Mundo Deportivo meldt welke forse straf Barcelona verwacht voor Super League

Vrijdag, 4 juni 2021 om 10:55Mart Oude Nijeweeme • Laatste update: 11:04

Bij Barcelona wachten ze met spanning op de sanctie van de UEFA naar aanleiding van hun toetreding tot de Super League. De Spaanse grootmacht houdt rekening met een fikse geldboete van vijftien miljoen euro, terwijl andere bronnen verwachten dat de club mogelijk een jaar zal worden uitgesloten van deelname aan de Champions League. Ook Juventus en Real Madrid, de andere twee overgebleven landen met plannen voor de Europese topcompetitie, horen volgende week hun straf.

Barcelona hoopt de sanctie van de Europese voetbalbond aan te kunnen, daar de club met grote financiële zorgen kampt en een miljoenenboete slecht kan gebruiken. Al snel na de bekendmaking van de plannen voor de Super League trok een groot gedeelte van de clubs zich terug. Negen clubs, waarvan zes afkomstig uit de Premier League, kregen het door supporters en de nationale voetbalbond te heet onder hun voeten en maakten vroegtijdig een einde aan de samenwerking. Barcelona, Juventus en Real Madrid gaven daar geen gehoor aan en hebben van de UEFA te horen gekregen dat er een tuchtprocedure wacht.

Het artikel gaat verder onder de video
Highlights | Argentinië - Chili | Scorende Messi speelt gelijk
Meer videos

De drie clubs die Barcelona, Real en Juventus moeten gaan vervangen

De UEFA zet de strafzaak tegen Barcelona, Real Madrid en Juventus door voor hun rol bij de plannen voor de oprichting van de Super League.Lees artikel

Het is niet uitgesloten dat de twee Spaanse grootmachten en de Italiaanse topclub volgend seizoen niet mogen deelnemen aan de Champions League. De UEFA verdenkt het trio van het schenden van UEFA-statuten en andere reglementen. Uitsluiting van deelname aan de Champions League kan een verschuiving bij de verdeling van Europese tickets betekenen. Eerder gaf de UEFA de negen overige clubs gezamenlijk al een boete van vijftien miljoen euro. Het bedrag wordt geïnvesteerd in jeugdvoetbal. Ook moeten de clubs vijf procent van het Europese prijzengeld van afgelopen seizoen inleveren en volgt een boete van honderd miljoen euro als ze opnieuw proberen buiten de UEFA om een nieuwe competitie te beginnen.

De UEFA zal zelf waarschijnlijk ook verantwoording moeten afleggen over het harde optreden tegen de Super League. Een Spaanse rechter wil van het Hof van Justitie van de Europese Unie weten of de FIFA en UEFA hun machtsposities hebben misbruikt bij het tegenwerken van de Super League. Het verzoek is afkomstig van de Ondernemingskamer van Madrid. Ondertussen wordt er druk gespeculeerd over mogelijke clubs die de plekken van Juventus, Barcelona en Real Madrid moeten innemen, mochten zij daadwerkelijk worden uitgesloten van het miljardenbal.



Gerelateerd

Meer sportnieuws

76 reacties (laatste reactie door 212)

Ik denk niet dat ze uitgesloten worden van Champions League. Als ze dat doen, dan lopen die clubs nog harder weg denk ik. Dan gaan ze nog meer alles op alles zetten voor de Super League. Het zal wel een geldboete en voorwaardelijke uitsluiting ofzo worden.

4 juni 2021 om 11:18

Je gaat toch niet mensen straffen omdat ze een ander idee hebben voor de sport? Dat is toch belachelijk? Zo lijkt het of fifa alleen zichzelf beschermd met alleenheerschappij

4 juni 2021 om 11:22

Tja dat is ook het moeilijke van deze situatie in mijn ogen. muiterij was dit dat UEFA hardhandig neerslaat, als een soort dictator.... beide zitten fout, Maarja hoe lost je dat op? De partij met de meeste macht wint.

4 juni 2021 om 11:26

Waarom niet? Voor de Uefa staan er honderden miljoenen (zoniet meer) op t spel. Waarom zou je deelnemers niet straffen, die indirect dreigen een groot deel van je inkomsten te laten verdwijnen

4 juni 2021 om 11:27

Je straft ze omdat ze een elite competitie creëren waarbij ze hun eigen positie veilig stellen en anderen buiten sluiten. Dat heeft niks met sport te maken, alleen maar met centen.

4 juni 2021 om 11:31

Waarom niet? De clubs wilde de lusten maar niet de lasten. Een gesloten competitie is in mijn ogen een gevaar voor het voetbal. De clubs pleegde in dat opzicht een aanslag op het voetbal. De UEFA zelf is niet veel beter, maar ik vind het feit dat ze een eigen feestje probeerde te organiseren waarin de zogenoemde “elite” alleen welkom was. Overigens verwacht ik niet dat de clubs nog harder weg zullen lopen. Aangezien de Engelse clubs nooit meer mee zullen doen. Zij staan nog enigszins dichtbij de supporters, maar het verbaast me ook niet dat juist van alle clubs Barca, Real en Juve dit niet zijn.

4 juni 2021 om 11:32

Omdat ze daar technisch gezien in deze situatie het recht niet toe hebben

4 juni 2021 om 11:35

@protheus Maffia praktijken. Hoe de media en social media zijn gebruikt om een bepaalde beeldvorming tegen de Super League te creã«ren is ook opvallend. Kwestie van tijd voordat het er alsnog van gaat komen. Binnen nu en 10 jaar zal de Super League alsnog komen.

4 juni 2021 om 11:41

Uh, een ander idee hebben voor de sport? Dat is wel heel eufemistisch gesteld. Dit is een clubje puissant rijke clubs die een gesloten elite toernooi wil oprichten om hun eigen financiele belangen veilig te stellen en daarmee de sportieve component degradeert tot irrelevant. Dat doen ze omdat hun eigen volledig uit de klauwen gegroeide financiele huishouding al jaren niet meer dekkend is. Dat Uefa had deze clubs al veel eerder moeten straffen vanwege Financial Fairplay, maar dat ze nu een fikse boete geven voor dit wanstaltige gedrag kan ik alleen maar toejuichen.

4 juni 2021 om 11:54

Real8madrid, niet heel relevant toch? Gaat er hierover wat de redenering is, niet of het straffen uiteindelijk ook mogelijk is juridisch gezien

4 juni 2021 om 11:55

Joe Rogan, hoezo opvallend? Is gewoon een rukidee en de meerderheid is het daar nou eenmaal mee eens. Logisch dat er automatisch veel negatieve berichten komen over de Esl.

4 juni 2021 om 13:48

omdat het niet zomaar mag

4 juni 2021 om 14:07

@arsenal er werd voor mijn gevoel wel heel erg een negatief narratief gecreëerd. De positieve kanten van de Super League werden niet benoemt. Je mag het een rukidee vinden, maar op het moment dat alleen de negatieve kanten worden belicht en niet de positieve creëer je wel een verkeerd beeld en waarschijnlijk ook bij mensen de verkeerde mening over dit alles.

4 juni 2021 om 14:55

Nou leg mij even de positieve punten uit, lijkt me sterk dat die meer opwegen dan de negatieve punten

4 juni 2021 om 12:15

Je hebt gelijk. Ze spelen namelijk een spelletje met ons. Dit spel doet zich ook de politiek voor. Verschillende partijen doen alsof ze met elkaar in gevecht zijn, om samen een gewenst doel te bereiken, met als enige uiteindelijk dupe: De fan/de burger

4 juni 2021 om 15:39

CL zal niet minder worden zonder Barcelona, Real en Juventus. Genoeg goede clubs zitten er nog in.

Zonder spijtbetuigingen en het intrekken van hun keutel lijkt me dit prima. Flink straffen en er dan een streep onder zetten. Dan blijven Haaland en Mbappé nog maar een jaartje langer bij hun clubs voetballen.

4 juni 2021 om 11:28

Los van de vraag of een superleague he goede antwoord is, vind ik het vrij bizar dat er 2 organisaties zijn die denken het monopolie te hebben op het organiseren van een internationaal voetbaltoernooi, of dat zoiets in ieder geval afhankelijk is van hun toestemming.

4 juni 2021 om 11:31

Als jij vanavond een spelletje poker gaat spelen kan je niet in je eentje gaan beslissen halverwege, terwijl de rest aan het pokeren is, te gaan klaverjassen. Er zijn spelregels waar deelnemers zich aan moeten houden.

4 juni 2021 om 11:35

Best een domme analogie. Als jij een potje poker speelt heb je wel volledig het recht om te besluiten aan een andere tafel te gaan zitten, in een ander casino of op jezelf met je vrienden thuis. Dat besluit op zich geeft het eerste casino waar je speelde niet het recht je voortaan toegang te weigeren want dat zou onder discriminatie vallen

4 juni 2021 om 11:35

Maar ik kan wel beslissen met een stel anderen om morgen te gaan klaverjassen.

4 juni 2021 om 11:39

Deze organisatie omvat wel alle Europese voetbalbonden. Deze bonden kunnen de clubs ook uit de nationale competities trappen

4 juni 2021 om 11:42

Ja wandering, je kan beslissen te gaan klaverjassen. Maar als je zo veel rumoer hebt gemaakt aan de tafel kan de pokertafelbeheerder ook besluiten je voortaan niet meer uit te nodigen. Dus als je dan niet meer welkom bent bij je wekelijkse potje poker om dan wel maandelijks te kunnen klaverjassen is het maar de vraag hoe veel je er bij op bent geschoten.
En dat is wat de Uefa prima kan doen. Aangezien zij de landelijke en internationale competities regelen kunnen ze gewoon besluiten clubs te weren voor zowel de nationale als internationale landen- en clubcompetities. Dat was iets wat de Engelse clubs niet op wilden geven.

4 juni 2021 om 11:43

real8madrid, ga eerst eens even opzoeken wat discriminatie precies betekent want je presenteert jezelf nogal dom om dat er hier bij te halen.

4 juni 2021 om 11:48

De vraag is of het reglementair is om hem op deze manier uit te sluiten. Want waar is de vrijheid om zelf iets te ondernemen? Zoals ik hieronder zelf aangeef is de wijze waarop ze dit hebben gedaan niet echt de goede manier geweest. Maar de Uefa laat te veel macht zien, ik vind het knap dat deze drie clubs hun poot zo stijf houden.

4 juni 2021 om 11:50

Dat is juist wat ik aankaart, ik vind het vrij bizar dat ze daar het monopolie over hebben.

4 juni 2021 om 11:51

@misseva: Discriminatie is inderdaad niet het juiste woord dat mijn grote vriend Real8madrid gebruikt maar hij heeft wel een punt. We leven in een vrije wereld en niet in de Sovjetunie van weleer; contracten dienen te worden nagekomen maar daarbuiten zou iedereen moeten mogen doen en laten wat ze willen

4 juni 2021 om 11:53

@real8madrid, ik denk dat je een andere vergelijking moet zoeken want een casino kan op grond van door hen zelf opgestelde regels een bezoeker de toegang weigeren.

4 juni 2021 om 11:59

@misseva88 Gevalletje My way or the highway? Het is hun goedrecht om eigen toernooien te creëren lijkt me. Uefa doet hetzelfde, ook met name voor commercieel belang. Nations League hier, uitbreiding van het aantal teams daar. Conference League er ook nog bij. What's next?

4 juni 2021 om 12:01

De UEFA is door de voetbalbonden zelf opgericht en daar zijn de clubs weer lid van. Dus je kan het een monopolie noemen, maar clubs kunnen dus hun eigen competitie opgerichten. Dan gaat de deur bij de andere bonden wel dicht.

4 juni 2021 om 12:11

Precies wat @sta plaats zegt. Zo lang de competities nu allemaal onder de paraplu van de Uefa vallen bepalen zij de regels. Het is vrij kinderachtig om daar over te klagen. Als je een grote jongen wil zijn en je eigen regels wil bepalen moet je je afscheiden. Maar dan scheidt je je dus ook van de nationale bonden af. Wat dus in houdt dat je niet meer in de Primera Division of Serie A uit mag komen. Maar laat de clubs dat offer dan weer niet willen maken. Dan moeten ze dus ook niet klagen. Dat heeft dus niks met Sovjet Unie of wat voor onnozele vergelijking dan ook te maken. Deze drie clubs meenden lekker van twee bordjes te kunnen eten, maar die vlieger gaat niet op.

4 juni 2021 om 14:20

@misseva, dan moet de uefa die reglementen wel hebben. En hebben ze die?

4 juni 2021 om 14:33

Als de nationale competities hin de toegang tot de competitie ontzegd dan is het al voldoende.

4 juni 2021 om 11:43

@misseva, er gaat absoluut geen streep onder als de UEFA de drie genoemde clubs wil uitsluiten van de CL. Die gaan dan natuurlijk direct in beroep bij het CAS. Dit kan nog wel eens heel getouwtrek worden tussen deze clubs en de UEFA.

4 juni 2021 om 11:47

Ik redeneerde vanuit de Uefa. Zij delen de straf uit en daarmee zou het wat mij betreft ook klaar moeten zijn.

4 juni 2021 om 16:54

Niet mee eens. Pure machtsmisbruik alsof anderen geen vrijheden hebben om iets te bedenken en creëeren oftewel eigen keuzes mogen maken.Dit wordt super hard onderdrukt de uefa lijkt soms een dictatorschap in voetbal. Ik heb verder niks met de super league maar ik heb nog minder met het overheersen van een ander door te dreigen, straffen en agressie.

Ik hoop dat ze worden uitgesloten, maar dat zal wel niet. Misselijkmakend, die hele Super League.

4 juni 2021 om 11:26

Is dubbel dit, je bent namelijk als club vrij om je niet in te schrijven voor de CL. Nu gaan de clubs onderling een plan maken en dat is slecht voor de Uefa maar in feite doen ze niets verkeerd. Denk wel dat de Uefa ze hard aan gaat pakken met uitsluiting en boete omdat ze nu toch al weten dat er geen super league komt omdat de Engelse clubs al niet of nooit meer mee gaan doen en de Duitse en Franse topclub deed al niet mee. Dus kan je deze drie clubs heel makkelijk zwaar straffen als statement.

4 juni 2021 om 11:37

Ze hebben zich niet teruggetrokken uit de Super League, prima, maar dan speel je ook geen Champions League. Nu willen ze EN profiteren van de Super League en tot de tijd dat de Super League van de grond komt miljoenen binnenhalen uit de Champions League. Zo werkt het natuurlijk niet.

4 juni 2021 om 11:40

Je bent vrij, dat klopt. Maar in deze waren de alternatieve plannen gewoon misselijkmakend bijna. De fans hebben dan ook in grote getalen gesproken. Jammer dat ze dit bij Juve, Barca en Real maar niet lijken te begrijpen. Het is precies wat hierboven ook al genoemd werd, de Uefa is zelf niet veel beter, maar alsnog wel een stuk eerlijker en toegankelijker dan de Super League.

4 juni 2021 om 11:34

De Super League zou inderdaad geen haar beter zijn dan de Uefa en de Fifa, maar waarom hoor ik je niet over de CL dan? Dat is net zo misselijkmakend als de intentie om een Super League op poten te zetten.
Ik hoop dat er een grondig onderzoek gedaan wordt inzake het machtsmisbruik en hun monopoly.

4 juni 2021 om 11:40

Klopt dat de CL en de positie van UEFA/FIFA verre van ideaal is, maar dat is wel een open competitie waar iedereen zich voor kan kwalificeren en aan kan deelnemen op basis van het sportieve aspect. De Super League is een elite competitie waar standaard teams in blijven zitten zonder dat hun positie in die competitie sportief gerechtvaardigd is.

4 juni 2021 om 12:01

Heb je ook een goed punt hoor, echter waren de specifieke regels nog niet bekend en was enkel bekend dat ze aan zo'n opzet dachten. Dat wil echter niet zeggen dat die opzet al vast stond. Ik ben overigens geen voorstander van de Super League hoor, maar vind het wel een goed iets dat grote clubs zich tegen de Uefa en de Fifa durfden te scharen. Helaas werden de meesten bang gemaakt met sancties en trokken zich direct terug.

4 juni 2021 om 12:12

Het was ook vooral de houding van Perez die mij stoorde met uitspraken dat Real zonder Super League geen Haaland kan halen. Dan denk ik: Telstar kan Haaland ook niet halen, waarom zouden spelers als Haaland naar Real Madrid moeten?

Ik heb niks met de Superleague, maar ik heb echt een enorme aversie tegen het misbruik van macht van de Uefa.

De manier waarop de clubs dit hebben aangepakt is natuurlijk niet echt netjes en professioneel. Hoe de Uefa dit speelt is duidelijk een monopoly spel. Je mag niets buiten de regeltjes van de Uefa en dit laten gewoon hun macht zien.
Als alle clubs dit straks niet meer aan kunnen zien en de onrust groter wordt zou het wel waanzinnig zijn als de clubs straks een eigen bond oprichten, net zoals dit ooit met het darten is gebeurd en er hierdoor twee groter spelers zijn, de BDO is inmiddels langzaamaan doodgebloed. Hopelijk gaat het in de voetballerij niet zo, ook al is het misschien niet verkeerd met alle corruptie ogende praktijken bij de Uefa en Fifa...

4 juni 2021 om 11:57

Aangezien de UEFA als enige de CL organiseert hebben ze daadwerkelijk een monopolie op dit moment. Ik vind de UEFA zelf ook een wanstaltig gedrocht, doordrenkt van corruptie, maar in hun opzet kan heel soms nog een outsider verrassen. Bij de SL konden de grote clubs niet eens degraderen!

4 juni 2021 om 12:26

Ben het met je eens dat de SL niet de oplossing is. Maar ik vind het wel heel goed dat er nu wel wat te weeg wordt gebracht. Hopelijk gaat de Uefa en Fifa eens wat meer aan zelfreflectie doen, als verwacht ik dit niet haha.
Overigens verwacht ik dat het voor de 3 clubs blijft bij een geldboete, een uitsluiting is toch wel fors en zal voor meer onrust in de voetbalwereld zorgen (denk ik).

4 juni 2021 om 12:35

Het zou geweldig zijn als de opzet van de CL zou veranderen. Denk dat elke voetballiefhebber dat hoopt. Maar de reden van de SL, zoals door Perez verwoordt: "anders kunnen we bepaalde spelers niet halen" ook stuitend.

4 juni 2021 om 12:40

De opzet is wel oké van de CL alleen de verschillen qua prijzengeld liggen wel te ver uiteen met de overige Europese bekers.
Minder geld naar de CL en meer naar de andere 2 cups zou de splitsing in rijk/arm al kleiner kunnen maken en clubs als PSV ook laten aansluiten.

4 juni 2021 om 12:45

Ik bedoel de verdeling van de tickets. Nu plaatst de nummer 4 van de PL zich ook rechtstreeks. Daardoor ontstaat er een vicieuze cirkel waarbij dezelfde clubs elk jaar het meeste geld verdienen.

4 juni 2021 om 13:34

Precies, ik vind het maximale van 4 per land ook te hoog, als je dit aanpast en ook de verdeling van het prijzengeld hierop aanpast dan zullen de grote competities ook eerder geneigd zijn om hier mee in zee te gaan.

4 juni 2021 om 14:09

Het idee van de Superleague is zo slecht nog niet en zou het voetbal niveau waarschijnlijk opkrikken. De mogelijkheid om te degraderen zou wel moeten worden geã¯ntroduceerd. Het zou een soort NBA worden waarbij de beste van Europa tegen elkaar zouden spelen door heel Europa. Voor de neutrale kijker super zo een league.

4 juni 2021 om 12:34

Precies de monopolie positie van de Uefa slaat ook nergens op. Zij zouden juist belangeloos en verbindend moeten zijn, in plaats van koste-wat-kost vast willen houden aan de Champions League. Hebben de grote clubs wat verbeterpunten voor de Uefa? Prima, luister naar ze en kijk of je ze kunt helpen. Die arrogante houding heeft er juist toe geleid dat de grote clubs op een andere manier hun problemen op willen gaan lossen.
Daarnaast, de Uefa gaat onderzoeken en vervolgens ook zelf voor rechter spelen? Wat een schijnproces, bah.

4 juni 2021 om 12:43

Precies, dit komt neer op "wij van WC-eend adviseren WC-eend". Het is allemaal een hypocriete bende met alleen maar oog voor zoveel mogelijk geld in eigen zak steken.
Voetbalclubs betalen nog een groot deel van de inkomsten aan belachelijke salarissen, wat terecht is op basis van de inkomsten die de speler genereren.
Wat jij zegt klopt, de Uefa zou een klankbord moeten zijn waarin altijd gekeken wordt naar het verbeteren en verbinden van de sport.

Terecht dat de drie clubs hun poot stijf houden. Wat gaat de Uefa doen? Ik wens ze veel succes met het uitsluiten van Barca en Real. Sponsoren als Heineken zullen dat wel leuk vinden. Die zijn absoluut niet uit op het aanboren van de Aziatische of Zuid-Amerikaanse biermarkt. Werelddelen waar deze clubs een grote fanbase hebben.

4 juni 2021 om 13:53

FIFA en UEFA verschaffen licenties voor toernooien waar iedere club met licentie aan kan meedoen. Hoe zwak het orgaan FIFA/UEFA hun taken ook uitvoert, er is (in principe) wel gewoon 1 en een gelijkwaardige lijn. Terecht dat de clubs poot stijf houden is absurd. Het hele plan van de supertriesteleague was met verkeerde ideeën en intenties. Buiten de Engelse clubs om die door hun belachelijke TV-gelden een uit verhouding zijnde budget hebben, lopen alle aangemelde clubs naast hun schoenen op financieel gebied. Zij menen het recht te hebben, maar dat is pure onzin. Je moet het doen met de middelen die je hebt, en legaal kan verkrijgen. Niet allemaal schimmige constructies, absurde leningen en idiote schulden hebben om dat doel te bereiken. Nu was(is) het COVID. Over 10 jaar kan het een derde Wereldoorlog zijn. Gewoon niet naast je schoenen lopen dus. Daarnaast zijn ze mede groot geworden dankzij de FIFA en UEFA, niet te vergeten alle andere clubs op de wereld. Voetbal is zo groot geworden om een reden.

Het riekt naar dictatuur, dus omdat je een andere mening bent toebedeeld krijg je uiteindelijk straf? Waarvoor? Voor muiterij?

4 juni 2021 om 11:37

Het gaat niet om een mening. Het gaat om het handelen. Nogal een wezenlijk verschil.

4 juni 2021 om 13:14

@misseva, en hoe vind je het dan dat Uefa zelf onderzoek gaat doen en zelf voor rechter speelt? Dat riekt naar dictatuur en machtsmisbruik in mijn ogen. Er is geen enkele kans voor die clubs op een eerlijk proces. Laat ik vooropstellen dat ik absoluut geen voorstander van de Super League ben, maar ik ben er wel voorstander van dat de Uefa zich realiseert dat zij juist verbindend op moeten stellen en een klankbordfunctie hebben, in plaats van zichzelf boven alles en iedereen te plaatsen. Zonder de clubs is er namelijk geen Uefa!

4 juni 2021 om 13:55

Viscaa, vraag je nu in het algemeen mijn mening of specifiek over het niet mogen hebben van een andere mening door de clubs?

Ik ga uit van het eerste; Je vraagt nu om tolerantie voor intolerantie. Zonder ferme straf op egoïstisch gedrag kan je geen systeem van saamhorigheid in stand houden. Die saamhorigheid bestaat door het mee laten doen van clubs aan grote clubcompetities die de Super League founders als minder interessant beschouwden. De Uefa is er niet enkel voor Madrid en Barcelona, ze zijn er ook voor FC Kopenhagen en Slovan Bratislava. Door afscheiders hard te straffen beschermen ze clubs uit de kleinere competities. De solidariteit van die grote clubs is ver te zoeken en willen de gecreëerde waarde zelf opslokken, waar de Uefa dit in ieder geval nog meer verdeelt over het hele continent.

4 juni 2021 om 12:09

Het was wel meer dan een andere mening hebben. Ze hadden concrete plannen.

4 juni 2021 om 12:13

En wat is er mis met concrete plannen hebben? Los van dat contracten dienen te worden nageleefd natuurlijk indien relevant, maar daarna?

4 juni 2021 om 12:32

Jij begint zelf met "een andere mening" en daar reageer ik op. Dus nu ben je het eens dat het veel meer was dan een andere mening?

Het is dat de supporters van de eigen achterban zo tegen zitten te stribbelen anders had de UEFA echt geen poot om op te staan. UEFA wil nu het mannetje gaan spelen, maar die forse straffen geeft alleen maar aan het belang om die clubs binnenboord te houden. De totale achterban van deelnemende clubs in de SuperLeague is bij elkaar meer dan de rest van alle clubs bij elkaar. Dus dan was UEFA commercieel echt ten dode opgeschreven, en dat weten die bobo’s daar maar al te goed

Corrupte uefa. Die waren bang dat het in de handen van de clubs zouden komen. Het is maar dat supporters die bang zijn voor verandering er een stokje coor hebben kunnen steken.

Ik zat eens te denken, zou Koeman alleen mogen blijven omdat Laporta op een of andere manier al weet dat Barca wordt uitgesloten van CL?

Lijkt mij dat de uefa geen straffen kan opleggen zolang de clubs niet deelnemen aan een niet gerelateerd aan uefa/fifa toernooi. Voor een idee kun je niet gestraft worden als die niet is uitgevoerd. Het is geen moord complot ofzo. De drie over gebleven clubs moeten gaan beseffen dat voetbal door gaat ook als zij niet meer zouden bestaan. Nu lijken ze te denken dat het voetbal op houd met bestaan als zij er niet meer zijn. Een haaland of een de jong kunnen altijd naar goede teams. Misschien heten die niet RM of Fc B. Maar Bastia of Wolfsburg

Lekker een jaartje tot bezinning laten komen deze clubs. Laat ze maar financieel barsten. Dit zijn clubs die financieel wanbeleid voeren en daarom een eigen gesloten competitie wilden oprichten om meer inkomsten te genereren. Barca heeft volgens mij nog steeds de hoogste salariskosten, en dat met een schuld van een miljard. Houdt Messi wel van Barca , vraag je je dan af...?

4 juni 2021 om 13:46

Financieel wanbeleid? Barcelona en Juventus boeien mij niet zo, maar wat is het financieel wanbeleid van Real Madrid precies? Daar ben ik wel benieuwd naar.

De vraag is in hoeverre Uefa zich hier als monopolist gedraagt in de ogen van Europa en hoe Europese wetgeving in dat geval hiermee omgaat.

Alles draait om geld. Als je nr 1, 2 en 5 van de meeste populaire ploegen ter wereld, nr 1 en 2 van de meest populaire spelers en de Goat uitsluit zal Uefa nog meer geld verliezen en zal de CL haar status beschadigen. De CL winnaar van komend seizoen zal dan altijd een vlek hebben als best of the rest. Ze kunnen dreigen met uitsluiting maar eigenlijk willen ze het zelf niet en hopen misschien dat ze een fikse boete (in ieder geval hoger dan de 9 clubs die door stof zijn gegaan) en misschien een transferban. Maar aan de andere kant heeft een Spaanse rechtbank al beperkingen opgelegd aan straffen tegen Spaanse clubs en de kans is groot dat Uefa juridisch verder wordt teruggefloten dus ik denk dat met sisser zal aflopen.

Het zegt eigenlijk wel alles dat de Uefa besluit om Barcelona wel te straffen voor hun aandeel in het Super League verhaal maar niet voor alle andere zaken van de afgelopen jaren. Is het in hun voordeel willen ze nog wel een oogje dichtknijpen als je iets niet volgens het boekje doet maar is dat niet het geval kan je sancties van miljoenen verwachten.

Als ze worden uitgesloten van CL deelname dan vrees ik dat het een lange lijdensweg zal worden voor Uefa en Fifa. De rechtbanken zullen hier een vette kluif aan hebben , de clubs uitsluiten is 'broodroof' dus de gemiste inkomsten zullen zeker betaald moeten worden.

Scheelt weer voor Koeman als ie wordt uitgesloten. Dan kan je hem ook niet winnen of ver komen in een toernooi.

De CL is al lang niet meer een competitie van de landskampioenen tegen elkaar. Een Super League kan dit gat mooi opvullen. En je kan de zuid-europese clubs ook niet kwalijk nemen dat ze opzoek zijn naar andere inkomstenbronnen nu zij het hardst worden geraakt in deze periode.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Barcelona

4938 fans
Stand
Selectie
 TeamPnt+/-
3.Barcelona7947
4.Sevilla7720
Voor de complete stand: LaLiga
SpelersPositieW
L. MessiAanvaller3530
TrincãoAanvaller283
NetoKeeper70
Iñaki PeñaKeeper00
M. ter StegenKeeper310
Jordi AlbaVerdediger353
Voor de complete selectie: Clubpagina Barcelona.

In de wandelgangen

Zaterdag 12 juni
Joachim Löw is door Barcelona benaderd om na het EK met Duitsland de nieuwe hoofdtrainer van de club te worden. Lees verder
X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren