Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Edwin van der Sar: ‘Marc Overmars schoot wat uit de heup’

Laatste update:

Edwin van der Sar denkt dat 'met de kennis van nu' wellicht een andere beslissing was genomen over het uitspelen van afgelopen seizoen. De algemeen directeur van Ajax erkent in gesprek met Voetbal International dat zijn collega-directeur Marc Overmars begin april 'wat uit de heup schoot' met zijn interview in De Telegraaf.

Overmars zei toen onder meer dat de Eredivisie 'dood' was en dat de competitie niet meer afgemaakt moest worden. Later die maand werd inderdaad het besluit genomen om het seizoen niet uit te spelen. "We hadden op dat moment een paar weken contact met een aantal clubs", zegt Van der Sar nu. "Onderling hadden we al een richting bepaald, waarbij Marc wat uit de heup schoot. Het was netter geweest dat als collectief te doen."

"Met de kennis van nu hadden we misschien een andere beslissing genomen", vervolgt Van der Sar. "Maar als ik naga hoe het in maart en april ervoor stond, was ons besluit niet zo vreemd. De pandemie bracht enorm veel teweeg, we hadden ook nog niet de kennis van nu. We wisten niet wat er mogelijk zou zijn bij de organisatie rond wedstrijden. Meerdere kleedkamers, meerdere bussen, wekelijks meerdere coronatesten, allerlei protocollen, enzovoorts."

In bijna alle andere landen werd besloten om de competities wél uit te spelen. Daar spraken de clubdirecteuren van de topclubs zich niet uit in de media over het wel of niet stoppen van de competitie. "Onze mening kwam wel overeen met de lijn van de overheid", zegt Van der Sar. "Marc was ook niet de eerste, eerder hadden de directeuren van Fortuna Sittard en PEC Zwolle zich geuit. Maar de woorden van Marc wegen dan waarschijnlijk zwaarder, zo werkt dat nou eenmaal."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ach wees blij dat het uit de heup was daarmee verzekerde hij plek 1 in de competitie en zorgde daarmee voor dat Ajax zonder daar echt aanspraak op te hebben 40 miljoen kon opschrijven.
Met de kennis van nu heeft van der Sar gewoon wel iets mis je had dus de competitie kunnen afmaken zonder publiek ook dat hij zegt dat het in de lijn van de overheid was is onzin die hadden geen lijn bepaald alleen een lockdown niet dat topsporters die in een bubbel leven niet konden sporten.
Ik blijf het vreemd vinden dat het inkomen van de CL zo slecht is verdeeld onder de clubs die nog kans hadden.

16 december 2020 om 11:54

Jouses. Eeehm, jawel, dat had de overheid in die periode juist wel besloten, dat was nou juist net het hele probleem. In die lockdown werden alle sporten, ook het professioneel voetbal stil gelegd.

16 december 2020 om 11:59

Er was totaal nog niet besloten voor hoe lang. Dit is gewoon te snel beslist.

16 december 2020 om 12:04

Maar de overheid en de Knvb hebben dit toch beslist, niet Ajax?

16 december 2020 om 12:06

Er was wel besloten tot hoe lang. In maart werd besloten dat er geen eredivisievoetbal kon plaatsvinden tot 1 juni. Op 21 april werd dit verlengt tot geen eredivisievoetbal tot 1 september. Pas hierna besloot de Knvb het seizoen niet uit te voetballen. Dat is gewoon te googlen. Later kwamen er versoepelingen, en had het achteraf misschien wel gekund. Maar wat Inkemontana zegt is waar, met wat de overheid toen uitsprak ging het gewoon niet.

16 december 2020 om 12:17

Klopt. Maar er was dus niet besloten dat het helemaal niet meer zou kunnen. Dat bedoel ik eigenlijk. De overige landen hebben allemaal bewezen dat het zo niet had gehoeven, wat van der Sar dus nu ook gewoon beaamt. Dat dat alleen door de reactie van Overmars komt is natuurlijk ook te kort door de bocht, maar inderdaad: het telt wel mee.

16 december 2020 om 12:19

@nicotako : Klopt, niemand beweert ook anders.

16 december 2020 om 12:52

Michiel, Jouses (de 1e reactie) insinueert letterlijk dat het door Ajax komt

16 december 2020 om 13:02

Nou, hij insinueert dat Ajax er een rol in had. En dat beaamt van der Sar eigenlijk ook gewoon he.

16 december 2020 om 12:34

Tegelijkertijd heeft het Ajax ook gewoon een titel gekost. Er wordt volledig ten onrechte steeds maar gedaan alsof het volledig in het voordeel van ajax was en AZ sowieso kampioen was geworden, maar dat is imo onterecht. Juist op het moment van afbreken was Ajax voor het eerst in lange tijd weer compleet, was de vormdip (die ieder team heeft in een seizoen) achter de rug, imponeerden ze tegen Heerenveen en stonden ze gewoon nog bovenaan.

16 december 2020 om 12:39

Zoals AZ niet sowieso kampioen was geworden, geldt dat natuurlijk ook voor Ajax. Dus "gewoon" een titel gekost is dan net zo onwaar.

16 december 2020 om 12:42

Een beetje apart om te stellen dat het Ajax een titel heeft gekost, terwijl als ze alles hadden gewonnen ze op papier nog niet zeker hoefde te zijn van de titel.

16 december 2020 om 13:29

Tja, zo is het ook apart om te doen alsof het AZ Champions League-deelname heeft gekost. Maar dat doet iedereen ook gewoon. Het heeft zowel Ajax als AZ de kans op een kampioenschap gekost, en AZ daarmee kans op Champions League. Ik persoonlijk snapte de beslissing destijds wel, maar denk dat vele Ajacieden met mij liever een kans op het kampioenschap hadden dan de zekere CL-inkomsten. Met uitzondering van de boekhouder van Ajax natuurlijk.

16 december 2020 om 12:43

Overmars gaf toch gewoon zijn eigen mening, dat mag iedereen toch?? Het is niet zo dat hij in een besluitvormend orgaan zat of enige invloed had op het uiteindelijke besluit. Ik vind niet dat hij iets fout heeft gedaan.. daarnaast paste het uiteindelijke besluit ook gewoon in de richtlijnen van de overheid. Hier wordt weer naar iets gezocht dat er niet is..

16 december 2020 om 13:04

Van der Sar geeft het zelf aan : "maar de woorden van Marc wegen dan waarschijnlijk zwaarder, zo werkt dat nou eenmaal". invloed heeft het dus waarschijnlijk wel.

16 december 2020 om 13:43

Ik interpeer dat hij bedoelt dat de media/voetbalzone reaguurder Overmars zijn woorden uitvergroot dan wanneer de voorzitter van Fortuna of Pec hetzelfde zegt , want toen hoorde je er niemand over.

16 december 2020 om 17:15

Slecht is verdeelt? De CL prijzen pot is helemaal niet verdeelt. Wie had het dan moeten verdelen?ajax staat vrijwillig een deel af aan de Knvb om andere clubs te helpen de Corona tijd door te komen.

Tsjaa, vond het idd frappant dat Overmars direct van de daken schreeuwde dat de comp moest stoppen. Beetje voor z'n beurt, maar geef hem gezien de belangen eens ongelijk. Ik had het ook gedaan.

Achteraf waren we het lachertje van Europa, omdat in bijna alle andere voetballanden die er toe doen wel de competitie werd uitgespeeld.

16 december 2020 om 13:50

Dat we het 'lachertje' zouden zijn geweest in Europa dat herken ik niet eigenlijk. Waarom zouden wij dat zijn precies? Omdat wij hier al snel zeiden: 'krankzinnig om uit te spelenten koste van álles, gewoon staken nu is het beste'? Vind dat gewoon een hele verstandige zet. En als je ziet onder welke omstandigheden en absurditeit andere competities, louter om marketing en financiële redenen, coute que coute, hun competities uit hebben gespeeld, dan vraag ik mij oprecht af wie de lachtertjes waren en wie de verstandigen.
Los hiervan, Sar kan lullen wat ie wil, Overmars heeft het gewoon heel slim gedaan en in het belang van Ajax (veiigstellen inkomsten groepsfase CL) op een perfecte manier voor elkaar gebokst. Overmars calculeerde al heel erg snel dat als de Knvb de competitie gestaakt zou houden zijn Ajax naar de groepsfase CL gestuurd zou worden. Althans, iedere andere club dan Ajax sturen zou er niet in zitten. Daarmee had hij zijn belangrijkste taak voor dat seizoen volbracht. Want titels zijn voor Ajax helemaal niet belangrijk meer. Het is het geld in de CL dat voor Ajax telt. Want een prijs op zich daar heeft Ajax niets meer aan. Ajax is voor haar overleven als topclub totaal afhankelijk geworden van het elk seizoen verkopen van minstens 55 miljoen aan spelers plús de ongeveer 40 miljoen die Ajax ontvangt voor het spelen van de groepsfase CL. De hele begroting en financiële hushouding van Ajax is daarop ingesteld.
Dus ja, Overmars heeft het uitstekend ingeschat, heeft Ajax een uitstekende dienst bewezen, want Ajax hoefde niet het risico te lopen dat ze die automatische plaatsing voor de groepsfase zou verspelen, en wat Sar hier verder allemaal zegt over hoe het allemaal beter en chiquer had gekund vind ik, als je het belang van Ajax centraal stelt, obligaat, doorzichtig en een bühnepraatje. Uiteraard is Sar net zo content met de uitkomsten als Overmars dat was. Dus het nut van dit interview is niets anders dan een potje Etos huismerk babycreme verkopen als exclusieve helende en magische zalf. Best goed gevonden door een sterke marketeer als Sar.

16 december 2020 om 17:16

In die landen mocht men dat doen van de oeverheid. In Nederland mocht dat niet tot 1 augustus. Dus waarom jij dat een lachertje vind is mij een raadsel. Het was gewoon verboden.

16 december 2020 om 18:17

Dat vind ik dus een lachertje. Dat wij als land besloten dat niet te doen. Volgens mij staat dat er toch vrij duidelijk?! Zo niet, bij deze de opheldering!

16 december 2020 om 21:21

Wij hebben het toch niet als land besloten? Er is geen referendum gehouden ofzo. Het was een van de Corona maatregelen van onze overheid. En die hebben toen goed geholpen, Nederland deed het deze zomer uitstekend. Kan me niet voorstellen dat landen als Italie daarom nederland hebben uitgelachen met hun eigen overspannen zorg instellingen. Maar goed, je bedoelde dus niet dat Europa ons uit lachte, maar dat jij dat doet. Prima.

17 december 2020 om 10:56

Het overheidsbeleid ten aanzien van Corona deugde gewoon. Daar ging het bovendien niet eens om. Andere landen hadden zelfs strengere Corona regimes dan wij.
Nee, waar het om gaat is dat de suggestie is gewekt dat wij de lachtertjes waren, terwijl je je kunt afvragen of de lachtertjes juist niet de landen waren die, puur om financiële redenen en nergens anders om, werkelijk álles uit de kast hebben gehaald om ten koste van werkelijk alles de competitie uit te moeten spelen. Met alle gevolgen voor de samenleving maar vooral ook voor de voetballers zelf, van dien. Want die voetballers moesten dus, zeker die ook in de CL moesten spelen nog, gewoon ongeveer zonder vakantie of rust weer aan het nieuwe seizoen beginnen, want uiteraard moest ook dát nieuwe seizoen, wederom koste wat het koste, doorgaan!
Alles overziend vind ik die landen juist de lachertjes eigenlijk. Los daarvan, niet de clubs maar de centrale overheid van elk land bepaalt wat er gebeurd. Dát vind ik het meest relevant.

Tja. Je zegt ook gewoon wat in je straatje past. Als het Feyenoord was geweest die eerste stond en az was tweede op doelsaldo en in betere vorm, had ik het ook plots heel begrijpelijk gevonden.

16 december 2020 om 12:02

Het is altijd zo makkelijk om te beredeneren dat Overmars dit zou zeggen, omdat Ajax eerste stond. Waarom zou Overmars dit niet kunnen uiten met het maatschappelijk belang in het oog? Zelfs Van de Sar geeft nu aan dat Overmars voor zijn beurt praatte.

16 december 2020 om 12:05

En Overmars praatte niet alleen namens Ajax. AZ en PSV waren het er net zo goed mee eens.

16 december 2020 om 12:08

@NicoTako:Ik vind het aannemelijker uit te gaan van de redenatie van Feye88 eerlijk gezegd. Is ook helemaal niks mis mee, zoals hij(en ik ook) aangeef(t), hadden wij exact hetzelfde gehandeld. Als je echt gelooft dat Overmars dit puur uit maarschappelijk belang heeft geuit denk ik echt dat je hem flink onderschat. Het is een op en top zakenman, daar ben ik van overtuigd.

16 december 2020 om 12:14

@gluubstr, ik sluit ook zeker niet uit dat er ook belangen vanuit Ajax mee spelen (heel logisch ook), maar het wordt nu constant afgeschoven dat dat de enige reden zou zijn. Het kan toch ook prima zijn dat Overmars sowieso tegen het doorspelen van de competitie was vanwege maatschappelijk belang. Daarbij kon Overmars ook niet weten wat de implicaties waren van de competitie stil te zetten.

16 december 2020 om 12:04

Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Nu worden alle spelers zeer regelmatig getest. Daar was in maart en april nog helemaal geen sprake van en zeer waarschijnlijk waren de middelen daarvoor destijds ook helemaal nog niet beschikbaar op deze schaal.

16 december 2020 om 12:43

Andere competities werden in een bubbel uitgespeeld. Dat had bijvoorbeeld prima in Rotterdam gekund door een hotel af te huren voor alle selecties en gebruik te maken van de stadions van Feyenoord, Sparta, Excelsior en Dordrecht.
Iedereen geïsoleerd van de buitenwereld. Iedereen vooraf getest.

16 december 2020 om 12:58

Zover ik weet is alleen in Amerika een competite in een bubbel uitgespeeld (volgens mij in Disney world).

16 december 2020 om 13:07

Precies Janssen. Bovendien is Nederland zo klein dat het onzin is om clubs in een stad te laten samen komen. Als je de selecties in een bubbel had willen hebben, had iedere club in een hotel in hun eigen stad kunnen gaan zitten. Dan hadden ze van hun eigen trainingscomplex gebruik kunnen maken. Maar dan nog, wanneer was er voldoende testmateriaal in Nederland? In juli of augustus?

16 december 2020 om 17:18

@feye88 Het doet er helemaal niet toe of het veilig had gekund, het was verboden. Er mocht geeneens normaal getraind worden. Net zoals je afgelopen maanden geen publiek mocht hebben in de Kuip. Met het onderzoek en begeleiding van het EMC had dat vast wel veilig gekund maar het mocht niet.

Tsja, ik was destijds ook van mening dat we niet konden uitspelen. Met de kennis van nu had dat inderdaad anders gekund. Achteraf beredeneren is altijd makkelijk natuurlijk, maar je kan er wel iets van leren in de toekomst.

Met de kennis van nu is het ook volstrekt zinloos dat alle topwedstrijden pas vanaf januari gespeeld worden. We worden met zijn allen toch elke keer maar weer verrast door de omvang en duur van de coronacrisis. En daar horen inderdaad keuzes bij die, achteraf bezien, anders gemaakt hadden kunnen worden.

16 december 2020 om 12:57

Gedeeltelijk mee eens. Voglens mij was toch al lang duidelijk dat het nog maar de vraag was wanneer het vaccin er zou zijn. In de wetenschap dat je nu de griepjes krijgt kon bijna iedereen voorspellen dat je nu weer meer besmettingen krijgt en dat dit nog wel even kon duren. Net zoals de beslissing van vorig jaar om zo snel al te zeggen we stoppen ermee, als ook de beslissing van dit jaar om de top duels na de winter te doen, vind ik allemaal veel te snel en makkelijk genomen en niet goed doordacht. En over de opmerkingen van Overmaars heb ik ook vorig jaar al geroepen dat deze beslissing in mijn ogen vooral in eigen belang zijn genomen.

We wisten toen al dat het je reinste onzin was, aangezien elk ander land wel zijn competitie kon uitspelen. En zie nu! Wanneer het slechter aan het gaan is in Nederland kunnen we ook gewoon doorspelen. Gewoon complete onzin, maarja, het is gebeurd. En de belastingbetaler heeft weer geld mogen overdragen terwijl de voetballers en clubleden vakantie vierden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren