Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Wim Kieft: ‘Wie bij Ajax tikt Erik ten Hag eens op zijn vingers?’

Laatste update:

Wim Kieft hoopt dat Erik ten Hag spoedig stopt met ‘experimenteren’ bij Ajax. De oud-aanvaller ergert zich aan de manier waarop de trainer zijn spelers in het elftal zet, zo benadrukt hij zaterdag in zijn column in De Telegraaf. “Wie bij Ajax tikt Ten Hag eens op z’n vingers en zegt dat hij de spelers op de juiste plaats moet zetten en ophouden te experimenteren?”, verzucht Kieft in het dagblad.

Het heeft volgens Kieft meer weg van ‘een soort prestigestrijd voor Ten Hag’. “Maar Ten Hags koppigheid mag niet ten koste gaan van het resultaat bij Ajax. Zakaria Labyad komt tekort voor de spitspositie in Amsterdam”, benadrukt de voormalig Oranje-international. “De ploeg is het sterkst met Dusan Tadic in de punt van de aanval en Antony en Quincy Promes op de flanken, of David Neres voor één van die twee.”

Highlights oefenduel: Ajax - AZ | Rentree Klaassen, officieus debuut Klaiber

Kieft beschouwt de aanwezigheid van Tadic in de punt van de aanval in feite al als ‘een noodgreep’. “Omdat ze in Amsterdam al jarenlang geen Ajax-spits kunnen opleiden of weten op te halen. Het middenveld functioneert evenmin met Edson Álvarez en Promes, terwijl Ryan Gravenberch voorlopig vooral jong en talentvol is. Wat eveneens voor Mohammed Kudus geldt.” Kieft vindt de rentree van Davy Klaassen ‘zo gek nog niet’ en vraagt zich af waarom Lisandro Martinez amper speelt. “Die deed het goed vorig seizoen en vindt zich nu ineens iedere wedstrijd terug op de reservebank.”

“Inmiddels weet niemand hoe Ajax ervoor staat, minder dan twee weken voor de start van de Champions League tegen Liverpool”, concludeert Kieft. “Terwijl Ten Hag bijna drie maanden kan beschikken over zijn selectie, bijna al z’n aankopen, Ajax een relatief gemakkelijk competitieprogramma heeft zonder Europese verplichtingen.”

Ajax startte het seizoen met overwinningen op Sparta Rotterdam (0-1), RKC Waalwijk (3-0) en Vitesse (2-1), alvorens afgelopen weekeinde bij FC Groningen (1-0) werd verloren. Na de interlandperiode wacht de ploeg van Ten Hag een thuiswedstrijd tegen sc Heerenveen. Vier dagen is Liverpool de eerste tegenstander in de groepsfase van de Champions League.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De aanwezigheid van Tadic vind ik daarintegen geen 'noodgreep'. Tadic heeft allang bewezen fantastisch te kunnen redeneren daar, dus waarom zou je daar een 'echte' spits neerzetten? Voor de manier waarop Ajax speelt is Tadic júist de beste '9'. Ik snap daarom ook totaal niet waar EtH hem ineens op de flanken zet. Daarom ben ik het compleet eens met de rest wat Wim uit. En ja wie tikt hem op de vingers? Genoeg mensen die daar een aandeel in hebben, spelersgroep, Marcie, Edwin, etc. Maar het is ook niet makkelijk, een factor die daar ook in meespeelt is dat tijdens de voorbereiding het team veel beter voetbalde dan nu. Het zit er dus wel in, maar het komt er op de een of andere manier niet uit

10 oktober 2020 om 08:50

De redenatie van Ten Hag kan ik opzich begrijpen. Tegen compacte tegenstanders is het hebben van een valse spits niet altijd rendabel, omdat er stootkracht voorin mist. Waarom hij dan Zakaria Labyad opstelt is mij echt onduidelijk. Als je dan geloofwaardig bent stel je Huntelaar of Traore op. Sowieso vind ik Huntelaar onderschat, die man maakt uit mijn hoofd in de laatste 44 ED-duels, waarvan een gros invalbeurten, zo een 26 goals! Als je speelt tegen compacte teams, domineer dan en breng Huntelaar in stelling. En als Huntelaar niet mag spelen, zet alsjeblieft Tadic er neer. Met Tadic in de spits werden in 18/19 en 19/20 ook gewonnen van "compacte" tegenstanders.

10 oktober 2020 om 11:44

Eigenlijk zeg jij toch het zelfde als Kieft. Volgens mij zegt Kieft nergens dat hij het daar niet goed doet, sterker nog Kieft vindt dat Tadic in de spits moet staan. Het gaat erom dat Tadic niet als luxe maar als armoede in de spits staat. Tadic is gehaald als flankspeler, maar omdat Ajax geen spits had / heeft die goed genoeg is heeft Tadic hier gespeeld. Waarbij hij zeker 2 seizoenen geleden het hier goed gedaan heeft. Afgelopen seizoen waren de statistieken nog steeds goed, maar was het spel al wel veel minder, en kwamen zijn nare trekjes veel meer naar voren. Ook dit jaar is Tadic voor de spits de beste oplossing. Dit omdat Ajax nog steeds geen goed alternatief heeft. Huntelaar is op leeftijd, en Traore en Brobbey zijn nog lang niet klaar voor het eerste. Dit is de hele simpele conclusie die Kieft trekt. En daar is heel weinig aan gelogen, maar op zich best wel vreemd.

10 oktober 2020 om 14:57

De vraag blijft alleen natuurlijk wie zet je op 10 achter tadic? Zyech en Donny zijn weg. Lang was ook nog niet ver genoeg om dat zo even in te vullen, van mij had hij overigens niet weg gehoeven. Klaassen zou nu kunnen maar dan zet je toch wel stapje terug in kwaliteit. Ik zie Klaassen zelf eigenlijk liever op de zes omdat ik denk dat hij daar een groter probleem zou kunnen oplossen. Uiteindelijk kom je dan op opties als Neres, Promes, Antony en Labayad allemaal geen echte tienen (aanvulling denk dat Labayad niet goed genoeg is op 10). Het is allemaal niet heel best overigens. Ajax mist een echte tien, een echte spits, een echte goede zes en een bewezen kwaliteits rechts centraal. Dus het is sowieso puzzelen geblazen waarbij ik overigens echt ten Hag niet verdedig want ik vind 'm tactisch nou ook geen wereldwonder.

Dat spelers op rare plekken zetten, ia gewoon de modegril van Pep, zijn grote voorbeeld. Kan ook prima, als je het Messi of Sterling doet. Met Labyad is het een ander verhaal.

10 oktober 2020 om 08:59

Als er een moment is om te expirimenteren dan is dat in het begin van het seizoen. Ik vermoed dat ten Hag op een gegeven moment inziet wat wel en niet werkt. Tegen Liverpool vermoed ik sowieso dat hij een extra middenvelder ten koste van een aanvaller op zal stellen. Ik vond Kieft beter op zijn plaats bij Ziggo, maar dat terzijde.

10 oktober 2020 om 09:14

Hoezo? Gemiste punten aan het begin van het seizoen tellen evenveel als aan het einde?

10 oktober 2020 om 09:25

Ik vermoed dat Ten Hag heel snel moet kappen met experimenteren. Marc heeft inmiddels in een interview al gekscherend gezegd dat Ten Hag de poppetjes op de juiste plek moet zetten. EtH heeft echt veel minder krediet dan hij denkt. Kijk alleen hoe naar de Boer wordt gekeken, die het met echt veel minder materiaal moest doen. Ten Hag zit er alweer 2,5 seizoen. Eerste halve seizoen bagger, seizoen daarop uitstekend en vervolgens een goede eerste paar maanden en daarna echt bagger. Inmiddels is het begin van dit seizoen alweer gewoon bagger met het verschil dat je nu wat vaker wel de punten hebt gepakt.

10 oktober 2020 om 11:52

Een seizoen is langer dan 3 wedstrijden. Ajax staat op 1 punt van de kop, waar hebben we het over. En de grote onderlinge wedstrijden en CL wedstrijden moeten nog komen. Je vergeet ook dat er bijna geen vriendschappelijke westrijden zijn geweest.

Ben wel fan van ETH dus ik kan aardig wat van m hebben maar moet zeggen dat ie het mij de laatste weken ook wel moeilijk heeft gemaakt. Snap niet zo goed waar al die ingewikkelde dingen nou voor nodig zijn, het stond als een huis de afgelopen seizoenen. Tuurlijk, je moet wat aanpassen als je oa Ziyech en vd Beek kwijtraakt, maar juist dan zou ik vasthouden aan de basis met een Tadic als spits enzo en het daar omheen bouwen. 4 punten: 1. Alvarez op 6. Ben zelf niet zó negatief over hem als wat ik hier vaak lees, speelde best nuttig vond ik. Maarrrr... Martinez toch echt wel een klasse beter. Alvarez prima als back-up, niet als basis. Begrijp ook niet zo waarom Martinez er opeens zo is naast gezet, speelde echt prima vond ik. Moest Frenkie vervangen en vanaf het eerste moment stond ie er alsof ie er al jaren speelde. Oke, het is de enige back-up voor zowel lcv als lb dus snap dat ETH Alvarez probeert, maarja als Blind en Nico gewoon fit zijn.... 2. Promes op 10. Heb ik zelf niet zo veel op tegen, zie dat nog wel wat worden op de een of andere manier. Kan goed tussen de linies spelen, kan achter de aanvallers opduiken en scorend vermogen. Wel, en dan kom ik meteen bij punt 3, denk ik wel dat hij (en het hele elftal) veel beter functioneert met Tadic als spits. Kan een bal vasthouden, combineren en zo oa Promes uit zn rug wegsteken. Labyad is geen aanspeelpunt, wordt bij lange ballen als een kleuter weggezet en voegt gewoon te weinig toe. Verdient echt wel een kans als waardig selectiespeler maar niet in de basis en zeker niet als spits. Punt 4: Noa Lang. Waarom moest die weg??? Was nog nooit zo goed als deze voorbereiding en is een van de weinige met creativiteit... ben ook wel een beetje geschrokken van Neres, die is er nog lang niet, dus blijft ook weinig over zo op de vleugels.. Dus ETH, niet zo moeilijk doen, gewoon de volgende 11 opstellen en het wordt weer een mooi seizoen: Onana, Mazraoui, Schuurs, Blind, Nico, Martinez, Kudus, Klaassen, Promes, Tadic, Antony. Missen alleen wel wat creativiteit ben ik bang..

10 oktober 2020 om 09:14

Ik ben geen fan van Ten Hag. Verder noem je terecht 4 belangrijke punten. Creativiteit is ver te zoeken, niet des Ajax'. En daardoor had Lang een belangrijke rol kunnen vervullen binnen dit Ajax. Maar ja Noa was te vrijgeestig, teveel bad boy voor Ten Hag. Jammer !

10 oktober 2020 om 11:54

Noa is gewoon een middelmatige speler die consequent de verkeerde keuzes maakt op het veld. Dat is niet echt een gemis voor dit Ajax. Mensen vergeten dat Ajax is leeggekocht en dat de club de hand financieel voorzichtig moet zijn.

10 oktober 2020 om 16:50

Waarom moet de club voorzichtig zijn ze hebben 250 miljoen in twee seizoenen aan transfergeld binnen geharkt. En van de Beek en Ziyech zijn verkocht de andere negen lopen er nog.

10 oktober 2020 om 11:59

Na de wedstrijd Ajax - Sparta vorig jaar toen ik zijn visie over die wedstrijd hoorde, heb ik het opgegeven met Erik. Die man lijkt compleet in de war. Tijdens Ajax AZ hoorde ik Witschge flink te keer gaan tegen Eth, maar hij doet gewoon waar hij zin in heeft en gaat door met zijn malle dingen. Ben benieuwd hoe lang je fan blijft van hem. Maar wanneer iemand hem bij Ajax op de vingers tikt? Misschien moet het van de spelers komen

10 oktober 2020 om 13:20

Witschge, was dat bij die oefenpot van van de week? In de JC Arena zit Witschge namelijk op de tribune om een ander perspectief te hebben dan de andere assistenten..

10 oktober 2020 om 14:29

Klopt, hij zit op de perstribune en vanuit daar seint hij naar de bank beneden. Je kon hem duidelijk horen schreeuwen in niet al te vriendelijke woorden. Erik negeerde zijn aanwijzingen compleet. Driesen had het ook gehoord en heeft er in VI de dag na Ajax AZ ook naar verwezen.

10 oktober 2020 om 14:42

Aha op die manier. Ja volgens mij is dat juist de reden dat Ries daar idd zit, maar dan moet TH er wel kennis van nemen inderdaad. Wellicht dat hij dat het een betweter-supporter was, maar de kans is aanwezig dat hij gewoon zelf stronteigenwijs was haha! Ik heb hem echt niet hoog zitten.

10 oktober 2020 om 15:58

Was trouwens de competitie wedstrijd die Ajax van AZ thuis verloor afgelopen seizoen. Ries hamerde er op dat er geen druk werd gezet en er continu te veel man voor de bal stonden. Weet niet of je die wedstrijd nog een beetje voor je hebt, maar het klopte compleet wat hij allemaal riep. Op een gegeven moment riep hij ook om een wissel. Maar het vriendelijke was er compleet af, want het was echt aan dovemansoren gericht. Erik zal best een plan hebben, maar als ik hem na de wedstrijd hoor dan lijkt het of we een compleet andere wedstrijd hebben gezien. Dat blijft erg merkwaardig

10 oktober 2020 om 16:26

Nee, staat me niet specifiek scherp op het netvlies, maar ik geloof je helemaal. Die 5 secondenregel met 4 man de speler met de bal insluiten, wat onder Bosz succesvol werd gebezigd, is totaal verdwenen sinds TH is komen binnenwandelen. En idd, achteraf hoor ik hem ook altijd raaskallen.

10 oktober 2020 om 17:03

Hahaha raaskallen is het goede woord. Maar 1-2 was heel geflatteerd. Er brak regelmatig iemand uit en had zomaar 1-4 of nog hoger kunnen worden. Ajax creã«erde zelf vrijwel niets. Dik en dik verdiende overwinning voor AZ . Het stond gewoon totaal verkeerd

10 oktober 2020 om 12:20

Het stond als een huis afgelopen seizoenen? Volgens mij heeft Ajax gewoon een heel mager jaar gedraaid vorig jaar en eigenlijk sinds november geen fatsoenlijke pot meer gespeeld.

10 oktober 2020 om 14:00

@ Orgullo, en heel toevallig kwam die periode nadat Ajax werd uitgeschakeld in de CL. Geen excuus maar spelers kwamen toen sneller uit hun roes, pijntjes en blessures speelden op etc. Als dan 4 a 5 bepalende spelers vervolgens wegvallen, dan heeft iedere club het moeilijk. Zelfs al heb je een zak geld.

10 oktober 2020 om 13:57

@ yajax, eens met je verhaal. Ik denk dat Ten Hag teveel leunt op wat hij in de voorbereiding heeft gezien van een Labyad en evt Alvarez. Kudus daarentegen maakt vanaf de voorbereiding op mij al een vrij solide indruk, weliswaar soms wat druistig waardoor hij de bal iets te makkelijk verspeelde. Echter een topper in wording evenals een Antony.
En dat verhaal bij Ziggo over Tadic, sorry maar hoe komt Ten Hag erbij dat Tadic in de kleine ruimte het moeilijker heeft. Of heb ik wat gemist de afgelopen 2 seizoenen. En daarbovenop, Labyad is dan blijkbaar wel goed of beter in de kleine ruimte dan Tadic? Ik zie het in ieder geval niet. Wat ik wel zie is dat Labyad weinig inbreng heeft, zowel technisch als fysiek. Tegen Groningen was het een beetje dommig paar x buitenspel lopen, alhoewel Groningen dat heel goed deed.
Wat betreft de aankopen, heel blij mee, afgezien van Klaiber alhoewel ik daar nu iets genuanceerder over denk. Wat Ajax nu wel gruwelijk mist op het middenveld of vanaf de flanken is een passer a la Ziyech of Theo Janssen in z'n goeie dagen bij Ajax. Wie gaat nu Promes, Neres, Antony lanceren met een mooie lange bal of steekpass? Dat maakte het spel van Ajax erg onvoorspelbaar voor de tegenstander afgelopen seizoenen. Nu zie ik dat helaas niet meer. Voor de eredivisie niet een groot probleem maar juist wel Europees gezien. Ten Hag probeerde het 2 seizoenen geleden met Neres op de 10, wellicht weer het overwegen waard.

Als ten Hag de spelers nou gewoon op hun juiste positie neerzet, dan weet ik zeker dat heel Ajax beter zal voetballen, beter zal presteren en veel van hun wedstrijden ook zullen winnen. Natuurlijk is de selectie die Ajax nu heeft, iets minder talentvol en kwalitatief minder dan bijvoorbeeld het Ajax van het seizoen 18-19. Maar nog steeds lopen er met o.a. Onana, Blind, Tagliafico, Kudus, Klaassen, Antony, Promes, Tadic, Neres, etc. spelers rond met veel kwaliteit en potentie. Iemand als bijvoorbeeld Ronald Koeman doet dat juist heel goed. Die zet spelers gewoon neer op de plekken waar ze thuishoren en het draait in een keer veel beter (bij zowel het Nederlands elftal als FC Barcelona, al is het nog vroeg om dat natuurlijk te concluderen bij Barcelona maar heb er wel vertrouwen in). Met dit elftal moet je zeker in de Eredivisie van de meeste teams kunnen winnen (zie opstelling). In de aanval zou ik gewoon rouleren tussen Antony, Promes, Tadic en Neres en op het middenveld zou ik voor een blok met Gravenberch en Kudus kiezen en tegen aanvallendere teams/grotere teams dan voor een blok met Martinez en Kudus.

Onana
Mazraoui
Schuurs
Blind
Tagliafico
Gravenberch
Kudus
Antony
Klaassen
Promes
Tadic
10 oktober 2020 om 09:09

Exact zo moeilijk is het niet om de poppetjes op de juiste posities neer te zetten. En dan kun je discussieren of Neres of Timber of Martinez nog in het elftal moeten. Maar goed het frame staat zo !

Ten Hag is de trainer en bepaalt dus altijd de opstelling. Het zou raar zijn als het bestuur van Ajax dit zou doen, ook al zijn ze het er wellicht niet mee eens. Ik vind ook dat Labyad niet in de spits moet, maar de trainer bepaalt.

10 oktober 2020 om 11:08

Je mag als bestuur, of als Overmars (wat ik betwijfel), best Ten Hag een tijdje naar huis sturen. Als hij zijn probleempjes bovenin heeft opgelost, mag hij terugkeren. Wel eerst onder curatele. Wie neemt hem tegenwoordig eigenlijk nog serieus??

Het valt mij dit seizoen echt op hoe weinig Ajax scoort voor Ajax begrippen. Zes goaltjes in vier wedstrijden. Normaal schiet Ajax altijd uit de startblokken met een paar flinke uitslagen. Nou vraag ik mij ook wel af wie er dan voor de goals moet zorgen. Tadic lijkt een beetje over zijn top, Anthony is goed begonnen, maar natuurlijk nog afwachten en was ook Brazilie geen doelpuntenmaker. Promes... mwuaah eventueel, maar ook niet echt overtuigend. Ik denk dat Klaassen topscorer van Ajax wordt dit seizoen.

10 oktober 2020 om 09:50

Ajax scoort momenteel inderdaad heel weinig, maar dat komt in mijn ogen dus ook doordat ten Hag spelers op verkeerde posities neerzet en dat gaat ten koste van het spel en de doelpunten. Maar zoals Kieft al aangeeft: Ajax heeft niet echt een spits de afgelopen jaren. Tadic doet het daar goed, maar een echte pure nummer 9 heeft Ajax de afgelopen jaren niet of weinig gehad. De laatste echte nummer 9, was Arek Milik en die schoot er in zijn laatste seizoen bij Ajax 21 goals in de Eredivisie in en dat terwijl hij niet eens het vertrouwen van de Boer had. Die vond hem geen typische Ajax-spits en had geen vertrouwen in hem, wat ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet begrijp. Natuurlijk was Milik niet de meest verfijnde of technische Ajax-spits, maar toch maakte hij makkelijk zijn goals. Zonder vertrouwen van de Boer schoot Milik in zijn laatste seizoen er 21 in in de Eredivisie en maakte hij nog verschillende belangrijke goals in Europees verband, en ik denk dat Milik al helemaal veel goals gemaakt zou hebben als hij wel het vertrouwen van de Boer had gehad. Als je dan naar de echte nummers 9 kijkt die Ajax de afgelopen jaren heeft gehad, die 20+ goals maakten dan kom je, naast Milik, uit op Suárez en Huntelaar en iemand als Zlatan deed het prima bij Ajax. Maar heeft nooit echt denderende cijfers bij Ajax gehad en ook zelfs Zlatan had hem als spits niet gemakkelijk bij Ajax. Tadic schoot er dan in het seizoen 18-19 28 goals in in de Eredivisie, maar daarvan maakte Tadic er best wel wat vanuit een penalty en hij is natuurlijk geen echte nummer 9. Ik hoop dat Neres dit seizoen gewoon fit blijft en veel speelminuten krijgt, want Neres is dan weliswaar een vleugelaanvaller maar ik heb altijd wel gevonden dat hij voor een vleugelaanvaller veel goals kan maken en zijn rendement (zowel goals als assists) zijn erg goed en ik denk dat hij het echt wel in zich heeft om 20+ goals te maken in de Eredivisie en verschillende goals te maken in Europees verband. Als Promes ook gewoon weer in de aanval komt te staan, dan zal hij denk ik ook plusminus 20 goals maken in de Eredivisie. Het afgelopen seizoen werd natuurlijk stopgezet vanwege corona, en Promes had aan het begin van vorig seizoen de eerste 4/5 wedstrijden geen basisplaats en miste natuurlijk meerdere wedstrijden door blessures maar toch schoot hij er in de Eredivisie 12 in in 20 wedstrijden. Ik denk dat het ook echt wel in zich heeft om 20+ goals te maken in de Eredivisie.

10 oktober 2020 om 10:12

Promes vind ik een beetje een twijfelgeval. Hij heeft zeker veel gescoord in Rusland (op de counter) en vorig seizoen was wel redelijk al kwam dat voor mijn gevoel vooral door Ziyech (maar oke, hij staat er wel). Ik heb echter nooit het gevoel dat Promes nou echt zo'n goede speler is. Niemand is bang als Promes mee doet. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt, maar de aanval van Ajax lijkt mij gewoon niet wat je bij zo'n club mag verwachten.

10 oktober 2020 om 11:10

Komt omdat er geen spits is gehaald. Overmars heeft dat goed uitgelegd: Ajax is bijna platzak. En in Eindhoven groeit een geldboom;-)))

10 oktober 2020 om 13:29

Helemaal eens, maar dit is weer zo'n trainer die minder tegen wilt krijgen dan ze zelf maken, ipv dat men uitgaat van meer scoren dan de tegenstander. Komt op hetzelfde neer natuurlijk, maar het uitgangspunt is verkeerd. TH moet liever met 7-6 willen winnen dan met 1-0 en dat is gewoon totaal niet de insteek. Tadic is niet over zn top, die staat gewoon op de verkeerde plek. Ooit zette v Gaal een 10 in de spits met Stefan Pettersson, liep geweldig met een gretig scorende Litmanen erachter die topscorer werd met 26 goals. En ondanks dat Stefan veel met de rug naar de goal vd tegenstander speelde, eindigde hij zijn periode bij Ajax met bijna 1 goal per 2 wedstrijden (99 goals in 200 wedstrijden) op een keurig moyenne. Het kan gewoon heel goed werken, als je maar kijkt naar het totale plaatje en niet naar de stats van 1 speler op zichzelf. Ik zie Tadic een beetje als de Pettersson van 93/94. TH kijkt domweg naar hoeveel hij er maakte van links en hoeveel hij er maakte in de punt en trekt zn conclusie zonder te kijken naar de rest van het team.

We kunnen hier beter over zwijgen, want juist door de kritiek van alle analytici gaat Ten Hag nog even door om z'n gelijk te halen. Iedereen ziet het dat Ajax niet comfortabel voetbalt. Maar we moeten hopen dat door de komst van Klaassen er al iets gaat veranderen...

Op zich is zijn redenatie best te begrijpen om te spelen met 424 en Tadic op links en Promes in het midden. Hij heeft in de hele voorbereiding in deze opstelling gespeeld en alle wedstrijden overtuigend gewonnen. Dan is het niet meer dan logisch om ook in de competitie daar mee verder te gaan en als je de eerste wedstrijden dan ook wint is er geen reden om te veranderen lijkt mij. Ondanks dat het vloeiende aanvalsspel uitbleef kan ik mij voorstellen dat ten Hag heeft gedacht dit gaat goed en het vloeiende komt hopelijk wel. Groningen heeft een manier gevonden om het aanvalsspel van Ajax te ontregelen en is dit voor Ten Hag hopelijk een conclusie dat naast dat de aanval niet is ingesteld om compact te voetballen het vloeiende ook niet gaat komen. Als Ajax niet alleen nationaal maar ook internationaal hoge ogen wilt gooien zal Ten Hag, hopelijk, geconcludeerd hebben dat Promes op 10, Labyad op 9 en Tadic op 11 geen formatie is dat wedstrijden gaat beslissen als er compact gespeeld dient te worden en dat zal zeker het geval zijn tegen de beteren in de eredivisie en in de CL. Ajax heeft in mijn ogen een meer dan prima selectie voor een stabiele 433 opstelling dat in mijn ogen erg sterk kan worden als ze gewoon het Ajax spelletje spelen en niet gaan switchen naar andere systemen. Mijn favo opstelling zou zijn: Onana, Mazraoui, Schuurs, Blind, Tagliafico, Klaassen, Gravenberg, Kudus, Antony, Tadic, Neres.

Geinig. Diepe verontwaardiging bij journalisten en analytici over Schmidt die zich mag bemoeien met PSV’s technisch beleid, maar wel oproepen om Erik ten Hag de trainer zijn vrijheid om een opstelling te verzinnen te ontnemen?

Ten Hag is er op een dag in gaan geloven dat hij een soort hoogleraar aan de universiteit van Harvard is. Uiteindelijk is hij met alle respect gewoon een voetbaltrainer en dient hij 11 spelers op te stellen. Zou het niet fantastisch zijn als de fans op een gegeven moment mogen stemmen voor de opstelling? De trainer is in dat geval gewoon de people manager. Alle Ajacieden roepen al maanden om Tadic in de spits, maar Ten Hag zal kosten wat kost zijn Labyad daar blijven opstellen. Werkelijk waar totaal onbegrijpelijk.

Ja je kan het wel blijven zeggen maar ten hag zit elk begin van het seizoen te experimenteren. Altijd weer. Om er later weer op terug te komen.

Als je kijkt naar het pallet beschikbare middenvelders is het volstrekt belachelijk dat je nog steeds met de punt naar voren speelt en niet met de punt naar achteren. Erik heeft zelf ooit aangegeven dat zijn voorkeur met de punt naar achteren zou zijn, maar daar is niks van terug te zien. Hij (hij claimt het, maar ik denk echt dat het van Schreuder af komt) heeft puur voor Frenkie de punt gedraaid omdat Frenkie het best rendeert als 1 vd 2 zessen, maar Frenkie is al bijna anderhalf jaar pleite en nog steeds heeft hij die punt niet hersteld. Kijkend naar Klaassen (in mijn ogen een AM, zoals hij onder FdB en Bosz speelde), Kudus (lijkt me een speler die zowel als CVM als AM kan spelen), Gravenberch (een AM, zo speelde hij in de jeugd veruit het best), Martinez (kan in mijn ogen goed als Cvm), Ekkelenkamp (maakt geen hol uit, is nooit aan de bal buiten de 16, alleen maar aan het hollen, kopie van Dani de Wit), Taylor (cvm), Labyad (am), zelfs Mazraoui in geval van nood (cvm) en Blind idem (cvm), En we hadden met Lang ook een AM in huis, maar gewoon weggejaagd helaas. Persoonlijk zou ik nu kiezen voor Klaassen, Kudus (als Cvm) en Gravenberch, waar je bij gelegenheid Kudus (of Klaassen of Graaf) kan inruilen voor Martinez (waarbij Kudus de plek van Graaf of Klaassen inneemt). En ja, ik noem bewust geen Promes of Alvarez, dat zijn gewoon op geen enkele manier middenvelders. En stiekem vind ik Ekkel ook geen middenvelder, das in mijn ogen nog steeds een CV, maar met het scorende vermogen van een spits. Een Makaay achtige spits die je 88 min niet ziet, maar 2x op het scorebord staat. Als middenvelder is hij beperkter dan Klaassen en die vind ik al zo-zo..

Onana
Mazraoui
Schuurs/Timb
Blind
Nico
Klaassen/Kud
Kudus/Martin
Graaf/Kudus
Antony
Tadic
Neres
10 oktober 2020 om 14:42

Volgens mij is 't best wel logisch dat hij niet met de punt naar achter speelt. Iedereen is het erover eens dat we geen echte zes hebben en dat het centraal achter ook niet heel solide oogt en versterking eigenlijk wenselijk is. Laat dat nou net de randvoorwaarden zijn om met de punt naar achter te kunnen spelen. De zes wordt dan bovendien wel wat meer gevraagd, Klaassen is qua passing niet voldoende, Kudus is verdedigend niet ver genoeg, Martinez zijn distributie is ook niet goed genoeg en Gravenberch is nog te licht en bovendien ook verdedigend niet goed genoeg voor die rol. Als je d'r 5-0 af wil gaan elke wedstrijd moet je vooral doen wat jij zegt maar ook als snap ik niet heel van de huidige keuzes van ten Hag. Dit is toch wel redelijk simpel te begrijpen.

10 oktober 2020 om 16:14

Klaassen en Gravenberch noem ik toch AM of heb je niet gelezen? Die zie ik beide niet als optie voor de 6. Daar zie ik een plekje voor Kudus (verdedigend sterker dan verdediger Alvarez, zie de statistieken tegen RKC bijvoorbeeld, tegen Vitesse is niet eerlijk, want kreeg Alvarez rood, dus niet beide 90 min), Martinez (van nature een verdediger, maar met verrassend veel voetballend vermogen) of eventueel Taylor weggelegd. In gevallen van nood zijn Blind of Nous ook nog opties als 6, al heb je dan wel een probleem op hun huidige posities. Klaiber rechtsback is in mijn ogen schandalig voor Ajax begrippen en de vervanger van Blind, Martinez, zou ik eerder op 6 zetten dan Blind als ik eerlijk ben. Taylor is ook een goede 6, dat heeft hij in de jeugd, die ik al jaren op de voet volg, vaak zat bewezen, dus dat mag je blind van me aannemen. Maar goed, het ligt er ook helemaal aan wat je verwacht van een 6, ik verwacht een controleur, geen verdedigende middenvelder (met nadruk op verdedigende). Daar zitten in mijn ogen grote verschillen in. Een controleur is iemand die boel bewaakt, maar nog steeds actief aan het voetbalspel meedoet, een verdedigende middenvelder is in mijn ogen een balafpakker, een verdediger die een stukje verder naar voren staat en maar 1 taak heeft, bal afpakken of anders de man doormidden zagen. De Enoh's, Gatusso's en Nigel de Jongs van deze wereld. Dat is niet het type dat een ploeg met doorgaans 65 tot 75 procent balbezit nodig heeft. Daar hoort een controleur te spelen die aan de bal wat toevoegt en het je als ploeg makkelijk maakt. En die hebben we echt wel in de selectie.. Net als een hoop Am's, maar geen enkele echte 10. Nee, ook Klaassen vind ik geen echte 10, das een lopende AM, rendeert het best als rechter AM, zoals onder FdB en Bosz. Zelfs Donny is in mijn ogen geen echte 10, maar een AM.

10 oktober 2020 om 16:52

Zeker maar vind Kudus nog lang niet geschikt voor 433 punt achter. Blind is de enige in de selectie die dat volwaardig kan invullen maar zoals ik elders al zeg dan moet daar wel snelheid en zekerheid achter centraal tegenover staan en dat is echt een probleem op dit moment. Qua wat je verwacht van die rol daar zit denk ik idd een flink verschil in ik verwacht op die positie een regista juist geen controleur en zeker geen balafpakker. Een speler die de bal van de verdediging naar het middeveld kan distribueren, het tempo op het middenveld bepaald en de omschakeling inzet en mogelijk maakt en als nodig maar dat is minder belangrijk defensief kan bijsturen. Martinez zou wellicht nu de beste optie zijn liever dan Alvarez. Taylor lijkt mooi voor de toekomst maar de Registas rol is ook een ervaringsrol dus dan moet je op jonge leeftijd wel erg goed zijn om daar in te stappen. Overigens voor de rest eens Klaassen is voor mij ook geen echte tien ik hoop eigenlijk dat hij met z'n ervaring en andere rol in Duitsland meer kan betekenen op de zes (maar dan wel in dubbele pivot) maar tsjah liever heb je een type Blind met iets meer snelheid daar staan.

10 oktober 2020 om 17:51

Ah, dan hebben we het over hetzelfde, alleen jij noemt het regista, ik noem het controleur.

10 oktober 2020 om 18:14

Hehe ok maar wie vind je buiten Blind die dat dan zou kunnen. Ik zie 't gewoon niet we hebben idd heel veel CAMS maar geen van hen heeft zowel de sublieme passing en inzicht als iig het echte verdedigende instinct. Daarom zie ik dat bv Kudus nog niet doen los dat ik hem veelbelovender vind op de 8. Mazraoui ziet 't spelletje niet snel genoeg. Taylor is te jong. Martinez is 't eigenlijk op alle vlakken net niet etc. etc. Plus ik blijf d'r toch bij dat onze achterhoede niet stabiel genoeg is. De dubbele pivot is volgens mij nodig omdat er compensatie moet worden gecreëerd voor de zwaktes die de verschillende mogelijke kandidaten hebben. Schone was bv te langzaam dus Frenkie kon dat balanceren. Alvarez kan niet passen dus dan zet je iemand d'r naast die dat beter kan etc. Met single pivot worden alle tekortkomingen op de zes en op centraal achterin nog verder uitvergroot en meer risicovol.

10 oktober 2020 om 18:26

Aanvullend ik zou bv single pivot wel hebben willen zien toen met De Ligt en Blind centraal. Frenkie ervoor en Ziyech op tien of Donny misschien wel trouwens. Alleen toen misten we een echte goede acht of box to box. Dus snap ik dat Schone ernaast werd gezet voor de balans. Maar als we toen een Kudus of de huidige Klaassen hadden gehad had ik dat zeker wel willen zien.

Wordt zeker eens tijd dat men van hoger hand eens gaat ingrijpen. Ten Hag heeft lang genoeg de mogelijkheid gehad om te experimenteren. Is het ook niet geworden wat hij ervan verwachten. Zet de mensen op de juiste plaats neer. Blijf niet wachten op een onoverbrugbare achterstand in punten want dan is het telaat. Nu loopt men al achter de feiten aan met een puntenachterstand op PSV en Feijenoord.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren