Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax heeft beet na vertrek van Julian Rijkhoff naar Borussia Dortmund

Laatste update:

Ajax heeft drie jeugdspelers (langer) aan zich gebonden, zo meldt de Amsterdamse club dinsdagavond. Kristian Hlynsson en Rico Speksnijder maakten al deel uit van de jeugdopleiding van Ajax, terwijl Yoram Boerhout per 1 juli overkomt van sc Heerenveen. Laatstgenoemde was enkele jaren geleden al in beeld bij de hoofdstedelingen.

Ajax en Hlynsson hebben overeenstemming bereikt over de verlenging van zijn contract, dat liep tot medio 2022. De nieuwe verbintenis van de zeventienjarige middenvelder loopt nu tot de zomer van 2023. De IJslands jeugdinternational kwam in januari vorig jaar over van Breidablik en maakte op 7 december zijn debuut in het betaald voetbal in de Keuken Kampioen Divisie-wedstrijd tegen FC Eindhoven (1-1). Tot nu toe kwam hij twee keer in actie voor de beloften.

Speksnijder, die vandaag zijn zestiende verjaardag viert, heeft een contract ondertekend dat op 1 juli 2021 ingaat en loopt tot de zomer van 2024. De aanvallende middenvelder speelt sinds 2019 in de jeugdopleiding van Ajax en behoort momenteel tot de selectie van Ajax Onder-16.

Boerhout, die in april zestien jaar wordt, zal van 1 juli 2021 tot medio 2024 aan Ajax verbonden zijn. De spits wordt toegevoegd aan de selectie van Ajax Onder-18. Al eerder toonde Ajax interesse, maar de toentertijd dertienjarige Boerhout besloot de Friese club trouw te blijven. Door het vertrek van Julian Rijkhoff naar Borussia Dortmund kwam Boerhout, een van de grootste talenten van de Friezen, opnieuw in beeld.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Levert zo een jongen Heerenveen dan iets op? Waarschijnlijk zal het wel weer een habbekrats zijn. Er moet dringend iets veranderd worden aan dat hele concept want op deze manier is het hebben van een jeugdopleiding voor teams met een kleiner budget niet eens interessant. Dat zou namelijk pas echt goed zijn voor het Nederlandse voetbal (waar de topclubs zogezegd altijd mee inzitten).

23 februari 2021 om 18:45

Het zou ook veel leuker zijn als clubs gewoon echt eigen jongens van de club kunnen opleiden tot ze basisspeler zijn van het 1e, en zo niet mag een club die hem wegkaapt inderdaad gewoon lekker betalen.

23 februari 2021 om 18:50

Zou inderdaad een stuk beter zijn voor de jeugddoorstroming. Uiteraard niet echt realistisch dus daarom zou een hoger bedrag voor zo een speler voor de opleidingsclub als het een wereldspeler wordt, een goede oplossing zijn. Zie het een beetje zoals de casus Frenkie de jong en Willem II.

23 februari 2021 om 20:44

Deels eens, maar stel jij bent speler van Volendam en wilt dolgraag naar Ajax en Ajax wilt jou ook dolgraag maar zijn niet bereid om bijvoorbeeld 2 miljoen af te tikken. Dan kan je droom dus niet doorgaan?

23 februari 2021 om 18:45

Opleidingsvergoeding gok ik?

23 februari 2021 om 18:47

Ik lees hieronder iets meer dan een ton. Tja daar ben je dus niks mee als Heerenveen zijnde.

23 februari 2021 om 18:56

Klopt, ik zou graag iets zien als een (vast?) doorverkooppercentage zoals Willem II bij Frenkie de Jong kreeg. Die constructie zat verder iets anders in elkaar en De Jong zelf was al op een latere leeftijd, maar op die manier krijgt de opleidende club een aanzienlijk deel van de latere transfersom en doen ze het dus niet voor niets.

23 februari 2021 om 19:06

Zoiets is dus niet mogelijk aangezien het geen contractspelers betreft. Je hebt (willen ze weg gaan halen zelfs...) een solidariteitsverhoeding van een x-aantal % van de tranfsom voor elk jaar in de opleiding tussen bepaalde leeftijden. Zoiets is er wel maar percentage is vrij laag. Maar bij toptransfers gaat dat soms nog wel om tonnen dan.

23 februari 2021 om 19:09

@wolterx, maar die percentages kunnen toch wel omhoog gegooid worden lijkt me?

23 februari 2021 om 19:11

Lijkt mij ook. Maar die willen ze juist eruit gaan halen in zijn volledigheid was vorig jaar gerucht rond. Zal dan iets in de plaats komen mag ik hopen anders is dat een hele kwalijke zaak.

23 februari 2021 om 19:21

Zal wel gewoon geschrapt worden dan. Want helaas denken de topclubs aan het Nederlandse voetbal als ze daar zelf ook voordelen bij hebben.

23 februari 2021 om 20:01

Ik zou die percentages ook een mooie oplossing vinden, maar volgens mij mag je die volgens de wet niet opnemen in het contract van jongens onder de 16. Frenkie was ook al ouder dan dat toen hij die overstap maakte.

23 februari 2021 om 18:46

Elk jaar vanaf zijn 11e in de opleiding x waarde die vasthangt aan opleidingsniveau. Meen dat we hier daarom spreken over meer dan een ton naar Heerenveen.

23 februari 2021 om 18:48

Tja daar is een Heerenveen dus niet al teveel mee (al valt het bedrag nog enigszins mee omdat hij er toch al uitzonderlijk ‘lang’ speelt).

23 februari 2021 om 18:55

Heerenveen heeft een categorie II (nationale vgm) opleiding wat samenhangt met last van tussen de 7 ton en 2,5 miljoen vgm. Als ze net als Vitesse, Feyenoord, PSV, AZ en Ajax (En eerst Utrecht, inmiddels nietmeer) categorie I was (internationaal) dan spraken we hier over een stuk hogere vergoeding. Namelijk dubbele van wat nu geval is. Althans, dat zou het op papier moeten zijn. Geen idee hoe de details zijn. Maar Heerenveen zal aangeven met hem door te willen en hij zal zeggen weg te willen bij KNVB. Dan moet er vergoeding komen, mocht Heerenveen besluiten afscheid te nemen dan vallen kosten weg. (Heeft Ajax met paar spelers gedaan laatste jaren, vaak spelers ivm gedrag of die zich niet op plek voelden maar goed genoeg zijn voor categorie I)

En Heerenveen haalt straks weer iemand van MVV, MVV van ijsselmeervogels ofzo, zo gaat dat nou eenmaal.

23 februari 2021 om 19:03

"Zo gaat dat nou eenmaal".... nou zo werd er anders niet gereageerd door veel van je medesupporters toen die jongen naar Dortmund ging. Ik hoop dat de supporters van Heerenveen volwassener omgaan met het verlies van de jeugdspeler. Wat stelden veel supporters zich aan zeg, tot aan berichten op de Instagram van die jongen van 15 aan toe.

23 februari 2021 om 19:17

Ik keur die persoonlijke aanvallen natuurlijk af maar het is wel anders als er een buitenlandse club komt en met geld loopt te zwaaien. Ajax zal die spelers natuurlijk ook wat meer geld aanbieden dan Heerenveen maar denk dat het vooral op het gebied van ontwikkelen interessant is voor zulke jongens om naar Ajax te gaan. De statistieken wijzen uit dat Ajax bijna de meeste profs opleidt en dan kun je wel stellen dat Ajax' opleiding behoort tot de besten van de wereld.

23 februari 2021 om 19:24

Dus is er eigenlijk geen verschil. Die selectieve verontwaardiging is toch misselijkmakend, of ajax "beroofd" wordt van een talent door een buitenlandse club of heerenveen door een binnenlandse club is om het even. Hopelijk kunnen de heerenveen supporters wel de keuze van een kind accepteren zonder deze via allerlei media te bestoken met onzin

23 februari 2021 om 19:25

Ajax is inderdaad 1 van de betere opleiders, maar Dortmund staat ook gewoon bekend als goede opleider. Ik vind niet dat er hier een verschil in zit. Beide jongens kunnen een stap maken naar een andere club, krijgen beter betaald en zien het plan van de betreffende club zitten. Niks mis mee, maar dan mogen de betreffende Ajacieden het ook minder eenzijdig belichten.

23 februari 2021 om 19:38

@FR010FRDAM: helaas heb je als supporter vaak plaatsvervangende schaamte voor je (zogenaamde) mede supporters. Niet alleen bij mijn favoriete club Ajax maar ook bij elke andere club. Jammer genoeg worden wij die wel gewoon en normaal kunnen reageren vaak over dezelfde kam geschoren. Maar dit gebeurd helaas bij elke club.

23 februari 2021 om 19:45

Dat is niet waar hoor. Ik vond t heel telleurstellend en begrijp t goed van Rijkhof. Mensen waren vooral pissig dat Brobbey 2 jaar lang liegt dat hij blijft en dan gratis de deur uitloopt.

23 februari 2021 om 19:49

Eens BJP79, ik ken het maar al te goed. Daarom zeg ik ook bewust "veel" omdat ik weet dat een deel zich fatsoenlijk gedraagt.

23 februari 2021 om 22:49

Inderdaad! Niet kinderachtig over doen. Als je zelf half Denemarken afstroopt en evengoed in de Eredivisie talenten weghaalt die lokale clubs graag zien doorbreken, moet je ook niet mekkeren als een jongen als Rijkhoff zijn biezen pakt. Werkelijk ongelooflijk dat mensen zo'n jongen dan gaan bestoken op Instagram trouwens, wat voor treurig excuus van een mens ben je dan!?

24 februari 2021 om 00:00

@homo Sapiens: Laat ik vooropstellen dat Ajax natuurlijk de naam heeft een opleidingsclub te zijn en hoewel de nadruk de laatste jaren wat meer opschuift richting 'koop' - waarvoor begrip en lof overigens - maakt de club dit nog steeds waar. Ik begrijp ook je punt, in deze context en denk ik dat je verwijst naar de lijst die Cies Observatory in november 2020 publiceerde, waar Ajax inderdaad als tweede club vermeld staat. Goed voor 77 opgeleide spelers in de 31 sterkste competities in Europa. Per saldo valt daar niet veel op af te dingen, maar als argument dat ontwikkelen bij Ajax per definitie interessant is om die reden wil ik wel een paar kanttekeningen plaatsen. Allereerst is de 'toe-eigening' van een speler als zelf opgeleid niet exclusief. Pablo Rosario bijvoorbeeld staat bij zowel Ajax als PSV op de lijst. Dat brengt me gelijk bij het tweede argument: de termijn van drie contractjaren tussen het 15de en 21ste levensjaar is natuurlijk nogal dubieus in Nederland, waar een debuut op je 18e natuurlijk doodnormaal is. Spreek je over opleiden, dan is het vermelden van spelers als Christian Eriksen en Frenkie de Jong natuurlijk belachelijk; Ajax heeft vanuit haar jeugdopleiding nauwelijks tot geen waarde toegevoegd aan hun ontwikkeling. Nadat Odense Eriksen opleidde speelde die jongen slechts 10 jeugdwedstrijden in het Ajax-shirt, terwijl De Jong helemaal nooit een jeugdelftal van Ajax vertegenwoordigde! Maar los van de samenstelling van de lijst: je had het over perspectief. Kijk je naar de 77 spelers, dan kun je 13 spelers vaststellen die vroeger of nu Ajax 1 hebben gehaald en aanwijsbaar van meerwaarde waren. Dan heb ik het over spelers als Jan Vertonghen, Daley Blind, Ryan Gravenberch, ook de genoemde Eriksen en De Jong en zelfs Veltman en Kluivert. Vervolgens kun je 9 spelers identificeren die wel doorbraken, maar nooit echt overtuigden als meerwaarde en vervolgens terecht afgleden naar een lager niveau: de types El Ghazi, Fisher en El Ghazi (en vanwege hun korte tijd bij de huidige selectie heb ik hier Ekkelenkamp en Timber ook toegerekend). Wat rest zijn 54 spelers die Ajax éã©n niet eens (rechtstreeks) haalden of op zijn best na een handvol optredens de reden tot twijfel bevestigd hebben. Die luisteren naar namen als Damian van Bruggen (tegenwoordig NK Slaven Belupo), Danilo Sousa (aek Limassol) en Kees de Boer (ado Den Haag), maar ook 'gemiste kansen' als Noa Lang, Sven Botman en Mitchell Bakker. Als je een geweldig talent bent maak je dus kans om bij de 10 te horen die basiskracht wordt bij Ajax en zich daarna misschien zelfs naar een hoger plan door ontwikkelt. In 90 van de gevallen is het het maximale scenario Kenny Tete/ricardo van Rhijn. En dit heeft natuurlijk alles te maken met de enorme concurrentie bij Ajax. Enerzijds is dit goed - weerstand betekent ontwikkeling - maar of toetreding tot de grote poel aan talenten voor iedereen de juiste stap is lijkt me niet per definitie het geval. Om de vergelijking met Heerenveen te houden: ik denk niet dat Hakim Ziyech, terugkijkend op zijn ontwikkeling, via de Toekomst Ajax 1 zou hebben gehaald. Om nog maar te zwijgen van Lasse Schoene, die de opleiding van de Friezen niet eens doorkwam en na een lang en anoniem verblijf bij respectievelijk De Graafschap en NEC pas in beeld kwam bij Ajax. Of Yoram Boerhout beter af is bij SC Heerenveen of Ajax is even onduidelijk als dat Rijkhoff zijn carriere beter in Amsterdam of Dortmund kan vervolgen. Bij SC Heerenveen maken momenteel negen zelf opgeleide spelers deel uit van de selectie, bij Ajax twaalf en bij Borussia Dortmund acht. Dus zeg het maar, ik vind dat niet een bijzonder significant verschil.

23 februari 2021 om 19:14

Zo gaat dat nou eenmaal, maar als een jongen van Ajax een stap hogerop maakt naar Dortmund gaan we die het leven zuur maken.

23 februari 2021 om 19:42

@Afonsotje: Alleen de mensen die de realiteit niet onder ogen kunnen komen. Vind het jammer dat ze Ajax verlaten en vraag me af of het de juiste keus is. Maar er is ook geen zekerheid dat je het bij Ajax red. Wat wel al jaren een feit is is dat Ajax een club is die in de top 3 staat van prof voetballers voortbrengen wereldwijd. Maar dat is nog steeds geen garantie dat je het red maar wel een goede kans prof voetballer te worden meer dan bij de rest van de clubs.

23 februari 2021 om 21:47

Het punt is dat Dortmund eigenlijk nog nooit echt een stap hogerop geweest is dan Ajax. Denk dat daar meer de pijn zit. Zelf vind ik Dortmund ook niet structureel beter dan Ajax.

24 februari 2021 om 10:22

Dortmund was nooit hogerop? Ook niet toen Dortmund landstitels aan het winnen was en UCL finales haalde?

Logische titel maar Boerhout proberen ze(hele top 3 en AZ) al 3 jaar op te pikken. Misschien dat voor hem vertrek van Rijkhoff reden is geweest maar Ajax is al veel langer overtuigd. Zie hem zelf eerder op de flank spelen dan spits op dit moment bij Ajax maar dat terzijde. Heel blij met alle 3 de namen. Hlynsson zal snel stap naar Jong Ajax zetten hopelijk, Speksnijder is een speler waar minder over gesproken is (fysiek wat minder en blessures gehad) maar echt een potentiële Mazraoui (fysiek later groeien en dan opeens door naar eerste) worden, hele fijne technische speler. Vond hem op MTU echt fantastisch in de zaal.

23 februari 2021 om 18:51

De aanvallers van de 2005 lichting in Nederland ziet er goed uit zeg. Er lopen met deze jongen, Misehouy, Addai, Krasniqi, Milambo, van Duiven, Babadi en Kalokoh echt een aantal grote talenten rond. Jammer dat ze dit jaar niet veel wedstrijden spelen.

23 februari 2021 om 19:00

2005 heeft echt een heel goede ploeg. Maakte Spanje ook echt volledig af (Meen 6-1) op toernooi, wonnen andere 2 potjes ook vrij simpel (al was tegen Ierland krappe overwinning door rode kaart vroeg in eerste helft). Maar niet alleen voorin steekt die ploeg goed in elkaar. Hebben met Milambo, Babadi en Misehouy 3 echt heel goede nummer 10's. Kunnen 2 teams opstellen waarmee je op EK volgend jaar aan zou kunnen komen. Vind Agougil en Vos ook heel interessante spelers voor CV en 6. Kleijn van Feyenoord is klasse. Maakt met Milambo en Vos denk ik momenteel beste middenveld van de jeugdploegenm van Oranje. Benieuwd hoe die groep door de coronastop is gekomen. Zag eruit als groep van niveau 2002 (Ihattaren, Gravenberch, Brobbey, Hoever, Braaf, Hansen etc)

23 februari 2021 om 19:00

altijd moeilijk te zeggen hoe het ontwikkeld maar inderdaad goede ontwikkeling toch wel een mega intressante opleinding om
te volgen ?

23 februari 2021 om 19:03

Zeker, nu komt leeftijd dat het over details gaat. Maar hij heeft tenminste een echte dribbel, hebben we er te weinig van in de opleiding. Goede, korte versnelling en gebruikt allebei de benen. Heel benieuwd wat plan met hem is. Kalokoh kwam als nummer 8 binnen en gooide ze op linksbuiten maar hij topscorer van de opleiding werd en tegen leeftijdgenoten niet in de 1v1 af te stoppen is. Zie Boerhout best op 10 of rechtsbuiten eindigen, niet per se vervanger van Rijkhoff die echte nummer 9 zou worden.

23 februari 2021 om 19:45

@wolterx (hele top 3 en AZ)" Wauw laat Prem dit niet lezen! Moet zijn top 3 en Feyenoord

Zonder dollen, welk talent in NL zou dan wel geschikt zijn om plek Rijkhoff als nr 9 over te nemen? En natuurlijk voor Jong Ajax. Volgend seizoen zullen Brobbery, Traore en Danilo daar niet meer uitkomen.

23 februari 2021 om 21:47

Van Duiven was in 2005 meest logische optie. Gewoon een 25+ doelpunten per seizoen spits, speelt bij PSV. Ben zelf benieuwd wat plan is met Vink (2006), ging in jaar tijd van CV van Ajax o13-2 naar eerste spits van Oranje o14. Nieuwe positie en scoorde met zijn fysiek zo makkelijk, snel, sterk en verrassend zuivere afmaker. Absoluut een speler die op dit moment veel op fysiek doet maar de stappen die hij in 1 jaar tijd had gezet waren enorm. Raakte jammer genoeg als buitenspeler bij o16 (sloeg o15 over) geblesseerd dus minder gespeeld dan gehoopt. Maar kan wel eens een 1.90 lange spits worden die op de brommer is en niet uitsluitend hard schiet. Voor Ajax is Rasmussen als hij peper in zijn reet krijgt echt een goede spits. Veel te timide en te vrijblijvend maar echt een hele begaafde voetballer.

Krijgen we nu ook lijstjes te zien van jeugdspelers van andere Eredivisieclubs die naar Ajax gaan en hoeveel daarvan slagen? Het voelt altijd zo selectief die verontwaardiging.

23 februari 2021 om 18:57

Alleen als jij zin hebt om er één te maken, ik ben nooit verontwaardigd door het vertrek op andere clubs namelijk.. De spelers maken een keuze, zoals een carrière plan, en of dat nou op financiële of sportieve grond is, dat moeten ze zelf weten.

23 februari 2021 om 19:03

Nee Boompje, Voetbalzone vond het toen nodig om een lijstje aan te maken.

23 februari 2021 om 18:57

Alleen als jij zin hebt om er één te maken, ik ben nooit verontwaardigd door het vertrek op andere clubs namelijk.. De spelers maken een keuze, zoals een carrière plan, en of dat nou op financiële of sportieve grond is, dat moeten ze zelf weten.

23 februari 2021 om 19:49

@alkmaar54 of AZ die spelers van Volendam adviseert om over te stappen naar amateurs om jaar erna gratis (geen 20k opleidingskosten) op te pikken. Zullen we daar even selectief verontwaardigd over worden.

23 februari 2021 om 20:17

Als dat waar is, dan is dat supertriest van mijn club. Waar staat dat verhaal?

23 februari 2021 om 20:27

@Alkmaar54 Ik hoop dat Wolterx even meeleest. Die weet de naam van betreffende speler. Ik ben helaas de naam kwijt. Dan kan je rustig checken.

23 februari 2021 om 20:53

Bij AFC kiezen sommige spelers ook bewust niet voor Volendam en Almere city omdat dan minder kans hebben om naar Ajax/AZ/Utrecht te gaan i.v.m. de opleidingsvergoeding

23 februari 2021 om 20:18

Die is er indirect, Ajax is 2e op de lijst met meeste zelf opgeleide spelers die in Europa spelen met 77. Alleen Partizan Belgrado heeft er meer met 85. Het AD heeft daar eind vorig jaar een artikel over geschreven. Overigens staan Feyenoord en PSV beide in de top 20, dus de top van Nederland doet het op dat vlak heel goed.

Leuke geste van Ajax om de tv gelden anders te verdelen maar zolang de top van de ED de beste jeugdspelers bij anderen weg blijft halen is dat een ontzettende hypocriete geste want de ED wordt niets sterker als ze telkens hun goede jeugd kwijtraken zodat ze bij andere teams in de KKD kunnen gaan spelen.

23 februari 2021 om 19:36

Maar heb jij dan een oplossing voor de top van de ED? Buitenlandse clubs halen daar de spelers weg. Moet de top van de ED én voor zichzelf én voor het buitenland opleiden?

Echt een van de grootste talenten in onze opleiding. Heeft afgelopen zomer zelfs al enkele keren meegespeeld in het eerste, in de oefenwedstrijden ter voorbereiding op het huidige seizoen. Begrijp de stap vanuit zijn oogpunt echter ook wel weer, daar Ajax natuurlijk een enorm goede jeugdopleiding heeft. Ondanks dat het toch enigszins zuur is om Yoram te zien vertrekken, gun ik hem deze stap van harte en hoop ik dat hij zich goed zal ontwikkelen. Succes bij Ajax!

23 februari 2021 om 19:51

@FeanDen zo kan het ook. De jongen stap gunnen om verder te ontwikkelen in een betere jeugdopleiding.

23 februari 2021 om 20:21

Heerenveen heeft ook wel een redelijke opleiding volgens mij. Zitten vaak wel goede spelers bij.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren