski. En dat dit handgebaar een expliciete betekenis heeft in die hoek, maakt het wat dat betreft toch een stuk makkelijker om te straffen.

16 juni 2021 om 14:42

Dat lijken me uiteindelijk aannames Silverfront. Het handgebaar is wat universeler dan alleen de betekenis die er nu aan wordt gegeven.

16 juni 2021 om 14:48

Het handgebaar gebruiken wij als een teken van perfect of uitstekend inderdaad. Maar er valt gewoon niet uit te leggen dat Arnautovic juist dat uit wilde beelden richting Alioski, dat slaat helemaal nergens op. Het is overduidelijk dat hij dit handgebaar bedoelde in de zin van die Servische belediging, en al helemaal als je het koppelt aan de woede die Arnautovic uitstraalde. Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben.

16 juni 2021 om 14:54

Het is dus niet overduidelijk. Een sarcastische duim omhoog bestaat ook nog. Je moet minder aannames doen als je het niet kan weten. Er is geen bewijs, punt.

16 juni 2021 om 14:56

Het handgebaar plus de verbale uiting is echter wel al een wat andere situatie.

16 juni 2021 om 15:02

Andere situatie maar nog steeds is het overgrote deel een aanname. Ik snap dat mensen er graag iets in zien maar dat is hedendaags ietwat problematisch. Labels plakken en mensen veroordelen op subjectieve waarnemingen is kwalijk. Doet niks af aan het feit dat Arnautovic ronduit labiel is.

16 juni 2021 om 15:08

Is Shaqiri ook geschorst vanwege zijn dubbele adelaar?

16 juni 2021 om 15:10

Xhaka en Shaqiri ontsnapten aan een schorsing en kregen in 2018 slechts een geldboete. Servië wordt toch vaak gezien als slechterik, dan krijg je eerder straf.

16 juni 2021 om 15:17

Een sarcastische duim is geen nationalistische belediging. Daarnaast moet Arnautovic uberhaupt niemand aanleg geven om hem te schorsen. De verbale uiting + handgebaar is meer dan een aanname, dat blijkt nu ook uit het feit dat hij geschorst is. Volledig terecht, kan het enkel zichzelf kwalijk nemen.

16 juni 2021 om 15:30

We weten allemaal dat een schorsing van de Uefa of Fifa niet veel voorstelt. Overduidelijk gebaren zoals van Xhaka en Shaqiri werden eigenlijk niet bestraft. Met je eens dat hij het enkel zichzelf kwalijk kan nemen. Ik vind de schorsing an sich ook wel terecht.

Goed nieuws voor Nederland. Ik ben het niet eens met de grond van de schorsing, want concreet bewijs is er niet. Desondanks content dat Arnautovic er niet bij is. Een vechter tegen spelers als Blind... nee bedankt.

Good busy, Arnautovic 👌🏿 Hier moet Nederland van zien te profiteren.

Over racisme ga ik me niet uitspreken want daar weet ik niet alles over, maar het gekke gedrag en de beledigingen aan het adres van Alioski is eigenlijk al genoeg om hem volledig uit te schorsen. Idioot.

Hij is dus blijkbaar schuldig bevonden, dan vind ik het een te lage straf. Bij de uefa en fifa hebben ze altijd een grote mond over respect en tegen racisme, dan moeten ze ook een duidelijk statement maken en niet 1 wedstrijdje.

16 juni 2021 om 15:39

Zoals ik het lees krijgt hij die schorsing vanwege het bijzonder achterlijke vieren alsof hij zojuist een gram cocaïne door zijn neus had gehaald en het tieren tegen zijn tegenstander hierbij. Volgens mij zijn ze niet heel specifiek ingegaan op de teksten die hij zei.

Frapant vind ik dan wel dat Arnaut Albanees betekent in het Servisch. Zijn achternaam komt dus neer op zoiets als van/uit Albanië (corrigeer me als ik het fout heb). En dan dit soort uitspraken doen, het denigrerende woord Shiptar gebruiken, terwijl je familie zelf hoogstwaarschijnlijk uit Albanië komt...

Wissel bij Oostenrijk. Daar moet je wakker van liggen

Ik weet veel te weinig over het woord en de exacte achtergrond om hier iets zinnigs over te zeggen. Het is dus een schandelijke uitwas van de deugmaatschappij! Of nee wacht hij is een klootzak en moet voor het leven geschorst worden.

Dat gemiep over het OK gebaar vind ik echt dramatisch. In deze context kan je het uitleggen als: "is goed, jongen." In Duitsland betekende het vroeger Arschficker, dat kan ook nog, maar de Duitsers zien het al lang niet meer als zodanig omdat het internationaal OK betekent. Onder water betekent het ook weer "alles oké", omdat de duim omhoog verward kan worden met "we moeten naar boven zwemmen".

Zo zijn er hele boeken over universele gebaren geschreven, wat best interessant is. Zo kan men in Griekenland ons 'chef-kusje', dat we maken als we iets lekker vinden, verwarren met een obsceen gebaar dat men daar maakt door de duim vanachter de voortanden weg te laten schieten, wat zoiets als 'fuck you' betekent.

Zo kunnen verwarringen internationaal ontstaan, maar mensen die het OK gebaar laten kapen door White Power zijn totaal niet geschikt om in welke daadwerkelijke maatschappij dan ook rond te lopen. Te ver van de realiteit vervreemd. Die geloven dat Arnautovic hier een Di Canio'tje doet. Knettergek.

16 juni 2021 om 15:50

Gaat meer om wat ie zei toch? Ik neuk je "Servisch scheldwoord" moeder, oid. Dat geneuzel over dat gebaar is idd zo'n vermoeiend internet iets.

16 juni 2021 om 17:25

Ja, klopt. Daarom snap ik ook niet dat het er in de artikelen hierover bij gehaald wordt. En dat er dan ook nog over gediscussieerd wordt als ware het realiteit. Geneuzel inderdaad. Het zal de hitte wel zijn, maar vandaag trek ik dat soort nonsens slecht.

Ik hoor iedereen hier makkelijk zeggen: "terecht", hier ben ik het totaal niet mee eens. Ik vind het te belachelijk voor woorden. Dat hij op zo'n manier zijn goal viert is zijn keuze, als hij iets verkeerd gezegd heeft moet hij geschorst worden, maar zolang de Uefa nog onderzoek moet starten, en er nog niets bewezen is, kan je het toch niet maken om zo'n man te schorsen? Wat doe je dadelijk als je hierdoor de finale rondes misloopt en hij blijkt toch onschuldig te zijn.

Iemand is onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Daarna krijgen ze nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan, dus belachelijk dat hij nu al een schorsing krijgt.

Het is een teken aan de wand als de afwezigheid van iemand van het kaliber Marko Arnautovic wordt beschouwd als een voordeel.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren