Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax kan komende periode gunstige Champions League-pot afdwingen

Laatste update:

Nu Ajax na het gelijkspel tegen PSV (1-1) lijkt af te stevenen op het kampioenschap, kunnen de Amsterdammers zich alvast verheugen op het bijbehorende ticket voor rechtstreekse deelname aan de Champions League. Ajax zal, indien de titel dit seizoen inderdaad wordt binnengehaald, volgend seizoen bij de loting worden ingedeeld in pot 1, 2 of 3. De ploeg van trainer Erik ten Hag kan met goede prestaties dit seizoen in de Europa League de kansen op een gunstige pot nog aanzienlijk vergroten.

De potindeling bij de loting voor de groepsfase van de Champions League hangt van tal van factoren af en is daardoor ingewikkeld. Zeker is dat de kampioenen van de eerste zes landen op de ranking in pot 1 belanden. Dat zijn de nummers één van Spanje, Engeland, Duitsland, Italië, Frankrijk en Portugal. Daarnaast hebben de Champions League-winnaar en de Europa League-winnaar recht op een plek in de eerste pot, die in totaal bestaat uit acht clubs.

Daar geldt weer een uitzondering voor, die het makkelijkst uit te leggen is aan de hand van een voorbeeld: Manchester City zit als zeer waarschijnlijke kampioen van Engeland volgend seizoen in pot 1. Mochten the Citizens ook de Champions League winnen, dan krijgt de kampioen van de nummer zeven (Rusland) het pot 1-ticket van de Champions League-winnaar.


De vijfjarige UEFA-clubranking



CLUB 16/17 17/18 18/19 19/20 20/21 TOTAAL
11. Arsenal* 19 21 26 10 15 91,000
12. Borussia Dortmund* 22 10 18 18 20 88,000
13. Chelsea* 0 18 30 17 21 86,000
13. Tottenham Hotspur* 10 21 26 16 13 86,000
15. FC Porto* 17 17 23 7 20 84,000
16. Shakhtar Donetsk* 14 19 10 22 14 79,000
16. AS Roma* 13 25 17 11 13 79,000
18. Ajax* 22 1,5 27 13 13 76,500
19. Olympique Lyon 22 14 17 23 0 76,000
20. Napoli 17 10 18 19 8 72,000
21. RB Leipzig* 0 17 5 27 17 66,000
22. Red Bull Salzburg 5 21 16 10 7 59,000
23. Benfica 17 4 17 10 10 58,000
24. Bayer Leverkusen 18 0 11 18 10 57,000
25. Internazionale 18 0 11 18 10 57,000
26. Atalanta* 0 11 2,5 20 17 50,500

* Deze club is nog actief in Europa.


Ajax kan alleen in pot 1 terechtkomen door de Europa League te winnen. Mochten de Amsterdammers daar niet in slagen, dan volgt hooguit een indeling in pot 2. Daarvoor wordt gekeken naar de coëfficiënt aan het einde van het huidige seizoen: hoe hoger de plek van de club op de vijfjarige clubranking, hoe hoger die club komt in de potindeling. Een plek in pot 2 is op papier een stuk gunstiger dan een plaats in pot 3, omdat een club daarmee sterkere tegenstanders kan ontlopen.

Dit seizoen wist Ajax het laatste plekje in pot 2 te bemachtigen. Voor komend seizoen zal het er opnieuw om spannen of de Eredivisionist daar terechtkomt. Ajax deed afgelopen ronde in de Europa League in dat opzicht wel zeer goede zaken: de Amsterdammers stegen over Olympique Lyon heen, dat ook op weg lijkt naar een Champions League-ticket. Lyon is dit seizoen niet actief in Europa en kan dus geen punten scoren. Verder blijft Ajax definitief boven Napoli, dat uitgeschakeld werd door Granada en ook geen punten meer kan behalen.

De komende rondes zou Ajax nog over Shakhtar Donetsk en AS Roma, die tegen elkaar spelen in de Europa League, heen kunnen gaan. Daarvoor zal Ajax zelf moeten afrekenen met Young Boys en mogelijk ook de rondes daarna nog goed moeten presteren. Dat zou de kansen op een plek in pot 2 een stuk vergroten. Elke Europese overwinning overwinning levert een club twee punten op, terwijl een gelijkspel goed is voor één punt. Bovendien krijgt Ajax vanaf nu één bonuspunt per volgende ronde die bereikt wordt.

In onderstaand voorbeeld van de mogelijke potindeling wordt aangenomen dat Manchester City, Atlético Madrid of Bayern München de Champions League dit seizoen wint. Te zien is hoe Ajax op dit moment net buiten de boot lijkt te vallen als het gaat om een plek in pot 2. Als Ajax erin slaagt om Shakhtar en Porto dit seizoen nog in te halen op de ranking, dan lonkt een plek in die gunstige pot.


Voorbeeld van mogelijke potindeling bij de huidige standen



CLUBS IN POT 1 GEPLAATST ALS COËFFICIËNT
Atlético Madrid 1ste van Spanje 115,000
Manchester City 1ste van Engeland 112,000
Bayern München 1ste van Duitsland 129,000
Internazionale 1ste van Italië 53,000
Lille OSC 1ste van Frankrijk 14,000
Sporting Portugal 1ste van Portugal 45,500
Zenit Sint-Petersburg 1ste van Rusland 75,000
Winnaar Europa League Winnaar Europa League

CLUBS IN POT 2 GEPLAATST ALS COËFFICIËNT
Barcelona 2de van Spanje 121,000
Real Madrid 3de van Spanje 119,000
Juventus 3de van Italië 118,000
Paris Saint-Germain 3de van Frankrijk 108,000
Manchester United 2de van Engeland 100,000
Sevilla 4de van Spanje 97,000
Chelsea 4de van Engeland 86,000
FC Porto 3de van Portugal 84,000

CLUBS IN POT 3 GEPLAATST ALS COËFFICIËNT
Shakhtar Donetsk 2de van Oekraïne 79,000
Ajax 1ste van Nederland 76,500
Olympique Lyon 3de van Frankrijk 76,000
... ... ...
... ... ...
... ... ...
... ... ...
... ... ...

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit wordt me allemaal veel te moeilijk. Ik wacht wel rustig af. Ik merk wel dat ik oud word. Verlang soms terug naar de tijd dat er 16 landskampioenen in een pot gingen en dan gewoon een potje uit en een potje thuis en je wist waar je stond. Maar ik besef ook dat tijden veranderen en de commercie belangrijk is geworden. Uiteindelijk gaat het erom dat de bal rolt.

3 maart 2021 om 17:51

Ik vind dit soort artikelen nou juist iets toevoegen, men onderzoekt iets feitelijks en legt de resultaten voor. Veel beter dan het uitsmeren van 1 interview of akkefietje over 10 artikelen. Door dit artikel weten we toch een beetje waar je op kan rekenen / welke resultaten interessant zijn om te volgen. Nu weten we bijvoorbeeld dat het belangrijk is dat PSG kampioen wordt en Shakhtar liefst twee keer verliest van Roma.

3 maart 2021 om 18:06

Ga weg....dit artikel vermeld niets meer of minder dan dat er op nog geen driekwart van de competitie word gespeculeerd dat Ajax zo mogelijk in pot 1, 2 of 3 terecht kan komen....van de.....jawel...4 potten.
Dit artikel voegt juist totaal niets toe en hoort thuis op het kladblok van de club zelf.

3 maart 2021 om 18:30

Dan zou je het daar lezen Tinus. Want stiekem vind je Ajax wel erg opwindend.

3 maart 2021 om 19:12

Ik vind voetbal opwindend, daar is Ajax inderdaad een onderdeel van.
Blijft bij dat dit soort verkwikkende "nieuwsitems" meer thuis horen op inderdaad...clubpagina's waar mensen komen die erg geïnteresseerd zijn in zulk soort gepraat.
Ik vind het nogal ronduit belachelijk om nu al op een gerenommeerde site als deze op nog geen driekwart van de competitie te gaan speculeren in welke pot van de CL loting Ajax wel of niet komt.

3 maart 2021 om 19:34

Je hoeft het niet te lezen hoor. Juist dit soort artikelen vind ik interessant.
Geen uitsplitsing van 1 interview voor clickbait.

3 maart 2021 om 20:21

Tinus, je hebt gelijk dat er eigenlijk niet heel veel gezegd wordt. De hoofdgedachte van het artikel valt inderdaad samen te vatten als 'het kan alle kanten op'. Echter, ik vond het toch leuk om te lezen. De Uefa maakt er zijn hobby van om de toernooien zo ingewikkeld mogelijk te maken. Er gingen 600 artikelen en 400 video's voorbij eerder dat we half het idee van de Nations League snapten. De indeling van Champions League en Europa Leauge potten en groepen gaan volgens dito ingewikkelde formules. Ondanks dat er inderdaad nog niet concreet vermeld kan worden in welke pot Ajax zal eindigen, geeft dit wel een indicatie hoe de kansen ervoor staan en op welke wedstrijden we moeten letten voor het belang van Ajax. Ik zou denk ik uit mezelf nooit Shakhtar - AS Roma aanzetten maar nu ik weet dat daar voor het Nederlands voetbal iets van af hangt, zal ik dat duel toch met een schuin oog volgen. Het is ook helemaal goed als het je geen moer interesseert en je in augustus/september wel merkt waar Ajax is uitgekomen. Prima. Even goede vrienden. Maar er zijn ook mensen die dit soort artikelen interessant vinden en daarom is het toch prettig dat Voetbalzone het plaatst. Ik heb in ieder geval weer iets geleerd!

3 maart 2021 om 18:46

In het seizoen 1987-1988 bijvoorbeeld lootten Real Madrid en Napoli gewoon in de eerste ronde tegen elkaar in de Europa Cup 1! Niks beschermde status. Real won en het Europese seizoen voor Maradona zat er in september alweer op. Vergelijk dat eens met tegenwoordig ;-)

5 maart 2021 om 16:43

Klopt en ik vind ook dat er maar max 1 club per land mag mee doen. Dan worden wedstrijden van Steaua Boekarest, Dynamo Kiev of een Goteborg ook gewoon weer interessant. Tegenwoordig is het een verdeling in de CL van de top-4 ligas van Europa.

4 maart 2021 om 12:00

Volgens mij is het veel simpeler uit te leggen.

Om in pot 1 te komen moeten ze de EL winnen (dan maakt het ook niet meer uit wat ze in de eredivisie doen).

Om in pot 2 te komen moet Ajax moet zich plaatsen voor de CL via de eredivisie (als landskampioen of via de voorrondes) en dan in het resterende EL seizoen zelf nog minimaal 2 plekken stijgen om het volledig in eigen hand te hebben.

Als ze dat niet doen zijn ze afhankelijk van clubs die zich niet plaatsen die boven Ajax staan in de ranking (bijvoorbeeld Arsenal of Tottenham op dit moment).
Of van de winnaars van de EL-CL die zich al geplaatst hebben in pot 1 of 2 via hun eigen ranking waarbij het nog zou helpen wanneer de winnaars van die competities ook landskampioen worden in een top 6 competitie.

4 maart 2021 om 16:54

Ah, die goeie oude tijd, toen het ijsje nog een cent kostte, je als je wilde douchen naar het badhuis moest en je je hele leven in een rolstoel zat nadat je polio had gehad. Oh, en toen je naar de radio moest luisteren omdat de tv nog niet bestond! Die commercie heeft er ook voor gezorgd dat je uberhaupt naar live wedstrijden kon kijken, want eer liveuitzendingen op tv kwamen duurde decennia. Ik word een beetje moe van die verheerlijking van het verleden. Toen ik als jongetje in de jaren 80 voor het eerst naar het stadion ging, kwam er uberhaupt geen hond en wedstrijden tussen de kampioen van Moldavie en Albanie zijn niet om aan te gluren. Daar kijkt geen hond naar.

Mooi man, “Champions League” en dan in pot twee geen enkele kampioen.. Roma en Shakthar tegen elkaar is gunstig voor Ajax en hopen dat Juventus wint van Porto. Onder voorbehoud dat je de eerste plek niet meer weggeeft in de Eredivisie.

3 maart 2021 om 19:18

Er staan ook ploegen als arsenaal en tottenham boven ajax die zich waarschijnlijk niet plaatsen voor de cl

4 maart 2021 om 15:27

Niet via de competitie inderdaad. Ik zie Arsenal en Tottenham wel kansrijk om CL af te dwingen via Europa League winst

4 maart 2021 om 12:16

De eerste plek maakt niet zo veel uit, zo lang ze zich maar plaatsen. Volgens mij gaat pot 2 op basis van de coefficient dus daar zouden ze ook via de voorrondes nog in kunnen komen.

4 maart 2021 om 15:33

Wat dat betreft zou het dan goed zijn voor het Nederlandse voetbal dat PSV kampioen wordt en Ajax niet om zo kans te hebben 2 clubs in de champions league te hebben.

4 maart 2021 om 15:48

@29er, dat is inderdaad waar. Met de beschermde status van Ajax, zou een voorronde CL normaal gesproken gunstiger verlopen voor Ajax dan voor Psv. Maar ik als Ajacied heb liever dat we gewoon kampioen worden en PSV het via de voorrondes ook gewoon redt

4 maart 2021 om 17:32

En terecht. Al dat sociaal wenselijk voor 'het beste voor het nederlandse voetbal' is ook om te kotsen. Hoogma mag rustig iets zeggen over Brobbey. Feyenoord fans mogen rustig hopen dat Ajax van Lille verliest en Ajax supporters mogen hopen dat ze direct plaatsen voor champions league via de competitie.

4 maart 2021 om 15:53

Zou jij dus dezelfde beloning willen geven aan de winnaar van een competitie met amper concurrentie en een verschrikkelijk matig niveau dan aan de nummer 2 in een absolute topcompetitie? Denk niet dat er veel mensen zouden kijken als we de kampioen van Wit-Rusland tegen de kampioen van Cyprus aan het werk zien, om maar iets te noemen. Ik snap dat de naam Champions League niet helemaal klopt maar we kijken toch veel liever naar een Barca tegen PSG dan naar Bate Borisov tegen Molde?

4 maart 2021 om 19:26

Als Bate zich jaarlijks kan verzekeren van CL miljoenen zal het geen tien jaar duren voordat ze ook een CL waardig elftal hebben staan. De grote clubs en landen worden gewoon teveel beschermd waardoor al het geld bij een paar clubs zit.

5 maart 2021 om 16:44

Dat weet je niet. Clubs als City en Leipzig zijn toch met poen groot geworden. In de jaren 90 waren clubs als Panathinaikos of een Dynamo Kiev bijvoorbeeld veel groter. Het is maar waar je het geld in pompt.

7 maart 2021 om 16:39

Net zoals bij Ajax in Nederland? Ajax profiteert juist volop van dat geld aangezien zij winst maken daardoor. Bijvoorbeeld in Engeland kunnen clubs als Sheffield en Palace ook gewoon 30m betalen voor een speler. Ter vergelijking: in Nederland kan bijvoorbeeld RKC of Willem II niet eens een speler kopen van 1 miljoen. Dus het verschil tussen een Ajax en de andere clubs in Nederland is groter dan de verschillen in een topcompetitie. Denk daar maar eens over na..

In maart en nu al kampioen. Respect voor die prestatie maar de concurrentie mag zich wel achter de oren gaan krabben. Natuurlijk heeft Ajax meer budget maar als je kijkt naar de matige tegenstand die je wekelijks in de Eredivisie treft is zou het kampioenschap nu eigenlijk al niet beslist moeten zijn

3 maart 2021 om 17:22

Het is ook nog niet beslist. Driesje heeft me geleerd dat je nooit te vroeg moet juichen. Laten we hopen dat de Ajax selectie dat ook weet.

3 maart 2021 om 17:34

wie zie jij Ajax nog inhalen dan? Ajax is veruit de meest constante en best voetballende ploeg in de Eredivisie imo. AZ laat ook goed voetbal zien maar qua resultaten zijn die weer erg wisselvallig

3 maart 2021 om 17:42

Ik zie niemand Ajax nog inhalen. Ze zijn erg volwassen en constant en hebben bovendien de breedste selectie. Maar Driesje zag ook niemand PSV nog inhalen destijds..

Ik ben het met ten Hag eens dat we onze eigen grootste vijand zijn. Als we geconcentreerd blijven en niet gemakzuchtig dan zie ik het echt niet meer misgaan.

3 maart 2021 om 18:09

@Japie haha niet overdrijven he. We moeten nog tegen de overige toppers als Feyenoord (die gaat 1000% geven om dit seizoen nog beetje glans te geven), AZ (strijden om plek 2 of hoger) en Utrecht (ook voor hen willen winnen om seizoen nog glans t egeven, na teleurstellende periode).

3 maart 2021 om 18:31

Die mogen ze volgens mij allemaal verliezen en dan staan ze nog op doelsaldo eerste. Maar goed dat gaat, denk ik, niet gebeuren. Gewoon lekker wedstrijd voor wedstrijd afstrepen en pas bloemen bij de finish, of een paar weekenden daarvoor!

3 maart 2021 om 18:13

Ajax heeft met goed beleid en stevig onderhandelen heel veel geld verdiend. Andere clubs in de ED kunnen dat ook. Maar als je soms ziet van welke clubs Nederlandse clubs in de EL al verliezen, dan is dat echt droevig. Voor wat de CL-loting, Ajax moet gewoon geduld hebben tot dat seizoen 17/18 niet meer telt. Ajax behaalde dat seizoen 1,5 punt terwijl clubs die daar boven staan rond de 20 punten haalde in dat jaar.

4 maart 2021 om 12:22

Het problem is dat voordat ze die 1.5 punt kwijtraken ze eerst de 22 punten kwijt raken van het jaar waarin ze de EL finale haalden. die 2 middelen elkaar nu aarig uit.
Bijkomend probleem is dat door die 22 punten van Ajax in 16/17 het nederlandse voetbal een aardig jaar had maar dat de rest ook dramatisch presteerde in het jaar dat Ajax die 1.5 punt haalde dus zal de ranking niet alleen voor Ajax maar voor Nederland een behoorlijke deuk oplopen op he moment dat 16/17 weg valt.

4 maart 2021 om 15:52

Precies London Calling. Daarom is het des te meer te hopen dat Ajax 2x gaat winnen van Young Boys, dan zou je ineens 5 punten meer erbij kunnen schrijven. Als er dan ook nog een gunstige loting bovenop komt voor de volgende ronde, zou je alvast een klein vangnet kunnen creëren voor komend jaar als het jaar van 16/17 wegvalt.

4 maart 2021 om 15:29

Als Ajax (verwacht het niet) de EL zou winnen, blijven de tickets dan voor de rest nog over? Zou de CL-ticket door schuiven naar de 2e plaats?

4 maart 2021 om 18:51

Nee dat gebeurd niet.

Kleine toevoeging:

Ajax kan toch ook in pot 1 komen als Nederland Rusland op die coëfficiënt ranking weet in te halen en een club als bijvoorbeeld Manchester City de Champions League wint en 1e wordt in de Premier League?

Of is het niet meer mogelijk om als Nederland dit jaar Rusland nog in punten in te halen?

3 maart 2021 om 17:20

Nederland kan Rusland weliswaar nog dit jaar inhalen, maar voor de Champions League-indeling van komend seizoen wordt gekeken naar de eindranking van 2020. Daarin eindigde Rusland als zevende en dus krijgt de nummer zeven van dat land eventueel dat ticket.

3 maart 2021 om 18:20

Of als AC Milan zowel de titel pakt in italië en de EL wint? Dan lijkt het mij toch dat die doorgeschroven wordt naar de competitie die achtste staat? Maarja dat is waarschijnlijk en utopie.

3 maart 2021 om 18:39

Mede door de overwinningen van Ajax en PSV vorige week staat Nederland nu nog maar 0.382 punt achter Rusland. Rusland heeft zelf geen ploegen meer in Europa en kan dus geen punten meer pakken. Elk punt wat Ajax pakt wordt gedeeld door het aantal tickets wat Nederland aan het begin van het seizoen kreeg (incl voorrondes). Een overwinning van Ajax leveren de club 2 punten op en een gelijkspel 1. Voor de Eredivisie zijn dat dus (2/5=) 0.4 en (1/5=) 0.2 punten op. Een overwinning of twee gelijke spelen van Ajax tegen Young Boys zal dus al voldoende zijn om Rusland te passeren op de coëfficiëntie lijst.

4 maart 2021 om 06:41

Je vergeet dat de ranking over 5 jaar gaat. Je moet het nog een keer door 5 delen. Vergeet de bonuspunten niet. Ajax moet deze ronde en de volgende ronde 2 overwinningen pakken om over rusland heen te gaan als nederland zijnde.

4 maart 2021 om 15:58

Het klopt dat de ranking over 5 jaar gaat, maar het aantal punten hoeft je daarom niet nog eens door dit aantal te delen. De totale score van die de positie op de ranglijst bepaald is gebaseerd op het aantal punten die de Nederlandse ploegen hebben behaald gedurende 5 seizoenen. Dit zijn het huidige seizoen en de 4 voorgaande. De punten van de vier voorgaande seizoenen staan vast, daar kan niks meer mee gebeuren (naast dat het eerste seizoen vervalt aan het einde van elk seizoen). Alleen de punten van dit seizoen kunnen nog oplopen en dan is het bovengenoemde scenario (1 overwinning of 2x gelijkspel) voldoende om Rusland te passeren.

Mooi, rechtstreekse plaatsing, daar heeft Ajax toch hard voor gevochten de afgelopen jaren! Zoi zuur zijn als je nu 2e wordt en weer via de voorrondes de CL moet halen. Voor verdere groei is de CL noodzakelijk, zeker straks met de nieuwe opzet, anders lopen de concurrenten (buiten NL) ook steeds verder uit en zal het moeilijker worden om beginnende toppers uit het buitenland te verleiden voor een avontuur bij Ajax.

3 maart 2021 om 17:26

Zou zeker zuur zijn na die fantastische resultaten. We hebben zelf ook jaren lang voor paal gestaan in Europa maar gelukkig is het geduld en goede beleid beloond . Hopelijk zien Marc en Edwin nog voldoende uitdagingen bij Ajax, zelf denk ik dat er nog genoeg rek in zit.

3 maart 2021 om 17:31

Hele gekke gedachtegang van mij misschien, maar zou het niet beter zijn als Ajax tweede werd? Gezien de prestaties afgelopen jaren en de kwaliteit van de selectie denk ik dat Ajax beter dan Psv/az in staat zou zijn om de voorrondes te overleven, waardoor je twee ploegen in de CL hebt wat een prachtig aantal punten oplevert. Daarmee wil ik eigenlijk ook zeggen dat als Ajax een keer tweede wordt (wat vast nog wel een x gaat gebeuren), ze daarmee niet meteen de CL mislopen en goede kansen heeft om het hoofdtoernooi te halen. Zo'n ramp zou dat dus niet zijn.

3 maart 2021 om 17:34

Ja dat vind ik een gekke gedachte gang. AZ of PSv moeten maar eerst bewijzen dat ze in de CL horen door makkelijke El wedstrijden te winnen. Kunnen ze wel zeker in de CL spelen, maar goed dat had Feyenoord destijds ook en als je dan alles verliest heb je er ook helemaal niks aan. Je kunt beter 6 wedstrijden winnen in de EL, dan alles verliezen in de CL. Puur voor het geld zou het voor AZ of PSV natuurlijk lekker zijn, maar daar heeft Ajax niet zoveel aan.

3 maart 2021 om 17:35

Hangt er wat van af. Als je als team normaal niet door de voorrondes komt dan zal je ook niet veel te zoeken hebben in de groepsfase algemeen gezien. Dan kunnen er beter veel punten in de EL behaald worden dan amper in de CL.

3 maart 2021 om 17:46

Zoals al gezegd denk ik ook dat je eerst maar moet aantonen in de CL thuis te horen door de voorrondes te overleven of jaarlijks EL te overwinteren.

Voor de eredivisie is het misschien goed dat er twee clubs startgelden van de CL krijgen maar voor Ajax zelf is het denk ik beter om die gelden voor zichzelf te houden en verder afstand te nemen van PSV. Aangezien er in de begroting niet veel rek meer zit zal daar toch de slag geslagen moeten worden denk ik.

3 maart 2021 om 18:00

Dat hangt ervan af. Zowel AZ als PSV zullen waarschijnlijk in pot 4 belanden. Dat betekend dat het lastig voor ze wordt om veel wedstrijden te winnen of gelijk te spellen. Starten in de groepsfase levert dan wel 4 punten op maar als je twee wedstrijden minder wint dan maakt dat niks meer uit. Ook wordt het moeilijker om in de volgende ronde van de Europa league te belanden waardoor je extra wedstrijden speelt en daardoor dus punten binnen haalt. Dit is natuurlijk puur kijkend naar het aantal punten. Financieel en als supporter is het natuurlijk wel heel mooi als die clubs Champions league halen.

3 maart 2021 om 18:12

@rubemtje zou zeker niet beter zijn voor Ajax om VCL te spelen. Ten eerste je seizoen begint weer absurd vroeg, ten tweede qua elftal versterken ben je weer afwachtend. Klapper pas maken als je verzekerd bent. Spelers willen afwachten

Zorgt voor veel onrust en zeer weinig rust.

Eind dit seizoen heb je EK, dan VCL en dan WK.

Wanneer zouden de Ajax spelers rust moeten hebben?

4 maart 2021 om 06:43

Aan de andere kant kun je ook best goed punten sprokkelen in de VCL. Dus voor Ajax is het niet alleen maar negatief.

4 maart 2021 om 12:45

Het probleem zitten hem in het doorkomen van die voorrondes. Zo goed is de track record van Ajax daarin ook niet. Vorig jaar ging het ook met hangen en wurgen.
Maar de kans dat Ajax door die voorrondes komt lijkt inderdaad iets groten dan bij PSV of AZ.

Ik weet ook niet of we meer punten zouden halen met meer clubs in de CL. Daarvoor zullen de clubs ook op CL niveau moeten gaan presteren en daar schort het de afgelopen jaren wel aan. De 4 bonus punten in de CL zijn leuk, maar die krijg je uiteindelijk ook door 2 wedstrijden te winnen. Als ik het huidige EL seizoen van PSV pak (wat eigenlijk voor een top 3 club normaal zou moeten zijn in mijn ogen, niet goed, maar ook niet slecht) dan halen ze 13 punten, de laatste keer dat PSV CL speelde maar 8, ondanks de 4 bonus punten en 2 punten ui de Play offs. Feyenoord kwam zelfs maar tot 6 punten inclusief de 4 bonus punten.

De kans dat Arsenal en Tottenham CL voetbal gaan halen is niet heel groot lijkt me, dus dan zou Ajax die 2 toch "passeren" als het gaat om pot 2 indeling? In dat geval is Ajax al haast zeker van pot 2.

3 maart 2021 om 17:39

Dan vergeet ik wel even dat Lille onder Ajax staat maar als ze kampioen worden wel in pot 1 komen en ik ga er gemakshalve even vanuit dat de CL en EL winnaar ook voortkomt uit 1 van de beste 16 ploegen van Europa.

3 maart 2021 om 18:51

Je denkt toch niet echt dat Lille kampioen wordt in de Ligue 1 zeker? PSG (en ik denk Lyon ook) gaan Lille zeker nog inhalen, dat is echt geen indrukwekkende ploeg.

3 maart 2021 om 19:03

Nee haha daarom was ik dat ook voor het gemak even vergeten.

4 maart 2021 om 12:55

Die clubs kunnen nog wel de EL winnen natuurlijk waardoor ze alsnog in pot 1 komen.
Tottenham zou ook nog 4e kunnen worden, dat is voor Arsenal wel een kansloze missie.

4 maart 2021 om 17:32

Inderdaad, dat zijn ook nog wel mogelijkheden. Maar ik ga er als Ajacied gewoon vanuit dat Ajax die wint natuurlijk 🙃

4 maart 2021 om 19:15

Zo wie zo, dat wordt gewoon pot 1 volgend jaar. Pot 2 is toch vooral het backup plan

Maar als ik het goed begrijp kan het ook helpen als niet Lillen, maar PSG kampioen van Frankrijk wordt. Hetzelfde geldt voor Inter en Sporting.

3 maart 2021 om 17:38

Dat klopt helemaal! Twee van die drie zou al genoeg zijn bij deze stand. Best belangrijk om aan het artikel toe te voegen. Het probleem is dat Sporting 10 punten voor staat op Porto en Inter 7 punten op Juventus. PSG maakt nog wel goede kans met 2 punten achterstand. De beste kans voor Ajax is als PSG kampioen wordt en Ajax over Shaktar heen gaat in de coefficienten (2,5 punten achterstand).

4 maart 2021 om 16:40

Klopt, maar er zijn ook nog een paar valkuilen. AS Roma staat bijv 5e met slechts 2 punten achterstand op Atalanta. Dus we moeten hopen op Shaktar die 2x verliest, maar dan ga je AS Roma ook niet meer inhalen mochten zijn in de competitie in de top 4 finishen.

Wat wel gek is dat Ajax voorgaande jaren 20e en 22e op de ranglijst stond en dat dit toen wel genoeg was voor een plek in pot 2. En dat komt door hetgeen Steve hierboven aangeeft.

3 maart 2021 om 17:40

Dat is dus vanwege wat hier boven vermeld staat, dat niet PSG en Jive momenteel om kampioenskoers liggen.

3 maart 2021 om 17:51

Een groot gedeelte komt ook doordat clubs die boven Ajax stonde niet in de Champions League speelde. Arsenal, Lyon, Spurs, Benefica, AS Roma en Napoli stonden boven Ajax en speelde allemaal geen Champions Leage.

Ajax moet dit jaar en volgend jaar nog wel behoorlijk wat punten binnen halen om ervoor te zorgen dat ze de punten die ze na dit jaar verliezen kunnen opvangen. Anders wordt het in 2022/2023 waarschijnlijk weer pot 3. Tenzij we Rusland voorbij gaan en dan de champions league winnaar van volgend jaar kampioen wordt. Wat gebeurd er eigenlijk als zowel de Europa league en champions league winnaars kampioen worden? Gaan de plekken in pot 1 dan naar kampioen nummer 7 en 8?

Mooi hoor, we kunnen blijven speculeren daar kijk ik niet zozeer naar met heel veel aandacht. Wat ik vooral mooi vind is op welke plek we staan. Tussen in clubs als Chelsea, Tottenham, Leipzig, Leverkussen, Napoli en Inter, dat is gewoon knap en ik denk dat dit ook is waar Ajax wilt spelen. We kunnen niet opboksen tegen de grootheden, maar dat we daar onder een constante factor kunnen spelen zou mooi zijn.

3 maart 2021 om 17:56

Ajax heeft als streven ook stabiel tot de top 24 clubs behoren meen ik en dan staan ze er nu gewoon goed voor. Stel ze stellen deze zomer een super League op, gaat natuurlijk niet gebeuren, maar dan zit Ajax er momenteel als enige Nederlandse club bij

laten we niet op de feiten vooruit lopen. Wordt een drukke periode voor Ajax, ik heb gekkere dingen gezien in de competitie.

3 maart 2021 om 18:37

Zo is dat. Wedstrijd voor wedstrijd afstrepen en dat kampioenschap binnen halen. Dit weekend Groningen thuis, dat wordt lastig zat.

Dit noem ik niet echt gunstig voor Ajax. Ik kan geen ploeg opnoemen in pot 1 of 2 die ik zwakker dan ajax. Het zou gunstig zijn als ajax de el wint, maar dat zie ik zo snel ook niet gebeuren

3 maart 2021 om 18:31

Ik vind Sporting, Lille en Zenit niet beter dan Ajax. Het zou top zijn als Ajax daar tegen loot.

3 maart 2021 om 18:40

Lille geef ik je gelijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat zij boven PSG gaan eindigen aan het eind van de competitie

Ik heb wel eens gelezen dat AC Milan in pot 4 komt, als ze zich direct plaatsen voor de CL ivm nul punten gehaald afgelopen jaren, klopt? Dat of werkt het anders? Zo wel mooi klote zijn😅 behalve natuurlijk als Milan landskampioen wordt, maar laten we er even vanuit gaan dat Milan 2e t/m 4e wordt. Weet iemand daar meer over?

3 maart 2021 om 18:54

Dat hangt natuurlijk volledig af van wat de andere teams zijn die zich kwalificeren maar Milan staat wel dusdanig laag (plek 54) dat het mij sterk lijkt dat ze in pot 3 komen.

4 maart 2021 om 16:43

Precies ja, boven plek 54 zitten nog wel minimaal 8 teams die nog voor Milan evt pot 3 in zouden gaan. Club met een grote CL historie natuurlijk, maar volgens de regels wel terecht dat zij zich weer achteraan mogen melden.

Volgens mij mis ik in de tekst dat bijvoorbeeld arsenal en tottenham zich niet gaan plaatsen dus dan stijgt ajax ook

Waarom staan de no3 en 4 uit veel landen wel ingedeeld in een pot, en vrijwel geen nummers 2 ?

4 maart 2021 om 06:27

Nr 2 in frankrijk is Lyon, heeft een pak minder punten dus gaat niet naar pot 1of 2 . Nr 2 in portugal is benfica. Zelfde verhaal, staat onder ajax. Nr 3 in engeland in leicester. Zelfde verhaal. Had ook wel even aangegeven kunnen worden.

Hier valt echt nog geen zinnig woord over te zeggen, daarvoor duren zowel de nationale als Europese competities echt nog te lang. Er vallen sowieso Engelse clubs tussenuit en pak hem beet Sevilla, Dortmund, Shaktar & Roma zijn momenteel ver van zeker. Terwijl vanaf de onderkant je nog Sporting hebt die hoogstwaarschijnlijk kampioen wordt etc.

Maar Nederland kan toch nog over Rusland heen in de ranking? Het verschil is 0.4 punt dus als Ajax de halve finale haalt met een aantal overwinningen dan kan Ajax toch naar pot 1 of heb ik het nu helemaal mis?

4 maart 2021 om 06:34

Ik heb even gezocht en als ik het goed bekijk krijgt Ajax 1 bonuspunt per ronde verder. We staan als Nederland inderdaad iets minder dan 0.400 punten achter rusland. Omdat dit over 5 teams gaat moet Ajax in deze 2 punten in zien te halen. Echter gaat de ranking ook over 5 jaar dus moet er al 10 punten ingehaald worden. Bij 2 overwinningen op Young Boys kan Ajax dus 5 punten verdienen. Als het de volgende ronde na Young boys ook 2x zou winnen dan zou Ajax dus in Pot 1 terecht komen als ik het goed zie.

4 maart 2021 om 13:17

De landen coefficient maakt hiervoor niet meer uit. Die gaat over de afgelopen 5 jaar (clubs moeten immers aan het begin van het seizoen weten waar ze voor moeten spelen).
Als Nederland nog een plaats stijgt heeft dat geen invloed meer op de plekken van komend seizoen maar op die van het seizoen daarna.
Pot 1 is dus zoe wie zo uitgesloten tenzij Ajax zelf de EL wint of wanneer zowel de winnaar van de EL en de CL kampioen worden in een top 6 competitie. In het geval van de CL is die redelijk groot, in het geval van de EL lijkt me dit redelijk kansloos.
De club coefficient aan het einde van het seizoen bepaald echter wel de ranking/loting voor de nieuwe El/cl. Het lastige zit daar dat dit pas geld vanaf pot 2. In pot 1 komen de landskampioenen van de grootste 6 landen (+de winnaars van de EL en CL, en als die het zelfde zijn schuift het door). In het geval van Lille/lyon of Inter staan die onder Ajax maar die zouden bij een kampioenschap wel in pot 1 komen waardoor PSG en Juve naar pot 2 gaan.

Met andere woorden, als Ajax beide wedstrijden van Basel wint, dan stijgen we minstens een plek.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren