Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Nederland beleeft droomweek en kan nóg een positie gaan stijgen

Laatste update:

De vier Nederlandse clubs die actief zijn in Europa hebben de beste prestatie van het seizoen geleverd. Door de overwinningen van Ajax en PSV en de gelijke spelen van Feyenoord en AZ mag Nederland liefst 1,2 coëfficiëntenpunt bijschrijven, een record voor dit seizoen. Nummer acht Nederland haalde drie weken geleden België al in en mag nu zelfs dromen van plek zeven, waar Rusland staat.

Voor het eerst dit seizoen verloor geen enkele Nederlandse deelnemer zijn groepswedstrijd. Ajax won overtuigend van FC Midtjylland (3-1), terwijl PSV zich naar een knappe zege vocht tegen PAOK Saloniki (3-2). Verder Feyenoord hield zich met tien man staande tegen CSKA Moskou (0-0) en had er voor AZ zelfs meer in gezeten tegen Real Sociedad (0-0). Met de toevoeging van liefst 1,2 punt komt Nederland een stuk dichterbij Rusland en wordt verder afstand genomen van België en Oostenrijk.

De coëfficiëntenranglijst per 26 november 2020

6. Portugal - 44,349 (+0,8)
7. Rusland - 37,882 (+0,333)
8. Nederland - 35,800 (+1,2)
9. België - 35,100 (+0,8)
10. Oostenrijk - 33,825 (+0,4)
11. Schotland - 30,625 (+0,2)
12. Oekraïne - 30,300 (+0,4)
13. Turkije -30,100 (+0,4)

De Russen beleefden een slechte speelronde zonder overwinning. Lokomotiv Moskou en CSKA Moskou brachten met een gelijkspel in totaal 0,333 punten voor het land binnen, maar Zenit Sint-Petersburg en FK Krasnodar verloren hun wedstrijd. Na afloop van vorig seizoen stond Nederland nog bijna tien (!) punten achter op Rusland, nu is de achterstand teruggebracht tot slechts twee punten.

Nederland liep ook uit op België, dat met 0,8 punt wel een aardige score neerzette deze speelronde. Dat was te danken aan de Europa League-zeges van Standard Luik en Royal Antwerp; Club Brugge en AA Gent gingen onderuit. Oostenrijk zag zijn coëfficiënt met 0,4 punt toenemen dankzij overwinningen in de Europa League van Wolfsberger AC, maar de overige drie ploegen uit het Alpenland verloren. De landen daarachter zijn inmiddels zo ver verwijderd van Nederland, dat ze dit seizoen zeker geen bedreiging meer vormen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Die coefficienten zijn zeer belangrijk, maar als je dan vervolgens kijkt naar de laatste tabel dan beseffen we ons toch ook dat het enkel zaak is niet lager dan tiende op die lijst te staan. De top 7 lijkt me namelijk echt wel het hoogst haalbare.

26 november 2020 om 23:23

Inderdaad.. het is eigenlijk te hopen dat Portugal 1-
Of 2 ruk jaren kent op Europees gebied

26 november 2020 om 23:25

Wat zeg je nou??? Het gaat al jaren ruk in Portugal met 0 punten in de groepsfase als dieptepunt.

26 november 2020 om 23:39

Vooral zo volhouden dus Ik denk dat Nederland wel eens binnen 1 of 2 jaar die plek 6 over kan gaan nemen. Wordt bovenaan redelijk stabiel beleid gevoerd door de Nl'se clubs. En volgens mij heeft Portugal vooral last op t moment dat ze niet meer karrenvrachten aan de grootste zuid-Amerikaanse talenten kunnen binnenhalen.

26 november 2020 om 23:40

Het is maar net wat je ruk vind denk ik.. porto staat met 1 been in die knock-out fase CL en dat zelfde geld voor braga en Benfica in de EL

26 november 2020 om 23:45

Zie NL echt niet Portugal voorbij steken. Nog steeds geld genoeg daar en ongelooflijke jeugdopleidingen. Rusland kun je wel voorblijven, daar lijkt het geld ook minder te worden en zijn er niet zo'n opleidingen als Portugal en Nederland.

27 november 2020 om 09:09

@theworld nederlamd gaat portugal makkelijk voorbij. Als je ziet bijvoorbeeld hoeveel potentiele toppers AZ in huis heeft en de toekomstige transferwaarden daarvan dan zal ik niet raar opkijken als ook AZ zich bij de subtop van Europa weer voegt en zomaar eens de eufacup beker kan gaan pakken. Ook PSV stikt van het talent en het verschil met de portugese clubs is dat ze in portugal allemaal talenten uit zuid amerika komen met hig doorverkoop percentages hebben en meestal doen de nederlandse clubs daar niet aan.

27 november 2020 om 09:43

Dus je denkt dat AZ een niveau gaat bereiken dat nog geen enkele Nederlandse club de laatste 15 jaar bereikt heeft (Ajax misschien even uitgezonderd?). En teams als porto, Benfica, sporting en braga (ook weeral knap hoe ze tegen Leicester speelden gisteren) doen echt niet onder voor de Nederlandse top 4.

27 november 2020 om 09:56

Uiteindelijk maakt het echt geen reet uit. Dan komen we een keer op plek 6 en dan mag een heracles, go ahead of zwolle weer Europa in. Gevolg: iedereen pakt hetzelfde aantal punten, maar doordat er nu weer een club bij komt die verliest van een Differdange in de voorrondes moeten we de punten wel weer door meer clubs delen en zakken we uiteindelijk weer naar plek 9/10.

27 november 2020 om 10:20

Ik ben aardig gekleurd, maar ik hoop inderdaad dat Az de komende jaren dat hogere niveau gaat bereiken.
Er word nu al 2 jaar op rij goed tot uitstekend gepresteerd in topwedstrijden, zowel Landelijk als Europees gezien en er word gevoetbald vanuit een duidelijk zichtbare visie.
Az traint ook al een tijdje gericht op e wedstrijden in de week dus daar zullen ze in de loop der tijd ook beter mee om kunnen gaan.
Ook is de hele selectie van Az international of oud international dat laat zien hoeveel kwaliteit er aanwezig is bij Az.
Ik geloof er dus wel in dat er nog een aantal stappen gemaakt kunnen worden en laat je vooral niet voor de gek houden dood de stand op de ranglijst nu.

27 november 2020 om 10:26

Dat ze Europees meekunnen is duidelijk. Maar de EL winnen? Dat is concurreren met Arsenal, Inter en altijd een team van de grootte van een Dortmund dat de CL-groepsfase niet overleefde. Dat zijn dus clubs met allemaal een begroting van meer dan 100 miljoen.

27 november 2020 om 13:01

Ach Lierse1997, dat is weer die typische hosanna-stemming van ons. Wil je bij de top 6 horen moet je dat niet een speelronde laten zien maar seizoen in seizoen uit. Voor competities als die van Nederland, België en in mindere mate de andere volgende competities is dat niet te doen. De reden geef je later in deze draad al, het verschil in omzet. Laten we genieten van de Europese uitschieters in een seizoen. Laten we vooral onze jeugdopleidingen prevaleren, het grote geld nastreven is niet te doen.

27 november 2020 om 16:30

Zo'n plek 6 krijgen is natuurlijk leuk, maar voor Nederland sowieso maar van korte duur. Het behouden is altijd lastiger dan het krijgen, zegt men toch? Je krijgt er immers ook een extra club in Europa bij, dus het aantal punten moet je door nog meer delen en over het algemeen is bekend dat de clubs uit Nederland vaak al moeilijk genoeg hebben om punten te behalen. Vitesse doet het nu bijvoorbeeld goed en leuk, maar zij kunnen beter 3e dan 2e worden. 3e is immers poulefase EL en anders heb je eerst voorrondes CL en misschien daarna dus niks.

26 november 2020 om 23:24

Maar als je dat daadwerkelijk haalt, die 7e plek, levert dat ook het grote voordeel op dat onze kampioen dan in pot 1 van de CL beland. Dat betekent meteen een vergrote kans op betere resultaten en overwintering in de CL, dus meer punten, dus makkelijker die positie te behouden.

27 november 2020 om 09:09

Het is maar net wat je makkelijk vind tegenwoordig. Kijk wat er dit jaar bijv. In pot 3 zat:

Leipzig, inter Milaan ,Lazio roma, atalanta bergamo.

27 november 2020 om 09:34

Ja als je dan kijkt wat in pot 1 zat: Liverpool, Psg, Juventus, Bayern München, Real Madrid. Dan weet ik het wel

26 november 2020 om 23:26

Waarom? Een paar goede seizoenen en we kunnen Portugal voorbij... Het is niet alsof het onmogelijk is. Kijk naar de selecties van met name Ajax, PSV en AZ. Die barsten toch van het talent en kwaliteit. Feyenoord is op enkele spelers na wat beperkter, maar heeft met Advocaat dan weer een trainer die er zo goed als altijd het maximale uithaalt. Voor dit seizoen zie ik zeker mogelijkheden en dan is het volgend jaar maar weer afwachten hoe de clubs er dan voor staan, maar we moeten er vanaf nu alles op alles zetten om iedere wedstrijd te winnen.

26 november 2020 om 23:32

Ik apprecieer je enthousiasme als ook dat van de jongens hierboven. Je hebt gelijk, we hebben talentvolle selecties, maar het is wel een feit dat ieder seizoen de betere jongens, waarmee je naar dat top 6 niveau kunt groeien, uitvliegen op deze momenten. Ik hoop niets anders, ik wil gewoon ten alle tijden realistisch blijven en vind dit stuk van voetbalzone dan ook wel erg vrolijk voor eerlijkheidshalve weinig nieuwswaarde!

26 november 2020 om 23:35

Die Portugese teams zitten natuurlijk ook niet stil. Plek 7 lijkt me gewoon een zeer realistische plek.

26 november 2020 om 23:41

Ik zie onze competitie juist groeien. Ajax houd nu toch ook spelers als Onana, Tagliafico vast? Kan spelers kopen als Blind, Klaassen, Promes en Tadic? Talenten als Antony en Kudus? PSV koopt ook jongens als Gotze, Max, Sangare en behoud Malen, Dumfries, Gakpo, Ihattaren... AZ behoud ook hun opgeleide spelers en haalt zelfs een Indi terug. Een jong talent als Karlsen of zo zit daar ook op de bank, terwijl het een erg goede speler is. Feyenoord behoud Berghuis, Senesi en Kokcu. De weg omhoog lijkt ingeslagen, omdat we de betere spelers langer kunnen houden. Ik zie clubs die aan het bouwen zijn en vaak wel meerdere spelers kunnen vervangen, zonder er echt op achteruit te gaan.

27 november 2020 om 00:07

Misschien dat de Eredivisie achteraf een van de competities is die juist enigszins van Corona heeft kunnen ‘profiteren’, door de meeste goede spelers langer vast te houden en dit op Europees gebied te benutten door wedstrijden over de streep te trekken die normaal door de Nederlandse ploegen vaak werden verloren.

27 november 2020 om 09:49

Karlsson speelt elke week en is onbetwiste basisspeler, ik denk dat je Hakon Evjen bedoelt, de beste speler uit de Noorse competitie van 1,5 jaar terug. Het is inderdaad opvallend dat zo weinig speelt. Maar Dani de Wit doet het ook gewoon heel erg goed.

Ik denk trouwens dat Nederland vooral profijt heeft van het feit dat corona de transfermarkt een beetje heeft beperkt.

27 november 2020 om 00:21

Ikea, volgens mij schuift alles meestal 1 plek op omdat de winnaar in de regel uit een van de landen in de top 4 komt. Correct me if i'm wrong. Dan is plek 7 wel lekker

Gaat de goede kant op. Hopelijk kunnen we allemaal overwinteren in Europa

26 november 2020 om 23:23

Zou inderdaad fantastisch zijn! Ik denk dat Az het het lastigste gaat krijgen er mee, voor de rest zou het haalbaar moeten zijn.

26 november 2020 om 23:28

Veel zal afhangen van de wedstrijd tegen Napoli denk ik. Pakt AZ een punt dan zie ik ze wel doorgaan omdat Napoli nog tegen Sociedad moet

27 november 2020 om 00:18

Als AZ een punt pakt krijg je waarschijnlijk het scenario dat in de laatste speelronde Napoli en Sociedad tevreden kunnen zijn met een gelijkspel. Voor AZ ziet het er slecht uit..

27 november 2020 om 00:39

@est-1913

Als AZ en Napoli gelijk spelen, en Napoli - Sociedad wordt gelijk, eindigen die twee op 11 punten,als Sociedad van Rijeka wint. Als AZ ook van Rijeka wint, gaan ze op basis van onderling resultaat tegen Napoli door

27 november 2020 om 00:45

Aha! AZ heeft natuurlijk in Napels gewonnen. Dat maakt de situatie een stuk beter.

26 november 2020 om 23:47

PSV is eigenlijk gewoon verplicht om te winnen van Granada. Bij gelijkspel of verlies is Granada door en gaat de wedstrijd Granada - Paok voor Granada nergens meer om, wat voor Paok best goed uit komt. Ervan uitgaande dat PSV en Paok allebei van Omonia winnen.

26 november 2020 om 23:58

Word indd een belangrijke pot maar Paok heeft thuis vgm 1-1 gespeeld tegen Omonia, blijft een ingraafploeg, iets waar Paok toch meer moeite mee heeft dus het kan zomaar zijn dat Paok niet eens wint van Omonia, dan is 3 punten tegen Omonia ook al genoeg voor Psv. Echter zie ik PSV niet verliezen tegen Granada, die wedstrijd thuis was gewoon zo ongelukkig met corona gevallen (net als tegen Paok uit overigens) en Baumgartl in de verdediging sta je zowiezo al met 10 man of zelfs 9 want Mauro speelde ook. Als we gewoon met de opstelling van vandaag kunnen aantreden (miss zelfs incl. Gotze maar zou niet weten voor wie) dan zie ik het echt wel goed komen, Gakpo is er ook weer bij dus aanvallend zijn we gewoon veel beter dan Granada vind ik. Komt wel goed !

27 november 2020 om 00:45

Gotze voor Zahavi in de spits, ik heb het nog niet opgegeven met Zahavi maar een keertje banken kan geen kwaad denk ik. Zit veel druk op hem nu.

27 november 2020 om 11:21

Ik vrees ook beetje voor psv om eerlijk te zijn.
Bij granada mag je niet verliezen, doe je dat en paok wint dan zouden paok en granada t op een akkoordje kunnen gooien. (En granada speelt vast niet met t sterkste team want is dan al geplaatst.) Ook zouden ze beide op 9 kunnen komen en dan wint de paok onderling.

27 november 2020 om 12:09

Jep volgende week wordt de week van de waarheid in de EL voor de Nederlandse clubs. Volgens mij allemaal de nummer 1 in de poule en allemaal moeten een positief resultaat halen (gelijk of winst) om kans te blijven houden. Ook speelt Ajax tegen Liverpool dat nog niet geplaatst is. Kan maar zo dat er volgende week heel weinig punten binnen komen.

Denk wel dat de vrije val nu echt gedaan is en dat NL weer bij de eerste 8 competities in Europa zit. Volgend jaar nog wel een probleem doordat het slechte jaar 17/18 nog meetelt, maar daarna kan er echt omhoog gekeken worden.

27 november 2020 om 14:14

En de week daarna is de week van de waarheid voor Ajax. Doorstoten in de CL levert de nodige bonuspunten op en ze hebben weer een team die hoge ogen kunnen gooien, mits iedereen fit is. Technisch iets minder, maar meer power en meer diepgang en snelheid.

Helaas maakt 7 of niet zoveel uit als ik dit lees.. vanaf 6 word het interessant maar Portugal is nog maar een stipje aan de horizon

26 november 2020 om 23:25

Nou, als je dat daadwerkelijk haalt, die 7e plek, levert dat ook het grote voordeel op dat onze kampioen dan in pot 1 van de CL beland. Dat betekent meteen een vergrote kans op betere resultaten en overwintering in de CL, dus meer punten, dus makkelijker die positie te behouden.

26 november 2020 om 23:25

Je moet toch gewoon hopen dat je geen 6 NL ploegen in Europa krijgt? Alle punten moet je dan delen door 6 terwijl de NL nummer 5 en 6 geen punten binnen brengen.

26 november 2020 om 23:34

En wie zegt er dat onze competitie niet kan groeien? Deze Coronacrisis treft de voetballerij extreem hard, maar wij hebben hier te maken met strenge licentie-eisen vanuit de KNVB en dus clubs die relatief erg gezond zijn. Ook is er een betrouwbare overheid waar clubs nu van kunnen profiteren. Kortom, de schade blijft enigszins beperkt en kan wellicht beter opgevangen worden dan in concurrerende landen. Daarbij is ons verdienmodel voornamelijk gericht op het opleiden van spelers, waardoor er sowieso een goede basis is bij veel clubs. Ik zou niet weten waarom clubs als Utrecht, Vitesse, Groningen, Heerenveen, Twente niet (weer) een stapje kunnen zetten en door kunnen groeien naar het niveau van een PAOK. Het hoeven geen Europese grootmachten te zijn....

26 november 2020 om 23:39

PAOK is natuurlijk wel een club met een grote aanhang uit een stad met meer dan een miljoen inwoners en een mooie traditie, zeker in de meer recente geschiedenis. Dat is toch moeilijk te vergelijken met een Nederlandse subtopper. Maar ja anderzijds kan LASK het ook wel, al lijkt het me sterk dat dat op lange termijn zo zal zijn.

27 november 2020 om 09:02

Nederland heeft niet zo'n grote steden, maar dat maakt toch ook niet veel uit. PSV en AZ komen allebei uit veel kleinere steden, maar doen het toch ook goed? PSV is wel een grotere club op internationaal niveau dan Paok en AZ hoeft zeker niet onder te doen voor Paok. Ik zie niet in waarom een Vitesse, Utrecht of Twente bijvoorbeeld ook niet dat niveau zou kunnen behalen. Arnhem, Utrecht & Enschede zijn volgens mij ongeveer even grote steden als Alkmaar of Eindhoven (utrecht groter natuurlijk)

27 november 2020 om 10:20

Lierse als we zo redeneren dan kunnen we beter stoppen met (proberen te) groeien. Grootte van land en steden is niet alleszeggend, dat moet jij als Belg ook weten. Verder zijn er ook in Nederland clubs met een mooie traditie, is geen criterium om Paok in dit voorbeeld voorbij te komen. Ik krijg een beetje het gevoel dat je nu en eerder snel vooraan staat om enige vorm van Nederlands optimisme de grond in te drukken. Natuurlijk mag dat, net als dat ik daar ook iets van mag vinden.

27 november 2020 om 10:29

Mag zeker natuurlijk, maar er is helaas vaak meer nodig dan enkel goed beleid om een een subtopper te laten uitgroeien tot een vaste topclub die ook Europees nog eens mee kan, en dat is vaak geld van een rijkere eigenaar. Want dat was ik er nog vergeten bij te zetten, de eigenaar van PAOK is een miljardair. En eerlijk gezegd snap ik al het optimisme niet echt. Dus omdat AZ het heel knap doet en Feyenoord en PSV het gewoon naar behoren kunnen op termijn Groningen, Heerenveen en Twente ook Europees het wel even allemaal doen?

26 november 2020 om 23:29

Ajax in pot 1 bij plek 7 scheelt behoorlijk

Heerlijke ronde! Vooraf had ik getekend voor deze 4 uitslagen. Mooi dat we eens allemaal presteren.

“Er had voor AZ meer ingezeten (4-1)” en Oostenrijk pakt 0,8 punten door overwinningen van o.a. Wolfsberger. Van het artikel klopt weer niets. On: super resultaten deze week.. Hde voor de NL clubs!

26 november 2020 om 23:35

Klopt idd helemaal niks van. Zowel Wolfsberger als Lask Linz hebben verloren.

27 november 2020 om 08:43

Ook echt bizar dat er niet echt over België gesproken wordt. België staat 0,7 punten achter op Nederland, dus er is meer kans dat België Nederland inhaalt dan dat we de 2,0 punten achterstand op Rusland goedmaken.

27 november 2020 om 10:52

Voor dit seizoen moeten we er voor blijven (korte termijn). Maar volgend jaar vervallen de punten van 16/17. Hierin had NL 9.1punt, Belgie 12.5. Je loopt dus na dit seizoen in een keer 3.4 punten uit.

Wat is dat nieuwe toernooi?
Krijgen we straks nog maar 1 el ticket?
En de beker winnaar dan?

27 november 2020 om 09:11

Maar beker winnaar is geen poulefase meer dus.

27 november 2020 om 09:46

De nummer 2 gaat toch naar de CL-voorronde?

Plek 6 is nog wel even buiten bereik, maar wel erg lekker dat NL plots redelijk comfortabel staat om sws plek 10 vast te houden... hopelijk kunne. De clubs gezamelijk dit seizoen nog doorsparen, ze staan allemaal op overwinterings-plekken als ik het goed heb

27 november 2020 om 10:55

Over 2 jaar vervallen de punten van 17/18, het "rampjaar" voor nederlandse voetbal. Hier had nederland maar 2.9(!) punt verdiend. Hier loop je dan in een keer 6.766 punten in op Portugal. Dus het verschil oogt nu heel groot, maar er komt dus automatisch een grote inhaalslag aan.

26 november 2020 om 23:30

Vroeg me dat ook af, horen de Russische clubs niet juist minder te krijgen dan de Nederlandse aangezien ze het aantal punten door 6 moeten delen?

Een Conference league? De F is dat? Als je EL niet overleefd ga je daarheen ofzo? Pff man ze moeten kappen met 1000 competities te willen opzetten. Zo is prijzen winnen wel erg makkelijk en verlies het, in mijn ogen, haar kracht. Nations league zelfde. Alsof het wordt serieus genomen als een land dat wint, nee, EK en WK zijn de echte prijzen

26 november 2020 om 23:26

Toch leuk voor kleinere teams? Niet iedereen heeft natuurlijk het geluk fan van een grote club te zijn.

26 november 2020 om 23:36

Stelt de Knvb beker dan ook niks voor? Is toch leuk voor de kleinere teams dat ze ook een prijs kunnen winnen. En het is niet zo dat de nummer 8 uit Hongarije in die conference league gaat spelen, dat zal gewoon met leuke Europese subtoppertjes zijn. Ik word er ook niet warm van, maar zie het probleem niet zo. Alleen jammer dat de EL ingeperkt wordt en de plaatsjes daar veel duurder worden voor ons Belgen en Nederlanders. Dit lijkt toch een eerste stap richting die supercompetiie waar al langer sprake van is.. dat is dan wel weer jammer. Maar met die competitie an sich heb ik geen probleem.

27 november 2020 om 02:14

Jij kunt makkelijk praten misschien als supporter van een team dat hartstikke veel geld uit te geven heeft, maar zo is het niet voor iedereen. In Nederland waren de basketbal fans toch ook dolblij toen Donar de halve finales haalde van de 4e(!) tier Europese basketbal competitie, en dan heeft het basketbal zelfs nog een 5e tier. Een 3e voor voetbal is dus heel erg normaal, al helemaal als we bedenken dat er veel kleine voetballanden zijn waarbij de kleine clubs nooit mee kunnen doen in Europa. Door dit soort kleinere clubs een platform te geven kunnen ze ook wat extra inkomsten bijschrijven om bij te dragen aan het kleiner maken van het gat met de top in hun eigen land. Het zijn toch altijd weer dezelfde clubs die de CL en EL in gaan, zij zullen dan ook gewoon in die competities blijven. Clubs die de top 2 niet halen van de Europa league groepsfase zijn meestal ook niet zo groot. Dus dat ze dan doorstromen kan ook geen kwaad. We kunnen dan trouwens ook een coëfficiënten lijst opstellen die de kwaliteit van de competities beter weergeeft, aangezien er breder kan worden gemeten. Nu is het meer een lijstje van wie heeft de rijkste topclubs. Alleen wat ze daarvoor moeten doen is het aantal EL deelnemers gelijk houden en de sub-sub ploegjes de COL in sturen. Op dit moment is dat niet het geval lijkt me, dat zou dan zinloos zijn, maar ik hoop dat het veranderd.

Er gaan niet zo veel teams meedoen aan de EL vanaf volgend jaar zo te zien. Wie heeft er zin in die Col??

27 november 2020 om 08:46

Ik vind het vooral raar, eigenlijk belachelijk, dat de 16 t/m 55 competities niet aan de EL mogen deelnemen. Op die manier wordt het gat tussen de (sub) top en de rest alleen maar groter lijkt mij. Leuk dat die col bedoeld is voor de kleinere competities, maar het lijkt mij dat het voor hen ook geweldig is om tegen een AC Milan of Arsenal te spelen in de EL. Vraag me af hoeveel animo er daadwerkelijk gaat zijn voor dat derde toernooi, ik snap sowieso weinig meer van die nieuwe opzet.

Wat bizar dat CSKA 0,333 krijgt voor het gelijkspel tegen Feyenoord, terwijl Feyenoord maar 0,2 krijgt. Iemand enig idee waarom dit zo is?

26 november 2020 om 23:26

Komt door de betere landenranking

26 november 2020 om 23:33

Lol Heeft daar niets mee te maken.

27 november 2020 om 09:23

Nee helemaal niet Andres13, dat heeft geen invloed. Overigens klopt het sowieso niet dat Cska 0.333 krijgt voor een gelijkspel, die krijgen namelijk 0.167 (1 punt gedeeld door 6 Russische deelnemers). Feyenoord krijgt 0.200 (1 punt gedeeld door 5 Nederlandse deelnemers).

26 november 2020 om 23:29

Meer Nederlandse clubs actief denk ik?

26 november 2020 om 23:31

Allebei 4 toch? Rusland had zelfs 6 teams, Nederland 5.

26 november 2020 om 23:35

Nee Rusland heeft er 5.

26 november 2020 om 23:51

Artikel zit vol met fouten. Een Russisch team mag voor een gelijkspel maar 0,166 punten bijtellen omdat hun totaal door 6 moet worden gedeeld. Zo heeft Rangers bijvoorbeeld voor Schotland 0,25 punten gesprokkeld in plaats van 0,2. Rusland wordt juist benadeelt omdat ze bij aanvang met 6 teams waren. Daar had Nederland niet zo lang geleden ook last van doordat bijvoorbeeld GAE "europa inging", maar dus niet door de kwalificatie heenkwamen en dus geen punten konden verzamelen voor Nederland. Maar toen moesten onze punten dus wel helaas door 6 worden gedeeld. Dat was toendertijd omdat we eerste op de fair play lijst stonden en daardoor een extra ploeg mochten afleveren. Volgens mij gebeurde dat 2 keer in korte tijd en dat heeft ons veel punten gekost.

Waarom zou je mee willen doen aan een Conference League. De Europa league word af toe niet al te serieus genomen en dan doe je er nog een toernooi bij.

27 november 2020 om 10:35

Maar met een sterker deelnemersveld wordt de Europa League misschien wel een meer prestigieuze prijs.

Hoezo leveren 2 gelijke spelen Rusland met 6 teams 0.666 punten op? 2:6=0,333. Dus ergens klopt hier iets niet in het verhaal. Nederland haalde 0,4 punten voor 2 gelijke spelen met 5 deelnemers.

26 november 2020 om 23:32

Dit vroeg ik me ook af. Dacht me te herinneren dat dit de vorige ronde ook zo was. Weet iemand hoe dit zit?

26 november 2020 om 23:35

Ik denk zelf dat vz een rekenfout heeft gemaakt.

26 november 2020 om 23:44

Zie dat ze het al bijgewerkt hebben

26 november 2020 om 23:46

Nu Oostenrijk nog aanpassen naar 0,4 punten, want alleen Rapid heeft gewonnen en de rest allemaal verloren.

Gent is toch echt wel schandalig hoor. Ze spelen niet eens dramatisch maar wederom doet de doelman ze de das om. Brugge zou wel in staat moeten zijn om derde te worden en ook Antwerp zal het wel halen dit jaar. Wat heel knap is in een groep met Tottenham en LASK. Standard was vandaag ook verrassend goed, jammer dat ze het niet vaker doen.

26 november 2020 om 23:48

Gent is een schande voor ons voetbal. Het leek zo'n goed jaar te gaan worden maar dan werd chareroi onverdiend in de laatste voorronde gewipt en speelden we met slechts 4 europees. Dan in de groepsfase zelf klungelden standard en gent er ongeevenaard op los wat resulteert in een magere 3 op 24 voor die 2 ploegen samen. Voor Club oogt de balans ook niet top met 4 op 12 al is dat een zwaardere poule waarin je niet meer kan verwachten. Toch vrees ik voor een nederlaag tegen Zenit en een ede plaats in de CL poule gezien het huidige vormpeil. Gelukkig doet Antwerp het fenomenaal in 1 van de zwaarste EL poules. Thuis winnen geen Ludogorets moet lukken en dan ben je door. Is wel een must want bij Tottenham ga je waarschijnlijk niets rapen. Leko doet het toch maar weer hoor, beste coach in België. Ik gun Rafa en Leko alles maar het is dubbel hen bij Antwerp te zien schitteren. Maar al bij al is het dus weer een dramatisch jaar voor België. We moeten echt opletten of we zakken zomaar naar plaats 12.

26 november 2020 om 23:56

Inderdaad een grote catastrofe. Vorig jaar Gent echt goed met momenten en nu kunnen ze plots niets meer (God weet waarom Thorup ontslagen werd). En bij standard is het de laatste jaren steeds hetzelfde: slecht. Club weet ik niet, want zenit is niet geweldig in vorm en een gelijkspel zou genoeg moeten zijn. Over Antwerp kan er dan weer alleen maar lof zijn, want dit alles met een matige Mbokani (die de laatste jaren toch levensbelangrijk was). Maar naar de toekomst toe ziet het er nog niet zo slecht uit. Het is uiteindelijk te hopen dat Anderlecht terug op niveau komt en dan hebben we met Club, Anderlecht, Antwerp, Gent, Charleroi, Genk en standard toch 7 teams die echt zich door een groepsfase van de EL kunnen spelen.

Was een ouderwets leuke (europa) cupavond

Lekker bezig vz. Ten eerste AZ speelde 0-0 in plaats van 4-1 en ten tweede staat er dat Oostenrijk 0,8 punten binnen haalde door de overwinningen van LASK en Wolfsberger terwijl die allebei hadden verloren. Alleen Rapid Wien won deze speelronde, zelfs Salzburg verloor ook nog in de CL, dus dat betekent toch 0,4 punten voor Oostenrijk.

Een tekst vol met fouten die niet nodig waren. Gewoon feiten die je op de site zelf kan vinden.... worden de berichten wel gecheckt voor ze geplaatst worden op voetbalzone?

Miss een domme vraag. Maar waarom krijgen de Russische clubs 0.333? Voor n gelijkspel?

Heel belangrijk dat we dit met zn allen beseffen. Het lijkt erop dat de NL clubs wakker zijn geworden als ik zie hoe er gevochten wordt voor de punten. Op de lange termijn kan dit het Nederlandse voetbal zo'n boost geven als je standaard twee clubs in de CL kan brengen. Ajax is op dit moment gewoon een goed voorbeeld. Door de goede prestaties kunnen ze goede spelers langer aan boord houden en willen veel grote talenten (kudus, Anthony) die ook naar andere Europese grote clubs kunnen graag naar Ajax komen. Een ideale springplank naar de absolute top als je hier in een mooie competitie kan spelen en ook nog eens goed mee doet in Europa. Dit moeten PSV en Feyenoord en AZ ook nastreven. Zeker Feyenoord loopt al jaren achter de feiten aan helaas.

Het begint er langzaam op de te lijken maar we zijn er nog lang niet. Volgende week verliezen bij Liverpool, Granada, Napoli en we mopperen hier weer hoe slecht het gesteld is met het Nederlandse voetbal. Nog een lange weg te gaan!

27 november 2020 om 00:27

Goede resultaten op Europees niveau zijn ook geweldig voor de marktwaarde van je spelers. De grotere clubs lijken daar toch ook naar te kijken. Ik denk dat Ajax bijvoorbeeld nooit zulke gigantische bedragen hadden gekregen voor sommige spelers als het Europees niet zo sterk had gespeeld. Denk aan Sanchez en Klaassen na ons EL avontuur, of natuurlijk de Ligt en de Jong, of dat je meer dan 10 miljoen krijgt voor wisselspeler Wöber. En dan vervolgens draagt dat ook weer bij aan de status van je club, waardoor talenten eerder voor jouw club willen tekenen dan voor een andere ploeg en waardoor je betere marketingdeals kan sluiten.

Voor de competitie zou het geweldig zijn als we structureel goed blijven presteren en ook twee ploegen in de champions league hebben.

Deze lijst is voor Nederland altijd een jojo lijst! Aangezien het aantal punten gedeeld wordt door het aantal deelnemers... Utrecht Vitesse willem 2 enz. Kan je in de 1e voorronde afschrijven waardoor je meer last dan lust hebt als je stabiel wil blijven!

27 november 2020 om 00:03

Dat klopt, maar het was een paar jaar ook wel bar en boos. Stonden landen als Denemarken op het punt ons voorbij te streven als er niets gebeurde.

Het is duidelijk wat er moet gebeuren. Ajax moet Liverpool en Atalanta even van de mat vegen, AZ verslaat Napoli met gemak en daarna de kroaten, PSV tegen Granada en wat Cyprioten en Feyenoord tegen Wolfsberger en Zagreb. Dat is helemaal een makkie.

Nee geintje, Ajax is door in de EL, de CL wordt een zware dobber. Ze hoeven gelukkig alleen Atalanta thuis te pakken en dan is het 5 bonuspunten en door in de Cl.ik geef Ajax 50% kans om te overwinteren in de Cl.
AZ krijgt het het zeer zwaar vanwege een minder onderling resultaat tegen sociedad. Ik ben bang dat die 3e gaan worden met 10punten. Ik geef AZ 25-30% kans om door te komen
PSV heeft een goede kans als ze Omonia verslaan en Paok van Granada verliest. Anders kan PSV ook nog door door van Granada te winnen, die geef ik 70% kans op overwinteren.
Feyenoord moet nog tegen de directe concurrenten Wolfsberger en Zagreb. Als Feyenoord van Zagreb wint is het nietszeggend, dan moeten ze nog steeds gelijk tegen Wolfsberger. Als Feyenoord van Wolfsberger wint zijn ze er. Ik geef Feyenoord 60% kans om te overwinteren.

Als je dan de statistiek uitrekent dan is de kans dat alle 3 de EL-deelnemers doorgaan 12,6%.
Het zijn maar aannames die ik doe natuurlijk, maar voor de beeldvorming. Ik zou blij zijn als er 3 Nederlandse clubs overwinteren waarvan 1 in de CL. Het minimale moet 2 in de EL worden.

27 november 2020 om 00:19

Onzin. Feyenoord hoeft alleen van Zagreb te winnen om door te gaan. Ervan uitgaande dat CSKA wint van Wolsberger.

27 november 2020 om 10:04

Ja, goed man. Je hebt een ander scenario gepakt en een conclusie getrokken die daarbij aansluit. Dat helpt altijd bij een goed gesprek, andere dingen zeggen en dan roepen dat wat de ander zegt niet is wat jij zegt en het dus onzin is. Beetje sneu, maar je hebt gelijk onder jouw aannames klopt het wat jij zegt

Als nl op de 7de plek staat zit de kampioen in pot 1

27 november 2020 om 00:03

Dat hangt er natuurlijk af of de CL en EL-winnaar landskampioen worden van een van de top 6 competities. Want die twee teams worden ook in pot 1 gestopt normaal gezien.

Belangrijkste is dat we op een goed niveau (zoals dit seizoen) blijven presteren. Aangezien er telkens ook een seizoen wegvalt.

Als dit seizoen nu eindigt valt dus 5 jaar geleden weg en staan we ineens weer 10e en staat zelfs Schotland 9e. Over de laatste 3 jaar (incl dit seizoen als dat nu zou eindigen) staan we dan weer 7e, Rusland zelfs 12e, en Schotland 8e!

Schotland met rangers terug en uberhaupt weinig europese teams gaan zich ook veelvuldig mengen in de strijd om plaats 7-10.

Als je kijkt naar het aantal punten dat Portugal per jaar behaald dan is het gedurende 5 “normale” seizoenen gewoon heel close tussen Nederland en Portugal. Ietsjes in het voordeel van Portugal maar niet veel.

Het nadeel van hoger staan is dat clubs als Willem II of Utrecht of Vitesse Europa weer ingaan en dat je dat punten kost. Eigenlijk zou je moeten bedanken voor die plekken maar dat kan je de clubs ook weer niet aandoen.

27 november 2020 om 00:15

Vitesse kan het ook leuk doen hoor, samen met de top 4

27 november 2020 om 08:03

Nou de laatste clubs die leuk meevoetbalden voor de punten waren Twente en NEC dat overwinterden... De laatste keer dat Vitesse iets presteerde in Europa was nog voor de eeuwwisseling...

27 november 2020 om 10:23

@stephan, Niet als je kijkt naar de ranking. Vitesse heeft in de laatste 10 jaar (een eeuwigheid in het voetbal dat wel) vijf keer Europese punten gepakt voor Nederland. Dat was drie keer 1 punt, een keer twee punten en een keer vier punten. Dat soor resultaten kost een land als Nederland gewoon heel veel punten doordat de prestaties van (in de laatste jaren met name) Ajax door te veel clubs gedeeld moeten worden. Je zal het ook gaan zien met Schotland. Die zijn nu goed bezig, volgend jaar wellicht top 10 en dan moeten clubs als Hibs, Hearts of zoals dit jaar Aberdeen of Motherwell Europa in. Verliezen in de voorrondes en voila daar gaat je goede klassering.

27 november 2020 om 10:30

@pavol, Nec? Ook alweer meer dan 10 jaar terug! Ik neem aan dat Stephan met de top vier Ajax, Psv, AZ en Feyenoord bedoeld. Dan mag je als Nederlandse voetbal fan hopen dat Twente zich echt herpakt en aansluiting vindt bij Az/feyenoord. Ze hebben er een mooi stadion staan. Hopelijk wordt er nu goed beleid gevoerd zodat ze over een paar jaar we een degelijke subtopper zijn met een uitschieter naar boven (of beter natuurlijk!) Maar buiten Twente zie ik geen andere Nederlandse club iets toevoegen (dus ook Vitesse niet) in Europa (als het gaat om de punten) behalve dat het leuk is voor de club en hun fans.

27 november 2020 om 12:59

Helemaal met je eens alleen zie ik Vitesse dat juist niet doen. De vijfde club zou (op termijn) denk ik Twente moeten worden. Ik hoop het van harte hoor dat Vitesse het ook kan gaan doen. Alleen maar beter voor het Nederlandse voetbal, maar ik heb er een hard hoofd in mbt Vitesse.die hebben Europees gezien juist vrij slecht gepresteerd recentelijk en dat kost punten.

Persoonlijk zou ik het mooi vinden als ze per deel van de Europese competies naar het aantal actieve clubs kijken. Dus, voorronden, groepsfase, dan elke knock out fase. En op die manier de behalde punten verdelen tussen de actieve clubs. Zou voor kleine landen veel beter zijn (en dus waarschijnlijk ook de reden dat het nooit gaat gebeuren)

Waarom krijg Feyenoord meer punten voor een gelijkspel dan CSKA?

27 november 2020 om 00:28

Er zijn normaal gezien 6 Russische deelnemers in Europa en in Nederland maar 5, de punten voor een gelijkspel (die voor elk team hetzelfde zijn) moeten voor een Russisch team dus door 6 gedeeld worden en voor een Nederlands team maar door 5.

27 november 2020 om 02:21

Oké het is dus geen hele grote voordeel om 1 ploeg meer te hebben,geldt dat ook voor overwinningen?

27 november 2020 om 03:39

Maar ik zie dat fc porto ook 0.4 voor een overwinning heeft gehad...

27 november 2020 om 09:25

Klopt Marieke, dat is 2 punten (overwinning) gedeeld door 5 Portugese deelnemers = 0.400

Eigenlijk moeten we na die 7e plek gewoon stoppen en koesteren, want ik denk dat dat onze top is momenteel. We hebben 4 ploegen die zonder moeite zich kunnen plaatsen voor Europees voetbal en mee kunnen doen om overwintering. Dit jaar doet Vitesse het leuk in de competitie, wellicht kunnen zij een keer de groepsfase halen, want de laatste 10 jaar hebben we 0x een Nederlandse ploeg buiten de top 4 gehad die zich via voorrondes heeft geplaatst. Een 6e ticket voor Europa zou daarom al helemaal vervelend zijn, kan me nog herinneren dat Go Ahead via fair play voorrondes ging spelen en er gelijk uitvloog. Dat kunnen we liever voorkomen lijkt me. Gewoon doorgaan met pompen en die 7e plek aanvallen.

Ben super blij voor de Nederlandse ploegen Maar ik vraag me af, is er een Nederlander die een doorn in het oog is van de Uefa? Waarom krijgen wij zulke rare scheidsrechterlijke beslissingen tegen? Dit is echt al en een aantal jaar zichtbaar. De meest grote blunders worden tegen ons gemaakt, voorbeelden ga ik niet noemen, die zijn vanaf 2016 voor mij in ieder geval zeer zichtbaar.

Ik hoop iig dat we ooit 3 Nederlandse ploegen in de Champions league mogen zien

27 november 2020 om 08:10

Feyenoord weet ik dat niet echt lekker ligt bij de Uefa. Die rellen in Nancy, het bananenincident in Rome, de rellen in Rome. Die willen ze liever niet echt verder laten komen.

Mooi hoe meer tickets. Hoe beter voor de toekomst.

En ik maar denken dat Wolfsberger verloren heeft....

Oostenrijk en België stonden natuurlijk ook wel wat hoog als je bekijkt wat zij op clubniveau, accomodaties en financieel te bieden hebben. Dat is iig echt niet minder bij ons en op veel vlakken gewoon beter in orde. Dit was dus echt een kwestie van tijd. Ben wel geschrokken van de Russische clubs. Daar is echt niet veel meer van over en momenteel horen we daar ook boven te staan. Gaan we weer wedijveren met Portugal voor plek 6? Een wedstrijdje tegen Portugezen ligt ons alleen niet zo..

27 november 2020 om 11:13

Je ziet vaak ook in landen waar het onrustig is of economisch minder gaat (rusland, Oekraïne en Turkije) zie je ook dat gelijk invloed heeft in de voetballerij. De Russische munt en de eigenaren van clubs die in het gas zitten gaan niet goed, je ziet dat daar ook het geld ook op raakt of ze investeren het liever in een Engelse club. In Turkije hebben ze gewoon jarenlang financieel slecht beleid gevoerd door oude vedette's aan te trekken voor megasalarissen zonder restwaarde (zie Sneijder als voorbeeld) en niet te kijken naar ontwikkeling van jeugd of te investeren in jonge spelers die wat op gaan leveren in de toekomst. En in Oekraïne zie je ook het effect van de Krim crisis terug. En in Portugal is het ook wat minder zonder nadat al die constructies met malafide investeringsmaatschappijen niet meer mogen. En dat zie je ook terug in deze lijst.

27 november 2020 om 14:23

Ja klopt inderdaad. Wat spelers er eigenlijk niet al voor over hadden om in Rusland of Oekraïne te gaan voetballen zeg.. Je gaat daar per slot van rekening niet naartoe vanwege het mooie weer of de prettige levensstandaard.

Eindelijk weten we weer een lange periode goed te presteren met onze clubs in Europa. Dit zijn toch geweldige berichten en laat opnieuw zien dat we geen Micky Mouse competitie (meer) hebben.

Niet vergeten dat er komend jaar een vrij goed jaar wegvalt. Alleen Rusland en vooral België haalden toen meer punten. Pas het jaar erop gaan we echt stijgen, dan valt het slechtste jaar in tijden weg, waarin Rusland bijvoorbeeld bijna 10 punten meer haalde dan Nederland en Oostenrijk ook bijna 7.

Als volgend jaar die 12.600 van Rusland wegvalt van ‘17/‘18 wat bij ons maar 2.900 was dan zijn we ze al voorbij!

Die zevende plek is wel erg belangrijk. Dat zou betekenen dat onze kampioen in Pot 1 terechtkomt. Wat natuurlijk direct meer kans geeft op goede resultaten en dus meer punten! Rusland gaat nog wel verder kelderen, het niveau is niet om aan te gluren. Komop hey, Zenit wordt als kampioen geplaatst en staan strak onderaan in de poule. Heel droevig, Lokom. kan ook geen potten breken en Krasnodar is eenmalig avontuurtje. Gewoon hopen dat wij met 3 ploegen overleven in Europa, dan is die 7e plek binnen handbereik. Komop NL!

27 november 2020 om 11:14

Voor Ajax maakt pot 1 of pot 2 niet heel veel uit, als je deze twee potten met dit jaar vergelijkt vind ik eigenlijk pot 2 sterker dan pot 1 van dit seizoen.

Volgende week kan het ook zomaar weer een slechte week worden met Granada, Liverpool en Napoli als tegenstanders en dat Feyenoord punten gaat pakken is ook geen uitgemaakte zaak, het wordt nog echt pittig voor de Nederlandse ploegen. Feyenoord, AZ, PSV moeten gewoon allen nog minimaal 1x winnnen in éã©n van de volgende wedstrijden. Hopelijk kan AZ stunten, PSV uit gelijk tegen Grenada en winnen van Omonia, Feyenoord ook minimaal 4 punten en Ajax ook minimaal winnen van Atalanta. Wel goed dat Ajax sowieso verzekerd is van plek 3 en dus overwintering een feit is en in de EL nog wat puntjes kan sprokkelen bij een gunstige loting.

27 november 2020 om 16:17

Zou echt wel een boost zijn voor Nederland om weer eens 4 overwinteraars te hebben, en dan zou 4 overwinteraar echt fantastisch zijn. Met een gelukkige loting kan je zomaar wat extra punten te sprokkelen zodat je als Nederland een jaar of 2 niet meer achterom hoef te kijken.

En dan toch maar weer iedereen blijven roepen dat we een Mickey Mouse leauge hebben, als we zo door blijven gaan en keurig 7e staan heb je denk ik als Nederland het hoogst haalbare bereikt en ben je gewoon best of the rest!! Ik ben trots, go go Ajax, PSV, Feyenoord, AZ

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren