Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van Hanegem verbijsterd: ‘Waarom maken die gasten het zichzelf zo moeilijk?’

Laatste update:

Yvon Mvogo stond zaterdagavond voor de tweede keer onder de lat bij PSV en ging andermaal in de fout bij een tegendoelpunt van de Eindhovenaren. Dankzij een treffer van Maximiliano Romero won PSV in blessuretijd toch nog met 2-1 van FC Emmen. Willem van Hanegem stipt in zijn column in het Algemeen Dagblad aan dat het hem opvalt dat ‘keepers maar iets doen’.

“Die Mvogo van PSV is gehaald omdat hij zo lekker kan meevoetballen, juist op dat vlak valt hij door de mand”, schrijft Van Hanegem over de Zwitserse doelman, die de komende twee seizoenen gehuurd wordt van RB Leipzig. “Maar waarom maken die gasten het nou zichzelf zo moeilijk? Ik zag Kepa van Chelsea gisteren ook weer zo een bal inleveren tegen Liverpool. Als je niet kunt opbouwen, moet je het niet doen. Maar het is een soort verplichting geworden.”

“Ik zag laatst beelden van Feyenoord onder 18 jaar tegen Ajax onder 18 jaar. Bij Feyenoord moest de keeper van hun trainer blijkbaar voortdurend iemand aanspelen bij het eigen zestienmetergebied. Het waren gewoon allemaal voorzetten voor Ajax en het werd 2-6”, gaat de Kromme verder. “Ze noemen het opleiden, maar ik zou dan juist graag een speler zien die zegt: 'trainer, ophouden nou met die gekkigheid, het kost ons keer op keer tegengoals, we doen het gewoon niet meer'. Zo'n karakter kan het verder schoppen dan iemand die alles maar laat gebeuren.”

“Bij Feyenoord zetten ze trouwens alles op het elftal onder 21 jaar, ze halen daar spelers voor uit Noorwegen en Portugal maar het leverde al twee nederlagen in drie duels op”, zo plaatst Van Hanegem aansluitend een kritische noot bij het Onder-21-elftal van Feyenoord. Hij constateert dat het eerste ook nog ‘zoekende’ is. “Zoals ook AZ heel zwak oogt. Ik denk dat die ploeg dit seizoen niet in de top 3 finisht. Alles is veranderd voor die spelers, iedereen kijkt naar ze. Dat gaat punten kosten.”

Ben je het met Willem van Hanegem eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het voetbal verandert beste Willem, of je nu wil of niet, maar blind een bal naar voren rossen levert te vaak balverlies op, vandaar dat er van achteruit wordt geprobeerd op te bouwen.

21 september 2020 om 08:33

Met de kwaliteit in Nederland vraag ik me af wat vaker balverlies oplevert...

21 september 2020 om 09:01

Als de tegenstander je vastzet rondom je eigen 16 ligt de ruimte dus ergens anders. Dan is het toch stompzinnig om telkens kort te Spelen naar je verdedigers die vervolgens te maken krijgen met een paar aanvallers die gespecialiseerd zijn in gegroepeerd afjagen? En als slechts 20% van 30 pogingen tot afjagen werkt, betekent dat dat je 6 keer de bal bent verloren rondom je eigen 16. Dodelijk. Wat willem zegt is gewoon logisch

21 september 2020 om 09:21

@feye88 helemaal mee eens! mensen hebben ook jarenlang gedacht dat die Ter Stegen een voetballende keeper is, totdat er in de vorm van Bayern een keer een club kwam die dacht we zetten die keeper onder druk. nou, we hebben meteen allemaal kunnen zien hoe goed zijn voetballende kwaliteiten daadwerkelijk zijn. een keeper hoor je pas aan te spelen op het moment dat er echt geen enkele andere aanspeeloptie meer is. die gasten staan namelijk op doel omdat ze niet kunnen voetballen

21 september 2020 om 10:11

Precies. Voetbal veranderd natuurlijk continu maar opbouwen vanaf de eigen 16 is echt niet de enige optie. 3 jaar geleden nog haalde Liverpool de CL finale met vrijwel iedere bal vanuit eigen helft hard naar voren trappen en dan meteen met zijn allen erachteraan om volle druk te geven. Daarna hebben ze natuurlijk Allison gehaald waarmee ze af en toe ook van achteruit kunnen opbouwen, maar naar diep naar voren trappen gebruiken ze ook nog steeds veel.

21 september 2020 om 11:27

“Die staan op doel omdat ze niet kunnen voetballen”. Het zal inderdaad vast niet zijn omdat ze graag ballen tegenhouden he...

21 september 2020 om 11:39

De spijker op zijn kop. Het gaat uiteindelijk om voetbal intellegentie. Zet een tegenstander massaal hoog druk dan kan een keeper elders in de ruimte een speler wellicht meteen 1 op 1 zetten en zo kansen creeeren. Een keeper moet dus begrijpen wanneer speel ik kort en wanneer lang.

21 september 2020 om 16:40

Wel mee eens dat het een doel moet hebben en niet het achterin rond spelen om het rondspelen. Zeker niet wanneer daar problemen uit komen.maar deze bal had niets met druk zetten of meevoetballen te maken, de speler van Emmen die het dichtst in de buurt was nog 25 meter bij hem vandaan en voor de rest was er niemand in de buurt. Of hij hem dan gewoon ver had weg geschoten of als voetballende keeper door had gespeeld naar iemand anders maakt dan nog niet eens uit.je mag ook van een niet mee voetballende keeper bij een prof club (zelfs in de KKD wat bij betreft) gewoon verachten dat hij, terwijl er niemand in de buurt is, een bal aan kan nemen en/of wegschieten.

21 september 2020 om 20:00

Al 35 jaar keeper. Kan totaal niet voetballen maar een bal wegtrappen gaat me goed af. En daarbij houd ik ook nog genoeg tegen. Daar sta je uiteindelijk voor ben blij dat er 10 op het veld staan die kunnen scoren

21 september 2020 om 09:41

En dat is prima, maar niet ten koste van alles. Vaak zie je dat het er zo word ingetraind dat doelmannen zichzelf in gevaar brengen om maar kort te kunnen spelen. Dat is natuurlijk de andere kant van de medaille. Als er ruimte is, speel je lekker kort. Als die er niet is, geef je de bal liever gewoon een peer. Liever de bal kwijt rond of achter de middenstip dan dicht tegen de eigen 16 aan.

21 september 2020 om 10:00

Dus liever tegengoals elke keer dan de bal naar voren schieten en kans op balverlies? Daarom lopen wij dus in Nederland elke keer achter de feiten aan.

21 september 2020 om 10:08

Nee dus daarom meevoetballende keepers die door van achteruit te voetballen voorkomen dat ze balverlies opleveren.

Mbt Feyenoord -21; dat is onzin. Resultaat is ondergeschikt als die gasten net aankomen en leren. Hopelijk ontwikkelen die gasten zich. Dat is de enige prio.

Over de knullige keepers heeft ie natuurlijk gelijk

21 september 2020 om 08:28

Is helemaal geen onzin. Feyenoord wil met de -21 de KKD in binnen afzienbare tijd, omdat ze zien dat dit bij de concurrentie er profijt van heeft. Om in de KKD terecht te komen moeten er resultaten komen in de beloftecompetitie zodat ze naar de 2e divisie kunnen promoveren. Vervolgens moeten ze ook nog vanuit de 2e divisie promoveren. Kortom in het geval van Feyenoord moeten er gewoon resultaten worden behaald.

22 september 2020 om 14:41

Dan nog is het zo dat het opleiden van die gasten het doel moet zijn, niet kampioen worden. Zoals jij het stelt is kampioen worden alleen een middel, omdat het het opleiden verbeterd

21 september 2020 om 08:29

Voor Feyenoord is dat helemaal niet van ondergeschikt belang. Feyenoord wil graag naar de keukenkampioendivisie en omdat eventueel te kunnn bereiken moet ze twee keer kampioen worden.

21 september 2020 om 08:51

Je hoeft niet eens 2x kampioen te worden, met de huidige regels van periodetitels en kampioenspouls kan je prima promoveren zonder kampioenschap, maar gekeken naar de kwaliteit en het doel is dit ver onder de maat

21 september 2020 om 08:40

Huh? Feyenoord is er anders alles aan gelegen om dit jaar kampioen te worden. Feyenoord wil met jong, de - 21, naar de KKD. Daar zijn 2 promoties voor nodig. Niet voor niets dat Vente en Summerfield, voor zijn transfer, daar oa meededen.

21 september 2020 om 08:47

Summerville is gewoon terug gezet vanwege zijn waardeloze mentaliteit en zijn onrealistische eisen. Daardoor werd hij uit het eerste gehaald en is hij uiteindelijk ook voor een schijntje verkocht. Vente speelt daar ook als een dweil, wat ook gewoon een waardeloze spits is. Feyenoord onder 21 kan best ambities hebben in kampioen te worden, maar dat elftal is echt zo vreselijk slecht. Dus ben benieuwd of het gaat lukken. Zelfs als ze promoveren gaan ze daarna zeker niet nogmaals kampioen worden. Daar moeten echt miljoenen ingepompt worden die er niet zijn. Hoe pijn het ook doet bij mijn eigen club.

21 september 2020 om 09:25

Ze speelde volkomen logisch in jong. Zijn beide niet goed genoeg. Wat Summerville in Engeland gaat doen is mij een raadsel. Ja, heb er niets van gezien vooralsnog. Maar de verhalen zijn weinig positief. Een matig elftal als ik der verhalen moet geloven. Die promoveren niet.

Ik denk dat het iets de makkelijk geredeneerd is van Willem dat een speler even gaat roepen 'trainer, ophouden nou met die gekkigheid, het kost ons keer op keer tegengoals, we doen het gewoon niet meer'. Dan staat die speler er gewoon naast en voor het teamgevoel zal het ook niet fijn zijn, omdat ie zjn eigen medespeler (keeper) afvalt want die kan de taken van de trainer niet uitvoeren. Zeker in de jeugd zie ik zo'n reactie niet zo snel komen van een jeugdspeler.

21 september 2020 om 09:26

Dat is best stom toch als je ergens het niet mee eens bent, dat je dan wordt teruggezet. Gebeurd dit daadwerkelijk? Want dit lijkt mij gewoon een normaal punt om over te spreken met de coach

21 september 2020 om 09:39

Men zal je niet direct om die reden terugzetten, maar je gaat wel rechtstreeks tegen de visie van de trainer vwb het opbouwen van achteruit in. Laten trainers nu doorgaans weinig compromissen op hun visie willen sluiten. Kijk naar Psv. Daar is een Unnerstall uit het elftal verdwenen. Niet omdat hij als keeper slecht presteerde, maar omdat de trainer vanuit zijn visie een meevoetballende keeper wilde.

21 september 2020 om 09:43

Ik denk wel dat spelers dit zeggen, maar of de trainer er ook wat mee doet is een tweede. Op amateurniveau word ook bijna elke irritatie geventileerd, dus dat zal in het profvoetbal waarschijnlijk nog wel meer gebeuren. Verder ligt het ook vaak niet aan de kwaliteiten van de doelman, maar aan de afspraken binnen het team. Als een doelman zelfs onder de druk over de grond speelt, weet je dat dit afspraken zijn en juist daar gaat het vaak fout.

Helemaal gelijk. Meevoetballende keeper? Als die goed konden voetballen, waren ze geen keeper geworden. Maar ja in die zin, ben ik beetje ouderwets. Keeper en centrale verdedigers moeten gewoon een bal kunnen wegrossen.

21 september 2020 om 09:05

Voetballend oplossen tot er 2 aanvallers zijn die je omcirkelen. Dan gewoon de bal een peer naar voren.

21 september 2020 om 09:28

Nou Bijlow is imo een goed voorbeeld van een meevoetballende keeper. Hij laat zien de baas te zijn in de hele eigen 16 en niet enkel binnen zijn eigen 5 meter

21 september 2020 om 09:44

@vakkie D - Maar Advocaat is zo verstandig om 'm niet vol te proppen met afspraken, terwijl Bijlow verstandig genoeg oogt om niet onder druk nog proberen er onderuit te voetballen. Dat lijkt Bijlow wel goed onder de knie te hebben. Zoals feye88 hierboven al aangeeft, voetballend oplossen is prima totdat de tegenstander druk zet.

21 september 2020 om 12:06

Een keeper hoeft natuurlijk geen spits uit te kunnen kappen, maar het lijkt me toch niet teveel gevraagd dat een keeper in elk geval een goeie pass kan geven en lastige terugspeelballen kan stoppen met z'n voeten. Het is best een serieuze handicap als je keeper dat niet kan.

21 september 2020 om 09:51

Inderdaad, maar als keeper moet je dan wel het overzicht hebben! Deze keeper is nu al 2x op die manier in de fout gegaan, dus stop dan maar met het voetballende aspect.

Tja, de eisen die clubs tegenwoordig stellen aan spelers zijn nou eenmaal anders dan in de tijd van Van Hanegem. Toen moest een keeper gewoon ballen vangen, een verdediger aanvallers tegenhouden en een spits goals maken. Dat is tegenwoordig niet genoeg meer, clubs willen multiunctionelere spelers. Keepers moeten kunnen fungeren als een extra laatste man, backs moeten een assist kunnen geven, spitsen moeten mee kunnen voetballen. Anders krijg je al snel het labeltje dat je geen complete speler bent.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren