Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Robin van Persie spreekt zich uit tegen relschoppers in ‘onze mooie stad’

Laatste update:

In navolging van Memphis Depay heeft ook Robin van Persie zich op Twitter uitgesproken over de ongeregeldheden in Nederland. De topscorer aller tijden van het Nederlands elftal richt zich in zijn boodschap op de relschoppers in zijn eigen stad Rotterdam en de rest van Nederland. Eerder zei Depay ook al dat jongeren moeten stoppen met de vernielingen en plunderingen.

Van Persie komt met woorden van dezelfde strekking. "Ik snap dat de situatie verre van ideaal is en dit frustraties oplevert, maar laten we alsjeblieft onze mooie stad en de rest van Nederland heel houden!", aldus de voormalig spits op Twitter. "Daarnaast wil ik oproepen om respect te hebben voor alle hulpdiensten en ondernemers die hier niets mee te maken hebben!"

Sinds de invoering van de avondklok is het in meerdere steden gekomen tot hevige confrontaties tussen relschoppers en de politie. In verschillende steden heeft de Mobiele Eenheid moeten ingrijpen omdat er vernielingen zijn aangericht en winkels werden geplunderd. Depay hoopt dat de rust in Nederland snel terugkeert. Op Twitter geeft hij aan dat het plunderen van winkels en vernielen van auto’s niet de oplossing is. “Ik kan niet voor een grown man bepalen wat hij met zijn tijd doet, maar voor alle young people: doe het niet.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed bedoeld. Laat zich positief gelden. Had het ook niet hoeven doen. Zal voor sommigen wel weer aanleiding zijn om het een negatieve draai te geven...

26 januari 2021 om 15:44

Waarom zou je hier een negatieve draai aan geven? Omdat hij soms dingen doet die (terecht) bij mensen vraagtekens oproepen hoeft dat toch niet altijd het geval te zijn?

Ik denk niet dat mensen 'hun' winkel plunderen. Ik denk dat ze andermans winkel plunderen.

Hij maakt in ieder geval een statement. Netjes.

Ik vond dat Peter R De Vries het gister goed verwoordde bij Jinek. Dit soort plunderingen en vernielingen is afschuwelijk, maar vergeet niet dat een verhaal altijd 2 kanten kent.

26 januari 2021 om 15:45

En wat is de andere kant dan? Geweld, winkels plunderen enz kan je nooit rechtvaardigen. Of vind jij dat deze terroristen een punt hebben? Ik weet niet of jij de oproepen voorbij hebt zien komen, maar het had niks weg van een oproep om ergens tegen te ageren. Het had alleen iets weg van een oproep tot plunderen omdat het kan. Het zijn allemaal meelopers die graag niet onder willen doen voor elkaar. Zien dit soort dingen in andere landen gebeuren en moeten dan ook opeens de boys uit de ghetto uithangen. Of denk jij serieus dat dit soort mensen in een dialoog kunnen aangeven wat precies hun pijnpunten zijn? Enige wat je gaat horen is 'de popo is geen vriend broer, wholla popo doet couloe stoer, overheid is geen vriend broer, enz..'

26 januari 2021 om 18:28

Lekker makkelijk gezegd.
Iedereen weet dat rellen slecht zijn. Dat hoef ik of jij niet nogmaals te zeggen
Probeer te kijken waarom de jongeren zo gefrustreerd zijn.
Het is in een zekere zin logisch dat er jongeren zijn die gefrustreerd zijn met het slechte beleid van de overheid.
Stel je voor dat je een paar maanden niets meer mag doen, en daar ook nog eens de schuld van krijgt.

26 januari 2021 om 18:33

Het is puur rellen verder niks. Als je aan die kerels vraagt welke partijen in de vorige regering zaten dan zouden ze waarschijnlijk niet eens volledig juist kunnen antwoorden op die vraag. En je kunt moeilijk gefrustreerd zijn over een slecht beleid als je niet eens weet wat het beleid inhoudt.

26 januari 2021 om 18:44

Ik zou zeggen dat een deel van de hooligans te gefrustreerd zijn door het beleid en een ander deel mee doet voor de lol en eigen gewin.

26 januari 2021 om 18:55

@nr.11, de gedachtegang die bij veel van die jongeren heerst is denk ik dat ze denken dat de overheid en alles en iedereen tegen ze is, terwijl niemand liever heeft dat we zo weer gewoon alles kunnen doen. Echter, het grootschalig samenkomen, slopen en ruïneren van steden gaat dat echt niet versnellen. Ze werken zichzelf in die zin alleen maar tegen.
Bovendien vraag ik me maar af of die rellende mensen er daadwerkelijk zijn uit onvrede over de regels. Voor velen is het een slap excuus om hun verveling tegen te gaan, zinloos geweld te plegen en de ondernemers (die het al ontiegelijk zwaar hebben) te beroven. Vind dit gedrag echt in de verste verte niet logisch en echt totaal niet te rechtvaardigen, ook al val ik zelf ook onder ‘de jongeren’. Gedraag je gewoon normaal en als je wil demonstreren, doe dat dan op een normale manier op afstand.

26 januari 2021 om 19:03

De overheid zal vast wel willen dat alles weer normaal wordt. Maar gedeeltelijk komt het door hun falen. En zij steken hun hand niet in de boezem.
Tweede alinea: Ik denk dat het beide het geval is. Er zijn leuke culturele criminologische theorieën hierover. Een deel die doet het om onvrede en een deel die het doet om hun verveling tegen te gaan. Het waren ook niet zoveel jongeren. De meeste jongeren zijn als jou.

26 januari 2021 om 19:46

@nr.11 volgens mij doet de Nederlandse overheid het best aardig als ik om me heen kijk. Die avond klok die nu in Nederland is ingevoerd is ongeveer wat wij in Londen al een paar weken 24 uur per dag hebben en ook in andere landen hebben ze al veel langer striktere maatregelen dan die er nu in Nederland gelden. Hier in londen en in de rest van de wereld breken ze de boel ook niet af.

26 januari 2021 om 20:03

Inderdaad. In de provincie Antwerpen is al sinds augustus bijna continue een avondklok (wel al een hele tijd sinds 12u) en de grootste problemen die er geweest zijn, waren denk ik Nederlandse jongeren die amok kwamen maken aan de Belgische kust.

26 januari 2021 om 17:31

Ik heb echt geen enkel begrip voor mensen die roepen dat er 2 kanten zijn. Belachelijk voor woorden. Je moet eens dat filmpje kijken van die eigenaresse van de Primera in Den Bosch... Alles was gesloopt waar zij hard voor gewerkt had en waarvoor?? Een ziekenhuis in Enschede bekogelen want die zijn natuurlijk de oorzaak van de pandemie? Ben je het er niet mee eens, dan kan je over 2 maanden naar de stembus en een partij uitkiezen die wel jouw standpunten inneemt... maar dit moet keihard veroordeeld en aangepakt worden.

26 januari 2021 om 17:45

@romarky, ''ben je het er niet mee eens, dan kan je over 2 maanden naar de stembus en een partij uitkiezen die wel jouw standpunten inneemt...'' tja om je stem nou af te hangen van welk Coronabeleid je graag ziet lijkt me nou ook weer niet zo handig. Ik zie graag Wybren van Haga/fvd als het gaat om coronabeleid en veel mensen in mijn omgeving ook maar wij zijn verder absoluut allen anti fvd normaliter. Corona gaat geen 4 jaar duren, niet in deze vorm althans

26 januari 2021 om 18:30

Inderdaad. En Rutte wint toch wel weer. Niemand praat meer over bijvoorbeeld de toeslagenaffaire. Ironisch gezien, zorgen deze jongeren ervoor dat mensen juist weer op Rutte gaan stemmen

26 januari 2021 om 17:44

2 kanten van het verhaal?
Een pandemie bestrijden en daarvoor de mogelijke middelen uit de kast halen staat gelijk aan het slopen en plunderen van winkels net als het aanvallen van een ziekenhuis?
Ben jij ook 1 van die relschoppers Derkaiser?
Wat een domme onzin zeg. Ik kan me hier echt boos over maken!

26 januari 2021 om 18:36

ik zal wel boze reacties krijgen verwacht ik toch ga ik het zeggen. Laat ik allereerst trouwens benoemen dat ik tegen elke vorm van geweld ben en dat deze plunderaars kei en dan ook kei hard gestraft dienen te worden geen enkel goed woord over voor hen. Dan nu mijn punt in zekere zin zijn de relschoppers natuurlijk vergelijkbaar met het huidige kabinet, ze slopen beide de ondernemers al dan niet moedwillig. De overheid verschuilt zich wel steeds achter corona maar maken natuurlijk gigantische blunders met betrekking tot de ondernemers, de willekeur heerst. Wanneer de winkels/cafe
s daadwerkelijk gesloopt worden gebeurt het in ons zichtveld en zijn we terecht verontwaardigd en boos, echter wanneer de overheid de ondernemingen de afgrond in richt hebben we begrip omdat we alles maar achter corona scharen. Pandemie blijft het een pandemie noemen feit is dat corona gewoon voor heel veel mensen ongevaarlijk is en dat de ondernemers nu onevenredig kei hard gepakt worden door de overheid. Nogmaals dit is een van de zwartste weken van de afgelopen 50 jaar maar ik denk dat derkaiser dit misschien ook deels bedoelde met zijn '''verhaal heeft 2 kanten''.

26 januari 2021 om 20:02

Het verhaal kent helemaal geen twee kanten.
Frustraties en onvrede kunnen nooit een excuus zijn voor geweld, plunderingen en vernielingen.

Well, dat heeft ie toch good gezegd. Genoeg jeugd die hem volgt, waarvan ongetwijfeld veel relschoppers. Niet meteen neerzetten als tuig, maar ze proberen te bereiken met teksten zoals die van Memphis. Zet ze neer als criminelen en ze gaan nog harder en agressiever tekeer.

Goede reactie al zal het weinig invloed hebben, voor jongeren is het toch erg belangrijk om bij bepaalde groepjes te horen dus de druk om mee te doen zal groot zijn. Hopelijk worden de mensen en hun eigendommen wat beter beschermd door de politie anders kan dit nog veel verder uit de hand lopen.

Depay heeft makkelijk praten met zijn dikke villa en een jacuzzi. Natuurlijk is het makkelijk om daarmee aan de maatregelen te houden. Maar als je met drie kinderen in een flat van 45m2 woont, is die avondklok en de sluiting van de basisscholen gewoon een zware dobber. Al die coronamaatregelen vallen eigenlijk extra hard bij mensen die het voor corona al zwaar hadden, en daar wordt te weinig rekening mee gehouden. Vervolgens is men wel verbaasd als er sociale onrust uitbreekt..

26 januari 2021 om 18:01

Dan hoef je toch nog geen winkels van ondernemers te slopen? Ga dan gewoon met zijn allen de straat op van 9 uur tot 2/3 uur nachts, gooi net zoals in Italie alle winkels en restaurants open. Depay zegt niet dat men niks moet doen maar blijf gewoon van auto's en winkels af

26 januari 2021 om 18:23

Nu als ik naar de leeftijd kijk van de gemiddelde persoon op die 'protestacties' dan denk ik niet dat er veel van hen drie kinderen hebben.

26 januari 2021 om 18:55

Kijk maar naar de 'protesten' op zondag, zaten genoeg oudere 30 plussers bij

26 januari 2021 om 18:26

Inderdaad. Iedereen weet dat rellen niet het antwoord is. Maar we moeten kijken nar het onderliggende probleem; het falende overheidsbeleid.
Als ze gewoon in september adequaat hadden gehandeld was dit niet gebeurt.

26 januari 2021 om 18:34

Kun je 'adequaat handelen' even toelichten?

26 januari 2021 om 18:37

In augustus/september zagen al een stijging van de coronacijfers. Maar de politiek deed er weinig aan. Als ze toen gewoon een harde aanpak hadden gedaan, wat Rutte zegt dat hij altijd doet, hadden we waarschijnlijk nu geen last van gehad.

26 januari 2021 om 18:41

@nr.11 alsof dat iets uit had gemaakt. Heb je onze grenzen weleens bekeken?

26 januari 2021 om 18:44

Nu ik kan me de discussies hier op VZ nog levendig voor de geest halen. In Mei vond de overgrote meerderheid van Nederland het nog maar een virusje waar we ons geen zorgen over moesten maken en tegen de eerste lockdown was heel veel tegenkanting. In Augustus was dat al wat minder maar toen waren er nog genoeg mensen die het allemaal wel vinden meevallen. Roepen voor een harde aanpak is uiteraard gemakkelijk, maar er moet ook aanhang voor zijn in de maatschappij. Hetzelfde trouwens met deze avondklok. Door hem in een periode waar de urgentie niet enorm hoog schijnt te zijn in te voeren om een vroeg uur als 21 uur komt er enorm veel tegenkanting.

26 januari 2021 om 18:49

@primetime Onze grenzen zijn niet het enige probleem..
@lierse1997 jazeker, er is genoeg mensen die dat toen vonden. Maar de overheid moet gewoon het beste beleid volgen. Ze weten van de incubatie tijd en dat je van te voren goed moet handelen. En daar hebben ze gefaald in. Verder over het punt over 'harde optreden', als ik een beetje kijk in de media, dan lijkt het er wel op dat de meeste mensen van een hardere aanpak houden. Onder het nom van ''als je toch niets doet, waarom zal je dan bang zijn?'' (wat een drogreden is)

Het is logisch dat er jongeren zijn die gefrustreerd zijn met het slechte beleid van de overheid, maar rellen is niet de optie.
Iedereen weet dat rellen slecht zijn. Dat hoef ik of een ander niet nogmaals te zeggen, maar we moeten kijken waarom de jongeren zo gefrustreerd zijn.
Moet je voorstellen dat je 10 maanden niets meer mag doen, en daar ook nog eens de schuld van krijgt.

26 januari 2021 om 18:36

Iemand zin om inhoudelijk op deze onzin te reageren? '10 maanden niets meer mag doen'. Alsjeblieft zeg. Ik weet niet wat jij van de zomer allemaal hebt gedaan, maar als ik de beelden zag van bomvolle stranden viel het hier nog wel mee met het niets meer mogen doen. Verder was gewoon alles open. Jij vergelijkt deze hele toestand zeker ook met de tweede wereldoorlog? Deze jongeren zijn heel hun leven al gefrustreerd, omdat er nooit echt een reden was om te gaan plunderen zoals hun Amerikaanse en Franse broeders. De echte demonstranten staan overdag op een plein en niet in de avond iemands winkel kort en klein te slaan. Bespaar mij alsjeblieft deze krokodillentranen. Misschien kom ik een beetje gefrustreerd uit de hoek, maar ben wel een beetje klaar met mensen die deze situatie afschilderen als een periode waar alles van ons is afgepakt. Geloof mij maar dat het 10x erger kan, en dat ook deze jongeren zouden smeken om weer terug naar deze tijd te kunnen.

26 januari 2021 om 18:42

Er is iedergeval 1 persson die niet open staat, en dat ben jij, white knight. Als iemand 'onzin' aan het verkopen bent, ben jij het wel. Of nou ja, geen onzin maar 'open deuren intrappen'. Er is een stijging van depressie en zelfmoordplegiging. Terwiijl iedereen de schuld blijft geven aan de jongen. 'we doen maatregelen omdat ''gezondheid''. Dat is de argumentatie: ''gezondheid''. Nogmaals, en ik hoeft dit niet te zeggen, want iedereen vind rellen kut, want rellen is kut. Het zijn maar een paar klootzakken die aan het rellen zijn

26 januari 2021 om 18:48

Niemand geeft alleen de schuld aan de jongeren. Dat is gewoon elke keer hetzelfde liedje. Toen de horeca dicht moest was het volgens mensen uit de horeca allemaal de schuld van de horeca. Toen de kappers dicht moesten was het volgens kappers allemaal de schuld van de kappers en nu roepen de jongeren dat het allemaal hun schuld is. Trouwens zijn er meer dan genoeg jongeren die gewoon met deze situatie kunnen handelen en van sommige dingen die naar buiten gebracht worden door andere jongeren het hunne denken.

26 januari 2021 om 18:53

Dan hebben wij wel een verschil van visie. Ik zag voornamelijk medelijden voor de horeca en kappers. En het klopt dat er meer jongeren zijn die niet rellen en dit gedoe afkeuren.

26 januari 2021 om 19:00

Volgens mij was er juist laatsts een stukje dat suïcide is afgenomen? Maar dat ter zijde. Niemand gaat ontkennen dat voor sommige mensen het leven anders loopt dan dat zij voor ogen hadden. Ik ben namelijk zelf ook zo'n persoon die in de horeca actief was en natuurlijk ook op het punt kwam; wat nu? Maar ik zag dit gewoon als een kans om meer tijd te kunnen steken in ontplooiing van mijzelf en een nieuwe weg in te slaan. Ik had natuurlijk ook heel boos thuis kunnen gaan zitten en de overheid de schuld kunnen geven van van allee en nog wat, maar uiteindelijk ben jij de gene die het heft in handen moet nemen. En kom op zeg 'iedereen geeft de schuld aan de jongeren', nog meer dooddoeners in je arsenaal? En 'het zijn maar een paar klootzakken die aan het rellen zijn'. Volgend mij gaat het toch ook over die groep? Jij bent de geen die het nu verder trekt naar alle jongeren. Maar blijf vooral hangen in het schuld geven aan de overheid en dit benaderen als oorlogstoestanden, wellicht een idee om dit oorlogsgebied te ontvluchten? Ik ken wel een paar vluchtelingenkampen in Griekenland. Wellicht imponeer je hen wel met je 'oorlogsverhalen'

26 januari 2021 om 19:02

Nu ik vind dat veel jongeren tegenwoordig overdrijven in hun jammeren. Er zijn inderdaad jongeren die gewoon een kutsituatie hebben thuis (stel 1 computer voor 5 kinderen) en die hebben het volledige recht om te klagen. Ik zie echter regelmatig klaagberichten voorbij komen op social media van mensen die echt stevig overdrijven en hun eigen falen toch ook afspiegelen op derden (en dat zijn dus mensen die ik ken, vandaar dat ik die beoordeling kan maken). En dan net zo een berichten worden soms massaal gedeeld (zeker in België is dat de laatste tijd echt een ding). Via voetbal heb ik wel een aantal vrienden uit de jongere leeftijdscategorieën (tussen de 19 en 23) en die hebben het ook niet makkelijk maar die dealen zoals heel het land doet ermee. Sowieso vind ik dat de jongere generaties tegenwoordig niet meer tegen tegenslagen kunnen omdat alles altijd optimaal geregeld moet worden en vaak de schuld bij anderen gelegd wordt. Trouwens zijn de hierboven door mij genoemde groepen, niet de groepen jongeren die massaal op straat gaan komen en de binnenstad afbreken. Dat is nog een hele andere categorie en die begeven zich toch meestal al niet in de meest koosjere milieus.

26 januari 2021 om 19:46

@puntnaarachter. Het eerste stuk had je mooi geschreven. Een voorbeeld van een persoon die goed heeft gehandeld (maar ook de kans had om goed te handelen, dat terzijdes). Maar helaas eindig je met onzin en dooddoeners. Iets waar jij mij van beschuldigt. Kijk eens naar jezelf gozer.

@lierse Voor de corona crisis zag je inderdaad al dat er te veel jongeren zijn die klagen om de kleinste dingen en nooit eens realiseren hoe goed ze het hebben. Ik ben het met je eens dat deze groep niet meer tegen tegenslagen kunnen. Vaak zijn het de mensen, uit mijn ervaring, die het slechtste hebben, het minst klagen.

26 januari 2021 om 19:55

Ja dat denk ik ook. Die jongen die net in zijn eerste jaar universiteit zit en niemand kent in zijn richting omdat hij heel het jaar online onderwijs heeft gehad op de enige computer in zijn huishouden met 5 broers en zusjes (die ook die computer moeten gebruiken net als beide ouders) die gaat niet op straat de plaatselijke Hema naar de filistijnen helpen denk ik.

26 januari 2021 om 19:40

@nr.11

Gefrusteerd ben ik ook, ben het ook helemaal zat, en zo zal 99% van Nederland er over denken. Maar voor een stelletje randdebielen die een ziekenhuis aanvallen, dmv ramen ingooien, een GGD testplaats in de fik steken, of winkels plunderen en ramen ingooien heb ik echt geen greintje respect, helemaal niets. Mijn bloed kookt als ik lees en zie wat er gebeurd. Je blijft met je poten van andermans spullen af, hoe haal je het in je botte hersenpan om een ziekenhuis zo aan te vallen. Geen greintje respect, en ook geen greintje respect verdient deze IQ loze groep. Kei, en kei hard afstraffen.

En net zo als Peter r de Vries gisteravond, je kan wel zitten roepen dat we ze niet snappen, hier valt niets aan te snappen. Iedereen is gefrustreert en is het zat, maar 98% van de mensen die gefrusteert is, doet dat op een normale manier, dus is het een drogreden van zowel jezelf, als van Peter gisteravond.

26 januari 2021 om 19:51

Snap ik. Ik heb ook frusta tie naar deze kleine groep. Deze groep jongeren zorgt ervoor dat de andere een slechte naam krijgen en dat we juist nog langer met deze avondklok zullen zitten.
Maar mijn andere frustratie gaat uit naar de mensen die niet de nuance kunnen inzien. Dat is het punt waar ik probeer te maken

26 januari 2021 om 19:57

"maar we moeten kijken waarom de jongeren zo gefrustreerd zijn."

Je impliceert dat er een reden is dat ze dit doen. Er is geen reden die dit geweld verantwoord, er is daardoor geen nuance in aan te brengen.

Als je de grote groep die het wel op een normale manier frustratie af wil scheiden van deze groep, dan zal je daar duidelijker in moeten zijn. Dan nog, heel Nederland is gefrusteert, niet alleen jongeren.

26 januari 2021 om 20:05

Er is ook een reden. Een opstapeling van problemen die nu uitbarst. Er stond ook een stuk in de krant hoe psychologen dit gedrag verklaren.

''er is geen reden die dit geweld verantwoord, er is daardoor geen nuance in aan te brengen''
Je hebt het nu over iets anders dan waar ik het over hebt.
Ik zeg dat zinloos geweld onacceptabel is. Dat is in lijn met jouw mening.
Ik zeg dat er vrijwel altijd een reden is voor gedrag. Actie-reactie. De reden is, kort gezegd, een opstapeling van frustratie.

26 januari 2021 om 20:17

"ik zeg dat er vrijwel altijd een reden is voor gedrag. Actie-reactie. De reden is, kort gezegd, een opstapeling van frustratie."

En dus? Heel Nederland is gefrustreert. En je beticht iemand anders hierboven van doodoeners, actie = reactie is precies zo'n zelfde doodoener. Dit artikel gaat over de rellen, en de daarbijhorende ravage die is aangericht. Dit gaat niet over de mensen en groepen die zich op een normale manier uitten met hun frustratie.

26 januari 2021 om 20:21

Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar je luistert totaal niet. Je gebruikt alleen maar neutralisatietechnieken om je mening door te drammen. Dus het heeft geen zin meer om verder te discussiëren

26 januari 2021 om 20:39

Ik dram niets door, ik stelde een vraag. Jij hebt het uiteindelijk over actie = reactie en dat we mensen (of zoals in jouw bewoording, jongeren) niet begrijpen. Ik stel dat het bs is. Ik gaf je de kans om het onderscheidt te maken tussen deze kleine groep, en de grotere groep goed bedoelende, en jouw antwoord is dat ik niet luister en dram. Kennelijk is er dus geen onderscheidt, en dus ben ik het niet eens met je stelling. Misschien je eigen advies volgen, en zelf eens beter luisteren/lezen.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren