Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Kritiek op Oranje-middenvelder wekt verbazing: ‘Hij kan eigenlijk alles‘

Laatste update:

Roy Makaay is onder de indruk van de rol die Georginio Wijnaldum vervult bij het Nederlands elftal. De voormalig topschutter snapt dan ook niet waarom de middenvelder van Liverpool en Oranje zo vaak onder een vergrootglas wordt gelegd door de buitenwacht. Makaay is ook een bewonderaar van Daley Blind, al blijft de Ajacied volgens hem kwetsbaar in defensief opzicht, ook tegen een matige tegenstander als Letland.

"Gini krijgt op de een of andere manier snel kritiek, maar hij kan eigenlijk alles", deelt Makaay als rapporteur een compliment uit aan Wijnaldum in De Telegraaf. "Hij speelde iets verder terug, omdat Davy Klaassen nu vaak in de zestien moest komen van de bondscoach. Gini moest zorgen dat hij de buitenspelers aan het werk zette en hij moest zorgen dat Letland voortdurend op eigen helft werd gehouden." De oud-spits zag Wijnaldum dan ook het nodige werk verzetten in de ontmoeting met Letland. "Dat kost heel veel energie, want hij moet dan snel de bal zien te veroveren als Nederland hem kwijt is." De controleur krijgt een 6,5 voor zijn optreden in de Johan Cruijff ArenA.

Blind, die met Matthijs de Ligt het hart van de Oranje-defensie vormde, moet het doen met een 6 als rapporcijfer. "Het fijne aan Daley is dat hij als speler in de defensie niet graag achteruit speelt. Hij zoekt altijd de oplossing vooruit of dat ene balletje tussen spelers door." Makaay stipt evenwel ook een kritiekpunt aan. "Hij kon zich niet echt onderscheiden en blijft een tikkeltje kwetsbaar als het puur om het verdedigen gaat. Bij de enige uitbraak van de Letten, waar Owen Wijndal moest redden, kwam het gevaar ook uit zijn rug", zo verwijst hij naar een gevaarlijke aanval van Letland bij een 1-0 voorsprong van het Nederlands elftal.

Makaay zag Frenkie de Jong net als Wijnaldum ontzettend veel werk opknappen op het middenveld van Oranje. "Frenkie deed driftig pogingen om zijn stempel op het spel van Oranje te drukken. In dit soort duels met een tegenstander die tien man rond de zestien heeft staan, is dat lastig." Tot vreugde van Makaay lukte het de middenvelder toch een keer om bepalend te zijn in aanvallend opzicht. Het leidde uiteindelijk tot de openingstreffer van Steven Berghuis. "Toch heeft hij af en toe zo’n heerlijke versnelling en die had hij ook bij de 1-0. Hij ziet even de ruimte, bedient Davy Klaassen en zo kwam de bal bij Steven Berghuis. Dan is hij toch weer bepalend, zoals hij dat bij Barcelona ook steeds vaker is", aldus de gewezen aanvaller.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wijnaldum liet in de laatste interlands zien ook vooral de kwaliteit van verstoppertje spelen te beheersen..

29 maart 2021 om 09:45

We verwachten ook gewoon teveel van Wijnaldum, hij speelt in dienst van de ploeg, niet andersom. In wedstrijden tegen Letland heb je gewoon een Ziyech nodig die zich moeiteloos door zo'n muur heen voetbalt met een geniale actie of pass. Met Wijnaldum, Klaassen en Frenkie mis je zo'n speler en wordt het allemaal erg veel gebrei. Ik denk dat we met mijn opstelling de meeste kwaliteit in het veld hebben staan, aangezien Berghuis wel een type Ziyech is, kwalitatief wel iets minder helaas...

Cillessen
de Ligt
de Vrij
van Dijk
Karsdorp
Wijnaldum
Frenkie
Blind/Wijnda
Berghuis
Weghost
Depay
29 maart 2021 om 10:31

Inderdaad, het is nooit een leider geweest, nooit een spelbepaler, maar een speler die goed in de organisatie kan spelen. Voor een middenvelder lijdt hij veel balverlies, maar hij werkt altijd hard en is superfit. Hij heeft ervaring bij een absolute topclub waar Klopp hem heel vaak opstelt. Je moet wel oppassen dat je niet meer dan een zo'n middenvelder opstelt, dat wordt teveel. En natuurlijk afhangende van het systeem dat je speelt en je tegenstander kan je hem gebruiken of banken. Tegen kleine teams heb je meer voetbal nodig en kan je hem beter niet opstellen vind ik.

29 maart 2021 om 11:58

Je hebt niet de luxe om 'm niet op te stellen. Alles wat de wissels kunnen, kan Wijnaldum beter. Wijnaldum is sterker in de ruimte dan Van De Beek en is bovendien voetballend beter en hij is in elk opzicht een betere speler dan Klaassen is. Niets ten nadele van Klaassen of Van De Beek overigens, maar Wijnaldum moet je altijd opstellen als hij fit is. Dan speelt hij eens slecht, maar doorgaans zou een ander het niet snel beter doen. We hebben geen alternatieven op veel posities en als we die wel hebben, is dat omdat het niveau niet bijzonder is op bepaalde posities.

29 maart 2021 om 09:51

Dat laat hij wel vaker zien helaas. En wat Makaay zegt klopt wel, dat hij veel of bijna alles kan, maar alles vrij degelijk en niks echt super goed. Ik ben benieuwd wanneer gravenberch zijn plek gaat overnemen.

29 maart 2021 om 09:56

Gravenberch zal dan zijn plaats over moeten nemen in de Europese top. Wijnaldum speelt namelijk niet voor niets bijna altijd bij Liverpool, één van de beste teams in Europa de laatste jaren. Wijnaldum zorgt bij Liverpool voor balans en daarnaast is hij over het algemeen ook nog de meest scorende middenvelder, ook in Oranje.

29 maart 2021 om 12:00

Niet, de kans is groter dat hij naast Wijnaldum gaat spelen dan dat hij in plaats van Wijnaldum zou gaan spelen. Bovendien moet Gravenberch ook nog stappen maken om zich echt te kunnen onderscheiden op dat niveau. Hij is immers nog maar 18 jaar.

29 maart 2021 om 11:49

Vond Wijnaldum in het begin van zijn interlandloopbaan nog wat bleekjes maar hij heeft zich gewoon uitstekend ontwikkeld. Zeer dynamisch en gevaarlijk voor de goal. Zoals hij die goals tegen Duitsland maakte bijvoorbeeld was gewoon ijzersterk.

29 maart 2021 om 11:53

Maar dat is tegen landen waar je zelf ook veel ruimte hebt. Dan is zelfs Bergwijn nog nuttig. Het probleem is echter dat je niet zo vaak tegen landen speelt die zelf ook graag het spel maken en minstens zo vaak aan de bal zijn. Zeker onder De Boer niet, want die vind balbezit heilig.

Ik zie hem ook liever voor de verdediging. Op '10' drukt hij de laatste wedstrijden in Oranje veel te weinig zijn stempel. Als meer verdedigende middenvelder zou hij met zijn loopvermogen nog op een andere manier van waarde kunnen zijn, mits hij bereid is zich in die rol te schikken. Bij Liverpool doet hij dat al lang, maar in het verleden was het wel vaak barre ellende als hij daar werd opgesteld in Oranje, dus hij moet het nu met zijn ervaring ook maar eens gaan laten zien. Het is wat dat betreft ook (helaas) een speler die een bondscoach niet snel zal passeren, terwijl dat van mij best gedaan mag worden als hij niet presteert.

29 maart 2021 om 09:52

Bij Liverpool hebben ze ook een ander niveau aanvallende middenvelders en geen F de Jong. Gini op 6 is dus gewoon geen optie als iedereen fit is.

29 maart 2021 om 10:07

Hij staat dan toch juist náást Frenkie De Jong in het verdedigende blok? Zoals een De Roon daar normaliter staat. In theorie zou dat kunnen werken, aangezien ook een Frenkie inmiddels zijn aanvallende kwaliteiten heeft ontwikkeld bij Barca. Dan kunnen ze elkaar afwisselen, mits ze gedisciplineerd spelen en niet de hele tijd allebei naar voren willen. Dat laatste lijkt bij Wijnaldum wel vaak een probleem te zijn geweest als hij in Oranje in het verdedigende blok stond. Dat deed hij dan met een soort gezonde tegenzin. Niet overtuigend in duels, halfslachtig in de omschakeling etc. Maar dat is wel al een behoorlijke tijd geleden.

29 maart 2021 om 23:05

Dan staat hij nog altijd niet op 6, maar blijft hij in zijn huidige rol of fungeert hij als 8. Een speler 'staat' nergens, een speler en zeker een middenvelder, is constant in beweging.

Wijnaldum is ontzettend sterk als hij maar kan gaan. Tegen een elftal dat zich in graaft komt hij veel minder in zijn kracht. Hoe beter de tegenstander, hoe beter Gini tot zijn recht komt.

29 maart 2021 om 11:51

Inderdaad. Dat zag je vooral goed in die wedstrijden tegen Duitsland vond ik.

Teveel mensen doen aan scorebordjournalistiek. Als Nederland hier met 8-0 had gewonnen, dan was dat gezien de kansen niet vreemd geweest. Het geluk is niet aan onze zijde helaas.

29 maart 2021 om 11:53

Precies. Vond dat Nederland gewoon goed speelde. En een of twee kansen krijgt elke tegenstander. Het zat in de afronding niet echt mee, voor de rest vond ik het een prima prestatie. En inderdaad, wanneer we met 8-0 winnen ligt dat hier toch weer direct aan de tegenstander. Al heeft die tegenstander kort daarvoor een topland bedwongen. Dat weten veel lui dan weer niet.

29 maart 2021 om 15:59

Toch zie ik het somber in. Tegen Turkije verloren en je moet ook nog tegen Noorwegen. Dat is geen wereldteam maar als je pech hebt heeft die Haaland er zin in en schiet hij er twee in waardoor je gelijkspeelt of verliest. Dan is het klaar.

Over de defensieve kwetsbaarheid van Blind.. Zou het een idee zijn om hem en Frenky van positie te laten wisselen. Misschien ook wellicht naar een 4-4-2, zodat je ook Gravenbergh erin kan zetten. We hebben immers toch geen echte vleugels. Dan kan Depay om de spits heen bewegen en ook in zijn kracht worden gebruikt terwijl er wel een aanspeelpunt in de spits staat..

29 maart 2021 om 11:51

Dan moet je zeker geen 4-4-2 gaan spelen, want dan heb je ook gewoon vleugels, op twee linies zelfs en te kort op elkaar. 4-3-3 blijft naar mijn mening de beste opstelling, maar de manier waarop De Boer het invult slaat kant noch wal.

29 maart 2021 om 11:55

Ik vind defensieve kwetsbaarheid ook maar overtrokken. We gingen in 2010 het WK in met rookie Van der Wiel, het lichtelijk gammele centrum Heitinga-Mathijsen, back-up Ooijer en de volgens velen te oude en te langzame Van Bronckhorst. En je haalt de finale met amper een tegengoal. Zeg het dan maar.

29 maart 2021 om 13:03

De coach. Die maakt(e) het verschil. Waarom niet de gelouterde van Gaal, maar de overal mislukte de Boer aanstellen? Dan wil je ook dat het flink mis kan gaan...

Wijnaldum is een goeie dienstbare speler. In dienst van anderen is hij wereldtop. Omdat hij dit laat zien bij Liverpool en daardoor moeiteloos mee kan op dat niveau, verwachten wij van hem dat hij ook het spel kan bepalen. Het wordt dan al een stuk lastiger voor Wijnaldum.

Het is niet zo dat Wijnaldum een fenomenale speler is die onmisbaar is voor Liverpool. Sterker nog; hij is misschien wel de basisspeler die ze het makkelijkst op kunnen vangen. Spelers als Wijnaldum komen mee op elk niveau, laat daar geen twijfel over bestaan. Echter gaat zo'n speler niet de speler zijn waar anderen zich aan optrekken en die de kar trekt als het even moeilijk gaat. Ik snap ook niet waarom dat zo erg is om te benoemen.

Wijnaldum is een dienende speler. Altijd al geweest. Met ups en downs. Bij Liverpool uitschieter tijdens het tweeluik tegen Barcelona! Helaas in Oranje nooit bepalend en meestal wat mee hobbelend. Ik zie in zijn plaats liever een andere speler, want op de nummer 10 positie is Klaassen een veel betere optie. Ondanks zijn ongelukkige afronding tegen Letland. Die maakt in de komende wedstrijden heus wel weer zijn goaltjes. De andere twee posities op het middenveld worden ingenomen door F. de Jong en (op termijn) Gravenberch. Dus is er voor Wijnaldum gewoon geen plaats meer in de basis. Want de positie waarop hij speelde tegen Letland, is niet een natuurlijke positie voor hem. Altijd beter een ander.

Wijnaldum is vaak een van de zoniet de beste tegen de grotere landen want dan komt hij veel meer in z’n kracht omdat hij met power naar voren kan lopen, maar laten we eerlijk zijn, aan de bal is het niet heel speciaal, dat is het ook niet bij Liverpool. Het is volgens mij ook een hele lange tijd geleden sinds hij een assist heeft gegeven daar. Dat is prima, maar je merkte wel tegen Turkije en Letland dat er geen ruimte in de as van t veld lag en dat hij daardoor niet aan zijn spel toekwam

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren