Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Foden breekt met mediabedrijf na veelbesproken tweet richting Mbappé’

Laatste update:

Phil Foden heeft gebroken met Ten Toes Media, het bedrijf dat zijn online communicatie verzorgde, zo verzekert de Daily Telegraph. De middenvelder van Manchester City was volgens de Daily Mail ‘furieus’ vanwege een tweet die na afloop van de Champions League-kwartfinale met Borussia Dortmund (1-2 winst) werd verstuurd vanaf zijn account. De beheerder van zijn account plaatste een tweet met de woorden ‘@Kmbappe are you ready?’, doelend op de ontmoeting tussen City en Paris Saint-Germain in de halve finale van het miljardenbal. De tweet werd al snel verwijderd.

Na een 2-1 overwinning op eigen veld won het team van manager Josep Guardiola woensdagavond met 1-2 op bezoek bij Dortmund. Foden tekende voor het winnende doelpunt en kan zich met City opmaken voor de halve finale tegen Paris Saint-Germain, dat over twee duels te sterk bleek voor Bayern München. De halve finales worden gespeeld op 27 april en 4 mei. Vlak nadat the Citizens zich plaatsten voor de laatste vier in de Champions League verscheen op het account van Foden de betreffende tweet.

De twintigjarige middenvelder en zijn belangenbehartigers waren volgens de tabloid allesbehalve blij met de toon van de tweet, daar het zou kunnen worden opgevat als het uitdagen van Mbappé. De Daily Mail schreef dat Foden heeft gevraagd om de tweet onmiddelijk te verwijderen. De post ging echter al rond op Twitter en Foden kreeg online van verschillende kanten de vraag waarom hij zich tot Mbappé richtte. De vertegenwoordigers van Foden overwogen een breuk met het bedrijf dat het socialmediakanaal van de middenvelder beheert en volgens de Daily Telegraph is de breuk inmiddels een feit.

Oud-voetballer Gary Neville kreeg de online commotie mee en reageerde op Twitter. De voormalig verdediger van Manchester United roept profvoetballers op om hun eigen accounts op social media te beheren. “Ik ben een paar weken geleden al ingegaan op spelers die hun accounts laten beheren door bedrijven. Gasten, beheer je eigen accounts! Je onafhankelijke gedachten en authenticiteit staan op het spel. Het is jouw stem en van niemand anders", aldus Neville.

Het is niet voor het eerst dat een speler van Manchester City overhoop komt te liggen met een bedrijf dat de online communicatie verzorgt. Raheem Sterling brak eerder al met Purple PR nadat zij het nieuws lekten dat hij aanvoerder zou zijn van Engeland bij zijn vijftigste interland in 2019. Het bedrijf verstuurde een persbericht waarin werd gemeld dat hij de band zou dragen in de Nations League-wedstrijd tegen Nederland in juni 2019. Bondscoach Gareth Southgate baalde ervan en kreeg van Sterling te horen dat het nieuws naar buiten was gekomen zonder zijn medeweten.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zoiets kan natuurlijk voorkomen als je alles laat beheren. Het kan ook gewoon als geintje opgevat worden. Vind het überhaupt belachelijk dat je zoiets zelf niet bijhoud. Als je er geen tijd/zin in hebt begin er dan gewoon niet aan.

15 april 2021 om 09:55

Ik snap wat je bedoeld maar voor topsporters is hun naam hun merk en lopen ze onnodig extra sponsorgeld mis als ze geen Social media gebruiken

15 april 2021 om 09:59

Begrijp ik, maar dit hoort toch bij je werk. Er is voor kinderen of echte supporters toch niks mooier om op deze manier toch nog iets van een mogelijkheid te hebben om met jouw favoriete speler te communiceren. Er zal voor kinderen niets mooier zijn als een keer een bericht word geliked ofiets. Door zulke bedrijven veranderd die aantrekkelijkheid.

15 april 2021 om 10:14

G-schock, ben het helemaal met je eens, echter is dit helaas ook een miljoenenbusiness en hoe makkelijk is het om miljoenen te verdienen met het uitbesteden van dingen. Draait echt alleen nog maar om geld tegenwoordig, maar dat weten we ondertussen wel.

16 april 2021 om 10:54

Muah. Het is een vorm van marketing en daar moet je maar net kaas van hebben gegeten. Voor voetballers is social media geen uitlaatklep voor hun gedachtegoed, maar een promotie van zichzelf. Om daar het maximale uit te halen, is het soms dan ook verstandiger om het over te laten aan anderen.

Inderdaad, het draait alleen maar om geld. Maar de nuance ligt wat mij betreft iets anders. En ik sluit ook niet uit dat ze soms zelf wat plaatsen of de interactie met de fans opzoeken. Dat zal ongetwijfeld een voorwaarde zijn van de club, of het komt uit de speler zelf.

15 april 2021 om 11:21

Vind het bijzonder dat je dan stelt er niet aan te moeten beginnen als je er geen tijd/zin in hebt.
Online marketing is een vak apart. Persoonlijk lijkt het mij ook ontzettend lastig om een merk/naam op te bouwen op social media. Wie zegt voetballers niet nog een instagram account hebben voor mensen die zij persoonlijk kennen.

Social media is een mogelijkheid voor het binnen halen van sponsoren, inkomsten en een fan base. Iedere euro die verdient kan worden moet je ook gewoon pakken. Je knie kan met een tackle naar de klote zijn en je carriere is voorbij.

15 april 2021 om 11:33

Ik begrijp de waarde van zn social media kanaal wel hoor. Maar het heeft niks persoonlijks meer op deze manier als het word beheerd door anderen.

15 april 2021 om 19:47

Dat ben ik volledig met je eens. Echter staat helaas social media sowieso al ver weg van de realiteit. Alles wordt weergegeven in het "perfecte" samenvattende plaatje.

Volledig eens met de comment van Neville. Spelers kunnen toch wel hun eigen account beheren? Snap het hooguit als je een communicatie expert je tweets laat controleren voor je ze de wereld in stuurt. Maar een bedrijf alles laten zeggen uit jouw naam? Aparte ontwikkeling.

15 april 2021 om 09:52

Vind het ook een black mirror achtige ontwikkeling. Maar ja misschien vindt hij Twitter niks maar maakt hij er via deze weg toch gebruik van

15 april 2021 om 09:56

Dan is het toch als het ware een soort fanpage... Er is iemand die erg dicht op Foden zit en die posts dus dingen.. Ik snap dat er tegenwoordig allemaal geld mee verdient word, maar 't is toch een vreemde wereld aan 't worden..

15 april 2021 om 10:16

Zolang wij de producten die zij aanprijzen blijven kopen, hun berichten blijven bekijken en liken, dan wordt het alleen maar erger natuurlijk. Het meest bizarre is nog dat er bedrijven zijn die die accounts beheren en ook weer bedrijven die die berichten volgen en liken. Daardoor houden ze elkaar in stand en blijven de sponsoren maar meer en meer betalen en zorgen die bedrijven voor elkaars loon. Zonder tussenkomst van natuurlijke personen. Rare wereld.

15 april 2021 om 10:29

Black Mirror? Ik vind dit eerder vergelijkbaar met de amazonserie The Boys. In die serie hebben al die corrupte superhelden ook zo'n heel marketingteam achter zich. Echt een briljante serie. Zeker een aanrader.

16 april 2021 om 11:58

Homelander heeft zelfs een eigen account hier op vz! Man wat heb ik genoten van die serie, kan niet wachten tot s03 uitkomt.

15 april 2021 om 10:02

En wat als je als speler slecht om kan gaan met alle meningen die naar jou toegestuurd worden. Social media is leuk voor die jongens om geld mee te verdienen. Maar het is natuurlijk wel zo dat sommige spelers slecht met negatieve reacties om kunnen gaan of zelfs met positieve reacties. Denk eerlijk gezegd dat het wel slim is om als voetballer daar zoveel mogelijk van weg te blijven.

15 april 2021 om 10:33

Aan de ene kant eens met Neville, aan de andere kant zie met enige regelmaat wel dat sporters uit emotie iets posten (het zijn net mensen) en vervolgens de hele wereld over zich heen krijgen. Dus vanuit die gedachte is het inderdaad wel slim om iemand mee te laten kijken, zoals JvL-United zegt. Een communicatie-expert/PR-man even laten checken voordat je iets plaatst.

15 april 2021 om 10:41

De social media kanalen van die spelers zijn gewoon marketing tools om hun PR waarde op te hogen. Een leuke sponsordeal is natuurlijk veel makkelijker als je een mooie schare volgers hebt online. Als je een mooie schare volgers wilt zul je ook actief alle social media bij moeten houden. Dat besteed een speler liever uit, want daar heb je een hoop tijd voor nodig. Uiteindelijk is het gewoon pure business.

16 april 2021 om 16:49

Kost te veel tijd. Als je het op de manier gebruikt die de meeste voetballers doen. Namelijk om bekender te worden en etc. Waar eigenlijk bijna niks persoonlijks op staat. Dan kan je het net zo goed uit besteden aan iemand die daar het meeste van kan maken

15 april 2021 om 10:49

Dit kan net dat extra motivatie zijn die mbappe nodig heeft. Vergeet je psg tegen barca, barca hun de foto’s van psg in hun kleedkamer als motivatie. Nooit een tegenstander ‘extra’ motiveren, werkt meestal tegen je!

15 april 2021 om 14:02

En Barca, met die reuzenposter van Frenkie bij Bernabeu voor de clasico, ... die in Valdebebas werd gespeeld! Hoe is dat eigenlijk verder gegaan?;-) Ik denk dat Mbappé niks nodig zal hebben om zich op te laden voor die halve finale, ook niet zo'n bericht van Foden's account. Hij zal er gewoon staan, tweets of geen tweets.

15 april 2021 om 14:46

Mwa zeg jij nu, ma kan me herinneren hoe mbappe en neymar hun goals gingen vieren..dus ergens speelt het altijd! Of je dit wilt geloven of niet, feiten zijn er.

Tja, als je zelfs niet de moeite wilt nemen om je eigen tweets te typen en te versturen dan krijg je dit soort dingen. Snap sowieso niet dat je een bedrijf berichten laat plaatsen alsof je ze zelf hebt geschreven. Volledig met Gary Neville eens.

15 april 2021 om 10:19

Paul: Geld?!?!

15 april 2021 om 12:44

Ik snap die bedrijven wel, maar ik snap niet dat je een bedrijf betaald om voor jou je socials bij te houden. Als je te lamlendig bent om zelf een tweet te sturen moet je je afvragen of je wel op de socials wilt zitten.

De tweet is m.i. niet respectloos of provocerend. Tenminste, ik vat het zo niet op. Ik zie ook een hand shake erbij staan wat voor mij erop duidt dat Foden hoopt op een sportieve / competitieve wedstrijd.

Wat Neville betreft, ben ik het enerzijds eens met hem. Die jongens moeten hun eigen accounts gaan beheren, zodat zij zelf kunnen bepalen wat voor content zij al dan niet willen delen. Ze hebben doorgaans genoeg tijd over om minstens een half uur per dag hun fans te informeren, vermaken etc.

Aan de andere kant kan ik het begrijpen dat er voetballers zijn die dit 'uitbesteden'. Niet iedereen kan goed omgaan met zowel de positieve als negatieve reacties. Als ik in de spotlights had gestaan, dan zou ik de reacties onder (sommige) berichten bewust uitzetten.

Men is vaak geneigd om heel makkelijk vanaf de zijlijn te roepen: 'dit hoort erbij als je een voetballer bent', maar dat is natuurlijk niet (helemaal) zo. Veel mensen onderschatten wat voor impact lofuitingen, maar ook lelijke reacties, beledigingen, bedreigingen etc. met een speler doet.

15 april 2021 om 10:41

Precies dit. Het hoort er niet bij, maar voetballers kunnen ook niet alles zelf doen. Het zijn vaak jonge gasten, krijgen een enorme verantwoordelijkheid, moeten continu presteren en ook nog eens aan alle verzoeken van de sponsoren voldoen.

Daarom kopen ze van alles af. Social Media, maar ook investeringen (zoals gevalletje Zlatan onlangs) etc etc. Dat kan niet goed blijven gaan.

Ik beheer ook het account van een olympisch sporter. Voordat ik een post doe altijd even een appje naar de sporter in kwestie of hij akkoord is met het bericht of de toon van het bericht. Ik heb in principe vrije hand maar we hebben gewoon besproken dat het wel fijn is dat ik hem vooraf even informeer dat hij niet voor rare vragen kan komen te staan.
Goed van Foden dat hij zijn belangenbehartiger aanspreekt, maar zo'n schokkende tweet vind ik het ook weer niet

Ik zou vooral furieus zijn vanwege het feit dat ze geen vraagteken achter een vraag zetten...

Hij is furieus, maar is wel zelf verantwoordelijk. Hij moet dan ook de schuld bij zichzelf zoeken en maatregelen bemen
Ik moest gisterenavond wel weer lachen om Gijp. Hij begon te zeggen dat hij het Engelse voetbal niet echt volgt. Wat doe je daar dan als kenner vroeg ik mij af
Vervolgens vond hij dat Foden niet opgesteld moest worden, maar Sterling? Hij volgt het Engelse voetbal totaal niet. Ik ook amper, maar zelf ik weet dat Foden een topper is. Ik heb wel het voordeel dat ik dankzij VZ de informatie verkrijg, al dan niet via mede-forumleden.
Mijn advies is dan ook aan Gijp (en alle kenners" om eerste je huiswerk te doen en dan aan te schuiven)

Hij is bang dat de tweet Mbappé onbedoeld extra motiveert, zou ik ook zijn..

Om welke reden kun je zelf nou niet je eigen social media beheren, vraag ik me dan af ? 😆

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren