Swart mengt zich in discussie rond titelfeest: ‘Hij moet niet woedend zijn’

Maandag, 3 mei 2021 om 13:00Mart Oude Nijeweeme • Laatste update: 12:51

Sjaak Swart heeft alle begrip voor de Ajax-supporters die zondagmiddag de landstitel van hun club vierden, zo vertelde hij maandagochtend in gesprek met Wilfred Genee bij Radio Veronica. 'Mister Ajax' reageerde daarmee op de woorden van Valentijn Driessen van De Telegraaf, die zondagavond keiharde kritiek uitte op de directie van Ajax en in zijn column sprak over 'een enorme dikke middelvinger naar heel Nederland'. Duizenden fans van Ajax juichten de selectie zondagmiddag na de overwinning tegen FC Emmen (4-0) toe op het parkeerdek, waar de selectie de schaal toonde.

Swart leek het kampioensduel van zijn club ogenschijnlijk aan zich voorbij te moeten laten gaan. Net als alle andere supporters was ook hij niet welkom in het stadion afgelopen weekend. Maar daar ging de clubman niet mee akkoord. "Dit keer dacht ik, de finale, we kunnen kampioen worden. Ik vind dat 'Mister Ajax' daar ook bij hoort", blikt hij nogmaals terug op het bericht dat hij niet welkom was in de Johan Cruijff ArenA. "Dat is in het buitenland ook zo. Dus ik had Marc Overmars een berichtje gestuurd dat ik vond dat ik daar hoorde te zitten. Toen kreeg ik terug: 'Misschien'. Ik dacht: nou..."

Het artikel gaat verder onder de video
Meer videos

Vervolgens bleef het tijdje stil, waarna Swart alsnog groen licht kreeg om de wedstrijd tegen FC Emmen bij te wonen. "Ik werd gebeld door een dame die zei dat ik er toch bij mocht zijn. Dat vond ik hartstikke leuk, dat het toch geregeld was. Ik mocht in de bestuursbox omdat iemand zijn plaats had afgestaan. Wie dat was, weet ik niet. Dat was mooi." Na het succes van de voorgaande speelronde hadden clubs goede hoop om dit weekend wederom fans te mogen verwelkomen in de stadions. Daar ging het kabinet echter niet in mee en dus is het zaterdag en zondag wederom leeg op de tribunes.

Dat Ajax-supporters 's middags alsnog naar het stadion trokken, vindt Swart volkomen begrijpelijk. "Valentijn moet niet woedend zijn", doelt de oud-profvoetballer op de column van de chef voetbal. "Supporters hebben er ook een beetje recht op. Natuurlijk moeten ze anderhalve meter afstand houden, dat moet ook. Maar als je kampioen wordt, dat is één keer per jaar. Je ziet ze ook in het park liggen. Er zijn feesten met honderden mensen, waar ze niet eens van op de hoogte zijn. Ze roepen allemaal dat het niet mag gebeuren. Het is één avond, vooruit!"

Na de 4-0 overwinning op FC Emmen nam de Ajax-selectie de kampioensschaal in ontvangst in de lege Johan Cruijff ArenA. Duizenden fans stonden de spelersgroep vervolgens buiten op te wachten onder het parkeerdek. “Het Ajax-feestje was een middelvinger naar de coronaslachtoffers, medische zorg, politie, horeca, dierentuinen, amusementsparken, handhavers die mensen voor 95 euro op de bon moeten slingeren, politiek en alle mensen die zich wel netjes aan de regels houden. En niet te vergeten naar het overgrote deel van de Ajax-aanhang, dat zich wel gedroeg en niet aan de poorten van de Johan Cruijff ArenA stond te rammelen”, schreef Driessen zondagavond.



Gerelateerd

Meer sportnieuws

70 reacties (laatste reactie door janssen)

ik keur het niet goed
alleen je houdt het op zo'n moment niet tegen
de gemeente had het meteen moeten verbieden

3 mei 2021 om 13:05

Je houdt het niet tegen, nee. Het als club voor de 2x belonen door je gezicht te laten zien, vind ik topclub onwaardig.

3 mei 2021 om 13:14

We zullen nooit weten hoe PSV'ers zich hadden gedragen bij een kampioenschap, dus is het makkelijk praten van die kant. En wat denk je wat er gebeurd zou zijn als Ajax niet was komen opdagen? Denk je echt dat deze ideale schoonzonen dan rustig en braaf naar huis waren gegaan?

3 mei 2021 om 13:16

ja inderdaad
1 dat supporters zich er verzamelen is niet goed te praten
2 ajax had de spelers niet naar buiten moeten laten gaan

persoonlijk vond ik wel mooi om te zien
maar goed we zitten nu eenmaal in een periode waarin alles anders is helaas

3 mei 2021 om 13:17

We zullen het inderdaad nooit weten, dus het is een beetje een zinloos argument vind je ook niet? 'zij doen het ook' maakt het niet ineens goed. Ik ben het met Boris eens, het is jammer dat de Ajax spelers het feestje mee gingen vieren en dit gedrag belonen. Dat is ook erg zuur voor de vele Ajax fans, waaronder ikzelf, die zich wel aan de regels hielden en weg bleven.

3 mei 2021 om 13:18

Tis alleen maar recht lullen wat krom is. Ze hadden het gewoon kunnen voorkomen door het gebied van te voren af te zeggen. Een week eerder was toch al een teken dat dit met het officiã«le kampioenschap ook zou gaan gebeuren. Iedereen had zich kunnen voorbereiden. Maar niet klagen als we over 2 weken weer een avondklok hebben of de kappers weer dicht moet. Want ach eeeej dit is maar 1 keer in een jaar.

3 mei 2021 om 13:29

Bliek, en dat is dus de taak van de overheidsinstanties. Daar kon Ajax niks aan doen. En even van jou horen: Ajax had de keuze uit twee slechten. Als ze niet waren komen opdagen, dan waren die ideale schoonzonen heel rustig naar huis gegaan denk je? Of zouden ze onderweg iets gesloopt hebben misschien. En was Ajax dan ook de gebeten hond in jouw ogen? Ajax on toch niks goed doen, dus deden ze het imo minst slechte. Die supporters stonden er al een klein uur, Ajax laat een kwartier zijn prijzen zien en iedereen ok naar huis. Ajax kon niets beters doen op dat moment. De overheidsinstanties hadden moeten zorgen dat het publiek daar niet zo kon zijn. Maar nu ze er waren, beloonde Ajax ze niet. Ajax zorgde ervoor dat er niks uit de hand liep met deze onverlaten.

3 mei 2021 om 13:30

Klopt Ewoud, een volgende keer (we hopen allemaal dat dat niet meer onder deze omstandigheden hoeft), zal je je misschien bedenken om je aan de regels te denken.

3 mei 2021 om 13:37

Formus,

Ajax had in de afgelopen week met de overheidsinstelling al afspraken kunnen maken zodat dat geregeld was.
Het gaat uiteraard niet alleen om Ajax er zit meer om heen.

Daarnaast ook jou vind dat we rellende mensen maar moeten we belonen. Als we het niet krijgen slopen we doe boel maar. Dus belonen we ze maar omdat ze anders alles kapot maken.

Ik vind erger dat mensen als Swart dit goedkeuren in de tijd waarin we leven.

3 mei 2021 om 13:42

Dit gebeurt overal. Twee weken terug in Leeuwarden idem. Ook gedoogd door de burgervader...

3 mei 2021 om 13:46

Bliek, het is geen belonen, het is de schade zoveel mogelijk beperken. Zie dat dan gewoon. Het is heel sneu dat dat zo moet tegenwoordig, het is echter door ervaring ook noodzakelijk geworden. Helaas, maar daar kon Ajax niks aan doen gisteren. Wat denk je als die gasten terug naar huis waren gegaan en de boel gesloopt hadden onderweg? Had je dan gezegd: Ajax heeft het juiste gedaan door niet de schaal te tonen?

3 mei 2021 om 13:52

Formus,

Op het moment heeft Ajax het juiste gedaan.
In het voortraject de Gemeente Amsterdam en Ajax niet.

Ik ben van mening dat dit voorkomen had kunnen worden.

3 mei 2021 om 14:00

Zo, he he, nu zijn we ergens. Dat had idd heel anders gekund, dat vinden veel Ajacieden ook, waaronder ik. Maar op dat moment, en daar gaan heel veel mensen aan voorbij, was het de minst slechte keuze. Vooraf had t anders gemoeten, helemaal mee eens, maar Ajax maakte echt toen de minst slechte keuze. Het was geen beloning maar het was het beperken van de schade die helaas waarschijnlijk was ontstaan als die idioten zonder iets naar huis moesten gaan.

3 mei 2021 om 14:05

En: Waarom vallen hier op dit moment zoveel mensen over? Vorige week na de bekerwinst gebeurde het ook, met Cambuur gebeurde het ook. Waarom nu? Ik denk dat ik het antwoord weet (en dan heb ik het niet over de media-aandacht, want iedere VZ'er wist ook van Cambuur), maar ik ben benieuwd of anderen daar over nadenken en zich dat beseffen.

3 mei 2021 om 14:07

Het helemaal dus niet hoeven te gebeuren. We hadden deze discussie helemaal niet hoeven hebben maar ze hebben niet geleerd. Ajax en de gemeente van een week eerder. Ook bij Cambuur vielen de mensen zich erover. Alleen en ik denk dat je het spreekwoord wel kent want je weet veel ben ik achter gekomen.: Hoge bomen vangen veel wind..... Daarnaast gebeurd het 2 keer in een week.

3 mei 2021 om 16:12

sterker nog, het zou mij niet verbazen als dit eerst is overlegd met zowel burgemeester en veiligheidsraad en dat men wilde voorkomen dat er ellende uit zou breken rondom de Arena of erger deze groep zich ging verplaatsen naar de binnenstad. Ik denk dat dit geheel de-escalerend heeft gewerkt.

haha, ik heb er persoonlijk weinig moeite mee dat die lui daar staan te springen en te zingen, maar de redenen die Swart aangeeft zijn natuurlijk niet al te best.

Ze hebben er recht op, het is maar 1 avondje per jaar.

Tja...heel veel mensen hebben recht op dingen, die ze tijdens corona toch hebben moeten opgeven en dat zijn heel wat belangrijkere zaken dan een kampioensfeestje.

En t is maar 1 avond...maar als je (zoals de beleidsbepalers hier) er van overtuigd bent, dat er daardoor weer heel veel mensen in t ziekenhuis komen en sterven, dan is 1 avondje natuurlijk al te veel.

3 mei 2021 om 13:08

Eens hoor, het had niet moeten gebeuren en verboden was het al. Alleen heb je wel te maken met supporters die hoe dan ook komen... dan kan je het verbieden of niet, kies je dan voor rellen of het even toestaan met een rustige afloop achteraf. Ik zou het wel weten. En ik vind ook dat Halsema het dit keer verstandig heeft aangepakt... is ook weleens anders geweest.

3 mei 2021 om 13:15

Halsema heeft dit alleen maar gedaan om een wit voetje te halen. Ze weet ook wel dat ze er totaal niet goed op staat. NU kan ze hierop terugvallen.

Als ze gewoon het gebied rondom de Arena hadden afgezet was er niks aan de hand geweest.

3 mei 2021 om 13:21

Dat is juist niet waar, dan had de aanhang naar de binnenstad getrokken (na eerst bij de Arena gereld te hebben) en had je de poppen aan het dansen op de binnenpleinen en dat zou veel meer schade hebben betekend dan nu is gebeurd. Wit voetje of niet, denk dat ze voornamelijk heeft overwogen wat het andere scenario zou zijn en dat wil je echt niet. Prima zo. Iedereen blij, behalve de keurige mensen die koste wat kost de lijntjes willen volgen in plaats van een brand gecontroleerd laten uitbranden.

3 mei 2021 om 13:25

Iedereen zijn eigen mening over het Virus uiteraard.
Het gaat erom dat er dingen worden afgesproken en die worden bepaald niet nageleefd.

Eigenlijk zeg je we moeten de relschoppers maar belonen om dit feestje te vieren. Als we ons zin niet krijgen slopen we maar de boel. Vind dat wel een bijzondere nu moeten we relschoppers nog gaan belonen ook.

3 mei 2021 om 13:29

Je begrijpt kennelijk de nuance van deze situatie niet en overziet ook niet hoe erger dit had kunnen aflopen. Eigen feestje toentertijd vergeten toen agenten met getrokken pistolen tegenover een razende menigte stonden op de Coolsingel?

Besturen is handhaven van regels ja, maar besturen is ook risicoanalyse en een middenweg kiezen... soms zijn bestuurders net scheidsrechters.

En belonen?? Belonen van de supporters wat niet zou kunnen is een huldiging organiseren waarbij iedereen is uitgenodigd, dit was de middenweg.

3 mei 2021 om 13:40

Getrokken pistooltje goed onthouden is al een paar jaartjes geleden toch? .
Totaal andere situatie ook.

Je had helemaal niet in deze situatie hoeven komen. Besturen is vooruit zien toch?
Je wist al een week van te voren dat dit ging gebeuren. Had met de overheid ervoor gezorgd dat er helemaal geen toegang was geweest naar het stadion.

Ajax heeft ook genoeg contacten met de F-side en andere harde kernen er word gewoon gepraat.
Al hadden die een statement gebracht was er ook weinig aan de hand geweest.

Maar nee en ik snap het ook wel ze wilden liever een feestje vieren.

3 mei 2021 om 13:42

Ze hadden de wegen er naar toe af moeten zetten of er gaan staan en iedereen wegsturen AjaxWestham. Er is geen middenweg, hoe kom je daar nou in godsnaam bij? Daarbij had Ajax slimmer moeten zijn en niet naar buiten moeten komen met die schaal.

3 mei 2021 om 13:44

NeC, Dat eerste zegt ook menig Ajax supporter. Dat tweede: denk je dat die idioten dan heel braaf naar huis waren gegaan? (Hoe triest dat ook is, he?)

3 mei 2021 om 13:49

Nee, dat denk ik niet. Dus laten we maar alle relschoppers en criminelen maar hun gang gaan? Optreden moet je! Desnoods dezelfde taferelen als bij de demonstraties.

3 mei 2021 om 14:13

Huh???? We lieten ze dus niet hun gang gaan. Snap je wel dat die gasten daar al een uur stonden? Corona was toen evt al lang overgebracht, daar had dat laten zien van de schaal echt nauwelijks invloed op. En ja, soms moet je de weg van de minste weerstand kiezen en je momentum om ze aan te pakken. Gisteren ging iedereen tevreden weg, die 15 minuten schaal kijken zal weinig invloed hebben gehad op de corona verspreiding maar zorgde er wel voor dat er geen extra ME hoefde te komen en dat er gereld zou worden voor uren en misschien ook nog in de stad. Heel veel mensen hebben al kortere lontjes, dit had zo enorm kunnen escaleren. Dus ja, dan kies je de minst slechte weg. Heel logisch als je je erin verdiept. Neemt niet weg dat dit vantevoren al anders aangepakt had moeten worden. Maar toen koos de gemeente voor ME in de stad voor de rust daar. Maar bij t stadion met hoe de situatie was, was dit echt de beste of minst slechte oplossing. Dat begrijp je toch wel?

3 mei 2021 om 14:42

@nec, als je alleen maar zwart en wit in je arsenaal hebt, is het maar goed dat jij geen bestuurder bent. Case closed.

3 mei 2021 om 15:38

AjaxWestham, lekker simpele reactie van je. Zoals ik al zei had je van te voren moeten zorgen dat die supporters er niet konden komen. Dat noem ik doordacht en ergens over nadenken. Dat heeft niks te maken met ‘zwart en wit in je arsenaal hebben’. Maar ik snap het wel, je weet namelijk zelf ook dat dit gewoon voorkomen had kunnen worden zonder extreem geweld. Ik denk dat het maar goed is dat jij juist geen bestuurder bent, bestuurders zien vooruit. Iets wat ze in Amsterdam voor de zoveelste keer nalaten.

3 mei 2021 om 15:57

Nec,

Ik heb het gevoel dat je het gewoon niet wil begrijpen en dat is lastig debatteren. Ik zeg nergens dat het allemaal toegestaan is en dat 'we' de hoolies hun gang hebben laten gaan, maar als jij denkt dat je dit met een simpel verbod had kunnen voorkomen heb ik niet het idee dat je weet hoe zulke dingen worden beleefd onder de aanhang.

Je hebt het gezien in Leeuwarden toen cambuur promoveerde, ook toen stonden er supporters bij het stadion, ook zij zijn toen na even feestvieren gevraagd rustig naar huis te gaan door de Jong, mijns inziens de juiste middenweg omdat je tramalant voorkomen hebt, en geen ME optreden nodig hebt gehad. Nu is het net zo weer gebeurd met een nogal wat grotere aanhang dan die in Leeuwarden en dan komen er weer de mensen zoals jij klagen op hetgeen op dat moment de beste oplossing is geweest.

Als je toegangswegen afsluit naar de Arena, denk je dan echt dat mensen denken: oh potverdikkie.. dan gaan we maar vredig terug naar huis en nemen we ons glas melk en een koekje erbij? Nee, die gaan dan het vieren in de stad, waar het leed nog groter geweest zou zijn.

Die supporters komen.... hoe dan ook... niet zo naïef doen.

3 mei 2021 om 16:15

Haha, jij denkt dus naïef en begrijpt het niet. Ik zeg helemaal niet dat je er een bordje neer moet zetten en dat ze dan vredig naar huis gaan en dat er een simpel verbod moest komen. Je had het af moeten zetten en met politie er voor zorgen dat ze er niet heen konden en de orde bewaakt kon worden. Zelfde geldt voor het Museumplein en de binnenstad. Je vergeet ook even dat je daarmee natuurlijk niet alles tegenhoudt, maar wel een veel groter gedeelte. Beter voorkomen dan genezen. Dit had zeker weten beter kunnen worden georganiseerd. Nu heb je het 0 mensen moeilijk gemaakt, konden uren lang met zijn alle bij elkaar staan... Je kan niet ontkennen dat Amsterdam opnieuw heeft gefaald in het niet controleren van dit soort bijeenkomsten. Iedereen wist inderdaad dat je niet alles had kunnen voorkomen. Maar volgens mij weten wij beide dat ze hier heel erg naïef hebben gehandeld om de touwtjes maar los te laten. Je zegt inderdaad niet dat alles is toegestaan, feit is gewoon wel dat er helemaal niets tegen is gedaan. Sterker nog, het feest wordt nog even aangewakkerd door Ajax om de spelers naar buiten te laten gaan met de schaal.

3 mei 2021 om 16:18

Misschien een goed voorbeeld dat Bruls in Nijmegen (zeker geen populaire man in Nijmegen). Tijdens de plunderingen en rellen de hele stad af had gezet met politie. Ondanks dat er duizenden werden verwacht, is er niemand de binnenstad binnengekomen en is er geen politiegeweld gebruikt. Puur omdat mensen wisten dat het zwaar beveiligd zou worden, zijn er enorm veel mensen afgehaakt.

3 mei 2021 om 16:19

vanochtend stukje op Npo1...mbt het willen stopzetten destijds van duel PEC tegen Ajax wegens ongeregeldheden wilde de burgemeester en beide clubs (met tegenzin) akkoord geven om de wedstrijd te staken maar dat de veiligheidsraad dit blokkeerde en aangaf dat de wedstrijd door moest gaan om verdere escalatie te voorkomen en daarmee veiligheid van iedereen te kunnen waarborgen, ook dit kan zo'n afweging zijn geweest. Gezien niemand van ons in de besluitvorming betrokken is geweest (inclusief Mr Driessen niet) kunnen zeker zijn dat dit een spontane actie van van bestuur van Ajax of dat dit met alle partijen is besproken omdat het idee hierachter zou kunnen zijn dat dit een de-escalerend effect kan geven wat uiteindelijk er voor gezorgd heeft dat 12.000 man zonder ellende binnen 30 minuten was vertrokken.

3 mei 2021 om 18:38

@bliek dat is een beetje het probleem. Er worden geen dingen afgesproken er worden ons dingen opgelegd. Toch wel een verschil

Die is compleet de realiteit uit het oog verloren, en stelt Mister Ajax (hij praat inmiddels standaard in de derde persoon) boven de wet en regels in dit land. Driessen had voor het eerst in een lange tijd weer gelijk. En het Ajax bestuur had de spelers moeten tegenhouden toen zij richting de supporters gingen

3 mei 2021 om 13:53

Zo. Ik dacht even dat ik de enige was die het vooral bijzonder vind dat hij zich boven de rest van supporters plaatst. Iemand uit het bestuur heeft zijn plaats bij de wedstrijd afgestaan omdat zijne koninklijke hoogheid Swart zich groter voelt dan de rest. Dan ben je behoorlijk vol van jezelf zeg, maar dat verbaast me dan ook niets van Swart.

3 mei 2021 om 14:24

Ondertussen moet je aan een kleuter uitleggen thuis dat de dierentuin verboden gebied is. Hij praat hier uit puur egoisme. En als hij het allemaal zo mooi vond had hij er lekker zelf tussen moeten gaan staan.

3 mei 2021 om 15:07

Inderdaad. En wat nou als Meneer zelf Corona oploopt en de IC niet opkomt omdat het vol is, ik wil hem dan nog weleens horen.....ga ik toch even bij hem langs om te zeggen "told you so".

Word een beetje moe van.
In het park doen ze het ook dus hier mag het ook.
Daar worden ze weggeslagen en bij de huldiging niet.
Ik vind echt dat de bekende mensen het af moet keuren ook al hou je het niet tegen.
Waar ik van mening ben dat je het wel tegen had kunnen houden.

3 mei 2021 om 13:20

Ik vind het meten met twee maten op deze site ook heel opmerkelijk. Toen Feyenoord supporters begin dit seizoen in de fout gingen in het stadion, was VZ te klein, en ook bij andere gelegenheden was er de VZ gesel .... Nu zie je veelal dezelfde mensen dit met de mantel der liefde bedekken.
Jammer, probeer dit objectief te bekijken; het is tenslotte geen proeve van bekwaamheid van de liefde voor je club.

3 mei 2021 om 13:22

Helaas gaat vaak zo.
Maar als je er wat van zeg dan is het ook altijd neeee dat was ik niet.

Het is gewoon fout klaar. Er zijn regels daar moet je je gewoon aan houden.
Als over 2 weken de kappers weer dicht gaan de terrassen weer dan komt het door iedereen maar niet door dit....

Ja man daar hebben ze zeker recht op. Al dat gejank van zorgmedewerkers die 1000 uur per week moeten werken omdat het gemiddelde IQ van Nederland nog nauwelijks boven de 2 cijfers uitkomt. Hadden ze maar profvoetballer moeten worden, das namelijk veel belangrijker dan zorg.

3 mei 2021 om 18:55

Laten we nou niet doen alsof dit het eerste jaar is waar de zorgmedewerkers schreeuwen om betere voorwaarden en klagen over de enorme werkdruk. Ik heb geen zin om per jaar alles uit te gaan zoeken, maar 2015, 2016, 2017 en 2018 waren allemaal rampjaren voor de zorg. Toen werden er ook operaties uitgesteld, lagen de IC’s behoorlijk vol en werden er ook mensen uit nood naar Duitsland overgebracht. 2019 niet, aangezien we toen een erg mild griepseizoen hadden en ook te maken hadden met ondersterfte. Wat maakt dit jaar anders als het gaat om de werkdruk en de IC’s? De zorg zit met hetzelfde probleem waar ze al jaren mee kampen, maar de overheid geeft liever miljarden uit aan een testmaatschappij en de zorg van andere landen dan aan onze eigen zorg. Laten we dus niet doen alsof deze supporters het probleem zijn nu, want het probleem ligt bij het kabinet dat al jaren niet handelt naar de situatie.

3 mei 2021 om 22:23

Het een sluit het ander niet uit. En de problemen zijn totaal niet vergelijkbaar met die van de vorige jaren. Dat het kabinet valt klopt volledig, ik snap ook niet waarom mensen op de VVD stemmen, maar dit feestje vieren is gewoon achterlijk.

3 mei 2021 om 23:00

De problemen zijn wel degelijk vergelijkbaar. Het maakt niet uit door welk virus het komt. Er is al jaren een tekort aan personeel en de werkdruk is al jaren hoog, net als de IC bezetting. Logisch gevolg van de vergrijzing en dat gaat alleen maar erger worden met de als maar hoger wordende levensverwachting. Waar ik heb dan weer absoluut niet mee eens ben, is het onderscheid dat wordt gemaakt. Als er 1.000 man demonstreren rukt de hele mobiele eenheid uit, incl. waterkanon, maar nu blijven charges uit. Ze zijn volkomen ongeloofwaardig geworden. Niet dat ik het eens ben met Sjaak Swart hier qua beredenering, maar Hugo de Jonge kan beter gewoon niets zeggen (al snap ik dat je moeilijk de vraag kan negeren als minister zijnde).

Ik vind het best vermoeiend dat wat Swart zeg telkens geplaatst moet worden. Het boeit toch helemaal niemand wat deze man vind? Is zo gekleurd als wat en voegt letterlijk niks toe

Ik vind dat Valentijn aan de ene kant wel gelijk heeft want het was echt bizar hoeveel mensen daar opeengepakt stonden. Zeker Ajax als club mag dicht aanrekenen want ze deden weinig om het te ontmoedigen wat toch wel zwak is voor een club die pretendeert zo classy te zijn. Aan de andere kant had Halsema niet kunnen bedenken dat dit zou gebeuren? Had ook verwacht dat de gemeente hier meer op voorbereid was. Het is gewoon ellendig in deze pandemie en hoewel ik het met bepaalde dingen ook oneens ben (supporters hadden gewoon op afstand de Arena in gekund) kan je dit niet maken naar de mensen in de zorg die overuren draaien

Nogmaals, ik begrijp de vreugde en eigenlijk zou je dit ook moeten kunnen vieren maar als de zorg op zijn limiet zit mag je best iets beter nadenken. Ajax en de gemeente moeten zich eigenlijk schamen

Nogal een zwakke redenatie van meneer Swart. Mensen hebben net zo goed recht op de sportschool, vaker dan 1 keer per week een fysieke les, familiefeesten, buurt BBQs, festivals en ga zo nog maar even door. Het probleem met dit soort feesten is dat het min of meer is gedoogd en dat andere mensen dit voorbeeld nu gaan gebruiken om hun eigen overtreding goed te praten (net zoals Sjaak Swart de mensen die in het park zaten gebruikte om de bijeenkomst van gisteren goed te praten). Als we al die dingen gaan gedogen moeten we op de vaccinatiestrategie van Hugo de Jonge wachten voordat alle middenstand weer een beetje normaal open kan. Wat ajax gisteren gedaan heeft was dus niet heel "slecht" omdat zoveel mensen een overtreding maken van de regels. Het probleem is dat je de regels niet naleven normaliseert waardoor versoepelen ook veel langzamer gaat dan zou kunnen als iedereen een beetje normaal ging doen.

"er zijn feesten met honderden mensen"

Er zijn mensen die illegaal feestjes houden, daarom is een huldiging met 12.000 man OK? Sorry, de logica van dit argument ontgaat me volledig.

Het is allemaal niet zo heel verrassend natuurlijk dat dit is gebeurd. Blijkt maar weer dat Femke Halsema incapabel is. Als er oude mensen op het museumplein staan te demonstreren stuurt ze er met liefde iedere week een waterkanon op af. Gisteren stonden er geen bejaarden en dan doet ze niks, uit angst voor ongeregeldheden in de binnenstad. Ajax werkt er ook lekker aan mee door 2 weken achter elkaar de supporters daar te belonen en zelfs mee te werken aan vuurwerk op het dak van het stadion. Belachelijk natuurlijk. Hoe voorkom je dit? Dan moet je het hele gebied rond de JC-Arena tot verbodengebied verklaren en handhaven. Maar ja dat wilde mevrouw Halsema niet. Het is niet goed te praten en hier gaat het gewoon bij verschillende partijen fout. Als Ajax niks had gedaan, had het daar zonder andere maatregelen nog steeds volgestaan. Dus dat aspect kun je Ajax niet verwijten. Wel dat ze die fans hebben beloond en hebben geholpen met vuurwerk op het dak.

Onvermijdelijk dat Sjaak Swart hier wat over roept, maar jongens... zullen we eens stoppen met die man een podium te geven? Die heeft nog nooit een opmerking gemaakt die zelfs maar een beetje objectief lijkt. Snap de nieuwswaarde hier echt niet van.

Kunnen we stoppen met mensen die nog niet één steekhoudend argument kunnen formuleren op een podium te plaatsen. Ik ben ook niet blij met hoe politiek Nederland alles aanpakt. De Jonge krijgt terecht kritiek, net als Grapperhaus. En ja sommige regels zijn wat wazig, maar de basis is super eenvoudig!
Als Swart dan toch een vergelijking wil maken, stel dan dat ze op basis van camerabeelden mensen moeten gaan beboeten, zoals bij Grapperhaus. Of wacht, nee dat is natuurlijk niet populair.

Het blijft toch vreemd dat Sjaak eerst niet mocht vanwege Corona, maar later gewoon in het stadion zat. Was er in Amsterdam plotseling geen Corona meer ? Dat je de supporters moeilijk kunt sturen snap ik, maar door eerst niet, later wel een plek voor Sjaak na veel publiciteit dan lijk je overal schijt aan te hebben. Ook het samen meT de supporters feest vieren doet meer fout dan goed.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

Ajax

Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Ajax8577
2.PSV7139
3.AZ6829
4.Vitesse6116
5.Feyenoord5625
Voor de complete stand: Eredivisie
SpelersPositieW
D. TadićAanvaller3314
L. TraoréAanvaller127
D. KotarskiKeeper00
A. OnanaKeeper200
C. RaatsieKeeper00
D. ReizigerKeeper00
K. ScherpenKeeper20
Voor de complete selectie: Clubpagina Ajax.
Programma 
Uitslagen
Voor de alle wedstrijden: Clubpagina Ajax.

In de wandelgangen

Vrijdag 14 mei
Chelsea hoopt Benjamin Mendy te verlossen van de bank bij Manchester City. Lees verder
X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren