Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Prijzengeld stijgt: Ajax haalt nieuwe zilvervloot binnen in Champions League

Laatste update:

De UEFA heeft het prijzengeld bekendgemaakt van de drie Europese competities komend seizoen, waaronder de nieuw te introduceren Conference League. In het algemeen stijgen de premies die dit seizoen te verdienen zijn in het Europees voetbal. Ajax is als deelnemer aan de groepsfase van de Champions League alvast verzekerd van een startpremie van 15,64 miljoen euro, 390.000 euro meer dan de Amsterdammers vorig seizoen ontvingen. Nog voor er een bal getrapt is kan de landskampioen van Nederland in totaal rekenen op minimaal 35 miljoen euro aan inkomsten.

Naast de startpremie die Ajax ontvangt zijn de Amsterdammers verzekerd van een bedrag uit de marketpool voor tv-rechten en een bedrag uitgekeerd op basis van de clubcoëfficiënt. Die bedragen zijn nog niet bekend. Aan tv-rechten is in Nederland 'slechts' iets meer dan 1 miljoen euro beschikbaar. Als PSV de groepsfase van de Champions League bereikt, dan moet Ajax de tv-pot delen met de Eindhovenaren. Ajax kan verder rekenen op een bedrag rond de 20 miljoen euro op basis van zijn coëfficiënt. In totaal verhoogt de UEFA het coëfficiëntenbedrag dat alle clubs verdelen van 585 naar 600,6 miljoen euro.

Met goede resultaten kunnen clubs de kassa in de Champions League opnieuw laten rinkelen. Een overwinning levert volgend seizoen 2,8 miljoen euro op (+100.000 euro ten opzichte van dit jaar), een gelijkspel brengt 930.000 euro op (+30.000 euro). Kwalificatie voor de achtste finale is 9,6 miljoen euro waard (+100.000 euro), de kwartfinale 10,6 miljoen euro (+100.000 euro), de halve finale 12,5 miljoen (+500.000 euro) en de finale 15,5 miljoen euro (+500.000 euro). Voor de winnaar van het toernooi ligt 20 miljoen euro klaar (+1 miljoen euro).

Europa League
Eén trede lager, op het niveau van de Europa League, worden de premies per club eveneens verhoogd door de UEFA. Het totale prijzengeld daalt van 510 miljoen euro naar 465 miljoen euro, maar er zijn slechts 32 deelnemers (in plaats van 48) om dat geld over te verdelen. AZ neemt als nummer drie van de Eredivisie deel aan de play-offs en strijken bij winst een startpremie van 3,63 miljoen euro op voor deelname aan de groepsfase. Vorig jaar kregen de Alkmaarders nog een startbonus van 2,92 miljoen euro. Daarnaast kan AZ rekenen op een bedrag op basis van de coëfficiënt, dat naar verwachting rond de 1,5 miljoen euro zal liggen. Aan tv-rechten pakken de Alkmaarders nog eens ongeveer 1 miljoen euro.

Op het veld kan AZ per overwinning 630.000 euro (+60.000 euro) verdienen, terwijl een gelijkspel goed is voor 210.000 euro (+20.000 euro). Groepswinst levert 1,1 miljoen euro op (+100.000 euro). Kwalificatie voor de laatste 32 is 550.000 euro euro waard (+50.000 euro), de achtste finale 1,2 miljoen euro (+100.000 euro), de kwartfinale 1,6 miljoen euro (+100.000 euro), de halve finale 2,5 miljoen (+100.000 euro). De winnaar van de Europa League strijkt 8,6 miljoen euro (+100.000 euro) op, de verliezende finalist 4,6 miljoen euro (+100.000 euro).

Conference League
De UEFA introduceert komende zomer de Conference League, het derde toernooi. Daarin is in totaal 235 miljoen euro te verdelen onder 32 deelnemers vanaf de groepsfase. Vitesse stroomt in de derde voorronde in, terwijl Feyenoord begint in de tweede voorronde. Na de derde voorronde volgt nog een play-offronde. Kwalificatie voor de groepsfase levert een startpremie op van 2,94 miljoen euro. Bij elke behaalde overwinning komt daar 500.000 euro bij, terwijl een gelijkspel 166.000 euro oplevert. De groepswinnaar verdient een bonus van 650.000 euro, de runner-up krijgt 325.000 euro. De winnaar van het toernooi toucheert 8,9 miljoen euro. Verder kunnen de 32 clubs nog 23,5 miljoen euro verdelen uit de marketpool en op basis van de coëfficiëntenlijst.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nou lekker kan je al meteen het te kort van afgelopen jaar direct dichten. De eventuele transfers kan je dan gebruiken om te vernieuwen (Tagliafico/Neres/Onana en misschien Martinez).

25 mei 2021 om 14:03

Dat gat is niet gedicht als je begroot op deze inkomsten.

25 mei 2021 om 14:45

Ajax begroot dan ook op Europa league

25 mei 2021 om 14:47

Stond er gisteren toch wel in het interview met Van der sar dat ze op CL begroten.

25 mei 2021 om 14:59

Dat vind ik ook wel vreemd. Ik kan me herinneren dat ze ooit uitgesproken hebben nooit meer op cl te begroten omdat dat ooit bijna fout ging. Bizar dat ze dan toch weer in dezelfde val lijken te trappen

25 mei 2021 om 15:11

Lierse dat heb ik dan gemist. Wat schijntrap zegt zou men niet meer op CL begroten. In 2020 heeft men nog op EL begroot, dat is dan vanaf dit jaar verandert. Toch wel vreemd natuurlijk, want je mist 2 keer kwalificatie en je eigen vermogen verdampt als een malle. Die grotere jas heeft Ajax in het verleden ook genekt. Hoewel het nu meer een CL club is dan toendertijd.

25 mei 2021 om 15:17

Opzich is het nu wel te verantwoorden toch dat Ajax op CL begroot? Voor zowel El als CL valt wat te zeggen maar echt een 'val' zou ik het niet willen noemen gezien het succesvolle beleid van Ajax de laatste jaren. Het is nu logischer dan destijds in ieder geval.

25 mei 2021 om 16:40

Volgens mij begroot Ajax altijd op overwintering in EL + 1x in de 2 jaar kampioen.. Dus ook automatisch 1x in de 2 jaar groepsfase CL.
Laatste paar jaar is de salarishuishouding ook wel flink gestegen. Maar als je EL speelt en een speler verkoopt voor 40mln dan maakt dat ook een hoop goed..

Feit blijft dat er tussen Ajax enerzijds en PSV en AZ anderzijds een gat zit van 20-25 mln aan vaste inkomsten uit Europa.

26 mei 2021 om 15:49

Het beste voor het voetbal zou zijn om dit hele monetaire geldsysteem volledig af te schaffen. Het maakt het voetbal kapot.

25 mei 2021 om 14:09

Er gaan echt weinig transfers plaatsvinden deze zomer denk ik. Iedere club heef het zwaar gehad en zal inderdaad dit geld gebruiken om gaten te dichten. Wat er dan overblijft zal dan ook niet aan 1 speler van het niveau bij Ajax uitgegeven worden.

25 mei 2021 om 14:18

Zo, iemand is FM verslaafd hier 😅

25 mei 2021 om 14:36

Haha weet ik hoor. Bedoel meer dat je het zo omschreef alsof Ajax 'gewoon' even een paar spelers haalt door op een knop te drukken. Ik vraag me wel af hoe realistisch al die spelers zijn.

25 mei 2021 om 14:37

Dit is alles behalve realistisch 😂

25 mei 2021 om 14:43

Allemachtig wat jij wilt binnenhalen zijn wel gewoon 3 sterren, 2 verdedigers hebben we niet eens nodig want we zijn voorzien met Blind, Martinez, Rensch, Timber, Schuurs en Mazraoui, eventueel een linksback zou nog kunnen. Ook Alvarez kan als verdediger spelen dus daar maak ik me geen zorgen over.
Suarez is een geweldenaar maar als je dan Brobbey en Sulemana hebt is het niet nodig om nog een speler tegen minstens 5 mln salaris te halen.
Met de verkopen ben ik het gedeeltelijk eens hoewel ik het prima vind om Klaiber als back-up, Ekkelenkamp en Haller te houden. Qua aankopen mogen Sulemana en Brobbey dan komen, dan hebben we echt een prima selectie waar ik graag het seizoen mee in ga en waarschijnlijk komt er wel weer een nieuwe jongen uit de jeugd die je niet verwacht die ineens mee kan draaien.
Gezien de keepercaroussel heb ik er ook vrede mee als Onana een volgende stap gaat maken.

25 mei 2021 om 14:57

Alle Europese topclubs hebben ook een omzet van boven de 400 miljoen.

25 mei 2021 om 16:27

Je moet als club gek zijn om 10 mil voor ihatarren te betalen als je hem een jaar gratis kan ophalen. Max 5 mil zou ik geven als Ajax zijnde.

25 mei 2021 om 20:13

Lohanmang ... sinds 3 dagen lid, bijna 100 reacties en het hoogste woord.

Waarschijnlijk een oud (geband) lid in een nieuw jasje.
Ik denk dat ik wel weet wie hier weer ten tonele terug keert.
Iemand anders nog suggesties?

26 mei 2021 om 13:49

Prem? Die heb ik al een tijdje niet meer gezien.

Klopt dit allemaal wel? Het komt nogal vreemd over dat de winnaar van de EL 8,6 miljoen ontvangt en de winnaar van de conference league met 8,9 miljoen dus een hoger bedrag aan prijzengeld ontvangt, terwijl het toernooi van minder niveau is.

25 mei 2021 om 14:04

Aangezien het totale prijzengeld wel een stuk minder is zal de winnaar van de EL onderweg naar de finale al een stuk meer verdienen denk ik.

25 mei 2021 om 14:08

Verschillende media geven precies hetzelfde aan. Of ze hebben allemaal overgenomen van elkaar waarvan het één het fout heeft. Maar het lijkt te kloppen. Waarom dit zo is verdeeld geen idee, dat heb ik nog nergens kunnen lezen.

25 mei 2021 om 14:47

Er kloppen al meer dingen. Kwalificatie CL levert al meer geld op dan het winnen van een beker

Het zal heel lastig worden maar wat zou het mooi zijn om Ajax te vergezellen in de groepsfase van de CL. Hopen dat we de selectie op tijd in orde hebben want zo niet ga je er gewoon af tegen Clubs als Benfica en Shakhtar.

25 mei 2021 om 14:12

Dat hoop ik ook, goed voor het Nederlands voetbal en punten

Minimaal 35 miljoen euro. Lekker hoor. Ajax is goed bezig, die club coeficient is oh zo belangrijk. Wat een financiele basis is er daarmee gelegt in Amsterdam. Daar moet Ajax nog jarenlang de vruchten van kunnen plukken. Op naar de vierde ster.

25 mei 2021 om 14:50

De financiele basis is helaas in werkelijkheid ongezond. Vaste laste worden gedekt tegen incidentele middelen. Bij een paar mindere jaren heeft Ajax een enorm financieel probleem, maar dat is een keuze, wel riskant.

25 mei 2021 om 19:59

Welnee, de reseves zijn momenteel zo groot dat Ajax echt tegen een behoorlijke tegenwind kan. Spelers verkopen zijn bij Ajax overigens structureel, doen ze al decennia. Zelf opleiden of goedkopen inkopen en dan duurder verkopen. Dat is een hele stabiele inkomsten stroom.

25 mei 2021 om 20:42

Ik gun Ajax het allerbeste echt, maar Ajax maakt al jaren operationeel verlies en niet een klein beetje. Dat wordt goedgemaakt met incidentele opbrengsten als de CL premie en transfers. Stel dat Ajax drie seizoenen "pech" heeft, zich niet plaatst voor CL en geen extreme transfers (en dat lijkt met best realistich) dan is er echt een groot probleem. Maar ik hoop voor jou dat ik ongelijk heb, mocht het wel zo zijn in 2024/25 denk dan nog even aan me.

25 mei 2021 om 23:28

Ajax maakt helemaal niet al jaren operationeel verlies nuanceman. Zoek de jaarverslagen er even bij en kijk het na. Vorig seizoen (grotendeels te wijten aan de coronacrisis) leed de club een bescheiden operationeel verlies en ook dit seizoen koerst men daar (logischerwijs, wederom door corona) op af. Het jaar ervoor in 18/19 werd ruim 30 miljoen operationele winst gemaakt. De 4 seizoen daar weer voor was het operationele resultaat 3 van de 4 keer positief. Kortom, buiten de coronacrisis om maakt Ajax juist geregeld operationele winst. Verder is het in de jaren dat er wel een operationeel verlies was tot dusver altijd aangevuld met transferinkomsten waardoor al jaren op rij (tot zeer hoge) netto winsten worden geschreven. Jouw scenario dat Ajax 3 seizoenen "pech" heeft en geen CL haalt is eveneens bijzonder onrealistisch. De club eindigt al ruim tien jaar niet meer buiten de top-2 en dan zou dat ineens drie seizoenen op rij gebeuren. Nee, dat zie ik niet gebeuren..

Dit komt het voetbal niet ten goede. We moeten af van het hoge prijzengeld. Dit gaat in vele landen scheefgroei geven in de competities. Het hoeft ook helemaal niet om veel geld te gaan maar we zijn helaas helemaal doorgeslagen.

25 mei 2021 om 14:15

Die scheefgroei in de nationale competities zie je al jaren. Dinamo Zagreb en Olympiacos domineren al jaren en lopen financieel gezien alleen maar verder uit op de concurrentie. Servië is voor Crvena Zvezda ook geen enorme uitdaging meer sinds het een paar jaar terug de miljoenen van de CL kreeg. Zelfde gebeurde een paar jaar terug met Ludogorets in Bulgarije en lijkt nu ook te gebeuren in Hongarije met Ferencvaros. Molde zal nu ook wel een flinke slag hebben geslagen ten opzichte van de Noorse concurrenten. Oplossing zou kunnen zijn om minder directe CL tickets naar de top 5 te sturen zodat meer grote teams in de EL terecht komen. Aanzien van deze competitie stijgt en dus gaat er meer geld naar toe waardoor de nummers 2 en 3 van de kleinere competities ook neer geld binnen harken.

25 mei 2021 om 14:28

Ja klopt, of je verdeeld het geld over de competitie. Maar dat zijn allemaal oplossingen die er toch nooit doorheen komen. Voetbal draait om geld en geld terwijl het helemaal niet nodig is, dat zie je wel terug bij het WK.

25 mei 2021 om 20:00

Als je het verdeeld over de competitie dan zal Ajax op termijn niet langer meekunnen in Europa. Glijdt Nederland weer af zoals jaren geleden en hebben we niemand meer in de CL. Geldstroom droogt dan ook op.

25 mei 2021 om 14:48

Eens. Maar misschien klapt de bubbel wel wanneer het zo door gaat

25 mei 2021 om 20:01

Er is alleen geen bubbel. Uitzendrechten van grote evenmenten zijn heel waardevol. Streaming diensten willen die nu ook hebben, zie de Formule 1.

25 mei 2021 om 14:54

Ik geef je helemaal gelijk, enkel gaat dit nooit gebeuren.

De CL tickets moeten beter verdeeld worden en dan krijg je denk ik wel betere resultaten te zien. Nummer 1 en 2 van elke competitie krijgen een CL ticket en nummer 3 (en/of 4 afhankelijk van je coefficient dan) kunnen zich kwalificeren voor de CL met een voorronde. Maar dan kan het ook schreef groeien wanneer Ajax en PSV elk jaar +35 miljoen per club pakken bv. en de rest niet. Want nummer 3 weet niet aan te haken of zich te kwalificeren voor de CL.

En dan al de clubs die nu begroten op de CL inkomsten. Neem dat weg en ze vallen in elkaar. CL inkomsten die stijgen betekent ook hogere transfersommen (of dat was toch zo) en hogere salarissen. Opeens stopt het of zou er een limiet op moeten zitten. En uiteindelijk wordt het geld ergens gehaald en dat zijn de TV gelden enzovoort en betaal je als fan 200 euro voor je ticketje of 500 euro voor je TV abo.

Ik denk dat het allemaal te groot is geworden en niemand die nu nog gaat klagen of zijn mond open doen.

25 mei 2021 om 15:27

Ja dat is waar, alleen heb je dan bovenin wat meer spanning. Het verschil tussen bovenin en onderin zal dan nog wel flink doorgroeien. Nee dit gaat helaas niet meer veranderen. Je ziet nu al dat de grote clubs super league willen om nog meer geld binnen te halen. Ze moeten meer geld binnen halen zodat ze grote spelers kunnen blijven kopen. Stel dat je in het voetbal instelt dat niemand meer dan een miljoen per jaar mag verdienen. Alsof spelers dan afhaken en wat anders gaan doen.

25 mei 2021 om 17:44

@pablonino, ''stel dat je in het voetbal instelt dat niemand meer dan een miljoen per jaar mag verdienen. Alsof spelers dan afhaken en wat anders gaan doen.''

Nou, in Amerikaanse competities staken de spelers gewoon als ze vinden dat de salarycap jaarlijks niet hoog genoeg gaat hoor en die verdienen heel wat meer dan max 1 miljoen per jaar. Ik hou van het Amerikaanse sportsysteem maar dit is wel ongelooflijk minpunt.

25 mei 2021 om 18:22

Een salary cap zoals uit de NBA wil ik liever ook niet zien. Zou wel situaties vermijden zoals met De Vrij en dat hij genaaid wordt zoals met zijn zaakwaarnemer.

25 mei 2021 om 18:19

Eens. En het tweede probleem is dat er van de vele miljoenen bij 1 club in de competitie ook bijna niks doorsijpelt naar andere Bvo's. Het zou helpen als bijvoorbeeld Ajax vaker een marktconform bedrag betaald voor een speler. Nu probeert Ajax al vaker de jeugdspelers van andere BVO weg te halen.

Uiteindelijk blijkt de CL voor kleinere landen financiële doping te zijn. Als er een club in slaagt zich meerdere jaren te plaatsen (en het belangrijkste zich te plaatsen via de voorronde). Dan worden er financieel echt enorme gaten geslagen zoals je nu ziet in België en Nederland.

25 mei 2021 om 14:07

Daar ben ik het dus niet mee eens. Kijk maar eens hoe Young Boys de hegemonie van Basel heeft doorbroken. Basel kon ook steeds op opeenvolgende CL inkomsten rekenen, terwijl Young Boys niet eens de groepsfase van de EL wisten te bereiken. CL voetbal spelen betekent dus ook meer wedstrijden. Wedstrijden die je concurrenten misschien niet moeten spelen. Uiteindelijk moet Ajax toch ook steeds nieuwe spelers kopen. Wie zegt dat er elk jaar een goed elftal zal staan. PSV of zelfs Feyenoord kunnen ook plots een seizoen hebben waar ze ineens een heel goed team tot hun beschikking hebben.

25 mei 2021 om 14:10

Ja je moet hopen op wanbeleid bij dat team. Geweldig. En nu is young boys de dominate ploeg daar.

25 mei 2021 om 14:13

Een Celtic precies hetzelfde. Die hebben de laatste 8 jaar ook 4x groepsfase CL gespeeld en hun hegemonie in Schotland is ook doorbroken. Terwijl Rangers een tijdje niet eens Europees gespeeld heeft.

25 mei 2021 om 14:19

Natuurlijk krijgen we geen eeuwigdurende hegemonieën. Maar het valt toch niet te ontkennen dat de CL-gelden in kleinere competities de verhoudingen scheef trekken?

25 mei 2021 om 14:51

Ik ben het met je eens Lierse. Voor een club in een competitie buiten de top 5 is 30 miljoen Euro een gigantisch bedrag. Dat Ajax nu in staat is bankzitters te kopen voor bedragen die Psv, Feyenoord en AZ bij elkaar uitgeven zegt ook al genoeg over de impact van deze financiële scheefgroei.

25 mei 2021 om 15:02

Ik moet nu wel zeggen dat Ajax geen perfect type voorbeeld is want die hebben een halve finale CL gehaald en twee spelers voor meer dan 150 miljoen verkocht. Maar bijvoorbeeld Club Brugge vind ik wel een goed typevoorbeeld.

25 mei 2021 om 14:12

Dit is wel een van de vreemdste ideeen ooit haha

25 mei 2021 om 14:14

Nog nooit zoveel onzin gelezen als dit. Als je CL wilt spelen moet je het verdienen op het veld, en niet gegeven.

25 mei 2021 om 14:56

Hangover, ik zag je laatst al met rare reacties en dan dit weer.

Zoiets kan toch niet? Zou je dat uberhaupt leuk of eerlijk vinden?

25 mei 2021 om 15:18

Eerst maar eens zorgen dat NL weer bij de absolute top hoort, Ajax trekt nu ook beter spelers aan waardoor het niveau en aantrekkelijkheid van de ED aan het stijgen is. Kunstgras gaat er langzaam uit dus we zijn op de goede weg.

Er wordt in de ED al meer verdeeld dan in veel andere landen, prima, maar een absolute topploeg kan de rest ook omhoog trekken.

25 mei 2021 om 14:39

Je kan het ook zo zien dat het hele concept van Europese toernooien financiële doping is voor de zogenaamde top-5 competities en hun zogenaamde topclubs. ‘Zogenaamde’ omdat die competities en clubs financiële doping gepakt hebben door het ultra kromme en oneerlijke systeem. Ik begrijp dat dit door de commercie komt maar dan nog had het anders gekund. De oorspronkelijke opzet van de CHAMPIONS League (en andere Europese toernooien) was in mijn optiek beter. Ze dienen die naam ook te veranderen trouwens want het dekt de lading net met al die nummers 2, 3 en 4.

25 mei 2021 om 14:42

Ach als de conference league opgericht wordt dan zegt iedereen “wie kijkt daar naar?”. Laten we dus niet gaan doen alsof we liever naar inter-dudelange kijken dan naar Real Madrid tegen Bayern München kijken.

25 mei 2021 om 14:53

De Conference League begint met hoofdzakelijk zwakke clubs. Echter de nummers 3 van de Europa League stromen na de jaarwisseling in en dan is het Oost-Europese feestje ook weer voorbij.

25 mei 2021 om 15:06

Maar wat zou je krijgen als er geen CL inkomsten meer voor klassieke topclubs als Ajax, Benfica, Feyenoord, Olympiakos, Rode Ster, Club Brugge, Psv, Porto en noem maar op? Juist ja: De Super League.

25 mei 2021 om 15:10

De inkomsten an sich zijn natuurlijk niet erg en gewoon verdiend. Maar er is gewoon een te grote scheefgroei tussen die gelden en de competitie gelden. Ajax krijgt gewoon de helft van de omzet van PSV van vorig jaar. Toch een probleem voor een competitie.

25 mei 2021 om 15:35

Ohja, zeker eens. De enige manier om die scheefgroei enigszins op te vangen is de competitie groter maken. Maar dat wil men dan ook weer niet haha.

25 mei 2021 om 17:27

In dat opzicht vind ik het frappant dat Anderlecht onder Ariel Jacobs geen gat kon slaan, speelden toch 4x op rij kampioen en dan dacht ik met die CL miljoenen, de titelstrijd wordt nooit meer spannend. Maar kijk, het kan nog. Deels door hun wanbeleid maar zelfs een club met stabiel beleid in een kleine competitie valt altijd te verrassen. Itt bayern of PSG verliezen club, Ajax, Celtic, Salzburg, Basel etc elk jaar hun beste spelers waardoor een verrassing altijd kan. Maar inderdaad, met zo een financiële boost ben je moeilijk in te halen als je goed bestuurt. Anderzijds haalde Anderlecht volgens mij de voorbije jaren even veel geld op bij de aandeelhouders als club in de CL ophaalde, en de eigenaars van club steken geen euro in de club zelf. Dus het kan zeker nog, maar het is inderdaad al rekenen op een minder jaar van de kampioen of financiële doping bij de rest. Geen gezonde evolutie, voor niemand is het goed dat er geen spanning is. Al lig ik er nu ook niet wakker van. Dan heeft de concurrentie nog geluk dat club nog geen nieuw stadion heeft, als we daarmee een gelijkaardige stap als Gent kunnen zetten...

25 mei 2021 om 18:54

Wanbeleid inderdaad en toch ook wel minder geld toen. Ik dacht dat de gelden namelijk omhoog gegooid zijn ergens halverwege/eind het vorige decennium. Geen fantastische evolutie inderdaad. Maar ja uiteindelijk zal club ook slecht beleid gaan voeren (of toch minder goed dan een ander team) want dat is toch bijna een constante factor in de voetbalwereld. En hopelijk komt dat stadion er snel door. Alleen gaat dat helaas weer wat op zich laten wachten vrees ik.

26 mei 2021 om 13:53

Dat zou kloppen, maar je vergeet het 'trickle down effect'. Het geld dat Ajax krijgt zal wel worden uitgegeven aan andere clubs in de Eredivise, die er dus indirect profijt van hebben

Jezus wat een geld. Ik snap wel dat de Champions League het koningsnummer is van het Europese voetbal, maar ongeveer vijf keer zoveel geld als bij de Europa League als je kijkt naar startgeld en wedstrijdpremies etc. is toch wel echt een bizar verschil. Wil je een spannender deelnemersveld krijgen bij voetbal zou je dit gat eens moeten dichten. Als je dan kijkt naar het verschil tussen Conference League en Europa League is dit veel eerlijker en dat terwijl de Conference League toch echt van een aanzienlijk lager niveau gaat zijn.

Voor Vitesse en Feyenoord overigens wel prettig. Zijn helemaal geen verkeerde cijfers als je kijkt naar de Conference League en dat terwijl het aanzienlijk makkelijker is om hier ver te komen. Ik juich dit als fan van (relatief) kleine club enorm toe. Een toernooi waarbij wij als Nederland echt een kans hebben om ver te komen en zelfs te winnen, we kunnen hier punten halen voor Nederland en voor de club zelf wat het in de toekomst makkelijker maakt bij kwalificaties voor conference league, Europa League en CL.

25 mei 2021 om 14:09

Dat kunnen winnen valt wel mee. Tottenham, Villarreal (als ze verliezen) en Roma doen gewoon mee. En de beste nummers 3 van de EL stromen ook door. Het deelnemersveld wordt echt schromelijk onderschat door velen.

25 mei 2021 om 14:17

Ik bedoel ook niet door mijn Vitesse helaas, zie dat zeker niet gebeuren, maar het blijft nog maar de vraag hoe serieus Tottenham, Villareal en Roma dit toernooi nemen als ze volgend jaar meedoen dus dat is een grote what if, maar een AZ als ze in goede doen zijn kan echt wel meedoen met de top van de Conference League hoor. Ik zeg niet dat het een makkie gaat worden, maar we moeten ook niet doen alsof het halen van de kwartfinales of meer schier onmogelijk is.

25 mei 2021 om 14:21

De sterkere teams uit de eredivisie zouden kans maken (pakweg een Ajax of PSV) maar die zullen normaal nooit conference league spelen. Uiteindelijk zal er ook wel een Engelse dominantie in dat toernooi komen zoals in de EL lijkt me.

25 mei 2021 om 14:27

Denk je dat echt Lierse? Denk als een club als West Ham of zo mee zou doen dat zij wel serieus zouden gaan spelen, maar denk toch ook dat veel clubs uit de toplanden niet een topper zouden laten schieten in het weekend om op volle oorlogssterkte bij de Conference League aan te komen zetten.

25 mei 2021 om 14:34

Tottenham, Arsenal en Man U geraken nu al in de kwartfinale van de EL zonder hun sterkste teams op te stellen. Dan moet dat in de conference league ook wel lukken lijkt me.

25 mei 2021 om 15:26

@lierse Ik denk dat het deelnemersveld inderdaad niet heel veel uit gaat maken. In ieder geval optisch niet. Of je nou tegen villa real, gent en lask of real betis, antwerp en sturm graz moet maakt voor de meeste voetbal fans en het niveau ook niet heel veel niet veel uit.

25 mei 2021 om 14:16

@026 valt mij ook op dat verschillen niet zo hoog zijn. Bij de Conf league kan een Nl of Belgische club stukken verder komen dan een EL. Zo kunnen zij ook meer punten behalen waardoor zij later meer geld uitgekeerd krijgen.

25 mei 2021 om 14:23

Daarom en voor veel Nederlandse clubs is het de laatste jaren veel moeilijker geworden om te kwalificeren omdat we een tijd lang zo matig gepresteerd hebben en dus minder punten gehaald en ga zo maar door. Voor bijvoorbeeld Vitesse kan dit er voor zorgen dat je met goede resultaten hierin dat je eindelijk wat punten gaat pakken zodat je in komende jaren een geplaatste status hebt en een hoge potindeling als je je plaatst.

25 mei 2021 om 14:27

@026vitesse reken daar maar niet op, Vitesse en Feyenoord zullen weer teleurstellen, zelfs in zo een toernooi met teams uit Luxemburg

Punten zullen helaas weer gehaald moeten worden door vooral Ajax en PSV en mindere mate AZ.

25 mei 2021 om 14:33

Je weet het niet, maar het zou me niks verbazen. Nou moet ik zeggen over mijn eigen club dat we eigenlijk 1 keer echt onszelf tekort hebben gedaan tegen Petrolul in 2013. We zijn ook nooit echt ver gekomen, maar het nadeel was dat wij als niet geplaatste ploeg met pech in de voorrondes altijd relatief sterke tegenstanders tegenkwamen. Anzhi toen met Roberto Carlos en Eto'o etc. Southampton, Basel. Dat is voor ons net een maatje te groot. Hopelijk stellen wij als Vitesse onszelf en de rest van Nederland niet teleur en plaatsen wij ons op z'n minst voor het hoofdtoernooi.

25 mei 2021 om 14:38

@026vitesse ik hoop het ook!

Zou leuk zijn als Vitesse ook ver kan komen. Dan is zo een toernooi ook leuker om te volgen
Hopelijk blijf Tanana en Bazoer en kunnen jullie toch wat extra spelers halen

25 mei 2021 om 14:44

Bazoer zou ik jammer vinden als die vertrekt, maar Tannane ben ik eerlijk gezegd niet echt rouwig om. Afgelopen half jaar was dat echt niks meer en doordat alles via hem ging en hij alles zelf wilde doen was het eigenlijk heel makkelijk om Vitesse onschadelijk te maken. Je hoefde alleen maar een speler op Tannane te zetten en je was er. Creativiteit is wat nodig is bij Vitesse en ik denk als je met een 532 speelt zoals nu dat je gewoon twee creatieve spelers nodig hebt op het middenveld en dat hebben we nu gewoon simpelweg niet. Tannane is een speler met heel veel kwaliteiten, dat is niet te ontkennen, maar denk dat we zonder hem een beter team hebben.(met de nadruk op team)

AZ heeft nog een play-offs te winnen voor het in de groepsfase zit. Dit klopt dus niet.

Voor een ploeg als AZ zijn het toch wel mooie bedragen die er in de EL kunnen worden verdiend. Over die Conference leaque ga ik niet eens beginnen. Zijn er echt mensen die van plan zijn om daar naar te kijken?

25 mei 2021 om 14:10

Er zijn zat mensen die niks te doen hebben, dus ja. Ook hiernaar gaan ze zitten kijken. Erg zonde. Tijdverspilling.

25 mei 2021 om 14:12

Na de groepsfase wordt dat volgens mij best een leuk toernooi. Althans, als de grote clubs die meedoen het serieus gaan nemen. Daar hangt wel veel vanaf natuurlijk.

25 mei 2021 om 14:13

Alleen als m'n club speelt, maar dat had ik bij de EL ook al. Dat zet ik ook niet voor de lol op.

25 mei 2021 om 14:35

Ik vind juist de bedragen in de Conference Leaque heel erg meevallen. Voor Feyenoord en Vitesse toch echt wel van belang om het hoofdtoernooi te halen. En eerlijk gezegd hebben ze daar ook kans om een keer verder te komen en dus meer te verdienen. Feyenoord kan meer verdienen in dit toernooi als ze verder komen dan directe uitschakeling in de EL.

Een maar piepen over de Super League. Dat zou het voetbal kapot maken. Alsof dit soort verdelingen het voetbal niet kapot maken. Ongelofelijk.

De verhoging bij de EL en de bedragen bij de conference league zijn gelukkig meer gestegen dan die in de CL, enige nivellering in het voetbal is goed om te zien. Dan krijgen meer clubs een kans. De verschillen zijn nog heel erg groot, maar het zou mooi zijn als de Uefa dit 10 jaar volhoudt en het dan langzaam een klein beetje naar elkaar toe beweegt.

Ieder jaar keert hetzelfde gezeur weer terug over hoe de prijzengelden moeten worden verdeeld over de gehele competitie. Clubs die meedoen aan Europese competities en hiermee een bootlading aan geld binnenhalen hebben dat toch gewoon verdiend op basis van succes. De mentaliteit hier van alles moet eerlijk verdeeld worden want we moeten meeliften op succes van een ander begint me echt de keel uit te hangen.

25 mei 2021 om 15:22

Ben ik niet helemaal met je eens. Tuurlijk is het zo dat als je successen boekt dat je dat zelf doet en dat je daar dan voor beloond wordt, dat is natuurlijk niet meer dan normaal. Maar als de voetbalbond aanpassingen doet aan het schema om jou optimaal te laten voorbereiden op die wedstrijden waar je geld mee verdiend dan is het toch niet meer dan normaal als je de andere clubs die zich dan ook daaraan moeten aanpassen ook iets laat meedelen in jouw financieel gewin. Zij helpen er dan toch ook een beetje aan mee dat je fit en scherp aan de wedstrijden kunt beginnen.

Het gat wordt alleen maar groter. Helemaal als PSV de Champions League niet haalt, waar ik voor het gemak even vanuit ga. Het is triest voor de nationale competitie, maar internationaal maak je misschien nog een kans met één team dat uitzonderlijk spelers kan halen hierdoor.

25 mei 2021 om 15:21

Wordt allemaal heel triest voorgesteld maar de nationale competitie wordt er uiteindelijk sterker van, Psv, Feyenoord en AZ moeten maar zien aan te haken. Bij Ajax is het ook begonnen met creatief en goed beleid, niet perse met veel geld.

Als PSV nou gewoon zorgt dat ze die kwalificatie goed door komen, dan helpt dat voor de hele ED.

Mooi, op deze manier kan Ajax blijven groeien en voorzichtig de top van de subtop van Europa aanvallen en misschien een uitschieter tegen de absolute toppers. Hopelijk kunnen we de rest van de ED mee trekken in het hogere niveau.

Nu dus de selectie blijven versterken en vooral ook oog houden voor goede jeugdspelers.

De enige die zich moet schamen is jij, want AZ speelt gewoon voorronde Europa League.

Ik hoop dat Ajax met het geld de selectie kan versterken. En wellicht hoeven ze niet te ver te kijken. Wat zou bijv een Bergwijn moeten kosten? Of misschien kun je hem wel huren. Het is dan alleen jammer dat er een nieuwe trainer komt bij Spurs. Zo zou ik Sanchez of Alderweireld graag terug zien. En misschien ook Vertonghen. Dan kan Blind naar het middenveld. Verder zou er nog een buitenspeler moeten komen. Hoop dat ze eruit gaan komen met Sulemana. Dan nog een spits en de selectie is sterk genoeg wat mij betreft

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren