Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘PSV moet nu een brug slaan, anders komt Ajax op eenzame hoogte’

Laatste update:

Ajax staat op het punt om de vijfde nationale prijs op rij binnen te slepen. Een unicum in de geschiedenis van de koploper in de Eredivisie. De aanstaande kampioen van Nederland wordt gezien de hegemonie vaak vergeleken met Bayern München en Chris Woerts snapt wel waar die vergelijking vandaan komt. Volgens de sportmarketeer is het voor topspelers in de Eredivisie steeds aantrekkelijker geworden om Ajax te verkiezen boven een buitenlands avontuur.

"Ajax is een club met diepe zakken geworden", concludeert Woerts in gesprek met NU.nl. "En dat allemaal omdat ze drie jaar geleden de strategie hebben omgegooid." Ajax is sinds 2018 bereid om de nodige risico's te nemen op financieel vlak, met de komst van enkele grote namen als gevolg. "Daley Blind kwam. Dusan Tadic ook. En waarom? Omdat Ajax het salarisplafond omhooggooide. Daardoor konden ze dit seizoen ook weer Sébastien Haller naar Amsterdam halen. En uiteindelijk levert dat alleen maar meer geld op", verklaart Woerts de succesvolle werkwijze in de Johan Cruijff ArenA.


De top acht duurste aankopen in de Eredivisie



SPELER JAAR VAN NAAR BEDRAG
1. Sébastian Haller 2021 West Ham United Ajax 22,5 miljoen euro
2. David Neres 2017 São Paulo Ajax 22 miljoen euro
3. Miralem Sulejmani 2008 sc Heerenveen Ajax 16,25 miljoen euro
4. Daley Blind 2018 Manchester United Ajax 16 miljoen euro
5. Antony 2020 São Paulo Ajax 15,75 miljoen euro
6. Quincy Promes 2019 Sevilla Ajax 15,7 miljoen euro
7. Edson Álvarez 2019 Club América Ajax 15 miljoen euro
8. Mateja Kezman 2000 Partizan Belgrado PSV 14 miljoen euro

Met de investeringen en het geld dat aan de andere kant binnenkomt wordt het gat tussen Ajax en de overige clubs in Nederland alleen maar groter. "Met Champions League-plaatsing pakt Ajax gegarandeerd 40 miljoen euro", zo voorspelt Woerts. "En met de nieuwe opzet, vanaf 2024, wordt dat 70, 80 miljoen euro. Natuurlijk zijn ze daar bezorgd over in Eindhoven. PSV moet nu een brug slaan, anders komt Ajax op eenzame hoogte. Het is do or die voor PSV", krijgt de achtervolger uit Eindhoven als waarschuwing mee.

Woerts constateert overigens ook dat er nadelen kleven aan de dominantie van Ajax in eigen land, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Bundesliga of Serie A. "In die landen gaan de nummer twee, drie en vier ook de Champions League in. Hier pakt één club, en soms een tweede via de voorronde, al het Champions League-geld. Dat maakt de strijd om plek drie, vier minder interessant", trekt de sportmarketeer een vergelijking. "En als in januari al duidelijk is welke club kampioen wordt, zoals dit seizoen, haakt het publiek op termijn af. En daarmee neemt ook de waarde van een competitie af."

Volgens Woerts is er bij Ajax ook het nodige veranderd qua transferbeleid. Er wordt volgens hem steeds vaker gezocht naar topspelers over de grens. "Ajax zoekt de topkwaliteit eerder in het buitenland", vervolgt de voormalig algemeen directeur van Sunderland. "En de buitenlandse topcompetities zijn voor de topspelers van Feyenoord, PSV en AZ over het algemeen interessanter dan Ajax. Al zal Ajax het niet nalaten als ze een toptalent kunnen weghalen bij de concurrentie."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tja, het is gewoon zo dat Ajax zijn zaakjes op dit moment gewoon uitstekend op orde heeft. Na de financiële schoonmaak toen ze ruim 70 contractspelers hadden, is er prima beleid gevoerd en is langzaam de selectie sterker geworden, op basis van financieel verstandig beleid. En daarmee kunnen ze nu zelfs spelers aantrekken van 10+ miljoen euro, zonder al te veel problemen.

Daarmee hebben ze nu in principe een grote leidende positie en die gaan ze niet zo maar kwijt raken. Natuurlijk kunnen Psv, Feyenoord en af en toe AZ wel een keer verrassen, maar Ajax is de "team to beat" en zal voor de te voorziene toekomst de favoriet zijn.

Beste wat de concurrentie kan doen is proberen om een vergelijkbaar beleid te voeren als Ajax. Van AZ weet ik dat ze dat in principe al doen (zij het op een ander budgettair niveau).

2 mei 2021 om 09:59

Ik vind het overdreven hoor. Dit jaar was Ajax zeker te kloppen. PSV heeft het in mijn ogen echt heel gemakkelijk verspeeld door slordig punt verlies te lijden tegen clubs als Den Haag en gewoon geen topper te winnen zowel niet uit als thuis, terwijl je Ajax 2 maal kon winnen. Thuis was je beter en uit geef je een 2-0 voorsprong weg. Tuurlijk was je uit de veel mindere partij, maar een 2-0 voorsprong weggeven moet niet kunnen. Ajax zal aankomende zomer weer spelers verliezen en dat komt door hun eigen succes. Hierdoor zal Ajax nooit een selectie over een periode van 5 jaar kunnen behouden. Aankopen is altijd even afwachten hoe zij het zullen doen. Als ze de selectie van het CL jaar konden behouden over een langere periode dan was Ajax inderdaad het Bayern van Nederland.

2 mei 2021 om 10:15

@665 "nooit een selectie over een periode van 5 jaar" Eens hoor. Zelfs 2 jaar is een lange periode in het voetbal. Woerst heeft over de prijzen van 2024 maar dat is zo ver weg. Kan heel veel gebeuren. Wat wel nu goed gaat, is dat Ajax wel spelers langer kan behouden zoals Onana, Nico, Neres (die zouden normaal meteen verkocht worden na succesvolle CL) en koopt ook ervaring die lange periode blijven zoals Tadic, Blind en Klaassen. Hierdoor blijf je wel een ervaren geraamte overhouden waardoor het makkelijker is voor een trainer om team te smeden. Ook spelers als Alavrez, Martinez en Haller zullen niet gelijk verkocht worden. Hierdoor heb je zo 6 a 8 plekken die gewoon vaststaan en met paar aankopen of talenten doorschuiven heb je zo je team.

2 mei 2021 om 10:49

Woerts verhaal is ook helemaal niet spannend, ook weer zo'n kenner die open deuren intrapt met uitspraken die wij zelf ook wel kunnen bedenken. Ajax heeft voor Nederlandse begrippen toppers kunnen terughalen, maar kijken we Internationaal dan zijn Haller, Klaassen, Blind en Tadic leuk voor de subtop of daaronder. En als je naar van de Beek kijkt dan moet hij oppassen dat hij zich niet bij dat rijtje voegt. Het zegt ook heel veel hoe goed de Ligt en de Jong zijn, die wel slagen in de top en waar elke club in de Eredivisie van droomt om in zijn jeugdopleiding te hebben. Ajax bewijst uiteindelijk in Europa dat het voetbal wat het speelt met zoveel bravoure de sleutel tot succes is. PSV verliest continu wedstrijden door een gebrek aan lef en doorzettingsvermogen. Daar gaat een grote zak met geld niets aan veranderen. Hiddink bewees in de tijd dat het wel die mentaliteit kon inslijpen in Eindhoven en net als Ajax een aantal jaren de baas was in Nederland en het ver kon schoppen in Europa. Topsport begint met mentaliteit, als PSv daar niet snel wat aan verandert dan zal de kloof inderdaad steeds groter worden.

2 mei 2021 om 11:05

@romarky, ik neem aan dat je het over Van de Beek hebt en niet over de topscorer eigen doelpunten. ;-).

ON: het is niet alleen het geld, hè. Als je het geld aan de verkeerde spelers of de verkeerde trainer uitgeeft, of je hebt een trainer die er geen geheel van kan maken, schiet je niets op met dat geld.

2 mei 2021 om 11:12

@665 mee eens. De Eredivisie is geen PL ofzo. PSV heeft een geweldige selectie staan waar je 95 procent van de Eredivisie mee hoort op te rollen en tot het eind hoort mee te strijden om de titel. Als Ajax in Europees verband hogere ogen gooit dan PSV kan ik dat wel prima begrijpen

2 mei 2021 om 12:22

Ik denk dat het probleem niet is dat Ajax overal zo bovenuit torent. Meer dat PSV de weg kwijt is. Ze hebben gegokt op Schmidt en daar schieten ze absoluut niks mee op, zo is nu in een jaar tijd bewezen. Hij en die TD zijn niet goed genoeg om het gat te dichten. Die twee zijn mijlenver verwijderd van het niveau van Overmars en Ten Hag. Ik duim voor Eindhoven dat er een Bundesliga club doorpakt, want de man past niet bij deze club en selectie. Dit Schmidt grapje kan een hele, hele dure gok blijken vermoed ik, als je hem nog een jaar laat aanmodderen. AZ is de echte concurrent van psv momenteel en met reden.

2 mei 2021 om 13:22

@Manodedios waarom is AZ een ecjte concurrent van PSV? Volgend seizoen kan je minimaal 8 spelers invullen voor basiselftal en 9 indien Gotze blijft. PSV hoeft dus maar 2/3 directe versterkingen te halen en veel breedte aankopen om door te selecteren. Kwaliteitsgat tussen Gakpo en Thomas/ Mauro bijv is te groot. Hebben een sterkere jeugdopleiding dan AZ. De club uit Alkmaar is juist de vraag wie er allemaal blijven. Dit seizoen Vlaar al gestopt en Svensson transfervrij weg. Aantal keyplayers hebben contract tot 22 of 23 waardoor die dit seizoen wel verkocht moeten worden zoals Bizot, Midsto, Koopmeiners, Boadu, Wijndal en Stengs. Bij AZ kunnen zij dus al 7 basisspelers weg zijn na de zomer. Te veel om op te vangen en gelijk meedoen met de concurrentie. Een vd grootste talenten zoals Tabouni heeft veel moeite de stap te zetten. Spelers als de Wit, Gudmonson en Aboukal kwamen al veel te kort voor niveau van Ajax en PSV. Voeg daarbij spelers als Leeuwin en Clasie. P.s. helemaal vergeten, Martins Indi gaat als huurspeler ook weg. Hiervoor krijgt AZ ook niets. Vooruitzichten van AZ zijn juist totaal niet rooskleurig.

2 mei 2021 om 14:41

Ik heb AZ ook jaren op rij afgeschreven nadat ze al hun toppers na een goed seizoen weer kwijtraakten. Maar ze komen steeds weer bovendrijven met goed beleid en talenten uit de jeugd. De realiteit is nu eventjes dat Ajax PSV heeft afgeschud, en PSV AZ nog maar nauwelijks. Ook heb ik in een jaar lang geen verbetering gezien onder Schmidt en dat biedt weinig hoop. De druk zal toenemen terwijl AZ lekker onder de radar blijft en wel weer naar behoren zal presteren komend jaar. We zullen zien, als ik moet inzetten zeg ik dat volgend jaar AZ wel weer in het spoor van PSV zal blijven en in verhouding presteren ze daarmee beter dan hun concurrent.

2 mei 2021 om 10:05

Eens, het roer moest om bij Ajax en daardoor hebben we ook enkele moeilijke jaren gehad. Marc Overmars heette toen Marc Netto omdat hij niets uitgaf. Maar ondertussen werd er een buffer vergaard en de jeugdopleiding verder uitgebouwd. Dat laatste blijft de levensader van de club en daarom is het mooi dat er ondanks de recordsommen nog steeds jeugdtalenten doorbreken, eerder De Ligt, Van de Beek en Mazraoui. Nu weer Gravenberch, Timber, Rensch, Brobbey. En dan komen Taylor, Rasmussen, Unuvar, Regeer, Hlysson etc eraan. Maar AZ is ook op de goede weg, er staat een kapitaal op het veld. En de jeugdopleiding floreert ook !! Credits daarvoor. Beter dan die krampachtige kapitaalsinjectie uit Eindhoven.

2 mei 2021 om 10:56

Ik lees het steeds dat Overmars Marc Netto heet door niets uit te geven aan transfers maar dat klopt van geen kant. Marc heette tijdens zijn voetbal carrière al Marc Netto omdat hij bij het tekenen van zijn contracten altijd eerst wilde weten wat er van zijn benoemde salaris in het contract netto over zou blijven na belastingen. Daar komt de naam Marc Netto vandaan en niet omdat hij niets kon uitgeven. Dat Ajax nu financieel er nu goed voor staat is mooi maar zal ook op moeten blijven letten anders kan dat zomaar weer over zijn.

2 mei 2021 om 12:22

Wil je nu met 'die krampachtige kapitaalinjectie' even sneren? Slechte poging trouwens, want als je zegt dat er bij AZ kapitaal op het veld staat dan staat er bij PSV toch veel meer kapitaal op het veld?

Malen en Boadu is (qua transfersom) om het even, al denk ik dat Boadu echt gaat tegenvallen bij een club die constant op de helft van de tegenstander speelt, want ik vind hem echt dramatisch in de kleine ruimte. Vooral zijn eerste aanname is echt matig.

Gakpo/madueke/stengs: Het zal me verbazen als Stengs überhaupt de stap van AZ naar de subtop in Europa kan zetten. Gakpo is echt een topper in worden. Zo compleet voor een aanvaller en extreem efficient. Voor Madueke geldt hetzelfde: topper in worden en ook nog eens Engels. Geruchten zijn dat er nu al 20 miljoen voor hem betaald wilt worden.

Koopmeiners: Dit vind ik dan wel echt een goede speler. Lijkt me ook een speler die zich moeiteloos aanpast aan het niveau zoals een Strootman dat ook deed toen hij de stap naar Roma zette en daar binnen no-time een van de leiders van het team was (en dat met medespelers zoals Totti en De Rossi). Heeft ook een fantastische trap in de benen en verdedigend meer dan solide. Had deze speler heel graag bij PSV gezien.

Wijndal: Ook een topper in worden. Erg complete back, is voor mij ook de nummer 1 in Oranje op die positie.

Welke andere Az'ers gaan zoveel opbrengen dan? Karlsson is leuk, maar vind ik in de ED nog niet eens zo'n topper. Gudmonsson is een leuke speler, maar is echt dramatisch als het om efficientie gaat. Voor de rest ken ik de jeugd van AZ niet, maar dat zegt dan misschien ook weer iets dat er na Stengs/boadu/koopmeiners/wijndal geen echt grote talenten klaar staan.

Bij PSV heb je nog een rits spelers zoals Teze. Als die zich met hetzelfde tempo blijft ontwikkelen als die het afgelopen jaar heeft gedaan kan die ook naar een heel erg mooi niveau toe groeien. Zelfde geldt voor Boscagli. Dan heb je nog een Vertessen waar echt heel veel potentie in zit. Heeft pech gehad dat die er een jaar uit heeft gelegen met een zware blessure en dat die nu met zijn invalbeurten het nog niet heeft kunnen laten zien in PSV 1. Maar is een supersnelle, technische voetballer. Zit genoeg potentie in. Ledesma is ook een heerlijke speler. Helaas die zware knieblessure op het moment dat hij een van de vaste invallers werd dit seizoen bij PSV 1. Kijken hoe die terugkomt van zijn blessure. Dan zijn er nog spelers als Ihatarran en Romero: zit erg veel potentie in, maar bij Ihatarran is het de vraag hoe lang die nog bij PSV speelt en of die potentie er uit gaat komen. Romero is alleen maar geblesseerd dus dat is ook hoogst onzeker.

Daarachter kun je nog bij Jong PSV kijken: Met Sambo en Oppegard twee goede talenten op de backs. Die zullen in de komende 1 a 2 jaar zeker voor PSV gaan spelen (oppegaard heeft zijn debuut zelfs al gemaakt). Met Fofana is er ook nog een heel erg talentvolle centrum spits. Van de andere spelers ben ik niet heel erg op de hoogte.

Van Jong AZ weet ik niet echt iets, maar zoals gezegd: als er echt grote talenten tussen zitten dan krijgen die ook wel eens media aandacht, maar dat is dus niet zo. Die jongen wat gisteren speelde ipv Koopmeiners vind ik ook niet echt wat speciaals hebben, maar ik laat me graag door iemand bijpraten over Jong AZ.

Dus nogmaals: Als AZ kapitaal op het veld heeft staan, dan PSV toch veel meer?

2 mei 2021 om 12:34

@AmazingNinja besef je nu zelf dat je een heel werkstuk hebt gemaakt om te verdedigen dat een club met ruim DRIE keer de begroting van AZ wat duurdere spelers op het veld heeft staan? PSV mag zich kapot schamen dat ze AZ vlak voor de finish nog niet ruimschoots hebben afgeschud. En dat kapitaal gaat aan de hand van Schmidt wel vlot om zeep, met Ihattaren is er alvast 15 verdampt en het vasthouden aan een zeer matige Rosario kost je ook de ontwikkeling van een ander.

2 mei 2021 om 13:20

@manodedios dat PSV boven AZ moet eindigen kijkend naar budget is zeker waar en ik zou het als PSV fan verwacht ik ook dat PSV boven AZ eindigd. Alleen er is ook nog zoiets als variantie. Als je niet weet wat dat betekent zou ik dat eventjes Googlen. Een mooi voorbeeld van variantie was afgelopen weekend toen Mainz van Bayern won: Mainz kan best een keer van Bayen winnen, maar op het einde van de competitie, na zoveel wedstrijden eindigd Bayern boven Mainz. Hetzelfde geldt voor competities: het kan best dat een ander team een keer kampioen wordt. Maar als we een periode van 10 jaar pakken dan wordt Bayern vaker kampioen dan de andere teams.

Zo kun je ook naar PSV en AZ kijken: AZ kan een keer boven PSV eindigen, maar op de lange termijn zal PSV vaker boven AZ eindigen dan andersom.

Ook zeg je: "...een club met ruim Drie keer de begroting van AZ wat duurdere spelers op het veld heeft staan."

Wat boeit die begroting? Bogarde zegt dat AZ het beter aan het doen is dan Psv. Maar dat is gewoon niet zo, want inderdaad: PSV heeft meer kapitaal op het veld staan.

2 mei 2021 om 14:36

Als ik u niet ontrief ga ik kijken hoe Ajax met drie wedstrijden te spelen kampioen wordt, waar psv aan de bak mag om het in jouw ogen zoveel mindere AZ voor te blijven. Denk dat daarmee alles wel gezegd is?

Ik denk niet dat de echte topspelers Ajax aantrekkelijker vinden dan de topcompetities. Kijk alleen al naar de topspelers van Ajax. Onana en tagliafico bijv willen al jaren een transfer maken. Bij Ziyech speelde een transfer ook al langer dan een jaar. Het verschil tussen Ajax en de topcompetities blijft erg groot. Waar de absolute top van Ajax het erg lastig heeft in de topcompetities.

2 mei 2021 om 09:50

Eens, en dat ligt niet eens aan de club Ajax. Maar komt ook door het lage niveau en aanzien van mijn eigen club PSV, Feyenoord en AZ. Het is frustrerend om toe te geven maar waar Ajax uitstekend beleid voert doet PSV dat niet. Feyenoord en AZ komen uit een diep dal. Waar ik over de laatste moet zeggen dat die het ook voortreffelijk doen. En PSV bang moet zijn dat het niet over een x aantal jaren gaat worden achterhaald door AZ.

2 mei 2021 om 10:06

Klopt hoor, dat ligt zeker niet aan ajax maar aan de andere clubs en de competitie. Ik denk eerlijk gezegd dat psv wel op de goede weg zit en hebben natuurlijk veel meer mogelijkheden dan az. Als psv deze zomer een flinke slag slaat, veel verkoopt en goed inkoopt zie ik ze wel indruk maken volgend seizoen.

2 mei 2021 om 10:12

Ik vraag me af waar je op baseert dat PSV geen goed beleid voert? Ik vind dat het de laatste jaren er een duidelijke visie te zien is bij PSV. Er is ontiegelijk geïnvesteerd in de jeugdopleiding wat nu zijn vruchten begint af te werpen (Madueke, teze, Gakpo, malen, Ihatarren, vertessen zijn allemaal vanuit de jeugdopleiding of via jong PSV naar PSV 1 gekomen). Het brainport initiatief als hoofdsponsor lijkt ook een perfect middel om meer inkomsten te genereren. Er staat meer dan genoeg kapitaal op het veld. Er is echter een hele grote maar bij PSV en dat is deze transferperiode. Er staat een enorme schoonmaak te wachten bij PSV, Rik elfrink verwacht zelfs dat er 10/11/12 spelers gaan vertrekken bij PSV, dit gaat dan om flops zoals baumgartl, Bruma Doan, over spelers die niet goed genoeg zijn zoals Mauro, Guti en mvogo maar ook om de kartrekkers zoals Malen, Dumfries en Ihatarren. Mocht PSV er in slagen om al deze spelers te verkopen dan is er een heel erg aardig potje voor transfers. Zeker gezien de geldinjectie/lening die PSV waarschijnlijk gaat krijgen, kan PSV daadkrachtiger handelen in deze komende transferperiode dan bijvoorbeeld andere clubs. Mocht het weer een transferperiode worden met alleen maar flops zoals twee jaar geleden dan kunnen het hele zware jaren worden voor PSV. Wordt het echter een transferperiode waarbij er aankopen gedaan worden a la guardado en Moreno (absolute leiders) dan kan PSV met een mix van ervaring (zahavi, Gotze, Guardado 2.0, Moreno 2.0) en talent (teze, Gakpo, Madueke, vertessen) volgend jaar echt weer serieus meedoen om de titel. Alles lijkt af te hangen van de komende transferperiode.

2 mei 2021 om 10:18

Wat jeugdopleiding en brainport heb je helemaal gelijk hoor. Maar de miljoenen die je hier mee binnenhaalt geven we zo knullig weg aan transfers waar we veel te weinig van terug zien. Ik ben ook nog niet positief gestemd over injectie van 50 miljoen. Misschien ook omdat het allemaal gissen is waar dit voor word gebruikt. Ik ben er alleen bang voor dat wanneer dit voor transfers word gebruikt het geld zo verdampt is en we er ook niks van terug zien.

2 mei 2021 om 10:20

@G-Schock waarom voert PSV geen goed beleid? Er staat een goed team. Ook al vertrekken een paar spelers als Dumfries, Malen, Ihattaren en mogelijk Gotze, basis elftal staat voor 8 plekken vast met goede spelers (Drommel, Teze, Boscgali, Max, Sangare, Gakpo, Madueke, Zahavi). PSV moet nu vooral focussen op paar aankopen (als Gotze toch blijft, 2 directe versterkingen) voor basis en vooral doorselecteren in breedte. Van matige bankzitters af en paar goede aankopen en wat jeugd. Bij Feyenoord en AZ is vooral de vraag wie staan er allemaal volgend seizoen. Denk beide clubs heel veel gaan wijzigen.

2 mei 2021 om 10:21

Als alles af hangt van 1 transferperiode dan noem ik dat absoluut geen goed beleid.

2 mei 2021 om 10:27

Als ik het goed heb dan is al aangegeven dat maar een gedeelte van de injectie in transfers gestoken gaat worden. Het merendeel wordt in de club gestoken om bijvoorbeeld de herdgang verder te verbeteren. De Jong heeft een slechte reputatie door zijn eerste transferperiode maar ik zie het deze transferzomer positiever in. Mede door de aantrekkingskracht van Schmidt, kan PSV nu in een ander vijvertje hengelen dan die vreselijke transferzomer. Waar toen de coach zorgde voor spelers als Behich en Sainsbury, kwamen vorige zomer spelers als max, zahavi en Gã¶tze door de trainer. Een crucialere transferzomer hebben we de afgelopen jaren niet gehad.

2 mei 2021 om 10:32

@ Krillin Door de punten die ik hier boven aangeef. En zoals oomANTON ook al aangeeft als alles van deze transferperiode gaat afhangen vind ik het ook een veel te groot risico. Drommel ben ik nog niet van overtuigd en ook Sangare waar een hoop voor is betaald brengt niet wat we allemaal gehoopt hadden. Je mag toch voor 10 miljoen wel verwachten dat iemand meer kan dan alleen een bal afpakken. Het is toch niet zo dat je alleen het een of het ander kunt. Voor dat bedrag moet er gewoon een stabiele middenvelder staan. Zo zijn er meer namen in onze selectie die het leuk doen maar waar we als PSV toch naar meer moeten streven. Hetzelfde met Zahavi doet het in fases goed en daarna scoort hij weer een paar keer niet. Begrijp me niet verkeerd ik hou er ook niet van om onze eigen spelers af te vallen maar ik vind dat we als PSV wel meer mogen eisen van onze spelers.

2 mei 2021 om 10:34

Dat deze spelers doorbreken en hun waarde laten zien is 1 onderdeel van je jeugdopleiding, nu is het de taak van de jong dat deze talenten na bewezen diensten voor minimaal 20miljoen de deur uit gaan. Als dit lukt kan je aan de ene kant geld oppotten, geld besparen (doorstroom jeugd IPV aankoop) en gerichter op kwaliteit en positie inkopen.

2 mei 2021 om 10:44

Dan kunnen ze hem beter ook te maken en besparen op John de jong

2 mei 2021 om 10:46

Ik volg je qua jeugdopleiding en brainport maar volgens mij ga je iets te snel daarna. Stel je hebt het geld voor een kwaliteitsinjectie, dan moet je eerst nog maar zien dat ze daadwerkelijk naar psv willen komen, vervolgens moet al die kwaliteit op elkaar ingespeeld raken en tegelijkertijd moet er een brede kwalitatief goede en betrouwbare bank zijn. In vergelijking met Ajax loopt Psv hier dus flink in achter. Natuurlijk raakt Ajax ook weer spelers kwijt en zal hier invulling aan gegeven moeten worden maar daar hebben ze dan ook de middelen voor zonder kunstgrepen als hypotheken en leningen. Die aankopen komen dan ook nog terecht in een situatie waarin het geraamte van het elftal al flink overeind staat(wat psv dus mist) en is er een bank waarbij je niet direct in kwaliteit inlevert die opgevuld word door jeugd en ervaring

2 mei 2021 om 10:56

Als ik dan lees dat PSV gecharmeerd is van Joey Veerman, dan weet ik wel waar we naar toe gaan. Met zulk niveau spelers neem je definitief afscheid van de titel. Ze zijn enorm hardleers bij PSV. Totdat het te laat is...

2 mei 2021 om 11:00

G-shock, ik vind het belangrijker dat een speler specifieke kwaliteiten heeft dan dat die van alles een beetje kan. Als sangare er staat weet je zeker dat hij ballen afpakt, van Zahavi weet je dat de kans groter is dat die scoort als hij op doel schiet dan niet. Je moet weten wat je van je spelers kan verwachten dan kan je erop bouwen.

2 mei 2021 om 11:08

@RomBomCu, waarom heb je het over een injectie terwijl het gewoon een lening is? Eentje die uiteraard terugbetaald moet worden.

2 mei 2021 om 11:16

@de proffersor Ik verwacht ook niet die van alles een beetje kan. Je mag verwachten dat je voor zulke bedragen gewoon completere voetballers krijgt. En wat Zahavi betreft is dat ook niet geheel waar, die mist ook relatief veel grote kansen.

2 mei 2021 om 11:30

In het eerste bericht staat ook injectie/lening. Ik heb het over een kapitaalinjectie omdat PSV via officiële media ook communiceert dat het een kapitaalinjectie betreft maar als jij stelt dat het "gewoon een lening" is dan zal dat vast zo zijn. Ik heb niet echt inzage in alle details van de deal, waardoor ik het over een injectie heb.

2 mei 2021 om 09:54

Het verschil is dat ze het misschien wel willen, maar niet daadwerkelijk doen.

2 mei 2021 om 10:06

Omdat er gewoon geen verregaande interesse was.

2 mei 2021 om 10:08

Volgens mij is het toch bekend waarom ziyech later vertrok en onana en tagliafico nog steeds bij ajax spelen? Ziyech was vetrokken naar Roma als die TD wel iets van zich liet horen en daarna wou hij naar de absolute top die niet kwam. Hetzelfde verhaal met onana en tagliafico. Die wilden ook naar de echte top die gewoonweg niet kwam.

2 mei 2021 om 10:31

Je hebt geen echte topspelers nodig om hoge ogen te gooien. Een Tadic bij Ajax is subtop/top niveau terwijl hij in Engeland weinig potten kon breken. Hetzelfde geldt voor Blind. Het team samen bepaalt het niveau, niet een individu.

2 mei 2021 om 10:38

Ja maar ik doelde juist op die topspelers. Zoals in de tekst staat hebben ze het over topspelers in de eredivisie. Dan heb je het over tadic en blind. Het is logisch dat zij zullen blijven bij Ajax, ook omdat ze teruggekeerd zijn uit het buitenland. Maar spelers als Nico en onana niet. Die willen juist een stap maken. Eveneens als de eerder vertrokkenen zoals van de beek, Ziyech, de jong en de ligt.

2 mei 2021 om 11:55

De absolute top van Ajax waren de laatste jaren toch echt Frenkie de Jong en de Ligt. Die hebben het helemaal niet moeilijk bij hun nieuwe club.
Echte topspelers spelen alleen bij Ajax als ze zelf opgeleid zijn of heel jong aangetrokken zijn. Ajax zal nimmer tientallen miljoenen euro's per jaar aan salaris betalen. Maar goede spelers die elders op de bank zitten, voor hun kan Ajax wel degelijk aantrekkelijk zijn. Die hebben ook salarissen die Ajax nog kan betalen.

2 mei 2021 om 12:09

Wat probeer je nu te zeggen? De jong en de ligt zijn absolute toptalenten. Dat is logisch dat die geen problemen hebben. Maar ik heb het ook over echte topspelers van Ajax. Daar hoort oa Ziyech ook bij. Dus beetje makkelijk om te zeggen dat alleen jeugdspelers topspelers zijn. Het gaat dan ook om topspelers in de eredivisie.

2 mei 2021 om 12:50

Jij komt met de stelling 'waar de absolute top van Ajax het erg lastig heeft in de topcompetities' . De absolute top van de afgelopen jaren bij Ajax waren Frenkie en Matthijs. En die hebben het helemaal niet lastig bij de top van Europa.
Frenkie was geen eigen jeugd van Ajax, waar je dat nou weer vandaan haalt is me een raadsel.
Je hebt het toch echt over de 'absolute' top. Dat is dus meestal geen eredivisie top.

Ajax heeft het destijds aangedurfd om de financiële koers te veranderen. Met het aantrekken van Tadic en Blind hadden ze gewoon twee voltreffer en mede dankzij het zeer succesvolle CL-seizoen hebben ze een gat kunnen slaan. Maar als we heel eerlijk zijn staat de rest gewoon stil. Het is volgens mij helemaal niet zo lastig om aan te haken, want de nummer twee kan je sowieso worden en dan moet je eens geluk hebben dat je je voor de CL plaatst. Alleen in Europa verprutsen we het gewoon tegen onbenullige ploegen. Ja, dan houdt het gewoon op. Het wordt gewoon tijd dat PSV en AZ structureel de poulefase van de EL gaan overleven. Samen met Ajax moeten ze Europese punten binnenharken om als land echt te kunnen aanhaken. Nu zijn we te afhankelijk van Ajax en dat slaat echt nergens op.

2 mei 2021 om 10:37

Aangedurfd? Hier is gewoon naar toe gewerkt. Eerst bezorgt voor een stabiele organisatie (financieel en jeugdopleiding) met genoeg vermogen om vervolgens deze stap te kunnen zetten.

2 mei 2021 om 11:06

Ze hebben het toch aangedurfd om de jaren daarvoor te minderen door heel bewust de hand op de knip te houden om vervolgens zulke investeringen te doen. Dus het hele proces is bewust in gang gezet en er was in eerste instantie best wel wat kritiek op Marc Netto. Frank de Boer werd vier keer kampioen en dat heeft de achterban redelijk rustig weten te houden. Het zat allemaal wel enorm mee (alleen maar lekker hoor). Dat je dan het salarisplafond oprekt en dat dit dan de uitkomst is, dat is alleen maar mooi. Loon voor een uitstekend doordacht en uitgevoerd beleid. En daar was mijn inziens lef en durf voor nodig.

2 mei 2021 om 12:54

Je kunt niet zeggen dat het ajax niet mee heeft gezeten. In de jaren dat De Boer coach was stond er echt geen kampioenselftal, maar De Boer heeft toen wel vele CL miljoenen bij elkaar gespeeld (mede door falende concurrentie) die opgepot konden worden. Dat is echt wel het fundament van hoe ajax er nu voor staat.

2 mei 2021 om 20:59

Dat hebben ze ook goed gedaan. Niet in de laatste plaats de verkopen van Frenkie, de Ligt en van de Beek. Toch een lekker buffertje opgebouwd

Het wordt eens tijd dat de nummer twee weer eens de Champions League ingaat. Volgens mij is Ajax in het vorige decennia de enige club die daarin slaagde (in 10/11 en 18/19). Als je ziet hoe onnodig AZ werd uitgeschakeld door Dinamo Kiev... Of PSV door Basel... Natuurlijk heeft Ajax er ook wat flaters opzitten tegen de Rostov's en Rapid Wiens van deze wereld, maar het streven zou moeten zijn dat de nummer 2 1x in de 2 jaar zich plaatst voor het hoofdtoernooi. Zeker als je, zoals komend jaar, mag instromen in de derde voorronde. Een PSV-team moet daar toch toe in staat zijn?

2 mei 2021 om 10:08

Dat is inderdaad een dingetje. Als je kijkt naar België en Nederland dan valt echt wel op dat de twee dominante teams, Ajax en Club Brugge, de enige twee teams zijn die erin geslaagd zijn de laatste jaren als nummer 2 door te stoten naar de CL. En daardoor hebben ze financieel een gat kunnen slaan.

2 mei 2021 om 10:11

Een PSV is daar toe nit in staat. Het kreeg klop een Griekse topclub omdat ze een verdediger moesten opstellen die beduidend zwakker was dan zijn team. Baumgartl viel echt dramatisch in en dan zie je dat het grote verschil is dat er bij Ajax altijd wel een talent opstaat die een minimaal niveau haalt. Mazraoui valt weg, komt Dest. Valt Dest weg, kwam Klaiber als aankoop, maar die werd alweer ingehaald door Timber en Rensch.
Psv doet het niet slecht en jaarlijks breekt wel een talent door. Afgelopen seizoen was dat Teze, en met Gakpo en Ihattaren heeft het kwalitatief uitstekende talenten. In de breedte blijft het echter wat achter tov Ajax.
Kern van het verhaal, wilt PSV zich kwalificeren als nr2 voor de CL dan moet het naast een gunstige loting ook eens wat meer diepte hebben in de selectie. Achterin is de bezetting echt matig en voorin net iets te blessuregevoelig.

2 mei 2021 om 10:16

Klinkt allemaal leuk en aardig maar 2de worden en dan de CL in is gewoon erg lastig voor Nederlandse clubs. Wij hadden het dit jaar ook enorm lastig tegen Granada, Olympiakos etc. en dat niveau moeten we wel hebben om minimaal CL groepsfase te halen. Maar kijk ook eens naar het budget van PSV. Wij zijn ook geen grotere club dan Granada, Kiev, Olympiakos, Galatasaray, Brugge etc. dus het is helemaal niet zo gek als we daar van verliezen. We zijn niet kansloos maar als wij volgend seizoen in de voorronde tegen Kiev, Galatasaray of Zenit moeten dan is er gewoon een kans dat we eruit vliegen. Onmogelijk om als Nederlandse club er financieel vanuit te gaan dat je even CL voetbal haalt

2 mei 2021 om 10:31

@Ultimate "wat meer diepte hebben in de selectie" eens PSV moet echt af van matige spelers zoals Viergever, Obisipo (twijfel), Thomas, Vertessen, Mauro jr en Piroe. Zulke spelers leveren sportief en financieel amper tot niets op. Moeten echt veel gaan doorselecteren (ook voor basis trouwens met iemand als Rosario). Bij ons geldt dit ook voor aantal spelers als Klaiber, Ekkelenkamp en Labyad die onnodig op de bank zitten.

2 mei 2021 om 11:30

Als ik PSV een tip mag geven: zorg dat je selectie eens een keer op orde is voordat de voorrondes van de Cl/el worden gespeeld. Omdat in het buitenland de transferperiode later op gang komt hoeft het niet te betekenen dat je als Nederlandse club daar op moet wachten. Ik denk dat de leningen daar voor bedoeld zijn, om eerder de selectie voor volgend seizoen klaar te hebben. Maar realiseer je dat je deze pot met geld maar een keer uit kunt geven. Een hypotheek op je stadion kun je ook maar een keer nemen....verder moet er nog een gat van 25 miljoen gedempt worden en blijft het de vraag wat de transferopbrengsten van verkochte spelers zullen zijn.

2 mei 2021 om 11:33

Ik vind Viergever nog niet eens heel verkeerd. Heeft als basisspeler bij Ajax de uefa finale gehaald, maar voor de rest is het magertjes. En wat Rosario klopt het. Heb momentjes gezien dat het er voetballend redelijk uitzag, zelfs met één keer aanraken. Heb in dezelfde wedstrijden gezien dat hij knullig van de bal werd gelopen. In de basis zou Boscagli een middenvelder moeten zijn en daarnaast een oude van Ginkel en geen Sangare of Rosario. Je levert kwa voetbal iets teveel.

2 mei 2021 om 12:57

@mayarood dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er moeten ook voldoende financiële middelen beschikbaar zijn. Nu met die hypptheek/lening die ze willen afsluiten zou dat wel de situatie moeten zijn.

"En als in januari al duidelijk is welke club kampioen wordt, zoals dit seizoen, haakt het publiek op termijn af. En daarmee neemt ook de waarde van een competitie af."Heel herkenbaar beeld. Ergens half februari ben ik afgehaakt en heb ik bijna geen enkele wedstrijd, samenvatting of doelpunt in de Eredivisie meer gezien. Ajax sloeg een gat, weg spanning. Uiteraard is de tweede plek van groot belang voor PSV en AZ en is de degradatiestrijd leuk, maar geef mij maar een spannende kampioensstrijd tot de laatste speeldag.

2 mei 2021 om 10:24

Dat het in januari al duidelijk was, kwam ook door de opzet van het speelschema. Alle topwedstrijden vlak na elkaar, waardoor in dit geval Ajax de kans pakte een gat te slaan, omdat een PSV het tegen de andere topclubs niet kon brengen. AZ was al afgehaakt, terwijl zij er wel in de topwedstrijden stonden. Als die wedstrijden meer geleidelijk waren ingepland had je nog wel wel iets van spanning gehad.

2 mei 2021 om 10:32

@master d opzet was al lang bekend. Falen kwam ook door gebrek aan fitheid van andere teams vooral PSV. Conditioneel was het niet in orde waar Ajax zelfs 3 keer in de week bleef gaan.

2 mei 2021 om 10:55

Ik zeg ook niet dat het onvoorzienbaar was, of dat Ajax iets gestolen heeft, maar het is wel een situatie waar Ajax van geprofiteerd heeft. Erg knap gedaan ook, want ook zij hadden een zwaar programma. Echter normaal gesproken heb je niet zo’n programma met topwedstrijden waarin je de kans hebt de competitie zo in het slot te gooien.

2 mei 2021 om 12:59

PSV miste ook meerdere van hun topspelers uitgerekend in die maand. Tegen Feyenoord is het onbegrijpelijk dat PSV niet 2 keer heeft gewonnen. Ik vind dat meer pech dan wat anders. Twee keer gelijk tegen ajax is gewoon een prima resultaat.

2 mei 2021 om 11:58

Dit is een heel apart jaar. De Knvb had alle topwedstrijden in januari gepland in de hoop dat er dan weer publiek bij zou zijn. Dan zit je half februari ineens in de situatie dat Ajax de periode na de winterstop heel goed doorgekomen is. Volgend jaar zal het soweiso spannender zijn omdat men dan de wedstrijden weer normaal indeelt.

De Eredivisie is niet sterk genoeg om Ajax alleenheerser te laten zijn.
PSV zou normaliter van elke club kunnen winnen en tegen Ajax zullen ze ook wel een goede pot afleggen. Het is niet alsof zij tegen Barcelona spelen

2 mei 2021 om 10:54

Nee maar daar zit het verschil ook. Ajax speelt vrijwel constant CL groepsfase waardoor er al erg veel geld wordt binnengeharkt, alles wat daarna komt is de kers op de taart. Mede daardoor kan je wel spelers uit Zuid- en Midden-Amerika kopen die vroeger onhaalbaar leken of werden gezien als financiële risico's. Alvarez, Martinez, Antony en Neres gaan straks genoeg geld opleveren.

De strategie van Ajax heeft de laatste jaren goed uitgepakt. Alhoewel Corona er ook voor Ajax financieel flink inhakt zorgt het er toch voor dat ze de voorsprong naar de rest veder kunnen uitbouwen. Waar Ajax 40mio voor CL ontvangt kan PSV niet anders dan hetzelfde bedrag te lenen met de druk om volgend jaar aan te haken. Lukt ze dat niet zal Ajax de aankomende jaren verder doorgroeien. Eigenlijk staat AZ er nog het beste voor met een lage exploitatie, weinig schulden en een goede jeugdopleiding.
Zowel Feijenoord en PSV hebben daarentegen een hoge exploitatie, (relatief) flinke schulden en een beperkte jeugdopleiding, Bovendien zal na dit seizoen blijken wat de transferperiode op gaat leveren, dit zal bepalend zijn voor de kwaliteit en waarde van de selecties in het volgende seizoen.
Kortom: aankomende 2 jaar worden de kaarten geschud!

2 mei 2021 om 10:13

Ben het met een hoop dingen eens. Maar PSV een beperkte jeugdopleiding? Dan heb je de laatste jaren niet op zitten letten.

2 mei 2021 om 10:35

@spotgoed Malen, Madueke, Gakpo, Teze, Ihattaren zijn niet producten van beperkte jeugdopleiding. Meeste van deze zouden ook in basis bij Ajax kunnen spelen.

3 mei 2021 om 01:03

Malen komt van Arsenal en daarvoor van Ajax. Is een goede voetballer maar mist teveel kansen, ihattaren lijkt af te haken, teze en madueke hebben nog veel te bewijzen, de enige die echt overtuigd is gakpo op dit moment.
Teze, ihattaren, madueke en malen zouden bij Ajax echt niet in de basis staan. Gakpo zou de enige zijn die af en toe zou mogen invallen.

2 mei 2021 om 13:01

@spotgod AZ een goede jeugdopleiding noemen en dan die van PSV beperkt? Slechte poging tot sneren vriend.

Misschien moeten de andere clubs eens een voorbeeld nemen dan? Az doet het ook goed met het juiste beleid.

En als alle andere clubs Europees ook eens punten pakken ipv tegen kleine clubs het laten liggen. Dan krijgen we als Nederland zijnde ook weer meer plekken in de CL.

Clubs in Nederland moeten mijn inziens in blijven zetten op talenten en deze goed verkopen. Hierbij is het jammer dat de spelers die vanuit Az naar top competities zijn vertrokken het niet goed doen. Dan zijn clubs uit dat soort landen toch wat huiveriger om grote bedragen neer te tellen.

Ik ben er van overtuigd dat Nederland echt we met 4 clubs moet kunnen overwinteren in Europa mits het juiste beleid gevoerd word. En juist dat is wat er helaas vaak mis gaat.

2 mei 2021 om 10:11

Laten we ook niet vergeten dat geluk heeft meegespeeld. Dat Ajax net als het wat geld begint uit te geven twee van de grootste talenten van de laatste 20 jaar heeft rondlopen, is natuurlijk niet vooraf te plannen. En ook in die CL campagne zijn ze met Juventus en Real Madrid sputterende wereldtoppers tegen gekomen (blijkt wel uit hun prestaties de laatste jaren in de CL). De omstandigheden waren dus ook wel ideaal.

2 mei 2021 om 10:29

Altijd leuk dat verwijzen naar geluk, maar het probleem zit hem er in dat de andere clubs zelfs niet in de buurt van Ajax komen zonder de uitschieters. PSV heeft 1 kunnen overwinteren in 5 jaar. Dat is gewoon belachelijk slecht. Feyenoord staat op 3x overwinteren in 16 jaar. Kom op zeg waar hebben wij het over? Waarom zouden zij niet structureel kunnen overwinteren. Je hoeft geen halve finale CL of kwartfinale EL te verwachten. Maar je hoeft ook niet achter Dinamo Zagreb en Wolfsberger AC te eindigen in een poule.

2 mei 2021 om 10:42

Het fundament is toch gewoon dat seizoen gelegd hoor. 80 miljoen aan CL-geld en meer dan 150 miljoen voor de Jong en de Ligt het seizoen erna.

2 mei 2021 om 10:47

Het is natuurlijk niet goed geweest, maar in de afgelopen 6 seizoenen (/ 5 jaar) heeft de PSV 2x overwinterd en Ajax 4x. Waarin Ajax een van hun beste periodes Europees beleefd en Psv een van de slechtste, met een beetje context valt het in principe heel erg mee. Psv haakt nu net af wanneer het grote geld wordt uitgedeeld en dat is uiteraard zuur.

2 mei 2021 om 10:49

2 jaar daarvoor was het toch al EL Finale, geluk is beetje overdreven. Dan was het de laatste 2 Europeese campagnes pech, met blunder onana, blunders van die portugeese keeper en blunder scherpen.

2 mei 2021 om 10:54

Geluk klinkt wat zwaar maar het zat wel gewoon mee. Alle dominosteentjes vielen perfect en daar spelen ook gewoon factoren in mee die je niet zelf in de hand hebt. Daarom is dat concept van “spiegel je aan Ajax” gewoon nogal simplistisch gedacht.

2 mei 2021 om 11:09

@lierse Ik vind dat jij je te veel focust op de uitzonderingen en dat CL-seizoen. Mijn punt is dat juist een Ajax al jaren stabiel weet te overwinteren en zo altijd wel degelijke prestaties (niet bijzonder) kan overleggen ook zonder die EL-finale of halve finale CL. Van de laatste 10 jaar hebben ze 8x kunnen overwinteren. Zaten heel veel laatste 32 EL bij. Maar op zich is dat redelijk en dus een garantie op een bepaald aantal punten en prestaties. Een PSV staat op 4x overwinteren in dezelfde periode en Feyenoord op 1x overwinteren in de laatste 10 jaar. Waarom zou een PSV niet tot 8x overwinteren kunnen komen in 10 jaar of Feyenoord tot 5x overwinteren? Juist vanwege het ontbreken van die stabiele prestaties is Nederland zo afgezakt. En nee men hoeft zich niet aan de uitschieters van Ajax te spiegelen, maar waarom ze niet spiegelen aan het Ajax van voor het seizoen dat ze de finale EL wisten te bereiken?

2 mei 2021 om 11:36

Natuurlijk focus ik op die ene uitzondering. Dat is namelijk de katalysator geweest. Ajax voerde de jaren daarvoor goed beleid. Maar door dat seizoen kregen ze 1) enorm veel geld binnen 2) kregen ze meer aanzien waardoor spelers als Haller ook willen komen 3) waren ze in staat de toppers langer te behouden. Dat ene jaar heeft voor de machtspositie die Ajax nu heeft, gezorgd. Anders hadden ze ook een uitstekende positie gehad, maar echt wel niet van dezelfde grootte-orde als de huidige.

2 mei 2021 om 13:06

Precies Lierse. Vergeet ook niet de jaren onder De Boer: ajax had in een aantal jaren echt geen kampioensploeg, maar De Boer flikte het toen wel (mede door falende concurrentie). Die jaren dat de CL gehaald werd en er bijna niks werd uitgegeven is het fundament voor het ajax dat er nu staat. Tel daarbij op dat 2 absolute wereldtoppers gratis aan het team werden toegevoegd (De Ligt vanuit de jeugd en De jong voor 1 euro van Willem II) en je komt de juiste teams op het juiste moment tegen (een verzwakt Real en een in de CL dramatisch Juve) en het gaat snel. Ook zat dat team gewoon heel goed in elkaar. Zo'n Schöne kan bij Genoa niet eens het verschil maken, maar was op dat ajax middenveld gewoon heel goed. Spelers vulden elkaar heel goed aan.

Krijgen we dit elke week te horen nu? "PSV en Feyenoord moeten een brug slaan of Ajax.." "Ajax wordt de Bayern van Nederland" " Ajax wordt het komende 10 jaar kampioen"

Psv pakt blijkbaar de handschoen via een bepaalde kapitaalsinjectie. Afgelopen 2 seizoenen hebben ze al risico's genomen, met forse investeringen. Een 4e plaats en een voorlopige 2e plaats tot gevolg. Nu is op een creatieve wijze een nieuwe injectie bedacht. Ben benieuwd of dat toereikend wordt. De scouting was met het aantrekken van Baumgartel, Sangare, Bruma, Doan, Romero nog niet erg gelukkig... Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in AZ. Het kapitaal staat daar op het veld en beschikken ze over een geode scouting en jeugdopleiding.

2 mei 2021 om 10:20

Fcbogarde,

PSV heeft ook een zeer goede jeugdacademie en met de regio Eindhoven in principe een veel grotere vijver dan Az.
Ik denk dat de kans groter is dat AZ weer wat gaat terugvallen dan dat PSV dat gaat doen.

2 mei 2021 om 13:11

@FC Bogarde kun je wat financiã«le gegevens van PSV delen waaruit blijkt dat PSV risico's heeft genomen in de afgelopen twee seizoenen? Ben erg benieuwd, want de officiã«le communicatie van PSV laat zien dat er geen financã«le risico's worden genomen, maar jij hebt blijkbaar inside info. Erg benieuwd. Met betrekking tot aankopen: Baumgartl en Bruma inderdaad dramatisch. Doan kan waarschijnlijk voor zijn aankoopbedrag weer verkocht worden, dus daar verlies je niets aan. Romero is achteraf een slechte aankoop, maar niet omdat het geen goede voetballer is. Gewoon pech met blessures. Sangarã© is gewoon een top stofzuiger. Met een voetballer naast hem gaat dat allemaal veel beter lopen. Dat zie je nu al als Boscagli naast hem staat. Ook vergeet je voor het gemak alle goede transfers te noemen. En qua jeugd kan AZ echt net aan PSV tippen. Dat ze nu eens 4 goede spelers in het eerste hebben is meer uitzondering dan regel. En Stengs zie ik echt niet zoveel opleveren. Die speelt met de consistentie van een 17-jarige. Daar moeten ze in het buitenland niets van hebben.

2 mei 2021 om 21:07

Daar is toch niet zoveel aan gelogen Ninja? PSV is met Gotze en de overige aankopen hoog in de boom gaan zitten dit jaar. Een tweede plaats is echt het minimale wat je daarmee moet behalen en dan met doorkomen van de voorrondes CL. Alles minder gaat problemen opleveren!

2 mei 2021 om 21:52

Maar nogmaals: welke risico's heeft PSV genomen? Is Götze een financieel risico? Is Zahavi een financieel risico? Max? Sangaré. Vertel het me en laat wat cijfers zijn aub.

We moeten niet doen alsof Ajax de komende tien jaar automatisch kampioen wordt. Ajax is veel kwetsbaarder als menig denkt. Ik ligt het toe: Ajax maakt al jaren operationeel verlies, dat wil zeggen dat ze meer uitgeven (met name aan spelers salarissen) dan dat er binnenkomt. Dit verlies wordt gecompenseerd met zowel CL startgelden en hoge transfers. Wanneer Ajax een keer onverhoopt een periode heeft zonder hoger transfers en wanneer er een keer geen plaatsing voor CL leage is dan moet worden geput uit de algemene reserve. Natuurlijk is die hoog maar ook daar zit een grens aan en die is binnen twee a drie seizoenen bereikt en is de financiele situatie zeer zorgelijk. Kortom; als er een mindere periode aanbreekt en ze een keer geen CL bereiken dan kan het zomaar weer voorbij zijn met de Amsterdamse hegemonie.

Ik zie dat niet zo snel gebeuren. De beste spelers zullen altijd weggekocht worden, omdat Ajax bepaald niet bovenaan de voedselketen staat.
Ajax haalt spelers uit Latijns-Amerika en het is altijd afwachten hoe goed die spelers daadwerkelijk kunnen presteren. De echte topspelers uit dat continent gaan natuurlijk niet naar Ajax.

De vergelijking is heel slecht, omdat Bayern dus wel aan de top van Europa staat. Er is normaal gesproken geen stap meer naar boven voor grote spelers. In het geval van Ajax zijn er minstens tien tot twintig stappen naar boven.
De kans dat Ajax een tussenjaar krijgt, blijft steeds levensgroot. Ondertussen kunnen clubs als Psv, AZ en Feyenoord in de luwte als team blijven doorgroeien.
Een beetje vergelijkbaar met de situatie 2013-14, waarin PSV met veel jonge spelers bleef groeien, met als gevolg dat het in 14-15 zeer overtuigend kampioen werd met jonge spelers als Depay, Locadia, Arias, Rekik, Bruma, Wijnaldum en Willems.

2 mei 2021 om 13:41

-freevah "ondertussen kunnen clubs als PSv, AZ en Feyenoord in de luwte als team blijven groeien" Dit is whisfull thinking. Bij PSV is er ook gewoon druk. Als AZ dit jaar onverwacht 2e zou worden, dan breekt ook onrust uit daar. Gaan ook koppen rollen als nog zo jaar zou komen. Of de trainer en/of JdJ. Voordeel van PSV nu is dat er wel basis staat van 7/8/9 spelers die volgend seizoen basis zouden zijn. Dus die kunnen sneller doorgroeien. Paar ervaren jongens erbij en PSV is samen met Ajax kampioenskandidaat. AZ heeft te kleine begroting om uitdager te zijn. Die gaan leeg gekocht worden en gat vanuit jeugd is te groot. Die kunnen met hun begroting niet gelijk veel goede spelers halen of paar gif Latino's. Die moeten het hebben van transfers uit de KKD, Willem2/RKC en wat uit Scandavië of België. Hopen op weer een goede lichting. Feyenoord staat er het slechts voor. Hebben amper kapitaal op het veld. Geen goede jeugd.

Vind de ophemeling van Ajax zwaar overdreven. Zal niet ontkennen dat Ajax dit seizoen sterker is als de rest, maar het gat is veel minder groot als wordt geschetst of scorebord journalisten denken. Is meer de angst die vele clubs hebben. Als je er op klapt tegen Ajax maak je gewoon heel veel kans. Zie Utrecht (thuis), Getafe en PSV 2x. Als PSV en AZ hun niveau haalt zullen ze volgend seizoen gewoon meedoen om kampioenschap.

2 mei 2021 om 10:22

Tuurlijk maak je kans tegen Ajax maar het gaat erom dat je over 34 wedstrijden weinig kans maakt. Mainz wint ook van Bayern afgelopen week, maar uiteindelijk staat de schaal weer keurig in München. 50 miljoen extra per jaar door CL gelden zorgt voor een enorme selectie. Dan heb je meeste kans op het kampioenschap. Of het nou Ajax, Brugge, Bayern, City of PSG is. Geld=titels en prijzen. Soms heb je een minder jaar ertussen maar de komende seizoenen gaat geen analist voor het seizoen zeggen “ik zie PSV of Feyenoord dit jaar kampioen worden.” Terwijl 10 jaar geleden dat nog een normale uitspraak was.

2 mei 2021 om 11:06

PSVerein, Ajax heeft altijd meer geld gehad dan alle clubs in de eredivisie , maar volgens mij is PSV deze eeuw toch vaak kampioen geworden ondanks minder geld dan Ajax dus meer geld betekent niet altijd dat je dan steeds kampioen wordt ,

2 mei 2021 om 11:12

@sloep, dan ben je niet goed geïnformeerd. Er zijn jaren geweest waarin PSV veel meer geld had dan Ajax.

2 mei 2021 om 11:40

@sloep. In de periode Alex, Farfan, Cocu etc. waren wij de club die de Daley Blinds en Anthony’s van deze wereld haalde. Ajax is zeker niet altijd de club met het meeste geld geweest. Zoek maar eens de begrotingen van 2009 op. Toen lagen de begrotingen (Ajax, Feyenoord, PSV en zelfs Twente en AZ) veel dichter bij elkaar dan nu. De CL-gelden waren toen nog niet zo doorslaggevend.

Ajax heeft er geloof ik 7 jaar aan gewerkt om de boeg te kunnen omgooien. Met grote dank aan de kampioenschappen van de Boer, zuinig beleid van Overnames en de verkopen (jeugd en goedkope aanwinsten) heeft Ajax een vermogen opgebouwd dat ze dit nu kunnen doen. Deze strategie kan werken en zal ook nog wel een tijdje voortduren maar kan zomaar weer teniet gedaan worden als Ajax sportief geen resultaat boekt en grote uitgaande transfers uitblijven. Gelukkig hebben ze nu wat vet op het bot zodat ze de komende 3 a 4 jaar op deze voet verder kunnen.

2 mei 2021 om 10:38

Dit dus. Ajax is volgens mij al veel langer bezig met de verandering. De hogere salarissen was simpelweg een volgende stap in het proces, niet het begin. Maar een goede ploeg in stand houden is lastig en de directie zal ooit vertrekken. Dan komen er nieuwe figuren die dingen anders moeten gaan doen (anders hebben ze geen functie). Sterkhouders als Blind, Tadic en Tagliafico moeten vervangen worden. Als Ajax verslapt kan het snel omslaan. Wel kunnen ze zich door de financieen een paar fouten permiteren.

2 mei 2021 om 10:52

Maar laten we niet vergeten dat de bomen niet tot aan de hemel reiken. Ajax moet ondanks het kapitaal op de centjes letten. Minder inkomsten maar maandelijks zullen wel de hogere salarissen etc opgehoest moeten worden. Neres was 2 seizoenen geleden misschien 40 waard en dat is hij nu allang niet meer. De transferwaarde van Onana is ook enorm gekelderd. Geen zorgen of medelijden, maar het is niet voor niets dat nu Pasveer transfervrij gehaald is en dat de transfervrije Van Aanholt als opvolger van Nico geldt. Ajax moet alert zijn en deze (zelf verkregen) voorsprong niet uit handen geven !

De #1 bepaalt het (ambitie)niveau voor de rest. Dat is alleen maar goed. Laat PSV, Feyenoord en AZ maar innovatief zijn/worden in het overbruggen van dit gat met Ajax. Alléén maar goed voor de Nederlandse competitie.

Die brug is al best wel groot. Ajax heeft 160 miljoen geã¯nvesteerd in de huidige selectie (nagenoeg evenveel als de andere 17 Eredivisie clubs bij elkaar) en PSV 55 miljoen. Als je dit kunt investeren dan moet je altijd de beste selectie hebben en daarmee word je 9 van de 10 keer kampioen. Een soort compounding in het voetbal.

Het zijn momentjes. Indien psv de 2-0 voorsprong had vastgehouden in dat eerste duel van 2021, had het seizoen heel anders kunnen gaan en hadden we deze discussie niet. En zo is het vaker met discussies over sport (en oorlog) - we bepraten bijna alleen de gevolgen, amper over de oorzaken.

En de oorzaak voor het succes bij Ajax is nog altijd Johan Cruijff. Hij was het die bepleitte 'praktijkmensen' op sleutelposities te zetten. De vraag is dus wat er met Ajax gaat gebeuren indien Van der Sar en Overmars uiteindelijk worden weggekaapt door grotere clubs. Wat blijft er over van het nu succesvolle beleid, als de verantwoordelijke beleidsmakers verdwijnen? En dan weer een jaar of twee later, zullen we pas kunnen oordelen of Ajax inderdaad een soort Nederlandse versie van Bayern is geworden. Dus deze discussie is van waarde vanaf -zegge- 2026, 2027.

Het is wel heel simplistisch van Chris Woerts geredeneerd dat het geld uitgeven voor de huidige successen heeft geleid. Dat deed Ajax decennia geleden ook maar dat beleid was nou juist de reden dat er later een revolutie heeft plaatsgevonden. Ajax heeft in eerste instantie jarenlang de tering naar de nering gezet. Dat geïnvesteerde kapitaal moest toch echt eerst opgebouwd worden Chris.

De komende jaren is de Nederlandse competitie idd niet spannend. Ajax heeft een “te” grote voorsprong op de rest van Nederland. De andere clubs gaan dit de komende jaren niet meer inhalen ook PSV niet. Ajax heeft gewoon te diepe zakken gekregen en speelt elk jaar op het hoogste niveau in Europa dus nog meer centjes.
Kijk dit voetbaljaar moeten we snel vergeten. Want je kunt mij toch niet eerlijk vertellen dat je als Ajax supporter blij bent met deze titel? Dit jaar was geen leuke competitie zonder publiek. Als ik KNVB was deed ik een schaal van blink maken wat dit jaar heeft geen glans. Echter, je mag er wel weer in het miljoenenbal mee spelen.
Az, psv en Feyenoord moeten accepteren dat Ajax het nieuwe Bayern van Nederland is geworden en dat de spanning weg is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren