Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feyenoord noteert miljoenenverlies door uitblijven van grote transfers

Laatste update:

Feyenoord heeft het boekjaar 2019/20 ondanks de gevolgen van de coronacrisis afgesloten met een positief bedrijfsresultaat van 500.000 euro, zo blijkt uit de jaarcijfers die de Rotterdammers via de officiële kanalen bekendmaken. Daar tegenover staat echter ook een verlies van 6,7 miljoen euro, aangezien de transferbalans door het uitblijven van een uitgaande transfer 8,8 miljoen euro negatief bedroeg.

De omzet van Feyenoord steeg ten opzichte van het boekjaar 2018/19 van 70,8 miljoen euro naar 73,4 miljoen euro, terwijl de bedrijfslasten 72,9 miljoen euro bedroegen. Daardoor noteert Feyenoord een positief bedrijfsresultaat van 500.000 euro. Mede doordat het resultaat op transfers 8,8 miljoen euro negatief is, noteert Feyenoord uiteindelijk een netto resultaat van 6,7 miljoen euro negatief. Het eigen vermogen van de Rotterdammers bedraagt per 30 juni 2020 18,6 miljoen euro, waardoor Feyenoord het KNVB financieel ratingsysteem (FRS) tot de financieel gezonde clubs behoort.

“We hebben de selectie bewust bij elkaar gehouden en dus geen afscheid willen nemen van onze belangrijkste en meest getalenteerde spelers. Ook is er bescheiden geïnvesteerd in talentvolle jonge spelers. Door hen aan te trekken en te behouden hopen we sportief succes te behalen. Wat uiteindelijk dan ook weer leidt tot meer inkomsten en hogere transfersommen in de komende jaren”, zo licht financieel directeur Pieter Smorenburg toe op de website van Feyenoord.

"Dat we ondanks het afgebroken sportieve seizoen toch nog een plus in de operatie hebben kunnen noteren, is een compliment aan de organisatie", zo gaat Smorenburg verder. "Maar zeker onze trouwe achterban verdient hiervoor de credits. Zowel de supporters als onze zakelijke relaties hebben Feyenoord enorm geholpen door massaal af te zien van de compensatie voor niet-gespeelde wedstrijden. Mede daardoor hebben we het negatieve financiële effect van corona voor dit boekjaar nog enigszins beperkt kunnen houden tot 2,5 miljoen euro. We zijn daar enorm dankbaar voor!"

Smorenburg is door de onzekerheden die de coronacrisis met zich meebrengen voorzichtig over boekjaar 2020/21. “De toekomst laat zich dezer dagen helaas nog slechter voorspellen dan normaal. Maar we zijn een flexibele, strijdlustige en nog steeds gezonde organisatie. Door alle zeilen bij te zetten, onder meer door loonoffers van alle medewerkers, doen we er alles aan deze periode zo goed mogelijk door te komen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nu is de transferzomer ook beter verklaarbaar. Voor alle clubs is het dit jaar even doorkomen en hopen dat het volgend jaar beter is.

21 oktober 2020 om 09:36

Los van deze crisis kampt Feyenoord ook nog eens met de beperkingen van een kleine Eredivisie,die gewoon te klein is om groot geld te genereren. Daardoor is er geen plaats voor 3 of meer financieel krachtige topclubs. Feyenoord kan alleen maar opstomen,als PSV op de rem trapt. Een megaproject zoals Feyenoordcity wordt zeer moeilijk,de komende jaren.

21 oktober 2020 om 09:40

In de regio Rotterdam is dat echt wel mogelijk lijkt me hoor. Al hangt het er natuurlijk van af wat je met “groot geld” bedoelt.

21 oktober 2020 om 09:42

Ik ben ervan overtuigd dat zoiets wel kan. Maar dat moet zorgvuldig worden uitgewerkt en stapje voor stapje groeien. Als Feyenoord een zorgvuldig beleid zou voeren en ze groeien dan gaan ze vanzelf meer punten pakken in Europa, wat vanzelfsprekend meer voordelen gaat opleveren. Maar het valt en staat met het beleid dat men aldaar voert.

21 oktober 2020 om 09:51

Ligt ook voor een groot gedeelte aan het transferbeleid. Feyenoord heeft de laatste jaren weinig grote uitgaande transfers gedaan terwijl Ajax en PSV flink hebben ontvangen. Beide clubs hebben ook altijd veel waarde op het veld staan. Bij Feyenoord zie ik alleen Senesi en Kokcu voor hoge bedragen vertrekken. Zelfs Berghuis mag voor 8 miljoen naar het buitenland hoorde ik. Het aantrekken van spelers als Diemers en Linssen brengt je als club ook niet verder om de ambities waar te maken.

21 oktober 2020 om 09:54

Wie hadden ze dan moeten halen ipv Diemers en Linssen? Ze hadden simpelweg geen geld meer door de crisis. Gister was hier nog een artikel waarin stond dat ze ver wouden gaan voor een Veerman en Kudus. Het liep allemaal anders door de crisis. Deze transfers kan je Feyenoord niet verwijten.

21 oktober 2020 om 09:56

Dat komt er wel, geef het gewoon even tijd. Beter het rustig aan doen om de financiën in orde te houden dan grote aankopen doen die floppen. Want als we eerlijk zijn is het beleid van PSV de laatste twee seizoenen ook niet echt geweldig met een aantal enorm dure miskopen. Al was er deze zomer toch al een verbetering.

21 oktober 2020 om 10:03

@messibarca: wat een kolder allemaal zeg. Ten eerste; qua locatie om geld te genereren is Rotterdam een van de gunstigste regio's van Nederland. Daarnaast onbreekt het Feyenoord simpelweg aan visie. Zet je trots opzij, kijk hoe Ajax het doet en zet een vergelijkbaar format op. Het wiel is al voor ze uitgevonden zelfs, hoe moeilijk kan het zijn

21 oktober 2020 om 10:49

@ikbengoed83. Daar ben ik het helemaal mee eens. Er zijn in het verleden grove fouten gemaakt met spelers en daardoor zit feyenoord in de positie waarin het nu zit. Jongens als Strootman, Depay, Emnes, Willems, Dumfries, El Ghazi(wel bij Feyenoord gespeeld), Viergever en John zijn allemaal spelers die Feyenoord sportief en financieel vooruit hadden kunnen helpen. Echter spelen deze jongens bij kleinere broer Sparta. Ik vraag mij af hoe dat mogelijk is want als je kijkt naar wat er uit de Feyenoordjeugd is doorgebroken en voor veel geld verkocht dan is dat vrij pover ten opzichte van Sparta, gezien de mogelijkheden die beiden clubs tot hun beschikking hebben. Had Feyenoord scherper geweest dan hadden ze er nu financieel en sportief veel beter voor gestaan. De omgeving is dus prima en de spelers zijn er ook. Ze spelen enkel in een ander shirtje.

21 oktober 2020 om 11:26

@elninoode fout die je al maakt is door te stellen dat Sparta het kleine broertje is van Feyenoord. Dat is dus niet zo. Dat is excelsior. Tussen Sparta en Feyenoord bestaat een rivaliteit, ook bij de jeugd. Als al je vrienden bij sparta spelen of fan zijn van Sparta, stap je niet zo snel over naar Feyenoord.

21 oktober 2020 om 11:41

De aantrekkingskracht van Feyenoord behoort groter te zijn dan die van Sparta. Zodra dit niet het geval is , is dat toch ook gewoon falen van Feyenoord? Feyenoord heeft een enorme potentie maar slaagt er altijd goed in om die potentie niet waar te maken. Dat is eigenlijk een enorme prestatie. Waarom niet focussen op je eigen jeugd met 3-4 volwassen spelers die de jeugd bij de hand nemen. In Nederland speel je dan normaal altijd EL. Werk vanuit daar aan een gezonde basis en groei vanuit daar. De achterban is zoals ik hier lees gewoon tevreden als Feyenoord structureel tussen plek 5-3 eindigt soms met een uitschieter naar boven of beneden. Accepteer die situatie gewoon voor 5 jaar en maak dan stappen. Met deze begroting en groeipotentie kun je zelfs een enorme buffer opbouwen.

21 oktober 2020 om 12:00

Je vergist je echt in al het werk dat Sparta in haar jeugdopleiding steekt. Ze doen echt heel veel voor die jongens. Dan stap je niet aomaar over naar de jeugd van Feyenoord, die zullen dan echt eerst met een beter verhaal moeten komen waarom ze je willen hebben, hoe ze jou naar betaald voetbal gaan begeleiden. Want dat is wat Sparta uitstekend doet.

21 oktober 2020 om 12:26

Gloryunited,dat is onzin man. Ik heb in de jeugd bij Sparta gevoetbald en er was geen jongen die niet overstapte als Feyenoord op de stoep stond. Werkelijkwaar niet 1 jongen die bij sparta voetbalt weigert Feyenoord. Dat is natuurlijk leuk om te zeggen voor de achterban maar de jongens die er spelen weten zelf ook wel beter. voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een Wijnaldum die in 2004 van Sparta naar Feyenoord vertrok. Feyenoord is in alle facetten (helaas)groter dan Sparta. Een groter stadion, meer fans, meer uitstraling en een veel hogere begroting. Dus wat je zegt is leuk voor de bã£â¼hne maar berust totaal niet op feiten. Sparta is en blijft het kleinere broertje van Feyenoord. Sparta heeft haar zaakjes qua jeugdopleiding bijzonder goed voor elkaar. Maar als een club als Feyenoord komt dan moeten ze gewoon hun verlies nemen. Overigens is dat niet de strekking van mijn verhaal hierboven. Het geen dat ik mij afvraag is waarom die jongens in eerste instantie voor sparta spelen en niet voor Feyenoord.

21 oktober 2020 om 21:17

Die laatste vraag is ook prima te antwoorden. Sparta en Feyenoord organiseren talenten dagen waar 6 tot 8 jarige jongetjes komen trainen. Daar pikken ze eruit. Als zo'n talent als eerste bij een Sparta langs komt, dan komt die daar dus,

22 oktober 2020 om 10:25

Glory,denk je niet dat de jongens die zich inschrijven bij de Sparta talentendagen dat niet ook doen bij Feyenoord, Excelsior en zelfs FC Dordrecht? Ik weet namelijk dat ze dat wel doen. Overigens bestaan er alleen talentendagen voor de allerjongste jeugd die dan vaak de voormalig F1/f2 E1/e2 gaan vormen. De rest trekken ze weg bij amateurverenigingen. Maar dan vraag ik mij nog steeds af waarom Sparta dat beter uitvoert dan Feyenoord. Dan zit Feyenoord in mijn ogen gewoon te slapen.

21 oktober 2020 om 10:32

Ik vind je erg positief... voor sars1 was al geen werkend vaccin. En jij denkt dat dat wel gaat gebeuren voor sars2 ( covid19) ?. Er zijn proef personen voor het vaccin ernstig ziek geworden. Ik zal zeker niet vooraan staan in de rij voor het vaccin.

21 oktober 2020 om 11:44

5 Jaar op deze voet doorgaan betekend inderdaad faillissement, maar ik ga ervan uit dat clubs zich aanpassen aan de situatie. Jij brengt het wel heel dramatisch Groninger Hopp er is geen enkele onderbouwing voor jouw betoog behalve een uitspraak van Bill Gates?

Ik snap niet waar Feyenoord 73 miljoen euro aan uitgeeft. Qua uitgavepatroon ligt dat niet ver van PSV verwijderd en mijlenver van AZ, echter als je ziet aan wat voor spelers het geld wordt uitgegeven (salaris) dan snap ik echt weinig van het beleid van Feyenoord.

21 oktober 2020 om 09:31

Sjaak Troost gaf Narsingh rond de miljoen aan salaris. Kelly 600k, dan verdampt je geld snel aan de verkeerde spelers..

21 oktober 2020 om 09:46

Een populistisch antwoord, dat scoort likes dat snap ik. Inhoudelijk klopt het maar half. Salaris Kelly is inderdaad weggegooid, maar qua salaris in het algemeen doet feyenoord het met 35 miljoen (49 procent vd omzet) bescheiden en op een gezonde manier ten opzichte van az met 19 miljoen (75 procent vd omzet gaat op aan salaris).

21 oktober 2020 om 09:51

Waar zijn ze dan die andere 38 miljoen aan kwijt? Want daar liggen met name mijn zorgen.

21 oktober 2020 om 09:55

@Ijsmuts, Hoezo een populistisch antwoord en hoezo klopt het maar half? Ze betalen die salarissen toch aan Narsingh en Kelly? Ik zeg nergens dat ze het grootste gedeelte aan salarissen betalen, alleen dat als je dat soort spelers zulke idiote bedragen betaald, het geld snel verdampt. Niks populistisch aan.

21 oktober 2020 om 09:59

Dat zeg ik al jaren. Transfervrij zegt niet altijd dat een speler goedkoop is want hoge salarissen en tekengeld kunnen ook flink aantikken. Zeker als die spelers je sportief niet verder brengen

21 oktober 2020 om 10:00

@messibazoer: op de vraag waar Feyenoord 73 miljoen euro aan uitgeeft kom jij aanzetten met een kostenpost van 0,8 procent als antwoord. Dat kan ik met de beste bedoelingen geen serieus antwoord noemen

21 oktober 2020 om 10:05

@Ijsmuts wat je zegt kan zeker kloppen maar niemand lijkt vooralsnog te weteb waar die 73 miljoen naartoe is gegaan. Aan wat is dat geld gespendeerd?

21 oktober 2020 om 10:08

Ik ben het met Ijsmuts eens. De salaris van Narsingh en Kelly zijn maar een heel klein percentage van de volledige uitgave van Feyenoord. Ik weet niet exact wat de uitgaven van PSV zijn, maar als Feyenoord en PSV ongeveer hetzelfde uitgeven op het moment dan lijkt het me dat Feyenoord eens kritisch naar haar uitgaven patroon moet gaan kijken.

21 oktober 2020 om 10:09

@japie, in principe kan je zien waar de uitgaven naar zijn gegaan in het jaarverslag tot op een zekere hoogte.

21 oktober 2020 om 10:15

Ok, ik ga dar later bekijken maar het is wel zorgelijk. Je hoort alrijd dat Feyenoord geen geld heeft en dat we daarom een mindere selectie hebben staan maar nu zie ik dat er toch heel veel geld is uitgegeven

21 oktober 2020 om 10:28

Jaarverslag is makkelijk te vinden. Hierin zie je dat ruim 37,5mio uitgegeven wordt aan loon van de ruim 70mio in totaal (wel meer dan 50% dus). Verder zie je ruim 17mio op Overige bedrijfskosten staan. Daarin is ook de huisvesting opgenomen (De Kuip is ook een duur stadion meen ik).

21 oktober 2020 om 10:28

Feyenoord heeft tevens het gehele academy complex vernieuwd en een nieuw terrein aamgelegd voor het 1e elftal. Hierin is een deel vorig seizorn afbetaald en een deel dit seizoen. Dit heeft uiteraard miljoenen gekost. Faarnaast heeft Feyenoord ervoor gekozen de sterkhouders niet te laten gaan en hun contracten opgewaardeerd

21 oktober 2020 om 10:28

De volledige jaarrekening van dit jaar is nog niet openbaar gemaakt denk ik, maar vorig seizoen hadden ze vergelijkbare kosten (toen 70.3 miljoen). Daarvan ging 17.7 miljoen naar “kostprijs van de omzet (inkoopwaarde merchandising omzet, kosten partnerships, business seats, units, boarding, marketing, ticketing, Feyenoord Soccer Schools, Feyenoord Juniorclub Kameraadjes, Legioen en Internationale betrekkingen), 34,8 miljoen naar lonen, salarissen en sociale lasten, 1,3 miljoen naar afschrijvingen en 16,4 miljoen naar “overige bedrijfskosten” (wedstrijd- en trainingskosten, huisvestingskosten en algemene kosten zoals advieskosten en heffingen aan de KNVB).

21 oktober 2020 om 10:40

Dankjewel voor de cijfers Lierse! Als we even puur kijken naar de salarissen is dat voor Feyenoord grofweg 50% van de omzet, bij Ajax is dat 56% (92/162), Az heeft 67% (20/31) en PSV heeft (47/72) = 65%. Dus Feyenoord doet het dus eigenlijk prima op alle salarissen t.o.v. hun omzet en de concurrenten.

21 oktober 2020 om 10:51

Nico hoezo doet Feyenoord het dan prima ? Die conclusie snap ik niet. Ik zou stellen dat Feyenoord maar in staat is om slechts 50% van het budget vrij te maken voor het allerbelangrijkste voor een voetbalclub: behoud van kapitaal op veld.

21 oktober 2020 om 10:55

Er werd hierboven gesuggereerd dat Feyenoord meer aan salarissen uitgaf dan Psv. Dit is dus helemaal niet zo en in dat geval doen ze het dus prima. Daarbij is het natuurlijk heel kort door de bocht om te zeggen dat ze maar slechts 50% van het budget kunnen vrij maken voor kapitaal. Daar spelen nog 13242 andere factoren mee. Je moet natuurlijk salaris geven t.o.v. prestaties, daarbij heeft Feyenoord vroeger al een keer de fout gemaakt door hoge salarissen uit te delen en daardoor bijna failliet te gaan. Dus in dat opzicht zijn ze gewoon met gezond beleid bezig.

21 oktober 2020 om 11:25

Maar ze geven wel fors meer uit aan salaris dan AZ. Snap niet waarom ze dat doen als ik de selecties vergelijk.

21 oktober 2020 om 12:03

Feyenoord is natuurlijk absoluut gezien als bedrijf (omzet, stadion, club, fans, management, etc.) een stuk groter dan AZ. Het salaris in het jaarverslag is natuurlijk niet alleen het salaris van de spelers maar ook van al het personeel in de Kuip, scouts, management etc. Daardoor zal het salaris natuurlijk een stuk hoger liggen. Daarbij is de omzet van AZ (31) niet eens de helft van Feyenoord (72), dus het is ook een stuk logischer dat Feyenoord meer salaris uitgeeft. Over het algemeen bij een voetbalclub betekent meer omzet ook meer salaris.

21 oktober 2020 om 12:05

@nicotako Feyenoord heeft relatief hoge andere kosten dan salaris. Daardoor heeft de concurrentie een beter elftal. En dan vind jij dat ze het prima doen? Het is juist, hoe lager de overige kosten t.o.v. de salaris kosten, hoe beter je het doet. Ja niet meer uitgeven dan wat je hebt is gezond beleid maar ik zou me eerder op overige kosten richten dan bezuinigen op de kwaliteit van het eerste elftal.

21 oktober 2020 om 12:18

@japie_krekel - Het kost gewoon veel geld om Feyenoord draaiende te houden. Daar bovenop zullen ze ongetwijfeld nog schulden uit het verleden aan het aflossen zijn, ze betalen huur over het stadion, ze hebben een relatief dure jeugdopleiding en de faciliteiten zullen ongetwijfeld ook niet goed koop zijn.

21 oktober 2020 om 12:44

Is het zo dat veel meer uitgeven (procentueel gezien natuurlijk) dan andere teams aan randzaken? Ik zou het namelijk niet meteen weten.

21 oktober 2020 om 12:53

@speedy, de bovenstaande discussie ging over de uitgaven aan salarissen. Dat is dus gezond beleid van Feyenoord. De overige kosten heb ik mezelf niet in verdiept. Dan zouden we eerst moeten kijken waar de overige kosten uit bestaan en of dit relatief meer/minder is dan de overige clubs voordat we daar conclusies over kunnen maken. Anders zijn we gewoon rondweg dingen aan het roepen zonder enige onderbouwing. Heb jij enig idee wat de overige kosten zijn en hoe dit relatief is t.o.v. Ajax en PSV bijvoorbeeld?

21 oktober 2020 om 13:22

Ik meen, zoald hierboven al wordt aangegeven, dat met name het stadion al jaren lang een enorme zware huurlast met zich meebrengt. Als de business seats in de eur 17 mio deels zit en er 16.5 mio aan huisvestingskosten wordt betaald dat geeft dat ook eea weer. Wat dit bij de andere vlubs kost weet ik niet maar bij Feyenoord lijkt dit al gauw richting de 20-25% van de omzet te gaan. Mede daardoor de vraag naar een nieuw stadion, om iig je positie proberen te verbeteren.

21 oktober 2020 om 13:56

Maar Ijsmuts, Narsing en Kelly zijn toch ook maar slechtst twee van de vele contractspelers bij Feyenoord? Dus 0,8% salaris voor die twee op 73 miljoen euro bedrijfslasten is wel leuk, maar dan moeten we het voor de hele selectie bekijken. Bij Feyenoord verdienen sommige bankzitters ook het dubbele van basisspelers bij AZ, dus de totale bedrijfslast van 73 miljoen is wel verklaarbaar. Overigens is het zo dat als Feyenoord inderdaad 49% van de bedrijfslast aan salaris spendeert dat heel netjes is. De Uefa en Knvb houden dacht ik een percentage van ergens in de 60 aan als norm van wat aan salaris kan worden uitgegeven voor een gezonde financiële huishouding. Blijf ik ook nog steeds benieuwd waar Feyenoord die andere 38 miljoen aan spendeert.

21 oktober 2020 om 09:50

Ach Feyenoord is toch een veel grotere club dan AZ. Het gaat niet alleen om prestatie oid van dat jaar, veel meer supporters dus automatisch hogere merchandise kosten (ook meer inkomsten natuurlijk), de kuip is niet gratis en ook aan salarissen zullen ze nog wel gewoon meer betalen omdat ze dat simpelweg kunnen. AZ zou bijvoorbeeld nooit een Senesi (nog niet) kopen voor de prijs en het bijhorende salaris. De hele operatie rond de club Feyenoord is gewoon nog een stuk groter dan die van AZ

21 oktober 2020 om 10:20

Dat is het punt van Alkmaar54 volgens mij ook helemaal niet. Hij vraagt zich (terecht) af waar Feyenoord beleidsmatig mee bezig is door jaarlijks zoveel geld aan uit te geven. En vergelijkt dit met zijn eigen club die veel minder op jaarbasis uitgeeft, maar op sportief vlak toch absoluut niet minder is als Feyenoord de laatste jaren. Tuurlijk is Feyenoord een grote club en zullen daarom meer kosten maar het is niet in verhouding met de sportieve prestaties.

21 oktober 2020 om 10:30

Doet AZ het dan zoveel beter qua sportieve prestaties?

21 oktober 2020 om 10:42

Dit seizoen tot nu toe nog niet misschien. Maar op basis van afgelopen seizoenen zeker. Daarnaast vind ik dat de selecties van Feyenoord en AZ niet veel voor elkaar onder doen. Denk dat AZ ook nog meer doorverkoopwaarde op het veld heeft staan met o.a. een Stengs en een Boadu. Dat is best knap als je de begrotingen eens met elkaar vergelijkt. En dit zeg ik als niet AZ supporter.

21 oktober 2020 om 10:56

@lierse1997, ik vind persoonlijk van wel. Het is eigenlijk absurd wat voor talenten Az voortbrengt ondanks de kleine vijver waaruit ze moeten vissen. Feyenoord heeft juist een immense vijver om talenten te kunnen ontdekken, maar slaagt daar de laatste jaren gewoon niet zo goed in. Bovendien houdt Az ook gewoon de hand op de knip. Die doen echt hun best om geen geld uit te geven. Ook de Europese prestaties van de Alkmaarders zijn gewoon structureel beter. Als je deze punten dan meeneemt, dan doet Az het sportief toch wel beter dan Feyenoord. Je kan natuurlijk de bekerwinsten van Feyenoord meenemen, maar weegt dat op tegen de Europese wanprestaties van de club?

21 oktober 2020 om 11:01

Beter niet zo zeer Lierse maar ook niet slechter. Denk dat sinds de kampioenschap van Feyenoord dat zij en AZ elkaar niet ontlopen. Hoe kan het dat AZ dan doet door minder geld uit te geven.

21 oktober 2020 om 11:08

Dit vraag ik me ook af. Az heeft nu een keer sinds een lange tijd meegedaan om t kampioenschap. Feyenoord was kampioen paar seizoenen terug. Aan de andere kant, AZ moest t wel met minder doen qua middelen. Hoedan ook, ik vind dat het bij AZ wel heel erg naar hun hoofd stijgt na dat succesje van vorig jaar. Ze begonnen zelfs alweer zichzelf als de concurrent van ajax te zien etc. Dat is echt absurd. Ik zeg dit al jaren, PSV is de enige concurrent van Ajax. Een kampioenjaartje van feyenoord en een leuk seizoentje AZ verandert daar helemaal niks aan. Zie ook maar weer PSV dit jaar, pfff wat een team. Laat AZ de komende 10 seizoenen meerdere keren meedoen om de kampioenschap. Dan zijn ze waar feyenoord nu is voor Ajax of PSV.

21 oktober 2020 om 11:25

Ja de jeugdopleiding is van een heel hoog niveau, dat zal ik zeker niet tegenspreken en er komen meer talenten uit dan bij Feyenoord momenteel. Maar bij “sportieve prestaties” denk ik toch eerder aan prestaties op het veld en niet bij de omkadering. En daar is er toch geen merkelijk verschil vind ik persoonlijk.

21 oktober 2020 om 11:36

@ajax/barca2014overdrijven is ook een vak hoor. Europees gezien staat AZ 83e op de Uefa ranking en Feyenoord 90e. Op de ranking van vorig jaar stond Feyenoord 71e en AZ 119e. Dus het is nou niet alsof AZ structureel beter presteert in Europa. Je bent gewoon aan het liegen. Ik snap ook niet zo goed waarom je de bekerwinsten niet zou meenemen? Waarom zou je deze prijzen downgraden? Ik weet zeker dat AZ maar al te graag de beker had gewonnen. Als je de laatste 5 seizoenen eredivisie pakt heeft Feyenoord 29 punten meer gehaald dan AZ, dus ook hier presteren ze niet beter.

21 oktober 2020 om 16:17

Mijn punt is niet de vergelijking maken of AZ of Feyenoord nu groter is en het heeft helemaal niks te maken met naar het hoofd stijgen of dat soort onzin die ik voorbij zie komen. Ik vraag mij alleen af waarom Feyenoord met 73 miljoen euro aan structurele uitgave er relatief niet zo goed voor staat. En met name de vraag, waarom heeft Feyenoord 38 miljoen aan niet salaris gerelateerde vaste lasten. Dat klinkt immens in mijn ogen. Misschien dat iemand daar een antwoord op heeft. Zeker ook in vergelijking met andere clubs in de eredivisie. Nogmaals dit staat los van de discussie wie het verste kan plassen.

21 oktober 2020 om 12:14

Het kost vele malen meer geld om een club als Feyenoord draaiende te houden dan AZ. Het veel te hoge salarishuis (voor wat er op het veld staat) helpt natuurlijk ook niet mee. Nu kan AZ het nog moeiteloos af omdat het eventuele problemen kan dekken met transfersommen, maar naarmate de ambitie groter wordt en de noodzaak om te groeien is er eenmaal, gaat AZ ook wel een aantal keren tegen de lamp lopen. In dat opzicht is er veel meer groeipotentieel bij Feyenoord, want AZ rendeert momenteel wel redelijk richting het huidige maximaal. Zonder investeringen in het opschalen van de club en het voetbalbedrijf, kan het eigenlijk niet meer beter. Bij Feyenoord komen ze eigenlijk uit een periode waarin het eigenlijk niet zoveel slechter meer kon (in relatieve zin).

Niets aan de hand lijkt me. Het bedrijfsresultaat is positief, dus Feyenoord is in principe gewoon gezond. Die uitgaande transfers zullen vanzelf wel komen, met Senesi, Berghuis en Bijlow staat er al zo'n 70 miljoen op het veld en misschienwel meer. Het is hopen dat de voetbalwereld financieel gezond blijft dan komen de transfers vanzelf wel.

21 oktober 2020 om 09:32

Ik moet zeggen dat ik jouw schatting wat optimistisch vind. Zelf schat ik de waarde van Senesi op ongeveer 20 miljoen, Berghuis 10 a 15 miljoen (contractsduur en leeftijd) en Bijlow 15 miljoen nu je voor keepers vaak minder krijgt en Bijlow nog niet meerdere, volledige seizoen een hoog niveau haalt (mede door blessures).

21 oktober 2020 om 09:38

Veel te optimistisch. Berghuis mag volgens bronnen in de zomer van 2021 weg voor nog minder dan waarvoor hij dit jaar weg mocht (8 miljoen), dus dan kun je denken aan een bedrag van rond de 6 miljoen. Als Feyenoord dit jaar niet presteert en Berghuis het beu is, zie ik hem gewoon voor die 6 miljoen willen vertrekken.

21 oktober 2020 om 09:58

de kunst is het dan ook om spelers te verkopen voor meer dan hun waarde. Als Senesi 20 miljoen waard is, dan moet je daar 30 voor vragen. Of denk je dat een Milik 34 miljoen waard was of een Klaassen 27? Of een Janssen voor 20 miljoen?

21 oktober 2020 om 10:24

Glory, het klopt dat dat de kunst is, echter het is een kunst die Feyenoord helaas niet zo goed beheerst..... On: prima financieel resultaat lijkt me. Met een eigen vermogen kan je ook het risico een keertje nemen om zonder uitgaande transfers door te gaan. Alleen moeten de spelers zich nu laten zien in Europa voor een betere transferwaarde. Dat helpt altijd mee.

21 oktober 2020 om 11:37

zeker maar oefenen baart kunst. Ik reageerde vooral op de opmerking van Caesar die het heeft over waarde en daardoor 70 miljoen uitsluit, terwijl ik zeg dat waarde en transferprijs van elkaar verschillen. Deze zomer liet Feyenoord al zien dat ze dit trucje beter beheersen dan ervoor door niet meteen Senesi te verkopen.

21 oktober 2020 om 12:09

Dat truukje werkt niet altijd, zie Jorgensen. Echte spelers waarde wordt gecreerd als spelers internationaal presteren, in Europese competities en/of tijdens internationale toernooien.

21 oktober 2020 om 21:19

Klopt dat het niet altijd werkt en Jorgenson is er een goed voorbeeld van maar dat was toentertijd goed te verdedigen. Alleen hier op VZ is de tendens dat het bij Feyenoord nooit lukt en dan komen ze weer alleen met Jorgensen als voorbeeld.

21 oktober 2020 om 09:33

Transfers zijn een nogal cruciaal onderdeel van de huishouding van een club. Zo positief zie ik dat niet.

21 oktober 2020 om 09:40

Cijfers zijn echt wel positief. De reden dat ze nu verlies gemaakt hebben is dat ze de bewuste keuze gemaakt hebben om spelers aan te trekken en niet te verkopen. Als je operationeel resultaat positief is hoef je in principe nooit een speler te verkopen om financiële redenen. Zo creëer je een comfortabele onderhandelingspositie.

21 oktober 2020 om 09:41

Er was wel interesse in Senesi, dus als ze echt gaten moesten vullen kon die wel verkocht worden. Al bij al is het dus niet zo dramatisch te noemen.

21 oktober 2020 om 12:23

Je zal maar een belg zijn en je elke dag druk maken om het Nederlandse voetbal. Best vreemd!

21 oktober 2020 om 12:45

Je zal je maar bezighouden met iemand zijn nationaliteit. Best vreemd!

21 oktober 2020 om 09:33

De 3 spelers die jij opnoemt gaan echt geen 70€ miljoen op brengen. Berghuis heeft gelimiteerde afkoopsom van rond de 10 miljoen en die andere 2 gaan zeker niet voor 30 per stuk de deur uit.

21 oktober 2020 om 09:34

Maar daar tegenover staat dat de omzet lager zal zijn doordat er geen toeschouwers mogen komen.

21 oktober 2020 om 09:34

Ik vind zelf 70 miljoen voor de 3 spelers die je noemt wel erg positief ingeschat. Alle teams worden financieel geraakt. Voor Senesi zie ik een bedrag boven de 20 miljoen wel gebeuren. Maar voor een keeper die zich nog over langere tijd moet bewijzen en een oudere speler (waar volgens mij afspraken over zijn) zie ik dat niet gebeuren. 45 miljoen vind ik eerder realistisch.

21 oktober 2020 om 09:40

Berghuis mocht dit jaar weg voor 8 miljoen en volgend jaar voor nog minder, dus die schatting lijkt me nogal hoog als dat verhaal van Berghuis werkelijk klopt.

21 oktober 2020 om 09:43

Nog minder? Hoe weet je dat? Heb het gemist dan namelijk. Zou wel een lachwekkende deal zijn als Berghuis voor 6 miljoen vertrekt. Je beste speler, ondanks zijn leeftijd kan je daar makkelijk het dubbele voor vragen.

21 oktober 2020 om 09:49

Las ik vorige week via een andere voetbalsite, die dat via het AD had. Als je googelt op Berghuis 8 miljoen kun je het bericht nog wel terugvinden Maar zou inderdaad triest zijn als dat echt waar is, daar ga je zeker niet een geschikte vervanger mee kunnen halen.

21 oktober 2020 om 09:56

Blijf dromen joh.Berghuis 8 mil. Bijlow niet meer dan 10 en Senesi ook max 15. Zit je op 33 mil ipv je 70. Als je al jaren niet presteert kun je geen Ajax prijzen vragen.

21 oktober 2020 om 10:18

zoals vaker wordt de waarde van spelers door sommige hier te hoog geschat , door andere weer te laag , zal iets met clubvoorkeur te maken hebben denk ik

21 oktober 2020 om 10:25

Max 15 zegt die wat een onzin. Senesi is dit jaar al 20+op geboden en blijft het steeds beter doen. Gaat echt wel voor rond de 30 weg ma dit seizoen.

21 oktober 2020 om 11:39

@feynecje moet natuurlijk meenemen dat Senesi niet bij Ajax speelt, dan ben je al automatisch niks waard, en dat de meeste Ajax fans hier op VZ de transfermarkt perfect kennen en precies weten wat Td's van andere clubs gaan doen. We mogen blij zijn dat isook nog 15 miljoen waarde toeschrijft.

21 oktober 2020 om 12:33

Nou ja, zijn schatting komt wel wat dichter in de buurt dan die 70 miljoen euro waar Gentiana het over heeft. Voor Berghuis ga je de hoofdprijs niet zomaar meer krijgen tenzij hij ineens indruk maakt in Oranje op een groot podium. Zelfs dan is de kans klein dat je er 20 miljoen euro voor vangt. Bovendien zit er ook een kern van waarheid in jouw sarcastische zin. Spelers van Ajax zijn ook meer waard op de markt. Bovendien lijken sommigen te vergeten dat corona ook wel wat met de waarde van spelers doet, zeker in middelgrote competities. Daarbij zal Feyenoord die spelers zeker niet allemaal tegelijk laten gaan en zowel; dan hebben ze op sportief vlak een enorm gat op te vullen. Feyenoord is dit seizoen al zo'n 20 miljoen euro teruggegaan in de begroting en zoals het er nu naaruit ziet, zullen ze die begroting volgend seizoen verder in moeten perken om geen financieel risico te moeten dragen.

21 oktober 2020 om 12:31

70 miljoen euro?! Ze mogen blij als ze 70 procent daarvan vangen. Er is niet zozeer iets aan de hand bij Feyenoord, maar vergeet niet dat ze al zo'n 20 miljoen euro teruggegaan zijn in de begroting dit seizoen. Als dit zo doorgaat, moeten ze volgend seizoen nog verder inperken en kapitaal zal nog steeds een flinke schaarste zijn bij Feyenoord. Zoals iemand hier ergens het al goed verwoordde: "feyenoord is gezond, maar het heeft wel weinig vel op de botten". Die kunnen geen extra tegenslag(en) meer hebben. Er is nog wel wat werk aan de winkel.

1 van de weinige met een operationele winst ! Hulde. Dat ze een verlies hebben onderaan de streep was te verwachten aangezien ze er bewust voor kozen om topspelers niet te laten gaan. Kortom prima bezig Feyenoord

21 oktober 2020 om 09:50

nee niet prima bezig je kan van te voren voren niet teren op uitgaande transfers .nu zijn ze 7/8 miljoen armer geworden omdat ze het ergens niet goed gedaan hebben . doe dit nog 3 jaar en je eigenvermogen is weer 0 of nog minder .snap niet dat iedereen zo positief reageerd .

21 oktober 2020 om 09:59

Veel grote clubs uit kleinere competities rekenen er wel op dat ze bepaalde transferinkomsten hebben hoor. En laten we nu ook niet doen alsof 7-8 miljoen een enorm bedrag is.

21 oktober 2020 om 10:03

Iedereen die positief reageert heeft het beter begrepen dan jij. Het draait namelijk veel meer dan alleen het saldo op de rekening. Waarde wordt ook vertegenwoordigd op het veld. Stel ze hadden Senesi verkocht voor 20 miljoen, dan had je wel 14 miljoen 'winst' gemaakt, maar tegelijkertijd ben je op het veld veel minder waard

21 oktober 2020 om 10:16

@gloryUtd, alleen hoop ik niet dat het te vaak uitpakt zoals bij Jorgensen. Die is geen klap meer waard, terwijl je daar aardig aan kon verdienen. Laten we voor Feyenoord hopen dat hij de uitzondering was.

21 oktober 2020 om 10:20

Precies wat gloryunited zegt. Ze zijn 7/8 miljoen 'armer' geworden omdat ze geinvesteerd hebben in de selectie. Feyenoord had er ook voor kunnen kiezen geen aankopen te doen, dan hadden ze een kleine winst gemaakt.de belangrijkste activa van voetbalclubs loopt nu eenmaal op het veld, daar moet je ook in investeren.

21 oktober 2020 om 10:21

Dat is een keuze en dus een vorm van beleid. Elke keuze neemt risicos met zich mee. Dat is toch beetje het spelletje van een bedrijf runnen?

21 oktober 2020 om 10:44

Investeren is nodig om als bedrijf te blijven groeien. Voor voetbalclubs betekent dat investeren in spelers en selectie. Dus het is logisch dat er spelers worden aangekocht.

21 oktober 2020 om 11:13

je kunt het niet mee nemen in je begroting en reken op 7-8 miljoen en dan zeggen dat je de selectie bewust intact houd . en geen spelers verkoopt . dus je neemt bijvoorbaat al 8 miljoen verlies . succes hou dit nog maar 3 jaar vol .

21 oktober 2020 om 11:17

Hehe, het lijkt me toch volstrekt logisch dat Feyenoord niet 3 jaar exact dezelfde selectie gaat behouden en daarbij ook elk jaar precies 7-8 miljoen euro uitgeeft aan aankopen. Dat is natuurlijk ridicuul.

21 oktober 2020 om 12:54

@gloryunited: zo makkelijk in de berekening gaat dat niet. Je houdt nooit 14 miljoen over als je voor 20 miljoen winst maakt, je hebt allerlei kosten eromheen maar hebt ook je afschrijving etc. Check ook cijfers van PSV en Ajax maar, je houdt nooit de simpele rekensom over. Feyenoord staat er nog prima voor, maar als dit jaar een omzetverlies is van rond de 20 miljoen (is niet uit te sluiten), dan komt Feyenoord wel in de gevarenzone. Dat moet je spelers van de hand doen, zonder dat je kan aantrekken. Dat konden ze nu al amper, maar dan nog meer. Zoveel positiviteit zie ik nu niet echt hoor. En nee, niet direct om de noodklok te luiden maar de positieve berichten die ik hier zie begrijp ik ook niet.

21 oktober 2020 om 16:21

Iedereen teert op uitgaande transfers. Ook Ajax en Psv. Beiden operationeel verlies. Kortom die transfers zijn de enige reden waarom ze winst maken.

21 oktober 2020 om 21:22

@4everajax. Exact. Daarom staat winst ook tussen aanhalingstekens. Heeft toch weinig zin om hier een heel pleidooi te houden hoe het daadwerkelijk zit. het is namelijk irrelevant voor de strekking van mijn verhaal

Dat is de keerzijde van kiezen voor het sportieve aspect.berghuis had zeker een miljoen of 10 opgeleverd wat nodig was of als de interessein Senesi concreterhad geworden had je daar ook dik aan kunnen verdienen.tevens hebben ze grootverdieners in de selectie wat helemaal niet in het salarishuis past van Feyenoord omdat ze ook op deze manier teveel blijven uitgeven.

21 oktober 2020 om 09:43

Dus ze hebben een operationele winst maar moeten toch twee van hun beste spelers verkopen volgens jou? Want geen idee waar je vandaan haalt dat het “nodig was”.

21 oktober 2020 om 09:48

Vraagje, hoeveel geld is Feyenoord kwijt als de "vrienden van Feyenoord groep" weg stapt en hun investering terug willen hebben of was dit een geste en is Feyenoord 100% eigenaar van het eigen vermogen.

21 oktober 2020 om 09:55

Maar dat doen ze niet. Feyenoord mag zo lang doen over het terugkopen van aandelen als ze willen. Kijk even het interview me Pim Blokland bij Rijnmond terug.

Prima bedrijfsresultaat op zich, maar vergeet niet dat de echte klap nog moet komen (vooral als we nu zonder publiek blijven spelen). Deze cijfers zijn natuurlijk grotendeels gebaseerd op de wedstrijden met publiek, maar volgend jaar zullen de verliezen bij alle clubs veel groter zijn

mooi dat Feyenoord ervoor kiest om waarde op het veld te zetten. Nu hopen dat het wordt uitbetaald; ben benieuwd naar de wedstrijd morgen!

Als ik dan lees dat er 5 ton positief resultaat geboekt is en een eigen vermogen is van om en nabij de 19 miljoen vraag ik me af waar Feyenoord de muntjes vandaan gaat halen voor dat megalomane project van ze. Met dit soort bedragen gaat dat hele feyenoord city ze toch kapitalen kosten aan rente op leningen en weet ik wat veel meer

21 oktober 2020 om 09:56

Wat een wijsheid. Er is geen club ter wereld die een stadion volledig uit eigen zak betaalt of heeft betaald.

21 oktober 2020 om 10:26

Klopt helemaal. Feyenoord mag er compleet gratis in spelen.

21 oktober 2020 om 10:37

Als ze 250 miljoen moeten lenen met een rente van 3% zit je al bijna op 10% van de huidige omzet die je rechtstreeks naar de financiers mag brengen voor de rentekosten. Is best heftig als je nu al niet heel veel vet op de botten hebt, het zwaarste qua coronaschade nog niet in het jaarverslag zit, er nog niet eens een start is gemaakt met de bouw en je selectie nou ook weer niet overloopt van transferwaarde.

21 oktober 2020 om 10:41

Dat geloof ik direct. Maar ik kijk er een beetje zo naar. Met mijn huidige salaris kan ik mijn gezin prima onderhouden en wonen we leuk in de provincie. Met dit salaris heb ik in pak hem beet Bloemendaal niets te zoeken. Dit is hetzelfde voor Feyenoord, Ze kunnen twee onder 1 kap veroorloven maar opteren voor een vrijstaande villa

21 oktober 2020 om 10:52

Killastylo. Wie zegt dat? Ik heb de zin voor je aangepast. Ik begrijp de verwarring.

Matig financieel plaatje voor Feyenoord. Komend jaar zullen de structurele inkomsten voor iedere club in de Eredivisie sowieso weer op verlies uitdraaien vanwege Corona. De incidentele inkomsten zoals transfers of Europees voetbal (indien aanwezig) zullen dit dus moeten afdekken, maar komen die wel? En zo ja hoe veel dan? Feyenoord leeft momenteel op te grote voet. Dat is voor een jaar niet erg maar men lijkt nu wel heel erg drie haltes verder te speculeren op geld waarvan onzeker is of het uberhaupt gaat komen. Bijv. inkomsten voor talenten die de komende jaren/ooit/nooit gaan komen? Ik zie het behoudens een of twee spelers momenteel niet in de selectie terug qua doorverkoopwaarde.

Riskante strategie van Feyenoord. Meer geld uitgeven dan er binnenkomt, terwijl Iederen weet dat er een gigantische klap zit aan te komen met corona en het spelen zonder publiek. Volgend jaar dus spelers verkopen om de gaten te dichten. Maar is er dan nog wel geld voor vervangers? Ik voorzie volgend seizoen en rampjaar voor Feyenoord.

21 oktober 2020 om 10:26

In zekere zin geven ze meer uit dan er binnen komt vanwege de transfers, maar aan de andere kant hebben ze een positief bedrijfsresultaat. Dat betekent dat ze zelfs zonder publiek (hier zit dan de inkomsten) 'gewoon' een positief resultaat hebben gehaald, er is dus helemaal geen gat. Vandaar dat Feyenoord zegt dat ze niemand hoeven te verkopen. Ik voorzie dus zeker geen rampjaar.

21 oktober 2020 om 10:29

De cijfers gaan over het afgelopen jaar. Ik heb het over dit jaar. Seizoenkaarten zitten gewoon in de begroting. Als je de supporters en sponsors gaat compenseren voor de wedsrijden die ze gemist hebben en de ankomende peiode gaan missen heb je dus en enorm gat

21 oktober 2020 om 10:47

Feyenoord zal ongetwijfeld geraakt worden, maar ik verwacht dat Feyenoord met het opstellen van de uitgaven van dit jaar echt wel rekening gehouden heeft met bepaalde scenarios om de klap op te vangen en niet te groot laat worden.

21 oktober 2020 om 12:24

Een rampjaar is wel behoorlijk overdreven, maar vergeet niet dat Feyenoord al 20 miljoen euro is teruggegaan in de begroting. Als dit zo doorgaat, moeten ze de begroting volgend jaar nog veel meer inperken. Dat schiet natuurlijk niet op.

21 oktober 2020 om 12:56

Maar Ajax is bijna 40 miljoen in zijn begroting teruggegaan en talloze andere (top)clubs. Tuurlijk heeft Ajax meer geld op de rekening, maar de clubs houden hier natuurlijk rekening anders vallen ze om.

21 oktober 2020 om 13:38

Ajax heeft al 100 miljoen aan transferinkomsten staan voor volgend jaar he. Met vd Beek, Zyech, Marin, Botman en Lang die allen nog niet meegenomen zijn het afdgelopen halfjaar. Het is niet voor niets dat Ajax ongeveer 15 vertrokken spelers heeft en maar 5 aankopen gedaan heeft. Ajax heeft deze transferinkomsten ook keihard nodig om het gemis aan recettes op te gaan vangen. Feyenoord zal hoe je het went of keert ook spelers moeten verkopen om die gaten te dichten.

21 oktober 2020 om 22:50

@nicotako - Ik kan nergens vinden dat Ajax zoveel terug is gegaan in de begroting. Zo'n beetje elk bericht wijst erop dat Ajax gewoon vast heeft gehouden aan hun begroting van het jaar ervoor, namelijk zo rond de 110 miljoen euro. Maar mocht het wel zo zijn: Ajax heeft veel kapitaal op het veld, veel geld op de bank en een gigantisch eigen vermogen. Feyenoord heeft nagenoeg niets. Dat heeft ook weer veel effect op de waarde van spelers, want clubs ruiken het als een verkopende club geld nodig heeft.

Nu is het hopen dat al die mooie talenten het eerste halen zoals voorheen gebeurde met die goede lichting tijdens de financiële crisis. In principe is dit ook het enige beleid wat ze kunnen voeren. Wat ikzelf vind is dat de club voor 100% spelers moet gaan die echt direct een versterking is zoals Senesi. Prima dat zo'n speler dan ook iets duurder is als die er maar wel direct staat en na 2-3 jaar met een gezonde winst weer verkocht kan worden. Voorbeeld een speler zoals Toornstra is wel nuttig voor de club maar die zal nooit 5 miljoen gaan opleveren door een grote transfer richting buitenland.

21 oktober 2020 om 10:18

Mee eens. Berghuis en Senesi zijn onze beste spelers en hebben allebei 7 miljoen gekost. Een hoop geld maar je ziet hun meerwaarde en dat is het doel van een aankoop. Goedkoop is meestal duurkoop gebleken bij Feyenoord

21 oktober 2020 om 11:14

Het is natuurlijk ook belangrijk het goede moment voor verkoop te bepalen, wat bij karsdorp en Janmaat bijvoorbeeld uitstekend was maar bij Jorgensen dramatisch. Zo'n Senesi en Berghuis zijn nu de sterkhouders maar dat kan zo weer voorbij zijn. Feyenoord moet een goed EL seizoen draaien, anders komt zelfs Berghuis nooit meer weg, en kun je een heel goed bedrag voor Senesi ook op je buik schrijven. Gelukkig hebben ze een klein potje eigen vermogen nu en hoeven ze niet meer aan te kloppen bij externe financiers maar ze zullen moeten gaan presteren om dat potje niet te verliezen.

“we hebben de selectie bewust bij elkaar gehouden en dus geen afscheid willen nemen van onze belangrijkste en meest getalenteerde spelers. Als disclaimer zeg ik er maar bij dat ik er natuurlijk ook niet bij ben geweest in de bestuurskamer, maar dit kan toch bijna niet anders dan onzin zijn? Ik bedoel, als er kapitaalkrachtige ploegen hadden aangeklopt bij Feyenoord en een stuk of 4 spelers hadden willen kopen voor een leuk bedrag, zou Feyenoord dan hebben gezegd: nou, doe maar niet, we willen de selectie bewust bij elkaar houden?

21 oktober 2020 om 10:28

Heb je helemaal gelijk in, het gaat altijd twee kanten op. Als er een mooi bod komt en de speler wordt verkocht, is het verhaal dat de selectie met de transfersom verder versterkt kan worden. En in het andere geval zeg je dat je de selectie bij elkaar wil houden om ambitie te tonen naar de huidige spelers en supporters. Dus zo heb je altijd een mooi verhaal

21 oktober 2020 om 10:32

Als ze senesi wilden/moesten verkopen dan hadden ze hem wel kunnen verkopen. Alleen wilden ze dat schijnbaar niet.

21 oktober 2020 om 13:04

Tuurlijk, maar wij weten niet tegen welk bedrag. Had Feyenoord winst gemaakt en indien ja: hoeveel dan. Jammer dat we niet kunnen meekijken in de bestuurskamer.

21 oktober 2020 om 10:46

Zo blijft het natuurlijk altijd. Als City opeens bij Ajax of PSV aanklopt met een groot zak geld voor 4 spelers, dan denken ze natuurlijk ook niet 2 keer daarover om het bod te accepteren. Het feit is dat er een aantal clubs zich voor Senesi hebben gemeld met een bod en dat Feyenoord dat bod niet hoog genoeg vond.

21 oktober 2020 om 13:10

Precies. Maar dat is wel wat anders dan bewust de selectie bij elkaar houden. Er was gewoon niet voldoende belangstelling (naast Senesi neem ik aan alleen Berghuis) en nog veel belangrijker: het bod was niet hoog genoeg. Allemaal volstrekt normaal en logisch, maar zeg dat dan gewoon.

21 oktober 2020 om 22:53

Klopt, maar als ze dat naar buiten communiceren, doet dat de onderhandelingspositie van de club geen goed. Feyenoord is sowieso afhankelijk van de prestaties van dit seizoen, want anders slijt je misschien alleen Senesi. Een eventuele transfer van Berghuis is ook afhankelijk van hoe de prestaties van Feyenoord zijn en die jongen wordt met het seizoen minder waard gezien z'n leeftijd. Feyenoord heeft gewoon ontzettend weinig kapitaal op het veld voor de omvang van de club. Het is dan ook wel lachwekkend dat mensen dan komen met namen als Malacia die hooguit 10 miljoen euro zullen opbrengen in het allerbeste scenario. Als je daar als Feyenoord blij mee bent mits zo'n jongen zich optimaal ontwikkelt, kun je het schudden.

Ik merk dat veel mensen reageren of een jaar (of 2 jaar) verlies het einde van de wereld is. Als bedrijf verlies maken is ook totaal niet erg. Veel mega grote bedrijven maken al jaren verlies. Verlies is een korte termijn gedachte. Je kan verlies hebben door bepaalde investeringen te doen, die op lange termijn (5-10 jaar) dus heel veel winst kunnen opleveren. Voor jullie beeldvorming, onze grote thuisbezorgd.nl maakt al jaren op een rij verlies. Ditzelfde geldt voor Tesla & Spacex van Elon Musk. Ook Apple heeft jaren verlies gemaakt.

21 oktober 2020 om 12:35

Die bedrijven die jij nu noemt hebben natuurlijk wel vrij veel investeerders die er heel veel geld inpompen, of kunnen veel geld lenen op de kapitaalmarkt omdat ze verwachten dat zo'n bedrijf op den duur hoge winsten gaat behalen, dat vind ik niet zo'n hele goede vergelijking, denk niet dat er veel investeerders zijn die verwachten dat Feyenoord hoge winsten gaat genereren en die dan ook nog eens uit gaan betalen aan die investeerders.

21 oktober 2020 om 12:58

Heb je zeker gelijk in over de investeerders. Het doel van mijn post was dan ook niet om een Feyenoord en een Tesla/apple te vergelijken. Meer dat verlies in een jaar (zeker dit jaar) niet ongebruikelijk is en dat het voor de lange termijn zeker voordelen kan hebben mits er goed beleid is. Al heb ik daar wel vertrouwen in met Arnesen aan het roer.

21 oktober 2020 om 22:57

Het is natuurlijk niet het einde van de wereld, maar het zet de ontwikkeling van Feyenoord op financieel gebied natuurlijk wel flink in de ijskast. Het is juist de korte termijn die er voor Feyenoord niet slecht uitziet, terwijl de lange termijn weinig aanknopingspunten heeft om ook maar in de buurt te komen van bijvoorbeeld Ajax. Het is maar net waar je als buitenstaander naar kijkt, maar Feyenoord moet eerder naar beneden kijken dan naar boven. Er is niet heel veel voor nodig om dit Feyenoord de baas te zijn momenteel, terwijl er erg veel voor nodig is om van Feyenoord weer een club te maken waar Ajax en PSV structureel "rekening mee moeten houden".

21 oktober 2020 om 11:18

Leuke gedachte maar je moet als Nederlander die bij Feyenoord speelt wel sterk in je schoenen staan om het negatieve Rotterdamse sentiment aan te durven. Je ziet wel erg vaak dat spelers zo lopen te likken bij de Feyenoord fan schare date ze het voor zichzelf al heel moeilijk maken om ooit zo'n overstap te kunnen maken. En Bijlow is een echt Rotterdams product, die gaat dat sowieso niet doen en durven. Misschien een buitenlander, daar zal het sentiment wat minder zijn, althans, als ze zich niet zo profileren als een Guidetti.

21 oktober 2020 om 11:34

Wie hebben zich lopen te likken bij supporters?

21 oktober 2020 om 12:19

De vraag is meer wie niet?

21 oktober 2020 om 12:36

Elke speler die nieuw komt bij een club is altijd lovend over die club. Mooi stadion, trouwe supporters, overal hetzelfde liedje. Alleen bij een nieuwe Feyenoordspeler word dat weer bestempeld als supporters voor zich winnen.

21 oktober 2020 om 11:32

Lijkt mij ook niet nodig hoor. Feyenoord heeft echt nog wel kapitaal op het veld staan met spelers als Bijlow, Senesi, Berghuis en Kokcu. Alleen moeten ze dat dit seizoen wel laten zien en overwinteren in de El. Daardoor worden spelers alleen maar meer waard. Verkoop van 1 of 2 spelers lijkt me wel een must. Want in deze tijden komt er aardig minder geld binnen

21 oktober 2020 om 11:44

Dat zou kunnen, maar nu noem je net een speler op die daar zelf geen oren naar heeft. Bijlow had als hij het niet had gehaald als keeper in feyenoord 1, waarschijnlijk tussen de harde kern gestaan

21 oktober 2020 om 23:00

Dat is voor beide partijen niet aantrekkelijk en het is een beetje "roze-bril-denken". Feyenoord staat niet op de rand van de afgrond en zijn gewoon slachtoffer van eigen beleid. Het is aan Arnesen om dat te keren en we zullen wel zien hoe dat gaat aflopen. Niets ten nadele van jou, maar het is wel een beetje irritant om telkens weer dit soort reacties te lezen, verpakt in telkens een ander jasje. Feyenoord, PSV en AZ zullen hun sterkhouders enkel aan Ajax verkopen voor de absolute hoofdprijs en dus bedragen die Ajax nooit voor spelers gaat betalen.

Heel vrolijk word ik niet van deze cijfers. Heb net het jaarrapport doorgespit. Ja, Feyenoord is nu zeker gezond, ook al hebben ze flink moeten interen op hun Eigen Vermogen (van 25 miljoen naar 18 miljoen). De leningen die ze hebben uitstaan zijn ook prima te overzien (kleine 9 miljoen). Ze hebben alleen niet heel veel vet op de botten. De inkomsten dit seizoen zullen fors lager zijn doordat er geen publiek is. EL gaat niet zoveel opbrengen (hoop het wel voor ze, maar dan moeten ze heel ver komen), waardoor je echt spelers moet verkopen om veilig te blijven. Maar je moet ook spelers aantrekken, want de jeugd staat er niet zo heel goed op. Dat geld was er al niet, maar zal dan nog minder zijn. Hoop voor Feyenoord dat Arnesen en consorten een konijn uit de hoge hoed kunnen toveren!

21 oktober 2020 om 12:22

Dat is ook het probleem bij Feyenoord een beetje. Telkens als ze eens iets in kas hebben, geven ze dat weer uit. Zo ben je over en weer gaten aan het dichten, maar je genereert geen kapitaal voor in het potje. Desnoods overbrug je een jaar met 2 huurlingen of 2 jeugdexponenten om het geld op de bank te houden. Vooralsnog doet Feyenoord dat niet.

21 oktober 2020 om 22:42

Nou ja, dat is natuurlijk wel het slechtst mogelijke scenario. Als je daar het beleid op voert, blijf je in deze situatie waarin je de topspelers steeds meer moet gaan betalen terwijl ze steeds minder waard worden en je ook geen "bonuskapitaal" creeert (met andere woorden; momenten waarbij je spelers voor onverwachts hoge transfersommen verkoopt). Ik zeg niet dat je dan maar de hele jeugd op moet stellen, maar het huidige beleid is ook nog verre van waterdicht. Als AZ sterkhouders voor hooguit 3-4 miljoen euro kan scouten, moet Feyenoord dat ook kunnen. Nu vergelijk ik die twee clubs liever niet, maar dat is toch wel een puntje waarbij dat wel kan. Op dit moment besparen ze ook totaal niet op de kosten en zijn de resultaten ook niet bijster goed. Gemiddeld een miljoen euro per speler per jaar betreft deze ploeg is gewoon heel erg veel.

21 oktober 2020 om 13:55

Als ze dit soort jaren hebben, is dat in de basis prima uiteraard. Maar kijk eens naar dit seizoen waar de echte klappen van Corona pas duidelijk zijn. Er is geen vet op de botten en 20 miljoen minder omzet is dan echt een aanslag op de financien. En nee, hiermee is Feyenoord dan niet ineens klaar, maar zoveel ruimte om klappen op te vangen is er ook niet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren