Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FOX Sports biedt excuses aan voor stadiongeluiden bij FC Groningen - Ajax

Laatste update:

Door een menselijke fout is tijdens de eerste helft van het duel tussen FC Groningen en Ajax 'bepaald gezang' hoorbaar geweest op FOX Sports. De zender laat zondagmiddag in een tweet weten dat het gezang niet in de uitzending hoorde. Het ging onder meer om het lied 'En wie niet springt die is een Jood'. De zender biedt excuses aan voor de fout.

De wedstrijden in het betaald voetbal worden dit weekend zonder publiek gespeeld, maar er werden wel stadiongeluiden toegevoegd aan de beelden. Zo klonk er gezang en applaus; na een minuut of 25 klonken enkele liederen. Het anti-Ajax-lied 'Wie niet springt die is een Jood' leidde tot verbazing op sociale media en het was volgens FOX Sports niet de bedoeling dat het lied werd ingestart.

"Onze oprechte excuses, we onderzoeken hoe dit heeft kunnen plaatsvinden om herhaling te voorkomen", laat de zender weten. De wedstrijd eindigde overigens in een 1-0 overwinning voor Groningen dankzij een doelpunt van basisdebutant Remco Balk. Het was de eerste nederlaag voor Ajax in het nieuwe seizoen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Doe niet zo bekrompen. Waar gaat heen in NL.
Tijdens elke wedstrijd zingen de uitsupporters die altijd, hoezo mag het dan nu niet. Hypocriet.

4 oktober 2020 om 14:21

Ik snap wel dat het overal gezongen wordt. Door mensen zoals jij die het bekrompen vinden om dit af te keuren wordt dit genormaliseerd... Schrik hier best van

4 oktober 2020 om 14:23

Het is toch ook bekrompen BellaPartita. Degene over wie het gaan zingen het zelf ook. Wat doen we dan moeilijk. Ik vind het beledigen van de scheidsrechter met 'je moeder is een ....' veel erger.

4 oktober 2020 om 14:27

@bellapartita
Je spreekt jezelf nogal tegen. Je snapt dat het gezongen wordt, maar schikt ervan als een supporter van Ajax dit allang geaccepteerd heeft en er niet van opkijkt. Ik keur het totaal niet goed, maar het doet mij niets. Ik support liever mijn eigen club, dan liederen te zingen over de tegenstander. De enigen die de liederen kan afkeuren zijn de scheids en burgemeester, maar die hebben het genormaliseerd, waardoor wij als supporters dit ook doen

4 oktober 2020 om 14:52

Ach bij Ajax zelf maken we ervan: "en wie niet spring die is Geen jood". Nou totaal geen kwade bedoeling bij. Wat een gezeik.het viel mezelf meer op dat de tune klonk in de eerste helft die bij een goal van Groningen wordt gespeeld. Dacht, zal daar wel om zijn gegaan

4 oktober 2020 om 14:50

inderdaad altijd die excuses wegens angst voor gezeik van wat mensen waar het nooit goed is... laat je rug is recht en ergens voor staan.

Foutje kan gebeuren. Maar dit gezeik ga je toch altijd krijgen in deze maatschappij. Het liedje is natuurlijk niet bepaald van hoge kwaliteit, maar het is ook niet iets waar weer een landelijk probleem van gemaakt moet worden.

4 oktober 2020 om 14:20

Naja t is natuurlijk wel gek dat je nu zelf de geluiden kunt kiezen en dan dit afspeelt...

4 oktober 2020 om 15:09

Gewoon een foutje zoals ik aangaf. Niet te veel achter zoeken.

4 oktober 2020 om 15:39

Het is wellicht nog gekker dat dit ‘geluid’ staat bij de geluiden die de audioman kan kiezen...

4 oktober 2020 om 18:47

De vraag is waarom heeft Foxsport dit liedje uberhaupt opgenomen heeft en waarom spelen ze het af tijdens wedstrijden? Iemand moet het toch klaargezet hebben. En waar ligt de grens voor Foxsport, volgende week Kuipers, Kuipers, je moeder is een h... ? Kan dat ook?

Het beledigen van Joden is zo gewoon geworden dat dit zelfs kan gebeuren. Ik zat er met enige verbazing naar te luisteren. Begin over zwart en de boel staat op stelten maar hier zal verder geen haan naar kraaien. Hoeft ook niet van mij. De samenleving is al gevoelig genoeg.

4 oktober 2020 om 14:21

Weet je wat zo hypocriet is. Degene die joden genoemd worden zingen het zelf elke wedstrijd ook als ze de kans krijgen.....

Daarnaast gaat het totaal niet om de religie, maar om de supporters die zichzelf joden noemen, in dit geval Ajax-supporters. Als dat nog niet duidelijk is...

4 oktober 2020 om 14:29

Tuurlijk jongen. En wat spelen we af als Feyenoord op bezoek komt? Geen probleem als Fox dan ‘ als de lente komt ....’ afspeelt? Ik heb er totaal geen probleem mee maar Fox had hier een stokje voor moeten steken.

4 oktober 2020 om 14:30

Hij heeft gewoon een punt hoor. Alles over een kleurtje wordt resoluut afgekeurd, maar dit soort dingen kunnen dus kennelijk wel. (Omdat het blanken betreft?) Persoonlijk vind ik het geen probleem, maar je kunt niet het een wel toelaten en het ander niet. Dat is pas hypocriet.

4 oktober 2020 om 14:49

Dat nummer interesseert me geen rest aangezien ik niet uit Rotterdam kom.
Wel leuk Dat je deze aanhaalt, want wanneer dit wordt gezongen ontstaat er nooit consternatie, maar bij wie niet springt is een jood wel...

4 oktober 2020 om 14:56

Dat klopt niet helemaal wat je nu zegt: Ajacieden zingen namelijk: "wie niet springt, die is Geen jood", in alle andere stadions laten ze het woordje "geen" weg. Het eerste is positief bedoelt en het tweede negatief.

4 oktober 2020 om 15:22

Dus nu is het positief om geen jood te zijn? Net zoals dat de Washington Redskins die naam liet vallen, moet Ajax afstand nemen van de geuzennaam joden en moeten de rest van de fans stoppen met het gebruik van joden in spreekkoren. Dit suddert maar door, terwijl organisaties voor joden aangeven dat antisemitisme weer meer wordt

4 oktober 2020 om 15:23

Dus nu is het positief om geen jood te zijn? Net zoals dat de Washington Redskins die naam liet vallen, moet Ajax afstand nemen van de geuzennaam joden en moeten de rest van de fans stoppen met het gebruik van joden in spreekkoren. Dit suddert maar door, terwijl organisaties voor joden aangeven dat antisemitisme weer meer wordt

4 oktober 2020 om 16:50

Modric.. Domme papegaai van Derksen komt weer eens met een vergelijking om zijn diepgewortelde haat te rechtvaardigen en goedkoop scoren! Dit schijnt ook om kwetsende geluiden te gaan, de club heeft excuses aangeboden en gaat verder onderzoeken. Klaar!

4 oktober 2020 om 18:50

Nou nee, het is niet klaar. Voetbal supporters die een liedje zingen is iets anders dan een Fox productie medewerker die bewust een kwetsend liedje opneemt en dat in de montage mixed tijdens de wedstrijd. Zodra dit het Amerikaanse hoofdkantoor bereikt, dan zal er overigens meteen keihard ingegrepen worden. Vergelijk het met het feest van Sinterklaas. Toen Nickelodeon in de VS erachter kwam dat men dit in Nederland uitzond was het ook meteen klaar.

4 oktober 2020 om 15:05

Waarom begin je er dan over. Je zegt dat er van jou geen haan naar hoeft te kraaien. Overigens wat is er beledigend aan 'wie niet springt die is een jood?' Het is maar net hoe je het invult. Als iemand mij een 'jood' noemt omdat ik voor Ajax ben vind ik dat prima hoor. Met trots zelfs. Dat is nou eenmaal het onderdeel van de clubgeschiedenis.

4 oktober 2020 om 15:32

Is dit een belediging? Dat snap ik niet, leg eens uit waar de belediging in zit.

Ajax liederen ja ja. Wie niet springt die is een jood wordt altijd gezongen door de tegen partij slaapkoppen. Ajaxieden zingen wie niet springt die is geen jood

4 oktober 2020 om 14:30

En uiteindelijk staan beide groepen tegelijk te zingen en te springen, dus is iedereen tegelijken wel en niet een jood.

Tja dit zingen wij toch altijd in de JC Arena en ook als we uit spelen, als Jood heb ik er geen probleem mee. Kan best een keer een wat dikkere huid hebben en niet overal zo diep inkijken. Nee dat betekent niet dat je dan allemaal gekke dingen kan zeggen over Joden zoals gissen van gaskamers enzo, als je vind dat het ene dan het andere rechtvaardigt heb je het niet allemaal op een rijtje zitten. Verder vond ik het wel vrij opvallend dat Fox die keuze maakte, je kan best kiezen wel geluid je gebruikt.

4 oktober 2020 om 14:43

Hey Binny, niet elke Ajacied vergelijkt zichzelf met een Jood. Ik ben Amsterdammer, Ajacied maar absoluut geen Jood. Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de Ajax supporters hier hetzelfde over denkt. Zeker de supporters boven de dertig

4 oktober 2020 om 15:04

@Binny jouw beleving is jouw beleving, dring dat een ander niet op. Het hele kromme verhaal hieraan is dat Ajacieden zichzelf Joden noemen maar zowel de club als de echte Joodse gemeenschap hier afstand van nemen. Toch door forceren onder het mom van 'ja, we bedoelen niet de religie!' maar vervolgens een gigantische Israëlische vlag ontvouwen en bij iedere viering die vlag wapperen. Het is gewoon een onsamenhangend verhaal waar de maatschappij terecht kritiek op heeft. Deze je moet maar alles kunnen doen en zeggen ongeacht de fatsoen en consequenties houding is echt zielig. O inlevingsvermogen en alleen maar willen doen wat in het eigen straatje past en dat als 'vrijheid' labelen ... Je bent geen Jood, punt. Ik zou Godenzonen veel meer pushen als Geuzen naam is toch veel krachtiger ipv iets waar alleen maar gezeik van komt en je ook in wezen niet bent. Maar goed logica is schaars in deze tijd ...

4 oktober 2020 om 15:04

@Binny jouw beleving is jouw beleving, dring dat een ander niet op. Het hele kromme verhaal hieraan is dat Ajacieden zichzelf Joden noemen maar zowel de club als de echte Joodse gemeenschap hier afstand van nemen. Toch door forceren onder het mom van 'ja, we bedoelen niet de religie!' maar vervolgens een gigantische Israëlische vlag ontvouwen en bij iedere viering die vlag wapperen. Het is gewoon een onsamenhangend verhaal waar de maatschappij terecht kritiek op heeft. Deze je moet maar alles kunnen doen en zeggen ongeacht de fatsoen en consequenties houding is echt zielig. O inlevingsvermogen en alleen maar willen doen wat in het eigen straatje past en dat als 'vrijheid' labelen ... Je bent geen Jood, punt. Ik zou Godenzonen veel meer pushen als Geuzen naam is toch veel krachtiger ipv iets waar alleen maar gezeik van komt en je ook in wezen niet bent. Maar goed logica is schaars in deze tijd ...

4 oktober 2020 om 19:32

Het is niet belangrijk wat de samenleving er van vindt. De supporters staan hier achter en dat is de club. De club staat er dus achter. Het bestuur/directie misschien niet, maar zij zijn niet de club. Is ook niets mis mee. Indien de joodse samenleving hier een probleem mee heeft, dan hebben zij een probleem.

Gezien, gehoord en gefronst. Vind het niet zo spannend of schokkend.

Ik ga hier toch even op reageren, terwijl ik er eigenlijk geen zin in heb.
Ben zelf joods geboren en hoorde dit ook op tv. Maar het zal mij toch aan m'n reet roesten dat ze dit afspeelden. Hoe kan je je hier nou weer druk om maken zeg...
Als je dat niet aanstaat kan je maar beter André Rieu - Hava Nagila luisteren.

4 oktober 2020 om 14:51

tja, je hebt gewoon mensen tegenwoordig die zo veel zeiken, omdat ze dan denken dat ze de samenleving helpen, en zich lekker voelen over zichzelf

4 oktober 2020 om 15:07

@ricardo4 tsja, je hebt gewoon mensen tegenwoordig die maar vinden dat alles zonder consequenties moeten kunnen, omdat ze zich dan Calimero achtig voelen aangetast in hun vrijheid bij tegengeluid. Ze doen voorkomen alsof hun vrijheden worden afgepakt door de samenleving terwijl die slechts een beroep doet op het fatsoen. Deze groep wilt zich lekker voelen door express dwars te liggen en zichzelf op de borst te slaan van 'kijk mij eens rebels zijn tegen de stroming in'. Het is maar wat je gezeik noemt.

4 oktober 2020 om 15:44

Over welke groep heb je het nou?
Ik geef puur aan dat ik me irriteer aan mensen die zich hierom druk kunnen maken. Want het is slechts een lied wat werd afgespeeld dat vaker door supporters wordt gezongen. Het is niet dat er een Nazi getint liedje werd afgespeeld.
Maar we leven idd in een tijd dat je bij ieder onderwerp moet nadenken wat je kan zeggen.

4 oktober 2020 om 15:46

Ach fatsoen werkt 2 kanten op. De ene kant is het niet bewust beledigen en schaden van anderen, de andere kant is jezelf niet om elke wissewasje beledigd te voelen. Jarenlang ging dat goed, maar nu social media een grotere rol is gaan spelen, zijn veel mensen zo makkelijk beledigd en die mensen versterken elkaar alleen maar in dit gevoel. Eerlijk gezegd zie ik niet waar de belediging in moet zitten in het liedje 'wie niet springt die is een jood'. Als we alles waarom iemand zich beledigd kan voelen gaan uitbannen, dan kunnen we niets meer zeggen, want waar ligt de grens dan? Iedereen bepaalt namelijk voor zichzelf wanneer ze zich beledigd voelen. Over mij, mijn achtergrond en dergelijke mag je wat mij betreft alles zeggen, ik ben niet zo snel beledigd. Laat dat nu de grens zijn die ik zelf gebruik in de omgang met mijn vrienden en niemand voelt zich beledigd, want ze weten dat als ik een rake opmerking uitdeel, dat ik die ook kan incasseren als ze hetzelfde bij mij doen. In mijn ogen kan de samenleving er wat van leren om eens een dikkere huid te hebben en niet om alles moeilijk te gaan doen.

4 oktober 2020 om 15:07

Inderdaad. Daarnaast zie ik geen belediging in 'wie niet springt die is een jood (of geen jood)'. Als iemand dat als belediging ziet, zegt dat meer over die persoon naar mijn mening.

4 oktober 2020 om 15:48

Inderdaad, dit lied is zelfs voor het eerst gehoord tijdens Ajax - FC Wageningen in het jaar 1206.

De KNVB kennende zal het Groningen wel weer een boete opleveren voor ongewenste spreekkoren. ðŸ˜

4 oktober 2020 om 19:10

Voor zover ik begrijp is dit gedaan door Fox en niet door Groningen. Ik neem dus aan dat het enkel voor de kijkers te horen was en niet live in het stadion.

4 oktober 2020 om 20:23

Sieb nr. 15 volgens mij ontgaat je de grap

Ik erger me ontzettend aan al die fifa geluiden en het nep publiek in de PD. Geen publiek, dan gewoon lege stadions met alleen het geluid uit de stadions.

Allemaal lekker belangrijk. Het hoort bij een club en hun supporters (of je het nu leuk vind of niet). Ik ben bijna 50 en kom uit de provincie Groningen, en in het westen ben ik dan gewoon een boer (ofschoon ik in mijn hele leven maar een paar keer een boerderij heb bezocht). Mij zullen dat soort dingen aan de kont roesten, en het is niet zo dat ik morgen een enge ziekte heb doordat ze mij een boer noemen.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 2.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren