Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

PSV rekent op gigantische financiële injectie van vijftig miljoen euro

Laatste update:

PSV haalt dankzij een speciale constructie met investeerders ongeveer vijftig miljoen euro op, zo melden diverse Nederlandse media. De Eindhovenaren hopen met het geld voor een deel het gat met Ajax te kunnen dichten. Een deel van het bedrag mag dan ook in de spelersgroep worden gestoken. Dat kan al in de komende transferperiode.

Het plan is om meerdere investeerders bij elkaar te brengen, zoals PSV dat eerder deed met shirtsponsor Metropoolregio Brainport Eindhoven. Daarbij zijn diverse bedrijven uit de regio (VDL, Philips, ASML, BrandLoyalty en de Mandemakers Groep) betrokken. Met de nieuwe investeringsronde moet dertig tot veertig miljoen euro worden opgehaald. Over dat bedrag betaalt PSV een rente van anderhalf procent. Daarnaast neemt PSV een nieuwe hypotheek van rond de twintig miljoen euro op het Philips Stadion.

President-commissaris Robert van der Wallen van BrandLoyalty, die op nummer 39 in de Quote 500 staat, is de grote roerganger achter het investeringsplan. PSV blijft volledig 'baas in eigen huis' en geeft geen aandelen uit. De club gebruikt het geld om te investeren in bijvoorbeeld het stadion, de faciliteiten op de PSV Campus en de jeugdopleiding, maar ook om spelers te kopen.

Rik Elfrink van het Eindhovens Dagblad legt in Veronica Inside uit dat de kapitaalinjectie van PSV voor groot belang is. "Ajax is de afgelopen jaren zowel op sportief als financieel vlak weggelopen", stelt Elfrink. "Ajax wordt weer kampioen en daardoor dreigt een soort Bayern München-scenario." De journalist krijgt ook de vraag of PSV het geld gebruikt om bestaande schulden af te lossen. "Dat hangt er bij PSV vanaf. Als er niks meer gebeurt gaat PSV een nettoverlies van 25 miljoen euro draaien. Donyell Malen en Denzel Dumfries zouden nog wel voor 1 juli getransfereerd kunnen worden. Als ze Malen en Dumfries verkopen, dan gaan ze al redelijk richting break-even verwacht ik."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
16 april 2021 om 21:18

Wat is toch die obsessie hier van mensen met de term 'koopclub'? Los van dat je jarenlang onder een steen hebt gelegen als je PSV een koopclub vindt, maar als dat al zo zou zijn; is daar iets mis mee? Of is er maar 1 manier om succes te halen? Daar gaat het toch om? Als een club door gericht te scouten goede spelers haalt en daarmee succes boekt, kun je een koopclub zijn maar toch goed beleid voeren. Maar blijkbaar is er maar 1 weg naar Rome in Nederland. Alleen eigen jeugd en 4-3-3 spelen, anders ben je gek.

16 april 2021 om 21:30

Volgens mij is elke club een koopclub. Eigen talent vul je aan met kwalitatief goede spelers die binnen het budget vd club passen. In het geval van ajax kan misschien 15 milj per speler zijn en in het geval van bijv Emmen 150k. Het ene jaar koop je meer omdat de doorstroom minder is en andersom. Ik vind de financiële injectie bij psv goed, dat maakt ook dat andere clubs niet stil kunnen zitten en per saldo de kwaliteit vd competitie omhoog zal gaan.

16 april 2021 om 23:10

Dat is gewoon een term die gebruikt word om rivaliserende clubs te kleineren, van beide kanten overigens. Je roeit gewoon met de riemen die je hebt.

Als er 50 Mio geïnvesteerd wordt, dan moet daar toch iets tegenover staan?

16 april 2021 om 20:47

Ja, rente!

16 april 2021 om 20:50

Lijkt me een alles of niets poging. Hopelijk gaan ze zichzelf niet in de vingers snijden en halen ze kwaliteit. Als deelname aan de cl uitblijft en je gewoon je aflossingen moet betalen elk jaar heb je dalijk alleen maar minder te besteden.

16 april 2021 om 21:10

Het gaat om een investering, geen lening he...

16 april 2021 om 21:14

Het gaat om een lening, wel even het artikel lezen of het programma kijken (ik heb allebei gedaan).

16 april 2021 om 21:27

Lening idd, en dan bieden ze meer rente dan de bank is t idee.

16 april 2021 om 21:29

Op psv.nl staat een heel ander verhaal 30 tot 40 miljoen investeren en voor 20 een nieuwe hypotheek. Daar zier de rente op. De investering is dus geen lening. Maar goed het zal wel niet kloppen wat op psv.nl staat en wel wat op vz geschreven wordt.

16 april 2021 om 21:40

Nee daar staat “dit zal gebeuren middels een nieuwe hypotheek op het stadion en een uitbreiding van het partnerfonds”. Nogal vaag en nietszeggend dus.

16 april 2021 om 20:48

Hypotheek op het stadion en investeringen van bedrijven. Staat letterlijk in de tekst

16 april 2021 om 20:49

Ja yamiown, en dat is allemaal gratis zeker 🤔

16 april 2021 om 20:53

De rentestand is op dit moment zo laag dat dat niet heel bijzonder is. En de investeerders ontvangen jaarlijks 1,5 procent rente. Dat is 6 ton op jaarbasis. Ook te overzien. Wel is het belangrijk dat dit binnen een paar jaar zijn vruchten af gaat werpen.

16 april 2021 om 20:55

Een hypotheek is op dit moment inderdaad bijna gratis. Je snijdt jezelf eigenlijk in de vingers als je het niet zou doen.

16 april 2021 om 20:58

Behalve als je een starter bent. Dan mag je rustig 1500 euro huur neertellen exlusief gwl, maar vertikt een bank je een hypotheek te verstrekken tegen 800 euro per maand. 😂

16 april 2021 om 21:01

Nou nog wat aanbod en ik wil best wel een bijna gratis hypotheek. Zou er zelfs nog wat geld aan toe willen geven. Ik ben de moeilijkste niet

16 april 2021 om 21:12

Skede, rente op een hypotheek is laag ja. Privé. Voor zakelijke hypotheken echter hoger. En dan gaat dit ook nog om een lening, waar de rente echt hoger staat dan 1.5 procent. Of staat het allemaal al vast?

16 april 2021 om 21:24

Het is hoger, maar alsnog relatief laag. Rente op zakelijke hypotheek ligt zo tussen de 2,5 en 7 procent. Op 20 miljoen zit je dan 4,5 ton tot 1,4 miljoen rente per jaar. De rente op de investering (30-40 miljoen) is met de investeerders afgesproken op 1,5 procent. Dat is 4,5 tot 6 ton per jaar. Absoluut niet risicoloos natuurlijk, want het is ruim een miljoen per jaar aan rente (exclusief aflossing), maar we hoeven ook niet te doen alsof PSV nu een alles of niets deal heeft gesloten. Het is een mooie injectie tegen heel gunstige voorwaarden voor zover ik kan beoordelen.

16 april 2021 om 23:49

Mag je het geld uit de hypotheek gebruiken voor spelers?? Een oprechte vraag. Als ik een 2e hypotheek aanvraag moet ik dat geld weer investeren in mijn huis. Dus ik kan me voorstellen dat PSV dat geld weer aan het stadion moet uitgegeven??

17 april 2021 om 08:41

1 miljoen per jaar extra aflossen is geen probleem als ze straks weer normale seizoenen hebben. Prima oplossing om de gaten van corona te dichten. Overigens lees ik in een ander topic dat ze Ihatarren min of meer afschrijven. Dat zet de hoogte van de lening ook in perspectief. Daarmee hebben ze als je het mij vraagt qua transfersom in een jaar tijd 20-30 miljoen verloren. Zonde dat ze hem niet hebben kunnen corrigeren/bijsturen en dat het totaal niet botert tussen de coach en hem.

16 april 2021 om 20:51

Het bedrijfsleven in de regio is doorgaans nauw betrokken bij de club. Zo is FC Twente gered door het Twentse bedrijfsleven.

16 april 2021 om 20:59

Tja nauw betrokken. 50 Miljoen is 70% van de jaaromzet van 2020 (zonder transfers). Dat is dus wel echt een enorm bedrag. Daarnaast was er bij Twente urgentie omdat ze op omvallen stonden, wat voor geen enkele van de partners echt een goede zaak geweest zou zijn. Dat is bij PSV nu ook niet zo.

16 april 2021 om 21:08

Denk dat je enigszins onderschat hoe betrokken regionale bedrijven zijn Lierse. Het gros van de bedrijven in Twente zijn praktisch supporter van Fc Twente, dat leeft enorm in de regio. Wat die voor hun club over hebben zal je nog verbazen. Zelfde geldt voor de regio Eindhoven, zit een enorme goodwill binnen het bedrijfsleven. Niet alleen uit clubliefde maar ook voor het imago uiteraard.

16 april 2021 om 21:13

Dan zou je toch verwachten dat ze wel wat meer sponsoren als ze zo nauw bij de club betrokken zijn? Maar als ik het zo lees is het trouwens geen pure injectie. Het is gewoon een zeer grote lening aan een laag tarief.

16 april 2021 om 21:16

FC Twente zit ook niet in de positie waarin het om nog meer geld kan vragen. Ik vind het ontzettend knap hoe Van Der Kraan op een manier gesaneerd heeft waardoor de club voorliep op de sanering, terwijl de kosten tot dit seizoen continu omlaag zijn gebracht. Maar goed, die 50 miljoen euro bestaat natuurlijk wel uit verschillende bronnen. Een extra hypotheek op het stadion waar PSV gewoon voor moet betalen en een bedrag vanuit het bedrijfsleven met een rente van 1,5 procent.

16 april 2021 om 21:23

Ik vind dat toch echt een enorm bedrag voor een lening. Als Feyenoord vandaag 50 miljoen zou lenen of Ajax 112 miljoen (wat procentueel evenveel zou zijn voor beide clubs ten opzichte van hun omzet zonder transfers) dan zou er toch meer rond te doen zijn niet?

17 april 2021 om 00:44

Daarin moet je niet voorbij gaan aan het feit dat PSV nog steeds baas over eigen stadion is en in deze tijden dus ook slachtoffer. Zeker in deze tijd is de schade aanzienlijk hoger dan wanneer je huurt. Verder was het vooral vreemd geweest als Ajax had geleend, omdat ze geen reden hebben om te lenen. In het geval van Feyenoord vraag ik me af of ze uberhaupt zomaar kunnen en willen lenen. Andere situaties, andere omstandigheden, andere keuzes.

17 april 2021 om 09:59

Als ik een huis heb, dan 70% van mijn jaarsalaris huur en van die 70% een deel in het casino ga ‘investeren’ (wat transfers doen gewoon is), dan vind ik dat ook gewoon een slecht plan.

17 april 2021 om 15:40

Dat is echt een hele rare vergelijking die nogal scheef is. Twee totaal verschillende werelden met totaal verschillende handelswijzen. Maar goed, natuurlijk is het een risico. Echter zullen de coronatekorten toch echt opgevuld moeten worden. Om ook even terug te komen op jouw voorbeeld hierboven: Feyenoord is op zoek naar een investeerder die er nog meer in moet gaan pompen. Dat is nog een groter risico, want je weet nooit wat je inlevert. Clubs moeten nou eenmaal wat. Die zijn dit ook niet gewend. Clubs die normaal geen verlies maken en op dat vlak geen hele rare dingen doen, komen plots in de financiele problemen waar ze niets aan kunnen doen. Dan zul je creatief moeten zijn. Ze hebben niet allemaal een enorm vermogen opgebouwd.

Ha, PSV heeft weer een creatieve manier van boekhouden gevonden 😉. Maar even zonder gekheid, dit is natuurlijk nooit voor niets. Partijen die dit kunnen missen, willen er altijd iets voor terug. Of moeten we dit zien als "De Vrienden van PSV"? Maar het gat met Ajax gaan ze niet simpel daar mee dichten. Het gat is enorm namelijk. En als PSV dan (weer) geen CL haalt? Ben zo benieuwd naar de "Snel meer".

16 april 2021 om 20:48

@Formus, ik heb mijn reactie ook maar aangepast. Ik reageerde op jouw initiële post: Ha, PSV heeft weer een creatieve manier van boekhouden gevonden. Daar zat geen knipoog of enkele nuance in.

16 april 2021 om 20:51

Het is toch gewoon geweten dat gratis geld niet bestaat? Dat heet eerder realisme dan provoceren naar mijn idee.

16 april 2021 om 20:53

Gelbe, echt man, waarom ligt dit zo gevoelig?! Zet er zelfs bij dat het gekheid is. Plus een knipoog. Grapje! Maar op een of andere manier hebben veel PSV'ers enorm lange tenen de laatste tijd. Ligt het aan de mindere prestaties? Of dat de grote concurrent uit de hoofdstad het super goed voor elkaar heeft en dat het gat niet te dichten lijkt? Wat is er? On: Maar ben oprecht benieuwd wat er tegenover staat.

16 april 2021 om 20:57

@Formus heeft er natuurlijk mee te maken dat elk topic waarin het over de financiën van PSV gaat, helemaal volgespamd worden met opmerkingen over 'gemeentegeld', 'rand van de afgrond' blablabla. DieGelbeReds reageert wellicht wat overdreven op jouw onschuldige grapje maar als elk topic volzit met figuren die niets anders kunnen dan wishfull thinking teksten neerpennen waaebij je bijna gaat twijfelen of PSV over 3 jaar nog wel bestaat, dan irriteert dat op een gegeven moment wel natuurlijk 😅

16 april 2021 om 20:58

DieGelbeReds, hij zet er toch een knipoog bij man. Niet zo snel op je pik worden getrapt he. Maak je niet zo druk.

16 april 2021 om 21:18

Het is dan ook geen gratis geld, maar twee verschillende constructies waarin de club geld leent. De eerste vanuit het bedrijfsleven met een laag rentepercentage en de ander een hypotheek op het stadion.

16 april 2021 om 21:57

@Formus, ik zie dat je je reactie hebt aangepast vlak nadat ik op je reageerde. Toen ik reageerde stond er namelijk enkel: Ha, PSV heeft weer een creatieve manier van boekhouden gevonden. Dus de hele nuance van je reactie zat er totaal nog niet in en is na mijn reactie (of tijdens mijn reactie) door je toegevoegd. Ik vind het belangrijk om dat te benoemen, want bij het zien van de reactie die er nu staat had ik heel anders op je post gereageerd dan nu het geval is geweest.

16 april 2021 om 21:58

@Lierse, in eerste instantie heeft Formus alleen de eerste zin geplaatst zonder knipoog. Blijkbaar was hij bezig met het aanpassen van zijn reactie toen ik reageerde.

16 april 2021 om 22:23

Gelbe, nee, nou maak je het je er makkelijk mee af en praat je je reactie goed, want er staat bij mijn flauwe opmerkingen altijd een knipoog en die maken het een al grapje. Juist om het te nuanceren. Je hebt me nl nog nooit kunnen betrappen op provoceren. De rest van mijn tekst kwam er heel kort na. Wel fair blijven. En mijn reactie was niet aangepast na jouw reactie, precies gelijk namelijk (zie de tijden), ik heb geen typecursus "hoe kan ik typen in het verleden" op mijn cv staan. En de nuance was er in eerste instantie dus al met de knipoog. Maar daar las je dus overheen. Waar komt toch de felle reactie met "sneue" en alles vandaan? Dat mensen sneu gebruiken , zeker bij knipogen, vind ik namelijk pas echt "sneu". Zeg dan dat je hem slecht vind of te makkelijk of te flauw. Maar als je zoiets al sneu vindt, raakt het vaak iets aan wat je ingewikkeld/lastig vindt. Ben benieuwd.

17 april 2021 om 06:58

@Formus, dan wil ik me in dit geval toch wel verdedigen. Ik ben er namelijk vrij zeker van dat die knipoog er op het moment dat ik reageerde niet stond. Volgens mij zijn we twee leden die hier prima in staat zijn om op een passende manier te reageren. Dus mijns inziens zijn er twee opties. Optie 1 - De knipoog stond er niet en ik reageerde fel. Daar zit uiteraard een hele wereld achter. In een notendop draait dat om de manier waarop de steun die PSV destijds heeft gekregen van de gemeente en de in mijn ogen vervelende reacties die daar nog steeds op volgen. Wat veel mensen niet weten is dat bijvoorbeeld Ajax ook daadwerkelijk steun heeft ontvangen, maar dan op andere wijze. Optie 2 is dat de knipoog er wel stond en dat ik daar overheen heb gelezen. In dat geval ben ik te snel geweest of heb ik niet goed gekeken. Excuus dan. Overigens heb je helemaal gelijk dat de reacties vrijwel gelijktijdig zijn geplaatst, vermoedelijk hebben we elkaar net gekruist bij het plaatsen van de reacties en berust eea op een misverstand. Dat benoem ik ook. Ik geef aan dat je reactie vlak na of tijdens mijn reactie is aangepast. Dat geeft wel aan dat we eigenlijk gelijktijdig aan het reageren waren hier en daar zit van mijn kant geen enkel verwijt in (wat wellicht wel zo over komt). Ik neem volgende keer een moment van bezinning en geef je de tijd om je reactie af te maken ( )

17 april 2021 om 10:47

Gelbe, het is helemaal ok. We zitten vaker met elkaar in een topic en hebben altijd een prima discussie. Daarom verbaasde dit mij ook. Denk dat Skede het imo wel mooi uitlegt, sommige punten worden zo vaak herhaalt, dat je er wat moe van wordt en daardoor gaan (te) snel de alarmbellen aan. Ik heb dat met het eeuwige generaliseren van "De Ajax-supporter" en het misgunnen van NL'se clubs in Europa (lees: Ajax). Dat vind ik zo "sneu" 😉. Maar nogmaals, helemaal ok. Fijne dag nog en wel voor Ajax duimen morgen hè 😉

17 april 2021 om 10:52

@Formus, ook helemaal ok van deze kant. Sluit me bij je aan dat we regelmatig goede discussies hebben en herken me ook wat je zegt over de reactie van Skede. Wat betreft morgen, in zulke wedstrijden ben ik toch vaak voor de underdog. Dus ik teken voor een zeer vermakelijke 3-2 na verlenging voor Vitesse. Sneu hè?

17 april 2021 om 12:58

Haha, bedoelde meer voor meer zekerheid voor een Europees ticket voor jullie 😉😉😉

16 april 2021 om 21:12

1,5% rente en ze spelen in een eigen stadion. Ajax speelt in een stadion waarvan de meerderheid van aandelen bij een ander ligt (anders was het destijds niet te realiseren). Ajax bracht aandelen uit op de beurs en harkte zo 50 miljoen binnen. (de boekhoudfraude laat ik gemakshalve even buiten beschouwing) Volgens mij hoort creatief kijken hoe je vermogen verwerft gewoon bij het moderne voetbal. Heeft niks met PSV of Ajax te maken.

16 april 2021 om 22:26

nuanceman, er is echter een heel groot verschil volgens mij: de hypotheek op het stadion gaat niet voor het stadion gebruikt worden.... En al zou het, dan is ie veel te laag voor het volledige eigenaarschap van het stadion. Dat begrijp je ook wel denk ik. Dus het wordt niet het stadion van Psv. Oh, en de rente van de zakelijke hypotheek is ook hoger dan 1.5 procent.

17 april 2021 om 07:41

@Formus, hier zit je fout óf ik begrijp je verkeerd. Het Philips Stadion is namelijk wel degelijk volledig eigendom van PSV. Dat blijkt uit alle openbare informatie die je kan raadplegen. En daar verandert wel of geen hypotheek helemaal niets aan. PSV gebruikt haar eigendom, het stadion, (deels) als onderpand voor het afsluiten van deze hypotheek. Maar juridisch gezien is en blijft PSV volledig eigenaar van het stadion. Daar verandert een hypotheek niets aan. Gelukkig maar, want anders zou mijn huis van de hypotheekverstrekker zijn

17 april 2021 om 08:24

Maar ook over die hypotheek wordt rente betaald, dus gratis geld is het allerminst.

17 april 2021 om 10:55

Gelbe: Ah ok, dat wist ik niet. Dus de grond is van de gemeente en er rust dan een soort erfpacht op, omdat PSV eigenaar is van het stadion?! En daar nemen ze nu weer een zakelijke hypotheek op, om andere dingen te financieren. Edit: lees net het ED en daar staat dat PSV door corona zijn betaalverplichtingen betreffende erfpacht aan de gemeente van 2.4 miljoen niet kan voldoen. En als er een grote transfer is, dat PSV direct aflost. Serieuze vraag: met die openstaande schulden, leningen, hypotheek en de crisis nu, wordt het allemaal niet een beetje gevaarlijk voor PSV? Zie ze de CL niet halen eerlijk gezegd, want dat is nogal een route (of geen 2e of de voorrondes niet overleven) en je beste spelers vertrekken waarschijnlijk omdat je het geld überhaupt nodig hebt. Daar worden nu geen hoofdprijzen voor betaald, dus is het allemaal niet zo stabiel imo. Of zit ik helemaal mis?

17 april 2021 om 14:34

@formus heel eerlijk schat ik het financieel risico van Ajax veel groter in. Psv heeft inkomsten en uitgaven structureel behoorlijk op orde. Ajax maakt al jaren operationeel verlies wat ze goedmaken door hoge transfersommen. Wanneer daar twee seizoenen de transferinkomsten tegenvallen en een keer geen kwalificatie voor CL wordt bereikt dan is Ajax bijzonder kwetsbaar. Of in begrotingstermen gesproken: Ajax financiert structurele kosten met incidenteel geld, dat is in de kern onverstandig.

18 april 2021 om 10:32

Maar dat incidentele geld uit transfers is structureler dan het eventuele bijspringen van de gemeente en lokale sponsoren bij tijd en wijle. Bovendien heeft Ajax een eigen vermogen van ruim 170 miljoen. Mede daarom is dat mogelijk. Dus ik zie de gevaren niet zo zeer groter zijn bij Ajax dan bij PSV. Maar ben totaal geen econoom, dus kan het volledig mis hebben hoor 😉. Edit: en Ajax leent geen geld hè, Ajax neemt "risico's" met eigen geld. Vind ik ook wat anders.

18 april 2021 om 12:07

Eigen vermogen is iets anders dan geld in kas. Dit zijn alle bezittingen (vastgoed, spaargeld, maar ook bijvoorbeeld waarde van spelers). Dus als transfers tegen vallen gaat dit niet alleen ten koste van de winst- en verliesrekening waar dit eigenlijk nodig is maar ook het eigen vermogen neemt af. Zo kan een transfer van bijvoorbeeld 10 miljoen waar op 20 was gerekend per saldo verlies opleveren waar de meeste supporters denken dat er 10 miljoen op de bank wordt bijgeschreven. Ajax neemt een voorschot op plaatsing voor CL groepsfase en toekomstige transfers en baseert hier dagelijkse uitgaven op (salaris). Wanneer dit niet gebeurt dan zit Ajax na twee seizoenen met een financieringstekort.

16 april 2021 om 22:15

Dit is gewoon een legale lening waar ze rente over betalen. Dat is wat anders dan de lucht boven het stadion en een parkeerplaats verkopen voor 60 miljoen destijds.

16 april 2021 om 22:50

Ik vind het eigenlijk wel prima. Laat PSV maar een geduchte concurrent zijn. Ik zit helemaal niet te wachten op het Bayer scenario. Dan hebben titels nog maar weinig waarde, want het wordt verwacht dat je elk jaar kampioen wordt. Titels zijn juist mooi als ze niet vanzelfsprekend zijn. Zoals de laatste in 2019 na 4 jaar zonder prijs. Dat was ontlading! Of beter 2011: Dat was toch schitterend? Die van 2013 weet ik bijvoorbeeld uit mijn hoofd al niet eens meer tegen wie we kampioen werden. Hopelijk kan Feyenoord op den duur ook weer aanhaken. Dan hebben titels weer glans! Dat gezegd hebbende: Ik vind over het algemeen dat de media wel erg hard van stapel lopen door te zeggen dat Ajax het Bayern van Nederland wordt en de komende 10 jaar kampioen wordt. Opportunisme ten top.

Lijkt me een goeie zaak. We zullen Ajax echt niet zo inhalen maar zo is er wel wat mogelijk om misschien cl te halen en niet verder achterop te raken.

16 april 2021 om 21:16

Daarnaast kreeg ik mee dat Arias en zijn vrouw bij het stadion gesignaleerd zijn. Weet niet of het wat betekent maar ipv denzel zou fantastisch zijn.

16 april 2021 om 21:44

Meen je dit? Dit zou fantastisch zijn!

16 april 2021 om 21:54

Ja op zijn insta en die van zijn vrouw staan ook foto’s. Maar kan natuurlijk ook van vroeger zijn als een tb. Begreep alleen van een paar vrienden dat hij er ook echt is gezien. Zou echt geweldig zijn.

16 april 2021 om 22:05

Volgens mij heeft Leverkusen een verplichte optie tot koop toch? Arias gaat echt niet komen lijkt me, die zal tijdens zn herstel gewoon een dagje langs zijn geweest denk ik.

17 april 2021 om 02:19

Zou geweldig zijn als we naast ons nog een goede structurele vertegenwoordiging krijgen in europa. Daarmee word PSV en de Nederlandse competitie sterker. Wie weet hebben wij over 5 of 10 jaar gewoon 2 directe champion league tickets!

Dit geeft weer duidelijk het verschil aan tussen een normale 'port's en een 'brainport'

Fantastisch nieuws dat investeerders en bedrijven willen investeren in PSV. Geeft al aan welke band de club heeft met de regio, bedrijven en haar supporters want particuliere investeerders gaan niet zomaar investeren als ze geen hart voor de club hebben. Zeker in de coronatijd is dit een mooi zakcentje.

16 april 2021 om 20:58

Ik neem aan dat de coronatekorten daardoor nu wel opgelost zijn voor 2021? Dat betekent dan toch ook dat PSV z'n sterkhouders niet hoeft te verkopen? Dat is dan wel goed nieuws. Altijd mooi om te zien dat het bedrijfsleven meedenkt.

16 april 2021 om 21:01

Laten we hopen dat het de Coronatekorten oplost. Anders zou het toch wel enorm slecht gesteld zijn met PSV.

16 april 2021 om 21:03

Inprincipe niet maar ik denk dat toch veel PSV-ers spelers als Malen en Dumfries best graag zien vertrekken voor een leuk bedragje. Ik tenminste wel. Er is vgm ook al wel flink wat interesse voor beide, dat zal ook niet minder worden als ze beide leuk meedoen op het EK.

Ah, nu snap ik waarom die transfer net zo lang gerekt Moest worden tot Drommel zijn eigen percentage inleverde. Schandalig van FC Twente - neem toch eens genoegen met wat minder!

16 april 2021 om 20:49

Inderdaad, psv moet gewoon lekker extra betalen omdat ze geld hebben. Elke club wil toch zo goedkoop mogelijk spelers aantrekken?

Ik vind het voor sportief succes altijd mooier als het op eigen kracht wordt gehaald en dat je op die manier bouwt. Minder fan dus van investeerders, rijke suikerooms, etc. Maar goed voor de Eredivisie natuurlijk zeer interessant als er naast Ajax nog een club de financien flink omhoog kan gooien richting de 100+ miljoen. Wordt de druk op beiden clubs nog groter, betere spelers en hopelijk een hoger niveau.

16 april 2021 om 21:00

Maar wat is eigen kracht in een hypercommerciele sport vandaag de dag? Ajax is ook al een tijd een commerciele machine voor Nederlandse begrippen. Elke club komt in situaties waarin het een beroep moet doen op externe bronnen. Ajax kreeg jaren geleden een hypermodern stadion waarin het kon spelen. Geen enkele club is succesvol door zichzelf.

16 april 2021 om 21:06

@master d, hoe zie je dan de beursgang van Ajax? Dat is toch in principe ook geld van investeerders?

Nu nog hopen dat het uitgegeven mag worden door een capabele man die weet wat hij doet. Niet door John de Jong, die 10 miljoen euro voor een Baumgartl met twee linkerbenen durft te leggen of Doan voor 7,5 miljoen euro niet te vergeten Bruma voor 12 miljoen!

16 april 2021 om 20:54

En Max en boscagli. Maar die vergeet je ff omdat die jou niet uitkomen.

16 april 2021 om 20:57

Je gaat me toch niet zeggen dat je John de Jong een capabele technisch directeur vind? Als je 12 miljoen euro aan Bruma uit durft te geven hoor je op staande voet ontslagen te worden.

16 april 2021 om 21:12

En Lammers, Zoet, en Hendrix voor bodemprijzen verkocht. Bergwijn ook te goedkoop laten gaan. Luckassen niet weten te lozen. Mitroglu, Mvogo, en Lato waren ook misperen. De gok Van Ginkel pakte niet goed uit. Rodriguez had ie pas na een half seizoen zonder linksback voor elkaar. Sangare vind ik op zich wel oke, maar veel te dduur. Götze was wel een stunt. En Zahavi op zich wel oke, maar ik heb liever dat we voorin spelen met toekomstig kapitaal. Max en Boscagli zijn goede aankopen. Dat is absoluut waar, maar de balans valt wel heel negatief uit hoor. Met het geld dat hij uitgegeven heeft had er een véél sterker PSV kunnen staan, sowieso veel uitgebalanceerder. En met het geld wat hij misgelopen heeft door te goedkoop te verkopen had je makkelijk die zo gedroomde CV of creatieve CM kunnen halen.

16 april 2021 om 20:57

Dat was ook het eerste wat ik dacht. Het is toch voor de investeerders de bedoeling het bedrag te vermenigvuldigen neem ik aan. En de Jong heeft nu toch al 2 jaar bewezen, niet capabel te zijn. Veel geld uitgegeven aan middelmaat, en nu veel nieuwe spelers uit de stal van een passant. Ben zelf voor Ajax maar ook ik zit wel te juichen voor PSV in europa. Dat we het als land goed doen is in ons ieder belang. Hoop dat PSV verstandig gaat investeren.

Fijn dat PSV zo'n goede vertrouwensband heeft met haar sterke zakelijke relaties. Voor beide aantrekkelijk dit. Rente is laag voor PSV dus de last is makkelijk te dragen. En voor de investeerders is 1,5% rente ontvangen waarschijnlijk een stuk interessanter dan wellicht een x% betalen aan de bank. Benieuwd of we misschien via crypto ook PSV coins kunnen aanschaffen, dat is een mooie manier voor supporters om te investeren in een club.

Slimme deal. Eerst met de spelers en staf tot een loonsvermindering komen. En dan nu met deze deal komen.... Maar het is goed voor de competitie dat Psv kwalitatief wat sterker wordt. Ervan uitgaand dat ze niet met spelers als Bruma, Baumgartner en Romero komen aanzetten, want dan ben je het zo kwijt..

Jammer dat de waarde van Malen zo gedaald is dit jaar. Als hij topscorer was geworden of had geschitterd dit jaar dan zou het er beter hebben uitgezien

16 april 2021 om 21:03

Z'n cijfers in Europa zijn daarentegen wel meer dan goed. Dat zijn toch wel aspecten waar buitenlandse clubs naar kijken. Die zijn tegenwoordig toch gekker op cijfers.

16 april 2021 om 21:48

20 goals in de Eredivisie zou ook prima zijn. Je hoopt natuurlijk meer maar in combinatie met goed presteren in de EL gaat hij echt wel een mooi bedrag op kunnen leveren.

16 april 2021 om 22:32

Klopt, maar of het zo slim is vanuit het perspectief van Malen, dat is een ander verhaal. Ik denk namelijk niet dat hij momenteel indruk kan maken in een grote(re) competitie. Hij is nog te wisselvallig en mist teveel kansen. Genoeg om er in de Eredivisie wel 20 in te prikken, maar dat zie ik op dit moment in de Bundesliga of La Liga niet gebeuren, laat staan de Premier League.

17 april 2021 om 20:16

Welke cijfers zijn goed dan? Kijk persoonlijk vind ik het een hele goede explosieve speler, maar hij heeft dat onvoldoende bewezen dit jaar. Of het zijn eigen schuld is of door de trainer (oa door het gewissel) laat ik buiten beschouwing
Ik vind hem een stuk minder dan vorig jaar. Dat moet je toch wel met me eens zijn

17 april 2021 om 20:54

In de Eredivisie 17 doelpunten en 7 assists in 28 wedstrijden, in de Europa League 7 doelpunten en 2 assists in 10 wedstrijden (inclusief voorronde). Een speler van 22 jaar met die cijfers staat er bij veel clubs gewoon goed op. Ik ben het verder inderdaad wel met je eens. Hij begon erg goed, maar na de winterstop is het allemaal een stuk minder bij Malen. Vorig jaar was hij inderdaad beter.

Wat een zure misgunnerij hier zeg. Dit is toch gewoon goed gedaan en leuk voor PSV? Met de verkoop van de grond onder het stadion was gemeenschapsgeld van doen, dus toen snapte ik wel dat mensen hun wenkbrauwen fronsten. Dit zijn gewoon externe financierders. Mooi toch? Dat ze het goed mogen investeren.

Het zou mijn stijl niet zijn. Liever op eigen kracht dan wederom op externe financiële injecties te moeten steunen. Het gaat met Ajax gaan ze met deze 50mio niet dichten, maar meer punten voor NL binnenharken in Europa moet hier toch wel gaan lukken?

Goed voor de spanning, ook wel machtig dat de enige manier om bij te blijven voor de concurrenten is om investeerders te vinden en leningen af te sluiten. Dat zie ik als compliment, maar concurrentie is belangrijk en houdt de competitie spannend, dus mooi nieuws. Wel hopen dat het geen 5 Baumgartls worden

16 april 2021 om 21:05

Tja, een hypermodern stadion laten bouwen in de hoofdstad door de gemeente is ook externe steun. We gaan toch niet de illusie wekken dat clubs hun eigen boontjes kunnen doppen? Dat is namelijk onmogelijk in een tak van sport dat zo ontzettend commercieel is.

16 april 2021 om 21:10

Maar geld voor een stadion is toch wat anders dan geld om spelers aan te trekken om de concurrentie bij te benen?

16 april 2021 om 21:23

Wat een onzin argument. De gemeente is, net als Ajax zelf, aandeelhouder en ontvangt in die hoedanigheid een zakelijke huur. Heeft niks met steun te maken.

16 april 2021 om 22:34

Natuurlijk wel. Dat stadion heeft 140 miljoen euro gekost. Dat kon Ajax destijds niet eens enigszins ophoesten. We gaan toch niet serieus doen alsof Ajax zich prima kan redden zonder de voordelen van de hoofdstad en z'n gemeente(n)? Elke club is grotendeels afhankelijk van externe partijen. Daar is de voetbalwereld simpelweg te commercieel voor. Als Ajax investeerders vindt onder voorwaarden die ook voor Ajax te billijken zijn, zullen ze dat ook niet nalaten. Dat geldt voor elke club.

17 april 2021 om 10:32

Dan moet je je er toch eens wat meer in verdiepen, de steun aan Ajax was destijds 37,5 miljoen. Zonder die steun was Ajax nu een niets zeggend clubje geweest. Ze hadden naast een vervallen stadionnetje geen cent te makken.
De gemeente kreeg voor dat geld fop aandelen die het jaar erop niets meer waard waren. Destijds een slimme constructie maar nu kom je er niet meer mee weg omdat het staatssteun is.

Voor Ajax is het alleen maar beter dat de concurrentie rijker en hopelijk ook sterker wordt. Ik heb geen verstand van de constructie qua geldschieters maar feit blijft dat de huidige rente gunstig is bij het krijgen van een hypotheek .

16 april 2021 om 21:16

dit vind ik nu een hele sportieve reactie !! dit is ook precies wat deze club moet doen en dat is investeren en aanhaken. de toekomst zal het leren of dit positief uitpakt. we gaan het volgen.

Al krijgen psv deze 50 miljoen
Met het beleid van de Jong worden er nog geen top aankopen gedaan helaas waardoor ze het gat met ajax nog niet kunnen dichten

16 april 2021 om 21:40

Daar ben ik dus ook bang voor. 50 miljoen is tegenwoordig niet heel veel meer in de voetbalwereld. En als je er dan een baumgartel, bruma en doan voor haalt heb ik er een hard hoofd in. Hoop dat ze eigenlijk weer eens in zuid amerika gaan rondkijken.

16 april 2021 om 21:50

Hoop het ook echt anders wordt het de komende jaren steeds moeilijker om ajax bij te benen
En weten we al nagenoeg zeker wie er kampioen wordt
Dan heeft ajax nog maar 1 doel steeds vroeger kampioen worden

Het is jammer dat de Jong niet de juiste spelers haalt en tegenwoordig met 50 mil haal je hooguit 1 goede speler binnen

Benieuwd wat hier tegenover staat. Zal ook niet allemaal direct in de spelersgroep geïnvesteerd kan gaan worden. Gaan sowieso al langer geluiden dat oa Van der Wallen een deel van Gotze zijn salaris voor zijn rekening neemt. wel benieuwd waar dit heen gaat. En voor de mede Ajacieden nee we hoeven ons geen zorgen te maken. Bij ons komt er ook weer meer dan 40 mil binnen komend seizoen alleen al door CL plaatsing. Vooral Feyenoord en AZ zullen zich zorgen moeten gaan maken.

16 april 2021 om 22:43

PSV ook hoor, het is extern kapitaal dat met rendement terug betaald moet worden. Het is niet de 1e keer dat PSV het doet, in het verleden werd er ook veel geleend dat opliep tot 80 miljoen wat niet meer terugbetaald kon worden zonder hulp.

Waar zijn alle Ajacieden die zo boos werden op mij omdat ik zou provoceren omdat ik niet pro Ajax ben? Wat zijn Ajacieden provocerend zeg bah, een hoop comments hier laten zien hoe zielig velen zijn. Geen zorgen psv’ers, wij gaan Ajax even aanpakken zondag

16 april 2021 om 22:46

Tja, mensen vergeten maar wat graag de geschiedenis van hun eigen club als ze kritiek uiten op de club van een ander. Dat is niet erg als er sprake is van objectiviteit, maar dat is vaak ook ver te zoeken helaas.

16 april 2021 om 23:49

Sirius,

Ik snap je, en ik weet dat je niet specifiek Ajacieden benoemt in je reactie, maar kom op, laten we niet doen of dit alleen Ajacieden betreft. Je reageert zelf notabene op iemand die overduidelijk maar 1 doel heeft, provoceren.

Tuurlijk, we zien vaak kansloze en provocerende reacties die niet bevorderen tot een goede discussie. Maar wat ik merk is dat er ook geen kritische vragen meer gesteld mogen worden, want dan wordt je direct weg gezet als misgunner. Vooral bij Psv fans merk je dat dit de laatste tijd erg gevoelig ligt, uiteraard bedoel ik hier niet iedereen mee.

En over de deal? Prima toch? Psv zal weten wat nogig en wat mogelijk is om weer een stap dichterbij te komen. Zelf zit ik ook niet te wachten dat het kampioensschap snel beslist is. Dan kan je alleen nog maar blij zijn met europese prijzen. En dat zie ik een Nederlandse ploeg niet snel pakken helaas.

Is een flauw grapje over John de Jong wel toegestaan of niet?

17 april 2021 om 15:46

Ik doelde dan ook op clubs in het algemeen. Ik had Ajax niet in gedachten toen ik dat schreef. Uiteindelijk hebben ze allemaal zo hun donkere verleden en de clubs die blijven bestaan, zullen in de toekomst ongetwijfeld allemaal weer lijken in de kast hebben (misschien nu al).

Weet iemand misschien waarom psv niet naar de beurs wilt gaan las zojuist op vi dat die keus er wel was maar er niet voor hebben gekozen

17 april 2021 om 10:42

Omdat je bij een beursgang niet de volledige controle meer hebt en verantwoording moet afleggen aan aandeelhouders. Ze denken binnen de directie dat ze met het uitbreiden van het huidige investeringsfonds (waar nog zo'n 30 miljoen in zit) beter af zijn. En met een rente van 1,5% is dat een vrij klein risico, plus dat ze meer sponsors dichter bij de club betrekken wat natuurlijk nooit verkeerd is.

Gaat PSV weer lenen en zetten daar ook hun laatste stukje eigen bezit het stadion op het spel? Voor diegene die het nog niet begrijpen, het is geleend vermogen dat wel weer terug betaald moet worden en alle gestapelde stenen dat PSV nog in zijn bezit heeft moet daar borg voor staan en het is geen aanvulling op je begroting. Ze leren ook niets uit het verleden maar gaan gewoon weer op oude voet verder om Ajax te kunnen volgen.

16 april 2021 om 22:44

Ik vind dit nogal een subjectieve uiteenzetting. Twintig jaar geleden had Ajax grote problemen met de Fiod waar ze nog heel goed vanaf zijn gekomen en 10 jaar geleden moest de club nota bene saneren. Elke club neemt op een bepaald moment risico's, elke club heeft pieken en elke club is op den duur ook weer slachtoffer van de genomen risico's. Ik snap nooit hoe makkelijk mensen op dit gebied andere clubs zo makkelijk kunnen veroordelen en daarmee gemakshalve de geschiedenis van "hun" club achterwege laten omdat kritiek op eigen club lastig te slikken is, terwijl kritiek uiten op een andere club schijnbaar toch leuker is. Wat moet PSV anders doen dan? Z'n beste spelers verkopen om de tekorten te dichten en hopen dat spelers van Jong PSV ze kampioen gaat maken?

16 april 2021 om 23:04

Ik was de 1e die riep over het wanbeleid bij Ajax onder Jaakke en vd Boog en dankzij de Cruyff is daar een ommekeer in gekomen van schuld naar vermogen. PSV had al eens geld geleend dat opliep tot 80 miljoen die de zonder hulp nooit terug konden betalen en gaan nu weer zo'n constructie aan in de vorm van investeerders en hypotheek. Dat geld moet ook weer terug betaald worden maar zonder CL is dat onmogelijk.

17 april 2021 om 00:33

Maar dit is niet alleen om het gat 'beperkt' te houden. Ze snappen bij PSV heus wel dat het gat op financieel vlak te groot is. Echter hebben ze tekorten door de coronacrisis die opgevuld moeten worden en dat kun je beter met een lange-termijnschuld doen dan dat je meerdere sterkhouders (wellicht voor minder) moet verkopen. PSV doet hier niets wat niet elke club in zo'n situatie had gedaan.

Grappig dat sommige mensen nu ineens gaan duiden hoe PSV supporters zich zouden moeten voelen en hoe ze deze deal moeten beschouwen. Nou laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen als Ajacied: PSV supporters zijn hier waarschijnlijk tevreden mee en beschouwen dit als een kans die ze moeten aangrijpen. Ze willen in Eindhoven namelijk dat hun club kampioen wordt en prijzen pakt. Want PSV is een topclub en nog een seizoen zoals de afgelopen drie seizoenen daar zullen ze niet voor tekenen. Ajax loopt financieel gezien weg dus als er een moment is om 50 miljoen te investeren is het nu en niet over 4 seizoenen, dan loop je het risico dat het gat geslagen is. PSV is een topclub en neemt geen genoegen met een scenario waar ze landelijk de prijzen aan Ajax gaan laten en zelf Europees geen serieuze rol spelen. Terecht lijkt me, uiteraard kritisch kijken of het verantwoordelijk kan dit risico te nemen. Maar ik zie daar niet direct een probleem in, zeker omdat helemaal niet duidelijk is hoe ze het bedrag gaan besteden.

16 april 2021 om 23:15

Eens met je als PSV supporter. Ajax staat boven PSV nu, maar het kan verkeren. Als we beide maar mogen groeien Europees. Beiden een positief EV, kun je van veel toppers niet zeggen. Onze jeugd is goud waard.

17 april 2021 om 00:24

Het is voor Ajax ook ergens goed wanneer PSV kan aanhaken. Een sterkere competitie is namelijk een aantrekkelijkere competitie. En een aantrekkelijkere competitie levert meer op. Ajax en PSV zullen altijd hun beste spelers kwijtraken aan de topcompetities. Maar eens in de zoveel jaar, wanneer alle stukken op hun plek vallen, moeten ze in staat zijn ver te geraken in een Europees clubtoernooi. PSV liet dat zien in 2016 (net geen kwartfinale). Ajax in 16/17, 18/19 en dit jaar. Het is nog mogelijk!

17 april 2021 om 00:40

Supporters hoeven niets te voelen in die context, want het enigste wat zij doen is geld betalen om wedstrijden te zien (direct en/of indirect). Het grote probleem is altijd dat sommigen niet helemaal snappen dat ze als supporter niet zo relevant zijn als ze zelf willen geloven. PSV doet geen dingen die niet elke andere club ook zou doen en wie kan ze ongelijk geven?! Graaf in het verleden van voetbalclubs en je komt tot de conclusie dat ze zich wenden tot externe partijen als ze iets gedaan moeten krijgen wat ze op eigen kracht niet lukt. Het toont juist aan dat de club z'n grenzen kent. Dat daar dan risico's aan kleven, tja; zolang de baten de lasten kunnen overtreffen met een reeele kans op bewerkstelliging, is het 't waard.

Ik vind dit akelig. Ik denk dat dit hetzelfde verhaal gaat worden als de gemeentedeal: even snel een hoop geld scoren, daar wat schulden mee aflossen en wat spelers van kopen, en dan decennia lang de last van het terugbetalen met je mee moeten dragen. Dat gaat nu ook gebeuren. Een hypotheek moet je immers aflossen. Investeerders willen uiteindelijk hun geld terugzien, plus winst.

Het klinkt allemaal heel leuk, ineens 50 miljoen extra te besteden hebben. Maar ik voorzie dat we de komende jaren bij elke lucratieve uitgaande transfer hetzelfde zullen horen: "helaas zal een behoorlijk deel van dat geld besteed moeten worden aan het aflossen van..." En mochten er ooit financieel écht magere tijden aanbreken, dan kan dit echt een molensteen om de nek van de club worden. Ik hoop maar dat de club hier geen spijt van gaat krijgen.

17 april 2021 om 03:22

Ik zie het precies zo als je zegt. Ik begrijp dan ook niet de vreugde bij veel van je medesupporters!

Voor de korte termijn leuk, maar als je al 25 miljoen dit jaar verlies draait is dat al de helft van wat je weer leent!

Dat geld moet uiteindelijk weer een keer terug komen. Als het een gunst zou zijn was het anders...maar men betaald ook nog 1.5% rente...lijkt laag als je het zo hoort...tot je het van het totaalbedrag optelt...

Ik hoop voor jullie geen Feyenoord taferelen...want daar zit niemand op te wachten!

Mooi die Brabantse saamhorigheid. Grappig dat het eigenlijk altijd zo is gegaan.. zoveel geld aanwezig. Net zoals de crypto’s als je ff uitzoomt is er eigenlijk niks aan de hand en sta je er
Goed voor

Ik weet niet of men zo blij moet zijn in Eindhoven? Het is een investering die terug betaald moet worden. Het is geen gift!

Kijk maar naar Feyenoord waar het fout is gegaan destijds...daar zitten ze nu nog steeds mee.
Als ze nu 25 miljoen verlies hebben gedraaid is het dus nood en maak je enkel meer schulden.

Ze hebben het grond onder het stadion ook destijds al verkocht...straks blijft er wel erg weinig nog over als onderpand.

Ik vind het persoonlijk riskant. En voor mensen gaan zeggen afgunst en zo, beslist niet. Het is niet zo dat Ajax opeens minder geld heeft, die staan op dat punt nog zover voor!

Ook bij Ajax kan het fout gaan als ze CL missen want men betaald veel aan salaris...veruit het meeste in de ere div...misschien wel zoveel als de andere clubs bij elkaar.

Het geld van het stadion grond destijds heeft iig niet echt wat opgeleverd buiten dat ze geen grond meer hebben.

Ik denk dat veel mensen zich blind staren op het bedrag...maar het is en blijft geleend geld...en zo stijgen de schulden enkel. Weer 1.5% rente erbij...op jaarbasis lijkt dit niet veel...maar is wel 0.75 miljoen.

Het zou voor Ajax ook niet goed zijn als PSV ook mogelijk kopje onder gaat...want alleen gaan we het ook niet redden!

Als Fan zijnde heb ik liever dat ze even orde op zaken stellen en even niets lenen om zo nog meer baggeraankopen te doen!! Laat de Jong eerst maar eens wat verkopen, voordat er weer gekocht mag worden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren