Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Kritiek op Ajax bij ESPN: ‘Tien miljoen, zomaar in de plomp gegooid’

Laatste update:

Ajax versterkte zich afgelopen week met Sébastien Haller, die voor maar liefst 22,5 miljoen euro is overgenomen van West Ham United. Hans Kraay junior vindt de spits naar eigen zeggen een ‘geweldige speler’, maar plaatst tegelijkertijd zijn vraagtekens bij het aankoopbeleid van de Amsterdammers. De analist signaleert in het programma Goedemorgen Eredivisie van ESPN dat Ajax de afgelopen jaren ook meer dan eens ‘miljoenen in de plomp gesmeten heeft’.

“Het is wel makkelijk als je technisch directeur of trainer bij Ajax bent en ook gewoon miljoenen in de plomp kan smijten”, zo begint Kraay. “Ik vind Haller een geweldige speler, maar Wim Kieft zei terecht: ‘Moet je niet ondertussen zelf een keer een spits opleiden?’ Het geld voor Tadic is prima, het geld voor Blind is prima, deze miljoenen zullen goed zijn. Maar Razvan Marin voor tien miljoen kopen, daar hoor ik niemand meer over. Zomaar in de plomp gegooid.”

Marin werd werd in de zomer van 2019 voor 12,5 miljoen euro overgenomen van Standard en is momenteel verhuurd aan Cagliari. De Italiaanse club heeft een verplichte optie tot koop ter waarde van tien miljoen euro. “Álvarez voor vijftien miljoen, in de plomp gegooid. Magallán: in de plomp gegooid. Orejuela: in de plomp gegooid”, wijst Kraay op Edson Álvarez (voor vijftien miljoen euro overgenomen van Club América), Lisandro Magallán (voor negen miljoen euro overgenomen van Boca Juniors, momenteel verhuurd aan Crotone) en Luis Manuel Orejuela (voor 3,65 miljoen euro overgenomen van Deportivo Cali, voor 1,3 miljoen euro verkocht aan Cruzeiro).

Overmars: 'Het is nog niet gelukt maar we willen met hem door’

“Het is niet zo dat je gewoon bij een club zit die net als FC Groningen om voor negen ton een spits te halen. Het is wel makkelijk”, concludeert Kraay. “Je moet het in perceptie zien: topniveau of het Groningen-niveau. Eigenlijk is alles hetzelfde. Alleen wordt een topclub veel meer uitvergroot. Landelijk. Als je in de regio werkt, is dat toch weer anders”, zo reageert Fred Rutten op de woorden van de analist. Presentator Milan van Dongen merkt op dat Razvan Marin en Rasmus Kristensen (voor 5,5 miljoen euro overgenomen van FC Midtjylland, voor 5 miljoen euro verkocht aan Red Bull Salzburg) door Ajax ook weer zijn doorverkocht.

“Het is mooi dat ze het doen, want je wordt wél serieus genomen. 22 miljoen voor Haller: ik vind het prachtig. Als je dat kunt doen. Natuurlijk moet je dan kampioen worden, Champions League halen, etcetera. In het verleden haalde PSV Ronaldo en Romario, daar praten we nu nog over”, merkt de eveneens aanwezige Henk Timmer, oud-doelman van onder meer Ajax en Feyenoord, op. Van Dongen voegt toe dat er ‘tijden zijn geweest dat Ajax Tobias Sana haalde’. Kraay: “Je gaat me toch niet vertellen dat ze Álvarez en Magallán voor hetzelfde bedrag gaan verkopen?”

“Ajax heeft toch ook ons land in Europa weer aanzien gegeven”, benadrukt Rutten, voormalig trainer van onder meer PSV en Feyenoord en op dit moment al even clubloos. “Dat kan niet met alleen maar zelfopgeleide spelers, dat is niet mogelijk. In de tijd van Louis (van Gaal, red.) misschien wel, maar dat was een andere tijd. Je ziet nu een kentering in Europa. Overal zie je clubs met eigen jongens spelen, dat is leuk om te zien."

Ben jij het met Hans Kraay jr. eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Er is wel meer dan alleen maar 10 miljoen in de plomp gegooid. Alvarez (niet goed genoeg), Marin, Martinez (ik vind het persoonlijk een goede speler, maar voor dat geld verwacht je een onbetwiste basisspeler), Magallan, Promes (heeft zijn waarde betekend, maar ook gewoon niet goed genoeg) en dan heb je nog een rijtje met Kik, die Zuid-Amerikaanse back, enz.. Had een rijtje van de laatste 3 seizoenen met 90 miljoen aan miskopen. Leuk dat je dan hoort 'maar er wordt ook goed doorverkocht'. Tuurlijk, maar verrweg het grootste gedeelte van de inkomsten, komt van 2,5 jeugdspeler (van Beek, De Ligt en Frenkie). Dan heb je nog zyiech die Overmars eerst niet wilde en Sanchez. Het wordt verbloemd met de hoge prijzen van de verkopen, maar de grotere aankopen van Ajax zijn gewoon mislukt of hebben niet gebracht wat er werd verwacht. Want het gaat niet alleen over de bedragen die er zijn betaald, maar ook dat je spelers in de selectie hebt zitten die gewoon niet goed genoeg zijn. Dat is leuk met jeugdspelers, maar miljoenen aankopen moeten gewoon goed genoeg zijn en geen 'mwaaa' spelers.

10 januari 2021 om 11:59

Zet je daar dan ook de verkoop bedragen weer tegenover puntnaarachter? Scheelt natuurlijk nogal wat als Marin ook weer voor 10 miljoen verkocht wordt. De inkomsten over de laatste jaren zijn talloos groter dan de uitgaven, dus zolang dat het geval is , kunnen er een paar missers tussen zitten, zolang er ook maar geweldige uitschieters tussen blijven zitten.

10 januari 2021 om 12:07

Mijn punt is dat de geweldige uitschieters de jeugdspelers zijn, en niet de aankopen. Ook nu zie ik Gravenberch als toekomstige goudmijn, en moet ik het nog maar zien met spelers als Neres en Antony. Mocht Ajax volgend jaar geen CL spelen of weer de eerste ronde eruit vliegen, dan is de prijs van Neres ook flink gezakt. Daarnaast zijn de miskopen die ik benoem gewoon niet goed genoeg voor Ajax. Jammer genoeg zijn dit dus de duurdere aankopen geweest van Ajax, dat is toch gewoon niet goed te praten? Voegen bijna niks toe aan de selectie, waarom haal je ze dan? Mag aannemen dat van de laatste 3 jaar 1 van de grote aankopen toch wel eentje zou slagen? Ajax kan elke euro maar 1 uitgeven. Dan kan je wel zeggen 'worden voor ongeveer hetzelfde bedrag doorverkocht', maar zij nemen wel een plek in, in je selectie en voor dat geld kan je aan toch beter iemand halen die wel goed genoeg is? Ik geef Antony nog het voordeel van de twijfel, maar de andere grote aankopen van de laatste 3 jaar (Magallan, Promes, Alvarez, Marin) zijn gewoon mislukt. Zie je ook meteen het resultaat van tegen Atalanta thuis. Kunnen er wel blessures zijn, maar de back-up was gewoon niet goed genoeg. En dan heb je nog aan aankoop van 15 miljoen die de laatste 3 minuten mag invallen. Had je die 15 miljoen toch beter in een andere speler kunnen steken.

10 januari 2021 om 12:12

Ziyech is een succes geweest, Sanchez is een succes geweest, Neres is een succes geweest, Anthony lijkt wel een succes te gaan worden, Promes heeft vorig seizoen een uitstekend jaar gehad, Blind is een succes geweest, Tadic is een succes geweest, Klaassen is gewoon een goede middenvelder voor Ajax en Kudus ziet er ook veelbelovend uit. Het valt dus wel allemaal mee niet?

10 januari 2021 om 12:14

@puntnaarachter, ja, want jongens als Sanchez, Milik, Ziyech, Frenkie de Jong, Bazoer, Dolberg zijn natuurlijk niet door Overmars gehaald? Dat zijn spelers die al sinds hun 5de in onze jeugdopleiding zaten? Verder zet je spelers in je lijst met miskopen die zich al bewezen hebben in het eerste elftal (Martinez, Promes) en spelers die zomaar voor een groot deel van de aankoopsom verkocht kunnen worden (Marin, Alvarez en wellicht zelfs Magallan)... Dus wat bazel je nou?

10 januari 2021 om 12:34

Tagliafico voor 4 miljoen binnenhengelen is ook gewoon een voltreffer.

10 januari 2021 om 12:51

Al dat negatieve gedoe de hele tijd. Hij heeft bijna tot geen verlies geleden op die spelers maar goed we hebben het over Hans Kraay jr.

10 januari 2021 om 13:04

@puntnaarachter De aankopen met dikke winst zijn Milik, Sanchez en Ziyech. Naar verwachting gaan Onana en Neres ook aardig wat opbrengen. Verder zitten nog in het vat, maar is afwachten, Anthony, Danilo en Giovanni.

10 januari 2021 om 13:12

Je punt klopt niet. De geweldige uitschieters begonnen met Milik en daarna Sanchez. Beide gekocht en niet opgeleid. De 2 duurste uitgaande transfers is een jong gekocht en de ander opgeleid. Ziyech is ook gewoon gekocht, dus wat wil je precies zeggen? Sterker nog inmiddels lijkt Ajax meer winst te maken middels de jeugd scouting ipv de jeugdspelers. Dolberg, Danilo lijkt er ook een te worden. Kan wel eens Man city achtig taferelen worden. Ook is het zo dat de aankopen Ajax daadwerkelijk verder brengen, dat is het grote verschil met eerst. Hadden we 10 aankopen werden er 9 ingehaald door de eigen jeugd binnen een jaar. Zien we bij Anthony, Neres, Tadic en Kudus echt niet gebeuren. Met andere woorden eerst was 9 van de 10 niveau Klaiber en Suarez de uitschieter
...

10 januari 2021 om 13:18

Inke,Zeer met je eens. De uitgaven zijn altijd nog minder dan inkomsten. Aanhakend op wat er gezegd word dat t 'tijd' wordt dat Ajax zelf een spits voortbrengt.. denk ik ja.. mag wel. Maar zon spits moet er wel zijn dan. Ik bedoel.. afgelopen jaren zijn er veel jongens door Engelse clubs weggehaald. Brobbey is t tot nu toe nog net niet. En.. kijk eens bij de andere clubs. Échte spitsen van formaat hebben we al jaren niet meer. Prima spitsen wel.. maar geen toppers. En dus ook bij Ajax niet.

10 januari 2021 om 14:03

@lierse1997 Onana, Nico ook voltreffers. Martinez ook ondanks minder minuten dit seizoen. Magallan kunnen ze ook bijna break-even opdraaien als de club handhaaft. Enige die echt helemaal afgeschreven zal worden is Bande.

10 januari 2021 om 14:10

@MrKrillin, ja inderdaad. Ik had die er echter buitengelaten omdat @Puntnaarachter het over “grote transfers” had. Maar zoals je aangeeft wordt het alleen maar beter met de “goedkopere” spelers erbij.

10 januari 2021 om 14:12

@InkeMontana dat Marin nog voor 10 miljoen werd verkocht is natuurlijk meer geluk dan wijsheid. Zoals Kraaij Junior terecht aangeeft, ga je ook die 8 miljoen voor Magallan terug krijgen en die 5 miljoen voor Alvarez? Dat is de vraag. Een miskoop kan gebeuren maar als heel Argentinie in een deuk ligt omdat Ajax 8 miljoen biedt op Magallan dan snap ik niet dat je dat doorzet en wat hebben ze voor uitzonderlijke kwaliteiten gezien in Alvarez om daar 15 miljoen voor af te tikken?

10 januari 2021 om 14:39

Ze vissen in een andere vijver waar de aankoopprijs hoger ligt en als ze dan mislukken valt dat meer op. De aankopen die wel slagen leveren dan ook meteen minimaal 40 a 50 miljoen op en daar gokken ze op. Uiteindelijk moet je kijken naar de eindbalans en dat is volgens mij prima. Ajax kan het zich blijkbaar permitteren om gokjes van 10 a 15 miljoen te nemen. Daarnaast als de verplichte optie van Marin wordt gelicht verlies je niet zoveel. Ze moeten wel uitkijken dat er niet teveel mislukken want dan worden die 'gokjes' wel duur.

10 januari 2021 om 15:01

Malen, Bergwijn

10 januari 2021 om 15:14

De balans is idd uitstekend bij Ajax maar dat betekend niet dat je nooit meer kritiek mag hebben op een miskoop toch? Bij een United is er ook genoeg geld aanwezig en zijn de financien volgens mij op orde maar die krijgen ook gewoon kritiek op aankopen als Pogba en Maguire

10 januari 2021 om 15:23

Volgens mij wordt er bedoeld dat Ajax door de vele miskopen de selectie nooit op orde heeft. Dat is wat anders dan het financiã«le plaatje. Ik kijk liever naar een goed elftal dan naar zwarte cijfers. Want die kunnen bepaalde missers haarfijn verbloemen. Puntnaarachter heeft helemaal gelijk in zijn opsomming en het resultaat van de vele miskopen. Verkopen van uit de jeugdopleiding afkomstige spelers verbloemen het aan- en verkoopbeleid. En als je selectie niet op orde is - zoals nu - heb je een probleem. Ajax staat toch niet met een straatlengte voorsprong aan kop? Wel financieel. Dus kan de conclusie niet anders luiden dan dat Ajax sportief ondermaats presteert - afgezet tegen het enorme financiã«le surplus.

10 januari 2021 om 19:09

Daar heb je gelijk in @Japie en het is zeker goed om kritisch te blijven op het beleid. Geef enkel aan dat het lastig vergelijken is aangezien een aankoop van 10 miljoen bij Ajax gelijk staat aan een aankoop van 2 miljoen bij bijvoorbeeld een Feyenoord of AZ. Men vergeet in Nederland soms om dingen in perspectief te zien en daarom ben ik het niet volledig eens met Kraay.

10 januari 2021 om 12:01

Alleen maar de titel gelezen dus? Je zegt namelijk precies wat er in het artikel staat, alleen had je de naam van 'die Zuid-Amerikaanse back' dan wel geweten.
Magallan en Kik duidelijke miskopen. Alvarez hoop ik nog steeds op dat hij een keer kans krijgt centraal achterin. Marin is als het goed is gewoon weer doorverkocht voor een vergelijkbaar bedrag. Orejuela klein verlies op gemaakt. Leuk die miskopen voor x bedrag, maar Ajax heeft veel meer waarde gehaald uit de spelers die wel zijn gelukt

10 januari 2021 om 12:15

Maar de waarde is voor misschien 75% gehaald uit jeugdspelers? Puntje bij paaltje zijn grotendeels de topaankopen mislukt en wordt het rechtgetrokken met jeugdspelers. Ik zie Overmars dan ook niet presteren bij een grote club waar geen tientallen maar honderdenmiljoenen worden uitgegeven. Dan zijn er geen jeugdspelers die je aankoopbeleid kunnen redden, maar moeten je aankopen er meteen staan. Met Overmars zijn trackrecord zie ik dat niet echt gebeuren.

10 januari 2021 om 12:43

Ik zie Overmars het prima redden bij een topclub. De sterkhouders zijn voornamelijk aankopen. Onana, Blind, Tagliafico, Neres, Tadic en dit seizoen ook Antony en hopelijk straks weer Kudus. 'Zelfs' Frenkie was deels een aankoop. Verschil Ajax en een topclub is dat zij de topspelers wel kunnen behouden

10 januari 2021 om 13:08

@puntnaarachter

Echt onzin dat 75 procent van de waarde uit jeugdspelers komt. Milik, Sanchez, Ziyech, Onana, Neres, Kudus en Anthony nemen, of gaan nemen, echt een veel grotere deel dan 25 procent in beslag.

Milik, Sanchez, Ziyech, Blind, Tadic en Tailafico stonden er overigens meteen. Kudus lijkt er ook meteen te staan echter die raakte geblesseerd.

10 januari 2021 om 13:23

Punt naar achteren. De eerste 3 grote aankopen Tadic, Ziyech en Blind hebben er anders wel voor gezorgd dat Ajax de halve finale cl heeft gehaald. Ja er zitten een paar miskopen bij, maar doordat er eindelijk goed geïnvesteerd is staat Ajax weer op de kaart.

10 januari 2021 om 12:05

Ik mis de verkoop van Ziyech in je rijtje en dat was gewoon een "paniek" aankoop destijds en geen jeugdspeler.

Daarnaast zal dit voor Neres ook gaan gelden is best wel aan te nemen.

10 januari 2021 om 12:05

Dat is het mooie van voetbal. Waar je als voetballer zo goed bent als je laatste wedstrijd, ben je als technisch directeur zo goed als je laatste paar transfers. Momenteel is positief want je hebt met Blind, Tadic, Neres en iets ouder Sanchez geweldig ingekocht en met Van de Beek, De Ligt, Zyiech en De Jong fantastisch kunnen verkopen (ondanks dat 3 van de 4 uit de eigen jeugd kwamen en je als TD dankbaar moet zijn dat jij net die lichting hebt). Mensen zien dat en onthouden dat. Supporters bestempelen dat altijd. Niemand kijkt meer naar die spits die tegelijk met Sanchez is gehaald en via Groningen verdwenen is, die rechtsback die hierboven genoemd is, Bande die zijn wedstrijden in Jong Ajax speelt, de spelers die jij noemt (waarbij Promes wel een bijzondere situatie is natuurlijk). Alles wordt gebagatelliseerd omdat je met de paar toppers zo goed gepresteerd hebt. Ga je alles optellen van de afgelopen 5 jaar, dan heb je het over een bedrag wat het hele rechte rijtje nog niet als begroting heeft. Zo de plomp in gegooid om de woorden van Kraay te gebruiken

10 januari 2021 om 13:09

De Jong is geen eigen jeugd dus alleen vdb en de ligt. Wel met goede winst doorverkocht

10 januari 2021 om 12:06

Marin is voor Ajax natuurlijk geen goede speler geweest, maar iedereen doet alsof dat meteen 12,5 miljoen verlies zien daar klopt natuurlijk niks van. Hij is voor 12,5 miljoen gekocht, maar wordt nu verhuurt aan Cagliari die aan het einde van dit seizoen gewoon een verplichte optie tot koop van 10 miljoen hebben. Het gaat dus om 2,5 miljoen verlies en niet 12,5 miljoen.

10 januari 2021 om 12:17

Magallan zal Helees niet meer zoveel gaan opleveren. Daar heeft Crotone een verplichte optie tot koop op, maar die geld alleen als ze niet degraderen en dat lijkt momenten wel het geval. Alvarez gaat in de zomer voor +- 11 miljoen naar Valencia denk ik.

10 januari 2021 om 12:20

En welke spelers heeft Overmars in de loop van de tijd niet laten lopen. Bijv. 11.5 mln. bieden op Richarlison, maar geen 12.5 mln. willen betalen om hem definitief binnen te hengelen. Soms ijkt het alsof Overmars totaal niet kan inschatten of een speler goed genoeg is. Klaiber weer zo'n speler waarbij je denkt bij het eerste balcontact dat hij heeft gehad bij Ajax, wat doet hij daar?

10 januari 2021 om 13:09

Wat een hoop niet ter zake doende tegenargumenten oo puntnaarachter's stelling. Zijn punt is dat het aankoopbeleid niet deugd, financieel gezien. Leuk dat je met de verkoop van wat jeugdspelers de balans kunt opkrikken, maar dat maakt je aankoopbeleid niet beter. Als je enkel naar aangekochte spelers kijkt, en dus verkoop van eigen jeugd buiten beschouwing laat, dan is de balans misschien wel negatief. Zyech, Sanchez, Milik... Veel meer financiële topaankopen schieten mij niet te binnen. Dus het lijkt er op dat Overmars gered wordt door de jeugdopleiding. En laat die juist nu wat minder talenten opleveren en ook minder gewaardeerd worden intern, zo lijkt het.

10 januari 2021 om 13:14

Dus de sportieve topaankopen Blind, Neres, Tadic en Tagliafico tellen niet meer mee?

10 januari 2021 om 14:29

Dat komt omdat de meeste topaankopen nog in het huidige team zitten. Promes, Blind, Tadic, Klaassen, Kudus, Neres Anthony, Martinez, Alvarez, Tagliafico. Eigenlijk heeft Ajax de afgelopen jaren best weinig spelers verkocht wat juist knap is omdat je zo sportief verder kan komen. Het meeste talent is op dit moment nog hartstikke jong dus dat komt vanzelf. Aankopen doe je niet alleen om winst op te maken (a-la Fifa, FM) maar ook om juist sportieve en commerciele prestaties neer te zetten.

10 januari 2021 om 15:26

Even op transfermarkt gekeken en de laatste 10 jaren is er op spelers die niet als jeugdspeler aangemerkt kunnen worden alleen flink gecashed op Suarez, Milik, Sanchez en Hakim en alleen die laatste kostte meer dan 10m. Dus dan klopt het toch wat puntnaarachter beweert? De dure aankopen renderen nauwelijks, Blind en Tadic zijn de sportieve uitzonderingen.

De transferbalans is bijna al die jaren positief, maar dus vooral dankzij eigen spelers danwel ingekochte jeugd ala Dolberg en Eriksen. We moeten het nog zien met Kudus en Anthony,

Maar het lijkt er dus idd op dat Overmars vooral goed is in het kopen van jeugd en niet in het kopen van spelers die basis stonden bij hun vorige club. De dure spelers hebben minder gebracht dan verwacht en zijn in waarde vooral gedaald.

10 januari 2021 om 13:27

Gelukkig hoef je aan de mening van Hans Kraay Jr weinig waarde te hechten die kraamt alleen maar onzin uit wat een flapdrol. Ajax gaat gewoon op bescheiden wijze mee in het internationale transfer geweld. Dus de bedragen worden hogere en dus de miskleunen duurder. Iedereen met een beetje verstand kan toch wel zien dat de balans in de afgelopen jaren zeer positief is geweest. Los dat veel miskopen tegenwoordig ook weer nominaal verkocht worden dus die schade valt uiteindelijk ook best mee. Waar je wel kritisch op mag zijn is dat jarenlang de problemen op CB, op zes en in de spits niet aangepakt zijn. Maar nee er wordt gezeken op bijzaken. Nu met Haller ben ik iig positief dat nu eindelijk iets wordt gedaan op een vd drie probleem gebieden. De lat moet gewoon omhoog ook voor de talenten van Ajax. We hebben te lang naar middelmaat zitten kijken ook in de jeugdopleiding.

10 januari 2021 om 13:48

Haller heeft al ervaring in deze competitie met dezelfde trainer. Scoorde 30 keer bij Utrecht. Heeft een positieve instelling betere spelers om zich heen. Zodra hij gaat scoren dan snoert hij de kritieken. Doet hij het niet dan ligt dat helemaal aan zichzelf. Scoort hij er vandaag 2 tegen psv dan heeft niemand het er over. Springt de bal 2 keer van je voet dan hebben ze teveel betaald. Het is ook een beetje een wow effect dat ze eventjes 22,5 uitgeven. Daar koopt Feyenoord 4 spelers van. Alles aan gelegen dat het gaat slagen. Dat begint bij vertrouwen en plezier in voetballen. Het zou wat zijn als Klaiber en Labyad door de komst van Haller beter gaan spelen... win win win

10 januari 2021 om 13:58

Misschien zit er gewoon niet zoveel meer in. Ajax kan nog zoveel geld hebben, maar er zit een plafond op de gemiddelde kwaliteit die je kunt kopen. Je concurreert vaak met clubs die veel groter zijn dan Ajax en in veel interessantere competities spelen. Uitzonderingen zullen er altijd wel ergens zijn, maar ik heb ook het idee dat men gewoon te veel verwacht op dit moment. Mensen zijn de afgelopen jaren verwend geraakt en verwachten dat Ajax die kwaliteit altijd maar kan blijven kopen. Zo werkt dat natuurlijk niet. In de Premier League vallen diezelfde miljoenen-aankopen ook regelmatig tegen en eindigen op de bank. Je haalt doorgaans geen topspelers voor 10-20 miljoen euro meer.

10 januari 2021 om 14:30

Maar je kunt voor dat geld wel toptalenten halen. Zoals Neres en Anthony. Ik hoop dat met de aangepaste regels in Engeland en Spanje deze bedragen weer wat naar beneden gaan.

10 januari 2021 om 15:01

Dat kan, maar dat kun je niet zomaar even doen door met de vingers te knippen. Ook daarin heb je concurrentie en als je ze weet te strikken, moet je maar hopen dat ze zich blijven ontwikkelen. Buiten dat kun je ook niet zomaar een blik aan Brazilianen lostrekken bij wijze van spreken. Dan loop je namelijk weer tegen andere problemen aan. In de Champions League was Antony bijvoorbeeld ook gelijk zeer onzichtbaar.

10 januari 2021 om 14:47

altijd makkelijk je weet nooit of iemand slaagt bij Ajax kan je wel alle miskopen of mindere spelers opnoemen, maar over de succesessen hoor ik niemand, wanneer Martinez eens wat meer mag spelen wordt het de speler die hij vorig seizoen was, iets met vertrouwen. bovendien is het heel makkelijk om commentaar te hebben hoe weet je of een speler gaat slagen, wanneer Ajax 20 miljoen voor die Braziliaanse jeugdtalent spits had uitgegeven was het weer veel voor een jonge spits. spitsen leidt je niet op je bent er 1 of niet dus Kieft lult, wanneer je spits bent kan je deze wel beter maken, maar ook al misluken sommige bij ajax wil niet zeggen dat zij slecht zijn en Marc weet ze toch wel weer voor een goede prijs te slijten

Marin hebben we breakeven op gespeeld dus snap dat niemand het daarover heeft. Magallan was een drama, geld weggegooid. Orejuela hebben we ook quitte gespeeld dus zo erg is het allemaal niet. Ziyech, Frenkie, De Ligt maken dit allemaal met zijn 3en al meer dan goed.

10 januari 2021 om 12:22

Er staat letterlijk in dit artikel dat Ajax geen quitte heeft gespeeld met Marin en Orejuela.

10 januari 2021 om 12:36

Als Crutone niet degradeert heeft Ajax met Magallan ook break even gespeeld.

10 januari 2021 om 12:47

Als Magallan zonder verlies vertrekt lach ik me kapot. Wat een waardeloze cb is dat zeg haha.

10 januari 2021 om 13:03

De miskopen bij PSV worden ook door Lozano, Depay en Bergwijn gedekt en daar is ook veel kritiek op richting JDJ... ik denk dat er ook kritisch naar Marc Overmars gekeken mag worden met alle mindere aankopen. Alleen Ziyech heeft tot nu toe als aankoop zijn waarde opgebracht tijdens een verkoop van overmars.

10 januari 2021 om 13:08

Ook de mindere aankopen gaan er niet met veel verlies uit, dat is nu juist het punt. De miskopen worden met een verlies van max 2 miljoen verkocht. Als je dan kijkt naar Bruma alleen al.. Daar ga je nooit 10 miljoen voor terug krijgen (al hoop ik van wel).

10 januari 2021 om 13:33

Ziyech, Milik, Sanchez en Frenkie zijn allemaal door Overmars naar Ajax gehaald. Bovendien lijken mensen alleen nog maar aan geld te denken, alsof Ajax hun huur betaalt.. Spelers als Tadic en Blind verkoop je wellicht niet meer voor winst maar betalen je dubbel en dwars terug met sportieve prestaties. Iets wat je belangrijkste doelstelling zou moeten zijn.

Eens dat er ook veel miskopen tussen zitten, maar Overmars weet deze spelers op de een of andere manier toch ook vaak weer voor hetzelfde bedrag te verkopen. Je voelt de miskopen dus niet zo erg.

10 januari 2021 om 12:48

Dat is knap, al heeft hij het geluk dat de naam Ajax veel doet want werkelijk geen enkele andere club kan dit soort miskopen voor zoveel geld verkopen. Ik snap er ook helemaal niks van dat er zo'n club is die bv marin of magallan voor zoveel geld wil

Soms zit mee en soms zit het tegen hans kraay.
Scouten en kopen is niet altijd een garantie dat je goud in je handen hebt, uiteindelijk verkoopt ajax veel spelers voor een super bedrag dus dan maken voor mij die paar miskopen niet uit

Dat hoort er gewoon bij toch. Er is geen enkele club die alleen maar succesvolle transfers doet. Over het algemeen heeft Ajax het fantastisch gedaan de laatste jaren op transfergebied.

10 januari 2021 om 13:10

Niet alleen de laatste jaren, Milik en Sanchez waren ook geweldige aankopen die veel geld hebben opgebracht.

Is natuurlijk nogal onzin om te doen alsof bij Groningen moeilijker is dan bij Ajax. Bij Ajax heb je meer budget maar wordt ook verwacht dat je spelers van een stuk hoger niveau haalt. Bovendien heb je ook elke zomer met miljoenen aan uitgaande transfers te maken van je beste talenten, die je weer moet zien op te vangen. Daarbovenop heeft Overmars zo ongeveer zelf ervoor gezorgd dat deze situatie is ontstaan door eerst heel voorzichtig te handelen op moment dat Ajax nog bijna broke was. Snap deze hele kritiekflow van Kraaij dus niet zo.

10 januari 2021 om 12:03

De druk is bij Ajax altijd groter, dus is het moeilijker werken.

10 januari 2021 om 14:01

Daar zit ook het probleem. Sommige mensen zijn verwend geraakt en plakken daar een bepaalde verwachting aan rond Ajax. Je haalt allereerst geen topspelers voor 15-20 miljoen meer, ten tweede zie je in de grote competities ook dat aankopen van 10-15 miljoen euro ook regelmatig door het ijs zakken en Ajax kan simpelweg niet concurreren met veel Europese clubs. Het verwachtingspatroon is gewoon te hoog bij sommigen.

Als er zo veel inkomsten zijn van alle uitgaande transfers dan word je wat makkelijker in je "gok" op vervangers. Dan kan er een paar keer een misser tussen zitten.

Antonhy en Kudus zijn dan weer tot nu toe redelijk succesaankopen gebleken.

Voor het zelfde geld geef je 10 miljoen uit aan magalan en snapt hij het spelletje wel en gaat ie voor 40 miljoen weer naar engeland 3 seizoenen later

Dat geld heeft ajax , dan moet je het verantwoord laten rollen.

10 januari 2021 om 12:09

Ik heb soms het gevoel dat ik als enige ben, maar ik ben lang niet zo enthousiast over Antony dan menig mensen hier. Tot nu toe vind ik dat hij nog niet zijn transfersom waard is. Uiteraard is hij nog jong en nog maar net bij Ajax, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.

10 januari 2021 om 12:42

Ik snap je ergens wel 29er het komt er vaak niet uit en het oogt allemaal lichtvoetig enz.

Toch is hij verder als neres in zijn eerste paar maanden en daar kijken mensen naar

10 januari 2021 om 12:53

@29er Ik ben het volledig eens met je. Anthony is een vaardig speler, maar mist voor mij venijn en doortastendheid. Leuk voor de Eredivisie, maar zie hem niet snel slagen in Engeland of Spanje.

Er is geen tien miljoen euro in de plomp gegooid. Ajax heeft nog een aardig bedrag voor hem terug ontvangen, wordt komende zomer betaald. Weer een gevalletje van een zogenaamde voetbal journalist die er helemaal naast zit.

Miljoenen in de plomp gooien zegt niks. Zolang er positieve zwarte cijfers blijken uit het boekjaar heb je het gewoon prima gedaan. Bij Ajax staat er namelijk gewoon een gigantische omzet tegenover. Bij bijvoorbeeld clubs als Emmen zal er ook weleens een aankoop van 100.000 euro falen, wat verhoudingsgewijs gezien ook een dure aankoop is. Maar daar hoor je niks over.

10 januari 2021 om 12:12

Miljoenen de plomp in gooien zegt niks zolang er positieve zwarte cijfers zijn? Ik kan zelf ook iedere maand honderden euro's in de vuurkorf gooien zonder dat ik problemen krijg met betalingen, maar dat is nog geen reden dat het goed is.
Zonder al die miskopen stonden ze er nóg beter voor!

In de afgelopen 15 jaar heeft Ajax de halve finale gehaald, maar zijn ze ook slechts 1 keer door de groep gekomen. Het enige aanzien dat ze daardoor hebben is bij ons. Heel Europa denkt binnenkort weer dat het een one trick pony was.

Hansie, je kan niet altijd raak schieten. Soms neem je een risico. Moet wel zeggen dat de miskopen de afgelopen jaren minder heftig zijn dan in het begin van tijdperk Overmars. Toen was er ook minder geld en moest je meer risico nemen, maar er zit wel degelijk een stijgende lijn in.

Makkelijke kritiek toch weeral. Ik daag Hans uit een club te noemen die geld heeft en op een hoog niveau speelt waar nooit miskopen plaatsvinden. Zijn er een paar speler zeer slecht gescout? Ja dat lijkt me wel. Magellan en Marin (in de rol dat ze hem wilden gebruiken) zijn gewoon slechte scouting. Daar kan kritiek op gegeven worden. Maar nogmaals dat gebeurt bij iedereen.

10 januari 2021 om 12:22

Bovendien scheelt het ook een hoop dat er niet veel verlies wordt geleden op misperen. Kristensen ging bijvoorbeeld voor het zelfde bedrag weg als zijn aankoopbedrag. Al is elke euro die je nog kan krijgen voor Magallan nog welkom

10 januari 2021 om 13:11

Magallan is al verkocht mits Crutone niet degradeerd. Dat zou zonder verlies zijn.

10 januari 2021 om 13:16

Het is Crotone 😉. En ik vrees toch wat voor hen. Ze staan momenteel laatste met voor hen teams als Genoa, Parma en Torino. Bijvoorbeeld Spezia heeft ook al 5 punten meer. Dus de kans dat Crotone het niet red, lijkt me toch zeer reëel.

Wel meer dan 10 miljoen ging de plomp in. Het is een regelrechte paniekaankoop en weer op voorspraak van Ten Hag. Ik blijf erbij, coaches mogen hun wensen aangeven maar de TD vult de plaatjes in.

Het is logisch dat als je zulke aankopen doet, dan er dan ook een paar tussen zitten die niet slagen. En tot nu toe weet Overmars zelfs miskopen nog voor een redelijke transfersom te verkopen. Voor Ajax te hopen dat dit bij Marin en Magallan ook lukt, want dan is het verlies te overzien. Gegokt en verloren, maar tegenover die slechte aankopen staan ook weer goede aankopen, zo gaat dat. Kraay zegt dat het makkelijk is om technisch directeur van Ajax te zijn, en dat is misschien nu zo, maar de hele reden dat Ajax momenteel in de positie zit om 'miljoenen in de plomp te gooien', is Overmars zijn werk. Hij heeft in zijn eerste jaren hevig moeten bezuinigen en zocht toen in een hele andere categorie spelers. Dat Ajax dit zo goed heeft gedaan zorgt ervoor dat er nu meer geld is om te besteden.

10 januari 2021 om 13:12

Marin is al verkocht voor tien miljoen. Magallan is ook verkocht mits Crutone niet degradeerd. Totale verlies op die twee zou dan iets boven de twee miljoen euro zijn. Mensen maken zich druk om niks.

In het rijtje van Kraay mist met name Bendã©. Die werd door elke volger van de Belgische competitie afgekraakt. Hoe kan je als technische leiding dan zo’n speler kopen? Edit: Ajax koopt spelers, maar bouwt geen evenwichtige selectie. Vandaar dat er ook spelers nodeloos mislukken.

10 januari 2021 om 12:24

Dat is stevig overdreven. Afgekraakt is helemaal nergens voor nodig. Die kon wel voetballen, al hebben ze er te vroeg te veel voor betaald. Maar die had echt wel potentie hoor.

10 januari 2021 om 12:40

@lierse
Gezien jouw naam zal je er meer kijk op hebben dan ik. Maar als ik een Jan Boskamp over hem hoorde in VI, die zei direct al dat dit niet een speler was die iets aan Ajax ging toevoegen. Zei hij ook heel stellig.
Aad de Mss Was er ook niet positief over.
En Sjaak Swart.....nou neem ik dat wat minder serieus.

10 januari 2021 om 13:13

Precies, Bandu deed het goed in Belgie maar raakte vlak na zijn transfer ernstig geblesseerd. Dat is gewoon pech, voor zowel Bandu als voor Ajax.

10 januari 2021 om 13:37

Hij heet Bandé. Heb je hem zelf dan zien spelen Speedy? Of neem je dat maar aan dat hij zo goed speelde in België.
Maar hij is al ruim een jaar weer fit. Denk je nog dat het wat wordt?

10 januari 2021 om 13:42

Hij had echt wel iets bij Mechelen. Hij was snel en toch wel efficiënt voor iemand van zijn leeftijd. De tweede seizoenshelft (dus na de aankoop door Ajax) was het echter een stuk minder (al was het zeker geen makkelijke omgeving, Mechelen degradeerde namelijk dat jaar). Ik heb hem nog niet zien spelen bij jong Ajax, maar wat ik er van hoor klinkt toch echt niet veelbelovend.

10 januari 2021 om 15:07

Was dat niet gewoon een typische counterspeler die snel en doelgericht was? Dan had ie sws niet bij Ajax gepast, want dat soort spelers komen zelden uit de verf bij Ajax. In dat geval slechte aankoop.

10 januari 2021 om 17:22

Nee het was een 18-jarige die in zijn eerste half jaar in Europa veel indruk maakte bij een degradatiekandidaat.

Haller gaan vergelijken met Romario en Ronaldo... dank je wel Henk Timmer.

10 januari 2021 om 12:20

Hij vergeleek de aankoopwijze van de beide clubs. Niet de onderlinge spelers. Lastig hé context...

10 januari 2021 om 12:35

Nee dat doet hij niet. Romario en Ronaldo kwamen namelijk als talent naar psv en Haller als gearriveerde speler. Hij vergelijkt de impact en status bij de club. Als je het zelf niet begrijpt moet je niet flink doen.

10 januari 2021 om 12:38

Dan moet er op een juiste manier vergeleken worden.
Ajax haalde immers ook Zlatan, maar daar hoor je hem voor het gemak niet over.

10 januari 2021 om 12:48

Laat ik zo brengen dat jij het ook kan begrijpen, hoe vergeleek Timmer, Haller met Romario en Ronaldo als individueel spelers? Want dat suggereer je met je reactie. Terwijl het gesprek op dat moment over aankoopbeleid ging. Dat geef je zelf ook toe. Als je de aankoop haller bedoelt met de aankopen van Romario en Ronaldo, zeg dat dan. Is wel zo handig.

10 januari 2021 om 13:07

Jij hebt een beetje moeite met normaal tegen mensen praten of niet? Hij zegt dat we nog steeds over Romario en Ronaldo praten en dat Haller daarom ook een goede aankoop is. Dus over Haller hebben we het over twintig jaar ook nog? Hij vergelijkt ze uiteraard wel, want anders kun je iedere aankoop van ado of pec ook wel met Romario en Ronaldo gaan vergelijken. Het is op iedere denkbare manier (individuele kwaliteit, impact of aankoopbeleid) een bs opmerking.

Dat is het fijne als je zoals ajax de mogelijkheid hebt om eens fout te zitten qua tranfers en dat er dan niet gelijk paniek hoeft te ontstaan. Hier is ook jaren beleid voor uitgevoerd. Ik vind het nog wel meevallen als je kijkt naar de transferbalans.

Ajax haalt een spits en nu pas beginnen die geweldige analisten er over dat Ajax niet in staat is om een spits op te leiden. Volgens mij is dit al 25 jaar zo...
Ja Ajax heeft wat ongelukkige aankopen gedaan , dat is het risico als je in de vijver van de sub top vist. 10 miljoen is het zelfde als 1 miljoen voor een club als Utrecht bv , je moet alles wel in het juiste perspectief zien.

‘moet je niet ondertussen zelf een keer een spits opleiden?’

Ja, was het maar zo simpel dat Ajax even gewoon zelf een goede spits opleidt. De afgelopen maanden werd er geroepen dat Ajax een goede spits mist, omdat Traoré tekortkomt, Brobbey ook nog niet goed genoeg is en een aflopend contract heeft en Huntelaar ook de jongste niet meer is en na dit seizoen zal stoppen en nu trekt Ajax de portemonnee voor een op het oog goede spits voor Ajax en dan is het ook niet goed.

Zelf ben ik gewoon erg blij met Haller. Heeft het gewoon prima gedaan bij FC Utrecht en in de Bundesliga bij Eintracht Frankfurt en ik ga er gewoon vanuit dat Haller gewoon een goede aanwinst voor Ajax zal zijn.

En natuurlijk heeft Ajax met o.a. Marin, Álvarez, Magallán, Orejuala, Cassierra, Bandé, etc. een hoop dure miskopen gehaald, maar bijvoorbeeld Marin is verhuurd met volgens mij een verplichte optie tot koop van 8 tot 10 miljoen, Álvarez wil ik nog niet afschrijven want ik zou hem weleens lange tijd op de plek van Schuurs willen zien aangezien ik een goede verdediger in hem zie en hij ook als centrale verdediger is gehaald, maar daar vrijwel nooit heeft gespeeld bij Ajax.

Iemand als Bandé had gewoon pech dat hij in zijn eerste wedstrijd voor Ajax direct uit de wedstrijd geschopt werd en daar plusminus 'n jaar van moest revalideren, en sindsdien is het eigenlijk niets meer geworden. Magallán is wel echt een serieuze miskoop, Cassierra vond ik meestal niet eens zo slecht in de speelminuten die hij kreeg in Ajax 1 alleen mistte hij naar mijn mening net dat 'killersinstinct' voor een spits en Orejuala was dan ook geen succes en in de tekst staat dat Ajax hem toen verkocht heeft voor 1,3 miljoen, maar Ajax had eerder al een vergoeding van Cruzeiro ontvangen toen ze Orejuala huurden en daar betaalden ze toen ook 1,3 miljoen voor, dus dat brengt de totale som om 2,6 miljoen.

Gelukkig krijgt Overmars het voor elkaar om spelers tegen hetzelfde bedrag waarvoor ze zijn aangekocht te verkopen, of tegen een minimaal verlies. Zo'n groot verlies als West Ham United bijvoorbeeld op de transfer van Haller heeft gemaakt, heeft Ajax de afgelopen jaren niet gemaakt en spelers als Kristensen, Wöber (zelfs nog met 2 miljoen winst doorverkocht), etc. hebben ze allemaal geen verlies op gemaakt en zelfs spelers die (deels) opgeleid zijn door Ajax heeft Ajax nog voor goede bedragen verkocht en dan heb ik het over o.a. Zeefuik (3 ton ontvangen, toen hij van Groningen naar Hertha BSC ging kreeg Ajax nog eens 50% van de transfersom), de Wit, Cerny, Lang en Botman (al blijf ik het jammer vinden dat de laatste twee nooit echt een kans hebben gehad bij Ajax).

En ook spelers die op het moment wisselspelers waren, zijn voor mooie bedragen verkocht. En dan heb ik het over o.a. el Ghazi, Tete, Riedewald, Fischer, Gudelj en Bazoer. En dan heb je natuurlijk nog de absolute transferklappers à la de Jong, de Ligt, Milik, Sánchez, Ziyech, van de Beek, Cillessen en Dest.

Verder heb je dan nog een categorie dat bestaat uit spelers als Kluivert en Dolberg, die dan geen wisselspelers waren maar ook geen absolute steunpilaren maar Ajax ook gewoon mooie bedragen hebben opgeleverd.

Dus al met al komt er vanuit alle kanten op het gebied wel genoeg binnen bij Ajax op het gebied van transfers.

10 januari 2021 om 13:52

Dat gezeur wat spitsen opleiden betreft moet maar eens klaar zijn. Het behouden van zelf opgeleide spitsen is wel een aandachtspunt, maar je blijft natuurlijk afhankelijk van de wens van de speler. Malen en Daishawn Redan zijn door Ajax opgeleide talenten die helaas te vroeg voor het buitenland hebben gekozen. Als ze waren gebleven waren ze vermoedelijk verder in hun ontwikkeling geweest. Dolberg is jong gehaald, is door Ajax omgeturnd tot spits en was een sensatie tot zijn blessures en vormcrisis. Nu lijkt Brobbey ook weg te gaan net nu hij kansen krijgt van Ten Hag. Het zit wat dat betreft ook niet echt mee, maar Brobbey is gelukkig nog niet definitief.

Wat zaten ze weer stom te lullen zeg -vooral Hansie zoals gewoonlijk-. Sowieso is het onmogelijk om iedere transfer een klapper te laten zijn. Overal zijn miskopen bij Ajax gaat het bij een aankoop dan al snel om een miljoen of 10 inderdaad, terwijl middenmoters uit de eredivisie misschien om 1 miljoen. Verhoudingsgewijs is het echter redelijk gelijkwaardig. Gaat zeker genoeg fout bij Ajax en de scouting kan ook beter, maar hoe het hier er aan toe ging was echt te simpel. Fred was eigenlijk de enige die wat te melden had.

10 januari 2021 om 13:14

Niet eens 10 mijoen, Marin is al verkocht, verlies is 2,5 miljopen euro.

Risico van het vak noemen ze het ook wel eens. Het zou namelijk wat zijn als je als technisch directeur in de toekomst kon kijken om zo een bepaalde transfersom te geven voor een speler, jezus he.

Je kan nu eenmaal niet altijd voltreffers hebben. Zolang er maar winst wordt geboekt en de resultaten goed zijn valt niemand hier over. Alleen de anti-ajaxieden.

Zou natuurlijk ook het mooiste zijn als elke aankoop een voltreffer is, alleen is dat helaas bij geen enkele club ter wereld zo.
Gelukkig zitten er wel hele goede aankopen tussen ( Sanchez, Nico, Tadic, Blind, Kudus (moet ook nog blijken), Promes (nu even wat minder), Antony en Neres.
Er wordt verwacht dat ajax toppers binnenhaald, maar als er dan 20miljoen + wordt gespendeerd zijn dat echt astronomische bedragen volgens de media.
Bij dat betreft zijn Nederlanders echt heel goed in zeiken.

Jeetje Hans, het is wat. Noem eens een topclub die nooit miskopen doet. Dat bestaat niet meer.

Kan iemand mij uitleggen waar de vergelijking van Ronaldo en Romario op slaat? Dat waren toch buitenkansjes die toevalig tot de beste spelers ter wereld waren uitgeroeid? Ajax kwam misschien in de buurt met Suarez (gezien zijn carriere). Dat soort taferelen gaan nooit meer gebeuren. Elke wereld talent ala R9 zal nu meteen naar een topclub gaan of net eronder.

10 januari 2021 om 14:05

Klopt helemaal, dat waren inderdaad buitenkansjes. Een Ronaldo die al presteerde in Brazilie zou nu volstrekt onhaalbaar zijn, omdat voor Brazilianen nu ook de hoofdprijs betaald moet worden, maar als je er op tijd bij bent met misschien een beetje geluk qua aflopend contract oid is het nog steeds mogelijk om toekomstige topspelers te halen. Kijk bijvoorbeeld naar Davinson Sanchez, Onana of Dani Olmo bij Dinamo Zagreb.

Gelul van de bovenste plank van mensen die proberen relevant te zijn. Ieder seizoen, met iedere directeur en iedere manager zijn er voltreffers en miskopen. Uiteindelijk gaat het om de balans en die is bij Ajax bizar goed. Al jaren.

Als je in de vijver van de 'niet top talenten' moet vissen, dan zitten er uiteraard ook aankopen bij die het niet waarmaken. Dan kun je achteraf makkelijk zeggen 'dat had je vooraf kunnen zien'. Maar nee, dat kun je niet.
De weg naar de Europese top is geen gemakkelijke en daarvoor moet je risico's nemen. Ben blij dat ajax zich niet gek laat maken door deze miskopen, maar gewoon doorgaat met doorselecteren. Ieder jaar een CL waardig elftal hebben staan, dat is het belangrijkste. Natuurlijk doe je dit het liefste met eigenopgeleide spelers, maar je moet je hier ook niet stuk op staren en realistisch zijn als het er niet inzit.

Dat is zo gemakkelijk praten he. Leidt zelf een spits op. Tis niet dat je op een knop drukt en er staat een talentvolle spits klaar die de top kan halen. Ze hebben Brobbey maar die is nog niet goed genoeg, Traore ook niet en dan? Gewooon maar alles uit de jeugd erin gooien? Snappen ze dan niet dat je daar niet ver mee komt in Europa? Als je succes wil behalen in deze tijd kan je niet alles zelf opleiden. Je zal moeten kopen en ja de spitspositie is een positie waar de juweeltjes niet zomaar voor het oprapen liggen. Alsof ajax niks doet in de opleiding. Ik ben blij dat ajax eindelijk geld uit geeft. Dat geeft in deze tijden nu eenmaal succes. Elke club gooit miljoenen weg. De ene speler past beter bij de ene club dan bij de andere en ja dat weet je vantevoren niet. Elke club heeft miskopen en dat hoort er bij.

Sorry maar dit is toch precies wat het drijven van een onderneming is? Je doet 10 investeringen, 3 mislukken er volledig, bij 3 haal je de kostprijs eruit en 4 zijn absolute voltreffers. In the end, maak je een mooie winst. Ik snap dat commentaar op Ajax over mislukte transfers in de afgelopen jaren echt niet. Als je bij het doen van een investering al weet dat je er winst op gaat maken, waren alle 17 miljoen Nederlands inmiddels wel miljonair. Zo werkt investeren gewoon niet, soms moet je je verlies nemen.

Als je een topclub wil zijn moet je geld uitgeven. Je kan opleiden wat je wil als er geent alentvolle spitsen bij een lichting zitten, heb je er gewoon ff geen.

Laatste 3,5 jaar ruim 160 miljoen uitgegeven. En dan heb je het nog niet over de salarissen.

10 januari 2021 om 13:30

En hoeveel is er binnen gekomen door o.a transfers?

10 januari 2021 om 14:11

420 miljonen als de bedragen op transfermarkt kloppen. De inkomsten uit de Champions League komen daar nog bij op als direct gevolg van aankopen als Tadic, Blind, Neres, Promes en Tagliafico.

Als haller er volgend seizoen 30 in pompt en ook af en toe een goaltje maakt in de championsleage, dan maken ze ook dikke winst.

Allemaal geleuter, miskopen hoort er helaas bij. Er is geen club met een glazen bol. Al met al is de kassa goed gevuld bij Ajax ondanks diverse "mislukte" aankopen. Hoeveel was Hansje Hansje kwijt aan mislukte huwelijken?

Wel makkelijk om dit elke keer weer te roepen. Dit is inherent aan een club als Ajax. Kijk naar Arsenal, die Pepe kopen voor 70/80 mln en geen onbetwiste basisspeler is. Hoeveel van dit soort spelers lopen er wel niet bij diverse clubs. Niet elke speler kan een voltreffer zijn, onmogelijk. Ondernemen is risico nemen en hoe meer geld er beschikbaar is, hoe meer en grotere risico’s je kan nemen. En het klopt natuurlijk ook niet helemaal, de meeste spelers die worden genoemd is ook geld voor terug ontvangen. Daarnaast js Martinez een zeer gewaardeerd lid van de selectie ook al heeft hij geen basisplek. Je moet gewoon minimaal 3 spelers hebben voor 2 posities, en t liefst dubbel bezet of aangevuld met nog een jeugdspeler/talent. Marin krijgen ze ook aardig wat geld voor terug. Orejuela was relatief goedkoop. En in dezelfde periode werd Sanchez voor een vergelijkbaar bedrag gekocht en met flinke winst doorverkocht. Een club die pas geld weggegooid heeft, is West Ham met hun aankoop van 50mln. Overigens heeft Ajax 2 spitsen van 18 lopen welke voldoende talent hebben maar nog niet goed genoeg zijn voor het niveau wat Ajax nastreeft. Ajax leidt dus wel degelijk spitsen op, maar die zijn nog in ontwikkeling. Ben benieuwd naar de verrichtingen van Haller, verwacht er in ieder geval veel van. En Brobbey als 2e spits erachter, hopelijk verlengd hij zn contract.

Hans Kraay weet niet echt de feiten denk ik. Hoeveel geven ze bij Espn niet onnodig uit aan analisten die er niets van snappen.

Magallan, Alvarez, Kristensen, Orejuela, Cassierra, Marin, Bandé, Labyad, Promes, Klaiber, Babel, Siem de Jong, etc.

Allemaal spelers die niks bij Ajax te zoeken hadden en hebben. En dat gehaald in een seizoen of 2-3.
Dat tikt al zo'n 90 miljoen euro(!) aan. Dat ze dan nog wat opleveren als je ze doorverkoopt, doet daar weinig van af. Punt is ook dat deze spelers alleen niet heel veel geld kosten wat je vele malen beter had kunnen besteden voor écht kwaliteitsinjecties, maar dat deze spelers je bank gaan vormen, en je dus in de breedte heel zwak wordt.

Gewoon heel triest aankoopbeleid, zit geen idee achter.

10 januari 2021 om 15:49

Wat een onzin. Bande is gewoon pech, door zware blessure en nooit meer goed geworden. Alvarez is er nog steeds en zal ook wel weer een keer verkocht worden, Promes was vorig jaar helemaal geen miskoop, maar is inderdaad dit jaar tot nu toe wat minder, maar zal ook wel weer verkocht worden. Babel was gehuurd. Labyad is gewoon een goede bankzitter. Klaiber zit er eigenlijk nog te kort om er goed over te oordelen. Volgens mij kwam Siem de Jong transfervrij of kostte hij heel weinig. Ik vond het wel goed dat Ajax hem heeft gehaald, want hij was ook een speler die veel voor Ajax heeft betekend in het de-Boer-tijdperk, dus mag je hem wel een kans geven. Maar zijn fysieke gesteldheid was te veel aangetast door meerdere klaplongen, waardoor hij het niet meer waar kon maken. Kristensen is redelijk goed verkocht en doet het, samen met Wober, uitstekend bij Red Bull Salzburg. Blijven over Magallan, terechte miskoop, Orejuela, klein verlies en Cassierra. Als je dan vergelijkt met bijvoorbeeld PSV of Feyenoord zie je voor ongeveer hetzelfde geld ook dit soort miskopen....

Jezus wat kunnen ze zeiken zeg, Fouten worden gemaakt en daar kan je van leren toch? Sowieso dat 80 procent begint over de voetballende kwaliteiten van Alvarez terwijl het een verdedigend ingestelde speler is is echt lachwekkend

10 januari 2021 om 14:06

Verdedigers moeten bij Ajax toch ook altijd kunnen voetballen? Kijk naar Blind, die er voornamelijk om zijn voetballende kwaliteiten staat, niet om zijn verdedigende kwaliteiten.

Aan de andere kant...Neres gaat straks weer voor circa 30 miljoen. Onana is gratis overgenomen en gaat straks weg voor circa 30 miljoen. Nico is ook goed voor 25 miljoen. Dat stelt je in staat om af en toe een gok te wagen. Anthony en Gravenberch gaan ook flink wat opleveren.
En wat Haller betreft. Tadic is geen spits en Labyad al helemaal niet. Huntelaar stopt er mee, Brobbery verlengt niet, Traore is er nog niet. Volgend jaar moet er ook weer een elftal staan dus een spits was geen overbodige aankoop. Volgend jaar kan je Danilo of Traore nog een jaar verhuren zodat ze vlieguren gaan maken.

Een beetje goedkoop scoren vam Kraay. Geen enkele club doet 100% goede aankopen. Er zitten altijd missers tussen. Alleen: als Groningen een miskoop doet, valt het minder op omdat het niveau over het geheel al lager is. Als er dan één tussen speelt die geen bal goed raakt, zeggen we "past bij het niveau van het team en Groningen heeft geen geld voor beter". Bij Ajax is het gelijk een groot probleem en kan de TD en de trainer er geen kut van... dat is het verschil. Wat mij stoort aan al die analisten, is dat ze denken dat, omdat Ajax veel geld heeft, elke speler wel naar Ajax wil komen en Ajax het beste van het beste kan halen. Dat is niet zo. De Ronaldo's, Haalands, Cavani's en Suarez-en van deze wereld hebben geen zin om in de Eredivisie te spelen. Af en toe hebben we een gelukstreffer. Meer niet. En zelf spelers opleiden kost tijd en niet iedere lichting is even talentvol. Haller is mijns inziens een prima aankoop en hoeft ook de ontwikkeling van Brobbey en Traoré niet in de weg te zitten. Simpel als wat.

Miljoenen door de pomp gooien is nu eenmaal het risico dat er bij komt kijken als je structureel bij de top wil aanhaken. Al heb je de beste jeugdopleiding, het is geen gegeven dat je jaarlijks het ene na de andere speler oplever. En dan moet je dus de gok nemen met aankopen.

Gadverdamme hou toch op. Als Ajax aankopen doet is het slecht en geven ze de jeugd geen kans en verspillen ze geld. Als ze geen aankopen doen en jeugd doorschuiven is het gebrek aan ambitie en allemaal niet goed genoeg, marc netto dit. Ik, als neutraal eredivisiefan (naja Groningenfan) vind het prachtig dat de eredivisie de afgelopen jaren een flink aantal toppers heeft gehad. Het niveau is omhoog gegaan en dat we ook europees meer voorstellen. Ja je hebt wel eens een miskoop, maar dat hebben de portos, benficas, dortmunds, etc toch ook wel eens? Ik weet nog toen Ajax in de CL met spelers als Zimling, Hoessen, Boilesen en Jordi Lukoki kwam aan zetten. Het is toch prachtig om te zien dat Ajax, maar ook PSV en in mindere Mate Feyenoord en AZ gewoon stappen maken. Het is geen Fifa 21 waar je spelers voor meer moet verkopen. Denk eens aan de media exposure, het geld dat je krijgt door CL te spelen, ander prijzengeld, sponsoren, sportief succes. Ga zo door Ajax (maar pls stel niet iedereen op tegen Groningen )

Merk wel dat Ajax hierin niet veel goed kan doen bij veel mensen in de media. Met transfers heb je ook geluk nodig. Tuurlijk mag je bij een aantal spelers kritiek hebben op waarvoor ze zijn gescout, maar zonder risico's te nemen op de transfermarkt haal je ook geen Anthony, Neres, Kudus enz. Wat Haller betreft. De spitsen die er nu staan hebben de kansen gekregen, maar komen te kort om een heel seizoen daar te spelen en om daarbij ook bepalend te zijn. Logisch dat je dan verder zoekt want Ajax heeft ook goals nodig als ze op een dood spoor zitten in een wedstrijd. Dan wordt er toch te veel puntverlies geleden, maar ook vooral dat op die momenten niemand voorin kan opstaan.

10 januari 2021 om 14:33

helemaal mee eens, lijkt wel net feyenoord, continu kritiek. Als Huntelaar stopt heb je Traore en Brobbey achter Haller. Dat is toch een prima bezetting? Helemaal met het idee dat aanvallers de afgelopen jaren zo vaak blessures hadden (daarom haalde AZ Ajax bijna in). Goede aankoop, lekker beleid en Ajax lijkt de vruchten ervan te plukken.

Ach zo gooien alle clubs toch soms geld weg? Dat doen pakweg Groningen en NEC ook alleen met kleinere bedragen. Relatief aan hun omzet komt dat op hetzelfde neer. Clubs als Madrid, juve en bayern doen het ook. Die doen het op grotere schaal maar ook dat komt op hetzelfde neer als je het relatief aan hun omzet bekijkt. Het is gewoon deel van het huidige voetbal lijkt me

Tsja, je kan niet altijd raak schieten. De voltreffers die Overmars maakt, zorgen ervoor dat de missers in het niet vallen. Overigens is Marin maar voor 2,5 miljoen verlies verkocht, dus dat is niet eens zo erg. Martinez was niet extreem duur en speelt naar z’n waarde, Alvarez wordt inderdaad slecht gebruikt. Promes leek een goede koop, maar is het gewoon niet - ongeacht zijn vormdip.

Zo makkelijk om de fouten aan te stippen.. je kunt eenzelfde verhaal houden (en nog mooier zelfs) over alles wat wel goed is gegaan.. je moet natuurlijk wel het totaalplaatje bekijken.. en dat is zowel financieel als sportief gewoon goed!

Finale EL, halve finale CL, kampioenschappen en bekers gewonnen. Miljoenen in de plus op de balans, winstgevend en een Groot eigen vermogen. Nog vragen? Ajax groeit en de rest staat vrijwel stil. Prima beleid toch?

‘ Moet je niet ondertussen zelf een keer een spits opleiden?’ Die hebben ze opgeleid, maar die ging naar Arsenal en speelt nu bij Psv. Als Malen was gebleven had Haller natuurlijk niet hoeven komen. Wel is het zo dat er na 25 jaar nog steeds geen nieuwe Kluivert is en dat blijft een vrij schokkend feit voor een club die prat gaat op zijn jeugdopleiding. Dat zal iedere Ajacied beamen, want het is gewoon frustrerend dat er geen eentje, ondanks gegeven kansen, écht doorbreekt. Het wordt nu wat minder omdat het al zo lang geleden is, maar ik denk dat veel jonge Ajax-spitsen gebukt gingen onder de druk van het Kluivert-verwachtingspatroon. Maar goed, als zo'n spits niet rondloopt in je jeugdelftallen moet je hem natuurlijk kopen. Zeker als je het geld hebt.

Miskopen horen erbij, en in tegenstelling tot de meeste clubs in Europa word erbij Ajax structureel winstgevend beleid gevoerd. Met ook een dito gezonde positieve transferbalans, daar waar de meeste clubs alleen maar een (zwaar) negatieve transferbalans hebben. De kritieke van de laatste tijd op dit punt slaat nergens op, maar ik denk dat het meer te maken heeft met de bedragen die in zekere zin '"on Hollands" zijn dat automatisch die zogenaamde "hollandse nuchterheid" bij sommigen triggerd.. In plaats van die domme clichã© riedeltjes eruit te gooien, lijkt het mij verstandiger dat die Kraay naar de absolute cijfers kijkt over het geld wat zogenaamd in de plomp word gegooid (die kan hij bij Knipping en van Duren vinden). Ovemars weet over het algemeen de missers ook met een gering verlies te verkopen, iets wat ik ook weinigen hem zie nadoen. Buiten het gegeven dat de prijzen van spelers over het algemeen omhoog gegaan zijn; vist Ajax nu ook in een andere kwaliteitsvijvers. Waardoor het dus logisch is dat daar hogere transfersommen tegenover staan. Ondanks dat er altijd zaken beter kunnen doet de opleiding het naar mijn mening ook naar horen, de frequentie waarin bruikbaar talent afgeleverd word fluctueert natuurlijk altijd. Er staan altijd wel een aantal spelers uit de opleiding in het eerste, ook is er nooit gezegd dat dit een x aantal spelers moet zijn. Wat ook niet kan omdat dit nummer altijd fluctueert. Ook staat Ajax weet ik niet hoeveel jaar al steevast in de top 3 van stabiele en beste opleiders in het Europese voetbal, teveel mensen pikken er selectief een ding uit. Om vervolgens te doen alsof dat de (negatieve) standaard is, terwijl wanneer je nar het grote geheel kijkt de zaken er rooskleurig voor staan. Binnen enkele seizoenen van elkaar heeft Ajax een Europese finale en halve finale gespeeld (wat als onmogelijk werd beschouwd), is de club kern gezond, verkeert de club al lange tijd in rustig bestuurlijk vaarwater, beginnen de miljoenen binnen te druppelen uit de internationale investeringen, komen er weer mooie talenten aan etc. Wat dat betreft worden wij in Amsterdam al een enige tijd aardig verwend qua goede resultaten en valt er over het algemeen weinig te klagen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren