Grote verbazing over keuze De Boer: ‘Ik zou hem niet hebben opgesteld’

Donderdag, 19 november 2020 om 12:56Rian Rosendaal

Het Nederlands elftal sloot de groepsfase van de Nations League af met een 1-2 overwinning op Polen en rapporteur Kees Kist keek namens De Telegraaf met veel aandacht naar de verdediging én voorhoede van Oranje. De voormalig topschutter, met 21 interlands achter zijn naam, is zeer te spreken over de inbreng van Memphis Depay. Donyell Malen daarentegen heeft Kist niet weten te overtuigen.

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.


Poll

Ben jij het eens met Kees Kist over Donyell Malen?


Gerelateerd

Meer sportnieuws

44 reacties (laatste reactie door migi)

Ik had liever gezien dat hij spelers hele wedstrijden laat spelen. Hateboer en Dumfries beide 3x45 minuten, heeft berghuis een hele wedstrijd gespeeld? Klaassen en VD Beek, iedereen wordt constant gewisseld en krijgt amper een kans op een hele wedstrijd. Dat lijkt me als speler, vooral een nieuwe speler, niet echt vertrouwen uitstralen.

19 november 2020 om 13:06

Ik denk dat heel Nederland verbaasd was over de opstelling in de eerste helft? Als je denkt nu heeft de boer het op de rail dan gaat hij weer iets onnozels doen waardoor je echt denkt deze man kan er geen reet van.

19 november 2020 om 13:57

Eh wat. Zijn uitleg was toch heel normaal. Het spel was ook goed. De wissels waren nodig gezien de fitheid. Dan kan je Dumfries wel opstellen of Wijndal, maar dan spelen die zichzelf kapot in een oefenpotje?

19 november 2020 om 15:14

Deze week zag ik bij Spanje zowel Canales als Sergio ramos met een mastringblessure eruit gaan en ze waren zeker niet de enigen in deze periode. Bij oranje lijkt iedereen juist ongeschonden uit de strijd gekomen en ze hebben daarnaast met een gelijkspel tegen spanje en twee overwinningen prima resultaten behaald. Serieus, waarom nog steeds kritiek op De Boer? Dit lijkt bijna persoonlijk of je snapt gewoon niets over de belasting van het lichaam.

19 november 2020 om 13:07

Vertrouwen doe je bij je club maar op. Hateboer had mij na 10 minuten al gewisseld mogen worden. Bij het nationale team moet je gewoon leveren, zo niet dan breng maar een andere speler in. Niets mis mee.

19 november 2020 om 13:10

Vertrouwen doe je op in oefenpotjes, wat de nations league ook gewoon is.

19 november 2020 om 13:08

Wat gewoon compleet logisch met het overvolle programma. Echt onbegrijpelijk dat mensen zo blind dat niet te zien en alleen maar klagen. Komen die spelers geblesseerd terug is het weer huilen dat ze te lang hebben gespeeld.

19 november 2020 om 13:12

Want er zit zo'n enorm verschil tussen A) 90 minuten tegen Spanje, een helftje tegen Bosnië en op de bank tegen Polen en B) 3x 45 minuten?

19 november 2020 om 13:19

Tuurlijk zit er een verschil in qua belasting van een speler met rust en herstel wat daar tussen zit. Makkelijk voorbeeld. Iemand die bijvoorbeeld 50kg bankdrukt kan dat bijvoorbeeld 10x doen. Forceert hij dat 25x dan kan hij zomaar zwaar geblesseerd raken. Maar doet hij 3x 10 verspreid met rust en herstel daartussen, dan kan hij dat dus wel. Ergo, herstel is cruciaal in dit verhaal. In een overvol speelprogramma waar bepaalde spelers last hebben gehad van het virus of blessures, is verspreiden van de belasting verstandiger dan pieken op een enkel moment.

19 november 2020 om 13:21

Maar er zit weer meer rust op andere momenten omdat ze dan helemaal geen wedstrijd spelen in plaats van een halve.

Het mooie van Dumfries vond ik gisteren dat hij bij het eerste duel twee Polen fair omver kegelt bij een corner. Wat een vent haha.

19 november 2020 om 13:05

Haha, moest daar ook hard om lachen. En het mooie is: Hij kijkt altijd zo onschuldig. Vind het echt een leuke kerel ook trouwens. Heel puur.

19 november 2020 om 13:36

Het mooiste aan dat moment vond ik dat die twee Polen nog op de grond liggen te janken en dat Dumfries doodleuk terug loopt naar de eigen helft. Heel typerend voor deze speler, echt een blok graniet.

Eens maar Hateboer moet je niet nog een half uur in de tweede helft laten spelen. Die kerel mag van mij best spelen maar dan in de zandbak in zijn eigen achtertuin en nooit meer uitnodigen voor ons oranje.

19 november 2020 om 13:58

Hateboer speelde toch niet tot de 75e minuut?

Ik snap overigens de verontwaardiging niet. Nederland speelde Polen he-le-maal ondesteboven en het
was een wonder dat ze maar twee tegentreffers hebben moeten incasseren. Ja de verdediging was matig, maar er stond weinig op het spel en veel oefenduels zijn er niet (meer). Iedereen lijkt te vergeten dat van Dijk, de Ligt en Aké geblesseerd zijn en dat Dumfries rust kreeg omdat hij net corona heeft gehad.

19 november 2020 om 13:17

Aké moeten we niet plots als onvervangbaar inschatten. Is echt niet beter dan De Vrij of Blind.
Verder is het typisch Nederlands om te kijken naar het spel en niet naar het resultaat. Feit is dat je met deze selectie nipt van Polen wint

19 november 2020 om 13:31

Polen dat 18e op de ranglijst staat, waar Nederland 15e staat. Dan is het toch ongeveer hetzelfde niveau?

We moeten niet denken dat we tot de wereldtop behoren op dit moment. Het resultaat was goed want gewonnen. Inpakken en wegwezen.

Spelers gespaard en ook wat twijfelgevallen aan het werk gezien. Ik zeg win-win.

Verdediging slecht. Jep, maar daar stonden er ook vier (vijf als je de keeper meerekent) die normaal niet zouden spelen als iedereen fit is. Pak eens een bijv Duitsland, hoe goed is die verdediging met al die nieuwelingen?

19 november 2020 om 13:36

Aké snap ik, maar die hoort wel bij de lijst,
Polen is geen België of Frankrijk, maar we moeten nu niet gaan doen alsof Polen niets voorstelt. Als je dan ziet dat Nederland veel sterker is, dan stemt mij dat positief en niet negatief, zoals ook typisch Nederlands is .

19 november 2020 om 13:59

Vedet, ik ben ook tevreden hoor. Ik kan me alleen niet vinden in het feit en de credits dat je iemand he-le-maal van de kaart speelt en dan nipt met 2-1 wint terwijl je 80 procent van de westrijd tegen een 1-0 achterstand aankijkt.

Er zijn voldoende redenen aan te wijzen en ik ben iemand die minder waarde hecht aan mooi spel dan aan winst, maar zoals je aangeeft, we zijn nog geen topland

19 november 2020 om 13:55

Toch best zorgwekkend dat zo veel kansen creëert maar uiteindelijk wint door een goedkope penalty en een ietwat gelukkige corner. Ook waren er zeker wel wat fases waar de Polen ongelukkig waren, die hadden er ook wel meer kunnen maken.

19 november 2020 om 14:15

@lierse1997
De Polen hadden tot tweemaal toe een tweede gele kaart moeten krijgen, dus die zijn over het geheel van de wedstrijd niet ongelukkig geweest. Waarschijnlijk heb jij niet de hele wedstrijd gezien, maar enkel de samenvatting en dan is dit niet te zien. Polen heeft totaal geen reden tot klagen gehad.
En ja, als beide landen iets zorgvuldiger waren geweest in de afrondende fase, zou het 3-8 zijn geweest.
Ik ga gewoon niet mee in de polonaise van het louter kritiek hebben op een wedstrijd. Verdedigend was het matig, maar aanvallend vond ik het m.u.v. de afronding (en ja, ik weet dat dat het essentiële is in voetbal) prima. Nederland speelde aanvallend, attractief voetbal tegen een degelijke tegenstander en was niet scherp genoeg in de afronding. Je moest Nederland eens pakweg 2 jaar geleden zien.
Maar de overwinning qua veldverhouding, daar was helemaal niets op af te dingen.

Ieder zijn keuze natuurlijk....Ikzelf vond het geen verkeerde keuze om met Malen te starten...Hem veel liever dan een L.de Jong... En wat mij betreft mag onze bondscoach Hateboer lekker thuis laten blijven die kan nog niet eens een pakje boter raken...Maar goed dat is dan mijn keuze...

19 november 2020 om 14:26

Inderdaad, liever Malen dan Promes (en zeker in zijn huidige vorm)

Volgens mij is de drijfveer van De Boer momenteel niet om iedereen zoveel mogelijk te laten spelen, maar om bepaalde jongens rust te geven voor deze nonsens wedstrijden. Wat dat betreft pakt De Boer het wel goed aan

19 november 2020 om 14:27

Klopt, en hij moet een team bouwen. Mensen in laten vliegen en 0 minuten laten maken is niet altijd motiverend.

Dufries de meest ondergewaarderde speler van Psv. Als hij niet meedoet win PSV moeizaam of helemaal niet. In hety Nederlands elftal brengt hij ook power en snelheid. Gisteren kegelde hij in de lucht!!
2 Polen omver. Dat hij verdedigend misschien af en toe wat gaten laat vallen moet je daarom accepteren. Hij kan ook verdedigend sterker zijn, maar dan gaat dat weer ten koste van de inbreng voorin
Aanholt en Blind vond ik ook zwak. Blind laten staan bij gebrek an beter, maar Wijndal verkies ik boven Aanholt
Malen gewoon goed. Dus Kist heeft grotendeels gelijk wat mij betreft

19 november 2020 om 13:25

Aanholt en Blind in 1 zin, sorry hoor maar Van Aanholt deed echt helemaal niks maar dan ook niks goed. Zelfs zijn opkomende kwaliteiten, niks van te zien. Aan de bal, niks bijzonders. Wijndal is de linksback die er moet staan, met daarachter hopelijk een Haps die zich sterk blijft ontwikkelen/doorgaan op de huidige voet (blessurevrij).Blind aan de bal wereldtop, verdedigend is het normaal gesproken stabieler dan wat hij gister liet zien. Misschien ook gewoonweg teveel potjes

19 november 2020 om 14:55

Wat Wijndal betreft ben ik het volkomen met je eens. Wat Blind betreft niet.
Om te beginnen. Ik heb hem liever bij Ajax dan bij Psv, feyenord, Vitesse, AZ ed, maar Europees redt hij het niet. Ik let altijd op hem als er gebald wordt. Bij een counter van de tegenpartij kijkt hij slecht eenmaal waar de tegenstander staat en vervolgens legt hij ale focus op de man met de bal, waar op dat moment al een speler naar toe gaat
(schuurs, de Vrij ofzo). het gevolg is dat de man in zijn rug wegloopt en hij hem kwijt is.
Mazraoui had dat ook, maar heeft daar hele grote stappen in gezet.
Het is lastig, want je moet de man met de bal in de gaten houden, de speler die in je rug zal weglopen. Dat mis ik bij Blind

19 november 2020 om 13:43

@Cas, en wat als er een tegendoelpunt valt uit een van die gaten? Een back moet toch in eerste instantie verdedigen?

19 november 2020 om 14:50

Vroeger was dat hun voornaamste taak.
De grootste aller tijden, de heer JC, zei altijd dan maken we er voor een meer.

Dumfries staat bij iedereen goed aangeschreven. Ondanks dat hij een middelmatige voetballer is. Maar zijn inzet en strijdlust staan op een eenzaam niveau bij Oranje. Het is dus logisch dat hij er eigenlijk altijd instaat. Hateboer was gisteren dramatisch. Leek wel een bange amateur voetballer die voor het eerst met profs moest spelen. Durfde werkelijk niets en deed alles fout. Zelfs Klaiber is beter. Malen ben ik het niet mee eena. Ik vond dat hij dreigend was en hard werkte. Ik zie in hem de toekomstige spits van NL. Geef die jongen wat tijd en laat hem in een flow komen. Ik denk dat als iedereen naar vermogen presteert , oranje met een goede mix van topspelers (vDijk, de Ligt, FdeJong en vooruit Depay), harde werkers (Dumfries, Wijnaldum, Klaassen) en aanstormende talenten (Wijndal, Malen en Berghuis) ver kan komen op het EK.

Wat een onzin praat deze vent. Team wordt in alle linie drastisch veranderd maar je verwacht geen negatief effect hierin. Je kan het als “nieuwe basisteam” alleen maar verkeerd doen dan. Ik vond van Aanholt echt niet slecht spelen, alleen zijn spel eist wel betrouwbare centrum verdedigers en rechtsback en die waren absoluut niet. Malen is altijd beter dan de Jong, maar op deze schaatsbaan werd hij natuurlijk nooit goed bereikt. En ja de Polen hadden ook “last” van het veld gaat iemand roepen. Dat is onzin, want hun tactiek was verdedigen en dan helpt zo een gaar veld wel behoorlijk. Stel ze gewoon nog een keer op en ze spelen een wereld partij (zonder Veldman, Blind en Hateboer). Ik maak me echt zorgen om Blind. Hij is een topper, maar we willen geen Nouri beelden meer mee maken. Heb daar echt nog verdriet om.

Wie dan ipv Malen? Babel was er niet en anders heb je Promes die er echt helemaal niets van bakt al weken. Dan hadje Memphis daar weer moeten zetten en Luuk in de spits, maar goed, ik vond Malen best bedrijvig. Enige is dat je met Depay, Malen en Stengs 3 jongens hebt die graag dribbelen. Dan brengt iemand als Berghuis (haha komt ie weer met Berghuis) wat meer variate en creativiteit in het spel, maar die kan je niet op links zetten.

19 november 2020 om 16:13

als hij fit is zou die plek toch gewoon door bergwijn opgevuld moeten worden?

20 november 2020 om 10:51

ja dat is waar.

Niks mis met de analyse van Kist. Ik kan me daar prima in vinden. De beide backs zijn in niets toegevoegde waarde en Blind is geen goede verdediger, maar wel een goede passer. Echter, je kunt op die plaats in je elftal niet iemand hebben staan die, èn niet kan verdedigen, èn als een slak over het veld kruipt. Bij Ajax heb je hetzelfde probleem, want Schuurs heeft hulp nodig, en Blind ook. Dus slecht tandem. Hopelijk komt De Ligt weer snel terug, misschien dat De Vrij, met hem er naast, wel kan laten zien waarom hij in Itali㫠als topverdediger te boek staat. Wat ik in hem trouwens nooit heb gezien. Redelijke verdediger, maar geen top in Europa. En de opmerkingen over Malen deel ik ook. Die kan veel beter, maar laat het nog niet zien in Oranje. Ik zou Gakpo wel op links willen zien, en Depay als vaste () centrumspits. Anders moeten we Antony maar nationaliseren. Wel een leuke buitenspeler met toekomst;-))

Vind Stengs een groter talent dan Malen. Juist Malen has veelvuldig balverlies gister en Stengs had idd ook wat matige aannames alleen creeert die gwn 4 kansen. Geweldig inzicht. Ik vind hem ook beter dan Berghuis. Die is wat ouder en misschien wat meer gewend maar Stengs dribbelt beter en zet makkelijker mensen voor de goal. Was het echt niet eens met VD Vaart gister.

Beter voorbeeld dan dat je het als bondscoach niet goed kunt doen kun je niet krijgen. Als de Boer Memphis had neergezet als linksbuiten had hij ook kritiek gekregen dat hij Memphis niet in de spits zette. Alternatief voor Malen was Promes als linksbuiten, daar had hij nog minder begrip voor gekregen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Nederland

FIFA ranking: 14
2217 fans
Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Frankrijk2312
2.Zweden1917
4.Bulgarije13-5
5.Luxemburg6-18
Voor de complete stand: Kwalificatie WK - Europa
SpelersPositieW
M. BizotKeeper
T. KrulKeeper
N. AkéVerdediger
D. BlindVerdediger
S. BotmanVerdediger
F. de BoerVerdediger
Voor de complete selectie: Clubpagina Nederland.

8 fans
Aanvaller, 22 jaar
SeizoenClubW
2020/2021 PSV 16 9 0 0
2019/2020 PSV 14 11 1 0
2018/2019 PSV 31 10 4 0
2017/2018 PSV 4 0 1 0
2017/2018 Jong PSV 22 13 2 0
Laatste voetbalnieuws

PSV trekt aan het langste eind in merkwaardig sneeuwduel met acht goals

PSV heeft zaterdagavond in de sneeuw geen fout gemaakt in de strijd om het kampioenschap. De Eindhovenaren dachten de zege tegen Sparta Rotterdam bij een 1-3 voorsprong in de 49ste minuut...Lees verder

In de wandelgangen

Donderdag 21 januari
Heracles Almelo is dicht bij de tijdelijke komst van Ahmed Kutucu. Lees verder
X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren