Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Fabrizio Romano onthult werkwijze en legt herkomst ‘here we go’ uit

Laatste update:

Fabrizio Romano wordt wereldwijd gezien als een van de grootste transferexperts. Tijdens de transferperiodes heeft de Italiaanse journalist de ene na de andere primeur op transfergebied. In een podcast op de clubwebsite van Ajax doet Romano een boekje open over zijn werkwijze. “Ik leef in een jungle. Je moet altijd het onverwachte verwachten. Dat is het idee van mijn werk. Ik moet er iedere dag voor werken om er iets voor terug te krijgen”, vertelt Romano.

In gesprek met presentator David Butler van Ajax krijgt Romano de vraag hoe hij zijn tijd vult buiten de transferperiodes om. “Tijdens de transferperiode is het heel makkelijk om aan nieuws te komen”, begint Romano. “Maar als je nieuws wil krijgen tijdens de transferperiode, moet je ook werken als de markt dicht is. Je moet contact houden met mensen, in gesprek blijven met mensen, nieuwe mensen ontmoeten en aan nieuwe bronnen komen. Het is zo ontzettend belangrijk om direct in contact te staan met de juiste mensen die jou nieuws gaan brengen tijdens de transferwindow.”

Romano vertelt dat hij de basis voor zijn primeurs legt tijdens het seizoen. “Je moet een vriend zijn en niet slechts een journalist die tijdens de transferperiode opbelt. Want er zijn heel veel journalisten die tijdens de transferperiode bellen met zaakwaarnemers en directeuren”, weet Romano. “Het is daarom mijn missie om ook buiten de transferperiode relaties te onderhouden. Je moet een vriend zijn. Ik doe ook interviews met spelers en trainers. Dus ik blijf constant werken, zodat ik klaar ben om nieuws te verspreiden vanaf het moment dat de transferperiode opengaat.”

De telefoon van Romano staat dagelijks roodgloeiend. “Ik denk dat ik soms wel vijftig telefoontjes per dag pleeg. Maar het komt ook voor dat ik hele dagen op WhatsApp zit en dat geldt ook voor Instagram”, vervolgt hij. “Instagram is een heel belangrijk onderdeel geworden voor mijn werk. Ik stuur veel berichten naar nieuwe mensen, want ik probeer altijd aan nieuwe nieuwsbronnen te komen. Maar de oude bronnen zijn mijn belangrijkste, want hen vertrouw ik. Dus het gaat erom dat je jezelf iedere dag blijft updaten.”

Romano is op sociale media uitgegroeid tot een fenomeen. Zijn slogan ‘here we go’ wordt vandaag de dag zelfs door de grootste clubs gebruikt bij het aankondigen van een transfer. “Ik was niet van plan om mijn eigen handelsmerk te hebben. Het komt van twee of drie jaar terug”, legt de journalist uit. “Ik kan me de speler niet meer herinneren, maar ik plaatste veel tweets over deze ene deal van Manchester United. De fans van United wilde graag weten wat er ging gebeuren. Op de dag dat de deal werd gesloten plaatsten zij een tweet met ‘here we go’. De dag daarna tweette ik ook over andere spelers en toen zeiden United-fans en ook fans van andere clubs tegen me: ‘Fabrizio, kunnen we ook ‘here we go’ zeggen over deze deal?’ En zo is het begonnen. Ik vond het grappig en het leek me goed om hiermee door te gaan. Het werd toen mijn motto, maar het kwam toevallig tot stand.”

Tijdens transferperiodes kondigt Romano, gevolgd door 2,2 miljoen accounts op Twitter, tientallen transfers aan. Gevraagd naar zijn meest bijzondere primeur noemt de Italiaan de transfer van Mauro Icardi in 2013. “Het was mijn eerste belangrijke transfer en het was groot nieuws hier in Italië. Ik zal me altijd het gevoel blijven herinneren dat ik kreeg toen ik werd gebeld door zijn zaakwaarnemer. Hij vertelde me destijds in november dat in de zomer die volgde, dus zes maanden later, Icardi naar Inter ging. Ik vroeg me af hoe het mogelijk was. Hij zei toen: ‘Fabrizio, vertrouw me. Deze jongen gaat voor Inter spelen.’ Het was mijn eerste belangrijke primeur die ik nooit zal vergeten.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Lijkt alsof hij zijn rol toch wat overschat gezien zijn Instagram-post. Hij is nog steeds een journalist die het nieuws gewoon bericht. Dat hij regelmatig een primeur heeft is leuk natuurlijk, maar dat verandert er weinig aan.

7 december 2020 om 14:21

Vind heel die business zo triest, zie je ook bij de Nba. Het enige wat je dan bent is een handpop die info verspreidt voor zaakwaarnemers, spelers (en clubs) om zo de druk op te voeren bij anderen. En dan heb je je bronnen die zeggen dat speler A naar club B gaat.

Waarschijnlijk hoopt hij dat hij opgepikt wordt door The Athletic of een andere nieuwsdienst en zo een hoog salaris kan krijgen.

Gewoon een journalist die deals meldt als ze helemaal rond zijn, deze zomer volledig zijn hype uitgebuit. Genoeg deals die al eerder rond waren maar hij over deed alsof ie de eerste was die het naar buiten bracht. Gun hem zijn succes daar niet van, maar echt geen goeroe.

7 december 2020 om 12:08

Hij wacht tot betrouwbare lokale journalisten iets naar buiten brengen en dan herhaalt hij dat met zn 'here we go' en iedereen likt zn reet

7 december 2020 om 12:15

gek dat hij als een van de weinige betrouwbare journalisten gezien word door velen dan.

7 december 2020 om 12:28

Niet zo gek want hij heeft een breder bereik dan die lokale journalisten. Zoals ik al zei, hij heeft goed gebruik gemaakt van de hype afgelopen zomer en wordt nu gezien als goeroe wat ie echt niet is. Maar het legt hem geen windeieren.

7 december 2020 om 14:04

Hij brengt shit pas naar buiten als hij er ook bevestiging van heeft. Die komt altijd van iemand anders. En hij reageert ook heel vaak op dingen die mensen roepen, als ze niet waar zijn. Want heel vaak wordt ergens gezegd dat het van hem komt, terwijl dat niet zo is. Vergelijk dat me een Valentijn, en dan is het niet zo heel vreemd dat men deze man vertrouwt. Hij doet z'n werk zoals het hoort.

Wat een held is Fabrizio. Het is het zeker waard om hem te volgen op social media. Ik vind het ook knap dat hij primeurs brengt over spelers die niet zo groot en bekend zijn. Zoals bijv. de transfer van Sam Lammer afgelopen zomer. Bij PSV waren ze druk bezig om zijn contract open te breken en te verlengen, maar Fabrizio wist allang dat hij niet ging bijtekenen, omdat hij mondeling akkoord was met Atalanta. Daar wisten ze bij PSV niks van en daarom waren ze ook een beetje boos. Anderhalve week later was helemaal rond en ging Lammers naar Bergamo om daar z'n contract te tekenen.

7 december 2020 om 11:47

Nouja, PSV was niet per se boos dat hij naar Atalanta ging, maar dat hij PSV maandenlang aan het lijntje hield met de belofte dat hij zeker wel ging tekenen. En toen was het opeens in een dag: ik vertrek doei.

Ik moet altijd een beetje lachen als de term 'transfer-expert' wordt gebruikt, alsof het een of andere masteropleiding is ofzo. Deze man is toch ook niets meer dan een journalist die gewoon zijn bronnen heeft? We maken het allemaal wel wat groot vind ik.

7 december 2020 om 14:30

Als je maar lang genoeg normaal blijft, word je vanzelf speciaal.

7 december 2020 om 18:48

Net als een Instagram model😂

Hij zat er zo vaak naast dus zo bijzonder is zijn werk niet.

7 december 2020 om 14:05

Het is niet dat hij er naast zat per sé. Maar dat onderhandelingen heen en weer gaan. Hij brengt alleen maar naar buiten wat hij weet. Het enige dat dat bijzonder maakt is dat er tegenwoordig veel meer journalisten zijn die blind wat roepen, alsof ze twee pijltjes naar een dartbord met spelers en clubs hebben gegooid.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren