Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Oranje baart media zorgen: ‘Hun tribuneplek is voer voor discussie’

Laatste update:

Het Nederlands elftal won zondag de laatste oefenwedstrijd voor het EK met 3-0 van Georgië. Memphis Depay, Wout Weghorst en Ryan Gravenberch maakten de doelpunten in Enschede. De kranten concluderen daags na het duel in De Grolsch Veste dat de KNVB de ideale sparringpartner had gestrikt om het een waar feelgoodevenement te laten worden en dat alle incidentjes en knulligheidjes rond Oranje en bondscoach Frank de Boer voor even vergeten werden, maar dat de twijfels over de spelopvatting van bondscoach Frank de Boer niet zijn weggenomen.

“Een week voor zijn eerste wedstrijd op het EK is Oranje verdwaald in een donker bos waarvan de wegen moeilijk begaanbaar zijn”, zo schrijft de Volkskrant maandag. “De uitgang naar het licht is best te vinden, maar het is onzeker of dat lukt.” Journalist Willem Vissers doelt op het 5-3-2-systeem van het Nederlands elftal. Het kan zomaar functioneren, of het kan zomaar niet functioneren. “Een speelwijze die het elftal nauwelijks beheerst, waarmee De Boer in zekere zin een gok neemt.”

Een dikke en een zeldzame onvoldoende in uitzwaaiduel Oranje

Maarten Stekelenburg kreeg van Voetbalzone een 6,5 voor zijn optreden in Oranje.Lees artikel

“Hij acht de aanvalskracht niet groot genoeg om daarop volledig te varen en ziet zich genoodzaakt meer zekerheid in te bouwen. Er is alleen weinig tijd voor gesleutel”, benadrukt Vissers. “Het Nederlands elftal is als een auto die een week voor de vakantie naar de garage is gebracht met mankementen, waarbij het de vraag is of de garagehouder de onderdelen in huis heeft. Soms is het elftal ongebruikelijk onzeker in defensief opzicht, met een middenveld dat te veel balverlies lijdt. In de aanval valt de onmacht op. ( . . . ) Zeker van de eerste helft deugde weinig, door het gebrek aan initiatief en het eindeloze balverlies.”

“De patronen in het systeem lopen vaak niet, omdat het lijkt alsof spelers elkaar soms niet begrijpen of aanvoelen”, stelt de journalist, die het 5-3-2 ‘een wat raar systeem voor deze groep spelers’ blijft vinden. Op de voorpagina van de sporteditie van De Telegraaf staat met grote letters: ‘Waar staat Oranje?’. Mike Verweij stelt dat De Boer na de zwakke eerste helft voor de keuze staat om, zes dagen voor aanvang van het eerste groepsduel, ‘het 5-3-2-systeem overboord te kieperen óf om zijn ploeg in die formatie alsnog klaar te stomen voor de wedstrijd tegen Oekraïne’. “Als een verzameling spelers van het hoogste of tweede niveau op Cyprus, in Georgië, Spanje, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Hongarije en Turkije voor rust drie opgelegde kansen krijgt, moeten bij De Boer alle alarmbellen afgaan”, benadrukt de journalist.

Verweij benadrukt dat een systeem met vijf verdedigers ‘dit Nederlands elftal (nog) niet past’. “Zelfs iemand als Marten de Roon, die dat als een van de weinigen wél is gewend om te spelen, verzoop in het radeloos ogende elftal. Vanwege zijn vele balverlies was hij voor rust samen met publiekslieveling Wout Weghorst de grote dissonant. Ryan Gravenberch en Donyell Malen lieten met hun invalbeurten zien misschien wel betere alternatieven te zijn.” De Boer moet er volgens Verweij voor waken dat hij zijn selectie niet definitief verliest, al is er met rechtlijnigheid op zich niets mis. “Tenzij je in één rechte lijn (lees: een haperend 5-3-2-systeem) op de afgrond afkoerst.”

De tribuneplekken voor Donny van de Beek en Cody Gakpo zorgden eveneens voor vraagtekens bij Verweij. “Het zal het zelfvertrouwen van het tweetal niet ten goede komen en is ook niet handig. Met hun tribuneplek maakt De Boer twee controversiële keuzes bij de totstandkoming van zijn definitieve EK-selectie opnieuw voer voor discussie.” De kop van Trouw is veelzeggend: ‘Oranje wint, maar krikt alleen het moreel een beetje op – de twijfels blijven’. “Wie wat nuchterder keek naar het spel van Oranje, zal concluderen dat de route naar het EK met twijfels omgeven zal blijven. De discussie over het systeem van De Boer zal niet verstommen gezien het nog stroeve spel en de kwetsbaarheden die er zelfs tegen Georgië ook defensief volop waren”, schrijft John Graat.

Het vertrouwen in deze ploeg met dit systeem blijft broos. “De intenties van De Boer – snel jagen op de bal, korte mandekking op het middenveld, zekerheid in het hart achterin – waren opnieuw amper te zien. ( . . . ) Door statisch spel, veel misverstanden en verkeerde passes, zelfs van Frenkie de Jong, werden er amper kansen gecreëerd. Zorgelijker nog was dat ondanks deze tactiek, die zekerheid moet geven, Nederland zelfs tegen de nummer 91 van de wereld diverse kansen moest toestaan.”

Het Algemeen Dagblad schrijft over ‘een matige repetitie’. “Zelden trok een Nederlands elftal met lagere verwachtingen richting een eindtoernooi dan nu het geval is”, concludeert Sjoerd Mossou. “De zege op Georgië kon toch echt niet verbloemen dat dit Oranje nog allesbehalve een stabiel, geolied geheel vormt. Tegen het modale voetballand Georgië gaf Oranje weer veel te veel kansen weg, ook deze keer in het veelbesproken 5-3-2-systeem. Waar de Schotten twee keer scoorden, lieten de bezoekers het nu liggen. Dat was niet bepaald de verdienste van Oranje zelf”, doelt de journalist op de kansen die de bezoekers zelf lieten liggen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

532 blijft staan. Marten de Roon blijft staan. Daardoor presteren wijnaldum en de Jong amper. Veel succes dit ek. We hebben niet de beste selectie, kies dan voor de taktiek die het meest voor de hand is.

7 juni 2021 om 07:18

Ik begrijp inderdaad echt niet waarom we een Marten de Roon nodig hebben tegen fucking Georgië. Het is niet eens een De Boer dingetje want Koeman deed het ook. Snap er werkelijk waar helemaal niks van en zelfs tegen Georgië lijdt hij dus te veel balverlies.

7 juni 2021 om 08:25

M'n opa zei me gisteren: ik sta 100% achter Oranje. Ik accepteer alles zoals het is,en wens alle spelers en Frank de coach een fantastisch toernooi toe.Moge de beste winnen ! maakt dus totaal niet uit Wie.

7 juni 2021 om 09:06

Er bestaat niet zoiets als "De Roon wel of niet nodig hebben, afhankelijk van de tegenstander". Bij Atalanta speelt hij toch ook alles? Het is niet zo dat hij alleen tegen Juve/Milan etc speelt en tegen zwakkere tegenstanders op de bank zit. Je moet altijd een defensieve middenvelder hebben, voor de balans in je team.

7 juni 2021 om 09:44

Maar we hebben toch betere opties dan de Roon? Blind, of de Jong? Waarom niet gewoon 4-3-3 met de punt naar voren, zo bijvoorbeeld? Staat toch veel lekkerder en attractiever dan dit 5-3-2 systeem zonder vleugels?

Steek
Dumfries
de Vrij
de Ligt
Wijndal
de Jong
Blind
Berghuis
Wijnaldum
Gakpo
Depay
7 juni 2021 om 09:59

Moraat;
Je hebt De Roon niet nodig tegen Georgie, maar je selectie aanpassen aan Georgie is totaal niet handig als je in voorbereiding op een toernooi bent. De Roon heb je wellicht wel nodig tegen de sterkere landen (al is te betwijfelen of je die in de poule tegen komt). Het is dan fijn wanneer De Roon in deze formatie 2 oefenwedstrijden heeft gespeeld en het tegen een sterker land niet de eerste keer is

7 juni 2021 om 10:29

Het is wel zorgwekkend dat met 5 verdedigers + de roon je nog steeds meerdere open kansen weggeeft tegen Georgië...

7 juni 2021 om 07:19

Helemaal mee eens 4-3-3 zit ingebakken in de Nederlandse voetbalcultuur, iedere speler is er wel vertrouwd mee. Alleen de Roon niet. 5-3-2 of 3-5-2 is vertrouwd in Italië is een tactiek die heel gediciplineerd uitgevoerd dient te worden (kijk bijvoorbeeld naar Atalanta) dit krijg je er niet zomaar in. Mits je Louis van Gaal heet

7 juni 2021 om 07:38

Dat, en met meer tijd. Dit soort flauwekul moet je niet even proberen in twee oefenduelletjes voor het EK te implementeren. Dat is gewoon te kort dag.

7 juni 2021 om 07:53

Onder Koeman werd ook al regelmatig dit systeem gebruikt, het is vooral een tactiek om reactie voetbal te spelen, misschien leuk tegen de toplanden maar tegen een voetbaldwerg als Georgië totaal onnodig.. Mag dan ook hopen dat NL in de poulefase 433 gaat spelen anders worden het 3 hele saaie, matige poulewedstrijden

7 juni 2021 om 08:13

Ook onder Koeman speelden we dramatisch en is het meer de lage lat van het recente verleden dat iets verbloemt. De spelers hebben echt de kwaliteit wel, maar dan moet je wel die spelers durven opstellen; Malen, Gravenberch, Blind, Ake. Voetbal om te winnen. Niet de Roon, de vrij, Wijnaldum, Weghorst. Please zeg. 5-3-2 met de instelling van eindeloos breien is echt de slechts denkbare oplossing imo

7 juni 2021 om 10:32

onder Koeman speelden we imo niet dramatisch hoor. ik heb toen genoten van Oranje tegen o.a. Frankrijk, Duitsland, Engeland en Belgie. tegen Noord Ierland was het wel heel slecht maar we hebben helaas niet de creativiteit om een gesloten verdediging kapot te spelen

7 juni 2021 om 09:18

We zijn nog niet begonnen, je weet nog niet waar FdB voor kiest. 4-3-3 hoeft niet geoefend te worden, want dat systeem kunnen onze jongens dromen. Dat wordt gespeeld vanaf de E pupillen.

Wat betreft de rare, overspannen verwachtingen. We zijn al dik 10 jaar geen top meer. De laatste topselectie liep in 2012 op zijn laatste benen en werd afgedroogd, daarom ging LvG ook 5-3-2 spelen en ook destijd liep het stoperig. Koeman speelde het ook een periode, dus waarom is FdB opeens de lul omdat hij ook inziet dat we tekortkomen?

Al die zogenaamde kenners zoals Mossou en Willem Visser- " die vrouw naast Boekhoorn is Hind" zijn vermoeiend en zouden beter moeten weten. Een 3-0 oefenzege tegen Georgie is prima, ook als je een topteam hebt. Daarnaast zijn we nog niet begonnen, dus je weet niet wie er spelen gaat en ik welke opstelling er gespeeld wordt. De Roon speelde inderdaad niet bepaald sterk, maar die was niet eens de slechtste van het veld, en Gravenberch klopt nadrukkelijk op de poort.

Ik hoop dat de claims dat Weghorst in Oranje moet nu wel gedaan zijn. Hij is een harde werker met weleenswaar scorend vermogen, maar op elk ander vlak van het spel komt hij zwaar tekort. Hij kan geen bal aannemen, geen bal vasthouden, hij kan niet passen of kaatsen en hij kan niet koppen. Hij wint letterlijk geen duel, niet eens tegen Schotland of Georgie.hij is een prima clubvoetballer, maar meer niet.

7 juni 2021 om 09:23

Onder v. Gaal begonnen en daarna overgenomen door Koeman en nu de Boer.

7 juni 2021 om 09:52

Weghorst won juist alle fysieke duels. Maar enorm veel loopacties werd niet begrepen door ploeggenoten. Die Dumfries kan aanvallend bijv helemaal niks met de bal.

7 juni 2021 om 15:43

Weghorst is de betere spits, maar misschien zou het team wel beter functioneren met Luuk de Jong op die plek. Hij, wijnaldum en depay kennen elkaar nog van de tijd bij psv en zullen veel eerder ingespeeld zijn op elkaar.

Ik vraag me vooral af wat je uit zo een oefenpotje tegen Georgië kan opmaken. Je houdt er natuurlijk een leuk gevoel aan over maar anderzijds is het ook relatief nietszeggend dat je tegen een team gaat spelen dat rond plek 90-100 op de fifa ranking staat.

7 juni 2021 om 07:41

Als je bij Frankrijk en Portugal in de groep had gezeten niet veel... maar aangezien je tegen Macedonië Oekraïne en Oostenrijk moet voetballen, kan je er heel veel uit halen. Ik hou m’n hart vast tegen Oekraïne, want dat is sinds jaar en dag de koning van de counter... en als je gisteren de eerste kans van Georgië ziet en de 2e goal van de Schotten... zijn ze daar echt nog niet klaar voor om in 5-3-2 aan te treden.

7 juni 2021 om 07:49

Als je moet oefenen om een tegenstander als Macedonië (dat dan nog ongeveer 30 plekken hoger staat dan Georgië) te verslaan dan gaat er toch iets extreem hard fout.

7 juni 2021 om 09:27

Daarnaast is Oekraïne gewoon ongeslagen boven Portugal geëindigd in de kwalificatie. Bizar hoe erg dit team onderschat wordt hier, waardoor als we straks een (niet geheel onwaarschijnlijk) puntverlies lijden straks heel het land er schande van spreekt.

7 juni 2021 om 10:22

Ik snap ook niet waarom Oekraïne zo onderschat wordt. Ontzettend fitte ploeg die oranje heel veel problemen gaat opleveren.

7 juni 2021 om 07:52

Dat het elftal niet goed genoeg functioneert, dat kan je er uit opmaken . Dat de Boer vreemde keuzes maakt . Er valt weinig positiefs er uit te halen .

7 juni 2021 om 08:05

Alleen gaat dat vaak verhuld worden door het feit dat je met 3-0 wint.

7 juni 2021 om 10:08

Als een beetje de wedstrijd gevolgd hebt en weet tegen wie ze speelde dan verhuld zo'n overwinning niks . Als je puur naar het scorebord zou kijken dan denk je aan een eenvoudige normale overwinning.

7 juni 2021 om 10:13

Dus je denkt dat de boer na een overwinning (wat die man enorm veel deugd zal doen) opeens alles om zal gooien?

7 juni 2021 om 11:35

Dat denk ik niet . Zoals ik in eerdere berichten al zei , de hele voorbereiding geeft mij weinig hoop.
Aan de andere kant had ik ook niet verwacht als Oranje verloor of gelijk speelde dat de Boer alles zou omgooien. We hebben te maken met een bondscoach die niet goed is in het communiceren naar zijn spelers toe of de pers. Hij maakt vreemde keuzes. Vergist zich in namen en speelminuten .... Tja wat moet je van het team verwachten als de leider chaos schept

Het blijft gewoon een systeem wat ze niet kunnen uitvoeren en daarom onbegrijpelijk dat je er mee doorgaat tegen dit soort ploegen. Het is vooral een omschakelsysteem. Als je niet op de omschakeling speelt zoals tegen Georgie en Schotland schiet het dus niet op. Voor de rest mooi dat er nu gezeik komt om wie er op de tribune zit. Dit wist je vantevoren toen je 3 extra man mee mocht nemen dat dit gewoon 3 personen zijn die je eigenlijk niet nodig hebt en die dus geen rol van betekenis zouden hebben. Dat hebben de journalisten met hun beperkte kijk niet doorgehad in die maandenlange lobby voor 26 spelers. Nou alsjeblieft nu wel. Dan maakt het overigens niet uit wie hij anders had gekozen want ook als Gakpo naar het EK onder 21 was gegaan hadden er 3 op de tribune gezeten en had je ook de vraag gekregen waarom El Ghazi/babel zouden zijn geselecteerd als je ze alleen maar op de tribune zet.

7 juni 2021 om 07:28

Ik snap ook niet echt waarom de boer 5-3-2 wilt spelen. Je kan er wel dominant mee spelen (kijk naar inter bijvoorbeeld) maar vaak is het gewoon geen attractief systeem (kijk nogmaals naar inter bijvoorbeeld waar echt 50% van de partijen nu niet echt een genot van was om naar te kijken). Een 3-4-3 a la België zou ook gewoon goed kunnen werken naar mijn idee, en daar is mee bewezen dat er dominant gespeeld kan worden. Dan kan hij ook meteen stoppen met De Roon op te stellen en kan iemand als Berghuis of malen een basisplek krijgen in de plaats.

7 juni 2021 om 09:36

Het is helemaal niet onbegrijpelijk. Oranje is gewoon niet goed genoeg om in het vertrouwde 4-3-3 systeem hoge ogen te gooien. Daarom kiest de bondscoach net als zijn voorgangers van Gaal en Koeman voor dit systeem. De meeste spelers zijn dit systeem niet gewend en daarom moet het geoefend worden. Hoe moeilijk is dat te begrijpen? Dit is geen hogere wiskunde en ik denk dat als je dit niet snapt het aan jezelf ligt. Je wil het niet snappen of je kan het niet, dat laat ik in het midden. 4-3-3 hoeft niet geoefend te worden, dat zit in het DNA van onze spelers. Wat betreft het EK onder21; dat is totaal onbelangrijk en ondergeschikt aan Oranje. Maar ook dat is blijkbaar moeilijk te snappen?! @lierse, ja, dat 5-2-3 systeem zie ik zelf ook meer zitten, maar dat is nog lastiger aan te leren dan 5-3-2 en onze " grote" ster Memphis die kan dat niet spelen. Die loopt overal behalve waar hij moet zijn en het is bij 5-2-3 zaak dat hij in positie blijft.

7 juni 2021 om 09:49

Het probleem alleen met het huidige systeem is dat de backs niet genoeg creativiteit hebben. Bij inter staan staan daar Hakimi en Young/Perisic. Terwijl in het 5-2-3/3-4-3 systeem die flanken niet per se de creativiteit moeten hebben omdat er nog drie aanvallers instaan. En in het huidige systeem is er ook geen middenvelder met die echt laatste pas in de benen waardoor er een gebrek aan kansencreatie is (als ze zelf moeten aanvallen). In een 3-4-3 zou in Memphis dan ook een soort van hazard rol geven als pocket en een echt diepe spits gebruiken (Weghorst of de jong) en dan malen/Berghuis als andere pocket. Maar daar is het allemaal al te laat voor natuurlijk. De manier van druk zetten in een dergelijk systeem vereist echt gewoon heel veel training en dat krijg je er niet in op twee-drie weken (hetzelfde met het huidige systeem, al is het middenveld daar iets meer beschermd aangezien in een 3-4-3 het middenveld bijna constant in een numerieke minderheid is).

7 juni 2021 om 09:57

Wij zijn ook niet goed genoeg om met 5-3-2 hoge ogen te gooien. Koeman heeft overigens zelden tot nooit voor 5-3-2 gekozen. Dat is een fabeltje. Kijk die nations league tegen Frankrijk, Duitsland, Engeland en Portugal maar terug. Of die 2-4 overwinning in Duitsland voor het EK. Wie waren die 3 centrale verdedigers dan? Precies die waren er niet, we speelden gewoon 4-3-3. Kortom je weet totaal niet waar je het over hebt en doet aan geschiedvervalsing en dan roepen dat anderen het niet snappen? Je hebt zelf 3 jaar met je ogen dicht naar het scherm gekeken. Hoe moeilijk is het voor jou te begrijpen dat het kansloos is om met 5-3-2 te verwachten dat Dumfries en Wijndal een man gaan passerenals je tegen een ploeg speelt die de bus parkeert? Wil je dat niet zien. In 4-3-3 kunnen we wel wat oefening gebruiken hoor, ben je vergeten hoe kansloos men eraf ging tegen Turkije in 4-3-3. Of is dat soms ook moeilijk te begrijpen voor je? Weet je wat jij ook niet wil begrijpen? Dat ik prima snap dat Gakpo niet naar het EK onder 21 is gegaan. Ik wil alleen aangeven dat er altijd 3 op de tribune moeten plaatsnemen en dat je altijd gezeik had gehad welke spelers dat ook zouden zijn en wie er dan thuis hadden gebleven. Maar ja dat moet je ook maar kunnen snappen en lezen.

7 juni 2021 om 10:36

@lierse, Precies, dat 3-4-3 is gewoon veel lastiger te spelen. Wij spelen doodleuk 50s catenaccio. 1 verdediger extra om de tegenstander te stoppen. Dat is ook nodig, want Nederlandse verdedigers willen nogal eens doordekken wanneer hun directe tegenstander inzakt. Neem die situatie aan het begin van de wedstrijd toen Daley Blind 1 op 1 kwam te staan; de Vrij dekte door, de Roon speelde fout in, die middenvelder dook dat gat in. Die situatie is bekend bij Oranje en dat krijgt dit elftal veel vaker me 2 Cv's achterin. Daarom staan er nu drie. Wat betreft Memphis, die kan niet gedisciplineerd spelen. Hij zakt de hele tijd in om ballen op te halen bij de achterhoede. Die staat niet waar hij moet staan wanneer er druk gezet moet worden, dus dat werkt niet. Misschien is dit een extra reden waarom FdB voor catenaccio kiest.

Elke trainer heeft een blinde vlek, en helaas voor ons is dat bij de Boer Marten de Roon. Bij de blinde vlek speler ziet iedereen behalve de trainer vooral de minpunten, waar de trainer vooral de pluspunten benoemd. Koopmeiners en Gravenberch zijn de betere opties op die positie, waarbij Koopmeiners eigenlijk nog meer geschikt is. Omdat hij veel meer dan Gravenberch een balansbewaker is en over een veel betere traptechniek beschikt. Weghorst of Malen kun je ook over discussiëren, en moet je misschien per tegenstander bekijken. De eerste ronde moet te doen zijn , hopelijk groeien we in het toernooi.

7 juni 2021 om 07:56

De vorige bondscoach had precies dezelfde blinde vlek, die blinde vlek werd dan ook regelmatig in de rust of net erna gewisseld om vervolgens 433 te spelen en de wedstrijd te laten kantelen.. Ik geloof niet zo in brekers, een beetje tegenstander met inzicht laat vooral de Roon vrij in de opbouw en je legt Nederland voetballend plat, tege Georgië 13 keer balverlies in 1 helft, dat is opzich al een hele prestatie

7 juni 2021 om 08:17

Exact. En dan verwijzen naar van Bommel of de jong of Wouters of Davids als die types gaat wat mank, want die waren wereldtop als brekers maar met een ander niveau techniek. De Roon is gewoon aan de bal zo ontzettend slecht en ook Wijnaldum in deze rol. Dan is het alles richting Depay en zoek het maar uit een dat is zo ontzettend makkelijk te verdedigen... Ben Ajacied maar de Boer .. Jeetje...

7 juni 2021 om 08:59

Nouja koopmeiners vind ik ook te kort komen als het tempo iets omhoog gaat vooralsnog. Hem opstellen is dan ook een blinde vlek, maar dan jouw blinde vlek denk ik.

7 juni 2021 om 09:04

Koopmijners opstellen is lood om oud ijzer tov de Roon.

7 juni 2021 om 09:27

Vind koopmijners een totaal ander type dan De Roon, maakt ook veel meer doelpunten, en geeft ook veel meer assists. Daarnaast ie het geen hele geweldige balveroveraar, vreemde vergelijking in mijn optiek

7 juni 2021 om 09:37

Hahaha je weer dat in het voetbal alles word bijgehouden ? Koopmeiners geeft dit seizoen als defensieve middenvelder 587 passes naar de final third, Gravenberch komt tot 482 passes. Had Koopmeiners bij Ajax gespeeld, en Gravenberch bij AZ dan waren die verschillen nog groter geweest.

7 juni 2021 om 11:02

Nouja ik denk persoonlijk dat koopmeiners het niet veel beter zou doen dan de roon. Die gozer heeft nog nooit op een hoger niveau dan de Eredivisie gevoetbald. Zodra het tempo iets omhoog gaat in Nederland dan zie je hem vaak niet meer. Kijk Ajax-az maar terug waar hij zijn handen vol heeft aan Klaassen. Dan sta je daar straks tegenover Modric of Bruno Fernandes terwijl je het in Nederland al lastig hebt tegen een Davy Klaassen en je alleen niveau seuntjens/flemming/vloet gewend bent. Gravenberch zou het misschien niet veel beter doen, maar de roon heeft dan tenminste al jaren Serie A ervaring + CL ervaring.

7 juni 2021 om 11:49

Dat denk ik niet. Want bij Ajax speelt Blind en geen BMI. Blind slaat nog al eens een linie over. Terwijl bij AZ alles over Koopmeiners gaat. Dus gewoon een nanje vergelinking. Zulke dingen zijn alleen te meten als je met dezelfde spelers voor, naast en achter je speelt. Het zijn gewiin voor beide goede cijfers. En het aantal zegt meer over wat er om hun heen staat.

Van zo’n oefen potje tegen Georgië valt natuurlijk helemaal niks te zeggen. Je hebt met 3-0 gewoon waarvan je eigenlijk een helft matig hebt gespeeld. Het is ook aardig saai. Ik denk dat Nederland best prima spelers heeft om wat klaar te maken tijdens het ek althans dat heb ik de afgelopen 2 jaar gezegd. Ik moet zeggen dat ik het onder Koeman leuker vond op een of andere manier. Ben tot nu toe niet onder de indruk van Frank de Boer.

Oranje gaat de groepsfase niet overleven. Frank de Boer is z’n matige bondscoach.
Fijn als die na het Ek moet vertrekken.

7 juni 2021 om 07:39

Ik ben bang dus dat Oranje de groepsfase (met de hakken over de sloot) wel gaat overleven. Dan gaat FdB nog denken dat hij gelijk had ook.

7 juni 2021 om 07:55

Het is haast onmogelijk om niet door te gaan, zeker in deze groep. Met het EK zal vast wat beter gespeeld worden, je hebt ook nog eens het thuisvoordeel in de groepsfase. Na de groep zal het wel snel afgelopen zijn.

7 juni 2021 om 08:01

@raza

Het is moeilijker om níet door te gaan, dan om wél door te gaan dit EK. Ik hoop natuurlijk van harte dat we zo ver mogelijk komen, maar als we er na de groepsfase toch uitliggen dan hoop ik maar dat Frank er ook gelijk uit komt te liggen.

7 juni 2021 om 08:09

klopt dat heeft zijn carriere bij de clubs Crystal Palace en Inter al uitgewezen

7 juni 2021 om 08:39

Bij deze clubs heeft hij de fout gemaakt om met zijn vriendjes naar toe te gaan i.p.v. een oude veldtrainer mee te nemen. In Amerika is hij gewoon bij de oud profs op zijn bek gegaan wegens wederom tactische fouten. En met het Nederlands elftal gaat hij de fout in door het spel te laten lopen over de trage zowel aanvallend en verdedigend eigenlijk nog erger. De spelmaker van Barcelona wordt overgeslagen. Ben benieuwd wanneer hij dit gaat inzien.

7 juni 2021 om 09:57

Was frank niet blond geweest zou hij nooit maar dan ook nooit bondscoach worden, niet in 1000 jaar. Die man is ongelofelijk slecht echt ongekend wat voor privileges mensen krijgen als ze niet getint zijn.

Man man man. Wat een pessimisme op de maandagochtend. Het is misschien niet het beste team dat we meenemen naar een eindronde, maar laten we er eindelijk weer eens van genieten. Ik lees hier berichten dan men hoopt dat we de groepsfase niet overleven omdat de Boer dan gaat denken dat hij er iets van kan.. Achja. Ik stap op de fiets. Werkse allemaal!

In dit systeem zijn aanvallend je backs heel belangrijk en laten die nou net niet zo geweldig zijn. Daarbij heb je een aantal buitenspelers (malen, gakpo, berghuis, promes) in de selectie die niet kunnen spelen omdat meneer de Boer dit systeem wil doordrukken.
Laat hem aub wakker worden komend weekend en gewoon 433 gaan spelen, dan hebben we als kijker nog wat om naar toe te leven....

7 juni 2021 om 08:40

Met 433 en deze selectie ga je tegen grote landen sowieso verliezen. De spelers die je noemt zijn op dit moment hooguit Europese subtop (Malen en Gakpo worden nog we beter). Met een meer verdedigende opstelling maak je nog kans. Maar waarom dat perse 532 moet zijn en bijvoorbeeld niet 4-2-3-1, waarmee we erg ver kwamen in 2014, snap ik niet.

7 juni 2021 om 08:51

En je denkt dat als we in 532 tegen Georgie al amper de middenlijn overkomen en Georgie opgelegde kans na kans mist dat dit systeem beter is tegen betere tegenstanders? En de discussie is niet waarom wel 433, dus of dat nu 433 of 4231 is doet er niet toe. Als we maar geen 532 spelen.

7 juni 2021 om 09:35

Klopt, aanvallende backs zijn erg belangrijk. Ik zou toch echt Karsdorp hebben meegenomen, die is met omschakelvoetbal (maar vooral ook aanvallend) sterker dan Dumfries. Dumfries kan je goed gebruiken wanneer je minder aan de bal bent (sterkere tegenstanders), tegen de kleintjes was Karsdorp een prima optie geweest.
Getuige ook zijn seizoen in Italië (met alle respect toch een niveautje hoger dan de Eredivisie waar Dumfries en Timber het vooral goed hebben gedaan).

Ik hoop oprecht dat ik ongelijk krijg en dat het Nl's elftal hun draai gaat vinden, maar ben er toch heel erg bang voor. Ook snap ik de Boer gewoon niet zo goed in zijn gedachten, kan er niets van volgen, behalve dat 'wanneer je het bij Ajax goed hebt gedaan', dat je dan opgeroepen lijkt te worden.
Begrijp Klaassen en Gravenbergh echt best wel hoor, als standins, maar Timber had gewoon met Jong Oranje mee gemoeten, je hebt spelers die het al langere tijd op die positie laten zien, ipv een speler die met alle respect net komt kijken.
Snap best dat je soms een speler wilt die op meerdere posities uit de voeten kan, maar dit was echt niet de beste/ enige optie.

Als je kijkt wat er aan spelers er op de buitenlandse velden rondlopen kan je toch meer ervaring/ kwaliteit oproepen dan nu wordt gedaan, en helemaal als je dan ook nog rekening houdt met het gewenste systeem van de coach. (denk aan Karsdorp, of (kwalitatief niet wat het moet zijn) een Hateboer die dat ook gewend is).
En wat ik niet zo goed begrijp, is dat er zoveel spelers op worden geroepen die niet / nauwelijks aan bod komen bij hun club, daarmee in mijn ogen teveel op 'oude jongens krentebrood', ze kunnen zo leuk voetballen weet ik uit het verleden.

7 juni 2021 om 09:51

Als counterteam kan het wel werken naar mijn idee. Dan moet je wel alleen Weghorst er uit zetten en malen of iets dergelijks gebruiken naast Memphis. Het enige probleem lijkt me dan wel de balvastheid te worden voorin, waardoor er continu druk op de defensie kan ontstaan.

Er zijn dan een aantal spelers die gewend zijn om te spelen in dit systeem, maar het merendeel van de spelers is dit niet. Je ziet zelfs dat de spelers die het gewend zijn er verloren bij lopen dat moet toch genoeg zeggen .
Ik denk dat er iets moet gebeuren om dit nog een redelijk succes te laten blijken.
De aanloop naar het EK geeft in ieder geval weinig vertrouwen, maar wie weet .... De wonderen zijn de wereld nog niet uit

De tendens hier is wel mooi, vooraf werd door iedereen geroepen dat we perse 532 moesten spelen want met 433 gingen we het nooit redden. Nu is de mening weer compleet de andere kant op, men waait met de wind mee haha.

7 juni 2021 om 08:05

@JK-Ajax

Ik ben nog steeds van mening 532 een hele reële optie is, echter hadden daar wel al een tijd mee moeten beginnen. Je kan niet verwachten van spelers die vrijwel niet samenspelen (weghorst, Depay) dat ze binnen 2 wedstrijden aan elkaar gewend zijn als ze ook nog een nieuw systeem moeten spelen. Het is eigenlijk van de zotte dat je 1,5 week voor het EK opeens een heel nieuw systeem in je ploeg wilt slijpen.

Daarnaast is het ook zaak om gewoon de juiste spelers op te stellen: de Roon heeft geen functie als je 70% de bal hebt en kan dus makkelijk plaats maken voor een andere middenvelder. Ook Dumfries (met z'n harde voeten) kan je beter op de bank zetten tov Karsdorp, die voetballend een stuk beter is.

7 juni 2021 om 08:41

Oh ik denk ook wel dat het kan werken hoor maar dan wel op de juiste manier uitgevoerd met de juiste poppetjes op hun plaats zoals jij ook aangeeft. Goede backs die in dat systeem werken en een middenveld met veel meer voetbal (gravenberch bijv boven de Roon).

Ik verbaas me er meer over hoe makkelijk men draait in wat wel of niet goed is voor Oranje en niet rekening houdt met het feit dat je een systeem er niet in 1,5 week in krijgt. We halen van LvG aan zie ik terwijl het niet om aan te gluren was en we zelfs op achterstand kwamen en het systeem constant moesten omzetten om het werkbaar te maken.

7 juni 2021 om 09:49

Mee eens, gebruik de juiste poppetjes, het kan best werken. maar gebruik dan de juiste poppetjes die passen bij wat je wil. Ga niet poppetjes geforceerd op een plek zetten of dwingen dingen te doen die ze eigenlijk niet kunnen.
Wat v. Gaal in mijn ogen goed deed was het goed neerzetten van de poppetjes passend bij de tactiek, de Boer lijkt dat niet ( goed ) te doen. Die kiest poppetjes waar hij fan van is, maar die niet per se bij de tactiek passen.

7 juni 2021 om 09:06

Dat heet nou de waan van de dag. Er word wat afgepapagaaid in voetbal Nederland. 😊😷

7 juni 2021 om 09:14

Hangt van je perceptie af. Volgens mij zijn er heel weinig die riepen dat je tegen landen als Schotland en Georgie 5-3-2 moest gaan spelen. Echter was de discussie vooral dat het tegen de grotere landen een uitkomst kon zijn. Dit ook gelet ook op de wedstrijd tegen Italie. Tenminste zo heb ik de discussie ervaren.

F de Boer is gewoon niet geschikt als (bonds)coach. Tactisch komt hij te kort als je tegen zowel Schotland als Georgië in een 532 gaat spelen. Dat moet je 2e tactiek zijn als het even lastig gaat. Speel gewoon 4231 of 433, maar niet deze laffe opstelling.

Daarnaast heeft hij al meerdere keren laten zien over onvoldoende empathisch vermogen te beschikken binnen de groepsleiders.

Nederland staat bekend als aanvallend voetbal. Nu is het ingraven en hopen op een gaatje in de verdediging. Dat lukt misschien tegen Georgië , maar succes tegen Duitsland , Spanje, Frankrijk.

NL gaat door in de poulefase omdat de tegenstanders niet heel lastig zijn. Eerst volgende wedstrijd liggen ze er uit

7 juni 2021 om 09:48

Dus, wat nu? De boer ontslaan? van Nistelrooi als bondscoach of Wijnaldum als speler/trainer? Hoe wordt Nederland kampioen?

7 juni 2021 om 12:23

Nederland wordt geen kampioen. Zo simpel is het.
Daarvoor is de kwaliteit te laag, althans vergeleken met andere landen en zit er mijns inzien een ongeschikte trainer aan het roer.

Als fan van Oranje zal ik uiteraard kijken een aanmoedigen, maar dit systeem (532) en FdB aan het roer zorgen er bij mij voor dat ik geen illusie heb dat ze het ver gaan schoppen.

Iedereen is blij met deze 3-0 maar van (met al het respect) Georgië winnen stelt niks voor. Het systeem werkt voor geen meter hoewel Dumfries nu wel iets gevaarlijker was maar tegen Schotland was die nergens te bekennen omdat die tegen de linksback van Liverpool stond. Toen Berghuis en toen in kwam zag je dat hij veel meer in zijn element kwam.

Tegen Georgië met verbijstering naar De Roon gekeken. Deed werkelijk waar niks zinnigs met de bal en bracht ook geen rust, controle en balans.

Weghorst maakt een goede goal maar wordt voor de rest maar weinig gevonden door het team en het is puur op zijn wilskracht dat hij door blijft knokken. In dat opzicht vind ik hem ook wel beter als Luuk die in mijn ogen te vaak maar wat rondslentert.

Iedereen zou het nog enigszins begrijpen als De Roon in een 433 op het middenveld te staan. Puur om de verdediging bij omschakeling te ondersteunen. En in een 532 tegen bijv Frankrijk ook. Maar niet in een 532 tegen Georgië en Schotland. Dat er überhaupt 532 wordt gespeeld terwijl oranje de bovenliggende partij is, slaat nergens op. Misschien, heel misschien als de backs die nu spelen vervangen zouden worden door spelers die aanvallend nog wat kunnen doen, dan denk ik aan vleugelspelers die niet te beroerd zijn om te verdedigen, Promes nu in de selectie bijv. Maar uiteindelijk ziet iedereen dat 433 tegen de mindere teams beter is. Maar buiten de Roon spelen Frenkie en Wijnaldum ook ver ondermaats op het middenveld. Wijnaldum op 10 werkt ook voor geen meter. De Boer heeft nog veel te doen in korte tijd, want anders gaat het geheid fout op het EK.

7 juni 2021 om 08:41

Het is maar een oefenpot. De Roon wordt hopelijk snel vervangen. Gelukkig viel Gravenberch sterk in.

7 juni 2021 om 08:54

Nou met de laatste oefenpotje lijkt me toch dat er dat laatste puntje op de i wordt gezet. En dat er dus met de verwachte basis wordt gespeeld. Aan de andere kant weet je het natuurlijk nooit met De Boer. Die weet zelf ook niet wat hij aan het doen is volgens mij.

Dat eindeloze gezeur steeds. Engeland en Duitsland maken bijvoorbeeld ook totaal geen indruk. Niks mis om eens een ander systeem uit te proberen. Helaas had je 2 tegenstanders waar je dat misschien minder goed tegen kan testen.

Gewoon 4-3-3

Met Weghorst in de spits en Berguis + Depay op de flanken.
Middenveld van Gravenberch, de Jong en Wijnaldum.

Hoe moeilijk kan het wezen zou men denken?
Schijnbaar heel moeilijk want ik zie deze impotente coach niet ineens van zijn geloof afstappen en terugvallen op 4-3-3

Als je depressief wil worden moet je vooral alle comments lezen. Jongens een beetje positiviteit kan wel he, we speelde misschien niet al te best, maar uiteindelijk toch 3-0. WK 2014 hadden we ook een verschrikkelijkr voorbereiding, uiteindelijk gingen we er met pech in de strafschoppenserie af in de halve finale. Een slechte voorbereiding zegt dus niet alles.

Wel knap dat alleen de Roon verantwoordelijk is voor het niet functioneren van het elftal. Dat hij veel de bal krijgt heeft misschien wel te maken dat de rest zich te veel verstopt. Ik mag toch aannemen dat Frenkie zich tegen een land als Georgië kan onderscheiden, maar hem heb ik ook niet gezien. Waar is de kritiek op Frenkie, of mogen we daar niet kritisch op zijn. Hij moet zorgen dat hij meer de bal krijgt en aanspeelbaar is. Vind dat hij zich te veel verstopt.

Ik word doodmoe van dat negatieve gezever. De Roon is simpelweg een basisspeler, zal er altijd staan in dit systeem, omdat hij dat nou eenmaal aardig kan. De rest er omheen snapt nog altijd weinig van de tactiek. De Roon speelt alles bij een zeer goed presterend Atalanta, dus waarom niet in het NL elftal..??
Waar iedereen mee wegloopt is Blind, dat snap ik werkelijk niet. Had gisteren een aantal prima, zelfs sublieme passes, maar het moge toch duidelijk zijn dat meneer altijd en immer rugdekking nodig heeft omdat hij echt veel te traag is. In de krant heette dat een zwakte, maar werd dat gecompenseerd door de mooie passes. In mijn beperkte voetbalbrein wordt die zwakte ‘gecompenseerd’ door doelpunten van een tegenstander van gemiddelde sterkte.
Buiten dat vind ik het schitterend om weer lekker een EK in het oranje te zijn, lang geleden.. Go NL, Go Frank!!

7 juni 2021 om 09:32

Je zou er dan misschien voor kunnen kiezen om Blind op het middenveld neer te zetten. Maar dan heb je ook grote ruimtes en Frenkie is een soortgelijke speler. Ik word ook wel moe van dat negatieve gezeik. Eerste helft was idd niet goed, tweede helft was beter. Maar ook al speel je hier de pannen van het dak, dan gaan mensen weer zeiken: het is maar Georgië. Je kunt het dus nooit goed doen.

7 juni 2021 om 14:03

Middenveld is overbezet met betere spelers dan Blind, het probleem is en blijft zijn snelheid die niet te compenseren valt. Is Blind de absolute sterspeler, dan ga je er omheen zoeken naar complementaire spelers, die status heeft Blind uiteraard niet.

Tegen dit soort landen en ook de landen die je in de poulefase gaat treffen, moet je gewoon aanvallend spelen. Als 532 het gewenste systeem is, dan is dat prima, maar haal dan op z'n minst de Roon eruit. Wat heb je in vredesnaam aan een 'slot op de deur' tegen vleugellamme teams als het om aanvallen gaat. Hebben we tegen Noord-Macedonie een de Roon nodig om die o-zo-gevaarlijke Pandev af te stoppen ofzo? Gewoon Gravenberch of Klaassen erin. Tien keer zoveel voetbal en tegen de toplanden kan je gewoon switchen naar de Roon om ballen af te pakken.

Volgens de boer is het het slot op de deur! Ik persoonlijk snap dat niet, vroeger hadden we types Cocu, davids, Jonk, Nogel, van bommel, dat soort spelers als slot op de deur, zelf in de tijd van de boer!

Spelers die ook konden opbouwne ook een doelpunt konden maken, spelers die Over de middellijn durven te komen

dat is en kan de roon totaal niet, Frank plaatst hem alleen door de atalata positie, je kan in mijn optiek daar beter een Frenkie neerzetten ( of zefs een blind die tussen del linies kan passen) Hiermee creeer je veel meer voetbal, vooral omdat dan op de positie van frenkie, je dan een loper cq voetballer kan zetten, hierdoor rendeerd het middenveld beter!! word het sneller.

Ik snap niet dat hij zo pragmatisch vasthoud aan zijn visie, die dus A veel telaat ingezet is en B niet werkt op de manier van zijn invulling.

5-3-2 is een systeem die eventueel kan werken tegen een Spanje. Niet tegen landen waarvan je mag verwachten dsat je de dominerende partij bent. De Room moet eruit bijvoorbeeld. Gaat gewoonweg nergens over, altijd maar dat zekerheid inbouwen.

Zoveel goede spelers maar als de boer steeds de verkeerde opstelt en een systeem wilt spelen dat de meeste niet beheersen dan wordt het EK een moeilijk verhaal, Nederland staat voor aanvallend spel maar met de boer als coach zie ik dat niet gebeuren,die hoopt alleen op een bevlieging van Depay...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren