Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

De Ligt maakt indruk met vloeiend Italiaans: ‘Zo speelde ik ook bij Ajax’

Laatste update:

Matthijs de Ligt heeft de Italiaanse taal al aardig onder de knie. De verdediger van Juventus maakte zaterdag tegen Cagliari (2-0 zege) zijn rentree na enkele maanden van afwezigheid en gaf vervolgens een interview aan het clubkanaal van Juventus. Op sociale media wordt De Ligt alom bewierookt om zijn Italiaans.

"Ik ben blij om weer te spelen, zeker omdat we zo goed hebben gespeeld. We pakten drie punten en dat is altijd belangrijk", vertelt De Ligt, die positieve recensies ontving voor zijn optreden naast Merih Demiral in de verdediging van Juventus. "We zijn heel blij met de clean sheet. Met name in de eerste helft deden we het goed. We moeten nu proberen om dat niveau negentig minuten vast te houden."

Comments onder deze video: 'Hij spreekt nu al beter Italiaans dan Antonio Cassano.' 'Hij is 21 jaar en spreekt beter Italiaans dan 45 procent van de bevolking' 'Hoe kun je niet van deze jongen houden?'

Geplaatst door voetbalzone op Maandag 23 november 2020

De Ligt was sinds 7 augustus niet meer in actie gekomen in een officieel duel van Juventus. Hij zegt zich uitstekend te voelen. "Ik heb de afgelopen twee maanden hard gewerkt. Ik had een schouderblessure, dus ik kon nog steeds oefeningen met mijn benen doen", aldus De Ligt, die blij is met Andrea Pirlo als zijn trainer. "Hij is een heel moderne trainer. Hij wil ver vooruit voetballen, druk zetten op de tegenstander en de verdedigingslinie hoog laten staan. Daar houd ik van, want zo speelde ik ook altijd bij Ajax." Van de verslaggever krijgt De Ligt complimenten voor zijn Italiaans en die doen hem zichtbaar goed.

Ook onder de video regent het complimenten voor De Ligt over zijn beheersing van de taal. "Hij spreekt nu al beter Italiaans dan Antonio Cassano", luidt een van de opmerkingen met veel likes op YouTube. "Hij is 21 jaar en spreekt beter Italiaans dan 45 procent van de bevolking." En: "Hoe kun je niet van deze jongen houden?" Ook bij praatprogramma Rondo werd het interview zondagavond besproken. "Ik zag het voorbijkomen. Vloeiend Italiaans", aldus Youri Mulder. "Echt knap", vulde Khalid Boulahrouz aan.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit is een van de zaken die ik mooi vind aan Juventus, iedereen moet Italiaans (leren) spreken. Content op het clubkanaal wbt interviews is vaak ook 100% Italiaans.

Zoals meester Louis al eens zei bij een Ajax bezoek: in mijn tijd zou je hier Nederlands spreken, en wel vanaf dag 1!

23 november 2020 om 11:12

Inderdaad. Tegenwoordig is het allemaal maar Engels. Het is al zover gekomen dat het gewoon opvalt als er Nederlands gesproken wordt langs de lijn.

23 november 2020 om 11:18

Iedereen spreekt toch bijna Engels in Nederland,in Duitsland en Frankrijk enz spreken ze amper engels

23 november 2020 om 11:21

Denk dat dat precies het punt van Suurbier en Lierse is, hier moeten de Nederlanders een vreemde taal spreken bij een Nederlandse club i.p.v. dat de buitenlandse jongens de Nederlandse taal leren. Nu zijn wij Nederlanders over het algemeen goed in de (basis van de) Engelse taal, maar toch. Eigenlijk is het niet meer dan normaal dat een buitenlander die hier jaren woont en werkt gewoon Nederlands leert, toch?

23 november 2020 om 11:30

@recona, Ja en waarom is dat nu eigenlijk zo? Het is tegenwoordig al zo erg dat het normaal gevonden wordt dat een trainer geen woord Nederlands spreekt en alleen maar Engels of iets dergelijks. Kijk bijvoorbeeld naar Roberto Martinez, die is dan al jaren bondscoach van België maar ik heb hem nog geen woord Nederlands of zelfs Frans (wat toch een wereldtaal is) horen spreken.

23 november 2020 om 11:32

@sanderk91 Je doet nu alsof voor alle buitenlanders engels de eerste taal is. Maar ook die moeten zich aanpassen door engels te spreken. Wat ik meer verbaasd over ben is dat er spelers zijn die gewoon geen Engels spreken, met name europese spelers. Ik kan me dat gewoon niet voorstellen.

23 november 2020 om 11:43

Het is ook redelijke onzin. In de Ajaxjeugd leren buitenlandse talenten wel degelijk Nederlands, de een pikt het sneller op dan de ander. Ik weet niet of je weleens naar de interviews van Cerny luistert bijvoorbeeld, maar dat is gewoon zeer goed Nederlands. Eriksen deed het ook fantastisch. En ook spelers als Tadic staan gewoon aardig Nederlands te praten voor de camera. Het zijn inderdaad wel vooral de spelers die belangrijk zijn/worden gemaakt die inzien dat ze iets terug moeten geven aan de clubs waarvoor ze spelen/zijn opgeleid. Suarez ging Nederlands spreken toen hij tot aanvoerder werd gebombardeerd bij Ajax. Passanten daarentegen vinden het blijkbaar minder interessant. De Ligt is sowieso een intellectuele jongeman, die waarschijnlijk de Coronatijd en zijn blessureperiode nuttig besteed heeft.

23 november 2020 om 11:48

Dat is waar inderdaad Madvillain, ook veel buitenlandse spelers spreken met Engels hun tweede taal. Persoonlijk heb ik er ook niet zo veel moeite mee, wij hebben zelf op het werk bijvoorbeeld ook een Portugese en een Spaanjaard rondlopen, daarmee spreek ik ook nagenoeg altijd Engels. Maar toch, als je wat langer in een land woont en werkzaam bent vind ik wel dat je minimaal een basisbeheersing van de taal aldaar moet hebben zelfs al is dit een taal met relatief weinig sprekers (zoals Nederlands maar ook Italiaans).

23 november 2020 om 12:17

Het is echt achterhaald om spelers Nederlands te laten leren. Ze hebben het niet nodig omdat Nederlandsers automatisch in Engels antwoorden bij gebrekkig Nederlands. Daarnaast profileert Nederland zich als springplank competitie. Je bent aantrekkelijker als je spelers helpt met Engels leren.

23 november 2020 om 12:59

In de kwestie van Roberto Martinez lijkt het spreken van Engels mij eerder een diplomatieke keuze, dan iets anders.

23 november 2020 om 13:09

Gewoon luiheid, als je zoveel verdient dan zou je toch mogen verwachten dat hij een beetje de moeite neemt de landstalen onder de knie te krijgen.

23 november 2020 om 13:11

@glory, eens. Dat zie je niet alleen bij voetballers, maar ook bij internationale studenten hier. Het is simpelweg niet nodig omdat Nederlanders maar al te graag Engels spreken in vele gevallen, dus dan is die stimulans er ook niet. Ik heb overigens wel respect voor degenen die toch de taal willen leren.

23 november 2020 om 11:16

Is niet alleen bij Juve hoor. De Vrij, De Roon en Gosens spreken ook allemaal vloeiend Italiaans en moesten dat bij Lazio en Atalanta ook leren. Als je gevoel hebt voor taal en (zoals De Vrij en De Ligt) allebei VWO hebben afgemaakt is met een fikse cursus in de zomermaanden een basis woordje Italiaans niet zo moeilijk. Wel grappig dat hun Italiaans beter is dan Van de Beek z'n Engels.

23 november 2020 om 11:35

Top en knap dat hij het vloeiend spreekt; maar sinds wanneer heeft de Ligt zijn VWO afgemaakt? Het is toch echt bij de HAVO gebleven(dat had niks te maken met zijn intellectuele vermogen maar een bewuste keuze voor het voetbal)

23 november 2020 om 11:46

Meen dat ergens gelezen te hebben, I stand corrected.

23 november 2020 om 11:55

Volgens mij heeft De Ligt alleen zijn MAVO afgerond, maar inderdaad dat was een bewuste keuze omdat hij al zo snel zo goed was en zich op zijn 16de volledig kon focussen op voetbal met een diploma op zak.

23 november 2020 om 12:03

Tot de 3e klas op VWO gezeten, daarna overgeschakeld naar Havo en daar ook zijn diploma gehaald. Idee daarachter was inderdaad dat hij een jaartje eerder klaar was en zich volledig op voetbal kon focussen.

23 november 2020 om 12:17

Italiaans is een zeer makkelijke taal om te leren. en zeker als je daar als Nederlander onder Italianen verblijft zoals De Ligt. Binnen 2 maanden kan je je goed verstaanbaar maken,en begrijp je het meeste, binnen 1.5 jaar spreek je het echt vloeiend,als je er efffe wat tijd in steekt. De Ligt heeft tijd zat,dat blijkt.

23 november 2020 om 13:12

Dat Italiaans een makkelijke taal is om te leren vind ik ietwat overdreven. Nederlands en Italiaans staan redelijk ver van elkaar af in de zin dat Nederlands een Germaanse taal is en Italiaans een Romaanse taal. Wel is het zo dat immersie/een ‘taalbad’ het leren van een vreemde taal bevordert. Blijf het toch erg knap vinden van Matta!

23 november 2020 om 13:20

Dat klopt niet echt. Het hangt per persoon af hoe snel dit gaat. Italiaans en Nederlands lijken niet op elkaar.

23 november 2020 om 11:16

Is dit zo uniek? Bij Milan is dit ook het geval en bij veel meer clubs in Italië zou ik denken. En in Engeland praat toch ook elke speler Engels?

23 november 2020 om 11:24

Het is wel knap dat hij dat zo snel kan. Bij Atletico heb je Trippier rond lopen, die speelt nu al net zo lang in het buitenland als de Ligt en heeft 3 lessen spaans per week, wat ik best veel vind naast alle trainingen en wedstrijden. Maar die geeft al zijn interviews nog steeds in het Engels. Luuk de Jong is ook een soort cultheld geworden bij Sevilla door zijn interviews in het spaans, hij doet hardstikke zijn best en het is knap dat hij het probeert (na een paar maanden al) maar volgens mij begreep niemand er wat van.

23 november 2020 om 12:02

Doelde meer op het feit dat hij zegt dat dit zo speciaal is aan Juve niet zozeer dat het uniek is dat de Ligt Italiaans kan

23 november 2020 om 12:07

@rossoneri27: Engels is wel een stuk makkelijker voor de meesten dan Italiaans, omdat Engels al op een behoorlijk niveau is (zeker hier in Nederland). En uniek? Dat wordt nergens gezegd. Zal dat vaker voorkomen? Zeker! En het is niet dat VZ er iets van maakt he? Dit was een stuk in de Italiaanse media die dat erover zeiden (plus alle comments van fans in het Italiaans eronder).

23 november 2020 om 12:26

Nogmaals, Doelde meer op het feit dat Suurbier zegt dat dit zo speciaal is aan Juve terwijl dit het geval is bij elke Italiaanse club niet zozeer dat het uniek is dat de Ligt Italiaans kan

23 november 2020 om 11:31

Al is de keuze voor Juventus toch wel anders dan bij pak 'm beet Ajax, wat voor veel buitenlanders toch simpelweg meer een tussenstap is. Bij 'eindclubs' als Juve, Barca, Real en Bayern zie je toch vaker dat spelers daadwerkelijk die taal gaan leren aangezien ze verwachten er lang(er) te blijven.

23 november 2020 om 11:35

Ach het is ook hoe je er als club voor openstaat. Als je al je trainingen in het Engels geeft dan is er ook geen incentive voor spelers om Nederlands te leren. Persoonlijk snap ik dat niet, want letterlijk iedereen kan andere talen leren.

23 november 2020 om 11:48

Niet alleen bij juve, bij alle Italiaanse clubs. Na een halfjaar spreken de meest wel redelijk Italiaans. Een schrijnend verschil met NL waar spaans/portugeestalig nooit eens een woord Nederlands praat of zelfs Engels. Triest

23 november 2020 om 11:57

Mauro (en vele anderen),

er zit een wezenlijk verschil tussen een taal leren spreken in het land waar je werkzaam bent of dat jouw werkgever ook daadwerkelijk alleen de lokale voertaal accepteert. Juventus is Italiaans, bij Milan Italiaans en Engels.

23 november 2020 om 12:05

Zover ik de trainingen bekijk van Milan is het puur Italiaans hoor. Heb de assistent coach een paar keer iets in het Engels tegen Hauge horen praten toen hij er net was maar verder zijn de trainingen puur Italiaans, communicatie op het veld Italiaans, interviews Italiaans en zelfs alle social media van de spelers Italiaans (tenzij ze een post hebben van de nationale ploeg). Hoe kom je erbij dat het Italiaans EN Engels is?

23 november 2020 om 12:13

Dat was ook iets makkelijker omdat er in elke selectie maar een paar buitenlandse spelers zaten omdat je er toch maar 3 op mocht stellen. Je kan wel Nederlands gaan spreken maar als de helft je niet begrijpt schiet je er niet veel mee op. Het helpt ook niet dat iedereen in Nederland ook Engels spreekt (itt bijvoobeeld Italie of Frankrijk), dan heb je er niets aan om Nederlands te leren.

23 november 2020 om 12:18

Nu als je je trainer niet begrijpt omdat je te lui bent een taal te leren (wat het echt wel is) dan lijkt het me dat veel spelers toch gewoon die taal gaan leren omdat het anders hun prestaties kan beïnvloeden. Zeker als je er wat in investeert als club en hen op een taalcursus stuurt.

En over een paar jaar ook de aanvoerder van Juventus? Zou toch wat zijn. Geweldige mentaliteit heeft deze jongen. Dat maakt hem tot een hele bijzondere speler.

Dat doet ie wel erg goed, daar heeft ie zich duidelijk goed voor ingezet. Als ik dan Jorgensen afgelopen weekend weer een interview in het Engels zie doen, denk ik; man man man, wat genant!

23 november 2020 om 11:18

Jørgensen verstaat Nederlands wel gewoon goed en kan het een beetje spreken. Als hij zich in het Engels beter verstaanbaar kan maken moet hij dat vooral doen.

23 november 2020 om 11:18

Genant? Tal van voetballers die in NL hebben gespeeld en nooit het Nederlands geleerd hebben. In een land waarin je een uurtje rijdt voor dat je in een ander taalgebied bent, en de hele wereld Engels spreekt, kan je met Engels goed uit de voeten. Of dat een goede zaak is weet ik niet, maar de situatie is volledig anders dan in Italie.

23 november 2020 om 11:27

Best wel ja. Als je de Scandinavische talen vergelijkt met de onze zit daar niet zo héél veel verschil in. Komen gewoon uit dezelfde basis voort. Als je ziet hoe snel een Eriksen en een Fischer het oppikten, dan had Jorgensen het inmiddels ook wel moeten kunnen. Dat een taal op latere leeftijd leren moeilijker is oké. Maar het is inmiddels alweer een paar jaar.

23 november 2020 om 11:32

Ik vind t wel gênant ja. Hij woont en werkt al bijna 3,5 jaar in een land waarvan hij de taal dus blijkbaar zo slecht spreekt dat ie nog niet een paar simpele vragen kan beantwoorden. En dat voor een Deen; onze talen zijn enigszins te vergelijken. Het is niet zo dat ie alleen Chinees spreekt en nu Nederlands moet leren.
Het getuigt ook gewoon van algemene interesse en beleefdheid, als je iig een beetje je best doet.

23 november 2020 om 11:45

@deem. Jorgensen verstaat NL en heeft op het Feyenoord kanaal regelmatig z'n interviews (deels) in NL gedaan. Waarschijnlijk voelt hij zich nog steeds niet 100 procent zeker van z'n Nederlands. Dan staat het 'm vrij om het in een taal te doen die wij vrijwel allemaal onder de knie hebben in Nederland. Ik ben het wel met je eens dat voor een Scandinavische speler het goed te doen is om NL te leren binnen een jaar.

23 november 2020 om 13:01

Ach, 1 van de (vele) redenen dat Jorgensen in 't slop zit bij Feyenoord en de Ligt een rijzende ster bij Juventus. Gewoon klasse als een speler zich zo snel aanpast door de taal snel en goed te spreken. Dat tekent gewoon een echte prof die z'n vak serieus neemt, want je kunt lullen wat je wilt, communicatie is in een team sport gewoon heel belangrijk. En de Ligt snapt dat, die doet er gewoon alles aan om 't maximale eruit te halen, daarom is die ook zo goed. Als je dan de Elia's, Depay's etc hoort praten en gedragen dan denk je wel van ok, die zijn niet echt 100 bezig om het beste uit zichzelf te halen. Kunnen ook totaal niet tegen kritiek, terwijl de Ligt dat juist gebruikt om beter te worden. Je hebt - 10 ~ 15 jaar om die sport te kunnen uitoefenen en successen te behalen, en daarna kun je lekker chillen als je wilt. Dan blijft het toch jammer dat zoveel spelers dat niet snappen/beseffen en die knop om kunnen zetten. Simpel voorbeeld. De Ligt heeft nu 2x zoveel krediet omdat de mensen hem respecteren dat hij de moeite neemt om de taal te leren. De gunfactor is meteen veel hoger. Depay spreekt de taal niet en liep na 3 goede wedstrijden al te roepen dat Lyon niet goed genoeg was en hij naar de absolute top wilde. Dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. En de fans weten dat ook. En dat heeft verder niks te maken met z'n fashion keuzes, dat zal me een worst zijn.

Als je een langdurige blessure hebt dan is het ook wel goed om daarnaast wat aan de taal te doen. Heeft alleen maar voordeel in de communicatie richting andere spelers en in interviews. Spelers die bijvoorbeeld al meer dan 5 jaar in NL spelen en geen woord kunnen spreken vind ik gewoon belachelijk. Komt nogal dom en lui over.

Leuk om te zien dat hij zo goed Italiaans spreekt Geen idee of het voor een echte Italiaan ook geweldig klinkt maar hij doet in ieder geval moeiteloos zijn interview in de taal van het land waar hij woont en werkt, dat hoort er ook gewoon bij vind ik! Uitstekende pot ook van hem, duo met Merih Demiral kan me wel bekoren, aan dat tweetal gaat Juve als il capo Chiellini met pensioen gaat.

23 november 2020 om 11:20

Hij spreekt gewoon goed Italiaans, grammaticaal correct, redelijke woordenschat. De Vrij spreekt nog iets beter (maar die woont er langer). Bij beiden hoor je het noordelijke accent wel terug maar ook dat is logisch.

23 november 2020 om 11:23

Ja dat accent zul je er waarschijnlijk moeilijk uit krijgen ook denk ik, die 'sierlijke' tongval, die veel Mediterraanse talen (met name het Italiaans) hebben, is niet zo makkelijk voor ons Hollanders

Tja het is een pienter menneke. Vond hem in zijn tijd bij Ajax ook al bijzonder intelligent en volwassen overkomen. Echt een droomaanvoerder. Dit is ook klasse. Niet denken dat je je in het Engels wel redt. Je werkt verdomme in Italië dus dan spreek je Italiaans. Hulde voor Mathijs, dat wordt een grote.

23 november 2020 om 11:22

Aan de andere kant kan ik dan ook erg genieten van Arteta. Die coacht zijn ploeg in 4 talen. Dat werkt natuurlijk wel tegen dat spelers de taal leren maar van hem vind ik het knap.

23 november 2020 om 11:28

Volgens mij praatte al die Nederlandse spelers na een jaar gewoon Italiaans zoals Basten,Seedorf,Gullit enz

Goed om te zien dat De Ligt zich verstaanbaar kan maken in het Italiaans. Ik denk oprecht dat heel veel mensen onderschatten hoe belangrijk het nou werkelijk is om de taal te spreken van het land waarin je werkt. Het creëert namelijk toch een soort van rust. Bale is hier een mooi voorbeeld van. Heeft nooit geprobeerd de Spaanse taal machtig te worden en dat maakt denk ik wel degelijk deel uit of je je ergens op je gemak voelt of niet.

23 november 2020 om 11:55

Bale praat gewoon Spaans hoor ga maar zoeken interviews van 6 jaar geleden

Wat dat betreft heeft ie toch iedereen de mond gesnoerd momenteel (mij ook) met zn keuze voor juventus ipv barcelona zoals frenkie waar je momenteel “niet wilt zitten”. Lijkt tot nu toe toch de juiste keuze, leuke club, leuke trainer, leuke spelers waaronder een gemotiveerde werkende topper als ronaldo om op te trainen ipv een luie gedemotiveerde messi.

Al denk ik wel dat de ligt een hoop problemen bij barcelona had kunnen weghalen

Prima van De Ligt. Ik vind het ook niet meer dan terecht dat spelers in het algemeen dit zouden doen. Toch een vorm van desinteresse als je het niet doet als speler. Merk het bij Arsenal ook vaak overigens, dat er toch best veel spelers zijn die lang erover doen om überhaupt Engels te praten. Dat snap ik persoonlijk echt niet.
Terwijl je ook spelers zoals Leno en Runarsson hebt, die gewoon al zeer goed Engels kunnen direct als ze aankomen. Terwijl iemand als Torreira of Guendouzi daar nauwelijks moeite voor lijken te doen. Of langer geleden Koscielny die pas na 3 jaar een fatsoenlijk interview in het Engels kon geven...

Mooi om te zien hoe “Matti” zich heeft aangepast aan Italië. Al speelt hij bij concurrent het doet me deugd dat Seria A weer wereldtoppers aantrekt. Waar zijn al die mensen die beweerden dat hij naar Barcelona moest en dat het de beste club voor hem zou zijn lol. Hij zou nu daar verzopen zijn in die chaos en ellende. Bij Juve heeft ie ook een lastig begin gehad maar daar heeft ie wel alle vertrouwen gehad binnen en buiten de club en voor een verdediger is het beste leerschool om naar Seria A te gaan. Nederland heeft met de Vrij, de Ligt en VvD echt parels ij handen!!

Schitterend om iemand zo snel de lokale taal te zien spreken. Wij in Nederland zijn anders dan in andere landen waar men soms amper een woordje Engels spreekt, maar het lijkt me hoe dan ook gewenst om meteen de lokale taal te spreken. Je krijgt dan gewoon sneller meer respect. Als je nou eenmaal in land A woont of werkt praat je ook de taal. Zelfs als men ook goed Engels of zo praat.

Als super klein landje in de wereld is Nederland groot geworden door zich aan te passen. Daardoor kon er makkelijker handel worden gedreven. En dat zit er vandaag nog steeds in. Zoals gezegd is de Nederlandse competition slechts een springplank naar een hoger doel. Dus waarom zou je Nederlands leren wanneer je van plan bent hier twee of drie jaar te blijven en Nederlanders toch Engels tegen je gaan praten. Je ziet wel dat wanneer spelers langer blijven ze de taal wel onder de knie krijgen. Over het algemeen leren ze wel de Nederlandse voetbaltermen heel snel en krijgen ze ook Nederlandse les op de club.

Bijzonder dat hij gewoon volzinnen kan maken in het Italiaans na een jaar en ogenschijnlijk probleemloos zo’n interview doet. Denk dat het voor elke speler een must zou moeten zijn om in ieder geval de basis te leren, zodat je je verstaanbaar kan maken en snapt wat er om je heen gezegd wordt. Anders pas je je gewoon moeilijker aan en komt dat je buitenlandse avontuur niet ten goede. Zou tussen die trainingen door toch wel tijd voor moeten zijn om dat te leren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren