Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Amnesty International teleurgesteld door persconferentie van De Boer

Laatste update:

Amnesty International heeft teleurgesteld gereageerd op de uitspraken van Frank de Boer en Georginio Wijnaldum over Qatar op de persconferentie in aanloop naar het WK-kwalificatieduel met Turkije van woensdagavond. "Er was opnieuw geen duidelijke oproep richting FIFA om te zorgen dat de arbeidsomstandigheden verbeteren", laat de organisatie aan Veronica Inside weten. Amnesty International riep maandag in een brief aan president Gianni Infantino de FIFA opgeroepen om zijn invloed te gebruiken om een einde te maken aan het misbruik van arbeidsmigranten uit landen als Nepal, India en Bangladesh.

De mensenrechtenorganisatie schreef op zijn website dat men hoopt dat de KNVB, staf, de spelers van het Nederlands elftal en alle betaalde voetbalclubs en supportersverenigingen deze oproep steunen. De Boer en Wijnaldum lieten weten dat Oranje tijdens het WK aandacht wil schenken aan de misstanden in Qatar. Amnesty International wil echter dat de KNVB, de staf en spelers per direct van de FIFA eisen dat Qatar aangesproken wordt op de huidige situatie.

Qatar heeft in de afgelopen jaren belangrijke hervormingen doorgevoerd in de arbeidswetgeving, maar die wordt niet altijd toegepast en nageleefd. Amnesty International stelt dat duizenden arbeiders veel meer uren werken dan is toegestaan, salarissen te laat of helemaal niet worden uitbetaald, arbeidsmigranten moeilijk toegang hebben tot de rechtbank en zij zich niet mogen organiseren in vakbonden om gezamenlijk te strijden voor betere werkomstandigheden.

“Het WK zou gewoonweg niet mogelijk zijn zonder de arbeidsmigranten, die 95 procent van de beroepsbevolking in Qatar vormen”, laat Dagmar Oudshoorn, directeur van Amnesty Nederland, weten. “Ze werken aan de bouw van stadions en andere WK-faciliteiten, de aanleg van wegen en de metro, in de horeca en de beveiliging. Dit toernooi leunt op het harde werk van mannen en vrouwen die duizenden kilometers hebben gereisd om hun families te onderhouden. Maar nog te vaak wordt het verblijf voor deze arbeiders in Qatar gekenmerkt door misbruik en uitbuiting.”

Wijnaldum spreekt zich uit over Qatar: 'Misschien sta jij straks ook daar'

Amnesty International haalt aan dat de FIFA bij de toewijzing van het WK aan Qatar al op de hoogte was van de misstanden en roept de wereldvoetbalbond dan ook op om om ‘mensenrechtenrisico’s die verbonden zijn aan het toernooi, te beperken’. De FIFA laat volgens de mensenrechtenorganisatie het monitoren van WK-projecten te veel over aan zakenpartners. Amnesty International haalt aan dat dit ontoereikend bleek toen arbeiders die werkten aan het Al Bayt-stadion zeven maanden geen loon bleken te hebben ontvangen. De FIFA bleek hier uiteindelijk niet van op de hoogte te zijn.

Als het aan Amnesty International ligt, komt er in ieder geval geen boycot van het WK. “Voor Amnesty zijn garanties dat de rechten van arbeiders worden gerespecteerd echter belangrijker dan een boycot van het WK. Wij geloven dat de aandacht voor het WK in Qatar kan zorgen voor meer druk op de overheid om de beloofde arbeidshervormingen door te voeren en te handhaven en zo de situatie van migrantarbeiders te verbeteren. Maar dan moet dat wel nu gebeuren”, zo valt er in het communiqué te lezen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat is dit nou weer van Amnesty beetje vreemd als je het mij vraag. Er worden rechten geschonden, mensen worden tot slaaf gemaakt 7 maanden lang (blijkbaar) en het moet met een statement gebeuren? Denken die nou echt dat die ollie dollars daar nou echt voor zwichten? Dit wk is al gekocht en mensen betalen daar een gigantisch hoge prijs voor namelijk met hun eigen leven. Je moet gewoon ballen tonen en met de grotere landen een apart wk organiseren en niet meegaan met deze onzin. Als de mannen echt zwarte levens belangrijk vinden komen ze nu ook op voor de voornamelijk zwarte loonarbeiders uit azie. Maar ik verwacht niet dat de mannen enkel botje ruggengraat hebben. Intens triest dat er mensen moeten sterven en als slaven worden uitgebuit alleen om ons te vermaken met een simpel spelletje.

22 maart 2021 om 08:23

Inderdaad, de ruggegraadjes zullen mee waaien op de klanken van de Knvb en Fifa.Hier kunnen ze eindelijk een echt statement maken en de oortjes laten ze allemaal hangen en men verstopt zich enkel achter rake woorden die niet bij daden gevoegd worden Slap zooitje als je het mij vraagt.

22 maart 2021 om 08:25

Juist door het WK is alles al beter geworden. Doe je het WK ergens anders, gaat de druk van de ketel en wordt het niet nog beter.

22 maart 2021 om 08:31

Dit is onzin dat je nergens op baseert. Sterker nog, er kleeft gewoon bloed aan de handen van iedere bond die hiermee akkoord gaat. En nee, de situaties worden er absoluut niet beter op. Dat was niet in Z-Afrika, dat was niet in Brazilië en dat is nog veel minder in Qatar.

22 maart 2021 om 09:48

Was de toeslagenaffaire ook nodig om de wantoestanden aan het licht te brengen (niet dat dat gebeurd is trouwens want dat kabinet heeft nu nog gewoon een meerderheid)? Was de holocaust goed omdat het daarna de situatie van de Joodse bevolking heeft verbeterd? Zal de Syrische burgeroorlog goed uitdraaien voor de Syrische bevolking? Toch vreemd dat sommige mensen hele slechte dingen als iets positiefs gaan zien.

22 maart 2021 om 12:30

Dus kunnen we beter boycotten en het zo laten in plaats van blij zijn dat de situatie aan het verbeteren is en de druk erop houden om verder te verbeteren.

600 doden per jaar wil in mijn ogen nog steeds weinig zeggen als de exacte cijfers nog niet boven tafel zijn. Hoeveel werkende mensen sterven er in Nederland ieder jaar?

22 maart 2021 om 17:05

Natuurlijk is het triest, maar het is wel makkelijk om naar het voetbal te wijzen terwijl we zelf niets doen. Datzelfde bloed zit ook op alle andere projecten daar. Uit diezelfde Amnesty rapporten blijkt dat de situatie bij alle andere projecten daar net zo erg, zo niet erger is omdat er nog minder aandacht voor is. We gooien wel onze auto's vol met benzine uit die landen, bij alle projecten om die te winnen vallen ook veel doden. Qatar is ook is een van de grootste exporteurs van kunstmest, moeten we dan alle landbouw producten die daarvan gebruik maken, ook in Nederland, ook maar niet meer gebruiken want ook bij de bouw van die installaties vallen doden. Synthetische kleding wordt ook gemaakt van olie die daar uit de grond komt. Alle plastics zelfs, niet alleen de kleding. Moeten dat dan maar door laten gaan omdat de doden alleen bij de oliewinning vallen en niet (of niet in Qatar) bij de fabrieken die de olie tot plastic-kunststof verwerken. Prima dat er bloed kleeft aan de bonden die hiermee akkoord gaan, maar dan zit er net zo goed bloed aan de handen van iedereen die producten gebruikt die daar vandaan komen en dat doen we allemaal, elke dag. Dan is het behoorlijk hypocriet om nu iets van de bonden en het voetbal te vinden terwijl we gewoon doorgaan met de rest en zelf niets anders roepen dan dat het wel heel erg is.

22 maart 2021 om 18:00

Nou FCT_Tuulk, als je weet hoe men aan de cijfers komt, dan weet je dus dat dit alle dode arbeiders zijn uit een 5tal landen over een periode van 10 jaar. Daarbij wordt niet vernoemd hoeveel dit er normaal waren en ook niet hoeveel er bij de bouw van zaken gelieerd aan het WK zijn gevallen. Ook zijn de doodsoorzaken niet bekend, omdat Qatar geen autopsie uitvoert op mensen die niet uit het land komen. Zonder alle cijfers kun je van alles roepen, maar weet je niet wat je roept. Aangezien 85% van de werkende mensen in Qatar uit die landen komt, moet je dus alle cijfers hebben.

23 maart 2021 om 15:49

@ Nijogeth Het probleem is zichtbaar geworden voor iedereen. Dat is iets anders. Maar het geeft wel de kans om er iets aan te doen inderdaad.

23 maart 2021 om 16:55

Nijogeth, het klopt deels wat je zegt. Het zijn inderdaad alle doden uit een aantal landen en dat kunnen er best 5 zijn. Dat zijn landen die het bijhouden, er zijn echter ook een vijftal landen die het niet bijhouden, dus is het onbekend hoeveel doden er uit die landen bij zijn betrokken. Bekend is dat er 6500 doden zijn gevallen waarvan er 3700 betrokken zijn bij de bouw van de voetbalstadions maar waarschijnlijk nog hoger ligt.

23 maart 2021 om 19:12

Nee, laten we blij zijn, het vieren en dit land belonen omdat ze het de laatste tijd al ietsje minder slecht aan het doen zijn. Die seriemoordenaar die van 1 slachtoffer per week naar 1 per maand gaat ook maar uitnodigen op de wekelijkse pokeravond met de jongens? Jezus wat een idiote reacties lees ik. Hiermee geef je toch alleen maar signalen dat het allemaal goed is zolang er wat vooruitgang is. Dan krijg je een kus en knuffel en kan je voortaan minder mensen vermoorden bij het aanleggen van je infrastructuur dan voorheen.

24 maart 2021 om 18:12

Kaassie, ik geloof dat dat er maar 37 waren die betrokken waren bij de bouw van stadions. Men trekt dat echter iedere keer in twijfel, omdat de enige die daar cijfers van weet Qatar zelf is. Aan de andere kant is het vreemd om dan maar van duizenden doden extra uit te gaan, omdat dat voor het verhaal goed uitkomt.

23 maart 2021 om 17:07

@jouses: Dat is juist hoe organisaties als dit werken. Als er geen WK was geweest in Qatar, hadden veel mensen geen baan gehad (hoe slecht betaald en schandalig behandeld daar gelaten). Ik weet nog dat ze ook bezig waren met ABN Amro heel wat jaren geleden die een fabriek in Indonesie had gefinancierd. Daar bleek van alles mis te zijn, dus wilde ABN Amro hun handen ervan af trekken nadat ze erop gewezen waren. Dat was juist niet wat ze wilden, ze wilden dat ABN Amro hun macht gebruikte om te zorgen dat het beter werd voor de medewerkers om zo structureel te zorgen voor een betere situatie aldaar. Of dit de juiste weg is, daar kunnen we over twijfelen en discussiã«ren inderdaad. Ik begrijp hun motivatie wel (of ik het daar mee eens ben weet ik alleen niet).

Bij de toewijzing weten we wat er mis is gegaan. Blatter en co lieten zich royaal belonen voor een stem. Wat ik wel opvallend vind is dat men nu woedend is en alles wil boycotten terwijl iedereen dit al wist. Shirtjes van PSG zijn niet aan te slepen en in Parijs vieren velen feest omdat ze kampioen worden met Mbape en Het mag, die gezamenlijk 400.miljoen hebben gekost. Daar laat dezelfde sjeik die mede verantwoordelijk is voor de wantoestanden in Qatar zich toejuichen door een groot publiek. Misschien winnen ze de CL wel en staan ze te dansen op de Champs Elysee en niemand, die denkt 400 miljoen voor 2 spelers, daar had onze eigenaar ook een paar duizend man netjes van kunnen betalen en behandelen. Dus het zit niet alleen bij de FIFA fout ook bij de clubs en fans die graag de miljoenen binnen zien komen bij de club, om zo mee te kunnen doen om de prijzen die er mondiaal toe doen.

23 maart 2021 om 16:15

Blatter stemde niet op Qatar, hij stemde op Amerika. Het waren Platini en co die zich om lieten kopen.

Bron: Amnesty-international
Even zitten googlen en neuzen in de rapporten. Er zijn wat statements uitgegaan al hoor. Begon al in 1970 met een stevig statement over het WK in Mexico.

In 2008 werden de olympische spelen in China gehouden. Ook daar zijn statements gemaakt door onder andere Amnesty international aangaande het terdoorveroordelen van journalisten. Ook voor de productie van alle merchandise zijn veel kinderen ingezet en hebben mensen het moeten fabriceren in mensonterende omstandigheden. Van die statements is verder niet echt veel terrecht gekomen, want wat hebben we sportief genoten he! Top gezwonnen en lekker gehocked….

Scoop through naar 2016 de zomerspelen in Brazilie. Mensenrechten zijn slechts wisselgeld als je op tijd sportaccommodaties, hotels en infra moet aanleggen. Een sloppenwijk past niet goed in een positief beeld: dus die zijn in ‘opruimacties‘ door de militaire politie opgeruimd. Demonstranten zijn keihard neergeslagen, als je niet past binnen het straatbeeld werd je huis aan de kant gezet. Maar alle getroffenen zijn gecompenseerd. Ja, mn neus. Maar gelukkig hebben we daar wel een statement neergezet. Dat zou ze leren.

Bijna kortom: je hebt bijna geen WK of groot sportevenement meer waarbij de mensenrechten slechts wisselgeld zijn om er een betaalbaar succes van te maken. En bij elk statement komt er werkelijk niks van terrecht. Het is een oproep, en vervolgens staan we toch weer hand in hand op de ruggen van de werkers te schreeuwen voor onze sporthelden. Mensenrechten laten ons echt koud, als we ze maar niet zien en zelf kunnen genieten.

23 maart 2021 om 16:51

Overigens wel leuk dat we dan in 2022 de winterspelen weer in China houden in een tijd dat Hongkong op ontploffen staat en de oeigoeren in een resort worden gepropt.... Wat zijn we toch lekker sociaal he Kunnen we weer een statement maken. #zalzeleren

23 maart 2021 om 17:30

Dank voor je opzoekwerk, lijken me allemaal relevante voorbeelden van grote toernooien waar mensenrechten in het geding waren of zijn. De vraag is, wat is de beste optie. Geen toernooien in die landen. Toernooien boycotten. Toernooien gebruiken voor soft power zoals Amnesty wil. Ik neig naar het laatste. Maar snap je kritiek dat het weinig effectief is wel. Maar aan de andere kant, als we toernooien alleen organiseren in landen waar mensenrechten het beste beschermd zijn, zijn de spelen, EK WK altijd in (noord, zuid, west) Europa, Australië, VS, Canada, Nieuw Zeeland, Japan, Zuid Korea. Misschien mis ik 1 land, maar dan heb je nooit een toernooi in Zuid Amerika, Afrika, grote delen van Azië. Dan worden sport en politiek wel heel erg verweven. Als je dit wil boycotten in Qatar, moet je Zuid Afrika Brazilië ook niet doen, en China is natuurlijk sowieso absurd. Ik vind het moeilijk.

23 maart 2021 om 18:26

Ach al met al denk ik dat het grote publiek ook helemaal niet wil weten op welke wijze het toernooi tot stand is gekomen: zo lang het maar doorgaat en betaalbaar is. Mensenrechtenschendingen vinden we op zijn hoogst vervelend, maar we willen het niet zien. Een wereldwijd toernooi brengt de problemen van de wereld met zich mee. Kenbaar maken en gewoon doorgaan en met de vuvuzela op de tribune feesten. Dat is wat we tot nu toe altijd hebben gedaan en dat is tot voor kort voldoende bevonden. Veranderd verder niet veel. Omarm de slavernij dan maar he

Haha Amnesty toch, wellicht zou het helpen om je als organisatie wat minder slap op te stellen. Je bent nota bene een mensenrechtenorganisatie, maar gelooft op tamelijk naïeve wijze dat het afreizen naar Qatar daadwerkelijk iets gaat veranderen aan de erbarmelijke situatie van de arbeiders.

Ook Amnesty treft blaam, zelfs Frank de Boer verschuilt zich in de persconferentie achter de bewoordingen van Amnesty en Human Rights watch, die niet oproepen tot een boycot, dus als deze organisaties het prima vinden, kunnen we gewoon gaan volgens de Boer.

Als het NL elftal afreist naar Qatar is dat uiteindelijk gewoon een beloning voor de dodelijke uitbuiting van de arbeiders. De elite van Qatar krijgt haar zin en kan zonder consequenties lekker genieten van het voetbal in een stadion dat is gebouwd op duizenden lijken.

De enige juiste positie voor een mensenrechtenorganisatie is het oproepen tot een boycot.

23 maart 2021 om 17:32

Dit is te makkelijk. Doen alsof een boycot de arbeidsomstandigheden wel verbetert maar statements en politieke druk naïef zijn en niks uitmaken is echt te makkelijk.

Ik ben wel benieuwd wat voor akties Amnesty zelf gaat plannen . Of blijft het alleen maar bij aansporen van andere om een stevig statement te maken? Zijn er bv acties gepland om de regering er toe tot aan te zetten om akties te ondernemen ?

Kleine voorspelling. De Fifa verbiedt politieke uitingen rond de wedstrijden van het WK in Qatar door spelers, trainers, enz. Statements zijn altijd goed maar ik vrees dat het zo verdomd weinig invloed gaat hebben.

Frankie gaat zijn oude werkgevers niet afvallen natuurlijk. die heeft daar aardig wat oliedollars opgestreken en doet het dan nu voorkomen of Qatar Disneyworld is

25 maart 2021 om 21:16

Ach Wijnaldum gaat er op zijn eigen manier voor zorgen dat we het wk boycotten. Gewoon structureel zo spelen als tegen Turkije. Maar zonder dollen echt te gek voor woorden dat daar een wk gehouden wordt.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren