Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico抯 van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Basaksehir stapt van het veld na vermeend racisme door vierde official

Laatste update:

De Champions League-wedstrijd tussen Paris Saint-Germain en Istanbul Basaksehir is zojuist na veertien minuten stilgelegd. Er ontstond flinke commotie aan de zijlijn bij de Turkse club en daarbij zou vierde official Sebastian Coltescu assistent-trainer Pierre Web贸 van Basaksehir racistisch hebben bejegend. De vierde official zou het Roemeense woord 'negru' hebben gebruikt, dat zwart betekent. De Turkse spelers zijn vervolgens van het veld gestapt.

De Roemeense vierde official zou scheidsrechter Ovidiu Hategan hebben willen wijzen op wangedrag van Web贸 en hem daarbij hebben aangeduid als 'negru'. Dat woord wordt in het Roemeens gebruikt voor 'zwarte man' en is geen scheldwoord. Arbiter Hategan gaf Web贸 vervolgens een rode kaart vanwege misdragingen langs de lijn. "Why do you say negro?", vroeg Web贸 vervolgens meermaals aan de vierde official.

Vooral Demba Ba, de spits van Istanbul Basaksehir, werd woedend op vierde official Coltescu. De 35-jarige Senegalees ging heel dichtbij de Roemeense official staan en leek zich vooral af te vragen waarom W茅bo als 'zwarte man' werd aangeduid door Cotescu. "Waarom noem je hem een zwarte man?!", schreeuwde Ba. Istanbul Basaksehir heeft direct op Twitter gereageerd door een afbeelding met de tekst 'No to racism' te plaatsen.

Istanbul Basaksehir heeft ge毛ist dat vierde official Cotescu van de wedstrijd wordt gehaald. Die eis werd gehonoreerd: de Italiaanse VAR Marco Di Bello zou het duel afmaken als vierde official. Daarbij zou Cotescu gaan fungeren als VAR, maar Istanbul Basaksehir gaat daar niet mee akkoord: de club eist dat Cotescu helemaal niet meer bij het duel betrokken is. De regels schrijven voor dat er minstens twee officials aanwezig moeten zijn in de VAR-truck, maar er zijn geen andere officials voorhanden.

Inmiddels is duidelijk dat de wedstrijd definitief is gestaakt.

Breaking. ? De vierde official bij Paris Saint-Germain - Istanbul Basaksehir zou Webo, de assistent-trainer van Basaksehir, met het N-woord hebben uitgescholden. Basaksehir stapt van het veld.

Geplaatst door voetbalzone op聽Dinsdag 8 december 2020

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Terecht racisme hoort niet thuis in het voetbal. Die oostblok landen hoor je wel vaker met racisme, die leren het echt nooit. Die official zou hebben gezegd deze zwarte man inplaats van het n-woord, maar alsnog snap ik de frustatie wel.

8 december 2020 om 21:41

Ik heb het fragment niet mee gekregen, maar zolang het woord onder de groeperingen zelf wel geroepen mag worden maar vanuit andere kanten niet, dan stopt het sowieso nooit.

8 december 2020 om 21:43

Niet ieder donker persoon roept het N-woord. Dit vind ik echt een dooddoener om te zeggen dat iedereen dat zegt. Het zijn wellicht een paar rappers en hun volgelingen. Velen die het woord haten.

8 december 2020 om 21:43

Drogreden en je hebt het nu over een term uit Amerika volgens mij, totaal niks met deze context te maken.

8 december 2020 om 21:52

@Goalski .
Als.de ene Ajax support een andere Ajax support een jood noemt komt dat heel.anders over als bv een Feijenoord supporter dat tegen een Ajax support zegt.

8 december 2020 om 21:56

Dus je vindt dat rappers (zij gebruiken voornamelijk het N woord) de wijsheid in pacht hebben. Dus je mag dan ook iedere vrouw bitch noemen, want dat doen diezelfde rappers ook vaak. Vage redenering, vind je zelf niet?

8 december 2020 om 21:58

'ik heb het fragment niet mee gekregen, maar zolang het woord onder de groeperingen zelf wel geroepen mag worden maar vanuit andere kanten niet, dan stopt het sowieso nooit.'

Ik heb je reactie een aantal keer gelezen, maar ik kan er geen chocola (ja jongens en meisjes, dat mag je tegenwoordig nog wel roepen, en nee, no pun intended) van maken...

Wat probeer je nou met je reactie te zeggen? Is het zou moeilijk om het woord openlijk af te keuren?

Waarom zou je, of je nou zwart, geel, wit bent, uberhaupt dat woord willen gebruiken?

8 december 2020 om 22:05

Even jouw voorbeeld volgen, zolang Ajax supporters zich houden noemen, dan noemen anderen hen ook zo. Dat is gewoon logisch toch?

8 december 2020 om 22:14

Wat is dit nou weer voor een aanname.. Hij heeft het niet over rappers en hij zegt ook niet dat als 'zij' het mogen 'wij' het ook mogen.. Hij zegt dat zolang het woord in omloop blijft, dus ook onder de groep waar het woord naar verwijst, je een vicieuze cirkel in stand houdt..

8 december 2020 om 22:24

Jezus he wat kunnen sommige mensen tekeer gaan hier als t over racisme gaat. Beste man mag dit gewoon zeggen. Als t een witte speler was had bij blanke gezegd en dan was het oke. Steeds meer mensen spelen de racisme kaart en schuilen zich daar achter maar dit is totaal niet terecht. Even voor de duidelijkheid.. als hij t echt bedoelt om te kwetsen dan schorsen voor t leven

8 december 2020 om 22:45

'jezus he wat kunnen sommige mensen tekeer gaan hier als t over racisme gaat' *est. 1892, Je zou inderdaad maar tekeer gaan als het over racisme gaat inderdaad. Waar maken mensen zich toch zo druk over he? Als ik iemand negertje / nikkertje wil noemen, dan kan dat gewoon toch!? Mensen kunnen tegenwoordig niets meer hebben he... Verschrikkelijk. 'als t een witte speler was had bij blanke gezegd en dan was het oke.' Ik durf zeer stellig te beweren dat hij dit niet had gedaan, want als we witte mensen beschrijven, dan doen wij dit - doorgaans - niet op basis van hun huidskleur. Bij schwertjes echter halen we elk pigmentkorreltje aan om aan te duiden wie er exact beschreven wordt. Terwijl er zat andere attributen zijn waarmee iemand aangeduidt kan worden. Deze vierde official had het ook gewoon heel eenvoudig kunnen houden door te verwijzen naar de assistent trainer van Basaksehir. Maar dat kwam niet in hem op... 'even voor de duidelijkheid.. als hij t echt bedoelt om te kwetsen dan schorsen voor t leven' Het probleem is dat mensen dit vaak niet eens doen om anderen te kwetsen, maar omdat bepaalde ideeen / beelden bij ons zit ingebakken, hebben we soms niet door hoe we in bepaalde gevallen nou echt reageren...

8 december 2020 om 22:56

Hij zei negru. Wat in Roemeni毛 blijkbaar een normale term is voor 'zwarte man', en geen scheldwoord. Dus, geen racistische intentie. Niet eens racistisch. Waar is nou het racisme?Edit: negru is zwart, niet zwarte man

8 december 2020 om 22:56

Ik heb 5 maanden in Kenia stage gelopen. Geloof me hoe vaak ze wel niet zeiden "the white guy".

Ik vind het zo makkelijk om elke keer maar weer die racisme kaart te spelen en te wijzen naar de slavernij. Ik heb zwarte vrienden en die maken daar zelf de heletijd grappen over maar als een blanke het zegt is t hek van de dam. Elke keer maar weer in die slachtofferrol kruipen.. en nogmaals bewust iemand kwetsen ben ik absoluut tegen

8 december 2020 om 23:02

Powned. Het feit dat er voor "zwarte man" in Roemeni毛een aparte term is an sich is toch al een vorm van racisme? En hoezo wordt de assistent aangesproken als 'zwarte man' en niet gewoon op zijn functie? Hell, de vierde official had hem nog kunnen aanwijzen ipv "negru" te zeggen.

8 december 2020 om 23:05

@apocalyps, okee je mag iemand niet beschrijven aan de hand van zijn huidskleur, maar wel vanwege zijn rode haar? Of juist zijn gebrek aan hoofdhaar? Of zijn te hoge vetpercentage? Of zijn missende linkerbeen? Kom op zeg. Voor wat mij duidelijk wordt, zegt de official "die zwarte man". Is dat nou echt zo'n belediging? Hoe had hij het anders moeten doen? Die ene meneer die als 3e van rechts op de bank zit, naast die kale en voor die rooie? Wellicht zouden mensen met een getinte huidskleur iets minder snel op de teentjes getrapt moeten zijn. Al die witte bleekscheten liggen uren op het strand om een beetje kleur in hun witte lijf te krijgen, terwijl het de gekleurde man wat dat betreft aan komt waaien. Wees er lekker trots op, in plaats van je door van alles beledigd te voelen, zelfs door een simpele kleuraanduiding.

8 december 2020 om 23:16

@oxxis. Amen precies dit

8 december 2020 om 21:49

Maar 'deze zwarte man' is toch absoluut geen racisme? Ik ben niet bekend met het Roemeens, maar zou negru (roermeense woord voor zwart) ook niet vrij vertaald kunnen worden met 'deze donkere man'?

8 december 2020 om 21:50

Roemeens sluit relatief hard aan bij het latijn waar het 鈥渘igra鈥 is. Lijkt me dus een logische verklaring.

8 december 2020 om 21:51

@AmazingNinja zou die official ook zo praten over Tuchel bijv? Deze witte man komt uit zijn vak. Vast niet. Dus racisme om nu juist over huidskleur te praten. Hij had ook kunnen zeggen, de (assistent) trainer van die club

8 december 2020 om 21:52

Waarom moet je 眉berhaupt zwarte man zeggen en niet gewoon die assistent trainer?

8 december 2020 om 21:52

De enige juiste manier is om te zeggen 鈥榙eze man鈥 mocht hij blank zijn geweest, zou de official hebben gezegd deze blanke man? Neen, ook al bedoelt hij het niet slecht, het blijft racistisch.

8 december 2020 om 21:53

De enige juiste manier is om te zeggen 鈥榙eze man鈥 mocht hij blank zijn geweest, zou de official hebben gezegd deze blanke man? Neen, ook al bedoelt hij het niet slecht, het blijft racistisch.

8 december 2020 om 21:55

Ik heb een half jaar in Afrika gewoond. Als ik elke keer dat ik "this white guy" werd genoemd mijn werk zou neerleggen dan had ik bitter weinig uitgevoerd.

8 december 2020 om 21:55

@ Krillin Als Tuchel een van de weinige blanke mensen is op de bank bij Psg, dan zou ik het niet gek vinden als Tuchel beschreven wordt als 'die blanke'. Kijk Demba Ba is kaal, dus het is ook niet dat je hem met zijn kapsel ofzo kunt beschrijven. En hebben we het wel goed gehoord? Kan het niet zijn dat die het over zwarte schoenen had of een zwarte jas? Ik vind context wel erg belangrijk hier.

8 december 2020 om 21:56

@HaytemHightem, Het is ook wel meteen zoeken van 鈥榸ou het andersom ook zo zijn?鈥. Het is gewoon onhandig en dom. Maar hij heeft geen moord gepleegd. Hoevaak wordt er wel niet iets gezegd in de trent van; 鈥榟oe heet die zwarte spits van Inter ook al weer鈥 ben je dan racistisch?

8 december 2020 om 21:57

@ Messibazoer geen idee. Met voetbal roep ik ook altijd: dek jij die kale. Of: dek jij die met die gele schoenen. Soms is dat het eerste wat in mij opkomt. Ook: die scheidsrechter sprak Roemeens. Wie zegt dat die niet zei: Die met die zwarte schoenen? Als die iets racistisch heeft gezegd is het meer dan terecht als die scheids voor het leven geschorst wordt, maar ik vind context wel erg belangrijk. Demba Ba reageert op iemand die een taal spreekt die hij zelf niet spreekt. Het enige wat die oppikt is 'negro'.de rest heeft die niet eens verstaan.

8 december 2020 om 21:58

Maar dus al de feitelijke vaststelling dat iemand zwart is, is tegenwoordig racisme?

8 december 2020 om 21:58

Ik vind het frapant dat juist de witte mensen zich er meer druk om maken dan de zwarten.
Ik ken genoeg zwarte mensen die het totaal niet erg vinden als je zwarte zeg en ik ken geen enkele zwarte die daar moeilijk over zou doen.

8 december 2020 om 21:58

@haytem Ik was vroeger altijd een van de weinige blanke in mijn team. De tegenstander riep altijd: dek die witte. Of: dek die Hollander. Is dat dan ook racistisch?

8 december 2020 om 22:00

Racistisch? Wordt hij anders behandeld door zijn huidskleur? Volgens mij niet, dus totaal niet racistisch. Erg netjes is het misschien niet, maar dit heeft niks met racisme te maken.

8 december 2020 om 22:00

Of het logische verklaring is laat ik even in het midden.. maar men moet de situatie begrijpen en Demba Ba legde het ook heel goed uit. Hij zegt letterlijk tegen de scheids: Waarom als je een "white player"moet beschrijven zeg je "this/that player" en als je een "black player" moet beschrijven zeg je "this/that black player" (kennelijk heeft de scheids dat gedaan volgens Demba Ba??) Toen had die scheids ook helemaal niks te zeggen en je zag al de 22 spelers met hun hoofd schudden. Wij als maatschappij moeten beter weten. We kunnen beter dan dit.

8 december 2020 om 22:00

Neen, je bent zeker geen racist, maar het is wel racistisch. Een man is een man, en door kleur iemand beschrijven is niet de manier waarop je iemand aanduidt of aanspreekt. Ik zou nooit zeggen hoe heet die zwarte spits, ik zou zeggen wie is de nummer 9. Als je nadenkt, dan zijn er wrsl honderden manieren om iemand aan te duiden. Als iedereen even zou nadenken, dan wordt het toch voor iedereen beter?

8 december 2020 om 22:03

@Lierse1997, Absoluut niet. Het woord brengt tegenwoordig wel een enorme lading met zich mee. Als iemand zwart is dan is hij zwart, daar is niks racistisch aan imo. Maar het is niet handig in deze tijd om hem zo te noemen.

8 december 2020 om 22:05

Blanke mensen worden ook zo omschreven. Alleen hebben zij wat meer distinctieve kenmerken. Rood, blond, bruin en zwart... Word ook zo vaak 'die blonde' genoemd Het is maar waar je je druk om kan maken. Als er verder geen waardeoordeel aan wordt gegeven, zie ik het probleem niet.

8 december 2020 om 22:06

@AmazingNinja dit gaat over profvoetbal, de namen zijn wel bekend bij de officials he. Je mag vanuit gaan dat ze hebben voorbereid en weten wie de (assistent)trainers zijn. Het gaat niet om wat jij vindt dat kan, maar hoe betrokkene het ervaren heeft. De official had fatsoen moeten hebben om te desnoods te zeggen deze assistent als hij geen naam meer wist.

8 december 2020 om 22:09

@MessiBazoer maar dan is het probleem dus niet dat die man een feitelijke uitspraak doet, maar dat er direct overtrokken wordt gereageerd en het wel racisme MOET zijn. Heb al meermas gehoord en gelezen dat uberhaupt iemands huidskleur benoemen racistisch is. De betekenis van dat woord is compleet vervaagd, terwijl de gevolgen van aangeduid worden als racist nog altijd verstrekkend zijn. Ik denk dat we vooral moeten stoppen met alles en iedereen met de fluwelen handschoen behandelen omdat ze binnen no time gekwetst zijn. Racisme? Altijd uitbannen. Maar die Amerikaanse toestanden dat je als wit persoon een zwart persoon bijna niet meer durft aan te kijken of spreken omdat je zo makkelijk racist genoemd kan worden, moet echt niet overwaaien naar Europa.

8 december 2020 om 22:10

Zou best kunnen zijn dat ie zegt "die kale", of "die kleine", "die met het lange haar". Gezeik om niks dit

8 december 2020 om 22:11

Begin dan nij jezelf en lees even wat er met racisme wordt bedoeld. Het puur duiden van ras, sexe, etniciteit etc is geen racisme. Staat duidelijk in het internationale verdrag hierover.

8 december 2020 om 22:11

@krillin weetje dat zeker? Als ik voetballers en analisten op TV hoor dan weten die vaak de namen niet eens. Dus ik denk dat de assistent trainer van Basaksehir (een best wel kleine club) direct heel bekend is bij een scheids. Nogmaals: als die wat racistisch heeft gezegd: schorsen voor het leven. Maar die man spreekt Roemeens en dat doet verder niemand die op de bank zit bij Basaksehir, dus ik vind context wel erg belangrijk.

8 december 2020 om 22:16

'ik vind het frapant dat juist de witte mensen zich er meer druk om maken dan de zwarten. Ik ken genoeg zwarte mensen die het totaal niet erg vinden als je zwarte zeg en ik ken geen enkele zwarte die daar moeilijk over zou doen.' @vegitosan, Dat ligt aan de context. Demba Ba legt het mooi uit en het is iets wat ik ook altijd aankaart. Als we een wit persoon beschrijven, dan wordt er nooit naar diens huidskleur gerefereerd. Waarom gebeurt dit dan wel altijd met zwarte mensen? Hockey speler Terrance Pieters gaf ook een voorbeeld van de wijze waarop hij soms werd / wordt beschreven: 'dek die zwarte芒鈧劉 of: 芒鈧渟top die neger af芒鈧劉.' Waarom komt het bij mensen niet op om te zeggen 'dek die nummer twaalf van Kampong af'? Haha, en het zijn heel vaak de personen die beweren dat ze geen kleur zien of doen alsof het zo verschrikkelijk is, als iemand in kleuren denkt, die vervolgens wel een kleur gerelateerde opmerking Moeten maken....

8 december 2020 om 22:20

@apocalyps Neger vind ik niet normaal om te zeggen. Maar dek die donkere bijv wordt vaak genoeg op een voetbalveld geroepen.net als 'die kale' of 'die rooie'. Het is maar net welk kenmerk opvalt en iemand makkelijk onderscheid van de rest.

Ik was vroeger een van de weinige blanken in mijn team en de tegenstander riep altijd 'dek die witte' of 'dek die Hollander'. Is dat dan ook racistisch? Dat iemand mij omschrijft als blanke? Ik denk het niet. Dus waarom is 'zwart' dat dan wel?

8 december 2020 om 22:21

Bij Tuchel zou je misschien "die man met dat spitse gezicht" kunnen zeggen. Lijkt me niks mis mee om iemand aan te duiden op basis van uiterlijke kenmerken. Jammer dat dit soort zaken als racisme bestempeld worden. Neger vind ik iets anders, dat is toch min of meer een beledigend woord. Maar als de Roemeense taal nu toevallig heel erg op dat woord lijkt, snap wel dat die speler dan boos wordt. Maar wellicht had die Roemeen het hem even uit kunnen leggen.

8 december 2020 om 22:22

Gelijk heb je....ook hier was het een witte man die tegen de scheidsrechter tekeer ging! Zat waarschijnlijk naar een ander incident te kijken!

8 december 2020 om 22:33

Je hoort ook weleens in het veld. Dek die kleine daar, of die kale daar. En in teams met weinig of maar 茅茅n blanke hoor je dit ook weleens, zelfs in de Amerikaanse sporten die gedomineerd worden door donkere mensen. Maar goed, dit is weer een hoop heisa om werkelijk waar niets. Kansloos om te zien weer.

8 december 2020 om 22:40

Idd mensen overdrijven weer. Ze moeten eerst de situatie begrijpen voordat ze iets zeggen als ; ooh dit is racistisch! Nergens voor nodig.

8 december 2020 om 22:45

@apocalyps ,
Waarom wij niet ''die witte'' zeggen? Omdat je in de meeste omgevingen meer witte hebt en het dus niet duidelijk is wie je dan bedoeld.
Als er weinig witte zijn tussen de zwarte dan wordt diegene ook gewoon ''tatta'' genoemd, of ''die Hollander''. Doen Nederlanders daar moeilijk over? Nee.
Het is vooral het geschreeuw van de 0,1% van de zwarte bevolking (in NL) en dat Nederland zich zo geroepen voelt om alles wat Amerika doet over te nemen , die hier een probleem van maakt.
En dan heb je daar achter 2 type mensen die het steunen:
1. Mensen die geen zin hebben in ophef of discussies (en dus drm bepaalde woorden niet zeggen).
2. Social justice warriors.

Ik ben ook wel eens ''die kleine'' genoemd .
Ik heb andere ook wel eens ''die dikke'' genoemd.
Absoluut niemand die er een probleem van maakt.

Het punt is ook niet zo zeer de behoefte om het te zeggen , het punt is dat als het zo doorgaat dat je niks meer mag zeggen.
''dik'' wordt tegenwoordig namelijk ook moeilijk over gedaan. Het is dan kwestie van tijd voor dat ''kleine'' , ''lange'' , ''dunne'' etc ook niet meer mag.

8 december 2020 om 23:06

Dvv, daar kun je over twisten. Volgens jou niet. Volgens anderen had hij hem niet "blanke" genoemd als hij blank was geweest, maar gewoon bij zijn functie, zoals de 4e official had moeten doen.

8 december 2020 om 21:58

Met deze zin geef je zelf wel echt een fantastisch voorbeeld van hoe het hoort he? Man man man. "die oostblok landen hoor je wel vaker met racisme, die leren het echt nooit."

8 december 2020 om 22:17

@Emile: heerlijk he, ook het eerste waar ik aan dacht. Zolang mensen(vanuit alle bevolkingsgroepen) niet snappen dat er een groot verschil is tussen het erkennen van verschillende kleuren en culturen en het hangen van een waarde-oordeel hieraan gaat rascisme nooit uitgebannen worden. Het erkennen is toch alleen maar goed, bovendien ben ik erg blij met die diversiteit.

8 december 2020 om 22:17

Hahaha ik zag 100 reacties boven je en geen enkele die hierop inpikte, begon me al vragen te stellen. Even racisme veroordelen met een generaliserende en discriminerende opmerking... dat vond ik veel erger dan een Roemeen die een zwarte man aanduidt met 鈥榙ie zwarte man鈥. Maar goed dat hele zwarte gedoe is lekker hot topic op dit moment zeker? Aah de hypocrisie van deze PC maatschappij.

9 december 2020 om 06:41

Hoor hem is dan. Waarom die zwarte man? Is gewoon racistisch schat.

8 december 2020 om 22:28

Gewoon heel het woord afschaffen! Want als lil pump die een latino is dit rapt luisteren donkere mensen er gewoon naar. En wie mag bv het woord n*ger zeggen zodat het niet racistisch overkomt ? Marokkanen bv? Marokko ligt in afrika deel van bevolking is zwart en ander deel bruin of lichter. Zo blijf je bezig. Gwn afschaffen!!!! Voor iedereen is het eigenlijk racistisch. Ook voor donkere die n*ger zeggen zelf.

8 december 2020 om 22:39

Iedereen mag gewoon het n-woord gebruiken niemand heeft het recht om het woord te claimen

8 december 2020 om 22:43

Deze speler heeft in een land gespeeld waar veel aan racisme wordt gedaan en daar deed hij niets. Nu noemt iemand hem black en valt de hele wereld over die 4de man heen. Ik begrijp heel goed wat racisme is en dat we daarmee beter moeten leren omgaan, maar het is zo hypocriet in de voetbalwereld dat ze daar buiten helemaal geen standpunt innemen en lekker hun zakken vullen. Dan doe het daar ook, kom dan ook op voor de minderheden daar.

Even wat duiding: het arbitrale korps is Roemeens. De 4e man verklaart "black guy" te hebben gezegd, en niet het n-woord. Hij had het daarbij dus over Webo. Zwart in het Roemeens is "negru", dus de verklaring van de 4e man zou kunnen kloppen. En het is ook begrijpelijk dat Webo door de gelijkenissen met racistische termen in andere talen denk dat het om een racistisch woord gaat. Dat gezegd hebbende, iemand benoemen bij de huidskleur is de ook borderline racisme.

8 december 2020 om 21:40

Geen borderline. 100% racisme. Bedankt voor de verheldering!

8 december 2020 om 21:44

Hoeft helemaal geen 100% racisme te zijn. Als iemand iets heeft gezegd wat niet door de beugel kon en de scheidsrechter vraagt aan de 4e man wie het gezegd heeft. Antwoord; die donkere man is dat helemaal geen racisme, maar een wijze om iemand aan te duiden. Er zit totaal geen negatieve (of positieve) lading in.

8 december 2020 om 21:45

"opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen"

Lijkt me niet echt van toepassing vriend...

8 december 2020 om 21:50

@ Nolis; dus iemand een 'zwarte man' noemen is racisme? Kun je mij vertellen waarom? Lijkt me gewoon een beschrijving van iemand. Het lijkt wel of 'zwart' een vies woord is.

8 december 2020 om 21:40

Het is inderdaad hoe dan ook dom. Zeker in deze tijd. Waarom 眉berhaupt hem zwart noemen? Dat komt voor hem waarschijnlijk hetzelfde over als negro.

8 december 2020 om 21:42

Heb het laatst ergens gelezen, maar elk woord met als stam negro of iets dergelijks wordt al snel gezien als racisme, terwijl dat geen verband houdt met elkaar.

8 december 2020 om 21:43

Je slaat de spijker op zijn kop. We leven toch hopelijk in een tijd waarbij een persoon niet bij zijn huidskleur genoemd hoeft te worden om diegene aan te spreken. Ongelofelijk domme actie.

8 december 2020 om 21:43

Als hij roze haar had, dan had hij waarschijnlijk hee roze geroepen, misschien kent een 4e man niet alle woorden. Maar in deze samenleving tegenwoordig is het inderdaad niet slim.

8 december 2020 om 21:46

Zwart is niet goed, maar een term als donker vind ik wel kunnen. Als je iemand beschrijft wordt ook blank gezegd over mij en dat heeft niet met racisme te maken. Je moet dingen wel een context blijven zien.

8 december 2020 om 21:47

@Goalski, wat zou zo'n man naar Babel roepen vraag ik me dan af...?

8 december 2020 om 21:52

@ Gelbe waarschijnlijk die gast met ze roze haar,zal het dan ook racistisch zijn?

8 december 2020 om 22:15

"Dat komt voot hem waarschijnlijk over..". Totaal onbelangrijk hoe het voor hem overkomt. Als die assistent boos wordt omdat hij de Roemeense taal niet machtig is is zijn probleem. Hij is zwart, net zoals iemand met krullen krullen heeft en iemand die klein is klein is.

8 december 2020 om 21:42

Demba Ba zei het goed:鈥漼ou don鈥檛 say this white guy.鈥 Iemands ras, kleur of geaardheid is niet nodig als aanduiding van iemand.

8 december 2020 om 21:45

Ik wil nou niet heel flauw doen, maar als jij als enige blanke in een gekleurd team speelt en de scheids vraagt wie een kaart moet krijgen zal er toch ook gewoon de blanke/witte gezegd worden? Dit gaat verder ook mijn laatste reactie in dit topic zijn en denk dat VZ er slim aan doet om dit topic verder te sluiten voor reacties aangezien dit onderwerp vaak een hoop emotie te weeg brengt die de discussies niet ten goede komen.

8 december 2020 om 21:45

Dit gebeurt vanuit mensen met een donkere huidskleur net zo goed maar dan is er nooit eat aan de hand. Hoevaak zie je de mensjes van Bij1 niet white privelage, oude witte mannen of these white guys zeggen. Dan wordt er toch net zo goed gebruik gemaakt van huidskleur om iemand of een groep personen aan te duiden. Is het dan ineens geen racisme?

8 december 2020 om 21:46

Maar hij zegt toch gewoon hetzelfde?

8 december 2020 om 21:53

Naja, hoe moet je Demba Ba dan aanspreken? Hij is kaal dus je kunt ook niet zijn haar beschrijven.... Demba Ba heeft een zwarte of donkere huidskleur. Dus ik vind het niet zo gek om zo te omschrijven. Ik ben niet bekend met de Roemeense taal, maar zou negru in die context niet ook vrij vertaald kunnen worden als 'die donkere man?'. Vind ik geen racisme.

8 december 2020 om 21:56

Hij is niet de enige donkere persoon in dit team

8 december 2020 om 21:57

@AmazingOnwetend hoe kun je dit nou niet snappen? Waarom moet je hem bij zijn huidskleur benoemen/roepen? Sjeming sommigen verdedigen ook alles h茅 ... Het is grappig dat altijd de mensen met de minste racistische bejegening het hoogste woord willen voeren wat wel en geen racisme is ahahaha

8 december 2020 om 22:01

Misschien vind ik het wel heel beledigend dat ik wordt gereduceerd tot "that white guy". Wat gij niet wilt dat u...

8 december 2020 om 22:01

Inderdaad FR-RKC

Je mag ze niet alleen benoemen op die manier. Je mag ook aangeven dat er te veel 'white guys' zijn op bepaalde plekken/posities. Dat wordt zelfs toegejuicht....

8 december 2020 om 22:02

Misschien vind ik het wel heel beledigend dat ik wordt gereduceerd tot "that white guy". Wat gij niet wilt dat u...

8 december 2020 om 22:06

@ Savano als die scheids wat racistisch heeft gezegd dan moet die voor het leven geschorst worden. Maar die scheids spreekt Roemeens en zegt wat in het Roemeens tegen zijn collega. Van alles wat die scheids zegt, pikt Demba Ba het woordje 'negro' (negru in het Roemeens) op. Ik denk niet dat Demba Ba de rest heeft verstaan. Dus context is wel erg belangrijk.

8 december 2020 om 22:08

@FR-RKC dit valt mij ook op. Net of het woord 'zwart' iets vies is en donkere mensen zich ervoor schamen.

8 december 2020 om 22:12

White privilege betekent eigenlijk niets meer dan dat blanke personen Gemiddeld genomen een klein stapje voor hebben in deze samenleving. Dat ze net iets makkelijker aan een baan komen, of makkelijker promotie maken bijvoorbeeld.

8 december 2020 om 22:15

Overigens is iemand white guy noemen niet echt leuk voor die persoon, maar het heeft wel een andere geschiedenis en lading dan het N woord. Ik hoop dat je dat snapt.

8 december 2020 om 22:19

Omdat het niet om een white guy ging lijkt me dat logisch en verder een aanname van Ba. Als meneer Ba paars haar had had ie "die met het paarse haar" gezegd (wellicht) en als de witte keniaan van Heerenveen op de bank had gezeten tussen 10 turken dan had ie "die witte" gezegd (wellicht). Daarnaast verstaat Ba geen roemeens (wellicht) dus moet ie niet zo overdreven doen

8 december 2020 om 22:23

'@amazingonwetend hoe kun je dit nou niet snappen? Waarom moet je hem bij zijn huidskleur benoemen/roepen?' @savano, Dat kaart ik ook altijd aan. WAAR-OM Moet je naar iemands huidskleur refereren? Het eerste wat in bepaalde mensen opkomt is dat ze direct naar iemand zijn of haar huidskleur moeten refereren. Hockey international Terrance Pieters gaf een tijdje geleden ook een aantal voorbeelden hierover. 'dek die zwarte' of 'stop die neger af'. Waarom komt het bij een bepaald slag niet op om dan te zeggen 'stop die nummer negen van Kampong af' of iets dergelijks? Haha, een bepaald slag ziet je echt als een soort 'afwijking' of iets dergelijks.

8 december 2020 om 22:30

@savano omdat ik niet snap waarom dat beledigend is? Als mensen mij 'witte noemen' bijvoorbeeld, dan boeit mij dat echt niet. Dat zie ik echt niet als een belediging. Dan kijk ik in de spiegel en dan denk ik: ja ik ben inderdaad facking wit. Dus ik snap niet zo goed waarom 'zwart' als beschrijving een belediging is? Kijk neger is een ander verhaal. Dat is inderdaad gewoon een racistische opmerking, geen discussie over mogelijk. Maar zwart is gewoon een kleur (technisch gezien is het geen kleur, maar goed). Dus ik vraag mij af of mensen die een zwarte huidskleur hebben of die zich schamen ofzo voor die huidskleur? Want zoals gezegd: mij boeit het niet dat ik wit/blank ben. Ben er ook niet trots op ofzo, maar ik denk: tja, dit is wat De Lieve Heer mij gegeven heeft, dus hier moet ik het maar mee doen. Verder spreekt die scheids Roemeens. Het enige woord dat eruit gepikt wordt is 'negro' (in het Roemeens negru en betekent gewoon zwart). Dus we weten ook niet in welke context het woord gezegd is. Wat als die zei: zwarte schoenen?

8 december 2020 om 22:44

Een scheidsrechter noteert toch gewoon de nummers of namen van spelers op hun notitieboekje als ze een kaart geven. Waarvoor dienen de shirtjes? Waarom zou je uperhaubt iemand zijn huidskleur dan moeten benoemen? Dat is gewoon onlogisch en dom. Kom op mensen gebruik jullie hersenen!

8 december 2020 om 22:51

Ik zal mijn hersenen even gebruiken en zeggen dat Webo een assistent is en dus doorgaans geen nummer of naam op zijn shirt heeft staan.

8 december 2020 om 22:52

@BJK-Q7 in dat geval had die een jas aan die precies hetzelfde eruitzag als de jas die de rest op de bank aanhad. Dus dan is dat moeilijk met een nummer.

8 december 2020 om 22:54

@AmazingNinja Zoals ik al zei de mensen die het het minst meemaken voeren de boventoon wat wel of geen racisme is. Iemand negatieve witte/blanke noemen heeft never nooit dezelfde lading als het n-woord. 1) waarom de behoefte om eerst zijn kleur te benoemen. Hij heeft een naam, rugnummer en is niet de enige donkere persoon. 2) het is zo akelig dat blanken voor niet-blanke willen bepalen hoe zij dit soort bejegening dienen te interpreteren. N-woord heeft een veel zwaardere (historische) lading. Je bent veel te technisch in de vertaling bezig, Roemeens dit dat, boeien waarom zijn huidskleur uitlichten? Men is iets teveel racisme moe in de zin van 'niks mag meer tegenwoordig' nee de fatsoensnorm is gewoon omhoog geschroefd. Men durft zich meer uit te spreken, kijk maar naar BLM, die er ook voor gezorgd heeft dat andere minderheden zich durven uit te spreken. Voorheen hoorde je de Aziatische gemeenschap ook niet over racisme maar kijk nu (carnavalslied), men is het zat. Over die schoenen vergelijking ga ik niet reppen, tsjonge jonge wat een onwetendheid. Kom uit jouw bubbel en verdiep je eens in andere meningen. Alleen zo kom je tot andere inzichten #jekunthet

8 december 2020 om 23:02

@savano.

Maar hij had geen rugnummer, want staflid... Naam zal de beste man niet geweten hebben. En hoezo N-woord? Dat is toch helemaal niet van toepassing hier...

8 december 2020 om 23:06

@fionn mijn reactie is op die van argecy waar hij een voorbeeld geeft over dat er
1 'blanke' speler is die in een voornamelijk 'zwarte' ploeg speelt, maar tja even nadenken is echt moeilijk!

8 december 2020 om 23:14

@amazingninja in het geval van basaksehir heb je gelijk dat webo een jasje aanheeft, dus dan is het inderdaad moeilijk om bijvoorbeeld een nummer te zien of weten wie het is. Maar ik kijk al jarenlang voetbal en waarschijnlijk jij ook. Bijna elke keer als er iemand van de bank een kaart krijgt van de hoofdscheidsrechter heb ik persoonlijk elke keer gezien dat de 4de official aantoont wie een kaart moet krijgen. Gaat de 4de official naast de speler/staflid staan en wijst die hem aan. Komt de hoofdscheidsrechter en toont hij de kaart. Dus voor mij part hebben de officials de situatie slecht benaderd.

8 december 2020 om 23:14

Welk N-word Markbal? Negru?

9 december 2020 om 08:49

@ Savano Ah maar hier sla jij de plank volledig mis. Jij hebt het over het n-woord, wat een totaal ander woord is dan negro (of negru). Dat zou betekenen dat iedereen die een taal spreekt die dicht bij het latijn staat nooit meer het woord 'zwart' (want zal altijd op negro lijken) zou kunnen zeggen? Eigenlijk is dit gewoon een prime example van hoe alles tegenwoordig over de boeg van racisme wordt gegooid. Het woord zwart is dus racisme? Kijk, als het n-woord wordt gezegd of in het Nederlands neger, dan is dat wel degelijk racisme. Maar het woord zwart op zich zelf toch niet?

Mensen moeten misschien eens wat minder naar Amerika kijken. Dat land is door en door verrot. Negro vergelijken met het n-woord. Het moet echt niet gekker worden.

8 december 2020 om 21:44

Het n-woord馃 Ben benieuwd wat het volgende woord is dat niet volledig getypt gaat worden. Wordt ook met de dag gekker.

8 december 2020 om 21:46

Ja te triest voor woorden eigenlijk he? Iedereen weet welk woord er wordt bedoeld maar het woord mag niet gezegd worden.

8 december 2020 om 22:27

Hij die niet genoemd mag worden! Ah Voldemort kan ik wel voluit typen. Gek, doe er wat aan vz!

8 december 2020 om 21:45

Doet Derksen ook telkens.. "die zwarte spits van Ajax". Totaal onnodig.. Hij zal niet zeggen "die witte verdediger van Feyenoord.

Niet per se racistisch natuurlijk, maar wel bijzonder vreemd

8 december 2020 om 21:47

Domme vergelijking. Wanneer 茅茅n iemand in een lijn rood haar heeft, benoem je d谩t ter herkenning. Als er drie blonde personen zijn, dan heb je niets aan "die blonde", dan benoem je iets anders ter herkenning.

8 december 2020 om 21:50

Het is niet racistisch bedoeld, dat is wat mensen steeds vergeten. Mensen gaan vaak los op een Derksen omdat hij ook geen blad voor de mond neemt, maar iemand onterecht racistisch noemen is ook niet goed.

8 december 2020 om 21:56

is wel een verschil tussen zwarte spits of neger dus black guy of negro is wel echt een verschil

8 december 2020 om 22:01

toch moet johan derksen vaak een getint persoon ''zwarte spits'' of iets dergelijks noemen terwijl heel veel ploegen in europa met veel getinte spelers hebben.

Die getinte persoon is geen unicum in het elftal er zijn er haast altijd meerdere.
Ook genoeg teams waarin er meer getinte spelers zijn dan blanke maar dan hoor je hem nooit die witte verdediger zeggen.

8 december 2020 om 22:22

En negro en negru is ook nogal een verschil. Net zoals Philip Cocu gewoon Cocu als achternaam heeft maar in het frans dus vrij vertaald Philip Klootzak heet.

8 december 2020 om 22:32

@Thetruth, afgelopen aflevering had hij het ook over die blonde verdediger van Heerenveen. Moeten nu alle blonde mensen naar De Dam om te protesteren? Het is een manier om iemand aan te duiden. Meer niet. Daar zit echt geen negatieve, racistische gedachte achter.

8 december 2020 om 21:48

Waarom geeft hij die verklaring niet aan Webo dan op dat moment?
Helemaal eens met je laatste zin.

8 december 2020 om 22:09

Wellicht heeft hij die verklaring wel gegeven maar als je hoog in je emotie zit dan accepteer je dat niet zo maar natuurlijk dus moet je eerst even terug uit de emotie om het rustig te overleggen en uit te leggen, dit zal ook ongetwijfeld nog gebeuren in het onderzoek naar dit incident

8 december 2020 om 22:20

Zou kunnen inderdaad.
We zullen zien , ff ondderzoek afwachten.

8 december 2020 om 22:23

Heeft ie wel gedaan maar zoals wel vaker zijn mensen niet meer voor rede vatbaar als ze zich (onterecht) beledigd voelen

8 december 2020 om 21:49

Daarom is die duiding ook niet nodig. Om je verhaal even kort te schetsen.

8 december 2020 om 21:50

@est-1913, het kan best kloppen hoor. Maar ik vind het tamelijk bijzonder dat een Roemeense 4e man in het Roemeens iets gaat roepen tijdens een CL-wedstrijd tegen een niet-Roemeense speler. Lijkt mij dat Engels gewoon de voertaal is in zulke wedstrijden toch? En in het Roemeens een niet-Roemeen aanspreken heeft geen enkele zin. Ik vind het een heel goed statement van beide ploegen om het veld af te lopen. Laat de UEFA maar eens tonen dat het ze ernst is in plaats van alleen maar symboolpolitiek te voeren. Ik hoop dat dit heel grondig onderzocht wordt.

8 december 2020 om 21:53

Hangt er van af natuurlijk. Als hij in het Roemeens met de hoofdscheidsrechter kan dat natuurlijk gewoon gebeuren.

8 december 2020 om 21:54

Ik denk dat je toch gewoon communiceert met je collega die toch ook Roemeens is
Allebei spreek je dezelfde taal, dus waarom zou je dan overschakelen naar het Engels? Voegt toch niks toe en kan alleen maar tot communicatiefouten leiden? In de heetst van de strijd zijn de meeste mensen toch het comfortabels in hun eigen taal?

8 december 2020 om 22:00

@puntnaarachter ,
Omdat alles wat ze zeggen wordt opgenomen? En bij een internationaal bedrijf is Engels altijd de voertaal.
Daarmee voorkom je dus dit soort issues.

8 december 2020 om 22:01

@Lierse @puntnaarachter .. dat klopt. Het leek mij te gaan om een situatie waarin de 4e man een speler van Istanbul aanspreekt. Als het is wat jullie zeggen, dan lijkt het me overigens heel bijzonder dat iemand er in een snelle volzin Roemeens wel het woord negru uitpakt. Maar goed, wat ik al aangaf. Het lijkt me heel goed dat dit grondig wordt onderzocht. Op basis van de beelden die ik heb gezien is het me niet duidelijk. Ik weet wel dat de communicatie tussen de officials onderling beschikbaar is. Dat kan de verklaring van zo'n 4e man maken of breken.

8 december 2020 om 21:51

Dat is ook gewoon fout dus. Je ziet nooit gebeuren dat ze even roepen ja die witte man daar of iets, wat ook fout zou zijn. Zie Derksen ook vaak roepen met die zwarte jongen, gisteren nog. Waar gaat het over.

8 december 2020 om 21:56

Nee dat gebeurt inderdaad nooit... Meestal gebruiken ze dan kaaskop of cracker...

8 december 2020 om 21:57

Hoeveel mensen van de staf van Besiktas die betrokken waren bij de opstoot zijn zwart qua huidskleur?

8 december 2020 om 22:02

basaksehir niet besiktas

8 december 2020 om 22:08

Daar heb je me 馃槈.

8 december 2020 om 22:36

@sociofan ik weet niet of jij het nieuws meekrijgt. Maar iedereen die betrokken is bij BLM heeft het altijd over 'witte nederlanders'.....

8 december 2020 om 22:43

Ga eens naar Cura莽ao daar worden Nederlandse antilianen Macamba genoemd

8 december 2020 om 23:19

Dat ze dat daar doen maakt het toch niet plots goed? Dat mensen spreken over witte Nederlanders maakt het toch niet goed? Zouden jullie het goed vinden als bijvoorbeeld je dochter zwarte, witte of macamba genoemd zou worden terwijl ze lekker aan het spelen is?

8 december 2020 om 21:53

@est-1913 het is nergens voor nodig om iemands huidskleur erbij te halen. Dit is hoe dan ook fout. Heel technisch lopen vertalen enzo is allemaal overbodig.

8 december 2020 om 22:22

Gaan we dat echt borderline racisme noemen? Dan zijn we een centimeter verwijderd van met termen als seksisme te gooien wanneer een man als man beschreven wordt. Discriminatie wanneer iemand zegt 鈥榙ie kale man鈥 of 鈥榙ie blonde vrouw鈥. Dat vind ik persoonlijk wel ziekelijk gevoelig en zielig hoor. Zwaar leven trouwens zo als je bij de politie omroep werkt en mensen niet meer lag beschrijven obv hun uiterlijk

Respect naar IB en PSG. Racisme hoort niet hier.

8 december 2020 om 21:47

Waar wel?

Als scheidsrechter moet je je dan echt schamen. En niks aan aangesteld aangezien beide reservebanken fel reageerden.

Zo kan het dus ook! Ipv alles slokken gewoon handelen en ermee kappen!

Lastig, tegenwoordig is het heel makkelijk om chaos te cre毛ren door zoiets te roepen. Als echter blijkt dat dit echt gezegd/zo bedoeld is, dient deze official zwaar gestraft te worden. Wel eindelijk een team dat daadkrachtig van het veld stapt en een echt statement maakt! Echter betekent in de ene taal een bepaald woord net iets anders dan in de andere taal. Zo ook het voorval van Cavani een tijdje terug. Dit dient grondig onderzocht te worden voordat deze man openlijk veroordeeld wordt in comments etc. Hier zijn commissies voor, met professionals.

8 december 2020 om 21:59

Dit. Dankjewel! Was ook bezig met een reactie maar jij bent even wat genuanceerder. Vaak (niet altijd en praat racisme absoluut niet goed want daar heb ik een grondige hekel aan) opgewonden standjes die zelf alle grenzen over gaan en teruggefloten worden trekken dan maar de racisme kaart en maken een hoop kabaal. Verbaas me hier steeds vaker over. Geen enkele reflectie maar lekker schreeuwen. Bizar. Nogmaals, als de beste man echt voor neger is uitgemaakt dat zou te triest voor woorden zijn en moet fors bestraft worden. The world is going mad slowly.

Bizar. Als dit inderdaad waar is, en daar lijkt het wel op, is dit een schande. Hier mogen flinke straffen uitgedeeld worden aan de official. Racisme hoor nergens thuis, ook niet op een voetbalveld.

8 december 2020 om 22:30

Mooi, dan begrijp je ook waarom het WK niet moet doorgaan? Het is een beetje hypocriet dat dit steeds wordt geroepen, terwijl iedereen vrolijk naar verschrikkelijke landen gaat en niet van het veld aflopen. Als je een statement maakt, doe het dan ook daar.

Bizarre gebeurtenis. Respect voor Bacaksehir dat ze ermee stoppen. Bij PSG verklaren ze ook dat ze het hebben gehoord dus dat krijgt nog wel een staartje denk ik

Huidig verhaal ligt iets anders. 4e man refereert naar de assistent trainer van Istanbul die geel moet krijgen als 鈥榙ie zwarte man鈥 om te beschrijven wie de kaart moet krijgen.

8 december 2020 om 21:45

Eigenlijk commotie om niks, als hij had gezegd "geel is voor de speler met blond haar" dan is er niks aan de hand. Door de taalbarri猫re denkt de speler dat hij racistisch bejegend wordt, terwijl er dus sprake is van een misverstand.

8 december 2020 om 21:50

Doet het jou pijn als blijkt dat er racisme is in de wereld ? Voel je de behoefte om vermeend racisme te verdedigen?

8 december 2020 om 22:00

Maar leg me even uit waarom 鈥渄ie zwarte man鈥 in het Roemeens racistisch is dan?

8 december 2020 om 22:16

zeg gewoon de assistent trainer. waarom die zwarte. waarom kleur erbij halen. ga niet als een klein kind hier lopen doen man. is gewoon fout klaar!

8 december 2020 om 22:20

Eens met Lierse. Zie hier niks racistisch in. He blanke mogen ze toch ook gewoon zeggen.

8 december 2020 om 22:26

Hij moet meteen heel de staf van de beide teams van buiten leren?

8 december 2020 om 23:17

Lierse, Webo heeft een gigantische pas om z'n nek hangen waar zijn functie ook op staat, dus de official hoeft geen huiswerk te maken. Terug naar jou. Waarom is het nodig om z'n huidskleur te betrekken?

9 december 2020 om 01:34

Reageer dan ook even op Lierse gangstarr. Ga een inhoudelijk discussie aan in plaats van die oneliners te gooien.

En zo hoort t. Respect voor de ploeg die t aandurft in de CL notabene!

Is Negro niet een veel gangbaardere term in Spaanstalige landen dan bijvoorbeeld 'nigger'? Weet iemand hoe dit zit? Wel superdom om het 脙录berhaupt te zeggen.

8 december 2020 om 21:43

Hoezo? Die Spaanstalige City speler laatst (of wie was het?) die een medespeler zo liefkozend noemde op Twitter kreeg ook een bak gal over zich heen. Vroeg me alleen af hoe dat zat. Laat je vooroordelen lekker voor je. Goedkoop punten scoren.

8 december 2020 om 22:04

Cavani was dat. In Zuid-Amerika is het wel gebruikelijk om elkaar op uiterlijke kenmerken benoemen. Bijnamen als Chino, Flaco, Gordo, Blanco, Negrito etc. wordt daar vaak genoeg gegeven, zonder daar de ander per se beledigend te bejegenen.

8 december 2020 om 22:09

@Nico in Europa doen we dat toch ook,in Nederland heb ik vaak genoeg gehoord die rooie of die bolle of die schele

8 december 2020 om 22:11

@SuperNico Je hebt gelijk, was in de war met dat gevalletje Bernardo Silva.

8 december 2020 om 21:43

Betekent letterlijk 'zwarte', wat men tegenwoordig hier wil horen ipv het woord dat eerst gangbaar was: neger.

8 december 2020 om 21:45

De grensrechter is een Roemeen en diegene tegen wie hij het zei was geen spanjaard. En ze spelen in Parijs.

Wat hebben 'spaanstalige landen' hiermee temaken hebben?

8 december 2020 om 21:48

Zoek even uit tot welke taalfamilie het Roemeens behoort

8 december 2020 om 21:49

Ah, de laatste keer dat ik het las ging het over het woord 'negro', maar ik lees nu dat het inderdaad Roemenen waren en het woord 'negru' is. Strekking blijft hetzelfde denk ik.

8 december 2020 om 21:52

Roemeni毛 is net als Spanje een Romaans land, en de Roemeense bewoording voor zwart is negru.

8 december 2020 om 21:46

De grensrechter is een Roemeen en diegene tegen wie hij het zei was geen spanjaard. En ze spelen in Parijs.

Wat hebben 'spaanstalige landen' hiermee temaken hebben?

8 december 2020 om 22:27

Klopt..degen waar ie het tegen zei was ook een Roemeen

8 december 2020 om 22:02

In Zuid-Amerika heb je een rivier die ze de Rio Negro noemen omdat de kleur van het water zwart is, dat heeft niets met donkere mensen te maken.

Het is onderdeel van de Spaanse taal, de Spaanse taal maakt onderdeel uit van de Romaanse talen net zoals Roemeens, Italiaans en Frans dat doen.

Eindelijk de juiste reactie op rascisme.

9 december 2020 om 01:37

Nee, de foutieve reactie. Tegenwoordig is iedereen niet meer onschuldig tot het tegendeel is bewezen in dit soort gevallen. Het is schuldig tot het tegendeel is bewezen. Het is een heksenjacht die nergens op slaat. Iedereen is lichtgeraakt en het is te triest voor woorden. Iedereen doet nu niet alsof die Roemeense official Webo bewust benadeeld... Dat is dus niet het geval. De hele wereld is te verwend geraakt, het gaat allemaal net wat te goed en dan gaat iedereen zeuren om alles. Hou je nondeju bezig met institutioneel racisme in plaats van een Roemeen die het woordje 'zwart' zegt. Verloedering van de samenleving waar alleen maar censuur uit voort kan komen. Helaas ga jij ook mee in de stroom van direct schuldig.

"what a shame in Paris. 4th ref said 鈥渢he black guy鈥 when indicating to the ref who should be booked on Istanbul鈥檚 bench.". Aldus Fabrizio Romano, natuurlijk niet de meeste inteligente manier om het aan te geven maar om hier zo overtrokken op te reageren vind ik ook overdreven mocht dit kloppen.

Ligt eraan op wat voor manier hij het heeft gebruikt in zulke landen is het gewoon normaal om iemand met kleur aan te wijzen en heeft niets met racisme te maken,in Venezuela worden een blanke ook blanquito genoemd en een donker iemand Negro

"Vermeend" kan wel weggelaten hoor. Je hoort de man in kwestie nog "in Romanian language negro isn't racist" zeggen.

Vind het dan wel vreemd, want Webo spreekt gewoon spaans en heeft jarenlang in dat land gewoond, waardoor hij weet dat het woord negro helemaal geen scheldwoord is. Tenzij het tegen de persoon in kwestie is gezegd, dan weet je dat het negatief bedoeld is.

Ben heel erg benieuwd wat hier uit gaat komen. Echt jammer dat vandaag de dag nog steeds dit soort dingen voorkomen op het hoogste niveau. Afgelopen week nog in de wedstrijd van Derby dat de BLM protest wordt uitgefloten door nota bene een handje vol supporters die aanwezig mogen zijn.

8 december 2020 om 21:45

Het is toch een keer gebeurd met Zokora een x aantal jaar geleden?

8 december 2020 om 21:46

Zokora heeft emre belezoglu verrot getrapt 馃槀馃槀

8 december 2020 om 21:49

@bundeschelsea je bedoeld denk ik het incident met Emre en Zokora. Volgens mij is er toen inderdaad iets gezegd. Ik bedoelde meer vanuit het publiek. Buiten dat incident geen 1. In Turkije passen mensen daar wel mee op. Ook omdat het vanuit het geloof niet geoorloofd is om dit soort dingen te roepen/zeggen. Zonde zonde zonde om zo elkaars hart te breken.

8 december 2020 om 22:30

Ooit op vakantie geweest in Kusadasi...blijkbaar zijn de daar niet zo met geloof bezig dan want "donkere" mensen (of wat voor benaming je ook moet gebruiken tegenwoordig) werden daar door de helft van dr turkse mensen daar compleet belachelijk gemaakt

Als vierde official moet je weten dat dit een zwaarbeladen woord is. Dit hoort niet thuis in de sport. Respect voor PSG en Istanbul dat zij hebben besloten niet verder te spelen.

Vind het prima alleen is het dan nu wel de tijd dat er duidelijke richtlijnen komen waarin een lijst van woorden wordt aangemaakt. Racisme, homofobie, antisemitisme, noem maar op. Genoeg scheldwoorden die mensen kunnen kwetsen.

8 december 2020 om 22:03

Lol ben jij helemaal op je achterhoofd gevallen?? Je moet alles kunnen ridiculiseren, anders leef je in een dictatuur..

Primeur. Benieuwd naar de reactie van uefa. #Saynotoracism

Logisch dat het masker van de racistische Uefa afvalt. Voor de buhne dat ze altijd die campagnes maken, maar ondertussen vinden ze racisme prima en geven ze daar nooit serieuze straffen voor. Ze vinden racisme namelijk helemaal niet erg, ze gaan er prat op zo blijkt wel vandaag. Je kunt beter de racist uithangen, dan spandoekje over Uefa Maffia ophangen. Je kunt beter racist zijn dan op de trappen staan in het stadion. Dat zijn de normen van de Uefa.

8 december 2020 om 22:03

Mensen die geloven dat bedrijven of organisaties zoals uefa geven om racisme leven in een fantasie. Bedrijven volgen gewoon de geld

Net een filmpje gezien. Waarin Ba vraagt aan de official: Why you have to say the black guy and not just that guy? If it was a white player you never say that white guy, you would have said that guy, why now you say that black guy?. Why you have to mention a black guy, why you have to say this black guy?.

Dat zie ik nu op een filmpje voorbij komen.

8 december 2020 om 21:50

Beetje aanstellerig gedrag zeg. Lekker om je druk over te maken...

8 december 2020 om 22:31

"Because you're the only black guy". Zo..opgelost.

Het voordeel van deze zaak is dat het niet iets met fans is. Een 4e man met een microfoontje heeft misschien iets gezegd en als dat echt waar is weten we het gouw genoeg. Dat maakt het wel lekker effectief beoordelen en eventueel straffen. Wat dat betreft denk ik ook dat deze wedstrijd vandaag gewoon nog afgespeeld zou kunnen worden. In principe bestaat het "probleem" uit 1 persoon dus als je die weghaalt dan is het probleem opgelost.

Of het in Roemenie normaal is om negru/negro te zeggen of niet, een donker iemand waar je verder geen band mee hebt aanduiden met neger is gewoon onsmakelijk en kan al gauw overkomen als racistisch. Al helemaal op international niveau, je bent namelijk in Parijs, niet Boecharest.

8 december 2020 om 22:01

Maar hij zegt dus niet neger, hij zegt gewoon zwarte in het Roemeens.

Een teken dat het IQ van voetballers inderdaad niet bovenmatig is en daarnaast ook een gevolg van de overdreven anti racisme lobby als dit al niet meer gezegd mag worden.

Wel leuk dat uiteindelijk eens een ploeg van het veld stapt hierdoor. Mag meer gebeuren. Het zijn uiteindelijk mensen van de meest uiteenlopende huidskleuren die ons samen dit entertainment voorschotelen. En als je nu nog niet mee bent, wel dan gaat het nooit meer lukken vrees ik.

Ik heb het nog even teruggekeken en het is bij nader inzien een storm in een glas water. Hij zei het tegen een donkere man dus is geen racisme.

Dit betekent donkere man of zwarte man. Is helemaal geen racisme dit. Buiten dat wonen er in Roemeni毛 geen zwarte mensen dus waarom zouden ze racistisch zijn haha

8 december 2020 om 22:15

Blijkbaar ben je nooit in Boekarest geweest. Wonen veel Roemenen met een (West-)Afrikaanse migratieachtergrond.

8 december 2020 om 22:18

Benjamin Agdebuyi 馃槈

8 december 2020 om 22:24

Heb zelf een Roemeense vriendin, dus kom er jaarlijks en kan uit eigen ervaring vertellen dat Afrikanen op 1 hand te tellen zijn. Is ook wel logisch, want Roemeni毛 is qua economie niet het land bij uitstek om heen te gaan

Verongelijkt gedoe altijd. Zwarte man is toch wat we tegenwoordig moeten zeggen ipv het N woord?

鈥楢ls ze white guy noemen, is er toch ook niks aan de hand en blablabla鈥. 鈥榁riend鈥 welke witte ras is ooit als slaaf gebruikt of dergelijke? 鈥榃ij鈥 blanke mensen hebben in het verleden/heden veel mensen pijn gedaan. Kom niet de heilige uithangen. Beetje empathie is wel op zijn plekkie he.

8 december 2020 om 21:59

@cimb0mlu55
Ik vind dat deze man(die donkere) geschorst moet worden. In deze coronapandemie is het niet verantwoord om in iemands te schreeuwen. Ziekenhuizen liggen al overvol.

8 december 2020 om 22:03

Omdat hij 'zwarte man' zegt moet gelijk slavernij naar voren worden gehaald? Mensen slaan door tegenwoordig. Het slaat echt oprecht nergens op dat bij elk incident waar het woordje donker of zwart bij valt de wereld bijna ineen stort. Ik heb ook in Afrika met 20 donkere jongens gevoetbald. En ja, zij noemden mij de godganse dag White guy, Whitey etc. Maar omdat donkere mensen ooit in een ver verleden slaven waren in door Europees bezette gebieden, mag het woordje zwart niet meer worden gebruikt. Maar ondertussen wel Blm, omroep Zwart, protestborden met daarop Zwart staat gelijk aan Wit etc. en allerlei soorten actiegroepen waar men zich identificeert met de kleur zwart. Hypocrisie ten top.

8 december 2020 om 22:04

Ik heb helemaal niemand pijn gedaan, net zoals dat de huidige generatie Duitsers ook niet schuldig is aan de Tweede Wereldoorlog.

8 december 2020 om 22:05

Weet je ook Afrikanen en indianen vroeger met elkaar omgingen en elkaar afslachtte,opofferde of opaten voordat de Europeanen er kwamen ?

8 december 2020 om 22:06

Ik wil er geen welles niettes verhaal van maken maar slavernij is van alle rassen. Niet alleen op mensen met een niet witte huid, doe ff wat research voordat je wat roept!

8 december 2020 om 22:11

Komt ie: Barbarijse slavernij. Blanke Europeanen werden tot slaaf gemaakt door het Ottomaanse Rijk en verschillende andere gebieden in Noord-Afrika. Dat speelde tijdens dezelfde periode als de Transatlantische slavenhandel, waarbij donkere Afrikanen naar Amerika werden gebracht. Overigens waren de grootste slavenhandelaars in Afrika de Afrikanen zelf. Krijgsgevangenen werden door koningen aangeboden aan de Europeanen. De grootste stam die handelde in Afrikanen waren de Ashanti, waar rapper Akwasi van afstampt en hij trots op is, maar wel afgeeft op Europeanen, omdat "wij" alles fout hebben gedaan. "Wij" Europeanen hebben in het verleden veel fout gedaan, maar niet als enige en dat wordt tegenwoordig structureel vergeten.

8 december 2020 om 22:17

Dit dus... dank Trissy

8 december 2020 om 23:14

Er is een reden dat de Barbarijse slavernij minder relevant is. Het verschil is dat de trans-atlantische slavenhandel qua sociaal-culturele impact tot op de dag van vandaag nog doorwerkt in de samenleving. Westerse kolonisatie, onderdrukking en handel in mensen van kleur heeft eeuwenlang het beeld geschapen dat de gekleurde mens minderwaardig is, en dat idee is in de 21e eeuw nog springlevend.

Zeker voor een Europeaan, is de transatlantische slavenhandel oneindig meer relevant dan een Ghanese stam die ergens in Afrika slaven hielden.

9 december 2020 om 00:37

Galliers (fransen dus), Iberiers (spanjaarden), Germanen (duitsers, Belgen, Nederlanders, Polen etc)... Elke bevolkingsgroep is doorheen de geschiedenis wel eens als slaaf gebruikt hoor. Door Indische rijken, de Romeinen, oude Grieken, Chinezen, Mongolen, Egyptenaren, Zuid-Amerikaanse stammen en rijken, zelfs Afrikaanse konink-/keizerrijken. Blijkbaar gaat de geschiedenis voor sommigen maar 200 jaar terug helaas.

Schorsen voor het leven. Het is z鈥檔 tweede incident al.

8 december 2020 om 22:06

Gaat het verder goed met je? Hij zegt zwarte man, dan worden er nog heel veel geschorst in de toekomst.

Zeer plausibel van de 4e official. Lijkt me duidelijk dat dan de Turkse club hier zeer kwalijk heeft gehandeld. Dit soort verongelijkte reacties zorgen ervoor dat echt racisme minder aandacht krijgt. Wat een volstrekt belachelijke actie van de Turkse club.

Zeer overhaaste conclusie hier
Hij gebruikt gewoon het woord negro wat in het Roemeens zwart betekent. Die jongen hoort zich gewoon te gedragen op de bank. En tuurlijk snap ik dat de zwarte speler zo reageert maar is snel uitgelegd toch

Nuance mag niet bij dit onderwerp natuurlijk, maar als de scheids vraagt wie van de 3 was het, je weet van geen van de drie de naam, 2 zijn wit en 1 is zwart. Hoe beschrijf je die laatste dan het snelst.. Tis niet erg snugger om het zo te zeggen (denk ik, ik spreem geen Roemeens), maar het maakt hem ook geen Adlof Hitler denk ik. Zou wel dd sorry zeggen. En Linkedin updaten.

8 december 2020 om 22:05

Roemeens maakt onderdeel uit van de Romaanse talen familie, net zoals Spaans, Italiaans en Frans dit doen.

Negro betekent zwart, als in de kleur zwart.

8 december 2020 om 22:10

In dat geval zou ik de executie van deze man toch annuleren.

Tja is het racisme of een misverstand?
Als je iemand moet uitleggen wie je bedoeld waar er een aantal mensen bij elkaar staan kun je ook 'die kale' of 'die met die bril' noemen, net als 'die donkere'. Dat het vertaald daar zwart betekend en dat dat het woord 'negru' is waar men andere associaties mee heeft zie ik niet als het racistisch bejegenen, maar een misverstand door een andere taal die gesproken wordt.
Lijkt mij een wat overtrokken reactie op een misverstand.

8 december 2020 om 22:15

Die 4e official krijgt waarschijnlijk niet eens de tijd om zijn kant van het verhaal te doen. In deze tijden ben je gewoon meteen klaar.

En Demba Ba heeft in China gespeeld? Dan zal hij wel een zware tijd gehad hebben gezien er in de Chinese taal een woord is wat gebruikt kan worden als tussenpause zoals 'uhmm' dat woord lijkt er veel op de Amerikaanse variant van het woord 'neger' en schrijf je zo: 'na-ge'

Als je het woord uitspreekt klinkt het ook precies het zelfde als het Amerikaanse woord voor 'neger'
.

Heel eerijk: denk niet dat de comments voor dit topic aan moeten staan. Gevoelig onderwerp voor sommige mensen, moet gerespecteerd worden vind ik. Doe ermee wat je wilt VZ!

Vooropgesteld dat racisme de wereld zsm uit moet. Ik heb t idee dat bepaalde figuren met hele foute intenties gebruik makencvan deze discussie.Waren Webo en Ba maar ook zo consequent over de gangsta rappers op tv die het te pas en onpas roepen.En volgens de tekst is t ook nog letterlijk vertaald zwart in t Roemeens. Als ik Sylvana Simons moet geloven is dat toch de juiste term?

8 december 2020 om 22:17

Het is toch super duidelijk als je this black guy zegt dat het racistisch is. Je definieert niet op basis van huidskleur.

8 december 2020 om 22:24

Tegenwoordig is letterlijk alles zo n beetje racistisch en beledig je met elke term wel iemand.

Zo een bullshit dit, als duidelijk is dat het geen scheldwoord is en het wordt gebruikt om iemand aan te duiden, waarom dan nog zeiken. Zo kun je alles als racisitisch zien

Dit zijn statements. Niet achteraf praten maar direct van het veld lopen en niet verder spelen tot de dader verdwenen is. Goedzo.

Serieus..the black guy.. gewoon zwaar racistisch. Kan een slip of the tong zijn, maar hier kom je echt niet zomaar mee weg.

8 december 2020 om 22:17

Waarom is dat racistisch? Als ik 4 mensen heb waarvan er 3 zwart zijn en 1 wit, en ik moet de witte hebben; dan zeg ik toch gewoon: die witte gast.

8 december 2020 om 22:29

Ik kan niet tegen deze pussy maatschappij. Tegenwoordig is iedereen aan het zoeken naar een slachtofferrol.

Wat mij wel aan het denken zet is het volgende, als je iemand wil aanduiden met een donkere huidskleur is het prima om hem dan als "zwarte" aan te duiden maar ik hoor nooit "die witte" dan gaat het vaak om nummer 10 of zo iets. Het lijkt alsof bij het aanduiden van iemand van een andere ras, kleur het volstaat om zijn kleur te benoemen maar bij een wit persoon je dan wel de moeite neem om genuanceerder te zijn!

8 december 2020 om 22:36

Als de man nummer 10 voor zich had en dat wist dan had ie dat wel gezegd. Dit was gewoon 1 van de assistentjes ofzo van de trainer...zonder rugnummer en waarvan je misschien de naam niet weet. Staan daar 8 turken en 1 Afrikaan..logische dan om "die donkere man" te zeggen in het roemeens

9 december 2020 om 09:34

ligt er aan, in onze maatschappij zijn de meeste mensen blank,
maar ga ik spelen in de topcompetitie van nigeria en ik loop daar als enige blanke in het veld dan zullen ze mij ook als die witte aanduiden.
is gewoon om onderdscheid te maken.

als er 5 blanke mannen op een rij staan, 4 blonde en 1 roodharige en je moet die man met het rode haar aanwijzen omdat hij diegene is die je bedoelt dan zullen de meeste mensen ook zeggen die rooie, en dat is dan niks negatiefs maar gewoon het meest duidelijke kenmerk

En dan ook nog eens die rwactie van Demba Ba. Nadat ie pijnlijk erop gewezen is dat negro zwart is in t Roemeens, doet ie ineena alsof t eeb probleem is dat hij als zwarte man aangeduid wordt. Echt hele geforceerde controverse die hij hier aan t creeeren is. Wat mij betreft mag de Uefa hem en die assistent gewoon aanpakken voor het creeeren van deze ophef.

Dit wordt in veel reactie weer gebagatelliseerd. De official zou 鈥榙eze zwarte man鈥 gezegd hebben. Dat op zichzelf is al kwalijk te noemen. Waarom mensen duiden op hun huidskleur? Mensen hebben een naam. Noem de mensen dus bij naam.

8 december 2020 om 22:22

Onze kennis is niet zo ver als die van jku dat we de assistent van basaksehir kennen.
En zelfs Sylvana Simons hamerde op de term "zwarte" Heb ik wat gemist of is dat nu inmiddels ook alweer racisme?

8 december 2020 om 22:22

Onze kennis is niet zo ver als die van jku dat we de assistent van basaksehir kennen.
En zelfs Sylvana Simons hamerde op de term "zwarte" Heb ik wat gemist of is dat nu inmiddels ook alweer racisme?

8 december 2020 om 22:25

En als die persoon rood haar had? Mag je die persoon dan geen rooie noemen?

8 december 2020 om 22:38

Hij duid hem niet op huidskleur. Hij noemt een makkelijk zichtbaar kenmerk om iemand in een groep aan te wijzen. Lekker boeiend

9 december 2020 om 00:20

'hij duid hem niet op huidskleur. Hij noemt een makkelijk zichtbaar kenmerk om iemand in een groep aan te wijzen. Lekker boeiend' Haha, oh naar wat refereerde hij dan?

Wat een oelewapper is die scheids. Als je in 2020 niet meer beseft dat dat woord bij sommige donkergekleurde mensen kwetsend kan zijn, dan ben je echt totaal wereldvreemd.

8 december 2020 om 23:34

Als dat woord het woord voor zwart is in jouw taal moet je dan snel een andere taal spreken voor het woord 'negru'? Of moet je als, in dit geval, zwart persoon verder kijken dan het oppervlakkige? Naar taalverschillen maar vooral intentie?

Zal wel niet.

Niks aan de hand man, kun in je dezelfde context als Cavani z'n instagram post zetten. Iets met lange tenen.

Dat de scheidsrechter Roemeens is maakt het extra pijnlijk. Ben in Albanie en in Bulgarije geweest. Wat je daar (en in andere oostblok landen) hoort over gypsys en donkere mensen is niet best. Maar ik denk dat de Uefa met een statement zal komen dat ze tegen racisme zijn en dat dit ongelukkig was, maar niet met een racistisch motief.

Lekker boeiend allemaal. Deze man heeft het waarschijnlijk willen aanduiden, aangezien de scheids niet begreep wie hij bedoelde. Tegenwoordig is alles racistisch. Ik maak mij ook niet druk als men aan iemand uitlegt dat hij bij die jongen met die hazenlip moet zijn. Ik heb dat nou eenmaal en het is zelfs wel makkelijk als iemand mij moet hebben en mijn collega鈥檚 mijn hazenlip erbij betrekken. Overdreven gedoe allemaal.

Ik denk dat precies is wat er gebeurd is. ik denk dat een poc van de Turken zich heeft misdragen en dat vervolgens in de hectiek hij in zijn eigen taal heeft willen aangeven wie dat is. In Roemeens is woord wat wat klank lijkt op negro gewoon een word wat zwart persoon betekend Aldus een NOS journalist volgens Jack van Gelder

Heb effe alles zien langs komen maar wat een dom volk hier zeg.
racisme is wat je zelf voelt.
Maar wat we nu aan het doen zijn, dit is wat onze gekleurde medelanders willen, haat zaaien en verdeeldheid. wat er gezegd is heeft niets met discriminatie te maken, dat is wat de pers ervan maakt.

Stop met die onnozele gedrag, laat haat niet toe in je hart

Maar goed dat is mijn mening.

Nobody:
Rutten: Nou heb ik een bericht aan Basaksehir, hier in Europa hebben wij vrijheid van meningsuiting...

Mensen moeten begrijpen dat er geen verschil is tussen blank en donker, als er 5 blanke in de technische staf zaten van Basak hoe had die het dan voor elkaar gekregen om de persoon aan te wijzen? Zo had die het ook moeten doen met Webo.

En deze meneer komt niet voor het eerst voor met racisme. Hij deed ook zijn oren dicht voor extreme apengeluiden in Roemenie. Nooit meer laten fluiten deze gast.

Zoals er werd gezegd als het een witte man was dan was huidskleur er niet bijgehaald. 100% racisme. Zwaar straffen!

8 december 2020 om 23:17

Als er 10 zwarte mannen zaten en 1 blanke... Dan was dat heus wel benoemd hoor.

Ik stond onlangs bij een voetbaltraining te kijken bij mijn club. Iemand anders waar ik mee sprak probeerde mij uit te leggen over wie hij het had om een goede speler aan te duiden. Ik begreep niet over wie die het had en hij duidde deze speler toen aan als 鈥渄ie donkere jongen鈥 om duidelijk te maken over wie die het had. Een blonde jongen werd beschreven als 鈥渄ie blonde鈥. Niks mis mee toch. Racisme kan echt niet, maar sommigen voelen zich wel erg snel slachtoffer. De discussie schiet daardoor zijn doel voorbij..

Doe effe chill man, denken die gasten nu echt dat een official zomaar een scheldwoord zou gebruiken? Nu staan ze mooi voor lul.

Ik begreep dat de vierde man zijn laatste wedstrijd was. Wat moet je ervan zeggen, culturele verschillen zullen we maar zeggen. Weet niet precies wat er gezegd is maar goed was het niet. Het is ook een heel erg gevoelig onderwerp maar het mannetje keek er heel bedremmeld bij. Denk niet dat hij zich het realiseerde en had met hem te doen.

Waar gaat dit in vredesnaam over? Sjonge, sjonge. Het gaat helemaal nergens over. Een Roemeense 1e, 2e, 3e of 4e official kan het toch ook niet helpen dat het Roemeense woord 'negru' zoiets betekent als 'zwarte of 'neger'?

Ik heb veel in Roemeni毛 gewerkt en negru is een normaal woord voor zwart in het Roemeens met geen enkele racistische context. Ik weet zeker dat hier geen enkele racistische intentie was.@millonario excuses, ik had door vluchtig lezen inderdaad een vergissing gemaakt.

8 december 2020 om 23:16

Rugnummer? Jongen, je weet geen eens waarover het gaat.

"Die zwarte meneer" als dit al racisme is. Geen onderscheid meer maken tussen zwart en wit, iedereen gelijk behandelen!

Jammer dit, maar ik heb persoonlijk het gevoel dat het weer om niks gaat. Er wordt iets gezegd, verkeerd ge茂nterpreteerd en dat gaat een eigen leven leiden. Je staat machteloos als mens tegen de media met hun macht om te bepalen wat wel of niet waar is. Wat je ook probeert te doen nadien, het gaat alle kanten uit en er is geen houden aan. Je verdedigt jezelf, maar dat maakt het blijkbaar alleen maar erger. Je moet het gewoon ondergaan en dan gaat de storm weer liggen. En zo is dat keer op keer. Wij mensen, kunnen niet overeenkomen.

Ik begrijp de ophef, maar er wordt wel heel extreem gereageerd. De man vlagt zijn laatste wedstrijd en er is nooit sprake van racisme geweest. Ik beschrijf ook vaker iemand op zijn uiterlijk als ik de naam niet weet. En huidskleur is onderdeel van het uiterlijk. We zijn echt aan het doorslaan en 95% van de mensen is ineens moraalridder in de hoogste rang als het aankomt op racisme. Groetjes een allochtoon met een donkere huidskleur

Als ik het goed begrijp heeft de 4e official dus gezegd die zwarte man, maar zwart is in het Roemeens "negru" Als het ging om het duiden van de man zelf zie ik hier niet een echt probleem meer, want moeten we dan over alles gaan nadenken zodat we niemand kunnen kwetsen? Dan kan je tegen niemand meer praten. Als het racisme is, moet je het stevig veroordelen, maar als hij bedoelde zwarte man, die ophef maakte om hem aan te duiden aan de scheids, snap ik natuurlijk dat de speler in kwestie denkt dat hij uitgescholden wordt. Ik gebruik zelf soms de term donkere man of vrouw om onderscheid te maken, en heb daar niks racistisch mee als bedoeling. Gewoon om iets aan te duiden, net als je zegt, dat was een rode wagen bv.

Negru, hij roept niet het N woord zoals iedereen misschien denkt

Ik vind het een nogal onzinnige discussie of het gebruik van het woord 'negru' wel of geen racisme is. De definitie van racisme is volgens Van Dale: 'opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen'. Het gebruik van het woord negru is dus pas racistisch als de vierde man van mening is dat iemand met een blanke huidskleur beter is dan iemand met een donkere huidskleur. En laat nou dat net het gene zijn dat niemand weet, behalve de vierde man zelf...

Opgeblazen incident. Niets meer en niets minder. Tegenwoordig trekken bepaalde personen of groepen om het minste of geringste de racisme kaart. Ik wil van al die verontwaardigde spelers wel eens weten of ze de komende WK ook in Qatar gaan spelen. Want als je het over echte misstanden hebt, kun je daar je hart ophalen en de hele wereld luidkeels laten horen dat je daar wat van vindt. Of is het hemd toch nader dan de rok? Selectief shoppen, noem ik dat. Oftewel, hypocrisie van de bovenste plank!

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren