Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Hoe de verkoop van FIFA ten koste van Pro Evolution Soccer explodeerde

Laatste update:

Lange tijd waren EA Sports FIFA en Konami's Pro Evolution Soccer enorm aan elkaar gewaagd. De laatste jaren is er echter een gapend gat ontstaan tussen beide voetbalgames. Op dit moment wordt achter de schermen hard gewerkt aan FIFA 22 en ook Pro Evolution Soccer komt na een jaar van afwezigheid (ze brachten dit jaar alleen een update uit) met een nieuwe game op de proppen. Hoe wist EA Sports het marktaandeel van concurrent Konami te verpletteren en waar ging het helemaal mis voor PES?

Bekijk de video hieronder of blijf op de hoogte en abonneer op ons YouTube-kanaal!

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Is dat zo?Ik speel persoonlijk nog steeds liever PES.

31 mei 2021 om 07:45

Zal met je leeftijd te maken hebben, iedereen die iets ouder is en meer geeft om gameplay dan uiterlijk vertoon speelt PES. Voor mij is het ook PES omdat je daar veel meer het idee hebt dat je controle hebt over het spel, bij Fifa kan je nooit anticiperen omdat je spelers minder direct aan kan sturen.

31 mei 2021 om 11:02

Fifa is scrypted!! YouTubers maken daar genoeg filmpjes over & zelf ervaar ik het ook continu! Om maar een voorbeeld te geven. Ik speel graag profclubs. De ene dag speel je de sterren uit de hemel & wanneer jencomputer bestuurt speel je heel makkelijk & losjes waarbij alles lukt, lekker kunt weg draaien etc.. thr next day lijkt het net alsof al die spelers met bakstenen aan hun voeten spelen. Zo is dat ook, zoals je aamgeeft met anticiperen, passen. Dan zijn keepers van de tegenstander ineens zo goed alsof zij de ADEM bemachtigen. FUT is helemaal de frootste bullshit! Ik speel het zelf niet, maar mijn vrienden wel. De uitslagen daar zijn zo wat 9 op de 10 belachelijk te noemen. & dan het laatste, wat ik wel graag helemaal uit melk is carriere..EA weet het echter voor elkaar te krijgen om er zo nalatig over te zijn! Tis ongekend dat zij er geen moer om geven & alleen alles voor FUT doen. Want ja, dat levert ze nog meer geld op!Terwijl je bij carriere zoveel leuke opties zou kunnen toevoegen. Ga niet eens beginnen hoe men carriere op PC spelen. Echt gruwelijke mods in het spel waarbij je je afvraagt wat die game ontwinkkelaars nou precies doen bij EA!? Of hoe het er aan toe gaat? Om voorbeeld te geven, zoek Masters FC op YouTube op & men zal snappen wat ik bedoel.Ik ga dit jaar weer net zoals vroeger lekker PES spelen. EA luistert niet naar haar fans, dan kunnen ze van mij de pot op! PES heeft 21 editie eigenlijk overgeslagen. Ze hebben alleen een up;date toegevoegd aan de 20 editie zodat zij de focus volledig op de PES 22 konden zetten & daarmee met een geweldige voetbal spel aan de proppen zullen komen!

31 mei 2021 om 11:47

Haha ja misschien wel. Al voel ik mij nu wel oud door je opmerking 😂. PES met Adriano van Inter dat waren nog eens tijden.

31 mei 2021 om 15:41

Dat waren nog eens tijden zeg!
Altho, destijds waren Inter & AC opgevoerd. Zo heeft de ontwikkelaar zelf bevestigd. Hij is namelijk fan van Inter. & om het spannend te houden had hij rivaal Milaan maar ook wat opgevoerd.
Maar die tijden waren geweldig!

31 mei 2021 om 17:36

@TakemeHome.

Ja dat scripten is echt verschrikkelijk. Jaren lang is het ontkent en geloof nog dat er een slimme gast was die het stukje script had gevonden die de enorme pieken en dalen tijdens het spelen veroorzaakte.

Heb jaren geleden met veel plezier zowel pes/wining eleven gespeeld en later ook fifa maar op een gegeven moment was het gewoon niet meer leuk en ben dan ook 3 jaar geleden of zo er mee gekapt want het was geen ontspanning meer maar pure irritatie omdat uit het niet niets de besturing compleet verdween. Uiteindelijk kwam Fifa/ea geloof ik met een verkapte bekentenis waar ze het scripten dynamic difficulty noemen onder het mom van realisme. Ja want in het echt heb je ook wel eens een off day of kantelt een wedstrijd na een goal.

Ben ook totaal geen fan meer van EA. Ook terecht dat dat verkapte gokken van hun is aangepakt waar geloof ik de winkans ook niet helemaal zuiver werd voorgeschoteld. Zo jammer ze hebben het geld en de mensen maar heb ernstige vraagtekens aan hun moreel kompas.

Dat alle focus op pes 22 komt klinkt goed en misschien weer eens een keer proberen.

Pes was sowieso altijd erg creatief bijvoorbeeld trainingsmode was geweldig waar je een voorzet kon opslaan en keer op keer een volley kon oefenen.

31 mei 2021 om 22:28

Inderdaad profclubs... speelden het ook met vrienden altijd, ene dag win je alles kampioen div1 en dag erna lukt niks meer, verlies je alles en degradeer je naar div3 🤣

1 juni 2021 om 07:25

Mooi man sensible soccer! Super verslavend door fantastische gameplay

1 juni 2021 om 07:50

De echte fijnproevers spelen Eric Cantona football challenge op de SNES.

31 mei 2021 om 08:00

Jongens spelen FIFA - Mannen spelen PES. Korte toelichting: PES is veel inhoudelijker, tactischer, heeft betere gameplay en heeft echt meer oog voor detail. Ja, FIFA heeft alle licenties maar het besturingssysteem is ruk om maar te zwijgen van de bugs. Winnen met uitslagen als 8-2 en 10-3 ... Haast iedere kans is een goal waar er bij PES veel meer vereist is om te scoren. Een degradatie kandidaat die de bus parkeert bijvoorbeeld of een tegenstander die in de finale tijd rekt. PES is daarin veel realistischer. De licenties die PES overigens mist zijn binnen 5 minuten te verkrijgen met een gratis te downloaden patch. Dit artikel lijkt me je reinste reclame want PES is onder de kenners de favoriet. Kapot gemaakt? Iniesta en Kubo zitten in het creatieve team van PES.

31 mei 2021 om 08:09

De kenners nog wel haha, het is toch maar net waar je voorkeur ligt qua totaalplaatje? Ik heb beide gespeeld maar mijn voorkeur gaat naar Fifa vanwege verschillende redenen, maar ik ben dus geen kenner.

31 mei 2021 om 08:27

@soof1234 ik onderbouw de gegeven redenen die inderdaad de kenners geven. Enige argument waarmee FIFA die hards komen is : PES heeft niet alle licenties maar zoals ik al aanhaalde een patch downloaden is binnen 5 minuten gefixt en na die patch kun je veel meer dan FIFA. Ik onderbouw waarom kenners PES beter vinden. Jij zegt 'verschillende redenen' ja en die zijn? Je diskwalificeert de kenners zonder jouw eigen kwalificatie te geven. In uw reactie verblijf ik mvg

31 mei 2021 om 08:55

Je kan iets niet onder kenners scharen als iets om persoonlijke voorkeur gaat, simpel. Licenties, stadions, FuT, commentatoren. Het is het totaalplaatje wat fifa voor mij aantrekkelijker maakt. Bij jou is dat andersom, prima, maar volgens jezelf ben je dan een kenner.

31 mei 2021 om 09:03

Dat ben ik om heel eerlijk te zijn wel met hem eens. Ik denk niet alleen dat kenners liever PES spelen, maar ook dat mensen die liefhebber zijn van de sport liever PES spelen.. FIFA is een versimpeling van voetbal, rennen en trucjes doen dan van afstand een keer uit een idiote hoek een bal langs de keeper jagen en bam! Een soort voetbal light voor mensen die de hoogtepunten van een wedstrijd kijken maar nooit voor de 90 minuten gaan zitten, dat is FIFA.. Er zit geen echt tactisch aspect aan FIFA, verdedigen is een lachertje en de AI gedraagt zich zelden zoals een echte speler dat zou doen.

31 mei 2021 om 09:17

Ik speelde op de console en dan kan je geen licenties voor pes krijgen. Vind het wel een nadeel al denk ik nog altijd terug aan de mooie tijden met van nistelbaum ofzoiets haha. Ik ben overgestapt naar FIFA in de tijd van ultimate team maar nu is FIFA mij ook kwijt. Altijd vertikt om er extra geld in te stoppen maar dan is je team gewoon 2e rangs. Ook wordt je veel te veel geholpen, denk aan die Ronaldo magic waar elk schot een goal is. Als pes goed blijkt te zijn zou ik die weer eens een kans te kunnen geven maar ik miste ook wel wat leuke spelmodi. Ik speel niet alleen op de bank tegen vrienden namelijk.

31 mei 2021 om 09:26

Dat kan zeker! Gewoon op een usb stick zetten, in je console steken en overzetten. Het is heel erg makkelijk met PES

31 mei 2021 om 09:29

@Savano Ik heb vorig jaar PES geprobeerd. Maar vond de gameplay ruk en de graphics ook heel matig. Ik blijf toch nog even fifa spelen.

31 mei 2021 om 09:30

Moet ik dan nu reageren met “jongens spelen PES, mannen spelen FM�

31 mei 2021 om 10:07

@Lierse1997 Dat mag mits je het prima onderbouwd. Ik pretendeer niet dat mijn mening de absolute waarheid is. Er zijn genoeg onderzoeken en vooraanstaande vloggers die deze twee vergeleken hebben, zie YouTube maar: PES VS FIFA. De reden waarom men die slagzin PES (mannen) en FIFA (jongetjes) benoemd is precies om de redenen die YoeriCFC hierboven aan haalt. PES vergt meer tactiek, strategie en is realistischer. Een Master League met ontevreden spelers, die niet willen verlengen, realistische transfers en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb mijn neefje Messi zien kopen bij FIFA en hij speelde met Vitesse. Just saying, bij PES is ook dit realistisch maar goed ben benieuwd naar jouw reden waarom jij FIFA beter vindt.

31 mei 2021 om 10:12

@Hisztory Graphics matig bij PES? Juist dat heeft PES voor op FIFA zeker nadat je de patch geïnstalleerd hebt. Ik raad men echt aan de onderzoeken te checken want dan zetten ze deze games naast elkaar en kun je onderaan de streep de juiste conclusie voor jezelf trekken. Smaken verschillen geen probleem maar meetbare elementen zijn wel te beargumenteren.

31 mei 2021 om 10:15

@Ouwehoeri juist dan is Master League (offline) met een patch goud waard. Je eigen team kiezen of ergens als trainer aangesteld worden naar succes leiden en echt het bijkomende management met ontevreden spelers, eigenaren die hoge eisen stellen, ontslagen worden bij slechte prestaties, strijden om Europees voetbal of de titel, scouts die talenten aandragen etc. etc.

31 mei 2021 om 10:35

Ik vind fifa zeker niet beter hoor. Ik koop het zelf al tijden niet meer precies omwille van wat jij zegt. Elke club heeft geld na een paar seizoenen en als je met de jeugdacademie werkt dan heb je binnen een paar jaar altijd wel een speler van 90+. Daarom dat ik ook voor FM ben gegaan. Ook dat is natuurlijk niet super realistisch. Maar als je ergens in de vanarama north begint dan is het echt geen zekerheid dat je in de championship belandt en als het lukt dan doe je er wel een jaar of 10-15 over. Zelf speel ik geen PES maar de redenen die jij opnoemt trekken mij ook aan bij FM. Ge

31 mei 2021 om 12:04

In die tijd was fifa ook gewoon beter.
heb altijd beide gespeeld en waar PES in het begin mijn voorkeur had was het ook een hele lange tijd niets, ook qua gameplay was het echt matig tegenover Fifa.
Mensen doen net alsof PES altijd beter was qua gameplay maar dat is zeker niet het geval.
Echte kenners weten dat...

31 mei 2021 om 14:05

Savano, Lierse heeft het over FM, beter bekend als Football Manager. En, eerlijk, vergeleken bij Fifa en PES is FM toch nog wel een stuk meer gecompliceerd. FM is nog een stap dichter bij de realiteit dan Pes, al zitten er hier ook wel een paar gebreken in.

31 mei 2021 om 15:57

@stravven en @Lierse mijn fout ik had dat als FIFA geïnterpreteerd. Ik heb dan goed nieuws want Konami is in gesprek met de makers van FM om samen te werken. FM is overigens niet helemaal te vergelijken met PES of FIFA gezien je daar echt in de besturing zit en FM de naam zegt het al voornamelijk in het management zit. Ik ben het met je eens dat FM strategisch weer verder is dan PES. Helemaal mee eens ... Ik kijk daarom ook uit naar de mogelijke samenwerking tussen PES en FM want dat is echt een natte droom.

31 mei 2021 om 16:43

Nou dan mag ik mijzelf nog steeds een jongen noemen! Tevens ben ik ook geen kenner volgens jou, want Fifa is wel degelijk mijn favoriet. Als je gewoon goed verdedigd is lang niet elke kans een goal, alleen is verdedigen op Fifa erg moeilijk.

31 mei 2021 om 11:47

Ik speel ook liever PES, ik ben een paar jaar terug helaas overgestapt op FIFA, vooral omdat het vinden van een tegenstander steeds langer begon te duren. Met fifa heb je dat probleem niet. Maar kwa spel kan fifa niet aan PES tippen, mijn favoriet is PES 2013.

31 mei 2021 om 12:28

Mijn favoriete is pes 08 met Adriano bij Inter.

31 mei 2021 om 14:34

Haha als die rode form had, was elke schot een goal

31 mei 2021 om 14:52

Het mooiste was nog dat Inter bewust overpowered was omdat het de favoriete club van de ontwikkelaar is, zo cult. De Serie A krijgt ook de meeste aandacht in PES en ik heb begrepen dat ze daar voor in de nabije toekomst nog meer op gaan mikken. Maakt PES voor mij alleen nog maar aantrekkelijker

31 mei 2021 om 16:37

Er wordt niet beweerd dat PES helema geen spelers meer heeft. Je bent onderdeel van de relatief kleinere groep PES spelers.

31 mei 2021 om 16:51

Ze hebben de titel inmiddels iets genuanceerd.

31 mei 2021 om 20:15

Qua graphics en uitdaging is PES natuurlijk veel sterker, maar ik vind de besturing echt afschuwelijk en niet bepaald smooth. Heb altijd het idee dat de computer teveel invloed heeft op de besturing van spelers. Daarin weet EA dan weer Konami af te troeven.

Innovatie is dan weer een heel ander punt..

Sinds FIFA-14 is EA naar mijn mening gewoon teveel doorgeslagen met allemaal randzaken te innoveren, maar amper te luisteren naar de wensen van spelers.
Vooral de krankzinnige massa-focus op FUT en het verwaarlozen van de career-mode, was voor mij de aanleiding om Fifa 21 niet aan te schaffen.

De komst van ultimate team heeft Fifa voor mij ook gewoon kapot gemaakt. De bugs die telkens in het reguliere spel zitten, die ze er ook gewoon in laten is gewoon echt slecht. Het boeit ze niet zolang de bugs maar niet in de cashcow 'ultimate team' zitten. De careermode waar in de afgelopen 10 jaar amper iets aan is veranderd. Niet belangrijk, want je moet met 20 versies van Quincy Promes kunnen spelen in ultimate team. Of het nou halloween, kerst, totw, totj, tots, etc. is er komt wel weer een nieuw kaartje uitom een rating tussen de 80 en 95 te brengen.

31 mei 2021 om 08:09

Precies dit. Ik speelde altijd seizoenen, want dan had je de normale teams.. ultimate team heeft t voor mij verpest maar toen ze daar ook nog eens legends aam toegevoegd hebben was ik helemaal klaar..

31 mei 2021 om 08:27

geen bugs in Fut? zo een Weekend League is praktisch onspeelbaar. je hebt vaak niet eens meer de controle over je spelers. of dat opzettelijk is om meer packs te verkopen of gewoon een slechte server van EA dat weet ik niet. doe mij ook maar PES

31 mei 2021 om 08:55

De komst van ultimate team heeft Fifa voor mij ook kapot gemaakt. Maar juist door ultimate team heeft Fifa PES kapot gemaakt qua inkomsten. Er zijn vele spellen met hetzelfde concept. Dit concept heeft de gaming indrustie deels kapot gemaakt

31 mei 2021 om 08:59

Fifa en in de overtreffende trap Ultimate Team zijn wat mij betreft de grootste misbaksels uit de game industrie.. Ik speel zelf FM, maar mijn huisgenoten spelen allebei FUT en die zie ik elke weekend zich weer helemaal opvreten. Het spel is scripted, de packs die je niet koopt geven zelden iets waardevols, de packs die je moet kopen zijn belachelijk duur, de servers zijn een drama, de offline modes zijn een grap en de gameplay wordt elk jaar slechter. Dat gaat alleen nog maar erger worden aangezien meer en meer Amerikanen geïnteresseerd raken in voetbal en FIFA, maar zij het spelletje eigenlijk niet snappen en echt leuk vinden. Daarom worden trucjes zo overpowered en god stel je voor dat je online een keer een tactisch steekspel speelt waar je niet de goals over en weer ziet vliegen?! Wat een vreselijk spel...

31 mei 2021 om 14:07

FM is ook veel leuker dan Fifa/pes. Je hebt controle op een andere manier, en dat is wat ik fijn vind. En het is gewoon geweldig om een jeugdspeler te laten doorbreken in het eerste elftal.

31 mei 2021 om 14:28

Het leukste is toch wel als zo een jeugdspeler dan 600+ wedstrijden speelt en in zijn laatste wedstrijd een goal scoort terwijl het cvm is die in zijn hele carrière nog geen 10 goals gemaakt heeft. Luciano Pastorelli, ik zal zijn naam nooit vergeten!

2 juni 2021 om 01:45

Rolly Kayembe, Martin Manning, Robbie Barnett, Javier Aguirre, Zinquinho. Ik kan je hele lijsten geven van spelers waar ik echt heel vrolijk van zou worden als die echt zouden bestaan.. Ik vind het ook heerlijk als je een “band†hebt met een bepaalde speler door FM. Ik begin elke carriere in de KKD/JL en vond vaak mijn Torres-Gerrard tandem in Finn Stokkers en Bob Vankan, ik kan nog steeds wekelijks genieten van Lanzini omdat hij me met FM15 naar de Champions League schoot, ik volg Alex Meret omdat ik hem ooit de duurste keeper ter wereld heb gemaakt!

31 mei 2021 om 09:44

Ik heb FUT altijd best leuk gevonden, maar het werd steeds lastiger om een beetje competitief mee te doen wanneer je er geen echt geld of uren per dag in ging steken. Vroeger kon je door gewoon goed te zijn in de game nog wegkomen met mindere teams maar dat lukt nu echt niet meer (of ik ben zelf slechter geworden haha). Tel daar de waardeloze gameplay van dit jaar bij op en het maakte dat ik in november al helemaal klaar was met fifa.

31 mei 2021 om 10:35

Fifa gameplay is sinds Fifa 19 enorm achteruit gegaan, de pro scene heeft het helemaal verpest. Iedereen speelt op dezelfde broken 'meta' manier en het voelt daardoor alsof elke pot hetzelfde is. Pure pijn om 3/4 potten achter elkaar te spelen tegenwoordig, heb het ook wel gehad.

31 mei 2021 om 10:58

Precies dat, echt iedereen in fut lijkt alleen maar te spelen om te winnen en kopieert de gebroken, saaie tactieken die ze dan de 'pros' hebben zien gebruiken met vrijwel altijd dezelfde spelers. In die weekend League kon je na 2 weken echt 80 van het gemiddelde team al invullen, zo verschrikkelijk saai. Als ik 5 potten op rij Mendy, Varane, Courtois, Kante, Mbappe en Neymar zie opduiken is de lol er wel snel af. En dat was dus 2 weken in het spel ofzo, vroeger deed je een heel jaar over het krijgen van zulke spelers.

31 mei 2021 om 16:01

@Master D yup ... FIFA is het snelle werk: snel scoren, trucjes echt puur voor entertainment bedoeld waar PES tactischer is en de moeilijkheidsgraad vele malen hoger ligt, een betere besturing heeft en qua uitbouw meer mogelijk maakt. Ultimate team bij FIFA is te dominant en maakt de game juist kapot.

Compleet kapotmaakte? Is dit een eerlijke analyse of verkapte reclame voor Fifa?
PES heeft nog steeds de veel betere gameplay, terwijl Fifa al 10 jaar niks meer aan de gameplay doet omdat alles is gericht op nog meer geld uit de zakken van tieners te kloppen via Ultimate team. Bij PES moet je zelf nadenken en keuzes maken waardoor er ook veel meer fout gaat, bij Fifa druk je op een knopje en doet de speler het voor je. Hoe beter die speler is, hoe beter jij dus lijkt als gamer. Fifa speelt op een geniepige wijze in op de prestatiedrang die mensen hebben door mensen die meer geld aan het spel uitgeven te belonen met betere spelers. Die mensen krijgen dus betere teams en lijken hiermee betere gamers, maar dat zijn ze natuurlijk niet.

Geef mij maar lekker een potje PES tegen vrienden, dat draait tenminste nog om het spel zelf. Lekker boeiend dat ze niet alle licenties hebben, daar merk je als je een wedstrijd speelt toch niets van. Licenties zijn oppervlakkig, waar het echt om draait is de wedstrijd zelf en de manier waarop jij als gamer daar invloed op hebt. Dat is in PES vele malen sterker dan Fifa.

31 mei 2021 om 07:44

Eens! gewoon een option file importeren en je hebt nog meer competities dan dat er in FIFA zitten.

31 mei 2021 om 08:04

@Ferry1 yup ... En al helemaal de Master League het schijnt dat PES en Football Manager een patch gaan ontwikkelen die jonge talenten blijft genereren voor PES 2022. FIFA LOL

31 mei 2021 om 15:32

Dat lijkt mij wel erg tof. Want de standaard namen als bv Russo uit de jeugdelftallen kennen we inmiddels wel.

31 mei 2021 om 08:35

Fifa doet al 10 jaar niks aan de gameplay, jezus wat een goedkoop argument wat niet waar is, als je gaat analyseren, analyseer dan in feiten. Kan je nog steeds PES de leukere vinden, dat mag, maar ga geen onzin kwekken.

31 mei 2021 om 08:46

@hijniet! Deze publicatie is onafhankelijk tot stand gekomen. Hoeveel sympathie je voor PES ook hebt, de verkoopcijfers spreken boekdelen. Fifa heeft bijna al het marktaandeel opgeslokt, een extreem hoge omzet (meer dan het voetbal zelf) en de markt van esports met internationale competities geclaimd. Konami heeft afgelopen jaar zelfs alleen maar een update en geen nieuwe PES-game uitgebracht om alles op alles te zetten om het tij dit jaar te keren. In de video wordt ook duidelijk gemaakt dat het slagen hiervan erg belangrijk is voor de concurrentie.

31 mei 2021 om 08:56

Eens. Fifa heeft PES 'compleet kapotmaakte' in verkoopcijfers. Voor de rest niet

31 mei 2021 om 09:08

Jammer om te horen dat dit de graadmeter moet zijn tegenwoordig hoe dingen worden beoordeeld.

31 mei 2021 om 09:15

Ik snap niet dat er in een objectieve analyse gebruik moet worden gemaakt van worden als 'kapot gemaakt' - levert dat dan echt meer clicks op?

31 mei 2021 om 09:28

EA concurreert niet.
Ze betalen zich scheel aan exclusieve licenties.

Zonder dat was het een ander verhaal.
Zie nba live en nba2k.

Madden is alleen zo groot omdat ze als enige een nfl game mogen maken.

Men speelt nou eenmaal graag met echte clubs en echte namen.
Zit daar een grote marketingscampange achter en je hebt een populaire game.

Zegt helemaal niks over de kwaliteit van de game zelf…..

31 mei 2021 om 10:23

PES heeft trouwens wel een nieuwe game uitgebracht dit jaar. Weliswaar een bijgewerkte versie van de game daarvoor, maar je betaald wel voor de nieuwe versie en er zijn ook concrete veranderingen zichtbaar. Konami heeft er expres voor gekozen om geen compleet nieuwe game op de markt te gooien vanwege corona en het feit dat PES 2022 een nieuwe engine krijgt waar ze veel tijd en energie in willen steken. Persoonlijk speel ik ook PES en geen FIFA, want daar speel je elke wedstrijd 6-6 of 8-4, wat voor mij geen ruk aan is. Dan speel ik liever PES met realistische gameplay en Master League.

31 mei 2021 om 10:33

Er waren geluiden dat Konami vond dat het te kort dag was om een goede nieuwe game te maken voor de ps5 en ze het daarom bij een update hielden. Dat kon op veel sympathie rekenen bij gamers en fans omdat ze eens een keer niet uitgemolken werden met een nieuwe game die feitelijk een update was. Het zet veel druk op PES 22 en het is natuurlijk ook waar dat het een belangrijke game wordt. De titel klopt wel vanuit het punt van de verkopen maar is een beetje kinderachtig. In de video wordt veel goed uitgelegd.
Beter dan in deze reactie die maar 1% van het verhaal vertelt wat redelijk logisch is aangezien het meeste in de video wordt aangekaart, maar de opmerking over PES 21 is ook maar de halve waarheid.

Ik mis in de video dat FIFA met 07 een enorme stap maakte in de " ball physics" ondanks dat scoren te makkelijk werd. Juist in die periode maakte PES games die zelfs slechter waren dan PES 5 op de oude consoles. Velen bleven dan ook de oude PES spellen spelen. Het hielp ook niet mee dat FIFA van 09 tot 12 gewoon goed was met een enorm goede marketing. PES slaat, zeker grafisch gezien, keihard terug met PES 2014/2015 met de nieuwe engine. Maar het lot was al een beetje beslecht.
Het lijkt mij dan ook best logisch dat Konami, na de mislukte transitie van de PS2/XboX naar PS3/XboX360 niet te gehaast een nieuwe game wil releasen. Ze moeten het dit keer goed doen en iets anders proberen. We zullen zien wat het wordt. Als EA blijft aanmodderen op de nieuwe consoles zoals ze dat deden sinds 2012 heeft Konami een wezenlijke kans. Ik vraag me af hoe lang jonge kinderen zich hun geld laten aftroggelen door EA totdat de bubbel knapt en of het überhaupt zover komt.

31 mei 2021 om 14:57

Andres 13, ik wilde precies hetzelfde zeggen. En dat die versie meteen voor slechts de halve prijs te verkrijgen was, zegt eigenlijk alles over het verschil tussen PES en FIFA: niet alleen maar denken aan geld harken

Wauw, degene die dit artikel schreef heeft vast wat FUT coins ontvangen. Speel al sinds de tijd dat het toen ISS64 heette beide versies. Tot de dag van vandaag speel ik veel liever PES dan pay2win fifa

31 mei 2021 om 08:26

Het spel is nooit pay2win geweest. Als jij geen geld erop zet speel je ook niet tegen mensen die er duizenden euros opzetten, misschien af en toe. Als je gewoon een beetje speelt in een goede divisie kan je makkelijk een paar miljoen maken zonder 1 euro te spenden.

Ik speel enkel nog de gamemodus Pro-clubs op Fifa, omdat je dan toch nog dat multi-playing gevoel hebt als je 11 tegen 11 speelt. Heeft PES toevallig ook zo'n soort game modus?

Probleem met pes is nooit licenties geweest (als speler die vanaf de eerste versies het gespeeld heeft op de playstation 1). Probleem werd dat pes de gekdkoe werd van Konami om de rest van het bedrijf overeind te houden. Dus ze knalden elk jaar een versie er uit en waren minder met kwaliteit en innovatie bezig. In plaats dat Fifa pes ging nadoen qua innoveren ging pes fifa nadoen om geld te genereren (dat gedrocht wat myclub heet). De laatste jaren staat pes enorm stil qua vooruitgang. Vond de laatste versie enorm slecht spelen en heb de seizoensupdate ook niet gekocht. Pes moet weer gaan over innoveren, plezier, gameplay en diepte van het spel. Ik hoop ook echt dat het jaar extra ze hierbij gaat helpen. Fifa heb ik 1 jaar gekocht. Ik voelde me goedkoop en voelde ook als vreemdgaan. Gaan we niet weer doen.

"Hoe EA Sports FIFA concurrent Pro Evolution Soccer compleet "

Dit blijkt niet uit de eerste reacties die ik lees, de (oudere?) die hards gaan dus voor de betere gameplay van pes net als ik.

Btw persoonlijke voorkeur van best voetbalgame ever, sensible soccer op de amiga.

31 mei 2021 om 11:00

De reacties hier zijn natuurlijk ook niet de ideale graadmeter. Er wordt altijd gigantisch op Fifa afgegeven, maar ondertussen wordt het ontzettend veel gespeeld. Ik speel zelf al voetbalgames sinds Soccer, waarbij je alleen kon scoren door schuin te lopen. Samen met een aantal vrienden spelen we al jaren Fifa. Zonder geld kun je in FUT prima een team opbouwen. De gameplay is ook persoonlijk natuurlijk. Een avondje met vrienden zie ik liever een 5-4 dan een 1-0.

31 mei 2021 om 12:14

Als je veel speelt hou je het nog wel bij. Maar met maximaal een uurtje of 4 in de week wordt het toch lastig een goed team op te bouwen.

1 juni 2021 om 13:20

Bedoel je met soccer sensible soccer??

Je hebt nl over schuin scoren, mijn game buddy en ik noemden dat altijd hoekjes
Maar het was niet alleen schuin scoren, ook recht op de keeper aflopen en een hoge/lage hoek kiezen. Waarmee ik niet zeg dat het een gegarandeerd doelpunt was.
En er was een manier waarmee je een kans had om vanaf de middelijn te scoren.
Hoe dan ook, ik heb veel plezier van dat spel gehad.

Gameplay is inderdaad persoonlijk.

2 juni 2021 om 01:08

Nee, dit spel was nog van voor Sensible Soccer en heette MicroProse Soccer. Komt officieel uit 1989, maar kwam met wat vertraging bij mij terecht. Je kon alleen scoren door diagonaal/schuin te lopen.

31 mei 2021 om 17:46

De Die hards? De bekendste mensen spelen allen Fifa, of dit nu de profvoetballers zijn of streamers

31 mei 2021 om 23:24

Ja en??

Ik ben begonnen met super soccer en international superstar soccer op de Snes. Daarna kwam FIFA98 en vooral FIFA99 en toen waren ze de baas. Maar toen kan Pro Evolution Soccer 4, die was zo vernieuwd toentertijd. Tot PES 8 (dacht ik) was Konami de baas. Toen kwam FIFA 15 (dacht ik) die heel veel van Konami had gekopieerd. En nu is iedereen weer terug aan het keren naar PES merk ik. Is wel mooi die 2strijd

1 juni 2021 om 10:37

Dit is precies mijn ervaring. Zelfde weg bewandeld alleen dan begonnen met Fifa 96 op de Sega.
Fifa 98 op de PS was echt heer erg vernieuwend.

Zeg je eerlijk fifa word steeds minder maar PES kan echt niet man, fifa 2003 is nog mooier... je kan niet eens de meest simpele schaar of iets doen. Ondanks alle naaistreken van fifa blijft het natuurlijk geweldig om wat jantjes uit te delen in de weekend league.

31 mei 2021 om 08:34

Dit is dus exact de reden dat FIFA een drama game is. Vanaf je eigen 16 dribbel je alles en iedereen en eruit met wat akka 3000's en rainblowflicks onderweg om vervolgens de keeper een panna te geven voordat je de bal erin loopt.

En btw, een schaar is simpel uit te voeren. Maar ik snap dat je dat als fifa speler lastig vind als je met 1 druk op de knop iedereen voorbij kan komen in fifa ja.

31 mei 2021 om 09:45

Echt totaal incorrect. Misschien als je tegen een kind van 4 speelt ja, maar als je tegen iemand speelt die ook maar een beetje na denkt lukt dat je nooit.

31 mei 2021 om 19:38

@StevenSeagull je zegt het goed 'jij' kan geen simpele schaar doen haha ... Passeer bewegingen te over bij PES. Waar bij FIFA haast iedereen de techniek van Ronaldinho heeft ... Schei toch uit!

PES met de option files is echt één verandeming t.o.v EA's FIFA 21.

En dan niet te spreken over het spel-mechanisme, dynamic difficulty adjustment (momentum) en de loot-boxes. Mooi dat in Belgïe FUT al verbannen is.

31 mei 2021 om 09:44

Fut is niet verbannen, fifa points zijn verbannen.

PES is nog steeds een leuker voetbalspel als FIFA.voetbalzone zal wel wat euro's op hun rekening hebben gekregen van EA sports.

PES heeft het zelf gedaan. PES lag PS1 al voor met ISS 98 en helemaal op PS2 mijlenver voor op Fifa. De gameplay, de manier op hoe je kon scoren etc. Ik en mijn vrienden speelden standaard Pes, en een gepatchte Winning Eleven die nog beter was. Maar PES werd vanaf de Ps3 en 360 echt heel matig tot slecht. En Fifa was in die tijd juist goed te doen. Toen kwam Fut, waar ik niks mee heb maar bijna een religie is. Dat is de doodsteek voor PES geweest. Vond de laatste PES trouwens goed, beter dan Fifa. Denk dat de volgende wel potentie heeft. Probleem van PES blijft wel die erg beroerde online die altijd lag heeft. Zonder dat ik het toen wist heb ik de eerste PES game nog gehad, Goalstorm op de Ps1. Die vond ik al leuker dan Fifa.

Jezus dit artikel kan je echt niet serieus nemen. Alsof verkopen === kwaliteit. Met die redenatie kan je ook zeggen dat de top40 geweldig is.

Ongeacht welke game beter is en het vergelijken vind ik absoluut een leuk topic, het taalgebruik "compleet kapotmaakte" is zo extreem puberaal, kom op man, probeer er nog een journalistieke twist in de header in ieder geval aan te draaien. Als je het zo opschrijft lijkt het namelijk niet alleen sluikreclame maar ook alsof een 14 jarige die graag overstatements maakt het stuk gemaakt heeft.

Nou konami snoept met pes wel de gehele braziliaanse en russische competitie weg en de rechten van barça's camp nou. Juventus, Roma en nu ook Napoli hebben hun licentie gegeven aan pes. Dus dat ea met fifa pes kapot maakt is niet helemaal waar. Overigens ben ik wel een fifa speler maar ik vind pes wel lekkerder spelen en grafisch is pes ook beter.

31 mei 2021 om 10:26

Hopelijk gaat PES zich ook meer focussen op de Premier League, La Liga en de Eredivisie. Als Konami ergens de exclusieve licentie voor krijgt, zie je ook dat ze hier veel aandacht aan besteden met faces, stadions en legends. FIFA doet nauwelijks iets met licenties, vooral bij de kleinere competities.

31 mei 2021 om 10:40

Ik hoop juist dat Konami heel veel licenties koopt van de vele kleinere competities wereldwijd. Juist met dat kleine aantal enorme en dure competities moeten ze hun verlies nemen en generieke teams maken die dan zullen worden "gelicenseerd" door de community. Ik snap niet waarom PES dat niet gewoon doet. Ze kunnen met een veel kleiner budget net zoveel licenties als EA hebben+ de paar onbetaalbare competities als nep teams. Dan heb je toch een mooi spel met veel keus en heb je de kans om een grote markt te veroveren die tot nu toe is achtergesteld.

Ik ben natuurlijk ook van de PES sinds dag één. Weet je wat grappig is. Als ik ergens op bezoek kom en de persoon (jong familielid of vrienden) daag mij uit om een potje Fifa te spelen, dan zeg ik: heb je PES ook? Word ik scheef aangekeken en lachen ze me uit. Natuurlijk ben ik benieuwd hoe goed ze wel niet zijn, want deze personen waar ik dan tegen speel, spelen 24/7 Fifa competities en weet ik hoeveel geld ze hebben ingepompt in hun team. Bij een Xbox console zeg ik als eerste: Zet de joystick in op PS PES instellingen. Nog steeds word ik uitgelachen, alsof ik een uitgestorven verdwaalde ras ben. Schijnbaar vinden de Fifa fan boys dat leuk. Maargoed, om snel af te ronden (moet zo weg, excuses). De potjes die ik verlies geef ik ze altijd weerstand en moeilijk om van mij te winnen. Vaak win ik ook van ze, terwijl ik nooit Fifa speel. Mijn specialiteit en dat heb ik altijd ook in PES gehouden is spelers vernederen door middel van truckjes combinaties. Geweldig hoe de Fifa fan boys toeschouwers me toejuichen en de ervaren Fifa openent uitlachen. Altijd dat excuus: iemand liep voor de tv als ze hebben verloren. Next!

Mijn ervaring vind ik Fifa erg laag drempelig, terwijl bij PES je erg je best moet doen.

31 mei 2021 om 12:14

Grappig, zo'n lang verhaal waarin je aangeeft dat Fifaspelers lacherig naar je kijken, terwijl je zelf juist zeer neerbuigend over Fifaspelers spreekt. Btw, ik was ook in de lach geschoten zodra iemand zou vragen de 'joystick' anders in te stellen. Kom op, de Atari-tijd is nu wel een keer voorbij.

31 mei 2021 om 14:23

Wat ben jij kill zeg. Wat zou jij doen als je uitgedaagd wordt in de hol van de leeuw, terwijl je de game niet speeld.

Ten eerste ben ik juist helemaal niet neerbuigend tegen fifa spelers. Als iemand die 24/7 Fifa speelt en ik nooit en graag mij wil uitdaagt speel ik juist in underdog positie want ik ken dat spel niet. En mocht ik van ze winnen. ja dan laat ik ze ook wel merken.

Gameplay van Fifa is gewoon ontzettend slecht. Ben persoonlijk een van de weinige die het concept FUT echt leuk vindt. Vond vooral Fifa 17 erg leuk. Ging lekker snel, passes kwamen aan, schieten was consistent en je kon nog met een bal dribbelen. Fifa 21 is precies het tegenovergestelde. Het is ontzettend traag, de left stick dribbling is zo traag dat je skills moet gebruiken terwijl left stick dribbling het meest effectieve moet zijn, passes zijn ook zo bizar slecht. Je kan geen pass consistent geven over 3 meter maar wel een steekbal van 40 meter die keer op keer aankomen en waar je verdediger gewoon glitched. Ook heb je 2 skill moves dat de game echt kapot heeft gemaakt. Die Directional nutmeg en die Bridge zijn zo onrealistisch als nog wat. Het glitch je verdediger en teleporteert de aanvaller van de ene naar de andere kant. Het is zo jammer dat de gameplay gewoon helemaal niks is. Mensen zeggen dat Fifa te aanvallend is maar dat is het juist totaal niet. 532, drop back, vleugelverdedigers als cv, AI blocks. Het is het meest defensieve wat er is. Ook zitten mensen liever op de menu's sbc's te doen en gaan 5 minuten later switchen naar een ander spel. Dat is de status van Fifa op dit moment.

31 mei 2021 om 19:19

Maar 1 vraag, gebruik jij rechtsbacks op centraal verdediger?

31 mei 2021 om 20:38

Ja alleen Walker. Heb daarnaast Virgil staan. Die steekballen zijn ook belachelijk broken.

1 juni 2021 om 01:16

Mbabu, Davies en Lacroix als cb’s. Heerlijk

Allebei spellen van niets. PES had eerst tenminste nog de gameplay, maar ook dat is bij PES achteruitgegaan. FIFA is nooit echt goed geweest in gameplay en dat gaat er ook niet van komen. Nu proberen ze van elkaar licenties af te pakken en wij als consument zijn de dupe, want we krijgen twee slechte producten op de markt.

Ik vond pes toffer tot 2014 ofzo, vanaf toen speelde ik Fifa, maar ook daar vind ik weinig meer aan door de totale focus op Fut. De beste ervaring was de rip van de Japanse versie van pro evo 3, inclusief Japans commentaar. Winning Eleven heet het daar volgens mij.

Ik walg echt van FIFA en ea sports in het algemeen. Die vertegenwoordigen alles dat er slecht is aan de gaming industrie. Elk jaar hetzelfde product verkopen in een nieuw jasje, pay to win, gokpraktijken voor kinderen met mama’s kredietkaart... spelers zijn daar niets meer dan cashcows, domme cashcows die je alles kan wijsmaken. Minimal effort, maximal profit. Ik snap dan ook echt niet dat het spel zoveel succes heeft. Bah bah bah

Iedereen die pakkies krijgt bij Fifa en FUT schreeuwen allemaal PES natuurlijk. Gamen is topsport geworden. Als je niet elke dag speelt en of oefent krijg je enorme pakslagen op FIFA maar ook op COD. Als je met je vrienden relaxt op de bank wilt spelen of tegen andere huisvaders dan moet je lekker PES spelen. Als je tegen de wereldtop wilt spelen van voetbal spellen dan moet je toch echt FUT/ fifa spelen.

FIFA? PES? Voor mij beide niet meer. Er is voor mij maar 1 titel waar ik elk jaar naar uit kijk. En waar ik ook het hele jaar mee speel. Football Manager.
Punt.

Fifa of PES zijn het voor mij allebei niet. Football Manager is voor mij toch echt wel een stuk beter.

Super Soccer, Sensible Soccer, International Superstar Soccer Deluxe.... Heb vele footies gespeeld en speel nu al jaren weer Pes. Ik geef niet zoveel om het online gedeelte en Ultimate Team, kies gewoon liever zelf een competitie tegen de AI of ik gooi weer een Master League seizoen aan.

Fifa ook al een paar keer gekocht, het kon me niet echt overtuigen hoewel het kwalitatief de laatste jaren wel sterk is verbeterd. Ben nu volop in afwachting van PES 2022 en dan met name de PS5 versie.

Voetbalzone maakt al jaren reclame voor Fifa. Teleurstellend dat we nu verkapte reclame krijgen dat fifa zoveel beter is.ze hadden ook een objectieve vergelijking kunnen doen? Dit geeft maar eens aan wat geld met een site kan doen en ik vind het persoonlijk voor een nieuwssite over het randje gaan. Wat als straks een betaald voetbalclub geld gaat betalen voor alleen maar positieve stukken?

@voetbalzone: hebben jullie hiervoor geld ontvangen en is dit dus reclame? Volgens de reclame code commissie moet je dit melden wanneer dit het geval is. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/vloggers-overtreden-regels-met-sluikreclame-stelt-reclame-code-commissie-vast~bc25da7e/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

31 mei 2021 om 16:11

Nee, daar is geen sprake van. Dit is een reportage gemaakt door onze collega’s van Goal die we ondertiteld hebben zonder verdere commerciële belangen.

Wat een slecht artikel, sorry maar pes heeft geen editie overgeslagen en hebben gewoon pes 2021 uitgebracht!

Schandalig, door een stuk tekst te posten met een filmpje maar zelf geen onderzoek doen over hoe en wat.

Jullie zijn vergeten te melden dat pes al jaar in jaar uit beste sport game is. Vergeten te melden dat fifa het alleen kan vanwege alle geld.

En dat jullie sowieso zelf al fifa aanbidden elk jaar, echt schandalige artikel.

Geef mij maar Football Manager!

Wat een onzin pes is 10x beter dan dat Beppe FIFA.
Poppetjes van FIFA bewegen zo nep game play is voor kinderen.
Pes is gwn veel beter en een goed voetbal spel

Wij van wc eend adviseren... Objectiviteit is ver te zoeken in dit artikel, als er notabene aan een EA man wordt gevraagd welke game er beter is zonder hetzelfde bij iemand van PES dit ook te doen. En dan ook nog verkondigen dat je wilt dat PES het beter doet zodat er meer concurrentie is, wat ten goede zou komen van Fifa. Op het arrogante af. Ik begrijp het enerzijds wel. Het is eenmaal zo dat Fifa al een aantal jaar mijlenver voorop ligt in verkoopaantallen en de grootte van de playerbase. En ja FUT is een heel goed geoliede melkkoe. Daar is waar Fifa of beter gezegd EA heel erg in uitblinkt: de marketing rondom hun game. En het artikel beschrijft redelijk accuraat hoe Konami destijds de boot miste door te laat in te springen in een eigen FUT concept. Dat hebben ze nu wel met Myclub en daarbij valt ook op dat ze op dat vlak meer de Fifa kant op gaan. Echter wil ik ook hierbij aanstippen dat PES tegenwoordig de betere game is, wat betreft hetgeen er op de pitch gebeurd. Het is veel minder arcade achtig, het tempo ligt lager, dus lijkt meer op 'echt' voetbal waarbij trucjes goed uitvoeren ook moeilijker is. Ook zijn de in-game graphics beter op orde dan Fifa met betere animaties en spelers modellen. Dit komt wel van iemand die vooral PES speelt. Maar ik heb dit jaar ook weer Fifa uitgeprobeerd. En daarbij moet ik zeggen dat Fifa met name uitblinkt in hun menu's en schermen die beter en intuã¯tiever zijn ontworpen, meer spelmodi heeft, zeker in FUT in vergelijking met Myclub. Het licentie verhaal gaat niet echt meer op tegenwoordig omdat je middels een options file dat gelijk kan trekken in PES op de PC en PS. Ik merk ook dat er tegenwoordig meer Fifa spelers overstappen naar PES omdat ze het scripting of dynamic difficulties of hoe je het ook wilt noemen zat zijn. In PES is dit ook aanwezig, maar blijkbaar niet zo erg als in Fifa. Ook het samenstellen van een goed team in Myclub gaat makkelijker, zelfs op de F2P manier dan in Fut. Ik ben benieuwd wat PES gaat brengen in de volgende editie. Ik denk dat we nog betere graphics, ball physics, animaties en spelersmodellen kunnen verwachten. Als Konami nou ook een keer de menu's goed onder handen neemt, meer spelmodi aanbiedt en de overall online ervaring beter krijgt kan PES weer een echt geduchte concurrent worden voor Fifa

1 juni 2021 om 11:52

Ik ben absoluut geen fifa fan , sterker nog , misschien een hater... maar ik vind de graphics van fifa eigenlijk al jaren beter dan pes.
Het is 2 a 3 jaar geleden dat ik pes heb gespeeld , als ik het speelde dan was het bij vrienden, ik moet zeggen dat ik qua gameplay moeilijk de transitie kon maken tussen fifa en pes.
Ik vond de gameplay van fifa beter maar dat zou een gewennings dingetje kunnen zijn.
Wel vond ik het minder gedetailleerd dan fifa, de goals vielen namelijk vooral uit voorzetten en relatief (aan fifa) weinig door het midden (dmv dribbels ofzo).
Ik hoop wel echt dat pes weer een echte concurrent kan worden.

Ik vind de fifa menu maar niks eigenlijk. En vroeger had Pes juist geweldige menus , dus vind het spijtig dat pes ''zelfs'' op dat vlak niet boven fifa uitsteekt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren