Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De Telegraaf: Johan Cruijff ArenA en De Kuip hard getroffen door coronacrisis

Laatste update:

Het definitief stilleggen van de Eredivisie vanwege de coronacrisis vorig jaar heeft flinke gevolgen gehad voor de stadions van Ajax en Feyenoord op financieel gebied. De Telegraaf meldt dinsdag dat de Johan Cruijff ArenA over het voortijdig afgebroken boekjaar 2019/20 een verlies van ruim een half miljoen euro heeft geleden. Voor De Kuip was de stillegging zo mogelijk nog pijnlijker, want in Rotterdam-Zuid liep de financiële strop op tot maar liefst twaalf miljoen euro.

De voorbije voetbaljaargang kwam in maart 2020 abrupt ten einde, waarna de KNVB eind april besloot om het seizoen vanwege de sombere vooruitzichten definitief te schrappen. Ajax kreeg voornamelijk hierdoor te maken met een verlies van exact 583.932 euro, zo blijkt uit de jaarcijfers die dinsdag openbaar zijn gemaakt. Naast de Amsterdamse club maakt ook het Nederlands elftal gebruik van de Johan Cruijff ArenA. De Kuip is nog een stuk harde getroffen door de aanhoudende coronacrisis, zo geven de cijfers op pijnlijke wijze weer.

De thuishaven van Feyenoord werd geconfronteerd met een verlies van in totaal 12.360.144 euro. De Kuip kreeg in het seizoen 2019/20 ook al te maken met een klap in financieel opzicht, want vanwege hoge kosten voor de ontwikkeling van een nieuw station liepen de rode cijfers op tot zes miljoen euro. Er zijn verschillende redenen voor de nieuwe en forse verliescijfers. Naast het stilleggen van de Eredivisie werd ook de finale van de TOTO KNVB Beker geschrapt, terwijl de coronacrisis er tevens voor zorgde dat een oefenduel van Oranje van de agenda moest worden gehaald.

Hoogtepunten | Ajax wint voor 100e keer onder Erik ten Hag

De verwachting is dat beide stadions ook dit seizoen in de rode cijfers gaan eindigen. De Johan Cruijff ArenA gaat inmiddels al uit van ’het pessimistische scenario’, zo meldt De Telegraaf. Men verwacht niet dat er dit seizoen nog bezoekers welkom zullen zijn bij thuisduels van Ajax. De leiding van het stadion in de hoofdstad zocht eind vorig seizoen al naarstig naar een noodplan om de coronacrisis te kunnen doorstaan. Uit de jaarcijfers blijkt dat ABN Amro de Johan Cruijff ArenA een aanvullende lening van 4,75 miljoen euro heeft verstrekt, tegen een rente van 1,85 procent.

Ajax hoopt dat de extra lening voldoende is om het huidige seizoen te kunnen overleven. "Het is op het moment van schrijven moeilijk om voorspellingen te doen over het seizoen 2020/21. De enige zekerheden die we hebben, zijn de wedstrijden van Ajax en het Nederlands elftal, en het EK voetbal met vier wedstrijden in juni 2021", zo valt te lezen in de dinsdag vrijgegeven jaarcijfers. "Onze continuïteit is in ieder geval gewaarborgd tot eind 2021 door additioneel krediet, aangetrokken bij ABN Amro."

Net als Ajax vreest ook het bestuur van Feyenoord een restant van het seizoen zonder toeschouwers bij thuiswedstrijden. "Zolang het virus niet onder controle is, moet er rekening mee worden gehouden dat een terugkeer naar een normale bedrijfsvoering voor wedstrijden van Feyenoord en voor evenementen niet of slechts met beperkingen mogelijk zal zijn." De Telegraaf denkt dat De Kuip in de problemen kan komen er als definitief een streep wordt gezet door de bouw van een nieuw stadion. Nieuwe aandelen zijn dan niet mogelijk en brugfinanciering wordt dan noodzakelijk. Feyenoord krijgt dan waarschijnlijk te maken met een extra langlopende lening.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat een fakenews titel weer van VZ. Er staat heel duidelijk in de Telegraaf dat het over de stadions de Johan Cruijff Arena en stadion Feijenoord gaat. Dat zijn gewoon entiteiten die los staan van de clubs Ajax en Feyenoord. Kortom Ajax en Feyenoord zijn in deze situatie helemaal niet keihard getroffen door de coronacrisis. De stadions waarin ze spelen, hebben een probleem en ja dat kan ooit natuurlijk ook richting de clubs gaan. Maar daar gaat het hele artikel niet over.

19 januari 2021 om 13:01

Ajax is toch ook deel aandeelhouder van dat stadion in combinatie met de gemeente en xxx? Misschien beter zo, kan Ajax het stadion straks kopen voor 30 miljoen euro. Ik vind het verlies daarnaast heel goed meevallen. De Kuip is wat anders.

19 januari 2021 om 13:13

Ja klopt, Gemeente Amsterdam heeft of had rond de 50% van de rechten, stichting administratiekantoor Amsterdam heeft of had rond de 40% en Ajax rond de 15. 1,5 jaar geleden oid werd nog gesproken over dat Ajax iets van 10 (?) jaar geen meerderheidsaandeel kan verkrijgen. Maar geen idee hoe het exact in elkaar steekt. Gezien relatief klein percentage en klein verlies lijkt mij dit voor Ajax niet direct problematisch.

19 januari 2021 om 13:17

Aandeelhouder zijn hoeft niets te betekenen voor de resultaten van deze entiteiten. Zolang ze zelf geen zekerheden hebben afgegeven voor het krediet van de stadions, zijn ze in het slechtste geval hun 'inleg' kwijt. Verlies van de JC-Arena lijkt inderdaad enorm mee te vallen. Toch valt en staat het met de buffers die de stadions hebben (die cijfers heb ik nu niet). Zo zou het kunnen dat de JC-Arena met die half miljoen verlies het moeilijker heeft dan de Kuip met een verlies van 12 miljoen.

19 januari 2021 om 13:35

De Kuip heeft ook grote kosten gemaakt m.b.t. het nieuwe stadion. Denk niet dat die 12 miljoen euro alleen het stadion betreft maar dat men ook een deel van de kosten van het nieuwe stadion eronder probeert te stoppen.

19 januari 2021 om 13:36

@wolterx: Op dit moment is de Gemeente eigenaar voor 48 procent, Ajax 13 procent en een "stichting administratiekantoor" (zijn verschillende bedrijven) heeft 39 procent van de aandelen. De gemeente heeft als doel om op korte termijn 23 procent van de aandelen te verkopen aan Ajax. Die heeft daarna de belofte gedaan om hun resterende 25 procent de komende 10 jaar niet te verkopen. Dit is wel info uit 2019 en kan me voorstellen dat Ajax op dit moment niet die 23 procent wil gaan kopen omdat iedereen heel voorzichtig is met zijn liquide middelen in deze crisis.

19 januari 2021 om 16:04

@wolterx, wel mooi voor Ajax deze steun met gemeentegeld. Hierdoor kan Ajax toch voor een groter publiek spelen en halen ze meer inkomsten binnen.

19 januari 2021 om 16:54

Inderdaad. Het stadion is ook voor een groot deel met gemeenschapsgeld gebouwd.

19 januari 2021 om 17:02

@janssen: Kan je je stukje tekst wat meer uitleggen? Bedoel je dit als sneer of niet? En dat bedoel ik even oprecht omdat ik dat nu niet uit je tekst haal. Ajax is hoe dan ook niet gesteund met gemeentegeld. De gemeente is aandeelhouder van het stadion, niet van Ajax. Het stadion als organisatie behaalt ook gewoon winst en vloeit voor het grootste deel naar de grootste aandeelhouder. Hoeveel dat is weet ik niet trouwens, heb geen zicht op de cijfers. Ajax betaalt gewoon huur voor het gebruik ervan. Het kan wel zo zijn dat op termijn Ajax het hele stadion wil kopen, maar dan moeten de andere aandeelhouders wel mee akkoord gaan.

19 januari 2021 om 13:05

Volgens mij zijn Ajax en Feynoord wel deels aandeelhouder, maar per saldo heb je wel gewoon een punt.de stadions staan los van Ajax en Feyenoord dus de titel is erg suggestief.

Heel mooi stukje, vooral heel waardeloos.
Elke club heeft het moeilijk deze tijd.

Pff pijnlijk voor Feyenoord zo'n verlies en er is niet al veel geld en ze willen een nieuw stadion. Berghuis en Jorgensen dan maar verkopen komende zomer om het verlies te compenseren.

19 januari 2021 om 13:03

het is geen verlies voor Feyenoord, maar voor de Kuip. zijn 2 verschillende bv's. Feyenoord hoeft hier niet voor op te draaien.

19 januari 2021 om 13:08

Wie dan? De gemeente? Het stadion kan niet omvallen en er moeten de minimale investeringen worden gedaan om het stadion operationeel te houden. Zoals onderhoud.

19 januari 2021 om 13:26

Feyenoord betaald 4,5 mil per jaar om het stadion te huren. die inkomsten zullen er gewoon blijven. verder is het aan Stadion Feyenoord NV om dat op te lossen. hoe dat werkt durf ik niet te zeggen.

19 januari 2021 om 13:28

@odesza aah oke thanks voor de opheldering.

19 januari 2021 om 15:30

Maar of het positief is, is een tweede. Het is wel overduidelijk dat er veel meer financiele stootkracht nodig is om dat stadion te realiseren dan dat men op dit moment kan bieden. Ik vraag me al vanaf het begin af of partijen niet verblind worden door ambitie. Als je die 12 miljoen euro dan afzet tegen de 5 ton van de Arena, heb je het dus over 11,5 miljoen euro aan onkosten in de minst gunstige tijd om onkosten te hebben. Dat geld moet ergens vandaan komen, terwijl elke inkomstenbron buiten de huur van Feyenoord bijna volledig is opgedroogd. Dat is dus gewoon puur verlies wat je dan draait voor een nog behoorlijk onduidelijk en megalomaan project. Vanwege de afwezigheid van supporters ziet Feyenoord namelijk nauwelijks tot niets terug van die 4,5 miljoen euro aan huur, terwijl Stadion Feyenoord N.v. een verlies van 12 miljoen euro op de balans heeft staan. Bovendien belooft dat ook weinig goeds voor de cijfers dit jaar, aangezien er dit jaar nog minder publiek is en helemaal geen evenementen meer zijn georganiseerd.

19 januari 2021 om 15:57

Nee sirius, je zit totaal verkeerd.
Van die 12miljoen aan verlies bestaat ruim 2/3e uit het verlies van Nieuw Stadion BV, een dochteronderneming van het stadion die zorg draagt voor de realisatie van het nieuwe stadion. Dit is een onderneming die per definitie geen winst kan maken aangezien het nieuwe stadion er op dit moment niet staat. Ook het jaar daarvoor maakte deze organisatie ruim 7m verlies. Dit zijn simpelweg de kosten die gemoeid gaan met het inzetten van architecten, onderzoekers, experts en advocaten. Dit zijn dus zeker geen onkosten, maar investeringskosten.

19 januari 2021 om 20:46

Maar dan nog hebben we het over kosten. Buiten dat blijft er dan gewoon 4 miljoen euro staan, terwijl de Eredivisie maar een kwart seizoen stil heeft gelegen en er evenementen hebben plaatsgevonden. Dit seizoen zijn er geen evenementen, is er slechts een maand publiek in de stadions geweest en het lijkt er niet op dat we dit seizoen nog publiek gaan zien. Dan kunnen we wel stellen dat het aannemelijk is dat Stadion Feyenoord N.v. na dit seizoen grotere verliezen heeft dan die 4 miljoen euro. Maar goed, buiten dat hebben clubs als AZ en FC Twente de grootste problemen. Zij hebben het stadion in eigen beheer en zijn dus volledig verantwoordelijk voor de kosten en het gebrek aan omzet.

Tja, das het gevolg en geen verassing toch? Wees blij dat je het stadion in deze tijd niet in eigen beheer hebt als club zijnde. Nou weet ik alleen niet zeker hoe de constructie tussen Feyenoord en de kuip is...

Ik weet niet precies hoe het bij Ajax werkt, maar ik weet dat Feyenoord de Kuip huurt. dus Feyenoord zelf zit niet echt in de problemen.

19 januari 2021 om 13:11

Ajax heeft volgensmij shares in de Johan Cruijff Arena (meen rond de 15%) dus het zal wel effect hebben erop maar gezien het bedrag en aandeel is het weinig noemenswaardig.

19 januari 2021 om 15:39

Maar dit heeft natuurlijk wel gevolgen voor het nieuwe stadion. Dit is alleen nog maar het verlies over vorig jaar waar er 25 wedstrijden lang gewoon publiek aanwezig was en er tot maart gewoon evenementen e.d. waren. Dit seizoen is dat nog beduidend minder, waardoor de verliezen een stuk hoger uit zullen vallen. Nu weet ik niet of ze dit jaar weer bedragen afschrijven voor het nieuwe stadion, maar hoe dan ook zullen de verliezen behoorlijk groot zijn. Dat is weer minimaal 20 miljoen extra die je moet compenseren.

19 januari 2021 om 17:31

volgens mij was het een eenmalige investering en niet een jaarlijks terugkomend iets.op een totaal project van 1,4 miljard euro neem ik aan dat het nog wel los loopt. daarbij kan dit de kans op het nieuwe stadion juist vergroten. Volgens het jaarverslag hangt de financiã«le toekomst van Stadion Feijenoord sterk af van het wel of niet doorgaan van het nieuwe stadion. Als in september 2021 wordt besloten dat het stadion er komt (de financial close), verwacht De Kuip dat het eigen vermogen weer flink toeneemt, omdat alle voorgeschoten ontwikkelkosten dan worden afgelost. dus die 20 miljoen verlies klopt helemaal, aangezien die 8 mil vergoed wordt.

19 januari 2021 om 20:42

Maar dan hebben we het over de 8 miljoen euro. Ze leidden in een kwart seizoen 4 miljoen euro verlies. Hoeveel zal dat verlies dan wel niet zijn na dit seizoen? Dit jaar is er niet eens een kwart seizoen met publiek gespeeld. Na een maand was het alweer schluss. Dat geldt overigens natuurlijk niet alleen voor de Kuip. Clubs als AZ en FC Twente hebben de grote problemen. Die hebben het stadion in eigen beheer.

Hoe kan het eigenlijk dat er 12 miljoen verlies geleden wordt in de Kuip en in de ArenA maar een half miljoen? Want qua capaciteit zijn beide stadia toch ongeveer even groot.

19 januari 2021 om 13:08

Een deel van dit 'verlies' bestaat gewoon uit investeringen die gedaan worden voor het nieuwe stadion. Getuigt van een behoorlijk gebrek aan economische kennis dat het in de media beschreven wordt als hier.

19 januari 2021 om 13:09

Maar dan heeft het dus niks te maken met de coronacrisis dat dat verlies zoveel hoger is?

19 januari 2021 om 13:11

Vroeg ik mij ook al af. VZ schrijft het weg als verlies. Hoe kan de ene 12 miljoen verlies draaien en de ander 24x zo weinig? Investeringen in een stadion is blijkbaar een verlies.

19 januari 2021 om 13:15

Uit het jaarverslag van De Kuip kan je in ieder geval halen dat er iets meer dan 8miljoen euro is besteed aan ontwikkelkosten voor het nieuwe stadion. Dat is dus in ieder geval de grootste factor geweest en hoe de andere verschillen zijn ontstaan durf ik niet zo snel te zeggen.

19 januari 2021 om 16:30

@hafcahaas Als dat scenario klopt, dan zou het ook eigenlijk geen verlies genoemd moeten worden, maar een investering die zichzelf nog niet terugbetaald heeft Drukt flink op de balans inderdaad, dat wel.

19 januari 2021 om 13:36

Men probeert de kosten die men gemaakt heeft voor het nieuwe stadion weg te moffelen.

19 januari 2021 om 13:45

Wegmoffelen? Je hebt duidelijk geen enkel idee hoe bedrijfseconomie werkt. Men heeft een investering gedaan die nu netjes op de balans staat.

19 januari 2021 om 15:25

Dat kun je in principe best omschrijven met het woord "wegmoffelen". Het klinkt negatiever dan het in werkelijkheid is.

19 januari 2021 om 15:48

Nee, dat is echt totale onzin. Dit is precies hoe een investering in de bedrijfsboeken verwerkt moet worden. Het stadion heeft een dochteronderneming opgezet die de realisatie van het nieuwe stadion moet organiseren en daarbij horen kosten. Overigens had die dochteronderneming ook vorig jaar al een verlies van 7m, wat niet gek is aangezien er voorlopig geen inkomsten zijn.

19 januari 2021 om 20:48

@fiorenoord - Vraagje trouwens: Wie draait op voor die kosten? Ik neem aan Feyenoord zelf niet of nauwelijks, dus de werkelijke eigenaar van het stadion?

19 januari 2021 om 21:02

Uiteindelijk zal de gemeente Rotterdam de kosten gaan betalen als het nieuwe stadion niet doorgaat. Daarom was er ook zoveel kritiek in de gemeenteraad toen men besloot om aan het defintieve ontwerp van het nieuwe stadion te gaan beginnen terwijl de financiering van het gewenste stadion nog altijd niet rond is.

19 januari 2021 om 21:05

@fiorenoord De zin 'voor De Kuip was de stillegging zo mogelijk nog pijnlijker, want in Rotterdam-Zuid liep de financiële strop op tot maar liefst twaalf miljoen euro.' zegt genoeg. Er is geen verlies van 12 miljoen euro omdat er geen publiek is. De Kuip heeft nimmer opbrengsten van 1 mljoen euro per maand gehad. Het grootste gedeelte van het verlies zit in de kosten van het nieuwe stadion. Vandaar ik de term wegmoffelen gebruik. Het grootste gedeelte van het verlies heeft helemaal niets te maken met Corona, het zijn de kosten van het nieuwe stadion die het probleem veroorzaken.

Ok er is volop gescheven over de voetbalclubs e enerzijds en de stadions a anderzijds. Maar laten we dit eens doortrekken
1. Hoe zullen de stadions dit trachten te . dekken.?
Twee mogelijkheden
* kosten verminderen
* meer inkomsten door aan de clubs een hogere prijs te vragen
Hoeveel hoger zal afhangen van alternatieven voor de clubs (elasticiteit van de vraag)
Het zal wel beide worden

Naast het bovenstaande is de reikwijdte van het artikel natuurlijk veel groter
Ook andere clubs, zeker als het volledig in eigendom is, .moeten zich zorgen maken
Spelers zullen verkocht moeten worden
Gelukkig heeft Feyenoord wat spelers die ze kunnen verkopen.
Natuurlijk geldt dit ook voor Az Psv enz

Zo vreemd is dit toch ook niet? De wedstrijden worden zonder publiek gespeeld en evenementen vinden geen doorgang. Natuurlijk worden die stadions en de eigenaren dan hard getroffen. Dat geldt voor alle stadions in deze omstandigheden.

Een raar en ontzettend incompleet verhaal, als ik het zo bezie. Dat de Kuip 24x meer verlies draait dan de Arena lijkt me toch echt niet te verklaren doordat ze wat wedstrijden van Oranje en de bekerfinale mislopen. Dat lijkt me toch gewoon een kwestie van investeringen in het nieuwe stadion die door de stichting die achter de Kuip zit gedaan worden? Anders is dat gigantische miljoenenverlies in mijn ogen niet te verklaren, zeker niet in vergelijking tot de Arena.
Frappant trouwens dat ze vanuit de Arena redeneren dat er nog 3 zekerheidjes zijn: de wedstrijden van Ajax, oefenwedstrijden van Oranje en de 4 EK-wedstrijden deze zomer. Die EK-wedstrijden zijn toch helemaal geen zekerheidje meer, aangezien overwogen wordt om het EK in één land af te werken?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren