Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Arbitragezaak tussen Ajax en familie Nouri ‘misschien de beste oplossing’

Laatste update:

Edwin van der Sar maakte zondag bekend dat Ajax er nog altijd niet is uitgekomen met de familie van Abdelhak Nouri over de hoogte van een schadevergoeding. De algemeen directeur van de club zei in gesprek met de NOS dat een arbitragezaak niet is uitgesloten. Valentijn Driessen denkt dat de tussenkomst van een rechter voor beide partijen wellicht de beste oplossing is.

“We hebben met familie en juristen gesproken, maar we zijn er helaas niet uitgekomen", zei Van der Sar. Nouri ging drieënhalf jaar geleden naar de grond in een oefenduel met Werder Bremen. Zijn hart stond stil, met een hersenbeschadiging als gevolg. Omdat Ajax naar buiten bracht dat de behandeling op het veld niet adequaat is geweest en daar de volledige aansprakelijkheid voor heeft erkend, moet er een financiële regeling komen voor Nouri. Samen met de familie van Nouri heeft Ajax gekeken naar de situatie, maar beide partijen zijn het tot dusver niet eens geworden over een door Ajax te betalen bedrag. Van der Sar noemt het ‘heel jammer’ dat Ajax het nog niet eens is geworden met de familie van Nouri. “Niet alleen voor ons, maar ook voor de familie. Het is niet gelukt. Dat geeft de moeilijkheid wel aan”, zei de directeur voorafgaand aan het duel tussen Ajax en PSV (2-2). “De kans op een arbitragezaak is aanwezig, helaas."

“Ik moet je eerlijk zeggen: ik denk dat dat ook gewoon het beste is”, zegt Driessen in een video op de website van De Telegraaf. “Het gaat natuurlijk om geld. Er moet geld over de brug komen. Stelt de familie vast dat Abdelhak een carrière had tegemoet gegaan als Frenkie de Jong, Donny van de Beek en Matthijs de Ligt, dan praat je over hele andere bedragen dan als je zegt dat hij een carrière tegemoet was gegaan als die van Pelle Clement. Dat had ook gekund. Er ligt waarschijnlijk zoveel ruimte tussen wat er geboden wordt en wat er volgens het kamp-Nouri betaald moet worden. Dan is een arbitragezaak misschien de beste oplossing. Laat een onafhankelijk persoon of rechter zich daar dan maar over uitspreken, dat beide partijen zich daar bij kunnen neerleggen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Blijft toch sneu dat het zo loopt. Eigenlijk moeten we niet oordelen als buitenstaanders. Misschien wil de familie te veel of geeft ajax te weinig. Hopelijk komt het toch nog "goed". Dat verdient appie

10 januari 2021 om 22:48

Ik vind ook dat bij dit topic, dat weinig voetbalgerelateerd is, de reacties uitgeschakeld moeten staan. Bij ieder bericht over Nouri zie ik van die ondoordachte lompe reacties staan terwijl niemand precies weet hoe de vork in de steel zit.

10 januari 2021 om 22:49

Daarom ben ik het ook voor het eerst eens met Driessen; laat een rechter maar bepalen hoe hoog het bedrag moet zijn.

11 januari 2021 om 00:14

Beste en Terechte reactie. Van wat we echt weten mag je best een oordeel over vormen. Helaas doen mensen alsof ze van andere informatie ook al op de hoogte zijn en dan gaat het mis.

Weliswaar een inkoppertje, maar hier heeft Driessen wel gelijk. Laat idd een onafhankelijk iemand hier maar een uitspraak over doen, en aub zo snel mogelijk zodat deze hele situatie achter de rug is. Zonde dat het voornamelijk hier nog over moet gaan en dat Nourie niet meer op het veld te bewonderen is. Hoever hij het uiteindelijk geschopt zou hebben, komen we helaas nooit te weten.

Idd lets see, ben benieuwd veel gezichtsverlies en ik ben benieuwd naar de benadering en oordeel van de rechter. Ben benieuwd.

Vertegenwoordigt Khalid Kasem de familie Nouri eigenlijk nog? Of is er na die beschuldigingen van links met de operatie van Taghi een nieuwe advocaat die de familie Nouri vertegenwoordigt en de gesprekken daardoor nog veel langer duren?

10 januari 2021 om 22:39

Volgens mij is John Beer diegene die over deze zaak gaat namens de familie.

10 januari 2021 om 22:48

Dan zouden ze dus constant met dezelfde advocaat hebben onderhandeld? Ja, dan is het inderdaad een impasse die een rechter beter op kan lossen, want hier gaan ze echt niet meer uitkomen dan. Erg zonde dat het zo ver moet komen.

10 januari 2021 om 22:56

Ja, je moet ff zoeken maar hij heeft een interview gegeven bij nieuwsuur en uitleg gegeven best interessant. Maar de familie laat zich vertegenwoordigen door 2 advocaten.

10 januari 2021 om 23:53

Rechters nog wel. Lijkt me sterk dat er twee rechters namens de familie ene procedure beginnnen bij de rechtbank.

11 januari 2021 om 08:54

Scherp Speedy

Er wordt afgevraagd waar een toekomstige carrière toe zou leiden. Vervolgens wordt er een vergelijk gemaakt door Driessen tussen carrières van Clement en De Jong maar het meest realistische wordt mijns inziens niet benoemd. Namelijk dat hij z'n carrière op jonge leeftijd had moeten beëindigen vanwege hartproblemen.
Ik denk inderdaad dat voor alle partijen het beste is als een rechter na goed onderzoek beslist wat de schade vergoeding gaat zijn. Het is jammer dat het zo moet maar dan kan iedereen een streep onder deze zeer triestige zaak zetten.

11 januari 2021 om 01:37

Precies. De carriere van Nouri als voetballer was al voorbij op het moment dat hij die hartaanval kreeg. Dat de behandelende arts daarna fouten heeft gemaakt heeft natuurlijk heel veel impact gehad op het leven van Nouri, maar dat heeft zijn voetbalcarriere niet beinvloed, want die was hoe dan ook voorbij. Overigens denk ik ook dat hij het uiteindelijk niet gered had zonder die hartaanval, want hij kwam fysiek toch wel te kort. Hetzelfde zie je nu ook bij Unuvar, die staat helemaal stil....

Het is erg jammer dat het niet meer is gelukt er samen uit te komen. Van wat ik begreep, deed Ajax een prima aanbod dat hoger uitpakte dan in de meeste gevallen wettelijk zal worden toegewezen. Maar de familie Nouri zet erop in dat Appie als één van de toptalenten een carrière a la Frenkie of De Ligt tegemoet zou gaan en zoekt de schadevergoeding meer in de richting van de misgelopen inkomsten bij zo'n scenario. Nu zag ik dat qua talent en mentaliteit op zich wel gebeuren, maar de kans is groot dat zijn aangeboren hartafwijking toch wel roet in het eten zou hebben gegooid. En anders nog weet je het nooit zeker in de voetballerij. Eén horrortackle kan een carrière beëindigen en talent en potentie komt er niet altijd uit op het hoogste niveau.
Dit is een zaak die ook alleen maar verliezers kent. En wat de rechter ook vast stelt qua schadevergoeding, Appie komt er niet meer mee terug.

10 januari 2021 om 23:21

Begrijp me niet verkeerd, met de mentaliteit van Appie was echt niks mis mee. Heel correcte jongen. Maar is het niet vreemd dat zowel de Boer als Peter bosz hem nooit echt een serieuze kans gaven? In het jaar dat Bosz coach was, was Nouri toch al 21/22. De ligt en Dolberg waren al basisspelers, terwijl van de Beek en de jong (tweede helft van het seizoen) structureel mochten invallen. Nouri werd steeds door Bozs genegeerd. Af en toe mocht hij wel eens een bekerwedstrijd meepikken, maar dat was het dan ook. Ik begrijp dus wel een beetje die terughoudende houding van Ajax.

11 januari 2021 om 01:10

Nouri was onder Bosz nog niet eens twintig. Was in april 20 geworden en in juli kreeg hij die hartstilstand.

Het grote punt zal zijn of er nalatigheid is geweest. Waarom zijn de problemen niet eerder goed gedetecteerd door Ajax en waarom waren er geen maatregelen genomen om hem beter continu te screenen. Of hem te adviseren te stoppen met topsport. Waarom was de reactie zo laat van de clubarts. In een land als de VS zou je er alles aan doen om het niet tot een geschil te laten komen. Dat kan daar heel duur uitvallen. Zijn advocaat zal mogelijk beargumenteren dat je de vergoeding niet alleen af moet laten hangen van zijn potentieel als voetballer, maar eerder van zijn potentieel om een normaal leven te kunnen leiden.

11 januari 2021 om 00:01

Dat is geen inzet van de rechtzaak. Anders zou het Amsterdam UMC onderdeel zijn van de onderhandelingen. Daar laat Ajax namelijk haar spelers keuren en begeleiden.

De club arts reageerde initieel niet laat, hij koos de verkeerde benadering. Op het verkeerde been gezet door de hartslagmeter van Nouri die nog altijd een hartslag aangaf, richtte de arts zich op het vrij maken van de luchtwegen. Toen dat niet hielp, sloot de arts de AED te laat aan.

In Nederland krijg je nauwelijks vergoeding voor een potentieel normaal leven. De vergoeding kan een record in Nederland worden door gederfde toekomstige inkomsten waarbij de familie er vanuit gaat dat Nouri geen schade zou overgehouden hebben aan de hartstilstand en de reanimatie indien de arts eerder de AED had aangesloten en vervolgens later in zijn carriere ook geen problemen meer gehad zou hebben, in tegenstelling zoals bijvoorbeeld Evander Sno overkwam na zijn hartstilstand.

De vraag of Nouri na reanimatie geen schade zou overhouden, geholpen zou kunnen worden aan zijn hartkwaal en daarna weer op topsport niveau zijn carriere kon vervolgen en wellicht op een hoger plan dan bij Ajax zou kunnen spelen, dat is waar de rechtzaak om draait. Een hele moeilijke vraag waardoor een gang naar de rechter mijn inziens onvermijdelijk is.

11 januari 2021 om 09:02

@speedyafc Je doet alsof je de inhoud van de zaak kent en de familie het daarop gooien. Er zijn ook andere beweegredenen maar jij weet het blijkbaar. Ik snap het is je club en je verdedig hen tot in het diepste maar je weet inhoudelijk te weinig om zo stellig te weten wat de familie wilt en wat nu wel duidelijk is dat Ajax geen voorstel heeft gedaan de laatste 9 maanden. Als je als algemeen directeur zo hard van de daken roept het goed te willen oplossen en deze jongen als troetel beer van de club bombadeer dan is het schandalig om niks te ondernemen.

11 januari 2021 om 09:28

Dus elke keer als de familie nee zegt, moet Ajax een hoger voorstel doen. Net zolang totdat de familie dat accepteert. En als Ajax dat niet doet, dan vind jij het schandalig?

Zo werkt het niet en zo zal het nooit werken.

Er is genoeg in de media geweest van alle partijen zodat we aardig weten wat er speelt.

11 januari 2021 om 11:57

@speedyafc, Wat we nu weten volgens de media waar we van uit kunnen gaan volgens jou is dat Ajax 9 maanden geen contact heeft gehad met de familie. Toch is er volgens diezelfde media een voorstel gedaan wat is het nou? Als er al 9 maanden geen contact is geweest kan de familie geen Nee zeggen tegen een voorstel. Ook vond ik het standpunt van John Beer (advocaat familie) in nieuwsuur zeer goed onderbouwt en als dit als sportongeval valt dan kan het een behoorlijke vergoeding worden. Maar nogmaals dit is iets nieuws maar Ajax heeft niks te accepteren ook omdat de familie geen voorstellen heeft gedaan volgens de media. Alleen heeft Beer gezegd dat het niet een fatsoenlijk voorstel was nu zeg jij dus dat jij inhoudelijk weet wat voor voorstel dat was. Even voor je beeldvorming als dit echt openbaar word en het een beschamend voorstel was ga je dan ook je club veroordelen? Owh en tevens weet je dat Ajax de laatste 1,5 jaar Nouri maar 70% van zijn salaris heeft uitgekeerd ivm ziektewet dat is zeer royaal hoor (not) . Tuurlijk dat is wetgeving maar natuurlijk schandelijk als je deze jongen wel als club gebruikt als boegbeeld van liefde en saamhorigheid.

Bij een arbitrage zit risico's aan verbonden omdat er voor beide partijen geen beroep mogelijk is.

11 januari 2021 om 12:01

Niet helemaal waar in sommige gevallen is het wel mogelijk en je kan uiteindelijk naar een rechter toe om dit aan te vechten maar dan vervalt de uitspraak bij de arbitrage rechter.

Ik vraag mij nog steeds af wie dadelijk moet betalen. De kans is groot dat Ajax een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Echter heeft deze verzekering waarschijnlijk een maximum en ook kun je je dan afvragen in hoeverre Ajax de onderhandelingen voert. Je krijgt steeds meer het gevoel dat Ajax dit zelf moet betalen. En zoals ze bij Studio Voetbal gisteren al zeiden is het vraag de wat de schade / wat de misgelopen oprbrengsten zijn. Uitgaande van de transfers die Frenkie en Donny gemaakt hebben praat je echt hele grote bedragen.

11 januari 2021 om 09:46

Het is helaas niet anders op te lossen dan via een arbitragezaak denk ik. Jij praat hierboven over transfers die Frenkie en Donny gemaakt hebben maar je kan ook kijken naar bijvoorbeeld cerny, muric, Fischer of bijvoorbeeld castillion, ooit (1 van) de grootste talenten waarvan je nooit kan zeggen of ze het daadwerkelijk gaan maken. In deze is cerny wellicht het beste voorbeeld, dat je een toptalent bent hoeft niet te zeggen dat je het maakt in het profvoetbal. Als die 5 miljoen waar is wat ik lees, dat Ajax dat geboden heeft dan lijkt mij dat een behoorlijk bedrag waarvan ik afvraag of dit bedrag via een arbitragezaak hoger zal uitvallen? Ik ben bang van niet. Is er uberhaubt ooit in nl een bedrag van 5miljoen plus uitgekeerd als zijnde schadevergoeding aan particulieren in welke zin dan ook?

Lastig dit, voor Ajax maar ook voor de familie!

11 januari 2021 om 11:35

Ik denk dat als je de gemiddelde inkomens pakt van deze spelers en je doet dit x 15 jaar, dan kom je een stuk hoger uit dan 5 miljoen. In hoeverre dit bedrag echt klopt weet je natuurlijk ook niet. Er wordt wel meer geroepen en waarschijnlijk door mensen die er niet bij geweest zijn.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren