Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Waarom Pelé nu wel het doelpuntenrecord van Cristiano Ronaldo erkent

Laatste update:

Cristiano Ronaldo lijkt nu wél het officiële doelpuntenrecord van Pelé uit de boeken te hebben geschoten. De 36-jarige Portugese aanvaller maakte zondag namens Juventus tegen Cagliari (1-3 zege) de 768e, 769e en 770e doelpunten uit zijn carrière. Pelé erkent nu via Instagram dat Ronaldo zijn officiële doelpuntenrecord heeft gebroken, nadat hij het hier in januari nog niet mee eens was.

Het erkende statistiekenbureau Rec.Sport.Soccer Statistics Foundation (RSSSF) concludeerde in januari al dat Ronaldo het doelpuntentotaal van Pelé uit de boeken had geschoten. RSSSF telde echter ook de doelpunten als jeugdinternational van Portugal mee. Zonder die treffers mee te rekenen, staat Ronaldo na de uitwedstrijd tegen Cagliari van zondagavond op 770 treffers. Daarmee heeft hij het aantal doelpunten van Pelé in officiële wedstrijden - 767 stuks - definitief overtroffen.

“Het leven is een solovlucht. Iedereen kent zijn eigen reis. En wat een prachtige reis heb jij! Ik bewonder je enorm, ik houd ervan om je te zien spelen en dat is geen geheim. Gefeliciteerd met het breken van mijn recordaantal doelpunten in officiële wedstrijden. Het enige dat me spijt, is dat ik je nu geen knuffel kan geven. Ik plaats deze foto ter ere van jou, als symbool van een vriendschap die al jaren bestaat”, schrijft Pelé op Instagram. Ronaldo reageert onder de foto van de Braziliaanse legende.

“Mijn vriend Pelé, enorm bedankt voor jouw woorden en je vriendschap. Je weet dat het gevoel wederzijds is. We bewaren de knuffel voor het moment dat we weer samen kunnen zijn, hopelijk is dat snel”, reageert Ronaldo op Pelé. De Portugese aanvaller spreekt zich ook op zijn eigen Instagram uit over zijn record. “De laatste weken werd er veel gesproken over statistieken, die mij het officiële doelpuntenrecord van Pelé met 757 goals toeschreven. Ik ben dankbaar voor die waardering, maar het is nu tijd om uit te leggen waarom het record nu pas erken.”

“Ik waardeer meneer Edson Arantes do Nascimento enorm, dus ik respecteer dat hij 767 doelpunten heeft gemaakt. Hij heeft ook nog negen keer gescoord voor het team van de staat São Paulo en een doelpunt gemaakt voor het Braziliaanse militaire team, wat eveneens officiële doelpunten zijn. Het voetbal en de wereld zijn in de tussentijd veranderd, maar dat betekent niet dat we de geschiedenis kunnen wissen als ons dat goed uitkomt”, zo verklaart Ronaldo, die klaarblijkelijk zelf zijn doelpunten in de jeugdteams van Portugal niet meetelt.

“Ik heb nu mijn 770e doelpunt in mijn profcarrière gemaakt. Mijn eerste woorden gaan direct naar Pelé. Er is geen speler die niet heeft gehoord van zijn wedstrijden, doelpunten en prestaties. Daarom ben ik enorm trots dat ik zijn officiële doelpuntenrecord heb overgenomen. Dat is iets waarvan ik gedroomd heb als kind op Madeira”, schrijft de aanvaller van Juventus, die eveneens voor Sporting Portugal, Manchester United, Real Madrid en het Portugese nationale team speelde. “Ik wil iedereen bedanken die deze geweldige reis met mij gemaakt hebben: mijn teamgenoten, tegenstanders, fans, familie en goede vrienden. Ik kan niet wachten voor meer wedstrijden, uitdagingen, records en prijzen. Geloof me: dit verhaal is nog lang niet uit. Er is nog veel te winnen voor Juventus en Portugal!”

Pelé heeft zijn record overigens nog niet helemaal uit handen gegeven. De oud-aanvaller van Santos en het Braziliaanse nationale team noemt zich op zijn Instagram-account nog altijd Leading Goal Scorer of All Time met 1283 doelpunten. In de telling die de oud-spits zelf hanteert zijn ook oefenduels meegerekend, soms speciaal georganiseerd tegen nietige tegenstanders om zijn doelpuntenproductie op te kunnen krikken.

Ook Romario claimt tijdens zijn carrière meer dan duizend goals te hebben gemaakt, maar volgens de FIFA komt dat voort uit zijn eigen ietwat dubieuze telling waarin ook jeugd- en vriendschappelijke wedstrijden zijn meegenomen. Volgens officiële tellingen produceerde de Braziliaan, die gedurende zijn loopbaan voor onder meer PSV, Barcelona, Flamengo en Valencia speelde, om en nabij de 750 treffers. Van Josef Bican wordt eveneens geclaimd dat hij meer treffers achter zijn naam heeft staan dan Ronaldo. De Oostenrijks-Tsjechische spits scoorde tussen 1930 en 1955 voor onder meer Rapid Wien en Slavia Praag volgens verschillende bronnen 759 keer, maar de Tsjechische voetbalbond houdt het op 821 treffers.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Maar we moeten dus geloven dat Pelé ergens in de jaren 60 al bezig was met het meeste doelpunten ooit te maken en dat hij daarom bewust koos voor kleine tegenstanders? Dat lijkt me nu toch niet de meest geloofwaardige en objectieve lezing van de feiten eerlijk gezegd.

15 maart 2021 om 10:46

Precies. Dat stukje laat me zien dat de schrijver van dit stuk niet bepaald fan is van Pelé wan dat zijn gewoon aannames. Maar goed in mijn persoonlijke mening is het respect in Nederland T.o.v Maradona en vooral Pelé sowieso laag in vergelijking met het buitenland. Zou dat komen omdat die 2 door velen in het buitenland als beter worden gezien dan Cruyff?

15 maart 2021 om 11:08

Het respect tegenover de oudere generatie sterren is sowieso laag dus ik denk niet dat het komt doordat Cruijff niet als beste wordt gezien. Ik vind Sjaak Swart bijvoorbeeld echt een geweldige gast om naar te luisteren maar wordt door mede-PSV'ers en zelfs Ajacieden als een zeikerd weggezet. Zo ook Pelé en zowat iedere 60+er met een mening.

Het rare is dat ik meeging met het gebrabbel toen ik nog jong was, ik dacht dat Pelé niet zoveel voorstelde en vond Ronaldinho en later Messi en CR gewoon de beste allertijde. Totdat ik de Wk's van toen in zijn geheel ging terug kijken (don't ask, teveel tijd tijdens me studie). Ik wist niet wat ik zag, Pelé was gewoon écht heel goed.

15 maart 2021 om 11:22

Ik vind die vroeger vs nu discussies altijd wel leuk. Ze zijn bijna niet te voeren, het spelletje was totaal anders, de tactieken zijn enorm geëvolueerd. Dus het is altijd blijven dromen hoe het is om Pelé tegenover Ronaldo te zetten om te kijken wie de beste is.

Meestal ga ik wel voor de nieuwere speler. Die laat het toch zien in een spel dat meer ontwikkeld is.
Zo heeft Wilt Chamberlain ooit 100 doelpunten in 1 basketbal wedstrijd gemaakt, maar ben ik van mening dan Lebron James een betere speler is die bij lange na niet zoveel punten heeft gemaakt in 1 game.

15 maart 2021 om 11:24

Maar Victor Campenaerts is toch geen betere wielrenner dan Eddy Merckx omdat hij een beter werelduurrecord had?

15 maart 2021 om 14:19

Mindere vergelijking omdat bij Wielrennen het materiaal ook bepalend is. Zo worden nu allemaal wereldrecords gelopen op de nieuw ontwikkelde hardloopschoenen. In voetbal zijn de shirts en schoentjes minder bepalend. Ondertussen zijn de trainingen natuurlijk wel geprofessionaliseerd en kijken we anders naar sport in het algemeen. Cruijff stond voor de wedstrijd te paffen, dat kun je echt niet meer voorstellen nu. Je moet een speler als Pele dus wel in de tijdsgeest plaatsen. In moderne voetbal was hij wellicht een stuk minder succesvol geweest, of had hij zich ontwikkelt tot een hele andere speler...

15 maart 2021 om 10:50

Of het nu daadwerkelijk daarom was of niet maakt weinig uit lijkt me, feit is gewoon dat het onzin is om goals uit oefenduels mee te tellen.

15 maart 2021 om 10:52

Nu ja ik liep zelf nog lang niet rond op deze aardkloot op deze wereld dus ik weet niet echt wat er toen gebruikelijk was en wat niet gebruikelijk was. Wat dan weer wel opvallend is dat oefeninterlands wel gewoon altijd meegerekend worden.

15 maart 2021 om 11:12

Er zit wel een verschil tussen een oefeninterland tegen een nationaal elftal als een oefenduel tegen het plaatselijke cafe-elftal.

15 maart 2021 om 11:18

Maar dan gaan we er maar weer van uit dat die oefenwedstrijden alleen tegen café-elftallen waren en dat oefeninterlands altijd tegen sterke teams zijn.

15 maart 2021 om 12:04

Tja, maar je telt van Ronaldo bijvoorbeeld toch ook niet de preseason games mee? Doen we bij niemand volgens mij, maar voor Pelé e.d. wel. Lijkt mij ook meer dan logisch om die niet mee te tellen. Ook jeugdgoals tel je niet mee. En dat is wat bij Pelé o.a. wel gebeurd, achteraf.

15 maart 2021 om 12:34

Ik weet niet hoe het er toen aan toe ging dus ik kan er moeilijk een oordeel over vellen.

15 maart 2021 om 12:46

Waarom worden doelpunten van ronaldo in oefenwedstrijden van Portugal tegen kleinen landen wel meegerekend maar oefenwedstrijden met real Madrid,juventus tegen topploegen niet..

15 maart 2021 om 14:15

Omdat dat letterlijk voor elke voetballer zo is tegenwoordig. Bij oefeninterlands vertegenwoordig je je land en bij een oefenpotje met je club speel je in de voorbereiding vaak tegen amateurclubs.

15 maart 2021 om 14:39

In Nederland spelen ze mischien tegen amateurs clubs,maar de topploegen doen vaak mee internationale toernooien waar alleen grote teams in meespelen,dat is zwaarder om tegen te scoren dan een oefeninterland tegen Letland..

15 maart 2021 om 10:51

Dat waren allemaal amateurwedstrijden vergeleken met het voetbal van nu. Totaal niet met elkaar te vergelijken.

15 maart 2021 om 10:54

Nee inderdaad. Zo is het ook in elke sport. Die tijden of prestaties van vroeger zullen nu altijd overvleugeld worden. Net zoals dat ook met tijden en prestaties van nu zal gebeuren. Wat dan wel jammer is, is dat daarom vaak de prestaties van vroeger toch wel een beetje onderschat worden.

15 maart 2021 om 13:02

Het niveau was een stuk minder in vergelijking met nu, maar wil dat zeggen dat we de prestatie van Pele moeten downgraden? De man was zelf onderdeel van diezelfde tijd en in die tijd was hij de allerbeste. In 50 jaar tijd zijn het spel en de spelers geëvolueerd en dat zal over 50 jaar alleen maar meer zijn. Over 50 jaar zullen er spelers zijn die weer veel beter zijn dan Messi en Ronaldo nu, maar hun prestaties gaan we toch ook niet naar beneden halen? Spelers zijn producten van hun tijd en we moeten ze eren in hun tijd.

15 maart 2021 om 11:20

Veel mensen zien niet dat in de tijd van Pele de Braziliaanse (en misschien ook Argentijnse) competitie veel sterker was dan andere Europese landen. Er is een reden dat Pele toentertijd ook al als fenomeen gezien werd maar dat hij nooit het Amerikaanse continent heeft verlaten. De Intercontinental Cup (nu de Club World Cup) werd destijds ook vaker door Zuid Amerikaanse teams gewonnen dan Europese.

Wat een bizar aantal is het toch. Echt een legend. En het voorbeeld waar hard werken toe kan leiden. Het was echt een frivole voetballer vroeger die is uitgegroeid tot de ultieme doelpuntenmachine. Niets meer dan respect voor zijn prestaties.

15 maart 2021 om 10:44

"De Oostenrijks-Tsjechische spits scoorde tussen 1930 en 1955 voor onder meer Rapid Wien en Slavia Praag volgens verschillende bronnen 759 keer, maar de Tsjechische voetbalbond houdt het op 821 treffers. Dit zou er mede mee te maken hebben dat er data mist uit de Tsjechische tweede divisie van 1952". Dat lijkt niet te kloppen. Na het gemis van data zijn er meer goals 🤔

15 maart 2021 om 10:50

Inderdaad. De Tsjechische voetbalbond zegt dus dat dat jaar 1952 niet meegenomen is in die 759 treffers 😉.

15 maart 2021 om 11:07

Hebben jullie weleens van Arthur Friedenreich gehoord? Deze man schijnt zelfs 1329 goals gemaakt te hebben in zijn carrière!
Hoe de sport er toen (voor de jaren 30) ook uit zag, dat zijn toch aantallen waar je U tegen zegt.
Wat is het jammer dat van grootheden het altijd maar gissen zal blijven hoe goed ze nou echt waren.

16 maart 2021 om 09:40

Wel knap dat de Tsjechische voetbalbond het jaar 1952 niet heeft meegenomen, maar dan toch op meer treffers uitkomt dan wanneer ze hem wel meenemen volgens de tekst 😉. Misschien dat de Slowaakse voetbalbond dan weer doelpunten dubbel telt?! 🙃

Mooi dat Pele zijn respect toont. In zijn tijd speelde Pele bijlange niet zoveel wedstrijden als Ronaldo. Wie weet wat hij zou bereiken met dezelfde aantallen maar voor het zelfde geld zou hij het misschien fysiek niet zoveel wedstrijden aankunnen? Voetbal was vroeger anders, men leefde niet helemaal voor en je kon elke match wel een doodschop krijgen.

Vergelijkingen maken is dan ook zinloos. Wat wel vaststaat is dat Ronaldo meest scorende speler is van laatse decenium.

Fenomeen!
Ik vraag me af of er ooit een speler komt die zijn talent en drive heeft, als je hardop roept de beste te willen zijn en dat ook waarmaakt met dit soort ongekende statistieken.

Bizar 770 doelpunten, weet nog dat mijn vader zei dat niemand meer in de buurt zou komen ban het doelpunten aantal van Pele. Nu 20 jaar verder heeft deze machine het gewoon behaald.

Mensen raken verzadigd door de prestaties van deze legende en Messi.
Iedereen heeft het over Gaaland en Mbappe als hun opvolgers, maar ik moet t nog maar zien of zij dit niveau kunnen halen. Nog nooit in de historie heeft iemand dit niveau zolang kunnen behalen als deze 2. Lijkt me sterk als de eerstvolgende opvolgers dat dan meteen wel kunnen.
De laatste tijd spookt het einde van de carriere van deze 2 steeds meer door mn hoofd en t is toch een soort van enge gedachte. Hoe zal het voetbal er uit gaan zien zonder deze 2?

15 maart 2021 om 11:24

En wat ik nog het meest bijzondere vindt aan Messi en Ronaldo is dat de laatste 10 jaar ploegen zich zo erg ingraven tot wel met zn allen in de 16, om deze 2 van scoren af te houden en ze nog zulke statistieken neerzetten.

15 maart 2021 om 12:26

Voorlopig heeft dat bij Haaland alle schijn van; waar Messi 36 duels en Ronaldo 40 duels voor nodig had, heeft Haaland slechts 14 wedstrijden nodig om 20 CL goals te behalen. En de CL is de moeilijkste competitie, dus als hij het daar laat zien, waarom niet jaar in haar uit in de competitie?

15 maart 2021 om 15:19

Had Ronaldo maar 40 wedstrijden nodig voor de 20 goals in de CL? Dan heeft hij wel een bizarre inhaalslag gemaakt, aangezien hij de eerste 25 wedstrijden in de CL niet tot scoren kwam. Natuurlijk stond hij meer dan 1 op 1 in de Cl in zijn Madrid-tijd, maar ik had niet verwacht dat hij bij United ook al zo' n goede periode had.

Het resultaat van kei en keihard werken, dag in dag uit. Er zullen vast spelers zijn die meer talent dan hem hebben, maar in mijn ogen is er nooit een completere voorhoede speler geweest. En het grootste argument daarvoor is natuurlijk het uit de boeken schieten van Pele, zoals hij inderdaad aangeeft een soort final boss van het voetbal.

Er wordt nog aan de weg getimmerd, maar de toekomst is al bezig. Ik zie in Haaland de next best.

Pele is niet de topscorer aller tijden maar dat is...

Arthur friedenreigh

1329 goals in 1229 wedstrijden

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren