Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

UEFA dreigt met uitsluiting Super League-clubs; KNVB steunt keihard statement

Laatste update:

De UEFA, de voetbalbonden van Engeland (FA), Spanje (RFEF) en Italië (FIGC) en de competitieorganisators in die landen (de Premier League, LaLiga en de Lega Serie A) hebben zondag een gezamenlijk statement gepubliceerd over de mogelijke komst van de Super League. Ze keren zich tegen de competitie en kondigden aan de plannen te willen dwarsbomen. Clubs die eraan willen deelnemen, worden volgens het statement geschorst voor iedere andere competitie. Eerder op de zondag schreef The New York Times dat grote Europese clubs een principeakkoord hebben bereikt over de Super League, die door de clubs zelf georganiseerd zou worden.

"Als dit zou gebeuren, zullen wij - UEFA, FA, RFEF, FIGC, de Premier League, LaLiga, Lega Serie A, maar ook de FIFA en al onze bonden, verenigd blijven in onze pogingen om dit cynische project af te stoppen. Het is een project dat stoelt op het eigenbelang van een paar clubs, juist in een tijd waarin de maatschappij meer solidariteit dan ooit nodig heeft", luidt het gezamenlijke statement. "We zullen alle mogelijke middelen in overweging nemen, zowel sportieve als juridische, om te voorkomen dat dit gaat gebeuren. Het voetbal is gebaseerd op open competities en sportieve verdiensten. Het kan niet op een andere manier gaan."

"Zoals aangekondigd door de FIFA en de zes bonden, zullen de betrokken clubs worden verbannen van iedere andere competitie, zowel op nationaal en internationaal niveau. Hun spelers kunnen de kans ontnomen worden om voor hun nationale team uit te komen. Wij danken de clubs in andere landen, met name die in Frankrijk en Duitsland, die hebben geweigerd om hier deel van uit te maken. We roepen alle voetballiefhebbers, supporters en politici, op om ons te steunen in onze strijd tegen zo'n project, als het aangekondigd zou worden. De focus op het eigenbelang van een kleine groep is al te lang gaande. Genoeg is genoeg."

De KNVB laat in een reactie weten 'volledig' achter het statement van de UEFA te staan. "Een Super League is niet in het belang van het Nederlands voetbal", aldus de bond. De afgelopen maanden voerden clubs in het geheim gesprekken over de Super League. Minstens twaalf clubs hebben hun jawoord gegeven of hebben interesse getoond in de komst van de competitie: het gaat om zes Engelse clubs (Manchester United, Liverpool, Manchester City, Arsenal, Chelsea en Tottenham Hotspur), drie Spaanse clubs (Real Madrid, Barcelona en Atlético Madrid) en drie Italiaanse clubs (Juventus, AC Milan en Internazionale). Het initiatief druist rechtstreeks in tegen de plannen die de UEFA maandag wil presenteren over de nieuwe opzet van de Champions League.

De groep probeert andere clubs, zoals Bayern München en Borussia Dortmund, ook zover te krijgen om zich te committeren aan de plannen, maar die clubs willen nog geen afscheid nemen van het huidige stelsel. Ook Paris Saint-Germain heeft uitnodigingen om zich bij de groep topclubs te voegen vooralsnog afgewezen. Nasser Al-Khelaifi, de voorzitter van PSG, is ook gedelegeerde bij het uitvoerend comité van de UEFA namens de European Club Association, het orgaan dat de Europese clubteams vertegenwoordigt.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zoooo dan! De uefa tegen corruptie? Heeeeerlijk

18 april 2021 om 17:50

Het is natuurlijk alleen uit eigen belang. Ze reppen over solidariteit, maar ze werken zelf alleen maar groter en groter wordende verschillen tussen competities en clubs in de hand.

18 april 2021 om 18:01

UEFA bobos knijpen m dat ze straks niet meer kunnen declareren

18 april 2021 om 19:54

Kijk dan ook wat voor belachelijk toernooi ze zelf wilpen maken van de reeds absurde CL. Willekeurig tegen 10 clubs, met 36 in één poule?? Ik kijk beiden niet. Echt te absurd voor woorden

Klasse gedaan UEFA! Gewoon keihard ingrijpen. Het is te hopen dat dit plan gewoon van de baan gaat. Als dat niet gebeurt gaat het Europese voetbal kapot. Een Premier League zonder zijn 6 beste clubs in geen topcompetitie. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de LaLiga en Serie A.

18 april 2021 om 18:04

Het initiatief is niet tof, maar ik begrijp wel dat de clubs iets willen tegen de macht en het afromen van de UEFA.

18 april 2021 om 18:48

Ik zie niet zo goed wat er klasse aan is, de gehele voetbalwereld is verrot, sinds de invoering van de Europa League won Spanje in 10 jaar slechts 3x de Europa League niet. Dezelfde trend zie je in de Champions League. Wint er toch een andere competitie 1 van de beide prijzen is het vrij vaak de Engelsen. Alsof je elk seizoen op repeat aan het kijken bent. En het is best een lastige hoor, want je wilt mensen ook motiveren het maximale te halen en dat is uiteraard bij een van die La Liga teams spelen en die cup winnen, maar je wilt ook een competitief toernooi, al denk ik dat er al heel veel kan veranderen met willekeurige loting ipv beschermde lotingen. Ik weet niet of mensen het nog kunnen herinneren, maar begin dit eeuw had je nog 2 groepsrondes. Stel je bent bij de laatste 16 met een willekeurige loting zou je zomaar een groep kunnen hebben met Paris-SG, Barcelona, Real Madrid en Bayern Munchen. Verhoogd de amusement waarde, maar houdt ook de willekeur erin dat kleinere clubs door kunnen komen en dus kunnen groeien.

18 april 2021 om 19:03

Je moet gewoon stoppen met die pot 1 t/m 4 bij de loting. Iedereen in 1 bak en dan krijg je maar een poule met United, City, Chelsea en Tottenham. Is de kans groter dat er een ander club de cup wint omdat je dan niet op voorhand al weet dat alle topteams de poulefase doorkomen.

18 april 2021 om 22:15

Eens. Alles op 1 hoop en loten maar. Ben ook voorstander voor t afschaffen van de uitdoelpunt regels. Knockout rondes over 1 wedstrijd lijkt mij ook wel wat

Mooi zo. Hopelijk is het idee nu gewoon van de baan.

En terecht. Stelletje mafketels bij die clubs die de Superleague een goede idee vinden.

18 april 2021 om 17:41

Dat is op zich waar, maar als dit vanuit de UEFA komt is natuurlijk wel een gevalletje mafpot verwijt de mafketel

En terecht. Uitsluiten die zelfverheerlijking clubs.
Wat denken ze wel niet.
Lekker in hun eigen bubbel laten en dan kan het voetbal weer voetbal worden.

18 april 2021 om 17:43

Spelers van desbetreffende clubs ook uitsluiten van een EK/WK. Dan denken ze er wel 3x over na om na zo’n club te gaan in een Super League. Dit idee is niks, en wordt niks.

18 april 2021 om 20:13

Eens, denk alleen dat die spelers zo veel betaald gaan krijgen dat het ze misschien wel geen moer scheelt. Extra tijd om te herstellen voor de topwedstrijden in hun eigen leauge.

Enige juiste statement en zeker blij met dit statement.

Wat een gejank, het wordt ze te heet onder de voeten en zien hun eigen portomonee straks minder snel gevuld worden. Super League als cynisch project bestempelen maar wel de CL omvormen tot een gesloten systeem voor de rijksten.

18 april 2021 om 17:43

Toch hebben ze gelijk.

18 april 2021 om 18:17

Dat maakt niet dat FR-RKC geen gelijk heeft natuurlijk.

18 april 2021 om 18:51

Waarom hebben ze gelijk? Makkelijk antwoorden en dan niet onderbouwen. Ik vind dat de grote clubs gelijk hebben. Waarom moet de uefa het meest profiteren? En zelf komen met domme opzetten waar de grote clubs niet achter staan.

Heel goed! Weg met de super league en ook weg met de coference league. 2 Europese competities is genoeg!

18 april 2021 om 17:39

Wat is er mis met de Conference League? Dat geeft kleine clubs ook de kans om Europees te spelen

18 april 2021 om 17:50

Europese prijzen moet iets groots blijven, een zeldzame prestatie. Zit niet te wachten op dat Fiorentina,Southampton of een Hertha een Europese prijs pakt. Mag wel, maar dan in de grote CL of EL. Conference league heeft geen enkele aanzien. Alsof je blij zou zijn met de 3e plek; nog steeds knap, maar niemand zal je herinneren

18 april 2021 om 17:54

Als pak hem beet Braga of Kopenhagen de Conference League wint zal dat vast wel flink gevierd worden

18 april 2021 om 17:56

Elke prijs wordt "gevierd" dat zegt niet zoveel. Voor een Pec Zwolle is de KNVB beker een grotere prestatie dan voor Ajax

18 april 2021 om 18:01

Ja en toen PEC de beker won was dat het hoogtepunt van de club en haar supporters. Waarom zou je dan zoiets niet gunnen denk ik dan?

18 april 2021 om 18:05

Prijzen moet een prestatie blijven. 10x competities opzetten haalt de kracht van een prijs eraf

18 april 2021 om 18:20

Met die redenatie zou je de Europa League ook kunnen afschaffen. Waarom zou je immers blij zijn met een tweede plaats?

18 april 2021 om 18:25

Ik zie Europa league ook al las een competitie waar de kleinere clubs ook een kans hebben

18 april 2021 om 18:25

Als je het op de Nederlandse clubs betrekt zijn die inkomsten erg welkom en de ervaring die de spelers opdoen is ook veel waard. Bovendien als ze goed presteren leveren ze ook nog eens meer op voor de clubs. Dat het een troostprijs is, is bijzaak.

18 april 2021 om 18:41

Dus als jouw Milan de Europa League wint ben jij niet blij of trots?

18 april 2021 om 18:53

Dan is hij heus blij.


Officieel ben je trouwens geen 2e met de EL maar "bekerwinaar van europa"

Championsleauge is kampioen van europa.

Wat een gekte zeg. Bizar. Toch jammer. De een wil meer verdienen en de ander is bang voor verlies. Maar vind dit zelf ook geen goede ontwikkeling. Je maakt zo toch het topvoetbal kapot joh. En dan ook nog een gesloten league. Nah, vind het maar niks. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Het onstaan van de Super League betekent het einde van voetbal zoals we het kennen en waar wij van houden. De grootste, rijkste clubs ter wereld die gefinancieerd door oliestaten en andere organisaties even een hele sport omgooien. Mooi dat ze uitgesloten worden!

Uefa tegen corruptie en kapitalisme, wie had dat gedacht? En terecht overigens, deze competitie zou ingaan tegen alle principes van waar voetbal voor bedoeld is!

Prachtige reactie natuurlijk, het einde van de open competities zou niet mogen kunnen. Neem aan dat de supporters van deze clubs hier ook tegen zullen zijn aangezien je echt heel snel uitgekeken bent wanneer je met een klein groepje tegen elkaar kan spelen.

Hier kan ik alleen op zeggen dat het een zeer goed statement is. Schandalig dat ze zo'n competitie willen oprichten.

De uefa kan niet zonder deze teams. Daarnaast is de kans groot dat andere teams als sevilla en lyon ook mee gaan doen.
De uefa komt zelf met domme opzetten aanzetten zoals de nieuwe CL opzet of een nietszeggende competitie als de conference league. Laat die super league maar komen heerlijk.

Kijk maar bij het Darten. Sinds de pdc is ontstaan na de bdo is het alleen maar beter gegaan.

18 april 2021 om 17:52

Individueel kan dat ook ja zoals tennis en darten en atletiek. Maar in teamverband zal altijd de nationale competitie moeten blijven bestaan anders maak je het helemaal kapot. Nergens anders gebeurt dit ook. Hockey volleybal alles blijft gelijk. Alleen usa in combinatie met Canada doet het maar daar zijn ook niet meer landen. En als je dat toch wilt doen betrek dan heel Europa erbij. Uit elk land 1 tram van top 16 en de andere landen play offs voor de andere 16 en daar dan divisies van maken. Maar dat zullen ze ook nooit doen. Verloren zaak dit

Nou was ik al geen fan van de Glazers, maar ze doen niet echt hun best om hun imago te verbeteren. Vieze geldwolven.

Prima reactie. Logisch ook. Als de UEFA, FIFA en overige bonden dit makkelijk hadden geaccepteerd was dat gewoon een vrijbrief geweest voor andere clubs om ook buiten de bonden om initiatieven te nemen. Ik hoop echt dat die Super League er gaat komen.

Dit zat er natuurlijk aan te komen, want dit hebben al deze organisaties al vaker gezegd. Wel mooi om nu dan een echt officieel statement te zien. Ik vind de Super League ook een verschrikkelijk idee. Deels omdat het puur gaat om nog veel meer geld te verdienen dan ze nu al doen, maar grotendeels omdat de Super League zelf mij ook enorm saai lijkt. Constant dezelfde clubs tegen elkaar moet toch verschrikkelijk saai zijn? Ik kijk al amper meer Champions League omdat het de laatste 10-15 jaar altijd dezelfde clubs zijn die na de groepsfase over zijn (op enkele uitzonderingen na). Ik weet dat het niet snel meer zal gebeuren, maar een champions league met alleen kampioenen vind ik persoonlijk veel leuker. Je hebt weer eens clubs uit landen die amper aan de Europa League halen. Daarnaast wordt het geld op die manier ook veel eerlijker verdeeld en hebben andere competities en clubs ook de kans om te groeien. Zoals ik al zei gaat dit alleen niet snel meer gebeuren, want ook voor de UEFA gaat het om geld en zoals ‘ie nu is levert natuurlijk veel op.

Sta hier volledig achter. Ik zal nooit niet een United van zijn, maar ik durf te wedden dat de Glazers oa hierachter zitten. Voor de andere clubs geen idee. Verrot

Die superleague is echt een dramatisch idee... Al ben ik ook geen fan van de groepsfase eruit gooien bij CL. Liever houden zoals het nu is. Maarja bij het EK ben ik ook al geen fan van 6 poules, krijgen we straks hoop nietszeggende potten omdat de beste nummers 3 ook doorgaan... Bij een normale groepsfase is het en spannend en kans op verrassingen!

Haha. Man City, Arsenal, Tottenham, Atletico en eventueel PSG hebben nog nooit een EC1 of CL gewonnen.

Zonder de grote clubs is de CL niks meer waard. Niemand wordt warm van bate vs Kopenhagen. Laat het maar gebeuren. Ben wel klaar met de UEFA

Ze moeten nu gelijk een voorbeeld stellen en de clubs die met dit statement naar buiten zijn gekomen gelijk uitsluiten. Dan is het meteen duidelijk.

Dit gaat de UEFA niet winnen. Hoe kunnen ze nu het alleen recht claimen voor voetbal competities. Het huidige systeem is niet meer van deze tijd. UEFA vergeet zelf om te innoveren. Dan gaan andere het doen. Het hangt er nu vanaf of die clubs het echt doorzetten of als pressiemiddel gebruiken om veranderingen bij de UEFA te forceren.

Ze moeten nu gelijk een voorbeeld stellen en de clubs die met dit statement naar buiten zijn gekomen gelijk uitsluiten. Dan is het meteen duidelijk.

Komt bij mij een beetje over als een club (de bonden) die vooral hun eigen belangen willen beschermen en dan komen met een opmerking over solidariteit, waarbij alle bonden (vooral de internationale) vooral bezig zijn geweest met het rijker maken van de rijkste clubs.

Ben ook geen fan van de Super League overigens, maar het is wel een beetje eigen schuld.

Beetje zoals de PDC in het darten is begonnen...

18 april 2021 om 18:49

IK ben het helemaal met je eens. De Spaanse bond wilde competitiewedstrijden in de VS laten spelen. De supercopa kreeg een heel nieuw format zodat er drie wedstrijden in Saudi Arabie kunnen worden gespeeld. De bonden moeten inderdaad niet zo hypocriet doen. Zij hebben namelijk dit in gang gezet zodat ze zelf veel meer geld konden verdienen met hun monopoliepositie,

En terecht, de basis van het idee is om zekerheid in te bouwen voor de topclubs. De zekerheid dat ze elk jaar Europese topwedstrijden blijven spelen, zelfs als het even iets minder gaat. Dat druist wat mij betreft in tegen het sportieve aspect van voetbal.

Je kan van alles zeggen over de Uefa, maar het sportieve aspect blijft redelijk overeind. In theorie kan de kampioen van Gibraltar volgend jaar de Champions League winnen. Het onvoorspelbare is juist wat het voetbal zo leuk maakt.

Even los van dit alles.

Een championsleauge maar dan wereldwijd zou toch wel interesant zijn?

Clubs uit zuid amerika en de verenigde staten , clubs uit china enz.

Weet niet of het haalbaar is maar dan heb je ook een championsleauge

Laat ze lekker door gaan met dat suffe toernooi. Kunnen we hier in Nederland misschien weer een CL binnen slepen 😆

Uiteraard zijn ze hier op tegen, maar voor mij persoonlijk zou de Super League fantastisch zijn. Continue mooie wedstrijden tussen de beste teams ter wereld, dit is 100% de toekomst. Dus ben blij dat deze teams eindelijk het voortouw nemen en concrete plannen zullen aanleveren!

Maar zijn deze bonden niet veel afhankelijker van hun topclubs dan andersom? Stel nou dat de clubs die de Super League willen ook een eigen competitie opzetten. Bijv 1 tot 4 clubs uit Spanje Engeland Italië en Frankrijk aangevuld met clubs uit andere landen uit de top 10. De competitie is naar Amerikaans model (dus je kan niet promoveren/degraderen). Elk jaar betalen de clubs een buy in fee en wil je meedoen moet je je inkopen.

Ik ben het ermee eens dat je dit keihard moet aanpakken, maar de Uefa is vrij hypocriet in dit. Zij verdienen groot geld aan de champions league die helemaal verknald is door de commercie, het is al lange tijd niet meer aantrekkelijk. Als je echt een statement wil maken moet je de voorgestelde veranderingen terugdraaien en meer landskampioenen toelaten zodat het minder commercieel wordt, maar dat zullen ze nooit doen.

Doe die 3e competitie ook maar weg.
Heeft totaal geen nut en is ter compensatie voor de kleinere clubs.
Champions League enkel de kampioen.
Voer desnoods ECII terug in daar ook enkel de bekerwinnaar van het land.
Uefa cup ploegen invoeren van eindstand klassement van desbetreffende land.
Dit had tenminste zijn charme en konden clubs als Ajax en Anderlecht nog echt meedoen om de prijzen.
Grote clubs teveel macht net zoals de uefa trouwens.
Het wringt langs 2 kanten.

Overigens wel mooi om te zien dat de Uefa en de bonden het eindelijk een keer eens zijn met elkaar...

Uefa heeft zelf ook met de Nations League een competitie in het leven geroepen met name uit eigen belang. Ben benieuwd of dit er uit eindelijk van zal komen. Vrees toch van wel.

Als de clubs het echt willen hou je het niet tegen. In de jaren 50 probeerden ze ook zoiets toen clubs profvoetbal wilden gaan spelen. Mislukte gigantisch. Of bij darten waar de originele bond (bdo) het wel even zou regelen tegen de nieuwe bond (pdc).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren