Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van der Sar: ‘Wij doen iets niet goed als onze spelers niet worden gescout’

Laatste update:

Edwin van der Sar zegt ‘vereerd’ te zijn als clubs als Real Madrid, Barcelona en Manchester United bij Ajax aankloppen om spelers te kopen. Aan The Athletic vertelt de algemeen directeur dat het vertrek van de beste Ajacieden het logische gevolg is van de werkwijze van de Amsterdammers. “Als Chelsea Hakim Ziyech niet had gescout, dan zouden wij iets verkeerd hebben gedaan.”

Ajax is de afgelopen jaren een springplank gebleken voor spelers naar de absolute Europese top. Spelers als Matthijs de Ligt (Juventus), Frenkie de Jong (Barcelona), Hakim Ziyech (Chelsea), Sergiño Dest (Barcelona) en Donny van de Beek (Manchester United) werden voor ongeveer 275 miljoen euro verkocht aan de grootste clubs in Europa. “Wij kennen de ambities van onze spelers”, vertelt Van der Sar. “Als onze spelers niet goed genoeg zijn om gescout te worden door de topclubs, dan doen wij iets niet goed.”

Perr Schuurs: 'Huntelaar verdiende meer een strafschop dan Ronaldo'

Ook voordat Van der Sar aan het roer stond bij Ajax verkocht de club de belangrijkste spelers aan de grootste clubs in Europa. “Het klinkt gek, maar wij zijn bijna vereerd als Real Madrid, Barcelona en Manchester United voor onze spelers komen”, aldus Van der Sar, die sinds 2016 algemeen directeur van Ajax is. “Natuurlijk, ik houd de spelers het liefst hier. Maar ik ben zelf ook speler geweest. Als een speler ons van goed van dienst is geweest, prijzen heeft gewonnen en toewijding heeft getoond, dan denken wij met hem mee. We hopen dat spelers uiteindelijk terugkeren bij Ajax en hier nog een of twee jaar spelen, of terugkomen in een andere rol zoals ikzelf en Marc (Overmars, red.) hebben gedaan.”

Van der Sar ziet gelijkenissen tussen zijn huidige rol als directeur met zijn tijd als keeper. “Ik sta op wanneer het nodig is”, legt hij uit. “Als er een pass tussen Nemanja Vidic en Rio Ferdinand door kwam, dan kwam ik uit en pakte ik de bal op. Wat ik nu doe is vergelijkbaar. Als er ergens een probleem is waar men niet uitkomt, of ik zie dat iets niet goed gaat, dan vraag ik: ‘Waarom doe je dit? Kan ik helpen?’ Op die manier probeer ik de sweeper keeper (meevoetballende keeper die ver uit zijn doel durft te spelen, red.) te zijn die ik was in mijn tijd als speler. Misschien overdrijf ik het nu een beetje. Maar het is niet eenvoudig om algemeen directeur te zijn, het is een behoorlijke baan.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

275 miljoen euro in 2 jaar tijd....wat een inkomsten

11 december 2020 om 12:30

Dat is inderdaad een geweldig resultaat. maar waar is dat geld gebleven ? Los van Gravenberch zie ik nu niet meer de echte klappers inzitten (onana wel een goede keeper, maar ik denk dat er geen club komt die een hoofdprijs gaat betalen). Kudus heeft nog te weinig gespeeld, en Neres en Antony moeeten echt nog stappen maken om echt interessant te worden. Zijn beide fysiek toch wel vrij beperkt.

11 december 2020 om 12:38

Wie zegt dat dat geld weg is dan? Er staan altijd nieuwe spelers op wellicht Gravenbergh nu dus en wie weet over een paar maanden Rensch of een Timber. Neres en Antony kun je ook zo verkopen voor een leuk bedrag..Genoeg andere spelers die voor een leuk bedrag kunnen vertrekken. Maak je maar geen zorgen Ajax is al jaren een fabriekIk zie nog genoeg positieve dingen

11 december 2020 om 12:46

Kudus, Antony, Gravenberch, Neres, Onana, Tagliafico, Mazraoui en Schuurs gaan ongetwijfeld 20+ miljoen opleveren. Als een Botman en een Lang voor 8-10 miljoen vertrekken dan kan je er op rekenen dat Traore en Martinez ook minimaal een dergelijk getal opbrengen. Verder heb je in de jeugd met Timber en Rensch twee grote talenten die veel meer potentie hebben dan een Botman en die ook nog "geactiveerd" gaan worden.

11 december 2020 om 12:54

Dan vergeten we de op de deur kloppende Brobbey en Taylor nog.

11 december 2020 om 13:05

Tegen Atalanta had Ajax het lastig door hun felheid en constant druk zetten. Het middenveld kwam er daardoor niet doorheen om ruimte te zoeken naar Vooren. Ook dat Centrale duo is niet best als Blind niet meedoet dan is het lastig opbouwen van achteruit en merk je dat het de positie spel en ballen naar voren niet voorderd. Die schuurs maakt tegen elke ploeg wat goed tegenstand biedt meteen fouten en is fysiek niet sterk genoeg. Verder zijn de Ajax spitsen niet echt aanspeelbaar en komen niet in scoringspositie en dat komt doordat er op het middenveld aan creativiteit ontbreekt en Klaasen is dat helaas niet van wie je dat moet verwachten.

11 december 2020 om 14:03

Je hebt het nu over het team, maar individueel zitten er spelers tussen die zeker veel gaan opleveren. Dest was goed maar rendeert (nu iets minder) prima bij Barcelona. En zo zijn er altijd spelers van ajax (andere nl clubs ook) die individueel goed uit de verf gaan komen. Andersom ook natuurlijk, sommige spelers lijken goed door het team niveau

Het grote verschil is dat Ajax zich nooit meer zal kunnen beewegen in het transfergeweld van de topclubs, ze zijn alleen leverancier. En als leverancier ga je nooit structureel aanhaken. Dat zou betekenen dat je ieder jaar weer spelers boven verwachting laat presteren, dat is een illusie.

11 december 2020 om 12:21

Echter breekt er bijna elk jaar wel een talent door en scout ajax toch aardige 'nog niet gearriveerde' spelers. Als je dat structureel goed doet kun je toch aardig aansluiten denk ik. Zo'n mix is toch al eerder succesvol gebleken.

11 december 2020 om 12:28

Heb je voorbeelden van teams die de laatste 10 jaar vast zijn aangesloten zonder enorm grote uitgaven?

11 december 2020 om 12:34

Een Porto bijvoorbeeld. De voorbeelden zijn er niet in overvloed, maar met goed beleid moet het toch lukken. Ajax kan ook best wat geld uitgeven gezien de inkomsten. Er zal dan wellicht zo nu en dan een tussenjaar bij zitten, maar top 16 van Europa moet toch lukken lijkt me.

11 december 2020 om 12:40

Maar die zijn toch nooit echt aangesloten? Dat is hoogstens een lage subtopper in Europa geweest.

11 december 2020 om 12:42

Het zal nooit genoeg zijn, want je houdt altijd flaterseizoenen er tussen zitten. Die werpen je behoorlijk terug in de ambitie om structureel aan te sluiten. Top 16 is een faire ambitie maar die kan je net zo goed veranderen in top 8-16 want de echte top is onbereikbaar door het financiële gat. Hoe goed je ook scout, dat kan je niet structureel doen want dan wordt onze scout wel weggehaald voor 10m+ per jaar.

11 december 2020 om 12:47

Echte top is ver weg inderdaad. Subtop is gewoon reeel. Om nog terug te komen op Lierse; Porto doet gewoom structureel mee in de CL en heeft in de afgelopen 20 jaar 2x el en 1x Cl gewonnen zelfs. Die lijken in de tijd van het grote transfergeweld ook wat af te haken op de absolute top, maar goed zoals ik zei is de subtop echt wel haalbaar.

11 december 2020 om 13:02

Precies. Structureel Subtop is prima haalbaar voor Ajax (en PSV ook), door een combinatie van eigen talent en goede aankopen.

De top is met de huidige opzet van tv-gelden in Europa niet haalbaar. Incidenteel misschien, als je een zeer getalenteerde spelersgroep hebt, zoals seizoen 2018/19.

11 december 2020 om 12:22

Spelers willen ook weg omdat de competitie zo zwak is omdat ze niet worden uitgedaagd in zulke duels. Wordt tijd voor een Beneliga.

11 december 2020 om 12:25

Want onze top spelers willen wel blijven omdat ze tegen Genk, Club en Anderlecht spelen?

11 december 2020 om 12:31

Ik zie de voordelen ook niet. Je krijgt ook nog langere reistijden. Ook als Beneliga blijf je een kleintje ten opzichte van de grote landen.

11 december 2020 om 12:33

Ja, ik denk dat een speler van 21,22 jaar dan nog best een jaartje wil blijven.

11 december 2020 om 12:40

Klopt, maar de Beneliga is geen oplossing daarvoor. Het is ook omdat Ajax niet de salarissen wil bieden die de echte topclubs in Europa wel bieden: 10m+ per jaar.

11 december 2020 om 12:45

Reistijden is echt een onzin argument. De afstanden stellen niks voor in vergelijking met bijv. Duitsland, Italië of Spanje.

11 december 2020 om 12:58

Ja leuk voor clubs als Groningen,Heereveen,Utrecht,Heracles enz die gaan kapot als die een divisie lager gaan spelen daar gaat geen hond meer na toe als er geen wedstrijden meer zijn tegen clubs als Ajax,Feyenoord enz

11 december 2020 om 12:24

Ik denk dat Ajax dat wel zou kunnen , als ze hun ziel verkopen . Laten we hopen dat dit nooit gebeurd

11 december 2020 om 12:39

Welke ziel? Je gaat simpelweg nooit op dat niveau mee kunnen doen omdat wij niet met 200mil in het zakje beginnen aan het seizoen op basis van sponsoring of TV gelden.

11 december 2020 om 13:16

Buitenlandse investeerders, die daar natuurlijk wel iets voor terug willen zien . Vandaar dat ik zeg je ziel verkopen . Je moet groot denken aks je met de grote jongens wilt mee doen

11 december 2020 om 15:06

Liever top 16 met soms een uitschieter, maar wel graag op korte termijn een EL-beker op z'n minst, dan inderdaad de club uit handen geven op die manier.

11 december 2020 om 16:46

Precies af en toe een uitschieter en verder gaan met het klaar stomen van talenten

11 december 2020 om 12:25

Het zou mooi zijn als je structureel kan overwinteren in de CL. De laatste 16 zou het doel moeten zijn en bij eventuele eliminatie de laatste 8 in de EL. Dat is mijn bescheiden mening.

11 december 2020 om 12:57

Toch is het niveau de afgelopen jaren wel flink hoger gewordenbdan de 10 jaar ervoor. Niemand verwacht dat Ajax het nieuwe Bayern wordt, maar een plekje vasthouden op de hoogte van Sevilla, Napoli, Marseile, Leverkussen en Arsenal is echt niet onmogelijk.

11 december 2020 om 13:24

Je ziet AZ dit toch ook op nationaal niveau doen? Die is ook van leverancier naar directe concurrent gegaan. Het beleid van Ajax is zo goed dat we spelers steeds langer kunnen houden. In het verleden hadden Tagliafico, Onana, Neres al lang weg geweest. Hadden Tadic, Klaassen, Promes en Blind nooit zo vroeg in hun carrière voor Ajax gekozen. Hadden we wellicht nooit spelers als Kudus, Antony kunnen aantrekken. Kortom, we maken stappen vooruit. Daarnaast zijn we geen club meer die spelers verkoopt aan clubs als Newcastle, Everton, Wolfsburg, Lyon etc maar aan de absolute top als Barcelona, Chelsea, Juventus. We zijn duidelijk progressie aan het boeken. Niet alles is met geld te koop, veel wel, maar niet alles.

11 december 2020 om 15:46

Ja, vindt je dat AZ dat gedaan heeft? Doen die dit jaar mee om de titel dan? Nee, die hebben hetzelfde in NL voorlopig als Ajax in internationaal verband als je 't mij vraagt. Te groot voor het servet maar te klein voor het tafellaken. Met je eens dat we een goede stap gezet hebben.

De Ligt: Juventus. De Jong: Barcelona. Van de Beek: Manchester United. Dest: Barcelona. Ziyech: Chelsea. En dan hebben we met Onana, Gravenberch, Kudus en Neres nog vier pareltjes waarvoor ik mijn handen in het vuur durf te steken dat zij bij een mooie Europese topclub ooit terechtkomen. Dat het zijn weerslag heeft op de prestaties is wel duidelijk. Sinds 18/19 ben je met De Ligt, Dest, De Jong, Schone, Dolberg, Ziyech, Van de Beek en Veltman spelers kwijtgeraakt die erg belangrijk waren.

11 december 2020 om 12:29

Alleen doen de ligt en ziyech het nog goed. De rest niet

11 december 2020 om 12:33

Daar heb ik het niet over. Het is gewoon mooi dat je ze aan topclubs kan opleveren. Bovendien verbaast Dest vriend en vijand en is Frenkie al sinds zijn komst onbetwiste basisspeler.

11 december 2020 om 12:59

Ook Dolberg speelt gewoon basis en Van de Beek zijn crediet is echt nog niet op.

275 miljoen euro in 2 jaar is bijzonder goed. Maar dit gebeurt ook maar eens in de zoveel jaar, ajax heeft op dit moment alleen Gravenberch waarvan ik denk dat die voor een hoge prijs zal verkocht worden in de toekomst. Voor de rest valt het wel mee.

11 december 2020 om 12:18

En Kudus uiteraard

11 december 2020 om 12:26

Neres, Onana (voor een keeper), misschien ontwikkeld Antony zich dat hij ook in dat rijtje komt. Kapitaal genoeg op het veld.

11 december 2020 om 12:34

Denk jij echt dat Neres voor veel geld weg gaat ? Met alle blessures die hij de laatste tijd heeft verwacht ik dat niet heel clubs hem direct in het vizier hebben.

11 december 2020 om 12:27

Onana zal denk ik 35 opleveren. Mazraoui rond de 15-20. Schuurs heeft de potentie om voor 25-30 weg te gaan, Tagliafico zal denk ik voor rond de 20 weggaan. Gravenberch en Kudus hebben het in zich om beide voor 60-70 weg te gaan, ik zie Neres voor 40-50 weggaan evenals Antony. Dan tik je al gauw voor deze selectie, los van spelers als Traore als Martinez, al gauw een kleine 300 miljoen aan.

11 december 2020 om 12:39

Ik vind dat je met een aantal spelers wel heel positief bent. Ook afgelopen totaal geen concrete interesse voor Onana, dus 35 miljoen is vrij fors. Ik vind wel dat ondanks de vele miljoenen die er binnen komen de selectie er niet beter op worden. Misschien zijn er wel meerdere spelers die ooit geld op gaan leveren, maar met elke verkoop lijkt ajax zwakker te worden.

11 december 2020 om 12:43

Het is logisch dat met elke verkoop Ajax zwakker wordt. Je kan de kwaliteit van een Ziyech, De Jong, De Ligt, Van de Beek of Dest niet zomaar terugkopen. Ik heb het ook over een toekomstige verkoop, Onana zal ongetwijfeld ooit maar een mooie club gaan. Als ik iets te positief heb geschat halen we er toch eem kleine honderd miljoen euro af, blijft toch nog een mooi bedrag over ;-)

11 december 2020 om 13:22

Dan vergeet je nog Ekkelenkamp, als hij zich blijft ontwikkelen kan je daar ook zomaar 80 miljoen voor krijgen. Sorry, het is hier geen Fifa. Op basis van wat denk je dat Neres en Anthony 50 miljoen waard zijn. Kudus heeft heel goed gespeeld, de eerste paar wedstrijden, maar 70 miljoen dan moet hij dat echt structureel volhouden en ook in de CL laten zien. Voorlopig mag je blij zijn met de helft van de bedragen die jij genoemd hebt.

11 december 2020 om 14:43

Is dat logisch dat je zwakker wordt nadat je voor veel geld spelers verkoopt ? Volgens mij is het juist de bedoeling door het geld op zo'n manier te investeren dat je juist weer beter wordt. Nu haal je veel geld op, maar wordt de selectie er eerder slechter dan beter op. Maar zolang je gaat investeren in spelers als Labyad, Antony, Klaiber, Alvarez, Martinez en Schuurs vind ik dat op zich nog niet zo vreemd. Je zag dat Ajax echt stappen zette door spelers te halen als Tadic en Blind. Van deze spelers mag je verwachten dat ze er gelijk staan. Dat ze daarbij (vooral Tadic) het eigenlijk nog veel beter deed dan dat iedereen verwachte is dat nog mooi meegenomen. Je ziet nu dat deze spelers nu echt minder zijn dan dat ze in het begin waren en van jongens als Klaiber en Antony mag je niet verwachten dat ze nu de kar al gelijk trekken.

11 december 2020 om 12:42

Mazraoui is een prima back uit de jeugd kan ook zo voor 20 miljoen weg. Traore als hij nog een stapje maakt kan hij maar zo vertrekken oor 20 miljoen. Schuurs kan als hij een stapje zet maar zo naar een subtopper ergens..
Sorry maar als Ajax Botman en Lang voor leuke bedragen kan verkopen ( wat niet eens basisspelers waren ) dan moeten die andere meer opbrengen

11 december 2020 om 15:01

Ja dat klopt maar ik bedoelde meer spelers die ik voor de prijs van Frenkie of Matthijs zie weggaan. Deze spelers zijn heel goed, begrijp me niet verkeerd, maar ik verwacht niet dat ze voor 60+ miljoen weggaan

Lijkt me nou geen hogere wiskunde om spelers op dit niveau te "scouten".
Lijkt me eerder een kwestie van slagvaardig handelen en op tijd zijn met een goed bod.

11 december 2020 om 12:27

Bij maguire is het anders flink mis gegaan

11 december 2020 om 12:58

Dat was dan ook een absurde transfer.

Voor 275 miljoen verkocht in de afgelopen 2 jaar. En dan als nog zoveel kritiek krijgen als het soms wat minder loopt en je 3de wordt in een cl poule met 2 kwartfinalisten van vorig jaar erbij. Het was inderdaad balen dat je niet doorgaat in de cl , aan de andere kant biedt de Europa Leaque genoeg perspectief om er als nog een mooi Europees seizoen van te maken!

11 december 2020 om 12:41

Mee eens dat je qua successen in de EL misschien wel verder kunt komen (hoewel er ook tegenstanders tussen zitten waar je zomaar van kunt verliezen), maar als je verder wilt groeien is de CL van groot belang. Niet alleen zijn de transfersommen voor spelers die in de CL spelen, maar ook levert de CL veel meer geld op dan de EL. En om te groeien heeft zelfs Ajax deze miljoenen nodig.

11 december 2020 om 12:59

Ik weet niet of het realistisch is om structureel in de CL te overwinteren. Porto overwintert dit jaar als enige club uit een kleinere competitie, maar zij lootten wel erg gunstig en waren vorig jaar nog veroordeeld tot EL-voetbal. Ik hoop dat je als Ajax zijnde kan toegroeien naar 1x in de 2 jaar in de CL overwinteren en in de EL structureel bij de laatste 8 komen. Er is dan nog werk aan de winkel, maar na de leeglopen in 18/19 en 19/20 ben je ook deels aan het heropbouwen.

11 december 2020 om 12:59

2017 en 2019: eens in de 20 jaar?

Niet dat eens per 3 jaar realistisch is, maar jouw beeld is wel weer het andere uiterste.

Gaat het alleen daar om, Edwin? De N.v. boven de Afc? Ik snap best dat je niet rode cijfers kunt (blijven) schrijven, maar als de scouting (overmars) niet met betere alternatieven komt dan b.v. Alvarez, Marin, Bandé, Labyad. Klaiber, en Jong Ajax een keer niet levert, heeft een grote broek aantrekken geen enkele zin. De technische staf moet eens doorgelicht worden. Te beginnen bij de trainer...

11 december 2020 om 12:31

Tegenover Alvarez, Marin, Labyad en Klaiber (Bandé is unfair en dat weet je) staan goede aankopen als Kudus, Antony, Lisandro Martinez en Klaassen + Schuurs. Niet elke aankoop kan top zijn. Uit de jeugd stroomt nu Gravenberch door, in eerder stadium Traore en hikt Brobbey er tegenaan.

11 december 2020 om 12:43

Een Antony, Martinez, Klaassen en Schuurs zijn dit jaar voor de nederlandse competitie meer dan voldoende, maar in de CL zijn dit niet de spelers die je echt verder gebracht hebben. En dat is toch de plek waar ajax zich wil bewijzen. Daarbij vind ik Traore echt te slecht voor Ajax en moet Brobbey het nog bewijzen. Lijkt mij wel een betere speler dan Brobbey.

11 december 2020 om 12:56

Antony, Martinez en Schuurs hebben het CL-niveau wel in zich denk ik. Antony speelde ijzersterk tegen Atalanta en goed in de eerste wedstrijd tegen die Denen (als de enige) en Schuurs presteerde dramatisch uit bij Atalanta, maar speelde in de overige wedstrijden zeker niet slecht. Over Klaassen ben ik het met je eens, top voor in de ED, maar veel te kort voor in de CL. Dit jaar werd door Overmars echter vooraf al gezien als een Europees tussenjaar en we hebben ook wel de pech gehad met blessures en resultaten op de andere velden. We waren uiteindelijk niet goed genoeg, maar met Schuurs, Gravenberch, Kudus en Antony zie ik de toekomst rooskleurig in. In de CL heb je als NL club ook wat geluk nodig, zo eerlijk moet je zijn. 18/19 was een groot incident.

11 december 2020 om 13:23

Vreemd dat Schuurs vaak als talent wordt genoemd. Ik heb hem tijdens deze CL campagne bijna alleen maar vreemde dingen zien doen. Zijn inzicht is onder de maat - zie ook weer het enige doelpunt tegen Atalanta (ekkelenkamp verspeeld knullig de bal en Schuurs staat weer eens verkeerd gepositioneerd), dus positionering ondermaats, zijn verdedigen vaak halfslachtig, is niet snel en koppen kan hij bijna niet, en dat met zijn lengte. Vergelijk hem tijdens de laatste CL wedstrijd eens voor de aardigheid met Martinez. Een kop kleiner, minder postuur en laat Zapata kansloos. Daar waar Schuurs (met Blind) in Bergamo tijdens de heenwedstrijd totaal niet in slaagde. Dan zie je toch een aanmerkelijk verschil in de kwaliteit verdedigen. Ten Hag ziet dat ook, en dus beland Martinez op de bank, terwijl hij vorig seizoen ook ijzersterk speelde. Met wiens ogen is er dan iets mis??? (koeman wil Martinez nu - en niet Schuurs;-))

11 december 2020 om 13:52

Ik vind Martinez ook beter, maar wil je dan met Martinez en Blind centraal spelen?

Schuurs en Martinez.blind op het middenveld met Klaassen en Gravenberch.
Verder zie ik in Jong Ajax wel 3 erg goede spelers.hansen Taylor en Rasmussen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren