Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Dennis Aogo accepteert excuses van Jens Lehmann voor racistisch bericht

Laatste update:

Jens Lehmann lijkt zichzelf in een lastig parket te hebben gebracht in Duitsland. De voormalig doelman van Schalke 04, Borussia Dortmund en Arsenal stuurde namelijk een WhatsApp-bericht met de tekst 'quotazwarte' naar collega-analist Dennis Aogo. De oud-speler van onder meer Schalke 04 en Hamburger SV kan niet geloven dat hij dit bericht kreeg opgestuurd van Lehmann. De gewezen keeper heeft inmiddels al contact gehad met Aogo en zijn excuses aangeboden voor het vervelende incident. Laatstgenoemde heeft die geaccepteerd.

Aogo openbaart het opmerkelijke bericht van Lehmann op Instagram Stories. Een screenshot van een gesprek op WhatsApp laat zien wat de oud-doelman dinsdag had opgestuurd. "Is Dennis eigenlijk jullie quotazwarte?", vraagt Lehmann zich af. Achter de tekst staat een emoji van een lachend gezicht. Aogo, als analist verbonden aan Sky, kan niet geloven wat hij las op zijn mobiele telefoon. "WOW, ben je serieus? Dit bericht was waarschijnlijk niet voor mij bedoeld", zo reageert de oud-speler via Instagram, kort nadat hij het Champions League-duel tussen Manchester City en Paris Saint-Germain (2-0) had geanalyseerd in de studio. Het is ook nog niet duidelijk of Lehmann per ongeluk het berichtje naar Aogo heeft gestuurd, al lijkt het daar wel sterk op. Hij wordt op met name de sociale media keihard aangepakt vanwege het curieuze appje.

Het WhatsApp-bericht dat Aogo ontving van Lehmann.

Lehmann is op de hoogte van alle ophef in Duitsland en de voormalig sluitpost heeft inmiddels een reactie gegeven aan BILD. "Ik heb Dennis al gebeld en om vergiffenis gevraagd, mocht het berichtje op hem overkomen als respectloos. Het was helemaal niet zo bedoeld, het had juist een positieve inslag. Dennis is een vakkundige analist bij Sky en hij heeft een sterk karakter. En daarom is het quotum (voor zwarte mensen op televisie, red.) gestegen. Dat wilde ik benadrukken, al kwam het er op een verkeerde manier uit. Het bericht is afkomstig van mijn telefoon, dus neem ik daar ook de volledige verantwoordelijkheid voor. Het was een privébericht." Lehmann laat overigens in het midden voor wie het WhatsAppje eigenlijk was bedoeld.

Het veelbesproken berichtje heeft gevolgen voor Lehmann, want Hertha BSC neemt per direct afscheid van hem als lid van de raad van toezicht van de club. "Dergelijke uitspraken komen op geen enkele manier overeen met de waarden waar Hertha BSC voor staat en actief ondersteunt. We distantiëren ons van elke vorm van racisme", zo laat de clubleiding van Hertha woensdag weten in een verklaring op Twitter. Lehmann nam in mei 2020 het stokje over van Jürgen Klinsmann en in het afgelopen jaar hield hij zich bij Hertha voornamelijk bezig met voetbaltechnische zaken.

Aogo laat woensdagavond weten de excuses van Lehmann te hebben geaccepteerd. "Ik heb Jens vandaag twee keer gesproken aan de telefoon", schrijft de voormalig verdediger op Instagram. "En ik wil officieel nog een keer zeggen dat ik zijn excuses accepteer. Ik vond het niet leuk wat hij schreef. Ik vind het ook een beetje respectloos, ongeacht aan wie het bericht was gericht. Maar iedereen maakt fouten. Iedereen verdient een tweede kans en ik denk niet dat het goed is dat iedereen hem nu veroordeelt." Aogo hoopt Lehmann snel te ontmoeten om de lucht verder te klaren. "Hopelijk kunnen we het onderwerp dan uit de weg ruimen, zoals twee mannen dat doen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat hij hier nog een positieve draai aan probeert te geven is helemaal schaamteloos. Goed dat Aogo dit bericht naar buiten heeft gebracht.

5 mei 2021 om 11:34

Opvallend inderdaad dat dit soort mensen altijd met zo'n waanzinnig slap verhaal komen achteraf. Alsof de rest van de maatschappij achterlijk is 😅

5 mei 2021 om 11:45

Hoe had jij het liefst gezien dat Lehman zou antwoorden?

5 mei 2021 om 11:48

En toch he, waarom in godsnaam zou je er zo'n lulverhaal aan plakken? Zeg gewoon dat je iets vreselijk stoms hebt gezegd, bied je excuses in privé aan aan Dennis en accepteer dat je door het stof moet gaan publiekelijk.

5 mei 2021 om 12:07

Dat hij gewoon eerlijk verteld dat het een domme, discriminerende opmerking is. Niet dit lulverhaal over 'niet zo bedoeld' blabla.

5 mei 2021 om 12:14

@Skede,

Laat ik even vooropstellen dat ik zijn verhaal ook niet geloof. Ik kan hem niet anders opvatten dan Aogo is zwart en zodoende werkzaam voor Sky, maar stel dat hij het wel zo bedoelde als dat hijzelf stelt? Dan zie je hem dus alsnog graag diep door het stof gaan?

5 mei 2021 om 12:35

Hij hoeft van mij niet door het stof te gaan hoor, laat dat duidelijk zijn. Maar áls je dan een reactie geeft op dit incident, doe dan niet alsof de hele wereld gek is met een kulverhaal waarin hij het alsnog positief bedoeld zou hebben etc.

5 mei 2021 om 12:38

@DR.Mario Ergens is er natuurlijk een grens waarna je niet meer kunt zeggen "Oeps, niet zo bedoelt". Die grens is natuurlijk heel vaag en bediscussieerbaar, maar al zou hij het oprecht niet zo bedoelt hebben (wat ik ook niet geloof) dan is het nog steeds een zeer foute opmerking en mag je wel door het stof gaan ja.

5 mei 2021 om 12:46

Zonder meer. Juist omdat hij dit buiten het zicht om van Aogo doet kun je dit moeilijk rechtpraten. Zou dit in een informele sfeer zijn met hem erbij en Aogo zou dit type humor aanhangen, dan was het wat anders. Ik ken wel mensen met een kleurtje die van zichzelf voor de gein met een knipoog zouden kunnen zeggen 'maar ik ben ook de excuusneger hier he' en het in die sfeer ook niet erg zouden vinden als je dat tegen hen zou zeggen op dezelfde manier, maar hier lult Lehmann zich echt niet uit. Zeker omdat het suggereert dat hij er puur voor het quotum zou zitten [en qua inhoudt niets toevoegt].

5 mei 2021 om 12:57

@PSVFan,Ik vind het een lastig iets. Ik zie heel veel in de media, op sociale media en andere mediakanalen gebeuren dat er voor mensen dingen worden ingevuld. Want hij / zij bedoelde eigenlijk dit. Dat vind ik een gevaarlijk iets, helemaal omdat je iemand daarmee kapot kunt maken met iets wat helemaal niet zo bedoeld / gezegd is. Blijft natuurlijk staan dat het verhaal van Lehmann op zijn minst dubieus is en ik hem ook niet geloof. Lijken mij slappe excuses.

5 mei 2021 om 13:04

@DR.Mario. Ben ik met je eens hoor, de extremen bevinden zich aan beide kanten van het spectrum. Soms word je vogelvrij verklaard wanneer je hooguit een naïeve opmerking maakt, of zelfs dat nog niet eens. Maar soms is de kritiek gewoon terecht en is de intentie in mijn ogen geen maatstaf meer of iemand fout is of niet, zoals nu bij Lehmann bijvoorbeeld.

5 mei 2021 om 14:02

Maar intentie (en de context) is toch alles Psvfan700? Zie sarcasme maar als het meest overduidelijke voorbeeld. Als je een tekst letterlijk interpreteert is de strekking toch anders dan als je de sarcastische intentie er in leest?

5 mei 2021 om 14:09

@Regulator. Ben ik niet met je eens. Ik kan jou de meest verschrikkelijke ziektes toewensen en dan vervolgens zeggen dat mijn intentie goed was? Lijkt mij niet.

5 mei 2021 om 15:00

Dat is ook waarom ik context erbij betrek. Je intentie is altijd afhankelijk van de context waar het in gebeurt.

5 mei 2021 om 15:03

Hoe? ''sorry, het was zeer dom van mij en het was inderdaad racistisch. Ik heb met mijn uitspraken niet alleen Aogo benadeeld maar ook iedereen die dagelijks met deze discriminatie te maken heeft. Ik had nooit mogen suggereren dat Aogo er alleen zit vanwege zijn huidskleur. Hij heeft wel degelijk een toegevoegde waarde. Ik zal bij mijzelf te rade moeten gaan waarom ik zo in elkaar zit. Er is duidelijk iets mis met mij en ik zal eraan moeten werken om hier beter uit te komen. Dit zal de pijn richting Aogo niet verzachten en ik weet dat ik ook anderen hiermee heb gepijnigd. Ik hoop dat er een dag zal komen dat mij dit vergeven kan worden, maar het mag uiteraard nooit vergeten worden. Ik zal deze zonde voor altijd met mij meedragen. Met vriendelijke groet, Jens.'' Zo.

Iemand enig idee wat Lehmann hier waarschijnlijk mee bedoelde? Qouten zwarte? edit: Helder. Dank voor de uitleg hier beneden. Bevestigt toch waar ik al vanuit ging. Iemand die toevallig Duitse sky kijkt en kan vertellen hoe Dennis Aogo het doet als analist?

5 mei 2021 om 11:50

Hoe ik zijn versie lees is; De toevoeging van Dennis Aogo als analist heeft de hoeveelheid mensen met een donkere huidskleur in zo'n rol op televisie positief beïnvloed. Maar eerlijk gezegd vind ik het een enorm wazig bericht van Lehmann, snap er weinig van en kan er dus naast zitten.

5 mei 2021 om 11:58

In zijn Whatsapp bericht impliceert hij dat Aogo enkel in dienst is bij Sky vanwege diversiteits quota. In zijn statement probeert hij het te vervormen naar: Aogo is zo vakkundig dat hij de quota (lees: het kijkersaandeel) van Sky positief beïnvloed. Dat is een behoorlijk zwak excuus want Quotenschwarzer heeft duidelijk een negatieve, racistische connotatie.

5 mei 2021 om 12:21

Bedankt voor de opheldering est-1913! Snapte er zelf weinig van.

5 mei 2021 om 12:25

Ik begrijp zon quota überhaupt niet echt met betrekking tot sport. Alsof donkere mensen minder kijk zouden hebben op het spelletje. En wat is überhaupt kijk hebben op het spelletje? Veel analisten hoor ik maar raaskallen op televisie. Men moet niet doen alsof Analisten blank of getint ook maar iets toevoegen aan een wedstrijd. Ze zitten er om de boel in te leiden en af te sluiten. Maar ik hoor zelden iets op tv wat mijn mening over een wedstrijd of speler doet veranderen. Het zijn doorgaans open deuren.

5 mei 2021 om 12:25

Het laat duidelijk zien dat mensen anders denken dan dat ze publiekelijk toegeven. Dat is ook de reden dat extreemrechtse partijen het altijd beter doen tijdens verkiezingen dan in de peilingen.

5 mei 2021 om 12:32

Tegenwoordig wordt je dan ook met de grond gelijk gemaakt als je een andere mening hebt dan de menigte. Niet meer dan logisch dat mensen dan ook voorzichtiger zijn met hun mening te verkondigen als ze weten dat het waarschijnlijk anders is dan wat de menigte je wilt doen geloven. Zaha kiest ervoor om niet meer te knielen bijvoorbeeld en daar was niet tot nauwelijks ophef over waarschijnlijk omdat hij zwart is. Had bijvoorbeeld Milivojevic uit hetzelfde team er bijvoorbeeld gekozen omdat te doen vraag ik me heel erg af of de publieke reactie hetzelfde zou zijn geweest.

5 mei 2021 om 15:07

100% van alle analisten zitten er gewoon om hun zakken te vullen. 99% bereidt amper wat voor en zit er gewoon inderdaad om te raaskallen en het kan ze niet schelen wat er gezegd wordt. Als het geld maar overgemaakt wordt.

5 mei 2021 om 15:14

@viscacatalunya - Wat had jij verwacht dan, dat ieder persoon met aanzien dezelfde meningen heeft? Ze brabbelen allemaal hetzelfde verhaaltje, maar uiteindelijk zeggen ze dat ook alleen maar omdat de mensen die hun betalen dat van hen verwachten. Ik vind de selectieve verontwaardiging altijd zo grappig: "lehmann? Hoe is het mogelijk dat hij een discriminerende opmerking maakt?!" Nou heel simpel, de man is een mens.

5 mei 2021 om 11:51

Tegenwoordig wil men meer diversiteit. Zo ook meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven bijvoorbeeld. Quotum betekent dat er minimaal x-aantal vrouwen/zwarte mensen of wat dan ook erbij moeten horen. Het oorspronkelijke plan was om zo meer gelijkheid te creëren en eerlijke kansen. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar mag niet ten koste gaan van de kwaliteit.

5 mei 2021 om 12:00

@lunny

Dank voor de uitleg. Bevestigt dus toch waar ik eigenlijk vanuit ging. Lehmann vraagt zich dus af of hij de baan heeft niet vanwege zijn kwaliteiten maar omdat hij zwart is en de zender verplicht divers moet zijn. Verder ben ik het met je eens dat het niet ten koste van de kwaliteit mag gaan. Stel je eens voor iemand heeft een levensgevaarlijke hartoperatie en in plaats van de beste arts te krijgen voor de operatie krijgt hij verplicht een (ik noem maar wat) Aziatische doktor die 30% minder is en die je toch gaat opereren vanwege zijn achtergrond. Heftig.

5 mei 2021 om 12:07

Exact. Ik heb ooit eens bedankt voor een baan, omdat ze meer mannen in het team wilden. Naar mijn idee kozen ze niet voor mij omdat ik in hun ogen het beste erbij paste, maar omdat ik i.t.t. de andere sollicitanten een man ben.

5 mei 2021 om 12:11

Dat is dan ook nogal een vreemde aanname. Leuk dat “er moet op kwaliteit geselecteerd wordenâ€, maar dat gebeurt sowieso niet. Ze gaan echt niet iemand onbekwaam op die positie zetten. Ze gaan net iemand bekwaam een kans geven om te laten zien dat bepaalde stereotypen achterhaald zijn.

5 mei 2021 om 12:21

Je spreekt jezelf tegen Lunny, je bent voor een quotum, maar tegen dat kwaliteit verminderd. Hier zit precies de adder in de gehele discussie. Een Quotum zorgt er voor dat jij aan percentages moet voldoen, kwaliteit is daarin ondergeschikt. Ik werk zelf voor een bedrijf die dit ook doet en ik kan je met gerustheid zeggen er zijn nu binnen ons bedrijf mensen die dus geen functie hogerop krijgen omdat ze een witte man zijn. De gene die het meest weet en de meeste shit oplost, was pas na 5 jaar gepromoveerd, omdat mensen die alles aan hem vroegen voorrang kregen ivm geslacht/afkomst. Dit hele debat wordt volledig verkeerd gevoerd. Wat we nu doen is iedereen zielig vinden en alles cadeau geven, zoals Kaag al zei, solliciteert bij mij een Mohammed en Jan en zijn alle papieren gelijk, neem ik Mohammed aan. Dit is net zo goed discriminatie. We zijn het probleem aan het oplossen door een nieuwe probleem te maken. Er wordt in Amerika bijvoorbeeld gezwegen over een zwarte vrouw dat een politieagent neerschoot omdat de agent bang was dat die de BLM aanval zou krijgen. Het probleem oplossen doe je door educatie, culturele events en weet ik het allemaal. Mensen daadwerkelijk samenvoegen zonder mensen buiten te sluiten en natuurlijk is het aan controleurs te onderzoeken of mensen daadwerkelijk anderen afkeuren om geslacht of afkomst, maar het kan niet wezen dat een garage iemand met 30 jaar ervaring links moet laten liggen om aan een Quotum te voldoen.

5 mei 2021 om 12:22

Waar ik werk willen ze het verschil tussen man en vrouw (ca 70-30) ook verkleinen. Opzich prima, alleen is het bedrijf waar ik werk van oudsher meer een vakgebied dat door mannen van wordt beoefend (lees: techniek) met (levensgevaarlijke) feet on ground projecten. Bij een parfumerie of een make-up winkel werken ook grotendeels vrouwen. Succes om het daar ook gelijk te trekken zonder dat de kwaliteit niet omlaag gaat of het ten koste zal gaan van mensen die kwalitatief beter zijn, maar de baan niet krijgen omdat anders de verschillen te groot worden.

5 mei 2021 om 12:26

@Groninger hopp, de meest bekwame mensen krijgen nu ook al niet de kans in het bedrijf waar je werkt. De mensen met de beste connecties of adelbrieven krijgen meestal de beste functies. Of je bedrijf moet natuurlijk een grote uitzondering zijn.

5 mei 2021 om 12:31

Groninger Hopp, ik denk dat hij bedoelt dat idealiter er een combinatie van beiden moet komen. Dus zowel een quotum als behouden van kwaliteit. In de praktijk is dat echter (nu) nog niet zo eenvoudig. Heeft niks met tegenspreken te maken, alleen dat 2 idealen op papier niet makkelijk samengaan.

5 mei 2021 om 13:15

@groninger Hopp,

Goed verwoord. Als kwaliteit geen verschil maakt, dan kan je kijken naar de kwantiteit. Helaas gaat dat niet samen bij quotums.

Als Lehman nu had geappt aan Aogo: "jij zit daar alleen om je huidskleur voor de quotum, anders kan ik niet begrijpen waarom ze jou als analist in dienst hebben genomen". Zou er dan net zo'n ophef zijn? Het lijkt idd wel dat niemand dit meer durft te zeggen, zoals jij al in jouw reactie schrijft.

5 mei 2021 om 13:47

@joe Rogan, ik snap het punt dat je wil maken maar de vergelijking gaat mank omdat je je niet afvraagt of mannen die baan in de parfumerie wel willen. Inderdaad, veel sectoren zijn van oudsher typisch terrein voor mannen. Dat komt door de opleiding maar ook ómdat die sectoren typisch mannelijk zijn. Waar ik werk is de verhouding 80-20 maar ik weet zeker dat veel vrouwen er graag zouden willen werken als de verhoudingen, en daarmee de sfeer, zouden veranderen. Ik snap goed dat veel vrouwen dan niet de eerste of enige willen zijn. Die barriere moet je soms doorbreken door een quorum. De balans vinden in quora door te voorkomen dat goede mensen uitgesloten worden is de kunst. Dat lukt niet overal maar er zijn veel voorbeelden van waar dat wel lukt.

5 mei 2021 om 14:30

@Groninger Hopp, ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt. Iedereen is wat mij betreft gelijk. Wie er op een bepaalde functie komt te staan maakt mij niet uit, als er maar gekozen wordt voor kwaliteit, de beste optie. Dus niet gaan selecteren op basis van afkomst of wat dan ook. Eigenlijk zeggen we dus hetzelfde.Volgens mij slaat men er tegenwoordig in door met het behalen van een quotum. Ik ben dus niet vóór een quotum.

5 mei 2021 om 11:52

Waarschijnlijk dat de zender een X percentage donkere analisten op tv wil hebben, voor de diversiteit. Dus om het quota te halen, nemen ze dan Aogo. Zo gok ik.

5 mei 2021 om 13:11

Tsja maar zo is het echt. Net als een vrouwenquota. Het moet allemaal diverser. Ik houd het persoonlijk liever bij kwaliteit. Kleur en gender zal me allemaal een rotzorg zijn. Erger me meer aan de continue verontwaardiging en alles veel te letterlijk nemen. Je kan niks meer onderling uitvechten of de voetbal-kantine-kutgrappen maken, of je maten mikken het op social media en sturen het direct door naar de pers om te scoren.

5 mei 2021 om 15:22

Ik heb geen probleem in het diverser maken op basis van nationaliteiten, ras, geslacht of andere kenmerken als mensen met die kenmerken ook daadwerkelijk worden achtergesteld. Echter staren mensen zich nogal blind op beeldvorming en zelden op cijfers als het op dat onderwerp aankomt. Laatst is er nog een hele discussie geweest over het gebrek aan diversiteit bij fractievoorzitters. Echter bleek al vrij snel dat als je factoren als opleiding, het aantal mensen met een donkere huidskleur in de politiek, verhoudingen van bevolkingsgroepen e.d. erbij betrekt, dat we toch niet zo'n racistisch politiek systeem hebben.

5 mei 2021 om 11:58

Ja, ik vond het ook wel apart. Zoals hierboven al is gezegd bedoeld hij waarschijnlijk een 'quota zwarte'. Dus dat hij is aangenomen om zijn huidskleur. Quota's voor bepaalde groepen slaan nergens op. Maar deze opmerking slaat ook nergens op.

Dit is gewoon hoe mensen denken achter je rug om, maar sta er dan achter in plaats van met zo'n verhaal te komen. Hoop overigens dat hij ontslagen wordt bij z'n functies in het voetbal, dit is duidelijk geen grapje of misplaatste opmerking maar iemand die opndeze wijze over zwarte denkt. Aogo kan alleen maar analist zijn omdat er een quote moet worden behaald in zijn gedachtegang, best eng.

5 mei 2021 om 12:08

Niet helemaal waar als je het mij vraagt. Stel Aogo bakt er helemaal niks van kan je gewoon terecht de vraag stellen in prive sfeer of hij er inderdaad zit omdat diversiteit zo erg gepushed wordt of vanwege zijn kwaliteiten. De term is wat over te zeggen maar hij noemt hem ook geen ... neger ofzo.

5 mei 2021 om 12:12

Waarom geeft hij dan aan dat hij Aogo een uitstekende analist vindt?

5 mei 2021 om 12:18

Ik denk om zijn eigen hachje te redden. Bericht was waarschijnlijk niet voor hem bedoelt, maar Aogo heeft het wel aan de grote klok gehangen. Of we hebben het fout en Lehmann bedoelt het echt zo als hoe het in zijn laatste tweet uitlegt, dat kan natuurlijk ook.

5 mei 2021 om 12:21

Het is gewoon een zwak excuus. Zo een bericht is gewoon vreemd om te sturen en al helemaal met het begrip “quotumzwarteâ€, wat je moeilijk een positieve connotatie kunt geven.

5 mei 2021 om 12:25

Het bericht was dan ook waarschijnlijk niet voor hem bedoelt, maar voor iemand anders. Waarschijnlijk vind Lehman Aogo niet zo goed en vraagt hij zich oprecht af of hij daar niet alleen maar zit omdat diversiteit anno 2021 heel erg wordt gepusht en Sky daaraan mee doet. Daarom mijn vraag eerder of iemand Duitse Sky kijkt en kan vertellen hoe hij het doet.

5 mei 2021 om 12:54

Tja, dit krijg je ervan als men maar blijft zeiken over quata etc. Mensen krijgen daardoor vanzelf de gedacht dan iemand daar zit door een quota. Daarnaast vind ik dat dit ook gewoon moet kunnen als grap, maar dan is het natuurlijk wel zo dat je dit tegen diegene zegt en noet achter zn rug om o.i.d.

5 mei 2021 om 15:11

@ajaxcunian
Het is jouw lezing dat hij negatief over zwarten denkt. Ik zie het meer dat hij negatief over Aogo denkt. Zo van "hij is een prutser, alleen zijn huidskleur zorgt ervoor dat hij die baan heeft". Wellicht dat hij ook geen voorstander van quota is. Dat laatste ben ik met hem eens (ongeacht kleur, geslacht, seksuele geaardheid, leeftijd, etc).

'racisme in Europa wordt overdreven', 'racistische micro-aggressies op en over werk gebeuren amper' in 3, 2, 1. En dan nog dit proberen te bagatelliseren, ach Jensie toch... Achterlijke reactie en jammer om dit te zien van een Invincible. Ik raad mensen ook aan FC United van Sporza/canvas te kijken, er moet nog veel gebeuren in het voetbal eer we iedereen met respect kunnen behandelen en in hun eigen waarde kunnen apprecieren.

5 mei 2021 om 13:06

Ik snap dat het heel vervelend is om dit soort grapjes over je gemaakt te krijgen, maar over het algemeen vind ik wel dat je overal grapjes over mag maken als het maar duidelijk is dat je het als grap bedoelt. Dus ook over stereotypes bij van die quota.

Via whatsapp gaat dat soort context natuurlijk verloren.

5 mei 2021 om 13:28

Mee eens. Daarom moeten dit soort acties flink bestraft worden. Maar...
Blijkbaar hebben Jens en Dennis geregeld contact. Ik vraag mij dan wel af waarom zo'n bericht direct de wereld in geslingerd wordt. Iemand zijn carrière gaat kapot. Vraag mij af of Aogo eerst contact heeft opgenomen om zijn uitleg te horen. Er is een plek op het podium (bv cabaretiers) om alles te zeggen wat ze willen. Die 'vrijheid' hoor je ook te krijgen in privé gesprekken, hoe slecht we de grap / humor ook vinden. Vindt het maar een lastige kwestie...

5 mei 2021 om 13:51

Dit ging duidelijk om een bericht achter Dennis' rug om. Maw, Jens is blijkbaar scheinheilig.

Even lekker onpopulair, maar een whatsappje is gewoon prive. Het is toch al te beschofterig dat dit soort dingen meteen naar buiten worden gebracht. Ga hier nou niet meteen mee strooien in de media. Zulk soort kutgrappen worden onderling continu gemaakt. Natuurlijk kan het politiek correct niet door de beugel, maar het is wel vooral in persoonlijke kring. Hoeveel slechte stickers ik wel niet voorbij zie komen van Hitler of vrouwonterende taferelen kan ook niet door de beugel. Daar krijg ik heel het internet over me heen als dat zonder context op een nieuwssite wordt geplaatst. Maar zo prive zit daar doorgaans echt niks achter hoor. Ik vind het maar overdreven

5 mei 2021 om 15:15

Eens, maar waar tegenwoordig zelfs sneeuwwitje niet meer kan (ze lag in coma en had geen toestemming gegeven voor de kus van de prins...) verbaast het me niet dat dit ook weer explodeert.

5 mei 2021 om 15:32

Het is ook niet slim om dan zo'n denigrerende term te gebruiken. Als hij oprecht een vraag had gesteld was het allemaal toch een beetje een ander verhaal. De term "quota-zwarte" is wel een redelijk harde terminologie. Maar goed, nu kunnen mensen zichzelf moreel weer even verheffen. Natuurlijk zouden mensen die hier het hardst van schande spreken zelf nooit iets discriminerends zeggen. Stel je voor, zeg! Dat is toch niet iets wat mensen massaal doen.

5 mei 2021 om 15:52

"waar tegenwoordig zelfs sneeuwwitje niet meer kan."

Dit is echt enkel geschreven als opiniestuk in een onbeduidende regionale krant in de VS.

Niet geheel onverwacht doet de krant van wakker Nederland er aan mee. Non-nieuws opblazen tot iets groots en dan suggereren dat de hele wereld woke en van het padje is. In het echt: een mening in een columnpje in een krant in San Francisco. Niet meer dan dat.

Ik vind wel dat dit bericht behoorlijk uit context wordt gehaald. Stuurde hij dit bericht naar een vriend, dan kan het gewoon een grap zijn. Zulke grappen maak ik ook met mijn vrienden. Ik ben bijvoorbeeld de illegale asielzoeker, een ander is de nazi, weer een ander is de zigeuner en ga zo maar door. We spotten met alles en iedereen. Dit is niet iets wat ik openbaar doe of serieus politiek achtersta. Zwarte humor verruimt mijn geest en geeft me de kans om over alles te lachen. Leven is leuker als je niet alles serieus neemt. Lehmann’s uitleg is echter wel tenenkrommend.

5 mei 2021 om 15:01

Als vrienden onderling kun je misschien wel foute grappen maken, maar Lehmann zei dit óver Aogo en achter zijn rug om (tenminste, dat was de bedoeling). Aan de reactie van Aogo te merken zijn ze duidelijk niet zodanig goed bevriend dat ze dit soort grappen over elkaar kunnen maken.

En toch.. positieve discriminatie is ook een bestaand iets. Als je het benoemd om huidskleur is het racistisch. Maar mensen worden ook daadwerkelijk toegelaten , aangenomen of geselecteerd op huidskleur om een multiculturele samenleving weer te geven. Dit is positief, maar als het benoemd word ben je een racist. Ik blijf dit een lastig iets vinden aangezien je , zeker in een Whatsapp bericht, dingen heel anders kan interpreteren. Eigenlijk is het nooit goed. Daarbuiten vind ik het ook kinderachtig om zo'n bericht gelijk in de pers te gooien. Maar dat ter zijde

5 mei 2021 om 14:22

Helemaal met je eens. Het geldt trouwens ook voor vrouwen. Studio voetbal laat zo nu en dan een vrouwelijke analist aanschuiven. Opzich geen probleem, maar laat zo'n mens dan ook wel iets zinnigs laten zeggen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor oudvoetballers of lijksbleke journalisten. Uiteindelijk gaat het om de inhoud, en niet om de spiegeling van een multiculturele en inclusieve samenleving.

"en daarom is het quotum (voor zwarte mensen op televisie, red.) gestegen."

Deze vertaling klopt niet helemaal, hij zegt "und deshalb auch die Quote erhöht". 'quote' kan in het Duits ook zoiets als 'kijktijdaandeel' betekenen. Hij claimt dus dat het zijn bedoeling was om te zeggen dat door de aanwezigheid van Aogo de kijkcijfers zijn gestegen.

(niet dat dit excuus zo heel geloofwaardig is)

Wat hij hiermee bedoelde zal hij alleen wel weten. Misschien een grap, misschien niet. Best wel jammer dat Aogo dan meteen beslist een screenshot te maken en dat in de media te gooien. Heeft hij Lehmann gecontacteerd? Persoonlijk gesprek gehad? Confronteer hem zelf eerst zou ik zo denken. Bizar dit.

Kijk zo los je dat op, zal de media niet leuk vinden, maar Aogo staat er ver boven.

Dit gaat je steeds vaker zien als je niet oppast. Positieve discriminatie meteen afschaffen, dan ga je ook niet deze kant op. Al dat geroep om meer vrouwen of gekleurde personen op bepaalde plekken zorgt hiervoor. Dat moet gewoon verdiend worden. De beste, ongeacht huidskleur, geslacht, seksuele voorkeur, kleur ogen, etc. moet gewoon op de plek zitten. Zijn dat allemaal blanke mannen, dan is dat zo. Zijn dat allemaal vrouwen, ook goed. Gekleurde personen, ook goed. Zolang het maar de beste persoon op de beste plek is.

Een quotum stellen is toch ook racistisch?

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren