Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Ajax zal qua beleid geen Bayern München worden, maar wel qua prestaties’

Laatste update:

Ajax had zondag geen kind aan Sparta Rotterdam en zat na 45 minuten spelen op rozen door een 3-0 voorsprong. Na rust namen de Amsterdammers gas terug en slaagden de bezoekers er nog in om twee keer te scoren (4-2). Valentijn Driessen zag het team van trainer Erik ten Hag in de tweede helft ‘op vijftig procent’ voetballen. De chef voetbal van De Telegraaf ziet Ajax door de verhoudingen in de competitie uitgroeien tot het Bayern München van Nederland.

Bayern steekt er in de Duitse competitie al jaren met kop en schouders bovenuit. Bovendien is de Duitse grootmacht in staat om de beste spelers bij de concurrenten weg te kopen. Zover is Ajax in de Eredivisie nog niet. “Er zijn weinig spelers waarvan Ajax denkt: die hebben wij nodig, want die maakt ons sterker en de concurrentie slechter", zegt Driessen in een video op de website van de krant. “Ihattaren wordt wel eens in verband gebracht met Ajax, maar daar geloof ik niet in. Malen is een gepasseerd station en zullen ze niet meer ophalen, want ze hebben nu Haller.”

“Ajax zal qua beleid geen Bayern München worden, maar wel qua prestaties”, vervolgt Driessen. “Er staat geen maat op als je ziet hoe het tegen Sparta (4-2), Heracles (0-2) en Lille (1-2) gaat. Wat dat betreft zullen ze wel het Bayern München van Nederland worden.” Over de manier waarop Ajax zondagavond tegen Sparta na rust de teugels liet vieren heeft Driessen wel wat aan te merken. Hij zag situaties ontstaan waarin spelers geblesseerd kunnen raken. “Je moet daar wel voor uitkijken, want wat dat betreft kan je beter scherpte aan de dag brengen dan meehobbelen. Dat kan zo maar een aantal blessures opleveren.”

Ajax kwam zondag tegen Sparta vlak na rust op een 4-0 voorsprong, wat voor Ten Hag ruimte bood om een aantal spelers te wisselen met oog op aanstaande donderdag, als de Amsterdammers in actie komen tegen Lille OSC. Onder meer aanvoerder Dusan Tadic, Antony, Mohammed Kudus en Edson Álvarez werden in de tweede helft vervangen, terwijl Davy Klaassen op de bank begon en het laatste halfuur speelde.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Om in termen van Driessen te reageren: als Ajax qua prestaties (en daarmee prijzen) Bayern achterna gaat, dan betekent dat dus dat ze in navolging van Bayern (en Barcelona in 2009) in één seizoen alle prijzen winnen die ze kunnen winnen. Valentijn Driessen voorspelt hier dus een CL-winst van Ajax...

22 februari 2021 om 16:29

Ik sla vrolijk aan het interpreteren en gok dat hij op de dominante positie van Bayern op de thuismarkt doelt. De dood in de pot ...

22 februari 2021 om 17:35

Verschil is alleen dat Ajax geen spelers van 40 miljoen bij de nationale concurrentie gaat halen. Zoals menig persoon riep bij bijvoorbeeld Bergwijn. En ik weet niet eens of ik dit allemaal wel wil. Zonder de bedoeling om negatieve reacties uit te lokken; Ajax is altijd al de grootste, rijkste en beste club van Nederland geweest. De laatste jaren worden vergelijkingen met Bayern enkel gemaakt omdat we in de competitie nu al jarenlang ijzersterk zijn en de financiële situatie fantastisch is. Er wordt alleen even vergeten dat wanneer Ajax een of twee keer CL voetbal mist, het wellicht weer in de shit komt. Een paar jaar geleden waren we financieel nog instabiel, het is erg snel vooruit gegaan, maar dat betekent niet dat Ajax er allang is.

22 februari 2021 om 18:06

@rutgerrr, PSV heeft toch echt een periode gehad dat ze enorm dominant waren en voor nederlandse begrippen rijk. 6 kampioenschappen in 7 jaar. Ze kochten in tegenstelling tot Ajax nu, toen wel de beste spelers bij andere Nederlandse clubs weg. Ajax kan nu idd wel enorm dominant gaan worden. Maar het is zeker niet zo dat het altijd is geweest. Een aantal jaren droevig beleid en je bent weer terug bij af.

23 februari 2021 om 10:46

@rutger: De Bundesliga is dan ook wel een paar trappen hoger dan de Eredivisie, hier pik je ze op voor een paar miljoen om zo CL veilig te stellen. Heerlijk toch?

23 februari 2021 om 12:30

jefe2
Precies! Het is echt mega geestig om te zien hoe er zovelen zo makkelijk over elkaar heen buitelen en het als ultiem uitganspunt nemen dat Ajax zonder enig punt gewoon eventjes de komende tien jaar alles gaat domineren. Terwijl dat in de gehele Nederlandse voetbalgeschiedenis echt nog nooit vertoond is, op geen enkel niveau. En dat terwijl ook PSV twee keer op het punt gestaan heeft dat het nationaal volledig de dienst uit maakte, de toon zette, alle spelers kon halen die het wilde en financieel er veel beter voor stond dan Ajax. En ook toen zei men: 'dit PSV is niet meer in te halen, het wordt een saaie competitie want die is te voorspelbaar'. Maar twee keer gleed PSV weer weg en kwam Ajax sterk terug. En ook in 1995, toen Ajax er wél in slaagde Europees echt prijzen te pakken (dat lukt ze nu alweer heel erg lang absoluut niet en ze zijn ook ondanks 2019 gewoon geen steek verder gekomen, eerder achterop geraakt in de Cl!), leek Ajax voorgoed te gaan domineren. Ook dat eindigde.
En zo gaat ook gewoon heel snel een einde komen aan dat broze en wankele evenwicht dat momenteel de Ajax dominantie is. Ze doen het nu goed en ze zijn dit seizoen weer sterk bezig. Maar dat dit dus automatisch betekent dat dus Ajax ook de komende vijf-tien jaar standaard de titel wint, is echt het sterkste staaltje zelfdelusie dat ik in tijden heb gezien.
En yep, kom maar op hoor met je 'je bent alleen afgunstig en jaloers' en je 'jij praat alleen maar onzin'. Ben even nuchter en realistisch. Is de stelling dat Ajax de competitie voorgoed gaat domineren een stelling uit een glazen bol, já of nee? Nough said.
Ik denk dat de titel dit jaar voor Ajax er wel in zit, maar wat daarna gebeurd daar zou ik als Ajaxfan gewoon niet al te stoere uitspraken over doen, als je het vervelend vindt dat mensen daar wat kanttekeningen bij hebben die ondersteund worden door historische feiten.

23 februari 2021 om 16:38

@ Constant kante, Haha ik ben zelf een liefhebber van Ajax, dus als ze dan komen met afgunstig en jaloers dan kan ik alleen maar lachen. Het is idd wel zo dat mensen echt geen flauw benul hebben van het verleden, en dat PSV 2 periodes behoorlijk dominant was.

Ik denk wel dat zolang Overmars bij Ajax blijft het gat groter gaat worden met de rest. Hij heeft echt goede connecties en ze weten toch elk jaar weer behoorlijke talenten binnen te halen die voor enorm veel geld weggaan. Mocht hij op korte termijn weggaan dan zal dat toch lastiger worden want zie niet zo snel weer een TD komen dat op zijn niveau zit.

22 februari 2021 om 16:31

Ooh jezus zeg! Lees is man man man. Ik zou je een handje helpen " in de competitie uitgroeien tot het Bayern München van Nederland." " Wat dat betreft zullen ze wel het Bayern München van Nederland worden "

22 februari 2021 om 17:29

@NJ en Deen, jullie hebben beiden mijn intentie niet begrepen ik neem niets van Driessen serieus, vandaar ook mijn niet-serieuze reactie.

22 februari 2021 om 18:38

@gr
Zelfs in hindsight zie ik niet waaraan ik had moeten herkennen dat het een niet-serieuze reactie zou zijn.

22 februari 2021 om 19:40

@NJ, kan ik me voorstellen hoor. Ik heb tijden geleden aangegeven dat ik niet meer reageer op Driessen. Vind die man niet series te nemen en hij haalt alles uit zijn context. Dat deed ik in deze reactie (bij hoge uitzondering nu wel gereageerd op Driessen dus) ook

23 februari 2021 om 11:49

en je krijgt de deksel op je neus

Hahaha wel grappig hoe makkelijk het feit wordt genegeerd dat zowel Ajax als PSV gewoon springplanken zijn voor grotere competities/clubs. Bayern is een eindstation. Bij Ajax ga je spelen als het niveau je hoogst haalbare is (sentiment nagelaten) of je wilt in de picture bij de topclubs komen. Een speler die al bij PSV speelt (als we het over talenten hebben) heeft dus Ajax helemaal niet nodig voor een tussenstap.

22 februari 2021 om 16:36

Inderdaad. Vreemd dat ze daar gewoon niet aan schijnen te denken. Als je elke keer je beste spelers moet vervangen dan zal er gewoon ooit een aankoop tussen zitten die fout uit pakt. Sowieso is het een wetmatigheid dat heel dominante teams hun dominante positie niet enorm lang kunnen vasthouden (maximaal een jaar of 10 meestal).

22 februari 2021 om 16:41

Ik denk dat die wetmatigheid langzaam maar zeker veranderd. Het gaat meer en meer om wie het meeste geld heeft. Er ontstaat wel een heel groot verschil tussen ploegen die met enige regelmaat of altijd CL spelen en de clubs die dit niet doen. Ook de marktpositie van Ajax overstijgt vele malen de positie van de andere clubs. Dat baart mij toch wel zorgen. Noem mij ouderwets maar ik kijk liever naar een spannendcompetitieverloop waar meerdere ploegen om een kampioenschap strijden.

22 februari 2021 om 16:42

Uiteindelijk worden er foute beslissingen genomen in een voetbalclub die ervoor zorgen dat ze teruggeworpen worden. Kijk naar Rangers in het verleden, Celtic in het heden, Anderlecht, standard, PSV,...

22 februari 2021 om 17:03

Precies. En dan kan het ineens helemaal om slaan. Maar alles heeft ook te maken met beleid. Zolang PSV matige aankopen doet als één Baumgartl dan sluit je nooit aan. Ajax heeft ook slechte aankopen, maar die hebben dan in de jeugd weer wat meer rondlopen over het algemeen.

22 februari 2021 om 17:19

Zonder geld kan je geen beleid uitvoeren dat je voor ogen hebt.

22 februari 2021 om 18:28

Voor nu ziet het er in ieder geval uit dat in de 4 grote competities en Frankrijk er een gele verassende kampioen uit kan komen (Engeland ietsje minder natuurlijk maar leicester city is gewoon weer goed bezig) dus nee geld hoeft helemaal niet te regeren zoals vele zeggen.

22 februari 2021 om 16:42

Dat is toch ook helemaal niet zijn punt. Sterker nog, hij zegt bijna letterlijk dat Ajax voor alsnog geen stap hogerop is die een speler nodig heeft om naar een grote competitie te verkassen. Dat heeft niet zozeer met Ajax te maken, maar meer met het feit dat de eredivisie als competitie niet sterk genoeg is.

Wat hij wel aangeeft is dat Bayern in Duitsland de absolute nr1 club is die vrijwel altijd alle prijzen wint op een enkele uitzondering en een enkel minder jaartje na. Dan is het dus de kans voor een Dortmund of in de nabije toekomst wellicht een Red Bull, om een keer de titel te pakken. Hier wordt aangegeven dat het in Nederland net zo zal gaan lopen en daarmee zegt Valentijn niet echt veel geks.

22 februari 2021 om 16:54

Hij zegt werkelijk niets over stations en tussenstappen. Wat hij wel zegt is dat Malen voor Ajax een gepasseerd station is, omdat ze Haller hebben gehaald. Hij brengt het alsof iedereen naar Ajax toe wil komen, zodra ze met een contract zwaaien. Dat is gewoon niet waar.

22 februari 2021 om 17:32

Nee hoor, zo brengt hij het volgens mij helemaal niet, zo interpreteer jij het blijkbaar. Lijkt me een onjuiste conclusie. Malen is inmiddels te duur voor Ajax, maar was toen hij net bij PSV in het elftal kwam, wellicht een goede optie voor Ajax geweest! Wellicht hadden ze in het verleden meer perspectief kunnen bieden, dan was hij nooit naar Arsenal vertrokken, maar goed dat is een andere discussie.

Verder denk ik dat als je als (zeer getalenteerde) speler tijdig de keuze hebt tussen een Ajax dat structureel in de CL acteert of een PSV dat in Europa al tijden geen potten kan breken, de keuze niet zo lastig is.

22 februari 2021 om 19:28

Feit blijft wel dat Bayern spelers van Dortmund kan halen, ook de sterspelers. Daarom zijn ze ook zo dominant daar en al 10x op rij kampioen (oid). Zolang Ajax de sterren van Psv niet kan kopen wordt dat gat nooit zo groot.

22 februari 2021 om 23:34

Natuurlijk heeft dat wel met Ajax te maken. Hoe rijk Ajax ook in Nederland is, ze kunnen bij lange na niet concurreren met een club als Bayern. Er zitten nog wel 2 niveaus tussen Ajax en de wereldtop. De gemiddelde speler verkiest Everton boven een Ajax. Niets ten nadele van Ajax verder, maar Ajax is vooral aantrekkelijk voor jonge talenten en goede spelers die een tikje opgelopen hebben en/of een verleden in de Eredivisie hadden. Ajax is en zal altijd een springplank blijven in het huidige(!) voetbalklimaat. Dat is ook geen schande.

23 februari 2021 om 08:12

Ik begrijp werkelijk niet waar die kwalitatieve vergelijking met Bayern toch telkens vandaan komt?! Het gaat enkel en alleen over de positie van beide clubs in hun eigen competitie. Niemand zegt dat Ajax zich moet meten met Bayern.

22 februari 2021 om 16:59

Regulator, het klopt dat het nu nog een te kleine stap omhoog is naar Ajax, maar als het beleid goed blijft (wat altijd de vraag is natuurlijk) zul je zien dat er vaker spelers van Ajax naar de absolute top gaan, zoals Frenkie en De Ligt. Wanneer Ajax structureel CL speelt en PSV niet, zal die kans bij PSV een stuk kleiner zijn. Op het moment dat het zover is, is Ajax dus wel degelijk een interessante stap voor spelers van PSV.

Hopelijk kan Nederland op de Uefa ranking stijgen de komende jaren en proberen voor 2024 op de 6e plek te komen zodat er twee CL plekken komen en 1 VCL. Zo kan PSV,Fey en Az concurreren met Ajax, anders wordt het lastig om die bij te benen.

22 februari 2021 om 16:38

Ik hoop het ook. Maar het is voor ons, Feyenoord en AZ bijna onmogelijk om de CL groepsfase te halen. Uiteindelijk vliegen we er altijd wel uit tegen Kiev, Donetsk of Benfica oid. het is helaas niet anders.

22 februari 2021 om 16:44

Als club Brugge en Ajax zo iets kunnen dan moet het ook echt wel mogelijk zijn voor psv.

22 februari 2021 om 17:07

En dat moet nou net beter wil je de stap naar plek 6 maken, ik denk dat zeker Psv maar ook Feyenoord en/of AZ dat in principe moeten kunnen als ze door blijven groeien.

22 februari 2021 om 17:08

Stel Malen blijft onverwacht. Je haalt 2 spelers uit de categorie Moreno en Guardado, dan is VCL toch prima mogelijk? Selectie op tijd in orde hebben scheelt al veel.

22 februari 2021 om 17:13

Is alleen erg lastig door de hele situatie loop je gewoon veel inkomsten mis waardoor je 1 of 2 spelers moet verkopen en als je kijkt naar de huidige selectie zijn Malen en Dumfries daar wel het meest aan toe. Toch is de voorronde van de CL overleven zeker niet onmogelijk, als iedereen fit is dan zou het echt wel kunnen lukken. Alsof PSV zoveel minder is dan clubs als Olympiakos of Dynamo Kiev.

22 februari 2021 om 23:38

@messibazoer - Maar de kans dat PSV deze zomer wat te besteden heeft is niet zo groot. Er zijn toch aanhoudende geruchten dat PSV een tekort heeft van minimaal 50 miljoen euro. Ook bij Feyenoord lijkt de situatie steeds nijpender te worden, terwijl het ook niet moeilijk te raden is dat ook AZ de corona-crisis flink voelt. Die hebben een eigen stadion die veel geld kost en nauwelijks iets opbrengt momenteel. Daar waar Ajax deze zomer gewoon weer geld kan spenderen, moeten met name PSV en Feyenoord spelers verkopen om niet in de problemen te komen.

23 februari 2021 om 12:32

Messibazoer
Met twee spelers van het niveau Moreno/guardado doet PSV tot de laatste dag mee om de landstitel. Dus dan is groepsfase CL prima haalbaar.

23 februari 2021 om 12:35

Sirius
"maar de kans dat PSV deze zomer wat te besteden heeft is niet zo groot. Er zijn toch aanhoudende geruchten dat PSV een tekort heeft van minimaal 50 miljoen euro. "

Zijn dat diezelfe geruchten die zeiden dat John de Jong 40 miljoen had verbrand? Zelfde geruchten die in de maand mei en juni nog zeiden dat PSV gedoemd was, omdat de spelers geen enkele waarde meer vertegenwoordigden, PSV geen geld meer had om versterkingen te doen en dus met jeugdspelers en de selectie van afelopen seizoen maar moest proberen om Europees voetbal te halen om plek 4? Waarna PSV gewoon een hele reeks versterkingen haalde??

Allemaal leuk die geruchten maar kenneljik willen een heleboel mensen toch heel erg graag elke keer weer geloven dat PSV 'geen geld meer heeft' of 'niets te besteden heeft'? Waar komt dat toch steeds vandaan Sirius? Leg mij dat nou eens uit?

Die halve finale CL doet Ajax ook nog steeds enorm goed. Door die prestatie heeft Ajax wereldwijd exposure, iets wat wij en Feyenoord een stuk minder hebben. Daarnaast waren er altijd al ontzettend veel provincialen voor Ajax, echter sinds de CL campagne zie je in elk obscuur dorpje in Nederland wel wat Ajacieden. Die mensen brengen ook allemaal geld in het laatje bij Ajax door producten te kopen en tickets. Zelfs in Brabant, Overijssel en Gelderland is tegenwoordig een groot deel van de jongeren Ajacied. Terwijl wij het met een veel kleinere fanbase moeten doen.

22 februari 2021 om 17:05

Dat is niet iets van tegenwoordig hoor, dat is altijd al zo geweest. De meeste supporters over het hele land. En die wereldwijde naam is er ook altijd al geweest alleen zijn wij in nederland nogal goed in dingen klein houden en naar beneden praten. Als je jaren geleden al in zuid amerika kwam en ze wisten dat je uit nederland kwam dan was het alleen maar ajax dit ajax dat. Ik zag zelfs mensen in ajax shirtjes lopen. Ik stond echt met mn mond vol tanden, want dat was in de tijd dat PSV juist veel zuid amerikanen haalde en beter presteerde. Ajax wordt nu serieuzer genomen door de topclubs door de europese prestaties maar de wereldwijde naam was altijd al groot.
En dat geldt voor psv in het buitenland ook hoor. Dat onderschatten we nogal eens.

22 februari 2021 om 17:10

Klopt, als oosterling van jongs af al voor Ajax en woon nu bij Eindhoven, uiteraard niks veranderd. Ik ben nooit de enige geweest.

23 februari 2021 om 09:34

Dat is altijd al zo geweest. Feyenoord en Ajax hebben de meeste fans verspreid over het land. De rest moet het vooral hebben van de eigen omgeving.

Allemaal leuke praatjes, maar een paar miskopen en het kan allemaal weer anders zijn. Ja we hebben nu meer geld, maar na de beursgang hadden we volgens mij ook geld, om vervolgens bijna falliet te gaan. Ik wacht rustig af en de toekomst zal het uitwijzen.

22 februari 2021 om 17:09

Zolang er die miskopen voor 80/90% van het aankoop bedrag verkopen is er niet zoveel aan de hand. Maar als Overmars daadwerkelijk vertrekt na dit seizoen moet je maar weer zien wie en hoe diegene het gaat doen.

22 februari 2021 om 17:40

Dus dit. Kijk alleen naar Kristensen, daar hebben we geen euro op verloren volgens mij. Als dit een Psv of Feyenoord speler was, met alle respect, had je blij geweest met de helft. Overigens had ik nooit verwacht dat Overmars dit had kunnen flikken.

"malen is een gepasseerd station en zullen ze niet meer ophalen, want ze hebben nu Haller.”" Hahah alsof dit ook maar oooooooit een optie geweest zou zijn. PSV verlangt gewoon tussen de 30 en 50 miljoen. Alsof Ajax dit ook zou kunnen betalen haha. VD schiet wel door zeg.

22 februari 2021 om 17:00

Ze kunnen het waarschijnlijk wel betalen hoor. Dit seizoen hebben ze toch ook een dikke 60 miljoen euro uitgegeven? 2 of 3 van zulk soort spelers is een ander verhaal maar als ze het echt willen dan zou het wel kunnen denk ik. Los daarvan moet je je afvragen hoe erg de verbetering nou is van Ajax naar Psv. Voor de winterstop dachten nog genoeg mensen dat PSV kampioen kon worden maar het is helaas niet goed gegaan na de winterstop.

22 februari 2021 om 18:09

@memphis @soccerfan 50 miljoen is bijn helft van de begroting! Als ze dat over 4 jaar zouden betalen is het jaarlijkse afschrijving van 12.5 miljoen excl loon, premies, winsten. Hoe gaat zo een grote afschrijving passen binnen begroting?

"voor de winterstop dachten nog genoeg mensen dat PSV kampioen kon worden" @memphis wie dacht dit allemaal? Kan mij weinig mensen herinneren die dachten dat PSV wel even kampioen kan worden.

22 februari 2021 om 18:21

Ajax geeft nu toch ook al 25 miljoen euro uit voor een speler en meer dan 60 miljoen in een seizoen. Daarnaast zeg je een bedrag tussen de 30 en 50 miljoen. Niemand zei dat PSV even kampioen zou worden maar er waren meerdere mensen die aangaven dat PSV voor hun de favoriet was. Het verschil was maar 2 punten na de wedstrijd Ajax - Psv.

23 februari 2021 om 12:48

mrkrillin
Afschrijvingen zijn kosten maar geen betalingen. Dus die neem je op in je winst en verliesrekening en niet zozeer in je balans.
Het punt dat wordt gemaakt is echter valide. Daargelaten wat PSV voor Malen had willen vangen, Ajax had het technisch gezien best kunnen financieren, maar de vraag is of dat verantwoord was geweest. Niet vanwege de afschrijvingen maar vanwege het rendement dat veel te laag was geweest waarschijnlijk. Nog daargelaten de effecten in bedrijfseconomische zin ( je verdienmodel is talenten opleiden én die voor veel geld verkopen, niet om talten op te leiden, die gratis te laten vertrekken en dan vervolgens die talenten voor een astronomisch bedrag terug te kopen) en op de jeugdopleiding die hun al zwaar gereduceerde kansen op speeltijd om te ontwikkelen nóg verder ziejn verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Oh enneh, ook nog een keerte dan voor jou, want daar durft geen enkele Ajaxfan ooit op te reageren, maar sinds wanneer worden er door Ajax nog spelers gehaald die klant zijn van Mino Raiola? Daar doen ze toch 'nooit meer zaken mee', omdat die weigert in het belang van Ajax te denken en handelen??

Nee, de tijd is wel gekomen om onder ogen te zien dat Malen & Ihatteren gewoon onhaalbaar zijn. Niet onbetaalbaar wellicht, maar nooit zondanig haalbaar dat Ajax er op vooruit kan gaan. Het enige valide punt waarom je dit als Ajax zou doen is puur om het psychologische effect. 'haha, kijk eens, wij kunnen lekker jullie spelers halen...', zeg maar. Dus een beetje goedkoop scoren voor het supporterssentiment. Louter om een lange neus te trekken. Want enig ander effect heeft het simpelweg nooit. En ik ga er vooralsnog vanuit dat de beleidsmakers bij Ajax dit ook wel snappen en ietsje verder denken dat simpele supportertjes die wat in het wilde weg roepen (ik bedoel hier niet jou specififek mee trouwens). Want anders ben je echt aan het pokeren met je eigen geld. En aangezien Ajax al een casinobeleid voert moeten ze gewoon op hun tellen passen.
Nee, Ajax kan zich beter richten op andere spelers om te kopen.

22 februari 2021 om 17:11

Dat kan ajax makkelijk betalen. Maar je gaat je concurrent niet met 40 miljoen spekken. Ze zijn niet dom in Amsterdam.

22 februari 2021 om 17:14

Grote onzin! Een andere club spekt de concurrent anders wel.

22 februari 2021 om 17:36

Ja en dan houd Ajax dat geld in zijn zak.
Is toch wel een verschil met uitgaven inkomsten tegenover je concurent.

22 februari 2021 om 18:03

Dat is dan weer een ander verhaal. Maar dit soort reacties slaan helemaal nergens op dat heb ik ook meerdere keren over Bergwijn gelezen terwijl PSV die uiteindelijk ook voor een miljoen of 35 heeft weten te slijten. 40 miljoen ofzo is misschien nog net wat teveel risico omdat hij dan wel heel goed moet presteren wil hij 60 miljoen ofzo opleveren.

23 februari 2021 om 12:51

Soccerfan
Makkelijk niet nee, maar Ajax zou ink theorie 40 miljoen kunnen financieren, al weet ik bijna zeker dat de RvC een dergelijke transactie nooit zou goedkeuren. Omdat die te riskant is.

Daarnaast, je geeft de belangrijkste sleutel zélf al. Ajax zou heel dom zijn als ze PSV met 40 miljoen gaan spekken. Zó dom zijn ze in Amsterdam inderdaad nou ook weer niet.

Tsja, je merkt dat er bij Ajax wel een beter plan aanwezig is achter de schermen, en de goede prestaties helpen natuurlijk ook om dit op de lange termijn te blijven doen. Sponsorcontractjes hier en daar, marketingteam die heel goed bezig is, en uiteraard de jeugdopleiding die blijft aanleveren (niet allemaal uitschieters, maar tel maar hoeveel jeugdproducten er in de ED spelen). Het zijn misschien kleine dingen die je als toeschouwer niet ziet, maar onderaan de jaarrekening tellen deze dingen allemaal mee.

Waarom werd dit niet in de Gerets/Hiddink tijd gezegd toen PSV Europees meerdere overwinterde in de CL en Nederland domineerde? Heeft de media dan echt een voorkeur ?

22 februari 2021 om 17:07

Omdat het voetbal toen “eerlijker” was. Toen wij domineerde in de CL met Alex, Farfan etc. was het financiële gat tussen internationaal en nationaal voetbal niet zo groot. Nu pak je 40-50 miljoen met een jaartje CL terwijl een Nederlandse subtopper 20 miljoen begroting heeft. Kijk voor de grap eens naar de omzetten in het jaar 08/09 en dan naar die in 19/20. Dan zie je dat Ajax gigantisch groeit en de rest achter blijft.

22 februari 2021 om 17:37

Toen overwinterde Ajax ook nog wel eens en waren we als Nederland beter verdeeld met europese plekken.

23 februari 2021 om 12:55

Marria aan de bal
Deze dingen (competitie saai en veel te voorspelbaar, PSV veels te sterk, ze kopen alleen maar, deze hegemonie gaat heel lang duren, etc. etc.) werden destijds óók gezegd he. Toevallig zag ik laatst nog een documentaire met Kees Ploegsma uit 1988, bij het behalen van de titel én vlak voor het winnen van de Europa Cup I. Die sprak met uitgestreken smoel en totaal serieus de woorden dat hij 'hoopte dat Ajax een beetje zou bijblijven en dat ook Feyenoord weer eens ging aanhaken omdat het belangrijk was dat er drie teams om de titel zouden spelen en niet dat PSV elk seizoen won. Anders zou het te eenzijdig worden allemaal.
Heeft niets met media voorkeuren te maken, hoewel die er natuurlijk wel zijn. Maar destijds gingen echt dezelfde verhalen rond die nu rond gaan.

Laat Ajax eerst maar eens 5 jaar op rij kampioen worden, gaan we daarna praten over dit soort onzin. En dat zeg ik als Ajacied.

22 februari 2021 om 17:24

Jij hebt tenminste realiteitszin. Dat is helaas bij velen ver te zoeken.

22 februari 2021 om 18:11

Dit inderdaad, 2 jaar geleden stonden rond deze tijd de kranten vol met headlines als "1000 dagen in de achtervolging" omdat Ajax zo lang niet op de eerste plaats had gestaan (zelfs niet een speelronde aan het begin van de competitie) en toen zou het nog een paar maanden duren voordat ze wel eerste stonden.
En we zullen nooit weten hoe het seizoen zou zijn afgelopen vorig jaar, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die denken dat Ajax met die gelijke stand zo maar even kampioen zou zijn geworden.

Het is gewoon een ontzettend goeie zet geweest om dat hele eigen jeugd eerst plan overboord te gooien. Tis goed om flink te investeren in de jeugd en je ziet wat het voortbrengt maar op een gegeven moment kregen jeugdspelers die het niveau totaal niet hadden de voorkeur boven betere spelers. en dat lag niet aan het geen geld hebben want er was wel geld maar het werd gewoon geblokkeerd door de Rvc. Wat ze nu aan het doen zijn werkt gewoon veel beter en je ziet dat het niveau omhoog gaat. Het is al een paar jaar genieten van ajax.

22 februari 2021 om 17:17

Het verschil zit hem ook in het feit dat geroutineerde spelers als Blind en Tadic de kar moeten trekken. Gravenberch bijvoorbeeld kan zich perfect ontwikkelen in hun schaduw. 8 jaar geleden moet een Christian Eriksen van 19/20 Ajax bij de hand nemen.

22 februari 2021 om 17:24

@soccerfan_1

Dan doe je het plan Cruijff, wat de basis heeft gelegd, veel tekort. In het begin was er niet eens eens een keuze, nouja, tussen Teemu Tainio, Circus Atouba, Bulykin of een jeugdspeler, daar moest Frank het mee doen.

Onder de vleugels van plan Cruijff hebben talenten als zoals de Ligt en van de Beek zich kunnen ontwikkelen en de nodige centen opgeleverd. Samen natuurlijk met de kruideniers mentaliteit (positief bedoeld) van Overmars, die vindingrijk Younes en Milik bijvoorbeeld opspoorde en later Tagliafico.

Het is zeker genieten, maar we moeten nu oppassen dat we niet doorslaan naar teveel kopen en jeugd te weinig kans geven. Noa Lang bv. is erg jammer en te vroeg verkocht en Brobbey wil waarschijnlijk ook niet verlengen. De enige wijziging die ik nog zou willen zien is geen Klaiber en Labyad niveau meer en in plaats daarvan wat meer met jeugdspelers durven, ik kan extra geniet van een Rensch die meteen aanhaakt. Je moet een mooie balans vinden, maar middelmaat moet je niet de voorkeur boven talent gaan geven.

22 februari 2021 om 18:23

Het was natuurlijk deels een gebrek aan geld. Dat is pas echt binnen gaan stromen na de verkoop van Milik.
Volgens mij zij het plan Cruijff helemaal niet dat Ajax geen aankopen mocht doen. Alleen moesten aankopen wel een toegevoegde waarde hebben. Zeker weten doe je dat natuurlijk nooit, maar er zat op een gegeven moment wel heel veel, vaak jonge, B garnituur tussen.
Als je kijkt naar de afgelopen 30 jaar en de momenten waarop Ajax top was dan was dat altijd op momenten waarop eigen jeugd-jonge spelers werden aangevuld met ervaring en kwaliteit van buiten af, daardoor konden die jonge spelers zich ook verder ontwikkelen en nog beter worden, dat zie je nu ook.

23 februari 2021 om 13:00

Soccerfan, het doet enorm veel pijn om te zien dat de mensen die eerst hebben geroepen dat Cruijff de messias was en zijn adviezen gevolgd moesten worden hem nu massaal de nek omdraaien en de legacy van Cruijff zó te grabbel gooien voor wat gewoon een kortstondig en niet structureel succes kan zijn geweest. Dat jij je niet schaamt voor je woorden om zó af te rekenen met de kern en ziel van Ajax zegt een heleboel. Je bent een schaamteloze successupporter.

Overigens zien de jeugdspelers dat ook wel inmiddels. Vandaar ook dat ze zo massaal de jeugdopleiding van Ajax verlaten. Want diezelfde jeugdspelers die niet het niveau hadden bleken na kansen en veel speeltijd gewoon uit te groeien tot belangrijkste steunpilaren (daley Blind).

"Je moet daar wel voor uitkijken, want wat dat betreft kan je beter scherpte aan de dag brengen dan meehobbelen. Dat kan zo maar een aantal blessures opleveren."

Wel fijn dat Valentijn naast zijn werkzaamheden als chef Voetbal Telesport zich tegenwoordig ook bezig houd met de fysieke gesteldheid van professionele sporters.

In een PSV podcast kwam dit ook aan de orde, maar daar werd ook wel een mogelijk positief perspectief geschetst. PSV heeft namelijk een miljardair als lid van de RvC en Marco Timmer suggereerde dat PSV het nooit zo ver zou laten komen dat Ajax het Bayern van Nederland zou worden. Die suggereerde dus dat wellicht dat RvC lid geld in het laadje zou brengen waardoor er mogelijk wel geconcurreerd kan worden. Weet niet of dit een valide oplossing is en of je het moet willen, maar het feit is dat er wel mogelijkheden zijn op het gebied van financiële injecties,

Los daarvan ben ik niet zo bang dat Ajax in de eredivisie komende jaren uitsluitend kampioen zal worden. Ik ben er altijd al van overtuigd geweest dat je kampioen wordt tegen de kleintjes, en zo lang PSV ervoor zorgt dat ze beter zijn dan de andere 16, dan hebben ze elk jaar goede kans om kampioen te worden. Daarvoor hoef je dus niet een betere selectie dan Ajax te hebben. Ook de ingezette weg in Europa lijkt perspectief te bieden; langzaamaan lijken we (als in: het Nederlandse voetbal) een stigjende lijn te pakken in Europa, met name door Ajax, en dat kan ertoe leiden op termijn dat we weer twee clubs hebben die zich rechtstreeks plaatsen voor de CL. Dat zal ook weer enorm veel geld in het laadje brengen bij die clubs waardoor die clubs weer een grotere uitdager van Ajax wordt. Ik denk dat daarbij ook meespeelt dat n Nederland het groeiperspectief er op een gegeven moment ook wel uit is, zowel qua spelers als qua geld: de absolute topspelers zullen altijd naar de grotere competities willen en dus blijft er een combinatie over van talent, en spelers die terugkeren na een aantal jaren topcompetitie; en qua geld zit de eredivisie in het algemeen behoorlijk vast met de tv-deals. Ik las laatst dat Ajax inzette op meer exposure buiten de landsgrenzen, dat lijkt me een uitstekend idee voor de hele eredivisie.

22 februari 2021 om 17:47

Die miljardair had psv ook kunnen helpen destijds dan zou psv niet hun stadiongrond aan de gemeente verkopen.

Dat soort uitspraken moet je altijd met een korrel zout nemen.

22 februari 2021 om 20:17

Uiteraard, ik sluit die alinea ook af met de vraag of het uberhaupt wel wenselijk zou zijn. Ik ben ervan overtuigd dat het het beste is om gewoon via goed beleid Ajax bij te benen, wat zeker ook mogelijk is.

22 februari 2021 om 18:38

Een suikeroom zou voor elke club een oplossing kunnen zijn.

Maar waar hebben we het nou over, ajax wordt straks voor de 2e of 3e keer, als je vorig jaar mee neemt, op rij kampioen. Zo gek is dat toch ook niet. PSV is ook wel eens 3 of 4 keer op rij kampioen geworden. Ajax is geen Bayern wat 10 jaar spelers in de selectie kan houden dus het is ook daar elke zomer maar weer de vraag wat voor team er staat.

22 februari 2021 om 20:23

Ja dat bedoelde ik ook te zeggen. Ajax zal spelers nooit lang vast kunnen houden omdat de meeste spelers na een aantal jaar weer weggaan en het altijd de vraag is of je vervangers goed genoeg zijn. Maar dat geldt in principe ook voor Psv, als PSV zijn geld blijft verspillen aan het kaliber aan Baumgartl en Bruma dan kan je die aansluiting natuurlijk nooit houden. Deze zomer vind ik daar een beter voorbeeld van, Sangaré en Max gaan gewoon met winst verkocht worden als zij zich door blijven ontwikkelen, en met Gotze en Zahavi heb je ook bredere bekendheid waardoor andere spelers sneller jouw kant op komen.

22 februari 2021 om 20:32

PSV zat een aantal keer mis met de scouting, kan gebeuren. En helaas ondervind je daar zolang je niet ook een bak met geld op de bank hebt staan een paar jaar lang hinder van.
Maar dat kan bij Ajax ook, dat zijn ook niet allemaal voltreffers.
Ajax heeft al 50 jaar lang het hoogste budget (op een enkele uitschieter na waarin PSV CL voetbal speelde en Ajax niet), zelfs in de periode dat ajax 6 jaar op rij geen kampioen werd en CL voetbal speelde hadden ze meestal een hogere omzet dan Psv.

22 februari 2021 om 20:48

@rubentje13 zonder blessures had psv mpgelijk beste aanval van NL. Zaak is nu nog paar aankopen. Minimaal 1 cv en 1 cm.
Doorselecteren op matige spelers als Viergever, Baumgartel, Rosario, Thomas en Mauro en PSV is weer kampioenskandidaat. Ik ben voor Ajax maar heb hoge verwachtigen van PSV komend seizoen als Schmidt weer 3 of 4 verrassingen haalt.

23 februari 2021 om 10:47

Er moet absoluut doorgeselecteerd worden, maar de vraag is hoeveel je voor die spelers gaat krijgen? Je moet ook geld hebben om door te selecteren. Dat zal dan binnen moeten komen door de verkoop van Malen, Dumfries en misschien Ihattaren als hij niet verlengd. Daarnaast zal Ajax ook zich gaan versterken, onder andere achterin verwacht ik, terwijl ik niet verwacht dat er veel spelers gaan vertrekken. Ik hoop van harte dat PSV volgend jaar kan uitdagen maar ik verwacht dat Ajax in elk geval volgend jaar ook nog de grootste kanshebber is en dan weer enorm veel geld gaat binnenharken met de verkoop van Antony, Gravenberch.

Typisch zo'n bericht waarbij je denkt.. eerst zien dan geloven. Bovendien komt dit van Valentijn af, dus neemt niemand het serieus.

"bovendien is de Duitse grootmacht in staat om de beste spelers bij de concurrenten weg te kopen." Vandaar dat onder andere Werner, Havertz en Jovic nu in Munchen spelen. Het idee dat Bayern continu de concurrentie leegkoopt is echt de grootste waan van de dag. Ja dat deden ze in het verleden met onder andere Götze en Lewandowski, maar de transfers van de afgelopen jaren zijn voornamelijk afkomstig uit buitenlandse competities of de 2e Bundesliga.

22 februari 2021 om 18:08

“In staat te”, dat is toch gewoon waar? Bayern is bij machte al die spelers te kopen, dat ze het niet doen is een hele andere zaak.

Wanneer Psv, Feyenoord of AZ hun huiswerk doen tegen de kleinere teams kan het altijd redelijk spannend blijven. Bij Ajax kan de boog ook niet altijd gespannen zijn. In Duitsland laat bijvoorbeeld Dortmund het juist veel te vaak tegen de kleine teams afweten, Leipzig doet dat inmiddels een stuk minder. Dan zie je ook direct dat de spanning terug kan komen.

Er is een wezelijk verschil. Malen gaat niet naar Ajax, want het is geen interessante stap. Hoe sterk Ajax in Nederland ook wordt, ze spelen in de Eredivisie en buiten Nederland kijkt er niemand naar de Eredivisie. Dus zolang er geen superleague komt waar Ajax aan mee doet (hoop het niet), blijven ze te klein voor het tafel laken en te groot voor het servet. Eens in de 10 jaar ver komen in de CL bij een goede lichting.

Wat een ruggengraatloze aanfluiting deze man! Loopt jaar in jaar uit bij elke kans te hinten, te stoken en te schreeuwen dat Ajax á la Bayern Muenchen sterspelers van de concrurrent gaat wegkopen. Dat begon al bij Bergwijn, van wie Driessen beweerde dat Ajax hevig geinteresseerd was. In werkelijkheid heeft Overmars geen enkel telefoontje heeft gepleegd. En bij de eerste bankbeurt van Ihattaren onder Schmidt wist-ie zeker dat Ajax hem wel even op zou komen pikken. En nu 180 graden draaien? Schei eens uit met dat domme voorspellen kerel. Zeker als je het toch telkens weer intrekt. Je bent journalist nota bene!

22 februari 2021 om 20:52

@gomes10sv wel lekker om zo je geld te verdienen. Je gaat naar werk, doet podcastje of schrijft wat. Je hoeft je helemaaaaaaal niet voor te bebereiden. Niets uitzoeken of wat dan ook. Gewoon wat roepen, week later weer wat anders. Een aanval op trainer van Ajax. Oke nu komt trainer van PSV aan de beurt. Na paar x weer nieuwe slachtoffer. Fijn man nergens verantwoording voor af te leggen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren