Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Hij wilde vorig jaar als PSV’er dolgraag naar Ajax, hoe pijnlijk is dat?’

Laatste update:

Hugo Borst maakt zich zorgen over het grote verschil tussen Ajax en achtervolgers PSV en Feyenoord in de Eredivisie. De journalist haalt aan dat PSV-middenvelder Mohamed Ihattaren op social media openlijk flirt met Ajax en dat Steven Bergwijn een jaar geleden graag naar Amsterdam wilde verkassen. “Ajax is hier monopolist. Tot in de eeuwigheid. Bovenin de Eredivisie wordt het nooit, nóóit, meer spannend”, schrijft Borst in zijn column in het Algemeen Dagblad.

“Waar Feyenoord en PSV niet of amper over een eigen vermogen beschikken is Ajax stervensrijk”, stelt Borst. Hij constateert dat Ajax als ‘gedoodverfde landskampioen’ zes tot twaalf keer zoveel inkomsten uit Europees voetbal genereert. “Als per 2024 de Champions League van opzet verandert, beurt de beste Nederlandse club (Ajax dus) elk jaar 70 miljoen euro. Zullen we het woord concurrentie maar schrappen?”

Ihattaren wakkert vuurtje aan met compliment op Instagram aan Ajacied

Mohamed Ihattaren complimenteerde op Instagram Brian Brobbey, tot ongenoegen van een deel van de PSV-fans.Lees artikel

Borst ziet dat de afstand ‘onoverbrugbaar’ is geworden en dat het ‘gênante vormen aanneemt’. “Bij Ajax gaat het om miljoenen, bij de volgers om kleingeld. Arm Feyenoord. Komt halverwege dit seizoen met een uitgerangeerde Argentijnse spits op de proppen van een half miljoen, terwijl Ajax een gaaf Frans exemplaar van 22,5 miljoen euro presenteert”, zo wijst hij op Sébastien Haller. Borst noemt Ajax de ‘maat der dingen’ en ziet de rest van de clubs ‘figureren’.

“Steven Bergwijn wilde als PSV’er vorig jaar dolgraag (terug) naar Ajax. Hoe pijnlijk is dat? Op dit moment flirt de wulpse Mo Ihattaren op social media zo met Ajax dat hij op een golddigger lijkt. In zijn denken en spelen hoort het kind nog in de ArenA thuis ook”, concludeert Borst. Bergwijn verruilde PSV een jaar geleden uiteindelijk voor Tottenham Hotspur. “Hij wil naar voren, gewoon lekker voetballen. Het is de onweerstaanbare aantrekkingskracht van Ajax. Tadic, Blind en wat Zuid-Amerikanen zouden Mo de mores van het vak bijbrengen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goh, Hugo, dit wisten we nog niet.......fijn dat jij het ons even duidelijk maakt.

22 februari 2021 om 10:20

@fr10frdam "dit wisten we nog niet." Wat wisten we niet? Het is maar een moment opname. Ik ben voor Ajax maar weet dat we nu even moeten genieten. 2024 is ver weg! Tegen die tijd zijn Tadic en Blind niet meer op het veld. Klaassen loopt op zijn laatste benen. Toppers als Haller, Onana, Nico, Anthony en Neres zullen allang vertrokken zijn. Erik ten Hag zal weg zijn.
3 jaar is een eeuwigheid in het voetballandschap.

Cerder zo slecht is PSV niet. Zonder blessures hadden ze misschien beste voorhoede. Paar aankopen voor achterin en middenveld en zij zijn ook titelkandidaat.

Ook jouw club kan zo om zijn. Als het wel lukt om een Amerikaanse investeerder aan te trekken dan kunnen jullie ook zo mee doen.

Verder hadden we met Ajax geluk met goede jeugdlichting. Dit kan ook zo bij PSV of Feyenoord gebeuren dat paar toppers doorbreken en voor veel geld weggaan.

22 februari 2021 om 10:29

Kril / Die 70 miljoen UCL startgeld in 2024 is niets vergeleken met de plannen die Florentino Perez er doorheen wil jagen met de ESL (European Super League), de vervanger van de CL. In de ESL krijgen alle 20 teams bij aanvang van de ESL al ruim 220 miljoen euro, en de grote clubs zelfs in de 300.

22 februari 2021 om 10:44

Zolang 1 club elke keer naar CL gaat, zal die club alleen maar uitlopen. Sowieso is de Uefa al bezig het voetbal kapot te maken door de rijke clubs alleen maar rijker te maken. Er gaat geen geld meer naar de Uefa cup en doordat er steeds meer geld in de CL zit zal het gaat alleen maar groter worden. Als het nu eens zo was geregeld zoals vroeger met de Uefa cup I en II, waarbij de landskampioenen tegen elkaar speelde was het nog eerlijker. Nu is het elk jaar weer dezelfde teams die strijden om nog meer geld. Ajax wil hierbij en heeft bijna de mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen en zeker als ze per jaar 70 miljoen krijgen van de Uefa. Dat is in een jaar al meer dan de begroting van Feyenoord. PSV heeft met moeite een paar spelers gehaald, waar ajax gewoon miskopen van 8 miljoen (bandé) veroorloven. Ze kunnen in de winterstop gewoon even een spits halen van 22,5 miljoen.
Jij zegt dat er topspelers voor veel geld weg kunnen gaan bij psv of bij feyenoord, maar als die gaan CL spelen zullen die veel minder waard zijn. Laat alle topclubs uit de landen maar snel hun eigen league beginnen, zodat de rest van de clubs nog een competitie hebben.
Als er nu een buitenlandse investeerder komt zal die eest structureel 100 miljoen per jaar over minimaal 4 jaar in een club als Feyenoord moeten steken, voordat ze iets kunnen halen uit de CL gelden. Er is geen investeerder die dat gaat doen, ook voor psv niet. Nee helaas moeten we concluderen dat ajax elk jaar verder uit gaat lopen en dat voetbal zoals we kennen, de competitie, aan het doodbloeden is.

22 februari 2021 om 10:51

Probleem is enkel dat de spelers die naar die zogeheten ESL gaan niet meer mogen uitkomen voor hun land.

22 februari 2021 om 10:52

Ik doel vooral op het grote gat in financiã«n. Hugo doet net of dat iets nieuws is. Ik ben het er niet mee eens dat het geen concurrenten zijn. Ajax is hierdoor ieder jaar titelkandidaat nummer 1, maar heeft altijd concurrenten. Ajax heeft een veel bredere selectie en kan meer opvangen (al doen ze zichzelf te kort met aankopen als Klaiber) en kan ook talenten kopen voor een bedrag tussen de 10 en 15 miljoen. Dat kan de concurrentie niet. PSV heeft inderdaad een goede aanval, maar los van de blessures zijn ze vooral door de belabberde verdediging geen titelkandidaat. Als ze dat oplossen komend seizoen kan het inderdaad anders zijn. Bij Feyenoord ligt het vooral aan de breedte van de selectie, gebrek aan creativiteit en leiderschap (en door de spelopvatting van de huidige trainer) en bij AZ lijken talenten de volgende stap niet te zetten. Maar het gat is niet overkomelijk groot, dat zag je afgelopen seizoen voor Corona, toen lag het nog helemaal open. Nu heeft iedere club extra last van Corona qua begroting, maar Ajax koopt spelers als Klaassen en Haller voor miljoenen, waar AZ, Feyenoord en PSV een pas op de plaats moeten maken. (anders had PSV echt wel een CV aangetrokken en Feyenoord een andere spits dan een te dikke argentijn) Dat maakt nu het verschil.

22 februari 2021 om 10:55

@BrianRossen, tot op heden is dat pure speculatie.

22 februari 2021 om 12:07

Maar als de CL wordt gewijzigd, naar 36 clubs gaat met 10 gegarandeerde poulewedstrijden etc., dan zal die E S L toch niet komen?

22 februari 2021 om 12:29

Wat heeft Perez te maken met Ajax Inside?

22 februari 2021 om 12:32

@FR010, ik vind de "gedoodverfde kampioen" ook onzin. In principe horen PSV en Feyenoord ook van de andere teams te winnen (een enkel verlies nagelaten) en dan zou het uitkomen op de onderlinge wedstrijden.

22 februari 2021 om 15:03

Lekker makkelijk om te wijzen naar de aankopen uit Amsterdam. Kijk eerst eens wie ze allemaal verkocht hebben. Dat is bij elkaar 113 en Hakim en Donny waren toch echt wel sterkhouders. Dus he kan ook zeggen dat Ajax weer flink wat spelers heeft moeten inpassen. In Rotterdam is niemand verkocht en klopten ze zichzelf op de borst dat de selectie in tact gebleven is en 7 spelers zijn aangetrokken.

Lekker opportunistisch. Tuurlijk wordt het wel weer spannend in de Eredivisie. Misschien niet dit seizoen, maar volgend seizoen of het seizoen daarna sowieso. Zelfs echt monopolisten als Paris, Bayern en Juventus hebben seizoenen gekend waarin het tot het einde spannend is. Bayern verliest dit seizoen bovendien regelmatig, Paris staat derde met vier punten achterstand en Juventus staat volgens mij al elf punten achter (wel twee duels minder gespeeld uit mijn hoofd). Het verschil tussen die competities en de Nederlandse competitie is daarbij ook nog dat teams als PSV en incidenteel Feyenoord en AZ ver uitstijgen boven het niveau van andere teams en 80+ punten kunnen halen. Zelfs het beste Ajax van deze eeuw haalde "maar" 86 punten: het is onmogelijk alles te winnen, zeker als je op drie fronten actief bent elk jaar en je zoals Ajax ieder seizoen je beste spelers moet verkopen.

22 februari 2021 om 10:18

Helemaal eens met je. Zolang PSV (acht ik het meest ertoe in staat) gewoon alle wedstrijden wint behalve de 2 tegen Ajax, dan is PSV gewoon kampioen elk jaar. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar dat kan gewoon altijd, omdat ik denk dat PSV op Ajax na gewoon een stuk beter dan de rest zal blijven. Ben wel heel benieuwd voor dit seizoen naar aanstaande zondag. Als het een gelijkspel wordt of Ajax wint, dan is dit seizoen denk ik wel beslist.

22 februari 2021 om 10:24

@4ever4Ajax kampioen wordt je tegen de kleintjes he. Degene die de minste punten laten liggen tegen de kleintjes zal kampioen worden. Volgens mij heeft Ajax amper iets laten liggen. Kan me alleen de pot tegen Groningen herrinderen ( :D ) al hebben ze volgens mij nog een enkele keer verloren.

22 februari 2021 om 10:31

Dat klopt en dat is ook mijn punt eigenlijk. Zolang PSV zoveel beter is dan de rest (16 clubs), heeft PSV elk jaar een goede kans om kampioen te worden. Dan hoef je niet beter te zijn dan Ajax. "we" hebben dit seizoen 2x verloren en 2x gelijk gespeeld (waarvan 1x tegen Psv). Als PSV zorgt dat hun kwaliteit gewoon zoveel beter is dan de rest, zal het altijd spannend blijven.

22 februari 2021 om 10:33

Mensen vergeten ook wel heel snel dat dit een overgangsjaar is voor PSV en wat voor een ongelooflijke puinhoop het vorige seizoen was. In de ideale basis staan bijvoorbeeld nu nog maar 4 spelers (Gakpo, Malen, Rosario en dumfries) die vorig seizoen ook in de basis stonden van PSV, PSV speelt een compleet ander systeem en spelers die vorig jaar geen rol van betekenis speelden zetten nu echt stappen (teze, boscagli). Na dit seizoen worden malen, dumfries en mogelijk Ihatarren verkocht voor 50/60 miljoen, waardoor PSV weer verder kan investeren en Schmidt volgend jaar serieus met Ajax moet concurreren voor het kampioenschap.

22 februari 2021 om 10:35

Nu als malen en Dumfries vertrekken dan heb je wel geld maar ook een enorm kwaliteitsverlies. Zeker iemand als malen vervang je echt niet zomaar.

22 februari 2021 om 10:47

50 miljoen voor die spelers zou kunnen.
Maar PSV krijgt ook geen een operationeel tekort van 25-30 miljoen als gevolg van corona. ALs je maar 25-30 miljoen kan investeren en je raakt 3 van je beste spelers kwijt denk ik niet dat je er beter van wordt

22 februari 2021 om 10:49

@rombomcu; Je hebt hier helemaal gelijk hoor maar vergeet niet dat ook in Amsterdam de zaken gewoon doorgaan. Wat als Gravenbergh, Neres en Anthony vertrekken? Ajax vangt dan een bedrag dat vele malen groter is dan PSV binnen haalt en versterkt zich dan ook weer rustig. Dat proces is ingezet en zolang er een goede TD zit stopt dat ook niet zomaar. PSV gaat dan wel mee maar het gat tussen de twee blijft bestaan en zelfs groeien.

22 februari 2021 om 10:58

@RomBomCu, Ik vind een tussen jaar wel heel makkelijk. Als je de komende 2 verliest (Olympiakos en Ajax) dan is het seizoen gewoon mislukt. Of je legt de lat wel heel laag. Gerbrands zei ook dat PSV moet verkopen om gaten te dichten ivm Corona. Dus in hoeverre kan dat geld van Malen/Dumfries weer geïnvesteerd worden in gelijkwaardige vervangers?

22 februari 2021 om 11:08

@robur

Het gat tussen Ajax en PSV kan dan wel blijven groeien maar als het gat tussen PSV en de rest van de competitie veel groter wordt dan kunnen ze ook makkelijker van de 'kleintjes' winnen. Je speelt per jaar maar twee keer tegen ajax en als je een keer van de verliest en een keer van ze wint, dan kan je in de overige wedstrijden het kampioenschap verdienen. Dit is ook wat 4ever4ajax aangeeft.

@lierse
Het opvangen van Malen gaat natuurlijk een zware opdracht worden vandaar dat hij ook waarschijnlijk het clubtransferrecord moet verbreken om te vertrekken bij Psv. Hier komt het creatief scouten moment voor PSV en gaat de volgende transferperiode cruciaal zijn voor Psv. Het verkopen van Malen, Dumfries en Ihatarren moet het geld in het laatje brengen voor versterkingen (spits, rechtsback, centrale verdediger), het lozen van de horroraankopen van vorig jaar (bruma, Doan, Baumgartl) en de buitenbeentjes van de selectie (piroe en guti) moet het geld voor breedteaankopen in het laatje brengen (backs, spits, centrale middenvelder). Dit jaar is het tweede worden en alvast plannen maken voor de transferperiode zodat er volgend jaar een mooi team staat wat ten minste sterker is dan overige 16 ploegen.

@dennisjwt
Het veiligstellen van de tweede plek en hierbij de voorrondes van de CL is daarom ook van levensbelang voor Psv. Dit geeft een goed vooruitzicht op minimaal de EL en mocht er een gunstige loting zijn dan is een CL campagne ook niet ondenkbaar. Verder ben ik niet heel bekend met de financiele huishouding van PSV maar heeft PSV met het verkopen van Lozano, de Jong, Bergwijn en Lammers de laatste twee jaar ook veel binnengekregen.

22 februari 2021 om 11:18

Seizoen mislukt? PSV overwintert voor het eerst in jaren weer eens in Europa, heeft zoals ik al aangaf een totaal ander systeem/filosofie met 7 andere basisspelers, dat kost gewoon tijd om erin te krijgen. Nu hebben ze ook veel last gehad van corona (bijna de gehele selectie) en langdurige blessures (gakpo, romero, ledezma, gotze). Als PSV dit seizoen tweede wordt dan is het een redelijk geslaagd overgangsjaar geweest naar mijn mening. Ajax haalt in de winterstop zonder blikken of blozen een spits van 22,5 miljoen en geven hem een salaris van 5 miljoen per jaar wat het totaal aan uitgaven voor dit seizoen tilt naar 62,50 miljoen (volgens transfermarkt), PSV gaf nog niet eens 1/3 van dit bedrag uit dit seizoen (17,5 miljoen). Er is een enorme kloof tussen Ajax en Psv, het kampioenschap is daarom dit seizoen niet haalbaar voor Psv. Volgend jaar gaat het seizoen van afhaken of aanhaken zijn voor PSV en dat ligt volledig aan de aankopen die ze deze zomer gaan doen.

22 februari 2021 om 11:19

Dat waren de Eindhovense supporters dan ook even vergeten aan het begin van het seizoen. In dit 'overgangsjaar' werd aan het begin al bij binnenkomst van Schmidt geroepen over het kampioenschap. PSV kan zich een overgangsjaar niet eens permitteren.

22 februari 2021 om 11:27

@messibazoer: Als PSV gewoon 2e wordt, dan halen ze voorronde CL en hebben ze overwinterd in Europa. Ik zie dan niet dat PSV een mislukt seizoen heeft hoor.

22 februari 2021 om 11:41

Wel bijzonder dat nu dat fabeltje naarboven komt als verdediging dat het een 'overgangsjaar is voor Psv'. Daar hebben we niemand over gehoord vanaf de zomer. Ja, nu het seizoen toch niet zo lekker gaat na de belangrijke januarimaand wordt door types als Rombomcu nu maar dit slappe excuus van stal gehaald om maar niet kritisch te hoeven zijn op de trainer. Een paar van je beste spelers verkopen en dan is het volgend seizoen plotseling geen overgangsjaar meer? Dan is heb je geen aanvaller nodig die een tijd nodig heeft om te acclimatiseren en de topscorer Malen te vervangen? Dan kan Rosario wel voetballen? Dan kan Max in de grote wedstrijden wel verdedigen? En mocht het onverhoopt toch geen succes worden ga je dan in februari weer roepen dat het een overgangsjaar is omdat in de zomer de aanvoerder, de topscorer en wellicht het grootste talent uit eigen opleiding zijn vertrokken?

22 februari 2021 om 11:51

Niet helemaal mee eens. Plek 2 is hoogsthaalbare dit seizoen. Ajax is gewoon sterker. En de Coronagevallen en blessures van sleutelspelers hebben niet echt meegeholpen. PSV heeft nooit een serie kunnen neerzetten net sterkst mogelijke opstelling. Europa League gaan ze sws niet winnen en de beker loot je net Ajax-uit, geen schande als je daardoor wordt uitgeschakeld.

22 februari 2021 om 12:02

@master D Fabeltje? slap excuus? Ik heb het al vaker aangeven dat dit jaar een overgangsjaar is voor PSV en dat is duidelijk geen fabeltje maar dat zie je aan alles. Dat de media in het begin van het seizoen Schmidt de hemel inprees omdat hij twee keer Ajax van de mat had geveegd, kan PSV vrij weinig aan doen. Van een ongelooflijke puinhoop dat het seizoen 19-20 was naar dit seizoen kon niet anders dan een overgangsjaar worden. PSV met een volledig nieuwe filosofie, tactiek en 7 nieuwe basisspelers, dat loopt niet vanaf minuut 1 en als je directe concurrent dit seizoen voor meer dan 60 miljoen aan aankopen doet dan is het kampioenschap wel heel ver weg. tel daarbij op de langdurige blessures en coronagolf in de selectie en je komt uit op een overgangsjaar. De tweede plek was dit seizoen het hoogst haalbare dus als die bereikt wordt dan ben ik (ook gezien het overwinteren) zeker tevreden over dit seizoen. Ik geef ook duidelijk aan dat deze transferperiode cruciaal gaat zijn voor PSV (zie andere reacties onder dit artikel). Met Zahavi, Gotze, Gakpo en madueke blijven er waarschijnlijk 4 geweldige aanvallers bij psv voor volgend seizoen. Hierbij hoef je dan alleen nog breedteaankopen doen maar vooral bouwen op deze 4 spelers. Het vervangen van Malen zal hierdoor moeilijk zijn maar niet onmogelijk. Ik denk dat PSV zeker een middenvelder gaat halen die zal gaan concurreren met Rosario voor zijn positie, ze waren bijvoorbeeld dit seizoen serieus bezig om Kampl naar PSV te halen. Ook zal PSV deze zomer zeer waarschijnlijk nog een centrale verdediger halen (kim Min-Jae bijvoorbeeld), waardoor er meer zekerheid in de verdediging komt en Max dus zich meer kan focussen op het aanvallen met een sterke verdediger achter zich. Volgend jaar mag absoluut geen overgangsjaar worden maar dat is voor iedereen wel duidelijk neem ik aan. Mocht PSV er volgend jaar rond deze tijd er net zo voorstaan als nu dan zal PSV schmidt ontslaan en verder kijken. Dat lijkt me logisch.

22 februari 2021 om 12:14

Hoe kan dit seizoen een overgangsjaar zijn als er zo veel geinvesteerd is? Ik bedoel: Overmars sprak ook van een overgangsjaar, maar zijn die woorden nog serieus te nemen na een aankoop van 22,5 mil? Overigens heb ik er een hard hoofd in dat PSV zo makkelijk zal kunnen investeren.

22 februari 2021 om 12:15

@rombomcu: Ik ben het best met je eens, de 2e plaats halen is alleen wel cruciaal voor Psv. Mocht PSV dat toch niet halen, dan denk ik dat het seizoen wel mislukt is. De vraag is sowieso wat PSV kan doen deze zomer ivm de Coronacrisis.

22 februari 2021 om 12:17

Stel dat PSV 2e wordt (wat niet zeker is, ze kunnen ook nog de titel pakken, maar ook 5e worden, maar goed, ff voor het gemak), dan wordt augustus bepalend voor de rest van het seizoen. Plaatst PSV zich voor de CL dan levert dat direct 40 mio op, een enorm bedrag dat ze dan kunnen investeren. Halen ze dat niet dan moeten de transfersommen van Malen en Dumfries en wie weet nog andere spelers (grotendeels) worden gebruikt om gaten te vullen van het corona verlies en heeft PSV een groot probleem.

22 februari 2021 om 12:19

Ovemars sprak van een overgangsjaar in de CL (!), hij bedoelde niet nationaal.

22 februari 2021 om 12:24

Helemaal waar Cyprioot. Thanks voor de correctie.

22 februari 2021 om 12:25

Eens, een club als PSV moet altijd voor de titel gaan. Als dat niet lukt moet de CL via de voorronde worden gehaald. Lukt dat niet dan is je seizoen mislukt. Als PSV 2e wordt kun je pas in augustus zeggen of dit seizoen is geslaagd.

22 februari 2021 om 12:25

Ja, fabeltje en slap excuus ja. PSV heeft nooit naarbuiten gecommuniceerd dat we het eerste seizoen onder Schmidt niet te veel hoefden te verwachten en dat het een overgangsjaar was. Dit ondanks de problemen in 19/20, de nieuwe trainer, met een nieuwe filosofie en de nieuwe spelers. Ook nu is er niemand binnen PSV die spreekt van een gepland overgangsjaar. Wat jij doet is vooral excuus op excuus op excuus verzinnen over waarom dit de resultaten en vooral het spelbeeld zijn. Want ja, anders moet je kritiek op de grote Schmidt gaan uitten. Een Schmidt die zelf excuus op excuus tot kunst verheven heeft. Het loopt inderdaad niet vanaf minuut 1 en dat is ook geen ramp. Echter zitten we inmiddels in minuut 63 en het loopt nog steeds niet. Zahavi is geen geweldige aanvaller, dus hoe kun je hem bij de geweldige aanvallers rekenen? Gotze is vooral hopen dat ie fit blijft, want alleen dan is het een geweldenaar. Maar nee, alles komt goed hoor, net zoals dat dit seizoen met Schmidt alles goed zou komen. We wachten er nog steeds op. Iemand die gaat concurreren met Rosario? Schmidt vindt hem een fantastische speler, dus die verdwijnt niet zomaar uit beeld hoor. Leuk dat lijstje noemen van spelers die niet kwamen en wat nooit concreet is geworden. Misschien nog Lyanco noemen, dan is het rijtje compleet met standaard geruchten. In elke linie een sleutelspeler verkopen volgend seizoen en dan verwachten dat het met nieuwe spelers meteen allemaal staat. Die hebben namelijk op wonderbaarlijke wijze geen aanpassingstijd nodig zoals dit seizoen. Ik ben niet uit op het ontslag van Schmidt en de prestaties dit seizoen zijn ook niet allemaal slecht. Maar doe niet achteraf aan geschiedvervalsing door nu de prijzen uit zicht zijn te roepen dat het een overgangsjaar is en dat als komende zomer 3 belangrijke sterkhouders verkocht worden dat je dan een titel moet verwachten en anders ontslag.

22 februari 2021 om 12:35

@regulator

Er is maar 17,5 miljoen geinvesteerd dit seizoen, vorig jaar was het bijvoorbeeld 33,75 miljoen en het salarishuis is dit jaar ook lager dan vorig seizoen (volgens Gerbrands). Ik vind persoonlijk dus dat er niet zo veel geinvesteerd is dit seizoen.

@4ever4ajx en Cyprioot

Verder is inderdaad het veiligstellen van plek 2 en in augustus CL voetbal cruciaal voor grote aankopen in de zomer maar als dit niet gehaald wordt dan kan psv met minder geld alsnog goede aankopen doen. Even een mogelijke opstelling voor PSV volgend seizoen. Mvogo- Teze- Kim min-Jae (heeft een contract tot eind 2021 dus hij zal niet de hoofdprijs kosten)- boscagli- max- aankoop- Sangare- Gotze- Gakpo- Madueke- Zahavi. Bij deze opstelling zal er dus vooral geinvesteerd moeten worden in de verdediging (centrale verdediger en back up voor de back posities, dit zijn meestal niet de duurste spelers) en een vervanger voor Rosario (huren/kopen van Kampl, indien goedkoop anders verder kijken). Dit zijn dan echt alleen de essentiele investeringen en kan redelijk goedkoop worden gedaan. Mocht PSV zich plaatsen voor de CL dan kan je nog extra investeren in aanvallers.

22 februari 2021 om 12:57

@Neutraal, ook Ajax heeft niet 1 keer met de sterkste opstelling kunnen spelen. En heb je enig idee hoeveel blessures Feyenoord heeft gehad?

22 februari 2021 om 13:04

@rombomcu: Voor mij lijkt het alsof je ervan uitgaat dat PSV geen verlies draait nu en/of dat ze het makkelijk kunnen opvangen. Ik vrees dat het ook voor PSV alle zeilen bijzetten wordt en dat er wellicht verkopen nodig zijn om de Corona-verliezen op te vangen. Ik hoop natuurlijk anders, een goede competitie is gebaat bij sterke clubs, maar vrees dat je het iets te rooskleurig inschat.

22 februari 2021 om 13:11

Kritiek op Schmidt kan je zeker uiten en er zijn weldegelijk punten die hij kan verbeteren (interviews, temperament, zeuren, soms onbegrijpelijke wissels) maar het feit is en blijft dat Schmidt dit seizoen geen langere periode met zijn beste elf spelers heeft kunnen spelen, hierdoor kan je ook minder snel aan een vast team werken en vastigheden erin slijpen. Ik heb het even opgezocht en volgens mij heeft PSV dit seizoen welgeteld 1 keer met zijn ideale basiselftal kunnen starten (tegen Willem 2).

Zahavi heeft in de eerste seizoenshelft gesukkeld met blessures en langer last gehad van Corona maar hij laat nu in de tweede seizoenshelft duidelijk zien dat hij een zeer degelijke aanvaller is. In 9 wedstrijden na de winterstop waarbij hij in de basis begon heeft hij 7 goals gemaakt en 1 assist gegeven en dan telt die prachtige voorassist van afgelopen weekend niet eens mee. Gotze is inderdaad niet heel betrouwbaar maar als hij speelt dan maakt hij duidelijk het verschil bij psv.

Verder leg je me veel woorden in de mond in de tweede helft van je stuk. Ik beweer helemaal niet dat alles goedkomt maar dat er factoren zijn waardoor er dit jaar gewoon niet meer in zit voor PSV dan plek 2. Als je Malen en Dumfries verkoopt dan verkoop je dus niet in elke linie een sleutelspeler maar in twee linies of reken jij Ihattaren (een aanvaller met 2 goals en 1 assist in 18 wedstrijden) tot sleutelspeler? Ik geef dus ook al aan hoe je het vertrek van Dumfries kan opvangen met het inpassen van Teze als rechtsback en het kopen van een centrale verdediger en hoe je het verkopen van Malen intern kan oplossen. Dus de enige die aanpassingstijd nodig zal hebben volgend seizoen is de nieuwe verdediger en mogelijk de nieuwe middenvelder. Verder vind ik het frappant dat jij met volle overtuiging zegt dat het nooit concreet is geworden terwijl de vaste PSV volgers (rik elfrink etc.) duidelijk hebben aangegeven dat PSV geprobeerd heeft om Kampl en Kim te strikken afgelopen zomer.

22 februari 2021 om 13:16

@RomBomCu, ik vind dat je het wel als een excuus gebruikt: dat het een overgangsjaar zou zijn. Niemand bij PSV heeft dat in het begin van het seizoen zo naar buiten gebracht. Ajax is ook sterkhouders kwijtgeraakt, net als PSV. Bovendien werd Schmidt wel degelijk gebracht als de grote verlosser voor PSV.

22 februari 2021 om 14:22

@kyle66

'bovendien werd Schmidt wel degelijk gebracht als de grote verlosser voor Psv.'

Door wie precies?

22 februari 2021 om 14:30

@rombomcu

Maakt niet uit, messibazoer wil vooral heel erg duidelijk maken dat het seizoen van PSV toch echt mislukt is.

22 februari 2021 om 16:44

"Voor het seizoen 2020-2021 is ons sportieve doel wederom te gaan strijden voor de prijzen: het landskampioenschap, winst in de beker. Daarnaast plaatsing voor de UEFA Europa League met als doel overwinteren." Dit zijn de doelstellingen van PSV van dit seizoen. Het valt te betwisten of je kunt spreken van strijden voor de prijzen. Wat betreft de KNVB-beker is dat duidelijk mislukt. Het kampioenschap is denk ik nog niet helemaal kansloos, al kan dat over een week zomaar anders zijn. Overwinteren in de Europa League is gelukt. Van een complete mislukking kun je naar mijn mening niet spreken. De vraag is vooral of je als PSV supporter blij mag zijn met dit seizoen. Het is uiteindelijk wel mogelijk dat je eind februari klaar bent met strijden voor de prijzen. Na de afgelopen 20 jaar, is het misschien juist vrij pijnlijk als je eind februari klaar bent met het strijden om de prijzen en dan niet van een mislukt seizoen kunt spreken. En zoals hierboven al eerder gezegd, als PSV geen Champions League haalt, zal er weinig geld overblijven om echt te versterken, ondanks eventuele verkopen van Malen of Dumfries.

Nooit meer? Dat is best lang. Het lijkt me trouwens perfect mogelijk dat Ajax zichzelf financieel gaat vergalopperen in hun droom om bij de Europese top te horen. En als Ajax kan wat het de laatste jaren gedaan heeft dan zou ik niet weten waarom een PSV niet iets gelijkaardigs op poten zou kunnen zetten.

22 februari 2021 om 10:50

Waarom denk jij dat Ajax zich finacieel gaat vergalopperen Lierse?
Laatst in VI een uitgebreid interview gelezen met de financieel directeur en dit lijkt me echt een zeer kundige dame die absoluut geen onverantwoorde dingen doet.

22 februari 2021 om 10:52

Omdat ze een luchtkasteel aan het bouwen zijn. Als je tot de Europese top wilt horen dan moet je zwaar investeren en dat is gewoon altijd een risico. Er zijn geen teams die tot de Europese top behoren die een omzet hebben die lager ligt dan 400 miljoen en dan wilt Ajax dat ambiëren met een omzet die nog geen 200 miljoen is? Ik spreek trouwens over de lange termijn, dus niet de komende 3 jaar.

22 februari 2021 om 11:10

Ach, de absolute top halen is onmogelijk. Incidenteel stunten wel. Het is aan Ajax om de ondergrens Europees te brengen naar altijd overwintering in de CL en de EL, een gemiddeld seizoen te zien als achtste finale CL/kwartfinale EL en een keer in de zoveel jaar Europa te verrassen zoals in 2017/2019.

22 februari 2021 om 11:12

Het doel van Ajax is ook niet om bij Europese top te horen. Ajax wil structureel bij de beste 16 ploegen van Europa behoren, lees jaarlijks 2de ronde CL, en ik geloof er wel in dat dat mogelijk zou moeten zijn.

22 februari 2021 om 11:15

Het is inderdaad een veelvuldige mis opvatting dat Ajax bij de Europese top wilt horen. Top 16 is altijd het doel geweest, wat ook een stuk reëler is.

22 februari 2021 om 11:20

Ik vind het maar rare aannames die je doet Lierse. Ajax doet geen uitgaves die het zich niet kan permitteren, ik zou niet weten waarom ze dat de komende 3 jaar opeens wel gaan doen.

22 februari 2021 om 11:22

Dan nog zijn er wel 16 teams te vinden die gewoon veel meer geld hebben. En dat is het ding. Als je er structureel mee wilt concurreren dan moet je financieel grote risico’s gaan nemen. In de periode na 1995 is Ajax in eenzelfde straatje beland. Leuk dat er nu veel geld is, maar dat kan snel (lees dus op middellange termijn) op zijn.

22 februari 2021 om 11:23

@DennisJWT, nu vraag ik me toch af hoe oplettend je mijn reactie gelezen hebt. Ik sluit namelijk af met “ik spreek over de lange termijn, niet over de komende 3 jaar”, en dan kom jij aanzetten met een reactie die over de komende 3 jaar gaat?

22 februari 2021 om 11:31

inderdaad niet goed gelezen, maar dan blijft de strekking van mijn antwoord hetzelfde. Waarom denk jij dat Ajax onverantwoorde uitgaven gaat doen? Zoals ik al zei is de financieel directeur extreem kritisch en doet geen uitgaven die de club zich niet kan permitteren. Er is een heel duidelijk beleid opgesteld. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze daar vanaf gaan wijken en datover 3 of 5 of 7 jaar wel gaan doen. Daarnaast is top 16 zeer realistisch, want Ajax zit nu al de laatste jaren in pot 2 bij de loting van de CL en dat blijft ook gewoon een reeele optie de aankomende jaren gezien de uefa ranking.

22 februari 2021 om 11:32

Dat had er voornamelijk mee te maken Ajax destijds naar beurs is gegaan. In die tijd was er geen sprake van grote uitgaven Lierse. Ajax deed het voornamelijk met de eigen opleiding op enkele uitzonderingen na. Maar ook dat waren geen extreme uitgaven.

22 februari 2021 om 11:36

Nu nogmaals ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Ik acht het gewoon zeker niet onmogelijk (vandaar dat ik “het lijkt me perfect mogelijk” gebruik). Ik geloof niet zo in een eeuwige of ellenlange dominantie van een voetbalclub in een bepaald land omdat er uiteindelijk altijd wel eens foute bestuurlijke besluiten genomen gaan worden die uiteindelijk leiden tot een verzwakking van dat dominerende team.

22 februari 2021 om 11:53

Geld zegt ook niet alles. Ajax neemt vooralsnog amper financiele risico's en had met een beetje meer geluk dit jaar voor de derde keer op rij in de 2de ronde van de CL gestaan. Gaat Ajax het elk jaar lukken? Ik denk het niet, maar elk jaar 2de ronde CL kan ook prima zonder financiele risico's. Helemaal als, in het hypothetische geval dat Ajax elk jaar CL haalt, Ajax vanaf 2024 elk jaar 70 miljoen opstrijkt.

22 februari 2021 om 11:57

Maar een PSV kan zich ook gewoon nog kwalificeren door de voorronde te overleven. Dat moet echt geen onmogelijke opdracht zijn. En uiteindelijk blijkt meestal ook wel dat geld lui en minder inventief maakt.

22 februari 2021 om 12:05

Natuurlijk kan dat. Maar de Eufa heeft het zo ingeregeld dat je financieel wordt beloond na e prestaties van eerdere jaren, als ik mij niet vergis. Dan zou Ajax nog steeds elk jaar financieel uitlopen. Zelfs als PSV ook elk jaar CL zou halen. Dat gezegdhebbende ik geloof er niet in dat Ajax elk jaar kampioen wordt. De Nederlandse competitie is er simpelweg te zwak voor. PSV en Feyenoord blijven sterker dan de overige 15 ploegen in de eredivisie.

22 februari 2021 om 12:07

Het omgekerde scenario van wat jij schetst is momenteel een stuk realistischer. Namelijk PSV dat onverantwoorde risico;s neemt om CL te halen. Daarnaast zal Ajax hoeveel geld ze ook hebben altijd de jeugdopleiding als levensader blijven zien. Je ziet het ook aan het transferbeleid wat nu de afgelopen 3 transferperiodes is gevoerd. Er is geen club in Nederland die zo weinig aankopen doet als Ajax. Op Klaiber na alleen iets duurdere kwaliteitsspelers die een directe versterking zijn voor de basis en daardoor heel veel plekken in de selectie over voor de eigen jeugd.zie dit jaar Gravenberch en inmiddels Timber die een basisplaats hebben Rensch die aan het doorbreken is en Traore en Brobbey die ook kansen krijgen.

22 februari 2021 om 11:03

Voorlopig is dat pure speculatie natuurlijk. Ajax is op dit moment op zowel sportief als financieel vlak ijzersterk. PSV heeft niet de middelen die ze 123 kunnen inzetten om Ajax voorbij te streven.

22 februari 2021 om 11:09

Nu aangezien Borst spreekt over "altijd", spreek ik ook over de lange termijn.

22 februari 2021 om 11:13

Zonder enkele fundatie of je moet natuurlijk een glazen bol in bezit hebben. Prima dat je daarmee komt. Maar hoe weet jij hoe de wereld er over 4/5 jaar eruit ziet.

22 februari 2021 om 11:19

Zonder enige ‘fundatie’? Ik denk niet dat het zo een gekke bewering is om te stellen dat het niet altijd niet meer spannend zal blijven in de eredivisie. Maar ja uit je reactie maak ik wel op dat jij nooit uitspraken over de toekomst zal doen.

22 februari 2021 om 11:37

Klopt met de reden dat je het niet kan onderbouwen. Je kijkt naar het verleden, maar dat is simpelweg niet met elkaar te vergelijken. Ik snap je beweringen zeker wel en zie het gat met PSV niet groter worden. Maar je beweringen over het financiële plaatje van Ajax op de lange termijn vind ik gewoon klinkklare gebakken lucht.

22 februari 2021 om 11:43

Maar ik zeg toch niet dat het gaat gebeuren? Ik druk gewoon in mijn oorspronkelijke stelling uit dat het een hypothese is (of speculatie, hoe je het ook wilt noemen). Uiteindelijk zie je in alle topcompetities (pak even de top 12 van Europa) dat er conjuncturen zijn. En uiteindelijk maakt de dominerende topclub van een land altijd wel ergens een fout. Of het nu inter Milan, Juventus, Rangers, Celtic, Anderlecht, Ajax zelf, Psv, Manchester United, Arsenal, Real Madrid, Barcelona of weet ik veel wie. Zowat de enige uitzondering is Bayern maar ook die dominantie werd wel aangereikt door wanbeleid bij Dortmund (de financiã«le problemen begin jaren 2000). Nu ja dat gaat dus uiteindelijk ook gebeuren bij Ajax.

Wat een gezeik, het is mooi dat een Nederlandse ploeg zulke stappen maakt. 10 jaar geleden speelden ze met Jordi lukoki, Kolbein Sightorsonn, Sulejmani. Psv heeft mits iedereen fit ook echt een steraanval. Feyenoord is gewoon je derde en die heeft totaal niet de financiële middelen om daar mee te concurreren, die moet je niet vergelijken met die 2. Vorig seizoen zei men ook dat Ajax lachend kampioen zou worden maar AZ hield ze lang bij, totdat corona het "feestje" verpestte. Dat is het mooie aan voetbal. Hoeveel een club ook uitgeeft, uiteindelijk hangt alles af van hoe de spelers presteren.

Ik vind dit zo irritant. Roepen dat het nooit, nooit meer spannend wordt en zodra het weer een keer spannend wordt weer een aantal artikeltjes volschrijven over hoe slecht het allemaal bij Ajax geregeld is, de coach er meteen uit moet en de club ziek is. Vorig jaar maakte AZ het spannend, jaar daarvoor stond Ajax ook niet 10 punten los en was er o.a. een ontsnapping tegen psv thuis voor nodig om de boel op de rit te krijgen. De Eredivisie is te zwak om 1 club elk jaar mijlenver voor te zien staan. Zo nu en dan wel, maar zeker niet altijd.

22 februari 2021 om 12:22

Je verliest het either way als Ajax zijnde. Domineer je een seizoen, dan komt dit vanwege het economische overwicht. Is psv gewoon beter? Dan komt het door de sportieve teleurgang van Ajax etc. Niemand lijkt het te willen relativeren zoals hoe jij het in je twee laatste zinnen stelt.

22 februari 2021 om 14:29

Zo'n column moet dan ook een beetje opportunistisch, extreem en provocerend zijn. Dit soort stukken moet je echt met een korreltje zout nemen. Ze worden meer geschreven met het doel om spraakmakend te zijn dan dat er uitgebreide analyses worden gedaan. Ik denk dat het echte punt is dat Ajax een groot gat met de concurrentie heeft geslagen, en voor het vermaak overdrijft Hugo Borst heel erg. Ik vind het op zich wel lekker weg lezen, verder moet je het gewoon niet te serieus nemen.

bergwijn zou een mooie aankoop zijn , toch hoop ik dat ze voor jong talent gaan, die jongen linksbuiten van de ploeg waar kudus vandaan kwam lijkt me wel wat en ajax heeft nog 2 aanvallende parels op het oog begreep ik , toch mooi hopelijk kan iedereen zich zo blijven ontwikkelen , ik vind dat het beetje overdreven word, met goed beleid kunnen psv, en feyenoord het ajax nog steeds lastig maken hoor , kijk maar na lille bijvoorbeeld bij psg , is ook een groot financieel verschil , word gecompenseerd met scouting , nouja laten we hopen dat t spannend blijft komende jaren !

Borst heeft wel een punt denk ik. De financiële verschillen zijn erg groot aan het worden. Daar kan Ajax niets aan doen. Die voeren goed beleid, met name het verkoopbeleid is uitstekend. Feyenoord gaat de komende jaren niet aanhaken. Geen geld en heel weinig waarde op het veld. PSV dicht ik meer kansen toe. Dan is de 2e plaats dit jaar wel een must en kwalificatie voor de CL heel erg welkom.

Het verleden leert dat je ook zonder veel geld kampioen kan worden. Daarbij is pieken op het juiste moment en wat geluk soms nodig.

Nou hebben we dit verhaal wel vaker gehoord, maar deze keer lijkt het toch echt de waarheid te worden. Ajax heeft goed beleid gevoerd en heeft reuze stappen gezet. Waar ajax stappen naar voren lijkt te maken doet de rest steeds een stapje terug waardoor het verschil alleen maar groter wordt. Leuker wordt het er niet op.

22 februari 2021 om 12:29

Vind je eigenlijk echt dat de andere clubs een stap achteruit hebben gedaan? PSV heeft ontzettend veel waarde in de selectie. Malen, Madueke, Ihattaren en Sangare zullen ongetwijfeld meer dan 100 mil opleveren. AZ zal met de verkoop (en ontzettend goeie scouting) kunnen aansluiten. Feye heeft met het aanstellen van Arnessen en Slot ook aangetoond voor een serieuze stap te willen gaan. Alhoewel Feye wel de meeste last op den duur van Corona zal ondervinden, omdat hun u21 een jaar stil staat.

Nooit meer vind ik te kort door de bocht. Dit seizoen is klaar maar Ajax begroot ieder jaar op CL-voetbal groepsfase. 1x tweede worden en de voorrondes verprutsen en Ajax kan al financieel in zwaarder weer komen. Ajax neemt ook enorme risico’s de afgelopen jaren. Uiteraard zal het dit jaar niet meer spannend worden, volgend jaar verwacht ik ook niet echt spanning. Maar zelfs PSG en Juventus hebben het nu even lastig! Groot verschil met Bayern, Juve etc. is dat zij ook uit hun competitie bakken met geld genereren. Ajax moet echt hun inkomsten uit Europees voetbal halen, wat gewoon een stuk risicovoller is.

22 februari 2021 om 10:23

Ben het helemaal met je eens dat het echt wel spannend gaat blijven. Ajax komt alleen niet door 1 slecht seizoen direct in financieel zwaar weer. Enorme risico's worden er dan ook niet gelopen. Het eigen vermogen is zo gigantisch dat, mocht het echt nodig zijn, een bank ze meer dan graag zal willen helpen met leningen (hoop natuurlijk dat het niet nodig zal zijn). Banksaldo is ook meer dan prima, al jaren staan er voor meer dan 20 miljoen aan effecten op de balans (om meer rendement uit het geld te halen). Dat is pure luxe nu en daarom kunnen ze nu ook geld uitgeven. Ik zie tevens niet gebeuren dat PSV z'n beste spelers aan Ajax gaat verkopen. Als dat gaat gebeuren, kan je wel een dergelijke situatie krijgen wellicht. Maar blijft denk ik wel dat PSV veel beter zal blijven dan de overige 16 clubs, waardoor PSV elk jaar prima mee kan doen voor de titel.

22 februari 2021 om 12:56

Eens dat het risicovoller is, daarom vraag ik mij af of we met Haller niet te ver gaan, maargoed we hebben een buffer, een hoop toekomstige transferinkomsten en CL geld dus iets risico kunnen we hebben, maar niet voor eeuwig, daar ligt een gevaar inderdaad.

Ajax probeert wel andere bronnen aan te boren, commercieel middels sponsoring halen ze er ook best wat uit en biedt ook een bron van inkomsten.

Verder vind ik dat je transferinkomsten moet blijven uitsmeren, dat biedt daarmee ook een jaarlijkse bron aan inkomsten waarmee je meer verantwoorde risico's kan nemen en is belastingtechnisch ook aantrekkelijker.

Vind het ook tekort door de bocht hoor, zo groot is het verschil nou ook weer niet, Ajax is wellicht in staat weer de EL finale te halen maar we zijn nog lang geen Bayern of Real Madrid.

22 februari 2021 om 12:56

@ Psverein

Waarop baseer jij het op dat Ajax de afgelopen jaren "enorme risico's" heeft genomen ? Hetzelfde geldt voor jouw bewering dat Ajax meteen in financieel zwaar weer terecht komt wanneer zij er een keertje niet in slaagt om de Champions League te halen, want dat is gewoon helemaal niet waar. Het besluit om meer te gaan betalen is allemaal gedaan met geld wat de club daadwerkelijk had, waarbij er alles behalve onverantwoorde risico's zijn genomen. Dat baseer ik voornamelijk op de onderzoek journalistiek van Knipping & van Duren die de financiële situaties van de traditionele top drie plus AZ op de voet volgen. En hierover regelmatig een reportage over maken voor Voetbal International. Ajax heeft eindelijk een sterke financieel directeur en ook de andere directeuren zijn capabel en stemmen hun werkzaamheden goed op elkaar af.

Zal uiteindelijk wel loslopen. PSV vroeg terecht de hoofdprijs voor Bergwijn aan Ajax, zal bij Ihattaran niet anders zijn. Dat doen natuurlijk steeds meer ploegen als Ajax voorbij komt. Ajax zal vervolgens meer risico moeten nemen met grote 'exotische' transfers. Daarnaast MOET er jeugd worden ingepast, want dat blijft de filosofie. Een zwak jaar of periode kan betekenen dat een andere club kampioen wordt en Ajax CL inkomsten misloopt. Vind wel dat Ajax te weinig krediet krijgt wat betreft financieel beleid: hebben jaren weinig uit kunnen geven, op eigen kracht kampioen geworden en paar sterke (jeugd)aankopen gedaan. Is ze niet toevallig aan komen waaien.

22 februari 2021 om 10:18

Lees nu al meer complimenten (van Feijenoorders en PSVers) over goed beleid van Ajax dan dat ik de columnisten clan heb zien doen afgelopen jaren.. maar misschien heb ik niet goed opgelet.

Bergwijn wilde helemaal niet terug naar Ajax. Die heeft geen moment onbenut gelaten om Ajacieden erop te wijzen dat ze werden uitgeschakeld door Spurs in 18/19. Dat hij toch echt voor Spurs was in de return. Vreemde manier van uitten heeft hij dan dat hij zo graag naar Ajax zou willen. Niet elke like is een flirt of signaal dat je naar een club wilt. Nooit iets concreets geweest in de richting van een transfer naar Ajax en toch blijft de media deze leugen maar opvoeren.

22 februari 2021 om 10:23

@master D nee voor zijn transfer naar Spurs liet hij het in midden. Nam geen afstand van. Dat afkraken begon pas na zijn transfer.

Als Bergwijn ook volgend seizoen niet aan spelen toe komt en Ajax klopt aan om hem als vervanger Tadic te halen, dan zwemt hij Noord zee zo over.

22 februari 2021 om 10:29

Bijzonder hoe stellig je je mening geeft, dat maakt je nog naïever dan je klaarblijkelijk al was toen je geloofde dat Bergwijn zijn uitspraken over Ajax - Tottenham ook echt op waarheid berusten, en niet een uitgelezen mogelijkheid zijn om zieltjes bij de aanhang van Tottenham te winnen. Want dat was natuurlijk niet meer dan een originele manier van Bergwijn om te zeggen "ik ben naar deze club gekomen voor het stadion en de fans".

Het is daarnaast toch ook niet gek dat Bergwijn een stap vooruit wilde zetten, en dus van PSV naar Ajax wilde. Toentertijd (en nu nog steeds) de beste ploeg van Nederland, redelijke zekerheid op het spelen van CL voetbal, en een team wat een stuk aantrekkelijker voetbal speelt dan de ploeg waar Bergwijn op dat moment voor speelde...

Er zijn meer dan genoeg spelers van Ajax naar PSV gegaan. Ik zie het probleem niet. Bij Feyenoord ligt het altijd gevoelig aan beide kanten maar dat geldt niet voor Psv.

22 februari 2021 om 13:07

@ Speedyafc

Persoonlijk zie ik dat probleem op basis van het verleden ook niet, maar vanuit het Eindhovense snap ik het wel. De rivaliteit tussen Ajax en PSV is natuurlijk fanatieker vanuit Eindhoven, net zoals dat bij AZ ook het geval is.

22 februari 2021 om 13:23

Mwah, met Vanenburg, Koeman, Menzo, Perez en Bergwijn hebben ze in Eindhoven niet zoveel te klagen. Andersom net zo. Ook Ajax heeft genoeg spelers van PSV gehaald zoals Bazoer. En via een tussenstap zijn het nog veel meer spelers, zoals Malen.

22 februari 2021 om 14:18

@ Speedyafc

Ondanks dat ik het grotendeels met jou eens ben is er toch wel een verschil, "correct if Im wrong" maar zover ik mij kan heugen hebben wij nog nooit sterktehouders van PSV overgenomen, terwijl dit andersom wel het geval is geweest. Het is ook wel een beetje hypocriet vanuit het Eindhovense, maar zoals jij ongetwijfeld ook weet zijn "supporters gevoelens" niet altijd gebaseerd op rationaliteit en redelijkheid. Iets wat hopelijk ook nooit verloren zal gaan, want dat maakt het "supporter schap" voor een club naar mijn mening nou juist zo uniek.

De afstand van Ajax naar de rest van de clubs zag je natuurlijk al van verre aankomen. De wanhoopsactie van PSV met Schmidt en het last minute aantrekken van een vreemdelingenlegioen aan buitenlandse middelmaat was een veeg teken aan de wand; huren van spelers en de eigen selectie voor een appel en een ei verhuren in het buitenland. Op die manier ben je wel heel snel je eigen vermogen kwijt. Feijenoord is niet veel anders; kopen van middelmatige spelers en ondertussen geen enkel plan met eigen jeugd. Ajax is de enige club die een visie en een strategie heeft aangehouden met als resultaat een flink eigen vermogen, een prima jeugdopleiding en kwalitatief hoogwaardige spelers op het veld die (mede door de Europese successen) voor de hoofdprijs worden weggekocht.
Zowel PSV als Feijenoord en in mindere mate AZ moeten bij zichzelf te rade gaan en zich houden aan een lange termijn visie maar helaas is dat tegen dovemans oren gezegd.. Helaas...

22 februari 2021 om 14:01

@ Spotgod

Inderdaad, overigens is dit niet de eerste "wanhoop actie" van Psv, want de club investeert al enkelen jaren voor PSV begrippen flink om kampioen te worden.

22 februari 2021 om 14:28

@f18 Maar PSV verkoopt toch ook spelers? Dan is het toch logisch dat je opnieuw gaat investeren? Omdat nou wanhoop te noemen.., riekt naar een goedkope provocatie.. en dat zal het ook wel zijn als ik je andere reacties hier lees.

"op dit moment flirt de wulpse Mo Ihattaren op social media zo met Ajax dat hij op een golddigger lijkt." Hahah oke dit is wel grappig.

Ik ben het hier ook mee eens: "tadic, Blind en wat Zuid-Amerikanen zouden Mo de mores van het vak bijbrengen.” Maar geldt ook voor een Klaassen. Voor Ihattaran zou het beter zijn. In rust verder ontwikkelen en niet alle druk op je schouders. Alleen is er weing plek voor hem dus zal daar echt moeten vechten.

22 februari 2021 om 12:52

Ik denk wel dat het qua type de perfecte aanvulling voor Ajax zou zijn, iemand met ingevingen en creativiteit. Klaassen is heel erg goed en zeer functioneel maar we missen een beetje de Ziyech ingevingen soms, al verrast Antony ook regelmatig.

Ajax Ihattaren, Ihattaren een frisse omgeving in NL om zich te ontwikkelen en PSV een leuke zak geld waarmee ze vooruit kunnen, 10-15 miljoen?

Dat PSV niet of amper eigen vermogen bezit is niet waar. De 2020 cijfers laten 40 mio zien en dat is los van de waarde van spelers als Malen en Dumfries etc. Dat van Feyenoord was rond 19 mio einde seizoen 2020. Verder is mij er niets van bekend dat Bergwijn naar Ajax wilde. Er ging na het seizoen 2018-2019 een gerucht daarover maar Overmars heeft nooit een bod gedaan. Er was toen veel belangstelling uit grote landen voor Bergwijn, daar kies je dan toch eerder voor dan Ajax? Meer geld en een grotere competitie, niet voor niks dat Ajax gasten als De Jong, de Ligt etc. ook bij Ajax weggingen. Ook dat zogenaamde geflirt van Ihattaran is uit zijn verband getrokken. Hij feliciteerde Brobbey op Instagram met zijn doelpunt. Die gasten kenner elkaar uit de jeugd. Nou nou nou. Is dat meteen een sollicitatie? Hou op met me. Wel een vrij domme actie van Mo na die dramatische nederlaag van PSV maar dat is iets anders.

22 februari 2021 om 10:47

Een EV van 40mio is best mooi maar zal door de huidige situatie snel verdampen. Het kapitaal op het veld verkopen (dumfries en Malen zullen wel vertrekken na dit seizoen) is een noodzakelijk kwaad om het EV op peil te houden maar.. Daarmee wordt de selectie er niet beter op en zal er dus ook weer gekocht moeten worden. Kortom; het zal PSV er in zowel sportieve als financiële zin niet sterker op maken

22 februari 2021 om 11:05

Daar heb je ook wel een punt maar ze hebben de spelers om dat EV op peil te houden. Zeker Malen en Dumfries hebben hoge verkoop potentie.

22 februari 2021 om 11:10

Het is ook geen korte termijn probleem. Het gevaar is de aankomende jaren waarin de CL centen niet binnen gaan komen en spelers steeds minder opbrengen

22 februari 2021 om 13:24

@Cyprioot, wat noem jij een mooi bedrag voor Dumfries? Want op basis van zijn laatste wedstrijden vraag ik me af welke club bereid gaat zijn veel geld voor hem neer te tellen.

22 februari 2021 om 11:00

De media maakt er allemaal meer spektakel van dan wat er daadwerkelijk speelt. Ze hoopten natuurlijk dat Bergwijn naar Ajax zou gaan. Dat is nieuws en spektakel. Zoals ook Berghuis door Psv als vervanger van Bergwijn gehaald zou worden. Allemaal niets van terecht gekomen. En ook Ihattaren zal niet naar Ajax gaan, hoe graag de media dit ook wil. Wel ben ik benieuwd waartoe Psv in staat is deze zomer als Dumfries en Malen vertrekken. Tot hoever zullen wij financieel gaan....

In 2015 en de jaren er omheen werd gezegd dat er nooit meer een Nederlandse club een Europese finale zou spelen. Nu is Ajax inderdaad altijd net of veel beter dan de rest, maar dat zal echt niet zo blijven. Dan moeten de andere clubs hun beleid en scouting wel verbeteren trouwens.

Ik denk dat het voor de spanning niet desastreus hoeft te zijn. PSV zit nu een beetje indezelfde fase als ajax een seizoen of 5 geleden. Het team is nog niet top en veel te onervaren maar er is genoeg talent om met een hele hoop winst te verkopen. Als dat lukt zie ik PSV net als ajax verder uitlopen op de rest van de eredivisie. Dan is het echt niet zo dat ajax ieder seizoen maar makkelijk wint. Ik vind het nogal opportunistisch om na elke mindere fase steeds maar te zeggen dat de eredivisie nooit meer spannend gaat zijn. Zelfs het ajax van de halve finale van de CL had een spannend seizoen.

22 februari 2021 om 11:08

Ik denk dat dat tegen gaat vallen. Ja, er zit wel wat waarde in de selectie, maar in de eerste plaats zullen ze de tekorten van dit jaar weg moeten poetsen. Dat betekent toch weer een of twee jaar pas op de plaats, terwijl Ajax doordendert. Het geflirt van zowel Bergwijn als Ihattaren heeft meer te maken met de zucht naar internationaal succes. Dat laatste blijft vooralsnog achter bij Psv. Kennelijk is met Schmidt overeengekomen dat hij daarvoor moet zorgen, anders kan ik niet verklaren dat hij tegen een subtopper spelers spaarde....

22 februari 2021 om 11:27

Ik denk dat de flirt van Bergwijn vooral te maken had met de uitzichtloze situatie waar PSV toen in zat. Vorig seizoen was er een trainer die het team niet aan de praat kreeg, alle aankopen waren mislukt en het talent kon het verschil ook niet maken. Ik denk dat het dit jaar alweer een stuk leuker is om bij PSV te spelen. Er is een trainer die in het verleden al een hoop spelers beter heeft gemaakt, onder Schmidt zit er over het algemeen ook veel meer lijn in het spel en de aankopen van dit seizoen brengen wel een kwaliteitsimpuls. Ajax is inderdaad verder maar ik denk dat dat niet perse het ingrediënt is om altijd maar de eredivisie te winnen. Ik zie PSV ook verder weglopen bij de rest en dan is het maar net wie het best in vorm is. Zolang het ajax niet lukt om ieder jaar maar 95 of meer punten te hale si er niks verloren.

Het Ajax-tijdperk zat er al een tijdje aan te komen en lijkt nu echt te zijn begonnen. Komende jaren zal plek 2 veel boeiender zijn dan plek 1. Dat is helaas de realiteit. Zelf zou ik het niet eens zo erg vinden als Ihattaren naar Ajax gaat want dat levert ons wat centjes op om gemotiveerde spelers aan te schaffen. PSV zal creatief moeten zijn om de strijd met AZ en Feyenoord aan te gaan. De wedstrijden onderling tegen Ajax zullen altijd wel enige vorm van spanning hebben maar Ajax gaat de komende jaren alleen maar van zichzelf verliezen.

Dat Ajax wegloopt van de eredivisie is voor hun prettig. Al denk ik dat ze beter presteren in Europa indien ze ook in een sterkere competitie zouden spelen.

22 februari 2021 om 12:33

Ik kan me niet voorstellen dat je echt PSV fan bent als je zulke uitspraken doet.

22 februari 2021 om 12:48

PSV moet zich juist optrekken aan Ajax, ze hebben opzich best een goede lijn te pakken en hebben een hele aardig selectie, die helaas wel uit balans is. Aanvallend doen ze niks of nauwelijks onder voor Ajax maar verdedigend is het zwaar ondermaats. ik heb vaak het idee dat ze nog meer op de jeugd moeten bouwen, Obispo kan behalve Teze ook prima achterin volgens mij is hij beter dan Baumgartl. Je bespaart in ieder geval 9 miljoen die je dan in een goede speler kan stoppen.

Ihattaren zie ik graag bij Ajax komen, een creatieve speler is net wat we nog missen en ik denk voor het NL elftal dat hij in een nieuwe omgeving bij Ajax zich misschien wel beter kan ontwikkelen. De stap naar het buitenland is voor hem te vroeg, 10-15 miljoen voor een 1 jarig contract, meer moet het dan ook niet kosten, maar dat zie ik Ajax doen.

22 februari 2021 om 14:31

PSV wilt ook zeker naar het niveau van Ajax, maar PSV loopt gewoon veel sneller tegen grenzen aan. Voor ons is 10-12 miljoen echt een gigantisch bedrag, Ajax voert (helaas) ontzettend goed beleid op de transfermarkt en reserveert 22 miljoen voor Haller of Antony. De Magallan's en Bande's van deze wereld zullen niet zo snel meer bij Ajax eindigen.

Ik zie denk ik als 1 van de weinige Psv'ers ook dat Ihattaren naar Ajax gaat. Wij hebben er totaal niks aan als ie liever daar wilt spelen en we kunnen het geld gebruiken. Alleen denk ik niet dat Ihattaren Antony, Tadic of Klaassen uit de basis gaat spelen. Als je het PSV niet red weet ik niet wat je bij Ajax wilt gaan doen. Zodra hij te zwaar terug komt van vakantie wil ik wel eens zien hoe Tadic en Blind hem gaan aanpakken.

22 februari 2021 om 16:00

@hoodrich

Klopt, maar Ajax slaat naar mijn mening weer teveel door naar aankopen, we kopen helaas ook nog Klaiber en Labyad. Daar moet je jeugd voor gebruiken, je ziet het aan Brobbey, die ziet net te weinig perspectief dat is dan weer de keerzijde van veel geld.

Dat is inderdaad de vraag, Ten Hag stelt ook fitheid vaak als voorwaarde, te vaak vind ik soms wel (blind kan de intensiteit niet aan op het middenveld bv.).

PSV heeft wel degelijk een betere opleiding dan jaren geleden, wat je niet kunt kopen kun je beter opleiden. Ik weet niet of het van harte zal zijn, maar ik denk dat Veerman en ook Bazoer wel wat voor PSV zou zijn, beetje een voetballende middenvelder naast Sangare.

22 februari 2021 om 13:27

PSV staat altijd nog ver genoeg van clubs als Feyenoord, Az en alles wat daaronder komt af om gewoon een dreiging te blijven voor Ajax, want net als dat Ajax tot een dusdanig voormaat gegroeid is dat het alleen van zichzelf kan verliezen geld dat ook gewoon voor Psv, de wedstrijden onderling zullen misschien wat meer in het voordeel uit kunnen vallen van Ajax, maar verder is ook PSV met een straatlengte sterker dan de rest van de competitie.

En dat Ajax baat heeft bij een sterkere competitie is natuurlijk ook wel zo, maar het natuurlijk niet aan Ajax(of Psv) om dan maar te zorgen dat andere clubs slimmer met hun geld omgaan.

Dat deze situatie is ontstaan ligt gewoon aan het goede beleid bij Ajax. Men heeft er in de jaren van de Boer heel erg voor gezorgd de huishouding weer gezond te maken door via de eigen jeugd veel jonge spelers te gebruiken die kennelijk toch wel onder de Boer goed konden functioneren maar achteraf helemaal niet zo goed waren. Wie kent Dico Koppers nog bijvoorbeeld? Toch basisspeler toen. Daarna gingen ze toch meer verdienen aan transfers, maar hield het wel op met bedragen tussen de 10 en 20 miljoen. Uiteindelijk kwam Europees succes met daarbij veel hogere transferbedragen. Nu is Ajax zo ver dat ze spelers kunnen kopen die andere Nederlandse clubs niet betalen kunnen. De andere clubs zoals PSV en AZ vragen zo veel geld voor hun spelers dat Ajax dat nooit zal betalen, maar na een min of meer kort buitenlands avontuur zijn ze wel degelijk te koop voor Ajax. Maar niets is zo veranderlijk als de voetbalwereld en het kan zo maar zo zijn dat door veranderingen van buiten dingen gaan veranderen....

22 februari 2021 om 11:43

Dico Koppers is nooit basisspeler geweest.

We zijn hier nog echt lang niet maar denk dat we hier wel voor moeten waken. Hoewel ik het als Ajacied helemaal niet zo erg zou vinden als Ajax wat vaker kampioen zou worden vind ik al die competities waar het nooit meer spannend is ook niet veel aan. Het zou in het geval van Ajax nog veel triester zijn omdat zij ook nog eens kansloos zijn in de Champions League. Bayern Munchen doet daar tenminste nog echt mee.

Ik heb er overigens alle vertrouwen in dat Ajax dit voordeel zal verspelen de komende jaren en dat PSV en Feyenoord op een bepaalde manier aansluiting gaan vinden.

Zondag as, wordt het pas spannend. Als PSV wint zijn er nog volop mogelijkheden. Ajax krijgt een klap en Psv zal er moed uit peuren. Het zal donderdag beginnen.wordt Ajax uitgeschakeld dan zal dit doorwerken naar zondag. Psv heeft zich al neergelegd bij een nederlaag donderdag neem ik aan. Ihateren flirt helemaal niet. Hij heeft aangegeven dat hij voor heel veel geld wil verkassen. Heel veel geld zal jax niet willen betalen. Dat hij af en toe wat vertrouwt aan zijn volgers, heeft meer te maken met hoe hij tegen de manier vanvoetballen aankijkt. Zal Gerbrandts zondagavond aftreden?

22 februari 2021 om 12:07

Waarom zou Gerbrands aftreden? Omdat ze tweede staan? Tuurlijk zijn er onnodig punten blijven liggen en is een ronde verder komen in de EU League eigenlijk verplicht. Maar met 50+ miljoen extra uitgaven had je zes punten meer gehad en Europees (nu nog) net zo ver. Vooruit de beker uitschakeling is wel een flater.

22 februari 2021 om 12:29

Omdat
1. Het voetbal niet om aan te gluren is
2. Omdat er geen enkele prijs wordt behaald als PSV zondag verliest.

Ik ga er van uit dat ze het donderdag niet redden, maar ik hoop dat ze dit wel doen. Het kan, 2 goals maken moet lukken, maar achterin moet men wakker zijn, dumfries moet niet als een dwaas naar voren rennen. Voorin lukt het ze heus wel. Geen tegengoals krijgen dus
Als het helaas niet lukt, dan is het Gerbrandts en Jong's schuld, Ze hebben Schmidt alles gegeven wat hij maar wilde en dan is het resultaat niets? Dan hoor je de consequenties te dragen

22 februari 2021 om 13:25

Wat kan Gerbrands eraan doen dat het voetbal niet om aan te gluren is (waar ik het niet helemaal mee eens ben, er worden elke wedstrijd genoeg kansen gecreëerd)? Voor zover ik begrijp is De Jong technisch directeur en Schmidt de trainer. De Jong had imo een wat gebalanceerder selectie kunnen samenstellen en heeft vorig jaar enkele verkeerde spelers gehaald, maar laten we iemand niet meteen na zn eerste jaren de laan uitgooien. Er staat een heel scoutingsapparaat bij PSV die ook verantwoording hoort af te leggen. Opportunisme ten top.

22 februari 2021 om 13:29

@Cas1, ik vind het altijd zo grappig als mensen hun mening als een feit brengen. Zo zeg je namelijk niet dat er een kans is dat als Ajax donderdag verliest, het verlies door zal kunnen werken naar zondag. Nee! Jij zegt dat dat zeker gaat gebeuren. Ooit gedacht dat het ook andersom kan zijn? Dus dat Ajax dan extra gemotiveerd zal zijn om de titel binnen te halen? Net zoals vorige week: veel mensen vroegen zich af hoe Ajax zou reageren op het verlies van Onana en van Haller in de Europese wedstrijden. Wel, dat hebben we gezien tegen Lille.

Nooit meer. Zeg Hugo zou je mij je glazen bol eens willen lenen? Ik wil even kijken welke investeringen het beste rendement gaan opleveren. Iets met een korrel en zout.

Door het beleid van Ajax hebben ze die voorsprong opgebouwd en mede door grote verkopen van de ligt, de jong en ik zal nog wel eentje missen hebben ze een buffer opgebouwd. Daardoor kin je zo'n haller kopen voor 22.5 miljoen. Gravenberch die kan straks zomaar 50 miljoen of zoiets opleveren. Misschien haller over 1 a 2 jaar ook wel weer als hij zo door gaat. Geld investeren is vaak geld maken.. maar ja, een fout ligt altijd op de loer en dan kun je zomaar weer eens in zwaar weer komen.. dat het nooit nooit nooit meer spannend zal worden in NL is flauwekul. Ook de top gaat echt nog wel eens een elftal hebben wat veel minder draait en kwetsbaar is. Barça en real winnen ook niet elk jaar. Psg ook niet en kijk eens wat daar loopt. Geld maakt niet altijd de beste ploeg. Psg heeft CL nog niet gewonnen, Chelsea ook al heel lang niet meer en daar zit best wat kapitaal achter..

Vind het allemaal overdreven, de schreeuw om nivellering volt vaak al snel. Volgens mij was het vorig jaar erg krap, dit jaar is het ook nog niet gestreden, vind PSV toch een hele goede selectie hebben en AZ kan ook beter dan ze nu doen.

Wees blij dat er een een NL club aardig in Europa mee komt, ik hoop dat de rest van NL zich daaraan optrekt in plaats van er tegenop kijkt.

Ajax moet juist oppassen dat ze niet doorslaan, jeugd blijft belangrijk om de boel betaalbaar te houden, plus ik blijf erbij dat het de snelste en misschien wel de enige weg is naar absolute topspelers zoals Frenkie de Jong of Matthijs de Ligt. Via Ziyech kom je er ook, maar die deed er wel langer over en was duurder. Dus Ajax moet vooral jeugd blijven gebruiken ondanks de financiële mogelijkheden en dat slim combineren met routine en gerichte goede aankopen zoals Antony dit jaar.

Haller vind ik alweer erg duur worden, maar goed, tot nu toe bewijst hij het tegendeel, alleen dat moet hij ook in Europa blijven volhouden volgend jaar wil hij voor dat geld echt slagen.

Zo, dat zijn een hoop onzinquotes in één artikel, zeg.

Ten eerste is weinig zo onvoorspelbaar als voetbal. Voorspellen wat er de komende tien jaar zal gebeuren is onzinnig.

Ten tweede geloof ik dat PSV best in de komende jaren nog wel eens kampioen kan worden. PSV heeft in vier van de laatste zes seizoenen ruimschoots meer dan 80 punten gepakt (83, 83, 84 en 88), zodra het dat nog een keer doet is een landstitel gewoon mogelijk, zelfs met concurrentie van een financieel superieur Ajax.

En waarom is het pijnlijk dat Bergwijn naar Ajax wilde? Die jongen is een Amsterdammer en van huis uit Ajacied. Daar komt bij dat Ajax meer kan betalen en meer perspectief heeft in Europa. Logisch dat hij Ajax niet per se af wilde wijzen.

Allereerst is het de media die roept dat de beiden dat willen. Terwijl Bergwijn zelf gezegd heeft dat hij absoluut niet naar Ajax ging. Dus weer lkkr stoken vd media.

Toch alleen maar mooi dat we straks een Nederlands team hebben die bij de absolute top van Europa hoort. AZ zie ik op langere termijn ook aansluiting bij de top 16 van Europa als je kijkt wat voor talent en potentieel geld in die selectie zit en wat daarachter nog in de jeugd doorkomt. Ajax heeft het goede voorbeeld en dat is alleen maar goed voor de Nederlandse competitie. En voor de keuzen die het niet reëel vinden dat Ajax een grootmacht in Europa word is het hoog tijd om wakker te worden. Want ten eerste zit het meeste geld in deze Europese competitie en daar krijgt ajax dan jaarlijks heel veel van. En ten tweede heeft ajax geeb 30 toppers in de selectie nodig om ook de competitie te kunnen winnen dus dat scheelt enorm veel geld. Ten 3e heeft Ajax wereldwijd een enorm aantal fans dus er is gewoon geen reden waarom ajax geen absolute grootmacht in Europa zou kunnen worden. Dat klein denken wat vele Nederlanders hebben tegenwoordig slaat echt nergens op. Gelukkig zien echte ajaxieden dat ook anders.

In een column moet je dingen wat dik aanzetten. Ja Ajax heeft meer geld maar er is nog geen bewijs dat dat tot in de lengte der jaren zo blijft. Die zogenaamde flirt van Ihattaren is op twee zaken gebaseerd, ten eerste zijn weinige speeltijd terwijl heel NL vind dat hij al verder is dan Schmidt dat vind, en ten tweede op een tweet waarbij hij Brobbey twee vlammetjes geeft na zijn doelpunt. De Brobbey die gratis wegloopt aan het einde van het seizoen door een fout van Overmars, de enige speler die het ooit voor lekaar heeft gekregen gratis de deur uit te lopen terwijl de regel is de speler niet meer te laten spelen. Helaas heeft Overmars nog een fout gemaakt door Haller niet in te schrijven en dus moeten ze hem laten spelen. Maar wie weet, misschien gaat hij wel naar Psv, en is Ihattaren daarom zou blij met hem.

Niemand zou ontkennen dat PSV en Feijnoord niet goed draaien. Alleen wordt Ajax wel zwaar overschat. Ajax speelt ook belabberd, enkel hebben het geluk (Balletje valt iig steeds hun kant op) aan hun zijde.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren