Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Kranten steunen Diakhaby massaal op voorpagina’s: ‘Je bent niet alleen’

Laatste update:

Juan Cala ontkent dat hij Mouctar Diakhaby zondag racistisch zou hebben bejegend. De wedstrijd tussen Cádiz en Valencia in LaLiga werd zondagavond na een halfuur stilgelegd, nadat de verdediger bij zijn ploeggenoten had aangegeven dat hij racistisch was bejegend. Cala zou negro de mierda hebben geroepen. De spelers van Valencia besloten hierop van het veld te stappen en zochten samen met de geëmotioneerde Diakhaby de kleedkamer op.

Na een onderbreking van twintig minuten werd het duel weer hervat, maar zonder Diakhaby. Cala speelde de eerste helft nog wel uit, maar werd vervolgens gewisseld. Álvaro Cervera, trainer van Cádiz, gaf na afloop aan dat Cala ontkent dat hij racistische uitingen had gedaan. “Ik vind dat racisme bestraft moet worden, maar ik geloof mijn speler als hij me dit zegt”, zei Cervera. “We hebben een heel eerlijk elftal en dit soort dingen doen wij niet.”


“We zijn trots op de steun die Diakhaby van zijn teamgenoten heeft gekregen en trots op de beslissing om samen het veld te verlaten", schreef Valencia in een verklaring. “We zijn wel teleurgesteld dat er geen officieel besluit over de situatie is genomen. Wij hebben de spelers niet gevraagd om terug het veld op te gaan. De scheidsrechter vertelde de spelers welke consequenties er zouden volgen als ze niet op het veld zouden terugkeren. De spelers besloten vanwege die dreigende woorden toch weer verder te spelen. Dat is ook wat Diakhaby aan zijn medespelers vroeg en die hebben zijn wens gerespecteerd.”

Valencia zegt verder erop te vertrouwen dat de zaak wordt onderzocht door de betrokken instanties en noemde het ‘een verdrietige dag voor de sport’. Captain José Luis Gayá vertelde na afloop dat Valencia riskeerde om minstens drie punten in mindering te krijgen. “En misschien nog wel meer, zo werd ons verteld. Als Diakhaby ons niet had gevraagd door te spelen, hadden we dat ook niet gedaan. Hij was er kapot van en kon zelf niet verder. Het is een heel lelijke belediging die ik niet wil herhalen.”

Cádiz blijft voorlopig achter Cala staan. “We zijn tegen alle vormen van racisme. Maar we geloven ook in de integriteit van de spelers, die fel tegen racisme zijn en zich altijd voorbeeldig hebben gedragen in wedstrijden”, zo benadrukt de Zuid-Spaanse club, die het duel uiteindelijk met 2-1 won.

De inktzwarte voorpagina van Marca maakt indruk: ‘Je bent niet alleen’, zo staat er maandag onder een foto van een teleurgestelde Diakhaby. Ook Super Deporte, een sportkrant uit Valencia, wijdt de cover van maandag aan het racisme tijdens het duel. 'Stop racisme', zo klinkt de duidelijke boodschap. Ook op de voorpagina’s van AS en Sport wordt stilgestaan bij het voorval, zij het in kleiner formaat.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De beweging tegen racisme wordt steeds breder en actiever gedragen/opgepikt. Mooi om te zien! Dit hoort natuurlijk niet op een voetbalveld thuis, dit hoort nergens voor te komen. Het statement was duidelijk en de steun voor zijn actie is groot. Hopelijk gaan steeds meer mensen beseffen dat racisme totaal onacceptabel is.

5 april 2021 om 10:19

Dat laatste gaat niet gebeuren, om dat men van verschillende kanten juist meer de nadruk op kleur, afkomst, geslacht, geaardheid, etc. aan het leggen is. Er wordt niet meer gekeken naar wat iemand wel of niet kan maar of we onze bingokaart met alle soorten en maten wel kunnen volmaken. Ik zie juist van de extreme kanten het racisme meer en meer toenemen. Racisme bestrijden met meer racisme. Dat is de nieuwe standaard aan het worden.

5 april 2021 om 10:29

Daar ben ik het niet mee eens. Algemeen gezien neemt racisme echt wel gewoon af. Vraag voor de lol eens aan je grootouders wat zij van zwarte medemensen vinden, dat zal meestal geen al te mooi beeld zijn (ook al kennen ze er hoogstwaarschijnlijk geen enkele). En dat is bij de jongere generaties toch een stuk minder. De vormen van extreem racisme nemen mogelijk wel toe, al vind ik het moeilijk om dat vanuit de bank te beoordelen.

5 april 2021 om 11:09

wacht even, dus als ik aan mijn grootouders vraag wat zij van zwarte medemensen vinden dan is dat geen mooi beeld. Oude mensen gaan binnenkort dood dus racisme neemt af. Werkt die conclusie zo? Ik denk dat als je in de gemiddelde grote stad van Nederland, Belgie en Frankrijk vraagt hoe andersgekleurden denken over de blanke medemens dat je daar zeker niet de conclusie kunt afleiden dat racisme aan het afnemen is. En andersom ook niet trouwens. Ieder afwijkend dingetje van mensen krijgt tegenwoordig bizar veel aandacht, kleur, afkomst, geloof en overal is een tegengroep voor. Kijk hoeveel mensen tegenwoordig wappie en schaap over en weer roepen. Hokjes, hokjes, hokjes.

5 april 2021 om 11:16

Nee dat er vroeger (lees pakweg 50 jaar geleden) echt wel anders gedacht werd over bepaalde groepen in de samenleving en dat dat ondertussen anders is.

5 april 2021 om 11:20

@Lierse: alsof alle grootouders per definitie racisten zijn? Die mensen evolueren ook hoor, kijk maar hoeveel er tegenwoordig bv een smartphone hebben en actief zijn op sociale media. Daarnaast spreken we over een generatie die bewust WOII heeft meegemaakt en dus de meeste extreme vorm van racisme van dichtbij meegemaakt hebben. Ik vind je stelling dan ook nogal kort door de bocht.

5 april 2021 om 11:21

Oke dat klopt wel, bij mijn grootouders stond het schuim op de bek als het over Duitsers ging. Maar dat zou tegenwoordig ook zomaar als racisme uitgelegd worden.

5 april 2021 om 11:35

@thenry, ik zeg niet dat alle ouderen racisten zijn. Ik zeg wel dat ze vaak nog denkbeelden hebben (wat volkomen logisch is, ik geef hen nergens de schuld) die ondertussen bij de jongere generaties algemeen gezien niet meer leven.

5 april 2021 om 11:59

@lierse Het is maar net hoe je 'afnemen' als definitie neemt. Of het aantal mensen met racistische gedachten inderdaad afneemt omdat het bij wat oudere mensen meer zou spelen durf ik niet te zeggen. Wat ik wel merk is dat openbare uittingen van racisme toe lijken te nemen. Dit komt onder andere door social media (waar juist die groep oudere mensen minder actief is), waardoor je makkelijker een groot bereik hebt. Kijk wat een Wijnaldum en Memphis allemaal over zich heen krijgen als zij weer een foto plaatsen. In die zin lijkt racisme juist toe te nemen. Ook van de andere kant natuurlijk waar ik aanhangers van Bij1 in Nederland ook gewoon racistische uittingen zie doen. De racisme kaart wordt steeds meer en vaker getrokken als men het met een mening oneens is. Dat zie ik niet zomaar verbeteren en het werkt juist alleen maar meer racisme in de hand. Je komt er niet meer mee weg als je zegt dat je 'kleurenblind' bent. Dan ben je volgens sommigen al een racist.

5 april 2021 om 12:29

De extremen nemen wel toe lijkt het inderdaad. En die schreeuwen natuurlijk het hardst. Maar algemeen denk ik dat we als samenleving qua racisme de goede kant aan het opgaan zijn. Daar veranderen die extremen aan beide kanten niets aan.

5 april 2021 om 12:33

Ik ben het met Lierse1997 eens. Over het algemeen gaat het de goede kant op, ondanks de extreme kanten die we via de media meekrijgen. En dat is gunstig om te zien, maar pas een begin. Het gaat de goede richting op.

5 april 2021 om 13:54

Dat is wel zo ja, ouderen/bejaarden zijn veel racistischer dan de jongere generatie. Natuurlijk blijf je mensen hebben die de witte ras superieur vinden zoals de voorzitter van fvd. Maar racisme is zeker afgenomen de afgelopen tijd. Wat dat betreft heeft Lierse gewoon gelijk. Alhoewel het nog veel beter kan en moet.

5 april 2021 om 16:09

@blink182
Besef je wel dat je jezelf met deze reactie schuldig maakt aan discriminatie? Vraag is wat erger is racisme of discriminatie. Of baseer je je mening dat ouderen/bejaarden veel racistische zijn dan de jongere generatie op een gedegen onderzoek?

5 april 2021 om 16:16

Idd, ik baseer mijn mening op documentaires, boeken en eigen ervaring. Het is geen rocket science om tot die conclusie te komen.

5 april 2021 om 17:07

nee klopt, maar wel smadelijk en niet waar. het is boven alles een domme opmerking om te maken in deze discussie.

5 april 2021 om 17:08

@blink182mijn vraag of je wel beseft dat je je schuldig maakt aan (leeftijds) discriminatie beantwoord je niet! Voorbeelden dan graag van die documentaires en boeken! Dit is te algemeen en vrijblijvend!

5 april 2021 om 20:46

Ben je serieus? Als je niet weet dat oudere mensen over het algemeen racistischer zijn dan jongere mensen (wat Lierse ook beweerde) dan heb je nog veel te leren. Dit zijn feiten. En je beschuldigd me van discriminatie en daarna vragen naar bewijs.. Nou google zelf dan maar. Alles staat erop!

5 april 2021 om 21:11

Haha blink182 je komt helemaal niet met feiten. Gewoon blind schreeuwen en discrimineren dat doe je. Daar ben je trots op. Voor jouw zaak mag je schijnbaar wel discrimineren, maar owee als iemand anders het doet. Dan ben jij de eerste om een ander daarop aan te spreken. We mogen het Googlen, want zelf heb je die zogenaamde feiten niet kunnen vinden. Met Google kun je de meest dubieuze praktijken als zogenaamd feit gepresenteerd krijgen. Het is maar net hoe diep je wilt zoeken. Tot zo ver jouw onderbouwing. Maar blijf lekker discrimineren, aan jou hebben we wat.

5 april 2021 om 21:55

Dat beweerde ik niet. Ik ben er wel van overtuigd dat ze een aantal denkbeelden hebben en soms uitspraken doen die bij jongere generaties niet meer zullen voorvallen. Dat betekent echter niet dat ze zelf echt racistisch zijn. Gewoon een andere tijdgeest.

6 april 2021 om 08:05

@blink182
Ja, ik ben serieus en ben altijd bereid wat te leren. Vandaar ook mijn vraag naar de boeken en documentaires waar jij naar verwijst. Maar kennelijk heb je maar wat geroepen en weet je het niet. Lierse geeft al aan dat hij dit niet beweerde en voor de rest sluit ik me aan bij de post van Master D.

Erg moeilijk geval. Natuurlijk veroordeel ik, sowieso het overgrote merendeel van de mensen, iedere vorm van racisme. Maar zolang de 'dader' ontkent, moeten we dan al beginnen met de heksenjacht, of zouden we eerst onderzoek moeten afwachten?

5 april 2021 om 09:52

Wacht het onderzoek af zou ik zeggen, vaak wordt zo een heksenjacht ook niet teruggedraaid als het onwaar blijkt te zijn of in ieder geval niet kan worden bewezen. Zo een speler en zijn familie en vrienden kunnen er wel jaren mee zitten. Wel is het zaak om de slachtoffer gewoon te steunen denk ik, dat kan geen kwaad. Je hebt hier liever een false positive dan een false negative zou ik zeggen. Maargoed, als iets niet bewezen kan worden betekent niet dat iets niet waar is, pas als "slachtoffers" volgens bewijs echt aan het liegen zijn, moet je daar ook keihard optreden.

5 april 2021 om 09:54

Inderdaad moeilijk. Op zich moet je de ene speler natuurlijk geloven als hij beweert het niet gedaan te hebben. Anderzijds moet je er dan van uitgaan dat Diakhaby gewoon aan het liegen is. De huidige statements zijn nu ook niet tegen de speler in kwestie gericht (al wordt de speler wel gewoon bij naam genoemd op super) en gewoon eerder algemeen tegen racisme. Wat een best goede aanpak is naar mijn idee.

5 april 2021 om 10:05

Zeker een goede aanpak, maar tegelijkertijd is het onvermijdelijk dat die Cala nu al omgedoopt is tot racist, onafhankelijk van of hij nu benoemd wordt of niet.
Daarnaast zijn er wel meerdere verklaringen, zoals dat Diakhaby het in the heat of the moment verkeerd verstond, of wat dan ook.

Het gevaar met dit soort opmerkingen, waar ik me ook van bewust ben, is dat het lijkt alsof, in dit geval ik, racisme an sich probeer te bagatelliseren. Dat is geenszins het geval. Je moet je echter wel beseffen wat er gebeurt met de speler als blijkt dat er iets anders is gezegd. Hij is nu wel voor het leven bekend om gisteravond.

Als uit onderzoek blijkt dat Cala inderdaad racistisch was, hang hem aan de hoogste boom. Anders heb je nu een voor het leven getekende speler die door een misverstand een racist genoemd wordt.

5 april 2021 om 11:43

Ja goed punt, maar de vraag is hoe ga je erachter komen. Net als vorige keer met Kudela en Kamara. Nog moeilijk is; hoe gaan we hiermee om als het bewijs niet toereikend is, zoals hier, dat er een team van het veld gelopen is om iets wat dan achteraf niet te bewijzen is. Krijgt het van het veld lopende team een reglementair verlies aan de broek?

"No tolerance" zou het pas zijn als spelers voor het leven schorsen of in ieder geval voor een hele lange tijd als dit wordt bewezen. Voor nu is het zaak om Diakhaby te steunen, Cala nog niet als duivel te bestempelen en grondig onderzoeken wat er gebeurd is. Bewezen of nog niet bewezen, steun de "slachtoffer", en onderzoeken.

5 april 2021 om 10:25

Je moet het wel op alle niveau's bestrijden. In het amateurvoetbal wordt wat afgescholden. Je moet ook alle vormen aanpakken, dus ook als Neymar een Aziatische speler uitscheldt zoals hij dit seizoen deed.

5 april 2021 om 10:40

Alle vormen van racisme? Zeker!

5 april 2021 om 13:33

Maar zei Cala niets racistisch, schorsen we Diakhaby dan ook voor het leven. Iemand zomaar aan de schandpaal nagelen is natuurlijk ook uit den boze.

5 april 2021 om 14:36

Dat is het zeker, wanneer het duidelijk wordt dat Diakhaby een motief heeft om Cala zomaar als racist te bestempelen. Mocht Cala iets lelijks hebben geroepen naar Diakhaby wat hij verkeerd heeft verstaan, dan niet zou ik zeggen. Het is niet de bedoeling om slachtoffers onnodig bang te gaan maken.

5 april 2021 om 17:45

Maar het moet ook niet zo zijn dat we het makkelijk gaan maken om maar te roepen dat iemand een racist is. In mijn ogen moet je dat ook alleen maar roepen als je daar als benadeelde 100% zeker weet. Dus geen, ik hoorde het niet helemaal goed, maar ik denk dat ie dat zei. Voor mijn part vraag je nog eens na wat ie zei, als ie het dan nog eens zegt, dan weet je het zeker.

Laten we gewoon afwachten wat de waarheid in dit geval is. We hebben nu tegenstrijdige verhalen en weten dus niet wat de exacte waarheid is. Ik vind deze grootse statements van de kranten een beetje voorbarig omdat je op zo aangeeft het ene verhaal te geloven en de andere niet.

5 april 2021 om 12:56

Juist. Ze gaan er meteen vanuit dat het klopt. Er wordt tegenwoordig niet eens meer gedegen onderzoek gedaan als het om de zogenaamde woke-gevallen gaat.

Wat mij opvalt is dat spelers die ongeveer net zo ver van Cala afstaan, maar er beter voor staan (Cala staat met zijn rug naar Diakhaby), helemaal niet reageren. Dat doet mij toch al heel snel de conclusie trekken dat Diakhaby het mogelijk verkeerd heeft gehoord, Cala dat eigenlijk direct daarna probeert aan te geven, maar Diakhaby er niet meer aan wil. In mijn ogen zou het dan heel kwalijk zijn om iemand het stempel racist te geven, dat draagt ie de rest van zijn carrière mee. En dus zou ook daar een straf op moeten zitten.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren