Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Roger Schmidt van PSV is de enige die daarover blijft janken’

Laatste update:

Valentijn Driessen is van mening dat de analisten, journalisten en commentatoren ‘elkaar blijven napraten over de overbelasting van topsporters’, zo schrijft hij in zijn column in De Telegraaf. De journalist haalt een uitspraak van Ronald de Boer over de door Sergio Ramos bij de Spaanse nationale ploeg opgelopen hamstringblessure om dit te onderbouwen. Driessen is tegelijkertijd hard voor de klagende Roger Schmidt.

Driessen hoorde De Boer bij FOX Sports zeggen dat de blessure van Ramos het gevolg van overbelasting is, maar hij stelt dat de ‘objectieve cijfers’ iets anders vertellen. De verdediger van Real Madrid speelde tussen 1 september en 18 november 2019 1438 minuten in LaLiga, de Champions League en de Spaanse nationale ploeg, terwijl dat dit seizoen in dezelfde periode 1422 minuten waren. De komende 31 dagen staan er 10 wedstrijden op het programma voor clubs die Europees voetbal spelen.

“Als je het vaak genoeg zegt, ga je geloven dat het onmenselijk is terwijl dit aantal in deze fase van het seizoen al jarenlang de praktijk is. Daarbij komt dat coaches nu vijf in plaats van drie wissels mogen doorvoeren”, schrijft Driessen. Hij noemt het gedrag van de meeste trainers van topclubs ‘verhelderend’. “Roger Schmidt van PSV is de enige die blijft janken over de veronderstelde overbelasting. Ook weer na het gelijkspel bij FC Twente. De power viel weg door het vele reizen van z’n spelers, verklaarde hij het zwakke laatste half uur van PSV in Enschede.”

“Maar Erik ten Hag, Dick Advocaat en Arne Slot hoorde, en hoor je niet zeuren. Integendeel. Zij staan op het standpunt dat je in de top weet dat je drie wedstrijden in acht dagen moet kunnen spelen. Zo wordt ook opgeleid. Bij Ajax, Feyenoord en AZ is dus geen ruimte voor excuses, die niet op feiten zijn gebaseerd”, gaat Driessen verder. Hij benadrukt overigens dat het deze trainers nog steeds rekening moeten houden met de belasting van hun spelers in hun opstelling en wissels. Driessen ziet dat Ten Hag, Advocaat en Slot dit kunnen doen, doordat ze de beschikking hebben over een ruime selectie.

Advocaat kon volgens Driessen tegen Fortuna Sittard (waar Feyenoord met 1-3 won) ondanks negen afwezigen een acceptabel elftal opstellen. “Los van het aantal wedstrijden, het gunstige programma voor de topclubs, - ze treffen elkaar pas in januari voor het eerst - spelen er ook nog verschrikkelijk zwakke ploegen in de Eredivisie als Heracles Almelo, Fortuna Sittard en FC Emmen. Teams waar je niets van te vrezen hebt als topclub”, aldus Driessen. Hij stelt dat de blessures eerder te wijten zijn aan een gemankeerde voorbereiding en dat erna de winterstop pas echt sprake kan zijn van serieuze overbelasting. “Speelt Schmidt in de Europa League een voorname rol met PSV, dan mag hij in het voorjaar van 2021 klagen dat de PSV’ers worden overbelast.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zullen we er mee ook stoppen om het 3 wedstrijden per week te noemen? Het zijn er namelijk gewoon 2: één in het weekend en één doordeweeks.

23 november 2020 om 07:24

Juist. Twee wedstrijden per week. Of 3 per 10 dagen, hoe je het wilt.

23 november 2020 om 07:27

Ajax speelde gister, woensdag weer en aankomende zaterdag uit naar Emmen, weet niet hoe jij dan aan 10 dagen komt? Ik tel er namelijk gewoon 7 en volgens mij is 7 een week, dus wel degelijk 3 potjes in een week

23 november 2020 om 07:34

@kokkie, dat zijn 3 wedstrijden in 1 week, maar niet 3 wedstrijden per week.

23 november 2020 om 07:37

Prima, maar dan die derde wedstrijd niet ook nog eens meetellen in de volgende week.

23 november 2020 om 07:42

Kokkie: Ja en dan hebben ze die week erna geluk, dan hoeven ze maar 1 keer te voetballen: alleen op dinsdag. Kom op joh, iedereen met een beetje verstand weet toch dat ze twee keer per week voetballen (een paar weken aan een stuk), steeds 1 keer doordeweeks en 1 keer in het weekend. Die term '3 wedstrijden per week' is echt een verzinsel uit de voetbaljournalistiek, een heel hardnekkig verzinsel. Hoevaak je dat wel niet lees terwijl het echt nergens op slaat..

23 november 2020 om 07:44

@kokkie.
Ajax speelt op 22 november, 26 november en 29 november. Dat zijn 3 wedstrijden in 8 dagen. Daarna weer rustdagen naar de volgende wedstrijd (en zo kom je op de 10-11 dagen, 3 wedstrijden). Elke week heeft gewoon 5 dagen rust en twee wedstrijden.
Het klinkt dus dramatischer dan het is als trainers roepen dat er 3x gespeeld wordt in een week. Ze tellen voor het gemak 3 wedstrijden, maar maar twee rustblokken mee.

23 november 2020 om 07:50

Hangt ervan af hoe je 'rekent'. Als je maandag tot en met zondag pakt, dan is het inderdaad 2 wedstrijden in 1 week. Maar een voetbalweek begint niet op maandag. Als je een wedstrijd op zondag hebt, dan speel je weer wel 3 wedstrijden in 1 week (7 a 8 dagen)... maar ach, het is waar we ons druk over kunnen maken.

23 november 2020 om 07:55

Ik tel hier 5 wedstrijden in 13 dagen. Je bent aan het overdrijven om je eigen punt te maken. Dit zijn dus 1 week met 3 wedstrijden en 1 week met 2 wedstrijden. Edit: Dit was een reactie op Kokkie, zijn reactie is weer weggehaald/

23 november 2020 om 10:24

Laten we gewoon zeggen 5 wedstrijden in 2 weken. Of iedere 4 dagen een wedstrijd dat geeft een beter beekd van de huidige situatie

23 november 2020 om 10:45

Hangt er van af of Ajax dinsdag of woensdag CL moet spelen. Speelt Ajax op een zaterdag is het die week 3x maar is het op een zondag dan is het 2x. Clubs uit de grotere competities hebben zo'n grote selectie dat we bijna 2 volwaardige elftallen kunnen opstellen en juist die moeten niet gaan klagen. Door de corona is alles nu wat raar geworden en dat zal ook van invloed zijn op de lichamelijke gesteldheid van sommige spelers. Overbelasting is maar ten dele waar.

23 november 2020 om 10:32

Sterker nog, het gemiddelde van 2 duels per wedstrijd wordt bij lange na niet gehaald. Daarnaast hebben veruit de meeste spelers net 2 weken vakantie achter de rug.

Ach, als een trainer punten verspeeld moet er altijd een excuus zijn. Overbelasting is dan een excuus dat makkelijk te behappen is. Is makkelijker te gebruiken dan: de tactiek was verkeerd gekozen of de instelling was niet goed vandaag.

23 november 2020 om 07:37

Ik heb de cijfers niet maar enkel zeggen in dezelfde periode vorig jaar heeft hij net zoveel minuten gemaakt dat zegt niets. Je zal moeten kijken maar alle blessures tov andere jaren. De voorbereiding van dit seizoen is compleet anders geweest dan andere jaren. Best een periode kon er niet getraind worden en konden werksituaties en duels niet gesimuleerd worden. Je conditie op orde houden is heel wat anders dan trainen. Doordat bij voetbal de complexiteit van bewegingen veel groter is is de kans op blessures ook veel groter. Niet kunnen trainen vergroot deze kans

23 november 2020 om 10:04

@SanMarcos...ik weet niet of je wel eens kijkt naar kamp vankoningsbrugge of de docu “ de uitverkoren” ( commando’s en mariniers) wel eens heb gezien, maar die gasten worden pas echt belast en dat zijn nog niet eens “ topsporters”. Als de rust/ voedsel/ inspanningsverhouding goed geregeld en gemonitord word, en er onderscheid word gemaakt in leeftijd, zou dit geen probleem moeten opleveren. Er zit een compleet professioneel team achter, die zouden dit met z’n allen moeten kunnen regelen. Daarnaast kun je natuurlijk altijd een blessure oplopen, door bijvoorbeeld een verkeerde beweging te maken, maar daar kan niemand wat aan doen.

23 november 2020 om 10:07

@SanMarcos...ik weet niet of je wel eens kijkt naar kamp vankoningsbrugge of de docu “ de uitverkoren” ( commando’s en mariniers) wel eens hebt gezien, maar die gasten worden pas echt belast en dat zijn nog niet eens “ topsporters”. Als de rust/ voedsel/ inspanningsverhouding goed geregeld en gemonitord word, en er onderscheid word gemaakt in leeftijd qua trainingsintensiteit, zou dit geen problemen op moeten leveren. Er zit een compleet professioneel team achter, die zouden dit met z’n allen moeten kunnen regelen. Daarnaast kun je natuurlijk altijd een blessure oplopen, door bijvoorbeeld een verkeerde beweging te maken of verkeerd geraakt worden, dat kan natuurlijk altijd gebeuren, daar kan niemand wat aan doen.

23 november 2020 om 10:36

Voetbal heeft wel een hele andere intensiteit he. Door de duels, korte sprintjes, schieten, etc belast je spieren vaak uit het niks heel intens en dan weer niet. Dit komt heel hard neer om je spieren. Daarnaast worden voetballers heel anders getraint, dit ligt ook aan het soort speler.

23 november 2020 om 16:41

@preditor

Dat laatste is dus precies mijn punt en daar ben ik het dan ook niet met je eens. De slidings, sprintduels, sprongduels, korte sprints slalommen etc kun je allemaal oefenen/trainen en zullen minder snel tot een blessure leiden wanneer je dit beter getraind hebt.

In jouw lijn: vermoeidheid leidt net zo goed tot blessures en fouten, maar minder als je hierin getraind bent. Alleen trainen is precies wat gedurende de lockdowns niet kon.

Er is gewoon glashard bewijs dat je nog niet op volle oorlogssterkte bent als je zondag moet spelen terwijl je donderdag een wedstrijd hebt gespeeld. Woensdag op zondag is dan juist weer net voldoende hersteltijd. Die Europa League zou beter afgeschaft kunnen worden of op een CL dag ingepland worden. Je verspilt er een hoop punten in de competitie mee, je verdient er geen pepernoot mee, het levert ook nog extra blessures op en je hebt zelden aantrekkelijke tegenstanders. De Europa League in de huidige vorm is een gedrocht.

23 november 2020 om 07:33

Hoe doen wielrenners dat dan? Of tennisers? Die moeten veel vaker in kortere periodes in wedstrijden presteren.

23 november 2020 om 07:37

Wil net zeggen, daarbij is wielrennen veel intensiever en duurt een wedstrijd rijden veel langer dan voetballen, vooral voor topclubs moet het geen probleem zijn, een potje thuis tegen Heracles of Emmen kan je ook op de helft van je krachten uitspelen

23 november 2020 om 07:47

Met wielrennen heb je heel andere vorm van belasting. Rennen, joggen is een veel zwaardere belasting voor knieën, gewrichten etc.

23 november 2020 om 08:04

Wielrenners kiezen hun wedstrijden en kunnen 2/3 x in het seizoen pieken. De beste proberen tijdens grote rondes te pieken. Specialisten weer bij 1daagse koersen zoals klassiekers.Geen enkele wielrenner kan tegenwoordig een heel seizoen top zijn en overal meestrijden. Een wielrenner gebruikt de meeste wedstrijden om km te maken en in vorm te komen of blijven, gericht op die ene wedstrijd of die paar weken. Voor geen enkel mens gezond om steeds weer op de top te presteren. Een wielerploeg is groot en kiest steeds weer welke renners in de ploeg, wanneer die gaan rijden en dus moeten pieken. Heel trainingschema wordt individueel ingesteld.Daarom spreekt Schmidt hier zoveel over. Hij kon niet meer rouleren en moest wekenlang dezelfde spelers opstellen die steeds weeer moeten pieken. Af em toe rust is nodig. Kijk nog eens naar de wedstrijden tegen Den Haag en Paok. Puur vermoeidheid, tegen Ado wint iedereen momenteel met 10-0....psv niet, ja was nog steeds makkelijk maar Sparta had het makkelijker. Dezelfse spelers kunnen niet iedere week 2x pieken voor 2 maanden lang, je moet kunnen rouleren zodat ze rust krijgen.Psv had terecht uitstel gevraagd, niet gekregen... Dik verloren in de EL, want ja de wedstrijd was nog niet cruciaal genoeg..... Na vorige wedstrijd is Psv zowat uitgeschakeld. Gezien deze debiele beslissing vanuit knvb heeft geen enkele club dit seizoen nog recht op een uitstel wedstrijd, wat er ook gebeurd. Dat zou volledig inconsequent zijn. Dat er nu al gejankt werd over de blessures bij Ajax of covid gevallen elders vind ik lachwekkend, daarbij spelende met de gedachte dat spelers meer rust nodig hebben. Dat bevestigd juist waar Schmidt een aantal keer een discussie om is gestart en door half nederland voor is veroordeeld. Hypocriet vind ik dit en nogmaals dom.

23 november 2020 om 09:37

Jij kent ene Wout van Aert duidelijk niet 😉. En heel die wielerkalender is ook door elkaar gehaald.

23 november 2020 om 10:47

@Kokkie,

De meeste grote renners kunnen niet eens de Tour du France en de Giro of Vuelta in één jaar fatsoenlijk uit fietsen man. Terwijl ze tussendoor alleen trainen en alle kleinere rondes laten gaan. Ook in de wielersport heb je dus die problematiek

23 november 2020 om 18:24

Prachtige renner. Bijna net zo goed als Mathieu 😅✌️

23 november 2020 om 07:30

Da moet je zorgen dat je goed genoeg bent om in de CL te kunnen komen. Daarvoor moet je dus punten pakken in de EL. Je ziet aan Ajax ook hoe een goede campagne in de EL veel kan opleveren. Ook financieel. Wat ik dan niet snap is dat je het hele jaar voetbalt voor Europees voetbal te halen en je het dan laat lopen. Geef dan de plek aan een club die er wel blij mee is, maar hoe vaak heeft PSV de EL niet bewust laten lopen.

23 november 2020 om 07:38

Als klopt wat jij zegt (en dan ben ik wel benieuwd naar dat keiharde bewijs, linkje?) dan geldt dat ook voor als je Zaterdag competitie hebt en op dinsdag CL. Zullen we de CL dan maar afschaffen? Of in het geheel Europese wedstrijden? Overigens is het al jaren zo met Europese wedstrijden op donderdag, maar nu is het opeens een issue? En dat een wedstrijd invloed kan hebben op een volgende pot kan altijd, dat hangt ook af van de intensiteit die je in een wedstrijd stopt. Je kunt ook geen twee marathon in een week lopen. Doseren en weten wat je wel en niet kan hoort ook bij topsport.

Als het echt zo''n probleem is met de belasting, wat ik betwijfel, is het een veel logischere oplossing om net als met basketbal en ijshockey te werken met doorwisselen.

23 november 2020 om 07:44

Het verschil met zaterdag wedstrijd en dinsdag CL: Je tegenstander zit dan met hetzelfde manco.

23 november 2020 om 09:23

Ook niet altijd, dat is afhankelijk van hoe flexibel de competitie ermee omgaat. In principe is het altijd passend te krijgen. En uiteindelijk denk ik dat het mentale aspect veel groter is dan het fysieke. Het is lastig om met dezelfde intensiteit tegen RKC op het veld te staan als je 3 dagen ervoor tegen Real hebt gespeeld. En over de eerlijkheid: het zijn natuurlijk al de sterkere ploegen die in Europa spelen. Het hoort er gewoon bij. Daar moet je als club dan gewoon rekening mee houden met een bredere selectie. De extra inkomsten staan er immers ook tegenover. Je zou zelfs stellen dat het met die inkomsten juist oneerlijk is ten opzichte van club die niet in Europa spelen. Elk voordeel heb ze nadeel en elk nadeel heb ze voordeel, ofzo...En dat er nu veel spelers geblesseerd raken heeft volgens mij meer te maken met de lange stop door Corona dan met overbelasting.

23 november 2020 om 11:40

De Europa league een gedrocht? De Europa league is zeker na de poulefase een fantastisch toernooi. En als je europa league speelt heb je inderdaad maar 2 dagen rust voor de competitie maar voor je europa league wedstrijd 3 dagen rust. Als je Champions league speelt heb je voor je Champions league wedstrijd vaak maar 2 dagen rust. De wedstrijden in de competitie zijn over het algemeen voor de topclubs met dit schema allemaal tegen zwakkere broeders. Je hebt de rust harder nodig voor een Europese wedstrijd dus ik snap je betoog niet zo. Je speelt toch competitie om Europees voetbal te halen en dan wil jij Europa league afschaffen. Bizarre gedachtegang

Och Schmidt weet ook wel dat het nog lang niet zo loopt als hij zou willen bij PSV dan is het logisch dat excuses zoekt. Stond hij bovenaan en won PSV makkelijk haar wedstrijden dan zou Schmidt dit ook niet benoemen. Dit is toch gewoon inherent aan een trainer die het nog niet helemaal op de rit heeft.

23 november 2020 om 07:31

Als je wilt spelen zoals Schmidt wil spelen moeten de spelers volledig opgeladen zijn. Dat is onmogelijk als je na 3 dagen weer een wedstrijd moet spelen. 4 dagen is net voldoende. Europa League naar woensdag of dinsdag zou het een stuk eerlijker maken. Als je tegenstander ook maar 2/3 dagen rust heeft was het een ander verhaal, dan is het eerlijke concurrentie.

23 november 2020 om 07:36

Dat betekent dan toch gewoon dat de speelwijze ongeschikt is voor PSV? Dan moet je niet zo willen spelen... Het is geen Manchester city met 22 spelers die overal in de basis kunnen.

23 november 2020 om 07:43

Als de Europa League op woensdag zou zijn zou het wel moeten kunnen. 4 dagen is nodig voor goed herstel, 3 dagen is te kort om weer volledig op je eigen niveau te kunnen presteren. De EL kost bij alle clubs extra punten in de competitie, daar is al grootschalig onderzoek naar gedaan.

23 november 2020 om 07:43

Inderdaad, de kaders zijn helder: Je speelt in het weekend en de kans dat je met PSV EL voetbalt is gewoon reëel. Dat weet je van te voren. Dan is je speelwijze niet geschikt voor PSV en moet je je aanpassen aan die kaders en niet die kaders ter discussie tellen. Dat is de wereld op zijn kop.

23 november 2020 om 09:21

Wij willen met ons bierelftal ook graag 90 minuten gas geven, echter is dan na een helft de tank al leeg. Ik zal de Knvb eens vragen of we wat minder potjes mogen spelen en niet elk weekend. Oftewel; als je selectie niet kan geven wat je wil zal je het spel moeten aanpassen. Stoicijns doorgaan wanneer het een druk schema is, dat is dan gewoon een fout van de trainer.

23 november 2020 om 10:29

En toch, als je met dat bierelftal 1x in de week intensief traint, ja ook looptraining. En 1x in de week speelt.
Dan kunnen jullie na een paar maanden(want in de zomervakantie gaat alle conditie weer naar 0) gewoon een hele wedstrijd in de 8e klassa vol gas geven.
Want laten we realistisch zijn.
Er wordt genoeg gewandeld.

23 november 2020 om 12:59

Dan in de 2e helft beginnen met tanken ipv de beruchte 3e helft is wel een oplossing.

Ik vind dat hele overbelasting verhaal bij voetballers altijd zo lachwekkend. Kijk eens naar sporten als wielrennen en tennis. Die spannen zich heel wat meer in. Sowieso dat geklaag, is echt triest. Die gasten verdienen een fortuin met iets onbenulligs, waarvoor ze paar keer per week 1,5 uur echt een inspanning moeten leveren. Er zijn genoeg mensen die voor een hongerloontje elke dag echt inspanning moeten leveren. Hou op met dat geklaag en zie hoe bevoorrecht je bent. En vind je het teveel? Stop dan met topsport, want dan ben je er niet voor gemaakt.

23 november 2020 om 07:32

AFCA dat is wel erg kort door de bocht. Het gaat er niet om dat ze dat niet op kunnen brengen, het gaat erom dat je niet voor 100% kunt brengen wat nodig, terwijl je tegenstander dan wel weer volledig is opgeladen.

23 november 2020 om 07:33

Je kunt voetballers ook wel 5 wedstrijden in de week laten spelen, maar dan krijg je bejaardenvoetbal.

23 november 2020 om 07:35

De tegenstanders waar je dan tegen speelt, zijn ook van veel mindere kwaliteit. Dus ja, je moet dat wel kunnen opbrengen. Dat hoort er nu eenmaal bij als je op het allerhoogste niveau wilt spelen. Wil / Kun je dat niet? Dan moet je op een lager niveau (zoals die tegenstander) gaan spelen en ben je er gewoon niet goed genoeg voor.

23 november 2020 om 07:39

Ja, de tegenstanders zijn van minder kwaliteit. Zullen we Ajax dan ook maar op vrijdag nog een extra wedstrijd laten spelen? Ajax is toch beter, moet makkelijk kunnen.

23 november 2020 om 08:35

Een uur tennissen is minder belastend dan een uur voetballen. Waar haal je dat vandaan? Of roep je zomaar wat?

23 november 2020 om 08:36

@fussebol: wat reageer jij ongenuanceerd en geïrriteerd zeg. Waar slaat je opmerking op dat Ajax dan nog maar een extra wedstrijd moet gaan spelen. Kom eens met goede reacties, die ook ergens op slaan.

23 november 2020 om 08:49

@AFCA-YIDDO Een contactsport met tennis en wielrennen vergelijken is onzin. Als je het nu met de NBA had vergeleken, oké. Maar die gasten worden ook volledig uitgeknepen.
Dat coaches onzin verkopen om hun spelers te beschermen is al sinds de oudheid. Dan kun je met vermoeidheid komen (schmidt) of dat de trainer van het Nederlands elftal een slechte tactiek voor zijn spelers gebruikt of dat ze in een proces zitten (ten Hag). Een trainer zegt zelden waar het op staat en dat snap ik wel, want hij moet ook zorgen dat zijn spelers vertrouwen hebben.

23 november 2020 om 09:36

Enig idee wat de impact is van een tennisbal die met 150 - 250km per uur op je afkomt weer terug moet slaan? En dat keer op keer.

23 november 2020 om 07:48

Tennissers klagen ook over het overvolle schema dus die vlieger gaat niet op. Wielrennen is geen contactsport (behalve als je Dylan Groenewegen heet) en die gasten herhalen 1 beweging de hele dag lang. Zie je om te beginnen dat verschil niet?
En voetballers verdienen een stuk meer ja, lijkt me irrelevant. Sommigen verdienen zoveel dat je zou verwachten dat ze inmiddels kunnen vliegen... maar gek genoeg blijkt er een limiet te zitten aan de mogelijkheden van het menselijke lichaam. Gek hoor.

23 november 2020 om 07:52

Volgens mij zitten hier volop mensen te oordelen die zelf nog geen 2x per week van de bank en hun kantoorstoel komen. Wielrennen met voetbal vergelijken slaat inderdaad nergens op.

23 november 2020 om 09:34

@fussebol: allereerst, naast het runnen van mijn eigen bedrijf doe ik 4-5 keer per week aan Crossfit. Dus wederom doe je een uitspraak die totaal nergens op gebaseerd is. Je hebt geen idee wie reageert, dus kun je er ook geen uitspraken over doen. Daarnaast heb je gelijk. Hoe kon ik wielrenners vergelijken met voetballers. Mensen die 3 weken lang gemiddeld 165km fietsen vergelijken met ventjes die 2-3 keer per week maximaal 1,5u op top niveau moeten presteren. gekke vergelijking ja.

23 november 2020 om 10:21

@afca: voor iemand die er prat op gaat fysiek mee te mogen praten omdat hij aan crossfit doet sla je in je vergelijking tussen wielrennen en voetbal nog steeds ongelooflijk de plank mis. De intensiteit en spierbelasting is op geen enkele manier te vergelijken. Daarnaast is je tennisargument dus al niet steekhoudend omdat juist de mannen in de top (federer/nadal/djokovic) vaak herhalen dat het schema teveel eisend is.

23 november 2020 om 10:39

2-3 keer per week maximaal 1,5 uur op topniveau? Want trainen doen ze niet? Daarnaast hoeft niet alleen sporten de reden zijn dat je vermoeit bent. Als je A la berghuis in een anderhalf week eerst naar bijv Groningen gaat, dan naar Moskou en dan met het Nederlands elftal naar Polen op en neer vliegt je dit zeker wel voelt in je lichaam. Bij voetbal heb je vaak veel intensiteit uit het niks en dan weer rust. Bedenk maar als je in een luchtduel komt of je sprint en ineens stopt om een kapbeweging te maken, er komt dan heel veel kracht op de spierem en gewrichten.

23 november 2020 om 11:23

@ijsmuts: vergelijking met Basketbal, American Footbal of Ijshockey is misschien wel passender. Die gasten spelen soms zelfs de volgende dag weer een wedstrijd. Ik begrijp de strekking van AFC Yiddo wel, maar slaat wat mij betreft te ver door. Er is wel degelijk een limiet op het menselijke lichaam. Maar het gezeur (van in dit geval Schmidt, maar er doen genoeg andere trainers normaliter aan mee) vind ik ook wel echt tenenkrommend.

23 november 2020 om 12:08

De kalender zit nokkievol, dat zal niemand ontkennen denk ik. Wat je wel vaak zit in de Amerikaanse spirten is dat het niveau tijdens het reguliere seizoen ‘ok’ is om vervolgens te vlammen tijdens de play-offs. Iets wat we in de nationale voetbalcompetities niet kennen. Feyenoord kan in principe ook echt wel elke dag een wedstrijd spelen. Dan heb je wel een selectie nodig die 3x zo sterk is, of we maken er wandelvoetbal van. Met deze volle kalender moeten we rekening houden met een algeheel lager niveau en dat accepteert Schmidt niet.

23 november 2020 om 08:40

Nou moet ik zeggen dat wielrennen wel wat makkelijker is. Je gebruikt veel meer dezelfde spieren en er is veel meer ritme. Dat is veel makkelijker te trainen en vol te houden.

In Nederland zat er bijna een half jaar tussen de laatste competitiewedstrijd en de eerste van het seizoen. En de voorbereiding was geloof ik ook wat korter dan normaal. Dan begin je de competitie toch wat minder fit. Maar goed klagen erover heeft geen zin. Er moet gewoon gevoetbald worden voor het geld. Er kan niet gewacht worden op normale omstandigheden.

Ik ben het normaal nooit met deze vent eens, maar hierin heeft hij gewoon gelijk.

Sommige clubs klagen nu al over het drukke programma, en weet ik wat allemaal, Terwijl bijvoorbeeld in NL het voetbal voor meer als 3 (!!!) maanden stil heeft gelegen.
En inderdaad, andere competities lagen net iets minder lang stil, maar in de tussentijd dat die nog niet voetbalden, waren er ook nog geen oefenwedstrijden.
Dat is meer als genoeg tijd om je op te laden lijkt mij zo.

Dus ik zal heel eerlijk zijn; ik denk dat de meeste clubs die nu klagen over het “drukke schema” zich best wel aanstellen.

23 november 2020 om 11:58

Slaat toch nergens op. Ik denk dat ze bij Psv, of waar dan ook, liever hadden gehad dat het niet drie maanden stil lag, zodat er wat meer spreiding van de drukte mogelijk is. Als mijn baas me verplicht 3 maanden niets te doen, en dan in 3 maanden te doen wat ik normaal in 4 of 5 maanden doe, dan is de druk veel hoger. Dan gaat het niet op dat de baas zegt, maar je hebt hiervoor 3 maanden niets hoeven doen.

Daarnaast doe je net of er 'nu al' geklaagd wordt over het drukke schema, terwijl je misschien niet realiseert dat dit momenteel ook zowel de drukste maanden zijn qua schema, en dat PSV net een hele hoop besmettingen achter de rug heeft. Het is nu dat ze 'nu al' gaan klagen. Het is zo dat deze situatie extreem uitzonderlijk is, meer belastend dan welke voetbalperiode eerder, met meer afwezigen dan ooit tevoren. Het hoeft geen excuus te zijn, maar het is wel gewoon waar dat het programma momenteel zeer belastend is.

Als jij vindt dat de clubs die zich uitspreken zich aanstellen, dan zul jij wel altijd al hebben gevonden dat clubs zich aanstellen. Kan me niet voorstellen dat je een voorbeeld kunt noemen waarin het volgens jou terecht is te klagen.

Er is dit seizoen natuurlijk ook sprake van een erg korte voorbereiding. Het voorgaande seizoen, welke ook nog een lange tijd heeft stilgelegen, moest in de zomer nog snel even ingehaald worden. Met dat nog in de benen en de erg korte voorbereiding is elke 3 dagen een wedstrijd best veel.

Ramos was ook een waardeloos voorbeeld. Die zit in de oefeninterland tegen Nederland lekker uit te rusten op de bank, en dan moet ie opeens mee doen om tot zoveel mogelijk interlands te komen. En vervolgens zeuren dat hij zoveel wedstrijden moet spelen. Dan heb je gewoon je prioriteiten verkeerd liggen.

Ik weet niet hoe Driessen erbij komt dat alleen Schmidt hierover zeurt. Ten Hag heb ik meer dan eens gehoord over overbelasting bij spelers.

Als je het drukke schema koppelt aan de vele besmettingen bij PSV is daar een verzachtende omstandigheid. Echter als Zahavi 2 of 3x scoort wat gemoeten had gisteren , was niemand over oververmoeidheid begonnen. Vind het toch een beetje zwak van onze trainer.

Nu zeggen die cijfers over Ramos niet zo veel. Het gaat er om hoeveel hij belast wordt tijdens al die wedstrijden. Het kan best zo zijn dat hij vorig seizoen 5 wedstrijden wandelend heeft aan gedaan en nu 3 wedstrijden echt belast werd

Deels eens met Schmidt. Het draait gewoon niet zoals het zou moeten. Bij vlagen is het vertoonde spel wel echt sterk, veel balbezit en een hoog baltempo. Ik zie zelfs Rosario bij vlagen snel handelen. Alleen in de tweede helft schijnt het team vol door de ondergrens te zakken. Ik geloof wel dat vermoeidheid en overbelasting een rol spelen. Een Europese en een nationale wedstrijd per week. Daarnaast zijn er meerdere spelers uitgevlogen voor interlands en hebben ook minuten gemaakt. Met name Max mag van mij wel even een weekendje rust krijgen. Die heeft (volgens mij) letterlijk alles gespeeld, iedere minuut. Op één potje bij Duitsland na, dacht ik. Daarnaast hebben de corona besmettingen ook zijn tol geëist. Spelers hebben niet kunnen trainen, lopen hierdoor lichamelijk achter en we moeten niet vergeten dat corona een aanslag op het lichaam kan zijn, ook voor topsporters. Door de smalle selectie (vanwege de besmettingen) moesten sommige net herstelde spelers er direct staan en bleven (over)vermoeide spelers in de basis staan. Ik snap Schmidt wel. Maar ik vind anderzijds wel dat er nu even resultaten geboekt moeten worden en dat hij zich niet moet verschuilen achter allerlei excuses. Hij moet is gaan kijken hoe hij met dit materiaal en met de speelkalender tot een maximaal resultaat kan komen, in plaats van maar eigenwijs vast blijven houden aan zijn eigen idealen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren