Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ajax maakt dankzij transfers winst van ruim twintig miljoen euro

Laatste update:

Ajax heeft dinsdagavond de jaarcijfers voor het boekjaar 2019-2020 openbaar gemaakt. De Amsterdammers melden via de officiële kanalen dat er over het afgelopen jaar een winst van 20,7 miljoen euro geboekt is. Tegelijkertijd is er sprake van een flinke omzetdaling. Vanwege lagere inkomsten uit Europese competities en het coronavirus slonk de omzet met 37,2 miljoen naar 162,3 miljoen.

Dat er toch nog een winst van ruim twintig miljoen bij valt te schrijven komt door de inkomsten uit transfers, zo voegt Ajax toe. In totaal werd er in het afgelopen jaar 84,5 miljoen binnengehaald, voornamelijk vanwege de transfers van Matthijs de Ligt en Kasper Dolberg naar respectievelijk Juventus en OGC Nice.

Het eigen vermogen van de club is in het afgelopen jaar met 18,8 miljoen gestegen naar 228,8 miljoen en ook de kosten zijn iets toegenomen. Vanwege voornamelijk een toename van de vaste salariskosten, zijn de totale kosten met tweehonderdduizend euro gestegen naar 165,4 miljoen. Over het afgelopen jaar werd een operationeel verlies van 3,1 miljoen gemaakt.

Het is nog de vraag welke cijfers Ajax over het net gestarte seizoen kan overleggen. De afgelopen voetbaljaargang was vanwege de vroege Champions League-exit minder succesvol dan het seizoen ervoor en ook corona heeft een flinke invloed gehad. Het financiële succes van het huidige seizoen zal afhangen van de Europese prestaties en hoe lang er in een leeg of minimaal gevuld stadion gespeeld zal moeten worden. Met de transfers van Hakim Ziyech, Sven Botman en Donny van de Beek en het naderende vertrek van Sergiño Dest haalt Ajax in ieder geval vast de nodige inkomsten binnen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat zijn on-Nederlandse cijfers waarmee je thuis kan komen . Er zijn in Europa maar heel weinig clubs die kunnen zeggen dat ze eigen vermogen hebben omdat ze afhankelijk zijn van geldschieters.

29 september 2020 om 20:45

Iedere club is afhankelijk van geldschieters. Het is geen amateursport. Ook Ajax heeft grote partijen achter zich die de kosten dragen. Het salaris van een Daley Blind wordt niet betaald van seizoenkaarten.

29 september 2020 om 20:50

De top van Europa heeft geen cent vermogen en als dan hun geldschieter wegvalt zijn er geen reserves

29 september 2020 om 20:59

Dat vind ik altijd zo'n lastige discussie. Je hoort de een roepen dat Real en Barca technisch failliet zijn en tegelijk weer een ander roepen dat die clubs een flink eigen vermogen hebben opgebouwd. Feit is wel dat ze veel waarde op het veld hebben staan. Maar ja, wat is de waarde daarvan als je niemand je spelers kan of wil betalen?

29 september 2020 om 21:11

Die clubs zijn verre van technische failliet hoor, check hun jaarverslagen maar. Technisch failliet betekent dat je een negatief eigen vermogen hebt. Dat hebben beide Spaanse clubs verre van.

29 september 2020 om 21:18

Volgens mij hebben real en Barca geen eigen vermogen Maar nog altijd schulden. Well is de omzet dusdanig groot dat de schulden tov de omzet en liquids middelen, oftewel de solvabiliteit gewoon goed is. Ook zijn ze Al enkele jaren op rij bezig met het verminderen van de schulden. Ik denk dat er toch Maar weinig clubs zijn die op eigen kracht, dus zonder een externe eigenaar een eigen vermogen wetem op te bouwen, zeker gezien de relatief kleine omzet.

29 september 2020 om 21:27

@Pieterprins, wat jij zegt is het enige juiste. Real Madrid heeft nog een rest schuld van ongeveer 90 miljoen euro aan openstaande lang lopende kredieten. Dat word weg gestreept tov een omzet van een miljard en dan is de schuld opeens percentueel en relatief heel erg klein. Daarnaast bouwen ze al een paar jaar aan het eigen vermogen en boeken ze ook al een aantal jaar winst.

29 september 2020 om 21:45

Pieterprins77, ze hebben wel degelijk eigen vermogen. Heb even snel in de jaarverslagen gekeken en in 2019 had Barcelona 133 miljoen eigen vermogen en Real maar liefst 532 miljoen. Hoe kun je trouwens een goede solvabiliteit hebben als je geen eigen vermogen hebt? Ik heb het idee dat je maar wat roept. Je haalt ook profit en loss (oa omzet) en balans totaal door elkaar.

29 september 2020 om 21:46

Waar dan van wel? Ajax heeft gewoon inkomsten en uitgaven waaronder salaris van Blind.

29 september 2020 om 21:54

@emre61: je hebt helemaal gelijk, Pieterprins77 haalt heel veel door elkaar en trekt de verkeerde conclusies. Wat jij zegt klopt helemaal. Barca en Real hebben een positief Eigen Vermogen (real zelfs bizar hoog). Als je geen of een negatief Eigen Vermogen hebt, is je solvabiliteit slecht (nihil of negatief).

29 september 2020 om 21:59

@alkmaar54: Het ligt eraan wat je bedoelt met geldschieters. Zijn dat sponsoren, seizoenskaarthouders, Uefa? Ajax heeft geen suikeroom die bijlegt wanneer het nodig is (gelukkig niet). En natuurlijk ben je als club afhankelijk van je 'klanten' (supporters en sponsoren). Het salaris van de spelers wordt wel degelijk een groot deel betaald door de recettes. Van de omzet van 165 miljoen afgelopen jaar komt, komt 45 miljoen uit kaartverkoop (inclusief businessboxen), 45 miljoen uit premies vanuit de Uefa, 35 miljoen uit partnerships (sponsoren) 10 miljoen uit televisiegelden, kleine 20 miljoen aan merchandising en een 10 miljoen uit overige inkomsten (geen idee wat dat precies is).

29 september 2020 om 22:13

Woorden als 'technisch failliet' klinken lekker, maar een technisch faillissement bestaat helemaal niet. Er zijn meerdere manieren om een bedrijf te waarderen, een bedrijf als in deze dus Ajax, Real en Barca. Een waardering op basis van de liquidatie waarde van een bedrijf, dus een situatie dat alles wordt verkocht en daarmee de schulden worden afbetaald, zie je zelden. Alleen bedrijven met lage efficiency in bedrijfsonderdelen of dat de continuïteit van een bedrijfsonderdeel in gevaar is, worden op deze manier gewaardeerd. Beide gevallen komen vaak voor bij familiebedrijven worden opgekocht door een externe investeerder en die de meest winstgevende onderdelen verkoopt om de rest van het (inefficiënte bedrijf) failliet te laten gaan. Kortom, een situatie die bij Ajax, Real, Barca en heel veel andere voetbalclubs erg onwaarschijnlijk is. Waar veel voetbalclubs de mist in gaan, is een te hoge waardering van de boekwaarde binnen een bedrijf. Een makkelijk voorbeeld is Barcalona, dat ondanks een miljarden omzet moeite heeft om investeringen te doen van 30 miljoen. Daar zijn nieuwe investeringen gefinancierd met het oog op een (te) hoge toekomst verwachting (aankopen als Couthino, Demebele, Griezmann bleken veel minder op te leveren dan dat in de initiële investering is berekent). Gaat een club als Barcalona daarop failliet? Niet perse, het heeft alleen veel moeite om nieuwe geldstromen te ontwikkelen. Daar betaald het namelijk nu veel meer geld op (een investeerder ziet dat het risico op een lening aan Barcalona groter wordt en wil daarvoor gecompenseerd worden). Dat de huidige jaarcijfers voor Ajax een behoorlijke resultaat laten zien is daarom extra goed nieuws voor de directie, ze laten zien dat ze de interne markt ‘out performen’ en dat zorgt ervoor dat ze vergeleken met concurrenten dus ‘goedkoper’ kapitaal aan kunnen trekken. Overigens is het niet gek om je af te vragen of Ajax een verlies van 60-70 miljoen had gemaakt zonder de verkoop van Dolberg en de Ligt. Het antwoord is waarschijnlijk nee. Als bedrijf, en als voetbalclub (denk ik, ben fiscaal niet op de hoogte van belastingen binnen Bvos) wil je je winst direct herinvesteren. Over winst betaal je namelijk winst belasting, en dat is een belasting op een prestatie waar geen extra waarde wordt gecreëerd. En het dividend van de aandeelhouders dan? Veel bedrijven keren geen eens dividend uit, kijk maar naar de grote technologie bedrijven in de Verenigde Staten. Wanneer je als bedrijf denkt dat jij een hoger rendement haalt in herinvesteren dan dat de aandeelhouder aan rendement haalt in het uitgekeerde dividend, is de aandeelhouder erbij gebaat dat je als bedrijf herinvesteert.zo, lekkere monoloog zo. Biertje is inmiddels lauw.

29 september 2020 om 22:23

@miltonkeynes: Technisch failliet bestaat wel, maar het is geen eindstadium. Het is een momentopname waarop je een negatief Eigen Vermogen hebt. Daarmee kan je als bedrijf (of club) prima mee voortbestaan, zolang je je rekeningen maar kan betalen. Je vraag over dat Ajax een verlies van 60-70 miljoen had geleden zonder verkopen is zowel ja als nee. Het operationele resultaat was 3 miljoen negatief (verlies). De afschrijvingen op de spelers was ruim 52 miljoen. Stel er was niemand verkocht, dan was het verlies 55 miljoen euro geweest. Op zich ook geen ramp, omdat de 52 miljoen afschrijvingen geen "cash out" is, maar een boekhoudkundig ingreep (en drukt je winst).

29 september 2020 om 20:58

Echter moet je het eigen vermogen niet verwarren met het besteedbare geld op de bank. Verder is het leuk dat je als club zoiets kunt zeggen, maar uiteindelijk zegt het niet zoveel als je zelf maar een fractie uit kunt geven van wat andere clubs in Europa kunnen spenderen. Helaas overigens, want goed beleid dient beloond te worden.

29 september 2020 om 21:13

Eens, een bedrijf met een dijk van een eigen vermogen zonder geld op de bank (vermogen zit bijvoorbeeld in stenen), kan sneller failliet gaan dan een bedrijf dat stikt van de leningen (negatief eigen vermogen) maar toch altijd aan z’n verplichtingen kan voldoen. Die verwarring mbt eigen vermogen wordt vaak gemaakt, terecht dat je day hier opmerkt.

30 september 2020 om 15:27

daarvoor heb je de liquiditeitspositie van organisaties Wat je zegt klopt helemaal.ev van voetbalteams zit vaak in de boekwaarde van spelers in de selectie. Boekwaarde is aankoopwaarde minus huidige afschrijving, zo staat Neres bij Ajax voor ongeveer 5 miljoen op de balans en Onana voor nauwelijks iets.het verkopen van Antony voor 60 miljoen is minder aantrekkelijk dan het verkopen van Onana voor 45 miljoen, dat zijn interessante overwegingen.

29 september 2020 om 20:59

Dat is helaas niet wat eigen vermogen betekent. Het geld dat die geldschieters in een club pompen heet ook “eigen vermogen”. Ajax is er wel op een andere manier aan gekomen.

29 september 2020 om 21:06

Dat is helaas niet wat eigen vermogen betekent. Het geld dat die geldschieters in een club pompen heet ook “eigen vermogen”. Ajax is er wel op een andere manier aan gekomen.

29 september 2020 om 23:34

Elk bedrijf heeft schulden. De verhouding/leverage tussen schulden en eigen vermogen moet je wel in de haten houden. Zolang je activa groter zijn dan je passiva dan heb je ook gewoon eigen vermogen. Ajax heeft zich bovendien deels gefinancieerd middels aandelenvermogen.uitgifte van aandelen.

Gegeven de omstandigheden op eerste oog prima cijfers. Tuurlijk is er een operationeel verlies en minder omzet maar dat zijn geen onverwachte cijfers. Benieuwd naar eerstvolgende halfjaarcijfers met hopelijk de laatste Coronainvloeden daarna zal het hopelijk weer meer naar het "normale" toe gaan.

29 september 2020 om 20:49

Ja mee eens. De Nederlandse markt is gewoon erg moeilijk. Dat zie je op een bescheiden niveau ook bij mijn club. Je verkoopt voor grote bedragen en maakt een klein operationele winst. De reden hierachter is de hoge salarislasten die nodig zijn om op een hoger niveau te kunnen acteren. Begrijpelijke keuze maar wel risicovol. In de jaren 00 is dit erg fout gegaan bij de Nederlandse clubs (ajax, Feyenoord, Heerenveen, Vitesse). Nu gebeurt weer min of mee hetzelfde. Ik vind het een groot dilemma. AZ doet het dus ook en het pakt nu lekker uit, maar wat als je een paar miskopen doet dan verdampt dat eigen vermogen rap. sc Heerenveen had geloof ik onder Trond Sollied een eigen vermogen van 50 miljoen euro omgezet in een negatief eigen vermogen binnen 2 jaar tijd.

29 september 2020 om 21:03

Maar dat het fout gaat bij die clubs komt ook omdat ze te veel willen met te weinig middelen. Alleen bij Feyenoord zou je dat kunnen betwisten, want die hebben natuurlijk een enorm achterland voor Nederlandse begrippen. Bij AZ was de situatie ook anders. Echter leefde (eigenlijk tot recent) gewoon boven de mogelijkheden in de regio en dat kun je niet eeuwig blijven doen. FC Twente bracht zichzelf ook in grote problemen door te veel uit te geven en te veel te vertrouwen op 1 man.

29 september 2020 om 20:52

Ik wacht heel nieuwschietig op de cijfers van de directe concurrenten.

29 september 2020 om 20:57

Ja daar ben ik ook benieuwd naar. Al heeft Ajax op financieel vlak geen concurrentie in Nederland. De cijfers van AZ waren min of meer vergelijkbaar aan die van Ajax (Op een veel kleinere schaal). Operationeel verlies, maar door verkopen een bescheiden winst. Die van Feyenoord en PSV ben ik ook wel benieuwd naar.

29 september 2020 om 21:10

Er zit voor 100 mln aan uitgaande transfers in.zeg ik iets geks, als ik een hoger resultaat had verwacht?

29 september 2020 om 21:16

Niet perse, maar tegen uitgaande transfer staan ook inkomende transfers + over je uitgaande transfers betaal je nog belasting (20%) + 37 miljoen dmv corona en Europees seizoen.

29 september 2020 om 21:16

Die 100 miljoen wordt boekhoudkundig nooit voor de volle pond gerekend. Dat is niet speciaal bij Ajax, maar bij elke club. Dat heeft o.a. te maken met de balanspost “vergoedingssommen”.

29 september 2020 om 21:19

Transfers worden nooit in 1 keer betaald. Dest wordt voor 25 miljoen verkocht, maar het bedrag wordt uitgesmeerd over 5 zomers, dus elk jaar 5 miljoen. Dat gaat bijna met alle transfers zo.

29 september 2020 om 21:30

@4ever4ajax.dat klopt, maar ik verwacht niet dat de balanswaarde van De Ligt zo heel hoog was. @zytto34.dat klopt niet wat je zegt, want dat valt gewoon onder de post debiteuren.

29 september 2020 om 21:39

@njfromvol: ik heb het even opgezocht. Resultaat transfers was 85 miljoen, de afschrijvingen op de vergoedingssommen (waarde van spelers op de balans) was ruim 50 miljoen euro, waardoor het netto resultaat uit transfers iets meer dan 30 miljoen euro was. Operationeel resultaat was 3 miljoen verlies (uit normale bedrijfsvoering) en je moet nog winstbelasting betalen zodat je op ongeveer die 20 miljoen winst onder aan de streep uit komt.

29 september 2020 om 21:57

Klopt natuurlijk.je schrijft niet alleen op De Ligt af, maar op de hele spelersgroep incl Tadic, Blind.die zijn samen al goed voor zo'n 9 mln alleen al

29 september 2020 om 22:36

@njfromvol je schrijft als Ajax zijnde juist niet af op de Ligt. De opbrengst van uitgaande transfers worden direct geboekt onder het resultaat vergoedingssommen.de kosten van inkomende transfers worden over de looptijd van het contact uitgesmeerd en geboekt onder afschrijvingen vergoedingssommen. Tenzij een speler tussentijds verkocht wordt, dan wordt de hele restwaarde van die speler in een keer afgeschreven. Voor spelers uit de eigen jeugd is geen transfersom betaald, dus daar hoeven ze ook niet over af te schrijven.

29 september 2020 om 23:02

Klint inderdaad logisch anders zou een waarde op de balans zetten van De Ligt (en daarmee een tokomsieg afschrijving) een kunstmatige manier zijn om je resultaat op te pompen.

30 september 2020 om 00:00

Tekengeld is de waarde waarvoor jeugdspelers op de balans staan en waar over wordt afgeschreven.

30 september 2020 om 07:36

En daar staat een kostrenpost tegenover, dus dat zou ook logisch zijn, maar vaak -zeker voor jeugdspelers- veel minder substantieel

30 september 2020 om 11:34

Klopt. Het is relatief een minder substantieel bedrag, ik corrigeer enkel de bewering dat jeugdspelers geen waarde op de balans hebben waar over af wordt geschreven. Wat mij vooral opvalt is het resultaat vergoedingssommen na de balansdatum. Ik citeer van bladzijde 123: "na balansdatum zijn een aantal spelers, waaronder Hakim Ziyech, Donny van de Beek, Sven Botman en Joel Veltman getransfereerd. Met deze transfers is een positief resultaat vergoedingssommen gerealiseerd van EUR 62,3 miljoen." Ziyech voor 40, Van de Beek voor 39 miljoen, Botman voor 7 en Veltman voor 1 miljoen volgens de berichten. Er van uitgaande dat die bedragen kloppen stonden die jongens alsnog voor een behoorlijk bedrag op de balans.

30 september 2020 om 12:18

Dat moet dan 25 mln zijn geweest en dat is inderdaad raar. Van den Beek, Botman en Veltman komen allen ut de eigen jeugd.hoe kan dat dan samen (met Ziyech) op 25 mln uitkomen? Verder valt me op dat in een officeel stuk staat "na balansdatum zijn een aantal spelers ....".taalbarbaren !!!

29 september 2020 om 22:10

Ik schrik er eigenlijk wel een beetje van. Over de eerste seizoenshelft werd namelijk een winst gemaakt van 50 miljoen. Daarna is Ziyech verkocht. En dan heb je aan het einde van het jaar maar een winst over van 20 miljoen. Dan ben je onderweg in de 2e seizoenshelft 30 miljoen + Ziyech kwijt geraakt.

29 september 2020 om 22:37

De verkoop van Ziyech is niet opgenomen in dit boekjaar, die is voor het volgende boekjaar. Antony is wel gecontracteerd na 31 december, net als de aankoop van de overige transferrechten van Neres.

29 september 2020 om 23:09

Dan hebben ze de verkoop van Ziyech heel creatief geboekt, want dat was in februari al getekend en de jaarrekening loopt tot 30 juni. Bij inkomende transfers word de transfersom uitgesmeerd over de looptijd van het contract. Dus als er iets voor Antony betaald is in het vorige seizoen dan staat dat wel in de balans maar dan is er nog niet over afgeschreven en heeft dat, net als de transfer zan Ziyech, geen invloed op het resultaat. Bij die 7 miljoen die ze voor Neres extra moesten betalen ligt dat mogelijk anders. Maar zelfs dan nog is er 25 miljoen verdampt in een half jaar.

29 september 2020 om 23:44

De transfer van Ziyech ging op 1 juli in. Het staat trouwens gewoon in het jaarverslag (bladzijde 123) dat Ziyech na de balansdatum is verkocht. Antony staat niet bij de spelers (kudus en Kjaer Jensen) die na de balansdatum zijn aangetrokken. Op bladzijde 43 staat bijvoorbeeld dat Antony wel in dit boekjaar is aangetrokken. Verder is het ook niet zo gek dat Ajax in de tweede seizoenshelft minder inkomsten heeft aangezien ze uit Europa lagen. De Europese inkomsten maakt de eerste seizoenshelft nogal onevenredig winstgevend.

30 september 2020 om 02:26

Voor de afschrijvingen maakt het niet uit wanneer Antony is aangetrokken, die gaan nog steeds pas in op het moment dat het contract in gaat. Ik begrijp dat een groot deel van de Europese inkomsten en transfers in de eerste helft vallen. Maar dan nog was het in het verleden meestal dat in de eerste helft de winst gemaakt werd, en de tweede helt was het afhankelijk van de Europese resultaten of uitgaande transfers in de winter of de winst verder op zou lopen. Dit jaar hebben ze, of door het verranderde uitgaven patroon of door corona in de 2e seizoenshelft een verlies geleden van ruim 30 miljoen. En voor het komende jaar verwachten ze, ondanks de CL, en ondanks de netto 62 miljoen die ze kunnen boeken voor de verkochte spelers een verlies te leiden over het hele jaar.

uitstekend bezig daar die Overmars

29 september 2020 om 20:49

Moeten de rol van Susan Lenderik niet onderschatten, zij is CFO. (Was hiervoor succesvol in die functie bij de Bijenkorf)

29 september 2020 om 20:55

Susan Lenderink heeft vooral een controlerende functie. Menno Geelen is de drijvende factor achter alle niet direct voetbal gerelateerde omzet.

29 september 2020 om 21:04

Bijna al het geld van Ajax komt voort uit inkomsten uit transfers. Daar heeft Susan Lenderink niets mee te maken. Dat mag je gerust op het conto van Overmars schrijven.

29 september 2020 om 21:17

De omzet van pakweg 165 miljoen komt juist niet uit transfers 😊

Op zich natuurlijk prima dat Ajax ondanks corona toch nog winst heeft kunnen maken. Wel alleen dankzij transfers natuurlijk, maar op zich is de schade nog beperkt. In het nieuwe seizoen ben je veel geld kwijt vanwege wedstrijden zonder publiek. Ben benieuwd hoe dat uitpakt met de uitgaande transfers. Denk dat salarislasten ook wel gaan dalen met het vertrek van een grootverdiener als Ziyech en van de Beek. Wat mij wel opvalt is dat het saldo aan liquide middelen zo laag is met maar 22,8 miljoen. Dit terwijl je eigen vermogen inmiddels op 228,8 miljoen wordt geschaald. En dan zou Barca ook nog eens weer later in termijnen laten betalen.

29 september 2020 om 20:46

Operationeel verlies is “slechts” 3,1 miljoen. Dat valt met alle Corona perikelen echt enorm mee hoor. Wat betreft de liquide middelen, er zit ook ruim 20 miljoen in “effecten” oftewel beleggingen. Bijna alle grote uitgaande transfers gaan in termijnen dus levert je een constante stroom van inkomsten op.

29 september 2020 om 21:05

Operationeel verlies wordt gedempt door NOW subsidie, gift van tickethouders en sponsors en ik dacht door bijdrage spelersgroep in vorm van salarisverlaging maar die heb ik niet meer gecontroleerd. Goede en zinnige maatregelen maar anders was de schade een stuk groter geweest

29 september 2020 om 21:21

Dat is bij elke club dankzij de corona.

Prima cijfers in Corona tijden. Natuurlijk mag Overmars daar voor bedankt worden, maar ook ETH die al die jongens heeft laten redeneren. Verder verdient t hele marketing team en de financien etc ook hun krediet, heb het idee dat het Ajax merk enorm gestegen is. Ik zie in New York opeens echt meer Ajax shirts dan 2 jaar terug, dat telt ook mee.

Kan iemand die boekhoudkundig onderlegt is mij uitleggen of Ajax fiks geld verliest als ze geen spelers verkopen en zo ja, waarom dat zo is, terwijl ze wel al die tientallen mijoenen aan CL gelden binnenharken? Bonus vraag: Als Ajax spelers moet verkopen, was dit ook het geval geweest als er geen Corona had plaats gevonden of als de situatie zich weer gaat normaliseren tzt?

29 september 2020 om 21:08

Daar hoef je niet boekhoudkundig voor onderlegd te zijn. Ajax heeft natuurlijk ook behoorlijke kosten en transfers worden veelal in termijnen betaald. Dat je een speler voor 80 miljoen euro verkoopt, betekent dus niet dat je dat bedrag ook direct volledig kunt bijschrijven. Overigens hoeft Ajax zich denk ik niet veel zorgen te maken. Ajax kan eventuele tekorten zelf aanvullen mocht dat nodig zijn. Dat is het voordeel als je geld op de bank hebt staan.

29 september 2020 om 21:18

De termijn van betaling is irrelevant, wanneer je een bankgarantie hebt kan je die 80 miljoen wel gelijk op je balans bijschrijven als je de speler per direct verkoopt.

29 september 2020 om 21:23

Een verkoop neem je sowieso direct op in je cijfers. Een bankgarantie doet daar niet veel mee. Een bankgarantie claim je (of deels) als de kopende club niet aan de verplichtingen kan voldoen.

29 september 2020 om 21:26

Min 20% belasting hou je nog 64 miljoen over en wie weet wat er nog meer vanaf gaat.

29 september 2020 om 21:31

De bankgarantie geeft aan dat je de opbrengsten gegarandeerd gaat krijgen, anders wordt er nog wel eens een risicopost tegenover geboekt.

29 september 2020 om 21:50

@misseva88: zonder bankgarantie hoef je niet direct een voorziening te treffen, tenzij je al direct verwacht dat je niet alles binnen gaat krijgen (en dan zou je het niet moeten doen natuurlijk).

29 september 2020 om 21:59

Na slechte ervaringen heeft Ajax een tijdje een risicopost geboekt waarin ze rekening houden met de mogelijkheid dat ze het volledige bedrag niet binnen krijgen. Nu doet Ajax geen spelersverkopen zonder bankgarantie dus is het niet relevant, daar heb je wel gelijk in.

29 september 2020 om 21:14

Dit jaar is sowieso lastig vergelijken, niet echt een normaal jaar. Zonder verkoop zal Ajax wat verliezen, alleen omdat ze het nu slim uitsmeren is het een bron van inkomsten geworden.

29 september 2020 om 21:22

@Koriander: het operationeel resultaat is daar een belangrijk getal in. Daar zijn de transfers namelijk niet in meegenomen. Structureel heeft Ajax de afgelopen 10 jaar een positief operationeel resultaat, dat wil dus zeggen dat ze winst maken zonder dat daar inkomsten uit transfers is meegenomen. Afgelopen jaar was er dus een klein operationeel verlies, dat is wel een paar keer vaker voorgekomen de afgelopen 10 jaar, maar niet vaak. Ajax hoeft gezien de huidige stand van zaken niet direct te verkopen. Maar het ligt er wel aan hoe hard inkomsten achteruit gaan Ivm Corona. Ajax heeft nu pakweg 50 miljoen “cash” (beleggingen meegenomen”. Je wil altijd een buffer houden dus wil je niet veel meer dan 30 miljoen interen in een jaar. Nu denk ik dat Ajax dat wel kan voorkomen komend jaar, gezien we weer CL spelen.

29 september 2020 om 21:25

CL is begroot, en tegen inkomende transfers staan ook uitgaande transfer. Uitgaande transfer van 20 miljoen kan je netto maar 14 miljoen van uitgeven (na belasting). Verder kan Ajax met hun eigen vermogen meer risico nemen met in gedachte dat de spelers veel waarde weergeven op de balans.

29 september 2020 om 21:35

Geen idee hoe het zit met voetbal maar het lijkt mij zeer sterk dat je belasting direct betaalt over je uitgaande transfers. Lijkt mij eerder dat je belasting betaalt over je bruto resultaat waar je operationele resultaat en je transfer balans in zit?

29 september 2020 om 21:44

Dat klopt ook helemaal. Als je onderaan de streep verlies maakt, betaal je 0 belasting over je uitgaande transfer. Belasting wordt alleen geheven op je uiteindelijke resultaat.

29 september 2020 om 21:46

Klopt Niels. Je hebt eerst je bedrijfsresultaat voor afschrijvingen en resultaat vergoedingssommen (operationeel resultaat) waar je eerst de afschrijvingen af trekt, dan je resultaat vergoedingssommen bij op telt. Dan heb je het bedrijfsresultaat na afschrijvingen en resultaat vergoedingssommen, waar je je financiële resultaat en effecten bedrijfsvoeringen bij op telt/van af trekt en dan heb je je resultaat uit bedrijfsuitoefening voor belastingen. Over dat bedrag betaal je je belastingen.

29 september 2020 om 22:57

In een normaal jaar zonder Corona (in negatieve zin) of halve finale CL (in positieve zin) maakt Ajax geen verlies zonder transfers maar ook niet of niet veel winst. Dit jaar kwam de omzet, zonder transfers uit op 162 miljoen en de kosten, ook zonder transfers op 165 miljoen. een klein verlies dus. Ajax heeft door de winsten in de afgelopen jaren, o.a. door de verkoop van spelers, maar ook door het halen van die halve finale en de finale van de EL zoveel geld bij elkaar geharkt dat ze ook zonder spelers te verkopen jaarlijks een veel groter operationeel verlies op kunnen vangen zonder in de problemen te komen. Ze hoeven dus geen spelers te verkopen. De gekochte spelers staan echter nog voor 160 miljoen op de balans, de jaarlijkse afschrijf last daarvan is 40-50 miljoen waardoor Ajax als ze geen spelers zouden verkopen een boekhoudkundig verlies zouden maken. Als ze geen spelers zouden kopen en verkopen en die spelers zijn over 5 jaar helemaal afgeschreven dan nog zouden ze een eigen vermogen hebben van ongeveer 70 miljoen.

162,3 miljoen omzet terwijl we uitgeschakeld waren in de groepfase zijn gewoon waanzinnig goede cijfers. Mooi om te zien hoe Ajax zich financieel gezien ontwikkeld heeft de afgelopen 3 jaar

29 september 2020 om 21:27

Is de helft hiervan niet de inkomsten aan transfers?

29 september 2020 om 21:30

Ajax heeft de laatste jaren wel goede zaken gedaan met sponsors zoals Bud en de nieuwe Adidas deal. Ik geloof dat Ajax van Adidas meer krijgt dan feyenoord en psv van hun hoofdsponsor.

29 september 2020 om 21:31

Nee, die worden apart benoemd. Die 85 miljoen aan verkopen wordt boekhoudkundig maar voor een beperkter deel als “winst” geboekt. Om precies te zijn, 28 miljoen winst uit transfers. Dat heeft te maken dat op de spelers (vergoedingssommen) ook boekhoudkundig wordt afgeschreven, dat was 50 miljoen.

''totale kosten 165,4 miljoen.''slik.heeft iemand meer gegevens? Weet iemand trouwens wat ze uitgeven aan spelersalarissen?

29 september 2020 om 21:46

92 miljoen aan salarissen, dat zijn alle salarissen van Ajax (dus ook alle overige medewerkers). Dat zijn 475 Fte. Je kan dit allemaal nalezen op de Ajax-site en klikken op het jaarrapport.

29 september 2020 om 21:47

ajax.nl heeft meer gegevens, daar staat namelijk het jaarverslag.

Ik kan hier toch echt allen maar voor applaudisseren en ben zonder me ervoor te schamen redelijk jaloers op de situatie bij Ajax. Ook daar is niet elke aankoop een schot in de roos, maar zelfs de miskopen weet Overmars nog bijna quite te verkopen. Kijk ik dan naar mijn eigen club, dan stel ik vast dat de invloed van Schmidt eraan te pas moet komen om aankopen te doen die PSV werkelijk wat vlees op de botten geven. Sinds jaren levert het beleid van opleiden, vroegtijdig scouten en doorontwikkelen de club prachtige parels op zoals Bergwijn, Malen, Gakpo, Ihattaren, Madueke, Mauro Jr en - te vroeg vertrokken - Sam Lammers, maar in de scouting en het technisch beleid zorgt een blinde vlek voor een blijvende disbalans in de selectie. Op de verdediging werd zonder gene beknibbeld met gratis krachten als Viergever en Schwaab en ook met middelmaat als Hendrix en Zoet werd zonder reden besloten niet door te selecteren. Terwijl juist het aanvullen van je talentenpoel met complementaire, directe versterkingen voor een gebalanceerde, succesvolle selectie zorgt. Iedere voetballiefhebber kan van de buitenkant ook wel zien dat de Baumgartls en Boscagli geen spelers zijn die - net als genoemde middelmaat - bijdragen aan de stabiele omgeving waarin de jonge sierpaardjes volop tot wasdom komen. Niet alleen sportief is dat belangrijk. Maar bij Ajax zie je hoe bepalend de invloed van profs als Blind en Tadic is om van die talenten dragende spelers en vervolgens cash cows te kunnen maken. Ik verwacht dat versterkingen van het kaliber Max, Zahavi en Sangaré beter cement tussen de stenen zullen blijken, maar baal er wel van dat John de Jong vorig jaar toch even 38 miljoen de plee doorspoelde. Wat er overigens met de 60 miljoen winst uit transfers is gebeurd is me intussen trouwens een raadsel.

Ondanks de crisis schrijft Ajax nog steeds geen rode cijfers en dat is heel knap. De afhankelijkheid qua van transferinkomsten kan op lange termijn wel een risico gaan vormen. De commerciele inkomsten moeten echt nog een stuk omhoog.

29 september 2020 om 23:46

Ze verwachten komend boekjaar wel een verlies te draaien. Zowel operationeel als na belastingen. De echte klap moet dus nog komen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren