Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘De koppigheid van Marco van Basten doet me nog het meeste verdriet aan’

Laatste update:

De wijze waarop de actieve spelerscarrière van Marco van Basten ten einde kwam, doet Fabio Capello nog altijd pijn. In 1995 moest Van Basten op dertigjarige leeftijd wegens een ernstige enkelblessure een punt achter zijn loopbaan zetten. Op dat moment was hij al bijna tweeënhalf jaar niet in actie gekomen. In zijn laatste jaren als voetballer was Capello zijn trainer bij AC Milan en de inmiddels clubloze oefenmeester kan zich het afscheid van Van Basten nog goed herinneren.

"Ik heb altijd een zeer goede relatie met Marco gehad", blikt Capello terug in een interview met MilanNews. "Jammer genoeg kwam hij onder mij niet veel aan spelen toe. Als Marco in vorm was geweest, zouden we nog meer hebben gewonnen." Capello, tussen 1991 en 1995 trainer van Milan, vindt dat Van Basten een fout beging door te kiezen voor operaties aan zijn enkel. Hij liet zich na aanhoudende enkelblessures onder handen nemen door zijn vaste chirurg, René Marti. De arts opereerde Van Basten op 21 december 1992 voor de derde keer en haalde tien stukjes bot uit de enkel en het onderste spronggewricht. Marti verwachtte dat de aanvaller na drie maanden weer inzetbaar zou zijn, maar zijn herstel duurde langer dan verwacht. Uiteindelijk zou Van Basten na zijn operatie nog maar twee competitiewedstrijden en de finale van de Champions League in 1993 spelen.

"Zijn koppigheid doet me nog het meeste verdriet aan. Hij bleef koppig afkoersen op een operatie. Ik kan me herinneren dat clubarts Giovanni Battista Monti hem adviseerde om te wachten, maar in plaats daarvan ging Van Basten onder het mes bij een arts (Marti, red.) die hem verbrijzelde", treurt Van Basten. "Om dan te zien dat zijn carrière ten einde komt en hij een 'mea culpa' maakt, deed en doet me pijn. Een speler hoort niet op zijn leeftijd te stoppen. Als zo'n mooie speler het veld af gaat, laat dat niemand koud." Uiteindelijk is Van Basten vier keer geopereerd door Marti. Bij zijn afscheid liet hij inderdaad doorschemeren spijt te hebben van de operaties. "Ik weet niet of de doktoren me altijd hebben geholpen, want vanaf 1992 is de situatie niet echt verbeterd. Ik heb de indruk dat het na elke operatie eerder slechter dan beter ging", gaf Van Basten aan tijdens zijn afscheidsspeech in 1995 in het San Siro. Capello was aan de zijlijn tot tranen toe geroerd.

Van Basten ging de geschiedenisboeken in als een van de meest memorabele spitsen uit de clubgeschiedenis. Hetzelfde geldt voor de huidige aanvalsleider, Zlatan Ibrahimovic, die dit seizoen vrijwel wekelijks uitblonk voor Milan, totdat hij op 22 november tegen Napoli (1-3 zege) uitviel met een hamstringblessure. Hij is momenteel nog steeds herstellende van die kwetsuur. Ibrahimovic maakte dit seizoen tien goals in zes competitieduels en zijn goede vorm verraste Capello niet. "Hij is een trotse prof, de altijd wil bewijzen dat hij de sterkste is en dat hij nog mee kan. Daar slaagt hij in, omdat hij een absolute winnaar is en mentaal sterk is", vertelt Capello, die tussen 2004 en 2006 bij Juventus samenwerkte met Ibrahimovic. "Hij ziet nog altijd redenen om op het veld te blijven staan en alle offers te maken die daarbij komen kijken. In die zin is hij een voorbeeld voor het hele team."

"Hij is een speler die het verschil kan maken", vervolgt de Italiaan zijn lofzang over Ibrahimovic, die ondanks zijn blessureleed nog op de derde plaats staat op de topscorerslijst van de Serie A, met één goal minder dan Cristiano Ronaldo van Juventus en twee treffers achterstand op Romelu Lukaku van Internazionale. "We vergeten Ibrahimovic vaak als we het hebben over de beste spelers aller tijden. Het gaat vaak over Lionel Messi en Cristiano Ronaldo, maar Ibrahimovic heeft geen enkele reden om jaloers op ze te zijn. Hij heeft techniek, kracht en is met dat lijf in staat om fantastische dingen te doen. Zijn bewegelijkheid is indrukwekkend, net als de snelheid die hij op zijn leeftijd nog heeft, ondanks een aantal serieuze blessures."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als ik dit lees denk ik meteen aan het NIET selecteren van Ziyech door Blind mede door de koppigheid van van Basten.

1 januari 2021 om 21:38

Ik ook.. Gelijk! First thought😒

2 januari 2021 om 18:14

Als dat je "first tought" is bij een artikel over de voetballer Marco van Basten dan is dat toch wel zeer triest. Ik denk aan de omhaal tegen Den Bosch, de volley tegen de Sovjet Unie, de champions league goals tegen Steau, etc. , etc.

1 januari 2021 om 21:39

Makkelijk praten hij speelde toen bij Twente alle grote clubs in Nederland hadden ook twijfels om Ziyech op te halen Ajax kwam pas op de laatste transferdag ook toen die bij Ajax speelden stonden de grote clubs niet in de rij voor Ziyech

1 januari 2021 om 21:46

Makkelijk praten kan je vinden maar al je realistisch bent zat hij niet voor niks bij Oranje als speler van FC twente... Dus hrt talent spatte er wel degelijks wekelijks af.. Hij was ook 22 en kon fc twente wel op sleeptouw nemen.. Kunnen we niet van Calvin stengs zeggen bijvoorbeeld die bij een "grotere club" als twente speelt. Als je eerlijk tegen jezelf bent weet je dat Hakim gewoon bij de beste voetballers van zijn generatie uit Nederland komt en van Basten dat niet wou belonen uit pure ego/trots. Je zou met zoveel meer plezier naar NL elftal kijken kan ik je garanderen als ziyech erbij zou zitten.

1 januari 2021 om 22:00

maar de grote clubs zien het toch ook wel eens verkeerd? die lieten Van Dijk ook lopen terwijl dat een heel groot talent was bij FC Groningen. Ziyech hield Twente hoogst persoonlijk in de Eredivisie en was zowat wekelijks de grote uitblinker in een elftal wat niet best was, maar toch wist hij te excelleren zonder goede teamgenoten om hem heen. Ziyech was destijds het grootste aanvallende talent op de Nederlandse velden

2 januari 2021 om 22:30

Van basten jaloers dat Ziyech een grotere speler dan van Basten zou worden? Jochie, ik weet niet of je het weet, maar toen van Basten de leeftijd van Ziyech had was hij al 3x Europees voetballer geweest, en besliste hij 3 Europese finales op rij.

2 januari 2021 om 22:52

Klets toch niet zo partijdig en ga eens terug in de tijd. In die tijd werd er nog enorm getwijfeld of Ziyech de top aankon. Ook Peter Bosz zag het aanvankelijk niet in Ziyech zitten. Ajax wilde Ziyech in het begin ook helemaal niet. En in de tijd dat Ziyech niet was opgeroepen voor Oranje had Ziyech het heel moeilijk bij twente. Daarnaast was Ziyech de vorige interlahnd wel opgeroepen, maar moest het trainingskamp geblesseerd verlaten. Het was volkomen logisch dat Ziyech er toen niet bij was.

4 januari 2021 om 00:02

Bosz wilde graag Ziyech erbij. Echter vonden ze in eerste instantie de transfersom te hoog. ajax was in Nederland als enige instaat om zo een bedrag te betalen. Na uitschakeling CL volgens mij hebben ze hem wel gehaald.
Ziyech toonde bij Twente zijn talent en er te staan in moeilijke tijden.
Blind liet hem echter links en liet ook niks van zich horen, enkel via media.

2 januari 2021 om 00:31

Dat. En zijn koppigheid tov Van Bomnel die veruit de beste middenvelder was. En ook nog zijn koppigheid om in de wedstrijd tegen Portugal niet Ruud van Nistelrooij Maar Kuyt te brengen in de 2e helft tegen 10 man

2 januari 2021 om 10:22

Volgens mij weet jij niet helemaal wat koppigheid betekend.

2 januari 2021 om 10:20

Jij laat dingen niet makkelijk los zeker?

2 januari 2021 om 10:27

Ik niet, want niemand had het er toen der tijd over dat Ziyech geselecteerd moest worden of dat het onbegrijpelijk was dat hij er toen niet bij zat. Daarna had Ziyech al voor Marokko gekozen. Dus feitelijk is Ziyech 1x niet geselecteerd door Blind en was er geen hond die er toen een opmerking over maakte. Ja, toen Ziyech in oktober voor Marokko koos toen was het plotseling belachelijk dat ie er niet bij zat.

2 januari 2021 om 11:13

Praat voor jezelf want ik was er destijds wel verbolgen over dat hij er niet bij zat steeds. Iedereen kon zien dat Ziyech het grootste aanvallende talent was op de Nederlandse velden destijds waar we voor de rest alleen op zijn best nuttige middenvelders in Oranje hadden lopen. Ziyech was de gedroomde opvolger van onze enige creatieve middenvelder Sneijder in Oranje maar Van Basten en Blind passeerden hem op basis van een oud interview en niet op basis van sportieve prestaties, wat je imo ook onwaardig maakt om als bondscoaches te werken

2 januari 2021 om 12:13

Dat was je helemaal niet. Ook jou hebben we niet gehoord toen Ziyech er niet bij zat in september. We hoorden wel krekels inderdaad, omdat het zo stil was. Wellicht dat je daarmee in de war bent. Dat ze hem passeerden op basis van een oud interview is ook waarlijke nonsens. Is immers nooit door 1 van de hoofdrolspelers bevestigd, pure onderbuik gevoelens. Niemand voor zag dat Ziyech niet oproepen in september tot gevolg zou hebben dat hij in oktober voor Marokko zou kiezen, ook jij niet. Immers zat Ziyech er in juni nog wel bij. Hiddink selecteerde hem overigens in maart ook niet, maar dat is schijnbaar wel prima. Achteraf weet iedereen het mooi te vertellen en wordt zelfs het woord van de hoofdrolspelers niet geloofd, allemaal om maar het eigen beeld bevestigd te zien worden in de haat richting Blind en van Basten, want die laatste 3 jaar eerder ooit een keer een akkefietje met Ziyech. Daar is al het geneuzel op gebaseerd.

2 januari 2021 om 17:19

@master D ik was wel degelijk iemand die er geen hout van snapte dat Ziyech gepasseerd werd voor Oranje. dit zijn de spelers waarvoor ik naar het voetbal kijk, niet voor een Klaassen of Strootman. ik was destijds ook al pissig toen Feyenoord hem kon halen maar hem in het vooruitzicht stelde om op de linksbuiten positie te concurreren met Boetius waarna hij voor Twente koos. ik vond Ziyech bij Heerenveen al een heel groot talent. de ballen die hij daar gaf heb ik geen enkele speler uit de Eredivisie of Oranje zien geven. de heren kozen nog liever voor een Vurnon Anita dan voor Ziyech wat imo alles zegt over de onkunde van deze coaches

2 januari 2021 om 17:38

Kortom je geeft toe dat je niks gezegd hebt toen der tijd. De rest van je huil-verhaal over Ajacieden kan ik wel dromen met je Vurnon Anita die onder Bert van Marwijk interlands gespeeld heeft en nooit door Blind of van Basten is opgeroepen of onder hen in de basis stond. Gewoon puur geschiedvervalsing, wat alles zegt over jouw onkunde om bij de feiten te blijven, Je hebt gezien dat Ziyech talent heeft net als de rest van Nederland. Knap hoor.

2 januari 2021 om 22:19

Ik weet niet of je het weet, maar Ziyech heeft bij H'veen onder Van Basten gewoon 31 van de 34 wedstrijden gespeeld.

2 januari 2021 om 23:57

Als het dan alleen aan Blind en van Basten lag, waarom heeft Ziyech dan voor van Basten geen enkele interland gespeeld? Hij is onder Hiddink 1x opgeroepen voor een trainingskamp, en dat kamp verliet Ziyech voortijdig met een blessure. Tijdens dat kamp heeft Blind uitvoerig met Ziyech gesproken. Die jongen had gewoon geduld moeten hebben. En als het alleen aan van basten lag en volgens japie iedereen kon zien wat een topper Ziyech zou worden, waarom wilde Peter Bosz hem dan eigenlijk niet hebben bij Ajax? Of heeft Ziyech zich afgelopen jaren gewoon fantastisch ontwikkeld, en heeft ie alle twijfels weggenomen- die iedereen toen over hem had?

3 januari 2021 om 05:50

Ik vond hem in zijn FC Twente tijd al net zo indrukwekkend als bij Ajax. Pak zijn statistieken er maar bij uit die tijd. Hij hield een dramatisch slechte FC Twente selectie hoogst persoonlijk in de Eredivisie en had een moyenne wat de middenvelders van de topclubs niet eens hadden maar volgens Blind paste Ziyech niet in een 3 spitsen systeem wat helemaal nergens op sloeg omdat FC Twente dat seizoen vaak genoeg met 3 spitsen speelde en Ziyech in dat systeem ook gewoon vaak de grote uitblinker was

3 januari 2021 om 08:50

En weer een complete leugen van Japie. De afweging die toen gemaakt werd was dat Ziyech onder toenmalig Twente-trainer Alfred Schreuder als tweede spits speelde en minder als middenvelder. Daarom kregen Sneijder en Afellay die keer de voorkeur. Voor de rest had Ziyech al bedankt in september 2015 voor Oranje voordat hij in het seizoen 15/16 Twente voor degradatie behoede. Dus dat hele verhaal doet bij de afweging iemand niet te selecteren niet ter zake, hij had Twente nog niet gered van degradatie. Dat weet jijzelf ook, maar je kiest er voor om nog meer te liegen en er niet meer op terug te komen, net als je verhaal over Vurnon Anita.

2 januari 2021 om 11:12

Je kan het ook zien als koppigheid van Ziyech natuurlijk; direct voor een ander nationaal elftal kiezen als je niet wordt opgeroepen.

2 januari 2021 om 11:15

Wat had hij dan moeten doen? Iedereen wist dat hij er niet bij zou zitten omdat Van Basten hem nog steeds beoordeelde op zijn Heerenveen tijd. Voor hetzelfde geld hadden Van Basten en Blind er nog twee jaar gezeten

2 januari 2021 om 22:33

Klets niet zo gek met iedereen wist dat Van Basten hem beoordeelde op zijn H'veen-tijd. Van Basten vond Ziyech een fantastische speler en is onder hem elke hem elke wedstrijd in actie gekomen.

2 januari 2021 om 14:33

Sorry hoor, maar dat ligt 100& bij Blind. Die was altijd eindverantwoordelijk. Het niet selecteren van Hakim was onterecht, maar daar had Van Basten weinig mee te maken. Zoals vaker in zijn leven gokte Bind gewoon op de verkeerde paard.

2 januari 2021 om 17:20

klopt. Blind had zijn oren niet moeten laten hangen naar Van Basten maar dat krijg je als van de Knvb een trainer zijn eigen technische staf mag samen stellen. die gaat dan alleen zijn vriendjes uitkiezen

2 januari 2021 om 22:26

Hoe weet jij zozeker dat het niet selecteren aan van Basten lag, terwijl Ziyech bij H'veen 31 van de 34 wedstrijden heeft gespeeld onder van Basten? Ziyech was de vorige oefeninterland ervoor wel geselecteerd, maar het trainingskamp geblesseerd verlaten. Bij Twente ging het daarna een periode moeizaam. Ziyech had gewoon geduld moeten hebben. Overigens is van Basten de een-na-beste speler die we ooit hebben gehad, en dankzij hem won Nederland haar enige landenprijs. Ziyech is een fantastische speler, maar Van Basten is wel even een paar maatjes groter

3 januari 2021 om 05:45

Ik heb ook nooit gezegd dat Van Basten geen grotere of betere voetballer was als Ziyech maar Ziyech heeft zelf aangegeven dat ze elkaar niet lagen en dat hij Van Basten geen goede coach vond en daar was Van Basten niet blij mee. Logisch natuurlijk maar geen reden om een speler te passeren als je een landsbelang dient

3 januari 2021 om 12:36

Indd ziyech van Basten, klein verschil.

3 januari 2021 om 13:06

Inderdaad eeuwig zonde dat Ziyech niet voor Oranje speelt. Marco van Basten zeker geslaagd als profvoetballer maar als coach? Zullen we het maar niet meer over Blind hebben na zijn complete afgang als bondcoach...en nu analist????

Toch wel enorm pijnlijk om het verhaal over Marco en zijn kapotte enkel te lezen. Heel zuur. Capello bevestigd ook dat hij met een fitte Marco nog steeds een wereldspits onder de gelederen zou hebben en met hem vol voor alle prijzen kon gaan. Ontroerende beelden ook van de emotionele Capello bij het noodgedwongen afscheid van Marco.

1 januari 2021 om 21:49

Vind ik niet,als je ziet wat voor succes hij had en wat ie daarna nog kon doen als golfer en coach van zelfs Oranje. Zou zuur zijn als ie door die enkel niets meer kon. Wel jammer,maar niet zuur vind ik.

Van Basten vind ik toch echt nog wel een ander niveau dan Ibrahimovic. Dat is toch nog net het verschil tussen de absolute elite en de gewone top. Doodzonde ook dat hij op zijn 27ste er eigenlijk al een soort mee moest ophouden.

1 januari 2021 om 21:37

Van Basten dan elite? Of zlatan?

1 januari 2021 om 21:39

Van Basten natuurlijk

1 januari 2021 om 21:40

Van Basten. Misschien wel de beste spits ooit qua pure klasse. Al komt dan natuurlijk ook die andere blessuregevoelige legende Ronaldo Lima om de hoek kijken (en nog wel wat spitsen uit een ver verleden).

1 januari 2021 om 21:50

Ronaldo en Henry vind ik wel nog een klasse beter dan van Basten.

1 januari 2021 om 22:04

Henry was zeker niet zo compleet als spits als Van Basten. Ronaldo eigenlijk ook niet maar die was in andere aspecten dan weer uitzonderlijk.

1 januari 2021 om 22:19

@ champagnepapi Ronaldo en Henry vind je een klasse beter dan San Marco?? Hele gewaagde uitspraak. Je hebt marco van Basten niet zien voetballen en zijn videos gekeken he of je hebt het niet goed gekeken. Ronaldo in zijn prime deed niet gek onder van basten maar henry komt echt niet eens in de buurt. Marco van Basten had alles wat je als voetballer moet hebben: doeltreffendheid, techniek, hoge handelingssnelheid, snelheid kracht ,voetbalintelligentie, sterk in de lucht, goed met beide voeten. Fenomenale speler. Hij wordt terecht gezien als 1 van de allerbeste aanvallers ter wereld. In de tijd van marco voetbalde echt hele grote voetballers op aarde. dat marco van basten 3 x gouden bal won werd geeft aan hoe uniek zijn prestatie is. Henry won zon inviduele prijs niet 1 keer. Dus ja.

1 januari 2021 om 23:05

Meneer uit 97, net uit luiers, hoe weet jij nou hoe goed die spelers daadwerkelijk waren? Corona test te diep in je hersenen gehad?

1 januari 2021 om 23:15

Henry, beste PL voetballer aller tijden komt niet eens in de buurt van MvB? Je kijkt door een gekleurde bril. Enige reden dat Henry nooit een Gouden bal heeft gewonnen komt door heftige concurrentie (Ronaldinho, Kaka en Messi🤯)die MvB niet echt had bij Milan.

1 januari 2021 om 23:28

Meneer Notri die niet kan nadenken of dingen zegt zonder kennis van zaken te hebben, 1997 is niet mijn geboortejaar. Dat is het jaar waar Lierse kampioen werd van eerste klasse...

1 januari 2021 om 23:34

Champagne.
Dat zal allemaal wel. Maar van basten hoort bij de top 3 beste spitsen ooit. Henry kan daar niet aan tippen.
Van Basten was onwaarschijnlijk compleet. Je kon m niet verdedigen want hij had niet echt een zwakte, op zn enkels na dan. Maar voetballend was hij vlekkeloos.

2 januari 2021 om 10:09

Nee klopt Marco van Basten had geen concurrentie. Totaal niet zelfs. ruud gullit, mattheus, papin, laudrup, baggio, stoickhov, Cascoinge, Lineker, Maldini, Baresi, rijkaard, Hagi klinsmann waren allemaal slechte spelers!!

2 januari 2021 om 11:12

Laten het er nu net 4 ook bij Van Basten in het elftal zitten. Dat maakt het ook een stuk makkelijker om de Europa cup 1 te winnen.

2 januari 2021 om 12:19

Ik denk dat de reactie van champagnepapi anders zou zijn geweest als Van Basten gewoon tot minimaal zijn 34e door had kunnen voetballen. Van Basten moest stoppen op het moment dat zijn beste jaren aan zouden moeten breken. Henry is goed, maar echt niet zo goed als Van Basten. Ronaldo is echt top, maar een Van Basten die nog minimaal 7 jaar door had kunnen voetballen had minstens hetzelfde kunnen bereiken als Ronaldo.

2 januari 2021 om 19:51

@champagnepapi 2021 is met wel het jaar hier op voetbalzone. Gisteren las ik de domste reactie van het jaar (en dat op 01-01-2021) en nu op de tweede dag van het jaar lees ik meteen de tweede domste reactie van het jaar. Dikke Ronaldo kan ik nog wel inkomen, die heeft op sommige momenten ook echt een ongekend niveau aangetikt.

Maar Henry? Van Basten had op zijn 24ste al 3 gouden ballen gewonnen en heeft het merendeel van zijn carriere op verrotte enkels gespeeld in een tijd waar het voetbal een stuk harder was. Toen Van Basten stopte gingen mensen letterlijk huilen omdat het zo zonde was dat zo'n gigantisch goede voetballer moest stoppen.. Dat kun je toch niet vergelijken met Henry, die alleen bij Arsenal echt top is geweest?

2 januari 2021 om 22:40

Nee, klopt. Van Basten voetbalde in de tijd van Maradona. En laat Maradona van Basten nou de allerbeste spits hebben gevonden. Overigens was de Serie A in de jaren 80 en 90 de sterkste competitie ter wereld. En 3x raden wie het grootste idool van jouw Thierry Henry was? Jawel... Marco van basten....

3 januari 2021 om 10:16

Absoluut niet. Van Basten was van die drie de beste.

3 januari 2021 om 10:18

Je vergeet Maradona. En laat die nou net nog beter zijn geweest dan Van Basten

3 januari 2021 om 10:27

Dan heb jij van Basten nooit zien spelen. Echt ongekend goed. R9 kunnen we over twisten, Henry niet. Was ook waanzinnig, maar van Basten was een absolute buitencategorie

1 januari 2021 om 21:40

Zlatan doet al bijna 20 jaar mee in de top Van Basten heeft maar 10 jaar in de top gespeeld

1 januari 2021 om 21:44

Maar de top die gehaald werd door Van Basten was veel hoger dan die van Ibrahimovic. En pas vanaf die gelijk zijn, kan de duur van een carrière mee een rol spelen naar mijn idee.

1 januari 2021 om 21:52

Dus het x aantal jaar aan de top is voor jou de maatstaf? Dus als je het zo brengt is Ronaldinho ook maar matig vergeleken met een willekeurige linksbuiten/10 die langer in de top heeft gespeeld?

1 januari 2021 om 21:55

De top van Van Basten lag hoger. Van Basten was sneller, wendbaarder en sierlijker. Van Basten werd niet voor niets verkozen tot europees- (3x) en wereldvoetballer van het jaar.

1 januari 2021 om 22:35

Van Basten 1 x Europees kampioen, meerdere malen CL gewonnen en 3x de goudenbal...en Zlatan? I rest my case..en dat zeg ik als een Interista!

1 januari 2021 om 22:49

Beetje flauw om Europees kampioen te noemen, dan kun je ook vermelden dat Nederland in '92 geen Europees kampioen werd door van Basten. Hij mistte immers een pingel tegen de Denen waardoor hun wel naar de finale gingen. Iets met makkelijk scoren of juist niet.

2 januari 2021 om 01:37

en mag ik ook zeggen dat Zlatan meerdere malen in CL gechoked heeft! En Marco was ook niet fit in 1992! Ik had nog willen zien wat van Basten nog meer had bereikt als hij op zijn 27ste niet moest stoppen!

2 januari 2021 om 19:56

@recoba: Volwassen mannen gingen letterlijk huilen toen Van Basten stopte. Als dat niet genoeg zegt over zijn grootsheid als voetballer dan weet ik het ook niet meer. Er is een reden dat hij in Milaan bekend staat als 'san Marco'.

2 januari 2021 om 23:00

Los ervan dat Zlatan pas echt een absolute topspits is geworden na zijn 27e, op de leeftijd dat Van Basten al gedwongen was te stoppen, het verschil tussen de absolute top en de top is het winnen van prijzen. Zlatan is een beest, maar van Basten stond echt een treetje hoger

1 januari 2021 om 21:47

Hiermee doe je Zlatan echt mee te kort. Er is geen enkele goal die Van Basten gemaakt heeft die Ibrahimovic niet zou hebben kunnen maken.

1 januari 2021 om 21:49

Goh, is de schoonheid van de doelpunten meteen relevant voor de kwaliteit van de speler? Giroud en Quagliarella hebben ook tonnen geweldige doelpunten gemaakt bijvoorbeeld.

1 januari 2021 om 21:57

De omhaal en solo van Van Basten waren toch nog wel net wat vloeiender dan die van Ibrahimovic. Ibrahimovic heeft een wat meer hoekerige stijl.

1 januari 2021 om 22:24

Dat hoor je mij niet zeggen, probeer aan te geven dat Ibrahimovic geen normale top is.

1 januari 2021 om 23:02

Vind dat lastig te zeggen als je zo'n speler niet hebt meegemaakt. Heb van Basten niet meegemaakt (nja was ik nog een kiddo) en de beelden zijn top, kijk ik naar de cijfers, dan is het ook niet wauw. Kijk ik naar die van Zlatan, dan is dat meer indrukwekkend. En een Ek tsja, met Zweden ga je niet veel winnen nee. We gaan ook niet zeggen Messi is matig vanwege geen winst met Argentinie. En Zlatan's goals die hij heeft gemaakt zijn ook bizar, bij vele clubs. Tsja vind dit wel wat overdreven om van Basten veel hoger te plaatsen dan Zlatan. Nah.

1 januari 2021 om 23:30

Die cijfers geven een vertekend beeld. In heel de jaren 80 hebben 4 spelers 19 goals of meer gemaakt in de serie A. Van Basten zat er twee keer bij en dan te weten dat hij maar 3 seizoenen gespeeld heeft in de serie A in de jaren 80.

2 januari 2021 om 19:59

@sociafan zie die reactie van Lierse. De Serie A was op dat moment de beste competitie waarin teams uitblonken met hun verdedigende kwaliteiten. Meer dan 20 goals scoren in die competitie was ongekend. Dat is wat anders dan de hedendaagse La Liga of Ligue 1 waar defensieve discipline niet lijkt te bestaan.

2 januari 2021 om 22:43

Het verschil tussen van Basten en Zlatan is dat Van Basten mooie doelpunten maakte in finales, en finales won. Overigens vindt Zlatan zelf het helemaal niet erg dat Van Basten een treetje hoger als hem staat. Baas boven baas.

2 januari 2021 om 23:11

En toch heeft Van Basten een hoger doelpuntengemiddelde (0,74 per wedstrijd) dan Zlatan (0.6 per wedstrijd). Zlatan is pas echt een scorende spits geworden na zijn 27e.

3 januari 2021 om 10:30

Nee hoor, van Basten is simpelweg van een ander niveau. Technisch zo goed, wat een geweldenaar. Cruijff, van Basten en Robben zijn de absolute top 3 aan beste voetballers die we ooit hebben afgeleverd.

1 januari 2021 om 21:48

De top van Van Basten was veel hoger dan die van Zlatan, maar de laatste doet wel al lang mee. Bij Zlatan helpt die rare persoonlijkheid ook wel mee in het creeeren van zn legende. Als het om de knikkers gaat, is ie er nooit bij itt Van Basten die de ster was van een van de beste clubteams ooit.

1 januari 2021 om 21:51

Ja Ibrahimovic zal zeker de geschiedenis ingaan als een legende. Maar daar draagt zijn hele karaktervorming echt wel aan bij. Want als we eerlijk zijn, een rijtje Pelé, Messi, Ronaldo Lima, Cristiano Ronaldo, Van Basten en Zlatan. Tja dan valt die laatste toch een beetje uit de toon.

1 januari 2021 om 21:59

Ronaldo Lima is ook al zon speler die helaas veel te kort heeft gepiekt. Ik weet nog hoe bang ik was als klein ventje als hij aan de bal kwam in de halve finale van 98

1 januari 2021 om 22:01

Lima was inderdaad zo ongekend goed op zo een jonge leeftijd. Doodzonde dat die te maken kreeg met die knieblessures. Wel opvallend is dat die nooit de champions league gewonnen heeft. Toch een best groot hiaat voor zo een speler.

1 januari 2021 om 22:05

Als je spelers als Zidane, Zlatan en Seedorf hoort praten over Ronaldo Nazario. Die kijken je verongelijkt aan als je hen vraagt wie de beste speler is die zij hebben meegemaakt. Zonder enige twijfel antwoorden ze Ronaldo. Qua snelheid, techniek, dribbel, overzicht, en goals is Messi de enige die hem kan bijbenen. Op dribbel symmetrie legt Messi het af tegen Ronaldo.

1 januari 2021 om 22:06

@lierse niet alleen dat, hij heeft geloof ik 14 doelpunten in de champions league. Die gast heeft haast meer op het WK gescoord dan een jaarlijkse toernooi 😂. Ik geloof 15 doelpunten in totaal op het WK

2 januari 2021 om 12:52

Qua compleetheid staat R9 natuurlijk wel bovenaan he. dat zeggen alle kenners ook wel. zelfs deze capello uit dit stukje zegt dat R9 de beste is die hij heeft getraind (beter dus dan Mvb) . en toen was R9 al in zn nadagen. Maar Henry boven van basten is lachwekkend. Henry was helemaal niet zo compleet als hier gezegd wordt. Goed, maar net als Mbappe niet goed genoeg in de kleine ruimte. En de echte toppers blinken toch daar wel uit.

Van Basten liet het ook altijd zien voor club en land in de grote internationale wedstrijden. Zlatan is te vaak onzichtbaar geweest in die wedstrijden. Hij staat 1 tot 2 treetjes lager op de ladder.

1 januari 2021 om 22:04

Van basten had gewoon een beter team om zich op internationaal niveau. Dat is niet de reden waarom van basten beter is dan zlatan. Ik vind van basten wel beter. Vind van basten technischer, sierlijker en wendbaarder

1 januari 2021 om 22:06

Qua clubteams heeft Zlatan nu ook niet in slechte teams gespeeld natuurlijk.

1 januari 2021 om 22:06

Qua landenteam wel, maar Van Basten won ook de EC II met Ajax en Ibrahimovic speelde ook in grote clubteams.

1 januari 2021 om 22:08

ik vind alleen dat dat niet de reden is waarom van basten beter was. Om het zogenaamd te laten zien heb je ook wel een goed team nodig anders gaat het sowiezo niet wat worden.3x voetballer van het jaar. Dat kan zlatan niet zeggen.

1 januari 2021 om 22:14

Als het om Zweden gaat natuurlijk wel maar op clubniveau had hij in al die jaren echt wel een een keer een CL moeten winnen gezien de clubs waar hij voor speelde. Hij bevroor soms echt in de CL. Een extreem voorbeeld was Barcelona tegen Inter. Ondanks zijn bravoure in de pers leek de druk soms te veel voor hem.

1 januari 2021 om 22:16

Van Basten was echt gericht op het functionele vind ik. Zlatan was altijd frivoler. De highlight reel van Zlatan staat vol met juweeltjes.

1 januari 2021 om 22:27

Zlatan heeft zeker veel bijzondere doelpunten gescoord maar Van Basten scoorde ook meerdere keren uit een omhaal waarvan de omhaal tegen Den Bosch technisch perfect was en het doelpunt van Van Basten in de EK finale was ook niet slecht.

1 januari 2021 om 22:58

Op clubniveau wel ja. Maar je kan het niet op internationaal niveau laten zien als je geen goed ploeg hebt.

2 januari 2021 om 01:47

Andersom toen hij bij Inter was chokte hij steevast in CL en pas nadat hij weg was hebben we in 2010 de triple gewonnen

2 januari 2021 om 10:19

@irri 2x zelfs eerst won inter meteen nadat hij wegging en daarna barca.

Vele mensen willen hier vergelijkingen aangaan. Dat is onzin. Van Basten die zijn tanden poetst is elegant. Van Basten die een zweefkopbal maakt, doet dat technisch moeilijk en elegant. Van Basten die een broodje eet, doet dat elegant. Van Basten die voor pannekoek wordt uitgescholden, ondergaat dat elegant. Van Basten die de allermooiste omhaal maakt, juicht elegant. Van Basten die 3 man uitspeelt, doet dat elegant. Van Basten die inziet dat hij geen toptrainer is, doet zelfs dat elegant. Lazer een eind op met je vergelijkingen. En zeker niet met padjepee’ers als Ibrahimovic.

Milan tussen (1988–1994) was legendarisch. Volgens mij weten niet veel mensen hoe ziek Milan toen was, iedereen werd opgerold en destijds echt de beste team op aarde. Barca uit 2009 is de meest recente team waar je hen mee kan vergelijken.

2 januari 2021 om 11:44

Ongeslagen kampioen van de serie a in '92? Wat een elftal was dat in ieder geval.

2 januari 2021 om 12:55

Je gaat even voorbij aan Barca 1990-1994. zelfde orde . daarnaast was ook Sampdoria was heel goed die jaren en Marseille .

3 januari 2021 om 10:24

Datzelfde Barca werd in 94 toch compleet met 4-0 van het veld gepoetst door Milan. Barcelona was echt wel goed in die tijd maar Milan was twee maatjes groter.

Ik volg de Nederlandse voetbal sinds 1986. Ik ben Psv fan. Maar voor mij is de sierlijkste en beste Nederlandse speler Bergkamp. Wordt nagenoeg nooit genoemd. Maar ik vond hem als speler geweldig. Tot de laatste revolutie bij ajax waarbij het kamp Cruijff koos vond ik (voor zover we dat kunnen volgen) ook geweldig uiten het veld. v Basten was op het veld goed, maar buiten het veld vond ik er nooit wat aan. En als we willen of niet we worden meestal beinvloed door het hele plaatje. Net als wat ik hier lees over Zyech bij Twente. Hij was toen al geweldig op het veld. Al die clubs die niet in de rij stonden keken naar zijn gedrag, niet alleen naar zijn voetbal kwaliteiten.

1 januari 2021 om 23:32

Een mooiere voetballer is er dan ook bijna niet. Echt samen met Iniesta mijn persoonlijke favoriet aller tijden. Ook al is hij lang niet de beste ooit.

1 januari 2021 om 23:39

Helemaal mee eens, voor mij ook Bergkamp beste NL speler ooit. Die gast was zo absurd verfijnt aan de bal. Pure schoonheid. Jammer van z'n vliegangst want die heeft die absolute sterrenstatus behoorlijk belemmerd inderdaad. Was de sleutel naar de heldenrol van Henry ook. Henry die dit zelf heeft gezegd en Bergkamp de beste speler vond waarmee hij heeft samengespeeld in zijn carrière. En dat waren nogal wat toppers.

2 januari 2021 om 02:25

Ik vond Cruyff toch net iets beter dan alle andere NL voetballers.

Deze kunstenaars worden te weinig beschermd, Kohler was 36 toen ie stopte en die viezerik in Spanje (Ramos) speelt ook nog steeds. Zit wat oude wedstrijden op utube te bekijken, gewoon schandalig wat ie uithaalt. Mathijs wordt goed, wordt hard maar ga niet Ramos achterna

1995 wat een jaar . Het afscheid van van Basten. Het doelpunt van een jonge Kluivert tegen Milan. De twee laatste echt goede Ajax spitsen.

Zo zie je maar weer dat een operatie bij een speler is niet altijd de juist oplossing is en kan zijn carrière vroegtijdig beëindigen

Zyech is van het zelfde soort,met zo'n type kun je prijzen winnen maar het kan natuurlijk ook botsen......met types zoals van Basten, rijkaard,Gullit of Kuyt etc als coach pak je titels maar is niet vanzelfsprekend,het moet klikken anders lig je eruit,groeten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren